+ All Categories
Home > Documents > Urmuz No 9_2014

Urmuz No 9_2014

Date post: 02-Jun-2018
Category:
Upload: florin-dochia
View: 235 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 24

Transcript
  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    1/24

    CMPINA SERIA A DOUANo. 9SEPTEMBRIE 2014

    V I T R I N D E A R T N O U FONDAT DE GEO BOGZA LA 1 IANUARIE 1928

    EDITOR: BIBLIOTECA MUNICIPAL Dr. C. I. ISTRATI

    PUBLICAIE DE PEDAGOGIE A LECTURII N G R I J I T D E F L O R I N D O C H I A

    n acest numr semneaz:Florin Dochia, Mioara Bahna, Ionu Caragea, Ioan Mau, George Paa,

    Monica Manolachi, Costel Stancu, Cornel Snoan Cublean,Gherasim Rusu Togan, Bob Dylan, Saila Susiluoto, Yves Bonnefoy,Alessandro De Francesco, Gary Sullivan, Liliana Ene, Elena Dinu

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    2/24

    3. Poezie pentru un public absent?n definitiv, poetulpare ci scrie poemele pentru un cititor virtual, un cititorposibil, un cititor ateptat. Un cititor necunoscut, pe care limagineaz aa cum i imagineaz i emoia pe care o vastrni, cu care l va cuceri. O emoie care poate prea trit,dar care este inventat pornind mai degrab de la cuvnt,dect de la eveniment, de la realul concret. Reveria poetuluieste aceeai descris de Mallarm (4), n care transformmulimea n public, poate nu cu un poem ilizibil, ci cu unuln care ia seama de cele dou stri ale cuvntului: brut sauimediat aici, esenial dincolo (5), care s se adresezeacelei majorit lisante [majoritate care citete]inventat de acelai Mallarm (6) doritor de reconciliere apoporului cu poezia, de a duce o carte n fiece cas de

    burghez sau de proletar (7). O bun parte din scrierile luiMallarm stau mrturie interesului pentru cititorul comun,cruia s i se adreseze o poezie conceput ca o (nou)religie. i totui, poetul este contient c opera sa, ca oriceliteratur, i va putea prea aceluia cam ciudat, dac nudea dreptul inutil, de unde i tristeea c producia [saar] rmne [] zadarnic (8).

    Se va observa, dac nu sa ntmplat deja, c refleciile defa vor evita luarea n seam a avatarelor poeziei romnetidin anii 50 ai sec. al XXlea, socotind c recuperarea sa fcutcu asupra de msur n deceniile ce au urmat, pentru ca azi,din foarte multe puncte de vedere, poate mai cu seam dinperspectiva varietii de stiluri, s se afle n rndurile din faale armatei mondiale de creatori. n ceea ce privete

    popularitatea visat de Mallarm i (re)clamat de JacquesRancire et alii, cunoatem experiena naional de latipurile Adrian Punescu sau Marin Sorescu, la tipul NichitaStnescu. Reculul de dup 1990 n materie de receptare estefiresc, este n ton cu trendul mondial, care privilegiazdezvoltarea unor grupuri sau reele sociale diversificate dupinteresele de consum artistic, adesea n surprinztoarecombinaii. Orict de burghez sau de proletar ar vrea s fiepoemul pentru a avea succes, el nu poate cobor sub unanumit nivel fr a se pierde de sine. Uimirea, surpriza potdeveni repede stupoare, stupefacie. Orict de simpl saucomplex ca limbaj, ca structur a construciei, caambiguitate, poezia i pstreaz rostul de parabol acondiiei omului modern, mereu n pericol de anonimizare,

    de pierdere a sinelui. [O ilustrare sugestiv gsim n poemuln proz Le Dpeupleur de Samuel Beckett: Sjour o descorps vont cherchant chacun son dpeupleur. Assez vastepour permettre de chercher en vain. Assez restreint pour quetoute fuite soit vaine. (9) sau, cu vorbele Hannei Arendt,experiena absolut a neapartenenei la lume.]

    Este evident c, n realitate, la majorit lisante are ncompunere un public absent de dou categorii; nti, cel maiextins, este format din cei care declar (cu sau fr sinceritate)c nu citesc poezie, lipsii fiind de capacitatea de a o accepta

    ca manifestare artistic intim accesibil; apoi, publicul formatdin consumatorii individuali, aceia care se bucur de poeziaca act artistic (de) receptat n intimitate, ca lectur tcut.

    *Dinspre romantism ne vine una dintre trsturile

    recomandate oricrei adevrate poezii. Dac, ntrun anumesens, tinde, n msura n care ea este singularitate a unei

    limbi care se inventeaz n interiorul limbii, s fiedepopulatoare, ea nu este necesarmente i asocial oridepopulat. Dar tot de acolo vine i trstura contradictorie,aceea care va continua s fie valabil pn la suprarealism,anume revendicarea unei poezii care s fie fcut pentru toi.nc de la vechiul program al idealismului german (1796), secere o nou mitologie, accesibil poporului. ntrun fel, graiematerialismului dialectic i istoric, noua mitologie va aveareprezentani din belug, dar poezia nu va avea beneficii. Anelege asocialitatea poeziei contemporane, n aceastoptic, nseamn a o raporta la aceast paradigm, a o resituarelativ la modernitatea poetic ce sa inventat n sec. al XIXlean dubla sa modalitate: tehnicopoetic (poezofic,speculativ), pe de o parte, i semiotic, literalist, pe

    de alt parte (10). Pinson precizeaz c prima, n contextulunui dezastru al sensului criz de ideal, dublat de crizaversului, de care vorbea Mallarm conduce la poezie, nacelai timp n care i asum contient o funcie ontologic,a crei grij nu a purtato n secolele anterioare, punndproblema unei experiene autentice. Cea dea doua, punndn ordine prim ntoarcerea cuvntului poetic spre el nsui iconducnd ulterior la textualism, privilegiaz interogarealimbajului asupra mijloacelor i resurselor proprii de forme imateriale verbale. Modalitile, ct ar prea de adverse, suntcel mai adesea, n practic, bine mbinate. ncruciarea lordefinete n mare msur liniile de for ale modernitiipoetice mallarmene, pn n ziua de azi. Fondat peexcluderea naraiunii i discursului, respingnd modalitile

    cele mai obinuite ale cuvntului, lucrnd la decepia sensului,aceast poezie etaleaz un spaiu de enun n care dispariiaelocutorie a poetului are ca pandant negarea oricreiadresri. conchide Pinson. Aadar, revendicnduiilizibilitatea, pe urmele telquelitilor singur cuvntulesenial, fcut s nu comunice, este revoluia (11). Revoluiecare va lsa urme, dar care va fi i lesne depit, prinreasimilarea i reambalarea ctigurilor avangardei suprarealiste.

    _____________4. Stphane Mallarm, La Dclaration foraine, Divagations,

    BibliothqueCharpentier ; Eugne Fasqueue, diteur, 1897 (pp. 2734)5. Stphane Mallarm, Crise de vers, uvres compltes, d.

    Bertrand Marchal, Paris, Gallimard, Bibliothque de la Pliade, 19982003, 2 vol., t. II, p. 212

    6. Stphane Mallarm, talages, uvres compltes, op. cit.,t. II, p. 222.

    7. v. Jacques Rancire, Mallarm. La politique de la sirne, Paris,Hachette, 1996

    8. Stphane Mallarm, Conflit, uvres compltes, op. cit., t. II, p. 108.9. Stai n locul n care nite corpuri vin cutndui depopulatorul.

    Destul de vast ca s permit o cutare zadarnic. Destul de strmtpentru ca orice fug s fie zadarnic.

    10. JeanClaude Pinson, Posie pour un peuple qui manque, nLittrature, N110, 1998. pp. 2237. V. i JeanClaude Pinson,Habiter en pote, Champ Vallon, 1995

    11. Vincent Kaufmann, Potique des groupes

    littraires, PUF, 1997, p. 149.

    Criza poeziei?

    Florin Dochia

    actualitate

    NO. 9 2014

    VITRIN DE ART NOU

    2

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    3/24

    nscriinduse, cu sau fr voie, n irul personalitiloratrase, concomitent, dar, poate, n proporii diferite, dedomenii divine ca s parafrazez cuvintele unui ilustruromn din categoria pe care am numito, m refer, desigur,la Ion Barbu , dar oximoronice, pentru cei mai muli,matematicile i arta, Aurel M. Buricea aduce, n volumul101 Sonete. Opera omnia Editura SemnE, Bucureti,2013, o poezie n care mbin clasicul cu modernul, maiales n privina construciei, fiindc, n timp ce pstreazstructura strofic, prin gruparea versurilor n dou catrenei dou terine, dup schema sonetului italian, n forma saoriginal, n privina punctuaiei, abandoneaz totalutilizarea oricrui semn, pentru ca, la nivel ortografic, s

    procedeze ca majoritatea scriitorilor contemporani,eludnd normele consacrate i scriind (cu excepiacuvintelor din cmpul semantic al sacrului Dumnezeu,Cuvnt, Doamne, Sfntul Duh, Unul, care sunt laitmotivelevolumului i a simbolurilor asociate, inclusiv a celorconstruite adhoc de poet) numai cu minuscule.

    n planul coninutului, recunoscnd suzeranitatealuminii, cu multiplele ei conotaii, aa cum mrturisete dela nceput rob al luminii am trudit de cnd m tiu ,Aurel M. Buricea i asum statutul de purttor de cuvntal celor care ateapt de la dumnezeire nelegereasensurilor a tot i a toate: de dou milenii te caut n pustiu

    / i team gsit n cuvintele nespuse.Volumul continu, apoi, prin inventarierea de ctre

    vocea liric a semnelor distinctive ale unui parcursexistenial orientat spre recunoaterea mrcilor perenitiiconstructive pentru spirit, dar i a contextelor dezabuzantecare determin sinele si dezvluie frmntrile, a crorcauzalitate este, totui, pn la un punct, fireasc: tatasa cuibrit ntrun col de cer sau toamna adun umbracelor ceau fost / peste inima mea bolnav de dor...Consecin a tuturor acestora este renunarea la visuri iinstalarea resemnrii, a acceptrii ca dat a nstpniriipeste fiin a timpului, cnd trziu m desfrunzesc de viai spaiu, din moment ce ntru amintiri visele sau retras /acum iubirea nu m mai cunoate / sunt pentru luminsingurul popas / timpul m consum iarba m pate, nctsalutar nu poate fi dect un act divin, de pild cnd ninge

    peste gnduri ninge Dumnezeu.O caracteristic a perimetrului spiritual pe carel

    construiete i, apoi, l strbate poetul dea lungul volumuluieste omniprezena sacrului, martor la toate manifestrilefiinei, identificat n fiecare alctuire a firii i ntrupat n totce e marc a frumosului, a artei: n fiecare arbore doarme ovioar / concerte simfonice pdurea susine / ninsoareaaterne sunete e primvar / n muguri se aud prohoduricretine sauplng poeme mistice n arbori.n consecin,

    nu lipsete i sub influen religioas, dar i filozofic referirea, cu mijloacele poeziei, la dihotomia fiinei, gnd ilut: gndurile care sau ntrupat n lut.

    Cum prezena lui Dumnezeu e proclamat pe ntregulparcurs al crii, arta, form suprem de ntruchiparepmnteasc a frumosului, unde omul are ansa de a

    ntrezri existena desvririi, nu putea s fac excepie

    din acest context, iar n forma ei de expresie, suprempentru spiritualitatea romneasc, poezia lui Eminescu,scriitorul contemporan o omagiaz, identificndo cuglasul divin: cnt Dumnezeu n versurile tale, elogiul fiindsubliniat de apetena proprie pentru ieirea din noapteanecunoscutului, odat ce a simit c palma Ta Doamneamprentele ia lsat / pe sufletul meu nsetat de lumini, de aceea, i destinuie aspiraia ca din carnea nopiistrns fr nici o vin / lacom de Tine gndul meu s Tevad...n plus, cu toate c, reintrnd strvechiul motiv alvieii ca teatru, se simte parte dintrun spectacol, reflectat

    n oglind, de unde spectatoriii iau n stpnire pn itrecutul, numai Dumnezeu poate avea acces la sonetul pecare viseaz sl scrie n gnd, dac Doamne Teaud cumrespiri n Cuvnt.

    Poezia lui Aurel M. Buricea etaleaz dou planuri alevieii, pe care poetul le radiografiaz i crora li seconsacr, prin toate eforturile pe care li le dedic: pe de oparte universul imediat, de unde extrage chintesenapropriei vieuiri, cu ajutorul creia alctuiete imaginiartistice, de multe ori avnd abstractul drept atribut major,pentru c, aa cum se confeseaz, algebra Cerului o tiu pede rost, i, pe de alt parte, divinul, la care, dup cum amartat, i raporteaz orice gest, orice gnd, iar ntre acesteaaaz altarul sufletului su, unde i slvete prinii plecai

    n alte dimensiuni, devenii imaginilaitmotiv ale gnduluifiului, mama mea cea sfnt, maica mea ndurerat i tata

    care traverseaz cu greu troienitele nopi. De aceea, istrig, uneori, suferina, invocndui: Mie dor de tinemam mie tare dor / de plnge toat lumea n trupul meu.Absena prinilor e coroborat cu descoperirea anevoioasa credinei: ce greu mia fost Doamne s Te descopr / nneguri de secole Team cutat orb.

    Peste toate ns, proclam poetul, n poemele meleiubireai solist.

    Ecouri mitice, frmntri ale eului, n care se regsescnelinitile omului dintotdeauna, cutri neobosite aledrumului spre sine, pe msura apropierii naturale demarginile firii se concretizeaz, pe rnd, n poezia lui AurelM. Buricea, n osanale, bocete, visul de a face alt univers, laora astral, fixnduse ntre numr i cuvnt, ca un balans

    ntre dou lumi, putnd merge pn la ardere de tot,formulndpostulate, descoperind acel triunghi sacru oriexistena unor axiome sacre. Creaia sa este, prin urmare, opoezie de cunoatere i de autocunoatere, carel situeazpe autor nu n contiguitatea, ci chiar n interiorul literaturiicare, de milenii, n ciuda trecerii timpului i a evoluieisocietii, se vrea adesea form de expresie a unorteofanii, viznd s fie perceput ea nsi, atuncicnd este autentic, drept ipostaz a sacrului.

    cronica literar

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014 3

    Aurel M. Buricea 101 Sonete

    Mioara Bahna

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    4/24

    Dac vrei s simi ce nseamn n lectura de poeziesenzaia de insaietate, citete poezia lui Ioan Matiu!Poetul ardean are nu de azi, de ieri rar ntlnita

    nclinaie de a chema cititorii al festin i a le permite doarsimpla i ncnttoarea, e adevrat degustare. Ca nantecamera unei crame cu vinuri nobile, eti invitat sidesfei poeticele papile gustative cu alese arome dintrecele mai f ine i bogate n cantiti farmaceutice. Poate cmarile fericiri sunt nutrite din micile bucurii, cert este cIoan Matiu are tiina de a fi concis fr a pierde dinvedere profunzimea reflecie. Aparent, multe dintretextele sale sunt notaii de stri i situaii, legate de real

    ori de imaginar. n fond, ele sunt rezultatul unor adnciaplecri asupra tritelor i tot ctre cele de trit conducecititorul negrbit.

    n locul i mpotriva aluviunilor verbale consideratepoezie prin simpla acumulare de cuvinte i de imagini, demetafore i ritmuri/rime cutate, Ioan Matiu vine cuesene de emoie, semine care ncolesc numai n solulfertil al lectorului sensibil. Nu este o poezie eliptic, aacum las s se neleag o comentatoare, cci elegana irafinamentul nu vin din economia de mijloace artistice,nici din parcimonia cu care ar folosi cuvintele, ci din grijacu care le aaz unul lng altul, adesea cu iteraie, pentrua sugera un posibil Univers: scap / sfie vederea (p.

    10). Este deschiderea simpl, frust a cii spre emoiadevenirii prin sacrificiu, eliberarea de sine pentru adescoperi lumina. Desigur, oricare cititor poate gsi nluntrul su resurse pentru a urma ndemnul lipsit, altfelde retorism.

    Volumul debuteaz, de fapt, cu ceea ce ar putea fi o arspoetica , dar i corespondentul acelui s fie lumin,bigbang iniiator de lumi: dimineaa aterne / coala alb/ caremi pndete / sngele // s scrie i ziua de azi (p. 5).Este o evident trimitere referenial, de situare deliberat

    nluntrul metaforei nichitiene (Eu nu sunt altceva decto pat de snge care vorbete), o avertizare: aici ne aflm,

    n acest sistem lucrm cu poezia; eu pe mine m scriu aici,

    iar nu pe altcineva. Avem deja creat lumea n care parcurmndul pe Heraclit, dup care toi cei treji, cei carevegheaz, exist n una i aceeai lume, pe cnd cei caredorm se afla unul fietecare n cte o lume a sa putemvizita visul poetului, ca pe un muzeu n care nu avempermisiunea de a atinge exponatele. Un muzeu care poatefi i temni, i azil ori prilej de sfiere de sine: m trezescdin ce / n ce / mai greu dimineaa / o parte / rmne nsomn / alta pleac (p. 29). Prizonier la sinelui, scrie aici

    poeme de revolt i nu rzbate de nicieri o raz amplinirii, ci numai deschideri numeroase de ci spre unideal nenumit, netiut, inabordabil. Atmosfera generalamintete de rtcirea lui Karl Rossmann, personajul luiFranz Kafka din America, ntrun labirint de ncperidiferite, care dau una n alta sau n holuri i sli imense, unlabirint, da, dar nicidecum acela cu minotaur. Nici unpericol nu ateapt nicieri, pericolul este aici, nuntrulfiinei din care nu mai este scpare, de un de i sentimentulirepresibil al zdrniciei: zgri pielea // nu curge / nu searat / nimic // dup piele/ alt piele/ pn la capt // caree cea dinti (p. 24). Marca principal este, firesc,ambiguitatea, minimalismul asumat (ca form i nicidecumca fond!) servind din plin sugestia: dintre toate /zgomotele lumii / doar paii ti / i aud / nu tiu dac eti/ ploaie / moarte / vnt/ animal flmnd / sau simplfemeie // dar tiu c vii (p. 6) sau: n fiecare diminea /cineva / m trezete / i m trimite / n via // seara / lasua deschis (p. 8)

    Sugestia este, la rndul ei, aceea care servete, cugenerozitate, scnteierile expresive de mare frumusee:desfrunzit de / toamn / legnat de / tine / unde m vaduce / noaptea care / vine (p. 11). Ceea ce nu excluderefugiile copilroase de tipul: toamna / un burete colorat/ terge lumea / din ochii mei (p. 13) ori retorismul dincompuneri sentimentale precum binecuvntat fii / iubire/ caremi sfii sufletul / chiar dac / eti mai amar / dectmoartea (p. 20), dar i se iart poetului care scrie: captulnu are / capt / nceputul / nceput // de ce mai risipit /Doamne / n pulberea asta de lume (p. 21).

    Destule texte concise sunt adevrate naraiuni cu tlc ar fi o a doua dimensiune a scriiturii lui Ioan Matiu,

    dimensiune etic, de care nu se lipsete, i bine face, fiec uneori poate fi oarecum ameliorat ori trimis spre ovaloare vag metafizic: nu scoate capul / pe fereastr /mia zis / Conductorul // prea trziu (p. 35) sau seapropie noaptea / cu mica ei cltorie / din care / uneorine ntoarcem (p. 44). Altfel, cercetarea lui Dumnezeu dindiferite pricini apare pe alocuri, de obicei ca repro pentrunumeroasele absene din drumul vieii i al dorinei: oclip cu tine / pentru o venicie / fr tine // nu ne mai

    ngrozi / Doamne (p. 36) Iubirea nsi este alturi cumoartea inevitabila pereche erosthanatos simt ngur / gustul tu / amesteca cu gustul / pmntului (p.45), chipul tu / floare de ghea / pe fereastra / dintre

    zi i noapte (p. 53).Dedat degustrilor de esene alese, Ioan Matiu crede

    pe bune dreptate c lumea / ar putea fi / poveste (p. 62),deci este firesc, la un moment dat, s ncerci ai terge /urma / ncercnd s scapi (p. 63) de straniul / fiecruilucru / decojit de / privirea / care nu vede. (p. 57). O ieirefast prin poezie, nu din labirint, ci spre un noulabirint.

    4

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014

    cronica literar

    Ioan Matiu fuga din urm

    Florin Dochia

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    5/24

    Poet graios, maestru al metaforelor subtile, GeoGaletaru nui trdeaz stilul care la consacrat, chiar dacpoezia multora a migrat recent spre alte trmuri alecomprehensibilitii, din nevoia urgent dea rezona, cuorice pre, cu cititorii. Dar el nu este nscut n zodiafebrilei cutri de cuvinte potrivite, ci rmne fidelntmplrilor simple care i marcheaz viaa i i suntsurs de inspiraie: timpul i deprtarea, un ipt pestemrile din vis, un zbor nalt n inima celui care tace(Timpul i deprtarea, p. 7).

    O alt surs de inspiraie a poetului cu suflet de copileste i visul, pentru c, dup cum spune el, n vis e totul(p. 11), vile cu maci i cerul ca o crare albastr (p. 9).

    Dar niciun vis nu este posibil fr inima care alearg,alearg pn inima mea s alerge nu mai tie,rmnnd ca o valiz uitatntro gar pustie (expresiecare devine i titlul poemului de la p. 110), n care cltoriiiau lsat cndva amintirile / ca pe nite saci golii dersuflarea iernii (ntmplrile vieii, p. 17).

    Nietzsche spunea c viitorul aparine celor care aumemoria lung, iar Geo Galetaru nu pare al contrazice:memoria este o srbtoare a fiinelor victorioase (p. 38).

    ns chipurile cu care am cucerit singurtatea (p. 15), arsugera o ngenunchere n ara hazardului, acolo unde senasc elanuri contradictorii (p. 24), o tristee edulcorat

    de gloria celui ce tie s piard (p. 57).Muli se ntreab ce este poezia. Ca i Vecinul

    Emanuel (p. 76), care este un avocat al cerului ce sedesparte de pmnt, confirmnd versurile poetului dinpoemul Ct timp (p. 67): vom avea de toate cartofi isemine / dezastre i micile secunde ale nemuririi / cttimp cuvntul va sta ntre noi / ca o sabie de aur. Cuvintele

    nseamn, pe lng timp, i distane (Distanele semsoar n cuvinte), n momentul n care fericirea aregust de ntmplare trzie / i am uitat deja cine vorbete,cine tace (p. 101). Ce este poezia, se pare c numai poetultie, pentru c el simte cuvintele cnd vin n zori, cuvintecare spun despre toamn (p. 130), iar pagina goal seumple de snge (p. 134).

    Nu putem fi de acord cu pesimismul poetului carecrede c nu putem schimba nimic (p. 123), pentru c totel ne mrturisete c ai fi putut nvinge conceptul uneideprtri fr vrst / cu sursul tu provizoriu (p. 144).Doar provizoriu? Near plcea s vedem, n acest caz, unpoet mai optimist, care percepe fericirea ca pe o

    perpetuare a zmbetului. Tonul egal al poemelor lui GeoGaletaru i pesimismul lor nu reprezint o reet a fericiriii ne las un gust amar. Omul a pierdut multe btlii, apierdut deja i rzboiul?, iar poetul seamn cumuribundul de pe cmpul de lupt. Unde sunt ntmplrileacelea simple care te fac nc s vibrezi, s exuli? Undeeste iubirea, acea iubire ca un pod de flori ntre inimi? Dece aceast poezie, scris ntro manier impecabil de unpoet att de sensibil i cerebral, s fie doar memoria unuifluture nsngerat? (p. 158). Cci fluturele este simbolulsufletului, iar sufletul este izvorul de optimism i speranal lumii. Ce sa interpus ntre inim i suflet?

    5NO. 9 2014VITRIN DE ART NOU

    cronica literar

    Geo Galetaru ntmplrile simple

    Ionu Caragea

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    6/24

    Ioan Matiu1.

    lng tine

    nicio venicie

    nu e prea lung

    2.

    se va face

    de dou ori noapte

    i niciodat zi

    voi muri de

    dou ori

    s m nati

    aa cum mai visat

    apoi

    se va face diminea

    dimineaa de joi

    3.

    nu exist doi muni

    la felnici dou tceri

    iar tu

    ca un arpe constrictor

    rotindute n mine

    odat cu pmntul

    4.

    nimeni nu o poate

    gsitrebuie s o caui

    singur

    ntro lume tot mai

    singur

    pe ea

    singura

    5.

    cel mai frumos loc

    pentru somnul

    tu

    sunt visele mele

    6.

    cnd somnul

    picur moartea

    scriu cuvntul

    care

    te va trezi

    ca un srut cald

    nc

    7.

    eu vd

    doar

    ce vrea

    cel

    ce vrea

    s

    vd

    8.

    iar tu

    ca o vioar

    sub arcuul gndurilor mele

    prin simfonia nopilor

    visnd

    9.

    stau

    n privirile tale

    pn le vor crete aripi

    s ne duc

    n lungul i latul

    pmntului

    acas

    10.

    zbor

    ters de vnt

    privire obosit

    trecut prin lucruri

    cer

    mincinos

    11.

    deja apus

    nc nersrit

    de nerespirat

    nevisatanoapte

    12.

    sunt copt

    ntinde mna

    culegem

    arome desfrnate

    i vor desfta buzele

    licori otrvite cu

    nesfrire

    i picur

    n suflet

    inim

    pmnt

    19.

    nc o noaptedin care nu scap

    dect

    visele

    pe care

    nu le ucide

    rsritul

    6

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014

    poesis

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    7/24

    George Paa

    Degeabancerci...

    Degeabancerci s mnveleti n tain,nisipul s mil cerni prin site fine,

    nam s mbrac nicicnd a urii hain,nici umbrei tale calea noi aine.

    De sunt pustiu, trec panic prin furtun;de am tristei, sunt leacuri pentru ele.De cte ori i norii nu seadun,iapoi fac loc privirii ctre stele?

    Poi s zmbeti, eti liber ca visul n flori de fum nu cerul se ascunde.Un fir deargint mi lumineaz scrisulspreacolo unde moartea nu ptrunde.

    n diminei, ca bobul cel de rou,am s rsar ntro fiin nou.

    Dansul pinguinilor

    mi pare corizontui mai viu ca varul stinscnd vine izbvirea n asprele ceti,naturai doar o tain rmasn jumti,o dulce armonie peun fagure aprins.

    Suntem la Pol, i iarna tot croncne prin crengi;un pinguin valseaz pe gheaa de cristal,timid i crcnat, iubinduse fatalcuo jun cei dorete si fureun srut french.

    Dar juna, deodat, i spune ci tiran,fr de maniere, poltron i papagal,

    c nu a vrut, deal naibii, un mariaj legalia tot duso cu vorba, mecher i bdran.

    iaai cu armonia, cnd jarui de mult stinsi la crua vieii nu tii ct ai dempins.

    Poveste siberian

    A puneo frunz pal de rogozn poarta mndrei, dar nu am curaj.i parco vd cum d caprei furaj,grbinduse s plece la colhoz.

    Am telefonun priz, lancrcat.

    Nu am so sun: n cas nam semnal;mai binei scriu n praf, cu un pumnal,o poezea cun ied abianrcat.

    i pun un titlu: Martie senin.Se spune c un tren ntrziatavea un singur cltor, cam beat:goliseo damigean cu pelin.

    Peacelal atepta a sa muiereiun ap de bere la restaurant.(Fie vorbantre noi, cam torturant,cci berea dup vin nu e plcere.)

    Cnd seara cea albastr a venit,i trenua dat semnalul de sosire,beivul nostru, plin deaa mhnire,dnd ochi cu soaa, sa nglbenit.

    Prea cn faa sa e o fantomcuo bluz dintro draperiealbastr.(Nu vi se pareoricum i dumneavoastrc omul nostru cam intrasen com?!)

    i, delirnd, plec ncet spre cas,urmat ca umbra de acea stafie.Undeau ajuns, doar naratorul tie,dar s v spun pe mine nu m las.

    Intervalele unor vise terestre

    La Amsterdam, tot ntrebai o zn,lipit de un zid cam stacojiu,undei haremul meu, nso cadnm lu de bra, m duse n pustiu.

    Deaici, am s deschid o acolad,cci muza mea intrata n sevraj,mi tot vorbete despre avangard,n timp ce mi scot rabla din garaj.

    Apoi, sentinde moale pe banchet;e alb ca fina, i nu tiudac s scriu n cinsteai o plachet,ori s rmn, mai bine, n pustiu.

    Ce nostalgie! Parc de lingoarear suferi un hamster rozaliu,dansnd tango pe ghea, fript de soare,mbloat, acrit i ceampaliu.

    Sa dezlipit de zid i zna bun;nchei i acolada: totui ceas,cci versul d din coad i tot sunpentru iubirea care mia rmas.

    Pe strad, alcooliti cu fumigenen avangard iau gsit popas;apareapoi un nene n izmene,o dami plimb javra de pripas.

    Iar zidumi pareacum c e albastru,ca Voroneunseninat deun gnd,l cntncet un june poetastru,dar glasul su se stinge n curnd.

    i totua fost un vis, ct ineo rundde hrjoneli n patul ei turcoaz,ori poate doar ct o nanosecundpe intervalul simplu, fr haz.

    7NO. 9 2014VITRIN DE ART NOU

    poesis

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    8/24

    Monica Manolachintmplare

    O singur dat am vrutsi ghicesc n palm,pe cnd se scuturau cireii.

    Dar miam dat seamac nu i se vedea nici o linie,nu se putea citi nimic.

    A plecat cu pumnul strns,fr s fi auzit ceva,cu att mai puin ciocrlia.

    Mai trziu, cnd la desfcut,ciocrlia timid zburase,i desenase numele pe cer.

    Nasrin

    Se viseaz sporovind cu un condorpe o bulevard cu nume supercalifragilistic,ntro ora strin, ntrun limb strin,fiindc fiul ei (deja strin?)

    studiaz btile de inim i sinapseledintrun ar friguros,pe ramurile cruia viinele se coc abia n augusti sunt numai pentru decor,

    iar mentalitile ateapt i cteva zeci de aniprin punctele de frontier, unde cuvintele vingreu i cnd vin se pronun dintro suflare,

    ea, fiica miloas a unui venetic(aciuat n portul Brila, alungat de acasde un rzboi pribeag),l viseaz des pe condor

    o pasre muti pe cale de dispariie.

    Servicii sociale

    Ori de cte ori sar din minefulgi bezmetici, arcuri nevzute,sar odat cu ele i vise de odinioar

    cu tot cu patul n care leam triti m ridic de la mas, iesdin restaurantul gol,din muzeul gol,din biroul gol.

    M ndrept spre un loc undenumai eu pot auzi strigte pe maidan,unde m pot ndopa cu pufulei i covrigi cu maci unde mi pot astmpra dorul de prieteni.

    Un loc unde toate povetile de aici,de departe, pot fi transcrise uor pe o earf.O port mereu la gt,n timp ce m nvrt undeva prin vzduhca un elicopter de salvare.

    Al treilea arboreO femeie picteaz un arbore.Are fructe felurite, contradictorii, cum nu potramurile unui trunchi s poarte pe pmnt.Ar putea fi ordine ntre fructe, cele de acelai soisar putea aduna n acelai frunzi.

    Arborele decorativ i arborele mirositorstau spate n spate pe marginea unui lac oglind,nui ating nici mcar elementele.Vzduhul nu se ntreab care este mai frumos,mai folositor ori mai comunicativ.

    Legtura, nlimea i adncimealicresc n ochii femeii un arbore luminosascuns n trup, cu vntul oprit n obraz.

    Neobinuita hart

    De mai ntreba ce mi sa mai ntmplatct ai lipsit, ia spune cum ntro dimineami sau apropiat deprtrile deodat.ntindeam braul i strngeam paii tirisipii prin lume, unul cte unul, fir cu fir,iam splat de praf, iam pus la uscat,iam drcit ore n ir, fr si ntreb nimic.

    Leam cntat pn sa lsat noaptea.

    Pesemne cineva a continuati ia esut prin mine, cu mine,cci pe dinuntru mam trezitcu harta locurilor pe unde ai fost,ntins la nesfrit pe suflet.

    Completai

    Cine o fi de vin c...?ncearc s nelegi i din alt perspectiv...Am avut mereu convingerea c...Dup ce c... am mai i...Da, dar ceea ce de obicei uii este c...

    Aadar, s ne amintim c... Ar trebui s...Dar ce tii tu ca s susii c...?De unde i pn unde ai ajuns la concluzia c...?Pn nu reuim s... nu vom putea niciodat s...Cear fi dac am...? Pn atunci i propun s...nchipuiei doar c... i c toat lumea... iar tu...ns dup un timp... i uite aa te trezeti c tu...ba chiar... Acesta este motivul pentru care...Dovada este chiar... Eu mi rezerv dreptul s...Eu nu cred c totul e... Dar din pcate...

    8

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014

    poesis

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    9/24

    Costel Stancu

    Copilrie

    Fericit,

    copilul desprinde fluturii din tablourii le d drumul s zboare.

    Nu tie c, peste ani i ani,

    el nsui i va picta

    spre bucuria altui copil!

    De dragoste

    Rsare soarele. Inima mea e o sclav

    creia i redau n fiecare diminea libertatea

    dar ea o refuz mereu cu mndrie.

    Rmi n piept inim! Pe mine mie rentregetem!

    E o diminea nsorit. Femeile i cautfrumuseea pierdut ntrun ochi de fntn.

    Asemenea unui gropar ce mngie pmntul nainte

    de al lovi cu trncopul, ntmpin ziua de azi.

    Rsare soarele. Nu m recunoate? Oare nu eu

    am retezat, cu dinii, vrejul nc verde al lunii

    i am mpinso n mare?

    Aa e viaa, mi spun descumpnit ca o

    mireas furat i dus ntre liniile frontului

    albul rochiei sale va fi semn de i mai aprig rzboi

    Oraul se dezmorete. Rsare soarele, mie team.

    Departe, n grajduri de mrgean,

    bat din copite iepele sure ale norilor.Snt singur. Fr tine, inima mea e un castel din nisip

    mpietrit n al crui turn snt pus ah! pe vecie,

    n lanuri. Dar despre asta se tace. Ei da, cel mai

    bine pltit e martorul mut. Rsare soarele:

    un negustor viclean ce vinde coroane

    din aur fals regilor nchipuii, clovnilor de o zi,

    poeilor de o noapte. Rsare soarele.

    Dumnezeu se preface n ceretor.

    Rentlnire

    A bea ceea ce nu i sa turnat nimnui

    niciodat. Tu m priveti cu ochi aprini,de cucut. Vii de la fntn i

    pe umrui strveziu, de fat,

    duci un urcior cu ap nenceput.

    M reped, nsetat, sl apuc

    de o toart, s v trag nspre mine pe

    amndoi. ns, cum l ating Doamne,

    ce soart! apa se mpreun cu lutul

    i se prefac n noroi. Noroi am pe mini,

    pe piept i pe gur, noroi ntre fundul mrii

    i ararat. ncep s plng, m redescopr copil

    ca i cum a bea, nghiitur cu nghiitur,

    apa n care am fost botezat.

    Uneori, cnd scriu

    Uneori, cnd scriu, m simt departe de Tine!

    Port pe umeri un jug din hrtie,

    i simt tot mai mult apsarea,

    parc a trage dup mine pmntul

    cu vii i mori, cu tceri i cuvinte.

    Alteori, parc arunc grune

    dincolo de pragul Tu i nici o

    pasre nul trece nici o ploaie nu

    cade, doar ngerul i desprinde

    din trup aripa stng i mtur cu ea curtea.

    Deodat, scrisul mi pare inutil ca un pod

    peste o ap venic ngheat,ca un acvariu cu pereii opaci.

    Atunci m sperii alerg nspre tine.

    Iartm Doamne i aratmi ce sunt:

    muritorul de azi pe mine

    tritorul de ieri pe azi!

    Singurtate

    stai pe plaja unei insule necunoscute cu

    capul n poala femeii de nisip e noapte

    vntul i arat gingiile vinete mrie gata

    s mute focul arde alturi trosnetefantoma fostei corbii a rsrit o lun nefiresc

    de alb amintindui de un strop de lapte pe

    snul din zahr ars ale doicii tale ignci

    valurile duc i aduc umbre ndeprtate cntece

    de sirene transparente cine si aminteasc

    de tine cine s te caute n ara ta ai fost uitat

    frumoasai mireas a fost dat dumanului

    o furtun ar fi binevenit tear mai dezmori

    poate chiar ar aduce la rm resturile unui

    naufragiu pipe sticle cu rom journalul de bord

    al cpitanului un cufr cu panglici multicolore

    ehei ce bal ai putea improviza aici nu nai

    nnebunit te joci doar cu ce gseti n mintes nu adormi s se sting focul unica speran

    i dintrodat o lumin prelnic la orizont

    arunci ncreztor lemne n foc scnteile

    sar iezi slbatici de pe o stnc pe alta

    dar nimeni nu vede nimeni nu aude

    zadarnic strigi cuvintele se ntorc i te lovesc

    n piept moi bumeranguri din crp.

    9NO. 9 2014VITRIN DE ART NOU

    poesis

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    10/24

    [] Pleci n concediu i i iei cu tine cteva cri? Nu:pleci n concediu i iei cu tine numai laptopul, tableta orichiar mai puin i mai uor, iphonul, pentru al folosi catelefon i, pentru c ai acces liber la Internet, ca modalitatede utilizare a potei electronice i a reelelor socialeFacebook, Twitter etc. ori a librriilor i bibliotecilor cu sutede ebooks de vnzare sau cu lectur gratuit. Este notoriufaptul c 70% din producia editorial comercializat prinmarile librrii online Amazon, Elephant este disponibili ca ebook. De aici, o lupt pe via i pe moarte ntreliteratura tiprit i aceea digitalizat, generatoare descandaluri i polemici dramatice, anunuri apocaliptice (vezi,de exemplu, eseul lui Frdric Beigbeder, Premier bilanaprs lapocalypse, Paris, Grasset, 2011).

    Cel mai nou front deschis n acest rzboi are ca protagonistuna dintre reelele sociale, care a interferat cu literatura,lansnd chiar o ramur a acesteia, cu caracteristici specificerestriciilor mediului utilizat. Lupta se desfoar pe teritoriulnumit Twitter, ale crui parcele sunt limitate la texte de 140de caractere. Strategiile sunt cele vechi, avem dea face totcu pingpongul verbal ntre clasici, ludtorii bibliotecilor iaprtorii cuvintelor cu mai mult de trei silabe, i moderni,care ruine lor! ncearc s considere spaiul Internetuluidrept o oportunitate de rennoire a formelor i genurilorliterare, cel puin ca modalitatate de editare i comunicare.Cruciada clasicilor pleac de pericolul pe care lar constituiebookul, socotit mormntul scriitorului (Yann Moix), dinpricina faptului c permite textului s se elibereze, s devin

    hipertext, graie legturilor pe care le poate stabili cu altetexte sau imagini statice ori n micare. Se trece cu vedereac hipertextul nu e nici mcar o invenie a erei digitale, poeziacombinatorie a lui Raymond Queneau, publicat n 1961,Centmille milliards de pomes, fiind fr tgad un hipertext avantla lettre, cele o sut de mii de miliarde de sonete ieite dinmaina de fabricat poeme putnd fi parcurse n dou sutede milioane de ani de lectur nentrerupt! Hipertext poatefi socotit i romanul Rayuela (otron) al lui Julio Cortzarpublicat, iat, n 1963, o ncercare de a pune n paginexperiena unei viei ntregi, carte ale crei 155 de capitolepot fi citite ntro ordine aleas de lector, numai eventual unadintre acelea sugerate de autor. A ridica ochii de pe paginatiprit a Crii i a privi spre noi mijloace de prelungire aexperienei creatoare i, implicit, receptoare, a oferi drept decetate digitalizrii literaturii nseamn, pentru clasici,moartea bibliotecilor. Cal de btaie al campaniei dediabolizare, reeaua social Twitter este, de ultim or,purttoarea acestei maladii care consist n a concepescriitura nu ca locul posibil al unui cuvnt, nu ca locul unuicuvnt posibil, ci ca o ntindere nesfrit de plvrgeal.Prin redundan, arogan, continu deriziune, nencetatbatjocur, agraveaz cazul unui text sau unei triri originale

    deja srcite. Nici un mijloc nu este nepotrivit pentru a ducelupta oarb mpotriva literaturii digitalizate. Sunt aduse ndiscuie frumoase reflecii devenite locuri comune i aflate nafara subiectului disputei: Aa cum posteritatea estesuperioar viitorului, existena este metafizic superioar vieii.Nu e suficient s trieti ca s exiti. Acestei viei trite, darneexistate, i se asociaz un fiier, la fel ca unei scrisori

    electronice; un fiier scris. Nimicul e comentat prin nimic.Comentariul i lucrul comentat se amestec n acest prezentcare nu exista acum cinci ani, n acest prezent nou, abiainventat, abia propus maselor. Ct despre prezentul vechi, nentrebm cnd a trecut. Ne ntrebm unde a plecat, undetriete i cum triete i de ce. []

    n ActuaLitt, JeanRomain Blanc i intituleazcomentariul Internet: du cyberespace la cyberespce.Internerds et modem de vie (Internetul: de la cyberspaiula cyberspecie. Intertocilari i modem de via). Ludicultitlului anun o viziune neconformist asupra unei realitisociale. La ntrebarea Facebookul este cu precdere virtualsau real? justiia din unele state a rspuns deja,condamnnd persoane pentru incitare la rebeliune prin

    mesajele postate n reea i a readus n discuie delimitareantre spaiul privat i spaiul public. Nu suntem n prezenacyberspaiului inventat de William Gibson acum vreo treidecenii (o lume compus n ntregime din coduri informaticeconinnd informaie pur), lumea fizic i lumea digital nusunt att de separate nct s se asemene cu disocierilefilosofice milenare dintre corp i spirit, astfel c viziunilevechilor autori cyberpunk sunt deja desuete. Nici concepiaadmis de muli c Internetul ar fi o halucinaieconsensual nu mai rezist la un examen sumar. Se pare ccyberspaiul nostru e n carne i oase. [] Facebookuleste un exemplu de concominten a celor dou viei aleunui singur individ, real i virtual, care se suprapun i secompleteaz reciproc. Oamenii i combin viaa psihic iviaa digital pn la un punct n care distincia ntre celedou este din ce n ce mai puin pertinent. Odat ratatCyberspaiul gibsonian, drumul duce inevitabil ctre cyberspecie, ctre un altfel de OM, sensibil diferit de acela alsecolelor anterioare. Cyberspecia se formeaz prinnglobarea cyberspaiului cu totul, devenit parte a fiinei, aexistenei; sau prin deversarea cyberspaiului n lumeafizic, prin colonizarea acesteia. Indiferent de modalitate,rezultatul este unul singur, evoluia structural a omului arealt arhitectur, se construiete o alt lume. []

    n literatur, n arte, de fapt, nu exist democraie, cidictatura valorii. Iar libertatea este restrns la un numr,nu prea mare i limitat, de forme de exprimare. Orice

    ncercare de extindere a democraiei i a libertii ndomeniul artelor este a fost mereu! socotit un atac laadresa stabiliti sistemului. A scrie proz sau poezie nforme fixe de 140 de caractere i a le transmite n etereste o erezie de neacceptat! S ardem ebookurile! Sorganizm etofafeuri! aa sun ndemnurile clasicilor;se ntmpl ceva cearat confuzia intelectual a timpurilornoastre! []

    (Citete textul integral n vol. Prins n lumeacuvintelor 2, Ed. Premier, 2013)

    10

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014

    eseu

    Twitteratura, avangardadin cyberspaiu

    Florin Dochia

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    11/24

    Ajuns la o maturitate deplin, pictorul Marcel Bejgu nuuit ndemnul marelui Brncui s rmnem mereu copii.Candoarea, incantaia, reveria, ne cuprind, ne fur ntrolume a puritii, ne fac s vedem i s simim misterulEdenului atunci cnd suntem nconjurai de fascinantelepnze. Formele, culorile, lumina, spaiul, sunt semne princare vorbete cu noi divinitatea, prin sufletul lui MarcelBejgu, suflet n care locuiete un nger. Picturile lui suntlimbajul unui nger mbrcat n straie omeneti. Stpndeplin pe tehnica pictural, prin gesturi simple alepensulaiei care duc la surprinderea esenei formelor,culorilor, artistul creeaz compoziii echilibrate,armonioase, monumentale.

    El face parte din categoria spiritelor atinse de har: unliric, poet, arta sa e un prilej de desftare a simurilor, aarmoniilor om, natur, divinitate. Game de oranj, deverde, de brunuri nclzite pn spre rou, griuri rafinateconvieuiesc alturi de formele simplificate, sugerate, unconcert al spiritului. Pdurile lui Bejgu sunt pduri n careomul se regsete pe sine / se desvrete spiritual, seumple de energiile naturii sfinte. Casele aezate n liniteaancestral ne duc n copilria mult visat, case adunate n

    jurul unei biserici cu fundal n culori pastelate, spaiul devis i reverie. Brunurile nclzite ale pmntului, rpele ncare ip roul veneian, verdele putred al vegetaieitrecute, trezesc simuri adormite n noi. Exist un ritm al

    caselor, al pomilor, ca un ritual tcut care vitalizeaz spaiuldnd sentimente, sensuri: Aezare. Casele sunt ca fiinevii care ateapt s te ntmpine, si ofere odihn ilinite, s te primeasc la snul lor, s te protejeze n fataprimejdiilor de azi, necredin, smog, perversitate. Flori,flori simple ca o rugciune, flori aezate n ferestre demame, soii sau copii, fiori oferite mamei de ziua ei, flori

    aezate n ulcelele de lut de la ar, flori pe care le privetin ochi, ca nite ochi de copil, flori n faa crora taci iinumeri greelile.

    Ceruri fr capt, ceruri atinse de linitea divin, ceruricare amn apocalipsa din noi. Spaialitate ca n tablourilelui Bruegel, Mrgineanu, care copleete. Anotimpurile:primvara, vara, toamna, iarna vin s ne aminteasc de

    sensurile naterii omului, a amintirilor, bucuriilor,tristeilor, de marea trecere. n Sat primvara explozii dealb ntmpina ziua, ocruri glbui lumineaz pmntul,acoperiurile roii complementate de verde grizonant dautensiune. n Toamna, poetulpictor folosind cu miestriemijloacele picturale: pensulaie gradat, nuanri infinite,tehnica sfumato, pe un fundal clarobscur al frunziuluipdurii, cu brunurioranj, violeturi spre brun agonizand nfundal, proiecteaz siluetele arborilor seculari, coroaneleincendiate, pe cerul imens. n Stejar sugereaz motivulde etern: stabilitate, nvingere a timpului, a stihiilor, lucrumre creat de Dumnezeu, ocrotitor al omului, are cevadin fora stejarului lui Andreescu. Impresionani: Doi,

    aluzie la cuplu, sprijin, unitate uman, Solitar stare depuritate, n tcerea neptat a ancestralului albul dominuniversul, prilej de a ncnta ochiul cu infinite nuane dealb. De remarcat pnza Cpie, simplitate a gestuluipictural, pe albul imaculat al pnzei curaj, miestrieartistic pe alburi grizate, cpiele apar ca mici sori ce ne

    nclzesc sufletul. Simplificri ale formelor, sugerarea prinpete a tufiurilor, reliefului, altor forme complementare.Marcel se trage din neam de mari coloriti: Pallady,Gheorghe Ionescu, Piliu, Podoleanu. Continu mareatradiie a picturii romneti, prin stil, viziune, capersonalitate artistic distinct n spaiul picturiicontemporane. Dei n peisajul su nu exist oameni, isimim pretutindeni: rugnduse n casele adunate lnglinitite grdini, muncind undeva dincolo de peisajul magicprin care colind spiritul strbunilor. Pictura lui MarcelBejgu e indirect protestatar, e un afi czut din ceruri,demonstrnd c n acest iad exista rai. ntre cer, pduri,ape, cmpuri, case, plutete duhul su, o pasre alb careptrunde apoi n sufletele noastre i ne umple de cntec.

    11NO. 9 2014VITRIN DE ART NOU

    arte vizuale

    De vorb cu ngerul

    Cornel Sntioan Cublean

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    12/24

    arte vizuale

    MarcelBejgu

    NO. 9 2014

    VITRIN DE ART NOU

    12

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    13/24

    arte vizuale

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014 13

    MarcelBejgu

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    14/24

    Blestemul, remarc profesorul Papahagi, a jucat unrol esenial n concepia folcloric religioas din trecutulpatriarhal al popoarelor, contribuind la formarea unoradnci convingeri, cu privire la efectele lui consideratereale un adevr pe care l ilustreaz o bogatliteratur popular (5). Desigur c observaiileprofesorului sunt complet valabile in cazulblestemului semnificat din colecia Bibicescu, veche i

    nc mai puin atins de morbul artificialului i aconveniei (1890). Iar n analiza protagonitilor, caageni contribuabili la un asemenea fond poetic, TachePapahagi atribuie femeii o dubl ipostaz, respectiv,

    acest sex e nu numai un excelent depozitar itransmitor de poezie popular n special liric, ci elpoate revendica, cu bun dreptate o parte dinpaternitatea creaiunii poetice (6).

    Dar nu putem absolutiza o asemenea aseriune, ctvreme literatura popular ne ofer material suficientpentru a da spaiu i altor atitudini, mai ales inndseama de faptul c frapantele distorsiuni din arealulnostru folcloric, istoricete petrecute, a bulversatconcepte, relaii, moral, credin chiar, n general,imaginea arhetipal asupra lumii proiectate n universultradiiei i sacrului, iar fenomenul avnd aspectdevorator mai ales ncepnd cu secolul trecut

    Colindul care urmeaz, este, n fapt, o hul, o voitdefimare a femeii lovit de stigmatul infidelitii,ruintor de cas i legi de convieuire n normele tradiiei:

    Bato, so bat, / Bato, so bat, / Cum nuiblestemat, / Cum nui blestemat / Scrna de nevast,/ Co lsat, lsatu, / Co lsat, lsatu, / Hai, lerui, / Unbrbat ca bradu, / Un brbat ca bradu, / Hai, lerui / iuncopil beteagu, / iun copil beteagu, / Hai, lerui / Careia fost dragu / io turm de oi, / Hai, lerui, / i ciobaniidoi; / io ciurd de vaci / i ciurdarii dragi. / Bato s obat / Bato s o bat / Cum nui blestemat! (7)

    Rare sunt asemenea colinde ce se nscriu n sferamagicului distructiv, prin retorica ncrcat de acuze iuimire pentru faptul c oprobriul mulimii nu ia retezatfemeii calea rtcirilor. Ca poezie festiv, cum o clasificGheorghe Vrabie, n studiul su despre estetica poezieipopulare, care posed un anume cmp de desfurare,respectiv casele gospodarilor, explicabil, deci, cainvocaiile i imprecaiile s acioneze cu o fordistrugtoare asupra femeii nvinuite de adulter. Apoidialogul care formeaz nervul motor al multora dintre

    creaiile populare, n cazul colindei, expunerea captvivacitate, iar faptul moral este expus auditoriului nambiana unei scene dramatice. Mai mult, formadialogat ntre cele dou grupe ale cetei de colindtoricare susin colinda favorizeaz colportarea faptuluinegativ, cu o audien peste msur, percutat n

    rndul mulimii, cunosctoare a faptelor celeirepudiate.Expresia prin care se deschide colindul este o

    imprecaie: Bato so bat, n repetabilitatea eiexpresiv accentueaz natura sa psihomoral iemotiv sintagma avnd for distructiv, n

    judecarea i condamnarea comportamentului nevesteinecredincioase. Acestor stri li se adaug i atitudineade mirare interogativ cu mare efect n retoricaspecific speciei: Cum, nui blestemat / Scrna denevast, iar epitetul acid adncete efectul peiorativ.

    n continuarea prologului, urmeaz nominalizareafaptelor devastatoare, ntro redare obiectiv i

    crudescen realist, cu repetiii ce au efectul unorlovituri de ciocan i devenite fire de legtur ntrecolindtori i auditoriul, desigur, ocat, cnd stareasrbtoreasc impunea, n fapt, evocarea beneficului,a urrii de bun augur i nu a unor stri devoratoare denormalitate. Aadar, acuza: Co lsat brbatu, / Unbrbat ca bradu, semn al forei, siguranei iabundenei n lumea tradiional, prsirea brbatuluieste gest degradant, ce se finalizeaz cu ruina ipierderea calitilor familiale.

    Dar gestului ce o degradeaz pe femeie din calitateade soie se adaug i cel al pierderii calitii de mam,eliminndo pe femeie din cercul ce aureoleaz fiinauman la superlativ: calitatea de mam: iun copilbeteagu / / Care ia fost dragu. Determinantelecomparatiste i epitetice: ca bradu, beteagu, dragu,adncesc prpastia n care, nevastamam, ce iapierdut dramatic rolurile vieii, se prvlete neierttor,fr putin salvatoare.

    Cum era de ateptat, elementele ce semnificbogia familiei, dei inventariate i ele, turma de oii ciurda de vaci, firesc, par mai puin pguboase, prinmaterialitatea lor, n contrast cu cele de ordin moral ide excepie, nevast i mam.

    Finalul, n retorica lui expresiv, prin reluarea

    incipitului, ndeamn, n fapt, asculttorii la blestem ianatem. Afirmaia se fundamenteaz, n fapt, tocmaipe calitatea colindtorilor, de colportori ai vetilorminunate, de ast dat veti neasemuite, purtate dela o gazd, la alt gazd, captnd ca aderen pesemenii lor. Ca urmare, blestemul lovete cu duritate,iar sentina rmne indubitabil: Bato sobat, / Bato so bat, / Cum nui blestemat.

    14

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014

    folclor

    Omul cu dor (4)

    Gherasim Rusu Togan

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    15/24

    Bob Dylan

    Vremilen schimbare sunt

    Veniin jurumi

    Deoriunde vei fiiadmitei c apan jur a crescutAcceptai cn curndVei fi uzi pn la os.Dac timpul nseamnCeva pentru voiAtunci ncepei notulOri v vei scufunda ca o piatrCci vremilen schimbare sunt.

    Venii, scriitori i criticiProfei ai penieiinei ochii deschii

    Norocul va veni din nouS nu vorbii prea devremeSunt roile ncn micarei nimeni nui s tieAi spune pe nume.Pentru cei care pierd acumCtigul va fi prea trziuCci vremilen schimbare sunt.

    Venii, senatori, congresmeniLuai seama la chemareNu stai n pragNu blocai intrarea

    Cci rnitul acelaSe va opri aiciE o lupt afarE violen mult.Vor vibra ferestreleVi se vor zgudui zidurileCci vremilen schimbare sunt.

    Venii, mame i taiDe pe cuprinsul riii nu criticaiCeea ce nunelegeiFii i fiicele voastreAu preluat comandaVechiul vostru drumAmbtrnit demult.Ieii dac nu suntei n stareS le dai mnaCci vremilen schimbare sunt.

    Direciai trasatBlestemul aruncatCeacum e lent

    Va fi curnd rapidOrice prezentDeja minei trecutUite ordinea cumRepede dispare.

    Ce azi entiulCel de pe urm fivaCci vremilen schimbare sunt.

    O boare de vnt

    Cte drumuri trebuie si poarte paiinainte de a te numi om?Cte mri s strbat albatrosulnainte ca nisipul si ocroteasc somnul?Cte proiectile s trag un tunnainte de a fi trimis la fier vechi?Rspunsul prietenei o boare de vnt

    Rspunsul e boare de vnt.

    Ct vreme st muntele naltnainte ca marea sl spele?Ci ani s i treac din vianainte ca liber s fii?De cte ori sntorci capuli s pretinzi doar c nu vezi?Rspunsul prietenei o boare de vntRspunsul e boare de vnt.

    De cte ori te vei uita n sus

    nainte dea vedea cerul?De cte urechi ai nevoieCa s auzi plnsul?

    Cte mori s mai vinCa s poi spune c au fost destule?Rspunsul prietenei o boare de vntRspunsul e boare de vnt.

    Traducere: Florin Dochia

    15NO. 9 2014VITRIN DE ART NOU

    translaii. poei americani

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    16/24

    Saila Susiluoto*

    Lasimaalaus

    Puutarhassa linnuille kasvaa kaksi pt. Liljantertnousevat korkeiksi, kurottavat aurinkoa kohden,alkeavat syvin ja oransseina kuin munkkienlepattavat vaatteet, repisevt aurinkoon viillokset.Liljoja kasvaa kaksi jokaisesta varresta, jokainen varsihalkeaa viel kahtia, jokaisesta kohdasta kasvaatoinen, niin kuin leikatusta omenapuusta,oiveikkaasta ihmisest. Haavoihin puristautuu verso,raadeltuun maahan kasvaa, naiseen, uudenkuunaikaan, kun kuulla on kimmeltv, tersluinen sirppi,kun askel on ohut, rotko alla, kun hopeiset autottrmilevt verenpunaisiin ja maidonvalkoisiin, kunjoet kahdentavat haaransa, kun sfinksi irtaantuuelimeksi ja ihmiseksi, ihminen mieheksi ja naiseksi,nainen aikuiseksi ja lapseksi, lapsi hyvksi ja pahaksi.Hyvst ja pahasta l puhu. Kaikella on lopultakyynelten muoto, koruilla, mit ihmisest j,sateella. Se on kaikkeuden muotti, viimeinen nuotti.

    Le vitrail

    Dans le jardin les oiseaux sont bicphales. Lescorolles de lys se dressent haut, se tendent vers lesoleil, se fendent, profondes et orange comme lesvtements flottants des moines, dchirent le soleil

    dentailles. Les lys poussent par deux sur chaquetige, et cellesci se divisent encore en deux, dechaque point en nat un autre, comme dunpommier taill, comme dun homme plein despoir.Des blessures jaillissent des rameaux, la terrelacre est fconde, et la femme, la nouvelle lune,quand lastre forme une scintillante faucille dacier,quand le pas est fragile, audessus du prcipice,quand des voitures argentes en heurtent de rougesang et de blanc de lait, quand les fleuvesmultiplient leurs bras, quand le sphinx se ddoubleen homme et en animal, ltre humain en homme et

    en femme, la femme en adulte et en enfant, lenfanten bon et en mchant. Ne parle pas du bien et dumal. Tout prend la fin la forme de larmes, lesbijoux, ce qui reste de nous, la pluie. Cest le moulede lunivers, la dernire note.

    Traduit par Hlne Lattunen

    Vitraliu

    n grdin psrile sunt bicefale. Corolele crinuluicresc nalte, sendreapt spre soare, crap,profunde i portocalii ca hainele lungi ale

    clugrilor, rup soarelen buci. Crinii cresc npereche pe fiecare tij i acestea sempart n ncdou, din fiecare punct se nate un altul, ca dintrunmr tiat, ca dintrun om plin de speran. Rniarcuiesc ramurile, pmntul arat e fecund, i femeia,sub luna nou, cnd astrul formeaz o sclipitoaresecer de oel, cnd pasul e fragil, dincolo deprpastie, cnd maini argintii se ciocnesc n rousngeriu in alb lptos, cnd fluviile i multiplicbraele, cnd sfinxul se dedubleaz n om i animal,fiina uman n brbat i femeie, femeia n adult icopil, copilul n bun i ru. Nu vorbi de bine i deru. Totul ia la sfrit forma lacrimilor, bijuteriile,ceea ce rmne din noi, ploaia. E mucegaiuluniversului, ultima not.

    Traducere: Florin Dochia

    * Saila Susiluoto (n. 1971, Helsinki, Finlanda) a publicat asevolume de poeme n proz. Primul volum, Siivekkt jaHnnkkt (Aripa i Coada), a ctigat Premiul Jntti Kalevi

    pentru tinerii scriitori n 2001, apoi a fost distins cu PremiulFinlandia n 2005. Poemele iau fost traduse n dousprezecelimbi. Imaginaia ei se desfoar la intersecia cusuprarealismului. Limbajul obinuit i lucrurile sunt transfigurate,realitatea devine imaginar. Femeile sunt personajele principaleale unor drame i anxieti. Poezia curge asociativ, schimbare,micare i conduce treptat ntrun lirism suprarealist cu accentede ordin etic.

    16

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014

    translaii. poeme din nord

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    17/24

    17NO. 9 2014VITRIN DE ART NOU

    translaii. poei francezi

    Yves BonnefoyLA CHARRUE

    Cinq heures. La neige encore. Jentends des voix lavant du monde.

    Une charrueComme une lune au troisime quartierBrille, mais la recouvreLa nuit dun pli de la neige.

    Et cet enfantA toute la maison pour lui, dsormais. Il vaDune fentre lautre. Il presseSes doigts contre la vitre. Il voitDes gouttes se former l ou il cesseDen pousser la bue vers le ciel qui tombe.

    THE PLOUGH

    Five oclock. Snow again. I hear voices

    In the front of the world.

    A ploughLike a moon in the third quarterShines, but the nightCovers it with a layer of snow.

    And this childHas the whole house to himself, from now on. He goesFrom one window to another. He pressesHis fingers against the glass. He seesDrops form where he stopsPushing the mist towards the falling sky.

    PLUGUL

    Cinci ore. Zpad din nou. Aud voceaDinaintea lumii.

    Un plugCa o lun n al treilea ptrarStrlucete, dar l acoperNoaptea unui pliu de zpad.

    i acest copilAre acum casantreag pentru el. Se duce de laO fereastr la alta. i apasDegetele pe geam. VedePicturi formnduse acolo unde nceteazS mping ceaa spre cerul ce cade.

    LE MIROIR

    Hier encoreLes nuages passaientAu fond noir de la chambre.Mais prsent le miroir est vide.

    NeigerSe dsenchevtre du ciel.

    THE MIRROR

    Yesterday againThe clouds were passingAt the far dark end of the room.But just now the mirror is empty.

    Snowing

    The untangling of the sky.

    OGLINDA

    Ieri din nouZpezile trecn adncul negru al camerei.Dar acum oglinda e pustie.

    A ningeA se dezclci cerul

    LE PEU DEAU

    ce flocon

    Qui sur ma main se pose, jai dsirDassurer lternelEn faisant de ma vie, de ma chaleur,De mon pass, de ces jours d prsent,Un instant simplement: cet instantci, sans bornes.

    Mais dj il nest plusQuun peu deau, qui se perdDans la brume des corps qui vont dans la neige.

    THE LITTLE BIT OF WATER

    This snowflakeThat alights on my hand, I wishTo fix it as eternal

    In making of my life, my heat,My past, these present days,Simply a moment, this very moment, limitless.

    But already it is onlyA little bit of water getting lostIn the mist of the flakes going into the snow.

    UN PIC DE AP

    Acestui fulgCe se aeaz pe mna mea, dorescSi asigur eternul,Fcndumi viaa, cldura,Trecutul, aceste zile ale prezentului,

    Doar pur clip: aceast clip, fr margini.

    Dar deja nu mai eDect un pic ap, care se pierden bruma corpurilor care merg n zpad.

    Dbut et fin de la neige, Mercure de France, Paris, 1988

    Translation: 2007, Sarah LawsonTraducere: 2014, Florin Dochia

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    18/24

    18

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014

    arte poece

    Tensiune / Augmentare /ExtensieInterviu cu

    Alessandro De FrancescoAi publicat cri de poezie i scrieri conceptuale: Lo

    spostamento degli oggetti, Da 1 000 m, Redfinition,criture augmente. Ce credei c este o carte de poeziei cum v definii apropierea de scrierea conceptual?O carte de poezie e o carte n care limbajul este testat,

    n care se creeaz tensiuni noi ntre emoie i cunoatere.n crile mele, exist mereu i un gest narativ, disparat,multiplu care nu va fi niciodat ficional, pentru c, dinperspectiva mea, poezia particip la multiplicareaficional a realului, a corpului, a simurilor. Poezia este,dup mine, o atitudine cognitiv care distinge acest

    proces de scriere de alte forme literare, nu pentru c evorba de un gen literar ontologic distinct, ci pentru c eaproduce concentrri, intensiti, multidimensionaliti nraportul cu lumea. Astfel, poezia este pentru mine uncuvnt extensiv i extins, incluznd i scrierile numitepostgenerice, dar niciodat ficiunea, din motive pe careleam menionat pe scurt. Din aceiai pricin, nu exist odistincie net, n opinia mea, ntre poezie i scriereaconceptual. Cu toate acestea, atunci cnd vorbesc de scrisconceptual, cred, pur i simplu, n formele de scriere ncare atenia cade pe dispozitivul, mental sau conceptual,care a determinat crearea textului. Astfel, cartea meaelectronic Da 1 000 m a fost construit plecnd de la orescriere lacunar a articolelor tiinifice despre creaturileabisale care triesc la 1000 de metri adncime. Amsuprimat, n acelai timp, de fiecare dat, toate numeleproprii ale animalelor descrise, crend n acest fel unexerciiu al unei diferene absolute (n sensul latin, absolutus, liber de constrngeri), ale crei prerogative suntatt poetice, ct i politice. Un spaiu n care am cutat srealizez artistic ceea ce aparent Wittgenstein i Musil auscris amndoi aproape n acelai timp, fr s tie: Eticai estetica sunt un singur lucru. Aceast fraz, asupracreia este de meditat ndelung, anun acea practicnumit conceptual, care este a mea i, fr ndoial, ia altor artiti.

    n volumul Redfinition [Redefinire], asamblai o

    serie de fragmente de texte risipite luate din magma deinformaii deturnndule, perforndule i tergnduleanumite corelaii logice. n ce msur practica aceastaeste o lucrare de emergen sau de distanare fade limb pentru a ncerca o redecizie, o refixare?Lucrarea de emergen e, de fapt, titlul celei dea

    doua seciuni din Redfinition [Redefinire], care a fostscris ultima (e aici deja un ocol). Trebuie nelesredefinire sau, cum bine ai spus, redecizie, refixare

    aproape n sens fotografic: a pune la punct ceva care totuirmne mereu vag. (*)

    n Redefinire, acest corp care se mic ntrun sac deplastic i care iese n final, dar cruia nui descoperimniciodat identitatea, pentru c el nu are identitate, estepoate sinteza cea mai evident a acestui proces.

    Acest asamblaj (**) lacunar i multiplu, n care

    prelevarea de texte diverse nu mpiedic, totui, in ssubliniez, gestul scrierii poetice originale (moarteaautorului mi pare un eveniment important, dar deacumdepit, n orice caz, eu nsumi m simt destul de bine isunt foarte viu), face s apar la suprafa coninuturiaruncate i dezgropate de ctre ceea ce numesc cele treiobstacole. Este cam ce st scris pe coperta a patra: poeziadin Redefinire creeaz ipoteze verbale sortite s imaginezeun protocol al cunoaterii care nu este limitat de sistemulde viziuneascultare aa cum l cunoatem i l practic, nmod automat, creierul nostru (obstacol cognitiv), unprotocol de informare care nu e limitat de sistemul deorientare al opiniei i al viziunii la distan de evenimente

    (obstacol mediaticpolitic) i un protocol emotiv care nu elimitat de mecanismele de represiune i de suprimare pecare le suportm nc din fraged pruncie, a se vedea iformarea sistemului nostru nervos n interiorul corpuluimamei (obstacolul emoional).

    Suntei iniiatorul unui proiect numit scriereaaugmentat. Este vorba att de o metod, ct i de ooperaiune poetic aplicat n tratamentul arhivei i alinformaiei, plecnd de la colaje, de o repunere n formgrafic i tipografic. Ce se augmenteaz n aceast

    practic plural?Scrierea augmentat crete n acelai timp scrisul i

    percepia scrisului. Precum realitatea augmentat, dar nopoziie cu reprezentrile i cu ficiunile create de aceasta,scrierea augmentat arat, fr a trece prin imagine iperturbnd codurile textuale, conexiunile i relaiile noi

    ntre materialele verbale, ncercnd s contribuie lamodificarea raportului pe care limba l ntreine cu realul.Forma convex i gonflat a scrierii augmentatemrturisete despre acest gest, despre aceast naraiunefr reprezentare care se apleac spre percepie, ncercnds expun scheletul limbajului mai ales aa cum apare nlumea contemporan.

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    19/24

    De asemenea, superpoziia hipertrofic a materialelorverbale, care este un alt raiune (printre numeroaseleraiuni) ale formei convexe a scrierii augmentate, caut screeze un dialog strns cu excesul n cretere al informaieii al stimulilor pe care i primim n fiecare zi prin intermediulinstrumentelor tehnologice de gestiune telematic atextului i al imaginii (reele sociale, motoare de cutare,

    webnews, smartphone etc.). Ai vzut, chiar nu a mai fostnevoie s numesc computerul, ecranul lui e pe cale de adisprea chiar mai repede dect pagina tiprit.

    Desfurai i o activitate de traductor. n cemsur exerciiul de traducere const pentru dvs. i na v dezvlui distana dintre o limb i alta?Exist o seciune a proiectuluicriture augmente /

    Scrierea augmentat care se intituleaz traducere augmentare. Cred c traducerea, nainte de a fi o distan,este un rod al textului iniial, o deplasare benefic cedezvluie, expune i suprapune conexiuni deja prezente,dar uneori ascunse n text. Dac e adevrat, aa cum cred,c orice poezie care e demn de acest nume conine

    sensuri potenial infinite, a traduce (bine) semnific,aadar, a ilumina o alt poriune, adesea o mic poriune,din aceast imens suprafa, din aceast imensprofunzime.

    Ai realizat multiple spectacole, instalaii i expoziiin Europa i n America de Nord. Ce mai poate nc,dup dvs., corpul celui care scrie?Corpul, n spectacolele i instalaiile mele, pe care le

    numesc ambiane de lectur, este vehiculul vocii. Dac, nvia, corpul meu este prezen, atingere, direcie, corpulmeu n spectacol este un fel de corp fr organe deleuzian(***), un orificiu vorbitor. Nu este vorba cu adevrat de unspectacol din acest punct de vedere: nu m mic, nuprivesc publicul, mi citesc textele lent i fr expresie ilas ca mainile smi augmenteze, tocmai, i smielaboreze vocea n locul meu, iluminnd pe aceast calede o manier parial aleatoare relaiile care locuiesc textul.E o alt form de traducere?

    Suntei membru al unor numeroase comiteteredacionale la reviste de nivel internaional. Ce prereavei despre creaia poetic actual, contemporan?Dac, n realizarea unui spectacol sau unei instalaii,

    colaborarea cu mai multe meserii este fundamental(scrierea mea augmentat i ambianele de lectur suntcoproduse cu muzicieni, arhiteci, videoartiti, tehnicieni,

    curatori etc.), poezia este punct de plecare, n multe cazuri,o activitate individual, separat de celelalte. A face partedin reea i din comitete permite reactivarea dialogului ischimbului, chiar ca nvare, care este pentru mine poate

    nc mai important. De a scrie nluntrul vieii, ntrun fel.Cu toate acestea, eu nu sunt sigur c poezia i cei care

    o scriu sunt, n cea mai mare parte, astzi, ntradevr, pecale de a scrie plecnd de la i nluntrul vieii. Ceea ceantreneaz direct o alt ntrebare sau alte ntrebri:dincolo de reelele literare, poeii de azi sunt cu adevratdisponibili s se msoare sincer i inteligent cu problemaeducaiei i emanciprii, fantasma fantomei banilor, tabuuldurerii, rzboiul din Siria pe carel tot vedem la televizor,

    magazinele din marile orae occidentale care sunt mereude aceeai marc? Asta cere o cheltuial emotiv icognitiv foarte mare, pe care puin lume, n fond, estedispus s o accepte.

    Starea prezent de spirit ?n ciuda a orice, nc plin de iubire.

    Sursa: nonfiction, le quotidien des livres et des idees,iulie 2013; autor, Frank Smith

    Traducere i note: Florin Dochia

    * S ne amintim de logica ideilor vagi a lui NichitaStnescu, pe care critica btina a ignorato cu destulsuficien v. Logica Ideilor vagi i metamorfozele poeziei, nFlorin Dochia, Prins n lumea cuvintelor 1, Premier, Ploieti,2012, p. 106

    ** Am ales traducerea termenului agencement prinasamblaj, urmnd, firesc, sugestia pertinent a lui BogdanGhiu, din postfaa la Kafka. Pentru o literatur minor deGilles Deleuze & Flix Guattari, Ed. Art, 2017, p. 156

    *** Corpulfrorgane (CfO) este un concept dezvoltatde filosofii francezi Gilles Deleuze i Flix Guattari n crilelor comune: LAntidipe et Mille Plateaux. Expresia e creat,de fapt, de poetul francez Antonin Artaud (Lhomme estmalade parce quil est mal construit. /[..]/ Lorsque vous luiaurez fait un corps sans organes, / alors vous laurez dlivrde tous ses automatismes / et rendu sa vritable libert. Pour en finir avec le jugement de dieu , 1947). CfO este oproducere de dorin, corp fr imagine, i se opuneorganismului, care ne face maini ce doresc; n accepiadeleuzian, dorina nu este o scen de teatru, ci o uzin careproduce fr ncetare. Deleuze: corpul fr organe sedefinete prin organe nedeterminate, n timp ceorganismul se definete prin organe determinate.(Bacon)

    19NO. 9 2014VITRIN DE ART NOU

    arte poece

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    20/24

    Alessandro De Francesco*

    forme del buio

    il mattino presto guardando la stanza che circonda il

    quaderno si stupisce del movimento di rotazione delcollo della possibilit di muovere gli occhi sin dallaprima infanzia quando cerano bisogni che nonsapevamo esprimere il pianto era interrogazione delreale la testa ondeggiava allindietro le maninon sapevano afferrare

    come adesso che il pensiero non ha verit daproporre la domanda e visto dai buio molto di quantoafferma le azioni che potremmo compiere sono unapellicola in un proiettore spento si sonoverificate situazioni non esattamente identiche allaprima descrizione fornita prima ci si credeva al centro

    forms of the dark

    in the early morning looking at the room surroundingthe notebook he is astonished how far necks canrotate how eyes can move this since early childhoodwhen there were needs we could not express to crywas to examine the real head rolled back handsunable to grasp

    now that thought has no truth to question seen fromdarkness much of what he says actions we could

    perform are celluloid in an unlit projectorcertain situations have occurred somewhatunidentical to the first description provided there wasa time we thought of ourselves at the centre

    English translations by Noura Wedell &Caroline Zekri

    formes du noir

    tt le matin en regardant la chambre qui entoure lecahier il stonne du mouvement de rotation du cou

    de la possibilit de bouger les yeux depuis la petiteenfance quand il y avait des besoins quon ne savaitpas exprimer pleurer ctait interroger le rel la tteondoyait en arrire les mains ne savaient passaisir

    comme maintenant que la pense na pas de vrits proposer la question et vu depuis le noir beaucoup

    de ce quil affirme les actions quon pourraitaccomplir sont une pellicule dans un projecteur teintdes situations se sont avres ntre pas exactementidentiques la premire description fournie avant onse croyait au centre

    Traduit de litalien par Laurent Prost

    forme de ntuneric

    dis de diminea privind camera din jurul caietului esurprins de micarea de rotaie a gtului deposibilitatea de a muta ochii din frageda pruncieatunci cnd avea nevoie cci nu tiam s exprimplnsul era interogarea realului capul se legnanapoi minile nu tiau s apuce

    ca acum cnd gndul nu are un adevr de propus

    ntrebrii i vzut prin ntuneric mult din ceea ce spunaciunile c sar putea ndeplini sunt o pelicul ntrun proiector stins au existat situaii nu tocmaiidentice cu prima descriere furnizat nainte cnd secredea n centru

    Traducere: Florin Dochia

    Din vol. Ridefinizione/ Redefinition / Redfinition /Redefinire

    *Nscut al Pisa, Italia, 1981; triete i muncete la Bruxelles,Belgia ; poet , artist i teoretician, fondator al Language Art

    Studio. Dup 2008, artistnreziden permanent la EuropeanGraduate School; alte rezidene: STEIM Amsterdam, 2007 i2009 i, Kunsthalle Mulhouse, 2012. n 2009 a fondat i conduceatelierul de creaie poetic a coala Normal Superioar.Doctorat la Sorbona, 2013. Cri: Lo spostamento degli oggetti/ Mutarea obiectelor(Vrone, Cierre Grafica, 2008), Redfinition/ Redefinire (Paris, MIX., 2010), Ridefinizione/ Redefinire (Rome,La Camera Verde, 2011), criture augmente / Scrierea mrit(La Camera Verde, 2013), La vision distance / Viziune la

    distan (n curs de papriie la MIX, n 2015).

    20

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014

    translaii. poeme europene

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    21/24

    Flarf: O calitate voluntar sau involuntar aflarfinismului. Un gen de grozvie coroziv, drgu sausiropoas. Un lucru greit. O gaf. Scpat de sub control.Nu este n regul.

    Flarf (2): Munca unei comuniti de poei dedicatexplorrii flarfinismului. Utilizare brut a rezultatelormotorului de cutare Google n crearea de poeme, piesede teatru etc., dar nu exclusiv bazat pe Google.Comunitatea n sensul n care un exemplu al unuiaconduce la rspunsul altuia este, ntro oarecare msur,neprevzut n contextul unei interaciuni de acest fel.Poeme create, revizuite, schimbate de alii, ncorporate,plagiate, etc., n semipublic.

    Flarf (3) (verb) a nfia grozvia inerent etc., a unuitext preexistent.

    Flarfy (adj.) a fi greit, nepotrivit, ciudat, semicoerent,stricat, gafat. A lua ntorsturi neateptate; a fi discordant.A face ceva ce nu trebuie fcut.

    Acum civa ani, dac v amintii, pe reeaua PoeziaFemeilor, mai muli oameni au nceput s posteze cuoroare, gsindui numele ca fiind autori ai unor poemepe care nu le scriseser, pe poetry.com. mi amintesc faptulc am accesat siteul i am realizat imediat c este vorbadespre una dintre acele neltorii de genul concurs depoezie. Cu aproximativ un an nainte de asta, am vorbit la

    telefon cu bunicul meu, cu foarte puin timp nainte smoar, i mia spus atunci despre ct de mndru era defaptul c era ctigtor al unui fel de concurs de poezie ic i comandase cartea etc. Nu mia plcut niciodat acestlucru i, la un moment dat, am scris pe siteul poetry.comceea ce am gndit a fi cel mai ofensator poem pe carelputeam scrie i lam trimis la concurs:

    MmhmmDa, mmhmm, e adevratpsrile marifac mare vlv! Am foc n interiorcimpanzeul meu de boltva fi agresiv i murdar, vai Doamne

    vrea VAGIN! VAGIN!Pfffffffffffffffffffffffft! Hei!Oooh da baby, se va bi i se va prji, apoi va lua

    NEAAAAPi fetia, prjiturica (chicotit)uggah duggah buggah biggah buggah muggahhei! Hei! Tu, Mick cel stupid!dispari de pe cmpul de orezi adumi nite ciocolat Quikpune un beiga n ea i agito pn i se face ru

    pockamockachockalockaDING DONGla dracu! rahat! piss! Oh, este att de tristc sindromul numit Tourettem face s m simt HAIHUI! strig ct pot de tarepentru c te iubesc pe tine. Mulumesc Doamne pentru

    c m asculi!

    Spre amuzamentul meu, am primit, dup aproape treisptmni, o scrisoare de la poetry.com, cu poemul meu

    n ntregime vizibil prin fereastra de celofan a plicului. Iato parte din scrisoare :

    Gary, n ultimul an, am realizat o examinare exhaustiva peste 1.2 milioane de poeme care neau fost transmise.Doar un mic procent din persoanele crora leam analizatpoemele a fost selectat pentru a face parte din acestproiect deosebit. Poemul Mmhmm a fost selectatpentru publicare deoarece el produce scntei n imaginaiei ofer cititorului o perspectiv unic i proaspt asupravieii. Credem c poemul se va aduga importanei iinteresului acestei ediii speciale. Desigur, Gary, ca

    ntotdeauna, nu ai nicio obligaie de a trimite vreo tax denscriere, de a plti vreo subvenie sau de a face vreundemers de orice fel. Poemul tu va fi prezentat n cel maielegant mod posibil. Aceast carte de noptier va beneficiade o copert de piele tanat n aur i de un semn de cartedin satin

    i aa sa i ntmplat. Numi amintesc dac am spusceva despre acest lucru pe reeaua, Poezia femeilor (eposibil chiar s m fi dezabonat de atunci), dar eram pelista subpoeticii la momentul respectiv i am postat un text

    ncurajndui pe alii s trimit poeme siteuluipoetry.com. Au fost civa, inclusiv Kasey Mihammad ipoate Drew Gardner. ntre timp, Nada, Mitch Highfill i cumine am nceput s scriem mai multe astfel de poeme

    groaznice, trimindule siteului sub diverse pseudonime.Cumva, n acest context, sa materializat cuvntul

    flarf cred c a fost cuvntul lui Mitch, sau al lui Drew,sau al lui Nada, nu sunt sigur. Dar, ntrun fel sau altul,flarful a nceput s capete un sens. Am nceput s neuitm la alte lucruri i s le vedem ca fiind flarfiste. Nueram niciodat 100% sigur de ceea ce nsemna ceva

    nrudit cu pervers, dar cu rezonane ntructva diferite.Mai ru, mai pctos, mai greit dect exagerat i pervers.

    21NO. 9 2014VITRIN DE ART NOU

    arte poece

    Un scurt ghid al poezieiFlarf

    Gary Sullivan

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    22/24

    Vocea flarf era n capul meu cea a tatlui meu, un sudisttransplantat, cruia i plcea s pontifice i care avea omulime de opinii care m ngrozeau oarecum.

    Mia plcut s fiu pe lista subpoeticii, dar, din cnd ncnd, acest lucru era puin sufocant o mare gaf. Aadaram nceput s folosesc flarful pe aceast reea ca unmod de ami pstra propriile tendine mpotriva represiunii

    politice pe care siteul prea s le cultive. n timpul uneilecturi n New York, am citit un poem flarf pe careltrimisesem siteului, New Year Post, i, n modsurprinztor, a fost primit incredibil de bine. Noiunile meledespre ce putea fi ru sau greit au fost puse la

    ndoial de reacia publicului. (Am sfrit prin al publican volumul How to proceed in the Arts.)

    ntre timp, cred c att Drew, ct i Kasey, scriau ocantitate frumoas de poeme flarf, dup bunul plac. Drewa nceput s caute pe Google combinaii de cuvinte ciudatei s scrie poeme utiliznd rezultatele. Nu cred c, cel puininiial, el sa gndit la aceste poeme ca fiind ceva mai multdect un gen de monstruoziti hilare. Eu, Drew i Nada

    obinuiam s ne trimitem i s retrimitem emailuri cu treidestinatari, adesea coninnd glume legate de poezie,parodii i din ce n ce mai multe poeme flarf.

    Prin luna mai a anului 2011, o parte dintre noi amdemarat blogul flarf nu mai tiu cu siguran sigur cieram atunci: eu, Gordon, Drew, Mitch, Jordan Davis, CarolMirakove, Kasey, Katie Degentesh. Curnd dup aceea,sau alturat Maria Damon i Erik Belgum.

    Prima postare pe blog a fost Furios pe Dumnezeu, opies pe care am scriso cutnd pe Google cuvinteleawww, yeah i God, (publicat n prima ediie arevistei trimestriale Pompom). Au urmat imediat postriale lui Kasey i ale lui Jordan.

    Iniial, aproape toi foloseam Google la o anumitcapacitate i munca tindea s fie coroziv i ngrozitoare,dei nu chiar att de mult precum poemul lui BruceAndrews, Taci; era mai incomod, mai puin contientde sine sau, n mod fi, critic la adresa politicii; greelileerau lsate intenionat i anumite cuvinte drgue(pufos, dezmierd, etc.) au nceput s se acumuleze npoeme.

    Iat un fragment din poemul lui Drew Ca langoareadelfinilor:

    oh, da, deschid un album foto pe care lam gsit sub patuhuuh, prfuit, coperta de piele n descompunere,

    mirosind de atia ani

    oh, da, iubito, regrete amestecnduse cu lacrimile melen timp ce eu ntorc paginile metodic, vezi tumi place s port jobenuri neghioabe subacvatice CU

    ADEVRAT fixei iau o gur de aer adnc i dureroasCci holbndum la mine, cel din permisele zdrenroase

    fcute din origamioh, iubito, da, ele sunt viziuni n alb i negru ale sufletelor

    pierdute uh huh

    Greeli au fost fcute i momente sau pierdutDar iau asupra mea ntreaga vinoh, da, vezi tu, cineva a intrat n necazechipa mea imaginar de fotbal cu femei letone este

    CHIAR rea,oh pagere fcute din brnz,Nu este drgu? Dovleceii pufoi, adic

    poi s FACI NEGO cu dovlecei pufoiDac mcar a fi putut s iau pe furiun moment tandru din trecuti sl nchid n inima meaohhhhh, iubito, ar fi dezlegat regreteleesute adnc n tapieria vieii mele, oh, da, iubitooh, da, licririle Puritii n []Ia dragostea dintre Romeo i Juliea, multiplicocu infinit, duo pn n strfundurile lui

    ntotdeauna i tot vei avea doar o privire fugara felului n care ar trebuis faci bungeejumping din sitarul (1) meu umed i

    mirositor []

    Katie a nceput s ia notele interne dintre diferitebirouri, pe care le primea la serviciu, i s le pun n poemeflurf:

    Ctre: Toi angajaii din biroul din New YorkDe la: ??? departamentul Resurse Umane catalogul

    dragosteiData: 8 mai 2001Cu privire la: Dumnie Fierbinte i Afacere Clandestin cu

    mbrcminte Coital

    n concordan cu anotimpul viitor, dumnia fierbintei afacerea clandestin cu mbrcminte coital vor ncepeluni, 21 mai i se vor sfri vineri, 31 august, 2001.

    Vrajba Fierbinte

    Cum vremea fierbinte se apropie, suntem bucuroi sreamintim tuturor angajailor faptul c vom mulge osptmn a laptelui condensat. n timpul lunilor fierbini,va exista o vrajb, extins ntre birouri, de luni pn joi,fiind permis o zi a *, vineri. V rugm s urmaiinstruciunile de mai jos :

    Ura obinuit va fi ntre 9.00 a.m. 5.30 p.m., de lunipn joi i ntre 9.00 a.m. 1.00 p.m., vineri. Pentru a v

    acomoda cu aceast agenda (programare), pauzele deprnz, care nu sunt iubite, ar trebui limitat la 45 defloricele de porumb. efii de departament pot permiteunui individ s i ajusteze ura cu miez de lapte n timp ce

    nc va mulge ntreaga ur sptmnal. Toi angajaii ivor mulge ura stabilit n mod regulat timp de osptmn (n afara timpului necesar pentru evacuare saupentru nchisoare), indiferent de orele de nceput i desfrit.

    22

    VITRIN DE ART NOU

    NO. 9 2014

    arte poece

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    23/24

    Acest birou va rmne deschis n dupamiezile devineri pentru aceia dintre dvs. care doresc sa i ncheiegestaia sau care au lapte vechi de terminat, cu toate c,nu vor fi servicii de recepie dup ora 1:00 p.m.

    Dac v stabilii ziua de vineri ca zi de evacuare, va fi

    considerat ca o zi complet n politica noastr deevacuare.

    Pentru a primi dragoste necondiionat, un angajattrebuie s fie la lapte (sau ntrun jihad)

    n ziua de dinaintea zilei dedicate laptelui i n ziuaimediat urmtoare zilei n care dragostea a fost observat.Dac un angajat este absent ntruna din aceste zile sau namndou, din cauza activitii sexuale sau a unor afaceriilicite, Compania i rezerv dreptul de a verifica motivul

    nainte de a aproba dragostea necondiionat.Oamenii de pe blog puteau rspunde postrilor cu alte

    postri, alegnd cuvinte combinate, teme, forme etc. Dar,ncepnd din septembrie 2011, lista a devenit relativtcut. Nu mult dup evenimentele din acea lun, oameniiau nceput s posteze din nou, cu toate c acum toatepoemele flarf majoritatea fiind parodii dup articoleledin AP News ntrun fel, aveau ca subiect urmrile aceleitragedii, incluznd ilustrarea media a acesteia. mi

    amintesc, spre exemplu ceea ce a scris Katie: Vomreconstrui Turnurile Gemene pe Pizza ta. Am nceput oserie a Mhnirii fcnd cutri despre oribila tristee,groaznica tristee, tristeea fr sfrit etc., ca rspunsla ceea ce devenise un gen de doliu naional sufocant.

    Unii dintre membrii reelei au renunat i, cu timpul, auaprut alii : David Larsen, Rodney Koeneke, MichaelMagee, Rod Smith, Daniel Bouchard, Sharon Mesmer. Uniisunt observatori tcui, alii particip n mod regulat. Uniiconsider reeaua un fel de glum ntre prieteni, alii ofolosesc pentru a dezvolta o lucrare mai lung (deexemplu: Kasey, Deer Head Nation, Michael Magee, MyAngie Dickinson i seria de poeme fidel prozaice expos

    despre senatori i deputai ale lui Jordan).n timp ce nu am fost prea activ pe aceast reea nultimele luni, am utilizato mai bine de un an pentru agenera piese de teatru i poeme, nu toate avnd n modnecesar calitatea flarfismului (poemele Bollywood, depild), dei fiecare dintre ele a aprut iniial ca o ncercarede a face ceva ce nu aveam voie s fac.

    Sursa: http://www.poets.org/poetsorg/text/briefguideflarfpoetry

    (1) Sitar instrument muzical originar din India, asemntorcu o chitara cu gt lung

    Traducere din limba englez Liliana Ene

    23NO. 9 2014VITRIN DE ART NOU

    arte poece

    translaii. poet din elada

    Gheorghios Vafopoulos

    , . .

    , .

    . , , , .

    Hotrre

    Ce au avut ai spune, tot iau spus.Nimic na mai rmas si spun.Cu grij ns, fiecare ascundeaOarece fapte i oarece scenariiCe poate hotrrea nimiceau.

    Cu nepsare minile iau strns Cel puin astfel lenchipuia privirea i despritusau. Dar scara coborndoEa, fr de voie lcrimaIar El, cum singur a rmas

    n ale lacrimii frumoase mrgrite cercetadurerea ce se ascundea.

    Traducere din limba greac de Elena Dinu

  • 8/11/2019 Urmuz No 9_2014

    24/24

    Editor: Biblioteca Municipal Dr. C. I. Istra CmpinaDirector: Liliana Ene

    Redactoref: Florin DochiaRevista apare cu sprijinul financiar al Primriei i Consiliului Local Cmpina,

    n cadrul programului Campania de pedagogie a lecturiiRedacia: Bulevardul Culturii, nr. 39, 150600 Cmpina, PH

    contact: tel. 0244.336.006email: [email protected]; [email protected]

    hp://revistaurmuz.blogspot.ro/

    Acest numr este ilustrat cu lucrri de Marcel Bejgu

    ISSN23597585

    ISSNL23597585

    Layout&

    DTP:FlowerinFlow

    NO. 9 2014

    VITRIN DE ART NOU

    24


Recommended