+ All Categories
Home > Documents > urmuz no 4 2014

urmuz no 4 2014

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: flowerin-flow
View: 177 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
revistă de si despre poezie, cu si despre arte vizuale
24
CÂMPINA SERIA A DOUA No. 4 APRILIE 2014 VITRINĂ DE ARTĂ NOUĂ FONDATĂ DE GEO BOGZA LA 1 IANUARIE 1928 EDITOR: BIBLIOTECA MUNICIPALĂ «Dr. C. I. ISTRATI» PUBLICAţIE DE PEDAGOGIE A LECTURII ÎNGRIJITĂ DE FLORIN DOCHIA În acest număr semnează: Virgil Diaconu, Constanin Hârlav, Mioara Bahna, Luminiţa Amarie, Codruţ Radi, Ioana Geacăr, Andreea Solomon, Geo Bogza, Chrisian Crăciun, Marian Hotca, Gherasim Rusu Togan, Florin Dochia, Liliana Ene
Transcript
  • CMpINA SERIA A DOuANo. 4A p R I L I E 2 0 1 4

    V I T R I N D E A R T N O u FONDAT DE GEO BOGZA LA 1 IANuARIE 1928

    EDITOR: BIBLIOTECA MuNICIpAL Dr. C. I. ISTRATI

    puBLICAIE DE pEDAGOGIE A LECTuRII N G R I J I T D E F L O R I N D O C H I A

    n acest numr semneaz: Virgil Diaconu, Constanin Hrlav, Mioara Bahna, Luminia Amarie, Codru Radi,Ioana Geacr, Andreea Solomon, Geo Bogza, Chrisian Crciun, Marian Hotca,

    Gherasim Rusu Togan, Florin Dochia, Liliana Ene

  • Viitorul nostru abia ncepe.Numai uneori psrile i pierd capetele n zbor.Numai uneori, cnd Imperiul i trimite soldaiis fac ordine prin cotloanele cerului;n Grdina Domnului, n celulele mele. Imperiul!El vine de peste ocean, n psrile lui de fier,cu steagurile i minciunile lui mpachetate n ipl.Cu soldaii care vd n ntuneric.Auzi? Cu soldaii care vd n ntuneric!

    De-acum vei fi urmrit i ziua i noaptea!i vei primi numrul i vei intra n computerul lor,la care este conectat Universul. Tot Universul!Tot Universul, stea cu stea; atom cu atom.i viaa ta va aprea pe ecran. Toat viaa pe ecran,de la primul scncet la merele pe care le-ai furatdin grdina zmeului Iubitele i nsingurrile,gndurile i furiile tale vor aprea de acumpe ecranele Imperiului. i toate gndurile.Toate gndurile, cu nerv cu tot, pe ecrane!Gata cu ntlnirile secrete din Grdina Narciselor!Gata cu disputele dintre tine i vrbii!

    i cu poemele de abur pe care i le trimitenoapte de noapte Sulfina! Gata cu leciile de poeticpe care le ii obolanilor roii propii n literatur.Gata cu anacronismele i revoltele! De fapt,Revoltei i se va scoate n fiecare zi cte un dinteca s nu mai bat toba n cetate;i ca s nu mai scoale morii din patul lor cu nlucile ei.Viii s nu i mai scoale!Iei afar din moarte, Lazre! a zis, i el a ieit.Umbl! a zis, i el a nceput s alerge.Viitorul nostru abia ncepe.Nu te uita la psrile care i pierd capetele n zbor!Imperiul a decretat c ele i-au ales greit cerul;Imperiul a decretat c ne-am ales greit veacul!i viaa ne-am ales-o greit, fr-ndoial,ns Imperiul va gsi o soluie.O soluie pacifist, desigur, pentru c oricummorii nu vor fi declarai. i guzganii Imperiuluivor stabili din nou ordinea n cartierul singurtii,n cartierul florii de cire.Cu siguran, Revolta nu va mai iei o vreme pe strzi,pn la nviere nu vom mai tii nimic despre ea.i Imperiul i va mai pune o stea pe steagul victoriei. Unde este arcul de lemn? i prinesa cu ciree la urechi unde este? Toate sunt la locul lor, pe ecran, fii linitit!

    Imperiul are ntotdeauna un buzunar plin de soluii.O cartuier plin

    Viitorul abia ncepe.Viaa ta va aprea pe ecran, de la primul scncetla merele pe care le-ai furat din grdina zmeului.Viaa ta va aprea pe ecran, de la srutul prineseila Revolta care aprinde strzile.Gata cu florile de cire care au ndrznits se pun de-a curmeziul Apocalipsei!Care au ajuns s ncurce planurile Apocalipsei! Gata!Cu siguran, Revolta nu va mai iei o vreme pe strzi,pn la nviere nu vom mai tii nimic despre ea.i Imperiul i va mai pune o stea pe steagul victoriei.Desigur, morii nu vor fi declarai.Istoria se scrie i acum pe ntuneric. Vezi,mai nainte moartea vorbea rusete i avea o singur stea.Steaua roie! Acum, moartea a trecut de partea cealalt.i-a schimbat limba i s-a umplut de stele.Viitorul abia ncepe. Aa c mi voi face public ediia princeps a revoltelor i utopiilor mele.Avei aici toate gndurile, nerv cu nerv.Toate anacronismele i ereziile mele. n ediia princeps vei gsi toate ereziile i,printre ele, vrbiile i florile de cire. Ce altcevadect o ncercare de ndreptare a genomului umanprin floarea de cire, prin srutul prinesei? Ce altcevadect o ncercare de a iei de sub talpa Imperiului?Iat anacronismele i ereziile mele! Gndurile mele atomice!Iat lucrurile pentru care am fost plimbat prin piaa publici atrnat n toate treangurile istoriei. i ars pe rug,pentru ca nu cumva smna Revoltei s rmn n via.Iei afar din moarte, Lazre! a zis, i el a ieit.Umbl! a zis, i el a nceput s alerge.

    AMERICA

    Virgil Diaconu

    poesis

    NO. 4 - 2014

    VITRIN DE ART NOu

    2

  • Iat lucrurile pentru care am fost interzis.Iat Revolta, care alearg pe strzi!Pn i floarea de cire este o rzmeri n linitea copacilor,cearta vrbiilor o adevrat micare de strad.i ndrgostitul, care trece fluiernd pe lng Apocalips

    Iat, aadar, lucrurile pentru care am fost interzisn toate manualele. n toate capetele, n toi neuronii Imperiului. i n toate epocile. Interzis,pentru ca nu cumva smna Revoltei s rmn n via.De fapt, soldaii ntunericului mai ncearc i-acums sting steaua care mi d lumin, lumina care d stea.Ei mai ncearc i-acum s-mi mpute n cap toate visele.Toate florile de cire. Soldaii ntunericului!Care mi-au interzis ieirea n public, printre cireii nflorii. Imperiul! Care m-a scos din toate manualele, din toate capetele!Din toate celulele gnditoare!Da, veacul m trimite n fiecare zi pe eafod.Veacul m ngroap n mormntul de zi cu zi al opiniei publice.

    Al opiniei publice pe care o trage pe sfori.

    Viitorul abia ncepe.Totul este s mbriezi noua ordine:gndirea la gamel, orizontul cazon.

    Ideile din borcanul cu spirt.Totul este s fii treaz cnd vor sosi de peste oceanconservele cu zile mai bune! i razele de soare n eprubet,florile de cire n staniol, capsulele cu sperane:una pe zi i vei arunca pe fereastr toate ereziile.Un spray cu iluzii la purttor te va ajuta s scapide floarea de cire care i bate cu disperare n geam.n celule!

    Viaa mea la picioarele Imperiului.Gndirea la gamel! Orizontul cazon!Singurtatea mea cu degetul pe trgaci!

    Ia de la mine, Doamne, paharul acesta!i strnge cioburile vrabiei i f vrabia la loc.i ntoarce la mine Sulfina i floarea de cire.Floarea de cire, din care mi-am fcut biseric!ntoarce la mine Biserica Floare de Cire, chiar acum,cnd, mbrcat n flcri, Apocalipsa mi d trcoale.Scoate-m din mormntul acestui veac,Doamne, nu m amesteca cu morii!Iei afar, Lazre! a zis, i el a ieit.Umbl! a zis, i el a nceput s alerge.

    poesis

    VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014 3

    k

  • nc din primele cri ale lui Nichita Stnescu (Sensuliubirii - 1960, O viziune a sentimentelor - 1964, Dreptulla timp -1965), cuvntul va ispiti ca substan aparte, palpabil,gestul constructiv al poetului. Ridicat printr-o micare n sus,spre stele, eul poetic percepe dimensiunile propriei salemetamorfoze uimitoare. Totul se schimb n mine/ acum, cndalerg pe vrfurile de munte/ ale cuvintelor (Cntec de om, nO viziune a sentimentelor). Viziunea se amplific proteic, ncutarea accesului la o stare esenial: Aproape nu-mi vine scred/ c am putut pn-aici s purced./ Ochiul pmntului,albastru,/ mi privete din deprtare/ faa srat, inimazburtoare,/ i nelinitit mi-azvrl imaginea chipului/ ca pe ominge oval/ spre-ndeprtatul pmnt!// Dar ea se-ntoarce lamine./ Eu sunt? - Da, eu sunt. Cuvntul strbate spaiulinterstelar, tind n dou/ gheaa unui deert ce scnteie(Spre Andromeda), ca un vehicul demiurgic, desprind iunind lumile: Deasupra sunt planetele. Le poi atinge i tu,/cumva,/ cu o vocal, cu o singur vocal,/ cu A. El rsareasemenea lunii din marea viclean, prsind fiina poetului,care-l supune unei insolite pedagogii: mi nvam cuvintele siubeasc,/ le artam inima/ i nu m lsam pn cnd silabelelor/ nu ncepeau s bat./ Le artam arborii/ i pe cele care nuvroiau s foneasc/ le spnzuram fr mil, de ramuri.// Pnla urm, cuvintele/ au trebuit s semene cu mine/ i cu lumea(Ars poetica, n Dreptul la timp). Un acord al eului cu sine icu universul exterior se ntemeiaz prin aceast iniiere acuvntului, prin - s spunem aa - educarea lui pentru poezie.Modelul i instrumentul insolitei pedagogii l constituie nsifiina poetului, situat ntre lucruri: Apoi/ m-am luat pe minensumi,/ m-am sprijinit de cele dou maluri/ ale fluviului,/ ca sle art un pod,/ un pod ntre cornul taurului i iarb,/ ntrestelele negre ale luminii i pmnt,/ ntre tmpla femeii i tmplabrbatului,/ lsnd cuvintele s circule peste mine,/ ca niteautomobile de curse, ca nite trenuri electrice,/ numai s-ajungmai iute la destinaie,/ numai ca s le-nv cum se transportlumea,/ de la ea nsi,/ la ea nsi. Este configurat aicinceputul unor miraculoase metamorfoze, al unei aventuri - oiliad i o odisee - a cuvntului care nu se sfresc, totui, nsenina celebrare de sine a limbajului din Nod 33 (In liniteaserii), poem ce ncheie ultima carte antum a poetului, Nodurii semne: Am gndit un mod atta de dulce/ de a se ntlnidou cuvinte/ nct jos nfloreau florile/ i sus/ nverzea iarba.// Am gndit un mod att de dulce/ de a se izbi dou cuvinte/de parc iarba verde ar nflori/ iar florile s-ar ierbi. Nod 33confirm premoniia din citata Ars poetica i argumenteaznc o dat coerena fundamental a poeziei lui Nichita Stnescu.

    Astfel nceput, iliada cuvntului configureaz calea spremisterul creaiei. In strfundul fiecrui lucru nu exist/ pn laurm dect un cuvnt, noteaz poetul, sugerndu-ne clucrurile, pentru a-i afirma existena n plan poetic, ateaptcuvintele, materialul i instrumentul poeziei. Trezind la viacuvntul ascuns n strfundul lucrurilor, poezia este fora carepoate reconstitui orizontul auroral al nceputurilor. Aa nct,poemul nichitastnescian va aspira s cuprind ideea creaiei

    att n sensul ei de act poetic propriu-zis, cr i n sensul eicosmic. Primul dintre ele impune un neles specific poetului iaciunii sale creatoare: totul trebuie luat de la nceput, de lanvierea din nou a cuvintelor, de la reinvestirea lor cu noimeleeseniale, primordiale, de la stratul originar.

    Dar, cuvntul, odat eliberat, nu numai c instituie o nouordine n univers, ci devine el nsui surs de universuri. Princuvnt, poetul se afirm ca demiurg, rostirea sa ntemeiaz lumi;cum ar spune Blaga, orice cuvnt se schimb-n fapt. ns,cuvntul rostit, ctigndu-i independena, intr ntr-un procesde metamorfoz, care cuprinde multiple ipostaze ca obiecte,fiine i puteri: el capt culoare i relief, dobndete consistenamineralelor, se materializeaz ori diafanizeaz: Fiecare cuvntpe care-l spun e un trup strveziu/ de brbat, de femeie. Alteori,cuvntul e invocat ca o divinitate al crei mesaj l ateaptpoetul: Cine eti tu, cel care eti,/ i unde eti, cnd nimic nueste?/ Nscut dintr-un cuvnt, mi duc nelesul/ ntr-o pustietatedivin./ ntreb dac sunt, dar strigtul/ nu se rupe de mine,/ iuna cu el rmn, adugnd/ deertului singurtate./ Cu harulvreunei silabe/ urnesc din nepenire, ntr-una,/ golurile sfericen alte goluri/ aidoma lor i fr de margini.// Fixitatea nefiinelormereu o clatin/ ntr-un azi etern cu aur de vid - / m rog s fii,de mine nsumi/ m rog s fii. Arat-te (Confundare, nvolumul Oul i sfera).

    n Cuvnt, ca ntr-o oglind, spiritul creator se recunoatepe sine. Tensiunea invocrii se identific procesului deintrospecie, o introspecie care tinde, paradoxal, laimpersonalizare.

    n alt parte, anume n poemul O, lucrurile, din volumulObiecte cosmice, cuvintele posed desvrirea fiinei, oprindnaintarea spre moarte a lucrurilor: Numai cuvintele au fiin,/numai ele exist, fugind/ speriate de moarte, de lucruri./ O,lucrurile deschid un ochi pironitor/ i-l clatin n dreapta, nstnga/ dup cuvinte.// Cuvintele fug, se fac strvezii,/ lucrurilestau, se fac vizibile./ O, lucrurile, exacerbare a vidului.

    n acelai timp, ns, condiia cuvntului este, totui,subordonat n raport cu cel mai mare peste vorbire. Cci,pn la urm, puterea cuvintelor este i ea relativ, iar pe de altparte, odat rostit, cuvntul i se relev poetului a fi plin defiine. Poetul nu comunic sensuri univoce, iar discursul sudoar aproximeaz, tinde ctre surprinderea vieii eseniale auniversului, el caut un cuvnt ce nu exist.

    Cuvntul nu-i depete imperfeciunea, atta vreme ctofer doar o imagine static a realitii mictoare. De unde ilamentarea poetului: Ah, cuvintele, tristele,/ ele curg n elensele,/ dei sensul lor este static. i, n acelai loc: Cuvintele -tristele/ numai dac se lovesc de ceva,/ numai dac le apasceva/ exist (mpotriva cuvintelor, n volumul LausPtolemaei).

    Aadar, n poemele lui Nichita Stnescu, foamei de cuvintei corespunde greaa de cuvinte, alternativ n tensiune,marcnd aspiraia ctre o anume ascez a spiritului. Poezia sa,n dimensiunea ei abstract, caut, deci, austeritatea ca refuz alfatalei metamorfoze, ca mpotrivire la pierderea identitii desine a eului: Iat, m-am trezit zbtndu-m./ Se zbtea n minetu/ tu pleoap, te zbteai,/ tu mn, tu piciorule, te zbteai/i dei stm ntins, alergam/ de jur mprejurul numelui meu.//Numai numelui meu nu-i spune tu;/ n rest, nsui sufletul meueste tu, - tu, suflete.

    Synopsis la aventuracuvintelor

    Constantin Hrlav

    t

    4VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014

    nichiiana

  • Eterna dram a fiinei

    Sugestiv nc din titlu, prin care declaneaz reiterareatemei obsedante a destinului, cartea lui Ioan Prjiteanu,Prizonierul cercului Editura Ateneul Scriitorilor, Bacu, 2011 ,aduce o poezie izvort din inadecvarea structural a creatoruluiei la realitatea la care, totui, din mers, i adapteaz reaciile,ct vreme aspiraia la schimbarea acestui statu-quo o percepeca pe o utopie, fiindc doar n mine plou / stropi reci / pe frunzei crengi uscate.

    Amintiri fulgurante, fr miz spectaculoas, puncteaz, npoezie, fluxul existenial al celui care mrturisete: mi nforntr-un nor / de uitare / blnda-mi copilrie, devoalnd sau doardnd posibilitateaa cititorului s descopere singur, aici, rdcinileunei atitudini ngduitoare fa de lume, care nvluie, n egalmsur, nu doar primii ani de via, ci i existena sa urmtoare,coroborat cu o blndee intrinsec a sinelui. La acestea, seadaug un spirit de sacrificiu manifest, al celui care i asumresponsabilitatea de a da seam de viaa tuturor: ... eu voirmne / mrturie a existenei voastre..., n timp ce-i sftuietes fug, s se salveze de poteniale invazii, a petilor, de pild.

    Construite monologic, poeziile lui Ioan Prjiteanu din acestvolum sunt fie confesiuni, avnd ca punct de plecare ntmplriexisteniale, reinute secvenial sau rezumativ Poveste de iarn,Apus, Vizit, Ger, Ateptri, Pustiul din parc, Dimineaa, E var,miez de ziu etc. , fie meditaii, laitmotivul cercului fiindsimptomatic pentru conotaiile termenului. n carte, exist nsi ansa unui n afara cercului, un fel de increat, poate Monstruldin adncul apei, a crui prezen o simte Tulburndu-i visele, darbeneficiarul acestei aciuni este echivoc: privighetoarea sauluna sau el nsui, cnd i exerseaz cruzimea, poate cum, laIsarlk, Sfnt trup i hran siei, Hagi rupea dine el.

    Scris n vers liber, cuprinznd imagini artistice a crorexpresivitate este cu att mai mare (cuplul de nottori se nfige/ n vltoarea neagr a mrii / rnindu-i valurile; o lacrimdestram / ntunericul etc.), cu ct procedeele artistice la careapeleaz fr a fi excesive, concentreaz sensurile ntreguluivolum, poezia lui Ioan Prjiteanu este a unui scriitor modern,stpnit de predispoziia clasic pentru echilibru, pe care, pentruc, n general, nu-l gsete n afara fiinei sale, ncearc s i-linduc mediului pe care l traverseaz, cedndu-i lumii din afaro parte din sine, fr a-i periclita, totui, armonia luntric. Dinacest motiv, n poezie se transpun constatri, neliniti, darniciodat stri extreme ale celui pentru care Iubirea-i umbr /cltorind singur i totul pstreaz aroma visului, chiar dac,din peisaj, lipsete ea, mereu cutata, i doar vagi amintiri aletrecerii acesteia l strbat.

    Din perspectiva unui prezent a crui placiditate pare, prinurmare, imperturbabil, poetul, atins firesc de dorina, mai multdect de intuiia unei perspective seductoare a vieii, ievalueaz existena, ncepnd cu zorii fiinei, cnd aparpremisele echilibrului su caracteristic, i ajungnd inclusiv la a-i contempla finalul ineludabil, fr ca acesta s-i creeze nicidisperare i, n niciun caz, satisfacie ori nerbdare i, aforistic,

    constat c Noroiul ultimuluidrum / Pstreaz / Fiecareurm / De trecere prin astlume. De aceea, retrospectiv,reconsiderndu-i gesturi,atitudini dintr-un moment saualtul, eul i descoper otimiditate imanent (Nutiam/cum s te strig,/cum ste privesc /cum s mapropii), susinut de ohipersensibilitate n stare screeze, la rndul ei, spreexemplu, n sear de mai, odesftare senzorial, cndAuzeam zgomotul razei cznd / Pe obrajii amurgului, / Nscndun ntuneric la fiecare pas, nct Sngele, / pasre rnit, /Tnjea a zbor. n plus, anamnezic, retrind senzaii din copilrie,poetul regsete rdcinile strilor de spirit ale prezentului: Uncopil sunt / i-mi ascut sgeile ce trec prin mine, pregtindu-sepentru mai trziu, cnd contientizeaz c un cerc e drumul i ctoi se afl n cercul care se strnge.

    Resemnat, fr a fi fatalist, asemenea ciobanului mioritic,dei observ Pcatul pus pe umeri / o venicie, vorbind nnumele su i al semenilor persoana I singular, a pronumeluii a verbului, alterneaz cu cu persoana I plural , poetul irecunoate vina sau doar gestul, fr a avea neaprat statut deculp, de a-i sprijini soarta, n aciunea ei limitativ pentrucondiia uman: Nu v pierdei cu firea: / Singuri construimcercuri, /Singuri ziduri. O consolare, pentru toate nemplinirileomului, poate fi, n context, constatarea nu debusolant,dimpotriv, ncurajatoare c, pn i n Olimp, nici mcar zeiinu le pot cuprinde pe toate, fiindc, n poezia lui Ion Prjitenu,chiar i tristeea cnd apare nu este deloc devastatoare, eulpoetic prnd doar a o consemna, cu toate c o genereazaceleai circumstane care pe alii, pe simboliti, de pild, icopleeau: parcul, noaptea, felinarul atins de rugin etc.

    Flash-uri din paradisul pierdut (toneta cu ngheat trecndpe la poarta casei printeti; viaa noastr /Trecut; Sania trasde doi cai /Cu stea n frunte; emoiile ateptrii n parcul cumagnolii; momentele pline de vraj, cnd Mama mi mngiafruntea /i fulgii-mi srutau lumina ochilor,) senzaii (Treceampeste vise /i mi-am lsat inima s se zbenguie, nevoia de a seconfesa, uneori prozaic (am i o oarecare nencredere / cndzmbesc n stnga / n dreapta, toate constituie chintesenavieuirii acceptate n totalitate, de vreme ce M supun cercului/ i semnez cu sperana / unei priviri furiate / dincolo de gard.

    Ultimele versuri din volum (... Niciodat alturi / umbraaltuia /lng umrul / umbrei tale) sunt nc o dovad c eul nuse dezminte, nelegnd blestemul neputinei de a iei din cerc,de a rmne doar cu sine, Amndoi n aceeai / Cma de for;/ Aceeai ncpere rotund / Cu ferestre zbrelite...

    Poezia lui Ion Prjiteanu, din acest volum, izvort dinblndeea cu care poetul contempl lumea dei ar putea s fiedoar ca o groap / de var nestins / n care, de-arunci /un stropde ap, s-aprinde ... , mbinnd rafinamentul cu demnitateaasumrii condiiei fragile a omului, fr a fi elegiac, reliefeaz,aadar, eterna dram a singurtii, venind din neputina de astrpunge cercul, din blestemul de a rmne prizonierul cercului,ca o jertf perpetu, care nu vizeaz ns neapratmntuirea, cu toate c, eul liric, la un moment dat,

    clameaz: a vrea / un alt veac.

    Ion prjiteanu:Prizonierul cercului

    Mioara Bahna

    q

    5NO. 4 - 2014VITRIN DE ART NOu

    cronica literar

  • Luminia Amarie

    Biografie de nceput de drum

    Am douzeci i apte de ani

    i nu tiu unde este

    Sufletul meu

    Am timpul n stnga pieptului

    Crini nmuguresc inima mea

    Port linitea unui lac negru

    Adormit n inima munilor

    Dar nu tiu niciodat

    De ce se zbate din senin

    Pentru un cer ntunecat de aripi

    Port ochii unui prunc nenscut

    Prul meu e aurul care strluce

    In pielea mamei apelor

    Trupul meu e din pmnt

    Frmntat de palmele

    Vntului cuvntului

    Dar niciodat nu am tiut

    De ce o fric m mbrac

    i cnd m druiesc

    ndeplinesc blesteme

    A fi putut iubi

    Am douzeci i apte de ani

    i nu tiu unde este sufletul meu

    Sufletul meu care

    Iubete pe cineva necunoscut

    De mine

    Am toate scrile lumii

    Sub tlpile de deasupra abisului

    i nimeni nu m poate atinge

    Am o inim de fum

    i nimeni nu m poate cuprinde

    Am un suflet undeva

    Pe un trm ndeprtat

    i nimeni, aici, nu poate lua locul lui

    Sunt ntregul meu

    Am douzeci i apte de ani

    i nu am iubit niciodat mai mult

    Dect cu cuvntul, cu faptul sau cu gndul

    Cci sufletul meu nu mai este al meu

    Cci sufletul meu nu m poate purta

    Am toate iernile pe trup

    i nu m poate nmuguri dect lumina

    Celui dus

    Dar nimeni nu m poate iubi.

    Rzbate strigtul

    Sunt cel mai singur om de pe pmnt

    Mi se spune lumin cnd tenebrele nopii

    Cutreier imperiul de mtase n care sunt chiar

    Maica fiicei care se va nate din zpad

    Minile mele tremur mbriate de flori

    Se deschide o fereastr din pieptul meu nrourat

    lata...

    O pasre a dorului se nal...!

    Astzi sunt frumoasa fiic a Tatlui

    Trupul meu cu perle albe este acoperit

    Sunt cel mai frumos om de pe pmnt

    Ochii mei piatr verde poart n loc de culoare

    Plng din bucurie, plng cu o tristee care mblnzete

    Gerul de aur al vitraliilor lumii

    Cu iarb i cu flori de nuc deopotriv e nmiresmat trupul

    meu

    Pe braele mele cnt prigorii

    Pe umerii mei odihn gsesc ngerii

    Sunt cel mai puternic om de sub pmnt

    Trupul meu este un arbore cu sngele n floare

    Sunt cntecul care nete din crptura cerului

    Anotimpul meu este trziul pruncului care mi srut

    mna

    Apoi, n nfram de gru adoarme eternitatea

    Se ntoarce n vintrele meu care al pmntului este

    Sunt cea mai credincioas creatur cu inim

    Gura mea de iasomie i mcee

    Srut icoana celor vii apoi fruntea omului

    In tcere m nasc n fiecare zi

    Sunt, Doamne, cel mai mare blestem al apelor negre

    Doar cu o atingere totul n urma mea prinde via

    Nuferi din spini, crini din noroi, fluturi din vipere

    Iubire aduc unde nimeni nu crede n dreptate

    Sunt cel mai venic om de pe pmnt

    Cerul e singura mea scpare

    n fiecare zi mi privesc sufletul nlndu-se

    Aprind o lumnare n numele anilor care vor veni

    Sunt cel mai singur om de pe pmnt

    De aceea cunosc durerea fericirii de-a iubi.

    6VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014

    poesis

  • Codru RadiCumpnare

    mi trag cuvintele spre gndc-atta trud-i n vorbires nu m mai aud strigndce mi-a rmas ademenire,

    De-ajuns tcerilor c-astupn mine totul fost ecoum doare marginii pe trupdoar umbra tremurnd din nou,

    Mi-e vin nopii ce-n auzprintre temeri a rosturi ruptemai semn celorlali difuzi-i las de veghe s se-nfrupte.

    Necovrit

    M rup viselor de trups-ajung sinelui mai sussorii cnd din nou erups fiu cellalt ce nu-s,

    Sting cuvintele-ntr-o rugaltfel s nu le mai strigc-am ajuns tcerii slugtainelor ce-mi in de frig,

    Rabd durerii-nchis n eace-mprejur clocot pe urms scot gndul din prseaalt prezent cnd nu se-ncurm.

    Descoperime

    Am adunat din mers de-o viace-am tras-o vremii dinaintecnd iarna nu se mai dezgheaori vara curge prea fierbinte,

    Attea lumi am luat la rnds nu mai tiu care-s dureritot ridicndu-m czndspre minele fr de ieri,

    n mine singur c-am rmascnd alii dimprejur s-au duss nu-mi gsesc aici popascu gndul c-s acolo sus.

    Ne..memoriam

    M-ai dat uitrii pe nimici nopii cu zile cu totdin groap nu m mai ridictimpu-ncurcat s l socot,

    Pleznete moartea-n jur de geri crucea nsi pe mormntce n-am avut s nu mai cernici s rmn cel ce cuvnt,

    Ori care-i poart trupul viunecurmei lui de eremitalt eu ce venic pot s fiuc cel ce-am fost l-ai nimenit.

    Secveniale

    Cetatea-i scurs de ruinei-a strns trecutul ntr-un nodn dreptul porii fr pods nu mai ies nici eu din mine,

    C n-am avut de via rodori patim ce m-ar reines rup tcerilor destinei peste timp s le nnod,

    Sorocul ploii cnd revinei-mi spal chipul tras n glod.

    7NO. 4 - 2014VITRIN DE ART NOu

    poesis

  • Ioana Geacr

    oase de zpad

    lumina mbrieaz i prsetetrece mai departe mereu mai departemesteacn blndvrbiil nc nu-smort fiind s te-nali printr-un poem

    ca prin copc dup o gur de aer

    &&&

    m-am inut dup un motan alb cu negru (semna cu pet-al-nostru)si el se inea dup o feti care se-ntorcea din cnd n cnd si-i zicea :hai martinic hai mi martinic

    &&&

    diminea

    un zar lng pat

    cu ase puncte albe

    pe negru

    &&&

    n blocul galben

    la parter la fereastra galben cu jaluzele galbene iese o

    femeie n galben

    i eu nu sunt pregtit pentru poza asta

    &&&

    numram imaginile nglbenite-n cmpie care

    se tot dezlipeau de geam

    s fii cuminte tat

    proiecia unui om pe un geam nalt cu mult lumin

    pe altul un obiect tremurnd n crepuscul

    sertare multe

    cu cte un obiect - n-ai voie s alegi dect unul

    nu trebuie s greeti

    s fii cuminte tat

    sus de tot

    la ultima mutare cutia roie

    te nali pe vrfuri

    &&&

    a ocupa oraul cu un poem

    s strng oamenii n jurul meu

    n mari cercuri concentrice&&&

    vnd poeme scrise pe zmee

    legate de sforinoaptea hrtiile se ridic galbene canorii din faa lunii

    &&&

    umbra mi se ntoarce n trup i se revars-nuntru

    &&&

    din stnga pornete-n sus cu nervuri arse de luminpe nervuri scorojit spre mijloc cum te apleci cnd te doareburtacea din mijloc mai aspr teit cea din dreapta o acoper ca o foaie de varz trecut pringrafia unui penelnervura primordial o trage puin slbatic iar dedesubt unmic peticun lujer coboar spiralat rsucit i un mic ochi acolodeparte dedesubt unde ncepe totul

    ncercare de trecere

    o s gsim nite trupuri uitate pe rmeu o s intru aa repede nct n-o s tiu ce culoare au ochiimeio s-mblnzesc trupul o s ne-mprietenimo s ne-nelegem unul cu altul s ne desfacem unul cte unul solzii care oricum cresc aa repede la locapoi o s m uit n jur s-mi iau lumea-n primire alturipe trupul fcut din nisip i ap

    lumina l crap

    &&&

    m-am trezit din vis cu gura plin depmnt vscosstau la fereastr vd cum moare planeta levitez cu o aur vineie mprejur

    ntotdeauna ceilali sunt recivrei un suflet clduros ca al tui-e dor de tine nsui

    din degetul mare i arttor fac un cerc i te privesc peste toate se amestec albastrul cerului i verdele i albulpn ajung s te vr n cercul meu

    n ghemorocul de hrtie de pe mas st chircit ultimul meu

    poem

    8VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014

    poesis

  • Andreea Solomon

    tranzitiv

    acolo unde ghinionul are apte ani de oglinzi cnd treci prin faa pisicilor negrei fata provincial se mut de la bucureti-napoi la rudei respiraia ppdiei sufl mai tare dect orice alizeeunde dac plngi deasupra mormintelor rsare mn tatluitui te simi liber ca un evreu n braele papeii creioanele colorate deseneaz copii pe trotuar de 1 iuniei florile se uit pe ascuns la filme cu albine care fecundeazalte florimi smulg cte un deget de fiecare dat cnd nu vii cu inelul

    nihil

    s-mi vorbeti despre ceva al nostru m voi gndi la ultima noapte cndscaunul electric se activeaz doar n timpul furtunilor cu nume de femeie mi vei spune c greesc eu eu eu nu va fi niciodat suficient n lipsa plnsului s urmez zna aceea rutcioas s-mi mutilez cuvintele cu linite

    s-mi vorbeti despre cevacci m tem s cred c este al nostru

    nihil: sinnlos&sinnlehr

    m vei face s spun c am ales n mod deliberats fac parte din scrisorile astea netrimises le citesc cu ochii-nchiicnd tu te plimbi dintr-o parte-n altadoar pentru a nu sta n preajma ferestrelorm vei face s jur c nu voi deschide alte cri n absena ta s-i uit pe tois scriu de jos n suss nu m uit n spatei atunci vom pica-n genunchi & ne vom apropriapn cnd mna mea dreapt va deveni mna ta stng

    nihil: vedilo

    cu fiecare main care trecem-mpart n patru roii fiecare roat se-mparte de-attea oripn cnd m-ntind pe toat stradastrngnd din buze strignd din minitrupul meu e-un sistem de linii

    pe care le trasezi ntrerupti la fiecare capt te opreti pentru asruta loculunde am uitat s sculptezsau mi-a picat un bralocul n care nu mai aud ce spui cndIsadora danseazpe o pianin stricat

    trupul meu nu-i din marmura cea mai neatinsdect atunci cnd noaptea schimb orau-n linii continue

    re/vers

    scoate ochiul pisicii negre atunci cnd vrei ca totul s se termine cu faa la pereideznoad-mi prul din crile de camus ca i cum nu ne-am fi cunoscut oricum ai arunca moneda dorina se va afla ntotdeauna n opusul alegerii chiar i acum dezgropi simultan cu semnele de ntrebare-ndoliurspunsuri nihiliste

    #katia (blindate)

    coboar din main i urc-te din noucheile-n contact se pleac fr tineacolo unde katia danseaz mazurkacu ochii-nchii te vreadanseaz te vreaprivire de dobitoc prins n lanmediocrumediocrumediocrukatiusha nu-i pentru armat dam binete ruleaz-n foie cumprate din petromscrum stradal i picioare desclatenu-i joint e dunhill i duhneti tot a prostiekatiusha srut doar n colul guriide-asta toi se-ndrgostesc de fusta roie cnd i prsete

    #tania

    la ora asta-n moscova se pierd toate ceasurileiar tania aplic reduceri la somnifere pentru clieniicare ncep cu litera ii miercuri & calendarul pic din cui-n coul de gunoicopiii rmn doar pentru mame, dar tania-ntinde covoarepe garduri electriceigor se joac n cranii sparte al doilea rzboi mondiallas cele mai simpatice cadouri de crciunigor ia capul lu taic-su & tania face curat pe stradmiercuri moscova i-a gsit timp n ghettoul tanislav

    9NO. 4 - 2014VITRIN DE ART NOu

    poesis

  • Geo BogzaPuini poei contemporani posed ca el tiina de a

    transfigura n vers cea mai obinuit proz. Geo Bogza e poetchiar i n articolul de jurnal fiindc al gndete de fapt ca unpoet, nu numai supunnd orice materie unei adnci inspiraiimuzicale, dar privind mereu n jur cu ingenuitate i uimire.Poetul mare e egocentric fiindc se aeaz pe sine n centrullumii (Nicolae Manolescu)

    Geo Bogza, dac nu e primul poet care s-i fi manifestatnencrederea, face parte dintre cei ce, cu o pasiune aproape deparoxism, au pus ntrebri primejdioase Geo Bogza crede cexist un fond originar, primar al tririi, pe care literatura ltrdeaz n nenumrate chipuri singurul care conteaz ntr-odefiniie a actului creator. (Ion Pop)

    Avnd n vedere c pe maestrul Bogza l-am tradus personalla noi, n limba srb, chiar trei volume, i pot s v spun c,astzi, poezia lui suprarealist este de fapt european imondial.Unele din scrieri - Jurnal de sex - nici nu au mai fosttraduse, cum ar merita, nici aici n Romnia, dup cel de-al doilearzboi mondial nu au mai fost retiprite, n afar de o bunparte, care a aprut ntr-o carte de interviuri cu maestrul Bogza.(Adam Pulojic)

    AntiromanticA fost o vreme cnd a fi ucis un nger n fiecare sear

    Strpeam pe atunci orice buruian a sentimentalismului

    Umblam ras n cap ca un antidot romantismuluiIar pe Rimbaud nu-l mai lsam de la subsuoar.

    Pentru a da trandafirilor virtui de cucut, am fost deAcordS-i udm cu sngele acelui iconoclast scarabeuSpnzurat la catarg n numele regelui i al luiDumnezeun faa ntregului echipaj pentru rebeliune la bord.

    VFecioar galben, cu sursul ca o autopsie, ca o floare devitriol a neurasteniei,fecioar galben, rud cu autopsiile i cu florile de vitriolale neurasteniei,aa cum fiece silab a acestui cntec e rud cu visuldezndjduit al adolescenei mele.

    Fecioar galben, rud cu visul de dragoste aladolescenei mele,aa cum nlucirile fumtorilor de opium sunt rud cu desfrul vegetaiei tropicale,

    i leurile prsite n pustiu cu amintireaimperiilor disprute.

    IIIoana Maria, era o sear de februarie,cnd i-am spus: Hai s ne plimbm pe strzi,i i-am dat o floare.

    Aa a nceput,

    oraul n seara aceea era scufundat n ntuneric,oameni fr chip treceau pe lng noi,se pregtea o mare cltorie,i noi aveam s fim luai i dui departe,fr s tim.

    Tu mergeai alturi de mine, n ntunerici mi se prea c te aud cntnd,ncet de tot,mai mult pentru gndurile tale.

    Era o sear de februarie,un fantastic nceput de poveste,Ioana Maria,i floarea pe care o ineai n mnera roie.

    Noaptea tragicE ora cnd Romeo se desprea de JulietaPrivighetoarea fu, nu ciocrlia...Dar noi nu auzim privighetori, nici ciocrlii,

    Ci paii celor ce-i vor mpuca fratele n zorii zileiIar soarele se pregtete s rsar:Atroce rsrit, nfricotoare diminea;Nu auzim privighetoarea, nici ciocrlia,Ci numai tropot de cizme pe caldarm.Ce mare e groaza din ochii ti!Ce mut dezndejdea din privirile mele!O, de ce nu sunt eu biat, de ce nu sunt eu biat...

    Te tnguiDespletindu-i prul i lipindu-i de mine snii de fat.

    Iar gurile noastre i trec una n alta un ocean de amrciune.Ce noapte de dragoste, cnd i aripile ngerilor s-au prefcutn cenu!Nu auzim privighetori, nici ciocrlii,Ci paii absurdului i ai monstruozitii.Murim! Odat cu cei pui la zid murim!

    Cum mi bate ceasulDac l ascult cu urechea dreaptCeasul meu bate clipele vieii mele.

    Dac l ascult cu urechea stngCeasul meu bate clipele vieii tale.

    Dac l ascult cu osul fruniiCeasul meu msoar durata universului.

    Dac l arunc n apDau napoi cu un regn i devin copac.

    Dac l arunc n focDau napoi cu dou regnuri i devin piatr.

    Dac l arunc n neanti l ascult cu memoria morilorDau napoi cu trei regnurii devin Cuvnt.

    10VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014

    poesis

  • Dan platon

    La vernisajul retrospectivei Dan Platon, de joi 3 aprilie,sculptorul Alfred Dumitriu a povestit cum lucra pictoruli senzaia sa c, atunci cnd fuma, prea de-a dreptulnconjurat de aburul Duhului. Mi-a atras atenia aceastamintire ncercnd s neleg unitatea expoziiei, ce nu preao simpl expunere de tablouri, ci dezvluia o sintax anume.Un sens unitar, crescnd cu dificultate, pe msur ce ntrezreailegturi inaparente ntre dou-trei teme fundamentale. Picturabstract, sigur, dar nu simbolic, pictur ce se cere nu numaiprivit, ci mai ales primit. Uneori e mai greu s primeti dects oferi. Necesit, adic, o stare de calm deschidere ctresolaritatea ei obsedant.

    Dou mi s-au prut deci metaforele recurente ale expoziiei:soarele i orizontala. Aproape c nu exist tablou n care o tuorizontal extrem de ferm s nu sublinieze la un moment dato separare de planuri. i atunci mi-am dat seama c expoziiatrebuie citit ntr-un anume sens. Pentru a privi soarele n fai trebuie pregtire Punctul de pornire se cuvine s fie desigurcele dou variante de Dealuri, imagine emblem fericit aleasi pentru afiul expoziiei i pentru albumul somptuos, pe carepictorul l merita cu prisosin. Ele sunt de o simplitate ascetic,aproape copilreasc, o curb, o semi-elips ori hiperbol,conturat printr-o linie dubl, deschis la culoare, i care separcele dou planuri de culoare uniform. Esenializare i nelinite,pentru c n pntecul plat (nicio intenie de perspectiv,dimpotriv) al dealurilor se afl ceva, ntr-una dintre variantedoar un alt dreptunghi coninut, de alt culoare, n cealaltacest alt spaiu este populat de semne tainice. E smerenie ibucurie n aceast simplitate. Nu sunt deloc specialist n arteplastice, de aceea mi ngdui o lectur narativ, sintactic, atablourilor a crei cheie, mrturisesc, tocmai aceste dealurimi-au oferit-o. M-a dus gndul la Spaiul Mioritic blagian, maiales dup ce am vzut misterioasa Miori, aflat la limitafigurativului i intrignd prin norul alb cumulus (nor de vremebun se spune) acompaniind o abia schiat, filiform, siluetfeminin, tot n alb, cu prul lung, negru, i care esteliteralmente tiat de orizontala tot alb a orizontului, forndpentru o clip iluzia unei reflectri a siluetei ntr-o ap sau naerul ncins al verii (tind pe necarea cirezilor agreste,/ ngrupurile apei, un joc secund, mai pur i sun imediat refrenulbarbian, cu care toat aceast pictur hermetic n genere mipare a avea ascunse rezonane). S nu rdei, dar cealaltsiluet, nvolburare alb, mi-a evocat acel simpatic duheliberat din lamp n animaia povetii lui Alladin de Disney.O a doua orizontal alb, mult mai scurt, pare a fi pmntulpe care se sprijin imaginea femeii, dar din care se i ridicconturul fumegos a ceea ce ar putea fi ciobnaul sprijinitn bt. Cele ase planur i str ict geometr ice, perfectdreptunghiulare (n multe tablouri compoziia amintete decea a cmpurilor din heraldic) n care este mprit tabloulcontrasteaz cu fluiditatea masiv, linitit-imperativ a Formeialbe, dup cum intersecia cruciform n care apare siluetafeminin spune ea nsi o poveste. De-a dreptul straniu, esteaici tocmai soarele, lait-motivul circular al attor altor pnze.Aici apare ceva pictat la modul naiv, copilresc, dar avnd naspectul lui tentacular, invadator, nelinitit, ceva amenintor,tocmai intrnd n contrapunct cu staticul contemplativ al celordou siluete aburoase.

    Avem deci plaiul, apoi orizontul (cci ce altceva ar putea fiaceast obsesiv separare a josului de nalt?) i avem Soarele.Prezent n toat intensitatea lui, privit direct n ochi, ca s zicaa. Forme elementare: linie i cerc, intensitate a culorii i acldurii. Abia acum am neles metafora aceasta obsedant(termenul aparine teoriei literare dar cred c pot fi iertat dacl translatez i aici, poeticitatea acestei picturi l justific) a linieiorizontului care ne trimite la alt concept cheie blagian: cenzuratranscendent. Concept gnoseologic, trimind la putereaomului i la taina final dinaintea creia aceasta trebuie s seopreasc. Spaiul mioritic este tocmai blnda acceptare aacestei limite, spune filosofia blagian. De aceea Soarelecoboar, sofianic, nu privirea se ridic. Cele dou figuri dinMioria privesc spre pmnt. Cerul aproape c nu joac niciun rol n aceast pictur. El este un interzis. De aceea soareleeste adus aproape, i explodeaz n ochi, o bucurie pustiitoare,un dezm de culoare. Pe ct de strict este geometriarectangular, apollinic, pe att de dionisiac este aceastfocalizare pe pata galben a unui Lumintor care nu lumineaznimic. Solaritate tragic. Da, liniile sunt cenzuri, ele despartfr s uneasc! Pe ct de blnd este curbura dealurilor, peatt de intens este lumina care scald plaiul. Nimic folcloric,ilustrativ n toate astea, ci o comunicare subteran cuamprentele (cum se numete poate singurul tablou cuadevrat abstract de pe simeze) discrete ale lumii. Sunt, firete,i indicii verticale, dar, nu tiu de ce, ele nu mi-au atras naceeai msur atenia, mi-au prut doar necesare elementede echilibru compoziional. ntr-una dintre Solare, roatagalben st practic pe orizontala dintr-o cruce, precum un capde crucificat.

    Povestind plaiul i limita care nu limiteaz (Noica),cuvintele ncearc o imposibil traducere. Conceptul nu areculoare, dup cum culoarea nu are concept. Dar peste ambeleplutete n deplina sa libertate aripa duhului. Fumul. Claritateaacestor pnze ocheaz retina, fundalul mereu neutru,panourile dreptunghiulare n ton sumbru nchid spaiul,formeaz ele nsele o limit: numai pn aici se poate vedea!De aici ncolo i trebuie un alt organ, tocmai cel rvnit de poetspre a nfrnge discontinuitatea fundamental a Lumii, organulfr nume din a 10-a Elegie Nichitian: Vine vederea, mai nti,apoi pauz,/nu exist ochi pentru ce vine;/vine mirosul, apoilinite,/nu exist nri pentru ce vine;/apoi gustul, vibraiaumed,/apoi iari lips, / apoi timpanele pentru leneele/micri de elips;/apoi pipitul, mngiatul, alunecare /pe oondul ntins, / iarn ngheat-a micrilor / mereu cusuprafaa nins. Avem aici, la modul poetic, tot alfabetul grafical Dealurilor i frngerilor orizontale ale lui Dan Platon. Deaceea, pentru ncheiere, tot Poetul griete din perspectivaOmului Fant: Retina omului-fant e lipit/de retinalucrurilor./Se vd mpreun, deodat,/unul pe cellalt,/unii peceilali/alii pe ceilali,/ceilali pe ceilali./Nu se tie cine l vedepe cine.//Nu e loc pentru semne,/pentru direcii,/Totul e lipitde tot.//Omul fant vine din afar,/el vine de dincolo/i ncmai departe de dincolo./Odat venit,/nu se mai tie cine-avenit/i cine ntr-adevr e de dincolo/i nc mai departe dedincolo/este.//Totul e lipit de tot;/pntecul de pntec,/respiraiade respiraie,/retina de retin..

    Pentru c ne-a permis s ne simim de mai departe dedincolo i se cuvine recunotin pictorului Dan Platon.

    Christian Crciun

    11NO. 4 - 2014VITRIN DE ART NOu

    arte vizuale

  • arist

    Dan Platon

    NO. 4 - 2014

    VITRIN DE ART NOu

    12

  • arist

    VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014 13

    Dan Platon

  • Marian Hotca

    Via cosmic

    Flori rsrite pe dune de gndurile culeg i le pun pe aripifrnte de libelule,le dau drumul s zboaren mlatini izvorte din lacrimile pietrelor adormite-n visarea celest.

    Goluri i iar goluri,unele mai pline, altele mai goale,se-ntind aici i acolo,nct cred c secundele timpului primordialsunt flcari ce-mi ard ochiis nu mai pot gsi n haosul nopiidulcea visarea vieii cosmice.

    Iluzia vieii

    De ce mi-au crescutaripi de cenu pn la soarele muririi?Au! viaa lumii se neacn abisul nocturn al stelelorce caut n corola de iluziimicarea timpului etern.

    Flcrile de speran le sting,suflnd vntul tcerii...i deodat ochiul necunoaterii ncepes ordoneze lumina stelelorn raze suave de ntuneric.

    De ce mai aud i tcereacum bate cu mna cronosuluin ua verticalitii?Poate c rspunsul acesta e inexact,dar tcerea parc viseaz sforind n orologiul vechi ce ade pe peretele prigonit de cuiul inexistenei noastre.

    Vrsta de hum a senectuii

    Minile mele sunt istovite,vai, gura mea e surd i tirb,i iat, parc ncep s strig,s uit de mine, s simt durerea cosmiccum m-apas cu nefericirea oarb,nct albastrul cristalin al cerului l vdnoian negru de hum.

    Stelele-s lacrimi stinse, strivite de vise ndeprtate,apele-s nvolburate, adnci, pestileniale,i m izbesc de malurile vieii ce-apuneapoi euez lamentabil...

    n cronosul ce scurm cu copita necrutoaren mine.

    Thanatos e negru, Cernobog e de ghea.i ambii danseaz apetisant de demoniccu vremea lugubr, i-att de viclean.E un vals tanatic, al senectuii,al plngerii i eu chemcu graiul surd gustul aromatical Mamei Pmnt...i pe funia groas cobor n pmnt(unde-s strmoii mei cosmici i buni)i m redau lorfcndu-m oale i ulcele.

    Noapte

    Durerea ploii cnt doine strmoetipe vatra ncrcat de doruristinghere...i eu culeg din rna apoas a nopii,buci de stele czute din vzduhul ce plngecu fulgere de diamant.

    Deodat, m aprind ca un astru i lucesc ca lumina din ochii palizi de nger.Tac n noaptea de tciune fumegndi inhalez duhurile arse ale eternei singurti.

    Tcere! Fanfara de frunze ucise duce jalea nopii la groap,iar eu ca un strin mi nec pelinul n ploaia dulce de stele.

    Apoi m prbuesc n imensitatea nocturnstrlucind i mai tare...i cad de acolo n fiecare dimineafcndu-m Om.

    Ploaie cosmic

    Nunta stelelor negre, plin de doliunate iubire intens, tcutpe umrul ploiice cade din norii plpnzi.

    Eu, pe fluviul dorinei cnt focul iubirii astrale,i-l sting mai apoi, cu dulce amor.

    Nimeni nu cheam flacra tceriice soarbe destinul senindin cosmosul gol.

    Tac, tac ca o lebd mut pe lacul de-amar i durere ...i-atept nunta de stele s cad alene-n ogor. v

    14VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014

    poesis

  • Exist un univers tainic, ncrcat de magia cuvntuluicu valene magice, ale crei fore le percepe doardescntreaa, prin implicarea ei direct n procesuldescntatului, n profunzimea lui.

    Textul de mai jos pare desprins tocmai dintr-unasemenea concentru:

    Pi cum s-i spun, eu am vorbele mele, eu nu le zicpe-ale altuia i altcineva nici c mi-ar nelege zicerea, caa este fcut descntecul s nu-l nelegi dumneata, careeti lng mine. Vreau s zic c degeaba auzi vorba, eanumai de mine ascult ca s plece i s fac bine cuiva caremi-o cere! / - Dar eu te aud cnd descni! / - Mi-auzivorbele i nu mplinirile. Pe ele nu le vezi, fr dac vreaueu! / i cnd se poate auzi? / - Pi, vezi dumneata, atuncicnd eu dau cu inim alteia darul i care s-l duc maideparte; darul acesta mi l-a dat Dumnezeu, cu totncntecul ce-l duc cu mine, dar nc n-a venit vremea s-lmpart la alii!

    Discuia de mai sus a fost nregistrat de ctre autor,cu ani n urm, ntr-o convorbire cu una din cele maipricepute descnttoare ale satului. Fr cea mai micezitare, descnttoarea i mrturisete fora de caredispune i caracterul inviolabil al tainei de ea purtat. Deexcepie pare s fie viziunea sa asupra cuvntului i foralui magic.

    Se adeverete, n fapt, i afirmaia lui Theofil Magus,cu referire la fora magic a cuvntului i rostul ce-lmplinete n planul beneficului: Fr incantaii iinvocaii, deci fr farmece, descntece i vrji, doftoroaiasatului, i vraciul, amanul i vrjitorul, magul nsui-ar filipsit de unul dintre cei mai importani catalizatori aiverbului magic, aa cum este el omenete neles. Creaiamagic uman a nceput astfel i tradiia aceasta enentrerupt, nesfrit.

    Fora ncntecului, n expresia descnttoarei mai susmenionat, este ordonat pentru distrugerea fcturiiiar incantaia, n form modern, i valorific propriile salelegi de ordonare curativ, cunoscute doar descnttoarei,care tie cum i cnd s-i cheme nlucirile. Fiindcnumai aa se realizeaz armonia celor doi factori, respectivactivizarea lor: De la mine descntat, de la Dumnezeu bunleac!, sun deviza acesteia.

    De asemenea, obsedai de termenul ncntec, cusinonimul ncntare, ne ntrebm dac nu se poate stabilio intersectare cu procedurile din diversele practiciliturgice.

    A-i desacraliza valenele magice, considerm c slujbansi este un proces incantatoriu prelung i tensionat, prinintermediul cruia, la o dat anume sau solicitare direct,

    se oficiaz procesul de purificare a faptelor i tririlor despaim i disconfort fizic. Iar printr-o retoric specificfiecrui act magic n parte, se apeleaz la fore divinatorii.Revenim, acelai drum l urmeaz i descnttoarea, darprimul se oficiaz ntr-un templu anume, pe cndexorcizrile de tip descntec, ferectur, farmec, n generalactul ncntecului i are legile regizorale specifice,bineneles, cu rost e de a solemniza momentul i n aceiaimsur de a-i descoperi cmpii activi. Apoi curenia ipuritatea ritualic par de asemenea s fie condiii comunecelor dou universuri, readucnd astfel universul atacat nspiritul normalitii, din cel al degringoladei n care l-aaruncat invidia, ura, ntmplarea.

    Dar, pentru a da via acestei incursiuni, ntr-un spaiuatt de contestat i compromis fiind de mulimeapriceputelor n a scoate relele din om, respectiv fcutelei nefcutele firii, pe talani de aur i argint, desigur, sretezm aceast descindere, abordnd descntecul dedragoste, n inuta sa arhaic. Ne vom folosi de cercetrileefectuate de ctre autor, pe plaiuri sud-transilvnene,respectiv zona sibian a Hrtibaciului. Cu referire la acestunivers, se poate spune c nici o alt categorie aincantaiilor desferectoare nu ofer o mai marevarietate imagistic, nu cuprinde mai mult fior i de ce nu,bogie estetic, n asamblrile verbale ce-i dau via ifor exorcizat.

    De reinut faptul c nu se cunoate stare mai ncrcatde dramatism pentru contiina feminin din lumeasatului, peste cea n care este implicat drama rtciriibrbatului de la cas i copii. Gospodria se ruineaz, copiiii pierd rostul i firea, vitele ncep s se rreasc, nevastacade ntr-o disperare sor cu moartea; pe scurt, toate sedeturneaz din fiesc, nct convingerea dereglrii lumiipare fireasc i neprevzut.

    Desigur, cei apropiai, respectiv prini, frai, surori,prieteni ncearc s-l readuc pe nsemnat n firesculvieii, dar uneori nici cu binele, nici cu rul, calea armonieirmne de ne gsit

    i totui, descntecul, precum rugciunea, n acestmoment al degringoladei fizice i sufleteti ce bntuie casadin rosturile ei fireti, se manifest ca o stare grav isalvatoare, respectiv considerat drept o ultim procedurcu rost recuperator.

    Urmeaz s urmrim deci stenograma unuiasemenea descntec cu rostul ntoarcerii brbatuluirtcit, aa cum i-a fost relatat de ctre mama sa cu ani nurm. Menionm ns c practica n sine a fostdesfurat de ctre Ana Bela, cunoscut n sat pentrupracticile magice pe care le desfura n casa btrneascdin curtea casei noastre printeti, fiindu-ne mtu.Mamei i-au fost destinuite dar dnsa nu le-a practicatniciodat, druindu-le fiului, cu rost de a le face publice.

    Momentul n care s-a nscenat descntecul : seara,dup apusul soarelui, iar obiectele cu care se lucreaz suntde asemeni diverse, precum i procedurile. Peste apa dinoala de pmnt, aezat pe cmaa brbatului, dup ce s-

    15NO. 4 - 2014VITRIN DE ART NOu

    semnele imaginarului

    ncntecul i descnteculde dragoste

    Gherasim Rusu Togan

  • au stins nou crbuni, victima, nevasta prsit, i ntindemna, la ndemnul descntreei:

    -Pune mna de stnga, aa , ca s mearg la inim!Apoi motivaia: C, uite, s-arat n umbr de plop o suratde a ta, s-l nceluiasc cu ochii i sufletul. Asistm la unntreg spectacol. Preambulul a fost rostit, urmeaz actulpropriu-zis:

    Ptiu, ochioaso! / S se desfac, / De fctur,/ Deurtur!

    Se aude rostit ntr-o solemnitate ncrcat de tainvoina descnttoarei. Urmeaz apoi niruirea forelormagice, invocate n magia desfacerii:

    Mr frumos, / mr gunos, / drum cu praf, / drumde-ntors, / c se cerne / i se-aterne / umbra lui, / pe undenu-i! / Ochi de vntoase, / neostoase, / nesetoase, / De-sadunai / S-i dezlegai! / Nuielue de alun, / Smbure deprun, / Ap de fntn, / Ce-l tot duce / i-l tot mn?

    Urmeaz invocarea direct a agentului dezbinator:Arat-te, ochioaso, / Duso i ne-ntoarso, / Sloboade-l,

    / ntoarce-l, / Las-i minile, / Nu-i goli fntnile, / Las-iochii, / Ce-l apropii, / Fugi de el, / Are inel, / Nu-l maifrnge, / Nu-l mai strnge, / C-i acrit, / C-i nrvit, / Rula suflet / i sucit!

    Dar tensiunea actului magic nu-i ncheiat nc. Doaro prim lumin:

    S-arat, copilo, s-arat! / Fctur ca i-a fcut oochioas, / ap din cuul palmei c i-a dat / i nebunuli-a vnturat drumurile / i o caut!

    Imaginea brbatului victim apare n urmtoareaalegorie poetic, fiind absolut necesar pentru amplificaretensiunii situaiei:

    Uite, clre pe cal pintenat bate / la poart ruginit /i se terge ruina / i strlucete fereastra / din care s-aratochi verzi i gur zmbrea / iar calul bate din copite, /gata de plecare. / Dar l-oi ntoarce eu, / De nu i-or maiplcea niciodat ochioasele!

    Dar oare acest descntec nu-i i de blestem, nu-i i deursire? Dovad:

    Ptiu, ochioas, / de griji roas, / griji pustii, / de ele fii/ btut, / durut! / Ochii de i-s fctur / S te prindurtur, / Desfac-se ferectur! / Gndu-i toarce, / i-lntoarce, / Uite-i glasul / Piar-i pasul / Uite-i locul, /Aduc-l norocul!

    i astfel s-a pus n micare un ntreg univers:S-i despart, / rup-se nodul legturii, / la cap de pod

    s-i lase gndurile, / i-n noapte s-i bat luna / iar el s-iadune n brae nevasta! / primii i legai, / vzutelor inevzutelor, / buntatea cu buntatea / i rutatea s seduc pustiului! / Iar tu, nevast oropsit, ia apa aiasta / itrei picturi vars-n apa ce el o va bea, / s i e potoleascsetea de ea / i pune-i praf de susai slbatic n mncare, /s rmn flmnd de tine / i-n cptueala hainei coase-icapete de a / s i-l legi de tine pentru vecii vecilor!

    Iar dup o pauz, descnttoarea i adun pentru sinegndurile:

    i cu asta s-o mplini descnttura, dac nu mi-i uitaca attea altele, la care le-am adus binele!

    Dup cum se poate uor observa, descnttoarea -poet pare s fie avut o capacitate de invenie excepional,dovad c descntecul dintr-o asemenea categorie s-abucurat de o aderen incontestabil la fete i femei tinere.Mai mult, puterea de expresie a unor asemenea formules-a mbogit mereu, expresiile tip fiind foarte variate.Reproducem, ca adaos, cteva frumusei:

    Lun i luciri de stele / adunate-ntr-ale mele, / cu bicide foc s-l bat, / pustietile / i strintile!

    Sau:Ap bun, mgenea, / tu m face frumuea, / el la

    mine s vin, / pe noapte de tciune / i pe lun plin!Desigur c viaa nsi dureaz n aceast lume prinreprezentri arhaice, precretine i mai trziu continuate,dar n multe din faetele ce le ofer, cu jocul contrariilormereu active: via - moarte, bine ru, boal sntate.a., n zilele noastre au intervenit deformrile, provocatede intervenii complet strine de fondul nostru arhaic. Dar despre acest fenomen, vom reveni altdat!

    16VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014

    semnele imaginarului

  • 17NO. 4 - 2014VITRIN DE ART NOu

    cronica literar

    N e-am obinuit s ateptm poezia venind dinspretoate ntmplrile de via, dinspre toate zoneleexistenei, luminoase sau ntunecate, banale sauexcepionale, fizice sau metafizice, metropolitane saururale Consumatorul de poezie cum altfel s-i spunem,ntr-o vreme n care se produce exclusiv pentru ngurgitarepe toate cile, iar plcerea vine tot mai de jos, e tot maipuin legat de spirit aadar, consumatorul de poezieeste adesea excedat de oferta enorm de fructe alerefleciei mai mult sau mai puin profunde individuale,izbucnite din irepresibila nevoie de exprimare de sine pecare o civilizaie mpingnd individul spre izolare orisocializare n spaiul virtual o induce n fiecare. i laMedia, n inutul Meteugurilor, se mediaz o astfel deieire din cotidian, pe calea poeziei, Valeriu MariusCiungan fiind unul dintre experimentatorii breslei.

    Melancolie i ironie, solemnitate i ludic, calofilie defaad sub care ascunde nostalgii provinciale iatcaracteristicile unui demers poetic tratat, n aparen, culejeritate prozodic, pe alocuri referenial, deloc strinctigurilor din experienele poetice ale ultimei sute deani. Poezia lui Valeriu Marius Ciungan este contemporann sensul descris de profesorul Giorgio Agamben(Appartiene veramente al suo tempo, veramentecontemporaneo colui che non coincide perfettamentecon esso n si adegua alle sue pretese ed perci, inquesto senso, inattuale; ma, proprio per questo, proprioattraverso questo scarto e questo anacronismo, egli capace pi degli altri di percepire e afferrare il suotempo), ceea ce l face s se situeaze undeva ntr-uninteregn, ntr-o dualitate care faciliteaz accesibilitatea.

    Contra-replica despre care s-a afirmat c este adresatde poet generaiilor anteriore se arat a fi prin asimilarecritic i n urma apelului la acelai surse de expresie. Sedesparte de trecut rznd, rznd de trecut i de eucontemporan propriu. Autoironia este semn deinteligen artistic! Debutul acestui al patrulea volum alautorului se face artndu-l ascensional i calofil: urcam/ o scar nesfrit, tot mai nalt, mai frumoas (Sisifpe casa scrilor) i eram frumos aa, / cu organeletransparente / la vedere / o luminoas pasre mi apsasternul frumos / cu luminoas putere (Despre mine).Apelul deliberat i neltor la absurdul de tip camusianconduce pe ci de interpretare nchise. Suntem n plinpeisaj de o banalitate nfiortoare: vopseaua insalubr,de ulei, striat pe betonul mizerabil, rece, / spoialavarului, anume nedesvrit / [] / cu becuri sterpe,imbecile, muribunde / halucinnd din dou n dou etaje/ tcutul martor era balustrada plastic infinit / [] / era

    o lumin absent, chioar, / becuri de patruzeci (Sisif pecasa scrilor). Mizerabilismul este anulat, ns, prin versulfinal, citat mai sus, personajul se vrea salvat de fantasm.Construcia pe acest algoritm a discursului poetic estecontinuat cu succes, ne ntlnim cu un abur mic nurma trenului de turt dulce / i-a mopului cu plete lungide catifea, dar tot acolo avem i ncercam s-ating cumna dreapt rsritul / i s m sprijin de lumin ctresoare (Rsritul). Calofilia l mpinge la obsesiveincantaii solemne de tipul celei numite Insomnie, n carecuvntul frumos apare de 15 ori n 12 versuri, dar i lapastie folclorico-baladeti precum Vaillant: Fat neagr/ suburban / vrei s fii tu suveran / n usctoria scrii /subteran? / vrei s fii tu / debranat? / s i fiucalorifer / de font grea / acum / ndat? unde(r)sunetul ritmului, dar nu numai, conduce departe detot, la cei vechi, la Villon, poate prin Miron RaduParaschivescu i, de ce nu?, Nichita Stnescu, a cruiumbr o vom mai descoperi i n Clipa (treceai uor /lipa-lipa / i timpul se nchidea / n el / lsndu-ne afar/ doar cu clipa v. Dintr-un bolovan coboar / pasul tude domnioar) sau n excelentul poem Fereastra (intrasoarele / prin tlpile umede de rou / prin coastelefumegnd a cea / se deschidea prin mine spre pmnt/ o alt diminea // prindeam rdcini de lumin /smna mea boem se risipea n vnt / i plete blonde-mi rsreau spre soare / i plete blonde rsdeaucuvntul n pmnt // ntre soare i pmnt / eram numaieu: ca o fereastr / prin care se zrea o altfel de lumin /mai pur / mai ecleziast!).

    Un alt poem remarcabil este Semaforul verde, undebanalul supralicitat, luat n rspr, vireaz uor n metafizic,cu o und nostalgic, de regsit i n strofe din care rzbateamintirea copilriei, precum otron (peam aproapeimpecabil / urmnd tcut dunga de cret / desenul ezitantdin lumea lor / concret!), o urbanizare a acelui undeeti copilrie / cu pdurea ta cu tot.

    Poetul Valeriu Marius Ciungan este i elegiac, namorosul poem Micul dejun (srutul tu abandonat ntr-o micare lent / cum degustai cu pleoapeletcute-nchise / lumina-nceat risipit ntre noi, absent)ori, din cu totul alt unghi, O alt lume (se nchisesecrciuma din cartier, / mocnise zvonul ce era de-acumsentin / c am rmas ncremenii n faa drugului de fier/ ce intuia o u rece-un zid de neputin) cu dozainevitabil de autoironie, timbru necontestabil alpoetului medieean, semn de senintate oarecum cinic,superioar. Dac spre finalul volumului nu ar scdeatensiunea liric (poetul Valeriu Marius Ciungan esteincontestabil un liric prin excelen, sub oriicare mtis-ar ascunde!), am putea spune c Sisif pe casa scriloreste o reuit deplin, n continuarea volumeloranterioare, o voce clar, distinct ntr-un concert naionaladesea dizarmonic.

    Valeriu Marius CiunganSisif pe casa scrilor

    Florin Dochia

    n

  • - fragmente -

    Istoria literaturii cerceteaz circumstanele, certificatede mediul exterior, n care au fost compuse operele, ncare s-au manifestat i s-au produs efectele acestora. Ea neinformeaz asupra autorilor, asupra vicisitudinilor vieii ioperei lor, lucruri vizibile i care au lsat urme ce se potdezvlui, coordona i interpreta. Ea culege tradiiile idocumentele. [...]

    Dar cunoaterea scriitorilor i a timpului lor, studiulsuccesiunii fenomenelor literare nu pot dect s ne incite na bnui ceea ce s-a putut ntmpla n intimitatea celor ce aufcut ceea ce a trebuit pentru a fi nscrii n marea Istorie aLiterelor. Dac au obinut acest lucru, a fost prin concursula dou condiii pe care le putem considera mereu ca fiindindependente: una este n mod obligatoriu producia nsia operei; cealalt este producerea unei anumite valori aoperei prin intermediul celor ce au cunoscut, au gustatopera publicat, care i-au impus renumele i i-au asigurattransmiterea, conservarea, viaa ulterioar. [...]

    Chiar n cursul gndirii savantului sau a artistului cel maiabsorbit de cercetarea sa i care pare cel mai retras n sferaproprie, fa n fa cu ceea ce este mai impersonal i maiintim, exist acel presentiment al reaciilor exterioare careva provoca opera n formare: omul este dificilmente singur.

    Aceast aciune a prezenei trebuie mereu s sepresupun fr teama erorii; dar ea se compune att desubtil cu ceilali factori ai operei, cteodat se deghizeazatt de bine, nct este aproape imposibil s o izolezi.

    tim totui c adevratul sens al unei astfel de alegerisau al unui astfel de efort al unui creator este adesea n afaracreaiei propriu-zise, i rezult dintr-o ngrijorare mai multsau mai puin contient a efectului care va fi produs i aconsecinelor asupra productorului. Astfel, n timpullucrului, spiritul se duce i se ntoarce fr ntrerupere de laAcelai la Cellalt; i modific ceea ce produce fiina sainterioar, prin acea senzaie special a judecii celuitreilea. i astfel, n refleciile noastre asupra unei opere,putem adopta una dintre aceste dou atitudini care seexclud. Dac dorim s procedm cu rigoarea pe care unasemenea subiect o presupune, trebuie s ne constrngema separa cu mare grij cercetarea generrii unei opere destudiul producerii valorii sale, adic a efectelor pe care ea lepoate nate ici-colo, n cutare sau cutare minte, ntr-oanumit epoc. [...]

    Ceea ce opera ne prezint atunci nu poate fi msurat cupropriile noastre faculti de producere instantanee. Dealtminteri, anumite elemente ale lucrrii, care i-au venitautorului printr-un hazard favorabil, vor fi atribuite uneivirtui aparte a spiritului su. n acest fel, consumatorul

    devine productor la rndul su, mai nti, al valorii operei;i apoi, n virtutea unei aplicri imediate a principiuluicauzalitii (care nu este, n fond, dect o expresie naiv aunuia dintre modurile de producere prin spirit), devineproductor al valorii fiinei imaginare care a fcut ceea ce eladmir. [...]

    Opera spiritului nu exist dect n aciune. n afaraacesteia, ceea ce rmne este doar un obiect care nu ofervreo relaie special cu spiritul. Dac transportm o statuiepe care o admirm ntr-o ar suficient de diferit de anoastr, ea nu va fi dect o piatr nesemnificativ. UnPartenon nu ar fi dect o carier mic de marmur. i atuncicnd textul unui poet este utilizat drept culegere de erorigramaticale sau de exemple, el nceteaz imediat a mai fi ooper a spiritului, ntruct aceast utilizare este completstrin condiiilor generrii sale i pentru c, pe de altparte, i se refuz valoarea de consum, care ar da un senslucrrii respective.

    Un poem pe hrtie nu este dect o scriere supus tuturorlucrurilor ce se pot face din ceva scris. Dar, printre toateposibilitile sale, este una, i una singur, care plaseaz, nsfrit, acest text n condiiile n care el va cpta for iform de aciune. Un poem este un discurs care pretinde icare antreneaz o legtur continu ntre vocea care exist,vocea care vine i cea care trebuie s vin. Iar aceast vocetrebuie s fie precum se impune i s strneasc stareaafectiv a crei unic expresie verbal s fie textul. Scondvocea care trebuie, totul devine arbitrar. Poemul setransform ntr-un ir de semne care nu sunt legate dectpentru a fi trasate, ntr-un mod material, unele dup altele.

    Din aceste motive, nu voi nceta s condamn practicadetestabil care const n a abuza de operele cel binerealizate pentru a crea i a dezvolta sentimentul poeziei latineri, n a trata poemele drept lucruri, n a le decupa ca icum compoziia nu ar fi nimic, n a suporta, dac nu a cereca ele s fie recitate n modul tiut, folosite ca probe dememorie sau de ortografie; pe scurt, fcnd abstracie deesena acestor lucrri, de ceea ce face ca ele s fie ceea cesunt i nu total altele, i de ceea ce le d virtutea proprie inecesitatea.

    Interpretarea unui poem reprezint poemul nsui. nafara ei, sunt doar creaii inexplicabile, precum acelenlnuiri de cuvinte asamblate ntr-un mod bizar.

    Operele spiritului, poeme sau altele, nu se refer dectla ceea ce nate ceea ce le-a nscut pe ele nsele i la absolut,nimic altceva. Fr ndoial, divergene se pot manifestantre interpretrile poetice ale unui poem, ntre impresiilei semnificaiile sau mai degrab ntre rezonanele pe careo provoac, la o persoan sau la alta, aciunea lucrrii. Dariat c aceast remarc banal trebuie s capete oimportan de prim mrime: aceast diversitate posibil aefectelor legitime ale unei opere este nsi marca spiritului.Ea corespunde de altfel pluralitii vocilor ce s-au oferitautorului n timpul muncii sale de producere. Orice aciunea spiritului este ntotdeauna ca i nsoit de o anumitatmosfer de nedeterminare, mai mult sau mai puinsensibil. Scuzai-mi expresia v rog, nu am gsit alta maibun. [...]

    prima lecie a cursului depoetic (1937)

    Paul Valry (1871-1945)

    18VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014

    arte poeice

  • Uneori, ne putem imagina un anumit individ ca i cumne-ar fi autorul unei binefaceri att de extraordinare, igloria pe care i-o dm este expresia neputinei noastre.

    Dar oricare ar fi detaliul acestor jocuri sau al acestordrame ce se petrec n productor, totul trebuie s sematerializeze n opera vizibil i s-i gseasc prin nsuiacest fapt o determinare final absolut. Acest final esterezultatul unei serii de modificri interioare dezordonate,care trebuie, n mod obligatoriu, s se rezolve n momentuln care mna se mic, ntr-o comand unic, fericit sau nu.Or, aceast mn, aceast aciune exterioar rezolvneaprat, bine sau ru, starea de indeterminare despre carevorbeam. Spiritul care produce pare n alt parte, caut simprime lucrrii sale caractere total opuse fa de al su.Pare s fug n oper de instabilitatea, incoerena,inconsecvena pe care le cunoate i care constituie regimulcel mai frecvent. i astfel, el acioneaz contra interveniilorn toate sensurile i de orice fel, pe care trebuie s le suferen fiecare clip. El absoarbe varietatea infinit de incidente;el respinge orice substituire a imaginilor, a senzaiilor, aimpulsurilor i a ideilor care traverseaz celelalte idei. Ellupt mpotriva lucrurilor pe care este obligat s le admit,s le produc sau s le emit; i, pe scurt, contra naturii salei a activitii accidentale i instantanee.

    n timpul meditaiei sale, el se nvrte n jurul propriuluipunct de reper. Totul i este bine, pentru a se distra. SfntulBernard (1) observa: Odoratus impedit cogitationem. (2)Chiar n mintea cea mai solid, contradicia este regula;consecina corect este excepia. i aceast corecie este eansi un artificiu al logicianului, artificiu care consist, ca ncazul tuturor celor care inventeaz spiritul contra sinelui, na materializa elementele gndirii, pe care el le numeteconcepte, sub form de cercuri sau de domenii, n a da odurat independent a vicisitudinilor spiritului acelorobiecte intelectuale, cci logic, la urma urmei, nu estedect o speculaie asupra permanenei notaiilor.

    Dar iat o circumstan absolut uimitoare: aceastdispersie, ntotdeauna iminent, este necesar i contribuiela producerea operei aproape n aceeai msur ca iconcentrarea nsi. Spiritul operei, care lupt contramobilitii sale, contra ngrijorrii constituionale i adiversitii proprii, contra disiprii sau a degradrii naturalea oricrei atitudini specializate, gsete, pe de alt parte, nnsi aceast condiie, resurse incomparabile. Instabilitatea,incoerena, inconsecvena despre care vorbeam, care i suntgene i limite n ntreprinderea sa bine urmrit de aconstrui au de a compune, i sunt de asemenea tezaure deposibiliti, crora le presimte bogia exact n preajmamomentului n care el delibereaz. Ele i sunt rezerve de lacare poate atepta totul, motive de a spera c soluia,semnalul, imaginea, cuvntul care lipsete, sunt att deaproape de el nct nu le vede. El poate presimintotdeauna, n penumbra sa, adevrul sau decizia cutat,pe care le tie a fi un fleac, a acestei dezordini insignifiantecare pare a-l distrage i a-l ndeprta la nesfrit. [...]

    Aceste consideraii ne vor servi pentru a lumina puinconstituirea poeziei, care este destul de misterioas.

    Este ciudat strduina de a forma un discurs care trebuie

    s observe condiii simultane perfect heteroclite: muzicale,raionale, semnificative, sugestive, i care cer o legtururmat sau ntreinut ntre un ritm i o sintax, ntre suneti sens.

    Aceste piese sunt fr relaii imaginabile ntre ele.Trebuie s ni se dea iluzia intimitii lor profunde. La ce buntoate acestea ? Respectarea ritmurilor, a rimelor, a melodieiverbale incomodeaz micrile directe ale gndirii mele iiat c nu mai pot s spun ceea ce vreau Dar oare cevreau ? Aceasta este ntrebarea.

    Concluzionm astfel: trebuie s vrem ceea ce trebuiedorit, pentru ca gndirea, limbajul i conveniile, care suntmprumutate din viaa exterioar, ritmul i accentele vocii,care sunt n mod direct lucruri ale fiinei, se pun de acord, iacest acord impune sacrificii reciproce din care cel mairemarcabil este acela pe care trebuie s-l consimt gndirea.

    Voi explica ntr-o zi felul n care aceast alterare estemarcat n limbajul poeilor i voi vorbi despre faptul cexist un limbaj poetic n care cuvintele nu mai suntcuvintele ntrebuinrii practice i libere. Ele nu se maiasociaz dup aceleai atracii; ele sunt ncrcate cu douvalori simultan angajate i de importan echivalent:sunetul i efectul psihic instantaneu. Ei (poeii) trebuie sreflecteze, n acest caz, la aceste numere complexe alegeometrilor, iar mpreunarea variabilei fonetice cu variabilasemantic d natere problemelor de extensie i deconvergen pe care poeii le rezolv cu ochii nchii, - darle rezolv (i acest fapt este esenial), din cnd n cnd Dincnd n cnd, iat marile cuvinte! Iat incertitudinea, iatinegalitatea momentelor i a indivizilor. Aici este lucrulnostru capital. Va trebui s se revin ndelung, cci oriceart, poetic sau nu, const n a te apra de aceastinegalitate a momentului. Tot ceea ce voi schia n acestexamen sumar al noiunii generale de oper, trebuie s mconduc spre indicarea final a parti-pris-ului pe care le-amales n vederea explorrii imensului domeniu al producieioperelor spiritului. Am ncercat, n cteva clipe, s v oferimideea complexitii acestor chestiuni, n care se poate spunec totul intervine la un moment dat i n care se combinceea ce exist mai profund n om cu cantitatea de factoriexteriori.

    Toate acestea se rezum n aceast formul : n produciaoperei, aciunea vine n contact cu inefabilul. [...]

    (1) Bernard de Clairvaux (cunoscut i ca Sfntul Bernard,

    1091-1153) a fost clugr i conte de Chtillon. Misticaelaborat de Bernard a stat la baza gndirii teologiceoccidentale. n calitate de abate de Clairvaux, Bernard antemeiat aizeci i opt de mnstiri-fiice sau filiale(dependente de spiritualitatea abaiei-mam), rspnditepe ntreg cuprinsul Europei.

    (2) Simul mirosului oprete gndul.

    Traducere din limba francez de Liliana Ene

    w

    19NO. 4 - 2014VITRIN DE ART NOu

    arte poeice

  • Paul Valry

    Les pas

    Tes pas, enfants de mon silence,

    Saintement, lentement placs,

    Vers le lit de ma vigilance

    Procdent muets et glacs.

    Personne pure, ombre divine,

    Quils sont doux, tes pas retenus!

    Dieux !... tous les dons que je devine

    Viennent moi sur ces pieds nus!

    Si, de tes lvres avances,

    Tu prpares pour lapaiser,

    A lhabitant de mes penses

    La nourriture dun baiser,

    Ne hte pas cet acte tendre,

    Douceur dtre et de ntre pas,

    Car jai vcu de vous attendre,

    Et mon coeur ntait que vos pas.

    Die Schritte

    Deine Schritte, als meines Schweigens

    Kinder, arglos und langsam gesetzt,

    nahn sie dem Bette, wo ich mich eigens

    wachsam halte, und frieren jetzt.

    Gttlicher Schatten, du reine, du gute,

    o deiner Schritte verhaltener Gru!

    Was ich, ihr Gtter, an Gaben vermute,

    kommt jetzt zu mir auf entkleidetem Fu!

    Wenn deine Lippen vielleicht schon vom Weiten

    jenem, der in mir sich bergen mu,

    seine unendliche Stillung bereiten

    endlich in dem nhrenden Ku,

    eile mir nicht zum Vollzuge, dem zarten,

    Se, drin Sein und Nichtsein stritt,

    denn ich lebte vom Dich-Erwarten,

    und mein Herz war nichts als dein Schritt.

    bertragung ins Deutsche: Rainer Maria Rilke

    paii

    Paii ti, prunci ai tcerii,

    Candd, alene aezai,

    nspre patul privegherii

    mi curg tcui i ngheai.

    Umbr divin, chip curat,

    Paii-i timizi, ce dulci se-ain!

    Doamne!... doar daruri ce-am visat

    Pe aste glezne goale-mi vin!

    Dac, din buze n arc blnd,

    S redai calmul pregteti,

    Celui ce-mi locuiete-n gnd

    Hrana unui srut s creti,

    Nu grbi actul tandru, drept,

    Dulcea de a fi i de a nu fi,

    Cci am trit ca s te-atept,

    Iar inima-mi e pasu-i, tii.

    Versiune romneasc de Florin Dochia

    20VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014

    translaii

    k

  • C harles Bukowski e un autor american, poet prolific,scriitor de povestiri scurte i romancier. S-a nscut nAudernach, Germania, n 1920. La trei ani sosete n StateleUnite, crete n Los Angeles i moare pe 9 martie 1994. Un beivnotoriu, un scandalagiu i un afemeiat, Genet i Sartre l numeaucel mai bun poet american, dar prietenii i spuneau Hank.

    Ziarul Time l-a numit pe Charles Bukowski laureat aldepravailor americani. Cu toate acestea, scriitorul i-a gsitfoarte muli admiratori n Europa. Este cel mai citit scriitoramerican, tradus peste tot n lume. Peste 2,2 milioane deexemplare ale lucrrilor sale au fost vndute doar n Germania.

    [fragmente] *

    DESPRE SCRIS Am scris o scurt povestire din punctul de vedere al unui

    violator care a violat de o feti. Lumea m-a acuzat. Am fostintervievat. Au spus: V place s violai fetie?. Am spus: Sigurc nu. Fotografiez viaa. M-am bgat n probleme de foartemulte ori cu scrierile mele. Pe de alt parte, problemele vndceva cri. Dar ideea principal, cnd scriu, este pentru mine.(Deseneaz o dr adnc a igrii). Este exact aa. Dra estepentru mine, cenua este pentru scrumier... asta nseamn apublica.

    Nu scriu niciodat n timpul zilei. Este ca i cum ai alergaprintr-un mall fr haine. Toat lumea te poate vedea. Noaptea...atunci poi face magia...

    DESPRE POEZIEmi amintesc mereu de coal i de faptul c atunci cnd

    apreau cuvintele poet sau poezie n cartea de gramatic,bieii rdeau i le batjocoreau. neleg i de ce... pentru c esteun produs fals. A fost fals i snob i motenit de secole. Este preadelicat. Este prea preios. Este o grmad de gunoi. Poezia estede secole aproape n totalitate gunoi. Este o e escrocherie, unfals.

    Au fost civa poei foarte buni, nu m nelegei greit. Esteun poet chinez, numit Li Po. El ar putea pune mai multsentiment, realism i pasiune n patru sau cinci versuri dectmajoritatea poeilor ar putea pune n dousprezece saupaisprezece pagini din lucrrile lor. i mai i bea. El obinuia s-i ard poemele, s se plimbe cu barca n josul rului i s beavin. mpraii l iubeau pentru c puteau nelege ceea cespunea... dar, desigur, i ardea doar poemele proaste. (rde)

    Ce am ncercat eu s fac, dac m vei scuza, este s aducaspecte din viaa muncitorilor din fabrici... ipetele nevestei cndel vine de la munc. Realitile banale din existena omuluiobinuit... ceva ce apare foarte rar menionat n poezia secolelor.Nu m putei contrazice atunci cnd spun c poezia este unrahat. Este o ruine.

    DESPRE OAMENINu m uit prea mult la oameni. Este deranjant. Se spune c

    dac te uii prea mult la cineva, ncepi s ari ca acea persoan.Biata Linda (soia, n.tr.).

    M descurc n general i fr oameni. Ei nu m umplu, ei mgolesc. Nu respect pe nimeni. Am o problem n acest sens...Mint, dar credei-m, e adevrat.

    DESPRE FAIMEste distructiv. Este trf, curv, te poate distruge definitiv.

    O am pe cea mai dulce, pentru c sunt faimos n Europa inecunoscut aici. Sunt unul dintre cei mai norocoi oameni. Suntun cine norocos. Faima este de-a dreptul teribil. Este o msurpe scara celui mai mare numitor comun, minile lucrnd la unnivel sczut. Este inutil, lipsit de valoare. O audien selecteste mult mai bun.

    DESPRE SINGURTATENu am fost niciodat singur. Am fost ntr-o camer... Am avut

    gnduri de sinucidere. Am fost deprimat. M-am simitngrozitor... groaznic, dincolo de toate... dar niciodat nu amsimit c o alt persoan ar putea intra n camera aceea i arputea remedia problema ce m deranja... sau c un numr depersoane ar intra n camera aceea. Cu alte cuvinte, singurtateaeste ceva ce nu m-a suprat, deoarece am avut mereu o seteteribil de solitudine. Fiind la o petrecere sau pe un stadion plinde oameni srbtorind ceva, e posibil s simt singurtate. l voicita pe Ibsen, Cei mai puternici oameni sunt cei mai singuri.Nu m-am gndit niciodat, Ei bine, o blond frumoas va veniaici nuntru i m voi simi bine. Nu, asta nu ajut. Cunoateigrupul tipic, Wow, e vineri sear, ce faci? Stai aici? Ei, da.Pentru c nu e nimic afar. E prostie. Oameni protiamestecndu-se cu oameni proti. Lsai-i s se prosteasc uniipe alii. Nu am simit niciodat nevoia de a umbla pe strzinoaptea. M ascund n baruri deoarece nu vreau sa m ascundn fabrici. Atta tot. mi pare ru pentru ceilali, dar eu nu amfost niciodat singur. mi place de mine. Sunt cea mai bun formde divertisment pe care o am. S mai bem nite vin!

    21NO. 4 - 2014VITRIN DE ART NOu

    arte poeice

    Tipii duri scriu poezie

    Charles Bukowski

  • DESPRE TIMPUL LIBEREste foarte important s i faci timp liber. Pacea este esena.

    Fr s te opreti complet i fr s nu faci nimic pentru operioad, vei pierde totul. Fie c eti actor, orice, casnic...trebuie s existe pauze mari, cnd nu faci absolut nimic. Doar tentinzi n pat i te holbezi la tavan. Este foarte, foarte important...s nu faci nimic, foarte, foarte important. i ci oameni fac astan societatea modern? Din acest motiv, sunt toi completfrustrai, furioi i plini de ur. nainte de a m cstori sau de acunoate multe femei, trgeam jaluzelele i m bgam n patpentru trei-patru zile. M ridicam doar pentru a-mi face nevoile,pentru a mnca, m ntorceam n pat, stnd acolo zile ntregi.Apoi m mbrcam i ieeam afar... razele soarelui eraustrlucitoare, i sunetele erau grozave. M simeam puternic, cao baterie rencrcat. Dar tii ce m aducea jos? Prima fauman pe care o vedeam m fcea s pierd energia pe loc. Aceafa monstruoas, alb, obtuz, insensibil, ncrcat cucapitalism... lucrul mrunt. mi spuneam Oh! Mi-a luatjumate! Dar tot merita, mi rmnea cealalt jumtate. Da,relaxare! i nu m refer la a avea gnduri profunde. M refer laa nu mai avea gnduri deloc. Fr idei despre progres, frgnduri despre cum s avansezi, despre viitor. Exact ca unpierde-var. E frumos.

    DESPRE FRUMUSEENu exist un lucru precum frumuseea, n special cea a feei

    umane... ceea ce numim fizionomie. Este n ntregime o alinierematematic i imaginat a trsturilor. Ca, de exemplu, dacnasul nu iese prea mult n eviden, dac liniile feei sunt lamod, dac lobii urechilor nu sunt prea mari, dac prul estelung... Este un fel de miraj al generalizrii. Oamenii considerc anumite fee sunt frumoase, dar, sincer, pn la urm, nusunt. Este o ecuaie matematic ce are ca rezultat zero.Adevrata frumusee vine, evident, din caracter. Nu din cumsunt pensate sprncenele. Att de multe femei despre care mise spune ca sunt frumoase... la dracu... e ca i cum m-a uita laun bol cu sup.

    * Interview magazine, September 1987, by Sean Penn

    *****

    []*- Cnd vorbii despre stil, n sens de transparen, sau de

    eliberare de bagaj n exces, sau de naturalee, la ce v gndiide fapt?

    Bukowski: Sunt un adevrat esenialist. Poate citind attde mult poezie care mi s-a prut prefcut i ascuns, oamenicare au mici secrete cu prietenii lor, tii. Un joc, un cod pe carenimeni nu-l poate nelege. ncerc s-l sparg i s-l fac ct maisimplu posibil, s spun doar ce gndesc. Acest lucru nu nseamnprea mult, dar este foarte important. Ca i cum, vorbind cu dvs.acum, a spune m mnnc n cot. Bineneles, dac vei scriem mnnc n cot, nu foarte muli oameni vor nghii asta.nelegei ce vreau s spun.

    - Doar spunei-o natural.Bukowski: Da, naturalee.- Anumii poei cer cunoaterea a tot felul de mituri, legende,

    fapte istorice etc. Dar orice fel de poezie ai scrie, se pare cateptai de la audien s aib o anumit cantitate decunotine, despre via i despre atmosfera timpurilor n carescriei.

    Bukowski: Ei bine, nu tiu. n poezia veche se refereau lamitologie, la zei

    - M gndesc la poeii secolului 20, precum Yeats, Eliot,Pound. Ce prere avei?

    Bukowski: Trebuie s cunoti n special limba chinez. Toateaceste referine la mitologie i elimin. Este totul att destandardizat, trebuie s cunoti zeii, etc., etc.

    - Ai folosit zei n poemele dumneavoastr?Bukowski: Nu cu bun tiin. V-am spus c poezia mea

    poate fi neleas i de o trf din East Kansas City, sau chiar deun profesor de colegiu.

    - Acest gen de oameni, trfe i alii la fel, aduc n poeziadumneavoastr o cunoatere a vieii care, n fond, este la fel decomplex i de profund, chiar dac nu sunt bine primii casubiect al artelor?

    Bukowski: Da, nu fac astfel de lucruri academice. Nu am nicioscuz.

    - Ai ncercat vreodat s construii teorii despre felul n carescriei poezie, precum Charles Olson? Spaii ntre rnduri, form,ritm etc.?

    Bukowski: Stau departe de aceste eseuri ale lui Olson. Credc am ptruns mai mult sau mai puin secretele limbajuluicomun. Dar nu vrem s l facem prea comun. Greeala pe care ofac unii scriitori negri oh, Doamne, se va interpreta c suntrasist, dar nu sunt, - greeala este c limbajul este prea comun,de pild Hei, iubito,

    - Spunei asta deoarece limbajul lor aparine oricui i aadarpoetului nimnui?

    Bukowski: Este ca i cum a etala limbajul strzii, n loc s-lfoloseti. Cred c se vor calma puin nainte de a ajunge la el. i-au pierdut amprenta deocamdat. Sfreti doar cu o mulimede cliee i platitudini, poznd drept nelept. Dac utilizezilimbajul comun, trebuie s te fereti de cliee i banalitate. Aicigreesc ei.

    - Ce poet care scrie azi, sau s spunem de dup al doilearzboi mondial, v place?

    Bukowski: Este o ntrebare grea. Nu citesc mult, nici mcarziare. M-am nchis n mine. l putei numi ego, sau oricum,Jeffers** a murit. Nu m pot gndi la nimeni, sincer, care s mfi ncntat. Este o perioad foarte proast pentru a m uitamprejur i a spune c acest volum este bun sau c acela esteru. Chiar nu pot spune.

    - Este mai simplu dac nu urmrii ceea ce s-a scris?Bukowski: Nu cred c este asta. M-am oprit asupra ctorva

    versuri, dar am fost att de blocat de ceea ce am citit, nct numai pot pierde timp cu ele. Este o oprire instinctiv. mi plceaKarl Shapiro, ceva numit Scrisoarea V, pe care a scris-o ntimpul celui de-al Doilea Rzboi Mondial, foarte clar, simplu.Apoi a devenit editor de poezie i al revistei Prairie Schooner. Cai alii, el a fost bun doar la nceput.

    - Ce prere avei despre formele experimentale precumpoezia actual?

    Bukowski: Poezia actual? Este doar un truc drgu.- Se pare c poezia actual nu poate conine sub nicio form

    vreun sentiment real.Bukowski: Nu este suficient umor n ea. Am ncercat ceva

    mai profund. Scriu un vers ce-mi vine n minte; s spunem cprimul cuvnt are cinci litere, al doilea trei, al treilea apte etc.Sub acest vers, trebuie s urmeze unul care are sens mpreuncu primul, dar are i acelai numr de cuvinte, coninnd acelainumr de litere. Un fel de viziune stilizat. Va fi ca un set decoloane n final. Este un exerciiu bun s-l faci s aib sens. []

    22VITRIN DE ART NOu

    NO. 4 - 2014

    arte poeice

  • - Ai citit ceva din opera Sylviei Plath?Bukowski: Da, a scris bine, nu-i aa? i nu a devenit faimoas

    dect dup ce a fcut-o [s-a sinucis, n. tr.]. Nu am citit prea multdin ce a scris.

    - Ai scris vreun poem despre sinucidere?Bukowski: Da, este un poem pe care l-am intitulat Ultimele

    zile ale unui puti sinuciga. Ei bine, de fapt, este vorba desprebtrnee. Singura scriitoare bun pe care o cunosc este CarsonMcCullers. Ea a scris Inima este un vntor singuratic. Sembta foarte ru i e posibil s nu fi fost chiar o femeie. Uniispun c era lesbian. Chiar a fost o scriitoare bun. Mi-am spus:O femeie a scris asta?. O scriitoare puternic. Aproape amplns. A murit pe un vas undeva, ntr-un scaun cu rotile, bnd.Mergea spre Europa cnd a murit. Brbaii nu vor putea scrie

    aa cum a fcut-o ea. [].* Stonecloud #1 1972, by Phil Taylor** John Robinson Jeffers (January 10, 1887 January 20,

    1962) este un poet american cunoscut pentru textele saledespre coasta Californiei centrale. Majoritatea poeziilor luiJeffers sunt scrise ntr-o form epic, narativ, dar astzi el estecunoscut i pentru versul su scurt i considerat reprezentant almicrii ecologiste. Charels Bukowski a afirmat c Jeffers erapoetul su favorit. Poetul polonez Czeslaw Milosz i-a manifestati el interesul fa de poezia lui Jeffers i a tradus mai multevolume de poezie ale acestuia.

    Traducere din limba englez de Liliana Ene

    23NO. 4 - 2014VITRIN DE ART NOu

    arte poeice

    Charles Bukowski

    pasre albastr

    n inima mea e o pasre albastr ce vrea s iasdar sunt prea aspru pentru easpun: stai aici, nu voi lsape nimeni s te vad

    n inima mea e o pasre albastr ce vrea s iasdar torn pe ea whiskey i inhalezfum de igariar trfele i barmaniii vnztorii de la alimentarnu tiu niciodatc ea este nuntru.

    n inima mea e o pasre albastr ce vrea s iasdar sunt prea aspru pentru ea,spun: stai jos, vrei s m enervezi?vrei s-mi distrugi lucrrile?vrei s-mi strici vnzrile de carte din Europa?

    n inima mea e o pasre albastr ce vrea s iasdar eu sunt prea detept, o las afardoar noaptea, uneoricnd toat lumea doarme.spun: tiu c eti acolo,deci nu fi trist.apoi o pun la locdar ea cnt puin nuntru, nu am lsat-o s moari astfel dormim mpreuncu pactul nostru secrete destul de drgu s faci un brbat s plng,dar eu nu plng,tu plngi?

    un zmbet spre amintire

    aveam petiori de aur i se nvrteau de jur mprejurn bolul de pe mas, lng draperiile greleacoperind imaginea din fereastr imama mea, mereu zmbind, dorind ca noi tois fim fericii, mi-a spus, fii fericit Henry!i avea dreptate: este mai bine s fii fericit dacpoidar tata continua s ne bat de mai multe ori pe sptmnn timp ce urla n corpul lui de peste 6 picioare (1.87 m) fiindcnu putea nelege ce l ataca din interior.

    mama mea, biet pete,vrnd s fie fericit, btut de dou sau trei ori pesptmn, spunndu-mi s fiu fericit: Henry, zmbete!De ce nu zmbeti niciodat?

    i apoi zmbea, ca s mi arate cum, i era cel mai trist zmbet pe care l vedeam

    ntr-o zi petiorii de aur au murit, toi cinci,pluteau pe ap, pe o parte, cu ochii nc nchii,i cnd tata a ajuns acas i-a aruncat la pisicacolo pe podeaua buctriei i a privit cum mamaa zmbit.

    i luna i stelele i lumea

    Plimbri lungi n noaptesunt bune pentru suflet:trgnd cu ochiul la ferestreprivind neveste obositencercnd s lupte mpotrivasoilor nnebunii de bere.

    Cauz i efect

    cei mai buni mor adesea de mna lordoar pentru a scpa,iar cei lsai n urmnu prea nelegde ce cinevaar vreas fug de ei

    Traducere din limba englez de Liliana Ene

  • Editor: Biblioteca Municipal Dr.C. I. Istrai Cmpina

    Director: Liliana Ene

    Redactor-ef: Florin Dochia

    Revista apare cu sprijinul nanciar al Primriei i Consiliului Local Cmpina,

    n cadrul programului Campania de pedagogie a lecturii

    Redacia: Bulevardul Culturii, nr. 39, 150600 Cmpina, PH

    contact: tel. 0244.336.006

    e-mail: [email protected]; [email protected]

    htp://revistaurmuz.blogspot.ro/

    Acest numr este ilustrat cu lucrri de Dan Platon

    ISSN

    23

    59

    - 7

    58

    5IS

    SN-L

    23

    59

    - 7

    58

    5

    Layo

    ut

    & D

    Tp: F

    low

    erin

    Flo

    w

    NO. 4 - 2014

    VITRIN DE ART NOu

    24


Recommended