+ All Categories
Home > Documents > Suport ABA

Suport ABA

Date post: 03-Jun-2018
Category:
Upload: adelina-rotaru
View: 238 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 24

Transcript
  • 8/13/2019 Suport ABA

    1/24

  • 8/13/2019 Suport ABA

    2/24

    DISCRETE TRIAL

    SD--------------------->R------------------->SR

    (Stimul Distinctiv) (Rspuns) (Stimul ntritor)

    Discrete Trial O unitate de nvare alctuit din trei pri care constituie o secvencomportamental specificutilizat pentru a crete la maxim nvarea .Aceasta st la baza nvrii n programul nostru .

    De ce folosim discrete trials ?

    Clarific ceea ce vrei s l nvei pe copil i i permite copilului s tie cnd elaboreaz un rspuns corect /greit.

    Ajut terapeutul s fie consecvent. Uureaz evaluarea progresului i colectarea datelor.

    COMPONENTELE UNUI DISCRETE TRIAL:

    SD= Stimul Distinctiv O indicaie n mediu sau instruciune care semnaleaz c recompensa este disponibil nurma unui comportament int . Include prezentarea unui obiect , a unei instruciuni sau a unei ntrebri. SD trebuie s fie clar , simplu i potrivit nivelului copilului . Eliminai zgomotul n exces fcnd SD-ul concis , folosii numai cele mai importante cuvinte (e.g. , Bate dinpalme ar fi o instruciune mai concis dect Poi te rog s aplauzi pentru mine ? ) . Spunei ntreg SD-ul fr ntrerupere. Decidei exact asupra cuvintelor i folosii-le n mod consistent . Prezentai materialele ntr-un mod consistent . Nu repetai SD-ul (e.g.,Privete-m , privete-m , privete-m .)fr ca rspunsul sau non-rspunsul copiluluis fie urmat de o consecin (i.e., ncheiai toate trial-urile dvs .). SD-urile trebuie iniial s fie autoritare i mai puternice dect vorbirea dvs caracteristic , apoi s slbeascpentru a ajunge la un limbaj mai natural .

    R= Rspuns- Comportamentul n care se angajeaz copilul .

    Exist trei tipuri de rspunsuri:1.Rspuns Corect copilul se angajeaz n comportamentul dorit n 3 secunde dup prezentarea SD-ului .

    2 . Rspuns Greit copilul se angajeaz ntr-un comportament alternant dup ce SD-ul a fost prezentat .3 .Non-Rspuns- copilul nu rspunde n 3 secunde dup prezentarea SD-ului .n colectarea datelor , un non-rspunsse consider rspuns greit .

    Folosii criterii de rspuns consistente pentru a determina ce rspuns este considerat corect (i.e., definii cuatenie i amnunit rspunsul ).Asigurai-v de lipsa comportamentelor strine ( e.g.,comportament auto-stimulativ sau rspunsuri multiple ).

  • 8/13/2019 Suport ABA

    3/24

    Limitai timpul dintre SD i rspuns la aproximativ 3 secunde .n unele situaii o cantitate de timp mai mare saumai mic ntre SD i R poate fi adecvat (e.g., imediat sau pn la 5 secunde ).

    SR= Stimul ntritor Consecina ce urmeaz rspunsul copilului care schimb probabilitatea cu carecomportamentul va fi reprodus .Recompensele[ pot s fie primare( alimente ) sau secundare ( laude sociale ) ] vor crete frecvena comportamentului . Absena

    unei recompense ( extincia ) , pierderea rspunsului ( i.e. , nlturarea unui stimul plcut ) , sau prezentarea aceva ce copilului nu i place ( e.g., folosirea unui stimul nedorit) vor descrete frecvenacomportamentului .

    Oferii o recompens n urma unui rspuns corect. Folosii un nu informal( i.e., absena recompensei ) atunci cnd copilul demonstreaz un rspuns greit saunon-rspuns dup ce i s-a prezentat SD-ul . Asigurai existena unei consecine imediat dup un rspuns . Recompensele cel mai frecvent utilizate includ : hran , jucrii , privilegii , laude , afeciune , atenie , gdilat ,interpretarea unui rol , micare fizic , i acces la activitile preferate .Recompensele pot fi disponibile numai dup un rspuns corect ( i.e., recompensele n curs de utilizare nu suntdisponibile prin alte mijloace sau cu alte ocazii ).

    Cu toate c folosirea unor cantiti mai mari din recompense produc efecte mai puternice , evitai saturaia prinfolosirea cantitilor mici i prin varierea recompenselor . Recompensele ar trebui s fie individualizate . nainte de folosirea unei recompense verificai eficacitateaacesteia prin utilizarea sa cu copilul . Difereniai recompensa dvs. de nu informal folosind o intonaie semnificativ diferit n ambele cazuri . Variai recompensele dvs .(e.g. , gdilat , strigt , mbriare , o mini petrecere , sau inventai ceva . Evitaifolosirea aceleiai recompense pentru mai multe rspunsuri corecte(i.e. , nu rostii laudele monoton sau repetai ,bine) . Rezervai cantiti mai mari de recompense sau recompense mai puternice pentru rspunsuriindependente sau rspunsuri de nalt calitate i folosii cantiti mai mici sau recompen se mai slabe pentrurspunsuri promptate sau rspunsuri de calitate mai slab (i.e. , folosii recompensa diferenial ) .

    SP= Stimul Prompt Ajutorul oferit copilului care faciliteaz performarea rspunsului corect . Un prompt variaz nfuncie de nivelul ndemnrii copilului i de sarcina de ndeplinit .

    SD ( prompt)------------------>R-------------------->SR

    Promptul trebuie s apar n acelai timp cu sau imediat dup SD . Decidei s folosii prompt-ul nainte de prezentarea SD-ului dvs , mai degrab dect s decidei promptarea

    dup ce copilul nu rspunde SD-ului dat i a trecut o vreme . Dac copilul rspunde greit de dou ori la rnd la un item considerat masterat , el /ea , trebuie promptat laurmtorul trial (i.e., al treileatrial ) . Un trial promptat este urmat de un trial nepromptat . Asigurai-v c v ntoarcei mai trziu la item-ul promptat n acelai sitting sau aceeai sesiune . n cazul n care un item se afl n lucru , promptai imediat i scdei prompt-ul n timp . Tipurile de prompturi includ:-ndrumare fizic- modelarea rspunsului

  • 8/13/2019 Suport ABA

    4/24

    - poziionarea itemului corect mai aproape de copil- modelarea verbal a rspunsului pentru copil- asigurarea unor indicaii sau descrieri suplimentare despre rspunsul dorit (e.g. , folosete o propoziie ntreag , sau cel de pe dreapta )- accentuarea aspectului important al unui SD ( e. g. , atinge nasul meu ) . Folosii cel mai puin inoportun prompt posibil care asigur un rspuns corect , cum ar fi artnd spre item-ul

    corect mai degrab dect ndrumnd fizic mna copilului spre acesta . S acordai atenie pentru a scdea prompt-urile , pentru a lsa copilul s ndeplineasc sarcina independent.Prompt-urile trebuie sczute sistematic (i.e., oferii prompt complet , apoi parial iar mai apoi nu mai oferiiprompt ). Evitai promptarea accidental , spre exemplu s v ndreptai privirea spre obiectul corect , s atingei itemulcorect imediat naintea prezentrii SD-ului , sau s pronunai rspunsul corect prin micarea buzelor .

    Principii Ale Recompenselor

    Recompensa servete la creterea probabilitii reapariiei comportamentului n viitor.

    A .Recompesele Primare vs.Secundare (Condiionate ) :1. Primare = lucruri care n mod natural consolideaz (e.g., hran , buturi ). 2. Secundare = lucruri care dobndesc proprieti de ntrire cu nvare (e.g., bani , laud , note ).

    B . Recompense Pozitive vs. Negative :

    1 .Pozitive = adaug ceva plcut situaiei (e.g. , acadea ,mbriare ).2 . Negative = ndeprteaz ceva neplcut din situaie ( e.g., oprii volumul dat la maxim al muzicii , oprii cearta ).

    C . Cum S Identificm Recompensele:1 . Exemple tipice :- hran- jucrii- privilegii- laud i afeciune- atenie

    2 . Principiul Premack O activitate care presupune implicare i care se desfoar mai frecvent (activitatepreferat ) poate recompensa o activitate mai puin frecvent care presupune implicare ( e.g., urmrirea unui film

    preferat poate recompensa strngerea jucriilor ) .

    3. Eantionarea recompenselorncercai o varietate de lucruri ( e.g. , s fie tcut , aruncai copilul n sus , etc ),i determinai care recompense i plac copilului .Acest lucru ar trebui s fie repetat la un interval de timpdeoarece preferinele se pot schimba de la o zi la alta .

    D . ndrumri pentru Folosirea Efectiv :

  • 8/13/2019 Suport ABA

    5/24

    1. Recompensa s fie disponibil la comportamentul dorit . Nu ar trebui s fie la dispoziia copilului prin nici un altmijloc .2. Trebuie s fie oferit imediat dup comportamentul urmrit .3. Folosii recompense sociale pentru a lega ntrzierea dintre trial-uri sau /i ntrzierea dintre un rspuns ioferirea unei recompense primare .4. Stabilii recompense condiionale ( i.e., recompense secundare) prin alctuirea unor perechi laud , afeciunecu recompense primare .5. Cantiti mai mari produc un efect mai puternic , totui copilul poate s rspund doar la cantiti mari derecompense n viitor .6. Evitai saietatea :- folosii o varietate de recompense .- folosii cantiti mai mici din fiecare recompens( e.g. , o bucat mic dintr-o stafid sau dintr-un biscuite n locde o stafid ntreag sau un biscuite ntreg ) .7 . Recompensele trebuie s poat fi administrate cu uurin i s poat fi consumate rapid .

    E . Anticipai Nevoia de Generalizare :1. Alternai de la folosirea frecvent la cea ocazional a recompenselor n cantiti mari sau a celor primare .

    Copilul trebuie , oricum , s primeasc ntotdeaunafeedback n urma rspunsului su pentru a nchide trial-urile .2. Alternai recompensele artificiale cu cele naturale ( e.g. , acadeaua cu lauda , stelue , abibild ) .

    Legi ale Comportamentului

    Stimul l StimulDorit l NedoritlRecompensPozitiv l Pedeaps( stimuleaz comportamentul) l (inhib comportamentul ) Adugarea- acadea l unui- laud l stimul- abibild l- gdilat lllCostul Rspunsului l Recompensa Negativ ndeprtarea

    (inhib comportamentul) l (stimuleaz comportamentul) unui-ndeprtarea token-ului l -ndeprtarea cerinei stimul-prsirea parcului l -descreterea volumului muzicii- pierderea privilegiilor ll

  • 8/13/2019 Suport ABA

    6/24

    Promptarea i Diminuarea Acesteia

    Definiii:

    1. Prompt: un stimul suplimentar ce faciliteaz rspunsul prin asigurarea asistenei copilului. 2. Diminuarea : reducerea sistematic a intensitii stimului prompt .

    Tipuri de Prompt :

    1. Fizic : ndrumarea fizic a copilului spre rspunsul corect (i.e., prompt mn peste mn) .2. Model (Imitaie) : Modelarea rspunsului corect .3. Poziie /apropiere : Aezarea stimulului int mai aproape de copil .4. Imitaie Verbal : Modelarea verbal a rspunsului corect .5. Instruciunea Verbal : Dirijarea copilului spre rspunsul corect prin indicaii verbale (e.g., acela , cel delng tine ) .6. Nespecific : gesturi/ privire/ artm cu degetul.7. Modularea Vocii : Accentuarea aspectului relevant din SD ( e.g., atinge nasul MEU ) . 8. Caracterul de ultim or/Pai repezi :Folosirea pailor repezi astfel nct s nu existe o scurt potenialitatentre trial-uri , fr interferene ( i.e. , dup ce copilul rspunde corect , repetai SD-ul din nou astfel nct copiluls poat folosi rspunsul anterior corect drept prompt ) .9. Potenialitate: Suprapunerea SD-ului cu rspunsul copilului cnd nlnuim dou rspunsuri sau dou pri aleunui rspuns (i.e., prezentarea prii secunde a unui SD n timp ce copilul completeaz prima parte a rspunsului).

    10. Legtura cu un rspuns nvat anterior : folosirea unui rspuns nvat anterior pentru promptarea unui nourspuns ( e.g., sarcina receptiv poate s fie folosit pentru a prompta o sarcin expresiv- prezentarea SD-uluireceptiv de atinge maina chiar nainte de a prezenta SD-ul expresiv Ce este aceasta ? ).11. Repetiia : S i se cear copilului s imite sau s repete instruciunea (e.g. , repetarea nlnuit aInstruciunilor Receptive ).12. Vizual: Folosirea unui stimul vizual drept prompt (e.g., carduri cuvinte , ilustraii , cuburi care s reprezintenumrul de cuvinte dintr-o propoziie ).13. Stimul Inclus : Utilizarea unei componente sau a unui aspect al materialului stimul drept prompt( e.g., cuvntul

  • 8/13/2019 Suport ABA

    7/24

    rou scris cu cerneal /culoare roie ).

    Folosirea Efectiv :

    1. Alegei un stimul prompt care faciliteaz rspunsul . 2. Asigurai- v c acest stimul prompt este diminuabil.

    3. Stabilii o secven/ierarhie a prompturilor .4. Folosii prompt-ul cel mai puin inoportun din ierarhia prompt-urilor dvs pentru a facilita rspunsul corect .5. Prezentai prompt-ul simultan sau imediat dup SD .Evitai prezentarea prompt-ului imediat dup consecin .6. Diminuai sistematic prompt-ul de-a lungul trial-urilor ( i.e., trecei de la prompt total la parial apoi excludeiprompt-ul ) .7. Folosii ntritori difereniali (e.g., oferii recompense uoare pentru trial-uri promptate i rezervai recompensemai puternice pntru trial-uri nepromptate).8. Odat ce sarcina s-a masterat , oferii doar o cantitate mic din recompens pentru trial-uri promptate(e.g.,spunei asta e ) .9. Nu permitei greeli repetate . Ajutai copilul ct este necesar pentru ca s rspund corect aproximativ 70-80 %din timp .

    10. Ferii-v de promptri neintenionate sau accidentale ( e. g. , s privii mrul n timp ce prezentai SD-ul atinge mrul ) .11. Probai periodic independena n timpul procesului de diminuare asigurndu-v de lipsa prompt-ului n timpulunui trial i evalund rspunsul copilului .n cazul n care copilul nu este n stare s rspund corect , oferii oconsecin neutr , cum ar fi bine , i un prompt la urmtorul trial .

    Sfaturi Pentru a Evita Dependena de Prompt :

    1 . Nu oferii cantiti mari de recompense pentru rspunsuri promptate .2. Evitai promptarea dup consecin sau dup ce a trecut o perioad de timp fr a primi vreun rspuns . 3. Diminuai sistematic prompt-urile conform ratei de succes a copilului .4. Schimbai elurile n cazul n care nu putei diminua prompt-ul mai degrab dect s continuai s oferii acelainivel de prompt .5. Folosii cel mai puin inoportun prompt posibil .6. Evitai oferirea prompt-ului dup ce copilul a nceput s dea un rspuns incorect.

  • 8/13/2019 Suport ABA

    8/24

    nvarea Discriminrii

    Acest procedeu este folosit pentru a-l nva pe copil s fac discriminri ntre primii doi itemi ( i.e., SD-->Rperechi) n cadrul unui program .*Acest procedeu rezumat mai jos este pentru programe ce implic folosirea stimulilor . Vor fi necesare modificriuoare pentru acele programe ce nu implic stimuli .

    A . Alegei inte care pot fi discriminate la maxim n :1. Aparena fizic ( e.g., un cub i o main ).2. Sunet (e.g., can vs dinozaur ) .3. Funcie ( e.g., o minge i un camion versus un pantof i o oset ) .4. Pentru inte ce nu implic folosirea stimulilor topografie diferit a rspunsului (e.g., mini vs picioare ) .

    B . Mass Trial Item int #11. Prezentai n mod repetat item int #1 cu prompt-uri .2. Diminuai gradat i sistematic promptarea .3. Aezai item-ul n locuri diferite pe mas ntre trial-uri .4. Pentru acele programe ce implic folosirea stimulilor : Odat ce copilul rspunde la item int #1 cu o acurateede 80 % sau mai mult , introducei un obiect care s distrag . Obiectul ar trebui s fie neutru ( i.e., s aib ovaloare mic sau nici o valoare pentru copil . Spre exemplu , un cub sau un erveel ) iar numele ar trebui s-i fienecunoscut copilului . Schimbai poziia obiectelor pe mas ntre trial-uri . Introducei ntre1-3 distractori .5. Odat ce copilul rspunde corect la item int #1 cu o acuratee de 80% sau mai mult (cu distractori) ,introducei item int #2 (Pasul C) .

    C . Mass Trial Item int#21 . Prezentai n mod repetat item int #2 cu prompt-uri .2 . Diminuai gradat i sistematic promptarea .3. Aezai item-ul n locuri diferite pe mas ntre trial-uri .4. Pentru programele ce implic folosirea stimulilor : : Odat ce copilul rspunde la item int #2 cu o acuratee de80 % sau mai mult , introducei un obiect care s distrag . Obiectul ar trebui s fie neutru ( i.e., s aib o valoaremic sau nici o valoare pentru copil . Spre exemplu , un cub sau un erveel ) iar numele ar trebui s-i fie

  • 8/13/2019 Suport ABA

    9/24

    necunoscut copilului . Schimbai poziia obiectelor pe mas ntre trial-uri . Introducei ntre1-3 distractori .5. Odat ce copilul rspunde corect la item int #2 cu o acuratee de 80% sau mai mult (cu distractori) , trecei laPasul D .

    D . Mass Trial item #2 cu prezena #11 . Prezentai n mod repetat item-ul#2 cu item-ul #1 prezent pe mas .2 . Schimbai poziia obiectelor pe mas ntre trial-uri .3 . Continuai s cerei numai item-ul int #2 .Odat ce atingei o acurateede 80% sau mai mult trecei la Pasul E.

    E . Mass Trial item #1 n prezena #21 . Prezentai n mod repetat item-ul#1 cu item-ul #2 prezent pe mas .2 . Schimbai poziia obiectelor pe mas ntre trial-uri .3 . Continuai s cerei numai item-ul int #1 .Odat ce atingei o acuratee de 80% sau mai mult trecei la Pasul F

    .

    F .Trial-uri n Bloc (trecerea spre random rotation )1 . ncepei fie cu item int #1 fie cu item int #2 i prezentai l pe fiecare n bloc de trial-uri dup cumurmeaz .2 .Prezentai un bloc de trial-uri pentru item int #1 n prezena item int #2 pentru aproximativ 6 trial-uri(asigurai-v c cel puin ultimele 2 trial-uri sunt rspunsuri corecte independente nainte de a trece la pasulurmtor ).3 .Oferii copilului o pauz ( i.e. , o pauz scurt de joac ) .4 . Prezentai un bloc de trial-uri ale item-ului int #2 n prezena item int #1 pentru aproximativ 6 trial-uri.Promptai rspunsul corect la trial-ul de schimbare (i.e., cnd schimbai de la o int la alta ) .5 . n timp, pe msur ce copilul demonstreaz consisten :a. diminuai numrul trial-urilor per bloc .b. diminuai lungimea pauzei pn cnd conducei fiecare bloc n cadrul aceluiai sitting . c. diminuai nivelul promptrii la trialul de schimbare .

    G . Random Rotation / Rotaie Aleatorie1 . Prezentai la ntmplare SD-ul pentru item int #1 i item int #2 ( i.e. , lipsit de tipar ca i cum ai da cubanul n mod repetat ) .2 .Schimbai poziia obiectelor pe mas ntre trial-uri .3. Ambii itemi sunt considerai masterai atunci cnd copilul rspunde corect la cel puin 80% din trial-uri nrandom rotation .

    inte Suplimentare :

    Timpul necesar pentru a-l nva pe copil primele dou inte este de obicei mai lung dect cel necesar pentru anva urmtoarele dou inte .

    1. La introducerea unui nou item int (inta #3 ) ncepei prin a efectua mass trial cu noua int .Efectuai masstrial pentru noua int mai nti singur iar apoi cu obiecte distractoare .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    10/24

    2 . Urmai paii explicai mai sus , ncepnd cu Pasul D , pentru inta #3 i #2 .3 . Urmai aceeai secven a pailor pentru inta #3 i #1 .4 Itemii int #1 , #2 i #3 trebuie s treac apoi n random rotation . 5 .Continuai s introducei noi itemifolosind acelai procedeu de nvare a Discriminrii .6 . Dup ce copilul a masterat aproximativ 10 itemi , ncercai random rotation dup ce s-a masterat Pasul B cuacel item .Folosii procedeul de nvare a Discriminrii numai n msura n care estenecesar pentru inte viitoare.

    Trial-uri Extinse

    Aceast procedur este folosit pentru a promova reinerea informaiei n timp prin creterea sistematic a

    lungimii timpului pentru care copilul trebuie s rein informaia . Utilizai aceast procedur n cazul n carecopilul nu este capabil s treac de trial-urile n bloc sau prezint dificulti n nvarea discriminrii ntre itemi .Aceast procedur poate de asemenea s fie folosit dac copilul are probleme n reinerea itemilor nouachiziionai de-a lungul sesiunilor sau zilelor cnd sunt prezentai n random rotation .

    1. Odat ce copilul rspunde corect la item-ul int cu o acuratee de 80% sau mai mult n mass trial , ncepeicreterea timpului dintre prezentarea item-ului int . Facei acest lucru prin prezentarea unui item/ sarcindistractoare .Distractorii trebuie s fie itemi masterai .Ei pot s fie luai fie din acelai program fie dintr-unprogram diferit .Spre exemplu , pot fi folosii iniial distractori mai puin compleci dect item-ul int sau chiarrecompense ce necesit timp .2. Atunci cnd folosii trial-uri extinse , item-ul int este prezentat drept prim SD , apoi este prezentat un SDdistractor iar apoi Sd-ul int este prezentat din nou .Alternai ntre item int #1 i un item distractor pn cndrspunsul la item-ul int este 80% sau mai mare .Item-ul distractor poate fi variat .3. n cazul n care copilul ofer rspuns corect la SD ul int cu un distractor , cretei la doi distractori .Dup ceidoi distractori , Sd-ul int este prezentat din nou .Dac copilul ofer rspuns corect cel puin n 80% din cazurileitem-ului int , atunci cretei la trei distractori .Gradat i sistematic continuai s cretei numrul distractorilor, folosind pn la 6-7 distractori n cursul prezentrii item-ului int .4. Introducei distractori numai n cazul n care copilul rspunde corect la item-ul int . Dac copilul rspundegreit la item-ul int , facei un pas napoi (i.e., nu cretei numrul distractorilor ). Copilul trebuie n modconsistent s ofere rspuns corect la item-ul int naintea creterii numrului distractorilor .5. Dac copilul rspunde greit la item-ul int , consecina rspunsului greit s fie un nu informal iar apointoarcei-v la item-ul int . Folosii mass trial-uri pentru a exersa item-ul int dac e necesar .6. Dac copilul rspunde greit la item-ul distractor , nu v ntoarcei la acest item ( i.e., nu urmai procedura

    dou greite un prompt ) .Putei exersa acest item ntr-un sitting mai trziu dac copilul prezint dificulti n continuare . Atenie trebuie srmn pe extinderea timpului prezentat ntre trial-uri pentru item-ul int n timpul procedurii trial-urilorextinse. Concentrarea ateniei asupra rspunsurilor greite la trial-uri distractoare va ntrerupe acest el .7 . Muncii la extindere pe parcursul zilei , utiliznd intervale de timp mai degrab dect numrul trial-urilor deintervenie .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    11/24

    Iat un exemplu abreviat al felului n care se poate desfura un trial extins de-a lungul mai multor sitting-uri :Item int : Bate din palme Distractori (sarcini masterate ) : Sari , F cu mna , Arat cu degetul , Bate din picioare , Ridic-te

    Bate din palme F cu mna Bate din palme Sari Bate din palme

    Bate din picioare Bate din palme Sari Arat cu degetul Bate din palme F cu mna Arat cu degetul Bate din palme Bate din picioare Ridic-te Arat cu degetul Bate din palme Ridic-te Bate din picioare F cu mna Bate din palme Sari Ridic-te F cu mna Bate din picioare Bate din palme F cu mna Arat cu degetul

    Bate din picioare Ridic-te Sari Bate din palme

  • 8/13/2019 Suport ABA

    12/24

    Modelarea i nlnuirea

    Modelarea :

    Definiie :O procedur n care este ntrit prin aproximri succesive un comportament int. Este folosit pentru anva comportamente care nu sunt n repertoriulcopilului sau care sunt greu de promptat .

    Pai:1 . Stabilii comportamentul int .2. Identificai un comportament din repertoriul copilului care este aproximativ cu comportamentul int . 3 . Recompensai copilul pentru aceast aproximare , promptnd dac este nevoie .4.Odat ce copilul se angajeaz consitent n aceast aproximare , mrii criteriul de rspuns la un comportamentcare este mai apropiat de comportamentul int .Recompensai numai aceast aproximare apropiat .5 .Continuai s recompensai fiecare aproximare i s ridicai criteriul dvs . pn cnd vei obine comportamentuint .

    Avantaje :

    1. Permite recompensarea imediat .2. Conduce copilul spre rspuns corect .3. Reduce frustrarea copilului .

    Dezavantaje :

    1 . Poate necesita timp .

    nlnuirea:

    Definiie : Crearea unui comportament complex prin combinarea comportamentelor simple masterate ntr-osecven de comportamente numit lan .

    Pai :

    1 . Stabilii comportamentul int .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    13/24

    2 . Efectuai o analiz asarcinii .mprii comportamentul int n pai distinci mici . Determinai care dintreaceti pai sunt deja dobndii de copil i care au nevoie s fie nvai .3 . Stabilii SD-ul i controlul SR pentru fiecare pas n parte .4 . Legai paii rnd pe rnd unul de altul ntr-o secven nainte sau napoi .5 . Diminuai SD-urile individuale i SR ul pn la existena unui singur SD la nceputul lanului iar recompensaapare numai la finalul nlnuirii .

    Tipuri :

    1. nlnuirea nainte ncepei cu primul pas din lanul comportamentelor i adugai fiecare pas ntr-o secvence nainteaz pn la ultimul pas .(e.g., ncepei prin a-l nva pe copil s-i pun pantalonii peste picioare i ssfreasc prin a-l nva s i trag pn n talie .2. nlnuirea napoi ncepei cu ultimul pas din lanul comportamentelor i adugai fiecare pas ntr-o secvennapoi , pn se ajunge la primul pas (e.g., ncepei prin a-l nva pe copil s-i trag panatalonii pn la talie incheiai prina-l nva s i-i pun peste picioare ) .

    Not :

    n timpul nlnuirii putei prompta copilul de-a lungul ntregii secvene a pailor i s diminuai prompt-urile ntr-omanier de avansare sau de napoiere .Putei de asemenea s adugai fiecare pas pe msur ce se mastereaz celanterior , oferind un prompt dac este necesar pentru includerea pasului adugat n rspunsul copilului .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    14/24

    Comportamente de ndreptare

    Regul general : Utilizai cea mai puin inoportun i cea mai natural tehnic care este efectiv .Este esenial sfie nvat copilul comportamente alternative specifice n legtur cu orice procedur de reducere. Este importantca nainte de a implementa o procedur , s se aplice o analiz comportamental funcional pentru a evalua ceantecedente i ce consecine menin comportamentul .Aceast analiz funcional va ndruma selecia procedurii

    potrivite .

    Tehnici pentru Comportamente de ndreptare :

    Extincia

    Definiie : ndeprtarea tuturor recompenselor unui comportament recompensat anterior .

    Adesea folosit n agresivitate , comportamente care cer atenie , toane i proteste verbale . Nu se acord atenie comportamentului i nici nu se reduc cerinele ca rezultat al comportamentului . Nu spuneinu drept rspuns la comportament . Continuai cu prezentarea instruciunilor fr s schimbai inflexiunea vociidvs .Promptai copilul , dac este necesar , pentru a rspunde la instruciunea dvs. i oferii o consecin arspunsului sau la lipsa acestuia n urma SD-ului . Evitai schimbrile evidente n limbajul corpului (e.g., expresiafeei ) , adesea copiii sunt capabili s sesizeze chiar i cea mai simpl schimbare. Prinii/ ajutoarele pot fi obligate s blocheze rspunsul ( e.g., prevenirea copilului s realizeze contactul ncazul ncercrii de agresare ) pentru a preveni copilul n a se angaja n comportament n timp ce acesta este trecutn reducere . Pentru a pstra consecvena , este necesar s evitm ncercrile accidentale de a mngia sau liniti copilul cndacesta plnge , care este rspunsul natural la acel comportament . Nu este efectiv pentru comportamente recompensate intrinsec cum ar fi comportamentele auto-stimulatoare .

    Recompensarea Diferenial a Altui Comportament(RDO)-

    Definiie : Recompensarea comportamentului dorit B n timp ce trecem comportamentul nedorit A n extincie.

    Adesea folosit pentru nvarea comportamentelor alternative adecvate . Exemple :- Copilul i apuc mama de mn , ip i are un acces de furie cnd dorete ceva . Nu se acord vreo atenieacestui comportament iar copilul este nvat i recompensat s cear lucruri .- Recompensai aruncarea mingii prin coul de baschet fr ncercarea de a arunca i alte obiecte .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    15/24

    - Copilului i place s se legene s-i priveasc minile . nvai i recompensai un comportament incompatibilcum ar fi niratul mrgelelor .

    V rog notai : Urmtoarele proceduri(marcate cu **) ar trebui s fie introduse dup cum se specific isupravegheate de o persoan pregtit n tehnici comportamentale .

    Re-Corectarea-*

    Definiie : Restabilirea mediului plus restituirea condiionat de comportament . Poate include exersarea uneiabiliti legate de aceasta (e.g., dac uncopil i scap intenionat bolul cu cereale pe jos , s fie pus s l strngi apoi s curee podeaua ).

    Reguli :1. Trebuie s se refere la comportamentul problem .2. Trebuie s fie imediat .3. Trebuie s fie lipsit de orice recompens .4. Trebuie s restabileasc mediul la starea sa iniial plus restituirea .5. Trebuie s dureze .6. Trebuie s nvee un comportament adecvat .

    Pauza Recompensei Pozitive - *

    Definiie : nlturarea tuturor stimulilor recompens pentru o vreme condiionat de comportament . Notai caceasta difer de extincie prin faptul c n timpul extinciei , numai recompensa comportamentului int esterefuzat .

    Se desfoar de obicei ntr-un loc specific , cum ar fi scaunul de pauz , ntr-un mediu neinteresant . Pentru ca Pauza s fie eficient copilul are nevoie s simt nedorit ndeprtarea de oameni sau de mediu . Ca regul general , durata pauzei ar trebui s fie aproximativ 1 minut pentru fiecare an al vrstei copilului . Toate Pauzeletrebuie s aib loc n locuri bine luminate , deschise i supravegheate. Dac copilul plnge sau protesteaz , nu trebuie scuzat de Pauz pn la trecerea unei perioade specificate ncare se comport adecvat (e.g., 30 secunde ) . Nu scuzai copilul nmomentul n care se oprete din plns sau dinprotest . Nu recompensai copilul atunci cnd prsete situaia de pauz . Copilul trebuie s fie scuzat ntr-o manier

    lipsit de importan . Limitri :1. Nu este eficient dac permite copilului sprsesc situaia pe care ncerca s o evite .2. Nu este eficient n cazul n care copilul poate s se angajeze ntr-un comportament auto-stimulator n timpulPauzei .3. Nu este efectiv dect n cazul n care copilul are un bun repertoriu de comportamente alternative pentru careva fi privat de recompens .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    16/24

    Cost Rspuns - *

    Definiie : ndeprtarea unui stimul plcut/dorit (e.g., pierderea privilegiului ) condiionat de comportament .

    Se implementeaz frecvent legat de un sistem de economie a token-ilor i implic ndeprtarea unui token . Poate de asemenea s fie ndeprtarea unui privilegiu ( e.g. , timpul la TV sau computer ) . Poate nsemna suplimentar ndeprtarea imediat a unei jucrii / a unui joc dorit(e ), sau ndeprtarea dintr-unmediu dorit ( e.g., parc , magazinul cu jucrii ) .

    Pedeapsa - *

    Definiie : Introducerea unui stimul neplcut n situaie condiionat de comportament .

    Pedeapsa nu este implementat ca parte a programului nostru normal .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    17/24

    Evaluarea Situaiei de nvare

    Situaia

    1. Sunt materialele pentru nvare pregtite ?2. Au fost ndeprtate elementele ce distrag atenia ?

    3. Este aranjamentul fizic ( mediul ) optim ?

    Sarcina

    1 . Este sarcina clar?2. Este sarcina potrivit nivelului de funcionare a copilului ?3 . Este sarcina mprit n pri componente ?4 . Este specificat criteriul sarcinii ?

    Instruciuni

    1 . Sunt instruciunile concise ?2 . Sunt instruciunile explicite ?3 . Reflect ele nivelul de funcionare al copilului ? 4 . Au aceste instruciuni un nceput i un final distinct ?5 . Sunt instruciunile potrivite sarcinii ?6 . Sunt instruciunile consecvente ?.7 . Sunt aceste instruciuni prezentate la momentul optim ?8 . Este intervalul dintre trial-uri optim ?

    Consecinele

    1 . Sunt consecinele efective ( i.e., sunt recompensele ntritoare i nu urile informale efective )?

    2 . Sunt consecinele imediate ?3 Exist vreun contrast ntre recompense i nu-urile informale ?4 Sunt nsoite consecinele primare de o consecin secundar ?5 Este corect frecvena recompensei ?6 Sunt neechivoce recompensele ?7 S-a dat consecina adecvat ?8 Sunt contingenele oricrei consecine bine specificate?

  • 8/13/2019 Suport ABA

    18/24

  • 8/13/2019 Suport ABA

    19/24

    momentul 1 iar copilul menine comportamentul la momentele 2, 3,i 4 ).

    R R R R

    I-----------------I---------I-----------------I

    T1 T2 T3 T4

    Tehnici Generale de Promovare a Generalizrii:

    1 . Variai condiiile de stimulare n timp . a. Avei mai muli profesori/terapeui i mai multe stiluri .b. Variai stimulii . nvai mai multe exemple de stimuli (e.g., Mai multe fotografii a diferite pisici ).c. Variai cuvintele instruciunilor i ale ntrebrilor (e.g., stai jos , ia loc , ezi aici ).d. Variai mediul n care are loc nvarea . Odat ce s-a ajuns la controlarea SD-ului n camera original denvare , dai drumul la radio , lucrai n camere diferite sau n curte, sau cerei membrilor familiei s idesfoare activitile normale n timpul sesiunilor .

    2 . La nceput , condiiile pot fi destul de artificiale ( e.g. , SD-urile sunt limitate la cele mai importante cuvinte, se folosesc recompense tip hran , etc. ) Totui , n timp , trecei la condiii ct se poate de naturale : a. Transformai antecedentele (SD-uri) n antecedente naturale aa cum vor aprea n afara situaiei de nvare (e.g., Poi s ari triunghiul versus atinge triunghi) . b. Trecei la recompense- laude naturale, mulumesc , abibilduri , stelue , bani ,etc .c. Transformai trial-urile n mai puin distincte i mai asemntoare cu interaciunile tipice ( i.e., folosii unlimbaj mai natural i diminuai recompensarea evident ) .d. Folosii stimuli pe care copilul i va ntlni zilnic ( e.g., n locul stimulilor plasai pe carduri , folosii imagini dincri , obiecte din camer , etc . ).e. Adugai sesiunilor obinuite , sesiuni de nvare incidentale la alte ore ale zilei ( e.g., orele mesei , ntimpul jocului liber , etc. ). Artai stimuli i prezentai Sd-uri aa cum apar n mod natural .

    3 . Modificai recompensele .a. Folosii recompense secundare .b. Subiai programul de recompense pentru recompensele primare i recompensele ce consum timp. La nceput

    recompensai fiecare rspuns corect , apoi reducei rata sau folosii un program aleatoriu ( e.g., la fiecare al 3 - leasau al 4-lea rspuns).

    4 .Implementai reinerea informaiei n procedurile dvs de nvare .a. Extindei durata timpului dintre practicarea sarcinilor ( e.g., trecei de la practicarea sarcinii n fiecare zi la 3ori pe sptmn , la 1 pe sptmn , la 2 ori pe lun , etc . ) Aceste programri sunt incorporate ntr -un orar demeninere .b. Folosii orare intermitente de recompensare astfelnct comportamentele s fie mai rezistente extinciei .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    20/24

    c. Facei uz n nvarea copilului de procedura Trial-uri Extinse .

    5 . nvai copilul comportamente funcionale astfel nct acestea s fie indicate i ntrite n viaa de zi cu zi ,cum ar fi joaca adecvat , comunicarea i sporirea flexibilitii i a toleranei .

    Greeli Frecvente n Tratament

    1 . Nu toate trial-urile sunt ncheiate (distincte) .

    2 . Folosirea excesiv a numelui copilului , care poate duce la debranarea copilului la auzul numelui su saunumele devine un suplinitor pentru Pregtete-te .

    3 . Nu se impune /cere contactul vizual atunci cnd acesta este necesar (e.g., n timpul conversaiei sau alformulrii unei cerine ).

    4. Nerecompensarea copilului pentru comportamente ce apar frecvent , spre exemplu , vine singur la lecie , stjos , s-a ters la gur ........) .

    5 . Absena trial-ului nepromptat dup un trial promptat .

    6. Nepromptarea dup 2 trial-uri greite , permind astfel repetareagreelilor .

    7 .Nepromptarea ndeajuns de des a rspunsurilor la itemi nou introdui .

    8 . Oferirea unei recompense primare pentru un trial promptat ( e.g., nu se folosete recompensarea diferenial).

    9. nvarea n sine nu este ridicat la valoarea de recompens pentru copil .

    10 . Lipsa utilizrii prompt-ului gradat ( folosii ntotdeauna prompt-ul minimal necesar ) .

    11. Lipsa de creativitate n alegerea recompensei .

    12 . Lipsa programrii generalizrii . Copilul , n cele din urm , trebuie s nvee s rspund la SD-uri n mediulnatural .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    21/24

    13 . Necaptarea i direcionarea eficient a ateniei copilului nainte de prezentarea unei instruciuni .Folosireaunui timp prea lung la nceputul unui sitting pentru captarea ateniei copilului , astfel nct copilul se va baza peacest lucru .

    14 . Ateptarea pasiv pentru copil ca s ni se alture nainte de prezenarea unui SD .

    15 . Captarea ateniei printr-o instruciune nainte de prezentarea SD-ului ( e.g., uit-te la mine ) .

    16 . Acceptarea de ctre tutore a autocorectrii sau a angajrii n rspunsuri multiple din partea copilului .

    17 . Ateptarea mai mult de 3-5 secunde dup un non-rspuns nainte de consecine .

    18 . Promptarea rspunsului ntrziat n locul nchiderii tr ial-ului i promptarea trial-ului urmtor .

    19 . Raportul disproporionat dintre eecuri i succese .

    20 .Acceptarea tiparului ctigi-stau : pierzi fac ce vreau ca i comportament din partea copilului .

    21 . Lipsa criteriilor clare de rspuns .

    22 . Promptarea dup consecin n locul promptrii simultane sau imediate dup prezentarea SD-ului .

    23 . Promptarea din neatenie .

    24 . Neintroducerea itemilor sau programelor noi cnd copilul a masterat cele curente .

    25 . Prea muli itemi /programe curente .

    26 . Nestructurarea timpului liber de joac al copilului .

    27 . Prelungirea inutil a sitting-ului i pierderea ateniei copilului sau reducerea motivaiei pentru rspunsuri clare, rapide .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    22/24

    Termeni de Referin

    Achiziie =Atunci cnd copilul mai nva un anumit rspuns . Rspunsul este recompensat i promptat la nevoie darnu este nc masterat . Un program nou introdus poate de asemenea s fie considerat a fi n achiziie .

    Trial-uri n Bloc = Un pas folosit n cadrul procedurii de nvare a Discriminrii n care fiecare Sd int i perechede R este prezentat n blocuri de trial-uri ( e.g., 5 ori la rnd ) .( vezi pag . 9 )

    Recompens Diferenial = Alternarea nivelului de recompensaren funcie de rspunsul copilului ( e.g., rezervareaunor cantiti mai mari sau a unor recompennse mai puternice pentru rspunsuri independente de calitatesuperioar ) . ( vezi pag . 3)

    Discrete Trial/ Prob Distinct = O unitate de nvare alctuitdin 3 pri .SD (SP)-------R------SR(vezi pag . 2 )

    nvarea Discriminrii = Procedur folosit pentru a-l nva pe copil s fac discriminri ntre doi itemi int care

    implic trecerea itemilor de la mass trial la random rotation . (vezi pag .9 )

    Stimul Discriminativ(SD) = O indicaie n mediu sau o instruciune care semnaleaz disponibilitatea uneirecompense fa de un comportament int .Prezentarea unui obiect , a unei instruciuni sau a unei ntrebri .(vezipag . 2)

    Trial-uri Extinse = O tehnic folosit pentru a implementa copilului reinerea unui rspuns nou achiziionat( i.e.,durata de timp n care copilul trebuie s-i aminteasc item-ul int este extins) .Dup masterarea unui item n

  • 8/13/2019 Suport ABA

    23/24

    mass trial , aceast procedur este folositpentru a ajuta pe mai departe nvarea i memorarea . Item-ul inteste sistematic amestecat cu alte rspunsuri masterate . (vezi pag . 11 )

    Expresiv = n cadrul unui program expresiv copilul produce limbaj ( i.e., rspunde verbal).

    Extincie = O procedur folosit pentru a reduce frecvena comportamentelor nedorite. ndeprtarea recompensei

    unui comportament anterior recompensat , n care nu se ofer nici o consecin n urma comportamentului . Esteaproximativ analog cu ignorarea comportamentului . (vezi pag . 15 )

    Format =O manier particular n care se nva sau se practic un program /abilitate ( e.g., Nume Obiecte 3-D, Nume Obiecte 2-D , Nume Aciuni 2-D , Nume Aciuni in vivo).

    Intervalul inter-trial-uri = Pauza dintre trial-uri .Pauza ar trebui s fie suficient de lung astfel nct s asiguredistinctivitatea fiecrui trial , dar nu att de lung nct copilul s-i piard atenia sau s nceap s se angajezen comportamente alternative . Intervalul inter-trial-uri ar trebui s aib 1-3 secunde aproximativ . (vezi pag. 2 )

    Item =Componentele individuale , stimuli , sau itemi nvai n cadrul unui program ( e.g., Nume Obiecte : main

    , lingur , dinozaur , cine ).

    Mass Trial = prezentarea repetat a aceluiai SD i pereche R timp de cteva trial-uri la rnd . aceast procedureste folosit pentru a introduce noi itemi sau a se concentra asupra itemi -lor dificili .( vezi pag 9 )

    Masterat = Un item este considerat masterat atunci cnd copilul poate s rspund potrivit corect80-100% dintimp fr promptri .Ar trebui s se demonstreze pentru cel puin doi terapeui i dou sesiuni .

    Distractor Neutru = Un item ce nu este intit n cadrul programului care se desfoar . Item-ul este aezat nprezena unui item int care este nvat sau se afl n achiziie . Acest item ar trebui s fie necunoscut i s nudistrag atenia copilului .( vezi pag . 9 )

    Program = O abilitate specific pe care copilul o nva ( e.g., Imitaie Nonverbal , Nume Obiecte ) .

    Stimul Prompt (SP) = Ajutorul oferit copilului pentru a facilita efectuarea rspunsului corect al sarcinii int .(vezipag . 2 i 7 )

    Random Rotation = Prezentarea aleatorie a itemilor , fr vreun tipar ( ca i cum a-i da cu banul n mod repetat ) .( vezi pag . 9 )

    Receptiv = ntr-un program receptiv copilul demonstreaz nelegerea limbajului prin rspunsuri non-verbale fade un SD verbal .

    Stimul Recompens (SR) = Consecina rspunsului copilului care schimb probabilitatea cu care va reaparecomportamentul .( vezi pag . 2 i 5 ) .

    Rspuns (R) =Comportamentul la care se angajeaz copilul n urma prezentrii SD-ului ( vezi pag . 2 ) .

    Sesiune = Cele 2 sau 3 ore pe durata crora copilul se angajeaz n nvare structurat i pauze de joac unul-la-unul cu un terapeut .

  • 8/13/2019 Suport ABA

    24/24

    Sitting = Serie de trial-uri n poziia aezat la mas .Cele 3-5 minute de instrucie timp n care copilul este ocupat.

    Target = Item-ul din cadrul unui program care se afl n achiziie n prezent .


Recommended