+ All Categories
Home > Documents > PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea...

PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea...

Date post: 27-Feb-2021
Category:
Upload: others
View: 1 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
13
PORTOFOLIU Curs: Informatica si TIC pentru gimnaziu – clasa a V-a Formator: prof. Nodea Gheorghe Eugen Cursant: prof. Lupulescu Alina-Elena Judetul Gorj - Seria 1, Grupa 1 septembrie – octombrie 2017
Transcript
Page 1: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

PORTOFOLIU Curs: Informatica si TIC pentru gimnaziu – clasa a V-a

Formator: prof. Nodea Gheorghe Eugen

Cursant: prof. Lupulescu Alina-Elena

Judetul Gorj - Seria 1, Grupa 1

septembrie – octombrie 2017

Page 2: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 1

OPIS

Proiectul unității de învățare ..................................................................................................................... 0

Plan de lecție ............................................................................................................................................. 0

Fișă de lucru .............................................................................................................................................. 3

Fișă de lucru – rezolvare ........................................................................................................................... 5

Test de verificare a cunoștințelor .............................................................................................................. 7

Test de verificare a cunoștințelor – rezolvare ........................................................................................... 8

Page 3: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 0

Proiectul unității de învățare

Unitate școlară: Școala Gimnazială „Sfântul Nicolae” Tg. Jiu

Disciplina: Informatică și TIC

Număr de ore/săptămână: 1

Profesor: Lupulescu Alina-Elena

Clasa: a V-a

An școlar: 2017-2018

Unitatea de învățare: Sisteme de calcul – 10 ore

Conținuturi Competențe

specifice Activități de învățare Resurse Evaluare

Normele de

securitate și

protecție a muncii în

laboratorul de

informatică.

Elemente de

ergonomie

1.1

Utilizarea

eficientă și în

condiții de

siguranță a

dispozitivelor

de calcul;

1.2

Utilizarea

eficientă a

unor

componente

software.

Prezentarea regulilor privind normele de securitate și protecție a muncii în

laboratorul de informatică.

Vizionarea unor filme referitoare la poziția corectă a corpului la stația de lucru.

Exersarea utilizării corecte a unui calculator sau a unor dispozitive mobile

(tabletă, telefon, consolă, laptop), cu evidențierea efectelor asupra stării de

sănătate și a pericolelor ce pot apărea în cazul unei utilizări incorecte,

inclusiv identificarea riscurilor asociate cu implicarea excesivă a

divertismentului digital sau utilizarea excesivă a platformelor și resurselor

de divertisment digital.

Manual,

auxiliare,

calculatoare,

videoproiector,

rețeaua AEL,

platforme

educaționale

online, filme

didactice,

tutoriale,

fișe de lucru,

teste de

evaluare,

componente ale

unor

calculatoare

Aplicații

practice

Conversația

Feedback online

Observare

sistematică și

notare

Portofoliu

Portofoliu

electronic Structura generală

a unui sistem de

calcul. Istoric.

Hardware, software

Rolul

componentelor

hardware ale unui

sistem de calcul.

Descrierea momentelor principale în evoluția sistemelor de calcul și de

comunicații (prin imagini/ desene/ grafice/ filme didactice etc.) cu

identificarea caracteristicilor dispozitivelor actuale.

Structura generală a unui sistem de calcul (hardware, software).

Descrierea rolului componentelor hardware și a interacțiunilor dintre acestea

utilizând o schemă de structură generală a unui sistem de calcul.

Identificarea componentelor hardware și a relațiilor dintre acestea pe un

calculator dezasamblat.

Page 4: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 1

Dispozitive de

periferice: exemple,

rol, utilizare

Definirea și clasificarea dispozitivelor periferice (de intrare, de ieșire, de

intrare/ieșire) - vizionarea unor filme

Dezbatere pe tema categoriilor de dispozitive, cu exemplificări pentru fiecare

categorie.

Identificarea caracteristicilor principale ale fiecărui dispozitiv periferic.

Descoperirea operațiilor ce se pot executa cu fiecare dispozitiv periferic și

exersarea principalelor operații.

dezasamblate,

planșe, etc.

Dispozitive de

stocare a datelor:

exemple, rol,

capacitate, viteză

Exemple de dispozitive de stocare a datelor.

Unități de măsură pentru capacitatea de stocare (bit, byte, kilobyte, megabyte,

gigabyte, terabyte, petabyte etc.) - ilustrarea grafică în ordine crescătoare

Comparație între dispozitivele de stocare în funcție de capacitate.

Vizualizarea modului de utilizare a unui dispozitiv extern de stocare a datelor.

Page 5: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 0

Plan de lecție

Unitate școlară: Școala Gimnazială „Sfântul Nicolae” Tg. Jiu

Disciplina: Informatică și TIC

Data: 15 oct. 2017

Profesor: Lupulescu Alina-Elena

Clasa: a V-a

An școlar: 2017-2018

Unitatea de învățare: Sisteme de calcul

Tema: Dispozitive periferice de intrare: tastatura

Tipul lecției: formarea și consolidarea de deprinderi și priceperi

Locul de desfășurare: laboratorul de informatică

Durata lecției: 50 min

Nivelul inițial al clasei:

- elevii si-au însușit toate noțiunile teoretice legate de componentele PC-ului;

- elevii au un nivel de cunoștințe de utilizare a calculatorului corespunzător.

Obiective educaționale:

➢ Obiective cognitive:

• Sa utilizeze corect definițiile teoretice însușite referitoare la componentele PC-ului si la

tastatura;

➢ Obiective afective:

• Sa aleagă corect situațiile in care se folosesc anumite taste;

• Sa aprecieze corect soluțiile oferite de colegi;

• Sa se implice cu plăcere si interes la toate etapele lecției;

• Sa se bucure de rezultatele muncii depuse.

➢ Obiective psihomotorii:

• Sa-si formeze deprinderi de lucru specifice temei de studiu;

• Sa-si dezvolte gândirea logica, capacitatea de generalizare si problematizare.

Competențe specifice:

- Să definească noțiunea de tastatură;

- Să enumere grupurile de taste;

- Să utilizeze corect tastatura;

- Să enumere corect tastele speciale;

- Să descrie tastele speciale;

- Să analizeze corect fiecare situație;

- Să rezolve rebusul corect.

Strategii didactice:

➢ Principii didactice:

• Principiul participării și învățării active

• Principiul asigurării progresului gradat al performantei

• Principiul conexiunii inverse

Page 6: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 1

➢ Metode de învățământ:

• Metode de comunicare orală: expunerea, conversația, explicația, observația

• Metode de acțiune: exercițiul, problematizarea, învățarea prin descoperire

➢ Procedee de instruire:

• explicația in etapa de învățare

• învățarea prin descoperire, prin lucrul la calculator

• problematizarea, in crearea situațiilor problema

• conversația in etapa de fixare a cunoștințelor

Forme de organizare: frontala si individuala

Resurse materiale: calculatorul, videoproiectorul, filme didactice, rețeaua AEL, manualul, fise de

lucru.

Metode de evaluare:

• evaluare sumativa

• evaluare continua pe parcursul lectiei (fisa de lucru si calculator)

• evaluare formativa

Desfășurarea lecției

1. Moment organizatoric

Pregătirea lecției: întocmirea proiectului didactic, pregătirea setului de întrebări și a temei.

Se organizează si se pregătește clasa - verificarea frecventei.

Captarea atenției clasei:

- anunțarea subiectului pentru tema respectiva

- anunțarea obiectivelor urmărite

- anunțarea modului de desfășurare a activității

2. Reactualizarea cunoștințelor:

Se realizează un set de întrebări pentru reactualizarea cunoștințelor teoretice:

Ce sunt dispozitivele periferice de intrare?

Ce este tastatura?

Ce introducem informații de la tastatura?

Pentru intensificarea reținerii si asigurarea transferului de informații elevii primesc o fisa de

lucru cu următorul conținut:

Rezolvând rebusul următor se obține o componenta importantă a unui calculator.

1 4

1. Dispozitiv de ieșire audio.

2. Dispozitivul principal de ieșire la un

calculator.

3. Șoricelul calculatorului …

4. Dispozitiv de ieșire folosit pentru imprimarea

rezultatelor prelucrării datelor pe hârtie.

5. Firma renumita in fabricarea procesoarelor.

B I

O 3 M

X 2 M P 5

M E M O R I A

O U I N

N S M T

I E A E

T N L

O T

R A

Page 7: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 2

3. Comunicarea noilor cunoștințe:

Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se va da o fisa de lucru reprezentând o

tastatură si împărțirea tastelor pe grupuri.

Elevii vor primi o fisa cu tastatura in care sunt evidențiate tastele speciale si tastele de navigare.

4. Fixarea cunoștințelor:

Elevii vor primi o fisa de lucru (rebus).

5. Realizarea conexiunii inverse

Obținerea performantei se realizează prin utilizarea fisei cu conținutul BACKSPACE, propusa

pentru elevii capabili de performanta care o pot realiza in clasa, si constituie tema pentru

acasă pentru ceilalți elevi.

6. Evaluarea elevilor

Se vor face aprecieri individuale si colective asupra activității desfășurate.

7. Tema pentru acasă.

Sa se realizeze un careu care sa indice ce litere sunt folosite si unde sunt poziționate pe tastatura

pentru cuvântul ENTER.

Page 8: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 3

Fișă de lucru

I. Reactualizarea cunoștințelor:

Rezolvând rebusul următor se obține o componenta importanta a unui calculator.

1 4

1. Dispozitiv de ieșire audio.

2. Dispozitivul principal de ieșire la un calculator.

3. Șoricelul calculatorului …

4. Dispozitiv de ieșire folosit pentru imprimarea

rezultatelor prelucrării datelor pe hârtie.

5. Firma renumita in fabricarea procesoarelor.

3

2 5

II. Fixarea cunoștințelor:

Rezolvând rebusul următor se obține un citat.

1. F1-F12 - sunt folosite pentru a implementa ...

2. A insera.

3. Coltul stanga sus

4. Num…….

5. Pentru a scrie cu aliniat

6. Trece la un rand nou, scris invers

7. Trece la un rand nou

8. Sterge caracterul din stanga cursorului

9. Deplaseaza cursorul la inceputul liniei

10. Folosit pentru a desparți cuvintele

11. Permite scrierea cu litere mari si a semnelor

aflate in partea de sus a tastelor

12. litera din drepta tastei K

13. Iesire

14. …….LOCK

15. Se foloseste impreuna cu alte taste

16. Sterge caracterul din dreapta cursorului

17. PAGE …….

18. Deplaseaza cursorul la sfarsitul liniei.

19. …. DOWN

20. Se foloseste impreuna cu alte taste

21. Pentru a scrie cu aliniat

22. Intre U si O

23. Folosite pentru deplasare

24. A imprima …… Screen

24

14

4 8 11 15 20

5 9 10 16 18 19

1 2 3 6 7 12 13 17 21 22 23

Page 9: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 4

III. Realizarea conexiunii inverse:

Rezolvând rebusul următor se obține

1 2 3 4 5 6 7 8 9

1. Tasta dintre literele V si N;

2. Litera de pe tasta dintre CapsLock si S;

3. Tasta dintre literele X si V;

4. Tasta dintre literele J si L;

5. Tasta dintre literele A si D;

6. Litera aflata pe tasta din dreapta literei O;

7. Litera de sub Q vecina la dreapta cu S;

8. Litera aflata la stânga lui V;

9. Litera aflata in dreapta lui W.

IV. Tema pentru acasă:

Sa se realizeze un careu care sa indice ce litere sunt folosite si unde sunt poziționate pe

tastatura pentru cuvântul ENTER.

3 5

1

4

2

1. Deplasează cursorul cu o pagina in sus

2. Daca apeși aceasta tasta activezi tastele cu cifre din blocul numeric (se aprinde primul

beculeț din dreapta sus)

3. Permite scrierea cu litere mari si scrierea semnelor aflate in partea de sus a tastelor

4. Șterge caracterul din dreapta cursorului.

5. Schimba modul de lucru. (a insera)

Page 10: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 5

Fișă de lucru – rezolvare

I. Reactualizarea cunoștințelor:

Rezolvând rebusul următor se obține o componenta importanta a unui calculator.

1 4

1. Dispozitiv de ieșire audio.

2. Dispozitivul principal de ieșire la un calculator.

3. Șoricelul calculatorului …

4. Dispozitiv de ieșire folosit pentru imprimarea

rezultatelor prelucrării datelor pe hârtie.

5. Firma renumita in fabricarea procesoarelor.

B I

O 3 M

X 2 M P 5

M E M O R I A

O U I N

N S M T

I E A E

T N L

O T

R A

II. Fixarea cunoștințelor:

Rezolvând rebusul următor se obține un citat.

25. F1-F12 - sunt folosite pentru a implementa ...

26. A insera.

27. Coltul stanga sus

28. Num…….

29. Pentru a scrie cu aliniat

30. Trece la un rand nou, scris invers

31. Trece la un rand nou

32. Sterge caracterul din stanga cursorului

33. Deplaseaza cursorul la inceputul liniei

34. Folosit pentru a desparți cuvintele

35. Permite scrierea cu litere mari si a semnelor

aflate in partea de sus a tastelor

36. litera din drepta tastei K

37. Iesire

38. …….LOCK

39. Se foloseste impreuna cu alte taste

40. Sterge caracterul din dreapta cursorului

41. PAGE …….

42. Deplaseaza cursorul la sfarsitul liniei.

43. …. DOWN

44. Se foloseste impreuna cu alte taste

45. Pentru a scrie cu aliniat

46. Intre U si O

47. Folosite pentru deplasare

48. A imprima …… Screen

24

14 P

4 8 11 C 15 20 R

L 5 B 9 10 S A A 16 18 19 C I

1 2 3 O T 6 7 A H S H 12 13 P L D 17 E P T 21 22 23 N

F I E C A R E C O P I L E S T E U N A R T I S T

U N S K B E N K M A F S L P D G L A A

N S C T T S E T T C E E B G

C E N E P I T E

T R E R A U E T

I T C I

I E

Page 11: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 6

III. Realizarea conexiunii inverse:

Rezolvând rebusul următor se obține

1 2 3 4 5 6 7 8 9

B A C K S P A C E

10. Tasta dintre literele V si N;

11. Litera de pe tasta dintre CapsLock si S;

12. Tasta dintre literele X si V;

13. Tasta dintre literele J si L;

14. Tasta dintre literele A si D;

15. Litera aflata pe tasta din dreapta literei O;

16. Litera de sub Q vecina la dreapta cu S;

17. Litera aflata la stânga lui V;

18. Litera aflata in dreapta lui W.

IV. Tema pentru acasă:

Sa se realizeze un careu care sa indice ce litere sunt folosite si unde sunt poziționate pe

tastatura pentru cuvântul ENTER.

3 5

1 S I

P H N

A I 4 S

G 2 F D E

E N T E R

U U L T

P M E

L T

O E

C

K

6. Deplasează cursorul cu o pagina in sus

7. Daca apeși aceasta tasta activezi tastele cu cifre din blocul numeric (se aprinde primul

beculeț din dreapta sus)

8. Permite scrierea cu litere mari si scrierea semnelor aflate in partea de sus a tastelor

9. Șterge caracterul din dreapta cursorului.

10. Schimba modul de lucru. (a insera)

Page 12: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 7

Test de verificare a cunoștințelor DISPOZITIVE PERIFERICE

I. Alegeti varianta de răspuns corectă: (6x5=30 puncte)

1. Care din următoarele dispozitive are rolul de a tipări informaţiile:

a) Monitor

b) Scanner

c) Imprimantă.

2. Care dintre următoarele dispozitive este un dispozitiv care afişează informaţiile?

a) scanner

b) joystick

c) monitor

3. Modemul este dispozitivul care are rolul de a:

a) tipări informaţii

b) conecta calculatorul la o linie telefonică

c) de a uşura comenzile pentru jocuri

4. Placa de sunet are rolul de a:

a) copia informaţiile in calculator

b) emite sunete

c) transforma informaţia în sunete şi invers

5. Camera web:

a) are rolul de a capta imagini

b) are rolul de a copia informaţii

c) are rolul de a emite sunete

6. Scannerul este dispozitivul periferic care:

a) copiază informaţiile de pe hârtie în calculator

b) tipăreşte informaţiile din calculator pe hârtie

c) captează sunetele

II. Stabiliți valoarea de adevăr a următoarelor afirmații: (4x5=20 puncte)

1. Placa multimedia este un periferic de intrare-ieșire.

2. Monitorul este un dispozitiv periferic de intrare.

3. Mouse-ul este un dispozitiv periferic de intrare.

4. Imprimanta cu laser folosește principiul împrăștierii unui jet de cerneală din cartuș.

III. Răspundeți la următoarele întrebări (4x10=40 puncte)

1. Ce reprezintă acronimul USB?

2. Ce reprezintă acronimul CPU?

3. Ce înțelegeți prin Plug and Play?

4. Care este rolul unui dispozitiv scanner?

Oficiu (10 puncte)

TOTAL - 100 puncte

Page 13: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 10. 15. · Comunicarea noilor cunoștințe: Pentru a deosebi diferitele grupuri de taste elevilor li se

Lupulescu Alina-Elena

Gorj – Seria 1, Grupa 1 8

Test de verificare a cunoștințelor – rezolvare DISPOZITIVE PERIFERICE

Se punctează oricare alte formulări/modalități de rezolvare corectă a cerințelor.

• Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă

fracțiuni de punct.

• Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărțirea punctajului total acordat

pentru test la 10.

PARTEA I (6x5=30 puncte)

1. c) Imprimantă.

2. c) monitor

3. b) conecta calculatorul la o linie telefonică

4. c) transforma informația în sunete și invers

5. a) are rolul de a capta imagini

6. a) copiază informațiile de pe hârtie în calculator

PARTEA II (4x5=20 puncte)

1. A

2. F

3. A

4. F

PARTEA III (4x10=40 puncte)

1. USB (engleză: Universal Serial Bus, română: Magistrală Serială Universală) este o specificație ce

stabilește comunicația între anumite dispozitive și gazda ce le controlează (de obicei, calculatoarele

obișnuite). USB-ul este capabil de a conecta majoritatea perifericelor, precum mouse-uri, tastaturi,

camere digitale, imprimante, hard-diskuri externe etc.

2. CPU (Central Processing Unit) - unitate de calcul si control a computerului; dispozitivul care

interpretează si execută instrucțiunile. Single-chip CPU, numite microprocesoare, au permis

dezvoltarea microcomputerelor si deci a computerelor personale. CPU sau microprocesorul în cazul

unui microcomputer are capacitatea de a chema, decodifica si executa instrucțiuni, a le transfera la

si de la diferite resurse de-a lungul căii de comunicație (magistrală) comună a computerului, busul.

În mod obișnuit un CPU se consideră a fi “creierul” computerului.

3. Plug and Play reprezintă o caracteristică a unui tip special de echipament hardware care este

recunoscut instantaneu de sistemul de operare sau de o aplicație software, fără a mai fi nevoie de

intervenția utilizatorului pentru a efectua diferite setări de instalare.

4. În domeniul computerelor, un scaner (scris și „scanner”) este un aparat care scanează optic imagini

analogice, texte tipărite sau chiar și obiecte reale, și produce ca rezultat o imagine digitală în 2D. Se

folosește pe scară largă în birouri, cel mai des sub forma unui aparat de pus pe masa de lucru, plat,

cu "pat" de sticlă pe care se plasează documentul sau obiectul de scanat.

TOTAL - 100 puncte


Recommended