+ All Categories
Home > Documents > PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 11. 18. · personaj...

PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=wiki:... · 2017. 11. 18. · personaj...

Date post: 13-Feb-2021
Category:
Upload: others
View: 3 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
22
Curs Informaticăși TIC pentru gimnaziuclasa a V-a PORTOFOLIU Formator: prof. Cotfasă Alina Petronela Cursant: prof. Dochia Marinela Județul Dolj - Seria 1, Grupa 2 septembrie noiembrie 2017
Transcript
  • Curs

    Informaticăși TIC pentru gimnaziu–clasa a V-a

    PORTOFOLIU

    Formator: prof. Cotfasă Alina Petronela

    Cursant: prof. Dochia Marinela

    Județul Dolj - Seria 1, Grupa 2

    septembrie – noiembrie 2017

  • Dochia Marinela

    2

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    Unitatea de învățare ALGORITMI

    1. Proiectul unitații de invațare.

    2. Proiect de lecție

    3. Fișă de lucru.

    4. Fișa de lucru rezolvată.

    5. Fisă de evaluare.

    6. Fișa de evaluare rezolvată.

  • Dochia Marinela

    3

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    Proiectul unității de învățare Unitatea de învățare: Algoritmi

    Număr ore alocate: 14

    Conținuturi Săptămâna Competențe specifice Activități Resurse Evaluare

    Noțiunea de algoritm.

    Proprietăți.

    S19 1.3 Utilizarea eficientă și în

    siguranță a Internetului ca

    sursă de documentare;

    2.1 Descrierea în limbaj

    natural a unor algoritmi

    pentru rezolvarea unor

    situații din viața cotidiană;

    2.2 Identificarea datelor cu

    care lucrează algoritmii în

    scopul utilizării acestora în

    prelucrări;

    2.3 Construirea algoritmilor

    cu ajutorul structurii

    secvențiale pentru rezolvarea

    unor probleme simple.

    Prezentarea unor algoritmi întâlniți în

    viața cotidiană bazați pe o secvență de

    operații.

    Analizarea unor formulări în scopul

    identificării proprietăților algoritmilor și

    respectării acestora.

    Manual,

    auxiliare,

    tutoriale, filme

    didactice.

    Aplicații

    practice

    Observare

    sistematică și

    notare

    Clasificarea datelor cu care

    lucrează algoritmii. Constante.

    Variabile.

    S20 Analizarea unor situații cunoscute în

    scopul identificării datelor de intrare și a

    datelor de ieșire, cu diferențierea

    variabilelor de constante.

    Descompunerea unui algoritm

    in pași. Expresii.

    S21 Analizarea unei probleme simple în

    scopul identificării unei secvențe de pași

    și a deciziilor necesare pentru rezolvarea

    acesteia (planificarea unei excursii,

    realizarea temelor, deplasarea unui

    personaj grafic într-un labirint,

    traversarea străzii etc.)

    Urmărirea pas cu pas a algoritmilor

    descriși pentru diferite seturi de date de

    intrare, selectate astfel încât fiecare caz

    posibil să fie executat (secvențe de

    operații).

    Prezentarea mediului grafic

    interactiv.

    S22 1.3 Utilizarea eficientă și în

    siguranță a Internetului ca

    sursă de documentare;

    2.1 Descrierea în limbaj

    natural a unor algoritmi

    pentru rezolvarea unor

    utilizarea unui mediu interactiv care

    permite implementarea structurii

    secvențiale și alternative, folosind

    elemente grafice (de exemplu, Scratch,

    Blockly, aplicații existente pe platforma

    educațională de tip code.org etc.)

    Manual,

    auxiliare,

    tutoriale, filme

    didactice,

    computer,

    browser

    Aplicații practice

    Observare

    sistematică și

    notare.

    Portofoliu,

    proiecte.

  • Dochia Marinela

    4

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    Conținuturi Săptămâna Competențe specifice Activități Resurse Evaluare

    Structura liniară.

    Reprezentarea structurii liniare

    într-un mediu grafic interactiv.

    S23,S24 situații din viața cotidiană;

    2.2 Identificarea datelor cu

    care lucrează algoritmii în

    scopul utilizării acestora în

    prelucrări;

    2.3 Construirea algoritmilor

    cu ajutorul structurii

    secvențiale pentru rezolvarea

    unor probleme simple;

    3.2 Implementarea unui

    algoritm care conține

    structura secvențială şi/sau

    alternativă într-un mediu

    grafic interactiv;

    3.3 Manifestarea creativă

    prin utilizarea unor aplicații

    simple de construire a unor

    jocuri digitale.

    Realizarea de aplicații, individual sau în

    echipă, utilizând un mediu grafic,

    analizarea exemplelor existente pe

    Internet specifice mediului grafic

    selectat și modificarea acestora pentru a

    îndeplini alte funcțiuni.

    Noțiunea de structură

    alternativă.

    S25 Identificarea necesității utilizării unei

    structuri de decizie (alternative) și

    introducerea în aplicația creată a unor

    astfel de structuri.

    Reprezentarea structurii

    alternative într-un mediu

    grafic.

    S26, S27 Realizarea de aplicații, individual sau în

    echipă, utilizând un mediu grafic,

    analizarea exemplelor existente pe

    Internet specifice mediului grafic

    selectat și modificarea acestora pentru a

    îndeplini alte funcțiuni.

    Recapitulare. S28

    Evaluare. Realizarea unor

    aplicații în mediul grafic

    interactiv.

    S29-S32

  • Dochia Marinela

    5

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    PROIECT DIDACTIC

    Clasa: a V-a

    Profesor:

    Disciplina: Informatică și Tic

    Unitatea de învăţare: Algoritmi. Structura secvențială și alternativă

    Unitatea de conținut: Structura alternativă

    Locul de desfăşurare a activităţii: laborator informatică

    Tipul lecţiei: de transmitere/însuşire de cunoştinţe

    Durata lecției: 50 minute

    Nivelul iniţial al clasei:

    - elevii şi-au însuşit toate noţiunile legate de rezolvarea problemelor folosind structura

    secvențială

    Competenţe specifice:

    1.3. Utilizarea eficientă şi în siguranță a Internetului ca sursă de documentare

    2.1. Identificarea unor modalități algoritmice pentru rezolvarea unor situații din viața

    cotidiană, exprimate în limbaj natural

    2.2. Identificarea datelor cu care lucrează algoritmii în scopul utilizării acestora în

    prelucrări

    2.3. Descrierea în limbaj natural a unor algoritmi cu ajutorul secvențelor de operații și a

    deciziilor pentru rezolvarea unor probleme simple

    3.2. Implementarea unui algoritm care conţine structura secvenţială şi/sau alternativă într-

    un mediu grafic interactiv

    3.3. Manifestarea creativă prin utilizarea unor aplicații simple de construire a unor jocuri

    digitale

    Obiective operaţionale:

    Cognitive

    O1. Să definească corect instrucțiunile învățate

    O2. Să utilizeze structurile învățate în rezolvarea problemelor simple.

    O3. Să aplice algoritmii specifici în rezolvarea problemelor.

    Afectiv-aptitudinale:

    Să conștientizeze avantajele utilizării structurii alternative

    Să aprecieze corect soluțiile oferite de colegi

    Să se implice cu plăcere și interes la toate etapele lectiei;

    Psihomotorii:

    Să-și formeze deprinderi de lucru specifice temei de studiu;

    Să utilizeze corect noțiunile teoretice învățate;

  • Dochia Marinela

    6

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    Strategii didactice:

    Resurse procedurale:

    metode de comunicare orală: conversația, explicația;

    metode de acțiune: exercițiul, problematizarea;

    Resurse materiale:

    manual

    www.pbinfo.ro - Blockly

    calculator;

    fise de lucru

    Forme de organizare:

    frontala;

    individuala;

    Principii didactice

    - principiul participării şi învăţării active

    - principiul asigurării progresului gradat al performanţei

    - principiul conexiunii inverse

    Nr.

    Crt. Etapele lecţiei Conţinut/ sisteme de acţionare Dozare

    Formaţii de lucru şi

    indicaţii metodologice Observaţii

    1. Moment

    organizatoric

    - se verifică prezenţa

    - se captează atenţia 3 min

    Se acţionează asupra

    întregului colectiv (frontal)

    2 Anunţarea lecţiei

    şi a obiectivelor

    Sunt prezentate verbal şi pe

    videoproiector tema lecţiei şi

    obiectivele acesteia.

    2 min

    Elevii raspund la intrebarile

    profesorului

    3 Dirijarea invatarii

    Elevii sunt îndrumați să utilizeze

    platforma pbinfo.ro, pentru a putea

    rezolva grafic aplicațiile din lecție

    cu ajutorul aplicației Blockly.

    Elevii se vor autentifica pe

    platforma cerută

    4 Transmiterea

    noilor informatii

    Pentru început se va discuta

    următoarea problemă din viața

    cotidiană:

    Mâine este duminică. Dacă nu

    plouă, merg în parc cu prietenii.

    Dacă plouă, stau acasă și joc la

    calculator Minecraft.

    Ce vom alege? Cum am luat

    decizia?

    20 min

    Elevii urmaresc cu atentie

    profesorul, fiind atenți la

    expunerea acestuia.

    se clarifică

    cerinţele

    problemei

    împreună cu

    toţi elevii

  • Dochia Marinela

    7

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    În rezolvare am folosit sintagma:

    dacă plouă, atunci stăm în casă,

    dacă nu plouă, putem mergem în

    parc.

    Observăm că, în rezolvare am

    folosit o decizie. Această structură

    se numește alternativă (de decizie),

    deoarece trebuie să alegem între

    două operații după ce evaluăm o

    condiție.

    Forma de scriere a structurii:

    Dacă condiție atunci

    Instrucțiuni 1

    altfel

    Instructiuni 2

    Sfărsit daca

    Structura Blockly

    Efect:

    Dacă condiția este adevărată atunci

    se execută instrucțiunea 1, altfel se

    execută instrucțiunea 2.

    Sintaxa particulara :

    Dacă condițiea tunci

    Instrucțiune

    Sfârsit daca

    Structura Blockly

    Efect:

    În sintaxa particulară lipsește

    ramura altfel. Această ramură poate

    fi omisă în anumite probleme.

    Elevii sunt atenti la

    explicațiile profesorului in

    ceea ce priveste raspunsurile

    la probleme

    participă la discuţie,

    oferăsoluţii

    - se solicită

    elevilor

    exprimarea

    ideilor

    Elevii vor

    rezolva

    cerintele pe

    calculator

    5 Realizarea

    feedback-ului

    Pentru consolidarea notiunilor, se

    vor propune spre rezolvare elevilor

    problemele următoare:

    20 min. Dirijată de profesor

    Frontal şi individual

    se clarifică

    cerinţele

    problemei

    împreună cu

  • Dochia Marinela

    8

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    1. Se citesc două numere a și b.

    Să se afișeze care număr este

    mai mare. Date de intrare:

    doua numere a și b, date de

    ieșire: valoarea cerută.

    2. Ana trebuie să meargă la

    magazin. Ea are o sumă de

    bani x și dorește să cumpere

    un penar ce costă y lei. Ana ar

    dori să îi spuneți dacă are

    suficienți bani pentru a

    cumpăra penarul. Date de

    intrare: doua numere x și y,

    date de ieșire: mesajul DA în

    caz afirmativ și NU altfel.

    3. Se citesc de la tastatură trei

    numere x, y și z. Să se afișeze

    câte dintre ele sunt pare. Date

    de intrare: trei numere x,y,z,

    date de ieșire: valoarea cerută.

    Problemele vor fi rezolvate în

    limbaj natural, dar și în Blockly.

    toţi elevii

    - se

    solicităelevilore

    xprimareaideilo

    r

    Elevii rezolva

    cerintele pe

    caiet și pe

    calculator

    6 Moment final - sunt notaţi elevii care au

    răspuns

    5 min Profesorul notează elevii

    activi.

  • Dochia Marinela

    9

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    Fișă de lucru – Structura liniară

    Realizați în Blockly câte un program pentru fiecare dintre următoarele probleme:

    1. În clasa surorii mele, numărul de băieți este cu 5 mai mare decât numărul fetelor. Știind

    că în clasă sunt f fete, să se afișeze câți elevi sunt în total în clasa ei. Programul va citi de

    la tastatură valoarea f și va afișa pe ecran numărul total de elevi.

    Exemplu: date de intrare: 18; date de ieșire: 41

    2. Trenulețul meu, pe care l-am primit în dar de la Moș Crăciun, are v vagoane, iar fiecare

    vagon cântărește 50 gr. Cât cântărește întregul trenuleț, dacă el are cele v vagoane și o

    locomotivă care cantărește t grame. Programul va citi de la tastatură valorile variabilelor

    v și t și va afișa pe ecran greutatea totală a trenulețului.

    Exemplu: date de intrare: 8 60; date de ieșire: 460

    3. La petrecerea de ziua lui, Pinocchio a avut parte de o surpriză: tatăl său i-a decorat

    camera cu baloane albe, roșii și verzi. Câte baloane a cumpărat Geppetto în total, știind

    că sunt a baloane albe, baloane roșii sunt cu 3 mai multe decât albe, iar cele verzi sunt

    dublul celor roșii. Programul va citi de la tastatură valoarea a și va afișa pe ecran numărul

    total de baloane

    Exemplu: date de intrare: 4; date de ieșire 25.

  • Dochia Marinela

    10

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    Rezolvare:

    1.

    2.

    3.

  • Dochia Marinela

    11

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    FIȘĂ DE EVALUARE- Structura alternativă

    Partea I :

    1. Scrieti in limbajul pseudocod urmatoarele conditii logice: ( 5px4=20p)

    a. cel putin una dintre variabilele intregi x si y are valoarea 1. b. x>0 si y

  • Dochia Marinela

    12

    Județul Dolj, Seria 1- Grupa 2

    BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE

    ● Se punctează oricare alte formulări/ modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor. ● Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se

    acordă fracțiuni de punct. ● Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea punctajului total

    acordat pentru test la 10. PARTEA I (20 puncte)

    1 a. x=1 sau y=1 b. x>0 si y

  • Structura alternativă

    Dochia Marinela

    Judetul Dolj, Seria 1, Grupa 2

  • Utilitatea structurii alternative

    • Structura alternativă este folosită pentru a

    face alegerea între două operații/instrucţiuni (sau secvențe de

    operații/instrucţiuni) după ce evaluezi o

    condiţie. Condiţia sau expresia evaluată poate fi adevărată sau falsă.

  • Exemplu

    Mâine este duminică. Dacă plouă, stauacasă și joc la calculator Minecraft. Dacă nu plouă, merg în parc cu prietenii.

  • Forma de scriere a structuriialternative:

    Funcționare: Dacă condiție este adevărată,

    atunci se execută Instrucțiuni1, altfel se

    execută Instrucțiuni2.

    Dacă condiție atunciInstrucțiuni 1

    altfelInstructiuni 2

    Sfârsit dacă

  • sau

    Funcționare: Dacă condiție este adevărată,

    atunci se execută Instrucțiuni.

    Această formă se utilizează în cazul în care nu suntem interesați să executăm vreo acțiune dacă nu este îndeplinită condiția.

    Exemplu: Dacă sunt răcit merg la medic.

    Dacă condiție atunciInstrucțiuni

    Sfârsit dacă

  • Blocurile corespunzătoare celor două forme ale structurii alternative în

    Blockly:

  • Exemple de probleme rezolvate:

    1. Se citesc două numere a și b. Să se afișeze care număr este mai mare. Date de intrare: doua numere a și b, date de ieșire: valoarea cerută.

  • 2. Ana trebuie să meargă la magazin. Ea are o sumă de bani x și dorește să cumpere un penar ce costă y lei. Ana ar dori să îi spuneți dacă are suficienți bani pentru a cumpăra penarul. Date de intrare: două numere x și y, date de ieșire: mesajul DA în caz afirmativ și NU altfel.

  • 3. Se citesc de la tastatură trei numere x, y și z. Să se afișeze câte dintre ele sunt pare.

  • SFÂRȘIT


Recommended