+ All Categories
Home > Documents > PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL...

PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL...

Date post: 09-Feb-2020
Category:
Upload: others
View: 7 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
15
Curs: Informatica si TIC pentru gimnaziu – clasa a V-a PORTOFOLIU Cursant: prof. MARIA VOICU COLEGIUL NAȚIONAL GRIGORE MOISIL Judetul Ialomița - Seria 1, Grupa 2 Formator: prof. Vasluianu Bogdan septembrie – octombrie 2017
Transcript
Page 1: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

Curs:

Informatica si TIC pentru gimnaziu – clasa a V-a

PORTOFOLIU

Cursant: prof. MARIA VOICU

COLEGIUL NAȚIONAL GRIGORE MOISIL

Judetul Ialomița - Seria 1, Grupa 2

Formator: prof. Vasluianu Bogdan

septembrie – octombrie 2017

Page 2: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

EVALUARE FINALĂ

ALGORITMI

PLANIFICAREA UNITĂȚII DE ÎNVĂȚARE ALGORITMI

COMPETENȚE SPECIFICE

Activități de învățare Conținuturi Resurse Evaluare Săptămâna

2.1 Descrierea în limbaj natural a unor algoritmi pentru rezolvarea unor situații din viața cotidiană

2.2. Identificarea datelor cu care lucrează algoritmii în scopul utilizării acestora în prelucrări

2.3 Construirea algoritmilor cu ajutorul structurii secvențiale pentru rezolvarea unor probleme simple

Exemple de algoritmi pentru a înțelege modul de rezolvare a problemelor

Simularea unor activități folosind un algoritm

Analizarea unor algoritmi pentru rezolvarea unei probleme

Exemple de algoritmi pentru a evidenția proprietățile acestuia

Exemple de algoritmi din diverse domenii

Identificarea datelor ce vor fi folosite de un algoritm

Exemple de algoritmi, care folosesc variabile și constante

Exerciții cu expresii aritmetice, relaționale și logice

Exemple de algoritmi cu instrucțiuni liniare

Exemple de algoritmi cu instrucțiuni alternative

Noțiunea de algoritm

Proprietăți ale algoritmilor

Clasificarea datelor cu care lucrează algoritmii în funcţie de rolul acestora (de intrare, de ieșire, de manevră)

Constante și variabile

Expresii (operatori aritmetici, relaționali, logici; evaluarea expresiilor)

Structura secvenţială (liniară)

Structura alternativă (decizională)

Strategii: conversaţia euristică, explicația, exerciţiul, demonstrația practică pe computer, studiul unor desene realizate

Resurse materiale: , MANUALUL TIPĂRIT

Computer

Lecţii propuse:

1. Ce este un algoritm?

2. Proprietățile unui algoritm

3. Clasificarea datelor cu care lucrează algoritmii.

4. Constante și variabile într-un algoritm.

5. Expresii și operatori folosiți într-un algoritm.

6. Structura secvențială.

7. Structura alternativă (decizională).

orală,

scrisă,

frontală,

individuală formativă,

sumativă,

autoevaluare,

observare sistematică,

portofoliu,

fişe de evaluare

S19-S27

Page 3: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

PROIECT DE LECŢIE

Şcoala: COLEGIUL NAȚIONAL GRIGORE MOISIL - Urziceni

Profesor : Voicu Maria

Data: 19.04.2018

Clasa: a V-a A

Disciplina: Informatica și TIC

Unitatea de învăţare: STRUCTURA SECVENȚIALĂ ȘI ALTERNATIVĂ

Conţinut: Structura liniară. Reprezentarea structurii liniare într-un mediu grafic interactiv

Tip: Lecţie de comunicare / însuşire de noi cunoştinţe

Locul de desfăşurare: Laboratorul de informatică

Competențe generale: 2. Rezolvarea unor probleme elementare prin construirea unor algoritmi de prelucrare a informației 3. Elaborarea creativă de produse informatice care să valorifice conexiunile dintre disciplina Informatică și TIC și societate Competenţe specifice: 2.1 Descrierea în limbaj natural a unor algoritmi pentru rezolvarea unor situații din viața cotidiană; 2.2 Identificarea datelor cu care lucrează algoritmii în scopul utilizării acestora în prelucrări; 2.3 Construirea algoritmilor cu ajutorul structurii secvențiale pentru rezolvarea unor probleme simple; 3.2 Implementarea unui algoritm care conține structura secvențială şi/sau alternativă într-un mediu grafic interactiv; Obiective operaţionale: Cognitive:

OC1-Să descrie în limbaj natural algoritmii pentru rezolvarea unor probleme

OC2-Să identifice datele de intrare și ieșire

OC3-Să precizeze pașii algoritmului

OC4-Să utilizeze corect noţiunile teoretice însuşite

OC5-Să creeze aplicații în mediu grafic interactiv

Afectiv – atitudinale:

OA1-Să aprecieze corect răspunsurile oferite de ceilalţi elevi ai clasei;

OA2-Să se autoevalueze în raport cu obiectivele şi cu clasa;

OA3-Să fie atenţi şi să participe activ la lecţie;

OA4-Să aprecieze rezultatele activităţii desfăşurate;

OA5-Să-şi dezvolte interesul pentru studiul informaticii prin aplicarea cunoştinţelor în probleme

variate.

Psihomotorii: OP1-Să-şi dezvolte gândirea logică, capacitatea de generalizare şi problematizare;

Strategii didactice: Princiipii didactice: principiul participării și învățării active Resurse procedurale: conversaţia, explicaţia, demonstraţia, problematizarea, exerciţiul,

învăţarea prin descoperire, observarea sistematică, brainstorming. Resurse materiale: Manual Informatica Și Tic, Editura Corint 2017, Programa aprobată

cu ordinul Ministrului Educației naționale nr. 3393 / 28.02.2017 fişă de lucru, calculatoare, caiete

Page 4: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

Resurse umane: 23 elevi, profesorul Resurse temporale: 50 minute Forme de organizare: activitate frontală şi activitate individuală. Forme de evaluare:

Evaluare curentă formativă prin:

Conversație euristică Realizarea cerințelor din Fișa de lucru

Page 5: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

ETAPELE LECȚIEI

TIMP OBIECTIVE OPERAȚIONALE

ACTIVITATEA PROFESORULUI ACTIVITATEA ELEVULUI

STRATEGII DIDACTICE

1.Moment organizatoric

2 MIN OA3 Profesorul verifică și se asigură că există toate condițiile de desfășurare a orei. Notarea absenţelor.

Elevii pregătesc cele necesare lecţiei

Conversaţia Observarea sistematică

2.Captarea atenţiei

2 min OC1 OA3

Profesorul anunță si scrie pe tablă titlul lecției ,,Structura liniară. Reprezentarea structurii liniare într-un mediu grafic interactiv″ și obiectivele acesteia

Elevii ascultă atenți și notează în caiete

Conversaţia

3. Reactualizarea cunoştinţelor anterioare

4 MIN OA3 OC1 OC2 OC3

Profesorul recapitulează noțiunile legate de algoritmi

- Ce este un algoritm? - Care sunt proprietățile algoritmilor? - Cum putem reprezenta un algoritm?

Elevii sunt atenți și răspund la întrebări

Conversația

4. Dirijarea învăţării

20MIN

OC1 OC2

OC4 OC5 OA1 OA2 OA3

OP1

Profesorul prezintă elevilor câteva exemple din viața reală ce pot reprezenta structura liniară: Strângerea mierii din stup, vizitarea unor obiective turistice într-o excursie, suma și produsul numerelor și cere elevilor alte exemple de activități desfășurate secvențial. Profesorul propune descrierea pașilor pentru algoritmul de calculare a ariei unui dreptunghi cu dimensiunile laturilor a și b

Elevii sunt atenți și răspund la întrebări Răspunsuri asteptate: Fabricarea unui obiect, construirea unei case, etc Elevii precizează și scriu pașii la tablă și în caiet Pasul A: Citești prima latură a. Pasul B: Citești a doua latură b. Pasul C: Calculezi aria ca fiind egală cu a*b. Pasul D: Afișezi aria.

conversaţia, explicaţia, demonstraţia, problematizareabrainstorming

Profesorul prezintă definiția secvenței liniare. Un șir de instrucțiuni (numit în informatică secvență de instrucțiuni) care se execută fiecare o singură dată, de la prima până la ultima instrucțiune din șir, poartă denumirea de structură liniară. Structura liniară poate să conțină instrucțiuni de:

Elevii ascultă atenți și notează în caiete

Page 6: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

citire (primire a datelor de intrare), scriere (furnizare a datelor de ieșire) ,atribuire (prin care o variabilă primește ca valoare rezultatul obținut prin evaluarea unei expresii, valoarea altei variabile sau valoarea unei constante) Grafic, cu ajutorul blocurilor, o structură liniară poate fi reprezentată astfel:

Profesorul propune elevilor deschiderea mediului grafic interactiv Scratch la adresa https://scratch.mit.edu/ pentru rezolvarea problemelor: 1.Calculează perimetrul unui dreptunghi, știind că lungimea dreptunghiului este a metrii și lățimea lui este b metrii. Calculează pentru a=6m, b=4m

2. Să se calculeze suma patratelor primelor n numere naturale S=12+22+….+n2=n(n+1)(2n+1)/6

Elevii deschid aplicația și rezolvă problema cu ajutorul profesorului..

Page 7: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

5. Fixarea noţiunilor esenţiale

10 MIN

OC4 OC5 OA1

Profesorul propune problema Temperatura zilei de sâmbătă este, notată cu a, iar a zilei de duminică, notată cu b. Calculați temperatura medie a celor două zile.

Elevii deschid aplicația și rezolvă problema .

problematizarea, exerciţiul, învăţarea prin descoperire

6. Conexiunea inversă (feed-back)

5 MIN OC1 OC2 OC4 OA2 OA3

Profesorul propune problema 3 din fișa de lucru. Descoperă greșeala din scriptul problemei ce ar avea ca răspuns suma a două numere naturale!

Elevii descoreră că lipsește blocul ce trebuie să afișeze valoare de ieșire pentru variabila suma a două numere naturale

problematizarea, exerciţiul, învăţarea prin descoperire

Page 8: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

7. Verificarea şi aprecierea rezultatelor

5 MIN

OA1 OA2

Profesorul semnalează și corectează eventualele erori aparute. Dacă se constată că nu au fost înţelese unele noţiuni, se reia explicaţia acestora cu ajutorul elevilor care le-au înţeles Se evidențiază și se noteaza elevii ce au raspuns.

Elevii sunt atenți si răspund la întrebările profesorului

conversaţia, explicaţia

8. Tema pentru acasă

2 MIN Profesorul lasă ca temă problemele 1 și 2 din fișa de lucru

Elevii notează tema conversaţia, explicaţia

Page 9: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

Modulul 5

Modalități de reprezentare a structurilor secvențiale și alternative prin blocuri grafice

Fișa de lucru

Reprezentarea structurilor secvențiale

1. Scrieți algoritmul pentru calculul sumei ultimelor cifre a doua numere întregi a și b.

Utilizați un peisaj și un personaj corespunzător și reprezentați algoritmul în mediul grafic Scratch. Salvați fișierul cu numele rgs1.sb2. (5 puncte)

2. Scrieți algoritmul pentru problema următoare: La biblioteca școlii, în centrul de informare are loc o prezentare a mediului de programare Scratch. În sală sunt c1 elevi din clasa a V-a. Până să înceapă prezentarea mai intră în sală elevi de la alte două clase ( c2 elevi, respectiv c3 elevi). Câți elevi sunt prezenți la CDI? Alegeți un peisaj și personaje corespunzătoare și reprezentați algoritmul în mediul grafic Scratch. Salvați fișierul cu numele rgs2.sb2. (4 puncte)

1 punct din oficiu

Page 10: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

Modalități de reprezentare a structurilor secvențiale și alternative prin blocuri grafice

Fișa de lucru

Reprezentarea structurilor secvențiale

Soluție: 1. Rezolvare: a și b –numerele care se citesc; uca –ultima cifră a numărului a; ucb-ultima cifră a numărului b; sumucab-suma ultimelor cifre ale numerelor a și b (cerința problemei)

START Citește a Citește b uca a- 10* (a/10) //a rest 10 ucb b-10*(b/10) //b rest 10 sumucabuca+ucb Scrie sumucab STOP

Barem de notare a) Declararea și explicitarea variabilelor – 1 punct

b) Accesul corect la ultima cifră a unui număr întreg- 1 punct

c) Calculul și afișarea sumei -1 punct

d) Decor și personaje sugestive-1 punct

e) Utilizarea correctă a blocurilor grafice-1 punct

Total 5 puncte

Page 11: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

2.

Soluție posibilă: c1- numărul de elevi din clasa a V-a; c2 respectiv c3 – numărul de elevi din celelalte două clase, care vin la prezentare, tot – numărul total

de elevi prezenți la prezentare.

START

Citește c1

Citește c2

Citește c3

tot c1+c2+c3

Scrie tot

STOP

Barem de notare a) Declararea și explicitarea variabilelor – 1 punct

b) Calculul și afișarea sumei -1 punct

c) Decor și personaje sugestive-1 punct

d) Utilizarea correctă a blocurilor grafice-1 punct

Total 4 puncte

Page 12: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

TEST Structura liniară. Reprezentarea structurii liniare într-un mediu grafic interactiv

Clasa a V-a

1. Alegeți un personaj din bibliotecă și schimbați-i costumul în verde. Alegeți ca decor, din biblioteca de decoruri, tema lake. Să se calculeze suma: S=1+2+….+n=n(n+1)/2.

2. Alegeți un personaj din bibliotecă, schimbați-i costumul în albastru, un decor din bibliotecă. Realizează o aplicație care să determine trei numere ce diferă prin 2, a căror sumă se consideră a fi cunoscută, S.

3. Descoperă greșeala din scriptul problemei ce ar avea ca răspuns suma a două numere naturale

Page 13: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

Răspunsuri FIȘĂ DE LUCRU

Structura liniară. Reprezentarea structurii liniare într

Clasa a V-a

1.

2. 3.

Structura liniară. Reprezentarea structurii liniare într-un mediu grafic interactivmediu grafic interactiv

Page 14: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

ALGORITMI

FIȘĂ DE LUCRU

1. Completați punctele de suspensie, astfel încât afirmațiile să fie adevărate, utilizând următoarele cuvinte: generală, succesiune, finititudinea, definită, date de intrare, claritatea, date de ieșire, particulară, unicitatea, mare.

a) Din punct de vedere informatic, algoritmul este o .................... finită

de pași (operații), realizați într-o ordine bine .............., pentru ca pornind

de la anumite date cunoscute, numite .............................. să obținem rezultate (informații), numite .................................

b) ................................. este proprietatea algoritmilor prin care procesul de calcul este descris precis, fără ambiguități.

c) Algoritmul se consideră ineficient în cazul în care rezultatele sunt furnizate după un număr mai ................................ de pași.

d) .......................................... este proprietatea algoritmilor de a furniza

rezultatele după un număr finit de pași.

e) ......................................................... este proprietatea algoritmilor de a

furniza o soluție (date de ieșire) unică pentru un anumit set de date de intrare, indiferent de numărul de efectuări a algoritmului.

unicitatea

f) Generalitatea este proprietatea algoritmilor prin care acesta este conceput pentru o clasă .............

de probleme, nu pentru o singură problemă .

2. Dați trei exemple de algoritmi, menționând datele de intrare, operațiile, datele de ieșire și

apoi specificați pentru fiecare algoritm două proprietăți pe care

considerați că le deține, din cele prezentate în această lecție.

3. Descrieți un algoritm din viața de zi cu zi, specificând datele de intrare,

operațiile și datele de ieșire.

Page 15: PORTOFOLIUinformaticainscoli.ro/lib/exe/fetch.php?media=maria... · 2017-10-20 · MANUALUL TIPĂRIT Computer Lecţii propuse: 1. Ce este un algoritm? 2. Proprietățile unui algoritm

ALGORITMI

FIȘĂ DE LUCRU

Soluție:

1. a) succesiune, definită, date de intrare, date de ieșire a) claritate b) mare c) finititudine d) unicitatea e) generală


Recommended