+ All Categories

aba

Date post: 14-Sep-2015
Category:
Upload: narcis2009
View: 10 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
aba consiliere
22
90 Ghid de terapie ABA Emotii , Obiective: - 1. 2. 3. 4. Identificarea stărilor emotionale. , Dezvoltarea empatiei. Facilitarea interactiunilor sociale. Învătarea unor potenţiale modalităti de a influenta stările I , , I emotionale. , O mai bună înţelegere a relaţiei dintre cauză şi efect. 5. Procedeu: Prezentaţi-i elevului diferite emoţii fie prin intermediul jocurilor de rol, fie prin intermediul imaginilor, pentru a-l învăţa să iden- tifice sentimentele, posibilele lor cauze, precum şi posibile căi de schimbare a lor. Adunaţi imagini foarte variate, care reprezintă în mod lipsit de echivoc emotii de bază. , Emoţii (etapa de început) Bucuros Supărat/ trist Înfuriat Emoţii (etapa avansată) Nemultumit , Nervos Bucuros Nedumerit Plictisit Îngrijorat Invidios Mândru Stânjenit Emoţii (etapa intermediară) Speriat Mirat Obosit *Flămând/Însetat Bolnav Etapa 1: *Atenţie: aceste sentimente sunt determinate mai degrabă contex- tual sau comportamental decât prin expresia feţei. Aveţi grijă să predaţi emoţii adecvate vârstei (de exemplu, un copil de patru ani nu înţelege ce înseamnă "plictisit"). Potriveşte imagini la emoţii (itemi nonidentici). Aşezaţi pe masă imagini cu aceeaşi persoană exprimând două sau trei emoţii. Arătaţi-i elevului o imagine cu o persoană diferită, dar care exprimă aceeaşi emoţie ca una din cele de pe masă, şi spuneţi: "Potriveşte."
Transcript
  • 90 Ghid de terapie ABA

    Emotii,

    Obiective: - 1.2.3.4.

    Identificarea strilor emotionale.,Dezvoltarea empatiei.Facilitarea interactiunilor sociale.nvtarea unor poteniale modalitti de a influenta strile

    I , , I

    emotionale.,O mai bun nelegere a relaiei dintre cauz i efect.5.

    Procedeu: Prezentai-i elevului diferite emoii fie prin intermediul jocurilorde rol, fie prin intermediul imaginilor, pentru a-l nva s iden-tifice sentimentele, posibilele lor cauze, precum i posibile ci deschimbare a lor.

    Adunai imagini foarte variate, care reprezint n mod lipsit deechivoc emotii de baz.,

    Emoii (etapa de nceput)BucurosSuprat/ tristnfuriat

    Emoii (etapa avansat)Nemultumit,NervosBucurosNedumeritPlictisitngrijoratInvidiosMndruStnjenit

    Emoii (etapa intermediar)SperiatMiratObosit*Flmnd/nsetatBolnav

    Etapa 1:

    *Atenie: aceste sentimente sunt determinate mai degrab contex-tual sau comportamental dect prin expresia feei.

    Avei grij s predai emoii adecvate vrstei (de exemplu, uncopil de patru ani nu nelege ce nseamn "plictisit").

    Potrivete imagini la emoii (itemi nonidentici). Aezai pe masimagini cu aceeai persoan exprimnd dou sau trei emoii.Artai-i elevului o imagine cu o persoan diferit, dar care exprimaceeai emoie ca una din cele de pe mas, i spunei: "Potrivete."

  • Programe de lucru 91

    Etapa 2: Denumirea receptiv a emoiilor din imagini. Alegei o emoiecu care s ncepei programul i folosii-le pe celelalte ca elementedistractoare. Aezai pe mas o imagine reprezentnd primaemoie i o imagine reprezentnd emoia distractoare. Spunei-ielevului: "Arat [emoie]." i promptai dup caz. Dup ce elevulnvat prima emotie, predati a doua emotie. Treceti apoi la exercitii

    I I , I , I

    aleatorii cu cele dou emotii. Adugati o nou emotie dup ceI I I

    elevul le stpnete pe cele predate.

    Etapa 3: Denumirea expresiv a emoiilor din imagini. Artai-i elevului oimagine i ntrebai-l: "Cum se simte?"

    Etapa 4: Exemplific emotii. Recurgeti la imitatie pentru a nvta elevul s, I I ,

    exemplifice diverse emoii.

    Etapa 5: Recunoate emoiile altora exprimate de fa cu el. Arborai oexpresie facial specific i ntrebai elevul: "Cum m simt?"

    Etapa 6: Spune ce simte. Gnditi-v la o situatie n care elevul s triasc oI I

    anumit emotie. Puteti pune n scen situatia respectiv prin joc derol sau prin i;rutatie n'onverbaI. ntrebati-: "Cum te simti?"

    I I I

    Etapa 7: nelege cauzele emoiilor. Folosii imagini care nfieaz cauzai efectul sau facei mici scenete. ntrebai elevul de ce se simtentr-un anumit fel sau de ce crede c alt persoan se simte ntr-unanumit fel.

    Generalizati n mediul natural, cutnd s recapitulati emotiile nI I I

    situaii care apar n mod firesc.

    Terapeutul: Cum se simte sora ta?Elevul: E trist.Terapeutul: De ce e trist?Elevul: Pentru c nu i-am dat jucria.

    Terapeutul: Cum te simi acum?Elevul: Sunt bucuros!Terapeutul: De ce?Elevul: Pentru c m gdili!

    Etapa 8: Determin alt persoan s simt o anumit emoie. Creai osituatie n care o persoan s se simt ntr-un anumit fel. Instruiti

    I I

    elevul s fac persoana respectiv s simt alt emoie (de exemplu,s nveseleasc pe cineva mbrindu-l).

  • 100 Ghid de terapie ABA

    Obiective:

    Procedeu:

    Prompturi:

    Criterii deincepere aprogramului:

    Criterii desucces:

    Etapa 1:

    Categorii

    1. Stabilirea unor asocieri ntre lucruri nrudite.2. mbogirea comunicrii.3. Dezvoltarea gndirii abstracte.

    Alegei un grup de itemi ntre care exist o anumit relaie. ncepeicu categorii simple, de pild animale, mncare i haine. De obicei,este mai simplu s lucrai cu imagini ale acestor itemi, dar uniicopii nva mai uor dac ncep programul cu itemi 3D.

    ExempleAnimale, mncare, haine, mobil, mijloace de transport/vehicule,jucrii, camere, unelte de grdinrit, forme geometrice, litere,numere, fructe, buturi, corpuri cereti, plante, animale marine,pri ale corpului, oameni, instrumente muzicale, obiecte din baie,obiecte din buctrie, obiecte din garaj etc.

    Folosii promptul fizic, demonstraia, promptul verbal, indicareacu degetul sau o combinaie de prompturi. Diminuai treptatprompturile, pn cnd elevul ajunge s rspund independent.

    Elevul a ncheiat programele Potriviri nonidentice i Potriviriobiect la obiect.

    Elevul rspunde corect la opt din zece exerciii, fr s aib nevoiede prompt. Rspunsurile trebuie s fie corecte i atunci cnd elevullucreaz cu cel puin nc un terapeut diferit.

    Potriviri. Elevul sorteaz itemii n grupuri separate. Aezai pemas cte o imagine pentru fiecare categorie i denumii categoriadin imagine. Apoi, dai-i elevului pe rnd cte o imagine ispunei-i: "Potrivete cu [animale]." Dup ce ncepe s rspundconsecvent".putei transforma exerciiul de potrivire ntr-unul desortare, dndu-i toate pozele amestecate i cerndu-i s le sortezepe categorii.

  • Programe de lucru 101

    pa 2: Receptiv. Aezai pe mas dou sau mai multe imagini din categoriidiferite. Spunei-i elevului: "D-mi [animal]!"

    pa 3: Expresiv. Artati-i elevului o imagine i ntrebati-I: "Ce este?", , A

    Elevul rspunde denumind itemul (de exemplu, "vac"). Intrebaiapoi: "Ce este vaca?" Elevul trebuie s spun denumirea categoriei("animal") .

    tapa 4: Exemple de categorii. Cerei-i elevului s dea exemple dintr-ocategorie (de pild, "Spune-mi numele unui animal.") Dup ce dun exemplu, ludai-I i rugai-l s mai dea un exemplu (de pild,"Spune-mi numele unui ALT animal.") Dac e nevoie de prompt,aezai pe mas imagini din diverse categorii, inclusiv categoria pecare o cereti.,

    tapa 5: Categorii complexe. Rugai elevul s dea exemple dintr-o categoriece ndeplinete dou. sau mai multe condiii. Exemple: "Spune-minumele unui animal care triete n ocean.", "Spune-mi numeleunei mncri de la micul dejun.", "Spune-mi numele unui vehiculcare nu merge pe strad."

  • 102 Ghid de terapie ABA

    Cunotine generale i raionamente I

    Obiective: 1. Dobndirea de informaii generale care sunt funcionale i adecvatevrstei.

    2. Dezvoltarea gndirii abstracte.3. Sporirea ateniei fa de lumea nconjurtoare.4. pobndirea de mijloace noi de mbogire a limbajului.5. Imbunttirea abilittii de a rspunde la ntrebri.

    I I

    Procedeu: Punei-i elevului ntrebri care fac referire la cunotine generale. Dacnu cunoate rspunsul, oferiti-i voi informatia.

    I I

    Atenie: nu vei reui s dezvoltai capacitatea de nelegere a unuicopil doar oferindu-i informaii multiple i disparate, ci nvndu-Inumeroase exemple care fac referire la aceeai noiune, pn cndreuete s generalizeze singur.

    A. Asocieri1. Potrivire de obiecte 3D (itemi care sunt folosii mpreun).

    Prezentai-i elevului un item i ntrebai: "Cu ce se potrivete?"Elevul alege un item sau o imagine din mai multe de pe mas.

    2. Potrivire de imagini 2D.

    Exemple

    Creion/ hrtieoset/ pantofPern/patervet/ farfurieCostum de baie/prosopCret/ tabl de scrisFlori/vazCD/ CalculatorMnu/ mnMinge de tenis/rachetAcuarele / pensulMinge de baschet/ co

    Lopic/ gletuLingur/ castronelPeriut de dinti/past de dinti

    I I I

    Hain/ cciulFoarfec/hrtieCaset/ casetofonCma/ pantalonioset/ piciorLumnri/ tortBiciclet/ casc de protecieMtur/ fraPieptri/ usctor de pr

  • Programe de lucru 103

    Can/ ceainicSpuni prosopBebeluj'biberonCui/ciocan

    Tren ZineCreion colorat/ carte de coloraturub/piuliAspirator / covor

    B. Discriminare auditiv - sunete n direct. Aezai pe mas diverse obiectecare produc sunete, de exemplu o zornitoare, un clopoel, o mainude politie cu siren, o tob. Produceti un sunet cu un obiect identic cu, ,unul din cele aflate pe mas i ntrebai: "Care e la fel?" Ca prompt,lsai elevul s vad obiectul cu care producei sunetul respectiv. Elevultrebuie s imite aciunea i s produc acelai sunet. Diminuai promptulascunznd obiectul pe care l folosii pentru producerea sunetului.

    1. Elevul alege dintre mai multe obiecte.2. Elevul alege dintre mai multe imagini.3. Elevul rspunde fr indicii vizuale din care s aleag.

    c. Discriminare auditiv - sunete nregistra te.1. Elevul alege dintre mai multe obiecte.2. Elevul alege dintre mai multe imagini.3. Elevul rspunde fr indicii vizuale din care s aleag.

    D. Asociaz aciuni cu persoane, personaje sau animale.

    1. Ce spune o persoan sau un personaj? Cum face un animal? (Vacaface "muuu".)

    2. Ce mannc o persoan, un personaj sau un animal? (PopeyeMarinarul mnnc spanac.)

    3. Ce face o persoan, un personaj sau un animal? (Piraii caut comoriascunse.)

    4. Cine face/zice [sunet]? Ce face [sunet]?5. Cine mnnc [item]?6. Cine face [aciune]?

    E. Identific locuri.

    1. Camere din casa. Receptiv imaginib. Expresiv imaginic. Se duce n camera/locul denumitd. Numete camera/locul unde se afl

    2. Camere generice (din reviste, cri etc.)3. Locuri din cartier (parc, pot, McDonald's etc.)

  • 104 Ghid de terapie ABA

    F. Meseriijpersonaje.

    1. Identificarea receptiv a unei meserii2. "Cine [face o aciune specific unei meserii /unui personaj]?" -

    elevul arat o imagine3'- Denumirea expresiv a unei meserii4. "Cine [face o aciune specific unei meseriijunui personaj]?" -

    rspuns verbal5. "Ce face [doctorul]?"6. "Unde ntlneti [doctorul]?" - elevul arat o imagine7. "Unde ntlneti [doctorul]?" - rspuns verbal8. "Ce folosete [grdinarul]?" - elevul arat o imagine9. "Ce folosete [grdinarul]?" - rspuns verbal

    G. Opuse.

    1. Asociere de itemi.2. Receptiv: terapeutul aaz pe mas dou sau mai multe imagini i

    ntreab: fICare este opusul lui ...?" Elevul indic imaginea corect.3. Expresiv: terapeutul ntreab: fICare este opusul lui ...?" Elevul

    rspunde verbal. Nu se ofer nici un fel de indicii vizuale.

    H. Compoziie: "Din ce este fcut?" (lemn, hrtie, sticl, metal etc.)

    1. Potriviri. Elevul asociaz itemi fcui din acelai material.2. Elevul identific receptiv itemul care este fcut din materialul

    respectiv.SD: "Arat lemn."R: Elevul arat itemul fcut din lemn.

    3. Elevul numete materialul din care este fcut itemul.SD: Artati-i elevului o cma. ntrebati: "Din ce este fcut?", ,R: "Pnz" .

  • Programe de lucru 105

    Cunotine generale i raionamente II

    __ ctive:

    "'DCedeu:

    A.

    B.

    1. Dobndirea de informaii generale care sunt funcionale iadecvate vrstei.

    2. Dezvoltarea gndirii abstracte.

    Punei-i elevului ntrebri care fac referire la cunotine generale.Dac nu cunoate rspunsul, oferii-i voi informaia.

    Atenie: nu vei reui s dezvoltai capacitatea de nelegerea unui copil doar oferindu-i informaii multiple i disparate,ci nvndu-l numeroase exemple care fac referire la aceeainoiune, pn cnd reuete s generalizeze singur.

    Identificare/descriere. Pentru acest program, trebuie s generaicinci sau mai multe exemple ca rspunsuri pentru fiecare item.Cerei-i elevului s v dea un anumit numr de rspunsuri. ncepeicu dou i treptat cerei din ce n cemai multe, dar nu cerei mai multdect este rezonabil din punct de vedere al dezvoltrii copilului.Cnd l promptai, punei ntrebrile n ordine aleatorie, astfel nctrspunsurile s nu fie mecanice. Asigurai-v c recompensaigeneros orice fel de variaie introdus de copil.

    1. Descriepersoana sau obiectul (persoana/ itemul nu sunt prezente).2. Identific o persoan sau un obiect cu anumite caracteristici

    (persoana/jtemul nu sunt prezente).3. Cu ce te usuci la pr? Cu ce mnnci? etc.4. Unde se afl (pat, aragaz, volan, nori etc.)?5. Cevezi n (buctrie,bibliotec,cabinetul doctorului etc.)?

    Asocieri II.

    1. ntrebare verbal - rspuns verbal.SD: "Ce se potrivete cu piciorul?"R: "oseta".

    2. De ce se potrivesc?SD: "De ce se potrivete pantoful cu oseta?"R: "Port osete n picioare" .

  • 106 Ghid de terapie ABA

    c. Raionamente: elevul explic de ce facem anumite aciuni.1. De ce facem baie? De ce mergem la doctor?

    Elevul tie ce s fac n diverse situaii ("Ce faci cnd ...?").1. i-e foame, i-e frig, eti obosit, i-e somn, te-ai tiat la deget,

    eti bolnav (B: 3-0)2. Observi c i s-a dezlegat iretulla pantofi, i-e sete, vrei s iei

    afar i plou (B: 4-0)

    D.

    E. Elevul tie unde s se duc pentru diverse lucruri.1. Unde mergem ca s trimitem o scrisoare?

    Sarcini imposibile.1. Poi s atingi tavanul? De ce nu poi?

    Situaii anormale/absurde. Artai-i elevului obiecte sau poze ncare apar detalii anormale.

    1. Identificare: elevul arat detaliul anormal.2. Explicaie: elevul identific verbal problema. Exemplu: maina

    are trei roti.I

    3. Corectare: elevul remediaz situatia anormal sau descrie ce arI

    trebui fcut. Exemplu: asambleaz o ppu n mod corect.

    F.

    G.

    H.1.

    J.

    K.L.

    Identific itemul care lipsete dintr-o imagine.

    Ghicitori.

    Analogii (Elefantul este mare, oricelul este__ ).

    Continuarea unui ir: ABCABCA.... Ce urmeaz?

    Coduri. Elevului i se prezint o legend (de pild, inim=A, stea=B,cerc=C etc.). I se d apoi un rebus n care o parte este codificat, iarrestul spaiilor goale trebuie completate cu "traducerea" codului.

  • Programe de lucru 107

    biective:

    ocedeu:

    rompturi:

    riterii decepere arogramului:

    riterii desucces:

    Etapa 1:

    Etapa 2:

    La fel/diferit

    1. Dezvoltarea gndirii abstracte.2. Sporirea ateniei fa de caracteristicile obiectelor din jur.

    Prezentati-i elevului mai multi itemi care au o caracteristic, , A

    asemntoare i un alt item care are o caracteristic diferit. Incepeicu caracteristici fizice evidente i trecei treptat spre atribute maiabstracte i diferene mai fine, de detaliu.

    Folosii demonstraia, promptul verbal, indicarea cu degetul saupromptul de poziie. Diminuai treptat promptul, pn cnd elevulajunge s rspund independent.

    Elevul trebuie s fi ncheiat programul de Potriviri.

    Elevul rspunde corect la opt din zece exerciii, fr s aib nevoiede prompt, n dou sesiuni consecutive. Rspunsurile trebuie s fiecorecte i atunci cnd elevul lucreaz cu cel puin nc un terapeutdiferit.

    Luai un grup de obiecte identice (care au, de exemplu, aceeai cu-loare) i aezai n acest grup un obiect care are o caracteristic di-ferit. Cerei-i elevului s v dea obiectul care este diferit. Dup cenelege, reducei treptat cmpul vizual pn cnd rmn doar doiitemi care sunt la fel i unul care este diferit. Apoi, dup ce v ditemul diferit (vor rmne pe mas doi itemi identici), spunei-i s vdea "la fel". Dac e nevoie, promptai-I s ia ambii itemi i s vi-i dea.Treptat, cerei n ordine aleatorie itemii diferii i itemii la fel.

    Care este la fel/diferit? Aezai pe mas doi itemi (de exemplu, unmr i un pantof). Artai-i elevului alt pantof i ntrebai-l care estela fel! diferit.

  • 108 Ghid de terapie ABA

    Etapa 3: Expresiv. Punei pe mas doi itemi. ntrebai elevul: "Sunt la felsau sunt diferiti?"rCeneralizai n mediul natural (de exemplu, n timpul jocurilor, ntimp cecopilul face diverse treburi n cas, sejoac cu plastilina etc.).Exemple: "Adu-mi o farfurie la fel.", "Ia una diferit.", "Coloreaz-ope a ta la fel ca pe a mea.", "F un model diferit."

    Etapa 4: Urmai procedeul de mai sus i ntrebai elevul: "De ce suntdiferii?" sau "De ce sunt la fel?" Elevul rspunde: "Pentru camndoi sunt pantofi." (la fel) sau "Pentru c unul este pantof icellalt este mr." (diferit)

    Etapa 5: Folosii itemi care sunt la fel ntr-o anumit privin, dar diferiin alta. Elevul trebuie s rspund att la ntrebarea: "De ce suntla fel?", ct i la ntrebarea: "De ce sunt diferii?" Exemple: un cubrou i un cub verde; dou animale; un creion colorat i un creionobinuit etc.

    Trimiteri: AtributeCategoriiFunciiPotriviri

  • Programe de lucru 109

    Prepoziii

    iective: 1. nelegerea relaiei dintre obiecte i mediu.2. Deprinderea unui instrument de baz al limbajului.3. Dobndirea unui mijloc de a gsi sau de a aeza obiectele n

    mediu.4. nvtarea notiunii" unde" ., ,

    ocedeu: Procedeu: n general, acest program li se pare greu copiilor, care uneoril refuz cu totul. Dac nu avei succes la nceput, v recomandm s-Imai amnati o vreme.,

    Este foarte important ca exerciiile din acest program s fie predatentr-o manier ct mai plcut. Folosii obiectele n mod creativ igndii-v la o modalitate ingenioas de prezentare. De exemplu,facei un joc n care v prefacei c mergei la grdina zoologic ipunei animalele nu doar n cuc, ci i pe cuc, lng cuc etc. Alteexemple:

    Joc la ferm, cu animale i tractorCastel cu figurineO scen din oceanCasa ppuiiAutobuzul colii

    Luai o cutie, o can, o gleat sau alt recipient asemntor (pe carel vom numi itemul staionar). Itemul trebuie s poat fi folosit cu celpuin dou prepoziii diferite. De exemplu, aezat cu gura n sus, ocan poate fi folosit cu prepoziiile n i lng. Aezat cu gura n jos,poate fi folosit cu prepoziiile pe, sub i lng. Luai un item mobil,de pild un cub sau o jucrie mic, i aezai-l n diverse poziii: pe,sub etc. Schimbati frecvent itemul n timpul exercitiilor. Puteti lucra, "acelai program cerndu-i elevului s aeze un item mobil n diferitepoziii fa de un scaun sau o mas (de exemplu, "Pune-l pe Batman

    b V'')su masa ..

    Dup ce elevul a nvat prepoziiile lucrnd la mas, generalizainoiunea folosind cri cu imagini, locuri din cas i de afar.

  • 92 Ghid de terapie ABA

    Etapa 9: Generalizeaz n situaii naturale. Elevul descrie cum se simte elsau cum se simte alt persoan.

    Etapa 10: Empatia. Demonstreaz c tie cum s reacioneze ntr-o anumitsituatie.,

    Exemple: cineva declar c este flmnd/ speriati suprat/ rnit/ie frig etc. i! sau exemplific starea respectiv.

    Elevul fie explic verbal ce ar face n situaia aceea, fie exemplifico reactie adecvat.,

    Trimiteri: PotriviriDenumiri (receptiv)Denumiri (expresiv)

  • 110 Ghid de terapie ABA

    Etapa 1: Potriviri de imagini. Folosii imagini care nfieaz diversenoiuni de poziie (de exemplu, un copil care st pe mas i un copilcare st sub mas). Aezai pe mas dou imagini care nfieazaceeai persoan n poziii diferite. Dai-i elevului imaginea uneialte persoane, dar care se afl ntr-o poziie comun cu una din celede pe mas, i spunei-i: "Potrivete [pe]."

    a) [OPIONAL] La nceput, poate fi mai uor s nvai elevulce nseamn partea de deasupra vs. partea lateral a unui obiect.Puneti itemul stationar n fata elevului i cereti-i s pun mna pe

    I " I

    partea de deasupra, apoi pe partea lateral a obiectului. Folosiiprocedeul obinuit de predare a discriminrii. Promptai folosindun gest mai teatral fcut cu palma i atingnd obiectul n pozitiile~ /cerute. Incurajati elevul s se amuze n timpul acestei activiti.

    b) nvai elevul s aeze un obiect mobil pe vs. lng itemulstaionar. Ca obiecte mobile, folosii diverse figurine interesantepentru copil i schimbai-le dup cteva exerciii. Dup ce elevul anvat cele dou prepoziii, putei trece la noi prepoziii receptive:

    Prepoziii (receptiv) - nivel de nceputPe Lngfu Sub

    Etapa 2:

    Prepoziii (receptiv) - nivel avansatn spatele n faantre

    O modalitate de a face acest program interesant pentru copil estes folosii un personaj favorit al su, care s-I ntrebe cum ajungentr-un loc exprimat prin relaie cu itemul staionar (de exemplu,"Bun, mi spui i mie cum ajung n spatele scaunului?"). Elevul lpoate duce singur n locul respectiv sau l poate privi cum "merge"singur.

    O alt idee este s folosii Colorjorms". Spunei-i elevului s pun oform ntr-o anumit poziie (de exemplu, s-I pun pe Batman nBatmobile sau pe Mickey sub mas).

    Joc cu prepoziii: folosii"un scaun sau alt obiect care are poziiiclare (de exemplu, pe, sub, n spatele etc.). Aezai apoi n acestepoziii cni cu gura n jos, sub care ascundei ceva bun. Spunei-ielevului s caute pe/ sub/n spatele scaunului. Dac elevul alegecana corect, primete surpriza ascuns sub can.

    17 Set de abibilduri refolosibile, reprezentnd diverse personaje sau teme (n.trad.).

  • Programe de lucru 111

    Etapa 3:

    Pentru prepoziiile n faa sau n spatele, asigurai-v c folosii itemicare au o fa i un spate foarte distincte. Un scaun este bun, dar ocutie nu este. Putei folosi i dou animale aezate una n spateleceleilalte. Cereti-i elevului s v arate care este n fat i care este, ,n spate.

    Pentru generalizare, putei organiza o vntoare de comori,ascunznd diverse surprize n poziii ct mai diferite: pe, sub, n etc.

    Cerei-i elevului s se aeze n diverse poziii fa de itemiistaionari. Exemple: "Du-te sub mas!", "Stai n picioare pe scaun!","Intr n coul de rufe!", "Du-te n spatele mamei!"

    Etapa4:

    Etapa 5:

    Identificarea receptiv a prepoziiilor n imagini.

    Expresiv 3D. Folosind obiecte staionare i obiecte mobile,exemplificai diverse prepoziii i ntrebai elevul: "Unde este[obiectulmobil]?"

    Etapa 6: Expresiv 2D. Folosii imagini pentru a prezenta noiunile depoziie. Alegei crticele ilustrate.

  • Programe de lucru 93

    Gesturi (Pragmatic)

    Obiective: 1.2.3.4.5.

    Familiarizarea cu mijloace de comunicare nonverbal des ntlnite.Sporirea ateniei fa de mediul nconjurtor.mbunttirea capacitii de a descifra indiciile sociale., ,Integrarea mai bun n clas i n grupurile de copii.Dezvoltarea unor mijloace suplimentare de comunicare.

    Prompturi: Folosii promptul fizic, demonstraia, promptul verbal, promptul depoziie sau indicarea cu degetul. Diminuai treptat promptul, pn cndelevul ajunge s rspund independent.

    Criterii de Elevul rspunde corect la nou din zece exerciii. Rspunsurile trebuiesucces: s fie corecte i atunci cnd elevul lucreaz cu cel puin nc un terapeut

    diferit.

    Etapa 1: Elevul imit gesturi.

    Gest Semnificaientinde braul, mic ritmic palma n sus "Ridic-te!"Cheam cu degetul arttor sau cu mna "Vino aici!"ntinde braul cu palma orientat spre privitor "Stop!"Ridic degetul arttor "Ateapt!"Mic braul nainte i napoi "D-te la o parte!"Mic degetul arttor "Fii cuminte!"D din umeri "Nu tiu!"i pune degetul pe buze "Linite!"Aplaud/ "Bravo!"Ridic degetul mare "Super!"Ridic ambele degete mari "Bine!"Face semnul OK "Delicios!"Sebate uor pe burt "Nu-mi place gustul!"Scoate limba dezgustat/Se ine de nas "Miroase urt!"St cu brbia n palm -"M-am plictisit!"Semut de pe un picior pe altul, se uit la ceas "Vreau s pled"Se apleac uor spre interlocutor, d din cap "M intereseaz!"

  • 94 Ghid de terapie ABA

    Etapa 5: Elevul descifreaz indicii nonverbale i i modific n mod adecvatcomportamentul.a. Inainteaz sau consider ca a venit rndul lui cnd terapeutul l

    cheam fcnd semn cu degetul.b. Face un pas napoi sau se d n spate cnd terapeutul i mic dosul

    palmei nainte i napoi.c. Descifreaz corect micrile fcute cu capul ("da" sau "nu").

    Terapeutul poate aranja o situaie n care altcineva s guste omncare,iar elevul s fie ntrebat dac persoanei respective i-a plcut sau numncarea.

    d. Descifreaz indicaiile date cu degetul arttor pentru a localiza unobiect sau un loc n care s stea n timpul unei activiti.

    e. Poate spune despre dou persoane (reale sau din imagini) care dinele ascult (deoarece se apleac nainte, se uit la cealalt persoan,d din cap) i care nu este atent (deoarece se uit n alt parte, seuit la degete, citete o carte).

    Trimiteri: Coordonarea atenieiEmoiiAciuni simbolice

    Etapa 2:

    Etapa 3:

    Etapa 4:

    D ochii peste capCascSt cu bratele ncruciate'\.~'->..

  • Programe de lucru 95

    Obiective:

    Procedeu:

    rompturi:

    Criterii decepere arogramului:

    riterii desucces:

    tapa 1:

    tapa 2:

    Etapa 3:

    Atribute

    1.2.3.

    mbogirea limbajului.A 'Invtarea unor notiuni noi., ,Sporirea ateniei fa de mediul nconjurtor.

    Urmai procedeul de baz pentru predarea discriminrii. Folosiiobiecte concrete care s reprezinte fiecare atribut. Alegei obiectecare sunt asemntoare n toate privinele, cu excepia atributuluipe care dorii s-I predai. Fiecare atribut poate fi predat lanceput prin potrivire, apoi prin identificare receptiv i denumireexpresiv. Este posibil ca elevul s nvee mai bine dac folosii lanceput obiecte, pe urm imagini. Cu toate acestea, unii nvat mairepede dac ncep direct cu imagini. n ambele cazuri, atributeletrebuie generalizate folosind materiale ct mai diverse.

    Folosii promptul fizic, promptul de poziie sau gestul. Diminuaitreptat promptul, pn cnd elevul ajunge s rspund independent.

    ncepei cu atribute concrete i trecei apoi la atribute abstracte.Consultai normele pentru limbajul adecvat vrstei.

    Elevul rspunde corect la nou din zece exerciii, fr s aib nevoiede prompt i avnd la dispoziie dou opiuni. Rspunde corectla opt din zece exerciii atunci cnd are de ales ntre trei sau maimulte opiuni. Rspunsurile trebuie s fie corecte i atunci cndelevul lucreaz cu cel puin nc un terapeut diferit.

    Culori.

    Mrime.

    Atribute fizice. "Arat [cald]." vs. "Arat [rece]."a. Rece/ caldb. Ud/uscatc. Fin/ aspru

  • 96 Ghid de terapie ABA

    d. Tare/moalee. Ascuit/ tocitf. Greu/uorg. Dulce/acruh. ntuneric/lumini. Curati murdarj. Vechi/nouk. Drept/ strmb

    Etapa 4: Genul. Folosii imagini cu fete i biei.a. Potriviri: "Potrivete biat la biat." vs. "Potrivete fat la fat."b. Receptiv: "Arat biat." vs. "Arat fat."

    Etapa 5: Compoziie. Receptiv: "Arat [plastic]." Expresiv: "Din ce estefcut?"a. Plasticb. Lemnc. Hrtied. Bumbace. Metalf. Pieleg. Sticl

    Etapa 6: Relaii temporale.a. Primul/ultimulb. nainte/dup

    Relaii spaiale. "Arat [aproape]." vs. "Arat [departe]."a. Sus/josb. n jurulc. Departe/aproaped. n mijloc

    Etapa 7:

    Etapa 8: Atribute cantitative. "Rostogolete mingea repede." vs."Rostogolete mingea ncet."a. Repede/ncetb. Lung/ scurtc. nalt/ scundd. Lat/nguste. O parte/jumtate/ntregf. Tot/puin/nimicg. Puini/mulih. Greu/ uori. Plin/gol

  • Programe de lucru 97

    tapa 9: Alte atribute opusea. Noapte/zib. Deschis/nchisc. Tnr/btrnd. Aprins/stinse. Legat/ dezlegat

    tapa 10: Conectori logicia. Sau: .D-rru-I pe cel albastru sau pe cel rou."b. i: "D-mi-l pe cel albastru i pe cel rou."c. Nu: .D-mi-l pe cel care nu este albastru."

  • 98 Ghid de terapie ABA

    Obiective:

    Procedeu:

    Prompturi:

    Criterii deincepere aprogramului:

    Criterii desucces:

    Etapa 1:

    Etapa 2:

    Functii,

    1. omai bun ntelegere a ceea ce se ntmpl n jur.2. mbogirea limbajului.3. mbunittirea memoriei i a capacittii de a rationa., "Elevului i se prezint diveri itemi i i se cere s explice funcia lor(sau invers).

    Folosii promptul fizic, demonstraia, promptul verbal, indicareacu degetul sau promptul de poziie. Diminuai treptat prompturile,pn cnd elevul ajunge s rspund independent.

    Denumiri (expresiv). Aciuni (expresiv).

    Elevul rspunde corect la nou din zece exerciii, fr s aib nevoiede prompt. Rspunsurile trebuie s fie corecte i atunci cnd elevullucreaz cu cel puin nc un terapeut diferit.

    Nonverbal (elevul demonstreaz aciunea).a. Artati-i elevului un obiect. ntrebati-l: "Ce faci cu el?" Elevul, ,

    trebuie s demonstreze actiunea adecvat.,b. Punei mai multe obiecte pe mas. Terapeutul mimeaz o

    aciune i ntreab: "Cu ce faci aa?" Elevul trebuie s aleagobiectul corect.

    Punei mai multe obiecte 3D pe mas.a. (SD de imagine) Artai-i elevului imaginea unei aciuni i

    ntrebati-l: "Cu ce faci aa?" Elevul alege un obiect de pe mas.(Putei 'lucra aceast etap i ca potrivire. ntrebai: "Cu ce sepotrivete?", urmnd ca elevul s aeze imaginea care reprezintactiunea lng obiectul corespunztor.)

    b. (SP verbal) ntrebai elevul ce ar folosi ca s se spele pe dini, sse spele pe fa, s bea suc etc. Elevul alege un obiect de pe mas.

  • Programe de lucru 99

    pa 3: Artai-i elevului un obiect 3D i ntrebai: "Ce faci cu el?"a. (Rspuns nonverbal) Elevul alege imaginea reprezentnd

    aciunea corect dintre celelalte imagini de pe mas.b. (Rspuns verbal) Elevul spune la ce folosete obiectul.

    pa 4: Aezai pe mas mai multe imagini 2D reprezentnd diveri itemi.a. (SD de imagine) Artai-i elevului imaginea unei aciuni i

    ntrebai-l: "Cu ce faci aa?" Elevul alege de pe mas imagineaobiectului corect. (Putei lucra aceast etap i ca potrivire.

    _ntrebai: "Cu ce se potrivete?", urmnd ca elevul s aezeimaginea care reprezint aciunea lng imaginea obiectuluicorespunztor.)

    b. (SD verbal) ntrebai elevul ce ar folosi ca s se spele pe dini, sse spele pe fa, s bea suc etc. Elevul alege imaginea corect depe mas.

    pa 5: Artai-i elevului imaginea unui obiect i ntrebai-l: "Ce faci cuasta?"a. Rspuns nonverbal: elevul mimeaz aciunea corect.b. Alegeri multiple nonverbale: elevul alege dintre imaginile de

    pe mas imaginea reprezentnd aciunea corect.c. Rspuns verbal: elevul spune la ce folosete obiectul.

    Intraverball (nu se folosesc indicii vizuale). ntrebai elevul ce arfolosi ca s se spele pe dini, s se spele pe fa, s bea suc etc. Elevuld un rspuns verbal.

    Intraverbal2 (nu se folosesc indicii vizuale). ntrebai elevul la cefolosete periua de dini/ spunulj cana etc. Elevul d un rspunsverbal.1. Scaun, main, pat (B: 2-0)2. Cas, creion, farfurie (B: 2-6)3. Carte, telefon, foarfec (B: 3-0)

    pa 6:

    pa 7:

    pa 8: Funciile prilor corpului.a. "Ce faci cu ochii?"b. "Cu ce vezi?"

    pa 9: Funciile camerelor.a. "Ce faci n [denumirea camerei]?"b. "Unde [denumirea aciunii]?" Exemplu: "Unde dormi?"

    Cunotine generale i raionamenteCategorii


Recommended