Home >Documents >35181 coelho-paulo-alchimistul

35181 coelho-paulo-alchimistul

Date post:25-Dec-2014
Category:
View:188 times
Download:0 times
Share this document with a friend
Description:
 
Transcript:
  • 1. Alchimistul PAULO COELHO (ALQUIMISTA, 1988) Prefa Este important s spunem cteva lucruri despre faptul c Alchimistul este o carte simbolic, diferit de Jurnalul unui magician, care n-a fost o lucrare de ficiune. Unsprezece ani de via am dedicat Alchimiei. Simpla idee de a transforma metalele n aur sau de a descoperi Elixirul tinereii fr btrnee era prea fascinant ca s treac neobservat de orice novice n ale magiei. Mrturisesc c Elixirul tinereii fr btrnee m seducea cel mai tare: nainte de a nelege i simi prezena lui Dumnezeu, ideea c totul se va sfri ntr-o bun zi m aducea la disperare. Astfel, aflnd despre posibilitatea de a obine un lichid n stare s-mi prelungeasc pentru muli ani existena, am hotrt s m dedic trup i suflet fabricrii lui. Era o perioad de mari transformri sociale nceputul anilor '70 i nc nu existau publicaii serioase cu privire la Alchimie. Am nceput, la fel ca unul dintre personajele crii, s cheltui puinii bani pe care i aveam pe cumprarea unor cri din strintate, i-mi dedicam multe ore din zi studiului simbologiei lor complicate. Am cutat dou-trei persoane serioase din Rio de Janeiro care se dedicaser n mod serios Marii Opere, dar acestea au refuzat s m primeasc. I-am cunoscut i pe alii care i spuneau alchimiti, i aveau laboratorul propriu i promiteau s m nvee tainele Artei n schimbul unei adevrate averi; azi neleg c acetia nu tiau nimic din ceea ce pretindeau s m nvee. Dar cu toat struina mea, rezultatele au fost zero absolut. Nu se ntmpla nimic din ceea ce manualele de Alchimie afirmau n limbajul lor complicat. Era un ir nesfrit de simboluri, de dragoni, de lei, sori, luni i argint viu, iar eu aveam mereu impresia c mergeam pe un drum greit, pentru c limbajul simbolic permite o cantitate uria de erori. n 1973, disperat de absena oricrui progres, am comis un act de o iresponsabilitate suprem. n acel timp eram angajat la Secretariatul pentru Educaie din Mato Grosso, pentru a ine cursuri de teatru n acel stat, aa c am hotrt s-mi folosesc studenii la nite ateliere de teatru care aveau ca tem Tabla de Smarald. Aceasta, mpreun cu unele incursiuni ale mele n zonele mocirloase ale magiei, au fcut ca n anul urmtor s pot simi pe propria piele adevrul proverbului: Dup fapt, i rsplat. Totul n jurul meu s-a prbuit complet. Mi-am petrecut urmtorii ase ani din via ntr-o atitudine destul de sceptic n ceea ce privete tot ce era legat de mistic. n acest exil spiritual am nvat multe lucruri importante: c acceptm un adevr numai dup ce l-am negat din tot sufletul, c nu trebuie s fugim de propriul nostru destin i c mna lui Dumnezeu este infinit de generoas, n pofida severitii ei. n 1981, am fcut cunotin cu RAM, organizaia ocult unde mi-am gsit i un Maestru, care avea s m readuc pe drumul ce-mi era scris. i n timp ce el m pregtea n nvtura mea, m-am apucat din nou s studiez Alchimia pe cont propriu, ntr-o noapte, cnd stteam de vorb dup o epuizant sesiune de telepatie, am ntrebat de ce limbajul alchimitilor era att de vag i de complicat. Sunt trei tipuri de alchimiti, spuse Maestrul meu. Aceia care sunt imprecii pentru c nu tiu ce vorbesc; aceia care sunt imprecii pentru c tiu ce vorbesc, dar tiu i c limbajul Alchimiei este un limbaj adresat inimii i nu raiunii. i al treilea tip? am ntrebat. Aceia care nu au auzit niciodat vorbindu-se despre Alchimie, dar care au reuit, prin experiena lor, s descopere Piatra Filosofal. Aa s-a hotrt Maestrul meu care aparinea celui de-al doilea tip s-mi predea lecii de Alchimie. Am descoperit c limbajul simbolic, care m irita i m descumpnea att, era unicul mod de a atinge Sufletul Lumii, sau ceea ce Jung a denumit incontientul colectiv. Am descoperit Legenda personal i Semnele lui Dumnezeu, adevruri pe care raionamentul meu intelectual refuza s le accepte din cauza simplitii. Am descoperit c a ajunge la Marea Oper nu este misiunea unor alei, ci a tuturor fiinelor omeneti de pe faa Pmntului. Sigur c nu totdeauna vedem Marea Oper sub forma unui ou sau a unui flacon cu lichid, dar toi putem fr umbr de ndoial s ne cufundm n Sufletul Lumii. De aceea Alchimistul este i un text simbolic. De-a lungul paginilor sale, n afar de faptul c am transmis tot ce am nvat despre aceasta, am ncercat s aduc un omagiu marilor scriitori care au reuit s ajung la Limbajul Universal: Hemingway, Blake, Borges (care a folosit i el istoria persan ntr-una din povestirile lui), Malba Tahan i alii. - 1 -
  • 2. Pentru a completa aceast lung prefa i a ilustra ceea ce Maestrul meu voia s spun cu al treilea tip de alchimiti, merit s amintim o ntmplare pe care el nsui mi-a povestit-o n laboratorul lui. Sfnta Maria, cu pruncul Iisus n brae, s-a hotrt s vin pe Pmnt ca s viziteze o mnstire. Mndri foarte, clugrii au fcut un ir lung i fiecare s-a nfiat n faa Sfintei Fecioare pentru a I se nchina. Unul a declamat poeme frumoase, altul I-a artat miniaturile sale pentru Biblie, al treilea I-a recitat numele tuturor sfinilor. i aa unul dup altul, fiecare clugr i-a adus omagiul Maicii Domnului i Pruncului Iisus. Dar ultimul din ir era cel mai umil clugr din mnstire, care niciodat nu nvase neleptele scrieri ale epocii. Prinii lui fuseser oameni simpli care lucrau la un vechi circ din mprejurimi i tot ce-l putuser nva era s arunce mingi n sus i s fac cteva jonglerii. Cnd a venit rndul acestuia, ceilali clugri au vrut s pun capt nchinciunilor, pentru c fostul scamator nu avea nimic important de spus i putea strica imaginea mnstirii. Dar clugrul simea, n adncul sufletului, o dorin arztoare s druiasc ceva lui Iisus i Sfintei Fecioare. Ruinat, simind privirea mustrtoare a frailor lui, a scos cteva portocale din sutan i a nceput s le arunce n sus i s jongleze cu ele, aa cum tia el. i doar n acel moment Pruncul Iisus a zmbit i a nceput a bate din palme n braele Sfintei Marii. i Maica Domnului numai lui i-a ntins braele, lsndu-l s-l ating pe Prunc. AUTORUL i pe cnd mergeau ei, El a intrat ntr-un sat, iar o femeie, cu numele Marta, L-a primit n casa ei. i ea avea o sor ce se numea Maria, care, aezndu-se la picioarele Domnului, asculta cuvntul Lui. Iar Marta se silea cu mult slujire i, apropiindu-se, a zis: Doamne! au nu socoteti c sora mea m-a lsat singur s slujesc? Spune-i deci s-mi ajute. i rspunznd, Domnul i-a zis: Marto, Marto, te ngrijeti i pentru multe te sileti. Dar un lucru trebuie: cci Maria partea cea bun a ales, care nu se va lua de la ca. LUCA, 10: 38-42 Prolog Alchimistul lu o carte pe care o adusese cineva din caravan. Tomul era fr copert, dar reui s-i identifice autorul: Oscar Wilde. n timp ce-i rsfoia paginile, gsi o povestire despre Narcis. Alchimistul cunotea legenda lui Narcis, frumosul biat care-i contempla zilnic propria frumusee ntr-un lac. Era att de fascinat de el nsui c ntr-o bun zi a czut n lac i a murit necat. n locul acela, a aprut o floare care s-a numit narcis. Dar nu aa i ncheia Oscar Wilde povestirea. El spunea c atunci cnd a murit Narcis, au venit naiadele zeiele izvoarelor i ale pdurii i au vzut lacul transformat dintr-unul cu ap dulce, ntr-un ulcior cu lacrimi srate. De ce plngi? au ntrebat naiadele. Plng pentru Narcis, rspunse lacul. Ah, nu-i de mirare c plngi pentru Narcis, continuar ele. La urma urmelor, dei noi am alergat mereu dup el prin pdure, tu erai singurul care puteai s-i contempli de aproape frumuseea. Dar Narcis era frumos? ntreb lacul. Cine altul poate ti mai bine dect tine? rspunser, surprinse, naiadele. La urma urmelor, doar pe marginile tale se apleca el n fiecare zi. Lacul rmase tcut o vreme. ntr-un trziu, zise: l plng pe Narcis, dar niciodat n-am tiut c el era frumos. l plng pe Narcis pentru c de fiecare dat cnd se apleca deasupra apelor mele, eu puteam s vd reflectat, n fundul ochilor lui, propria-mi frumusee. Ce povestire frumoas, spuse Alchimistul. Partea nti Biatul se numea Santiago. Se ntuneca tocmai cnd ajunse cu turma lui n faa unei vechi biserici prsite. Acoperiul se prbuise de mult, i in locul unde pe vremuri se afla sacristia cretea acum un sicomor uria. Hotr s petreac noaptea aici. i mn toate oile prin ruinele porii i apoi puse nite scnduri pentru ca acestea s nu fug n timpul nopii. Nu erau lupi pe acolo, dar odat i - 2 -
  • 3. scpase una n timpul nopii i a trebuit s-i piard toat ziua urmtoare pentru a gsi oaia rtcit. i ntinse haina pe jos i se aez, folosind cartea pe care o terminase de citit drept pern. i spuse, nainte de a adormi, c ar trebui s nceap s citeasc nite cri mai groase durau mai mult pn se sfreau i erau perne mai confortabile n timpul nopii. Era nc ntuneric cnd se trezi. Privi n sus i vzu stelele care strluceau prin acoperiul aproape nruit. Voiam s mai dorm puin, se gndi el. Avusese acelai vis ca i sptmna trecut, i iari se trezise nainte de sfrit. Se ridic i lu o nghiitur de vin. Apoi i lu toiagul i ncepu s-i trezeasc oile care nc mai dormeau. Observase c imediat ce se trezea el, cea mai mare parte a animalelor se deteptau i ele. Ca i cum ar fi existat o energie misterioas care i unea viaa de aceea a oilor cu care strbtuse pmntul de doi ani ncoace n cutare de hran i ap. S-au obinuit atta cu mine c-mi cunosc obiceiurile, i spuse n oapt. Dar sttu o clip i se gndi c ar fi putut s fie i invers: s-o fi obinuit el cu orarul oilor. Dar erau i unele oi care ntrziau s se scoale. Biatul le trezi pe rnd cu toiagul, strignd-o pe fiecare pe nume. Totdeauna crezuse c oile sunt n stare s neleag ce vorbete el. De aceea obinuia uneori s le citeasc pri din crile care l impresionaser, sau s vorbeasc despre singurtatea i bucuria unui cioban pe cmp, ori s comenteze ultimele nouti pe care le vedea prin oraele pe unde se ntmpla s treac. ns n ultimele dou zile avusese o singur grij: fata negustorului care locuia n or
Embed Size (px)
Recommended