Home >Documents >Alchimistul, Paulo Coelho

Alchimistul, Paulo Coelho

Date post:05-Dec-2015
Category:
View:28 times
Download:1 times
Share this document with a friend
Description:
O carte plina de simboluri, de esente deschizatoare de inimi.
Transcript:

PAULO COELHO

Alchimistul

(ALQUIMISTA, 1988)

PREFA

Este important s spunem cteva lucruri despre faptul c Alchimistul este o carte simbolic, diferit de Jurnalul unui magician, care n-a fost o lucrare de fic)iune.

Unsprezece ani de via) am dedicat Alchimiei. Simpla idee de a transforma metalele n aur sau de a descoperi Elixirul tinere)ii fr btrne)e era prea fascinant ca s treac neobservat de orice novice n ale magiei. Mrturisesc c Elixirul tinere)ii fr btrne)e m seducea cel mai tare: nainte de a n)elege i sim)i prezen)a lui Dumnezeu, ideea c totul se va sfri ntr-o bun zi m aducea la disperare. Astfel, aflnd despre posibilitatea de a ob)ine un lichid n stare s-mi prelungeasc pentru mul)i ani existen)a, am hotrt s m dedic trup i suflet fabricrii lui.

Era o perioad de mari transformri sociale nceputul anilor '70 i nc nu existau publica)ii serioase cu privire la Alchimie. Am nceput, la fel ca unul dintre personajele cr)ii, s cheltui pu)inii bani pe care i aveam pe cumprarea unor cr)i din strintate, i-mi dedicam multe ore din zi studiului simbologiei lor complicate. Am cutat dou-trei persoane serioase din Rio de Janeiro care se dedicaser n mod serios Marii Opere, dar acestea au refuzat s m primeasc. I-am cunoscut i pe al)ii care i spuneau alchimiti, i aveau laboratorul propriu i promiteau s m nve)e tainele Artei n schimbul unei adevrate averi; azi n)eleg c acetia nu tiau nimic din ceea ce pretindeau s m nve)e.

Dar cu toat struin)a mea, rezultatele au fost zero absolut.

Nu se ntmpla nimic din ceea ce manualele de Alchimie afirmau n limbajul lor complicat. Era un ir nesfrit de simboluri, de dragoni, de lei, sori, luni i argint viu, iar eu aveam mereu impresia c mergeam pe un drum greit, pentru c limbajul simbolic permite o cantitate uria de erori. n 1973, disperat de absen)a oricrui progres, am comis un act de o iresponsabilitate suprem. n acel timp eram angajat la Secretariatul pentru Educa)ie din Mato Grosso, pentru a )ine cursuri de teatru n acel stat, aa c am hotrt s-mi folosesc studen)ii la nite ateliere de teatru care aveau ca tem Tabla de Smarald. Aceasta, mpreun cu unele incursiuni ale mele n zonele mocirloase ale magiei, au fcut ca n anul urmtor s pot sim)i pe propria piele adevrul proverbului: "Dup fapt, i rsplat". Totul n jurul meu s-a prbuit complet.

Mi-am petrecut urmtorii ase ani din via) ntr-o atitudine destul de sceptic n ceea ce privete tot ce era legat de mistic. n acest exil spiritual am nv)at multe lucruri importante: c acceptm un adevr numai dup ce l-am negat din tot sufletul, c nu trebuie s fugim de propriul nostru destin i c mna lui Dumnezeu este infinit de generoas, n pofida severit)ii ei.

n 1981, am fcut cunotin) cu RAM, organiza)ia ocult unde mi-am gsit i un Maestru, care avea s m readuc pe drumul ce-mi era scris. i n timp ce el m pregtea n nv)tura mea, m-am apucat din nou s studiez Alchimia pe cont propriu, ntr-o noapte, cnd stteam de vorb dup o epuizant sesiune de telepatie, am ntrebat de ce limbajul alchimitilor era att de vag i de complicat.

Snt trei tipuri de alchimiti, spuse Maestrul meu. Aceia care snt imprecii pentru c nu tiu ce vorbesc; aceia care snt imprecii pentru c tiu ce vorbesc, dar tiu i c limbajul Alchimiei este un limbaj adresat inimii i nu ra)iunii.

i al treilea tip? am ntrebat.

Aceia care nu au auzit niciodat vorbindu-se despre Alchimie, dar care au reuit, prin experien)a lor, s descopere Piatra Filosofal.

Aa s-a hotrt Maestrul meu care apar)inea celui de-al doilea tip s-mi predea lec)ii de Alchimie. Am descoperit c limbajul simbolic, care m irita i m descumpnea att, era unicul mod de a atinge Sufletul Lumii, sau ceea ce Jung a denu-mit "incontientul colectiv". Am descoperit Legenda personal i Semnele lui Dumnezeu, adevruri pe care ra)ionamentul meu intelectual refuza s le accepte din cauza simplit)ii. Am

descoperit c a ajunge la Marea Oper nu este misiunea unor alei, ci a tuturor fiin)elor omeneti de pe fa)a Pmntului. Sigur c nu totdeauna vedem Marea Oper sub forma unui ou sau a unui flacon cu lichid, dar to)i putem fr umbr de ndoial s ne cufundm n Sufletul Lumii.

De aceea Alchimistul este i un text simbolic. De-a lungul paginilor sale, n afar de faptul c am transmis tot ce am nv)at despre aceasta, am ncercat s aduc un omagiu marilor scriitori care au reuit s ajung la Limbajul Universal: Hemingway, Blake, Borges (care a folosit i el istoria persan ntr-una din povestirile lui), Malba Tahan i al)ii.

Pentru a completa aceast lung prefa) i a ilustra ceea ce Maestrul meu voia s spun cu al treilea tip de alchimiti, merit s amintim o ntmplare pe care el nsui mi-a povestit-o n laboratorul lui.

Sfnta Maria, cu pruncul Isus n bra)e, s-a hotrt s vin pe Pmnt ca s viziteze o mnstire. Mndri foarte, clugrii au fcut un ir lung i fiecare s-a nf)iat n fa)a Sfintei Fecioare pentru a I se nchina. Unul a declamat poeme frumoase, altul I-a artat miniaturile sale pentru Biblie, al treilea I-a recitat numele tuturor sfin)ilor. i aa unul dup altul, fiecare clugr i-a adus omagiul Maicii Domnului i Pruncului Isus.

Dar ultimul din ir era cel mai umil clugr din mnstire, care niciodat nu nv)ase n)eleptele scrieri ale epocii. Prin)ii lui fuseser oameni simpli care lucrau la un vechi circ din mprejurimi i tot ce-l putuser nv)a era s arunce mingi n sus i s fac cteva jonglerii.

Cnd a venit rndul acestuia, ceilal)i clugri au vrut s pun capt nchinciunilor, pentru c fostul scamator nu avea nimic important de spus i putea strica imaginea mnstirii. Dar clugrul sim)ea, n adncul sufletului, o dorin) arztoare s d-ruiasc ceva lui Isus i Sfintei Fecioare.

Ruinat, sim)ind privirea mustrtoare a fra)ilor lui, a scos cteva portocale din sutan i a nceput s le arunce n sus i s jongleze cu ele, aa cum tia el.

i doar n acel moment Pruncul Isus a zmbit i a nceput a bate din palme n bra)ele Sfintei Marii. i Maica Domnului numai lui i-a ntins bra)ele, lsndu-l s-l ating pe Prunc.

AUTORUL

i pe cnd mergeau ei, El a intrat ntr-un sat, iar o femeie, cu numele Marta, L-a primit n casa ei.

i ea avea o sor ce se numea Maria, care, aezndu-se la picioarele Domnului, asculta cuvntul Lui.

Iar Marta se silea cu mult slujire i, apropiindu-se, a zis: Doamne! au nu socoteti c sora mea m-a lsat singur s

slujesc? Spune-i deci s-mi ajute. i rspunznd, Domnul i-a zis:

Marto, Marto, te ngrijeti i pentru multe te sileti.

Dar un lucru trebuie: cci Maria partea cea bun a ales, care nu se va lua de la ca.

LUCA, 10: 38-42

PROLOG

Alchimistul lu o carte pe care o adusese cineva din caravan. Tomul era fr copert, dar reui s-i identifice autorul: Oscar Wilde. n timp ce-i rsfoia paginile, gsi o povestire despre Narcis.

Alchimistul cunotea legenda lui Narcis, frumosul biat care-i contempla zilnic propria frumuse)e ntr-un lac. Era att de fascinat de el nsui c ntr-o bun zi a czut n lac i a murit necat. n locul acela, a aprut o floare care s-a numit narcis.

Dar nu aa i ncheia Oscar Wilde povestirea. El spunea c atunci cnd a murit Narcis, au venit naiadele zei)ele izvoarelor i ale pdurii i au vzut lacul transformat dintr-unul cu ap dulce, ntr-un ulcior cu lacrimi srate.

De ce plngi? au ntrebat naiadele.

Plng pentru Narcis, rspunse lacul.

Ah, nu-i de mirare c plngi pentru Narcis, continuar ele. La urma urmelor, dei noi am alergat mereu dup el prin pdure, tu erai singurul care puteai s-i contempli de aproape frumuse)ea.

Dar Narcis era frumos? ntreb lacul.

Cine altul poate ti mai bine dect tine? rspunser, surprinse, naiadele. La urma urmelor, doar pe marginile tale se apleca el n fiecare zi.

Lacul rmase tcut o vreme. ntr-un trziu, zise:

l plng pe Narcis, dar niciodat n-am tiut c el era frumos. l plng pe Narcis pentru c de fiecare dat cnd se apleca deasupra apelor mele, eu puteam s vd reflectat, n fundul ochilor lui, propria-mi frumuse)e.

"Ce povestire frumoas", spuse Alchimistul.

Partea nti

Biatul se numea Santiago. Se ntuneca tocmai cnd ajunse cu turma lui n fa)a unei vechi biserici prsite. Acoperiul se prbuise de mult, i in locul unde pe vremuri se afla sacristia cretea acum un sicomor uria.

Hotr s petreac noaptea aici. i mn toate oile prin ruinele por)ii i apoi puse nite scnduri pentru ca acestea s nu fug n timpul nop)ii. Nu erau lupi pe acolo, dar odat i scpase una n timpul nop)ii i a trebuit s-i piard toat ziua urmtoare pentru a gsi oaia rtcit.

i ntinse haina pe jos i se aez, folosind cartea pe care o terminase de citit drept pern. i spuse, nainte de a adormi, c ar trebui s nceap s citeasc nite cr)i mai groase durau mai mult pn se sfreau i erau perne mai confortabile n timpul nop)ii.

Era nc ntuneric cnd se trezi. Privi n sus i vzu stelele care strluceau prin acoperiul aproape nruit.

"Voiam s mai dorm pu)in", se gndi el. Avusese acelai vis ca i sptmna trecut, i iari se trezise nainte de sfrit.

Se ridic i lu o nghi)itur de vin. Apoi i lu toiagul i ncepu s-i trezeasc oile care nc mai dormeau. Observase c imediat ce se trezea el, cea mai mare parte a animalelor se deteptau i ele. Ca i cum ar fi existat o energie misterioas care i unea via)a de aceea a oilor cu care strbtuse pmntul de doi ani ncoace n cutare de hran i ap.

S-au obinuit atta cu mine c-mi cunosc obiceiurile, i spuse n oapt. Dar sttu o clip i se gndi c ar fi putut s fie i invers: s-o fi obinuit el cu orarul oilor.

Dar erau i unele oi care ntrziau s se scoale. Biatul le trezi pe rnd cu toiagul, strignd-o pe fiecare pe nume. Totdeauna crezuse c oile snt n stare s n)eleag ce vorbete el. De aceea obinuia uneori s le citeasc pr)i din cr)ile care l impre-sionaser, sau s vorbeasc despre singurtatea i bucuria unui cioban pe cmp, ori s comenteze ultimele nout)i pe care le vedea prin oraele p

Embed Size (px)
Recommended