Home >Documents >Paulo Coelho - Diavolul si domnisoara Prym pdf

Paulo Coelho - Diavolul si domnisoara Prym pdf

Date post:01-Jul-2015
Category:
View:395 times
Download:31 times
Share this document with a friend
Transcript:

DIAVOLUL I DOMNIOARA PRYM Crim sau ritual de sacrificiu? Strinului i este indiferent. Oricare ar fi victima, el i va respecta promisiunea. Oamenii din mica localitate unde nu se ntmpl nimic sunt pui n faa unei opiuni. Iar n sat nu sunt mai mult de trei ini care dorm singuri: preotul, tnra domnioar Prym i btrna Berta. Cine va fi ales? Istoria unui om este istoria ntregii omeniri. Istoria unui sat este istoria oricrui loc de pe pmnt. Binele seamn perfect cu rul i rul scoate la iveal ce e bun n om. ngerului pzitor i se ntmpl s adoarm, spre bucuria diavolului pzitor, n mica aezare a crei linite a fost distrus de un strin ciudat, barmania hotelului, domnioara Prym, are multe de rezolvat i o singur sptmn la dispoziie.

O, Mrie cea zmislit fr de prihan, roag-te pentru noi, cei care ne ndreptm ctre Tine. Amin

i l-a ntrebat un frunta, zicnd: nvtorule bun, ce s fac ca s motenesc viaa cea de veci? Iar Isus i-a zis: Pentru ce m numeti bun? Nimeni nu este bun, dect unul Dumnezeu. LUCA, 18, 18-19

NOTA AUTORULUI Prima legend despre Scindare ia natere n Persia antic: dup ce a creat universul, zeul timpului i d seama de armonia din jurul su, dar simte c-i lipsete ceva foarte important un tovar cu care s se bucure de toat frumuseea aceea. Vreme de o mie de ani se roag s aib un fiu. Istoria nu spune cui i se roag, dat fiind c el nsui e stpn atotputernic, unic i suprem; cu toate acestea se roag i, n cele din urm, rmne nsrcinat. Vzndu-i dorina nfptuit, zeul timpului e cuprins de cin, contient fiind c echilibrul lucrurilor era cum nu se poate mai fragil. Dar e prea trziu copilul este pe drum. Tot ce mai poate face cu lamentrile sale este ca pruncul pe care-l purta n pntece s se scindeze n doi. Legenda povestete c, aa cum din rugciunea zeului se nate Binele (Ormuzd), din cina lui se nate Rul (Ahriman) frai gemeni. ngrijorat, el rnduiete totul astfel nct Ormuzd s ias primul din pntecele su, dominndu-i fratele i evitnd ca Ahriman s dea de furc universului. Cum ns Rul e iste i capabil, el izbutete la ceasul naterii s-l mbrnceasc pe Ormuzd i apuc s vad cel dinti lumina stelelor. Consternat, zeul timpului se decide s creeze aliai pentru Ormuzd: face s ia natere rasa uman care va lupta mpreun cu el pentru a-l domina pe Ahriman i a evita ca acesta s pun stpnire pe toate. n legenda persan, rasa uman se nate ca aliat a Binelui i, potrivit tradiiei, ea va triumfa n cele din urm. Alt istorie despre Scindare va aprea ns cu multe veacuri mai trziu, de ast dat ntr-o versiune opus: omul ca instrument al Rului. Cred c mai toi tiu ce vreau s spun: un brbat i o femeie stau n grdina Raiului i se bucur de toate desftrile imaginabile. Exist o singur interdicie cuplul nu va putea cunoate niciodat ce nseamn Binele i Rul. Domnul atotputernic a spus (Fac, 2:17): iar din pomul cunotinei binelui i rului s nu mnnci. i ntr-o bun zi se ivete arpele, asigurndu-i c aceast cunoatere e mai important chiar dect raiul i c trebuiau s intre n posesia ei. Femeia refuz, zicnd c Dumnezeu i-a ameninat cu moartea, dar arpele garanteaz c nu se va ntmpla nimic asemntor: dimpotriv, n ziua cnd vor ti ce nseamn Binele i Rul, vor fi egali cu Dumnezeu. Convins, Eva mnnc din fructul interzis i-l mparte i cu Adam. Din clipa aceea, echilibrul originar al Paradisului se destram, iar cei doi sunt izgonii i blestemai. Exist ns o fraz enigmatic rostit de Dumnezeu i care-i d dreptate arpelui: Iat, Adam s-a fcut ca unul dintre noi, cunoscnd binele i rul. Nici n acest caz (dup cum nici n cel al zeului timpului care se roag pentru ceva, dei el e stpnul absolut), Biblia nu lmurete cu cine anume st de vorb Dumnezeul unic i admind c este unic de ce spune unul dintre noi. Oricum ar fi, rasa uman e osndit nc de la nceput ca n eterna Scindare s evolueze ntre cele dou contrarii. i la fel i noi, prad acelorai ndoieli ca i strmoii notri; cartea de fa are drept scop s abordeze aceast tem apelnd, n unele momente ale intrigii, la unele legende cu acest subiect i rspndite pe toat faa pmntului. Cu Diavolul i domnioara Prym am ncheiat trilogia i n ziua a aptea..., din care fac parte Pe malul rului Piedra am ezut i-am plns (1994) i Veronika se hotrte s moar (1998). Cele trei cri vorbesc despre o sptmn din viaa unor persoane normale care, brusc, se pomenesc confruntate cu dragostea, moartea i puterea. Am fost totdeauna ncredinat c transformrile profunde, att n fiina uman ct i n societate, au loc ntr-un interval de timp foarte redus. Cnd ne ateptm mai puin, viaa ne confrunt cu o provocare spre a ne pune la ncercare curajul i voina de schimbare; n acest moment, nu are rost s pretindem c nu se ntmpl nimic sau s ne scuzm zicnd c nu suntem pregtii. Provocarea nu ateapt. Viaa nu privete ndrt. O sptmn este un interval de timp suficient ca s decidem ne hotrm dac ne acceptm destinul sau nu. Buenos Aires, august 2000

De vreo cincisprezece ani, btrna Berta se aeza zilnic n faa porii sale. Locuitorii din Viscos tiau c aa se comport de obicei oamenii vrstnici: viseaz la trecut i la tineree, contempl o lume din care nu mai fac parte, caut subiecte de conversaie cu vecinii. Berta avea ns un motiv ca s stea acolo. i ateptarea i-a luat sfrit n acea diminea cnd l-a vzut pe strin urcnd povrniul abrupt i ndreptndu-se agale ctre unicul hotel din sat. Nu arta aa cum i-l imaginase n attea rnduri; hainele i erau uzate de-atta purtat, avea prul mai lung ca de obicei i barba bun de aranjat. Dar venea cu suita lui: diavolul. Brbatul meu are dreptate, i zise ea n sinea ei. Dac n-a fi fost eu aici, nimeni n-ar fi observat. Era foarte nepriceput la calculul vrstelor, apreciind c omul avea ntre patruzeci i cincizeci de ani. Un tinerel, gndi ea, folosind un reper pe care numai btrnii l pot nelege. Se ntreb tcut ct timp avea s rmn acolo, dar nu ajunse la nici o concluzie; poate puin, de vreme ce purta cu el doar un rucsac. Se putea s rmn doar o noapte nainte de a pleca mai departe ntr-o direcie necunoscut ei, dar care, de fapt, nici nu o interesa. Oricum, toi anii ci rmsese aezat n faa porii casei sale n ateptarea sosirii lui nu fuseser n zadar, deoarece o nvaser s neleag frumuseea munilor ceva ce nu observase pn atunci din simplul motiv c se nscuse acolo i era obinuit cu peisajul. Dup cum era de ateptat, omul intr n hotel. Berta se gndi c s-ar fi putut duce s stea de vorb cu preotul despre acea prezen de nedorit: el ns nici n-ar fi ascultat-o, zicndu-i c era o nchipuire de-a btrnilor. Bun, acum i rmnea s vad ce urma s se ntmple. Un diavol n-are nevoie de timp ca s pricinuiasc mari dezastre precum vijeliile, uraganele i avalanele, care, n cteva ceasuri, pot distruge copaci plantai cu dou sute de ani n urm. Berta i ddu brusc seama c simplul fapt de a ti c rul tocmai sosise n Viscos nu schimba cu nimic situaia; diavolii vin i pleac mereu, fr ca prezena lor s aib neaprat vreo urmare. Ei bat n mod constant lumea, uneori doar ca s vad ce se mai ntmpl, alteori ca s pun la ncercare un suflet sau altul, dar sunt nestatornici i-i schimb intele fr nici o logic, ghidai numai de plcerea unei btlii care ar merita s fie dat. Berta credea c Viscos-ul nu prezint nimic interesant sau special ca s atrag pentru mai mult de o zi atenia indiferent cui, cu att mai puin pe-a cuiva att de important i de ocupat ca un mesager al tenebrelor. ncerc s se gndeasc la altceva, dar imaginea strinului nu-i ieea din minte. Cerul, mai nainte nsorit, ncepu s se acopere de nori. E normal, aa se-ntmpl totdeauna la vremea asta, cuget ea. Nici o legtur cu sosirea strinului, o simpl coinciden. Atunci auzi zgomotul foarte ndeprtat al unui tunet, urmat de nc trei. Pe de o parte, asta nsemna c se apropia o ploaie; pe de alt parte, dac ar fi fost s dea crezare vechilor tradiii ale locului, sunetul acela putea fi interpretat ca vocea unui Dumnezeu mnios, plngndu-se c oamenii deveniser indifereni la prezena sa. Poate c ar trebui s fac ceva. La urma urmelor, ceea ce ateptam s-a i ntmplat. Cteva minute rmase atent la tot ce se petrecea n jurul ei; norii continuau s se lase asupra aezrii, clar nu mai auzi nici un alt sunet. Ca o bun ex-catolic, nu ddea nici o crezare tradiiilor i superstiiilor, mai ales celor din Viscos, care-i aveau rdcinile n vechea civilizaie celtic ce fusese cndva predominant n zon. Un tunet e pur i simplu un fenomen natural. Dac Dumnezeu ar vrea s le vorbeasc oameni lor, n-ar folosi mijloace att de indirecte. Gndindu-se la toate acestea, i ajunse brusc la urechi vacarmul unui fulger de ast dat mult mai apropiat. Berta se ridic, i lu scaunul i intr n cas nainte de a ncepe s plou , dar acum cu inima strns, ca de o team pe care nu o putea defini. Ce s fac? Dorea ca strinul s plece numaidect; era prea btrn ca s mai poat fi de folos cuiva, siei, satului ei sau mai presus de toate Dumnezeului Atotputernic care, dac avea nevoie de ajutor, ar fi ales cu siguran pe cineva mai tnr. Totul nu era dect un delir; neavnd ce face, soul ei ncerca s nscoceasc diverse lucruri ca s o ajute s-i omoare

timpul. C-l vzuse ns pe diavol ah, de asta nu se ndoia ctui de puin. n carne i oase, mbrcat ca un pelerin.

Hotelul era n acelai timp prvlie cu produse regionale, restaurant cu mncruri tipice i bar unde locuitorii din Viscos obinuiau s se adune ca s discute mereu despre aceleai lucruri ca de pild vremea sau lipsa de interes a tinerilor fa de sat. Nou luni de iarn, trei luni de cazn, obinuiau ei s zic, referindu-se la faptul c n numai nouzeci de zile trebuiau s fac toate muncile cmpului, fertilizarea, semnturile, ateptarea, recoltarea, punerea la adpost a finului, tunsul linii. Toi cei ce locuiau acolo tiau c se ncpnau s-i duc zilele ntr-o lume care-i trise traiul; dar tot nu le venea uor s accepte c fceau parte dintr-o ultim generaie de agricultori i pstori care populau de veacuri munii aceia. Mai devreme sau mai trziu aveau s soseasc ns mainile, vitele aveau s fie crescute departe de acolo, cu hran special, satul nsui avea s fie vndut pesemne unei mari firme, cu sediul ntr-o ar strin, care-l putea transforma ntr-o staiune de schi.

Embed Size (px)
Recommended