+ All Categories
Home > Documents > Tema nr.1. CEuro.doc

Tema nr.1. CEuro.doc

Date post: 17-Nov-2015
Category:
Upload: victorrazvans
View: 242 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
137
TemaI. CONSTRUCŢIA UNIUNII EUROPENE ÎN RETROVIZORUL ISTORIEI 1. Europa în viziunea Antichităţii. 2. Ideea unificării Europei în Evul mediu 3.Proiecte de unificare europeană în Epoca modernă. 4.Mişcarea Paneuropeană între cele două războaie mondiale. Europa la ora actuală se construieşte pe noi principii. Iată o mare speranţă, care se va înfăptui că se va ţine seama de
Transcript

TemaI

TemaI. CONSTRUCIA UNIUNII EUROPENE N RETROVIZORUL ISTORIEI

1. Europa n viziunea Antichitii.

2. Ideea unificrii Europei n Evul mediu3.Proiecte de unificare european n Epoca modern.

4.Micarea Paneuropean ntre cele dou rzboaie mondiale.Europa la ora actual se construiete pe noi principii. Iat o mare speran, care se va nfptui c se va ine seama de istorie: o Europ fr istorie ar fi orfan i nenorocit.ntre Atlantic, Asia i Africa continentul Europa exist cu adevrat de o vreme extrem de ndelungat, desenat de geografie i modelat de istorie, nc din timpurile cnd grecii i-au dat numele pe care-1 poart. Angajarea n micarea european trebuie realizat n deplina cunoatere a trecutului i, de asemenea, n persepctivava viitorului". Jacques Le Goff (12; p,5)

Este un fapt indiscutabil c, nainte de a fi o realitate economic, i politic, construcia european se distinge printr-o vast motenire istoric i cultural a popoarelor care o compun, precum i a |ior scurse (7; p.75-77). La fel ns de adevrat este i faptul c nsi noiunea de motenire comun" a popoarelor europene a fost i rmne foarte variabil de la autor la autor. Dac exist o cvasi-unanimitate a geografilor n a defini Europa ca spaiu cuprins ntre Atlantic i Ural, ntre Oceanul Arctic i Marea Mediteran, opinia istoricilor privind coninutul motenirii istorico-cuUurale europene" difer enorm.Astfel, Raymond Aron (1905-1983) afirma, la 1964, c ideea european este golit de sens, i lipsesc att transcendena ideologiilor mesianice, ct i imanena patriotismului concret", indicnd lipsurile materiale i spirituale ale mreului proiect iniiat de prinii Europei" (6; p.5). La rndul su, Salvador de Madariaga (1886-1979) considera c indiscutabilele componente ale spiritului european sunt doar trsturile naionale"; n rest, Europa nu este i nu va fi niciodat o naiune; ea este doar un mnunchi de naiuni" (6; p.5).

Totui, treptat i n paralel cu procesul de integrare economic i politic postbelic, teoreticienii unificrii au ajuns la concluzia c proiectul construciei europene are un suport istoric solid n unitatea tradiiilor religioase, intelectuale i culturale, n modurile de via a naiunilor ce formeaz, n diversitatea lor, spaiul european. Apare din ce n ce mai evident c, dincolo de particulariti i de rupturi, istoria a furit, dac nu o contiin a identitii afirmate, cel puin a fcut s se ajung la trsturi comune care ncep a fi trite ca atare de numeroi locuitori de pe btrnul continent.

1. Europa n orizontul mental al AntichitiiEste plauzibil argumentarea c Europa era, n antichitate, o zei a nopii, numele ei fiind nrudit cu verbul semitic a apune" (Horeb, Hereb = loc ntunecos", apusul"). Un text din oraul sirian Ugarit, un prosper centru comercial cunoscut grecilor micenieni nainte de a fi distrus, prin 1190 .e.n., vorbete despre Stpna noastr, zeia, mireasa voalat (...) care pete n asfinit" (23; p.152). Tot n vechile limbi semitice numele de Asia" (Asu) nsemna lumin, rsrit" (20; p.4). Locuind rmurile de rsrit ale Mediteranei, era firesc aadar ca popoarele semitice s localizeze spre apus de ei inuturile egeice, numindu-le ca atare (Horeb, Hereb).

O meniune foarte veche a Europei este aceea din Iliada (cntul XIV, versurile 315-316), pus de Homer (sec. VIII .e.n.) n gura lui Zeus. Acesta, spre a-i asigura soia, pe geloasa Hera, ca pe care o ndrgete mai mult dect pe toate iubitele sale, i face un onest pomelnic al acestora, n care figureaz i frumoasa Europa, copila vestitului Fenix" (Phoenix), ntemeietor al Feniciei.

ntr-un poem al lui Hesiod (Imn lui Apollon Pythicul"), poet din sec. VIII .e.n., se afl i prima meniune n sens geografic a numelui Europa, o dat cu localizarea ei: cei ce triesc n bogatul Peloponez, i cei din Europa i cei din insulele scldate de valuri". Aadar, n timpuri foarte vechi, s-a zis Europa" Greciei de la nord de golful i de istmul corintic.Legenda cea mai complet a Europei se gsete n opera unui poet alexandrin din epoca elinistic, numit Moschos. Ea povestete c Europa a fost o fiic a regelui fenician Agenor. Frumuseea sa l-a vrjit pe Zeus, care pentru a se apropia de ea, a luat nfiarea unui taur i, cnd fata se odihnea pe malul mrii cu prietenele sale, a intrat n turma pe care o pzea. ncurajat de aparenta blndee a animalului, Europa a ndrznit s i ce urce n spate. Imediat ns taurul a pornit n galop i, cu fata n spate , a notat pn n insula Creta. Din unirea lor s-au nscut trei fii, Minos, Radamantes i Sarpedon. Grijuliu, Zeus o va cstori pe Europa cu Asterion, regele Cretei, druindu-i un paznic ce veghea asupra insulei, care nu pierdea niciodat prada i o lance care nimerea n inta (11; p.342).

Poetul latin Horaiu i va aduga un episod semnificativ legendei rpirii de ctre Zeus, travestit n taur. El introduce o lamentaie , cuzndu-se de nesocotina de a se fi urcat pe spatele amjitorului animal. O consoleaz ns zeia Venus, spunndu-i: nfierbntatele vorbe de mnie ! Nu tii c eti soia nenvinsului Zeus ? Las suspinul i deprinde-te s-i pori cu demnitate soarta mreas; cci o jumtate de lume va purta numele tu" (20; p.3). Potrivit tradiiei, aadar, numele continentului european deriv din cel al eroinei. Explicaia ne este oferit i n poemul Europa al lui Moschos (secolele II-I .e.n.), unde se amintete un vis pe care Afrodita i l-a trimis tinerei Europa: n vis apar dou pmnturi; unul este Asia, iar cellat nu are nc nume, i amndou au forma de femeie. Cel fr fr nume o atrage spre el i i spune c este pmntul pe care Zeus i l-a destinat i care va lua numele ei (11; p.342).O ntrebare pertinent, la care au ncercat s dea rspuns mai muli autori, este aceea dac grecii antici au avut despre Europa numai o imagine pur geografic, sau au vzut-o i ca o entitate spiritual i politic ?

Istoricul Camil Mureanu consider c rspunsul n cauz dispune de argumente care s-1 fac s ncline ctre a doua prere. Astfel, mai muli autori greci, printre care oratorul Isocrate i nsui filozoful Aristotel (384-322 .e.n.), opuneau Europa, cu locuitori combativi i doritori de libertate, Asiei populate de oameni indoleni, resemnai sub puterea tiranic a regilor. Reflectnd asupra calitilor naturale cerute membrilor care alctuiesc corpul politic, Aristotel se refer la cetile cele mai vestite ale Greciei i la diferitele naiuni care i mpart pmntul", afirmnd: Popoarele care locuiesc climele reci, chiar n Europa, sunt ndeobte pline de curaj. ns ele sunt desigur inferioare ca inteligen i industrie; astfel, ele i pstreaz libertatea, dar politicete sunt nedisciplinabile i n-au putut niciodat s-i cucereasc pe vecinii lor. n Asia, din contra, popoarele au mai mult inteligen i aptitudine pentru arte, dar n-au inim i rmn sub jugul unei sclavii perpetue. Rasa greac, care topograficete este la mijloc, reunete toate calitile celorlalte dou. Ea posed totodat inteligena i curajul. Ea tie s-i pstreze neatrnarea i n acelai timp s formeze guvernminte foarte bune, capabil, dac ar fi strns ntr-un singur stat, s cucereasc universul" (2; p. 128-129).

n fine, marele geograf Strabon (64 .e.n. - 19 e.n.) ofer n opera sa o interpretare valorizant a caracteristicilor naturale ale Europei. ncep prin a vorbi despre Europa, - scria el, - fiindc ea este deopotriv variat ca forme, admirabil de adaptat de natur la dezvoltarea omului i a guvernrilor, ct i pentru c, datorit resurselor sale, a contribuit i la progresul altor continente" (20; p.6).

Totui, trebuie s admitem c opoziia respectiv nu vizeaz nc o contientizare a deosebirii globale ntre Europa ca atare i Asia, ci doar mai vechea antinomie greci - barbari. La greci, aadar, i nu la europeni" ntr-un sens mai larg, se refer calitile morale i civice relevate de autorii respectivi.

Acelai imaginativ i creator popor, vechii greci, au lsat posteritii nu numai numele continentului nostru, ci i-au oferit i modelul guvernmntului ideal, urmat astzi, practic, n ntreaga lume. Bunoar, referindu-se la tiranie ca model politic opus democraiei, Euripide (sec. V .en) avertiza: Pentru o cetate, nimic nu e mai ru ca un tiran. Sub i, legile nu sunt aceleai pentru toi. Un singur om guverneaz: aul legilor. Egalitatea nu mai exist. Un tiran i socotete drept dumani i i condamn la moarte pe cei mai buni, aceia a gndi, cci se teme pentru puterile sale". Prin contrast cu tirania va produce modelul democraiei directe, pe care Pericle (sec. V .e.n.) a elogiat-o n urmtorii termeni: Departe de a imita pe ceilali, noi nine dm exemplu altora. Datorit faptului c statul nostru e condus n interesul poporului i nu n cel al unei minoriti, regimul politic a primit numele de democraie. Libertatea este regula noasr n guvernare. Ne supunem ntotdeauna magistrailor i legilor, mai cu seam acelora care asigur aprarea celor oprimai. La noi nu jeste ruinos s mrturiseti c eti srac; dar este cu att mai mult ruinos s nlruri srcia".

n fine, grecii - prin marele filozof Aristotel - vor lsa i o ndrzneaa crei teorie a sufragiului universal. O mulime, - afirma Stagiritul, a crei |membri componeni, fiecare luat n parte, sunt incapabili s aib o ludecat competent asupra unei chestii, e totui n stare s aib prere, n orice domeniu, cnd e constituit ntr-un bloc unitar, afar numai dac st pe o treapt de cultur cu totul inferioar"(3; p. 19), ceea ce nseamn, cu alte cuvinte, c o sum de incompetene d la un loc, ca sum, o competen general-definitiv, carev st desupra prerii unui individ, orict ar fi acesta de luminat i de specialist , n materia de care e vorba.

Dac lumea greac ncepe cu Ahile, ea se termin indiscutabil cu mare figur universal-istoric a lui Alexandru cel Mare (356-323 .e.n.), cel care a urmrit s ntemeieze o monarhie universal, ridicnd Orientul la forma de via a grecilor. Precum afirma Plutarh, Alexanru Macedon nu i-a pus n minte s cotropeasc n grab Asia, ca eful unei bande de tlhari, nici s o pustiasc i s o prade, ca i cum devastafea i prdarea i-ar fi putut poduce o nesperat fericire (...). Vrerea sa a fost aceea de a supune orice inut locuit unui singur fel de a gndi i ai unei singure guvernri.Dac Marele Zeu, cel care trimisese sufletul lui Alexandru aici jos, nu l-ar fi chemat pe neateptate la el, n viitor n-ar mai fi existat dect o lege unic pentru toi oamenii, i ntregul Univers ar fi fost condus |sub semnul aceleiai justiii, sub semnul aceleiai lumini. Modul n care el i-a gndit expediia ne dovedete c a acionat ca un adevrat filozof, nu pentru a cuceri bogii nsemnate, ci pentru a face s domneasc pacea universal, concordia, unirea i pentru ca toi oamenii s comunice ntre ei" (5; p.41-42).

Cu apariia lui Alexandru, Orientul i Occidentul s-au situat, pentru prima oar, fa n fa. S-au observat n tcere, ateptnd s se cunoasc, pentru ca, dup scurt vreme, s se despart iari.

Cu toate c nici romanii nu s-au identificat cu spaiul european real, orizontul lor geografic fiind unul mixt, mediteranean, trebuie s admitem, totui, c unificarea Europei a nceput n Italia, la Roma. Anume Imperiul Roman a fost cel care, pentru prima dat, a impus Europei o unitate politic (Pax Romana). De la Marea Neagr i pn n Anglia, din Carpai, n Pirinei au mrluit legiunile romane, cernd popoarelor imperiului o unitate i o ordine bazate pe aceleai legi romane.

n accepia lui L.Dumont-Wilden, spiritul european contemporan l datorm anume lumii romane, care i-a imprimat cteva caracteristici eseniale.

n primul rnd, o concepie moral i social asupra divinitii. Religia occidental a stat la baza dreptului public i a moralei sociale. n cadrul religiei cretine, n varianta ei catolic, Dumaezeu - remuneratorul i nvingtorul, esena i instrumentul Justiiei, constituie Legislatorul suprem. Mai mult, El este gardianul i esena nsi a moralei care depete Justiia, deoarece este Justiia Divin, comportnd compasiunea i iertarea.

n rndul al doilea, spiritul european ntemeiat de lumea roman comport noiunea de ierarhie a descendenei, de curtoazie ntre cei egali, un cod al onoarei avnd i un aport germanic.

n rndul al treilea, Romei datorm noiunea de indivizibilitate a statului. n monarhiile asiatice, statul era considerat o proprietate a dinastiei. Din acest punct de vedere, regele l putea extinde, nstrina sau mpri ntre descendeni, considerndu-1 un bun personal. Din contr, pentru romani, statul constituie un bun al tuturor, Res publica, aparinnd prin urmare ansamblului cetenilor. n acest sens, magistraii - cei care conduceau treburile publice - reprezentau interesele ntregului popor roman, drepturile cruia erau imprescriptibile.

n fine, nu ns i n ultimul rnd, juritii romani sunt cei care au elaborat n cel mai nalt grad noiunea de proprietate, ca temelie a unei civilizaii n cadrul creia individul nu este izolat, ci constituie partea unei celule sociale naturale, capabile s se perpetueze de-a lungul timpului ( 9; p.24).

Cu certitudine , prestigiul universal i durabil, influena civilizatoare a Romei antice, - o influen care a continuat s se exercite mult vreme dup cdera ea Imperiului Roman, - constituie unul din marile miracole oferite de istorie.

2. Ideea unificrii Europei n Evul mediun Antichitate se poate vorbi, n genere, de dou Europe, - cea greco-roman i cea de dincolo de fruntariile lumii clasice, Europa uniunilor de triburi i a formaiunilor statale barbare", - ncepnd cu Evul mediu, fragmentarea continentului, att politic ct i etno-lingvistic, economic, cultural iar, mai trziu i religioas, sporete n proporii nemaintlnite. Exist acum Europa Occidental, Central, Meridional, Balcanic, Rsritean i Nordic, graniele dintre acestea deplasndu-se de-a lungul secolelor ntr-o direcie sau alta. Deosebirile i decalajele social-economice sau culturale dintre aceste zone, subdivizate la rndul lor, tind s se accentueze cu timpul i nu s se estompeze.

Din aceste considerente, de natur obiectiv, de-a lungul ntregului Ev mediu, lupta pentru independen i suveranitate, pentru extinderea graniilor i domeniilor diferiilor prini a abtut, pentru un timp, preocuparea de la o viziune european global. Marile migraii ale popoarclor germanice vor pune nceputul acelui mileniu ntunecat" n care cel puin n primele dou-trei secole, cultura a cobort la un nivel extrem de sczut, la fel cu ignorana oamenilor i cu primitivismul moravurilor. Timp de vreo 700-800 de ani, societatea european va stagna sau va evolua foarte lent.

Abia la 1300 se atest ptrunderea primelor idei federaliste n lumea european. Necesit a fi reinute numele a doi mari iniiatori ai ideii respective: marele poet italian Dante Aligheri (1265-1321) i procurorul regal la Coutances, Pierre Dubois (1260-1321). Cunoscut mai ales pentru poeziile sale de dragoste (Sonete, Canzone. Vita nuova) dedicate tinerei Beatrice Portinari, precum i pentru capodopera literaturii universale Divina Comedia, considerat printele limbii italiene moderne, Dante a lsat posteritii i o lucrare mai puin obinuit, De monarchia (scris, probabil, n anii 1310-1313), n care a pledat pentru instituirea unei monarhii universale", n graniele Imperiului Roman, pe care l considera predestinat de providena divin (1; p.305-362). Dup prerea lui Dante, un monarh universal ar putea crea o humana civilitas, care ar unifica toate popoarele, de toate credinele, ceea ce papalitatea nu ar putea s fac. La aceasta se adaug faptul c doar monarhul are nulitatea pe care o poate dori, deoarece jurisdiciaj sa este limitat doar de ocean, ceea ce nu este cazul celorlali prini, de vreme ce principatele lor sunt hotrnicite de ale altora". Monarhul ar reprezenta, de asemenea, o curte de apel ideal, de vreme ce nu are nimic de ctigat, de unde urmeaz c monarhul poate fi cel mai pur subiect al dreptii printre muritori".

Controversa cea mai aprig strnit de lucrarea De monarchia consta n faptul c Dante nu recunotea papalitii nici mcar o putere indirect. Autoritile laice i cele ecleziastice, n opinia lui Dante, trebuiau s fie separate i independente, nici una din ele neavnd dreptul de ingerin n treburile celeilalte. Anume pentru aceast erezie, De monarchia va fi ars n public la Bologna, sub papa Ioan al Xll-lea, rmnnd pe lista crilor interzise pn n secolul al XlX-lea (24; p.123).

Putem fi de acord, aadar, cu afirmaia prof. Ilie Bdescu, potrivit creia secolul XIV este cel n care se desparte autoritatea social, puterea temporal de autoritatea Bisericii, de puterea spiritual. Btlia care s-a dat atunci a fost miza puterii temporale, altfel spus, miza stpnirii lumii. Papa pretindea pentru sine rangul de Pontifex Maximus n toate chestiunile politice, n timp ce elitele intelectuale i religioase ale nordului i centrului Europei nutreau separarea puterii politice de cea religioas, n mediul acelei rupturi i din substana ei, se prefigureaz ideea omului politic autonom. Se afirm tot mai mult societatea politic i distincia dintre individualitatea psihologic i persoana religioas. Dou linii de separaie vor fi inaugurate n secolul al XlV-lea: a) ntre masa politic i comunitatea religioas, n una i aceeai populaie, pe de o parte, i b) ntre omul credincios i individualitatea psihologic, n una i aceeai persoan. Aceasta ar fi, n accepia aceluia autor, dubla ruptur a epocii celei noi i de ea se leag ntreaga evoluie european a urmtoarelor ase sute de ani (4; p.39).

Cea ce ncepe a conta, de acum nainte, era omul politic i nu autoritatea religioas, iar ntre factorii ordinii, pe primul loc ncepe a fi pus societatea politic (voina general) i nu colectivitatea religioas, care este clar expus la un Marsilio din Padova (Defensor ideea respectiv vor lucra Dante n De Monarchia, n II Principe, Thomas Morus n Utopia i, mai ales, jtii, avndu-1 n frunte pe Thomas Hobbes (1588-1679). nceputula formrii statelor naionale i consolidarea suveranitii au condus la prsirea ideii arbitrajului papei sau mpratului i la cutarea unor forme corespunztoare noii situaii. Astfel, vor fi planuri de arbitrare a litigiilor n cadrul unor foruri general-europene ale statelor de pe continent. Primul proiect cunoscut de acest gen ndeprteaz de concepia universalist a bisericii catolice i caut gseasc un rspuns laic, mai logic i mai pragmatic, este acela elaborat de scriitorul francez, procuror regal la Coutances, Pierre Dubois. n 1300 l dedicase lui Filip cel Frumos un tratat la care lucrase din 1285. De abreviacione guerrarum et litium regni franciae. A luat parte la rzboiul pamfletelor mpotriva papei Bonifaciu al VIII-lea, publicnd numeroase memorii, dintre care cel mai remarcabil este De one Terme Sanctae (1307).

n lucrarea respectiv, procurorul Pierre Dubois a dezvoltat i a argumentat ideea c pacea poate fi meninut numai dac se creeaz iinstituii care s-o menin. n concepia sa, la baza acestor instituii ar fi iea arbitrajul, care nu mai forma apanajul nici al papei i nici al mpratuluii. Papa trebuia s se ocupe de problemele spirituale, iar mpratul s fie considerat ca un suveran asemntor celorlali suverani, i nu deasupra lor. Pentru luarea hotrrilor de conciliere, atunci cnd aprea un conflict ntre suverani, se prevedea introducerea unui conciliu" al suveranilor (8; p.4).

La lansarea ei, ideea nu s-a bucurat de atenie, dar ea a fost reluat n 1464 de un anume Antoine Marini, refugiat francez la curtea regelui Georg Podiebrad (1420-1471) al Boemiei (din 1458). Preluat de rege, aceast idee a devenit ,planul lui Podiebrad de unificare european (1464,) destinat s asigure pacea pe pmnt (8; p.32). n vederea unei lupte comune contra otomanilor, Podiebrad propune suveranilor Europei un proiect de Congregatio concordiae, care prevedea convocarea unei Adunri de regi i prini cretini, n scopul asigurrii pcii definind, n acelai timp, condiiile asistenei reciproce, arbitrajul i sanciunile. O astfel de Conferin internaional permanent, cum am denumi-o astzi, urma s aib armat, funcionari i buget propriu (26; p.10-11).

Este cert c o prim cristalizare a ideii de unificare a continentului european n aceast perioad se nate n momentul n care graniele Imperiului Otoman au fost strmutate n Europa. Se poate afirma cu certitudine c nsui sentimentul de solidaritate european este legat de ideea securitii statelor i popoarelor continentului, de aprarea valorilor lor materiale i spirituale ameninate n acea epoc de Imperiul Otoman. S-a remarcat, n aceast ordine de idei, c o contiin naional se trezete i se regsete nflcrat i fierbinte atunci cnd pmntul patriei este ameninat sau invadat. n secolul al XV-lea, Europa devine astfel un domus, o patrie comun n faa primejdiei otomane. Anume n acea perioad, un gnditor precum Nicollo Machiavelli, n cel de-al doilea volum al lucrrii sale Arta rzboiului", va considera mulimea de principate i republici de pe continentul european drept o dovad a diversitii sub care se manifesta unitatea european, n contrast cu absolutismul asiatic din acea vreme.

n condiiile expansiunii Imperiului semilunii, rile romne au ndeplinit un rol de substanial nsemntate pentru a feri Europa Central i de Vest de contactul distrugtor cu efecte multiple ale unor rzboaie ndelungate, ale ocupaiei sau dominaiei otomane. O cronologie a solilor, contactelor, alianelor sau negocierilor desfurate ntre rile romne i celelalte state europene, fie din Vestul, fie din Estul continentului, ar fi de natur s pun n eviden caracterul concret-istoric al legturilor dictate de preocuparea salvgardrii independenei popoarelor. De la Mircea cel Btrn, Alexandru cel Bun, Iancu de Hunedoara, tefan cel Mare, Minai Viteazul pn la Alexandru Ioan Cuza, primul domnitor al statului naional modern romn, numeroi au fost voievozii romni care s-au aflat n contacte politico-diplomatice cu Frana, Veneia, Vaticanul, Serbia, Austria, Rusia, Polonia, Ungaria etc. din considerentele strngerii forelor n vederea rezistenei comune fa de asaltul otoman.

O lecie cu adevrat exemplar la scara ntregii Europe a fost oferit de tefan cel Mare, domn al Moldovei (1457-1504), decretat de ctre pap nsui atlet al lui Christos". Ca exponent al dinastiei carismatice a Muatinilor, prin filozofia cretin a rzboaielor sale, tefan cel Mare a urmat o formul pe care primul a gndit-o, n legtur cu figura marelui voievod Mehedini, i anume: primatul sufletului". Acest imperativ a fost prezent n tot ceea ce a ntreprins tefan cel Mare. Aflm de la cronicarul polonez Jan Dlugosz c, dup victoria din lunca Brladului, din 1475, a lui tefan cel Mare contra Sultanului Mahomed, care venise cu 120.000 de oteni s-1 striveasc, victorie care a uimit Europa celei vremi, tefan ddu ordin de zi, prin sunet de clopot n toat ara, n toat otirea i peste toat suflarea Moldovei, s se in post i rugciune. Nu s-a ngmfat tefan, - zice cronicarul polonez, - n urma acestei biruine ci a postit patruzeci de zile cu pine i ap. i a dat porunc n toat ara s nu cuteze cineva s pun pe seama lui acea biruin a lui Dumnezeu - mcar c toi tiau c izbnda din ziua aceea lui i se datora" (4; p.47).

3. Proiecte de unificare european n Epoca modernSfritul domniei lui tefan cel Mare coincide cu producerea unei mari explozii n Europa, fr termeni de comparaie n trecut, att din expansiunii geografice, ct i al adncimii sociale. Anul 1500 simbolizeaz, cu adevrat, nceputul unei noi epoci, att n ntreaga lume. Cu puin nainte de aceast dat, mbuntirile tehnice aduse n navigaie de portughezi, sub prinul Henric Navigatorul ( m. 1460), au redus la proporii suportabile primejdiile furtunilor i mareelor din Atlanticul de Nord, fcnd posibile cltoriile lui Columb (1492), Vasco da Gama (1498) i Magellan (1519-1522). Ceea ce nainte fusese limita extrem eurasiatic a devenit, n mai puin de o generaie, un punct nodal al cilor maritime mondiale, influennd i fiind nfluenat de orice societate uman cu acces la mare (10).Europa de Vest a ctigat, indiscutabil, cel mai mult din aceast extraordinar revoluie a relaiilor mondiale, att material (din 1503 i pn la 1600, la Sevilla vor fi aduse din America circa 7.440 tone de argint i 154 tone de aur, de aceste comori profitnd toat Europa), ct i ntr-un sens mai larg,c ci ea devine acum punctul n care se ntlneau toate noutile de orice fel. Aceasta le va permite europenilor s adopte tot ce-i vor dori din trusele de unelte" ale altor naiuni, stimulndu-i s reconsidere, inventeze n cadrul propriei lor moteniri lrgite.Transformarea continu i accelerat a mulimii de idei conflictuale, instituii, aspiraii i invenii devine una din caracteristicile importante ale istoriei europene moderne. Cheia istoriei lumii dup 1500 este, aadar, dominaia politic crescnd a Europei Occidentale mai nti, apoi a unui tip mai cuprinztor de societate european, cu rdcinile n Atlanticul de Nord i extinzndu-se spre Est pn la Ural (21; p.553-555).

Rezultat al noilor descoperiri geografice, ncepnd cu sec. XVI-XVII i ulterior, se afirm un nou mod de a se vedea pe sine al europenilor, aprut dintr-o contiin care nu mai avea de-a face cu sentimentul religios, ci se baza pe credina n superioritatea lor moral i intelectual. Noul termen de referin pe baza cruia s-a creat aceast nou imagine era natura inferioar a neeuropenilor.

Astfel, ntre 1664 i 1666, Jan van Kessel, originar din Anvers, a pictat o serie de alegorii n care cele patru pri ale lumii erau reprezentate ca nite femei aezate n mijlocul unor peisaje pline de obiecte, cri i tablouri cu psri i insecte reprezentative pentru fiecare continent. Astfel de imagini erau foarte frecvente n pictura european a sec. XVII i asemnarea lor se datoreaz faptului c se inspirau din aceeai surs: tipurile create de Cesare Ripa n Iconografia sa, publicat n 1593: o carte n care au cutat inspiraie muli artiti ai sec. XVII-XVIII. n textul lui Ripa se explic semnificaia atributelor care definesc figurile lui van I Kessel. Coroana Europei reprezint supremaia acesteia asupra celorlalte! continente, cci n Europa se gsesc cei mai mari i mai puternici pri ai lumii"; armele, crile i instrumentele muzicale arat perpetua : constanta sa superioritate (...), att n ceea ce privete mnuirea armelo ct i n litere sau artele Liberale" (12; p.108).

Reprezentrile celor patru pri ale lumii" au nceput s apar la mijlocul sec. XVI i s-au nmulit n cursul urmtoarelor dou veacuri Continentele nu mai sunt acum simple indicaii ale unui spaiu geograf, cum era cazul n trecut; ele ncep s fie caracterizate de diversiti faunei i a florei pe care cltorii le descoperiser acolo i ale c aspecte cu totul neobinuite i fascinau pe europenii de la 1500.

n reprezentrile lui Jan van Kessel se gsete ns ceva mai mult dect att. Figurile care simbolizeaz continentele nu sunt tipuri abstra ci imagini ale unor fiine umane cu trsturi fizice foarte diferite. Bunoar, Europa are pielea alb, Africa este neagr, n America se amestec (ntr-o scen pe care pictorul a situat-o n Brazilia) o indianc piele-roie cu un negru african. Iar Asia ne prezint n prim-plan o pereche otoman, iar n al doilea, figuri care sugereaz lumea mai ndeprtat a tiongolilor, chinezilor i japonezilor. n aa mod, dac secolul al XVI-lea a descoperit c prile lumii" au animale i plante specifice, cel de al XVII-lea a adugat acestor fapte convingerea c i fiinele umane care le populeaz sunt diferite i caracteristice" (12; p.109).

Ulterior, se vor face i ncercri de definire a caracterelor popoarelor celor patru pri ale lumii", cum ar fi cazul celor doi oameni de tiin bavarezi, un zoolog i un botanist. nsoind-o pe arhiducesa Leopoldina, acetia au ajuns, n 1818, la concluzia c indienii erau incapabili s asimileze elevata cultur a europenilor, motiv pentru care erau destinai dispariiei", - adic s prseasc lumea celor vii", - ca multe alte n istoria naturii (12; p.l 15). Chiar i un filozof de statura lui jr.Hegel (1770-1831) va considera firesc s afirme c negrul" reprezint omul natural n ntreaga sa primitivitate i lips de nfrnare" i dac vrem s-1 nelegem aa cum este, trebuie s facem abstracie de orice veneraie i moralitate, ntr-un cuvnt de ceea ce se numete simmnt; nu se afl nimic care s aib vreo rezonan la ceea ce este ntr-un asemenea caracter" (14; p.90-91). n condiiile n care Europa ajunge s exercite hegemonia mondial nu numai din punct de vedere politico-militar, ci i prelund poziia frunta pe glob n domeniile tiinei, tehnicii, literaturii sau filozofiei, proiectele de unificare european sau / i mondial devin tot mai numeroase din aceast perioad.

Astfel, n 1612, iezuitul spaniol Francisco Suarez a publicat Tractatus et Deo legislatore, n care susine ntrunirea statelorntr-un fel de comunitate, guvernat de legi comune. Primul care propune o codificare a jus jentium (dreptului naiunilor) este olandezul Huig Van Groot, ntrat n istourie sub numele de Hugo Grotius (1583-1645). Celebra sa oper De Jure Belii ac Pacis, n care susine stabilirea unui singur organism al reprezentanilor puterilor europene, cu organe subsidiare, n cadrul cruia litigiile ar fi judecate de ctre aceia care nu sunt parte la litigiu, astfel nct s se gseasc un mijloc deforare ca prile s se mpace n condiii rezonabile.

De asemenea, preotul i nvatul francez Emeric Cruce publici n 1623, proiectul su de federaie mondial, intitulat Le nouveau Cynee ou discours des occasions et moyens d'etablir une paix generale et liberte du commerce par tout le monde", care, spre deosebire de cele anterioare, insist asupra intereselor i motivelor economice ale federaiei, propunnd i o moned internaional (26; p. 11). Potrivit propunerii sale, atunci cnd o ar n-ar accepta hotrrea luat, celelalte state ar intervenit cu fora armat.

In 1645, ducele de Sully, pe numele su adevrat Maximilien d Bethune (1560-1640), ministrul regelui Henric al IV-lea, pornind de la motive confesionale, propune un plan politic de organizare a Europei pe baze federaliste (Sages et royales economies d'Etat domestiques et militaires de Henry le Grand"; Le grand dessein"). Federaia preconizat de Sully trebuia s fie republic, iar eful ei - regele Henric al IV-lea. n opinia autorului proiectului, Rusia era un stat semi-asiatic i ar fi putut intra n federaie ca simplu aliat, fiind mai legat de Asia dect de Europa. eful federaiei nu putea fi ales dect o singur dat i nu din aceeai familie. Parlamentul trebuia s cuprind 66 de membri rennoii din trei n trei ani. Planul respectiv cuprindea i clauze economice, iar n cea ce privete armata, se fixa un efectiv de 75.000 de oameni sub arme, singura menire de a-i alunga pe turci din Eurorii i s mreasc astfel teritoriul european al federaiei (26; p.l 1).

n aceeai epoc, la 1693, englezul William Penn (1644-1718) propune o unire a suveranilor Europei printr-un contract permanent i organizarea unui Parlament European, care s reprezinte diferitele popoare i nu prinii Europei (Essay towards the present and futur peace of Europe by the establishment of an European Dyet, Parliameii of Estates"). Statele participante nu erau considerate egale, numnrul reprezentanilor lor depinznd de importana economic i demografic a fiecrui stat. Din cei 90 de membri, ci urma s cuprind parlamentu 12 trebuiau s fie germani, 10 spanioli, 10 francezi, 8 italieni, 6 englez 4 polonezi etc. (26; p.11-12).

Un proiect mult mai nchegat este acela al abatelui Charles-Iren de Saint-Pierre (1658-1743), secretar al Congresului de pace din 1713 de la Utrecht, care a consfinit sfritul hegemoniei Franei n Europa n lucrarea sa Projet de trite pour rendre la paix perpetuelle en Europei Saint-Pierre chema suveranii Europei s formeze o societate european pentru terminarea fr rzboi i prin mijloace de arbitraj a diferendelor viitoare, pentru reducerea numrului i importanei acestor diferende, pentru prevenirea oricror rzboaie civile, pentru a se bucura n linite de avantajele imense ale unui comer nentrerupt i universal, pentru ntrirea perpeturii Casei lor la tron i pentru i pentru mrirea bogiei, independenei i securitii lor. Societatea urma s aib la Utrecht un Senat european, care s medieze i s arbitreze cele 22 de state membre, s adopte hotrrile provizorii cu majoritate simpl de voturi i cele definitive cu majoritate de trei ptrimi, s dispun de o armat proprie i buget separat, s transforme reedina sa ntr-un ora al pcii" i reprezentani speciali n oraele de frontier pentru rezolvarea tuturor incidentelor. Prin acord unanim, Senatul ar fi putut proceda chiar la o modificare a frontierelor (26; p.12).

Secolul al XVIII-lea cunoate mai multe proiecte de unificare european, aducnd numeroase idei n toate domeniile, dar mai ales n cel al organizrii statale i al formei de guvernmnt. Astfel, Montesquieu (1689-1755) afirma c Europa nu mai este dect o Naiune alctuit din mai multe naiuni", popoarele europene, toate civilizate", fiind membrii unei republici mari. Europa, n accepia sa, are o unitate politic legat de clima temperat: ea este locul unde se ntlnesc republici sau monarhii moderate, n vreme ce Asia i Africa tsunt teritoriul despotismului (17; p.123).

Dimpotriv, constatm la JJ.Rousseau (1712-1778) o apreciere negativ a Europei. "Orice s-ar spune, - afirm Rousseau n Considerations le gouvernement de la Pologne", - n ziua de astzi nu mai exist francezi, germani, spanioli, englezi; nu mai exist dect europeni". Acetia din urm, din punctul su de vedere, nu sunt dect nite ticloi crora nu le pas de legile nici unui stat, deoarece pretutindeni sunt la ei acas, numai s poat face rost de bani i de femei de corupt". Or, instituiile naionale" pot determina apariia de moravuri virtuoase i insufla dragostea de patrie. De aceea, Rousseau este ostil din principiu fa de marile uniti politice care despart oamenii unii de alii (17; p.123-124).

Un proiect de pace venic, datnd din 1796, este elaborat de |filozoful german Immanuel Kant (1724-1804), prin care acesta rspunde dorinei exprimate de abatele de Saint-Pierre. n opinia lui Kant, un stat a crui constituie este republican, - opus deci unui stat despotic, - trebuie s se ntemeieze pe drept. ns ntre state domnete starea de natur. Dup prerea lui Kant, ideea unei ordini internaionale, care ar elimina rzboiul, nu este o himer, ci un ideal platonic: un scop ctre care este raional s inteti i spre care umanitatea trebuie s tind. Trei articole alctuiesc proiectul de pace al lui Kant: a) constituia civil a fiecrui stat trebuie s fie republican; b) trebuie ca dreptul public s fie bazat pe o federaie de state libere; c) dreptul cosmopolitic trebuie s se mrgineasc la condiiile unei ospitaliti universale (17; p.245). Ca o ironie la adresa pcii eterne preconizate de Kant, secolul al XVIII-lea se ncheie cu revoluia francez i cu Napoleon, care ncearc o mai veche metod de unificare a Europei, aceea a armelor.

Avnd o viziune a Europei pe care am putea-o numi romantic deoarece punea n valoare popoarele i nu statele, Victor Hugo se pronuni n 1854, pentru o Europ a popoarelor", fr a considera ns c toate ar avea de jucat acelai rol. Dup prerea sa, Parisul, a crui menire consta in rspndirea ideii", era, dup Atena i Roma, locul civilizaiei i al revoluiei, care trebuia s se echilibreze una pe cealalt. Dinamici universului civilizat" depindea, prin urmare, de progresul" realizat la Paris, pe care l urma Frana, urmat la rndul ei de Europa (17; p. 124). j

Idei privind unificarea Europei n secolul al XlX-lea .1.Planul lui Saint - Simon (1814): construirea Europei trebuie s se fac pe baza unei aliane ntre Frana i Anglia, ri n jurul crora urmeaz s se grupeze celelalte popoare, pe msura eliberrii i accesului lor la instituiile reprezentative. El propune ca Frana i Anglia s formeze un mare Parlament" alctuit dintr-o nalt camer (locuri ereditare) i dintr-o camer inferioar (reprezentanii alei,ai corporaiilor). n fruntea Europei, el situeaz un rege conductor tiinific i politic" i prevede perceperea unui impozit.

2.Mazzini: republican italian exilat la Marsilia, creeaz n 1831 micarea Tnra Italie" i scrie n manifestul care va nsoi aceast nfiinare: constituirea unitilor naionale este prevestirea marii federaii europene care trebuie s se uneasc ntr-o singur asociaie toate familiile lumii vechi. Federaia popoarelor libere va depi divizrile statelor, dorite, aate de ctre despoi, i astfel vor disprea rivalitile dintre rase i se vor consolida naionalitile aa cum o vor drepturile i nevoile locale". Mazzini fondeaz n 1834 micarea Tnra Europ.Victor Hugo: prezideaz la 21 august 1848, la Paris, Congresul de Pace i propune uniunea Europei, bazat pe votul universal. Va veni om zi, voi, Frana, voi Rusia, voi Italia, voi Anglia, voi toate naiunile continentului, fr a v pierde trsturile distincte i idividualitatea voastr glorioas, v vei dizolva ntr-o unitate superioar i vei constitui fraternitatea european (...) Va veni o zi cnd ghulelile vor fi nlocuite cu voturi, prin votul universal al poparelor, prin adevratul arbitraj al unui senat suveran care va fi pentru Europa ceea ce Parlamentul este pentru Anglia, ceea ce Dieta este pentru Germania i ceea ce Adunarea legislativ este pentru Frana. n continuare, el va reclama constituirea Statelor Unite ale Americii.Prudhon: Despre principiul federativ (1863), Despre i juridic a claselor muncitoare (1865). Dup

Dudhon: Despre principiul federativ (1863), Despre capacitatea juridic a claselor muncitoare (1865). Dup prerea lui, unirea Europeipei trece prin constituirea unei federaii care trebuie s fie mai nti realizat n cadrul geografic al statului i care, singur, permite eliberarea indivizilor de etatism. Europa trebuie s fie o federaie de federaii". (15; p.12-13).

4. Micarea Paneuropean ntre cele dou rzboaie mondialeAlturi der faptul c patru dinastii domnitoare au fost nlturate de la putere (Romanovii n Rusia, Hohenzollernii n Germania, Habsburgii n Austro-Ungaria i Sultanii n Imperiul Otoman, primul rzboi mondial (1914-1918) s-a soldat cu un mozaic de noi state aprute pe harta Europei, Cehoslovacia, Polonia, Finlanda, Ungaria, Austria, Estonia, Letonia, Lituania, iar pentru altele, precum Romnia, cu desvrirea procesului unitii naioanle. n mod simbolic, primul rzboi mondial s-a ncheiat la 28 iunie 1918, prin semnarea pcii ntre Puterile Aliate i Germania, la Versailles, n Sala oglinzilor - acolo unde Frana n 1871 semnase Tratatul de capitulare n faa Germaniei. De data aceasta era umilit Germania impunndu-i-se restituirea Alsaciei i Lorenei Franei, precum i plata unei despgubiri de rzboi n valoare de 132 mlrd. mrci aur. Chiar dac nou hart european va fi sancionat pe plan diplomatic prin sistemul tratatelelor de la Versailles (1919-1920), pacea semnat purta n sine germenii viitorul! conflict, astfel nct Charles de Gaulle va vorbi despre perioada anilc 1914-1945 ca despre noul rzboi de 30 de ani al Europei (19; p.46).

Dincolo de pierderile de viei omeneti de o amploare catastrofal de distrugerile materiale, de pronunata scdere a produciei, de rsturnarea cursurilor de schimb, de severa criz financiar, primul rzboi mondial a dat i o lovitur foarte sever valorilor intelectuale, ceea ce va conduce la regresul moral al Europei, la dezintelectualizarea ei, li cltinarea spiritualitii europene. Din acest motiv, n unele cercuri intelectuale occidentale ncep tot mai mult s se vorbeasc de alunecare Europei pe panta declinului i chiar a crizei. Este cazul filozofului german Oswald Spengler (1880-1936) cu lucrarea de notorietate internaional Declinul Occidentului" (29) n care, conducndu-se de scrierile lui Fr.Nietzsche, a prezentat concepii privind dezvoltarea ciclic a civilizaiei, de alternativ a decadenei cu regenerarea. Din aceast concepie, Spengler va ncerca s demonstreze c Occidentul intrase n declin. ;

Este de remarcat c Spengler nu era singurul autor care promova astfel de concepii. in Frana, bunoar, Rene Guenon public n aceea perioad lucrarea Criza lumii moderne"; Andre Demangeon demonstra n 1920, declinul n care intrase Europa (Le declin de L Europe", Paris 1920); Andre Siegfried vorbea de criza Europei (La crise de 1'Europe" Paris, 1935), iar economistul englez George Paish a ncercat s conving c ntreaga Europ se afla n pragul falimentului. Mihail Ralea, care fcea n acea perioad studiile la Paris, sublinia c Europa prea - ce puin n partea ei occidental - n situaia unui muribund care are nevoie de transfuzie de snge".

Doritor a fi un verdict definitiv asupra civilizaiei europene contemporane, spenglerianismul a avut repercusiuni mult mai grave i durabile dect s-a considerat n mod tradiional. Avnd rostul de a demonstra c nu doar Germania, ci tot Occidentul se afla n decaden, - formul menit, dac nu s remedieze" o maladie moral, s consoleze cel puin sperana, de vreme ce o ridica la ipoteza unui mal de siecle" la scar occidental, - spenglerianismul va aduce cu sine dorina de simplitate i un adevrat val de orientalism, o preocupare pentru Orient, care era un fel de ipostaziere modern a ideii rousseauiste a rentoarcerii la natur". n condiiile cltinrii ncrederii liberalismului i ale democraiei, atacurile vor veni aproape pe dou flancuri: din stnga i din dreapta eichierului vieii politice ( 25.p.23-24).

Astfel, o atitudine radical anti-european va fi exprimat de conductorul primului stat socialist aprut la finele primei conflagraii liderul partidului bolevic din Rusia, V.I. Lenin (1870-1924). ntr-o serie de articole polemice, Lenin va califica proiectul Statelor Unite ale Europei ca fiind utopic i reacionar, deoarece ar fi condus la eliminarea socialismului din Europa" (28). n lipsa unei burghezii largi i virtuoasese, Rusia va devia, din octombrie 1917, de la fgaul politic i civilizaional al Europei Occidentale, orice elemente liberale fiind eleminate din instituiile i practicile sale politice.

De cealalt parte, fascismul reprezentat de Benito Mussolini considera c, sub regim strict burghez", statul, lipsit de disciplin i de metod, nu reprezint dect o abstracie periculoas", care absoarbe fr profit toate activitile. Se pornea de la premisa c statul poate deveni puternic stimulent de energii dac este ordonat i organizat, individul nefiind, valoric judecat, dect n funcie de stat, fr de care reprezint o celul" lipsit de cadru, deci inutil". Dorind s dea statului prioritate, ca idee esenial a doctrinei, Mussolini va lansa formula Totul n stat, nimic contra statului, nimic n afara statului" (25; p.81). Perioada interbelic cunoate ns i alternative la Declinul Occidentului" lui Oswald Spengler, una din ele fiind formulate de contele von Kudenhove-Kalergi (1894-1972) n volumul Pan-Europa, publicat n 1923. n volumul respectiv Kudenhove-Kalergi propune un prim proiect de confederalizare a Europei. Tot n 1923, el va crea i Uniunea Pan-European - prima organizaie neguvernamental europeist" de pe continent.

Pentru Kudenhove-Kalergi, Europa este o fraternitate uman ce partajeaz viziuni comune. Motenitoare a unei bogate culturi i mari istorii, Europa, n viziunea sa, nu va putea s supravieuiasc vicisitudinilor vremii dect dac va ti s mbine armonios particularitile i interesele tuturor popoarelor de pe continent. Alturi de reconcilierea dintre Frana i Germania, rejectarea oricror prejudeci naionaliste, aprarea libertilor i consolidarea pcii constituiau pietrele de temelie ale ceea ce Kudenhov-Kalergi numea Statele Unite ale Europei (27; p.l).

n perioada dintre cele dou rzboaie mondiale, Micarea Pan European iniiat de Kudenhove-Kalergi va organiza mai mul congrese, dintre care cel de la Basel din 1932 i cel din 1935 de la Viena; au ncercat s ia poziie mpotriva hitlerismului (26; p.14).

Necesitatea constituirii Europei ca model de solidaritate, care s elimine din fa germenii oricrui conflict, va declana teza transformrii btrnului continent" fie ntr-o patrie comun, fie ntr-o uniune de stat, tez care va beneficia de aportul deosebit al unor mari brbai de stai Aristide Briand, Paul Boncour, MacDonald, Austin Chamberlai Eduard Bene, Nicolae Titulescu i alii.

Dintre toate teoriile, proiectele i planurile, dar i aciunii subsumate ideii federale, cel mai important s-a dovedit Planul Iu Aristide Briand (1862-1932) din 1929, care, fr a pune problemi contopirii ntr-un singur stat, opus altora, a aezat la temelie ideea uniunii morale, a responsabilitii colective fa de criza i securitatea continentului, n care scop s se stabileasc linii economice i politice ntre naiunile europene (25; p.57-58).

Proiectele respective vor rmne ns de domeniul dezideratelor dat fiind ascensiunea ideologiilor totalitare comuniste, fasciste i naziste care vor proceda la o mprire a sferelor de influen n Europa.

Astfel, ajuns la putere n 1922, dup marul asupra Romei Mussolini ncepe s-i pregteasc i un imperiu pe msur: n 1935 Italia invadeaz Etiopia, cu toate protestele Ligii Naiunilor; colonizea cu italieni Eritreea i Libia, - toate acestea urmnd s conduc la acela scop suprem, - un imperiu mussolinian demn de Imperiul Roman de altdat al lui Octavian Augustus i de prietenia care-1 lega pe romanul Mussolini de arianul Hitler. n 1938, Europa, Occidental prea a fi destinat printr-un italian i un austro-ungar, Imperiul lui Carol cel Mare de la anul 800 putea renate ntr-o form totalitar, chiar dac preul acestuia ar fi fost aruncarea ntregii omeniri ntr-un nou carnagiu mondial.n concepia lui Hitler, Europa se ntinde de la Atlantic la Ural: Trebuie s-i trasm frontiera t acolo unde vrem noi" (18; vol.l, p.231). n centrul Europei preconizate de Hitler se plasa, evident, Marele Reich German. n jurul lui, popoare prietene cu o autonomie limitat (scandinavi, olandezi, popuilaia rilor baltice) i satelite (italieni, francezi, spanioli). La rsrit, o soart diferit i atepta pe croai, romni, unguri i greci, de asemenea popare satelite; pe de alt parte, evreii, considerai ras inferioar, erau condamnai la exterminare, i slavii, popor inferior", care trebuia redus la minimum. rile din rsritul Europei urmau s fie meninute la cel sczut nivel cultural i s fie private de orice organizare statal. Unica lor datorie e va fi s ne serveasc pe plan economic" (18; vol. 1, p.232).

Cu un astfel de proiect de unificare", Germania va intra efectiv n rzboi cu ntreaga Europ i practic cu ntreaga lume, determinnd constituirea unei largi coaliii antihitleriste, n care se vor regsi ri sisteme social-politice, economice i culturale diametral opuse, precum SUA, Marea Britanie, Frana i URSS.

Din acest punct de vedere, importana istoric a victoriei aliate din 1945 const n faptul de a fi pus capt unui imperialism fascist, al cui succes ar fi determinat un cu totul alt curs al evoluiei umanitii -celei de alt ras, n special. Acceptnd afirmaia, potrivit creija rzboaiele constituie rupturi ntr-un proces care este reluat cnd ele ncheie, cel de-al doilea rzboi mondial este o cotitur care marcheaz nceputul unei noi ere - att de ample, profunde i durabile vor fi schimbrile pe care le va provoca.

Concluziin timp ce construcia european ca proces contient de formare a unitii economice, politice i instituionale a acestui spaiu are o vechime de cteva decenii, declanndu-se efectiv n contextul bipolaritii dup cel de-al doilea rzboi mondial, n care Europa i putea salvalocul, , rolul, identitatea i puterea doar prin transpunerea n practic a premiselor unitii sale, - ideea de Europa, desemnnd un spaiu geografic i spiritual specific, dateaz de cteva milenii.

Este indiscutabil faptul c procesul construciei europene s-a ntemeiat pe antecedentele unei evoluii istorice ndelungate, n care ideea de unitate s-a cristalizat i afirmat n numeroase iniiative i constituie, n ansamblul lor, ntr-o adevrat preistorie a construciei europene, aflate astzi n plin desfurare. Modalitile preconizate n cursul timpului pentru unificarea spaiului european s-au concentrat n jurul a dou soluii posibile: cea imperial, - o unificare a continentului n jurul unei puteri hegemonice, - i cea a asociaiei Statelor europene, pe baza propriei voine, ntr-o form Confederativ. Soluia federativ implic realizarea unei structuri internaionale suprastatale, creia statele participante i cedeaz, ntr-o msur mare sau mai mic, atributele suveranitii lor. Formula confederativ menine intacte prerogativele suverane ale statelor participante, care se asociaz n vederea realizrii unor obiective precis circumscrise de natur politic sau economic.

Note:

nime. Mantie npOH3BefleHHa.- M.: Hayica", 1968.- 651c. Plitica.- Oradea: Editura Antet, 1996.- 287p. .tul Atenian.- Iai: Editura Agora", 1992.- 95p. $. Federalizarea Europei. O viziune geoistoric // Geopolitica ilropcne / Coord. llie Bdescu, Ioan Mihilescu, Elena Zamfir.-gditura Universitii din Bucureti, 2003.- P.38-55. _chin. Alexandru cel Mare sau Visul depit (356 - 323 nainte (.Traducere de Crina Cooveami.- Bucureti: Editura Humanitas,

P-Igc, MilzaPierre. Istoria Europei. Voi. 1: Motenirea Antichitii.

|dc lonu Bia.- Iai: Institutul European, 1997.- 372p.

31

Cronologie poemul Iliada" (Homer) menioneaz frumoasa Dpi la vestitului Phoenix".

ima meniune n sens geografic a numelui de Europa, em al lui Hesiod.

Alexandru Macedon ncearc o prim unificare a I cu Occidentul, llbois elaboreaz memoriul De recuperatione Terrae

(Ite Aligheri scrie lucrarea De monarchia. Iii (icorg Podiebrad". jlfia lui Cesare Ripa. > Suarcz public Tractatus de legibus et Deo legislatore.

1623 - Emeric Cruce public proiectul su de federaie mondial. 1645 - Maximilien de Betune propune un plan politic de organiz

Europei pe baze federaliste. 1664-1666 - alegoriile lui Jan van Kessel. 1693 - William Penn propune o unire a suveranilor Europei printr4

contract permanent. 1713 - Saint-Pierre cheam suveranii Europei s formeze o societ

european.

1796 - proiectul de pace etern a lui Immanuel Kant. 1814 - planul lui Saint-Simon. 1848 - Victor Hugo propune uniunea Europei, bazat pe votul univer 1918-Oswald Spengler i public volumul I al Declinul

Occidentului".

1923 - Richard von Kudenhove-Kalergi public volumul Pan-Europ 1929 - Planul lui Aristide Briand de federalizare a Europei. 1933 - venirea la putere a lui Adolf Hitler n Germania. 1939 - declanarea celui de-al doilea rzboi mondial.

v* Teme de autoevaluare i reflecie -^Pornind de la opinia exprimat de Jacques Le Goff, argumen

actualitatea, utilitatea i necesitatea disciplinei Constru\European.Expunei semnificaiile termenului Europa" n antichitatea;

roman.

Explicai importana motenirii Greciei Antice, n specii

democraiei i culturii elene, pentru cultura i civilizaia europ

contemporan.

Determinai importana civilizaiei romane pentru cultur

civilizaia european contemporan.

Efectuai o succint caracterizare a proiectelor de unifij

european ale lui Dante Aligheri (1265-1321) i Pierre Di

(1260-1321). Care au fost consecinele imediate i de perspefi

ale despririi puterii temporale de puterea spiritual, argume

de numiii autori ?

^cteva din proiectele mai importante de unificare ; din secolele XVIII-XIX, cu contribuii originale n ganizrii statale i n cel al formei de guvernmnt, repercusiunile concepiei filozofului german Oswald 380-1936) privind declinul Occidentului asupra valorilor [liberale n perioada dintre cele dou rzboaie mondiale. |i importana pentru construcia european de dup 1945 l-Europene iniiate de Richard von Kudenhove-Kalergi ), precum i a Planului lui Aristide Briand din 1929. luzele care au fcut ca proiectele respective s rmn kl dezideratelor.

PAGE 72


Recommended