+ All Categories
Home > Documents > Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: vasilisc
View: 234 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 41

Transcript
  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    1/41

    SINTEZ

    Stereotipuri n mass-media

    Prof.univ.dr. Nicolae Georgescu

    1.De la scriptio continua la litera de tipar.

    Discutm, n genere, despre accepiunea mai larg a termenului stilistic artnd

    c el se poate referi att la literatur i limbaj ct i la arte, la modul de via,chiar la specificul unei publicaii periodice vorbindu-se n acest sens de stilulcasei. Vorbind despre scris n genere, trebuie s tim ce nseamn scriptiocontinua dnd un esemplu de text literal (liter cu liter) pe care apoi l despritn cuvinte, fcndu-l literar. Iat un asemenea exemplu, pe carev rog s-lacceptai ca pe un test cu urmtorul enun:

    Facei din urmtorul text literal:

    Fiecinecumiivrereadesprefetesamdeiidareasamncelorandrgiidesingurie

    ii

    Textul literar subiacent.

    Desprind n uniti frazeologice aceast estur de litere, va iei un fragment din

    poemul eminescian Clin (file din poveste):

    Fiecine cum i-i vrerea despre fete sam dei-i

    Dar ea samn celora ndrgii de singuri eii

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    2/41

    Un asemenea text poate da seama despre mai multe lucruri. Mai nti, verificacele cunotine de cultur general niciodat suficiente ale noastre, ale tuturor.

    Apoi, ns, verific ceea ce numim ureche muzical, adic deprinderea curitmurile poeziei, cu poezia n general. Nu n ultimul timp, el verific tenacitatearezolvitorului, ct de mult se aventureaz el n descifrare, unde se va opri, ct estede tentat s abandoneze Desigur, i logica enunului rezultat l va privi tot peel Este o excelent metod de a afla pulsul colectivului.

    Vedem, aadar, importana spaiului alb (blancul) n scriere i convenim cmprirea unui text n articulaiile lui este de resorul gamaticii (care se ocup culiterele, de la grecescul gramma, -atos). Mai departe de grammatic (n aceast

    accepiune) intrm n donemiul filologiei care se ocup de cuvnt i de legturilentre cuvinte (de la prefixulfilo-, iubire ilogos cuvnt, tiin).

    Vom compara, n continuare, textul scris cu o pdure de simboluri artnd c estenevoie de semne pentru a te orienta att ntr-o pdure real ct i n estura unuitext.

    Iat deja un pleonasm teoretic, pentru c vocabula text vine de la verbullatinesc teho,-ere, - a ese: este, ca atare, nevoie s artm c scrisul i esutul

    seamn foarte mult, iar aceast digresiune agreabil ne pune n faa rzboiului deesut, pe care ni-l vom imagina pe scurt (reinnd c esutul ine de mpletireafirelor verticale cu cele orizontale transmise cu spata prin nele vericale legate, jos,la picioarele estoarei, de nite pedale ce le ridic i le coboar dup program; nuv mirai: pedalele rzboiului de esut se regsesc i la automobil, care se conduce,nu este aa, i cu tlpile, ca un fel se amintire a mersului n fond), dar i n faaestoarei care, nainte de a-i ncepe munca ei neostenit, i face un plan ca s tiecum i unde va apsa pe instrumentele angrenajului su ca s-i ias colo o floare,dincolo o pasre etc. Am constatat cu oarecare surprindere c pentru acest plandinainte stabilit folosim ndeobte termenul program (de lapro nainte, ante, i

    gramma liter; deci nainte de aternerea literei pe suport se face n minteanoastr o pre-figurare a ei, o precugetare a literaturii) i iari avem cuvntul dela care am plecat, gramma, liter, ca dovad n plus c textul i covorul suntfoarte apropiate semantic.

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    3/41

    Dup aceast digresiune revenim la textul scris vorbind de semnele depunctuaie, care sunt instrumentele de orientare ntre cuvinte. Pentru c ne aflm nzona aceasta a definirii termenilor (i a adunrii termenilor semnificativi),considerm virgula ca termen reprezentativ pentru ideea de punctuaie, i

    observm c vocabula vine de la virga,-aelatinesc care nseamn varg, vergea; ocomparm cu arttorul geografului i, pentru c asemnrile se impun de lasine, cu vergeaua zeului Hermes. ntr-adevr, Hermes este zeul drumurilor la greci,el se deplaseaz pe deasupra unui peisaj a unei pduri care mbrac un deal, de

    pild i stabilete, arat, indic cele mai simple poteci sau drumuri de acces, deorientare, de ieire dintr-un labirint de semne. Recursul la C. Noica ni s-a prutfiresc i am putea relua, dup ilustrul savant, demonstraia la expresia de limbromneasc a da drumul, ntrutotul similar cu methodosgrecesc, metod:

    eti liber n mijlocul unei pduri dar dac nu tii s iei din ea, dac nu-i dcineva drumul, te afli tot n captivitate. n linii mari, deducem c hermeneuticaeste i o tiin a drumurilor dintr-un text rmnnd oricum ncredinai canaliza unui text st sub semnul micrilor n interiorul su cu posibilitateacontinu de a iei i intra, deci cu tiina limitelor. n principiu, aa cum ciobanuldin naraiunea lui Noica i urc pe creste pe cei rtcii ca s prind drumurile dedeasupra i s observe unde sunt, tot la fel un text trebuie dominat, vzut de undevade sus, cuprins n ntregimea lui, n context iar contextul este filologic, istoric,estetic, stilistic etc.: deci literatrura ca text st ntr-o ncrengtur de contexte.

    Pentru a arta importana punctuaiei ntr-un textputem da exemple de texteclasice romneti (poezia antum eminescian) editate cu punctuaie diferit dectre diferii editori invitndu-v s interpertai i s optai, motivndu-vopiunea pentru un sens sau altul.

    n ncheerea prelegerii noastre discutm despre tiparul cu litere mobile (tiparuleste toiagul memoriei omenirii, cum spunea Eminescu) atrgnd atenia asupraunei coincidene astrale (Stefan Zweig) n istoria omenirii: la anul 1453 a czutBizanul sub turci i s-a descoperit tiparul de ctre Gutenberg. (Descoperirea caatare data de civa ani, dar nu-i gsea ntrebuinarea, era considerat mai degrabo jucrie). Lumea Bizanului a fost ngrijorat mai ales pentru imensele

    biblioteci adunate de peste un mileniu n Cetate spaima de coincidene, adic snu ard i acestea n btlie cum a ars pe vremuri biblioteca din Alexandria, fcnds fie salvate pe corbii naintea altor bogii. Bibliotecile cu bibiliotecarii lor,

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    4/41

    adic filologii, copitii, grmticii, au trecut marea i au gsit liman de linite mainti n cetatea Veneiei unde tiparul le atepta. Prin imprimarea n mai multeexemplare i rspndirea n toate colurile Europei, crile antichitii au fostsalvate. Numai ntr-o jumtate de secol, pn n jurul anului 1500, s-au construiit i

    forjat cele mai multe familii de litere de tipar, iar tiparul a ajuns n Frana,Geremanuia, Olanda, a nceput aa-zicnda (n limbaj actual) concuren ntretipografi pentru gsirea unei litere ct mai atractive i din aceast concuren aieit expresia belles lettres, litere frumoase, care a dus la literatur. Strictosensu, literatur nseamn text tiprit, pus n liter de tipar, deci text public.

    ncheiem cu adevrat aceast prim lecie vorbind despre Bizan i eroica sarezisten, i citnd un pasaj din piesa de teatru Alexandru Lpuneanu de M.Eminescu, despre cderea Bizanului sub turci.

    De vreme ce toat aceast schelrie de termeni i idei se refer la logos, astzivom ncerca s spunem cteva lucruri chiar despre vocabula ca atare. Vom pornide la o metafor homeric, dinIliada, IV, 350. i rspunde Odiseu lui Agamemnoncare-l ceart creznd c evit lupta. Zice regele din Ithaka ctre Regele regilorstrni sun zidurile Troiei: Ce vorb i scap de-a dincilor paz, Atride? Textulhomeric: Atreide, poion se epos fygen herkos odonton? Fiind vorba de prime

    atestri istorice n scris ale cuvintelor, le vom acorda o oarecare atenie. Hercoseste cuvntul care se regsete n latinescul circus dar i n vorba romneascarc (a nrca mieii, de pild, nseamn stricto sensu a pune/bga mieii ntr-unocol/arc pentru a-i separa de oi). Comentatorii lui Homer explic: nu putem tidac este vorba de arcada dentar sau de buzele care protejeaz dinii ca o barier.Didymos nelege chiar buze. Expresia herkos odonton se regsete, ncepnd deaici, n mai multe locuri din Iliada i Odiseea. Important mi se pare c ea seregsete n alt text important al antichitii, i anume n Biblie, Psalmi lui Davin,

    unde un proverb recurent spune aproape la fel: Pune, Doamne, lact gurii mele impletitur de nuiele mprejur buzelor mele ca s nu-mi ias vreun cuvnt ru.

    Cred c prin aceasta am numit ntr-un fel binecunoscuta cenzur mai exact:autocenzura i i-am gsit rdcini n cea mai adnc antichitate. Cicero spunea czeii au dat omului cuvntul ca s-i ascund gndurile. n textul de mai sus Homer

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    5/41

    nu folosete termenul logos, ci epos care nseamn mai nti vorb, spus, ceea cese audeavnd acelai radical cu voc- latinesc (vox, -cis, vocabulum); este o calitatenatural a sunetului. Din epos deriv epopeea, stilul epic, etc. adic se vaspecializa. Logos va nsemna, ns, ceea ce se citete, ceea ce se leag, vezi lego,

    legerelatinesc, f legtura cu a alege, a culege,etc. Ceea ce se aude i ceea ce secitete reprezint dou aspecte, dou puncte de vedere opuse fa de cuvntulgeneric. Ceea ce se aude trebuie filtrat prin arcul dinilor ca s nu jigneasc, snu rneasc, s nu vatme. Fiina omeneasc are aceast calitate de a dezbate ninteriorul ei, de a-i construi ceea ce Marin Preda, de pild, numea forul meuinterior: n afar, n public, iese ceea ce trebuie s ias. Aa cum omul nsui iesen for mbrcat elegenat, oricum curat, ngrijit n timp ce n cas la el, nintimitate, i permite lejeritatea poate chiar i mai mult. Tot ce este n afar

    reprezint ntr-un fel stil; ce este nuntru est n simpl psihologie natural.Limba romn dispune de dubletul vorb cuvnt ; primul, provenit din slav,

    tvorba, a vorbi, a sporvi iar cel de-a doilea motenit n mod miraculos dintr-untermen latinesc abstract ncrcat cu multe semnificaii: con-ventus lucru con-venit, stabilit de comun acord (are i sens de ntlnire la data i locul stabilitedianinte, vezi congres,etc.). S-ar putea zice c sunt sinonime perfecte? Pentruaceasta ar trebui s definim aria semantic a fiecruia n parte i cea mai simpl(i eficace) metod pentru a face acest lucru este s lun expresiile comune de

    limb ale lor. Dup cum tim, expresiile de limb reprezint metafore mpietrite,calupuri de cuvinte care nseamn altceva dect fiecare cuvnt luat n parte. Care ar

    putea fi acele expresii de limb posibile pe termenul cuvnt i imposibile sauforate pe termenul vorb? Se zice, de pild, om de cuvnt dar este foratexpresia om de vorb. n compensaie, oarecum, se zice cu acelai sens a se inede cuvnt ia se ine de vorb(dei, expresia a doua pare mai mult condiionat:dac nu te ii de vorb). Se zice, apoi vorbe rele dar cuvinte grele, i se

    pare c simul limbii nu permite aici schimbarea determinantului. O analiz mai

    aplicat se poate face pe Dicionarul tezaur al limbii romne, la termenii cuvnti vorb i proipun tema pentru un seminar. O analiz interesant poate iei dinanaliza limbajului poetic eminescian, dup Dicionarul limbii poetice eminesciene(scos sub redacia lui Tudor Vianu n 1967, reluat n ediie dezvoltat i lrgit deun colectiv coordonat de Dumitru Ieremia, n 2009) iari, tem de seminar.

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    6/41

    Dup cum vedem, cuvntul st de cele mai multe ori n compuneri, ntre cuvinte,n estur. Nu numaiu att ns: cuvntul se mic i fa de sine nsui, setransform, se ndoaie sau felcteaz (de unde: felxiune), trece prin clase diferite saule genereaz este ca o fiin. O scurt trecere n revist a micrilor cuvntului n

    contextul definiiilor gramaticale cred c ne poate interesa aici.

    Aristotel spunea c pentru comunicarea ideilor sale n-ar avea nevoie de toateprile de vorbire, i-ar fi suficiente dou: substantivul i verbul. Celelalte suntsubordonate acestora, adic legate fie de substantiv (adjectivul), fie de verb(adverbul) iar prepoziiile sunt fcute s dirijeze sensul de baz al tuturor.Rmne interjecia care este onomatopeic (imit onoma, numele) i pronumelecare, cum arat i denumirea, este un pro-nomen, un nlocuitor al numelui.

    n limba greac se poate nelege mai uor de ce sunt dominante primele doucategorii ale cuvntului. ntr-adevr, substantivul este denumit n limba luiAristotrel hypoheimene, ceea ce nseamn ce st dedesupt, sub (hypo) stantia(keimai jaceo, a zace). Orice obiect sau fiin, orice existent are ceva sub elnsui, adic are un nume care este subiacent, subiect. Nu exist nimic pe lume frnume; altfel spus, lumea este fcut din ceea ce are denumire, exist ceea ce senumete. Acest hypokeimene al filosofilor i grmticilor a rezistat i n limbaromn, sub forma ipochimen, vezi-l la I.L.Caragiale. El a fost nlocuit cu un

    abstract: tipul, care i-a ngustat sensul i se potrivete la orice fiin omeneasc(nu i la lucruri sau animale, ns).

    Pe de alt partre, verb n grecete se spune rema, de la reo, a curge. VeziHeraklit:panta rei toate curg. Aadar, avem pe de o parte existena denominat,cele ce exist ca nume iar pe de alt parte curgerea, micarea continu. Iattocmai relaia dintre micare i nemicare esenbial pentru a comunica.

    Zona lui hypokeimene este cea a numelui i acesta nsui are micare n sinensui. Mai exact, gramatical vorbind, numele are declinare, adic se n-clin,coboar pe scar (denumirea latineasc vine de la clina,-aecare nseamn scar).El mai are cazuri, de la casus,-us latinesc care nseamn cdere, ntmplare.

    Numele, deci, coboar, cade, n ntmplri. Cte ntmplri are numele? nmajoritatea limbilor el are aceste cinci ntmplri, care merit inute minte pentru

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    7/41

    c exprim ntr-un fel filosofia numelui; le vom numi pentada numelui i le vomexplica pe scurt:

    l. Nominativ. Este chiar intrarea cuiva n lume, n nume. Altfel este situaia de

    increat descris, de pild, de Eminescu: ...Pe cnd pmntul, ceriul, vzduhul,lumea toat / Erau din rndul celor, ce n-au fost niciodat

    2. Genitivul. Vine de la gygnomai, a se nate, este cazul naterii i, deci, alprinilor, al apartenenei. Cum i zice Crang: Nic al lui tefan a PetriiCiubotariului. Genul are extindere n trecut pn la bunici i strmoi chiar. Oriceare un nume s-a nscut din ceva/cineva, este generat i genereaz la rndul su.

    3. Dativul. Vine de la verbul a da (do,daren latin, didomin greac). Este a treiantmplare a numelui: afl cine este, apoi al cui este iar acum afl cui i d ceva,cui i folosete, pentru cine (ce) exist pe lume. Verbul a da exprim una dintrecele mai vechi aciuni omeneti, exprim chiar legtura omului cu zeul (principiuldo ut des); s nu se uite c cea mai veche instituie omeneasc este aceea a darului(privit din cealalt parte, aceea a cererii, a ceritului). Nu vinderea de sine (atrupului, a vieii, a muncii etc): aceasta este consecutiv. Mai nti ceri apoi (te)vinzi.

    Genitiovul i Dativul se numesc cazuri oblice i se nseamn grafic prin dou

    sgei ncruciate: genitivul sgeat oblic n joi spre stnga, iar dativul sgeatoblic n jos spre dreapta.

    4. Acuzativul. Este cazul acuzrii, al suferinei, al obiectului direct. Fiina suferconsecinele existenei sale: consecionele naterii i pe cele ale aciunilor, este

    judecat continuu.

    5. Vocativul, n fine, cea de-a cincea treapt a coborrii pe scar, a declinrii,nseamn chemare, strigare. Metaforic vorbind, omul parcurge treptele de pnacum dup care este chemat napoi n cuvnt...

    Aceast pentad a cazurilor (completat, n unele limbi, cum ar fi latina, cun unal aselea caz, locativul i chiar cu un al aptelea, ablativul) se aeaz o dat lasingular i alt dat la plural (iar n unele limbi, ca greaca veche, i la dual).Aqcestea sunt toate ntmplrile numelui, altele nu mai exist; aceasta este

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    8/41

    paradigma numnelui. Flexiunile (ndoirile, conrotsionrile) lui sunt limitate iorice adaos duce la greeal.

    Ct despre verb, flexiunea lui este mult mai vast aa cum micarea n general

    este foarte complicat.El are mai nti diatez, adic pubnere de-o parte i de alta a aciunii: eu bat,

    activ, punctul de vederer al aciunii dinspre mine ca subiect i eu sunt btut, pasiv,punctul de vedere al aciunii dinspre subiectul logic. Mai exist i diateza reflexiv,eu m bat pe mine nsumi, adic aciunea privit n oglind, reflectat.

    Apoi, verbul are conjugare, adic formele stau n jug unele cu altele dupasemnare formal. Jugul (jugumn latinete,zeugonn grecete) nu este universal,nu poi pune n acelai jug boul i cinele, de pild: trebuiesc fiine asemntoarecel puin dac nu chiar din aceeai specie iar n cazul omului, numai fiin e deaceeai specie : viaa conjugal leag brbatul i femeia ntr-o unitate familial.Conjugrile verbelor in cont, aadar, de forme asemntoare.

    Desigur, urmeaz modul: indicativ, conjunctiv, condiional-optativ, infinitiv,gerunziul, participiul, supinul. Fiecare n parte are denumirea dup semnificaie. ASE OBSERVA: indicatrivul are conjugare i diatez, deci formele se diversific de

    jos n sus.

    Nu poate fi scos din discuie, apoi, timpul cu cele trei dominante ale sale:prezent, trecut,viitor i cu combinaiile dintre ele.

    Persoana i numrul sunt, de asemenea categorii necesare verbului.

    N-am vrut s art dect c micarea este mult mai greu de urmrit i de inut n frudect existena simpl, nemicarea flexibil. Orict ar fi de complicat, ns,

    paradigma verbului este, i ea, complet, acestea i numai acestea sunt formele pecare le poate lua un verb n flexiune, mai mult nu se poate, este greeal

    STEREOTIPUL, DE LA CARAGIALE NCOACE

    Introducere

    ...Bine ar fi s putem spune cu mna pe inim: uitm ceea ce nu ne

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    9/41

    reprezint, ceea ce nu ne st n fire, ceea ce ncearc s se aglutinezefiinei noastre.Dar de multe ori n cele uitate se poate citi exact ceea ce nereprezint. Constantin Noica observ: Numai n cuvintele limbii tale sentmpl s-i aminteti de lucruri pe care nu le-ai nvat niciodat.Cci orice cuvnt este o uitare i n aproape oricare s-au ngropatnelesuri de care nu mai tii. Dar dac n orice cuvnt exist o parte dinuitare, este totui vorba de uitarea noastr, i ea devine propria-neamintire. (1) n zona att de fertil a cuvintelor limbii tale uitare iamintire sunt dou fee ale unui singur proces foarte dinamic sau foartelent, n funcie de un msurariu ndeobte bine definit: cultura. Se

    poate spune c uitarea este colectiv, oricum foarte larg, i c privetemai ales sensurile relaionale n timp ce (re)amintirea este individualori ine de grupuri restrnse i nseamn reconstrucie, creaie, repuneren relaie. Avem, de pild, un cuvnt s zicem cuvntul

    romnesc adevr. Modul lui de compunere este foarte interesant, relaiilepe care le presupune sunt fascinante. Latinescul verus(de unde veritas,etc.) a trecut direct n limbile romanice: fr. vrai, it. vero,etc. n limbaromn verus a dat, bine mersi, vr(de la verus consobrinus, rudadevrat, apropiat, vezi fr. cousin = vr) (2), o relaie de rudenie(colateral, i aceasta, nu filial, ci prin alian). n romnete, vr aajuns apelativ curent crendu-i, pe lng hipocoristele verior,verioar,i apelativele diminutivale veric, vericule,vericane(folosite, desigur, doar la vocativ). Cnd i spui cuiva, nValahia, Ce mai faci, vericule? ori: Ce ne facem, vericane?! relaia este de prieten, tovar, cunoscut, nu mai implic legtura desnge. Limba romn i-a creat, ns, din acelai cuvnt latin, cuinstrumente de relaie existente n terenul limbii latine, termenul adevr:ad+de+verum(3).Ad este prepoziia care definete acuzativul i indicmai ales direcia: la, spre; ad meridiem=spre sud.Deeste prepoziiaablativului, indicnd direcia dinspre, de la: de meridie = dinspre

    sud. Veruslatinesc este, aadar, pus ntre dou direcii de micare: spre idinspre, este ca i cum ai spune : mergspre verus i vin dinspreverus ori cum zice proverbul: Spune-mi cu cine te nsoeti ca s-i spun cine

    eti.Este o extrem pruden implicat, n acest caz, n cutareaadevrului, o tatonare, o nencredere, o verificare a lui. Fac eu un passpre tine, dar f i tu unul spre mine. Desigur, relaia s-a pierdut n uitare

    dar sensul general persist n proverbe i chiar n modul de a fi alromnului, n firea lui nencreztoare, suspicioas, bnuielnic. S-a

    pierdut nc mai mult: relaia dintre cuvnt i proverbe. Dei se maispune, nc: adevrul este la mijloc (ct asemnare cu teoria despre

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    10/41

    adevr ca Thalweg,albia rului, drumul de mijloc, echilibrat, pe care i-lcreeaz o ap curgtoare).

    A citi firea n cuvinte, firea ta n cuvintele limbii tale, implic aceastdialectic uitare/amintire. n privina limbii romne, de oriunde ai lua-o

    ajungi mai aproape sau mai puin aproape de acest fir al lui adevr,constai c se verific aceast pruden (uneori extrem) ce a trecutdinspre cuvinte spre firea oamenilor care le folosesc. Nu noi suntem

    stpnii limbii, ci limba este stpna noastr (4) este concluzia luiEminescu dup ani de zile de studiu al cuvintelor. S ptrundem nuitarea romneasc, ne ndeamn i Constantin Noica. (5)

    n zona memoriei sociale, ns, nu cred c dihotomia uitare/amintireeste suficient. D. Caracostea consider c memorarea unui cntec

    popular (balad) nu trece de trei generaii i are, de aici, cuvnt s

    cread c evenimentele din balad nu sunt amintiri reale. (6) Rmnemitul ca miez creativ, dar el se mprospteaz mereu, i adaug motive,

    pri ntregi din alte balade, etc. Memoria social bate napoi, n timp,uneori numai o singur generaie: sunt fapte mari care se uit forat orinatural, ca i cnd n-ar fi fost. Memoria social este terenulexperimentelor, locul de ntlnire al tehnicilor de manipulare, poate fidirijat, indus, este n general foarte dinamic. Amintirea este infinit,troienete (M-or troieni cu drag / Aduceri aminte), vine de peste tot,devine amniotic i poate fi numit, ntr-un anumit sens, spaiul

    amniotic al sufletului; memoria (mai ales social) este finit, rigid(pentru c: imperativ, asta trebuie memorat, ine minte etc.), ine dezgura sufletului, de psihic. n acest context este, totui, interesant deanalizat ceea ce rezult din relaia dintre amintire i memoria social. Cualte cuvinte, n discuie intr regimul memoriei sociale, cum este eafolosit de-a lungul timpului, cum acioneaz n diferitele moduri defolosire, ce rezult ca amintire, ca proverb din asta, n ce msurrepetiiile sunt (devin) specifice. Chestiunea revine la a identificamemorii sociale i a le urmri la lucru ca pe nite modele care aumodelat ct au modelat. Iar identificarea modelelor ar trebui fcut

    genetic, pornind de la surs (cine, cnd, cu ce scop) lucru extrem dedificil. Chiar i o descriere a unor asemenea modele ar fi, ns, suficient.

    Amintire i iertare

    Un termen indispensabil pentru discutarea memoriei sociale este acela

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    11/41

    de iertare: nu se poate trece din model n model, nu se poate propi nmemoria social fr judecata retrospectiv iar aceast

    judecat/judecare nu poate avea la captul ei dect pedeaps sau iertare;pedeapsa pare de cele mai multe ori nesemnificativ, mai ales n

    societile moderne, pentru c nu mai este iniiatic, nu mai semnificceva anumit n via sau n moarte ( cum reprezenta, de pild, la Dante,unde pedeapsa este, nc, iniiatic) - ci, prin standardizare (glon,spnzurtoare, scaun electric) nseamn, semnific doar anularea vieii,doar jumtate din rostul ei iniial. n mit i n societile tradiionale

    pedepsele sunt paradigmatice. Sisif, condamnat s urce venic un pietroin vrful unui munte, nu este un Sisif mort, scos din trmul vieii ciunul venic viu, ca i Danaidele, condamnate s umple venic cu ap un

    vas ciuruit (pentru c n-au vrut s fac copii) etc. Amintirea memoreaz(n sensul c: aduce mereu n fa, memento mori) numai pedepseleacestea iniiatice, exemplare pedepse care, dup momentul europeanHoria, nu mai exist, generalizndu-se ghilotina mobil, glonul etc.Morile egale pentru greeli diferite: iat ceea ce nu face s se aprindnicicum vreo lumini a amintirii omului despre om. Dimpotriv, iertareadevine semnificativ n acest domeniu. Iertarea este social mai nti.Termenul romnesc iertarevine din latinescul libertareavnd strnseraporturi cu condiia de libertus = sclav, apoi sclav eliberat, libert, dari cu libertas=rupere a lanurilor, eliberare, nsemnnd, pe deasupra, i ascuti de o pedeaps. (7)Iertarelibertate: iat o relaie a lexiculuiromnesc cu lexicul romanic i, desigur, cu lexicul teoretic

    paneuropean. Iat, n acelai timp, contextul specific n care putemdiscuta memoria social i modelele ei: te liberezi iertnd, ieri ca s teliberezi, depeti un model numai mergnd ctre el i revenind ctre tinensui, oarecum refcnd pe viu chimismul strict care a forjat nromnete cuvntul adevr.

    De ce nu se ntmpl aa, de ce a fost nevoie de milionul deintelectuali i rani sacrificai dup 23 august 1944, de pild? Pentruc, genetic vorbind, modelul memoriei sociale a fost impus ideologicdup ultimul rzboi mondial. De Crciunul lui 1918, cnd au fost arestaicolaboraionitii lui von Makensen ca rspuns la greva antinaional atipografilor din Piaa Teatrului Naional (8), s-a strigat la

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    12/41

    fel:Rzbunare!Totui, respectivii colaboraioniti (ntre care IoanSlavici, Tudor Arghezi) au fost n cele din urm graiai. Libertatea avenit cu iertare. Memoria social interbelic s-a construit pe acest gest.Justiiarismul absurd (un absurd invers: nu a acionat mpotrivaadevrailor vinovai) din zorii erei comuniste s-a bazat pe pedeapsaendemic, id est: pedepsirea poporului n ntregul lui la tcere icondamnarea la moarte dup principiul cine mic nu mai mic. Acestmodel de memorie social ndus, provocat, a avut, pentru amintire, unefect dezastruos: totul s-a uitat, ca i cnd n-ar fi fost, dup o generaie.Cine, n afar de rudele directe, mai inea minte, n anii 80, milionul devictime ale comunismului? Abia prin recuperarea cultural afenomenului, prin romanele lui Marin Preda, Ioan Lncrnjan, DinuSraru (9) (i prin ntreaga campanie din presa cultural a momentului) acontientizat tragedia anilor la nivel teoretic cultural, ns. Iar uitarea

    este, totui, una dintre cele mai cumplite pedepse de care se teme omul caom. De la Homer ncoace pn la, s zicem, Eminescu, pedeapsa cuuitarea (numelui, neamului, locului) a cutremurat individul. Nu este, nordinea aristotelician a logicii, un gest de iertare atunci cnd torionariideceniului obsedant sunt, totui, amintii? Interdicia rostirii numelor(interdicia parastasului, a pomelnicului pentru marii criminali) a fost,iat, nclcat dintr-un instinct cultural al recuperrii, al refaceriiechilibrului dintre crim i pedeaps. Trebuia iertare i pentru c n-afost, s-a inventat. Mecanismul" nu este specific, ci general: vezimuzeele mondialiste pe aceast tem.

    Modelul 11 Februarie

    i totui, despre iertare nc un adaos. Rugciunea cristic spune nlatinete: Et ignosce nobis, ceea ce s-ar traduce i f-te c nu cunoti,

    uit, ignor pentru noi dar ceea ce s-a tradus: i ne iartnou.Iertarea nu este uitare.O variant a acestei rugciuni este, tot nlatin Et dimitte nobis pecata nostra sicut et nos dimittimus debitoribusnostris . Literar terge-ne nou pcatele noastre, aa cum i noitergem (datoriile) datornicilor notri. Debitorii sunt cei care au un debiti se scriu ntr-un registru. i tergi atunci cnd achit debituul - sau cndi se face mil, te impresioneaz etc. Aici nu mai este vorba de o tergere

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    13/41

    ca i cnd n-ar fi fost, din memorie ori din cele reale ci de ooperaiune compensatory, de un consimmnt. O vorb veche ne atrageatenia: Romnul iart, dar nu uit. Iar dac revenim la rugciuneacristic, observm c traducerea se abate de la limba latin tocmai ca snu putem spune cu satisfacie c una i alta sunt acelai lucru, adictergere, revenire la ca i cnd n-ar fi fost. Despre pcat fiind vorba (ine iart nou greelile/pcatele noastre), ar fi interesant de urmrit

    procesul istoric al pcatului, adic pragurile lui, trecerile lui princontiina colectiv. De ce (sau: cnd) iertm i nu uitm? Din prag n

    prag memoria social iart cu sau fr voie, trece istoria mpcat ntr-unfel sau altul din model n model. Iertai au fost, de exemplu, bonjuritii i nc iertai cu mult ngduin n numele deschiderilor care s-auvzut dup ei. Iertate persoanele: C. A. Rosetti, de exemplu, sau Al. I.Cuza.

    n privina acestuia din urm, liberalismul ne ofer o mpcareciudat. Iat-o, n interpretarea lui I.L. Caragiale, prima scen din Oscrisoare pierdut: Pristanda (amintindu-i de steaguri): Dou la piaalui 11 Fevruarie..., iar apoi, explicnd cum a ajuns la casa lui NaeCaavencu: O iau prin dosul Primriei, i apuc pe maidan ca s ies labariera Unirii. Cnd dau s trec maidanul, vd lumin la ferestrele dedin dos ale lui d. Nae Caavencu, i ferestrele vraite. (10) Aadar,urbea lui Trahanache i Tiptescu (cel mai btrn politician cel maitnr politician) are o pia creia i s-a dat numele lui 11 Fevruarie,

    ziua trdrii i arestrii lui Cuza, dar mai are i o barier a Unirii. Amspune: Cuza de la A la Z, momentul nltor al Unirii i umilireadomnitorului puse n toponimele aceleiai urbe. 11 Fevruarietrebuie,ns, memorat: de aceea steaguri de srbtori;Unireanu mai are nevoiede semne, mai ales c denumete o barier, o intrare, o poart ctrecivilizaie. Unde este aici iertarea i unde este uitarea? Este ca i cum noi,astzi, am avea, de pild (bine c nu avem!) o pia cu numele 23August i alta, alturi, cu numele 22 Decembrie. Paradox pe careepoca eminescian l-a trit, de care ne-a ferit pe noi, probabil, experiena

    acelei epoci.Dac iertarea este (poate fi) general, popular, colectiv uitarea,

    n schimb, poate fi i organizat, provocat. Mecanismul social-politiceste simplu: punei semnul egalitii ntre dou date calendaristice, dintrecare una reprezint o srbtoare autentic, i cu timpul ambele vor fisrbtori (cazul nostru). Se uit antisrbtoarea, dup care i se schimbsensul. Ct dureaz, ns, aceast euforie a schimbrii? Astzi, de pild,

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    14/41

    nu mai tie nimeni ce nseamn 11 Fevruarie, dar Unirea a rmas namintire Puitem spune c procedeul de epoc s-a fixat definitive, a fost oexperimen reuit? Este foarte probabil c mecanismul lui 11Fevruarie a funcionat doar atta timp ct a fost nevoie de el: din 1866,cnd armata care jurase credin Domnitorului l-a arestat tocmai peDomnitor, pn cnd aceast fapt a intrat n (i a ieit din) procesuliertrii colective. Era nevoie de glorificarea lui 11 Fevruarie pentru casoietatea s-i pstreze ncrederea n prinipul armatei. Cu timpul,ns, memoria colectiv s-a dispensat (definitiv) de momentul trdrii,

    propteaua a ajutat pomul s creasc, dup care s-a uscat i a czut, ca icnd n-ar fi fost. Dac ar fi s cuantificm, aceast memoriebate aproximativ o generaie i nu poate fi scurtat. Dup 1866 aurmat, la noi, Rzboiul de Independen (1877-1878), eveniment care arfi putut reabilita definitiv armata. Totui, n 1884 (data Scrisorii

    pierdute), se mai pun nc steaguri la piaa lui 11 Fevruarie. Ctresfritul secolului, apoi, se nteesc criticile aduse armatei , mai ales prin

    presa de sorginte socialist ( Mo Teac al lui Bacalbaa, de pild) - ca dovad c pata nu s-a ters i tim, din istorie, c abia PrimulRzboi Mondial va pune capt acestei chestiuni. Concluzionm c nu(neaprat) evenimentele majore satisfac memoria social, ci esterealmente nevoie de timpul ei de scurgere i sedimentare.

    Insistm. Ceteanul (turmentat), n finalul actului I: Las c necunoatem... M cunoate conul Zaharia de la 11 Fevruarie... (11)

    Leonida, prima replic din Conul Leonida fa cu reaciunea (1880):Aa, cum i spusei, m scol ntr-o diminea, i, tii obiceiul meu, puimna nti i-nti pe Aurora Democratic, s vz cum mai merge ara.O deschiz... i ce citesc? Uite, in minte ca acuma: 11/23 Furar... aczut tirania! Vivat Republica!(12) Sfritul secolului al XIX-learomnesc pare, ntr-adevr, torturat de acest 11 Fevruarie. Personajele luiCaragiale se cunosc de atunci, in minte ca acum aceast dat. Uncapitol important din ziaristica lui Eminescu i se dedic, mai ales dup 13martie 1881, cnd generalul Lecca, acelai care l-a arestat pe Cuza (eful

    grzilor palatului i omul de ncredere al Domnitorului, camarad dearme) a anunat Regatul. Poetul acuz continuu trdarea acestor civamilitari din jurul lui Cuza i nelegem, chiar din piesele lui Caragiale,c el nu se oprete ntmpltor la februariti, ci acesta era un evenimentobsedant, un punct de reper: publicul cere (vorba lui Caragiale)dezbateri pe aceast tem.Titu Maiorescu nsui, n Istoria contimporana Romniei, dedic evenimentului un spaiu amplu, atrgnd atenia

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    15/41

    inclusive asupra militarilor de carier care i-au dat demisia din armatdup arestarea lui Cuza. Prima mare problem a principelui Carol, abiaurcat pe tron, a fost reconcilierea n rndurile armatei, subiect cruia PaulAngfhel i dedic dou dintre cele zece volume ale romanului su Zpezile de-acum un veac Facem, totui, observaia c Paul Anghelconsidera jertfa de snge a romnilor n Rzboiul de Independen ca osplare de pcate a armatei n faa poporului ; lucrurile nu se opresc,ns. La l877-l878, de vreme ce Caragiale , Eminescu, Maiorescu ( orilinia Mo Teac ) continu aria trdrii ca un memento viu, arztor. Dealtfel iari suntem obligai s observm Paul Anghel privetelucrurile de jos, de la baza piramidei sociale, din punctual de vedere al

    poporului .- i de sus, din vrf, din punctual de vedere al Prinului ,rezervndu-i pentru zona median, acolo unde se caut, deobicei, naiunea , comentarii separate, speciale. El este acela care a

    descoperit, de altfel, un filon continuu ntre profesiunile momentuluui,acea tradiie militreasc ce a funcionat ascuns, modest dar tenace : fiiiofierilor de la l878 au fcut Primul Rzboi Mondial, iar fiii acestora aufcut Al Doilea Rzboi Mondial la noi. Este un fel de cast militar ceurmeaz a fi cercetat de viitorime n amnunte, a crei existendovedete, n concepia lui Paul Anghel, c trdarea iniial, acel llFebruaie despre care vorbim, a avut ca reacie i o asemenea revansubteran.

    Ct despre domnitorul Alexandru Ioan Cuza, a crui eliminare din

    memoria colectiv era vizat prin impunerea lui 11 Februarie casrbtoare naional, este locul s amintim, aici, c el n-a avut o statuien Bucureti, acolo unde poporul l-a iubit i i-a fcut demonstraii largi desimpatie numindu-l, n l864, Printele Patriei. Statuia lui se poatevedea la Craiova, n inima Valahiei Mici, chiar i n orae precumAlexandria ( unde, actualmente, te doare sufletul vznd c i-au czuta

    braele din bronz : au fost, pur i simplu, luate pentru valorificareabronzului la fier vechi ).Evocam cndva, mpreun cu Paul Anghel, undiscurs al lui P.P.Carp inut la l2 mai l9l4 la Iai, n faa marilor

    proprietari agrari, pe tema votului universal pe care marele fruntajunimist l nega cu nverunare aducnd, ntre altele, asemeneaargumente : Ceea ce se petrece n Bulgaria n-ar trebui s fie caexemplu care s ne mping i pe noi s facem acelai lucru. rnimeanu e o for care s poat rezista. Cnd au venit mprejurrile ca scad Cuza, el care i-a dezrobit i a fcuit Unirea, nu s-a gsit nici un

    ran care s-l apere. Iat soarta care ne ateapt, i de aceea cred c

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    16/41

    destinele rii nu se pot ncredina unei rnimi fr cultur iincontient. Trebuie s ne ferim, i de aceea suntem contra votului uniccare nu poate fi dect un instrument n minile unor ambiioi, care frmunc i talent vor s se impuin rii. Aveam fia copiat dintr-orevist de epoc, Democraia Muscelului, scoas deP.Popescu.Muscel, numrul din iunie l9l4, i discutaam aceste lucruri

    prin anii 87-88, exactb pe fondul acelei caudate polemici culturale petema Unde au fost romnii cnd a fost arestat Constantin

    Brncoveanu ? Dar cnd a fost omort Mihai Viteazul?Uimirea meavenea din aceea c tiparul mental al raionamentului se potrivea cuaceast afirmaie a lui P.P.Carp ca dovad c ideile circul prin istoriefr stpni i se prind, din cnd n cnd, din zbor te miri unde i de cine.

    Nu redau, aici, discuia cu Paul Anghel (care a remarcat, desigur, inediatc e un sofism , c a fost vorba de conspiraii, comploturi, i tocmai de

    aceea au reuit pentru c romnii n-au fost de fa nici pe departe nupoate fi vorba de aprobare, consimire tacit a romnilor la trdare :asemenea raionamente ncearc s adauge la marca noastr identitar unepitet injust, pentru c, cel puin n cazul lui Cuza, ranii s-au rsculat

    prin inuturi la aflarea vetii arestrii lui, de n-ar fi s amintim dectstrigtul celor din Ciui, de lng Adjud : Nu-l vrem pe Hop-n-ol,cum nelegeau ei numnele Hohenzollern ) - dar reiau, pentruvioiciunea stilului valah, comentariul lui P.Popescu-Muscel , ntr-orevistn care se adreseaz tocmairanilor, tocmai pentru a le ctigavoturile :Bine v face, cci cam aa este.Nu tii s preuii oamenii, nu

    tii s v aprai drepturile ! Ai fost i suntei asuprii, maltratai,schinjuii, mpucai chiar, i nici mcar la alegeri nu vrei s dai olecie asupritorilor, alegnd n parlament numai oameni care s se

    sacrifice pentru drepturile voastre ! L-ai maltratat pe Cuza, care eprintele nostru, mntuitorul nostru, mntuitorul rii. Am scris ctevaarticole n revista nioastr ca s contribuim cu toii, noi ranii i cei

    plecai de laar, s ridicm n Bucureti un monument lui Cuza. i-aigsit ! Eu am spus, tot eu am auzit ! Nici o micare, nici un cuvnt, niciun semn de nicieri care s m sprijine n iniiativa pe care voiam s-o

    iau. Drept s spun, n-am crezut ntr-o asemenea uitare, nu mi-amnchipuit atta nepsare din partea acelora care datoresc totul lui Cuza

    i numai lui Cuza. Aa fiind, nu are motiv d-l Carp s spun ce a spus laIai ? A voaastr e datoria, rani din toate colurile rii, s zdrobiiminciuna d-lui Carp i s nfptuii cel puin acum opera de recunotin

    pentru marele romn Cuza-vodLa drept vorbind, iniiative timidepentru o statuie n Bucureti a lui Cuza au fost, dar s-au strns sume

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    17/41

    infime, apoi a venit rzboiul Coborrea discursului n politicianism nuera calea cea mai sigur de a ptrunde n sufletele ranilor i alem celor

    plecai de la ar . Cuza rmne al marginilor, modelul 11 Februarie nuputea s-i fac loc n Bucureti

    Ca s fie posibil 11 Februarie, nearat , n fond, Conul Leonida, atrebuit ca presa s-l anune ca o cdere a tiraniei i, nota bene, ca pe ontemeiere a Republicii. Nu ca pe o nlocuire (constituional, de altfel)de domn, ceea ce era n intenia complotitilor. Republica de laPloieti, de peste civa ani, va fi o replic la replica presei din 1866.

    Reinem c personajele lui Caragiale nu se (re)cunosc de la Rzboiul deIndependen (1877-1878) ci de la 11 Fevruarie 1866. Este un moment

    al schimbrii, i nelegem c memoria social este proiectiv, adicpropune (i impune) proiecte pentru viitor: n cazul nostru, ea proiecteazmodelul acesta pentru c de acesta a avut nevoie. Amintirea larg istorica uitat sau a resorbit momentul respectiv ntr-o expresie, fevrualitii, nvreun proverb ori vorb de duh. Noi rdem astzi sau acuzm deschizofrenie mintea lui Farfuridi cnd ascultm replica sa: Eu merg imai departe i zic: trdare s fie, dac o cer interesele partidului, dar s-o tim i noi... replic reluat: Trdare, trdare, dar s-o tim i noi,i comentat de Brnzovenescu: De aceea eu totdeauna am repetat cu

    strbunii notri, cu Mihai Bravul i tefan cel Mare: iubesc trdarea, darursc pe trdtori... (13) Nimic mai logic: este o nelepciune a lui 11Fevruarie aici. Mihai Viteazul (devenit Mihai Bravul i rmas astfel ntoponimia ntemeietoare a Bucuretilor din aceste momente) trebuiatrdat pentru c a legiferat legarea de glie, deci a devenit tiran (veziConul Leonida: a czut tirania lui Cuza) aa cum, vrnd nevrnd,trdtorii trebuiesc nfierai, uri (ura are, aici i peste tot n contextesimilare, sensul abstract, este o etichet).Iubesc trdareanu nseamnaltceva dect: sunt de acord cu arestarea (i exilarea) lui Cuza, chiar cusuprimarea lui Mihai Viteazul n istorie. Lungi articole de ziar (mai ales

    n Romnul ) vin s instituie acest model, istoricii coboar n trecutdup legtura lui Mihai ca s-i justifice tirania (mai puin Eminescui A. D. Xenopol, care pun lucrurile la punct fiecare cu vocea lui: vocicare nu se armonizeaz n modelul pus la lucru). (14) Memoria socialeste, aadar, nu numai proiectiv, dar i retrospectiv, implic modelulales i n trecut, reinterpreteaz, reordoneaz datele istorice n funcie denecesitile teoretice ale momentului. Ce a rmas de aici? Repetm

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    18/41

    schimbarea cognomenului lui Mihai, care devine i rmneBravul(dupfranuzismul le Brave), ca un fel de ecou, de aplauze, deBravos! (replica dur a lui Caragiale: Bravos, naiune, halal s-i

    fie). Mihai Bravu a prins att de bine, s-a implicat n spiritul comun nct a ncerca astzi s readuci denumirea oselei eponime la onomasticareal, a-i spuneoseaua Mihai Viteazul, ar fi imposibil.

    Revenind la O scrisoare pierdut, i la replicile lui Farfuridi Brnzovenescu de acolo, nu putem s nu remarcm c gloriosul 11Fevruarie a instaurat teama general de trdare, sentimentul c la tot

    pasul, dac o cer interesele partidului, trdarea este necesar iinstinctul vital de a fi ntre cei care trdeaz, alturi de ei, n miezulfaptei trdtoare/salvatoare. Modelul social al lui 11 Fevruarie a nsemnati asemenea lucruri uitate, desigur, n context i apoi iertate de istorie.

    NOTE (I)

    1 Constantin Noica, Cuvnt mpreun despre rostirea romneasc,Editura Eminescu, 1987, p. 7 (Cuvnt nainte). 2 Vasile Scurtu, Numede rudenie n limba romn, Ed. Academiei, 1968, sub voce.3

    Dicionarul Limbii Romne Moderne, Editura Academiei, 1958 (sub

    direcia lui D. Macrea), s.v. (n continuare vom cita DLMR, referindu-nela aceast ediie). 4 M. Eminescu, Fragmentarium, Ediie (...) deMagdalena D. Vatamaniuc, Editura tiinific i Enciclopedic,Bucureti, 1981, p. 241 (Me. 2257, 74). 5 Constantin Noica, Op. cit.,loc cit. 6 D. Caracostea: Poezia tradiional romneasc. Balada.

    Editura pentru literatur, Bucureti, 1969, vol. I, (Balada Crivului,passim). Caracostea polemizeaz cu P. Caraman pe aceast tem(discuia se prelungete la Ovidiu Brlea care nclin s-i dea dreptatelui Caracostea). 7 DRLM, sub voce. 8 Vezi studiul lui Mihai Ungheanu,Greva tipografilor din 13 decembrie 1918, n Almanahul Luceafrul,

    1988. 9 Nu discutm ideologia ci factologia din aceste romane. 10 I.L. Caragiale, Opere. 1. Teatru, ediie critic de Al. Rosetti, erbanCioculescu, Liviu Clin, cu introducere de Silvian Iosifescu, ESPLA,1959, p. 105; 107. 11 Idem, ed. cit., p. 126. 12 Idem, ed. cit., p. 81. 13

    Idem, ed. cit., p. 120; 124. 14 Vezi mai pe larg la N. Georgescu, Cerculstrmt. Arta de a tri pe vremea lui Eminescu, Ed. Floare albastr, 1995,p. 134.15 Aceast diagram a aprut ntr-un articol politic al lui M.

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    19/41

    Eminescu, vezi M. Eminescu, Opere, XI, Publicistic. 1 ianuarie-31decembrie 1881, Timpul, Editura Academiei, 1985, p. 268. (Dac amncerca s determinm exact timpul n care elementul autohton au nvins

    pe cel imigrat, sau a fost nvins de el, am zice: La 1700 nvinge elementulimigrat prin domnia fanariot. La 1821 ncepe reaciunea elementuluiautohton i merge biruitoare i asimilnd pn la 1866. la 11 fevruarie1866 nvinge din nou elementul imigrat. Exist i de-atuci o oscilaiune,o mutare a punctului de gravitaie, cnd asupra elementelor instinctivnaionale, cnd asupra celor instinctiv strine, dar victoria, precumvedem, e momentan a acestora din urm.) Eminescu va relua de ctevaori aceast diagram n publicistica sa din vara-toamna lui 1881,anticipnd, n privina asimilrii elementului imigrat: La 1921, cine vaajunge, poate c aceti oameni vor fi putut deveni romni... (Op. cit., p.278), etc. El anticipeaz marele consens naional de la 1918.

    Pragul pulsaiei naionale n istorie este, dup Eminescu, de 45-60 deani, n jurul a dou generaii.

    ntre fatalism i ntmplare

    Este, poate, momentul s ne ntrebm ct anume din aceste fapte sepoate integra n ceea ce numim entitate etnic? Un model care a durat ogeneraie (dar care putem spune c s-a repetat, ca tras la indigou, dup1944; poate n copie grosolan i dup 1989; poate) intr n tiparecaracteriale, e o trstur identitar? Putem aduga etichete negative noiromnului generic, pe lng cele vehiculate: ho, lene, iubitor desrcie (Eu mi apr srcia i nevoile i neamul, nu?!) putemaduga: trdtor, dornic de trdare? Generalizrile negative sunt foarteuor de fcut dar trebuie s atragem atenia, cel puin n cazul de fa,c ne aflm n faa unui model indus, aplicat, abstract, care-i arataspectele ridicule tocmai n confruntare cu realul, care duce la paradoxontologic, nu la comic de limbaj. Aceti oameni triau realmente cu

    bariera Unirii i Piaa 11 Fevruarie n acelai ora, n aceeai ordine

    existenial. Ei au o dram adnc, de sorginte tragic, reieit dindorina de a mpca cu orice pre contrarii ireconciliabile. Faptul cuitarea a ters totul, cu buretele, ne indic accidentalul. Faptul cfenomenul se va repeta, ns ce s mai nsemne? Naivitate? Manipulare?Scenariu istoric? Dirijare a evenimentelor sub pragul de perceperegeneral? Alunecare perseverent n greal, n acelai tip de greal?Dar de fiecare dat greala a fost contientizat, asumat, iertat i

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    20/41

    uitat. 23 August 1944 s-a fcut cu Deteapt-te romne! (care a rmasun timp bun imn naional); 1989 s-a fcut cu Deteapt-te romne!.Dac adormirea n greal se repet, nu este mai puin adevrat c ideteptarea se repet, astfel c ritmul somnveghe devine ritm istoric,legitate. Acesta este, ns, un ritm general al popoarelor, nu se poatespune c aparine romnilor n mai mare sau mai mic msur dectaltora. Modelul lui 11 Fevruarie, apoi, ca i mai trziu modelul lui 23August reprezint proiecte generale europene (i extraeuropene), nunumai romnii au reacionat, i numai ei au reacionat astfel la asemeneamodele. Repetrile n general sunt specifice istoriei umane i nu ar fi deloc cuminte s le confiscm noi n beneficiul unui specific numai alnostru. ncepnd cu Polybios, primul care are un proiect articulat deIstorie universal, istoria ca tiin contabilizeaz ceea ce se repet ladiverse popoare iar dup 1848 se poate vorbi de mondializarea istoriei

    sociale i politice, deci de modele abstracte puse la ncercare n terenuriumane ct mai diverse.

    n ceea ce ne privete, n-avem dect s identificm ritmurile noastre(Eminescu a definit o astfel de diagram, de la 1821 ncoace, care se camverific) (15). Faptul c istoria uman este viclean, ironic, se repet asta o tiu oamenii de atta timp. C memoria social inventeaz, pune nlucru mecanisme specifice, raionamente, lozinci, argumente iari otim (dar nu avem, nc, un repertoriu al tuturor acestora n funciune). Slegm, ns, toate acestea de identitatea etnic, nu avem motiv. Da, am

    putea analiza modul n care reacioneaz societatea la aceste provocriale generalului i din asemenea reacii nlnuite n timp s deducem unsens. Identitatea etnic sau, ceea ce la nceputul secolului al XX-lea senumea specificul naional este un concept dinamic, n continumicare, imposibil de prins n vreo formul definitiv. Nu cu grafice oridiagrame se msoar, nu se cntrete cu victorii ori nfrngeri. Este vie,stimulativ ,n momente de cumpn s-a dovedit mereu fertil i denedisipat. Cu toate imperativele schimbrilor vociferate apocalipticncepnd din secolul trecut, cu toate schimbrile operate real asupra

    limbii, datinilor, obiceiurilor, ordinii sociale i politice etc. specificulnaional n-a ncetat a-i impune magneii subterani. A merge chiar maideparte, vorba lui Farfuridi, i a zice c e mai uor de depistat o linie adestinului dect a defini ferm specificul naional. Mult vreme s-a crezutn fatalismul romnului, pe linia Mioriei interpretat de AlecsandriMichelet. Resemnarea n faa morii l definete i pe Ahile din Iliad,iar eroul trac ar fi transmis oarecum testamentar str-strnepoilor si

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    21/41

    aceast trstur de caracter. Dacii ntmpinau moartea cu zmbete defericire i, dimpotriv, plngeau cnd se ntea un copil. Etruscii, poporce a intrat n consistena etniei latine, erau cunoscui prin aceea c seinteresau mai mult de moarte dect de via, erau experi n ghicit viitorul

    prin necromanie, consumau pentru cultul morilor cea mai mare parte atimpului. Iat, aadar, c nici aceast resemnare mioritic nu ne aparinela propriu .Mioria a fost, ns, intens studiat, iar acest fatalism a fostsupus n mod special unor analize cu totul deosebite. Dintre toate,aducem n atenie una care se bazeaz tocmai pe amintirea cuvintelor.Este interpretarea lui Dan Botta la cuvntul romnesc ntmplare,o

    pagin de eseu romnesc pe care am putea-o vedea n manualele colarealturi de interpretri similare ale lui Mircea Vulcnescu ori Constantin

    Noica.

    Iat ce scrie Dan Botta pe aceast tem :ntmplare! Iat, un alt cuvnt arunc o lumin asupra cugetuluiromnesc asupra misterioasei Phych a Romniei. ntmplare e uncuvnt pe care filologii l explic vag, prin forme absente dindicionarele latine, printr-un ipotetic intemporare, care, ar fi putut da nromnete ntimpurare i nimic mai mult. Ei nu pot cuteza s afirmec ntmplare deriv din forma latin pe care acest cuvnt o

    presupune de-a dreptul, care s-ar putea stabili chiar prininducie: intemplare, cuvnt a crui semantic ei n-ar putea-o dezlega n

    romnescul ntmplare. ntmplare ar fi cred eu o form analoagcontemplrii. Augurii desemnau, se tie, cu varga lor sacr, festuca,un spaiu, un petec de cer. Acest spaiu se numise templum. Acontempla nseamn, aadar, a considera cu luare-aminte acest spaiu,

    spre a observa n limitele lui ivirea prodigioas a semnelor.ntmplare este aadar ceea ce se ntmpl n limitele magice aleacestui templum, o artare, un semn al zeilor. ntmplare este ceea ce e

    scris n cer. Cuvntul romnesc rsfrnge, n semantica lui, sentimentulpe care aa de viu l ncearc poporul romnesc, al necesitii tuturorntmplrilor din lume, al cursului divin ineluctabil al lumii. Cuvntul

    dezvluie nc o dat nobilul sens a ceea ce s-anumitfatalismulromnesc, fatalism care decurge din cel mai nalt

    sentiment, cel mai nalt sens al armoniei, din adoraia, din fervoareareligioas pe care strvechiul suflet o pstreaz pentru lume (...).

    Eminescu ador lumea, o contempl cu nesaiu, se mbat ca nversurileRugciunii unui dac din fntnile splendorilor ei, dar el se

    tie i sortit durerii. Aa se explic acel sentiment dureros de dulce al

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    22/41

    existenei, i tot ce n versurile sale este explozie de durere i imn debucurie laolalt. El mpinge pesimismul su dac acesta este pesimism

    pn acolo unde-l mping romnii. Crile lui Schopenhauer nu i-audat nici mcar contiina lui. Ea e vie de secole n poporulromnesc. (1)

    Dan Botta scrie n perioada interbelic; ntre timp, dicionarelelimbii romne au acceptat etimologia.(2)ntmplarepstreaz, ns, nromnete o familie lexical mai larg, din care amintim: tmplabisericii(din lat. templa)este catapeteasma, peretele despritor dintrealtar i pronaos, covorul acela de icoane din lemn de tei ce oprete

    privirea credinciosului n faa tainei dinuntru. Tmplareste un derivatde la tmpl:cel care face tmpla, apoi, prin extensie, lucrtor n lemn(nu ns dulgher, un lucrtor obinuit; tmplarul execut lucrri

    deosebite). Adugm tmplrie, tmplreas.In latineten existchiar templarius, cu sens : cel care construiete un templu. n ordineteoretic mai larg, putem spune c biserica i-a asumat i sensul generalal ntmplrii ca voin divin dar i instrumentele materiale, i templulpgn. Iat, aici, un argument n plus, oferit de cuvinte i cuvintelenu mint niciodat n sprijinul acelui cretinism natural ntrevzut deatia cercettori, nsemnnd potrivire, asimilare, sincretism fertil.(3)

    Asemenea chestiuni nu mai in, aadar, de memoria social ci deacea amintire ca spaiu amniotic al sufletului colectiv care, ea, este mult

    mai n msur s ne dea penumbrele a ceea ce numim specific naional.Limba mai are, ns, un cuvnt semnificativ ce poate intra n acestmoment al discuiei:preursire.Deja a ursi, ursirenseamn a meni, ahotr dinainte soarta cuiva; pre-ursire este ceva din spatele acestuidestin, ceea ce seamn cu Moira creia zeii i se supun (zeii, care facdestinele muritorilor). Nu este lipsit de interes s revenim la Mioria, unfel de moir autohton. ntr-adevr, iat cei doi ciobani, ungureanul ivrnceanul, cobornd pe drumuri diferite, ntlnindu-se i punnd la caleomorul moldoveanului. Fiecare n parte dorea, pe drumul su, acest omor

    dar nu tia c i cellalt dorete acelai lucru, trebuie ca ei s se

    ntlneasc, s stea de vorb, s se neleag, s se pun de acord. Ei bine,oaia nzdrvan din balad De trei zile-ncoace / Gura nu-i maitace tie cu trei zile nainte c cei doi gndesc separat acelai lucru, cse vor ntlni i se vor nelege. Ea tie pre-ursita ciobanului moldovan,tie ntmplrile nainte ca acestea s fie puse la cale. Ciobanii cei doihotrsc acum ca s fac omorul azi pe la apus de soare.(4) Mioara are

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    23/41

    cunotin cu trei zile nainte de aceast ntmplare a ntmplrii.

    Acest sens al preursirii se regsete la Eminescu, n Scrisoarea V(Dalila) i n poemul Te duci, prtie de exersare pentru Dalila.Pygmalion i Orfeu, spune Scrisoarea V, se strduiesc s dea via

    statuii de marmur i ei vor reui, statuia nviaz, dar niciunul nu-ipoate controla destinul; de cum se nclzete marmura, de cum prindeduh omenesc, ea se duce, este supus legilor interne. Pygmalion nu-invie soia, tovara de via, ci d numai via, trezete piatra lasimire; dar nu-i poate confisca simirile. Putem fi stpni pe destin, nespune Eminescu, putem lua destinul n propriile mini, cum se zice ns nu avem nici un fel de control asupra preursitei, asupra destinuluidin spatele destinului. Putem fi zei ai acestui pmnt, cum zice MarinPreda n finalul romanului Cel mai iubit dintre pmnteni (Pentru c

    noi, oamenii, suntem zei ai acestui pmnt) dar i Zeus, printele zeilor,ascult de Moira, crma suprem a lumii. Ct fatalism este aici, attanelepciune. Oricum, dac dincolo de ntmplri este ntmplarea, celcare cade de la etajul 10 al unui bloc are rost s cread n via pn jos i, poate, chiar dincolo de jos.

    Vlad epe i modelul lui 11 Fevruarie

    Revenim la memoria social ca model proiectiv. De vreme ce amidentificat istoricitatea ei, am avea dreptul s ne ntrebm dac i cemodel de memorie social am putea promova noi astzi. De multe ori dinacest spaiu teoretic al romnilor au pornit modele inconvenabile, uneledintre ele internaionalizndu-se, cu sau fr voia noastr. Imaginea luiVlad epe s-a internaionalizat n ultimul deceniu al secolului al XIX-lea, la marginea modelului lui 11 Fevruarie, despre care am discutatmai sus, i ne punem ntrebarea dac acest fenomen are vreo legtur cuschimbarea numelui lui Mihai Viteazul n Mihai Bravu, adic dac este

    efectul memoriei sociale a momentului. Sub numele Dracula, Vlad epedevine personaj de roman fabulos, un vampir ce nspimnt lumealarg, Transilvania este mai cunoscut ca patria lui Dracula dect ca

    provincie romneasc, mitul crete att de puternic nct orice ncercarede a-l altura realitii deruteaz i schimb realitatea nsi: romnii (dinTransilvania) sunt ... vampiri dac le spui americanilor c Dracula a fostromn! Fenomenul Dracula a fost studiat la noi destul de serios; Mihai

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    24/41

    Ungheanu este acela care a observat c imaginea negativ s-a creat pe unvector de propagand maghiar n perioada Memorandum-ului. (5)Procesul memoranditilor de la Cluj, din 1894, a fost unul dintre cele maiintens relatate evenimente ale momentului. Au venit n Transilvaniaziariti din ntrega Europ i din America transmindu-se relatri de lafaa locului, reportaje, interviuri. (6) Justiia maghiar n-a ieit deloc binedin aceste evenimente, ntemniarea memoranditilor fiind consideratunanim de ctre presa romneasc i internaional un verdict aberant.Evenimentele au fost de natur s aduc mult simpatie pentru romni.Pe acest fond apare romanul lui Bryam Stoker care devine best-seller. Setraduce, se reia, se rescrie etc.

    Dar Vlad epe a fost domnitorul rii Romneti, iar paradigma lui 11Fevruarie, experimentat la Bucureti n anii de dup 1866, d seam i

    despre el. Consensul teoretic al momentului nu-i implic, repetm, peEminescu sau pe A. D. Xenopol. n anii 80 ai secolului trecut, ziarelepartidului dominant, n mod cu totul special Romnul, ncep lungacampanie de legitimare a liberalismului n istorie. Din cele mai vechitimpuri acesta este un refren ziaristic au existat domnitori care auinut cu poporul, au fost pentru progres, emancipare i domnitori care auinut partea boierilor asuprind poporul, innd ara n ntuneric etc.(7)Aceast istorie n alb-negru inventat ad-hoc pentru a arta cliberalismul momentului are rdcini adnci n trecut (reprezentnd,desigur, prelungirea fireasc, natural, a acestei linii democratice) se

    soldeaz cu liste de domnitori liberali i domnitori reacionari.Reacionar, tiran" este Mihai Viteazul, pentru c a dat acea glaebaeadscriptio; Vlad epe este, dimpotriv, progresist ponegrit penedrept: Boierii l numesc Vlad epe, Vlad cel Cumplit i-l nfieazlumii ca pe un monstru. Pentru ce dar? Fiindc acest domn a cruimemorie trebuie reabilitat n faa naiunii a pus n eap pe boierii ceimiei i trdtori, a fcut noi boieri dnd dregtorie ostailor pentru

    fapte vitejeti, ceea ce supra foarte mult pe boierii cei antinaionali, ipentru c-i fu mil de soarta norodului. (8)

    Condamnarea la moarte prin tragere n eap este un obicei juridicstrvechi, specific tracilor. Herodot (9) descrie cu lux de amnunteobiectul torturii, eapa (skopolosn lb. greac) i petrecerea ei prin trupulomenesc (anaskopolizo: a trage n eap de jos n sus). Tipul de

    pedeaps se regsete pe arii extinse eurasiatice, dar tocmai din mijloculgeografic al lumii tracice s-a ridicat, iat, la aproape dou mii de ani dupHerodot, Vlad care a readus n atenie justiia strveche. Obiceiurile au o

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    25/41

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    26/41

    coada ntre picioare, totul a fost degeaba. Da, ne spune Paul Tonciulescu,dar nu e chiar degeaba, pentru c, iat, l-ai fcut pe dragon ghem(i l-ai

    pus n sn eventual, l-ai ascuns), adic ai nfurat capul de lup npnzele lui, ai astupat uierturile dar ai salvat drapelul. Da, te-ai fcutde ruine (expresia pstreaz nuana glumea, este un eec sancionatironic) dar ai salvatsignum, nsemnul, simbolul. (10)

    Nu cred c se mai poate face ceva cu mitul lui Dracula Vampirulcare a invadat occidentul (recent a trecut n zona desenelor animate iface furori pe INTERNET). Cred, ns, c acelai occident care a dorits ne dea mitul vampirului, spre disperarea bietului Pristanda, care nu-l

    poate nelege, ar fi ncntat s afle c dragonul nu este diavolul npersoan i c el poate sfia stindarde adverse sau se poate face pe sinensui ghem. Nu m gndesc neaprat la o ediie critic a vreunuia dintre

    romanele despre Dracula (sau a tuturor, ntr-un CorpusDragonissponsorizat de Guvern), dar cel puin la mpodobirea CasteluluiBran i a Cetii Sighioarei cu imagini de pe Columna lui Traianreprezentnd stindardul dacic ( exist una splendid, unde dragonul este

    pstrat ntr-un car ritual), cu citate din Herodot, cu expresii de limbromneasc explicate etimologic, cu legendele despre Vlad epe(unde nu doar boierii sunt trai n eap, ci i oamenii care umbl custraie murdare n zi de srbtoare, etc.).Imaginea negativ a lui Vladepe a scpat din atenia culturii romne pe fondul micriimemorandiste, dar i pe fondul jocului cu istoria instituit de modelul lui

    11 Fevruarie. Fenomenul s-a petrecut n afara graniei noastre culturale,pn prin anii 70 ai secolului al XX-lea. Noi n-am avut cunotin de elori ne-am fcut c nu-l cunoatem. Dracula-vampirul are, aadar, oexisten aproape secular n occident fiind puternic implicat n mitologiaspecific aferent (vrji, vrjitoare, etc.). O constatare se impune:folclorul nostru n-a fost penetrat de mituri cu vampiri aa cumistoriografia noastr n-a fost influenat de propaganda sfritului desecol XIX. nc o dovad dac mai era nevoie de una c memoriasocial ca mecanism proiectiv are funcionalitate limitat (dar efecte

    imprevizibile). Un eventual (prezent) model proiectiv trebuie s inseam de aceste efecte i s vin n ntmpinarea lor. Cazul Dracula mise pare concludent iar campania lui Mihai Ungheanu pentru atenuareaefectelor lui imagologice este exemplar.

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    27/41

    Deprtarea de traci

    Datinile i obiceiurile trec greu dintr-o cultur ntr-alta, la felcredinele, eresurile; este nevoie de o convieuire oarecare i de ombinare sincretic, de o potrivire. Este absurd s credem c se vormpmnteni vreodat la noi povetile cu vampiri, de exemplu, deioccidentul ni le propune sub form de filme, romane, legende, etc. orisub form de abloane ziaristice (ca pe vremea lui Tiptescu). Oexperien ndelung, foarte interesant, s-a consumat n acest sens ncuvintele limbii romne. Este vorba chiar de termenul cuvnt. nimpresionantul dicionar al lui Dan Botta (11) urmrim termenii care auintrat n limba romn pentru a desemna noiunea de cuvnt i, nc maiinteresant, sensurile aciunii de a vorbi, a cuvnta. Ctevaexemple: barbazo, din greaca veche, aborborosi,se regsete nromnescul a vrji; baskano, cu sensul a vrji(lat. fascino) esteromnesculboscnesc,goetieia (de lagoes, tos = vrjitorn grecete, defapt care se bocete, se tnguiete sau pronun incantaii lugubre) seregsete n latina vulgar sub formagoetiai a dat n romnetegoa,

    ga(fiin mitologic fabuloas care sperie copii), eireka, verbul

    vorbirii n greac (dela eiro) presupune un latines vulgar eirecesco care adat slavonul ureci cu sensul a vrji, dar i presupusul orocescdinromn ce st la baza luiproorocesci a lui nroc / noroc. Nu este loculunei analize tehnice aici. Observm ns, parcurgnd doar trei litere dindicionarul lui Dan Botta, c foarte multe cuvinte ale vorbirii au sensmagic n greaca i latina comun, sens pstrat sau presupus n romn.Oricare dintre acestea s-ar fi putut impune ca termen generic, dominant.Limba romn a creat, ns, termenul cuvnt, dinlatinescul convetum (care nseamn convenie,comun acord, ajungere laacelai loc stabilit). A funcionat aici, desigur, spaima general uman nsocietile tradiionale fa de cuvntul vraj, cuvntul care rnete,cuvntul care conine n sine lucrul (vorbeti de lup i lupul la u).Egiptenii numeau aceast for malefic din interiorul cuvintelorhekauiaveau mare grij s n-o trezeasc din amorire ori o foloseau cu miestrieca s atace. Observm c limba romn s-a scuturat rnd pe rnd de mulitermeni ce implic vraj, aruncndu-i spre marginea vocabularului,

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    28/41

    dndu-le sensuri specializate, i a ales cel mai convenional termen cuputin ca s exprime aciunea de a vorbi. Este de presupus uncontorsionat proces de selecie interioar (a nu se uita expresii de tipuli taie popa limba, interzicnd tocmai cuvinte necretine, tiut fiind c

    pgnismul se ilustra, ntre altele, prin vrji), o adevrat vntoare devrjitoare nu la propriu ns, ci prin cenzur continu ca model cultural.

    Interdicia rostirii este lax; cnd, ns, scrisul se generalizeaz idevine oglind a vorbirii (n sensul c oricare se poate privi n el) asistm la un fenomen de dimensiuni naionale cu totul semnificativ:oamenii ncep s-i schimbe numele, s schimbe numele localitilor, alesatelor mai ales. Acioneaz o pudiciie extrem, cu totul pgubitoare nfond pentru c sunt izgonite din limbaj (i, treptat, din limb) mai alescuvinte vechi, de substrat, se nlocuiete o toponimie prelatin cu alta, de

    cele mai multe ori convenional. Fenomenul merit amintit i pentru cface parte din acel model al lui 11 Fevruarie care ncepe s ne intereseze.Avem, de pild, urmtorul exemplu: satul Cacalei i schimb numelenLocusteni. Scacaletensemna, n slavonete, tocmai lcust:fonetismul ns deranjeaz urechile fine ale lui Tiptescu... n 1880, B. P.Hadeu afl de la Gh. Chiu, deputatul de Dolj, c s-ar fi descoperitstindardul lui Tudor Vladimirescu de la 1821, l deine unoarecare Cacaleeanu, subofier din urbea Craiovii. Savantul merge ncercetare, gsete ntr-adevr obiectul preios i relateaz povestea lui.

    Numitul Cacaleeanu este fiul unui Cacaleeanu din oastea lui Tudor.

    Fiind ucis Slugerul de ctre eteriti, comandanii otii s-au ntlnit i auhotrt s se despart, mergnd fiecare la casele lor: s-a spart oastea, cumse zice. Acest Cacaleeanu, ns, fiind probabil stegar, a ntrebat cetrebuie fcut cu stindardul. I s-a rspuns c n-are dect s-l pstreze.Omul a venit acas, a mpturit frumos steagul otii, l-a nvelit n alte

    pnze protectoare i l-a ngropat n fundul grdinii, ntr-un loc ferit. El afcut,cum bine ne nva expresia de limb,pe dracul ghem. Viaa i-aurmat cursul. Pe patul de moarte, i-a chemat fiul i i-a mprtit taina.Tnrul Cacaleeanu a dezgropat stindardul, l-a mngiat, l-a mpturit

    din nou i apoi l-a ascuns n casa mare, dup firid. n anii 70 80 aisecolului al XIX-lea, ncepe a se scrie i a se vorbi mai apsat despreoastea lui Tudor i eroismul Slugeruluiu, iar omul a artat n stnga i-ndreapta odorul pe care-l pstra. B. P. Hajdeu a fcut pe dracu-n patru,cum se zice, i a recuperat acest steag, l-a recondiionat la un croitor dinCraiova i l-a adus cu o delegaie guvernamental (uniforme i fanfarmilitar) la Bucureti: steagul lui Tudor Vladimirescu a deschis marea

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    29/41

    defilare de la 10 Mai 1881, srbtoarea declarrii Regatului,apoi a fostpredat Muzeului Militar, cu proces verbal (care exist). ntre clauzeledonaiei, numitul Ccleeanu cere s-i fie schimbat numelen Caleeanu: nu-i place caco-fonia. (12).

    Suntem n miezul faptei: avem una dintre primele atestri a dorineiexprese a cuiva de a i se schimba numele. De aici nainte, pn n zilelenoastre, ncep schimbrile. I. Conea arat c din17.500 oiconime(denumiri de aezri omeneti) existente n jurul anului1900 ntre graniile actuale ale rii, au disprut, pn n anii 80, nacelai spaiu geografic, circa 4.500: n jur de un sfert. (13) Este vorba deo dispariie lent, prin strmutri (succesive), schimbare de nume (maiales) ori desfiinare, nglobare a unei localiti mai mici n alta mai mare.Dac citim listele pe care ni le ofer ntristaii geografi, cptm oarecari

    lmuriri. Iat, de pild, sub litera b, cteva denumiri de sate i ctunedisprute prin voina locuitorilor, provenind de la cuvintele: balaur,balig, baci, balt, brad, bordei, buz, brusture, butuc, butur, brnz.Ce este mai trist n aceste nlocuiri sau tergeri din memoria colectiv,este faptul c aceste cuvinte sunt, aproape fr excepie, de origine trac.

    Ne deprtm de traci cu bunb tiini, din proprie iniiativ i voin, cuncuviinarea intelectualilor subiri care tiu latinete. Intregul nostrucurent cultural i, mai ales, educaional, viznd procesul de nvmnt

    de la sfritul secolului al XIX-lea pare a fi avut la baz acest model allui 11 Fevruarie, adicc a fost proiectiv : a proiectat pudiciia verbal,

    bunele maniere, lexical savant de jargon, mprumutul desemantizat iresemantizat . ca metod de construcie , de cldire interioar aintelectualului. Acest fascicol de lumin a scos din uz, prin ocolire orinlocuire, limbajul mai pstos autohton. Iasr treaba ntreag s-a fcut cu

    propagand larg, activ, cu rsul comediei, cu specularea ( antajareasentimental ?) a poropensiunii omului simoplu ctre frumos, elegant,decent. Este limpede c oamenilor le este jen, sau de-a dreptul ruine,s-i numasc satulBrnzarisauBuzai,Bordeeni ori - poftim! -Bligoi!De unde eti, leat? (ori nea cutare) Din Bligoii din

    Deal (sau: Din Vscui, s trii! Caragiale).Nu ne mai ntrebm cum Dumnezeu au pstrat romnii n limb

    vulgarul, traco-dacul balig i n-au acceptatelegantulstercuslatinesc (care a creat i un proverb: O stercus

    pretiosus, O, excrement preios, folosit n legtur cu epicureii iclugrii grai). La drept vorbind, exist n limb istercus,n forma a

    strecura (strecurtoarea, filtrul pentru lichide se fcea din bligi uscate).

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    30/41

    n vechimile strvechi, oamenii triau mult mai aproape de natur, nu sesimeau jenai s-o numeasc aa cum o vd: a dezmierda (care nseamn,stricto sensu, a terge copilul la fund evident, nu de ... lapte dulce) imierte fierte, care sunt boabele de porumb fierte (mncare de iarn),dar i ccrezele de capr. Termenii latineti au fost, aadar, voalai,trecui n stilul familial, ginga iar pentru uzul pstos au rmascuvintele vechi.

    Cacofoniile, o obsesie fevrualist pandemic.

    Unul dintre efectele indirecte ( azi se zice victime colaterale) aleacestei deprtri accelerate de traci, fcut cu metod i sistem cam de pela l9oo ncoace, este opinia curent nstpnit la noi , intrat n sngelemai tuturor intelectualilor care scriu ori vorbesc n public, despre ceea cese cheam cacofonie.

    Am scris despre cacofonii n cteva rnduri, este un fel de rzboi allui Murphy pe care-l duc, ctignd aprobri - dar fr effect. Acum,vznd recentul film de Oscar Discursul regelui, cred c am neles un

    lucru vechi de cnd lumea care-mi scpa: e chestie de cum vorbeti, nude cum st scris. Pe vreme studiilor mele, acum 20-25 de ani, se zicea csunt cacofonii acceptate, precum biserica catolic, eticacavalereasc, Ion Luca Caragiale etc. i se trecea neted, eventual cuzmbet, peste eventualele ciocniri silabice de acest fel care, de altfel,n cuvinte precum cacao ori n toponime, nu atrgeau de loc atenia.Astzi, ns, cred c nu e om cu nou clase i cteva de liceu s nu se fiautocenzurat mcar o dat cnd s-a auzit vorbind i a dat n cursulrostirii peste ntlnirea de silabe ca-co, ca-ca, ca-ce, ce-ca,etc.- zicndu-i neaprat n gnd c asta e o cacofonie i trebuie evitat, ocolit. Auzimla radio sau la televizor: eu, ca i cantautor sau (textual): eu, cavirgul cercettor, etc, - forme actuale, culte, de evitare a acestorciocniri silabice. Personal, nu m-ar deranja de loc scoaterea din limbaromn cult a acestor complexe sonore, mai ales tiind c limba noastr

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    31/41

    are o deosebit aplicare spre pudiciie nlocuind, primind neologismelipsite de semantism autohton, folosind perifraza cu mult succes. Doulucruri m pun, ns, pe gnduri,.

    Mai nti, acest ca i ce tinde s se generalizeze - i asta, mai alesntre oameni cu pretenii culturale. Ei bine, ca ial nostru vine din quasilatinesc i nseamn, ca i n latin, aproximativ, aproape aa. Poatespune un cercettor, despre sine, c este un quasi-cercettor, uncantautor c estre un quasi-cantautor i asta numai de dragul de aevita o cacofonie? O evit, aadar, cu preul propriei descalificri ca icnd s-ar pedepsi singur cu aproximarea calitii sale pentru c a dat nrostire peste aceste biete silabe, cum s le spun? - excremeniale ?! ntreobiceiurile noastre populare este i acesta, pentru a pedepsi copiii care

    vorbesc prostii, cum se spune, adic drcuie sau spun vorbe urte: suntdescntai ungndu-li-se buzele cu balig. Adic: ai gur murdar, iatce-i iese din gur, cuvinte bligioase. S fie modelul antropologic att detiranic nct ne sesizm spontan la cuvintele implicate? Pentru c, stii, cacofonie nu are nimic, dar nimic de-a face cu limba romn. Esteun cuvnt grecesc iar acolo kakos nseamn urt, ru, dizarmonic,strident orice, numai vreun sinonim al bligii, nu (ceva asemntorfonetic gsim n analizele pe care ni le cer uneori medicii: la kopro-

    cultur m refer; dar vedei, nu se zice kopro-fonie, ci caco-).Dicionarele noastre chiar aa explic termenul cacofonie: amestecneplcut de sunete sau de vorbe (l-am ales pe ineanu, recunoscut

    pentru definiiile sale, dar aici este tautologic i, nici el, ca nici un altlexicograf romn, nu produce exemple). La noi, prin hipercorectitudine,i pentru c limba cult nu este ndeajuns supravegheat de specialiti, s-a ajuns la aceste fenomene aberante de teama vorbei de mai sus ori aobiceiului din copilrie.

    Fiecare limb are, n fond, stridenele ei. DicionarulLarousse (l966)d, pentru cacophonie,exemplul ciel! si ceci se sait care se pronun,ntr-adevr, mai greu. Dicionarele emglezeti definesc termenul cam lafel: cuvinte greu de pronunat. Limba romn are, ns, aa-zisele

    scrntituri, sau frmntri de limb care au devenit de mult specie a

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    32/41

    literaturii populare, i care au stridene de acest fel cu zecile, chiarposibiliti de a deraia sensurile n trivial dac nu eti atent. Vreiexemple? Este plin de ele revista eztoarea a lui Artur Gorovei, iorice revist mai veche de folclor le conine la rubrici fixe: Capra calc

    piatra, etc..

    Pe scurt, la noi s-a preluat definiia mecanic a cacofoniei fr a fi,ns, umplut de sens, fr a se da exemple de cacofonie n limbaromn, i lsnd lumea s reflecteze doar asupra cuvntului. n felulacesta s-a ajuns la eponimia care azi face ravagii n rndul vorbitorilor

    publici.

    Nici aceast observaie s-i spunem, de sociologie lingvistic ori de

    psihosociologie lingvistic, m rog nc nu m-ar fi pus pe gnduri.Constat, ns, un lucru ntr-adevr ngrijortor: prin evitarea uneisecvene sonore ce ne marcheaz ntr-un fel, noi ne ndeprtm, adic neseparm, att de literatura popular, ct i de poezia clasic. Am s vamintesc, stimai cititori pudici, cteva versuri cacofonice dinEminescu (a putea s citez din Alecsandri ori Cobuc, dar acestea mivin n minte). Iat, de pild, n Clin: i albinele-aduc miere, aduccolb mrunt de aur / Ca cercei din el s fac cariul care-i meter faur.

    Cum evitm aici cacofonia? Dar n mprat i Proletar : Religia ofraz de dnii inventat / Ca cu a ei putere s v aplevce-n jug? Saun Scrisoarea I:De simeam ca Galilei c comedia se mic, n S-adus amorul : S mi se par cum c creti / De cum rsare luna

    Cine o fi inventat, la urma urmei, definiia cacofoniei n limbaromn ? Pe vremea lui Eminescu nu se sesiza nimeni la asemenea

    potriviri ntmpltoare de silabe. i, ca dovad c este aa, iat ctevaproverbe culese de Iuliu Zane i publicate n monumentala sa colecie

    (l895-1910). Aleg la ntmplare :Nu spa groapa altuia, c cazi tu mainti n ea (I,l92); Cine cal strin ncalec curnd descalec (I,344);

    ncalec calul ca s-i afli nravul ((I,348); Trage ca calul la iesle( I,359); Se mnnc ca cnii prin gard( I,383);mi e ca cnelui a linge

    sare( I,383);Brbatul fr muiere, ca cnd ar fi luat de Iele(II,l5); imnnc carnea de pe el (II,62); Copilul ca copaciul: cnd de mic se

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    33/41

    strmb anevoie se mai ndreapt( II,73).

    Am putea umple pagini ntregi de exemple. Este evident c nu poate fiscos din limb acest ca pentru simplul motiv c este funcional,

    exprim comparaia, msura, ctimea. De ce ar fi, ns, cacofoniceexpresiile bazate pe comparaie ? La modul general, da, quisquecomparatio claudicat, orice comparaie chioapt, nu exist comparaieabsolut dar implicm acest general n orice form particular deexprimare? In grecete, aceast kakofonia se definete prin opoziie laeufonie, este dis-armonie, sunare urt prin comparaie cu armonia,sunarea frumoas. Sunt disarmonice versurile de mai sus ale luiEminescu, sau proverbele citate ? Acest ca-ca-ca se cultiv caaliteraie sau rim intern n limba latin ( cadit caelum, etc.) i n

    poezia noastr popular. Chiar cnd cnt cam mitocar mecherul decabaret zicnd despre o fat : Are ochii ca cafeaua, / Gura ei cacarameaua nu are de loc n vedere eponimiile, insist doar asuprarepetiiei. Este cacofonic repetarea din cntecul slav: Calinca, Calinca,Calinca maia?

    Aadar, dup prerea mea, cei care spun eu ca i cantautor sau euca virgul cercettor nu sunt altceva dect strictori de limb, cu

    diplomele lor cu tot. Dup l989, de pild, se lise peste tot ticul verbaldeci, acest cuvnt era folosit de cteva ori ntr-o fraz, se ntrerupeafluxul vorbirii pentru a fi pronunat, se repeta pn la saietate. Era, ns,de neles oarecum n cheie sociolingvistic: deci exprim o concluzie,ceva ce este iminent a se petrece, o urmare fireasc a lucrurilor iar noi,fiecare n parte i toi la un loc, aveam obsesia postrevoluionar aimediatului urmtor, Pe deasupra, toi pretindeam c tim cauza, cdeinem adevrul. Era un deci care ne marca. Oare n contientizareaacestei potriviri ntmpltoare de sunete, ca-ca, ce se va fi exprimnd,ce spini din ntunecatul nostru subcontient colectiv (cum ar judeca Jung)ne neap pe limb cnd vorbim? S fie acel obicei de dezvare acopiilor, cu bligua pe la botior, de a spune prostii?

    Dac e, ns, mai mult, i anume o umflare pandemic a unor vorbesinonime cu termenul-expresie pe care-l contientizm i-l evitm m

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    34/41

    gndesc la o sintagm de limb care nseamn a mnca i chiar a spunecu plcere, cu polonicul, m rog minciuni?! Glgie memoria noastrcolectiv de minciunile convenionale din comunism i nu cred c astaine doar de specificul limbii romne. Sfaturi de tipul Nu e pcat de ce-i

    intr n gur, ci de ce-i iese din gur sunt generale, A avea gura auritse spune n mai toate limbile (cu completarea n furculi tiut).Atenia mrit fa de minciun, spaima vorbitorilor s nu mint ori s nufie prini cu minciuna: i asta poate explica hiperatenia n faacumplitului ca-ca i a derivatelor sale.

    Oricum ar fi, o posibil Societate de protecie a limbii romne trebuies ia act i s propun remedii. n cazul de fa, remediul estendeprtarea forat din limba cult (dicionare, tratate, etc.) a cuvntului

    cacofonie:este ceva care nu exist deci nu se poate defini.

    n ordine teoretic, ns, trebuie s remarcm c identificarea dreptcacofonie a unor grupuri de silabe aluzive este paralel, adic se petrecen acelai timp, cu deprtarea noastr general de cuvintele mai pstoasei cu propirea spre confortul civilizaiei. N-ar trebui s uitm unfenomen social pe care l-am trit cu toii la rani i la fiii de rani mrefer. Acum 30-40 de ani W.C.-un actual se numea Privat sau

    Closet i era pus undeva n fundul curii. Pe vremea ultimilor fanarioise chema umbltoare (nu pentru c ar fi fost mobil, cum sunt gheretelede rzboi, ci pentru c era un du-te vino continuu la el). n vremeanoastr el ocup spaiul din apartament sau garsonier ce i se destineazde obicei. Grija s nu rostim cuvntul este oarecum ca amintirea raiuluidin copilrie, cnd totul era curat lng noi pentru c murdriile eraufoarte departe. M gndesc c ranii actuali, de pild, nu se sesizeaz lacacofonii, folosesc proverbe ca cele de mai sus, i nc multe altele,cnt ori ascult cntri cu ca-ca ntre silabe, etc. Ei mai au, nc,

    privata departe de buctrie, n fundul curii, lng grajdul de vite

    Oricare ar fi, ns, explicaia, fenomenul ca atare persist i adevenit oarecum o marc a hipercorectitudinii cutate. i coala ar trebuiimplicat n evitarea lui. Ar trebui, pur i simplu, s nu se predea aaceva la ore, ori s se predea cu foarte mult grij. Dac dicionarele

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    35/41

    refuz s dea exemple s nu mai dea nici definiii, care devin forme cuorice fond la ndemn. Cnd n coal nu se pred nimic despre

    palindrom, paronomasie, eponimie, aliteraie, scrntitur de limb(manualele vechi, i mai ales cele strvechi, aveau aproape la fiecare

    lecie exemple, exerciii pentru dicie, adic asemenea scrntituri delimb), de ce, oare, programele colare insist doar asupra unei chestiunicare nu se poate defini n romnete i care i oblig, iat, pe cei care

    primesc nvtura ca reflex, ca viciu, s fac adevrate scamatoriiperifrastice cnd, devenind persoane onorabile, trebuie s se adresezepublic n mod onorabil, dup cum cred ei

    n fond, se zice i se nelege caco-fonie, nu caco-grafie: estechestiune de voce, de pronunare, nu de scris. Discursul regelui este o

    lecie pentru toi: asta se rezolv prin intonaie, ortoepie, prin retoric ngenera. Termenul ca atare doar l atenioneaz pe vorbitor s ridice saus coboare tonul n jurul ciocnirii neplcute de silabe, s fac o scurt

    pauz, s dea de neles c este avizat dar nu poate schimba textul etc.

    n acest sens, pe drept cuvnt cacofoniile nu exist pentru vorbitoriicu adevrat culi: ei le evit n mod cultural; i nici pentru vorbitoriinaturali, simpli, poprani: ei nu le recunosc, nu le dau importan.

    Toate acestea s-au petrecut, aadar, n interiorul paradigmei lui 11Februarie . In aceiai paradigm nu poate ncpea, ns. , criticismuleminescian ori sarcasmul lui Caragiale, proverbele lui Zaneorieztoarealui Artur Gorovei: sunt dou lumi paralele. n general cndvorbim de cenzur, minciun politic, ocolire a adevrului sau ascunderea lui, fardare a valorilor mici, interdicii rituale privind numele unor

    personaliti, mori civile aruncate asupra altora, etc.,etc. nu trebuie sne oprim la 23 august l944 pentru a le gsi originea, nici la 3o decembriel947, nici la l962 (ncheierea cooperatitivizrii agriculturii) ori l964( venirea lui Ceauescu n prim plan) : totul ncepe mai de mult, de la 11Februarie l866. Aici se afl tendina istambulismului .

    Ce nseamn istamnbulism ? Foarte multe lucruri : doar ctevancercm a contura n chip de ncheiere la materialul de fa, Iat, de

    pild . Istambul nu nseamn nimic n nici o limb, este doar numele de

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    36/41

    capital al imperiului lui Mahomed II. Bravul sultan , vzndu-secuceritor ntre marmurele i purpura Constantinopolei, n-a schimbat, naparen, nimic de la locul lui, i-a lsat s plece pe cei care au vrut s

    plece, n-a incendiat nici corbiile cu manuscrisele vestitelor bibliotecicare s-au ndeprtat primele de primejdie. . i-a rspndit, ns, ostaii

    peste tot prin urbe ca s observe i s raporteze micrile locuitorilorrmai. . Acetia i-au reluat vechile obiceiuri iar de diminea setrezeau cu toii, dinspre marginile cetii, i se ndreptau spre centru, spre

    piaa mare, unde-i avea viaa cotidian pulsul ei dintotdeauna. Pe larspntii de strzi, ns. turcaleii lui Mahomed II vegheau cu lancea nmn i-i ntrebau pe grecuorii notri, mai mult prin semne, unde se duc.Acetia rspundeau, zice-se, n grecete, cu mndrie greceasc, c mergeis ten polin, adic sprepolis,spre cetate. Repetnd din om n omexpresia ca s tie toi unde merg locuitorii i s afle i Sultanul, din acest

    eis ten polin a rezultat simplu :Istambul. Merit inut minte : turcii aucucerit buricul pmntului, cetatea cetilor i nu tiau cum se numeteaceast cetate, a trebuit s-o reboteze n Istambul.. Cam asta nseamn, nlinii mari, istambulismul : un fel de turcire a lumii. Adic, s fii n ora,n polis, i s nu vezi oraul. Cam asta vrea i modelul lui 11 Februariede pe la l866 ncoace : de pild, s trim n Eminescu, n ideile sale, i snu tim mai nimic de Eminescu, sau s trim n Nicu Filipescu fr a fiauzit de el, i cte i mai cte astfel de coninuturi fr forme. Intr-uncuvnt, n loc s navigm, dup toate regulile i cu arta i tiina acesteinobile ndeletniciri omeneti s plutim.

    NOTE (II)

    1 Dan Botta, Limite i alte eseuri, Ediie ngrijit de Dolores Botta, Ed.Crater, 1996, p. 129. n acelai context autorul mai discut cuvntul

    romnesc cumplit, venind din completes latinesc, i teama, spaimaromnului de un lucru ncheiat, complet. Dan Botta i MirceaVulcnescu sunt cei doi mari filosofi ai limbii romne din care, fr a serevendica n mod expres (epoca nu-i permite), Constantin Noica i vaconstrui programul rostirii romneti. Interesant este un fapt:Constantin Noica nu discut (nu revine, nu amintete, etc.) etimologiileacestora doi, dei i-au fost colegi de generaie: interdiciile anilor 70 l

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    37/41

    fac pe filosof s mimeze redescoperirea domeniului. Sistematiznd, amputea spune:Scrisoarea pierduta anilor 50-70 (-89) s-a jucat frPiaa lui 11 Fevruarie i Bariera Unirii n acelai timp i loc, frmpcarea liberal a modelului originar i cu eliminarea definitiva unui termen din cuplul de contrarii: care termen a fost eliminat, e greude spus; cnd unul, cnd altul. Oricum, modelul este chiop: ntr-ocultur att de bogat nu poate exista un Constantin Noica fr un Dan

    Botta i un Mircea Vulcnescu (la un loc). chiop, dar iat c a existat:dovad c azi, cnd cei doi se reediteaz, risc a se pierde... Constantin

    Noica. Uitrile i iertrile se rzbun. 2 Vezi DLRM, s.v. 3 Chiartermenul romnesc biseric verific aceast paradigm: el vine dinbasilica grecesc, cu sensul ceea ce privete un domn (rege), domnesc(regesc), de la basileus, rege, domn, n timp ce cuvntul nostru pentru

    zeul suprem este Dumnezeu, dindominus deus. Eschil are expresia

    recurent basiles basileon, regele regilor, domnul domnilor, pentruregele suprem (expresia exist i n Homer). Nu tiu dac expresia,ajuns prin cretinism n limba romn, implic o teomahie neaprat dar exprim, oricum, o preeminen, un respect aparte, cel mai de sus,etc. 4. Pentru apus de soare, este interesant teoria lui B. P. Hasdeu(Cuvinte den btrni, vol. II, p. 435) care observ c numai limbaromn are termenul asfinit pentru soare, venind din latinete: ad

    sanctos (= la sfini). Savantul face legtura cu miturile i credinelestrvechi greco-trace, dup care zeii merg s se odihneasc, la sfritulzilei, ctre Oceanul Atlantic, la vestul Europei. Paradisul biblic esteplasat tradiional la est, n timp ce limba romn pstreaz, la 1590,aceast tradiie a vestului antic. Soarele nsui, fiind un zeu (Helios),merge s se odihneasc ad sanctos, la sfini (asfinit). n acest context,

    sacrificarea ciobanului pe la apus de soare ar veni s ntreascintrarea lui n lumea zeilor-sfinilor. (Teoria lui Hasdeu despre asfinitnu este, ns, primit de lingviti; probabil c Dan Botta n-a cunoscut-o).5 Mihai Ungheanu: Mitul lui Dracula ntre legend i adevr, nAlmanahul Luceafrul, 1988. 6 Cea mai bogat informaie despreaceste evenimente (mai ales despre gazetarii strini de la faa locului) se

    afl nu n ziarele de centru, cenzurate prin tratatul secret de alian cuGermania i Austro-Ungaria din 1883, ci ntr-un ziar de margine:Gazeta ranilor a lui C. Dobrescu-Arge, din Muateti. 7 Este dus

    pn la ultimele consecine, pn la caricatur de fapt, prefaa lui N.Blcescu la Romnii supt Mihai Voievod Viteazul, unde i acestapropune o alegere ntre domni buni i domni ri n trecutul nostruistoric. 8 Romnul, 19 -20 ianuarie 1881, p. 1 (text comentat pe larg

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    38/41

    de Eminescu, fr acest citat ns). 9 Herodot: Istorii, vol I, studiuintroductiv de Adeline Piatkowski, traducere, notie istorice i note de

    Adeline Piatkowski i Felicia tef, Ed. tiinific, Buc., 1961, Cartea IV,passim. 10 I.L. Caragiale, Op. cit., ed. cit., p. 103. 11 Vezi mai pe largla: N. Georgescu: Deprtarea de traci, n Academica, Buc., anul I,(1991), nr. 10, p. 11-14 (studiul d-lui Paul Tobciulescu, ntr-un volumcolectiv, apirografiat, fr timp, fr loc, editat de C.A.R.P. prin 1980;ulterior, reluat, dup mrturia autorului, ntr-una dintre numeroaselebrouri pe care le-a scos ncepnd cu 1992). 12 Dan Botta: Roma-Threicia. O ncercare de etimologie a limbii romne. Ediie ngrijit de

    Dolores Botta, Ed. Crater, 1997, 464 p. (lucrarea a fost elaborat ntre1950-1958, rmas n manuscris, propus spre editare n 1988 la

    Editura tiinific i Enciclopedic, cu referatul eminentului profesorMihai Nasta, editat acum cu nobile sacrificii de ctre dl. Ion Papuc la

    editura D-sale.). 13 DLRM, s.v.

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    39/41

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    40/41

    .

  • 8/13/2019 Stereotipuri in Mass-media - Note de curs

    41/41

    Lectura suplimentara (2) la Columna lui Traian


Recommended