+ All Categories
Home > Documents > Lumea Musulmana Stereotipuri Si Conceptii Negative

Lumea Musulmana Stereotipuri Si Conceptii Negative

Date post: 16-Jul-2015
Category:
Upload: iulia-nicolescu
View: 204 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 52

Transcript

AEPADOrevistaNumrul 18, Decembrie 2011 - ISSN 1843 - 9845 - www.aepado.ro

Revista AEPADO nr. 10 decembrie 2008 ISSN: 1843-9845 www.aepado.ro

ani10 decembrie 2011 a XLIII-a aniversare a Declaraiei Universale a Drepturilor Omului

Citete n aceast ediie special a Revistei AEPADO despre

Violena etnic i rasial

Asociaia European Pentru Aprarea Drepturilor Omului

AEPADO

www.aepado.ro

Revista AEPADORedactor ef UNGURAU Ctlin

CUPRIns3 Cuvnt nainte 5 Fusta 6 Iubirea nu ine cont de ras, culoare i condiie social 8 Dac mai intri n spital scot pistolul i te mpuc 12 Lumea se schimb ncepnd cu fiecare dintre noi! 13 Poveste 14 Etnia m reprezint 15 Violena etnic i rasial 17 Semnal de alarm violent 19 Exemplu de bun practic n realizarea educaiei interculturale n coal 24 Lumea musulman - Stereotipii i concepii negative 30 U.E. i problema rom 34 O pagin de jurnal... O experien intercultural... Un exemplu... 36 Violen i rasism 38 Energia, cauz i soluie a violenei 39 Violena nseamn i o privire 40 Questioning Europes stance on human rights. The Roma people 43 Comparative study of great lakes region ethnic conflicts: Rwanda, Burundi & Congo 48 From direct violence to reconciliation

Nr. 18, Decembrie 2011

Redactor ef adjunct MEREU Laurenia Manager program JUMIGG Tineri multiplicatori mpotriva violenei BREZOIU Gabriel Editor coordonator GURBAN Andreea Design grafic EPUREANU Cosmin LUPU Sorina Colaboratori ArsA Ariana BAgiu Nicoleta BIBIRE Clausia BUSURCA Teodora ChICAN Roxana CRISTINEL Buzatu gBu Maria Lorena gurBAn Andreea IANCU Ionu LEIZERUC Liliana LUAI Raluca nAimAn Ana-Maria NEDELCU Ana OANA Grlescu Ozcan BEyZA PANURU Simona Alexandra POPESCU Ana Maria-Cristina POPESCU Anda Gabriela POPESCU Traian Revista AEPADO ISSN 1843 - 9845 www.aepado.ro/revista

Aceast activitate este derulat sub egida Programului European JUMIGG - Tineri multiplicatori mpotriva violenei (2011-2013), implementat n Romnia de ctre Asociaia European Pentru Aprarea Drepturilor Omului - AEPADO cu sprijinul financiar al Comisiei Europene prin Programul Daphne. Detalii suplimentare pe www.aepado.ro

2 Revista AEPADO

Decembrie 2011

Cuvnt nainteCu toate c toi ne natem egali n drepturi i avem dreptul la anse egale, adesea acestea nu sunt respectate, consecinele nclcrii drepturilor fiind manifestri, atitudini, acte i fapte violente. Pentru tineri, astfel de situaii sunt foarte puternice i las urme n timp. Proiectul european desfurat de AEPADO cu tema JUMIGG Tineri multiplicatori mpotriva violenei este un demers de prevenire a violenei pentru tinerii din Romnia, un demers n care tinerii sunt actori principali i beneficiari n acelai timp. Pentru AEPADO implicarea n iniiative de acest sens este un demers firesc, derivat din misiunea noastr. Avem convingerea c educaia pentru drepturile omului (protecia, promovarea, respectarea i aprarea acestora) trebuie s nceap de la vrste ct mai fragede, iar n acest sens, sectorul non-guvernamental trebuie s aib un cuvnt important de spus. Aceast ediie special a Revistei AEPADO pe tema violenei etnice i rasiale a pornit de la dorina noastr de a atrage atenia asupra unei teme att de sensibile i nevoia de a ntreprinde msuri de prevenire i limitare a actelor de violen, problem att de actual att la nivel naional ct i european. Echipa AEPADO de coordonare a proiectului JUMIGG Tineri multiplicatori mpotriva violenei

ForewordAlthough all of us are born equal in rights and we have the right to equal chances, often the rights are not respected, the consequences of breach of rights being manifestations, attitudes and violent acts. For young people, such situations are very powerful and leave traces in time. The European program JUMIGG - young multipliers against violence implemented by AEPADO in Romania, is a violence prevention initiative among young people in Romania, an endeavor in which young people are the main actors and beneficiaries at the same time. For AEPADO, getting involved in this direction is a natural approach, derived from our mission. We believe that human rights education (protection, promoting, respect and defense) should start at early age and, to this extent, nongovernmental sector should have an important role. This special edition of AEPADOs newsletter on the topic of ethnic and racial violence started from our desire to focus the attention to such a sensitive theme and the need to take different measures to prevent and reduce acts of violence, as it is a very actual problem both ar national and European level. AEPADOs Management team of the project JUMIGG Young multipliers against violence

Decembrie 2011

Revista AEPADO 3

Asociaia European Pentru Aprarea Drepturilor Omului www.aepado.ro

AEPADO

4 Revista AEPADO

Decembrie 2011

FustAAcum trei luni am trecut printr-o experien care m-a marcat nvemntat fiind ntr-o superb fust nflorat. Experien pe care atunci am simit nevoia s o aez n cuvinte i pe care acum o mprtesc cu dumneavoastr.

{

Text: ARsA Ariana Profesor de design Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timioara

Aoale. existat.

}

pe la porti i vrnd nevrnd trebuia s trec printre ei. Mrturisesc din nou la nceput cu mult team. Dup ce ne-am familiarizat unii cu alii mi nseninau zilele cu salutul plin de bucurie presrat cu zmbete, pe care mi-l adresau mereu. Mai trziu am avut prilejul s le educ copilaii. Fetiele mele cu dou codie i fuste nvolburate pline de culoare. n fiecare an organizam dansuri ignesti la serbare i mbrcam i eu una din acele fuste pe care att de mult le iubesc M mndresc din tot sufletul c am fost prima educatoare din zon care a acceptat n grupa ei copilaii doamnelor cu fuste nflorate i le mulumesc prinilor i dasclilor pentru felul n care mi-au modelat sufletul i caracterul. ntr-un an am avut chiar un conflict cu nite prini care i-au retras fetia din grupa mea din cauza motivului c aveam prea muli copilai romi. Dei optaser din start pentru mine ca educatoare la recomandarea unor prieteni de-ai lor. Mi s-a rupt atunci sufletul n dou ncercnd s nteleg. Anii au trecut, eu nu mai lucrez la grdinia unde viaa se transform n poveste ci m joc de-a frumosul i culoarea fiind profesor de design. Am trit ns o experien, pe care simt nevoia s o mprtesc, n calitate de masterand care urma s participe la un workshop despre interculturalite. i a fost un bun motiv s mi vizitez fotii elevi i s mbrac iar mult iubita fust colorat. ntmplarea a facut s fiu nevoit s m ntorc de la

Arad la Timioara singur, nensoit de nimeni cunoscut cu mijloacele de transport purtnd fusta. Privirile s-au ainit n mod curios asupra mea de la nceput chiar i printre colegii mei. Cu un tricou negru, accesorii colorate i fusta cea inflorat m simeam fabuloas. Drumul spre cas a trecut pe la gar unde a trebuit s atept autobuzul. Pentru nceput un cetean turmentat a venit lang mine i a nceput sa njure toi iganii, inclusiv pe mine care eram asimilat datorita fustei. Apoi n autobuz din nou multe priviri de unde dincolo de curiozitate rzbtea violena, dezaprobatoare, discriminatorii, gesturi prin care doamne simandicoase se fereau sa nu fie atinse de fusta. M-am simit ciudat n superba fust nflorat n autobuz am simit nevoia s folosesc expresii alambicate prin care s pot s dovedesc apartenena mea la grupul celor colii. Am ajuns acas extrem de tulburat pentru c am simit pe pielea mea ce nseamn violena unor priviri. Chiar i pentru omul nonconformist din mine a fost prea mult. Am avut tristee n sufet pentru fiecare femeie care trebuie sa simt asta zi de zi din partea unor conceteni de-ai notri. Azi in dulapul meu zmbete fericit fusta nflorat pe care o iubesc nespus i de cte ori o port m simt la fel de fabuloas ca n primii mei ani de nvmnt. i v provoc la un exercitiu de imaginaie... cum ai privi o coleg daca ar veni nvemntat ntr-o fust de genul acesta?

m fost de mic fascinat de fustele nvolburate i colorate ale igncilor. nti le-am privit cu

team cci prima amintire despre asta vine din copilria mea cnd n satul bunicii veneau cruele cu igani care n schimbul penelor de gsca ddeau Teama nu tiu de unde venea pentru c n familia mea nu se folosea expresia cu care muli printi i speriau copiii: Dac nu eti cuminte te dau la igani! i nici prejudeci nu au n liceu nuvela mea preferat a fost La ignci i ca un fcut subiectul acesta l-am avut la examenul oral de bacalaureat iar pasiunea mi-a fost rsplatit cu o nota mare. Eram student i m ntorceam vistoare spre cas pe una din strzile mele preferatemi-a aprut n fa ca din senin o iganc frumoas foc hai sa-i ghicesc domni! am refuzat politicos iar ea n urma mea a strigat Ai grij fat frumoas ceva ru o sa i se ntample! i s-a ntamplat la scurt timp dupa prevestirea ei am pierdut un prieten drag. Nu cred n farmece sau alte minuni ns nu am s uit vreodat chipul ei frumos. Educatoare fiind n primii mei ani de nvmnt am nceput s mi exercit meseria ntr-o gradini de cartier taman ntre casele iganilor mei. M amuza teribil modul n care stteau

Decembrie 2011

Revista AEPADO 5

Cea de-a 63-a aniversare a Delara

Secven emoionant n Cape Town, Africa de Sud. Copii nu tiu ce nseamn discriminarea rasial. Foto: Organizaia Naiunilor Unite

Iubirea nu ine cont de ras, culoare i condiie socialmpreun putem stopa discriminarea etnic i rasial, putem diminua cazurile de violen domestic, putem preveni abandonurile copiilor, educnd oamenii n spiritul iubirii fa de toate fiinele create de Dumnezeu, stopnd i pedepsind cruzimile fa de animale.dect un labrador, chiar dac atunci cnd ne vede, se bucur i ateapt o mngiere. Dar pentru c ni s-a cultivat frica fa de o fiin care nu este de ras, lum pentru prima oara n minile noastre mici o piatr i ndemnai de vocea aspr a tatlui nostru: Lovete-l, ucide-l, el nu are suflet!, aruncm cu putere piatra n acel suflet mic. Trec anii i micul copil, devenit adolescent, vede, cerind la marginea drumului, un igan. i este fric. Nu este de ras. A fost blestemat s se nasc ntr-o familie srac, iar culoarea pielii nu l-a ajutat niciodat s-i gseasc un loc de munc. Cele cteva clase pe care le-a fcut i amintesc i acum de batjocura pe care a ndurat-o. Nu o dat au aruncat colegii cu pietre n el. Doar pentru c nu era de ras. Acum cereste la marginea drumului, lng un cel btrn. Nici celul nu a fost adoptat, pentru c nu era de ras, nici iganul nu a fost angajat, pentru c nu era alb. Adolescentul vede iganul. Adolescentul vede celul. Doua fiine marginalizate, maltratate, urte de toi. i aduce aminte ce-l nvau prinii: iganii sunt hoi i criminali, cinii sunt agresivi i muc. Ia n ambele mini cte o piatr i arunc cu putere n amndoi. Celul schellie uor. l dor oasele. Resemnat se culc pe pmntul rece i ateapt cu tristee n ochi, tot ce-I ofer Dumnezeu. iganul ar vrea s fug, dar l privete cu dezamgire pe omul care nu nelege c i el ar fi putut avea o via normal, dac avea pielea alb. Mndru de el, adolescentul fuge s le povesteasc prietenilor ce a fcut, rznd de suferina unor fiine nevinovate. Mai trec civa ani, iar adolescentul devine adult, are doi copii i este preocupat de afacerile care i aduc venituri substaniale. Mama copiilor ncaseaz sptmnal, o binemeritat btaie, cum spune el. Nu a reuit

{

Text: BAGIU nicoleta Absolvent Academia de Studii Economice - Relatii economice internationale

D

{

e mici copii, prinii ne nva s discriminm. Ne cumpra un cel de ras i ne nva s dm

cu piatra n puiul de cel care triete la marginea drumului, pentru c soarta nu l-a nscut n piele de labrador. Suntem nvai de mici c acel cel este agresiv, chiar dac este mai blnd

6 Revista AEPADO

Decembrie 2011

iei Universale a Drepturilor Omului

s-i conving soia s nceteze cu dovezile de afeciune fa de copii. Copiii trebuie s nvee s calce pe cadavre, dac vor s reueasc n via, este teoria lui. n ianuarie, fata lui a venit mucat de un cel. A vrut s-l loveasc cu un b, aa cum o nvase tata, dar celul s-a speriat i a mucat-o. Nu grav, dar s-a fcut mare caz la televiziune c un maidanez a sfiat-o. n martie, biatul a venit acas btut. Un igan nu a mai suportat jignirile, loviturile ndurate i a reacionat. Binenteles, tatl biatului a jurat rzbunare i l-a

piilor sau animalelor lor de companie, i au i fcut-o de multe ori. 32% din femeile cu copii care au fost btute raporteaz c nii copiii lor au rnit un animal. 48% din violatori au comis acte de cruzime asupra animalelor n copilrie sau n adolescen. 80% din cazurile n care ageniile pentru controlul animalelor au descoperit animale neglijate, abuzate au

n locul iganului i uile destinului i se nchideau definitiv. Un om normal nu vede un maidanez, vede o fiin lipsit de aprare, care nu are darul vorbirii. Doar pentru c Dumnezeu i-a dat omului acest dar, nu l plaseaz pe o treapt superioar. Dac tiganul era alb, avea parte de educaie, de un loc de munc, de o via normal. Dac acel cel era labrador, era cumparat cu bani muli dintr-un magazin, era educat, avea adpost i mncare. Diferena dintre un igan i

32% din femeile cu copii care au fost btute raporteaz c nii copiii lor au rnit un animal.fost i cazuri de neglijen i abuz mpotriva copiiilor cercetate de agenii pentru protecia copiiilor. 70% dintre cei care abuzeaz animale au fost nregistrai pentru diferite infraciuni. Cnd un animal este tratat cu cruzime, oamenii sunt n pericol. Frica imculat de prini este cea care ne deformeaz percepiile despre fiinele din faa noastr i ne face s fim violeni. Un om normal nu vede un igan, vede un om cu o alt culoare a pielii deat a lui. Atta. Putea oricine s fie

aruncat n nchisoare pentru civa ani. Toate visele iganului de a face o coala, de a se angaja, s-au nruit. Era doar un criminal. Nici cinele nu era agresiv, nici iganul nu era violent. Un studiu realizat de ctre Asociaia American de Psihiatrie, Asociaia American pentru Bunstarea Copiilor, Unitatea American de Criminologie i Societatea Veterinar American, arat c: 71% din femeile abuzate raporteaz c cei care le-au abuzat au ameninat c vor face ru (ucide chiar) co-

un romn sau dintre un maidanez i un labrador o face lipsa de educaie. Un om educat, ntr-o ar civilizat vede iganul i maidanezul drept fiine cu un potenial incredibil. Fiecare dintre noi cunoate igani care au terminat o facultate, aa cum cunoatem maidanezi utilizai n terapia cu animale cu rezultate deosebite. Dar asta doar pentru c n calea lor au ieit oameni care i-au educat copiii s arunce o vorb bun i s ntind o mn de ajutor celor fr noroc. A fost nevoie ca Uniunea European s ne nvee c i cainii sunt fiine simitoare. A fost nevoie ca Uniunea Europeana s ne invete s nu mai discriminm iganii. Dar oare Dumnezeu nu ne nva acelai lucru? Iubirea nu ine cont de ras, culoare i condiie social!

Iubirea nu ine cont de ras, culoare i condiie social. Foto: Organizaia Naiunilor UniteDecembrie 2011 Revista AEPADO 7

Cea de-a 63-a aniversare a Delara

Dacn coninutul acestui articol regsim dou cazuri reale de discriminare prin ngrdirea accesului a dou femei de etnie rom la serviciile de sntatate public din cadrul Spitalului Trgu Neam.

maipistolul

besc cu nimeni. Intenionnd s plece spre cas, victima a observat la intrarea n cabinet mai multe paciente (aparinand majoritii), care ateptau s fie consultate i care, potrivit declaraiei acesteia, au intrat n cabinetul medicului Dumitrescu Dan Nicolae, fiind consultate. Seara, n jurul orei 21.00, victima alturi de soul i mama sa, s-a deplasat din nou la secia Obstetric-Ginecologie din cadrul Spitalului Trgu Neam, unde se afla de serviciu acelai medic, dl. Dumitrescu Dan Nicolae. Cnd le-a observat, acesta a afirmat urmtoarele: Plecai acas s nu v mai prind pe aici!. La insistenele victimei i ale mamei acesteia, medicul a trimis o asistent care i-a fcut o injecie. Victima declar faptul c injectia i-a fost fcut fr a fi aezata n prealabil, ci din poziia n picioare, n timp ce se afla lng un calorifer. n data de 1 septembrie 2009 L.L. s-a prezentat la un cabinet particular din oraul Trgu Neam, pentru a i se face o ecografie, cu scopul de a vedea care este motivul pentru care se simte ru. Rezultatul ecografiei a scos n eviden existena unei sarcini intrauterine cu observaia c aceasta este oprit n evoluie. Avnd n vedere rezultatul ecografiei, ct i recomandarea medicului care a efectuat-o, de a fi supus unui consult ginecologic, L.L. s-a deplasat alturi de soul su

{

Text: BIBIRE Clausia Coordonator PR Centrul Romilor pentru Politici de Sntate SASTIPEN

{

D

i tempucdeplasat n repetate rnduri la secia Obstetric-Ginecologie a Spitalului Trgu Neam, pentru a beneficia de consult de specialitate. n data de 28 august 2009 s-a prezentat la medicul Dumitrescu Dan Nicolae, fiind consultat de ctre acesta i a fost trimis acas, precizndu-i-se c nu are nimic, respectiv c aa suntei voi iganii!. n data de 31 august, in jurul orei 11.00, L.L. s-a prezentat din nou la secia Obstetric-Ginecologie din cadrul Spitalului Trgu Neam. naintea sa, n cabinetul medicului se afla o alt pacient, aparinnd majoritii, care era consultat. Dup terminarea acestei consultaii, L.L. s-a adresat medicului, spunndu-i c nu se simte bine, ns medicul a refuzat s o consulte, precizndu-i urmatoarele: Astzi nu vor-

intri n spital scot

e la violena verbal la cea fizic este doar un singur pas. De cte ori nu am auzit ameninri i nu ne-am

temut pentru propria siguran? n data de 2 septembrie 2009, Centrul Romilor pentru Politici de Sntate SASTIPEN a realizat o vizit de documentare a unui numr de trei situaii de ngrdire a accesului femeilor rome la serviciile oferite de secia Obstetric-Ginecologie a Spitalului Trgu Neam. Pe parcursul vizitei s-au purtat interviuri cu victimele i martorii cazurilor i s-a strns materialul probatoriu necesar sesizrii instituiilor abilitate cu soluionarea. O prim situaie o vizeaz pe doamna L.L., o femeie de etnie rom, nsrcinat n luna a doua. n perioada 28 august - 1 septembrie 2009, s-a

8 Revista AEPADO

Decembrie 2011

iei Universale a Drepturilor Omului

vorbit cu medicul cruia i-a spus c se simte foarte ru, acesta trimind o asistent medical pentru efectuarea unui consult. Dup efectuarea consultului, asistenta medical i-a precizat L.I. c ar trebui s stea internat, deoarece exist riscul s piard sarcina. Asistenta s-a deplasat n cabinetul medicului pentru a discuta despre posibilitatea internrii, ns medicul a refuzat acest lucru, spunndu-i asistentei s i scrie o reet. Ulterior medicul s-a adresat soului L.I. spunndu-i: la mine s nu mai vii c m-am sturat de igani!. De asemenea, a afirmat ctre asistenta medical urmtoarele: dac mai vin iganii aici s titi c la secia Obstetric-Ginecologie din cadrul Spitalului Trgu Neam, unde era de serviciu dl. dr. Dumitrescu DanNicolae. La insistenele soului de a fi consultat, medicul a afirmat faptul c este posibil ca soul s fie obosit, iar L.L. nu are nimic. Vznd reacia medicului Dumitrescu, cei doi s-au ndreptat spre cabinetul unde anterior fusese facut ecografia, pentru a solicita un sfat din partea medicului ecograf. Acesta a trimis-o pe L.L. la camera de gard a Spitalului Trgu Neam, unde a fost primit i i s-a administrat o perfuzie. Dup terminarea perfuziei s-au ndreptat din nou spre secia Obstetrica-Ginecologie a spitalului, nsa n curtea acestuia se afla medicul Dumitrescu, care terminase programul de serviciu i care a afirmat ctre soul victimei urmtoarele: M rogi s te ajut, ns socrul tu (tatl victimei n.a.) m amenin c sun la Bucureti. n data de 2 septembrie 2009, n jurul orei 12.30, avnd n vedere c se simea ru, L.L., nsoit de mama i mtua sa, precum i de ctre un membru al SASTIPEN, s-a deplasat la Spitalul Trgu Neam, pentru a fi consultat de ctre medicul ginecolog. Dup ce a ateptat aproximativ 10 minute la intrarea n cabinet, cnd a vzut-o, medicul Dumitrescu Dan Nicolae a afirmat urmtoarele: Ce ai? Nu ai nimic! Plecai acas, altfel pun mna pe par!. Ulterior, cnd a aflat despre existena delegaiei SASTIPEN, medicul a consultat-o i i-a eliberat o reet ns, potrivit declaraiei victimei, a precizat ctre asistentele medicale, urmtoarele: S nu mai primii igani! S le batei cu mtura de cnd le vedei pe scri!. Cea de-a doua situaie de ngrdire a accesului femeilor rome la serviciile de sntate oferite de secia Obstetrica-Ginecologie a Spitalului Orasenesc Trgu Neam, o vizeaz pe d-na L.I.. Potrivit declaraiei acesteia, n cursul lunii mai 2009, fiind nsrcinat n patru luni i jumtate i simindu-se ru, s-a deplasat alturi de soul su la secia de spital mentiona, unde era de serviciu medicul Dumitrescu Dan Nicolae. n prima faz a nu mai rmnei nici voi...!. Dup ce a urmat o perioad de dou sptmni tratamentul prescris de medic, vznd c se simte n continuare ru, L.I. a mers la Sectia Obstetrica-Ginecologie a Spitalului Targu Neam, unde era de serviciu medicul Dumitrescu Dan Nicolae. La insistenele victimei i ale sotului acesteia, medicul a internat-o pentru o perioad de ase zile. n perioada ct a fost internat victima nu a fost consultat, astfel c la vizitele zilnice ale medicului n salon, acesta nu se deplasa pn la patul su (situat n spatele salonului), ci se interesa de starea de sntate a L.I. de la celelalte paciente internate (situate n partea din fa a salonului). De asemenea, aceasta declar c n perioada ct a fost internat i s-a administrat ampi-

S nu mai primii igani! S le batei cu mtura de cnd le vedei pe scri! Mediul ctre asistente

Decembrie 2011

Revista AEPADO 9

te Public Neam, cu privire la aspectele semnalate, precum i efectuarea unei anchete administrative la Spitalul Orenesc Trgu Neam, care s aib ca obiect clarificarea aspectelor ce in de starea de fapt a fiecrui caz semcilina injectabil, iar cnd preciza medicului c nu se simte bine, acesta i replic: i-am bgat destul tratament! Numai voi, iganii spunei c nu este bine!. n ziua externrii, dup efectuarea unei ecografii, medicul Dumitrescu i-a spus L.I. urmtoarele: Nu mai ai ce cuta la mine i s nu o mai aduci i pe maic-ta, pentru c dac vine, scot pistolul i o mpuc!. nalat i tragerea la rspundere a celor vinovai de crearea situaiilor documentate. Scrisori similare, prin intermediul crora s-au solicitat puncte de vedere oficiale i demararea unei anchete administrative la Spitalul Orenesc Trgu Neam, au fost transmise n atenia managerului spitalului, d-lui Director Dr. Axinia Tudorel i Ministerului Sntii, d-lui Ministru - dr. Ioan Bazac i D-lui secretar de stat dr. CristianAnton Irimie, Preedintele Comisiei Ministeriale pentru Romi. n data de 14 septembrie 2009, Centrul Romilor pentru Politici de Sntate SASTIPEN a transmis Direciei de Sntate Public Neam o scrisoare, prin intermediul creia a adus la cunotin instituiei cele trei situaii de ngrdire a accesului femeilor rome, din comunitile locale Trgu Neam i Vntori Neam, la serviciile de sntate public oferite de secia Obstetric-Ginecologie - Spitalul Orenesc Trgu Neam. S-a solicitat astfel precizarea unui punct de vedere oficial, din partea Direciei de Sntan data de 23 septembrie 2009, SASTIPEN a naintat dou plngeri la Consiliul Naional pentru Combaterea Discriminrii, avnd ca obiect aplicarea unui tratament discriminatoriu, prin lezarea dreptului la demnitate personal i ngrdirea accesului doamnelor L. I. i L. L., la serviciile oferite de Secia Obstetric-Ginecologie a Spitalului Orenesc Trgu Neam, pe baza criteriului apartenenei acestora la etnia rom. n aceeai zi, SASTIPEN, n parteneriat cu Instituia Prefectului Judeului Neam, a organizat dezbaterea public cu tema Accesul romilor din judeul Neam la serviciile de sntate public, prin intermediul creia s-au pus n discuie aspecte cu privire la gradul de acces al romilor la serviciile de sntate public oferite de diferii furnizori de servicii de sntate din judeul Neam. Deoarece pe parcursul dezbaterii reprezentantul Spitalului Orenesc Trgu Neam, dl. ing. P. G., alturi de reprezentani din partea Primriei Trgu Neam Serviciul de Asisten Social, au precizat faptul c, pentru soluionarea cazurilor semnalate de organizaia noastr, a fost format o comisie mixt care reunete membrii ai Spitalului i Primriei Tg. Neam, fr a putea preciza temeiul legal de nfiinare a acestei comisii, precum mandatul i atribuiile acesteia, n data de 06.10.2009, SASTIPEN a transmis o nou scrisoare Spitalului Orenesc Trgu Neam, prin intermediul creia a solicitat precizarea temeiului legal al nfiinrii Comisiei Mixte, mandatulsi atribuiile acesteia, precum i durata de funcionare a respectivei Comisii. Bibliografie: Bibliografie Raport documentare Piatra Neam, SASTIPEN 2010

Interventia Centrului Romilor pentru Politici de Sanatate SASTIPEN

10 Revista AEPADO

Decembrie 2011

Supravieuitori ai Holocaustului din Al Doilea Rzboi Mondial. Foto: Alberto Pitozzi

Decembrie 2011

Revista AEPADO 11

Lumea se schimb ncepnd cu fiecare dintre noi!Lumea este ntr-o transformare universal, prnd c se ndreapt tot mai mult spre unitate etnic, chiar lingvistic. Totui, nc se ridic aspectul violent, inuman al discriminrii rasiale. Ne numim moderni, dar att istoria recent, ct i prezentul, ne contrazic; ne dorim egalitate, dar reacionm discriminator. De ce?

{

Text: BUsURCA Teodora Elev Colegiul Naional Gheorghe Lazar, Bucureti

{

secolului trecut. Cum se poate explica fenomenul tragic al celui de-al II-lea Rzboi Mondial? Cum a fost permis exterminarea evreilor de ctre rasa superioar? Cum a putut fi creionat, acceptat, iar apoi susinut i pus n practic o astfel de ideologie precum cea nazist? Eti abil, gseti vulnerabilitatea celui pe care l loveti eti agil, acionezi rapid. Nu i trebuie nici mcar contact direct! Poi distruge cu o privire, cu o nepsare, cu o ridicare din umeri, cu un simplu gest aruncat la ntmplare. i priveti victima pe care i-ai ales-o, o vezi cum sufer cum i pierde din entuziasm, cum devine dezorientat, din ce n ce mai slab,

mntul, care ne suport greutatea tuturor, nu este dect o frm a universului. Reaciile umane sunt adesea rezultatul unor prejudeci, al unor standarde n mas (mai mult sau mai puin corecte, viabile sau morale), care induc ideea de turm. Suntem rasiti prin simpla conexiune pe care o facem ntre conceptul de discriminare i rasa negrilor. Suntem rasiti prin simpla corelaie rrom dar niciodat romn; astfel ne lrgim aria problemelor etnice. Pe strad, simpla alegere de a nu atinge, de a nu vorbi, de a nu interaciona cu un reprezentant al unei alte rase, conduce la noiunea de rasism. De cte ori nu ai catalogat, chiar numai mental, oamenii din jurul tu n funcie de culoarea tenului, laionare? Nu ai dreptul de a judeca un om dup rasa din care se trage, n primul rnd din cauza faptului c nici tu, nici oricare alt muritor, nu are posibilitatea de a alege locul, mediul sau familia n care se nate. delimitndu-i astfel sectorul de comunicare i de re-

T

rim ntr-o lume care capt tot mai mult accente de universalitate, ntr-o lume care ncearc s-i focalizeze

atenia i interesul ctre toate colurile ei, indiferent de naie, de origine, de culoare ncercm s ne implicm afectiv i s empatizm cu oamenii de pretutindeni au luat o foarte mare amploare aciunile benevole n vederea dezvoltrii societii. Am devenit generoi att din punct de vedere moral, ct i material cu cei mai puin norocoi dect noi cu cei din lumea a treia, cu cei care au suferit n urma dezastrelor naturale sau cu cei a cror naie este subapreciat sau ignorat. i totui, nc se pune problema unei puternice discriminri rasiale i chiar a unei intense violene etnice. De ce? Ce simi cnd rneti pe cineva? Priveti n urm i descoperi ce ai creat furie, team, lacrimi, dezamgire, dispre, desconsiderare. Nu suntem oare toi egali n faa acelei entiti care ne ghideaz paii n via? Nu ne natem cu aceleai privilegii i ndatoriri lumeti? Spunem c trim ntr-o societate modern Ne numim receptivi, moderni dar istoria ne contrazice! hai s luam ca exemplu a II-a jumtate a

mai neputincioas. i toate astea cu ce scop? Sau cu ce drept? Nu eti cu nimic mai presus dac eti alb, cu nimic mai prejos din punct de vedere rasial dac te-ai nscut african, indian, musulman sau american. Cum l poi da la o parte, cum poi gndi c este altfel dect tine cel cu care mpari locul n care trieti? Cci, n fond, P-

De ce s nu ne ndeplinim datoria uman, de ce s nu optm pentru egalitatea celui de lng noi, neinnd seama de nicio diferen de nfiare? De ce s nu reprezentm nti noi schimbarea pe care vrem s o vedem n lume, citndu-l pe Mahatma Gandhi? La urma urmei, opiunile ne definesc!

12 Revista AEPADO

Decembrie 2011

Dar rspunsul l tiu cu siguran. Merg la pdure s adun

Cobor n valea tcerii mele. Att fizic ct i psihic. Nu mi simt

minile de frig i munc. M ntorc n fiecare zi la viaa mea

Povestede CHICAN ROXANA Seminarul Teologic, Giurgiu

Cobor n valea tcerii mele. Att fizic ct i psihic. Nu mi simt minile de frig i munc. M ntorc n fiecare zi la viaa mea i simt rutina cum m copleete, m ntreb retoric: - Ce voi face astzi? Dar rspunsul l tiu cu siguran. Merg la pdure s adun lemne cu crua ponosit cu roatele parc ateptnd din moment n moment s zboare n stnga i n dreapta ca nite aripi de vultur. M ntorc dup un timp acas nfometat i nfrigurat nu tiu ce nseamn viaa linitit, din cnd n cnd i aud pe fraii mei care se joac. Sunt muli. Ceaunul fierbe pe pirostrie ca n fiecare sear. Mmliga sfrie pe foc, totul este gri n culori de gri nchis. Deschid poarta sufletului meu i gsesc pustiu. Nu sunt ca ceilali copii. La coal aproape c dorm n banc, m pre-

gtesc pentru programul pe care urmeaz s-l fac: s merg la pdure. Deschid cu cheia ruginit fereastra sufletului i vd c am mbtrnit. mi vine s urlu pentru c nu am mai mult de 12 ani, dar sufletul are aproape 25. M uit nainte i simt c m mpiedic, ncerc s m ridic dar nu este uor. Vntul sufl cu putere i nu m pot ridica de la pamnt. M gndesc s plec de acas: dar unde? Btrnul din mine spune s rmn, dar totui vreau s fac ceva, acel ceva care s m ridice, tiu c ntr-o zi vreau s fac i s fiu mai mult. Zi de zi ncerc s-mi pstrez credina, viaa mi-a ncredinat o misiune foarte grea. Nu doresc s mai vorbesc atept s treac ploaia din sufletul meu pentru ca soarele s rsar i pe ulia mea. Va veni acea zi?

i simt rutina cum m copleete, m ntreb retoric: - Ce voi faceEste povestea real a unor elevi de etnie rrom care se lupt zi de zi s supravieuiasc. Am ntlnit la ei o form de violen, care provenea din faptul c se simeau abandonai de sistem, rutina i copleea i aveau un comportament neadecvat la coal tocmai din acest motiv.

Decembrie 2011

Revista AEPADO 13

Cea de-a 63-a aniversare a Delara

Etnia m reprezintViolena este un fenomen foarte rspndit i dramatic oriunde ar avea loc i indiferent din ce motive ar izbucni. Ea poate mbrca diverse forme, fizice, verbale, sociale sau legate de mediul profesional (motivate de criterii etnice, rasiale, diverse dizabiliti, orientri sexuale, motive religioase, sau politice).Text: GBU Maria Lorena Profesor coala Nr. 3 Iveti, judeul Galai

{

}

trabalansare pentru supremaia rasei albe. La nceputul sec. XX pn la sfritul celui de-al Doilea Rzboi Mondial ,perioada Showa, n care propaganda Imperiului Japoniei folosea vechiul concept de hakko ichiu pentru a sprijini ideea c yamato era o ras superioar, destinat s stpneasc Asia i Oceanul Pacific. i n Germania, ntre anii 1930- 40, Partidul Nazist German al lui Adolf hitler promova existena unei rase ariene superioare i a ncercat s formeze prin cuceriri un astfel de imperiu. Negrii din Africa au susinut mereu c sunt victimele unei alte forme de rasism din partea supremaiei arabe, pe care o identific cu supremaia istoric a rasei albe din apartheid-ul sud-african. Violena etnic (cunoscut de asemenea ca terorism etnic sau terorism motivat de etnie), se refer la violena motivat n mod expres de ura din motive etnice. Este legat de obicei de violena politic, i deseori aceti

termeni se pot nlocui unul cu cellalt, sau unul poate fi folosit ca pretext pentru cellalt cnd se pot lansa din punct de vedere politic. Terorismul rasist este o form de violen etnic dominat de rasism expus deschis i de reacionism xenofobic. Aceast form de obicei implic atacuri asupra minoritilor, i este asociat cu extremism de arip dreapt. Grupurile care impun supremaia rasial cum ar fi Neo-Nazitii, i inspir pe teroritii etnici, cu toate c i alte grupuri care impun violen din cauza supremaiei etnice se calific n aceast categorie. Rivalitatea etnic violent este o problem principal n dezbaterile sociologului Ludwig Gumplowicz, n cartea: Der Rassenkampf (Struggle of the Races, 1909); i mai recent n studiul notabil al lui Amy Chua: World On Fire: how Exporting Free Market Democracy Breeds Ethnic hatred and Global Instability; i lucrrile controversate ale lui Kevin B. MacDonald

atacuri fizice care intesc , aleg inte sau victime sau sunt stabilite ntr-un aa mod pentru a avea sens politic sau care intesc la modificarea comportamentului protagonitilor ntr-un context de negociere. Atacurile cu acest scop au nceput n Evul Mediu, cu cruciadele, care au fost descrise ca un exemplu de supremaie i colonialism al rasei albe. Dup Rzboiul Civil din America, o societate secret Ku Klux Klan, s-a format n Sud. Scopul su a fost s restabileasc supremaia rasei albe dup perioada de Reconstrucie. Cornel West scrie i el despre supremaia musulmanilor de culoare care s-a dezvoltat n America ca o con-

V

iolena politic este un concept folosit n tiinele sociale i politice referindu-se la distrugeri sau

14 Revista AEPADO

Decembrie 2011

iei Universale a Drepturilor Omului

asupra politicilor darwinist-evoluioniste asupra iudaismului, au fost numite anti-semitice i impuntoare a supremaiei rasei albe. Violena etnic se poate manifesta att din interior ct i din exterior. De exemplu, n Romnia, etnicii rromi sunt acuzai de diverse infraciuni, ns acetia argumenteaz c toate se bazeaz pe ura mpotriva acestei etnii. Desigur c exist vrfuri, personaliti, de exemplu Mdlin Voicuartist, om politic, personaliti mediatizate ca reprezentanii rromi (Viorica Gotu cu rol de seam n viaa Ivetiului i a oraului Galai). Bibliografie:

Educaia fiecrui om pus n valoare i spune deci cuvntul, indiferent de etnie. Etnia maghiar este iari o categorie foarte controversat la noi n ar. Au existat diverse revendicri din partea acestora, de supremaie, precum i refuzul de a studia i de a vorbi n limba romn. n ciuda faptului c acetia ocup poziii importante n Parlament i n Guvern , cetenii romni de origine maghiar se plng c le sunt nclcate drepturile de ctre autoritile romne. n Romnia nu s-au nregistrat fenomene de violen rasial. Cetenii

de ras galben (chinezii), sau de culoare (africani, americani), reprezint un numr foarte mic i nu au constituit subiectul unor agresiuni. Etnia i rasa sunt deci nite particulriti umane care nu constituie n general motivul unor abuzuri n ara noastr, dei de-a lungul istoriei (n Evul Mediu, n America, n Japonia, n Germania), acestea au creat daune incomensurabile. Etnia i rasa puse n slujba unor scopuri nobile, i valorificate n mod corespunztor, constituie valori i motive de mndrie perene.

1. http://www.splcenter.org/get-informed/intelligence-report/browse-all-issues/2007/spring/promoting-hate, ^ Southern Poverty Law Center Intelligence Report, Spring 2007, Issue 125 2. hollander P 2008, Political Violence: Belief, Behavior, and Legitimation, Palgrave Macmillan, . 3. herbst P.2003, Talking terrorism: a dictionary of the loaded language of political violence, Greenwood Publishing Group 1. ^ Using Ethnic hatred to Meet Political Ends (about ethnic problems in Indian subcontinent)

Violena etnic i rasial

{

C

Text: GURBAn Andreea Student, anul I Facultatea de Comunicare i Relaii Publice, SNSPA

{

Este o ntrebare retoric, probabil c niciodat nu se va tii sau se va dori s rmna ocult celor netiutori. Aadar, s lmurim aspectul pe care l-am amintit anterior: exist trei rase (alb, galben i neagr); iar etniile desemneaz (aici, oferind defini-

revist a mai multor considerente pe care le apreciez pertinente. Ele vizeaz aseriunea iniial: poporul romn, a avut n desvrirea sa naional, etnic, lingvistic i cultural un evident spirit transhumant, prin urmare a acumulat de-a lungul timpului numeroase nuane care s-au resimit, din pcate, i nc i fac simite prezena n actualitate. Ele se repercuteaz la nivel cultural i mai ales social. ncotro se ndreapt aceast ar? Mai exista oare repere morale care s fie respectate, urmate n litera i nu n spiritul lor? Probabil sunt mult prea pesimist, ns mrturisesc (nu sincer, cci profesorul de filosofie ne-a sftuit s nu

i dintre noi fac distincia dintre ras i etnie? Cred c majoritatea ncadreaz ambii termeni n aceai

categorie (spre nefericirea multora). Spre deliciul publicului (netiutor) care savureaz eternul conflict dintre ceea ce spunem i ceea ce facem (cci, vedei dumneavoastr, muli susin c nu sunt xenofobi, cu att mai puin rasiti), este exploatat permanent aceast

ncotro se ndreapt aceast ar? Mai exista oare repere morale care s fie respectate, urmate n litera i nu n spiritul lor?ia din dicionar) uniti etnice, determinate n timp i spaiu, cu trsturi de civilizaie i cultur (limb, tradiii) comune. Acum, odat cu elucidarea acestei chestiuni vom face o trecere n

zbatere dilematic i patetic deopotriv dintre romni i igani. De ce?

Decembrie 2011

Revista AEPADO 15

Cea de-a 63-a aniversare a Delara

mai folosim acest termen; se presupune ca ntr-o discuie partenerii s pretind sinceritate n discurs, unul din partea celuilalt) faptul c ncep s fiu n asentimentul lui Corneliu Vadim Tudor: n Romnia nu se mai respect dect legea gravitaiei. Poate prea sardonic exprimarea, dar uneori ne confruntm cu acest crud adevr, cu aceast realitatea care parc ne afund, ne persifleaz adesea; o realitate n care aspectul pecuniar este cel care primeaz i mai puin ordinea moral. ns, ncerc s nu deviez de la subiect, dei ntr-o manier sau alta, trim i

tate din Occident. Aceast populaie sufer numeroase schimbri de ordin politic, cci cel din urm este apul ispitor. Umila mea prere, de cetean al acestei ri, este c nu exist un program adecvat, prin care rromi s fie reintegrai i adaptai la noile realiti ale acestei lumi. Vorba unui analist politic: domne, pe mine m surprinde c aceast populaie nu se revolt la ct de bine este tratat de politicienii de astzi []. Este adevrat c se va spune: vine o muritoare de rnd s ne atrag atenia! Asta-i culmea! Revoltator de-a dreptul i

construiete n afara granielor. Suntem vzui ca un popor infractor, iresponsabil, nepreocupat... de soarta lui. Pe mine... m amuz... i pe bun dreptate (sunt subiectiv, evident). Este ceea ce meritm! Ne confruntm cu repercusiunile propriilor atitudini: de nepsatori, prin urmare romnii nu sunt adepii celebrei zicale mai bine s previn, dect s vindec. Deci, ce ne mai surprinde? Ne lezeaz reclamele xenofobe ale italienilor sau francezilor mpotriva romnilor, ne deranjeaz cuvinte, precum mmligar sau manelist din partea bulgarilor, dar rdem cu poft atunci cnd ne autoproclamm mrlani. Spunem franc adesea (cu o mndrie care m dezgust): domne sta-s eu! Cine m placebine, cine nu- la fel!. Sau mai sunt cei care fac aluzii detepte la replica personajului Lpuneanu: Dac voi nu m vreti, eu v vreu! , ceea ce este total greit, cci se presupune c dorim o integrare, nu o marginalizare sau intrarea ntr-un con de umbr. Concluziile vi le las dumneavoastr A nu se interpreta eronat aceste gnduri care mocnesc de mult timp n mine i probabil n minile multor romni; rndurile acestea sunt un manifest (evit sa folosesc semnal de alarm ) mpotriva celor care stau pe tu, zicnd pasiv c nu i intereseaz, dei le vizeaza n totalitate viaa i, cu

Diversitatea conteazne nvrtim ntr-un cerc vicios, un cerc ale crui verigi se nftieaz ca nite asocieri disparate. Deci, de ce sunt rromi pui la zid? Rspunsul va veni negreit: pentru c svresc infraciuni! Adevrat, ns vine i o a doua ntrebare: de ce le svresc? Probabil tcere. Ei bine, n Romnia secolului al XXI-lea aceast categorie social defavorizat din multe puncte de vedere este TOTAL marginalizat. Nu e vina lor c s-au nscut cu o piele diferit, nu e vina lor c sunt mbrcai srccios, nu e vina lor c sunt lichidai aproape n totalialte reacii derivate. Probabil prerea mea se risipete n altele i altele de-o seam. Ceea ce m intrig pe mine este nepsarea i lipsa de responsabilitate. Suna clieic, nsa muli romni prefer s fie pasivi, s priveasc de pe margini i s se resemneze. Nu! Nu! Nu! Pronun un refuz de n ori. Vreau s cred n continuare c mai exist oameni care se implic i care iau atitudinea n vederea mbuntirii unei situaii. n alt ordine de idei, in sa precizez faptul c nu puini sunt cei care sunt intrigai de imaginea care ni se

siguran , educaia! Este necesar o precizare: mi-am permis anumite liberti de limbaj i cuvinte uor licenioase cu scopul de a fi ct mai lesne neleas. P.S.: mi doresc s nu atrag atitudini ostile, ci mai degrab unele constructive care s aduc o mbuntire substanial sistemului imperfect din care facem parte.

16 Revista AEPADO

Decembrie 2011

iei Universale a Drepturilor Omului

semnal de alarm violentntr-o lume n care violena acapareaz tot mai muli indivizi, suntem chemai s facem ceva. Primul pas, s contientizm fenomenul, s l recunoatem i abia apoi s luptm din tot sufletul mpotriva lui. Nu vom ctiga deplin, ns vom face primii pai spre schimbare!i priveasc i s nu le cerem prerea!? Se mai cere astzi prerea cuiva? Sau acionm creznd c tot ceea ce facem este bine i ne asumm riscuri care nu ne sunt cerute? S-au perindat n istorie felurite feluri de violen nemaintlnite pn la acel moment. S-a dat foc oraelor pentru a fi adulai nvingtorii, au murit oameni pentru ca adevrul s ias la suprafa, au fost nfometai semenii notri pe diferite motive i alte exemple ar putea continua. Care s fie forma de violen acerb care prinde contur n zilele noastre? Probabil dac am ti cu exactitate, am lua grabnic msuri de prevenie. Una din marile probleme ale violene ce se rspndete att de repede este c nu putem identifica rapid cauza. Sunt lucruri care ne scap, sunt aspecte pe care nu le lum n seam dect trziu cnd rul se simte deja. Multitudinea ONG-urilor abia reuesc s stopeze acest fenomen aflat n continu expansiune. Cine se va mai ocupa de adevratele cauze? Cui i rmne sarcina aceasta? S nfiinm o instituie numai pentru aa ceva? Nu va costa mult dac raportm la ct de

{

Text: IAnCU Ionu Consilier educativ Colegiul Tehnic Ion D. Lzrescu

Smajore.

}

ocietatea secolului nostru poate fi cuprins n nenumrate definiii, fiecare ndreptit n felul ei.Trim cu

spaime, ateptm bucurii, ne educm semenii i ne autoeducm, pornind de la ideea c, ntr-adevr, binele e esena noastr ! i violena nu ar fi altceva dect lipsa binelui, adic rul. Pare aa simplu. Poate mult prea simplu sau poate ne-am obinuit noi s clasificm n fel i fel de sisteme orice valori i astfel s scpm de responsabiliti Este responsabilitatea noastr violena? Unii afirm c din moment ce nu sunt violenialii ncearc s se foloseasc de acest pasivism ca s i priveasc, s observe, pentru a scoate i mai mult n evinden tarele societii n care trim, iar alii nu fac altceva dect s arunce rspunderea n partea cealalt, societii, massmediei, colii, educaiei etc. De care parte a baricadei ne situm?! Oamenii nu sunt dect voin! n mod filozofic am putea rezolva uor problema, e destul s vrei! ns tinerii nu mai sunt interesai de filozofie. Putem rezolva aceste probleme fr ei? Putem noi s lum decizii care s

Foto: Martine Perret / ONU

Decembrie 2011

Revista AEPADO 17

Cea de-a 63-a aniversare a Delara

scump pltim efectele violenelor vizibile tot mai mult. ntr-un individualism continuu, prem s devenim tot mai feroce, s devenim oameni temui uitnd cu totul c: omul adevrat nu se msoar dup numrul celor pe care i-a dobo-

stpneasc propria fire n funcie de ceea ce are. i dac omul nu vrea s fie stpnit, dac se vrea liber? Dac vrea s domine totul? Atunci s i asume propriile aciuni! De cele mai multe ori nu ne asumm anumite activiti, ne este ruine

Pornind de la comunicarea verbal violent, prezent pn i n emisiunile i melodiile transmise la tv, pn la limbajul nonverbal care vorbete tuturor de violen. Priviri ascunse, gesturi care altdat provocau uimire, trntiri de ui, scandaluri, toate acestea din pcate ni se par mult prea normale. Nu este normal ce ni se ntmpl! Dac fiecare am lua atitudine, probabil lumea s-ar schimba. Greim amarnic cnd nu suntem fermi, cnd lsm lucrurile s mearg mai departe, cnd rspundem indirect violenei prin acceptare. Se mai poate face ceva? E suficient un semnal de alarm ? Unde este poporul acela panic despre care vorbete ntreaga literatur i istorie a noastr. Parc nu mai suntem romni! de cretinism nici nu mai poate fi vorba. Rul nu e dect o vanitate! Venii s ne recunoatem aa cum suntem

O baz juridic clar este necesar pentru combaterea violenei mpotriva femeilor. ca s putem lua atitudine! Foto: Pietro Naj-Oleari / parlamentul European Venii s ne unim mpotrivaacestui fenomen care tinde rt, ci dup al celor pe care i-a pus pe picioare. i mai inexplicabil e faptul c fiecare om atunci cnd e ntrebat dac i place violena rspunde c nu. Suntem contieni de faptul c prin violen facem un lucru ru, ns nu descoperim adevratele ei cauze i mai mult dect att, atunci cnd o ntlnim ncercm s ascundem acest lucru. Pare c toat fora cucerit n timp prin eforturi deosebite o ntoarcem acum asupra noastr nine. Dac nu vom schimba ceva din temelii, suntem predestinai distrugerii. Devenim fragili n faa violenei i astfel, lipsii de aprare, vom da fru primelor impulsuri ce vor aprea. Dei nu ne place s recunoatem, una din soluii ar fi rentoarcerea la ceea ce anticii numeau stpnirea de sine, autocontrolul. i metodele nu pot fi dect individuale. Fiecare va ncerca s i cu ce am fcut, dup violen apare imediat ruinea, neputina, indignarea i toate celelalte. Moralitii au observat cum dup fiecare gest de violen, cel ce luptat s ctige, de fapt, pierde. Sau ctig ceva care i nltur definitiv linitea. Dac am elabora un studiu prin care s prezentm de cte ori am fost violeni , ne-am ngrozi. Un fenomen interesant din punct de vedere sociologic se petrece acum: dei tinerii socializeaz tot mai mult prin reele virtuale, dei au loc tot mai multe conferine, oamenii devin tot mai violeni. Comunicarea nu mai reprezint calea eficient de a rezolva problema. Sau a scpat comunicarea de sub controlul normalului. Comunicm normal? Mai tim s facem acest lucru? Voi prezenta cteva exemple de comunicare violent.Bibliografie: 1. Al. Dumas Fiul, Dama cu camelii,Ed. pentru literatur, Bucureti, 1966 2. Fericitul Augustin, De civitate Dei, Editura Jockey-Club,Bucureti 2007 3. Fr. W. Foerster, Cartea vieii,Ed. Librriei SOCEC, Bucureti, 1930 4. Pr. C-tin Galeriu, Sensul cretin al pocinei,revista Studii teologice, nr 9-10 /1967

s acapareze tot mai mult indivizii! Nu vom reui s nlturm definitiv greaua confuzie a violenei, ns vom fi mndri c am luptat mpotriva a ceea ce poate fi mai periculos n zilele acestea, practic nici un ru nu aduce mai multe prejudicii stabilitii fiinei umane ca acest gest numit att de specific: violen!

18 Revista AEPADO

Decembrie 2011

iei Universale a Drepturilor Omului

Exemplu de bun practic n realizarea educaiei interculturale n coalArticolul prezint un exemplu de bun practic n realizarea educaiei interculturale n coala noastr tocmai pentru a evita elementele de violen etnic i rasial, prin promovarea i valorizarea tradiiilor romneti i rrome locale. Deoarece n comunitatea noastr interfereaz etnii i religii diferite mi-am propus s exemplific realizarea educaiei interculturale prin ultimul proiect iniiat la nivelul clasei pe care o coordonez n prezent, proiect ce poart un titlu sugestiv Portretul clasei interculturale.

{

Text: LEIZERUC Liliana Profesor coala Al. I. Cuza, Podu Iloaiei, judeul Iai

S

}n prezent (o nou serie clasa I B, an colar 2010-2011, de la coala Alexandru Ioan Cuza din oraul PoduIloaiei), plecnd de la urmtorul Argument: Trim astzi ntr-o er a globalizrii economice i culturale. Cunoaterea reciproc nu se reduce la cunoaterea limbii n care comunic cellalt, ci i la cunoaterea culturii i a tradiiilor n care s-a format acesta. Educaia intercultural este necesar nc de la grdini/din clasele mici pentru faptul c matricea cultural influeneaz nc din prima copilrie comportamentul personal, relaiile, valorile i atitudinile, lsnd urme adnci asupra personalitii individului. Nevoile identificate n coal, respectiv n clasa mea (cf. Analizei SWOT) stau la baza acestui proiect. n coala noastr se dorete a se desfura tot mai pregnant un proces educativ bazat pe cooperare i parteneriat, un proces n care romni i rromi ortodoci, romano-catolici sau protestani nva s triasc mpreun, s promoveze valori culturale. Prin acest proiect doresc s dezvolt capaciti de comunicare i interrelaionare ntre elevii din clasa pe care o coordonez, s art copiilor c ei toi, indiferent de religie sau etnie, doresc s se joace, s nvee, s se bucure de tot ce-i nconjoar i o pot face ntr-o relaie de prietenie, de respect i ntrajutorare reciproc, ntr-un climat de stabilitate i de bun nelegere. Pentru toate acestea trebuie s oferim elevilor, prinilor, dar i nou-cadrelor didactice alternative atractive.

unt nvtor de 17 ani i experiena didactic acumulat mi-a artat de fiecare dat cnd am preluat o serie nou

de copii, modele diferite, personaliti diferite, tipologii diferite de familii. Din aceste motive, dar i pentru faptul c n comunitate interfereaz etnii i religii diferite am considerat necesar de fiecare dat s gsesc modaliti potrivite pentru buna organizare a clasei, buna colaborare cu elevii i prinii acestora, eliminarea unor bariere sau eventuale prejudeci. De aceea am implementat i derulat la nivelul claselor pe care le-am coordonat sau la nivelul colii diferite proiecte educaionale, de parteneriat, ce au cuprins parial sau integral elemente interculturale plecnd de la premisa c: un copil care va face cunotin n diferite contexte cu diversitatea n care triete va nelege mai uor naturaleea diversitii i valoarea care rezid din ea. Mi-am propus s exemplific aceste aspecte prin ultimul proiect iniiat la nivelul clasei pe care o coordonez

Citete n paginile urmtoare proiectul Portretul clasei interculturale realizat n coala Al. I. Cuza, din Podu Ilioaiei, judeul Iai

Decembrie 2011

Revista AEPADO 19

PROIECT EDUCAIOnAL Portretul clasei interculturale

Trim astzi ntr-o er a globalizrii economice i culturale. Cunoaterea reciproc nu se reduce la cunoaterea limbii n care comunic cellalt, ci i la cunoaterea culturii i a tradiiilor n care s-a format acesta. Educaia intercultural este necesar nc de la grdini/din clasele mici pentru faptul c matricea cultural influeneaz nc din prima copilrie comportamentul personal, relaiile, valorile i atitudinile, lsnd urme adnci asupra personalitii individului.

PROIECT EDUCATIONALCoordonator: Prof. Liliana Leizeruc Colaboratori: 1. Prof Irina Cozma, prof. de religie c. Al. I. Cuza Podu-Iloaiei 2. Prof. Elena Clin, prof de limba rromani c. Al. I. Cuza Podu-Iloaiei 3. Clubul copiilor prof. coregraf Mihai Cernu 4. Prinii elevilor 5. Invitai din comunitate (primarul, preoii, consilieri locali, bibliotecar, persoane vrstnice) i din coal (directori, alte cadre didactice) Grup int: Elevii clasei I B (romni i rromi), c. Al. I. Cuza Podu-Iloaiei Perioada de derulare: octombrie 2010 - iunie 2011 (dup programul de cursuri al elevilor, n zile care corespund evenimentelor propuse)

REsURsE FINANCIAREFinanare proprie i sponsorizri

sCOPUL PROIECTULUICunoaterea interpersonal i valorizarea diferenelor, cultivarea toleranei prin intermediul unor activiti care s susin pstrarea identitii locale, promovnd comunicarea ntre copiii de etnie diferit i de religii diferite

ObIECTIvE1. explorarea asemnrilor i deosebirilor generate de cultur, dintre persoanele care convieuiesc n acelai spaiu geografic; 2. dezvoltarea unor atitudini pozitive i a unor percep-

REsURsE UmANEElevi romni i rromi, precum i de religii diferite; prini; cadre didactice; reprezentani ai comunitii (invitai).

ii sociale fa de problematica creterii, dezvoltrii i educrii copiilor, precum i eliminarea discriminrilor de orice natur; 3. formarea-dezvoltarea competenelor de comunicare i dialog; 4. stabilirea de relaii de prietenie ntre copiii aparinnd diferitelor etnii i religii; 5. cultivarea spiritului de colaborare, ntrajutorare i competiie; 6. realizarea unor activiti extracurriculare care s aduc reale beneficii n dezvoltarea copiilor.

REsURsE mATERIALEconsumabile (coli albe, foi albe i color A4, carioca), costume populare romneti i tradiionale rrome, mti, fotografii vechi i mai noi, CD-uri, casetofon, calculator, imprimant, aparat foto, panouri, alimente .a.)

20 Revista AEPADO

Decembrie 2011

ACTIvITATI PROPUsE1. Cunoaterea i valorizarea trecutului, obiceiurilor i tradiiilor comunitii; 2. Valorificarea n spaiul colar a unor obiceiuri de Crciun, de Pate, sau alte srbtori religioase; 3. Schimb de obiceiuri i tradiii cu caracter cultural: grup de dansuri populare romneti (moldoveneti) i grup de dans rromani; grup de dans modern (romni i rromi); 4. Tradiii culinare. Meteuguri; 5. Seminar de diseminare.

mODALITATI DE EvALUAREJurnalul reflexiv al proiectului; Albume foto; expoziii; chestionare; portofolii realizate de fiecare grup participant la proiect; realizarea unor prezentri n PowerPoint cu activitile desfurate; produselor copiilor.

REzULTATE PRECONIzATE creterea nivelului de toleran interetnic i interreligioas, prin valorizarea culturii; diminuarea absenteismului colar; nlturarea stereotipurilor i prejudecilor; climat educaional stimulativ, propice comunicrii i cooperarii; consolidarea parteneriatului coal-familie, comunitate

mEDIATIzARE / DIsEmINARE Prezentarea proiectului i a unor activiti n cadrul:Comisiei metodice; Consiliului profesoral; pe Site-ul colii; Publicaii n ziare i reviste de specialitate

INDICATORI DE PERFORmANTA (Cantitativ i calitativ) numrul elevilor: 24 elevi din care 7 de etnie rrom, i 5 de religie diferit de cea majoritar; numrul cadrelor didactice implicate: 3 profesori cu experien n alte proiecte interculturale; numrul prinilor toi prinii elevilor clasei vor participa prin rotaie la activiti n funcie de seciunea la care vor dori s se implice; creterea calitii i diversificarea activitilor extracurriculare desfurate de elevi, prini i cadrele didactice prin promovarea valorilor culturale tradiionale din spaiul comunitii noastre.

Vezi n paginile urmtoare planul activitilor structurate pe luni.

Exemplu de bun practic n realizarea educaiei interculturale n coalDecembrie 2011 Revista AEPADO 21

PROIECT EDUCAIOnAL Portretul clasei interculturale

PLANUL ACTIvITATILORTRADIII I OBICEIURI DE IARn 1. Sfntul Nicolae Ocrotitorul tuturor copiilor: legende, credine din strmoi Lucrri ale copiilor: Ghetua, iconie, felicitri, scrisoare pt Mo Nicolae expoziie cu acestea. Daruri pentru copii de la Mo Nicolae (prinii-sponsori) sTUDIEREA PROBLEMATICII LA nIVELUL CLAsEI 1. Identificarea colaboratorilor. 2. Discuii cu prinii copiilor implicai n proiect. 3. ntocmirea i semnarea proiectului. 2. Vine Mo Crciun... la toii copiii buni! Program de colinde i cntece de iarn; Legende, credine, poveti, poezii despre Srbtorile de Crcin i personajul Mo Crciun; Concurs Mti (romneti i igneti) de Anul Nou ce este la fel ce este diferit? Tradiii culinare Organizarea unei mese festive cu specific romnesc i rromani; Daruri pentru copii de la... Mo Crciun.

octombrie

2010

noiembrie

2010

decembrie

2010

2011

ianuarie

CE TIM DEsPRE nOI I DEsPRE COMUnITATEA nOAsTR S ne cunoatem, s ne acceptm! Vizitarea oraului Podu-Iloaiei; Poze cu elevii participani i prinii lor n mediul familial; Fotografii ale unor instituii, furnizoare de cultur, din comunitate; Fotografii vechi i noi Oraul de ieri i de azi (oameni, case, locuri); Prezentarea fotografiilor, discuii pe marginea lor, expoziie cu acestea n clas.

LITERATUR I PAGInI DE IsTORIE 1. Eminescu n poezii ale copilriei Concurs: -recitri de poezii; -desene pe format A4, n culori sau acuarele inspirate din versurile marelui poet Eminescu; Organizarea unei expoziii. 2. Zilele colii Istoricul localitii i al colii. De unde vine numele localitii? Dar al colii? Colaje, desene, recitri de poezii, cntec: hora Unirii.

22 Revista AEPADO

Decembrie 2011

OBICEIURI I TRADITII DE PATI 1. Despre religiile noastre Cunoaterea religiilor existente n comunitate: ce este la fel, sUnT MAnDRU DE PORTUL MEU 1. Miniprezentare Costume populare romneti din zona noastr; Costume tradiionale rromani; Fotografii, desene cu aceste costume expoziie. 2. Echipe de dansuri: dansuri populare, dansuri rrome, dans modern (se vor derula activiti de pregtire i exersare pn la sfritul anului colar). ce este diferit? Fotografii cu lcaurile de cult din comunitate: asemnri i deosebiri; Srbtori religioase importante devenite tradiie. 2. Cum srbtorim Patele? Legende, credine; Cum e Patele n familia mea? (fotografii, povestiri) Confecionarea unor obiecte specifice Srbtorilor de Pati Expoziie cu acestea Tradiii culinare: Organizarea unei mese festive cu specific romnesc i rromani de Pati;

2011

februarie

2011

martie

2011

aprilie

2011

mai

2011

iunie

8 MARTIE-ZIUA TUTUROR MAMELOR De cnd srbtorim Ziua Mamei? Fotografii ale mamelorexpunerea lor n clas Realizare de felicitri i mrioare n grupuri mici eterogene Expoziie cu vnzare; Serbare colar nchinat mamelor. ORAUL MEU n sRBTOARE Ne pregtim de srbtoare Program artistic Dansuri populare, dansuri rrome, dans modern

E ZIUA TUTUROR COPIILOR 1. Carnavalul copiilor: -de cnd srbtorim Ziua Copilului? Parada mtilor Concurs 2. Srbtoarea Abecedarului Program artistic; -premierea elevilor -premierea activitilor extracurriculare 3. Diseminare Evaluarea ntregii activiti Mediatizarea proiectului i a activitilor, precum i a rezultatelor obinute.

Exemplu de bun practic n realizarea educaiei interculturale n coalDecembrie 2011 Revista AEPADO 23

Cea de-a 63-a aniversare a Delara

Un tnr musulman sudanez ntinznd un covor pentru o cin de Ramadan n cartierul Al-Massane din El-Fasher, Darfur de Nord. Foto: Albert Gonzalez Farran / ONU

Lumea musulman stereotipii i concepii negativeStereotipiile sunt parte din cultura i existena fiecrei societi moderne. Ele sunt inofensive atta vreme ct nu se transform n percepii negative. Problema stereotipiilor musulmane este una foarte duntoare pentru o cultur care ne-a oferit matematica, a pus bazele chimiei i a strlucit atunci cnd Europa zcea n ntunecimea Evului Mediu. Lucrarea trateaz pe scurt modul de relaionare dintre europeni i musulmani pe parcursul istoriei i prezint o scurt cercetare empiric prin care se demonstreaz c tinerii oraului Cluj Napoca sunt victime ale stereotipiilor i percepiilor negative referitoare la societatea musulman.

{

Text: LUAI Raluca Student Universitatea Babe Bolyai

nvluit n misterele povetilor din O mie i una de nopi Lentile prin care occidentalii pri-

V

}

vesc societatea musulman au fost distorsionate de-a lungul istorie iar acest fapt a fcut ca sterotipiile i concepiile negative asupra societii islamice s fie prezente i azi printre noi iar nivelul de violen fa de aceast societate s fie tot mai mare. Lumea a vzut ntotdeauna n oamenii care l slujesc pe Allah oameni violeni, nchii, ancorai prea mult n religie i napoiai i asta datorit faptului c

muli dintre noi privim societatea i lumea musulman acoperii de un vl al ignoranei care ne mpiedic s vedem clar societatea aa cum este ea n realitate. Cultura musulman ne-a oferit matematica i a pus bazele chimiei, bogia de tradiii i obiceiuri ar trebuii s ne induc un sentiment de admiraie i stim fa de o lume care este diferit, fa de o societate construit

iolen, religie, terorism, sunt cuvintele cele mai des atribuite lumii musulmane o lume care a fost mereu

24 Revista AEPADO

Decembrie 2011

iei Universale a Drepturilor Omului

pe valori care sunt respectate. n construcia lucrrii plecm de la ideea c nici violena i nici terorismul nu sunt cuvintele care definesc o lume att de complex ca lumea musulman i consideram ca toate percepiile negative care sunt prezente printre noi trebuie eliminate.

valorile cretinilor, fiind considerai o adevrat plag la adresa cretinismului. Cruciadele au fost un nou prilej de a afla mai multe despre arabi. Acest lucru nu a nsemnat c imaginea pe care ei i-o formau era i clar. n timp ce elitele, ncercau s afle ct mai multe despre viaa i credina acestor oameni diferii, povetile bizare despre comportamentul lor se rspndeau

Odat cu extinderea Imperiul Otoman n Europa modul n care islamul i musulmanii erau vzui a cptat o nou valen. Islamul era atunci asemnat cu un virus militar, politic i religios. Imagina proast a otomanilor era prezent peste tot. n majoritatea scrierilor ei erau catalogai ca fiind inculi nepregtii, brutali. Cu toate acestea, au existat i scrieri care admirau cultura musulmanilor. Dintre acestea se cuvine s amintim lucrarea ambasadorului Imperiul habsburgic n Imperiul Otoman, Ogier Ghiselin Busbeq , n care acesta admir administraia otoman , care zicea el,

1. Orientalismul ieri i aziPercepiile greite i nenelegerile dintre culturi au existat dintotdeauna. Istoria este plin de legende i de mituri care nvluie societile moderne i azi. Muli dintre noi nu reuim nc s facem diferena ntre mit i realitate i din aceast cauz, apar de multe ori o serie de percepii greite care se pot imprima n mintea oamenilor obinuii. Acest lucru s-a ntmplat i cu modul n care europenii au vzut cultura islamic. Cultura islamic a ocupat ntotdeauna un rol mai important n imaginaia vest europenilor. Islamul a ocupat un loc unic n imaginarul europenilor dup extinderea lor n Europa Vestic, fiind considerat o for puternic din punct de vedere politic i cultural, o alternativ la ceea ce Europa cunoscuse pn atunci.

Iluminismul i deschiderea spre alte culturi au schimbat modul n care Occidentul vedea Orientultot mai mult. Dorina de cunoatere a musulmanilor a venit din dorina know your enemy (Lackman, 2010, p.29) datorit faptului c cretinii vedeau n acea perioad islamul, ca o religie rival, infidel care atac valorile pure promovate de cretinism. Scrierile cu tent negativa despre islam veneau c un mijloc de protecie al cretinismului iar biserica a ncurajat scrierile n care Islamul era vzut c o religie a vrsrii de snge, a nclcrii libertilor iar practicanii ei nu erau dect o aduntur de fanatici (Lackman, 2010, p.35).

era organizat pe baza meritocraiei. Spiritual Renaterii a determinat lumea s se apropie mai mult de cultura islamic. Apar diverse traduceri iar interesul pentru aceast societate nvluit n mister crete. Universitile i deschid uile pentru studenii dornici s afle mai multe despre Orient. n aceast perioad,se instituie n marile universiti occidentale departamente care s se ocupe cu studiul culturii islamice. Primul centru de genul acesta se deschide n 1640 n Anglia la celebra Universitate Oxford. Traducerile despre Orient i despre acele zone n-

1.1. Din Antichitate pn la IluminismPrimele contacte dintre islamici i cretinii europeni au avut loc imediat dup prbuirea Imperiului Roman de Apus, cnd islamici erau vzui ca o hoard de pgni care nu fceau altceva dect s atace Regatul Cretin. nc din acele momente, relatrile greite despre lumea musulman au nceput s apar. Povetile i zvonurile despre ei treceau prin mai multe bariere culturale i de multe ori se transformau n adevrate poveti nemuritoare care prezentau lumi necunoscute i fapte ireale. Scriitorii medievali observau societatea musulman mai mult n termini etnici dect religioi. Musulmanii i a lor religie nu erau altceva dect pgni care atentau la bunstarea i

Trei femei musulmane discutnd i plimbndu-se pe un coridor cu coloane. Foto: Rennett Stowe

Decembrie 2011

Revista AEPADO 25

Cea de-a 63-a aniversare a Delara

cep s fie tot mai frecvente. Studenii tiau tot mai multe despre Orient n timp ce scrierile poeilor i picturile marilor pictori continuau s nvluite n misterul povetilor din 1001 de Nopi. Cu toate acestea, imaginea pe care lumea o avea despre societatea musulman era confuz i distrus de incapacitatea de a aprecia i nelege concepiile islamice. Iluminismul i deschiderea spre alte culturi au schimbat modul n care Occidentul vedea Orientul. Apariia crii O mie i una de nopi a strnit interesul ntregii societi. Iluminitii au nceput s vad societatea islamic ca o societate relativ raional, tolerant chiar dac n general stereotipurilor nu au ncetat s existe. Iluminismul a valorificat lumea Orientului pentru contribuiile aduse tiinei matematicii, medicinii i artelor. plin de absurditi. Despre Orient ncep s scrie i oameni de seam ai secolului care au marcat istoria. Dintre acestea amintim scrierile filosofului J. S. Mille ale sociologilor Marx Weber i Edmund Burke i ale renumitului socialist Karl Marx. Acestea se apleac mai mult asupra problemei despotismului promovat de Imperiul Otoman, Karl Marx considernd societatea c fiind decadent i stagnant. Secolul o lume a sclaviei n care societatea nu era bazat pe niciun fel de principiu i n care dezvoltarea i progresul erau inexistente. Interesul pentru Orient crete cu ct sunt descifrate tot mai multe documente din acea zon. Chiar dac aceast cultur ncepe s fie mai mult cunoscut, ea continu s fie privit cu subiectivitate lipsit de detaament. Islamul este considerat the work of the devil, iar adepii lui ignorant i inculi. Islamul era vzut c violent, iraional iar criticile aduse sunt tot mai frecvente: Diderot l considera pe Muhammad unul dintre cei mai mari dumani ai umaniti (Curtis, 2009, p.36) n timp ce Coranul era vzut c o scriere absurd, obscen i XIX aduce n n aceast perioad apare o lucrare care va marca istoria Orientalismului i va deschide noi ci de nelegere a societii islamice. n 1978, Edward Said, profesor de englez i literatur comparat la University of Columbia, New york, lanseaz lucrarea: Orientalism: West Conceptions of the Orient. n aceast, Edward Said definete orientalismul n trei moduri. n primul rnd, orientalismul este definit ca o disciplin care se ocup cu studiul societilor Orientale. n al doilea rnd, orientalismul este definit ca un mod de gndire bazat pe distincia dintre Orient i Occident i n ultimul rnd, ca un stil de dominaie vestic asupra lumii orientale. Lucrarea lui cuprinde trei pri: The scope of Orientalism, Orientalism structure and Restructure i Orientalism Now. Said afirm c distinciile dintre Occident i Orient au existat nc din cele mai vechi timpuri i au marcat modul n care Europenii s-au raportat la Orient. Said este de parare c lumea occidental vede printr-o lentil distorsionat Orientul Mijlociu. Orice vine dinspre Orient este considerat negativ. Acest lucru ncerc Said s-l schimbe. Orientul nu este un loc unde nu exist dezvoltate i unde nu exist

Musulmani sudanezi din Turba, Darfur de Nord, lund parte la o cin de Ramadan n cartierul Al-Massane din El Fasher. Foto: Albert Gonzalez Farran / ONU

1.3 Secolele XVIII i XIXSecolele XVIII i XIX au prezentat superioritatea europenilor asupra lumii musulmane. n timp ce Europa era un teritoriu al bunstrii al libertii i al progresului, Orientul nu era dect

46 % dintre respondeni au avut ocazia de a ntlni un membru al comunitii musulmane

lume ideologia lui Ernst Renan care consider islamul c o societate antiraionala,deficient dar construit pe o baz solid (Lackman, 2010, p.88).

1.4 Orientalismul i Edward SaidSecolul XX descrie istoria islamic ca fiind ostil, rigid, inflexibil tiranic i intoleran. Imaginile despre Islam i Orient au fost lipsite de obiectivitate, de detaament i pline de stereotipii. Imaginea proast a fost favorizat i de contextul geopolitic din acea vreme: susinerea Europei fa de cauza israelian i interesele americane n petrolul arabilor au dus la rspndirea unei imagini.

26 Revista AEPADO

Decembrie 2011

iei Universale a Drepturilor Omului

civilizaie i nici un loc plin de montrii exotici gata s te atace. Edward Said ncerc prin lucrarea lui s deschid ochii lumii i s nlture stereotipiile care au existat i nc exist printre noi. Aceste stereotipii care nfieaz musulmanii ca fiind violeni i nclinai spre atacuri teroriste sunt mai persistente n societatea n care trim i datorit tragicului eveniment de la 11 septembrie. Lumea de azi identific musulmanii ca fiind teroriti gata s-i dea viaa pentru aprarea intereselor lor i uit s valorifice cultura att de bogat pe care acestea o au. Atacurile de la 11 septembrie au dat startul unor serii de violente care au fcut mai multe victim nevinovate i pe lng asta, au promovat ideile nvechite i nguste cu privire la islam.

atunci cnd vine vorba de lumea musulman, prerile celor mai tineri sunt mai mult negative dect pozitive. Ei sunt nclinai s i vad pe musulmani ca principalii vinovai ai atacurilor teroriste .

caia, 59% dintre acetia au absolvit liceul, 23% au studii universitare, 15% au studii postuniversitare iar pentru 4% dintre respondeni coala general sau coala profesional este ultima form de nvmnt absolvit. Pe baza celei de-a treia ntrebri din chestionar am constatat c primele cuvinte care le vin n minte respondenilor atunci cnd se gndesc la termenul musulman sunt: arab (n proporie de 24%), Coran (18%), Allah (18%), religie (17%), vl sau femei cu vl (13%), Islam (9%), Orient (8%), Mohamed (7%), turc, tradiie, credin, Asia, lips de respect fa de femei, (fiecare n proporie de 5%), terorist i violen (fiecare n proporie de 4%), Ramadan, lume nchis i Jihad (fiecare n proporie de 3%). Printre acestea, respondenii au mai menionat i alte cuvinte precum: convertire, fric, constrngere, soii multiple, rigiditate, aur, arme, spiritualitate, rugciune, moschee, eretic, post, cutume, Ara-

2.2 Subiecii:Indivizii care au participat la acest studiu au ntre 18 i 45 de ani. Respondenii au fost selectai randomizat.. Majoritatea subiecilor notrii au absolvit liceul sau au terminat primul ciclu universitar i toi cunosc termenul de musulman.Chestionarul a fost aplicat pe un eantion de 100 de respondeni, att femei, ct i brbai.

2.3 Instrumentul de lucru:Am considerat c cea mai bun metod de a verifica validitatea ipotezelor noastre este aplicarea unui chestionar. Chestionarul este format din 11 ntrebri majoritatea de opinie dar

2. Cercetare tinerii i lumea musulmanPentru o mai bun demonstrare a celor de mai sus, am ntreprins o cercetare care i-a avut ca int pe tinerii din oraul Cluj Napoca. Cercetarea a plecat de la premisa c stereotipiile i percepiile negative cu privire la lumea musulman sunt prezente i n rndul tinerilor din ziua de azi. Credem c

O parte din tinerii care au rspuns sunt de prere c terorismul i violen este sinonim cu musulmanii.

i de cunotine i factuale prin care se ncerca s afle care sunt percepiile populaiei tinere a oraului Cluj Napoca, n legtur cu lumea musulman. ntrebrile au un caracter deschis, nchis sau mixt. Prin ntrebrile pe care le-am adresat ncercm s aflm care sunt prerile de suprafa ale respondenilor notrii, dac acestea au avut sau nu vreun contact cu o comunitate musulman, dac consider Islamul o religie a violenei i mediul de media de unde afl cele mai multe informaii despre musulmani. Deasemenea am vrut s aflm dac tinerii oraului Cluj Napoca consider c toi c toi musulmanii mprtesc idei radicale i sunt responsabili pentru atacurile teroriste i care este prerea lor cu privire la cultura musulamana.

bia Saudit, disciplin, ns ntr-un procent foarte mic (1%). n urma analizei rezultatelor am observat c o mare parte din respondeni, mai exact 46 % dintre acetia au avut ocazia de a ntlni un membru al comunitii musulmane, iar 40% i-au format o impresie foarte bun n urm ntlnirii, spunnd despre musulmani c sunt prietenoi i deschii. n ceea ce privete religia musulmanilor (islamul), prerile sunt destul de mprite astfel c, pe o scal de 1 la 10, 1 nsemnnd dezacord total iar 10 acord total, un sfert dintre cei chestionai sunt n total dezacord cu ideea c aceast religie ar fi una a violenei, n timp ce 6% sunt total de acord. 6% dintre cei chestionai, au ales valoarea 2 pentru a-i exprima acordul cu privire la ideea c islamul este o religie a violenei, 13% au ales valoarea 3, 9% au ales valoarea 4, 6% au ales valoarea 5, 5% au ales valoarea 6, 12% au ales valoarea 7, 8% au ales valoarea 8,

2.4 Rezultate:

Brbat musulman Foto: Patrick NeckmanDecembrie 2011

Participanii la aceast cercetare de pia au vrste cuprinse ntre 18 i 45 de ani. n ceea ce privete edu-

Revista AEPADO 27

Cea de-a 63-a aniversare a Delara

iar 10% au ales valoarea 9. Jumtate din cei chestionai au declarat c gradul de influen al massmediei asupra opiniei lor cu privire la musulmani este mic, 32% au fost de prere c mass media are o influen mare asupra opiniei lor cu privire la musulmani, 7% dintre respondeni sunt foarte influenai de mass media cu privire la formarea unei opinii visa-vis de musulmani, iar 11% nu sunt contieni de gradul de influen pe care l are massmedia asupra opiniei lor. 84% dintre participanii la acest studiu sunt de prere c nu toi musulmanii mprtesc idei radicale i sunt responsabili de atacurile teroriste, n timp ce 6% cred opusul, iar restul de 10 % nu tiu ce s cread cu privire la acest subiect. n ceea ce privete respectul fa de cultura musulman, 30% dintre cei chestionai sunt de prere c lumea n general respect cultura musulman, 43% sunt de prere c lumea nu respect cultura musulman, iar 27% nu au nicio prere n acest sens. De asemenea, majoritatea respondenilor (69%) sunt de prere c c adepii islamului i adepii celorlalte religii pot convieui ntr-o manier panic, n timp ce 18% au o prere total opus, iar 13% nu au nicio prere n aceast privin. Fiind rugai s menioneze primele 3 cuvinte care le vin n minte cnd se gndesc la termenul musulman, dintre cei 46 de respondeni care au avut ocazia s ntlneasc o astfel de persoan, 36% s-au gndit la cuvinte ce in de religie, cuvinte precum: Coran, Allah, Islam, Mohamed, femei cu vl, Jihad, etc; 14% s-au gndit la cuvinte negative precum: fanatic, terorist, violen, iar 7% s-au gndit la cuvinte precum: orient, aur, petrol, arab, turc, bijuterii. De asemenea, dintre cei 46% care au avut ocazia s ntlneasc un mem-

bru al comunitii musulmane, 18% au ales valoarea 1, de pe o scal de la 1 la 10, unde 1 nseamn dezacord total iar 10 acord total, pentru a-i exprima acordul cu privire la ideea c islamul ar fi o religie a violenei, de pe o scal de la 1 la 10, 4% au ales valoarea 2, 4% au ales valoarea 3, 3% au ales valoarea 4, 1% au ales valoarea 5, tot 1% au ales valoarea 6, 3% au ales valoarea 7, tot 3% au ales valoarea 8, 7% au ales valoarea 9, iar 2% au ales valoarea 10, fiind total de acord cu acea idee.

cread acest lucru. Foarte mult lume asociaz musulmanii cu niste lupttori sinuciga, fcnd de multe ori referire la Jihad. Se cuvine s precizm ca Jihadul este n sens larg o conduit pe care fiecare musulman trebuie s o urmeze pentru a evita tendina pcatului i pentru a duce o via cuviincioas. Niciuna din crile religioase ale musulmanilor nu se refer la Jihad ca ceva distrugtor, la ceva ce trebuie dus pn n pnzele albe. Este foarte adevrat desigur c termenul Jihad se refer i la lupta care are ca scop eliminarea pericolelor care planeaz asupra religiei islamice. Alte cuvinte se refer la starea femeii din societile islamice. Destui respondeni consider c femeia nu este deloc respectat i fac referire la faptul c poart acel vl. Vlul este privit de muli ca un simbol al privrii libertii, ca un semn al tiraniei. Acest lucru este mai mult sau mai puin adevrat. Este adevrat c pentru multe femei valul este un simbol al faptului c sunt supuse, dar pentru multe altele, valul este o marc a individualitii, parte din cultur proprie. Azi toat lumea poart vlul i multe dintre cele care aleg s l poarte, l poart n semn de respect pentru cultura i ca element individualizator. Rugai s descrie ntr-o propoziie un musulman, rspunsurile au fost foarte asemnataore cu ce ce am discutat pn acum. Multe din rspunsuri fac referire la faptul c musulmanii sunt persoane care sunt foarte religioase sunt foarte frecvente. Deasemenea am mai ntlnit i rspunsuri care fac referire la nfiarea acestora sau la caracterul sobru, tradiionalist i respectuos al acestora. Rspunsuri de genul: Fraier manipulat de jidani n vederea instalrii noii ordini prin el, ppua mahomedan i djihadist, asigurndu-i-se (chipurile) ctigarea rzboiului sfnt, pe turcete djihad, pe romneti, Jihadul au fost i ele ntlnite i, dup prerea noastr nu sunt deloc potrivite pentru un om care triete n secolul XXI i care pretinde

2.5 Analiza rezultatelor:Rezultatele mai sus prezentate ne fac s nelegem c lumea n care trim este nc o lume n care stereotipiile i concepiile negative despre musulmani nu au disprut ci mai degrab sunt mai prezente ca niciodat. Chiar dac am analizat un segment de populaie al crei deschidere ar fi trebuit s fie mai larg, putem s afirmm ca si tinerii clujeni sunt la fel deinchis uneori, ca alte categorii vrst. Muli psihologi sunt de prere c primele cuvinte care i vin n minte n legtur cu o problem, un concept sunt cele care descriu cel mai bine modul n care tu ca persoan gndeti un acel lucru. La ntrebarea care sunt primele cuvinte care v vin n minte cnd auzii cuvntul musulman, majoritatea celor care ne-au rspuns au ales s ne ofere cuvinte din sfera religioas ca Allah, Coran, religie strict etc. Acest lucru arat ca muli din respondenii notrii se gndesc la musulmani ca la o comunitatea ancorat n religie, lucru care de altfel este foarte adevrat, societile musulmane fiind societi n care religia primineaza i n care nu se poate s nu te raportezi la religie. Alte cuvinte ca terorism i violen arat cum ipotez de la care am pornit este valid. Parte din tinerii care au rspuns sunt de prere c terorismul i violen este sinonim cu musulmanii. Lumea ntreag tinde s de

Cultura musulman nu este att de respectat pe ct aceasta merit.

28 Revista AEPADO

Decembrie 2011

iei Universale a Drepturilor Omului

c a trecut prin mediul universitar, unde teoretic eti nvat s treci peste sterotipi, s nelegi i s descoperi o anumit cultur. Ipoteza potrivit creia tinerii consider islamul o religie a violentei s-a validat. Media rspunsurilor a ajuns la nota 7-8. Astfel rspunsurile tinerilor clujeni se nscriu n ideile promovate nc din perioad Evului Mediu. Fapt destul de dezamgitor deoarece ne ateptm ca tinerii s fie contieni de faptul c acest lucru poate s nu fei adevrat, ca acest lucru poate s fie un stereotip.S-a demonstrat c cei care au avut contacte cu lumea musulman au o atitudine mult mai pozitiv dect cei care nu au avut contacte. Contieni fiind de faptul c media reprezint un formator de opinii ne-a interesat care este influena acesteia n formarea de percepii cu privire la musulmani. Am ajuns la concluzia c tinerii care ne-au rspuns nu sunt foarte influenai de informaiile pe care media le rspndete cu privire la musulmani. Acest lucru este ncurajator deoarece de multe ori media prezint doar prile negative ale islamului. Un alt rezultata ncurajator este faptul c atunci cnd sunt ntrebai dac toi musulmanii sunt responsabili pentru atacurile teroriste, 84 % din respondeni au rspuns negativ. Este interesat cum chiar dac primele cuvinte care le vin n minte atunci cnd aud termenul de musulmani este faptul c acestea sunt teroriti, atunci cnd ntrebarea apeleaz la o gndire mai n profunzime, lucrurile se schimb. Este vitala ca lumea s neleag c termenul de musulman nu este sinonim cu terorismul i c cei

care susin asemenea activiti sunt n numr redus. Cultura musulman nu este att de respectat pe ct aceasta merit. Cultura musulman a a oferit lumii o nou perspectiv. Pictori, arhiteci scriitori au avut ca surs de inspiraie Orientul. Orientul a venit i el cu ce a avut mai pun la nivel global. Nu trebuie s uitm c cultura musulman nflorea n vreme de Europa se afl sub auspiciile Evului Mediu. Respondenii notrii sunt de prere c lumea are loc pentru cultura musulmana i c aceasta poate convieuii panic cu toate celelalte culturi ale lumii. n urma celor analizate putem spune c ipotezele noastre iniiale s-au validat. Sterotipiile i percepiile negative despre societatea musulman sunt prezente i n rndul tinerilor din oraul Cluj Napoca. Acest lucru poate fi schimbat n timp, dac lumea de rnd vrea s neleag i s cunoasc nainte s judece societatea musulman.

manilor. Respondenii care au avut contacte cu populaia musulman vor avea preri mult mai pozitive dect cei care nu au avut niciun fel de contact cu lumea musulman. Majoritatea respondenilor nu consider musulmanii vinovai pentru atacurile teroriste. Cultura musulman nu este att de apreciat pe ct s-ar cuvenii iar o eventual convieuire panic ntre religii este posibil.

2.7 Limitele cercetarii:Ca orice cercetare, i cercetarea ntreprins de noi a avut de ntmpinat anumite obstacole. Dintre acestea amintim faptul c eantionului nostru i se poate reproa o oarecare lips de reprezentativitate din moment ce aceast a fost aplicat doar n rndul tinerilor din oraul Cluj Napoca. De asemenea, numrul celor care au rspuns cererii noastre a fost relativ mic. Pentru a realiza un studiu mult mai reprezentativ i mai valid, era nevoie de un numr mult mai mare de respondeni.. Timpul relativ limitat a fost i el un impediment. Cu toate acestea, sperm c minicercetarea noastr va aduce un plus de lumii tiinifice i va fi un punct de referin pentru o eventual cercetare mult mai amnunit.

2.6 Concluzii:n urma analizrii rspunsurilor primite am ajuns la urmtoarele concluzii: Cuvintele cele mai des atribuite musulmanilor sunt din registrul religiei. Islamul este considerat de muli dintre respondeni o religie a violenei. Rspunsurile jignitoare la adresa musulmanilor sunt nc prezente. Media i influeneaz pe cei care consider c islamul este o religie violen. Pentru unii media nu reprezint un formator de opinie n cazul musul-

Bibliografie:1. Lackman, Zachery. Contending visions of the Middle East- The history and politics of Orientalism, Cambridge University Press,2010 2. Turner, S.Bryan. Orientalism, Postmodernism and Globalism, Routledge, 3. Curtis, Michael. Orientalism and Islam-Thinkers on Muslim Government in the Middle East and India, Cambridge University Press, 2009 4. Said, Edward. Orientalism. Penguin Books, 2003

Decembrie 2011

Revista AEPADO 29

Cea de-a 63-a aniversare a Delara

U.E. i problema romArticolul abordeaz o interpretare a normelor, practicilor i reprezentrilor populatiei de etnie rom, care structureaz spatiul social al statelor gazd unde acetia s-au stabilit. Punctul cheie al acestui articol l reprezint ns o serie de mecanisme de integrare social a acestei etnii n conditiile n care, la nivelul Europei acetia se confrunt cu fenomene de discriminare rasial i excluziune social.i ipoteza de lucru, analiza problemei rome n Frana pornete de la un studiu al experienelor care ne permit o abordare a problematicii n termeni de justiie social i discriminare. Vom continua apoi cu o analiz a reprezentrilor n ceea ce privete romii migrani, extrapolate la nivelul mentalului colectiv i felul n care aceste reprezentri sunt corelate cu diversele politici sau chiar aciuni sociale. Urmeaz apoi o analiz a cazului rom i vom argumenta faptul c aceast problem reprezint euare a Politicii sociale a UE ntruct aceasta nu a reuit s fac fa cerinelor sociale impuse de problemele aprute att n Frana ct i n alte state ale UE . Deschiderea granielor UE spre statele Europei centrale i de Est a antrenat intensificarea micrilor migratoare de la aceste state spre cele din Europa Occidental. O parte din emigranii originari din Europa Central i de Est sunt de origine rom, aproximativ 10 milioane de persoane n UE, beneficiind n statele unde au fost sedentarizai de statutul de minoriti naionale. i n Romania, Constituia din 1991 se angajeaz, prin articolul 20, s respecte Declaraia Universal a Drepturilor Omului, permind n sfrit romilor s beneficieze de recunoaterea oficial a statutului lor de minoritate naional astfel nct s se organizeze pe plan politic i cultural (Pons,1995). omucidere, precum cele din mai 2005 de la Perpignon dar i cele de pe 18 iulie 2010 de la Saint Aignon din Frana au fcut ca aceast minoritate s fie vizibil n spaiul comunitar. Dup mai multe fapte diverse, amplu mediatizate, Nicolas Sarkozy a anunat, la sfritul lunii iulie 2010, ntr-un discurs la Grenoble c taberele ilegale ale romilor vor fi desfiinate i c unor infractori de origine strin le va fi retras naionalitatea francez (Zimmer 2011). Aceste msuri, care stabilesc o legtur ntre fenomenul imigraiei i insecuritate au susciat numeroase critici din partea stngii franceze, dar i la nivel internaional , din partea Bisericii Catolice dar i a altor state. Expulzarea romilor este lamentabil, declara Jorge Bustamante, raportor special al ONU. Frana a fost criticat dur de comunitatea internaional pentru politica sa de desfiinare a taberelor de romi i repatrierea acestora n schimbul unui ajutor fiinanciar n Romnia i Bulgaria. Cele mai titrate ziare ale lumii au dezbtut problematica n primele pagini. De la Le Temps, New york Times pn la BBC, mediatizarea msurilor mpotriva romilor au fost fcute cunoscute peste tot n lume. New york Times spunea c ,,actuala campanie a preedintelui Sar-

{

Text: nAIMAn Ana-Maria Masterand Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Centrul de Studii Europene, Iai

P

{

unnd n discuie noiunile de reprezentare colectiv i de drepturi sociale n cazul romilor, dorim s rspun-

dem la urmtoarele ntrebri : care este cadrul general n care ia natere problema legat de romi n Frana i cum se construiesc n acest caz reprezentrile colective? Poate originea etnic s genereze o structurare a spaiului public sau chiar sentimente de dispre i respingere a unei categorii sociale? Politicile de integrare ale romilor, fie c sunt la nivel local, regional, naional sau supranaional, reflect oare mobilizarea principiilor de justiie i drepturi sociale? Plecm n cercetarea noastr de la ipoteza c identitatea social conceput n termeni de apartenen la o anumit categorie accentueaz inegalitile sociale i mpiedic n acelai timp depirea unei crize sociale comunitare. Acestea fiind ntrebrile cercetrii

Problema romVom intra acum n dezbarerea propriu-zis a problemei rome. Romii emigrani practic strategii economice paralele (cerit, colectare de fier vechi, vnzare de ziare etc) (Legros & Vitale 2011), acest mod de via fiind n dezacord cu conveniile sociale n vigoare, respectiv normele societilor europene dezvoltate. Astfel de ocupaii, dar i acte de vandalism sau chiar

30 Revista AEPADO

Decembrie 2011

iei Universale a Drepturilor Omului

kozy a fost calificat, chiar n Frana, drept politicianist i rasist, ziarul italian La Republica amintete c i Vaticanul s-a alturat criticilor spunnd c expulzrile sunt discriminatorii. La nivelul comunitii internaionale, state precum Cehia condamn expulzarea romilor, ministrul ceh de externe, Karl Schwerzenberg vorbind despre suspiciuni de rasism, relateaz Le Monde. Si liderul cubanez Fidel Castro afirm c expulzarea ro-

ezit s comenteze prea mult repatrierea romilor, Ministerul de Externe publicnd doar un singur comunicat. Populaia Romniei, pe cealalt parte, privete expulzarea a sute, poate chiar mii de romi din Frana aproape cu indiferen, n unele cazuri chiar cu ostilitate fa de ntoarcerea acestui grup social marginalizat. n condiiile elementelor evocate mai sus, ,,problema rom a devenit practic

Etnicizare i discriminareMartin Olivera consider c ,,emergena problemei rome este indisociabil legat de lrgirea construciei europene spre est. Potrivit acestui antropolog, ,,Europa ar fi descoperit o parte de neglijat a populaiei sale, caracteristic mai degrab pentru lumea a treia dect pentru Occidentul modern (Olivera 2010). Mai mult, acesta se ntreab ce rol pot juca romii n acest context. n concepia sa, acetia pot ,,ncarna un personaj indispensabil: alteritatea radical, natural i totui familiar pe care se pot fixa patrimonialismul Occidental pentru a-i promova virtuile, romii ncarneaz vestigiile a ceea ce comunismul ar fi generat: societi de persoane asistate, perpetund ele nsele mecanismele productoare de srcie. Potrivit teoriei identitii sociale elaborat de Tajfel cu privire la formarea categoriilor, n situaii interactive, mecanismele de categorizare constau n clasificarea mediului n: grupuri de persoane, obiecte, evenimente, potri-

Problema rom a devenit o miz de reflecie i de protest

milor din Frana demonstreaz c preedintele Nicolas Sarkozy este pe cale s nnebunesc i c ,romii repatriai de Frana sunt victimele unui alt fel de holocaust rasial. Mai curioas i mai contradictorie este ns atitudinea autoritilor romne n primul rnd dar i a celor din Bulgaria n al doilea rnd, opinia public din cele dou state privind aproape cu indiferen repatrierea romilor. n Bulgaria, Guvernul, n mod clar ngrijorat c puternica Fran ar putea bloca aderarea Sofiei la Spaiul Schengen,

o miz de reflecie i de protest dar i o int pentru aciunea public (Cefa & Pasquier 2003) genernd astfel o serie de politici publice n raport cu integrarea migranilor de etnie rom dar i o intensificare a tratrii ,,problemei rome n mass-medi


Recommended