+ All Categories
Home > Documents > Antonio Vivaldi

Antonio Vivaldi

Date post: 10-Dec-2015
Category:
Upload: sanctusemperor
View: 34 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
vivaldi
15
ANTONIO VIVALDI ANTONIO VIVALDI Antonio Lucio Vivaldi este cel mai de seamă reprezentant al barocului muzical veneţian. S-a născut la Veneţia la 4 Portret de Portret de François François Morellon La Morellon La Cave Cave (1723) (1723) 1678- 1741
Transcript
Page 1: Antonio Vivaldi

ANTONIO VIVALDIANTONIO VIVALDI

Antonio Lucio Vivaldi este cel mai de seamă reprezentant al barocului muzical veneţian. S-a născut la Veneţia la 4 martie 1678

Portret de Portret de François Morellon François Morellon La CaveLa Cave (1723) (1723)

1678- 1741

Page 2: Antonio Vivaldi

Gravură din epocăGravură din epocă

Spirit aventuros, Spirit aventuros, auz excepțional, auz excepțional, virtuoz curajos și virtuoz curajos și improvizând cu improvizând cu dezinvoltură, unul dezinvoltură, unul dintre primii dirijori dintre primii dirijori din istoria muzicii, din istoria muzicii, Vivaldi și-a Vivaldi și-a consacrat întreaga consacrat întreaga sa viață artei sa viață artei sonore. sonore.

În timpul vieții, În timpul vieții, compozitorul compozitorul Antonio Vivaldi Antonio Vivaldi tipărește 40 de tipărește 40 de culegeri de sonate culegeri de sonate și concerte, dintre și concerte, dintre care 13 care 13 numerotate:numerotate:

Page 3: Antonio Vivaldi

Opus 1: 12 sonate de cameră pentru bas Opus 1: 12 sonate de cameră pentru bas continuu (Veneția - 1705; Amsterdam-1713; continuu (Veneția - 1705; Amsterdam-1713; Paris-1715)Paris-1715)

Opus 2Opus 2: 12 sonate de camer12 sonate de camerăă pentru vioar pentru vioarăă șși i bas continuu (Venetia-1709; Amsterdam-bas continuu (Venetia-1709; Amsterdam-1710; Londra-1720)1710; Londra-1720)

Opus3Opus3: : L'Estro armonico, 12 concerte pentru L'Estro armonico, 12 concerte pentru una, douuna, douăă, trei si patru viori (Amsterdam-, trei si patru viori (Amsterdam-17111711)

Opus4Opus4: : La Stravaganza, 12 concerte pentru La Stravaganza, 12 concerte pentru vioară (Amsterdam-1712-1713)vioară (Amsterdam-1712-1713)

Opus 5Opus 5: : Patru sonate pentru vioară și bas Patru sonate pentru vioară și bas continuu și două sonate pentru două viori și continuu și două sonate pentru două viori și bas continuu (Amsterdam-1711).bas continuu (Amsterdam-1711).

..

..

Page 4: Antonio Vivaldi

Acestor lucrări editate în secolul al XVIII -lea, li Acestor lucrări editate în secolul al XVIII -lea, li se adaugă toate edițiile realizate după se adaugă toate edițiile realizate după manuscrisele regăsite și care mai conțin 90 de manuscrisele regăsite și care mai conțin 90 de opere scrise de mâna autorului la care, după opere scrise de mâna autorului la care, după obiceiul timpului, a participat parțial, 2 oratorii, obiceiul timpului, a participat parțial, 2 oratorii, peste 100 de cantate, aproape 40 de lucrări peste 100 de cantate, aproape 40 de lucrări sacre, arii serenade, etc. După o ultimă sacre, arii serenade, etc. După o ultimă inventariere în anul 1977, realizată de danezul inventariere în anul 1977, realizată de danezul Peter Ryom, erau cunoscute 768 lucrări sau Peter Ryom, erau cunoscute 768 lucrări sau fragmente autentice.fragmente autentice.

Antonio VivaldiAntonio Vivaldi a scris şi un număr de a scris şi un număr de 90 de 90 de opereopere, precum:, precum:Ottone in villaOttone in villa ( (17131713))Orlando finto pazzoOrlando finto pazzo (1714) (1714)Nerone fatto CesareNerone fatto Cesare (1715) (1715)L'incoronazione di DarioL'incoronazione di Dario (1716) (1716)MontezumaMontezuma (1733)(1733)FeraspeFeraspe (1739) (1739)

Page 5: Antonio Vivaldi

Numărul lucrărilor vivaldiene este impresionant Numărul lucrărilor vivaldiene este impresionant de mare, dar dintre toate genurile se impune de mare, dar dintre toate genurile se impune Concertul instrumentalConcertul instrumental, pentru care , pentru care compozitorul a avut o predilecție și în care el este compozitorul a avut o predilecție și în care el este considerat un adevarat "deschizător de considerat un adevarat "deschizător de drumuri" . drumuri" .

Muzică sacră, vocală şi corală (mise, psalmi, antifoane, imnuri, cânturi, motete, oratorii, arii, cantate, serenade)

Page 6: Antonio Vivaldi

Cocertele sale se remarcCocertele sale se remarcăă prin echilibrul prin echilibrul formei, vivacitatea ritmului formei, vivacitatea ritmului îîn pn păărrțțile sale ile sale rapide, lirism, nostalgirapide, lirism, nostalgie, e, dardar,, îîn special n special prin varietatea prin varietatea și și eleganeleganțța temelor a temelor conceputeconcepute..

Antonio Vivaldi este un prim compozitor care Antonio Vivaldi este un prim compozitor care se preocupă de culoarea, timbrul sau se preocupă de culoarea, timbrul sau specificitatea melodică a fiecărui instrument specificitatea melodică a fiecărui instrument și de dispunerea lor atât în desfășurarea și de dispunerea lor atât în desfășurarea lucrării, cât și în spațiu, în momentul lucrării, cât și în spațiu, în momentul interpretării. Pornind și de la unele subiecte interpretării. Pornind și de la unele subiecte literare: literare: SticleteleSticletele, , Furtună pe mareFurtună pe mare, , PlăcereaPlăcerea, , NoapteaNoaptea, , VânătoareaVânătoarea sau sau AnotimpurileAnotimpurile, Vivaldi încearcă să descrie , Vivaldi încearcă să descrie cu mijloace sonore gen melodie, ritm, cu mijloace sonore gen melodie, ritm, armonie, polifonie, orchestrație, dinamica armonie, polifonie, orchestrație, dinamica <<programul>> înscris în titlul sau subiectul <<programul>> înscris în titlul sau subiectul literar, realizând o muzică descriptivă.literar, realizând o muzică descriptivă.

Page 7: Antonio Vivaldi

Antonio Vivaldi, Antonio Vivaldi, Cantata In Lode de Monseñor Cantata In Lode de Monseñor da Bagni Obispo de Mantovada Bagni Obispo de Mantova, c.27 r, c.27 r

Page 8: Antonio Vivaldi

Antonio Vivaldi a exercitat prin creaţia sa instrumentală Antonio Vivaldi a exercitat prin creaţia sa instrumentală o influenţă puternică în dezvoltarea ulterioară a muzicii o influenţă puternică în dezvoltarea ulterioară a muzicii concertante, în clasicismul vienez, prin reprezentanţii concertante, în clasicismul vienez, prin reprezentanţii săi cei mai de seamă : Haydn, Mozart şi Beethoven.săi cei mai de seamă : Haydn, Mozart şi Beethoven.

Page 9: Antonio Vivaldi

Cuceririle vivaldiene în Cuceririle vivaldiene în domeniul creaţiei domeniul creaţiei instrumentale nu au avut instrumentale nu au avut un impact doar asupra un impact doar asupra genurilor cărora acestea li genurilor cărora acestea li se adresau în mod direct se adresau în mod direct (respectiv concertelor sau (respectiv concertelor sau sonatelor) cisonatelor) ci și și asupra asupra muzicii baroce în muzicii baroce în ansamblul ei, încât pe ansamblul ei, încât pe bună dreptate se poate bună dreptate se poate vorbi despre un anume vorbi despre un anume spirit concertant vivaldianspirit concertant vivaldian care a revoluţionat şi a care a revoluţionat şi a animat întreaga creativitate animat întreaga creativitate muzicală barocă veneţiană muzicală barocă veneţiană şi europeană.şi europeană.

Page 10: Antonio Vivaldi

mandolinamandolina

fagotulfagotul

flautul

oboiuloboiul

vioarăvioară

Considerant extravagant pentru acea vreme, Antonio a fost Considerant extravagant pentru acea vreme, Antonio a fost violonist, improvizator și unul dintre primii dirijori. violonist, improvizator și unul dintre primii dirijori.

El este cel care a El este cel care a îndrăznit să aducăîndrăznit să aducă:

Page 11: Antonio Vivaldi

orgaorga

în orchestra simfonică și a utilizat pentru prima dată coruri de în orchestra simfonică și a utilizat pentru prima dată coruri de instrumente cu efecte de ecou.instrumente cu efecte de ecou.

violoncelulvioloncelul

Page 12: Antonio Vivaldi

Începând din anul 1703, Antonio Începând din anul 1703, Antonio Vivaldi s-a consacrat compoziției și Vivaldi s-a consacrat compoziției și pedagogiei. Mai întii devine maestru pedagogiei. Mai întii devine maestru de muzică la ,,l'Ospitale della Pieta”, de muzică la ,,l'Ospitale della Pieta”, unul dintre internatele construite de unul dintre internatele construite de stat ce adăposteau și educau copiii stat ce adăposteau și educau copiii părăsiți, care erau găsiți pe sub părăsiți, care erau găsiți pe sub poduri sau pe treptele bisericilor poduri sau pe treptele bisericilor Veneției. Acești copii, în majoritatea Veneției. Acești copii, în majoritatea fete, erau pregătiți să deprindă fete, erau pregătiți să deprindă anumite profesii pentru a putea să se anumite profesii pentru a putea să se integreze în viața socială. integreze în viața socială. Indeletnicirea principală pe care o Indeletnicirea principală pe care o practicau copiii de la ,,l'Ospitalle practicau copiii de la ,,l'Ospitalle della Pieta” era muzica, socotind della Pieta” era muzica, socotind după cele două concerte după cele două concerte săptămânale care se dădeau în săptămânale care se dădeau în aceste orfelinate, după spectacolele aceste orfelinate, după spectacolele de operă și după calitatea artistică a de operă și după calitatea artistică a activității lor.activității lor.

Page 13: Antonio Vivaldi

Vivaldi trebuia să scrie lunar câte două Vivaldi trebuia să scrie lunar câte două lucrări noi, în afara celor compuse lucrări noi, în afara celor compuse curent, pentru nevoile predării. Așa se curent, pentru nevoile predării. Așa se explică numărul imens de lucrări explică numărul imens de lucrări compuse de Vivaldi: peste 550 compuse de Vivaldi: peste 550 de concerte grosso și instrumentale de concerte grosso și instrumentale (cunoscute) care au fost răspândite prin (cunoscute) care au fost răspândite prin manuscrise sau prin tipărire, devenind manuscrise sau prin tipărire, devenind modele pentru toți compozitorii epocii.modele pentru toți compozitorii epocii.

În pofida gloriei sale, Antonio Vivaldi se În pofida gloriei sale, Antonio Vivaldi se stinge la Viena, în anul 1741, sărac și stinge la Viena, în anul 1741, sărac și neștiut. Ulterior, uitarea acoperă creația neștiut. Ulterior, uitarea acoperă creația acestui merituos muzician. Abia în acestui merituos muzician. Abia în secolul nostru, începând din 1913, secolul nostru, începând din 1913, cercetătorul Marc Pincherle a reușit să cercetătorul Marc Pincherle a reușit să scoată la lumină lucrările sale scoată la lumină lucrările sale instrumentale, reașezându-l în galeria instrumentale, reașezându-l în galeria celor mai mari compozitori ai barocului celor mai mari compozitori ai barocului italian.italian.

Page 14: Antonio Vivaldi

BibliografieBibliografie

ro.wikipedia.org/wiki/Antonio_Vivaldi

www.livecity.co.il/22281/repertoire_hebrew

www.idyllium.it/anteprime_vivaldi.htm

www.robertsons-videos.co.uk/page1.html

www.freewebs.com/lord_serenius/antoniovivaldi.htm

www.invocanto.de/_bilder/plakat_vivaldi.jpg

Page 15: Antonio Vivaldi

DOCUMENTARE DOCUMENTARE ȘI ȘI

REALIZARE,REALIZARE,

PROF. MACSUT CAMELIAPROF. MACSUT CAMELIAG.Ș.TRAIAN DEMETRESCUG.Ș.TRAIAN DEMETRESCU

CRAIOVACRAIOVA


Recommended