Home >Spiritual >Paulo coelho manuscrisul gasit la accra

Paulo coelho manuscrisul gasit la accra

Date post:28-Nov-2014
Category:
View:191 times
Download:6 times
Share this document with a friend
Description:
manuscrisul gasit la accra
Transcript:
  • 1. In decembrie 1945, doi frai care i cutau un loc de popas au dat peste o urn plin de papirusuri ntr-o grot din regiunea Hamra Dom, din Egiptul de Sus. n loc s anune autoritile locale - cum cerea legea -, au hotrt s vnd manuscrisele pe piaa antichitilor bucat cu bucat, ca s nu atrag atenia guvernului. Mama bieilor, temn-du- se de influena unor energii negative", a ars mai multe dintre papirusurile descoperite de acetia. n anul urmtor, din motive pe care istoria nu le consemneaz, fraii s-au certat ntre ei. Punnd acest fapt pe seama energiilor negative", mama lor a ncredinat manuscrisele unui sacerdot, care a vndut unul dintre ele Muzeului Copt din Cairo. Acolo documentele au primit numele pe care l poart i astzi: Manuscrisele de la Nag Hammadi (referire la oraul cel mai apropiat de grota unde au fost gsite). Unul dintre experii muzeului, istoricul religiilor Jean Doresse, a neles importana descoperirii, citnd-o pentru prima oar ntr-o publicaie din 1948. Celelalte documente au nceput s apar pe piaa neagr. n scurt timp, guvernul egiptean i-a dat seama de nsemntatea descoperirii i a ncercat s mpiedice scoaterea din ar a manuscriselor. Imediat dup revoluia din 1952, cea mai mare parte a materialului a fost ncredinat Muzeului Copt din Cairo i declarat patrimoniu naional. Un singur text a scpat vigilenei autoritilor, aprnd la un anticar belgian. Au existat tentative euate de a-l vinde la New York i Paris, pn ce a fost n cele din urm achiziionat de Institutul Carl Jung, n 1951. Odat cu moartea renumitului psihanalist, papirusul, acum cunoscut drept Codexul Jung, s-a napoiat la Cairo, unde astzi sunt adunate circa o mie de pagini i fragmente ale Manuscriselor de la Nag Hammadi. * * Papirusurile gsite sunt traduceri greceti ale unor texte scrise ntre sfritul primului secol al erei cretine i anul 180 d. Chr., i alctuiesc un corpus de texte cunoscut drept Evangheliile Apocrife, care nu se afl ca atare n Biblie, aa cum o cunoatem noi astzi. Care este cauza? n anul 170 d. Chr., un grup de episcopi s-a reunit ca s hotrasc ce scrieri vor face parte din Noul Testament. Criteriul a fost simplu: trebuiau s aleag texte care s combat ereziile i diviziunile doctrinare ale epocii. S-au selecionat actualele Evanghelii, Epistolele i tot ce avea o anumit coeren", s spunem, cu ideea central a ceea ce se socotea a fi cretinismul. Referirea la reuniunea episcopilor i lista crilor acceptate se gsesc n puin cunoscutul Canon Muratori. Celelalte cri, precum cele aflate la Nag Hammadi, au rmas pe dinafar fie pentru c includeau texte scrise de femei (precum Evanghelia dup Maria Magdalena), fie deoarece dezvluiau un Isus contient de misiunea sa divin, lucru care fcea ca jertfa sa s fie mai puin ncrcat de patimi i dureri. ** * n 1974, un arheolog englez, Sir Walter Wilkinson, a descoperit aproape de Nag Hammadi alt manuscris, de ast dat n trei limbi: arab, ebraic i latin. Cunoscnd regulile care protejau documentele gsite n zon, el a trimis textul la Departamentul de Antichiti al Muzeului din Cairo. Curnd a venit i rspunsul: existau cel puin 155 de copii ale documentului care circulau prin lume (dintre care trei aparineau muzeului) i toate erau practic identice. Testele cu carbon 14 (utilizate pentru datarea materiei organice) au artat c pergamentul era relativ recent - scris probabil n anul 1307. Nu a fost greu s i se
  • 2. determine locul de provenien: oraul Accra, aflat n afara teritoriului egiptean. Ca atare, nu exista nici o restricie privind scoaterea sa din ar. Iar Sir Wilkinson a primit permisiunea scris a guvernului egiptean (Ref.1901/317/IFP-76, din 23 noiembrie 1974) s-l duc n Anglia. * * L-am cunoscut pe fiul lui Sir Walter Wilkinson n 1982, de Crciun, la Porthmadog, n ara Galilor, Regatul Unit. Mi-amintesc c, la vremea aceea, mi-a menionat manuscrisul gsit de tatl su, dar nici unul din noi nu a dat importan subiectului. De-a lungul anilor am rmas prieteni i am avut prilejul s-l vd cel puin de nc dou ori cnd am vizitat Anglia n scopul promovrii crilor mele. Pe 30 noiembrie 2011 am primit o copie a textului despre care mi vorbise la prima noastr ntlnire. l transcriu acum. Mi-ar plcea att de mult s ncep rndurile acestea scriind: Acum, c am ajuns la sfritul vieii, las celor care vor veni dup mine tot ce am nvat n timp ce cltoream pe faa Pmntului. S v fie de folos". Dar, din pcate, asta nu-i adevrat. Am doar 21 de ani, prini care mi-au druit dragoste i tiin de carte i o soie pe care o iubesc i care m iubete - dar viaa se va nsrcina s ne despart mine, cnd fiecare va trebui s plece n cutarea drumului su, a sorii sale sau a felului su de a nfrunta moartea. Pentru familia mea astzi e 14 iulie 1099. Pentru familia lui Iacob, prietenul meu din copilrie, cu care m jucam pe strzile oraului nostru, Ierusalim, suntem n 4859 - lui i place s spun c religia iudaic este mai veche dect a mea. Pentru respectabilul Ibn al-Athir, care i-a petrecut viaa ncercnd s consemneze o istorie care acum ajunge la sfrit, anul 492 st s se ncheie. Nu msurm timpul i nici nu-l adorm la fel pe Dumnezeu, dar n rest am trit n bun pace. Acum o sptmn comandanii notri s-au reunit: francezii sunt mult mai numeroi i mai bine narmai. Toi au avut de ales: s prseasc oraul ori s lupte pn la moarte, deoarece mai mult ca sigur vom fi nfrni. Mai toi au hotrt s rmn. n ast clip musulmanii sunt adunai n moscheea Al-Aqsa, iudeii au ales Mihrab Dawud ca s-i grupeze soldaii, n timp ce cretinii, risipii n multe cartiere, i-au luat sarcina s apere partea de miazzi a oraului. Afar putem vedea deja turnurile de asalt, construite din lemnul unor corbii. Dup micarea trupelor inamice, ne ateptm ca mine de diminea s ne atace - vrsnd snge n numele papei, al eliberrii" oraului, al voinei divine". Dup-amiaz, n piaa unde cu un mileniu n urm guvernatorul roman Poniu Pilat l-a dat pe Isus mulimii ca s fie rstignit, un grup de brbai i femei de toate vrstele iau venit n ntmpinare grecului pe care noi toi, aici, l cunoatem drept Coptul. Coptul e un om ciudat. A hotrt s-i prseasc oraul de batin, Atena, de foarte tnr, n cutare de bani i de aventur. A sfrit prin a bate la porile oraului nostru aproape mort de foame, a fost primit bine, ncet-ncet a uitat de cltorii i a hotrt s rmn aici. i-a gsit de lucru ntr-o cizmrie i - la fel ca i Ibn al-Athir - a nceput s consemneze pentru viitorime tot ce vedea i auzea. Nu a mbriat nici o religie, i nimeni nu a cutat s-l converteasc. Pentru el nu suntem n 1099, nici n 4859, i cu att mai puin la finele anului 492. Coptul nu crede dect n momentul prezent i n ceea ce numete Moira - dumnezeul necunoscut, Energia Divin, rspunztoare de o unic lege care nu trebuie niciodat
  • 3. nclcat, altfel lumea va pieri. Alturi de Copt se aflau patriarhii celor trei religii din Ierusalim. Nici un dregtor nu a aprut ct timp a durat convorbirea - toi erau prini cu ultimele pregtiri pentru aprarea pe care noi o socotim zadarnic. Cu multe secole n urm, un om a fost judecat i osndit n piaa asta, a nceput grecul. Pe strada care continu spre dreapta, n timp ce se ndrepta ctre moarte, a trecut pe lng un grup de femei. Vznd c ele plng, a spus: Nu plngei pentru mine, plngei pentru Ierusalim. Prorocea ce se ntmpl astzi. ncepnd de mine ce era armonie se va preschimba n discordie. Ce era bucurie va fi nlocuit cu doliu. Ce era pace va face loc unui rzboi care va dura pn ntr-un viitor att de ndeprtat, nct nu reuim nici mcar s-i vism sfritul." Nimeni nu a spus nimic, pentru c nimeni nu tia de ce se afl acolo. Trebuia oare s mai ascultm o predic despre nvlitorii care se numeau singuri cruciai"? Coptul ne-a lsat s fierbem un pic, nedumerii. i, dup o lung tcere, ne-a lmurit: Ei pot nimici oraul, dar nu pot isprvi cu tot ceea ce el ne-a nvat. De aceea, e nevoie ca aceast cunoatere s nu aib aceeai soart ca zidurile, casele i strzile noastre. Dar ce este cunoaterea? Nu este adevrul absolut despre via i moarte, ci ceea ce ne ajut s trim i s nfruntm greutile vieii zilnice. Nu este tiina din cri, care slujete doar ca s nasc discuii zadarnice despre ce s-a ntmplat ori se va ntmpla, ci nelepciunea care slluiete n inima brbailor i a femeilor de bun-credin". Coptul a spus: Sunt un nvat i, dei am petrecut toi anii acetia cutnd i clasificnd obiecte antice, notnd date i discutnd politic, nu tiu ce s spun. Dar n clipa asta cer Energiei Divine s-mi purifice inima. Voi mi vei pune ntrebri iar eu le voi rspunde. n Grecia Antic aa nvau maetrii: discipolii i ntrebau lucruri la care nu se gndiser niciodat nainte, dar la care se vedeau nevoii s rspund". i ce vom face cu rspunsurile?" a ntrebat cineva. Unii vor scrie ce spun eu. Alii i vor aminti cuvintele. Dar important este ca la noapte s plecai n cele patru zri, rspndind ce ai auzit. Astfel, sufletul Ierusalimului va fi pstrat. i ntr-o zi l vom putea reconstrui nu doar ca ora, ci ca loc de unde din nou va izvor nelepciunea i unde pacea va domni iari." Toi tim ce ne ateapt mine, a spus alt brbat. N-ar fi mai bine s vorbim cum s cdem la pace sau s ne pregtim pentru lupt?" Coptul s-a uitat la sacerdoii care erau lng el i, pe urm, s-a ntors spre mulime: Nimeni nu tie ce ne aduce ziua de mine, fiindc fiecrei zi i ajunge rul sau binele ei. ntrebnd ce dorii s aflai, uitai de soldaii din afara zidurilor i de frica dinuntru. Averea noastr nu va nsemna s spunem celor care vor moteni pmntul ce s-a petrecut n ziua de azi; lsai asta n seama istoriei. Vom vorbi, aadar, despre viaa noastr de zi cu zi, despre greutile pe care am fost nevoii s le nfruntm. Doar asta va avea cutare n viitor, pentru c nu cred c se vor schimba mul
Embed Size (px)
Recommended