Comportamentul Electoral

Post on 02-Mar-2016

274 views 2 download

transcript

I

I. COMPORTAMENTUL ELECTORAL.

1. Specificul comportamentului electoral.

2. Opinia public i formarea comportamentului electoral.

3. Comportament electoral versus cultur politic.

4. Studiu de caz. Impactul discurcului politic al PCRM, PPCD, ex-BMD asupra comportamentului electoral: analiz comparativ. Electorala 2005.I. COMPORTAMENTUL ELECTORAL. ASPECTE GENERALE

1 Specificul comportamentului electoraln diverse campanii electorale, care au loc n anumite circumstane i contexte, alegtorii decid dac vor ori nu s mearg la vot, dac vor vota opoziia ori partidele de guvernmnt. n acest fel, cetenii adopt un comportament electoral specific, decizie care este luat n dependen de cultura politic dominant n acea societate i de opinia public, ce are o influen foarte mare asupra electoratului. n acest capitol vor fi prezentate i analizate tilologia culturii politice i a comportamentului electoral. La fel, va fi definit noiunea de opinie public i relaia acesteia cu cultura politic. Pentru a nelege mai bine comportamentul electoral, trebuie s definim mai nti electoratul. Dintre multiplele sensuri consemnate n Dicionarul Explicativ al limbii romne, electoratului i se potrivete nelesul de totalitatea alegtorilor n cadrul unor alegeri [41], deoarece n cercetarea respectiv, sintagma este utilizat cu acest sens.

La rndul su, electoratul este de mai multe tipuri. Gabriel Thoveron l clasific n funcie de obiectul politic n ceteni activi, pasivi i indifereni. n funcie de atitudinea pe care o au fa de o doctrin politic, alegtorii ar putea fi: adereni, adveri, nehotri i neparticipanii voluntari [34, p. 128].

ntr-o campanie electoral, nu doar candidaii au diferite roluri, ci i electoratul, care trece drept public-int pentru candidat; pretext i reper pentru toate interveniile politicianului n perioada campaniei electorale; arbitru al competiiei electorale care valideaz aciunea candidailor. Ca prezen generic, alegtorii sunt un destinatar abstract invocat n discursul politic i n comunicarea interpersonal. Electoratul mai are rolul de grup social i este considerat ca opinie public i ca public pentru pres [4, p. 44-45]. Acest fapt face dificil stabilirea i determinarea unor anumite standarde comportamentale. De aceea, una dintre preocuprile fundamentale ale sociologiei politice n analiza comportamentului politic, n general, i a celui electoral, n special, se rezum la ncercrile de a determina anumite scheme comportamentale care s poat permite realizarea unor analize complexe. Tipologiile comportamentale pot fi construite n dependen de indicatorii de status socio-demografic, sau de fond socio-cultural, dar acestea sunt mai mult descriptive dect explicative sau predictive. Sociologia politic i tendinele moderne de analiz a electoratului au introdus elemente noi n constituirea tipologiilor comportamentale, pornind de la cinci tipuri consacrate, deduse din teoria lui R.K. Merton [33, 65]:

Tipul inovator reformist- se refer la electoratul care i dorete o modificare a valorilor sociale dominante, chiar dac acestea implic modificri ale normelor i este caracterizat de o intensitate ridicat a atitudinilor politice, dublat de o stabilitate a acestora n timp. Acest electorat reprezint categoria de alegtori capabili s adopte comportamente contradictorii n sensul susinerii unor actori politici aflai pe poziii relativ opuse.

Tipul tradiionalist conservator- este cel al crui comportament este dedicat pstrrii valorilor dominante aflate pe agenda societii politice. El este rezistent la schimbare, fiind nclinat s conserve opiunile sale politice pe fondul unei stabiliti temporale consistente i a unei intensiti medii a atitudinilor sale politice. Acest tip comportamental tinde s formeze nucleul dur al susinerii de care se bucur un anumit actor politic, fiind predispus pentru o activitate politic constant i avnd o probabilitate aproape nul de migrare ctre o alt for politic.

Tipul flegmatic sau sceptic- este caracterizat de un comportament neutru, conformist i este predispus intim pentru o redefinire a valorilor promovate de societatea politic. Dar el este animat de un spirit conformist foarte puternic, care nltur i inhib orice tentin de modificare a opiunilor politice dominante. Acest tip comportamental genereaz aa-zisul electorat volatile, fiind victima spiralei tcerii, care acioneaz n spectrul comportamental electoral dup principiul votului asociat cu votul majoritii.

Tipul dezertorului sau a dezangajatului politic- este caracterizat de un comportament de detaare fa de valorile promovate de societatea politic, ct i fa de mecanismele sale de funcionare. Motivaia unei astfel de dezangajri poate fi multipl, pornind de la lipsa mecanismelor individuale de discriminare a ofertelor politice, ajungnd pn la construirea unei realiti personale speciale, care exclude implicarea politicului n toate dimensiunile lui.

Tipul revoluionar extremist- este un tip comportamental controversat i mai puin prezent n societatea politic contemporan. El tinde s se manifeste n spiritul rsturnrii valorilor societii politice prin orice mijlocace, fiind caracterizat de o intensitate puternic a opiunilor politice i de o mare stabilitate n timp a atitudinilor [33, p. 100-101].Specialitii consider comportamenul fiecrui individ ca fiind un conglomerat al acestor cinci tipuri, iar proporiile n care ele se gsesc determin un anumit comportament politic sau electoral.

Alte cercetri din domeniul comportamentului electoratului se realizeaz n baza metodologiei i a principiilor teoriei raionaliste. Cercettorii intuiesc existena i ncearc s reliefeze aspectele iraionale ale comportamentului electoral. Unii consider c raportarea la realitate este arareori raional sau raionalizant atunci cnd este vorba de definirea situaiei electorale [7, p. 36]. Este greu de a explica la nivel raional funcionarea mecanismului de luare a deciziei de vot i impactul caracteristicilor socio-demografice asupra votului. De aceea, savanii rui V. Zubcov i A. Fedeakin conexeaz comportamentul afectiv al alegtorilor cu votarea protestatar, cu simpatiile i antipatiile fa de liderii politici i n general cu orientarea ctre lider [apud, 7, p.85]. Atitudinea, ca baz psihologic a comportamentului include dou componente principale: cogniiile i emoiile. Atunci cnd persoana opereaz preponderent cu prima categorie, este adoptat un comportament raional. Dar atunci cnd se activeaz comportamentul emotiv, acesta dominndu-l pe cel raional n sensul influenei comportamentului, avem de a facere cu un comportament emotiv. Cercettorul P. Iacobson menioneaz c emoiile omului apar ca un rspuns la influenele mediului nconjurtor care l vizeaz n mod nemijlocit. [38, p. 18] . Ceteanul va fi puin afectat de momentele politice abstracte pentru el i care nu fac parte sau nu se rsfrng asupra mediului su imediat. De obicei, tririle psihice iau locul proceselor de analiz, comparare, contrapunere, criticism. Situaia electoral este perceput exclusiv prin intermediul structurilor afective n conformitate cu axa satisfacie insatisfacie. Dar emotivitatea poate coexista cu anumite structuri raionale, manifestndu-se n paralel sau alternnd. n cazul comportamentului electoral preponderent afectiv, acesta presupune iminent faptul c alegtorul percepe doar frnturi din mesajul electoral. n Republica Moldova, existena acestui comportament este facilitat i de existena pronunat a departajrii dup principiul cultural i etnic. Din acest punct de vedere, orice comportament care izvorte din contiina naional poate fi calificat ca afectiv, dar avnd tangene i cu incontientul colectiv [66].

Comportamentul afectiv este determinat de oferta electoral manifest sau doar de discursul electoral, precum i de trecutul mai mult sau mai puin ndeprtat al concurenilor electorali. n cadrul promovrii produsului electoral, n primul rnd, tonul discursului, cuvintele cu o puternic ncrctur emotiv, metaforele i construcia semantic a frazelor ar putea provoca anumite emoii. Principalul mijloc de cultivare a emoiilor este televiziunea. I. Drgan menioneaz c televizorul incit i favorizeaz perceperea afectiv a politicii i, n primul rnd, a liderilor politici. n campania electoral emoiile pot fi create intenionat sau se pot exploata anumite sentimente, dispoziii deja existente. Totodat, aciunea emoiilor n comportamentul electoratului nu are un caracter liniar i univoc. n cazul cnd stimulii sunt repetai des i ntr-o perioad lung de timp ei devin ceva obinuit, emoiile provocate se atenuiaz [13, p. 322].

n Revista Romn de Sociologie a Institutului de Sociologie al Academiei Romne, cercettorul Ioan Drgan propune o abordare tipologic a comportamentului electoral. Autorul menioneaz faptul c n configuraia variabilelor luate n calcul pentru definirea modelelor comportamentulue electoral predomin variabilele statutare (caracteristici demografice i economico-sociale ale indivizilor i grupurilor de apartenen, trediii istorice i culturale ale ariilor de localizare a alegtorilor), comportamentaliste, relevnd atitudunule politice ale diferitor segmente ele electoratului, precum i cele interactive ale motivaiilor i opiunilor electorale. El determin modelele de compotrament electoral n rile aflate n curs de tranziie. Pe plan politic, societile post-comuniste se confrunt cu sfidrile restituirii spaiului public i cele ale renaterii democraiei pluraliste. Individul redevine, treptat, cetean, consumator de mesaje i utilizator de informaie pe o pia comunicaional i politic divers. El devine alegtor n sensul propriu al cuvntului. Astfel, oamenii redescoper realitatea alegerilor libere i a votului autonom. Ei intr subit n meandrele jocului politic democratic, purtnd ns n bagajul lor mental simdromurile inculturii politice ntreinut de regimul comunist i stereotipurile de gndire i comportament formate ntr-o peroiad ndelungat de timp. [44, p. 245].

n asemenea circunstane, mai dificil i mai sinuos s-a dovedit a fi procesul cristalizrii comportamentului i atitudinilor politice ale indivizilor, cerute de un cadru instituional n democratizare rapid. A devenit necesar i procesul funcionrii, realmente democratice, a unor instituii i respectarea regulilor de joc democratic, ncepnd cu aciunea mijloacelor de informare n mas, desfurarea campaniilor electorale i terminnd cu formarea opiunii electorale i exprimarea votului.

Ioad Drgan crede c nu acelai lucru se poate spune despre Preedinie, Guvern, Parlament i Justiie, care au fost victime ale unei erodri continue la nivelul imaginii i implicit la cel al ncrederii. Toate instituiile puterii politice centrale, cu excepia justiiei, sunt expuse tuturor schimbrilor ce survin pe parcursul celor patru ani de mandat. Ca peste ali patru ani s sufere schimbri fcute de noua putere. De asemenea, aceste instituii depind de imaginea conductorilor, de aceea trebuie precizat faptul c este foarte posibil ca rspunsurile la ntrebrile privind ncrederea n Preedinie, Parlament i Guvern s se refere n primul rnd la liderii de imagine i abia n al doilea rnd la activitatea lor propriu-zis [44, p. 247]. De exemplu, imaginea spiker-ului Parlamentului din 2001, Eugenia Ostabciuc era caracterizat de pres cu adjective de genul kuhark, pirojocini. Premierul Vasile Tarlev, a fost poreclit bombonel. Toate adjectivele enumerate, sugereaz msura n care funcioneaz legislativul i executivul, profesionalismul i competena persoanelor ce au ajuns la putere. Aceste atitudini se manifest prin adoptarea unui anumit comportament electoral.

Un alt tip de instituie supus transformrilor majore la nivel de ncredere sunt partidele politice. Ele se afl pe ultimul loc, fiind cotate cu un procent foarte redus de ncredere. Principala explicaie const n faptul c formaiunile politice sunt percepute extrem de personalizat, identificndu-se n primul rnd prin purttorii de imagine i abia n al doilea rnd prin doctrin, program i activitate n domeniul politic [ibidem]. De exemplu, prin Partidul Popular Cretin Democrat se nelege aiunile i comportamentul lui Iurie Roca, prin Partidul Democrat- Dumitru Diacov. Cetenii nu-i aduc aminte de programul politic al PPCD-itilor, ci de faptul c liderul partidului s-a urcat n copaci, l-a votat pe un comunist, etc. Deci, criteriile de acordare a ncrederii n cazul partidelor politice sunt multiplu condiionate. i n dependen de gradul ncrederii, electoratul va decide pe cine s legitimeze.

Un alt factor care determin comportamentul electoral al persoanei este apartenena la un grup social. Indivizii din cadrul grupului ader la scopuri i interese comune, la ideologii general acceptate. Iar puterea politic intr n relaii cu grupurile n cauz i urmrete ca acestea s se ncadreze n forme instituionale, pentru c organizaiile pot fi cunoscute, controlate i eventual asociate la aciunile mecanismelor puterii politice. n cadrul grupului, fiecare individ ncearc s-i impun imaginea personal valorizat, care s i poat asigura un status legitim superior celorlali, determinnd supunerea grupului de indivizi de care are nevoie. n acest fel, se manipuleaz sistemele de reprezentri sociale ca ntr-un joc de putere, innd cont de procesele psihologice individuale, de relaiile dintre indivizi, precum i de ierarhiile de putere i statut ce definesc structura grupului. Drept exemplu elocvent poate servi faptul c odat cu venirea cominitilor la putere, pe lng organizaiile deja existente n Republica Moldova a aprut nc o uniune a sindicatelor, nc o uniune a scriitorilor, etc. populaia a fost antajat i forat s adereze la noile organizaii, pentru a putea fi mai uor controlat i citat drept opinie public, majoritate.

A construi, a adopta i chiar a nlocui n cadrul grupului un comportament politic implic existena unor idealui, acceptate contient sau incontient, la care membrii grupului in i fa de care se raporteaz [70].

n cadrul mulimilor, comportamentul politic al indivizilor se niveleaz, se uniformizeaz i se omogenizeaz. Astfel, persoanele indecise, cu un comportament nespecific i sporesc fora, iar oamenii decii i diminueaz comportamentele n mulime. Indivizii, al cror prestigiu personal este cunoscut i admirat, iau friele conducerii n minile lor, manipulnd luarea deciziilor, normele de grup, comportamentele indivizilor, uznd de ncrederea pe care o au oamenii n ei.

Interaciunea individului cu socialul, sub diverse forme i n diverse situaii, formeaz atitudini i modeleaz comportamentele politice. ns schimbrile politice radicale nu determin restructurarea sistemului individual de valori ce impune resocializarea politic, n sensul adoptrii noilor norme i comportamente.

2 Opinia Public i formarea comportamentului electoral

Opinia public este unul dintre factorii care are influene asupra coninutului discursului politic, dar i asupra comportamentului electoral. Politicienii i construiesc mesajele politice, anticipnd ori cunoscnd deja reacia opiniei publice la anumite lucruri i fenomene din societate. Iar ceteanul cu drept de vot cunoate deja sau mcar presupune, cu mult timp nainte de ziua alegerilor, care este candidatul susinut de majoritatea alegtorilor. Analiznd i sintetiznd toate informaiile i experienele acumulate pe durata campaniei electorale i cu alte ocazii, electoratul i exprim opiunea.

A defini conceptul de opinie public este complicat, pentru c diveri cercettori l definesc diferit.

Atunci cnd se refer la opinia public, englezul David Hume spune c prin aceasta se nelege totalitatea ideilor de consens i de caracter colectiv [apud, 25, p. 82]. Aceast definiie nu este complet, or, nu tim care idei sunt de caracter colectiv. La fel, cunoatem faptul c opinia public poate avea idei divergente, se poate mpri. Din definiia citat nu putem desprinde cine sunt autorii ori purttorii ideilor de caracter colectiv.

Tot pe ideea de consens s-a axat i Harwood Childs [ibidem], care a adunat mai multe definiii despre opinia public. n una se spune c opinia public reprezint un consens ntre membrii unei comuniti sociale ntr-o problem cu ncrctur afectiv, consens pe care att individul, ct i conducerea comunitii trebuie s-l respecte mcar printr-un compromis n ceea ce privete comportamentul public, sub ameninarea sanciunii de a fi eliminat din acea comunitate sau de a-i pierde statutul.

Definiia respectiv este mai desfurat i face dou precizri importante: la formarea opiniei publice particip membrii comunitii i conducerea; nerespectarea consensului dintre cele dou pri duce la sanciune.

Hans Speier scrie ntr-un articol din American Journal of Sociology, aprut n 1950, c opinia public sunt acele opinii care privesc probleme de importan naional, care sunt expuse liber, n mod public, de persoane din afara guvernrii, care pretind dreptul ca prerile lor s influeneze sau s hotrasc aciunile, deciziile personale i structurile guvernrii lor [apud, 25, p. 119].

Sociologul american ncearc s delimiteze anumite aspecte ale noiunii. De data aceasta, ideile, adic opiniile, privesc probleme de importan naional. Faptul c ele sunt expuse liber, n mod public, de ctre persoane care nu particip la guvernare, le confer un statut independent, neprtinitor. Putem presupune c persoanele n cauz sunt lideri de opinie, deoarece anume ei tind s se exprime n mod public, pretinznd c opinia lor reprezint prerile celorlali ceteni. Deci, ele trebuie s influeneze deciziile puterii politice, care guverneaz n numele poporului. Liderii de opinie sunt necesari ntr-o societate, pentru c ei preiau ideile politicienilor, artitilor, idei duse mai departe de jurnaliti prin mass-media.

Spre deosebire de ceilali doi cercettori, Edward Bernays [5, p. 73] menioneaz n lucrarea Cristalizarea opiniei Publice, c opinia public este un grup difuz, nestatornic i schimbtor de judeci individuale. Opinia public esta rezultatul opiniilor individuale, cnd consensuale, cnd conflictuale, ale oamenilor care alctuiesc societatea sau orice grup social.

De data aceasta observm c opiniile individuale pot fi i divergente, iar opinia public este rezultatul opiniilor persoanelor care formeaz societatea. Chiar au fost menionate i unele caracteristici ale opiniei publice (nestatornic, difuz, schimbtor), noiune care ncepe s obin contur. Referindu-se la grupurile sociale, E. Bernays consider c grupurile dominante din zilele noastre se afl ntr-o poziie mult mai sigur dect cel mai puternic autocrat de acum cteva sute de ani, deoarece astzi, ineria care trebuie nfrnt pentru a disloca aceste grupuri este mult mai mare. Pentru a putea obine un rezultat, trebuie abordai i adui la consens foarte muli oameni, cu tot attea puncte de vedere. Consensul poate fi asigurat doar prin gsirea celui mai important numitor comun, iar acest lucru este dificil n cazul unui grup mare i neomogen [ibidem].

Iar jurnalistul Walter Lippmann crede c ideile pe care le construiesc oamenii despre ei nii, pe care i le formeaz n minte n legtur cu alii, n legtur cu nevoile, inteniile i relaiile lor sunt opiniile lor publice [apud, 25, p. 123].

Din aceast explicaie, care vine s le completeze pe cele anterioare, desprindem care idei formeaz opinia public, dar i c pot fi mai multe opinii publice. ns, n continuare, W. Lippmann vine cu un apropo semnificativ. El intiuete c cine controleaz simbolurile care pentru moment domin simirea public, stpnete n mare msur drumul ctre politic. Prin intermediul stereotipurilor, opinia public ptrunde peste tot, aa cum aerul ptrunde pretutindeni, n cel mai ascuns cotlon al casei. Opinia are nevoie de stereotipuri pentru a se rspndi, iar adepii unei anumite opinii, pentru a se recunoate, pentru a-i arta fora n public i pentru a-i intimida adversarii [apud, 25, p. 183-185].

Dac teoria tradiional afirm c o opinie public reprezint o judecat moral n legtur cu o serie de fapte, W. Lippmann spune c dimpotriv, opinia public este o variant moralizat i codificat a faptelor. Stereotipul negativ sau pozitiv este att de schematic i de clar, nct fiecare va ti din capul locului n ce situaii s vorbeasc i n ce situaii trebuie s tac.

Avantajul adus de consideraiile lui W. Lippmann asupra opiniei publice a fost realismul su jurnalistic despre gndirea i sentimentele omeneti. Or, imaginile din mintea noast sunt o lume fals pe care o lum drept real. El a reuit s vad limpede diferena dintre percepiile originale pe care le poate avea un om i ceea ce afl prin intermediari, mai ales prin mass-media. Aceast diferen dispare pentru c oamenii nu sunt contieni de ea, ci au tendina de a-i nsui lucrurile aflate pe ci mediate i de a le adapta propriilor convingeri ntr-un mod care le face s devin inseparabile de experienele directe. Astfel, influena mass-media devine n mare msur incontient.

W. Lippmann a demonstrat c numrul de observaii pe care individul le poate face nemijlocit este infim fa de acela a informaiilor care i parvin prin mass-media. Dar toate acestea sunt numai nceputul unor nlnuiri de situaii care deformeaz ntr-un anumit fel, n mintea oamenilor, imaginea lumii. ncercarea de a-i forma o imagine despre realitate este lipsit de perspective, pentru c realitatea nconjurtoare este prea mare i complex, fiind i prea fluctuant pentru a putea fi neleas direct. Printr-o selecie riguroas a ceea ce urmeaz a fi mediatizat, jurnalitii hotrsc ce este transmis mai departe i ce nu este transmis ctre public. Deci, W. Lippmann consider c opinia public i opinia publicat sunt n fond acelai lucru, cel puin descrierile uneia i celeilalta se suprapun.

i ca o completare celor spuse anterior, un alt cercettor, Niklas Luhmann este de prere c funcia opiniei publice const n aceea de aduce o tem la masa negocierilor. Societatea nu poate face fa simultan unui numr infinit de teme. Ea trebuie s se ocupe de temele cele mai stringente, de importan vital pentru existena ei, iar procesul opiniei publice canalizeaz atenia tocmai asupra acestui lucru. N. Luhmann bnuiete c atta vreme ct se bazeaz pe opinia public, sistemul politic este integrat prin intermediul unor reguli ale ateniei i nu prin intermediul unor reguli de decizie, deci prin intermediul unor reguli care hotrsc ce ajunge la masa negocierilor i ce nu ajunge aici [apud, 25, p. 190-196].

Camelia Beciu, n lucrarea Aciune politic i societate mediatic, crede c opinia public esta o majoritate, care la momentul identificrii sale (la momentul construciei sale, nu are existen concret) abia dup ce a fost construit prin mecanisme specifice i prezentat n spaiul public, opinia public are ntr-adevr ansa s devin real, pentru c din acel moment indivizii afl ce anume crede majoritatea [3, p. 22].

Sfera public poate fi perceput din dou perspective: din cea a individului care este afectat de ea sau are de suferit din cauza blocrii accesului la ea i din perspectiva colectivitii, atunci cnd sute de mii sau milioane de oameni i in sub observaie pe cei din jur, ajustndu-i comportamentul n funcie de acetia, crend marele climat al opiniilor, adic opinia public. Opinia public se formeaz din dou surse: observaia direct, propriu-zis fcut de individ n interiorul mediului su i observaia mijlocit de mass-media, n primul rnd de televiziune, cu imagini, sunete, culori vii, producnd un nalt grad de contopire i confundare a observaiei persoanele cu cea mijlocit.

Importana opiniei publice este accentuat de Toqeville, [apud, 25, p.119]. Referindu-se la politicianul care se afl la putere, spune c el iubete ceea ce iubete opinie public, urte ceea ce urte ea, anticipeaz voina i nevoile acesteia i-i ndeplinete cele mai mici dorine. Astfel, Toqeville descrie cum presiunea opiniei publice se exercit nu doar asupra individului, ci i asupra guvernrii.

Iar John Locke demonstreaz c legea opiniei, legea prestigiului i a modei se respect de indivizi mai mult dect legea divin i cea civil, deoarece nclcarea primelor legi se rzbun nentrziat, atrgnd imediat dup sine pierderea simpatiei i recunoaterii celor din jur. Oamenii nu vor s se izoleze public. Nici mcar un om din cteva zeci de mii nu este imun la dispreul celor din jur, [apud 25, p.118]. n ziua de astzi, oamenii pstreaz tcerea chiar i atunci cnd le este clar ca lumina zilei c au apucat pe o cale greit. Ei s-ar izola dac i-ar spune prerea, pentru c opinia public (adic opiniile i comportamentele pe care le poi exprima liber fr a te izola) este alta, iar propriul comportament nu corespunde consensului general despre bunul gust i prerea corect din punct de vedere moral.

n dependen de opinia public, cetenii adopt un anumit comportament electoral. Unii prefer s fie de partea majoritii. Alii, fiind convini c ceea ce gndesc este n asentimentul tuturor, dar manifestndu-i convingerile cu voce tare, plini de ncredere n sine, pot provoca la cei de partea majoritii sentimentul c sunt prsii. Ultimii vor bate n retragere i vor renuna s mai vorbeasc, iar primii vor prea mai puternici dect sunt n realitate. Acest proces, provocat de climatul opiniei publice, este numit spirala tcerii.

Un alt fenomen, care apare ca rezultat al aciunii opiniei publice este descris de Paul Lazarsfeld, specialist n psihilogie social i procese electorale. El vorbete despre o ierarhie a stabilitii, aeznd inteniile de vot chiar n vrful acesteia. n opinia sa ele sunt deosebit de stabile, modificndu-se foare lent, n funcie de experiene, observaii, informaii i opinii noi. Totui, n final, climatul opiniilor se manifest, avnd loc un balans de ultim moment n direcia imprimat de climatul dominant, aducnd un ctig de voturi de 3-4 procente [18, p. 326]. P. Lazarsfeld a numit fenomenul bandwagons effect atunci cnd urmezi vagonul cu orchestra de la nceputul trenului. Fiecare vrea s fie de partea nvingtorului, s fac parte dintre nvingtori. Cei cu o slab ncredere n sine i un interes redus pentru politic particip n mai mare msur la balansul din ultimul minut. Pe ei i caracterizeaz expresia a merge dup turm, precum i pe ceilali oameni n general. Deci, putem afirma c cetenii percep climatul opiniei: care este cea a majoritii i care este a minoritii, frecvena opiniilor pro i contra.

A defini conceptul de opinie public este un procedeu problematic, or, n multe definiii este pus semnul de egalitate ntre opinia public i opinia dominant, deoarece opinia public poate s-l determine pe un individ a adopta un comportament anumit, chiar i mpotriva propriei voine. Totui, noiunea de opinie public corespunde unei realti, iar clarificrile conceptuale nu acoper nc aceast realitate. Realitatea opiniei publice trebuie neleas ca fiind legat de un anumit spaiu i de o anumit epoc. Coninutul opiniei publice se refer la problelme importante pentru societate, la problemele comunitii. Purttorii opiniei publice sunt persoanele dintr-o societate care sunt dispuse i capabile s-i exprime n mod responsabil opiniile n legtur cu probleme publice i s exercite n numele celor guvernai, o funcie critic i de control fa de modul n care este condus societatea. Formele opiniei publice sunt acele opinii care se manifest public, deci sunt accesibile tuturor, sunt opiniile rspndite, mai ales prin mass-media.

3 Comportamentul electoral versus cultura politic

Cnd utilizm sintagma cultur, nu ne referim doar la muzic, pictur, ori literatur. De obicei, cuvntul este folosit i cu sensul de civilizaie, or nelesul acestuia desemneaz un complex ce cuprinde tiinele, credinele, artele, morala, legile, obiceiurile i celelalte aptitudini i deprinderi dobndite de om, ca membru al societii. Astfel neleas, cultura constituie un rezultat al dezvoltrii mentale, spirituale i organizaionale a societii. Specialitii care studiaz societatea i istoria ei cunosc faptul c orice comunitate uman, orice individ, ntreprindere, partid politic, stat posed o cultur specific, care influeneaz i determin dezvoltarea membrilor ce formeaz aceast societate. [64].

i deoarece n expresia cultur politic, termenul de baz este cultur, sensul explicat anterior se extinde i asupra sintagmei n cauz. Expresia cultur politic a fost introdus n politologie n ultima jumtate a secolului XX , fiind folosit pentru prima dat n 1956 de ctre politologul americam Gabriel Almond, n lucrarea Comparative political system. El definete cultura politic ca fiind reeaua orientrilor, atitudinilor, valorilor, convingerilor prin care individul se raporteaz la sistemul politic. Ea constituie totalitatea idealurilor politice, a normelor care regleaz dinamica politic, implicit atitudinile, credinele i sentimentele aferente vieii politice [apud, 45, p. 24].

Evident, nc cu multe secole nainte aceast realitate era desemnat prin alte sintagme. Primele studii empirice, sociologice au fost dedicate culturii politice a democraiei, structurilor i proceselor sociale care o susin. n 1966, Gabriel Almond scria: Cultura politic este un model de atitudini intelectuale i de orientri fa de politic, manifestate n rndul membrilor unui sistem politic. Ea este un domeniu subiectiv care st la baza aciunilor politice i care le confer importan. Aceste orientri individuale cuprind cteva elemente: orientri cognitive, exacte sau mai puin exacte, pe tema subiectelor i convingerilor politice; orientri emoionale- sentimentul atarii, angajrii, respingerii n raport cu subiectele politice; orientri estimative- aprecieri i opinii pe tema unor subiecte politice, aplicarea unor standarde apreciative privind subiectele i evenimentele politice [2, p. 63].

Deoarece Lucian Pye s-a inspirat din lucrrile lui G.Almond, primul definete cultura politic drept un set de credine i atitudini care dau sens vieii politice i care ofer regulile menite s regleze comportamentul politic. Ea cuprinde att idealurile politice, ct i normele cu care se opereaz n politic [45, p 24]. Observm faptul c ambii autori pun accentual pe faptul c aceasta regleaz comportamentul politic.

Politologul Ion Mitran vine cu o precizare important, pe care ceilali doi cercettori au trecut-o cu vederea. El scrie c, cultura politic este produsul unei experiene istorice a ntregii societi, precum i a experienelor personale, care contribuie la angajarea social a fiecrui individ. Prin cultura politic se desemneaz un fenomen complex, care s-a manifestat ca un sistem de atitudini, generat de reprezentrile valorice, credinele i convingerile ideologice i politice mprtite [23, p. 101]. Deci, comportamentul politic este determinat de experiena istoric a ntregii societi, precum i experiena pesonal. Fenomenul poate fi confirmat de exemplul societilor post-comuniste, cetenii crora pretind c triesc n state democratice, ns la alegeri adopt comportamente electorale specifice regimurilor totalitariste.

Oricum, definiiile enumerate au ca numitor comun dimensiunea subiectiv a practicii politice. Ele conin explicit cele trei dimensiuni psihologice ale politicului, la care se refer G. Almond: cognitiv- cunotine asupra sistemului politic, faptelor politice, explicaii, interpretri, anticipri referitoare la evenimentele politice interne i externe; afectiv- exprimat n disponibiliti afective, sentimente de ataament, angajare sau refuz, pasiuni care au un rol evident n formarea atitudinilor i a crezului politic; evaluativ- judeci de valoare exprimate despre fenomenul politic, opinii cu referire la evenimentele i procesele politice n funcie de scara de valori la care a aderat individul.Afirmarea culturii politice este legat de transformarea conduitelor individuale n conduite sociale, politice. Termenul de cultur politic privete orientri politice specifice, atitudini fa de sistemul politic i prile sale distincte. Gabriel Almond i Sidney Verba consider c pentru a nelege apariia i dezvoltarea sistemelor politice este foarte util a examina evoluia i stadiul culturii politice [1, p. 35]. Ei demonstreaz modul n care cultura politic devine sinonim cu diferite tipuri de orientri cognitive, afective i evaluative fa de sistemul politic n general i fa de actorii politici, adic partide, candidai, lideri, n particular.

Pentru a realiza o evaluare a sistemului politic, respectiv, la alegeri pentru a susine pe cineva este necesar de a avea cunotine asupra politicului. Ele modeleaz i sunt modelate de sentimentele nutrite fa de politic. Cunotinele despre sistemul i fenomenele politice duc la orientarea cognitiv a culturii politice. Strile care nsoesc atitudinile (admiraia, exaltarea, revolta) contureaz trstura afectiv a culturii politice, n timp ce aprecierea fenomenelor politice prin raportri la un sistem de valori pune n valoare funcia evaluativ a culturii politice. Prin mbinarea celor trei aspecte, se delimiteaz trei tipuri de cultur politic [64]:

Cultura politic parohial este specific societilor tradiionale, comunitilor care nu contientizeaz importana problemelor de interes naional i nu au interese pentru valorile i mecanismul sistemului politic naional. Ea are un caracter local i nu manifest o contientizare a unui sistem politic centralizat. Aici nu se poate vorbi despre interes pentru sistemul politic. Aceasta este cultura politic a satului, a etniei, a regiunii unde biserica, coala i primria sunt instituiile de referin. Cunotinele, sentimentele i judecile de valoare sunt orientate spre aceste structurile locale enumerate.

Cultura politic de subordonare corespunde unor comuniti reglate de valori naionale. n cadrul societilor respective, cetenii sunt contieni de existena sistemului politic, dar se mulumesc cu o atitudine pasiv n privina participrii la viaa politic, la luarea deciziilor. Ei cred c sistemul politic este astfel cldit, nct le va fi protejat viaa i personalitatea fr a-i exprima iniiativele i cerinele n raport cu autoritatea de stat. Altfel spus, sistemul va funciona bine, cu avantaje pentru toi cetenii, doar dac ultimii vor respecta deciziile i regulile conform unei etici a supunerii. Persoanele cu drept de vot nu cred c au vreun rol sau c ar putea influena n vreun fel deciziile politice.

Cultura politic participativ corespunde sistemelor democratice. Ea este rezultatul proceselor educaionale dezvoltate i a unui grad nalt de organizare, reflectnd i experienele politico-sociale specifice rilor democratice. Cetenii posed un ansamblu de mijloace subiective i de abiliti, de priceperi i deprinderi de a le utiliza raional cu scopul de a influena luarea deciziilor, desfurarea evenimentelor politice, stoparea acelor decizii administrative care le-ar afecta negativ interesele. n acest tip de cultur politic se constat o implicare n funcionarea sistemului, iar cetenii tiu c pot influena sistemul politic.

Aceste tipuri de culturi politice coexist n societile contemporane, se combin, se influeneaz reciproc, fuzioneaz ori se mpletesc n rndul indivizilor care formeaz comunitatea politic a rii n cauz. Orientrile politice ale unui individ conin n grade diferite elemente ale culturii parohiale, de supunere i participative care s-au combinat, topindu-se unele n altele, formnd indivizi ce compun corpul politic [28, p. 97].

ns, celor trei tipuri de cultur, Roger-Gerard Schwartzenberg le altur al patrulea tip: cultura politic de spectacol, care a aprut sub influena mijloacelor de informare n mas. Autorul crede c aceast tip de cultur politic este diferit de cultura de supunere. Dac ultima asigur dominaia mrturisit i admite violena deschis, cultura de spectacol nu este dect simulare, artificiu, parodie. Ea este reprezentarea neltoare a democraiei, simulacrul culturii de participare, deoarece individul se crede liber, activ, influent. Lui i se pare c este un actor al sistemului politic, cnd n realitate nu este dect un spectator pclit, amgit de jocul politicii, pe fundalul micilor ecrane i dup perdelele cabinelor de vot [30, p. 76].

Astfel, cultura de spectacol vine s nlocuiasc cultura de participare, iar spectacolul politic nlocuiete democraia, producndu-se nstrinarea politic a omului, chiar n societile democratice.

n perspectiva praxiologic, cultura politic aparine subiecilor aciunii politice, celor care n mod direct sau indirect fac politic, se raporteaz la viaa politic fie n calitate de conductori, fie de condui, cu specificarea c n societile democratice cele dou statusuri (conductor, condus) sunt cumulate de majoritatea cetenilor. Cultura politic este o realitate prezent n toate societile organizate dup criterii politice. Ea este rezultatul eforturilor cumulative ale generaiilor care s-au succedat n istorie, ncercnd a nfptui ordinea i progresul social, dezvoltarea personalitii membrilor societii. Deci, cultura politic are un impact asupra sistemului politic din care ea face parte.

n cultur politic care sprijin stabilitatea democratic, modernizarea politic n sensul creterii eficienei activitilor de guvernare, se presupune ca ceteanul s fie activ n politic, s fie ghidat de raiune, nu de emoii, atunci cnd abordeaz politica. El este bine informat i deciziile sale sunt ntemeiate pe calcul, pe corelarea intereselor individuale cu cele ale colectivitii, pe etica responsabilitii. Iar nivelul sczut de cultur politic, nsoit de subinformare, apatie, pasivitate a ceteanului constituie un indice al democraiei slabe.

Cultura politic se transmite concetenilor, precum i generaiilor urmtoare, utiliznd ca mijloc de comunicare ziarele, radioul, televiziunea. Dar n cadrul procesului de transmitere de la o generaie la alta, se nregistreaz diferene de contiin civic, loialitate, participare, ncredere n sine i n sistem, sociabilitate, libertate de comunicare. Variaz i atitudinile fa de guvernare, fa de politic, toate acestea contribuind la formarea i dezvoltarea societii civile. Analizele politologice confirm c socializarea politic este expresia direct a culturii civice i a ascensiunii democratice. Fiecare generaie deprinde cultura civic prin intermediul participrii la viaa social-politic, precum i prin preluarea comportamentelor i atitudinilor generaiilor anterioare. n dependen de cele trei aspecte ale culturii politice, pot fi deternminate trei tipuri de stri de spirit ale populaiei n raport cu politica: acordul, care presupune mpletirea dimensiunilor de cunoatere, afectivitate i evaluare; apatiia, care se caracterizeaz prin existena cunotinelor politice, dar i prin manifestarea indiferenei pe plan afectiv i din punctul de vedere al aprecierii; alienarea, care asigur existena cunotinelor politice, dar i lipsa de simpatie fa de sistemul politic. Cu ct apatia i alienarea se manifest mai puternic, n societate, cu att este mai vizibil instablitatea sistemului politic [1, p. 35].

Cultura politic a unei ri poate fi un amestec de culturi politice n diferite proporii, n funcie de natura regimului politic i de gradul de cultur general a membrilor societii. Studiul culturii politice a dus la distingerea diverselor culturi naionale, a diferitelor orientri, atitudini i comportamente specifice unor zone i unor ri, ceea ce a provocat o diversitate tipologic de regimuri i sisteme politice. Pe lng toate acestea, n fiecare ar societatea este un ansamblu neomogen compus din diferite clase i pturi sociale care elaboreaz, practic i accept anumite norme i reprezentri, urmrind anumite scopuri [28, p. 97]. Problema ncrederii politice corespunde voinei cetenilor de a coopera unii cu alii n vederea realizrii uor scopuri politice, precum i voina liderilor de a forma coaliii cu alte grupuri. ntre grupurile sociale pot aprea sentimente de dumnie i stri conflictuale, de aceea consensul poate fi prezentat ca un acord asupra fundamentrii puterii politice, asupra structurii instituionale i ierarhice, asupra organizrii politice a comunitii. Deoarece exist o diversitate imens de colectiviti organizate politic i o varietate impresionant de actori politici, rezult un pluralism al culturilor politice.

n urma cercetrii efectuate n acest capitol am vzut c opinia public i cultura politic sunt factori eseniali care determin comportamentul electoral al cetenilor. De aceea, cercettorii ncearc s defineasc, s caracterizeze i s explice aceti factori.

4. STUDIU DE CAZ. IMPACTUL DISCURCULUI POLITIC AL PCRM, PPCD, ex-BMD ASUPRA COMPORTAMENTULUI ELECTORAL: ANALIZ COMPARATIV. ELECTORALA 2005n timpul campaniei electorale din martie 2005, pe arena politic au putut fi observate schimbri eseniale. Partidul de guvernmnt, adic comunitii, i-au modificat esenial mesajul, iar opoziia a ncercat s se consolideze i s-i detroneze pe comuniti.

Pentru a determina care au fost mesajele politice promovate de cele trei formaiuni politice ce au trecut pragul electoral i cum au fost reflectate n pres, am monitorizat informaiile electorale difuzate de mass-media n perioada 14 ianuarie- 4 martie 2005.

n aceast perioad, presa de stat s-a manifestat ca agent electoral al partidului de guvernmnt, ignornd sau prezentnd doar n context negativ principalele partide i blocuri electorale de opoziie. Toate cele trei posturi tv cu acoperire naional au difuzat tiri cu coninut sau context pozitiv privind actuala guvernare. La Moldova 1 au foas dofuzate 149 de tiri favorabile PCRM-ului, la NIT- 202, iar la TV 12 au fost emise 98 de tiri favorabile conducerii. Doar la Euro TV numrul de tiri favorabile PCRM (11 tiri) a fost mai redus n raport cu ali doi concureni electorali BMD (33 tiri) i PSDM (18 tiri). Cele mai utilizate surse n tirile cu caracter electoral difuzate de postul public Moldova 1 au fost preedintele, minitrii i oficialitile guvernamentale. inta majoritii tirilor negative la posturile publice Moldova 1 a fost BMD, iar la Euro TV PCRM. Posturile cu acoperire naional au defavorizat partidele de opoziie.

Partidul de guvernmnt a fost favorizat de ctre majoritatea posturilor radio, inclusiv de Radio Moldova, cu 82,3% din totalul de tiri favorabile concurenilor electorali. Radio Moldova a defavorizat opoziia. Posturile private Russkoe Radio, Europa Plus, Hit FM n-au difuzat tiri care s defavorize vreun concurent electoral. De la nceputul perioadei de monitorizare, posturile supuse monitorizrii au difuzat 903 5 tiri favorabile i 406 defavorabile concurenilor electorali.

Spre deosebire de posturile tv i radio, presa scris privat a dat preferin partidelor de opoziie sau nu i-a manifestat simpatia pentru nici unul dintre concureni.

Cel mai mediatizat concurent electoral n perioada 16 ianuarie 4 martie 2005 n presa scris monitorizat a fost partidul de guvernmnt. Astfel, PCRM a beneficiat de cel mai mult spaiu de ziar, unde s-a publicat cel mai mare numr de tiri cu caracter electoral care au prezentat PCRM n context pozitiv (61,5% din totalul spaiului afectat publicrii tirilor electorale i 142 din totalul de 231 tiri publicate n presa monitorizat, favorabile tuturor concurenilor electorali).

Ziarele publice Moldova Suveran, Nezavisimaia Moldova au prezentat n context pozitiv aproape n exclusivitate partidul de guvernmnt, utiliznd n calitate de surse de informaie doar reprezentani ai acestui concurent electoral sau oficiali din structuri guvernamentale. Ziarele private Timpul, Sptmna i Moldavskie Vedomosti au prezentat n context pozitiv, n special, concurenii electorali din opoziie, iar PCRM - mai mult n context negativ.

De asemenea, limitarea de ctre CEC a timpului dedicat dezbaterilor electorale, precum i permiterea acestora numai dup expirarea termenului prevzut de Codul electoral pentru nregistrarea concurenilor electorali vine n contradicie cu scopul unei informri ct mai obiective i mai depline a alegtorilor privitor la ofertele electorale ale partidelor de opoziie. Suplimentarea timpului pentru dezbateri s-a fcut cu mult ntrziere.

Astfel, n campania electoral pentru alegerile parlamentare din 6 martie 2005, la care au participat 23 de concureni electorali: 11 formaiuni politice i 12 candidai independeni, noul prag electoral l-au depit numai 3 concureni: Partidul Comunist (PCRM), Blocul Moldova Democrat (BMD) i Partidul Popular Cretin Democrat (PPCD). De aceea, am decis s fac o analiz comparativ a discursurilor emise anume de aceti actori politici.

Analiza discursurilor politice ale PCRM, PPCD i ex-BMD a fost efectuat innd cont de urmtorii factori:

- oferta politic;

- strategiile de promovare a mesajului politic;

- contextul politic intern i internaional existent n timpul campaniei din 2005.

n urma desfurrii alegerilor parlamentare din anul 2005, PCRM a acumulat 45,98% din numrul voturilor valabil exprimate. Comparativ cu campania electoral din 2001, cnd PCRM a obinut 71 de mandate, de data aceasta comunitii s-au ales cu 56 de mandate, adic au format majoritatea politic, dar nu i pe cea constituional. O alt remarc este faptul c n mesajul politic al PCRM promovat n cursa electoral din 2005, au survenit schimbri substaniale n ceea ce privete promovarea politicilor interne i externe. La ntlnirile cu alegtorii i n mass-media, comunitii au nceput s msoare salariul mediu n dolari, iar n programul lor a aprul noiuni de genul integrare european, planul de aciuni UE-Moldova, economie de pia, etc [anexa 1]. Puterea de guvernmnt promitea obinerea circulaiei libere, fr vize n statele membre ale Uniunii Europene. n discursul politic promovat la Moldova 1 i nu numai, PCRM se spune c partidul vrea nu doar s consolideze relaiile cu Romnia i Ucraina i s transforme Moldova ntr-un stat al standardelor europene, ci i s se integreze n UniuneaEuropean [anexa 1]. Menionm faptul c n 2001 comunitii vroiau s formeze mpreun cu Federaia Rus i Belarus, Uniunea Rusia-Belarus. Atunci, PCRM se baza pe cultura politic motenit de la RSSM, pe electoratul nostalgic dup vremurile bune. Dar, pe parcursul a celor 15 ani de independen, cetenii au cptat o alt experien personal referitor la sistemul politic, la modul n care trebuie s fie condui. Electoratul a luat cunotin de aa fenomene precum opoziie, pluralism politic, democraie, iar presa a jucat un rol esenial n aceast privin. ntre timp au crescut i cteva generaii care s-au aflat prea puin timp sub influena totalitarismului comunist. Deci, n contextul n care cetenii consider URSS-ul un ru care a dus la foamete, stagnare economic, degradare social, i au vzut cum triete Occidentul, electoratul nu mai era ncntat de ideea unirii cu Rusia i Belarus, care nsemna regres. Rezult c schimbarea mesajului politic ar fi trebuit s le aduc comunitilor un numr mai mare de susintori. Dar n-a fost f fie aa. Chiar dac posed o cultur politic mai mult de subordonare, dect participativ, populaia tie ce nseamn comunism, de aceea, PCRM-itii au prut puin credibili.

ns, comunitii au inut cont i de noul context internaional. Dup ce au fost la putere un mandat, PCRM-itii au neles c nu pot ignora vecintatea Occidentului i nu pot anihila tendinele democratice n procesul de formare a unei noi culturi politice. Reacionnd prompt, politicienii comuniti au ncercat s se adapteze situaiei i s transforme vecintatea UE n oportunitate, iar n programul lor electoral a aprut i obiectivul de integrare european [anexa 1], fapt care le permite s atrag de partea lor i alt electorat, mai neutru, care ar putea adopta un comportament electoral de tip flegmatic.

Precum era i firesc, n campania electoral din 2005, oferta politic a comunitilor s-a axat pe succesele deja obinute: dublarea bugetului de stat, crearea locurilor de munc, majorarea salariului mediu pe ar, asisten medical gratuit pentru ptrurile social-vulnerabile ale polulaiei, etc [anexa 1]. n acest sens, PCRM i-a etalat n discursurile lui performanele guvernrii, pentru a-i convinge pe potenialii si votanii, c aflarea comunitilor, n continuare, la guvernare le va asigura un trai decent, promovnd politica de sporire a pensiilor i salariilor n sfera bugetar etc.

n cei patru ani ce s-au scurs am realizat ceea ce n deceniul precedent nu a reuit nici un partid politic, nici un guvern. Numai PCRM a reuit s apere dreptul oamenilor la o via mai bun. Numai PCRM cu poporul a nceput renaterea economic i spiritual a rii. Numai PCRM mpreun cu poporul poate continua acest curs constructiv... Noi am fcut imposibilul! Am dublat bugetul de stat. Am creat 100 mii locuri de munc. Am dublat salariu mediu lunar pe ar. Am semnat Planul strategic individual de cooperare Uniunea European Moldova, spuneau PCRM-itii n timpul emisiunilor de la Moldova 1 i NIT.

Dup ncercri nu prea insistente de a institui limba rus ca a doua limb de stat i dup reorientarea, deja pro-vestic a comunitilor, electoratul rusofil s-a dezamgit, susinnd alte formaiuni politice. n 2001, segmentelor electorale crora li se adresa PCRM li se mai adresau dou formaiuni politice: Partidul Democrat Agrar i Micarea Ravnopravie, care nu erau n relaii antagoniste cu comunitii i care, mpreun, au acumulat doar 2% din voturi. ns n campania din 2005, contextul intern s-a schimbat. Segmentului electoral tradiional al PCRM, cetenilor rusolingvi, li s-au adresat trei formaiuni care sunt n relaii antagoniste cu comunitii, contestnd schimbarea vectorului politic al acestuia din unul declarat pro-est, n unul declarat pro-european. Prin aceasta se poate explica scderea numrului de susintori ai partidului de guvernmnt.

n 2005 i contextul internaional era altul. Dac n 2001 PCRM avea suportul autoritilor Federaiei Ruse, al liderilor transnistreni i al Bisericii ortodoxe ruse, n 2005 lucrurile stteau invers. Duma rus era suprat de euarea planului Kozak, separatitii erau i ei dezamgii, iar ierarhii Bisericii Ortodoxe au decis s nu se implice n nici un fel n campania electoral, dei anumite fee bisericeti au publicat articole favorabile guvernanilor, au povuit enoriaii cu cine s voteze. Astfel, PCRM l nvinua pe S. Urechean de partizanat moscovit.

Oferta politic a PCRM nclca grav i unele reguli ale logicii raionale. Comunitii afirmau lucruri absurde precum reducerea, cu 15% a impozitului pe venit [anexa 1]. Menionm c n 2005, acest impozit constituia 9-14%, iar cota maxim era de 20% pentru persoanele fizice. Din discursul politic nu au lipsit nici ideile populiste i demagogice, ns, oricum, n comparaie cu scrutinul precedent i cu mesajele celorlali actori politici, comunitii au venit cu propuneri mult mai realiste. Ei nu mai promiteau nvmnt universitar gratis, circulaie pe degeaba n transportul public i alte idei puin realiste care persistau n programul lor electoral din 2001.

De data aceasta, oferta electoral a PCRM a fost ndreptat nu doar spre pensionari, cea mai masiv i disciplinat categorie de alegtori, crora Guvernul le-a mrit pensiile n ajun de alegeri i le-a asigurat un cuantum minim de servicii medicale fr plat. PCRM a avut n vizor i necesitile populaiei rurale: gazificarea satelor, tehnologizarea lucrrilor agricole, or, stenii sunt mai numeroi dect orenii. n acest fel, comunitii au fost votai nu doar de tradiionaliti i flegmatici.

Cel mai mare avantaj pentru PCRM a fost deinerea puterii n minile lor. Chiar dac nu a fost onest, comunitii au utilizat diferite strategii i modaliti, folosind banii publici, administraia public, radioul i televiziunea naional. n conformitate cu articolul 47 al Codului electoral, pentru perioada electoral sunt planificate dezbateri publice ale concurenilor electorali la radio i televiziune. Mass-media nu are voie s reflecteze vizitele de lucru ale candidailor deintori de funcii publice din partea partidului de guvernamnt. ns, anume vizitele de lucru ale guvernanilor reprezentau principalul instrument de abuz la televiziune i radio, prin care acetia i promovau imaginea i oferta electoral n afara timpilor de anten distribuii relativ uniform concurenilor electorali. Adic, s-a mizat pe crearea unei culturi politice de spectacol, care ncepe s ia amploare, mai ales n ultimii ani, ns dezbaterile politice au devenit o satir a democraiei. Apropo, nca n iulie 2004 eful statului i liderul partidului de guvernamnt a promis c va garanta un proces electoral democratic.

Dac PCRM ducea o politic de promovare a imaginii cu mult nainte de nceperea campaniei electorale, concurenii din partea opoziiei s-au activizat substanial n faza final a campaniei, o perioad scurt care ar putea s le ofere condiii prielnice i egale pentru o confruntare electoral cu partidul de guvernmnt. Sondajele de opinie efectuate dup alegerile locale din 2003, la comanda Institutului de Politici Publice, nu au pus n eviden tendine de schimbri dramatice ale rating-urilor principalelor formaiuni politice i ale liderilor acestora. De aceea, ultima etap a campaniei electorale n desfaurare este, far ndoial, cea mai important pentru influenarea deciziei alegtorilor. De fapt, n afara celor trei formaiuni care au trecut pragul electoral (PCRM, BMD, PPCD), ceilali 20 de concureni au contat doar pe realizarea unei campanii foarte reuite, care s le permit s depeasc pragurile electorale. Rezult c nu este suficient ca mesajul politic s fie bun, el trebuie s fie promovat sistematic. Or, n comparaie cu ceilali concureni electorali, PCRM deinea puterea i televiziunea naional; despre personalitatea lui Serafim Urecheanu, liderul BMD se tia nc de cnd acesta era primar de Chiinu; iar PPCD-ul i promova imaginea n strad, prin proteste i scandaluri. Observm c partidele care au depit pragul electoral au mizat pe strategii total diferite.

Totodat, PCRM a ales o strategie axat pe defimarea principalilor oponeni politici, lucru realizat constant prin intermediul mass-media publice, mai ales a audiovizualului. Este dificil de estimat dac defimarea oponenilor le-a adus comunitilor noi adereni, ns cu certitudine acest lucru a contribuit n mod implicit la dispersarea forelor opoziiei.

Prin faptul c PCRM a pstrat majoritatea simpl de voturi n noul legislativ, avnd ansele s formeze toate ramurile puterii, se accentueaz tendina de continuitate n politica guvernrii din Moldova. Dar din alt punct de vedere, ponderea electorala a comunitilor a atins starea de saturaie, mai ales c PCRM-ul a utilizat pe larg factorul administrativ, care nu a contribuit la ridicarea rating-ului acestei formaiuni. Deoarece nu a fost real ca Partidul Comunist s-i realizeze promisiunile fcute n campania electoral din 2001, iar timpul a venit cu alte cerine i ateptri din partea electoratului, modernizarea formaiunii comunitilor a dus la apariia opoziiei de stnga.

Cu toate acestea, se pare c PCRM a calculat posibilele pierderi i a cutat s le compenseze, oferta electorala a PCRM fiind ndreptata mai ales spre pensionari i populaia rural, care de obicei, au un comportament tradiionalist i, respectiv, flegmatic. ns punctul forte al comunitilor a constat n faptul c modificarea mesajului politic, chiar dac le-a micorat puin numrul simpatizanilor, nu a produs disensiuni n rndurile partidului. Toi veneau cu un discurs unic, care nu se contrazicea. Anume din aceste considerente BMD, nu a putut obine o majoritate numeric n parlament.

n 2005, BMD, format din Aliana Moldova Noastr, Partidul Democrat din Moldova i Partidul Social-Liberal a obinut 28,53% din numrul de voturi valabil exprimate, alegndu-se cu 34 de mandate. Chiar dac aceste formaiuni nu au nimic comun cu Partidul Comunitilor, n 2005, oferta electoral a BMD se asemna uluitor de mult cu cea a PCRM. Deosebirea const n faptul c PCRM s-a europenizat recent. n discursurile lor politice, membrii BMD-ului promiteau integrare european, circulaia fr vize n Uniunea European, crearea a 100 mii locuri de munc, reducerea impozitelor pe venit, etc [anexa 2]. Dac PCRM propunea creterea salariilor medii lunare pn la 300 de dolari, membrii Blocului i oscilau promisiunile ntre 250-300 dolari. Platforma electoral a acestor doi concureni pare a fi plagiat ori fcut de comun acord. ns, spre deosebire de comuniti, care aveau deja cu ce se luda n faa electoratului cu o cultur politic de subordonare, BMD-ului nu-i rmnea dect s ironizeze promisiunea electoral a partidului comunitilor n vederea aderrii Republicii Moldova la Uniunea European, pentru c ntr-un mod civilizat vom ajunge n Europa doar sub conducerea democrailor, declara la mitinguri Serafim Urechean. Sloganele i declaraiile politice erau nsoite de afirmaii: Guvernanii susin c ntre 2001 i 2005 au mrit de dou ori salariul mediu, n realitate, ns, n aceeai perioad cheltuielile au crescut cu mult mai mult. Comunitii v-au amgit. Am ajuns cea mai srac ar din Europa. Un partid al trecutului nu poate schimba situaia. Noi v aducem un viitor omenesc!, afirmau BMD-itii n spoturile lor publicitare [55].

Dar, se pare c discursurile BMD-ului au fost mai puin convingtoare dect cele ale comunitilor. Lucrul devine firesc, or, pe parcursul mandatelor anterioare, cnd la putere s-au aflat democraii, populaia a trecut prin cele mai grele ncercri. Haosul democratic, nsoit de schimbarea mai multor guverne, a lansat un teren propice pentru corupie i srcie. Dar, n 2001, stuli de economie de pia i democraie, cetenii au simit necesitatea s revin la acele timpuri feerice n care pinea i salamul era ieftin, iar politica era stabil. Desigur, promisiunile comuniste nu erau realizabile, ns, nimerind ntr-o conjunctur favorabil, partidul majoritar a reuit s instaureze o situaie de stabilitate.

Dar, atunci cnd au format BMD-ul, membrii formaiunilor constituiente au mizat pe o figur politic nou, Serafim Urechean. Persoana respectiv era destul de cunoscut i avea reputaia unui primar ce nu s-a lsat provocat de puterea de guvernmnt care deinea n mini administraia public local. n timp ce Iurie Roca protesta prin copaci, despre Chiinu se vorbea c este un ora european, democrat, unicul asupra cruia comunitii nu au nici o putere.

Mesajele discursurilor politice ale BMD au avut ca scop ncercarea de a-l plasa pe Serafim Urechean n rndul politicienilor duri ai Europei, alturi de Traian Bsescu i Victor Iucenko. n discursurile BMD-ului se spunea: Moldova Democrat are un lider naional S.Urechean. Victoria BMD nseamn alegerea lui S.Urechean n calitate de preedinte al Republicii Moldova. Aceasta ne va permite: Salvarea rii de srcie, ... integrarea n Uniunea European [47]. Prin urmare, membrii Blocului au evideniat din start obiectivul major al subiectului electoral n competiia pentru mandatele legislative: promovarea lui Serafim Urechean la funcia de preedinte al Republicii Moldova, fapt care va duce la eradicarea srciei i integrarea n Uniunea European. Adic el, Urechean, a reuit s cimenteze o echip a celor mai consecveni politicieni, devotai intereselor naionale, adevrai lideri ai opoziiei democratice din Moldova. Remarcabil este faptul c PPCD-ul a refuzat propunerea BMD-ului de a merge la alegeri mpreun. Deci, anume liderii formaiunilor din BMD, sub conducerea liderului naional, pot propune o guvernare nou, de alternativ, capabil s aduc ara la pragul integrrii europene. Acetia au vrut s provoace un comportament electoral inovator reformist, ns alegtorii au fost precaui la promisiunile i discursurile nflcrate ale BMD-itilor.

Chiar dac BMD a pretins c el reprezint adevrata opoziie, ncercnd s adune sub umbrela sa mai multe formaiuni de dreapta, cetenii au fost sceptici. n zadar presa ncerca s-i fac iluzii c se va produce unirea opoziiei. Or, de prea multe ori Dumitru Diacov i Dumitru Braghi au fcut coaliii care nu s-au dovedit a fi viabile, iar primul a emigrat sistematic de la o alian la alta. Precum i n cazul celorlalte precedente, separarea deputailor reprezentani ai Partidului Democrat din componena BMD-ului a avut loc la cteva zile dup validarea de ctre Curtea Constituional a rezultatelor alegerilor din 6 martie 2005. Asfel, grupul Diacov, care n campania electoral a inut discursuri anticomuniste, la 4 aprilie 2005 a votat pentru un preedinte comunist. Incontestabil, simpatizanii i aderenii BMD, opinia public au rmas dezamgii de comportamentul i decizia politic a preedintelui Partidului Democrat, mpreun cu ceilali 7 membri ai partidului, care au preferat oportunismul politic. Menionm c la alegerile parlamentare din 2001, Partidul Democrat nu a izbutit s ating pragul electoral de 6%. Iar n 2005, n componena BMD, formaiunea a reuit s ajung n legislativ datorit presigiului i autoritii liderului blocului, Serafim Urechean i datorit dezideratului de unificarea a tuturor forelor politice democratice din ar n vederea crerii unei fore unice anticomuniste. Acest ideal, dorit i vehiculat de opinia public moldoveneas, a fost sprijinit masiv de electoratul non-comunist. Oamenii au ncercat s ierte unele aciuni mai puin oneste din trecutul politic ptat al unor actori politici adunai pe listele electorale ale blocului. Votul pro BMD poate fi catalogat, de facto, ca fiind mai mult un vot anti PCRM.

ns tentativele BMD-ului de a ajunge la putere s-au dovedit a fi nereuite. n urma campaniilor de denigrare duse de comuniti i cretini-democrai, personalitatea primarului de Chiinu s-a dovedit a fi una corupt, cu dosare, frustrat, plin de fobii. Iar PCRM-ul caracteriza n pres avntul lui Serafim Urechean prin expresii de genul: puciul mmligii, revoluia ppuoiului, rscoala floarei soarelui, revoluia viei-de-vie, titulaturi care nu au adugat numrul de simpatizani ai Blocului. Evident, or electoratul moldovenesc a nvat cte ceva din experienele anterioare, iar opoziia a rmas la nivelul anilor 90. Anume din aceste considerente o parte decepionat a electoratului a lipsit de la urnele de vot.

Structura organizatoric a BMD nu a permis a afirma cu certitudine c n cazul obinerii unei majoriti n viitorul legislativ, formaiunea ar deine capaciti pentru a deveni capabil de a rezolva problemele societii. Subiecii politici adunai sub denumirea de BMD sunt prea diferii ca interese. Pn la ajungerea comunitilor la putere, rezultatul activitii acestor personaje a fost instabilitatea politic ndelungat, criza social-economic prin care a trecut populaia, ineficiena instituional i separatismul, context deloc favorabil pentru BMD. n urma disensiunilor i incoerenei discursului promovat, electoratul a neles c fiecare component a Blocului formeaz un element separat, autonom n luarea deciziilor i n activitatea de partid. BMD nu reprezenta acel centru decizional unic, deci nu-i putea ndeplini promisiunile electorale.

Presa a difuzat nenumrate materiale n care se vorbea c BMD este susinut de Kremlin, care s-a dezamgit n Vladimir Voronin, ultimul refuznd s semneze planul Kozak. Preedintele V. Voronin a acuzat deschis Federaia Rus de implicare n campania electoral din Moldova i de susinerea BMD-ului. Toate aceste acuze i informaii au fcut ca electoratul s-i cntreasc bine deciziile nainte de a aciona.

Alegerile din 2005 au demonstrat corectitudinea tezei, potrivit creia, partidele mici nu au nici o ans de a trece pragul electoral. BMD a fost ca o locomotiv pentru cele trei formaiuni, care, separat, nu aveau anse de izbnd. Dezamgii n partidele democratice, alegtorii care au neles c particip la urmtorul spectacol politic, au preferat stabilitatea comunitilor.

Dar care au fost strategiile, contextual politic i oferta electoral a PPCD? Alegerile parlamentare din 6 martie 2005 i-au adus PPCD-ului 9,07% din numrul de voturi valabil exprimate, adic 11 mandate de deputat. Spre deosebire de PCRM i BMD, care n celelalte campanii electorale au avut i orientri pro-estice, cretin-democraii ntotdeauna au optat pentru o politic pro-european. Dar oferta electoral a PPCD-ului se aseamn cu cel al comunitilor i BMD-itilor, mai ales la capitopul demagogie. PPCD-ul promite reducerea srciei, combaterea corupiei i a crimei organizate, sprijinirea pturilor social vulnerabile, crearea noilor locuri de munc, etc [anexa 3]. Le promite cetenilor un salariu minim pn la echivalentul a 100 euro, un salariului mediu pn la echivalentul a 250 euro. Sursele financiare pot fi asigurate prin reducerea drastica a cheltuielilor bugetare inutile pentru ntreinerea aparatului central al puterii de stat, prin reducerea substanial a fiscalitii, etc. Creterea salariilor i a pensiilor se va efectua treptat pn n 2009, spuneau membrii PPCD la ntlnirile cu alegtorii. La fel ca i ceilali, PPCD-ul promite subvenionarea procurrii unui minim necesar de medicamente pentru pensionari [anexa 3].

ns, dac ceilali actori politici vorbesc, pur i simplu, de integrarea european, n discursurile politice promovate de PPCD-iti integrarea european este vzut prin realizarea unui parteneriat special cu Romnia n vederea elaborrii unei strategii de preaderare a Republicii Moldova la Uniunea European [anexa 3]. ntr-un interviu acordat Flux-ului n timpul campaniei electorale, liderul PPCD, Iurie Roca, afirma ferm: Romnia trebuie s fie locomotiva Republicii Moldova pe calea integrrii, alaturi de Ucraina lui Victor Iucenko, noi trebuie sa insistm asupra integrrii att n UE, ct i n NATO. Cred c, dup ultimele alegeri din Ucraina, ansele noastre au crescut, iar ritmurile de integrare se pot accelera. Nu trebuie s admitem ca ara noastr s fie privit ca un nou Kaliningrad, care s asigure interesele geo-strategice ale Rusiei pe seama meninerii Republicii Moldova sub presiunea ei politic-militar.

Cretin- democraii nu se tem a vorbi i despre abandonarea statutului de ar neutr i aderarea Moldovei la organizaia militar nord-atlantic NATO [anexa 3], or, referitor la problema n cauz, opinia public era dispersat. Aceast opiune nu-i putea aduce mai muli simpatizani, ci din contra, le micora numrul potenialilor susintori. Deci, putem spune c PPCD urmrea nu att s obin o majoritate parlamentar, ct s ajung n fotoliul de deputat i s se poat trgui pentru funcii mai comode, fapt care s-a adeverit la 4 aprilie.

Se poate conchide, c anume n cadrul alegerilor din 2005, PPCD s-a afirmat n calitate de partid. Pentru prima dat, cretin-democraii au renunat la locomotiv. n scrutinele anterioare, PPCD i liderul acestuia, Iurie Roca, ntotdeauna gseau o personalitate-locomotiv, care s trag partidul n parlament. De exemplu, n 1994, acest rol i-a revenit fostului deinut politic, extrem de popular pe atunci, Ilie Ilacu. n 1998, PPCD a intrat n componena Conveniei Democrate din Moldova, iar n calitate de locomotiv a servit ex-preedintele Mircea Snegur. i n 2001 schema s-a repetat, de aceast dat, rolul de locomotiv l-a interpretat generalul Nicolae Alexei. De fiecare dat, dup ce a parazitat pe seama lor, pentru a ajunge n Parlament, PPCD i prsea locomotivele.

ns, n 2005, PPCD-ul a refuzat s se alture BMD-ului i s formeze o opoziie consolidat. Cretin-democraii au ales o alt strategie i au ajuns n parlament de sine stttor, acumulnd un numr record de voturi - 9%. Un factor extrem de important care a provocat un asemenea comportament electoral a fost contextul politic din statele vecine, adic schimbrile produse n urma alegerilor din Romnia i Ucraina. Situaia putea fi una mobilizatoare i pentru Moldova, fapt care a fost sesizat imediat de catre PPCD. Partidul i-a adjudecat, n calitate de catalizator psihologic, culoarea oranj, ctigtoare n Ucraina i Romania. Prin adoptarea culorii oranj- simbolul schimbrii n cele dou state vecine- drept culoare electoral a formaiunii, PPCD-itii au transmis mesaje foarte clare guvernrii. n discursurile lor politice de la televiziune, n presa scris, la ntlnirile cu alegtorii, membrii PPCD-ului au manevrat cu tremeni de genul revoluie oranj. Liderul PPCD, Iurie Roca, chiar a afirmat ntr-un interviu pentru ziarul Moldova Suveran, c revoluia oranj nu este iminenta n Republica Moldova, ns dac alegerile vor fi fraudate, atunci riposta se va face simit. Iar pentru jurnalitii de la Reporter.md, acelai actor politic spunea: De vreme ce avem dictatur - exist i condiia minim pentru o revoluie de catifea [63].

Chiar dac PPCD se pregatea de revoluie, rezultatul alegerilor a confirmat cunoscuta tez c electoratul PPCD variaz ntre 6 i 10%, iar partidul poate experimenta fr un risc mare de a-i pierde alegtorii. Organiznd proteste i adoptnd culoarea ctigtoare a revoluiei din statele vecine, PPCD a ncercat s produc simdromul de infectare emoional n gloate. Pentru c n gloat are loc influenarea emoional reciproc, rezultnd cu intensificarea emoiilor, care mai apoi s determine un comportament electoral inovator reformist. In discursurile lor electorale, PPCD-itii spuneau: Ne-am sturat de aceleai fee n politic. Avem nevoie de o generaie nou de politicieni una care s judece i s acioneze ca noi. Destul de detept, sloganul Da pentru Moldova! [anexa 3] le ofer cretin-democrailor un teren vast de aciune, iar n cazul unor eventuale reprouri din partea susintorilor, ei vor putea s-i motiveze binele fcut pentru ar. Fapt care s-a confirmat la 4 aprilie. Dup ce a strigat luni de zile, n pia, Jos Comunitii, comunitii la gunoi, Iurie Roca i ceilali membri ai partidului, mpreun cu formaiunea lui Dumitru Diacov, voteaz pentru instituirea comunistului Vladimir Voronin n calitate de preedinte al rii, explicndu-i aciunile prin sintagma opoziie constructiv.

La nceputul campaniei, PPCD-ul era ferm contra puterii de guvernmnt. ntrebat de un jurnalist de la Reporter.md, cum apreciaz nceputul campaniei electorale i desfurarea acesteia i dac alegerile din 6 martie vor fi libere i corecte, Iurie Rosca susinea c nceputul a fost unul ilegal i abuziv. Comunitii au inut n secret data alegerilor pn n ultimul moment. Dup care, au declarat-o subit, nclcnd procedura legislativ, cu scopul de a-i surprinde pe ceilali concureni electorali i de a ajunge primii pe list. Liderul PPCD nvinuete Puterea c, continu s controleze Compania Teleradio Moldova i blocheaz accesul normal al opoziiei la televiziune i radio, simulnd un fel de emisiuni cu caracter electoral. Organele de poliie i SIS-ul sunt utilizate ca bte contra opoziiei, Comisia Electoral Central i instanele de judecat sunt i ele unelte docile n minile regimului comunist. Primarii comuniti mpiedic ntlnirile cu alegtorii. Aadar, ntr-o dictatur, alegerile nu pot fi libere i corecte [63].

Dup asemenea declaraii dure, revoluia prea iminent. ns, spre deosebire de BMD, n cazul PPCD-ului discursul politic anticomunist este tradiional i i permite lui Iurie Roca, constant, s acumuleze suficiente voturi pentru a redeveni parlamentar. Timp de mai bine de zece ani de cnd se afl n postrur de formaiune parlamentar, se tie c, cretin-democraii nu au formulat proiecte de lege, ci au votat ntotdeauna contra, au blocat de zeci de ori tribuna central a Parlamentului, au prsit de sute de ori edinele parlamentare, au acuzat mii de persoane de deturnri de fonduri, au scos n strad zeci de mii de protestatari, chiar i atunci cnd motivul protestului era epuizat. Toate aceste activiti au fcut ca votul din 4 aprilie s par straniu, inexplicabil, mai ales pentru cei care s-au lsat manipulai de bunele intenii ale liderului PPCD. Pe parcursul mandatelor de pn n 2005, Iurie Roca, i PPCD se mulumeau cu rolul de observatori pasivi i protestatari activi, dar panici, repetnd scenariile anterioare. n 2005, anticomunistul nflcrat s-a calmat imediat dup ce a fost ales preedintele Parlamentului, eful statului i prim-ministrul.

Prin accentuarea exclusivitii scrutinului, segmentul galben-portocaliu al listei pretendenilor pentru mandatele parlamentare au promovat, tot mai deschis, ideea unor posibile proteste post-electorale. ns chiar dac au fost contra comunitilor i BMD i PPCD, iar cu mandatele obinute PCRM-ul nu forma o majoritate constituional, dup 4 aprilie doar BMD s-a pomenit ntr-o situaie postelectorala nedeterminat i ifonat, n singurtate.

Susintorii PPCD-ului au rmas ocai, or, la nceputul campaniei electorale, Iurie Roca afirma: n calitate de preedinte am dori s nu fie propui lideri politici, efi de partide sau blocuri. eful statului, ntr-o republic parlamentar, are atribuii restrnse, protocolare. Ar fi bine ca acesta s fie echidistant politic pentru a da mai mult stabilitate societii, provenind din mediul universitar sau academic, cel al culturii sau al tiinei [57].

Apropos, la 4 aprilie, cnd a fost ales preedintele rii, pe lng candidatura lui Vladimir Voronin a fost propus i ce a academicianului Gheorghe Duca. n pofida celor declarate anterior, PPCD-ul l-a preferat pe primul, chiar dac n timpul campaniei electorale liderul cretin-democrailor spunea: dac iar va ajunge n vrful piramidei statale un ef de partid, el va avea obsesia de a-i subordona i Parlamentul, i Guvernul, i justiia, i puterea local. Politicienii de prim rang trebuie s activeze n Guvern i Parlament. Iar eful statului nu trebuie s emane voin politic, ci doar s ia act de voina politic a Parlamentului care l-a ales. Adic, exclus Voronin sau Urechean [55].

Oricum ar fi, comportamentul electoral innovator- reformist, dornic de revoluie i schimbri sociale, poate fi cuantificat n nu mai mult de 9% din numrul de voturi valabil exprimate. La rndul su, PPCD-ul trebuie s fie satisfcuta de faptul c i-a pstrat numrul precedent de mandate. Nu a obinut mai mult, dar nici nu i-a pierdut din electorat. Iar voturile pro revoluie i-au asigurat lui Iurie Roca un loc cldu n Parlament, ns nu au fost suficiente pentru ca PPCD-ul s formeze o majoritate parlamentar.

Rezumnd cele expuse n partea practic a lucrrii, am observat c toate cele trei formaiuni politice care au trecut pragul electoral s-au folosit de contextul politic naional i internaional. Oferta politic a actualilor guvernani era foarte asemntoare.Chiar dac au folosit strategii mai mult ori mai puin oneste, PCRM, BMD i PPCD au trecut pragul electoral.

BIBLIOGRAFIE

Monografii

1. Almond, G., 1996, Cultura civic. CEU Press, DU Style, Bucureti;

2. Almond, G., 1996, Dicionar de sociologie, Ed. Univers Enciclopedic, Bucureti;

3. Beciu, C., 2002, Aciune politic i societate mediatic. Ed. Polirom, Bucureti;

4. Beciu, C., 2000, Politica discursiv. Practici politice ntr-o campanie electoral. Ed. Polirom, Bucureti; 5. Bernays, E., 2003, Cristalizarea opiniei Publice. Ed. Comunicare.ro, Bucureti;6. Bondrea, A., 1997, Sociologia opiniei publice i a mass-media. Ed. Fundaia Romnia de Mine, Bucureti; 7. Bulai A., 1999, Mecanisme electorale ale societii moldoveneti. Ed. Paideia, Bucureti; 8. Buzrnescu, ., 1995, Sociologia opiniei publice. Ed. Didactic i Pedagocic, Bucureti;

9. Clegg, B., 2003, Arta de a-i conduce pe ceilali, Ed. Polirom, Iai; 10. Craia, S., 2005, Teoria conumicrii. Ed. Fundaia Romnia de Mine, Bucureti;

11. Dagenais, B., 2003, Campania de Relaii Publice. Ed. Polirom, Iai; 12. Drgan, I., 1998, Tipologii ale comportamentului electoral n Romnia. Construcia simbolic a cmpului electoral. Ed. Institutul European, Iai,;13. Drgan, I., 1990, Opinia Public, comunicarea de mas i propaganda n societile contemporane. Ed. tiinific i Pedagogic, Bucureti; 14. Gheceac, I., 2005, Drept electoral, CE USM, Chiinu;

15. Goodman, N., 1996, Introducere n sociologie. Ed. Lider, Bucureti; 16. Huntington, S., 1994, Viaa politic american. Ed. Humanitas, Bucureti;17. La Bon, G., 1995, Opiniile i credinele, Ed. E.S., Bucureti;

18. Lazarsfeld, P., 2004, Mecanismul votului. Cum se decid alegtorii ntr-o campanie electoral. Ed. Comunicare.ro, Bucureti; 19. Lull, J., Manipularea prin informaie. Mass-media. Comunicare. Cultur. Ed. Antet xx Press;20. Marian, I., 1998, Valori umane n reflecia filosofic. Ed. Multimedia, Bucureti;21. Mgureanu, V., 2003, Declinul sau apoteza puterii. Ed RAO, Bucureti;

22. Mgureanu, V., 1997, Studii de sociologie politic. Ed. Albatros, Bucureti; 23. Mitran, I., 1997, Politologia n faa secolului XX. Ed. Lider, Bucureti;24. Moraru, V., 2001, Mass-media versus politica. CE USM, Chiinu; 25. Neumann, E. N., 2004, Spirala tcerii. Opinia public- nveliul nostru social. Ed. Comunicare.ro, Bucureti;

26. Prvu, I., 2000, Filosofia comunicrii, Ed. Comunicare.ro, Bucureti; 27. Prutianu, ., 2004, Antrenamentul abilitilor de comunicator. Ed. Polirom, Bucureti;

28. Radu, R., 1994, Cultura politic. Ed. Tempus Bucureti; 29. Slvstru, C., 1999, Discursul puterii. Ed. Institutul European, Iai; 30. Schwartzenberg, R.G., 1995, Statul spectacol. Ed. Lider, Bucureti;

31. Stoica, D., 2004, Comunicare publica. Relaii publice. Ed. universitii Al. I. Cuza, Iai; 32. erb, S., 1999, Relaii Publice i comunicare. Ed. Teora, Bucureti;

33. Teodorescu, B., 2002, Marketing politic i electoral. CE SNSPA, Bucureti;34. Thoveron, G., 1996, Comunicarea politic azi. Ed. Antet, Oradea;

35. Vslan, C., 1997, Politologie, Ed. Economic, Bucureti;36. Zpan, L., 1992, Repere n tiina politicii. Ed. Fundaiei Chemarea, Iai; 37. .., .. ?, , 2000, nr.8;

38. ., 1958, . Ed. , ;Dicionare 39. Dicionar de psihologie, 1997. Ed. Babel, Bucureti,;40. Dicionar de neologisme, 1986. Ed. Academiei Romne, Bucureti;41. Noul dicionar explicativ al limbii romne, 2002. Ed. Litera Internaional;Articole, culegeri

42. Comisia Electoral Central, Ghid electoral 2005;

43. Codul electoral, 2003. Ed. Cuant, Chiinu; 44. Drgan, I., 1997, Comunicarea politic i investigarea campaniilor electorale// Revista Romn de Sociologie, nr 3-4, Ed. Academiei Romne, Bucureti, p241-286;45. Pye, L., 1968, Cultura politic// Enciclopedia Internaional de tiine Sociale, vol 12, Bucureti, p 24;

46. Universitatea de Stat din Moldova, 2003, Moldoscopie (Probleme de analiz politic), partea XXI, CE USM, Chiinu;

47. Universitatea de Stat din Moldova, 2005, Moldoscopie (Probleme de analiz politic), partea XXXI, CE USM, Chiinu;

48. Timpul, 13 noiembrie 2006;

49. Timpul, 20 octombrie 2006;

50. Timpul 31 marie 2006;

51. Timpul 24 martie 2006;

52. Timpul, 28 noiembrie 2003;

53. Ziarul de gard, 31 martie 2005.

Surse electronice

54. http://www.alegeri2005.md;

55. http://elections2005.prodemo.md/opinions;56. www.agonia.ro/index.php/essay;57. http://www.azi.md/news?ID=36564;58. http/convorbiri-literare.dntis.ro/ZUBmai5.html;

59. http://www.europa.md/rom/sbmen/15;

60. http://garda.com.md/34/interviu/;

61. http://ijc.md/bulmm/2003iunie/01.shtml;

62. http://www.infonews.ro/modules.php?name=News&file=article&sid=223;

63. http://www.reporter.md/ro//ViewPoints.asp?NewsType;

64. http://ro.wikipedia.org/wiki/Cultura_politic%C4%83;

65. http://www.sferapoliticii.ro/sfera/arhiva.html;

66. http://www.sferapoliticii.ro/sfera/art5-soare.html;

67. http://www.sferapoliticii.ro/sfera/art7-birnir.html;68. www.timpul.md;69. www. Unibuc.ro/eBooks/filologie/dindelegan/39pdf;70. www. Unibuc.ro/eBooks/psihologie/riscanu/7htl.PAGE 25