+ All Categories
Home > Documents > Renasterea Timpurie I- Battista-Alberti

Renasterea Timpurie I- Battista-Alberti

Date post: 05-Sep-2015
Category:
Upload: max
View: 291 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
Description:
arh
45
Epoca Renaşterii
Transcript
  • Epoca Renaterii

  • Epoca Renaterii Este epoca de trecere de la evul mediu spre cultura

    timpurilor noi - Iluministe, nceput n Italia n secolele 14-16, n rile Europei occidentale i centrale - 15-16.

    Trsturile caracteristice:

    1. dominarea caracterului laic;

    2. ideologia umanist,

    3. orientarea spre motenirea cultural antic, de unde i termenul de Renatere.

    Apariia Renaterii n Italia a fost motivat de dezvoltarea vieii urbane i fluxul financiar. Declarate n epoca Renaterii principiile noi etice i estetice a nsemnat mai nainte de toate lupta progresiv pentru distrugerea mrejelor feudal-corporative, pentru dezrobirea personalitii, crendu-se astfel premise pentru societatea burghez.

  • Condiiile social-politice. Renaterea (renessans- renaimente) nseamn ntoarcere la

    valorile civilizaiei antice romane. Tendina a fost sporit de descoperirea n 1419 n biblioteca mnstirii Sent-Gallen a manuscrisului lui Vitruviu. Se ncepe o nou er arhitectural, centrul creia devine Italia.

    Scriitorii italieni Dante, Petrarca, Boccacio, prin operele lor au contribuit la rspndirea literaturii antice.

    Gotica a fost strein arhitectucilor italieni, care aveau n fa operele arhitecturii antice: Coloseumul, Panteonul, vestigiile forumurilor, termelor. n oraele italiene i republicile independente, populaia a pstrat spiritul ntreprinztor se observ o ntoarcere la formele romane.

    Au fost utilizate pe larg praful de puc, inventate busola ce-a condus la descoperirea Americii, i tiparul, ce-a favorizat rspndirea cunotinelor i accelerarea tiinei i tehnicii. Ca urmare apare reforma bisericii, concepia nou despre lume i cosmos.

  • . n arhitectur s-a ntrerupt consecutivitatea n

    dezvoltarea arhitecturii, bazat pe particularitile naturale i exigenele materialelor de construcie.

    A aprut dependena stilistic, baza creia a devenit elementele ordinelor romane: dorice, ionice i corintice. De cele mai mult ori, ca i n arhitectura roman, acestea se foloseau n scop decorativ.

    Periodizarea arhitecturii Renaterii n Italia:1. Protorenessans, sec. 13-14.

    2. Quatrocento (n ital. =anii 400). Renaterea Timpurie, 1420 - anii90 ai secolului al XV-lea

    3. Cincuencento (n ital. =anii 500) Renaterea nalt, (anii 90 ai secolului al XV I treime sau I jumtate a secolului al XVI).

    4. Renaterea Trzie (jumtatea secolului al XVI-lea sfritul secolului al XVI-lea).

  • Idealurile renascentiste i idealurile materialiste din timpul renaterii s-au schimbat substanial, ce-a dat natere la reacie i protestantism. Criza umanitii ncepe cu manifestri din anii 20 ai secolului al XVI-lea. n faza final renaterea cedeaz locul orientrilor stilistice barocco i clasicism.

  • Renaterea timpurie n Italia.QUANTROCENTO. (1420- anii 90 ai secolului al XV-lea)

    Istoria. Focarul timpuriu al culturii Renaterii a fost n oraul Florena. De la sfritul secolului al XIV-lea puterea s-a concentrat n minile bogatei familii de bancheri Medici. Dup 1434 Cosimo Medici devine conductorul oraului.

    Arhitectura a fost inspirat de tradiiile antice i de sistemul ordinelor clasice, eleborndu-se legiti raionale de formare a organismului arhitectural n baza celor mai simple figuri geometrice.

    Noile exigene trezesc la via noi tipuri de cldiri, micorndu-se ponderea obiectivelor de cult religios, dominnd biserici de tip central, acoperite cu cupole.

    Cldirile laice (civile) obin un aspect nou, deschis i comensurabil omului, mai ales reedine palazzo pentru aristocraie.

    Tehnica de construcie se modific. Pereii sunt construii din crmid i sunt cptuii cu piatr sau sunt tencuii. Pentru acoperirea spaiilor interioare se folosete bolta cilindric cu lunete, prin care erau iluminate adugtor ncperile. O mare rspndire n arhitectura bisericilor au obinut cupolele de tip bizantin, care se ridic pe pandantivi.

    Personalitile. Numele arhitecilor devine cunoscut, se construiete mult, unul i acelai arhitect nscrie n palmares zeci de cldiri.

  • Arta bijuteriilor a influenat la nceput arhitectura, muli maetri ncepnd activitatea lor ca ucenici ai juvaerurilor.

    Donatello, Bruneleschi, au fost elevii lui Ghiberti (1378-1455), autorul uilor de la Baptiseriul San Giovanno.

    Muli artiti plastici erau universali: pictori, sculptori i arhiteci, cum au fost cei trei titani ai renaterii: Rafael de Santis, Leonardo da Vinci i Michelangelo Buanarotti.

    Influena colilor de pictur a intensificat aprecierea arhitecturii cldirilor ca oper de art, care putea avea o form arbitrar i nu reeind din cerinele constructive.

    S-au format mai multe cldiri accesorii loggi, fntni, monumente funerare.

    Bolile denot ntoarcere la modele romane.

  • Tipurile de cldiri i tehnica de construcie

    Domin: Cldirile publice, palazzo i ville urbane i suburbane. Planurile. Sunt simple, bazate pe simetruie, i dup anumite

    proporii ale planului. Divizrile sunt puine i rare, cldirea fcnd impresie c este mai mic dect n realitate. Dominanta cldirii este cupola.

    Pereii. Din cuadre prelucrate. Paramentul n partea inferioar a pereilor evideniat prin bosaje (rust). n zonele srace n piatr pereii sunt construii din crmid i tencuii, imitnd piatra.

    Golurile au forme simicirculare sau rectangulare. Se respect axarea pe vertical a golurilor. Ancadramentele antice: rame ieinde deasupra paramentului.

    Acoperiurile joase. Decoraia plastic fresca i mozaicul, n exterior uneori Sgraffito.

  • coala florentin. Florena, n evul mediu era un stat bogat n Toscana, cu

    o activitate economic ieit din comun, numit stihia a 5-A.

    Cosmo Medici a fondat Biblioteca i Academia Platonian, devenise protectorul artitilor plastici i arhitecilor Brunelleschi, Donatello, Michelozzo, Lippi, Mozacio. n timpul descendenilor si, mai ales a lui Leonardo de Medici, Florena devine Athena Renaterii. Era o regiune bogat n marmur, ceace a contribuit la caracterul monumental al arhitecturii.

    Renaterea n arhitectur ncepe cu activitatea lui Filippo Brunelleschi (1377-1446), originar din Florena. Prima construcie realizat n spirit nou este construcia cupolei deasupra catedralei Santa Maria Delli Fiore (Domul din Florena), 1420-1434.

  • Renaerea n Italia

    . Era o bazilic, construit dup proiectul lui Arnolfi de Cambio, rmas timp de 100 de ani neacoperit. Problema care reinea finisarea cldirii: acoperirea centrului bisericii de 42 m n diametru, cu baza la o nlime de 54 m. A fost anunat concurs al soluiei de acoperire.

    Bruneleschi pentru a o acoperi a studiat vestigiile antice din Roma, Panteonul, prezentnd soluia acoperirii printr-o cupol.

    Cupola domului din Florena este prima construcie n care s-a realizat o lucrare inspirat din antichitate.

    Soluia tehnic: Cupola de la 54 m nlime a fost construit de pe schele pandante, susinute n consol, iar cupola prezint 8 fii cilindrice, realizate n continuarea tamburului octogonal, unite

    n partea superioar printr-un lanternou.

  • coala florentin. Santa Maria delli Fiori (Domul din Florena), 1420-1436.

    Este o cupol cuplat ca petalele unei flori, cu nlimea total de 114 m, dintre care 60 revine cupolei. Aceast impresie este subliniat de seciunea vertical a cupolei, ogival, reminiscen a arhitecturii gotice, acoperirea fiilor cu igl roie, muchiile fiind evideniate ca nervurile, din piatr alb.

    Noutate prezint soluia cupolei cu dou straturi cel interior constructiv, exterior decorativ, ntre ele aflndu-se un spaiu necesar pentru ntreinerea construciei, larg de 1 m.

    Lanterna (lanternoul) a fost terminat peste 49 de ani (1469) dup moartea arhitectului.

  • Bazilica San Lorenzo, 1418.

    Arh. Filippo Brunelleschi.

    nainte de ridicarea Domului din Florena, Bruneleschi era deja un arhitect cunoscut. Lui i aparine proiectul bazilicii San Loreno, simpl, cu trei nave, cu tavan pe grinzi. Aspectul interiorului este n spiritul arhitecturii romane arc n plin cintru, coloane pe care se sprijin o arcatur. Arca pe coloane va deveni procedeul preferat al lui Bruneleschi.

  • Este prima oper de arhitectur n forme antice i una din primele care anun atitudinea uman n societate, dedicat copiilor abandonai, care mai nainte erau crescui n mnstiri. Faada cldirii cu 2 niveluri, este orientat spre o pia (Anuniata). La parter se afl o loggie-portic din arcuri largi ce se sprijin pe coloane elegante, ridicate pe un podium nalt din trepte, procedeu ancorat n arhitectura roman.

    Ospidali degli innocenti, (Orfelinat)

    1421-1445.

    Arh. Filippo Brunelleschi.

  • Etajul este cu rare ferestre ptrate. ntre arcurile loggiei au fost incluse medalioane ceramice ale Lucca della Robia (1400-1482) cu imaginea pruncilor.

    Porticul se impune prin proporii uoare, simplitatea compoziional i claritatea diviziunilor pe orizontal i vertical, care-i confer un aspect binevoitor.

    Ospidali degli

    inocenti

    1421-1445

  • Capela Pazzi.

    1429-1446

    Se afl n curtea bisericii Santa Croce. Este mic, dar uimitor de armonioas i cu aspect optimist, amplasat n fundul curii alungite ale mnstirii.

    Este dreptunghiular n plan, ncununat cu o cupol. Faada este alctuit dintr-un portic cu 6 coloane corintice, care susin antablamentul nalt. Intercolumniul central este lrgit, evideniat prin arc.

    Coloanele elegante, zvelte, mpreun cu decoraia plastic florentin, sunt un exemplu al simului msurii, i de utilizare creativ a ordinului antic.

  • Cu utilizarea ordinului a fost soluionat i spaiul interior: pilatrii divizeaz n sectoare egale pereii, decorai cu medalioane i nie.

    Cupolele sunt pe pandantivi.

  • Cu utilizarea ordinului a fost soluionat i spaiul interior: pilatrii divizeaz n sectoare egale pereii, decorai cu medalioane i nie.

    Cupolele sunt ridicate pe pandantive, elementele ordinului sunt evideniate prin culoare

  • Palazzo Pitti, atribuit lui Fillipo Bruneleschi.

    Aspect de cetate, evolie a donjonului i castelului.

  • Palazzo Medici-Riccardi,Arh. Michelozzo1444-1459. a devenit model al palatelor renascentiste, cel

    mai important tip de cldire

  • Palazzo

    Medici-Ricadi

  • Palazzo Strozzi

  • Caracteristica palazzo.

  • n 1497 Florena este cucerit de armata francez a lui Carol VIII, cu pretenii asupra tronului din Neapole. n urma alungrii familiei Medici, republica a fost condus de clugrul Savonarola, dar Medicii, repui n drepturi a supus Florena n 1530. Oraul a fost asediat n timp de 11 luni, pentru care Michelangelo a fost inginerul militar al oraului. Restrngerea libertilor civile a urmat n timpul lui Cosimo I Medici, dup care Florena pierde din fosta sa importan ca centru artistic.

  • Leon Batista Albertti.

    Leon Batista Albertti. 1404-1472. Este autorul tratatului arhitectural Zece cri despre arhitectur.

    Opera sa: Palazzo Rucellai, 1446-1451, realizarea proiectului de ctre B. Rossellino. Palatul a fost construit cu pstrarea planului tradiional patrulater, ridicat n trei niveluri, cu curte interioar. Nou este tratarea compoziiei faadei: pentru prima dat este introdus ordinul n decoraia plastic a faadelor. A fost folosit etajarea pilatrilor a trei ordine, dup modelul faadei Coloseumului din Roma, amplasai n plinurile dintre ferestre, ndeplinind un rol tectonic iluzoriu, cu rolul peretelui portant.

  • Florena, Palazzo Rucelai, arh. Leon Batista Alberti

  • Mantuia.

    Arh. Leon B. Alberti

  • Luciano da Laurana,

    activeaz n Urbin.

    Opera: Palatul din Urbino, anii 1447-1468, n care noile tendine, la nivel decorativ, se mpletesc cu formele locuinei medievale.

  • Urbino,

    Palazzo.1447.

    Din 1468 arh.

    Luciano da

    Laurana.

  • Urbino, Palazzo.1447.

    Din 1468 arh. Luciano da Laurana

  • Renaterea n Italia.

    Fortificaiile. Modificarea arhitecturii sub presiunea armelor de foc.

    Arh. Francesco di Giorgio Martinio. Exemple de fortificaii noi sinuoase, joase,

  • Proiecte de orae ideale

    1. Fra Giocondo;

    2. Francesco di Giorgio Martini.

    3. Frabcesco di Marchi


Recommended