RENATEREA TRZIEMijlocul sfritul secolului XVI
RENATEREA TRZIEMijlocul sfritul secolului XVI
La mijlocul secolului al XVI-lea, Renaterea nalt se schimb n Italia cu cea trzie.
Arhitecii lucreaz n condiiile reaciei feudal-catolice, cnd se sting idealurile nalte ale Renaterii, comanditari devenind marii latifundiari i prelaii bisericii catolice.
Au fost scrise tratatele teoretice. Este fondat Academia Vitruvian n 1530, membrii creia tindeau s argumenteze teoretic legitile arhitecturii Romei antice studiind tractatul lui Vitruviu.
Se formeaz canonizarea arhitecturii romane antice, apar tendine spre un decorativism n pictur i arhitectur.
n arhitectur continu deschiderea spre natur, cu modelarea contextului natural al amplasamentului.
n aceast perioad au activat doi mari maetri, ambii autori ale unor tratate arhitecturale Vignola i Palladio, care le-au elaborat n baza propriilor studii ale vestigiilor antice romane. .
Jacomo Barozzi il Vignola (1507, Vignola - 1573, Roma)
Teoretic i arhitect-practic. Debuteaz ca pictor. Vine la Roma, apoi pleac n Frana i lucreaz pentru Franisc I (1541-1543), lucreaz n Paris i Fontainbleau.
dup care se ntoarce la Roma (1550). Dup moartea lui Michelangelo devine arhitectul ef al Bazilicii San Pietro (1564) - ridicnd dou cupole mici.
n acest timp public i capodopera sa teoretic Regola delle cinque ordini darchitettura (1562), ce are un deosebit ecou n evoluia arhitecturii europene.
Opera: 1. Vila papei Iuliu II, (1551-1555). 2. Castelul Farneze din Caprarolla, 1559. 3. Biserica chiesa del Gezu, 1568
Castelul Caprarola din
Viterbo, Vincena, 1559
Iniial a fost o cetate de tip nou, bastionar, construit la nceputul secolului al XVI-lea (dup proiectul lui Peruzzi, 1510-1517). Vigniola a ridicat deasupra platformei cu bastioane romboidale la coluri dou etaje, cu o curte interioar circular, repetnd parial modelul de palazzo.
Importana pentru prima dat, dup epoca antic, a avut loc includerea n natur a arhitecturii castelului: relief n pant, scri, amenajri speciale cu terase plantate cu grdini;cu modelarea spaiului extins asupra mediului aferent.
,
Castelul Caprarola,
1559
Castelul Caprarola, 1559
Vila papei Iuliu II, (1551-
1555).
Vila a fost refcut dintr-un conac, transformat ntr-o reedin de var, soluionat ntr-o legtur armonioas cu natura. Arhitectura devene complimentar amenajrii spaiilolor verzi,
Chiesa (Biserica) del Gesu,
1568, arh. Vignola,
finisat de Giacomo della Porta
Biseric este sanctuarul principal al iezuiilor, arhitectura creia va deveni un model pentru bisericile acestui ordin, aprut n perioada reaciei feudal-catolice din sec. al XVI-lea.
Structura este bazilical, cu trei nave, cu transept, mijlocul bisericii este ncununat cu o cupol. Navele laterale sunt prefcute n capele.
Chiesa
(Biserica)
del Gesu,
1568
Faada dup proiectul arhitectului. Giacomo della Porta, 1568-1584.
ncercarea de unificare a celor dou nave laterale ntr-o compoziie unic.
Palladio, Andrea
(1508, Padova -1580, Vincenza)
Teoretic i arhitect-practic. A lucrat toat viaa n Vicenza, lng Veneia, i doar cteva cldiri au fost construite n vecintatea oraului i n Veneia.
ncepe cariera ca pietrar n Vincenza n a. 1524. Numele lui este un pseudonim, provenit simbolic din Pallas Athena, propus de poerul Trissino, care l ndeamn s studieze ruinele antice din Roma. i urmeaz propunerea i n anii 1541, 1545, 1547, 1549 cerceteaz ruinele, fcnd msurri, pe care le public cu denumirea Antichitile din Roma, culese de autori antici i moderni, cu expunerea studiilor.
A. Palladio vedea n arhitectura antichitii un ideal pe care-l dorea s-l renasc n edificiile proiectate de el, att ca forme, ct i ca tipaj arhitectonic, cldiri cu destinaia preluat din antichitate (teatrul Olimpico).
n operele sale practice tinde spre norma clasic, spre simplitate i simetria strict a faadelor i a planurilor.
Palladio, Andrea Este recunoscut drept un maestru al accentelor
plastice i luminoase, folosind cu abilitate clarobscurul (lumin/ntuneric).
n 1570 devine arhitectul ef al Veneieui, unde construiete cteva biserici i palate.
Opera:1. Bazilica Palazzo della Reggione din din Vincenza (1549).
2. Villa Rotonda, lng Vicenza, 1551-15673. Palatul Valmarana, Vincenza, 1565-1566;
4. Palazzo Chiericati, Vincenza, 1566.
5. Biserica San Giorgio Maggiore, Veneia, 1570. 6. Loggia Bernarda sau Capitaniato, Veneia, 1571.7. Biserica Il Redentore, Veneia, 1576. 8. Teatrul Olimpico, 1579.
Bazilica, Vicenza
fostul Palazzo della
Reggione, 1549
(jos Biblioteca lui Sansovino)
Este reconstrucia unei cldiri administrative (1549), mbracat cu haine noi de Renatere. Era o construcie gotic ce trebuia pstrat. O mas de arcade largi, foarte expresive i potrivite pentru plimbri i meditaii au cuprins vechea cldire, arhitectura crora este inspirat de la biblioteca lui J. Sansovino din Veneia.
Villa Rotonda, lng Vicenza, 1551-1567
Palladio a creat tipul de vil suburban, n care sunt unite ncperile de locuit i de onoare cu cele gospodreti, combinnd vila cu spaiul rustic.
Construit pentru clericul Paolo Almenico, vila se afl n mijlocul unei grdini, ridicat pe un dmb, de unde se deschid largi priveliti n cele patru direcii cardinale.
Villa Rotonda, lng Vicenza, 551-1567, arh. Andrea Palladio.
Vila are o compoziie central, cu patru faade identice, dotate cu porticuri, ridicate pe piedestaluri, spre care conduic trepte monumentale largi, toat cldirea fiind dominat de o cupol tronconic. Arhitectura este n perfect armonie cu mediul nconjurtor,
Villa Rotonda, lng Vicenza,
1551-1567, arh.
Andrea Palladio
Decoraia plastic tectonic, utilizarea ordinului i a elementelor sculpturale, precum i proporiile majore, redau acestei opere de arhitectur aura antichitii.
Palatul Valmarana, or. Vincenza, 1565-1566, arh.
Andrea Palladio
Palladio finiseaz procesul de transformare a castelului feudal n cas urban aristocratic, proces nceput de arhitecii florentinieni. n arhitectura sa casa devin o parte a strzii, element al ansamblului orenesc. Palatul Valmarana este construit n frontul strzii, inclus n construcia perimetral. Intrarea n curtea palatului este direct din strad printr-o loggie n arc. Faada este soluionat cu ordinul colosal, care integreaz dou niveluri ale cldirii, ridicate pe parterul, conceput ca soclu i piedestalul ordinului.
Palazzo Chiericati,
Vincenza, 1566,
arh. Andrea Palladio.
Simplitatea planului, cu interioarele n anfilad, de origine antic. Distribuirea ordenului n dou registre, dup care se afl ncperi de diferite nlimi, cu accentuarea axelor prin statui, sunt prelucrri ale unor soluii devenite caracteristice pentru Renatere (Sansovino, Mechelangelo)
Palazzo Chiericati, Vincenza, 1566, arh. Andrea Palladio
Bazilica San Giorgio Maggiore, Veneia, arh. Andrea Palladio, 1570
Loggia Bernarda sau Capitaniato, Veneia, 1571-1576, arh.
Andrea Palladio.
Teatrul
Olimpico,1579-1580, arhitect
Andrea Palladio
n aceast oper, nceput cu un an nainte de deces, Palladio, a iniiat restaurarea scenei unui teatru antic. Teatrul a fost finisat de Vincenzo Scamozzi n 1585.A avut loc pstrarea caveei (teatronului), cu crearea cenografiei staionare, ce reprezenta imaginea unui ora cu arhitectura urban renascentist, dezvoltat n spaiul de dup culise.
Importana creaiei lui Palladio Palladio a fost apreciat i elogiat n timpul vieii i dup posteritate.
Goethe a scris, comparndul cu poeii, operele sale au ceva divin, ca forma unui mare poet care, confundnd adevrul cu fantasticul, creaz un lucru ce nu este nici una nici alta i a crei existen feeric farmec i ncnt. O alt apreciere: Opera lui Palladio este unul din inelele de aur, fr de care eternul lan al frumosului ar fi iremediabil rupt.
A fost ultimuul mare arhitect al Renaterii i primul mare arhitect al clasicismului, care a influenat arhitectura din toat Europa, supranumit eful colilor modernilor. Palladianismul a fcut coal n sec. XVII n Frana, iar n secolul XVIII - n Anglia i Rusia.
Dup devenirea sa arhitect al Veneiei, public acolo opera sa teoretic fundamental Quatro libri dellarchitettura (Patru cri de arhitectur), 1570.
Creaia teoretic. Repet pe Vitruviu: trei lucruri trebuiesc luate n seam la orice construcie, fr de care nici un edificiu nu va merita s fie ludat i acestea sunt: utilitatea, durabilitatea i frumuseea, ultima reeind din utilizarea ordinelor i respectarea proporiilor.
Concluzii
Arhitectura Renaterii trzii, cu tendine spre pitoresc i decorativism, a fost apreciat ca manifest al manierismului, prin care se sustragea atenia de la problemele sociale.
Aceast tendin a condus la distrugerea nelegerii sintetice a arhitecturii: construcie, funcie i plasticitii.
Se folosesc metode de contrapunct (contrastul), ordinul colosal, care unete 2 niveluri (etaje).
n aceast perioad este realizat deschiderea ctre o integrare a arhitecturii cu natura.