Home > Documents > P1, Unitatea 2

P1, Unitatea 2

Date post: 18-Feb-2018
Category:
Author: felicirotar2007
View: 221 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Embed Size (px)
of 14 /14
7/23/2019 P1, Unitatea 2 http://slidepdf.com/reader/full/p1-unitatea-2 1/14 UNITATEA 2 La finalul acestei secțiuni, veți fi capabili: să identificați caracteristicile competenţei de receptare a mesajului oral; să conștientizați importanța diferitelor tipuri de cunoștințe necesare în receptarea mesajului oral; să identificați tipurile de cunoștințe necesare în receptarea mesajului oral și să explicați rolul acestora în procesul de ascultare; să identificați procesele cognitive specifice receptării mesajului oral la niveluri diferite. COMPETENTA DE RECEPTARE A MESAJULUI ORAL– CADRU GENERAL ,
Transcript
  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    1/14

    UNITATEA 2

    La finalul acestei seciuni, vei fi capabili:

    s identificai caracteristicile competenei de receptare a mesajului oral; s contientizai importana diferitelor tipuri de cunotine necesare n

    receptarea mesajului oral; s identificai tipurile de cunotine necesare n receptarea mesajului oral

    i s explicai rolul acestora n procesul de ascultare; s identificai procesele cognitive specifice receptrii mesajului oral la

    niveluri diferite.

    COMPETENTA DE RECEPTARE

    A MESAJULUI ORAL

    CADRU GENERAL

    ,

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    2/14

    Unitatea 2 2

    0. O DEFINIIE Primul pas n elaborarea oricrei forme de evaluare este definirea constructului, adic a ceea ce sedorete a se evalua. Aadar, o evaluare valid a ascultrii presupune, nainte de toate, o bun cunoatere a

    tuturor aspectelor acestei competene.TEM DE REFLECIE:De ce am avea nevoie pentru a pilota un avion? De ce am avea nevoie pentru a cnta la vioar?Dar pentru a nelege un mesaj oral?

    Un om din Tecuci avea un motor, dar nu i-a folosit la nimic. (Mihai Ursachi)

    Competena de receptare a mesajului oral presupune att utilizarea unor abiliti specifice, cti aplicarea cunotinelor lingvisticei extralingvisticeasupra inputului acustic pentru decodarea

    semnificaiei acestuia.

    Cunotine lingvistice

    Bottom-up

    Tipul textuluiDiscurs

    PragmaticGramaticVocabularFonologie

    Lumea nconjurtoare(scenarii i scheme mentale,

    inferene)Tematic

    Situaia de comunicare(vorbitor, context)

    Cunotine extralingvistice

    Top-down

    Cunotinele lingvisticeimplicate n procesul de ascultare sunt de tipuri diferite, dar printre cele maiimportante se numr cunotinele legate de fonologie, de lexic, de morfologiei sintax, de structura dis-cursuluii de modul n care se realizeaz funciile comunicativen contexte diferite. Cunotinele non-ling-visticesunt reprezentate de cele referitoare la lumea nconjurtoarei la modul n care funcioneaz ea, latematic i la context. Aplicarea acestor cunotine la inputul acustic se face, de regul, n dou moduri,simultan: de la baz spre vrf (bottom-up), pentru decodificare, i de la vrf spre baz (top-down), pentruconstruirea sensului, asculttorul acordnd prioritate unuia sau altuia dintre cele dou tipuri de procesare nfuncie de scopul ascultrii.

    Figura 1 O definiie a procesului de receptare a mesajului oral

    Aplicarea la input

    Receptarea mesajului oral

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    3/14

    Unitatea 23

    1. CE AR TREBUI S TIE ASCULTTORII?

    1. 1. CUNOTINELE EXTRALINGVISTICE

    TEM DE REFLECIE:1. Care credei c sunt elementele tipice implicate n situaia de comunicare a lua masa la restaurant?2. Dac nelegem toate cuvintele dintr-un text nseamn c am neles textul?

    3. Ct de important credei c e rolul contextului de comunicare pentru nelegerea unui mesaj audiat?

    MAI NTI N PRACTIC...Exerciii

    1. Ascultai propoziia i enumerai cteva deducii pe care le putei face pe marginea ei.

    [Bill a luat cina la restaurant.]

    2. Ascultai textul o singur dat i apoi ncercai s-l prezentai colegului dumneavoastr.

    [C++ este un limbaj de programare general, compilat. Este un limbaj multi-paradigm, cu verificarea sta-tic a tipului variabilelor ce suport programare procedural, abstractizare a datelor, programare orientat peobiecte. n anii 1990, C++ a devenit unul din cele mai populare limbaje de programare comerciale, rmnndastfel pn azi. Bjarne Stroustrup de la Bell Labs a dezvoltat C++ n anii 1980, ca o serie de mbuntiri alelimbajului C. Acestea au nceput cu adugarea noiunii de clase, apoi de funcii virtuale, suprascrierea operato-rilor, motenire multipl, abloane i excepii.]

    Ct de uoar/dificil vi s-a prut aceast sarcin? De ce?

    3. Ascultai textele o singur dat i reproducei-lect mai detaliat pentru colegul dumneavoastr.

    [Procedura este, de fapt, foarte simpl. Mai nti, trebuie s le grupai n funcie de materialul din caresunt fcute. Desigur, o grup poate fi suficient o dat. Este important s nu suprancrcai i, deci, s punei ctmai puine lucruri de mai multe ori dect prea multe lucruri o dat.]

    [Asigurai-v c ceea ce ai ncrcat este aezat orizontal i c marginile nu sunt ndoite. Nu combinaimai multe tipuri i dimensiuni; toat stiva din tav s fie de acelai tip i dimensiune. Ajustai ghidajul pentrulime, astfel nct s se ncadreze fix totul. Asigurai-v c ghidajul nu ndoaie.] Ct de uoar/dificil vi s-a prut aceast sarcin? De ce?

    4. Ascultai din nou textele de mai sus, primul reprezentnd un fragment din instruciunile deutilizare a unei maini de splat, iar al doilea un fragment din instruciunile de utilizare a uneiimprimante, i reproducei-le ct mai detaliat pentru colegul dumneavoastr. Ct de uoar/dificil vi s-a prut aceast sarcin? De ce?

    5. Ascultai textul i spunei la ce se refer urmtoarele cuvinte:asta, aia, baba, din tia, mine, flori pentru biseric

    [- Nu tiu exact cu ce m-mbrac... c m coc, c nu m coc...asta... (Cu aia...?) Babace s fac, sraca? M-a

    duce s mai mi caut niteee... trampeni din tiada(i io m duc mine) cre c... nu crec gsesc (i io mduc mine, mine aa o s m duc: de diminea, m duc s cautflori pentru biseric...)]

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    4/14

    Unitatea 2 4

    6. Cum ai interpreta afirmaia de mai jos, n contextele urmtoare:

    a. vorbitorului i place grdinritul i a fost secet mare;b. vorbitorul are bilete la un meci n aer liber;c. vorbitorul i interlocutorul sunt la picnic;d. vorbitorul arat civa nori pe cer;e. asculttorul tie c oamenii mai poart conversaii lipsite de sens despre vreme, pentru socializare;f. comentariul apare n contextul unei discuii despre schimbarea climei.

    (ex. tradus i adaptat din John Field Listeningin the Language Classroom, 2009)

    O s plou!

    I ACUM, N TEORIE...

    Nu gsim sensul n lucrurile n sine, nici nu l atribuim noi lucrurilor, ci sensul se construiete n relaiadintre noi i lucruri. (Buber, 1947)

    Cnd vulpea deschise ua, ddu peste un purcelu grsu i apetisant.- O, nu! ip purceluul!- O, da! spuse vulpea. Ai ajuns n locul potrivit!

    (Keiko Kasza, Ziua mea norocoas, apud Moreillon, 2007)

    Este bine cunoscut faptul c orice proces de comprehensiune presupune o cantitate destul de impor-tant de cunotine generale non-lingvistice despre lumea nconjurtoare. Acestea pot influena nelegereamesajului n dou moduri eseniale:

    pot limita interpretarea mesajului, pot mbogi interpretarea mesajului, completndu-l pe acesta cu informaii deduse, care nu

    sunt menionate explicitn textul ascultat.

    1. 1. 1. Inferenele/Deduciile

    Inferena/Deducia este un proces creativ prin care creieruladaug informaii ce nu se regsesc n text, dar care i confer acestuiacoeren. Astfel, cu ajutorul ei, asculttorul trece dincolo de ideile ex-plicit exprimate, pentru a stabili legturile (implicite) dintre acestea.Cum un text nu poate conine toate informaiile necesare construcieide sens, acesta omite, de obicei, acele informaii pe care asculttorulse presupune c le poate aduga singur. n exemplul de mai sus, Bill aluat cina la restaurant., asculttorul va face automat inferene de tipul: Bill a mncat la restaurant., Bill nu a

    gtit., Bill nu a splat vase., Bill a pltit pentru cin. etc., aceste informaii nefiind menionate explicit n text,dar putnd fi deduse datorit cunotinelor generale ale asculttorilor despre lume. Inferenele pot fi de maimulte tipuri. Hildyard i Olson (1978) le clasific n:

    inferene logice/informaionale:Maria este sora lui Mihai. inferen logic:Mihai este fratele Mariei. inferene explicative: Podeaua era murdar pentru c Maria folosise mopul acela. inferen explicativ:

    Mopul era murdar. inferene pragmatice: I-a luat mamei o or s ajung de la aeroport la mine! inferen pragmatic:

    Pentru c aeroportul este foarte departe de casa mea, o or nseamn, n condiiile date, foarte puin timp.

    Inferenele reprezint un proces cre-ativ prin care creierul adaug infor-

    maii care nu se regsesc ntext, dar care ajut la inter-pretarea acestuia.

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    5/14

    Unitatea 25

    O alt mprire a tipurilor de inferene pe care receptorul le poate face se bazeaz pe rolul acestora ndecodarea semnificaiei:

    inferene de legtur eseniale pentru nelegerea mesajului, inferene de elaborare care nu sunt eseniale pentru nelegerea mesajului, dar care mbogesc inter-

    pretarea acestuia.

    Prin urmare, ar fi de dorit ca specialitii care elaboreaz teste de evaluare s in cont de toate aspec-tele de mai sus atunci cnd decid tipul informaiilor ce trebuie adugate de ctre asculttor la diferite niveluride dezvoltare cognitiv.

    1. 1. 2. Tematica

    Cunotinele despre lume pot ns nu numai s mbogeasc semnificaia, ci i s limiteze interpre-tarea textului. Experimentul din exerciiul 2 a demonstrat c, atunci cnd tematica unui text i este familiarasculttorului, cunotinele generale despre acel subiect pot fi folosite pentru facilitarea comprehensiunii.Tema general (n acest caz, C++) face disponibile imediat anumite sensuri ale cuvintelor, limitnd spaiulmental n care se efectueaz cutarea semnificatului.1. 1. 3. Scenariile mentale Termenul de scenariumental(script) a fost propus de Roger Schank, n 1970, i s-a nscut din ncer-carea de a crea programe de calculatoare, care s neleag limbajul uman. Problema principal a fost aceea cprogramele respective nu includeau cunotinele pe care un receptor uman le aplica n mod automat pentrunelegerea mesajului, fr a contientiza acest lucru. S lum acelai exemplu, de mai sus: Bill a luat cina larestaurant. Bill a gtit? Bill a mncat? Bill a pltit pentru cin? Bill a comandat ceva la cin? Bill a vorbit cuun chelner?etc. Rspunsurile la astfel de ntrebri se afl automat n mintea asculttorilor, sunt subnelese,nefiind nevoie ca aceste informaii s se menioneze explicit n text,ntruct printre cunotinele despre lume ale asculttorilor se afl, nmod normal, i cunotinele legate de aceast situaie (de comunica-

    re) cunoscut, mersul la restaurant: asculttorii tiu c ea presupuneideea de a discuta cu un chelner, de a comanda ceva, de a mnca, de aplti pentru mas etc.

    La fel, n momentul cnd cineva spuneAm rspuns la telefon.,asculttorul va subnelege automat: Cineva a format un numr. S-a

    fcut conexiunea. Telefonul a sunat. L-am auzit. Am rspuns. Am zis Alo?. Numai n situaiile n care eve-nimentul descris nu coincide cu scenariile mentale ale asculttorilor se menioneaz anumite detalii: Bill aluat cina la restaurant, dar a plecat fr s plteasc. sau Dei nu am auzit c sun telefonul, am rspuns.Unscenariu mental reprezint, aadar, o succesiune predeterminat i stereotipizat de aciuni, care defineteo situaie (de comunicare) cunoscut, pe scurt, o poveste tare plicticoas (Schank i Abelson, 1977: 422).Scenariile sunt foarte numeroase n mintea asculttorilor: ei au scenarii pentru restaurante, pentru zile de

    natere, pentru un meci de fotbal, pentru un curs, pentru cumprturi i, n general, pentru orice eveni-ment care se petrece cu oarecare regularitate n viaa acestora.

    1. 1. 4. Schemele mentale Lipsa unei informaii eseniale care s ajute asculttorul s ncadreze mesajul n schema mentalpotrivit, face dificil, dac nu chiar imposibil, comprehensiunea acestuia (vezi exerciiile 3 i 4 de mai sus)Schemele se definesc ca structuri de reprezentare a cunotinelor la nivelul memoriei. Se presupune c un

    vorbitor posed scheme mentale pentru majoritatea lucrurilor pe care dorete s i le reprezinte n memorie,adic pentru concepte generale, situaii, evenimente, succesiuni de evenimente, aciuni, succesiuni de aciunietc. Ca i scenariile, schemele ghideaz interpretarea textelor, permind formarea unor orizonturi de atep-tare privind oamenii, situaiile, evenimentele etc. Potrivit lui Rumelhart (1977), schemele mentale reprezint

    componentele de baz care alctuiesc sistemul uman de procesare a informaiei i elementele-cheie n proce-sul de comprehensiune.

    Un scenariu mental reprezint ouccesiune predeterminat i stereo-

    tipizat de aciuni, caredefinete o situaie (decomunicare) cunoscut,amiliar receptorului.

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    6/14

    Unitatea 2 6

    MR

    rouverderotundzemos

    a mncaa culege

    a cumpraa gti

    pomlivad

    plcinttart

    AdamEva

    Paradisparprun

    portocalstrugure

    ComputerMac

    succidru

    GoldenDeliciousJonathanPinova

    Un mr pe zi ine

    doctorul departe.Mrul putred le stric

    i pe cele bune.

    Figura 2 Un exemplu de schem mental pentru conceptul mr

    Aadar, schemele mentale pot fi folosite n dou moduri pentru a contribui la nelegerea mesajului:pentru a crea un orizont de ateptare privind ceea ce urmeaz a fi ascultat (De exemplu, tiind c voi ascultao prelegere despre fluturi, mi voi activa automat schema mental relevant pentru a fi pregtit pentru ceeace urmeaz s ascult.) sau pentru a completa n discurs informaiile pe care vorbitorul nu le exprim explicit(Bunoar, un vorbitor ar putea spune:Avea obrajii ca merele., lsnd asculttorul s suplimenteze enunulcu informaia roii.).

    1. 1. 5. Contextul Exerciiile 5 i 6 demonstreaz importana cunoateriivorbitoruluii a situaiei de comunicarendecodificarea i construirea sensului din mesajul ascultat.Cunoaterea vorbitorului:

    caliti, valori i atitudini ale vorbitorului: Enunul Cui i pas de emisia de gaze, oricum?trebuie inter-pretat ca fiind ironic dac este formulat de un vorbitor preocupat de poluarea mediului, de exemplu.

    rolul vorbitorului: Enunul Minile sus!primete o interpretare diferit dac vine din partea unuiprofesor fa de situaia n care acesta ar veni din partea unui jefuitor de banc, de pild.

    experiena i contextul comune, mprtite de vorbitor i de interlocutor: De exemplu, asta dinexerciiul 6 nu poate fi neles nicicum n afara contextului comun - se poate presupune c e vorbade o hain, dar nu se poate ti exact despre ce fel de hain e vorba dect dac asculttorul are acelai

    context ca i persoanele care poart conversaia. La fel, dac n situaia (a) din exerciiul 7, un rspunspotrivit ar fiMinunat!,n situaia (b), un astfel de rspuns ar fi inadecvat, tocmai pentru c ascultto-rul interpreteaz mesajul simplu O s plou!i prin prisma a ceea ce tie deja despre vorbitor.

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    7/14

    Unitatea 27

    1. 2. CUNOTINELE LINGVISTICE

    TEM DE REFLECIE:1. Trebuie s nelegem fiecare alofon pentru a nelege un cuvnt. Suntei de acord?

    2. Trebuie s nelegem fiecare cuvnt dintr-un text pentru a nelege textul. Suntei de acord?3. Putem nelege un text i fr a nelege relaiile gramaticale dintre cuvinte. Suntei de acord?

    MAI NTI N PRACTIC...Exerciii

    1. Scriei dup dictare un text n esperanto. Verificai la final dac ai segmentat fonic corect i ai iden-tificat cuvintele. Ce v-a ajutat/ncurcat?[En iu bela kaj suna tago, kiam miaj du filoj estis infanoj, ili ludis sur la planko de granda preejo. Dum longa

    tempo, ili atente rigardis formikojn, kiuj rapide iris kaj revenis de unu flanko al la alia de malgranda loko, sedili neniam trapasis nigran linion. http://facila.org/?p=1621]

    2.Ascultai textul i rspundei la ntrebrile de mai jos:[Ieri l-am vzut pe plesterul cel galvi. Se caltriforea alingul unui magovar. Prea un pic regolvat, aa c nu l-am

    julvbit. Poate mai trziu l voi duveri i vom prenui despre tot. tiu c servurete s tureveasc la proiect...]1. Pe cine am vzut ieri?2. Ce fcea el? Unde?3. Cum prea el?4. De ce nu l-a julvbit autorul?5.

    Ce se va ntmpla mai trziu?6. Ce servurete plesterul?Ai rspuns corect la ntrebri? De ce? Ai neles textul? De ce?

    3. Ascultai urmtorul text din care lipsesc cuvinte mai dificile i apoi transmitei-i colegului dum-neavoastr ideile principale. Ai ntmpinat greuti? De ce?[Aceasta este munca pe care am nceput-o anul trecut. Din momentul n care am preluat aceast funcie, am

    fcut o prioritate din problema teroritilor care ne blablablanaiunea. Am fcut blablablapentru blablablarii noastre i am reuit s blablablacare blablablas ia viei.]

    ncercai din nou! Ai transmis mai eficient mesajul?

    [Aceasta este munca pe care am nceput-o anul trecut. Din momentul n care am preluat aceast funcie, amfcut o prioritate din problema teroritilor care ne ameninau naiunea. Am fcut blablablasubstaniale pen-tru blablablarii noastre i am reuit s distrugem toate comploturile careameninaus ia viei.]

    Dar acum?[Aceasta este munca pe care am nceput-o anul trecut. Din momentul n care am preluat aceast funcie, am

    fcut o prioritate din problema teroritilor care ne ameninau naiunea. Am fcut investiii substaniale pentru agaranta sigurana rii noastre i am ncercat s distrugem toate comploturile care ameninau s ia viei.]

    (exerciiu tradus i adaptat din Penny Ur A Course in English Language Teaching)

    4. Care e rspunsul corect pentru replica de mai jos? De ce?De ce nu mergi n staiunea unde ai fost i anul trecut?

    a. Ce idee bun! Nu m-am gndit la asta!b. Pentru c nu mi-a plcut plaja.

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    8/14

    Unitatea 2 8

    I ACUM, N TEORIE...

    I. Cunotine de fonologie

    Accesarea sensului cuvintelor auzite se face ntotdeauna att prin ruta lexical, care presupune aso-cierea ntregului cuvnt cu o anumit reprezentare mental, ct i prin cea sub-lexical, care presupuneidentificarea cuvntului pornind de la alofonele care l compun. Totui, cuvintele se stocheaz n memorie cucomplexul sonor deja asociat, aa nct nu e nevoie ca, de fiecare dat, s se identifice fiecare alofon din com-ponena lor. Teoriile recente susin c asculttorul nativ opereaz la nivelul silabelor. Deseori, reprezentareamental i este deja asociat cuvntului nainte ca acesta s fie pronunat n ntregime.

    Deosebit de important este i intonaia, care are mai multe funcii: separ unitile ideatice din lanul vorbirii, marcheaz informaiile eseniale, imprim o caracteristic emoional diferitelor segmente din lanul vorbirii, asigur coeziunea unui fragment de discurs etc.

    II. Cunotine de lexic Decodarea sensului presupune identificarea n minte a acelei intrri de dicionar care s se potri-

    veasc, din punctul de vedere al formei i al coninutului, cuvntului pe care asculttorul l aude n timpreal. Cutarea i selecia se fac plecnd de la informaiile de ordin morfologic, sintactic i lexical oferite decuvnt, informaii care, mpreun, conduc, de cele mai multe ori, spreun singur rezultat. Asculttorii recunosc i decodeaz mult mai repe-de cuvintele des ntlnite dect pe cele relativ rare, fapt care se explicprin felul n care acetia stocheaz lexemele n memorie, n funcie deprincipiul frecvenei.

    III. Cunotine de gramatic Cunotinele de gramatic le permit asculttorilor s segmenteze discursul n uniti ideatice, nstructuri sintactice semnificative, s prezic tiparul propoziional, s prezic elementele care urmeaz sapar n lanul vorbirii (De exemplu, auzind verbul am pus, asculttorul va ti c acesta cere dou elemente:unul care s precizeze obiectul (complementul direct) i unul care s precizeze locul (complementul circum-stanial).) i s verifice ipotezele formulate pe parcurs.

    IV. Cunotine de ordin pragmatic Odat descifrat sensul literal al unitilor ideatice/structurilor sintactice ascultate, acestea vor fi in-tegrate n contextul mai larg n care ele apar. Pentru aceasta, asculttorul i folosete cunotinele de ordin

    pragmatic, adugnd o serie de informaii suplimentare, care s transforme unitile ideatice/structurile sin-tactice n mesaje relevante i adecvate pentru un anumit context.n exemplul de la exerciiul 3, enunulpoate fi interpretat n cel puin dou feluri, n funcie de context: poate avea funcia comunicativ de a face osugestiesau pe aceea de a cere o explicaie.

    V. Cunotine discursivePentru a contura structura textual a mesajului ascultat, asculttorul trebuie s disting ntre infor-

    maiile relevante i cele mai puin relevante, s identifice structura ierarhic a informaiilor coninute n text,s stabileasc felul n care fragmentele se combin ntre ele pentru a crea sens i s decid care din prilecomponente ale textului sunt importante pentru scopul vorbitorului/asculttorului. Aadar, pentru a crea ostructur textual complet, acesta trebuie s neleag felul n care discursul este structurat i felul n care ideile

    relaioneaz ntre ele, s cunoasc marcatorii discursivi i conectorii, mrcile coeziunii i ale coerenei etc.

    VI. Cunotine despre tipul textului (gen, modalitate de expunere) Pentru o structurare ct mai complex i mai complet a mesajului ascultat, cunotinele despre tipultextului joac un rol esenial.De exemplu, tiind n timp util c discursul are forma unei argumentri, deci

    Studiile recente arat c e nevoie

    ca asculttorii s neleag 95-98%dintre cuvintele unui textaudiat pentru a-l nelege cuadevrat. (Schmitt, 2008)

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    9/14

    Unitatea 29

    nelegerea are loc linear, sensul ncepnd s se construiasc la nivelul microstructurii, reprezentate

    de fonem/alofon, i se mbogete treptat, pn la nivelul macrostructurii, adic pn la identificarea sen-sului global al mesajului n context. Acest model al construc-iei de sens pune accent pe informaiile lingvistice pe carereceptorul le posed, adic pe cunotinele sale de fonetic,ortografie, sintax i semantic.

    Comprehensiunea, n acest caz, este privit ca o n-lnuire generatoare de sens, n careoutputuldintr-o etapdevine inputulpentru etapa imediat urmtoare, dup cumurmeaz:

    recunoaterea sunetelor i cuvintelor; recunoaterea pertinenei textului n integralitatea sa;

    comprehensiunea textului ca entitate lingvistic; interpretarea mesajului n context (CECR2003: 78).

    Pentru o viziune mai detaliat asupra procesului ce st la baza construirii sensului unui mesaj oral,cele patru etape identificate i prezentate de CECRpot fi descompuse n mai multe sub-etape, respectiv:

    recunoaterea fonemului/alofonului; asocierea unei combinaii de foneme cu o reprezentare mental sau, altfel spus, identificarea

    unui lexem; gruparea cuvintelor n sintagme, propoziii, fraze, n vederea nelegerii mesajului; interpretarea mesajului; deducerea anumitor informaii absente din mesaj, pe baza cunotinelor pe care receptorul

    le are despre lume; construirea unui model mental, adic identificarea ideilor principale, corelarea lor cu cele

    precedente, ierarhizarea informaiei transmise; recunoaterea structurii mesajului i posibilitatea diferenierii ntre idei principale i idei se-

    cundare/detalii (cf. Weir, Khalifa 2008: 3).

    Procesarea de tip top-down, pe de alt parte, avanseaz ideeac, de n majoritatea cazurilor, mai multe tipuri de cunotine suntactivate simultan, macrostructura (contextul) jucnd un rol defini-toriu n receptarea mesajului. Cu ajutorul cunotinelor sale desprelume, receptorul formuleaz anumite ipoteze referitoare la ceea ceurmeaz s asculte, descifreaz nelesul cuvintelor necunoscuteetc., prin urmare construiete progresiv sensul mesajului pe care lascult. Astfel, cnd un receptor va asculta fraza Fiind furioas, a

    Ascultarea este un proces de decodare asunetelor pe care o persoan le aude n modliniar; unitile fonemice sunt decodate ilegate ntre ele pentru a forma cuvinte, cuvin-tele se leag ntre ele pentru a formapropoziii,propoziiile formeazfraze,iar frazelealctuiesc textul completeste un

    proces liniar, n care sensul reprezintultimul pas.

    Receptorul reconstruiete, n modactiv, sensul pe care vrea s-l

    transmit emitorul, iar nacest proces de reconstrucie

    i folosete i cunotinele anterioaredespre contextul tua an care areloc ascultarea.

    c va asculta o contextualizare a problemei, unul-dou argumente contra poziiei adoptate i demontarealor, cteva argumente pro, cteva exemple i, probabil, o concluzie, asculttorul i va ierarhiza mai uorinformaiile, construind fr prea mare greutate reprezentarea mental a mesajului audiat.

    2. CE POT S FAC ASCULTTORII? - PROCESE I STRATEGII

    2.1. PROCESAREA DE LA BAZ SPRE VRF (BOTTOM-UP)

    2.2. PROCESAREA DE LA VRF SPRE BAZ (TOP-DOWN)

    TEM DE REFLECIE:1. Ce procese credei c implic ascultarea?2. Ce credei c presupune o procesare de tip bottom-up? Dar una de tip top-down?

    3. Cnd credei c utilizeaz asculttorii cu predilecie unul sau altul dintre cele dou tipuri de procesare?

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    10/14

    Unitatea 2 10

    luat pistolul, a intit i, el va presupune, bazndu-se pe informaiile pe care le are despre lume i despre ceeace ar trebui s se ntmple ntr-o astfel de situaie, c urmeaz s citeasc: a tras. n cazul n care ateptrilesale vor fi nelate, iar el va citi a fcut o piruet, n loc de a tras, receptorul va fi nevoit s actualizeze i sreinterpreteze ntreaga afirmaie (cf.Buck 2003: 3).

    n realitate, ns, aplicarea cunotinelor lingvistice i non-lingvistice la inputul acustic se face, decele mai multe ori, n ambele moduri, simultan, de la baz spre vrf (bottom-up) i de la vrf spre baz (top-down), asculttorul acordnd prioritate unuia sau altuia dintre cele dou tipuri de procesare n funcie descopul ascultrii: procesul de receptare se organizeaz n mai multe etape care n timp ce se desfoarconform unei secvene liniare (de jos n sus) sunt mereu actualizate i reinterpretate (de sus n jos) n func-ie de realitate, de ateptri i de comprehensiunea nou (CECR 2003: 78). n acest sens, Figura 3 ofer un model elocvent pentru felul n care sensul simplu, literal, extras dincuvintele vorbitorului, se mbogete n funcie de diferite variabile ale situaiei de comunicare, pe care le-amdiscutat pe rnd n acest capitol.

    *

    *

    *

    INFORMAIE PROPOZIIONAL(din input)

    REPREZENTAREA SENSULUImbogit de inferene i cunotine

    despre lumeLegat de situaia de comunicare

    SINTAX/INTONAIE(legat de context)

    SELECIAIntenia vorbitoruluiScopul asculttorului

    REINE-OMITE-GENERALIZEAZ

    SENS LEXICAL(legat de context)

    INFERENE dinInformaiile lexicale

    TematicCo-text

    STRUCTURAREA INFORMAIEI

    TEMATIC/

    SUBIECT

    CUNOTINEEXTRA-LINGVISTICE

    LumeVorbitorSituaie

    CUNOTINEDESPRE TIPUL

    TEXTULUI

    REPREZENTAREADISCURSULUI

    actualizat mereu

    INTEGRAREAMONITORIZAREA PENTRU

    CONSECVEN

    Figura 3 Construirea reprezentrii mesajului audiat/discursului (tr. n. John Field 2009: 242)

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    11/14

    Unitatea 211

    n funcie de criteriul general al scopului urmrit, ascultarea poate fi clasificat att n relaie cu aten-

    ia cu care asculttorul parcurge un text, ct i n relaie cu gradul de comprehensiune vizat. Astfel, distingempatru tipuri de ascultare: superficial, semi-atent, atent ifoarte atent, toate putnd viza att comprehen-siunea unui fragment, ct i pe cea a ntregului text, clasificndu-se astfel, n acelai timp, i n ascultare lanivel locali ascultare la nivel global.

    2.3. SCOPUL ASCULTRII TIPURI DE ASCULTARE

    TEM DE REFLECIE:1. Gndii-v la posibile motive pentru care cineva ar asculta o reclam. Ce fel de procesare ar presu-pune fiecare situaie?

    2. Gndii-v la modul n care ascultai o tire la radio pe o tem familiar, cunoscut, i la modul n care as-cultai instruciunile oferite de stewardes n prima dumneavoastr cltorie cu avionul. Ct atenie acordaimesajului n fiecare dintre cele dou situaii?

    MAI NTI N PRACTIC...Exerciii

    Facei o list cu ce ai ascultat n ultimele 24 de ore.Care dintre experienele dumneavoastr de ascultare

    au implicat i vorbire? au presupus ascultarea unui vorbitor prezent fizic? au presupus atenie sporit din partea dumneavoastr? v-au fcut, n mod deosebit, plcere? au permis o ascultare mai puin atent?

    I ACUM, N TEORIE...

    LA NIVEL GLOBAL LA NIVEL LOCAL

    Skimming pentru a identifica tema me-sajului i ideile principaleEx. Despre ce este vorba n text?[reclame, secvene de conversaie etc.]

    Identificarea funciei fatice recunoate-rea inteniei/atitudinii vorbitoruluiEx. Care e intenia vorbitorului?[saluturi, felicitri etc.]

    Scanning neconcentrat pentru a identificainformaia relevant pentru asculttorEx. Menioneaz vorbitorul ceva interesantpentru mine?[titlurile tirilor]

    Cineva ar trebui s-ispun s nu mai pozeze.

    Monet nu picteaz dectnuferii!

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    12/14

    Unitatea 2 12

    Ascultarea pentru identificarea i nelege-rea intrigiiEx. Ce s-a ntmplat apoi?[filme, seriale, interviuri la radio sau TV etc.]

    Ascultarea n conversaieEx. Care e mesajul vorbitorului?[discuiile informale zilnice]

    Ascultarea pentru schimbul de informaiiEx. Ct din coninutul mesajului am nevo-ie s tiu?[tur cu ghid]

    Scanning concentrat pentru a localizaanumite informaii de care asculttorul arenevoieEx. Cnd va meniona vorbitorul subiectul X?[anunuri n aeroport/gar, buletine meteo etc.]

    Cutarea pentru a identifica i nelege in-formaii relevante pentru nevoi prestabiliteEx. Care este rspunsul la aceste ntrebri?[informaii de cltorie, de cazare etc.]

    Ascultarea unor mesajeEx. Cte detalii trebuie s rein?[mesajele telefonice etc.]

    Ascultarea exact pentru a stabili ideile

    principale transmise de vorbitor i relaiiledintre acesteaEx. Ce este important?[prelegeri, conferine etc.]

    Ascultarea exact pentru a reine n am-

    nunt ideile principale i detaliile menionaten legtur cu acesteaEx. Presupun c totul este relevant.[negocieri etc.]

    Ascultarea criticEx. Este mesajul logic/coerent?[mrturii etc.]

    Ascultarea unor instruciuni esenialeEx. Presupun c totul este important/ esenial.[indicaii pe strad, acordarea primului ajutor etc.]

    Ascultarea pentru a reineEx. Ce a spus el exact?

    [a asculta pentru a cita pe cineva etc.]

    (tr. n. John Field, 2009: 66)

    I ACUM, IAR N PRACTIC...Exerciiu

    Citii cerinele de mai jos i spunei ce tipuri de ascultare verific ele:

    1. Ascultai textul i identificai ideea principal a acestuia.2. Ascultai textul i ncercuii elementele care apar menionate.3. Ascultai textul i ordonai ideile/imaginile de mai jos n funcie de cum apar ele n text.4. Ascultai textul i decidei care din titlurile de mai jos este cel mai potrivit.5. Ascultai textul i completai spaiile libere cu un singur cuvnt (date, procente, numere, nume etc.).

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    13/14

    Unitatea 213

    1. Alegei cinci elemente-cheie pentru definirea competenei de receptare a mesajului oral iexplicai de ce le-ai ales pe acestea.

    2. Care e rolul inferenelor n receptarea mesajului oral? Dai exemple!

    3. Ce presupune procesarea de tip top-down?

    4. Dai exemple de trei tipuri de ascultare i spunei n ce situaii de comunicare sunt implicate acestea.

    TEST-FULGER:CE AI LUAT CU DUMNEAVOASTR DIN ACEAST UNITATE?

    Ascultarea

  • 7/23/2019 P1, Unitatea 2

    14/14

    Unitatea 2 14

    BIBLIOGRAFIE:

    Bachman, L. F., 1991, What does language testing have to offer?, TESOL Quarterly, 25(4), p. 671-704.Buck, G., 2001,Assessing Listening.Cambridge University Press.Cook, Vivian, 2008, Second Language Learning and Language Teaching, Fourth Edition, London, HodderEducation, an Hachette UK Company.CECR, 2003, Cadrul european comun de referin pentru limbi: nvare, predare, evaluare.Chiinu, Tipo-grafia Central.Field, John, 2009,Listening in the Language Classroom, Cambridge University Press.Hughes, A., 2003, Testing for Language Teachers, Cambridge University Press.Moreillon, Judi, 2007, Collaborative Strategies for Teaching Reading Comprehension: Maximizing Your Im-

    pact, American Library Association.Oller, J.W., 1979, Language Tests at School: A Pragmatic Approach. London, Longman.

    Richards, J. C., 1983, Listening comprehension: approach, design, procedure. TESOL Quarterly 17, p. 219-240.Stirling, Johanna, 2013,Joined-up Listening, Cambridge Days, Romania, February/March.Ur, Penny, 2012,A Course in English Language Teaching, Cambridge University Press.


Recommended