+ All Categories
Home > Documents > No 599 TrReporter

No 599 TrReporter

Date post: 24-Feb-2018
Category:
Upload: dorintransfer
View: 233 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 23

Transcript
  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    1/23

    | SPTMNAL REGIONAL | 11 - 17 februarie 2016 Nr. 599 2 lei 24 pagini www.transilvaniareporter.ro

    | SPTMNAL REGIONAL | Cluj | Satu Mare | Maramure | Bihor | Bistria-Nsud | Slaj

    CLUJUL CULTURAL pag. 12 - 13

    EROII TIMPULUI NOSTRU pag. 14

    DOCUMENTAR pag. 18 - 19

    Oamenii din spatelescenei ies n luminareflectoarelor

    Eroul de pe stradaMceului

    Darwin Day:Ziua n care srbtorimtiina i umanismul

    AFACERI PUBLICE pag. 3

    Federaia Romn de Tenis: 90% jucm meciul cu Germania la Cluj

    Romnia a pierdut cu 2-3 confruntarea cu Cehia din sferturile de final ale Grupei Mondiale, ns din punct devedere organizatoric, cele dou zile au fost un succes. Peste 7000 de spectatori au luat parte la cele cinci meciuriale seriei disputate n compania campioane Fed Cup, i pare c rmnerea tricolorelor n Grupa Mondial se vahotr tot n Sala Polivalent din Cluj-Napoca.

    Pentru mai multe detalii intrai pe transilvaniareporter.ro sau scanai codul QR alturat

    OPINIE | VIOREL CACOVEANUSluga. Sigur s-a nscut cu aceastchemare josnic i cam murdar pag. 8

    OPINIE | VALENTIN NAUMESCUntoarcerea Americii n Europa.Semne, argumente, iluzii pag. 9

    1 4.4852 lei

    1 $ 3.9870 lei

    DOSAR | DE SECOLE N SLUJBA ORAULUI ACTUALITATE pag. 2

    Lidl sau parking,aceasta este ntrebarea

    Guvernul discuto strategie antisrcien 47 de puncte

    Avem muli simpatizani i susintori din Cluj i din ntreaga lume, suntem creativii activi, om face evenimente de prezentare a creaiilor i inovaiilor la Cluj pentru

    c acest ora trebuie s se prezinte n competiie cu un plus de inteligen i inovaie fade ceilali competitori. Vom renvia n spirit modern i multicultural gastronomia clujean,gustul pentru umos, arta de a tri, arta de a mbina utilul cu plcutul. Considerm c este o

    caracteristic a acestui ora care trebuie pus n valoare i exploatat creativ este calitatea vieii,Radu Mleni, preedinte Centrul de Afaceri Transilvania.

    Breslele pun umrul

    la capitala cultural

    nc din Evul Mediu, breslelemeteugreti au reuit s i ofereClujului o personalitate aparte. nsecolul al XIX-lea ele erau nc puternicei se evideniau nu doar economic, ci iprin implicarea n societate. Desfiinatede comuniti, breslele preau trimise nistorie.Nu a fost aa, rolul lor n dezvol-tarea oraului nu se ncheiase. Imediatdup revoluie, reaprnd meseriaii,acetia au simit nevoia s se protejeze

    ntr-o pia nereglementat organizn-du-se n asociaii ale breslailor. Acestea

    au susinut economic oraul atunci cndindustriile comuniste se prbueau i aurecldit economia pe o baz care este iastzi funcional. Muli dintre breslaiipostcomuniti sunt astzi patroniimportani n economia Clujului i facparte din esutul social al modernitii.Astzi, breslele sunt chemate din nous pun umrul la dezvoltarea Clujului.Diversificate i modernizate n ton cunoile tendine europene din sistemul

    de organizare al breslelor, unele dintreele au fost transformate n clustere care

    mbin tradiia cu noul. Dac altdatbreslele donau bani pentru construireaunei biserici sau a unui teatru, acumzidirile lor nu mai sunt cldiri, ci pro-grame i aciuni, sunt evenimente, nuinstituii. Iar unul dintre evenimentele lacare contribuie i clusterele TransilvaniaLife Style i Gusturi Transilvane, primulcoagulat pe criterii de creaie, art, de-sign, al doilea pe buctrie, patiserie, artculinar, este proiectul Cluj, Capital

    Cultural European, 2021. (pag.4-6 )

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    2/23

    2 |ACTUALITATE

    | 11 - 17 februarie 2016 Nr. 599

    destinaii

    Compania aerian LOT Polish Airlinesva opera, ncepnd cu 30 martie, curseaeriene regulate pe ruta Cluj-Varovia, aanunat, mari, ntr-o conferin de pres,directorul general pentru Romnia i Re-publica Moldova a LOT Polish Airlines,Jakub Malecki. Noua rut asigur, npremier, o legtur aerian cu capitalaPoloniei, precum i o serie de conexiuniale pasagerilor aeroportului pe care lconduce cu orae importante din Europai America de Nord.

    n anul 2016, operatorii aerieni auanunat deschiderea a opt noi destinaii depe Aeroportul Internaional Avram IancuCluj, dup cum urmeaz: compania aerianLot Polish Airlines a anunat deschidereadestinaiei Varovia (Polonia, 30 martie2016), Blue Air va demara zboruri spre Dub-lin (Irlanda, 4 iunie 2016) i Liverpool (An-glia, 3 iunie 2016) , iar Wizz Air a anuna t de-schiderea a cinci noi destinaii Memmingen(Germania, 15 februarie 2016), Berlin-Schoe-nefeld (Germania, 22 iulie 2016), Doncaster

    Sheeld (Anglia, 22 iulie 2016), Billund(Danemarca, 23 iulie 2016) i Alicante(Spania, 24 iulie 2016). Astfel, pentru anul2016 se estimeaz o cretere a tracului depasageri de 14% fa de anul 2015, adicaproximativ 1.700.000 pasageri, se mai

    arat n informarea aeroportului clu-jean. Aeroportul Internaional AvramIancu Cluj a nregistrat n anul 2015un nou record de pasageri -1,486 demilioane-, n cretere cu 26% fa deanul 2014, iar pentru 2016 estimeaz

    un alt record, de 1,7 milioane, se aratntr-o informare transmis duminicde aeroportul clujean.

    Pe de alt parte, directorul Aero-portului Internaional Avram IancuCluj, David Ciceo, a declarat, mari,ntr-o conferin de pres, c, potrivitraportului preliminar al investigaiilor,incidentului aviatic din 7 ianuarie n-afost din vina aeroportului. Un raport

    preliminar al CIAS, dat publicitii lanele sptmnii trecute, arat c pro-ducerea incidentului a fost favorizatde condiiile meteo din data de 7 ia-nuari, c pilotul aeronavei aparinndcompaniei Blue Air nu a vzut luminilede balizaj ale pistei i c avionul aveasucient combustibil n rezervoare,chiar dac n ziua incidentului direc-torul aeroportului declara c, potrivitturnului de control, comandantul asolicitat eliberarea pistei ntruct aer-onva nu mai putea zbura din lips decombustibil.

    Zboruri noi de pe Aeroportul Internaional Cluj

    CONTROVERSE

    Propunerea privind construirea unuinou magazin Lidl n Cluj-Napoca,pe un teren din spatele Bisericii SniiApostoli Petru i Pavel din cartierulMntur, de pe strada Ion Meter, a iscato adevrat dezbatere n edina ComisieiTehnice de Amenajare a Teritoriului iUrbanism de miercuri. n urma discuiilors-a decis amnarea pentru o sptmn aacestui proiect.

    Planul Urbanistic Zonal, propus de ceide la Lild Romnia, viza o parcel de circa2.500 de metri ptrai situat pe strada IonMeter fr numr. Aria construit urma se de 1.845 de metri ptrai, din care circa1.000 de metri ptrai arie de vnzare utili 1.909 metri ptrai arie pentru parcri,pe care s se asigure 75 de locuri de par-

    care pentru maini i 22 de locuri pentrubiciclete, restul ind prevzut pentru cile

    de acces. POT-ul propus n PUZ estede 72,92%, iar CUT-ul 1,48, regimul denlime al cldirii propuse ind demi-sol i parter. Parcela este deinut de treiproprietari care nu au vndut terenulctre Lidl.

    Este vorba despre un PUZ pentruun supermarket n spatele bisericii, nsn primul rnd trebuie s avem claricatsituaia juridic a terenului, noi am trimisctre juridic adresa, dar nc nu am primitrspuns dac acolo mai exist cereri de re-vendicare sau totul este clar, a spus Cori-na Ciuban, efa Serviciului de Urbanismal primriei.

    Primarul vrea parkingTerenul a fost ncadrat la o utilizare

    care e conform cu cartierul din jur. Dar

    cartierele trebuie s benecieze de aceleplanuri d e regenerare urban i aici incl u-

    dem i parcelele revendicate i cele retro -cedate. Limita ar ca spaiile comerciales e de maxim 1.500 de metri ptrai cavolumetrie i s e situate la parterul unorcldiri deja existente, a argumentatarhitectul Eugen Pnescu, membru alCTATU.

    n documentaie exist un certicatde urbanism de anul trecut emis pe vechiulPUG, zona este ncadrat ca utilitate lalcauri de cult, dar exist i un aviz deoportunitate care ar permite construirea despaii comerciale, a adugat Ciuban.

    Legal este, iar prin PUZ trebuie s ve-dem dac acea cldire este util i potriviturbanistic, a completat i arhitectul-ef al municipiului, Ligia Subiric.

    Din ce am neles c spune domnularhitect Pnescu, nu este n regul s sefac un spa iu comercial aa de mare acolo.

    n plus, vorbim de o zon verde, singuradin acel loc. Pe de alt parte, ai Carrefourul

    Lidl sau parking, aceastaeste ntrebarea.

    la cinci metri, Kauandul la distan mic.Nu cred c astzi n Mntur lipsete unnou magazin, ci o parcare, altceva, a in-tervenit i primarul Emil Boc.

    Nu e o dotare care s lipseasc dinacest cartier. Mai ales c acolo au fost unelediscuii i negocieri pentru garaje colective.Un supermarket e opus acestui interes, aadugat i arhitectul Pnescu.

    n primul rnd trebuie s vedem care esituaia juridic exact a terenului i n aldoilea rnd chestiunea ce privete regener-area urban e una serioas ce trebuie avutn vedere. Pe mine dac m-ai ntreba, darsunt subiectiv, ar trebui s cumprm noi,primria, acel teren i s facem un parking.

    i sincer dac ar s negociem cu unul-doiproprietari ar mult mai simplu. Un noumagazin Lidl nu e indispensabil n ora imai ales acolo, dar un parking da. Fr arespinge acest proiect, pentru c suntei pelege, a propune o amnare de o sptmns vedem juridic care este situaia i dacprimria ar putea s fac o ofert acelor pro-prietari s cumpere acel teren pentru un vii-tor parking, a spus Boc.

    Eu ca locuitor al Mnturului spun cacea zon care este punctul zero al cartieru-lui are nevoie cu prioritate de un parking,a concluzionat consilierul local RaduRaiu, preedinte al Comisiei pen-tru urbanism, amenajarea teritoriului iprotecia mediului a CL Cluj-Napoca.

    Propunerea de amnare a primaru-lui Emil Boc a fost acceptat de membriiCTATU, iar proiectul va rediscutat la oviitoare edin.

    Claudia Romitan

    Foto:DanBodea

    TransilvaniaReporter

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    3/23

    AFACERI PUBLICE | 3

    11 - 17 februarie 2016 Nr. 599 |

    COMBATEREA SRCIEI

    Guvernul discut un plan integratde 47 de msuri destinat comba-

    terii srciei, care are n vedere toatecategoriile de vrst i i propune sfie finanat att de la bugetul de stat,ct i din fonduri europene, a anunatmiercuri premierul Dacian Ciolo.

    Premierul Ciolo spune c este vor-ba despre o schem integrat pentru aputea oferi o plas de siguran pentrucei supui riscului de srcie, indiferentde vrst.

    Avem n Romnia foarte muli oamenisupui riscului srciei, dintre care 1,7 mili-oane sunt copii, cu riscurile mai mari, maiales n mediul rural. Pornind de la aceastconstatare, c noi avem o strategie naionalantisrcie, pe care nu vrem s o inem doarla nivel de strategie i de documente, amcerut doamnei ministru Costea, mpreuncu dl. vicepremier Dncu i cu consilieriimei de la Cancelarie, s vin cu un plancare s canalizeze i fonduri din bugetul destat i fonduri europene, combinndu-le pemsuri care exist deja, dar unele insuficient

    folosite, iar alte msuri noi pe care le avemn vedere, dar i proiecte-pilot dezvoltatede anumite structuri non-guvernamentalecare i-au dovedit eficiena i pe care vrems le generalizm'', a declarat la nceputuledinei de Guvern prim-ministrul.

    El a adugat c este vorba despre oschem integrat, organizat pe etapedin via, pentru a putea oferi o plasde siguran pentru cei supui riscului desrcie, indiferent de vrst''.

    Msurile sunt stabilite n funciede vrst. Este o schem integrat careeste organizat pe etape din via, pornindde la natere i pn la sfritul vieii", adeclarat Dacian Ciolos. n cazul nou-nscuilor, un obiectiv este c niciuncopil s nu rmn fr identitate.n privina celor cu vrsta de pn ntrei ani, trebuie asigurate cree comu-nitare n comunitile urbane i plataunor ngrijitori n mediul rural. De ase-menea, trebuie dezvoltat programulnaional caravane medicale la sate. ncazul precolarilor, va fi monitorizataplicarea programului fiecare copil lagrdini i vor fi asigurate rechizite i

    haine pentru copiii care primesc tichetesociale.

    Pentru cei aflai la vrst precolar,Executivul intenioneaz s completezeprogramul naional Fiecare copil ngrdini''cu cteva msuri care s ajutela achiziia de rechizite i vitamine i sia msuri, astfel nct la natere statul sasigure ecografii i screening medical.

    Un alt punct vulnerabil este cel alcopiilor fr identitate, n condiiile ncare sunt familii care nu au domiciliufix, ceea ce nseamn c aceti minorisunt exclui apoi din sistemul de sprijin.

    La vrsta colar, potrivit proiectu-lui discutat n edina de Guvern, seurmrete instituirea sau completareaunor programe precum coala de dupcoal, prevenirea abandonului prinsport, A doua ans sau Teach for Ro-mania.

    Pentru tinerii cu vrste ntre 16 i24 de ani, vor fi dezvoltate sau extinse,de asemenea, mai multe programe:Programul naional integrat pentru ti-nerii care nu au loc de munc/formareprofesional (NEETS), revigorareanvmntului profesional i tehnic iinseria socio-profesional a tinerilordin sistemul de protecie special.

    Un obiectiv este creterea ratei deocupare a populaiei cu vrste ntre 20i 64 de ani la 70%. n 2014 era de 65,7%.Un alt obiectiv este creterea investiiilorn cercetare i dezvoltare la 2%. Pachetulmai prevede reducerea ratei prsiriitimpurii a colii la 11,3 n 2020. n 2014,rata prsirii ipurii a colii era de18,1%. Tot la capitolul obiective se afli creterea la 26,7% a ratei populaiei cuvarst de 30-34 de ani, absolventa a uneiforme de educaie teriar. Guvernul imai propune ca, pn n 2020, numrul

    persoanelor aflate n risc de srcie sscad cu cel puin 580.000 de persoane.Pentru persoanele cu vrste ntre 24

    i 65 de ani sunt planificate msuri ac-tive de ocupare, antreprenoriat rural,antreprenoriat urban i antrepreno-riat social. Pentru cei care depesc 65de ani, sunt avute n vedere o serie demsuri, precum implementarea strat-egiei naionale pentru promovareambtrnirii active. Dar vor fi i pro-grame ca bunicii comunitii, prin carevrstnicii s fie implicai n ngrijireacopiilor. Vor fi nfiinate centre comu-nitare multi-funcionale i dezvoltate

    Guvernul discut o strategieantisrcie n 47 de puncte

    programe de ngrijire la domiciliu i pentrureducerea traumei sociale i de familie pro-vocate de patologia asociat vrstei a treia.

    Totodat, pentru familii, dl. vicepremierDncu are n proiect un pachet legislativ allocuirii, care s ajute la clarificarea situaieilocuinelor sociale i, totodat, un programde microgranturi pentru familii srace, careau nevoie de cteva investiii uoare, de multeori pentru a-i asigura o locuin cu decenminim, a adugat Ciolo.

    El a mai spus c, mpreun cu minis-trul Fondurilor Europene, Aura Rducu,lucreaz la o adaptare a ghidurilor pentrudiferitele programe operaionale, pentrua exista compatibilitate i coeren ntre

    diferitele msuri i programe sectoriale iaceste obiective.Vrem s trecem de la abordarea sectorial

    pe program la abordarea integrat pe pachete deobiective, iar acest pachet cu msuri sociale esteunul din primele pe care vrem s le promovm,pentru a da coeren utilizrii bugetuluinaional cu fondurile europene, a mai spuspremierul.

    El a artat c factorii responsabili pen-tru implementarea acestui plan vor orga-niza un eveniment n scurt timp, probabilsptmna viitoare, pentru prezentarean detaliu a pachetului care conine 47 demsuri.

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    4/23

    4 | DOSAR

    | 11 - 17 februarie 2016 Nr. 599

    PRIETENI, NAINTE DE TOATE

    nc din Evul Mediu, breslelemeteugreti au reuit s i ofere Clu-jului o personalitate aparte. Acestea aucontribuit la dezvoltarea cetii att prinprelucrarea diferitelor materii prime, dar iprin implicarea lor direct n societate. Dacastzi, vechile bresle au lsat doar ctevasemne evidente ale existenei lor, acesteai-au pus indiscutabil amprenta asupra is-toriei capitalei Transilvaniei. n zilele noas-tre, cuvntul breasl nu duce cu gndul latrecut, cel puin n prim instan. Breaslas-a adaptat nevoilor moderne ale societii,dar n unele cazuri, doar actorii s-au schim-bat, principiile rmnnd aceleai.

    Un caz demn de admiraie este BreaslaBarmanilor, tocmai pentru faptul c nu a de-naturat principiile care au stat la baza bresle-lor de odinioar.

    Breasla Barmanilor s-a nfiinat n iunie2014 la Cluj-Napoca din dorina de a fi unsuport dedicat barmanilor, de a mprtaicunotine, experiene, sfaturi, de a n-curaja barmanii s comunice ntre ei, s sesprijine reciproc i nu n ultimul rnd sridice standardele n industria ospitalitiiconstant. Aceasta are ca obiectiv creareaunei comunitti solide a bartendinguluiautohton. Breasla Barmanilor ncurajeazcreterea i dezvoltarea profesional a bar-

    manilor prin comunicare i activiticomplementare precum: seminarii,work-shop-uri, traininguri, schimburide informaii, schimburi de experiene,diverse activiti i evenimente co-mune.

    Sharing is caringBreasla Barmanilor are ase membri

    fondatori: Silviu Popa, Emanuel Magda,

    Miron Adrian, Flaviu Odorhean, SergiuBiri i Clin Ioaniciu.Suntem ase barmani,n primul rnd prieteni, care n 2014 am hotrtc este momentul s mprtim experieneleprofesionale i s ne sprijinim colegii ntr-unmod mult mai organizat dect am fcut-o pnn acel moment. Puterea grupului, felul n carebarmanii din Cluj au comunicat, s-au sprijinit isi-au mprtit experienele i bucuriile, ne-auinspirat i motivat s ne organizm sub identi-tatea Breasla Barmanilor. Fiecare dintre noi are

    ani buni de experien n industria ospitalitii,suntem barmani activi cu vrste cuprinse ntre26 i 38 de ani. Totul a venit firesc ntr-un mo-ment n care prin munca i rezultatele obinuten acest domeniu, Cluj-Napoca a devenit unreper, un exemplu n Romnia i n lume. Dela nceput ne-am propus s nu fim o afacere, unSRL, ne-am dorit s fim o umbrel, o identitatepentru barmanii autohtoni, att pentru cei ex-perimentati ct mai ales pentru cei la nceputde drum, care i descoper i educ pasiunea.Suntem pasionai de munca noastr, ne dorims evolum profesional, s ne sprijinim i s nemprtim experienele constant. Prin naturameseriei noastre suntem oameni care existmpentru oameni, o spun rspicat fondatoriiBreaslei Barmanilor.

    Pentru a face parte din Breasla Barma-nilor nu trebuie s treci anumite probe, cis-i asumi c reprezini Breasla. n jurulcelor ase membri iniiatori sunt bineveniitoi cei care iubesc meseria de barman,muncesc cu pasiune i care se cred n prin-cipiulSharing is caring(Dac mprteti,nseamn c i pas). Considerm c oricepersoana pasionat, dornic de a nva i ex-cela n domeniul bartendingului este partedin Breasla Barmanilor. Principiile care neghideaz sunt simple: iubete-i meseria,respect-i oaspeii, ajut-ti colegii, dorete-is fii tot mai bun!, o spun Silviu Popa iClin Ioaniciu.

    N PAS CU VREMEA

    Dac n secolul XIX breslele erau puter-nice n Transilvania i mai ales n Cluj,secolul urmtor, al comunismului, le-adesfiinat cu totul. Aa c, imediat duprevoluie, civa meseriai s-au gndit s seorganizeze n asociaii ale breslailor, toc-mai ca s poat s-i creeze un cadru legali s funcioneze ajutndu-se reciproc. n

    marea care dizolva tot, brutarii, negustorii,mcelarii, apicultorii simeau nevoia s secoaguleze, s formeze molecule care bnuiauc, la rndul lor, vor crea esutul social i eco-nomic al noii lumi.

    Aa s-au nfiinat Asociaia Micilorntreprinztori, devenit Asociaia Patronilori Meseriailor, i Centrul de Afaceri Transil-vania care a reorganizat breslele dup noulprofil al societii: breaslaindustriailor, a negusto-rilor, a transportatorilor,media etc. n primii ani,aceste bresle au fostpreocupate n primulrnd s se organizezei s-i impun legi iregulamente care sle ajute s funcioneze.Mircea Olaru-Zinescua fost aproape de bresle

    i de micii patroni, a lucratcu ei mai mult de douzeci deani, viaa lui de dup revoluie este aproape nntregime legat de breslele din Cluj.APM aavut la nceput vreo 150 de membri i tot timpul afost reprezentat la Centru, n forurile din Capital,unde negociau soluii pentru meseriai. Liderii deaici luau revendicrile din teritoriu sugestiile imemoriile lor i mergeau cu ele la Bucureti undese strduiau s le rezolve, povestete OlaruZinescu.

    Poate acum nu vi se mai pare important, daratunci era vital pentru micii ntreprinztori s fiereprezentai de cineva i s aib garania c vocea

    Exemplu la nivel naional

    Breasla Barmanilor: Ne-am propus s fim un sprijin i o iden

    Breslele de ieri, clustere azi, vordin Cluj capital cultural a Eur

    lor se aude. Au lucrat, fiecare n meseria lui, iau crescut, muli au ajuns patroni importanin economia oraului, a judeului nostru,considerat una dintre cele mai bune din ar.i toi mpreun, aceti breslai care nu s-aulsat, au contribuit la dezvoltarea zonei. Ei au

    creat o plas de susinere a economiei atuncicnd haosul era principala ameninare. Poatec aceasta este principala contribuie pe carebreslele clujene au avut-o n aceti 25 de ani, aurecldit economia, astfel nct comunitatea sfuncioneze aa cum o vedem azi. Cum bresleledin Transilvania erau mai puternice dect celedin restul rii, i revendicau o tradiie maibun, contribuia lor la facerea legilor i regula-mentelor de funcionare a fost una importanti la nivel de ar.Ct privete spiritul debreasl, Olaru Zinescu l vede disprndodat cu timpul, poate la meterii popularimai pstrndu-se intact tradiia.

    Breslele 2.0Un rol important n renvierea breslelor

    l-a avut o organizaie profesional, privat,care a aprut n anii 92-94, numitCentrul de Afaceri Transilva-

    nia. Acest Centru a aprutca un contract ntre 20 deSRL-uri, azi patronii lorfiind milionarii Clujului.Radu Mleni, creatorulacestei structuri terito-riale, avea n vedere, or-ganizarea breslelor, dari a unui cadru funcionalbazat pe colaborarea ntre elei ntre firmele membre. Erafoarte mare nevoie de colaborare, deunitate, totul se destrma n jur, dac voiai ssupravieuieti, trebuia s te uneti. Dar nevoia

    acesta de organizare din propria voin i-a aju-tat mult. Au descoperit facilitile pe care le potavea acionnd n organizaie, au vzut c potcumpra un produs pentru toi i pot negocia

    un pre mai bun, eu le ofeream schim-buri de experien cu Occidentul, am

    avut obsesia internaionalizriica element-cheie n renviereaeconmiei. i acum sunt bresleputernice cele pe care le-amnfiinat atunci, dar lucruriles-au schimbat puin n modulde prezentare i de funcionare

    a lor, explic Radu Mleni,preedinte CAT.

    Pe msur ce trecea tim-pul, breasla de altdat devenea

    ceva mai flexibil i mai diversificat.Apreau noi meserii, noi tendine carese splitau din cele vechi. Prin anii 2000,

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    5/23

    BRESLE MODERNE | 5

    11 - 17 februarie 2016 Nr. 599 |

    Un model la nivel naionalBarmanii clujeni au reuit, de-a lun-

    gul timpului, s devin un reper lanivel naional n comunitatea barma-nilor. n decursul timpului, fiecare dintrenoi am avut rezultate notabile la locurile demunc, la competiii de profil, n proiecte-le de consultan n care am fost implicai,n proiectele de calificare profesional pen-tru barmani, la evenimentele pentru caream asigurat serviciile de bar. Toate acesteaau adus cu sine recomandri frumoase dinpartea oaspeilor i colaboratorilor notri io reputaie solid. Am contientizat c sin-guri nu am fi realizat nimic i c pasiuneanoastr a fost alimentat i sprijinit 100%

    de respectul reciproc, de felul n care am co-laborat i ne-am mprtait orice era de aju-tor pentru ceilali i nu este vorba doar de noiase. Pentru c, indiferent de circumstane,ne-am propus s fim mai buni dect ceilali,nu ceilali mai slabi dect noi ne-am facutrespectai i cel mai important lucru este fap-tul c i-am motivat pe muli colegi s fac lafel, o spun la unison cei ase fondatori aiBreslei Barmanilor.

    Lupt cu prejudecileBieii i-au propus ca prin intermedi-

    ul Breslei Barmanilor s schimbe anumiteprejudeci. Meseria de barman are din

    pcate parte i de multe prejudeci i stigmatecare se rsfrng inevitabil asupra oamenilorcare o reprezint. Ne-am propus s facem cevai n aceast privin. Promovm, de cte oriavem ocazia, un mod sntos de gndire nceea ce privete munca, studiul, disciplina,perseverenta i mai ales dragostea pentru do-meniul pe care l reprezini ca profesionist,indiferent care ar fi acesta. Meseria de bar-man nu este exclusiv masculin, ncurajmnecondiionat acest gndire. Nu am iniiatnc o campanie social/umanitar, dar amfost implicai i am rspuns prezent pro bononc de la nfiinare la multe evenimente cul-turale sau strngeri de fonduri n scopuri cari-tabile. Anul acesta ne-am dat strns mna cuprietenii de la Beard Brothers pentru ca ideea

    lor de taxi comunitar s se materializeze. Ast-fel, Breasla Barmanilor i Beard Brothers i-auunit forele cu ocazia Winter Charity Fair i ainiiativei de implicare active a colegilor din in-dustria ospitalitii n strngerea de fonduri,povestete Clin.

    Activiti i reuitenc de la nfiinare am cutat s ne gsim

    un tipar al activitilor ntreprinse n sprijinulbarmanilor. Concluzia a fost c experienaprofesionitilor de talie mondial este cea maipotrivit pentru comunitatea autohton careexceleaz n informaie asumat prin studiu iaplicat n munc. Pasul firesc a fost s ne mo-

    INTERVIU

    Reporter: Ce rol aveau breslele deodinioar n viaa comunitilor, n viaaClujului n particular?Tudor Slgean: Breslele aveau

    un rol foarte important n viaacomunitilor urbane. Practic, ele gru-pau ntreaga activitate meteugreasci preindustrial i aveau un rol deter-minant i n administraia oreneasc.Printre cele mai importante bresleclujene era cea a aurarilor argin-tari, care era una dintre cele mai

    importante fore economice aleTransilvaniei. Aurarii clujeniaveau un cuvnt foarte greude spus n politica economica rii i, prin aceasta, ei aureuit s asigure i orauluiCluj un rol foarte impor-tant. Multe alte bresle aveau oimportan major, unele datoritnumrului de membri, altele datoritmeteugului ca atare. O breasl foartebine reprezentat la Cluj era cea a croi-torilor; aceasta era, se pare, breasla cucei mai numeroi membri, o breaslfoarte puternic, care avea n ntreinereTurnul Croitorilor, care este pstrat iastzi. Breslele aveau rol i n aprareaoraului, ele asigurau costurile aprriii renovrii cte unui turn de aprare.Aici vorbim de breslele cele mai mari imai avute. n cazul breslelor mai mici,

    contribuia acestora era orientat ctrealte segmente ale sistemului de aprare.

    - Ce alte bresle existau la Cluj?- Mai era breasla lctuilor, a pie-

    trarilor. n cazul pietrarilor era un sistemeuropean constituit foarte de timpuriu,elemente ale sale funcionau nc dinsecolul al XIV-lea, iar clujenii erau prinin sistemul acesta cu siguran nc dinsecolul al XV-lea. Apoi erau lctuii, culucrri de mare finee i mare valoare.Sunt cteva lacte foarte vechi ncoleciile Muzeului de Istorie, chiar din

    itate pentru barmanii autohtoni

    facopei sec XVI-lea, i care funcioneaz nc foartebine. Erau i armurierii, pe urm, pe msuradiversificrii, au aprut i bresle mai speciali-zate. Erau funarii sau frnghierii, cizmarii,pantofarii, postvarii, estorii. Sunt atestate,numai la Cluj, 77 de bresle.

    - Spuneai c breslele aveau un cuvnt greu despus n politica economic; aveau rol i n condu-cerea oraului?- Ele erau reprezentate i n conducerea

    administrativ a oraelor. Sigur, iniial oraeleerau dominate de patricieni, dar cu tim-

    pul breslele i-au ctigat dreptul de a fireprezentate n conducerea oraelor.

    Se tie, de exemplu, c breslele or-ganizau, pe cont propriu, pregtireamilitar a membrilor lor. Tragerilecu diferite arme, cu tunul de exemp-lu, erau organizate de fiecare breasl

    n parte i, la Cluj cel puin, existaui competiii, un fel de concursuri de

    tragere ntre bresle.

    - Cum erau organizate breslele?- Breslele erau organizate n trei trepte:

    ucenici, calfe i meteri sau maetri. Uceniciierau la nivelul cel mai de jos, ei datorau ascul-tare superiorilor lor i se pregteau un timpdestul de ndelungat. Calfele sau companio-nii aveau un rol intermediar i aveau, n cazulmultor bresle, obligaia de a cltori. Cltoriaera o parte foarte important a formrii calfe-lor. Ei erau trimii de regul n orae n caremeteugul pe care l practicau era mult maibine dezvoltat i, prin acordul cu bresleledin oraele respective, ei i desvreau for-

    marea profesional. Clujul era un centru deprimire a calfelor din alte orae, n cazul mul-tor meteuguri, i modelele diplomelor decalf care erau acordate la sfritul acestorstagii sunt pstrate i la Muzeului de Istorie,i la Biblioteca Universitii. Gradul de maes-tru era obinut la sfritul acestui stagiu. Printrecerea de la un nivel la altul, de la ucenic lacalf i de la calf la maestru, candidatul eraobligat s dea cte o mas, una foarte mare icostisitoare. De asemenea, calfa trebuia s re-alizeze o lucrare de miestrie, care se numeacapodoper, n sensul de nceputul operei:capo di opera. Era o lucrare care era evaluat,apreciat de un consiliu format din meteriibreslei i acetia i acordau candidatului ran-gul de meter. De asemenea, o condiie obliga-torie pentru calfa care voia s devin meterera aceea de a se nsura; de regul nu erauacceptai n bresle meteri necstorii.

    - Conducerea breslelor era asigurat colectiv sau

    prin rotaie?- Era n principiu un sistem de alegeri, dar

    conducerea breslei era exercitat de meteriicei mai prosperi sau cei mai vrstnici. Existaun ritual foarte interesant legat de lada breslei.n timpul edinelor oficiale ale breslei, ladatrebuia s fie deschis; acolo erau pstrateprivilegiile, documentele i o parte a avuieibreslei. n momentul n care se deschidealada se considera c edina breslei intr nfaza oficial, perioad n care nu erau permisenjurturile, glumele, se vorbea doar foarteserios. n momentul n care capacul lzii eranchis se considera c edina a luat sfrit ilumea putea s spun i cte o glum, de ex-emplu.

    - Cum era accesul n interiorul breslelor, cineputea s devin membru?- De regul candidatul era dus de ctre

    un membru al familiei sale la o vrst mici ncredinat meterului, pentru formare.Meterul nu era obligat s-l primeasc, darde regul era o negociere ntre familia dorito-rului i meter. De foarte multe ori, membriibreslei proveneau tot din familiile membrilorbreslei. Cu timpul, breslele au nceput s joacei un rol oarecum negativ n dezvoltareaeconomic, pentru c aveau tendina de a de-veni anticoncureniale i de a-i asigura multeprivilegii n localitatea n care-i desfurauactivitatea; interziceau accesul mrfurilor pro-duse de bresle din alte orae i era un sistemcare nu ncuraja concurena tocmai datoritrolului pe care l aveau aceste bresle n con-ducerea oraelor.

    Marius Avram

    bilizam s concepem seminarii, work-shop-uri,competiii i ntlniri cu barmani influeni lanivel mondial, povestete Clin. n toamnalui 2014 Breasla Barmanilor a contribuit,mai ales prin implicarea lui Sergiu Biri,la reuita competiiei Monin Cup care s-adisputat n Cluj-Napoca. n aprilie 2015,bieii l-au avut invitat la Cluj pe SimoneCaporale, cel mai bun barman din lume n2014, reprezentantul Artesian Bar din Lon-dra, cel care i-a adjudecat titlul de cel maibun bar din lume timp de patru ani con-secutiv (2012 2015).

    Rezultatele comunitii barmanilor clu-jeni a fcut ca n 2015 i 2016 la Cluj s selanseze etapa naional a celei mai impor-tante competiii mondiale de profil, DiageoWorld Class.

    ntlniri la colul baruluiConstant, pe parcursul anului 2015,

    barmanii au organizat seminarii i work-shop-uri sub titlul ntlniri la colul ba-rului. Paul Sfrlea, cel mai bun barmanromn n 2015, Lucian Dobra BrandAmbasador Jameson i Brand Ambasa-dor Monin, Emanuel Magda Head Bar-tender Charlie, Flaviu Odorhean Bar-man specializat n bere i Clin Ioaniciu Head Bartender N.O.A. au fost cei carei-au mprtit experiena barmanilorautohtoni.

    Maria Man

    la nceput, Radu Mleni, aflat la Brux-elles cu misiuni profesionale, este ndru-mat de oficialii europeni s modernizezesistemul de organizare a breslelor dupmodelul clusterelor, pentru c aceasta eranoua tendin i pe baza acestui nou mod-el se va putea relaiona cu Vestul. Brea-sla n care intrau doar meseriaii dintr-oramur strveche, cum ar fi croitorii, acumtrebuia s se deschid spre noile tendine

    din mod, design i life style, n general.Lumea se schimba, avea alte nevoi, multmai diverse i mai sofisticate. Aa se facec, prin anii 2004-2005, iau fiin primeleclustere n Cluj, organizate n mod liber, nsistem privat. Clusterele nu mai au person-alitate juridic, dar funcioneaz ca grupuriconstituie liber, din nevoi concrete i dinobiective comune.

    Dac altdat breslele donau banipentru construirea unei biserici sau a unuiteatru, acum teatrul i biserica pe careele le fac nu mai sunt cldiri, ci programei aciuni, sunt evenimente, nu instituii.

    Iar unul dintre evenimentele la care con-tribuie i clusterele Transilvania Life Stylei Gusturi Transilvane, primul coagulatpe criterii de creaie, art, design, al doi-lea pe buctrie, patiserie, art culinar,este proiectul Cluj Capital CulturalEuropean. Avem muli simpatizani i

    susintori din Cluj i din ntreaga lume,suntem creativi i activi, vom face evenimentede prezentare a creaiilor i inovaiilor la Cluj,pentru c acest ora trebuie s se prezinte ncompetiie cu un plus de inteligen i inovaiefa de ceilali competitori. Vom renvia nspirit modern i multicultural gastronomiaclujean, gustul pentru frumos, arta de a tri,arta de a mbina utilul cu plcutul. Considermc o caracteristic a acestui ora care trebuiepus n valoare i exploatat creativ este cali-tatea vieii. Avem o colaborare foarte bun cuuniversitile, pentru componenta de calitatea vieii lucrm mpreun cu Universitatea detiine Agricole, Universitatea de Medicini cea de Arte i Design. Vom avea festivaluriculinare anuale, dar avem n vedere i con-struirea unui palat, unui Centru de CulturGastronomic, care va reprezenta cultura i

    rafinamentul vieii clujene i n care se vor in-vesti circa 10 milioane de euro, precizeazRadu Mleni, preedinte CAT.

    Pentru aceste proiecte, fostele bresle,acum clustere, lucreaz mpreun, inter-disciplinar, s-au unit n mod liber pentruun scop comun i aceasta poate fi dovadac nimic nu piere, doar capt o alt formi un alt nume. Iar dac acest ora va de-veni capital cultural, va fi i datorit efor-turilor lor, al breslelor de altdat deveniteclustere azi.

    Ruxandra Hurezean

    Istoricul Tudor Slgean:

    Breslele aveau un rol foarteimportant n viaa Clujului

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    6/23

    6 | DOSAR

    Arta bun ncape i n spaiineconvenionale. Sunt de acord

    cu asta. Dar la Fabrica de

    Pensule, n micile lor galerii,nu au vizitatori i public.

    Fabrica de Pensule are, nschimb, un management care efcut de oameni, nu de artiti,care tiu face manageriat. Din

    pcate, producia lor nu vancpea niciodat ntr-uncatalog. Sunt acolo civa

    artiti mari, geniali, dar careapar doar cu numele

    i att. Nu au membri deuniune. Sunt creatori ntr-o

    altfel de form,Ioan Horvath-Bugnariu,preedinte UAP

    | 11 - 17 februarie 2016 Nr. 599

    ca la artiti

    Actualul context al separrii taberelorn cel mai activ spaiu independent deart din Cluj, Fabrica de Pensule, aduce ndiscuie dou mari subiecte de dezbatere:pe de o parte, necesitatea unei mai bunejusticri a mpririi nanrilor i nevoiaunei transparene mult mai aplicate ninteniile membrilor si, care pn nu de-mult fceau corp comun n spaiul pe carel-au consacrat chiar prin activitile lor, decealalt parte, atrage atenia asupra ideii debreasl i ceea ce mai nseamn astzi oastfel de uniune, creat n principal pen-tru aprarea intereselor comune.

    Pe scurt, conictul din Fabrica de Pensulea devenit vizibil n ochii tuturor n momentul

    n care s-a fcut public faptul c un grup deartiti i reprezentani ai mai multor galeriide art s-au organizat n dou entiti juridicenoi: Asociaia Artitilor din Fabrica de Pen-sule i Federaia Galeriilor i Artitilor dinFabrica de Pensule, demers fcut, conformmembrilor Consiliului Director al FederaieiFabrica de Pensule, fr tirea majoritiiartitilor sau a organizaiilor din Fabrica dePensule. Membrii fondatori ai celor douentiti noi ar nregistrat numele Fabricade Pensule i logoul Federaiei ca marcnregistrat, condiionnd Federaia Fabricade Pensule n folosirea propriului su nume.

    Vedem, astfel, c ideea de uniune estedemontat dup doar apte ani n care Fab-rica a funcionat ca liant pentru artiti imanageri culturali, pentru publicul de galeriii publicul de teatru, dans i performance.Un alt exemplu nefericit al conceptuluide uniune l avem chiar prin entitatea care

    ar trebui s deneasc cel mai bine ideeade breasl ntre artiti, respectiv UniuneaArtitilor Plastici. Dei liala clujean a UAPare n prezent 400 de membri, avantajul de aface parte din aceast uniune este neclar chiari pentru directorul ei, gracianul Ioan Hor-vath-Bugnariu.

    Avantajele, attea cte au fost, au trecut i for-ma noastr de organizare se rezum la a ne apradrepturile. Mai degrab, uniunea funcioneazca form sindical. Acele avantaje care erauprevzute i n statutul nostru, c artitii sebucur din partea uniunii de spaii de creaie, despaii expoziionale, acestea au cam pierit. Avemcteva ateliere, dar numrul de membri ar necesitaun numr mult mai mare de spaii. Mai demult,cnd exista o form economic organizat clar,artitii dac cumprau materiale pentru creaie,i puteau deconta bonurile i primeau 50% dincheltuieli. Acum nu se mai poate. Partea cea maigrea este faptul c artitii nu dispun de spaii de

    expoziie,a precizat Ioan Horvath-Bugnariu.Potrivit acestuia, Uniunea Artitilor Plas-tici a fost, pn n 1989, una dintre cele maibogate instituii din Romnia, att spiritualct i material, ind printre puinele care imeninea independena fa de poziia dejastabilit. Am fost singurii care aveam fond pro-priu de pensii, ceea ce nsemna c ne autonanam.Aveam fabrica noastr, aveam producie de ma-teriale pentru necesitile tuturor artelor. n felulacesta, ind independeni din punct de vederematerial, artitii plastici nu puteau prini n pro-grame goale de coninut. Trebuia s fac i politicde stat, dar o fcea n mod inteligent, jucat bine.

    Dup 1989, niciunul din conductorii Uniuniinu i-a asumat responsabilitatea de a investi ide a face ceva cu banii uniunii i banii au statn banc pn s-au topit. Acum uniunea estesalvat doar de faptul c nu mai avem acelfond de pensii. Exist un numr apreciabil deartiti n vrst, care n viaa lor nu au avut unloc de munc, au trit din creaie i astzi sunt

    muritori de foame, cu pensie minim pe econo-mie. Dac a disprut fondul de pensii, atuncis-a ajuns la fondul naional de ajutorare. naceste condiii a crescut mai mult rolul sindi-cal al breslei. Nu mai avem amplitudine, ampierdut n toat ara spaii i ateliere. n acestecondiii, ne luptm i facem tot ce putem s neaprm colegii, n msura n care mai suntemajutai cu cteva mii de lei de la Consiliul Lo -cal sau Consiliului Judeean Cluj. Jumtatedin cotizaiile pe care le adunm de la membriinotri le trimitem la Bucureti. Deci cotizmpentru brandul pe care l folosim. Jumtate dinchiriile pe care le obinem din spaiile uniunii,iari se trimit. Avem o mic galerie intern, ncare vindem materiale pentru a acoperi anumitecheltuieli, a precizat Ioan-Horvath Bugnar-iu. n acest moment, n Cluj, exist douUniuni ale Artitilor Plastici, care s-au sep-arat dup 1990 din ambiii personale: Uni-unea Artitilor Plastici Filiala Cluj cu 398 de

    membri i Uniunea Artitilor Plastici FilialaInterjudeean, Cluj-Bistria, cu aproxima-tiv 100 de membri. Ambele funcioneaz nsediul de pe strada Universitii.

    Actualul conict de la Fabrica dePensule este unul pe care Ioan Horvath-Bugnariu l-a prevzut n urm cu civaani, cnd a nceput s se contureze acoloo efervescen creativ. Uniunea ArtitilorPlastici unete toate generaiile de artiti. nschimb, Fabrica de Pensule, cnd s-a ninatsub forma Federaiei, a mizat pe ideea tinereiimembrilor ei. Eu le-am spus atunci: ateniemare, mi copii!. Elanul prin care ai devenit

    stpni ai acelui loc va trece, la fel cum trecetinereea voastr. Fii ateni c temeiul pe cares-a creat aceast grupare se va stinge i atuncice vei face?Niciodat nu au rezistat multgruprile bazate pe aceeai vrst. Cnd numai eti tnr, vin ceilali, care vor altceva i numai ncapi. Managementul lor este ns foarteinteligent. Eu cred, ns, c n clipa n care setermin afacerea, vor pieri. n cazul Uniuniinoastre, afacerea s-a dus, dar noi am rmas pen-tru c ne-a unit libertatea de creaie a ecruia.Nu a trebuit s m asociez cu nc 20 s m peaceeai voce,a precizat Ioan-Horvath Bug-nariu.

    Preedintele UAP, Filiala Cluj,

    mrturisete c nu l intereseaz foartemult ce se ntmpl la Fabrica de Pen-sule, dei are acolo colegi, foti studenisau doctoranzi. Este un fenomen ce sentmpl acolo, spune gracianul, un felde vnt fals, provocat de tinerii care credc dac vrei s i artist contemporan, laFabrica de Pensule trebuie s mergi, nu laUniune. E un lucru care trebuie tiut i vdau un exemplu: oricine termin Filologia nuprimete diplom de licen ca poet sau proza-tor. Este liceniat n litere. i Universitatea deArt d licen n arte vizuale, dar devii pic-tor n momentul n care ai fost admis de brea-sla pictorilor din Uniunea Artitilor Plastici,

    Eti n breasla U.A.P., deci exiti

    care se face, dup prerea mea, mai greu dectadmiterea la facultate. i faci dosar cu repro-duceri dup lucrrile tale, pe care trebuie s lesusii cu CV i cu toat activitatea ta. Este ocomisie local, care consider c eti bun saunu eti bun. Aproximativ o treime dintre ceicare se prezint nu mai merg mai departe.Apoi este o comisie naional, din 29 de artiti

    importai din ar, care fac parte timp de patruani din aceast componen i ei sunt cei careaprob intrarea n Uniunea Artitilor Plastici.Dac eti membru al UAP, atunci eti pictor,aa cum un poet este poet dup ce i-a publicatnite volume i este acceptat de Uniunea Scrii-torilor. Pe cei care merg la Fabrica de Pensule,nu i intereseaz asta. E bine s e alterna-tive, s e concuren i frmntare. Dar uniirefuz s se asocieze cu noi motivnd c ei nuintr n hor cu artitii tradiionali, cu iabtrni. Noi nu suntem o uniune de btrnii nu ne-am asociat pe principii naionale, peprincipii de vrst. Avem de la absolveni de24-25 de ani, pn la membri de 100 de ani,declar Ioan-Horvath Bugnariu.

    Uniunea din Cluj a fost printre sin-gurele uniuni de creaie din Romnia care,n 1990, a fcut ochi repede i s-a folositde banii existeni atunci pentru a cumpraspaii de ateliere. Acestea sunt funcionale

    astzi pe strzile Albac sau AlexandruVlahu. Ceea ce le lipsete artitilor dinUAP sunt spaiile de expoziii. Ioan Hor-vath Bugnariu spune c nu ar trebui se munca Uniunii aceea de a cere spaiiexpoziionale, de a pstra artiti de calitaten Cluj, ci ar trebui s e problema muni-cipiului. Dintre toate lialele de creaie dinCluj, sau dintre toate instituiile de cultur,Uniunea Artitilor Plastici este cea mai mare.Noi avem 400 de angajai. Suntem singuriicare nu avem o galerie. O dat pe an, n decem-brie, avem 12 de zile de expoziie n Muzeul deArt, dar anul acesta am fost scoi afar deSalonul Mireselor pentru c noi nu aducembani, a mai spus preedintele UAP, Fili-ala Cluj.

    Dorina artitilor plastici de a se mani-festa n breasla de care aparin exist n e-care, la fel cum exist i orgoliile, precizeazIoan Horvath Bugnariu.Dac creaia unuiactor sau muzician trebuie s se nscrie n spiri-tul colectiv n care el apare, artistul plastic estesingur. El creeaz singur i i face o strategiea operei lui din momentul n care o concepe, oexecut, o ncadreaz i o plaseaz unde doretes e vzut. Cel mai greu de realizat este ntl-nirea artitilor ntr-un cadru organizat. Cutoate acestea, cnd a venit vorba s contribuiecu 20 de lei pentru publicarea catalogului Sa-lonul anual de Art ntotdeauna au fost recep-tivi. Din pcate, o treime dintre ei nu au avut80 de lei s i cumpere catalogul, a mrturisitpreedintele UAP Cluj.

    Cristina Beligr

    Foto:DanBodea

    TransilvaniaReporter

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    7/23

    din ora | 7

    11 - 17 februarie 2016 Nr. 599 |

    investiii

    Muzeul Naional de Istorie a Transil-vaniei anun nceperea lucrrilor de

    consolidare i reabilitare pentru parteruli primul etaj ale corpului vechi al cldiriimuzeului, lucrri ce vor demara dup na-lizarea licitaiei de ncredinare a acestora.Licitaia va organizat pe parcursul lunilorfebruarie-martie a.c. iar lucrrile de consoli-dare vor dura doi ani conform proiectului deexecuie.

    Suma alocat de Ministerul Culturii pen-tru lucrrile preconizate pentru anul n curseste de trei milioane de lei. Aceste lucrrile premerg pe cele de reamenajare la standardeeuropene a spaiilor expoziionale, proces demodernizare care va avea ca rezultat un muzeureprezentativ pentru Transilvania. Precizm c,n msura posibilitilor, muzeul va continua s

    funcioneze normal i pe perioada lucrrilor, cuexpoziii temporare i alte evenimente specice,ce vor organizate ca pn acum, la etajul 2 alcldirii, informeaz comunicatul transmispresei.

    Imobilul de pe strada Daicoviciu nr.2adpostete coleciile MNIT, depozitele,lapidarul i spaii administrative ale muzeu-lui de la nceputul secolului XX. Cldirea afost ridicat la nceputul secolului al XIX-leaiar primele lucrri de amenajare a acesteia camuzeu au fost fcute n intervalul 1911-1913.Lucrrile au fost stopate n timpul PrimuluiRzboi Mondial i reluate ,,ca urmare a striideplorabile n care ajunsese cldirea n anii1929-1930 i nalizate n aproape un deceniu.Din 1939, cldirea care adpostete MuzeulNaional de Istorie a Transilvaniei nu a maisuferit reparaii capitale.

    Cristina Beligr

    soluii de compromis

    Centrul Clujului i schimb n aces-te zile faa. n mai multe locuri aufost montate sau se lucreaz la montar-ea unor tuneluri pietonale. Msuraa fost luat de cei de la Primria Cluj-Napoca dup ce, n urma ordinuluiministrului Culturii, au fost ntrerupteinterveniile de urgen ale celor de laISU la cldirile istorice degradate.

    La nceputul anului, ornamentelede pe mai multe cldiri au fost datejos pentru c stteau s cad i puneaun pericol trectorii. Ministrul Cul-turii a emis un ordin prin care impu-nea obligaia ca astfel de intervenii lacldiri-monument s se poat face nu-mai pe baza propunerilor unui expertavizat de minister. Ca atare, primria

    clujean a ntrerupt aceste aciuni deintervenie realizate mpreun cu ISUi a lansat o licitaie pentru a contractaserviciile unui astfel de expert, la pri-ma procedur, ns nu s-a prezentat ni-meni, aa c licitaia va reorganizat.

    ntre timp ns s-a trecut la mon-tarea, n mai multe zone din ora, aunor tuneluri pe sub care s circulepietonii. Pn acum au fost montate ast-fel de tuneluri pe Memorandumului, pestrada Napoca la hotelul Continental, dari pe Horea la palatul Urania, dar va mai construit unul i pe Bulevardul 22 de-cembrie 1989 n zona viitoarei larmoni-ci, au precizat reprezentanii birouluide pres al primriei. Tunelurile suntfcute n faa unor cldiri din care iprimria deine o cot parte i lucrrileau fost suportate de la buget, ns iceilali proprietari vor trebui s achitecontravaloarea prii care le revine ctremunicipalitate.

    Ornamente depozitaten subsolul primrieiCteva ornamente care au putut

    date jos integral de pe cldirile istoricela care s-a intervenit de urgen n lunaianuarie au fost depozitate n cutiintr-o ncpere din subsolul primriei.Aici este depozitat i o parte din arhivaDireciei de Urbanism. Cele ase cutiiadpostesc cteva ornamente salvate depe cldirile de la urmtoarele adrese:Horea 16, Eroilor 18 i 42 i Bulevardul21 Decembrie 1989 nr. 32. Alturi de e-care ornament se a dosarul cu actelede autorizare a interveniei, dar i po-zele fcute nainte i dup interveniacelor de la ISU la respectiva cldire,poze care ar trebui s e de folos atuncicnd aceste cldiri vor restaurate.

    Claudia Romitan

    Clujul se umple de tuneluri pietonale

    Dup 80 de ani ncep lucrrile de consolidarela Muzeul Naional de Istorie a Transilvaniei

    Foto:DanBodea

    TransilvaniaReporter

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    8/23

    8 |OPINII

    Afost un dat al naturii,greeal a ei, o gen

    motenit de cine tieunde... Bondoc, flcos,unsuros, a tiut de mic- datorit chemrii!- s

    se strecoare, s urce printre prietenii dumani. A intrat ntr-o echip defuncionari mruni, dar acolo pe lngleaf mai picau mruniuri, ce, de la ovreme, deveneau mult peste salariu. Ceidin jur l-au simit hrpre, avid de bani,viclean i supus abil n faa celor mari.Dar nu l-au bgat n seam. A tiut s senvrt pe lng efi, s-i slujeasc, s iascam insolent i la timpn fa. A devenit unefule autoritar, i as-cundea cu tact murdriai inteniile, dibuise c,n via, mai presus deban, e puterea. Slugaajunsese s aib, la rn-dul lui, slugi. Mai mici!Nu avea frn, jen, nutia ce-i ruinea. Socotitde alii ca el om al foreii al disciplinei, a fostdus n Capital, s facordine, s ridice par-tidul ce-l nfiase.

    i Sluga - deja cuS mare - urca zilnicca FtFrumos scrilemurdare ale puterii.S-a gudurat, s-a artatdocil i util Stpnuluicel mare, care ineapartidul la buzunar, cape pachetul de igri.Sluga mai avea un tal-ent: tia s atepte i mai ales s fie umbraStpnului zi i noapte. Era al doilea omn band, n gac, ncntarea i mndrialui se rotunjeau ca purcelul n ajun desrbtori. A revenit al doilea i spera ntain, s ia locul Stpnului, dar n-o arta,nu se grbea nu-si trda inteniile. PentruEl, Sluga, Stpnul era mai presus si maiiubit dect Tara i poporul. Ele erau doarunelte de munc Nimic nu se mica, nu seridica sau nu cdea fr el! Ltra i mucala comand, dar atent i cam ascuns.

    Dac plngea stpnul de emoieprefcut, plngea si el, nu de durere,ci pentru ca Stpnul s-l vad ct e decredincios. De la o vreme, Stpnul, i eldin acelai aluat, s-a cam sturat de el,obosise s-l simt aproape i se i temea.Iubirea fr limite devine un viciu, ce te

    poate duce la pieire. Subtil i pervers, iStpnul! Sluga avea bani, funcii, poziie

    social, avea o platform. Atepta o opor-tunitate s-l mping discret la vale, peStpn, s-i ia locul. Dar Stpnul a ajunsi mai mare i Sluga a rmas el un fel destpn. C Stpn mare era tot cel vechi.Cu intuiia sa de animal de prad, Slugaa simit c... valoarea, puterea i ambiiileStpnului scad. Dup sui, vine mereucoborul. Sluga atepta, dar uneltea,s-a hrit ncet cu Stpnul, au devenitopozani nu pe fa, ci n ascunziul cor-durilor, cci inimi nu au avut niciodat.Partidul lui, al Slugii, s-a asociat de form

    si de nevoie cu alt gloabpolitic. Si el a devenitCo-Slug. Avansase, darnu la nevoile i pretenilesale!!! Trebuia s semulumeasc i cu att.Stpnul trecut la pen-sie, deci n afara joculuii trocului, a czut ndizgraia Slugii de ieri,care nu-l mai linguea,nu-l mai cuta, nu-lmai voia. Se detaa decel la ale crui picioarese gudurase. Co-Slugai urma noul drum.Dar stngaci, nelinitit,temtor c ai lui eraumereu descoperii cu felde fel de mizeri, faptemurdare i bani negri...El nu voia s acceptec a sosit timpul altorSlugi mai tinere, mai in-struite, dar mai grbitela jaf i promovare, la

    sui. Se fura peste tot, sus i jos, n stn-ga si n dreapta. Sluga noastr, speriatdecdea. Unii nu o voiau nici coslug. Ve-nea din urm o generaie nou. Care si eaateptase. El, Co-, se arta demn i corect,aa cum nu era i nici nu fusese niciodat,i juca ultima carte...

    El nu citise crile, nu nvase din ele,doar le jucase...

    O veche vorb izvort dinnelepciunea poporului spune c Slugaprost pltit e ho n cas. Asta era odat.Acum slugile, n funcii mari de tot, jefui-esc ara i Omul fr mil, ct vreme li sepermite. i el, Co-, a vrut s fure nu o cas,ci o ar. Dar timpul nu mai avea rbdarecu el. i nu a putut nici ajunge acolo sus...Sluga ncepe s oboare. Va fi un spectacol.

    Pentru noi trist i abject.

    Fiecare an electoral este, nRomnia, unul ncrcat de

    sperane. Apelurile la onestitatei la viitor abund. Din tablourii din corturile stradale radiazenergia cinstei. Chipurile zm-

    bitoare sunt aductoare de veti opti-miste, cu efect contagios imediat. Cei doicopreedini ALDE, infatigabilii Popescu-Triceanu i Daniel Constantin, evocviitorul de mrire economic al Romniei,devenit putere regional i tigru europe-an. Totul st sub semnul ncrederii n vii-tor, cci anotimpul este unul al seminelorce vor rodi cu folos. Noi consilii locale, noiprimari harnici, noi preedini de consiliijudeene dedicai binelui public i, ca oncununare a acestei viziuni edenice, noiparlamentari ce se vor devota ideii de bunguvernare.

    n acest tablou al entuziasmului,Bucuretiul este lipsit de cel care a n-truchipat, vreme de atta vreme, geniulpolivalent al medicinii i al urbanismului-Sorin Oprescu. Visurile sale au cucerit ontreag capital. Cine poate uita autostra-zile suspendate sau lichidarea, din raiuni deigien arhitectural, a Halei Matache? SorinOprescu a oferit bucuretenilor ntregul sutalent de organizator i de vizionar. Dineforturile sale s-a ivit un nou Bucureti,aseptic, elegant, funcional, beneficiind deo administraie ce-l servete pe cetean cuceleritate i cu pasiune. Motenirea sa poatefi admirat, zilnic. Ea inspir i i ndrum pecei care ii vor urma.

    Oligarhie i corupieDincolo de arja sarcastic se afl profun-

    zimea unei manipulri demagogice i impa-sul unui viitor colectiv. n Bucureti, poatemai mult ca n oricare alt loc al rii, efec-tele acestei guvernri oligarhice consolidatevreme de ani sunt vizibile. Sorin Oprescu arafinat, graie inventivitii i rapacitii sale,

    un sistem al fraudei i al exploatrii. Am-balajul demagogiei a mascat, perfect, aceastpropensiune vorace, aceast pornire de aparazita bugetul public.

    Reeaua lui Sorin Oprescu las nurm, la nivelul Bucuretiului, un legat alsubdezvoltrii urbane i al ineptitudinii.Rapoartele oficiale privind administraiasa merit reinute ca anatomii ale unei pa-tologii ce s-a extins, cancerigen.

    n tot ceea ce a avut mai dezgusttor-cinic, Sorin Oprescu a stabilit i un tiparantropologic al guvernrii locale. Primarulgeneral devine, n acest context esut timpde decenii, o combinaie de ef mafiot i cap

    de reea electoral. Nimic nu scap contro-lului acestor structuri. Nimic nu se poate

    edifica, sntos, n acest mediu n care pagaeste formula cotidian acceptat fr emoiii dileme etice. Acest tipar este reprodus ila nivelul sectoarelor, acolo unde potemkini-ada reabilitrilor termice i a strngerii gu-noiului ine de aceast art ce i are n Van-ghelie sau Chiliman exponenii ei clasicizai.

    Bucuretiul politic este alctuit din acestenivele de complicitate infracional, nivelece in n via un mecanism al patronajuluii al mitei. Alocarea de resurse este sursadin care partidele se hrnesc, dar i cea dincare se alimenteaz pomenile, mai mult saumai puin rafinate, cele care ntrein fideli-tatea unui electorat pauper. Relaia dintresubdezvoltarea urban i extinderea aces-tei oligarhii este vizibil - cetenii sunt itrebuie s rmn parte din acest angrenajce furnizeaz voturi, organizat i disciplinat.Singurul factor ce poate perturba aceastmainrie bucuretean este DNA. De aici,aliana care se stabilete ntre elitele localei parlamentari, sub semnul ostilitii co-mune fa de curile de judecat si fa demagistraii independeni.

    Ieirea din scen a lui Oprescu, Chilimansau Vanghelie, decderea politic a lui Pope-scu - Piedone slbesc, dar nu elimin acesteafodaj oligarhic. PSD i PNL sunt, n egalmasur, la nivelul capitalei, fidele acestuiproiect al continuitii. Grotescul candi-daturii autoanunate a lui Cristian Buointrete sentimentul c universul lui SorinOprescu va fi conservat, n toate articulaiilesale. Schimbarea, evocat lacrimogen de po-liticieni n zilele de dup revolta colectiv,se reduce la o rotaie sntoas a cadrelor.Sistemul de alegere ntr-un singur tur descrutin nu face dect s protejeze un mo-nopol n fiin deja. Ineptitudinea opoziieii rapacitatea PSD se afl la originea uneiformule ce descurajeaz naterea unei al-ternative autentice. Controlul oligarhic este

    asigurat, n acest context legislativ.i dac stagnarea este proiectul naional,demagogia i devastarea urban suntsemnele viitorului bucuretean. Ineficaci-tatea administraiei, lipsa ei de transparen,voracitatea cu care fondurile publice suntparazitate i fraudate, limbuia seac a pri-marilor, toate acestea sunt destinate s du-reze.

    Idealismul colectiv este o amintire,dup cum amintire sunt i victimele uneitragedii provocate de un stat corupt i inca-pabil de reacie eficient. Motenirea lui So-rin Oprescu este intact. Pe temelia ei ridicanul 2016 n Bucureti.

    SlugaSigur s-a nscut cu aceast chemare

    josnic i cam murdar

    Bucuretiuldup Oprescu

    Viorel Cacoveanu,scriitor

    Ioan Stanomir,profesor

    O veche orb izvortdin nelepciunea

    poporului spune cSluga prost pltit e

    ho n cas. Asta eraodat. Acum slugile,n funcii mari de tot,jefuiesc ara i Omul

    fr mil, ct vreme lise permite. i el, Co-, avrut s fure nu o cas,ci o ar. Dar timpulnu mai avea rbdare

    cu el.

    | 11 - 17 februarie 2016 Nr. 599

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    9/23

    | 9

    OPINIE

    11 - 17 februarie 2016 Nr. 599 |

    La finalul administraiei Oba-ma, destul de dezamgitoare

    din perspectiva rezultatelorpoliticii externe i n particu-lar a angajrii Washingtonuluipe direcia unei politici apro-

    piate de Europa, Statele Unite dau primelesemne concrete c iau n considerare o con-solidare real a prezenei strategice i mili-tare n Centrul i Estul Europei;

    *Recenta propunere a guvernului ameri-can, de cretere la 3,4 miliarde de dolari (decirca patru ori mai mult dect n prezent) abugetului care va fi alocat n anul fiscal 2017cheltuielilor militare n cadrul programuluiERI (European Reassurance Initiative) a pro-dus deja un val de comentarii n mass-mediadin ntreaga regiune, care penduleaz ntreminimalizarea impactului acestui anuni afiarea unui entuziasm debordant, nopinia mea, ambele tipuri de atitudini dis-torsionnd semnificaiile i proporiile realeale gestului;

    *Nu e, cred, nicio ndoial c anunulPentagonului, ntrit de Casa Alb, vine nperspectiva Summitului NATO din Polonia,de pe 8-9 iulie, eveniment relativ ignoratpn acum, ca interes politic i mediatic, nGermania i Frana, principalele puteri aleUniunii Europene. La Varovia se va da obtlie important n spatele uilor n-chise, ntre opiunea angajant, sprijinit dePolonia, Romnia i rile baltice (rmnede vzut dac pe aceeai voce sau fiecare cuinteresele i proiectele proprii) i opiuneaminimalist (sau pacifist, cum ar spuneministrul de Externe al Germaniei),sprijinit de rile care nu au angoase le-gate de scenariul unei agresiuni a Rusieiasupra vreunui membru al Alianei Nord-Atlantice;

    *Propunerea de cretere a bugetuluiERI nu are numai o valoare de semnaltransmis Rusiei (artarea pisicii), ncontextul discutrii unor dosare impor-

    tante pe agenda internaional, dar are ivaloare tactic intern, n cadrul NATO,generndu-se astfel o nou balan deputere ntre statele membre naintea Sum-mitului, cu posibil rol de influenare a de-ciziilor ce urmeaz a fi luate;

    *Prin consolidarea pachetului finan-ciar alocat ERI, Statele Unite i ntrescpoziia n faa partenerilor europeni ii creeaz un ascendent evident nainteaSummitului NATO, crend cu alte cuvinteun intrument politic i de negociere careva fi jucat tactic la maxim n discuiilepregtitoare din lunile care vin;

    *Dar flota militar a NATO la MareaNeagr, ateptat de Romnia? Dac acest

    anun al Washingtonului e i un mod di-plomatic de a spune c, deocamdat astaeste oferta pentru Estul Europei i nu maie loc de altceva, rmne de vzut n lunileurmtoare. Dup cum nu este exclus ca, subumbrela programului ERI, s ncoleascgermenii unei viitoare concretizri a acestuiproiect extrem de important i de benefic necuaia de securitate a Mrii Negre, o ecuaietot mai confuz dup anexarea Crimeei iagravat de nesigurana privind stabilitatearegiunii Odesa;

    *Americanii mut astfel interesant, pe ve-chea tabl de ah a marilor puteri, anunnddeopotriv Rusia, dar i Germania c vorrmne puternic nurubai politic, mili-tar i strategic n Europa Central i de Est.Vestea este, pentru noi (cei care nelegemde ce aceast parte a Europei nu poatefi niciodat sigur fr prezena StatelorUnite), minunat. De aici i pn la a vedeacum vor curge investiiile marilor companiiamericane pe piaa noastr mic este ns undrum teribil de lung i o enorm prpastiede imagine (brand) de strbtut, chiar dacAmbasada Romniei la Washington vedeastzi aceast distan mai scurt i maiaccesibil;

    *Pesimitii spun c nu se va ntmplanimic concret i c rile de pe Flancul Es-tic al Alianiei vor rmne la fel de expuseameninrilor de diverse tipuri ale Rusieivecine. Optimitii cred c, n sfrit, StateleUnite au reevaluat pe toate planurileimportana regiunii i au luat decizia uneiintrri masive n Centrul i Estul Europei, re-spectiv c acestui anun de natur militar ivor urma investiii americane substaniale neconomiiile rilor din zon. n opinia mea,se neal i unii, i alii.

    ***

    Pentagonul i Casa Alb anun c vorpropune Congresului s aprobe de patruori mai muli bani, n 2017, pentru prezenamilitar asiguratorie a Statelor Unite n Flan-cul Estic al NATO. Prepoziionare de ar-mament i echipamente militare, rotaie detrupe, exerciii i antrenamente mpreun cuarmatele rilor din regiune. De ce o aseme-nea cretere? De ce acum?

    Contextul politicii internaionale estecum nu se poate mai favorabil unei aseme-nea decizii strategice. America puncteaz in-teligent i inspirat, la momentul oportun, cutrimiteri eseniale att spre Est (Rusia) ct ispre Vest (Germania): nu vom pleca de acoloi nu vom lsa neprotejat spaiul dintre voi!

    Valentin Naumescu,diplomat

    ntoarcerea Americii n Europa.Semne, argumente, iluzii

    Apropierea Summitului NATO din Po-lonia, cu rile de la frontiera rsritean a

    Alianei cernd insistent, de la Marea Balticpn la Marea Neagr, msuri suplimentarede garantare a securitii militare, discuiileprelungite ale Washingtonului cu Rusiaprivind Ucraina, dar i Siria (conferinade la Geneva, deocamdat ntrerupt), lacare se adaug declaraia ngrijortoare apreedintelui ucrainean Poroenko privindriscul unei confruntri militare deschise cuRusia, mai mare anul acesta dect anul trecut,ideea nfiinrii unei flote a NATO la MareaNeagr, susinut de Romnia, dorina Polo-niei i a rilor baltice de a avea baze militarepermanente ale Alianei pe teritoriul lor, i,n fine, contextul electoral intern din StateleUnite, n care administraia democrat vinecu o propunere care pune n umbr una dincriticile republicanilor din ultimii ani, toateacestea la un loc fac din anunul consolidriiprogramului militar n Estul Europei olovitur de imagine a preedintelui Obamai a Statelor Unite.

    La cteva ore dup semnalarea pertinentdin presa intern (era oare nevoie?),purttorul de cuvnt al Guvernului i MAE-au salutat anunul administraiei americane.tim c se pregtete o vizit oficial n Ger-mania, la cel mai nalt nivel, dar desiguraceasta nu poate fi un motiv pentru a ignoraun subiect care ine de esena parteneriatuluistrategic cu Statele Unite.

    Pe de alt parte, poate nu ar strica unconsilier prezidenial de politic extern,dup o pauz de aproape trei luni. Pe cel alSecuritii Naionale (n alte capitale ale lu-mii, o adevrat eminen cenuie pe lngeful statului) nu tiu dac l-a auzit sau cititcineva cu vreo fraz sau vreun text articulatpe teme de securitate, i nici nu i prea timviziunea strategic asupra ordinii mondialesau asupra locului i rolului Romniei n sis-temul relaiilor internaionale. tim doar ceste un distins general format educaional,

    profesional i intelectual n anii 80. Bun,hai s admitem c militarii tac i fac, c eisunt oameni de aciune, nu de discurs, cexprimarea public (oral sau n scris) nu eneaprat punctul lor tare. nchidem aici, pen-tru moment, discuia.

    America i-a anunat aadar, mai clar caoricnd n ultimii opt ani, interesul politici militar pentru securitatea rilor aflate peFlancul Estic al NATO dar i, prin extensie,interesul pentru ce se ntmpl n Ucraina, nRepublica Moldova, n Marea Neagr. Esteun lucru foarte bun, care se adaug celor asecomandamente NATO (Uniti de Integrare

    a Forelor NATO NFIU) din regiune, carevor fi finalizate i operaionalizate pn n

    iulie, la data Summitului, cnd sperm sobinem i declararea capacitii iniiale ascutului antirachet al NATO, cu alte cuvinteintegrarea scutului american de la Deveselun sistemul de aprare al Alianei Nord-At-lantice.

    Nu e cazul nici s ne facem iluzii sau sateptm lucruri care nu se vor ntmpla.Pentru economia american, Romnia nueste o pia deosebit de interesant. Pot fioricnd listate cincizeci de ri mai atractiven lume, cu rate de profit mai nalte, n Eu-ropa, Asia-Pacific, Asia Central, chiar Africasau America de Sud. America nu va priviprea curnd Romnia ca pe o destinaie deafaceri serioas, persistnd din pcate ideilealternative de eap c-i pe bani publici (Be-chtel) sau experiment limitat, nesemnificativca pondere (Ford).

    Creterea masiv a bugetului Iniiativei deReasigurare European este un semn c vinvremuri interesante n politica internaional.Mai mult ca oricnd, n ultimul deceniu dereaezare a plcilor tectonice, n Europa i nbalana de putere a lumii, Romnia trebuies aib abilitatea politico-diplomatic de afructifica oportunitile care apar n regiunei de a se plasa n calea resurselor alocate noiiordini internaionale. Statele Unite nu vorprsi Europa, dar trebuie s admitem cexist i o competiie zonal pentru resurse,creia trebuie s i facem fa cu succes. To-tul conteaz: dincolo de poziia pe hart idimensiunea teritoriului sau a populaiei,conteaz i disponibilitatea politic, in-frastructura, capacitatea administrativ ieficiena managementului de proiecte, statulde drept i combaterea corupiei, inteligenai creativitatea, calitatea societii civile,eventualul bruiaj societal desfurat depropaganda antioccidental sponsorizat deRusia n toat Europa etc. Banii i securitateanu vin de la sine, doar prin argumente geo-

    politice, doar prin faptul c avem deschiderela Marea Neagr, doar pentru c exist printradiie o atitudine antiruseasc n societate.i alii lupt pentru resurse i pentru securi-tatea lor, cu propriile argumente, din rilebaltice i Polonia pn n Bulgaria, ca s numai vorbim de Ucraina, Republica Moldovasau Georgia, aflate dincolo de frontieraOccidentului. Dar pentru a participa cuadevrat la redesenarea Europei sigure iprospere, n secolul XXI, avem nevoie de ceeace, cu un termen poate banalizat, se numeteinteligen strategic i performane: castat, ca economie i ca societate.

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    10/23

    10 | din ora

    | 11 - 17 februarie 2016 Nr. 599

    Performan

    Este elev n clasa a XI-a la ColegiulEmil Racovi din Cluj-Napoca,olimpic pe ar la limba romn ienglez i, de curnd, a ctigat concursulanual de traducere Juvenes Translatoresorganizat de Direcia General pentruTraduceri a Comisiei Europene. NumeleMariei Chiorean a fost rostit de multe orin ultimii ani, de ecare dat cnd tnraa participat la concursuri colare, olimpi-ade sau la competiii naionale de discurspublic i s-a ntors cu diplome i premii.

    La concursul organizat n luna noiem-brie a anului trecut au participat peste 3.000de adolesceni din 736 de coli din Europa,inclusiv de la 31 de licee din Romnia. ntotal, 28 de elevi de liceu, cte unul dinecare stat membru al Uniunii Europene,au fost declarai ctigtori ai competiieii vor premiai la Bruxelles n data de 14aprilie 2016, n cadrul unei ceremonii.

    Rezultatul obinut de Maria nu i-a sur-prins pe profesorii ei, care spun despreeleva lor c a fost mereu aa: Maria esteolimpic naional la limba romn i la limbaenglez i ctigtoare a numeroase concursuri.Este un talent, un copil spectaculos. Secretulei? Munca, creativitatea, profunzimea, serio-zitatea, a declarat pentru TransilvaniaReporter profesoara ei de limba englez,doamna Cristina Rusu, la cteva zile dupanunul fcut de Comisia European.

    Maria Chiorean a studiat limba engleznc din grdini, timp de opt ani a fostelev la Liceul Teoretic Gheorghe incai,unde a pus accentul tot pe studiul englezeii, surprinztor, sau nu, prima ei ieire nstrintate a fost n Marea Britanie. Astzi,nu poate s spun c a existat un anumitmoment n care a realizat c i plac limbilestrine, ci interesul l-a descoperit pe par-curs, odat cu studiul constant al limbilorenglez i german. Astfel, pe parcursulanilor, motivat de doamnele profesoare pecare le-a avut la clas, a nceput s citeasci literatur englez i s nu se limitezedoar la exerciii gramaticale. Am nceput siau n considerare literatura abia din gimnaziucnd am avut i o profesoar de romn foarteimplicat care fcea ca totul s par o poves-te. Acum sunt clar mult mai nclinat spreliteratur i gramatica mi se pare un suport pecare trebuie s-l ai, la fel cum sunt calculele lamatematic. Cred c am depit etapa n caretimpurile gramaticale mi ridic probleme nenglez pentru c, dup ce le foloseti muliani n exerciii, ncepi s le simi natural. Aspune c acum cea mai dicil parte ar ex-presiile idiomatice pe care trebuie s le nveiaa cum sunt i care nu pot traduse. Te ajut,n schimb, s-i mbogeti vocabularul,precizeaz Maria Chiorean.

    n prezent, tnra a ajuns la un nivelridicat de cunoatere a limbii engleze fra lua ore n particular. A citit multe cri nenglez, mult pres internaional i s-apregtit constant pentru olimpiade. Anulacesta, mpreun cu ali colegi de-ai ei,Maria va susine i examenul Cambridgeiar obinerea atestatului o va scuti s maisusin Bacalaureatul la proba de limbenglez.

    Am participat la olimpiade, la concursuride limb, de discursuri n englez, sau concur-

    suri de teatru, dar nu tiam c exist un con-curs de traduceri pentru elevi, pn anul acestacnd am participat. Nu am fcut o pregtirepentru concurs pentru c, aa cum a considerati profesoara mea de englez, nu ai cum n dousptmni sau ntr-o lun s i n stare s tefamiliarizezi cu o limb strin nct s traducibine. Aa c, am mers cu toate cunotinele pecare le acumulasem pn atunci. A fost o singurprob, care a constat n traducerea unui textdin englez, n romn. Am citit i recitit textulpentru a vedea care este sensul lui i inteniaautorului. A fost o scrisoare informal a cuivacare participase la o aciune de voluntariat icare scria despre impresiile lui, activitile lui i

    impactul asupra rii n care se aa. A fostun text legat, bineneles, de temele de careeste interesat Uniunea European. Nu afost un text foarte scoros, ci unul foarteapropiat de nivelul nostru de limb i de lim-bajul pe care l folosim la vrsta noastr, adeclarat Maria.

    O traducere, orict de scurt este,presupune o foarte bun cunoatere alimbii strine, dar cel mai important,potrivit doamnei Monica Columban,profesoara de limba romn a Mariei,presupune o cunoatere foarte nuanata limbii romne. Doar aa se poate sur -prinde dimensiunea intelectual a tex-tului, dimensiunea informaional iafectiv a unui mesaj cuprins ntr-untext. Aceast performan se atinge prinacumulri de ani de zile. Maria este un citi-tor extraordinar, este olimpic naional laromn de mult vreme, a obinut chiar iun loc nti naional, aa c rezultatul acestape noi nu ne surprinde, ci este o conrmare avalorii ei, a precizat pentru TransilvaniaReporter, doamna Monica Columban.

    La rndul ei, profesoara de engleza Mariei consider c, pentru activi-tatea de traducere, nu este nevoie decompetene specice, n schimb estenevoie de anumite deprinderi care sedezvolt n timp, cum ar capacitatea deanaliz a unui text, de interpretare corect acontextului i a nuanelor cuvintelor. Pen-tru a putea traduce corect, spune Cris-tina Rusu, trebuie s ajungi s nelegilimba e c e cea matern, e c e ceastrin - n profunzime. Nu n ultimulrnd, trebuie s dai dovad de creativi-tate. Programa colar s-a schimbat radi-cal. Nu se mai lucreaz pe traduceri, ci pecompetene de receptare i producere de tex-te, de transfer de sens, de comunicare. Manu-

    alele la limba englez sunt astfel conceputenct s dezvolte toate aceste competene-cheie la elev. n momentul n care un elevi nsuete aceste deprinderi, el poatefoarte uor s se dezvolte ca traductor. Eu

    sunt traductor autorizat, ns nu m-ampregtit n mod special pentru acest dome-niu. Sunt lolog i nv mereu n domeniul

    Maria Chiorean, copilulspectaculos de la Colegiul Racovi

    meu. Fiecare text e special i trebuie abor-dat diferit. Principalul avantaj al Marieieste profunzimea gndirii i a cunoateriicuvntului. Firete c limba englez este oparte important a activitilor ei, deoareceea este implicat n proiecte internaionale,particip la competiii i studiaz inten-siv aceasta limb. Poate se va orienta sprestudiul aprofundat al englezei n viitor, aprecizat Cristina Rusu, profesoar deenglez la Colegiul Emil Racovi dinCluj-Napoca.

    n ceea ce o privete pe elevapremiant, prezena ei la concursul detraduceri nu a fost cu mult timp nainteplanicat i nici nu se gndea c vaajunge s ctige. Nici nu tiu cum s-afcut departajarea, n afar de faptul cs-a apreciat delitatea fa de textul carene-a fost dat, explic tnra cu referirela proba de concurs. Pn astzi, Ma-ria nu s-a gndit dac vrea s devintraductor, dar n cazul n care s-arhotr asupra acestei profesii, i-ar plceas e traductor de romane. Ceea cetiu n acest moment este c a vrea s ur-mez studii umaniste, dar nu neaprat limbistrine. Poate tiine precum antropolo-gia, sau lozoa, sau literatura comparat.Tangena cu limbile strine va exista ntot-deauna, bineneles, precizeaz tnra.

    Maria citete att literatur romnct i strin. n timpul colii citetefoarte mult pentru olimpiada de romn,

    mai ales n perioada n care se desfoarfaza local i faza judeean, respectivcri recomandate de profesoara ei. Deasemenea, citete mult teorie i criticliterar pentru a-i dezvolta propria gn-dire critic. De plcere citesc romane, prozscurt dar, spre ruinea mea, citesc destulde rar poezie. n coal facem foarte puinliteratur romn contemporan. tim mulide Mircea Crtrescu, dar foarte puini tim,de exemplu, c dramaturgul Matei Viniecscrie romane, sau c anumii profesori uni-versitari sunt i autori foarte buni. Dupce am citit Sindromul de panic n OraulLuminilor, de Matei Viniec, aceasta a fostcartea mea preferat pentru o perioad foartelung de timp. Din literatura strin nupot s spun c am autori preferai. Am ci-tit n englez foarte mult Margaret Atwood.Crile n limba englez am nceput s mi lecumpr mai mult n format electronic pentru

    c mi este mai uor s caut cuvintele necu-noscute direct cu un click pe ele. E mult maiuor s citesc aa dect cu dicionarul lngmine. Citesc cam tot ce mi se recomand a literatur bun, citesc i multe recenzii.ncerc s citesc zilnic mcar cteva pagini,declar Maria Chiorean.

    Tnra n vrst de 17 ani nu credec va exista vreodat o generaie cares nu citeasc, dei se vorbete mereudespre tinerii din ziua de azi, care totmai rar pun mna pe o carte n afaracelor obligatorii la clas.De renunat laciune, nu vom renuna pentru c asta arnsemna o boal a societii. Eu prefer s cit-esc cri tiprite, pentru c se creeaz un felde intimitate cu cartea tiprit, pe care nu oai atunci cnd citeti pe tablet. Dar chiardac se va renuna la crile de hrtie, nucred c este o lovitur dat literaturii, ci cliteratura supravieuiete n pas cu tehnolo-

    gia, precizeaz eleva Colegiului EmilRacovi.Ce va rezerva viitorul apropiat pen-

    tru Maria Chiorean? Actuala profesoarde limb romn a tinerei olimpicencearc s prevad: Traductologia este oopiune, dar implic efort i este consuma-toare de timp i nu cred c a ndruma-oexclusiv pe Maria s urmeze aceast profe-sie. Este, ntr-adevr, o dimensiune foarteplcut a studiului i cu siguran poate sfac i asta. Oricare ar opiunea ei, Mariava , indiscutabil, un foarte bun lolog, aconcluzionat Monica Columban.

    Cristina Beligr

    Avem olimpici la toatedisciplinele de studii. Sigur,nu acesta este scopul nostrudeclarat, dar faptul c am

    avut anul trecut 54 deolimpici naionali, la pestezece discipline de studiu,arat c ncercm foarte

    tare s le venim n ajutor,s le oferim prilejul s se

    manifeste n toate domeni-ile n care ei au un

    anumit talent. i Mariaeste un astfel de caz,Monica Columban,

    profesoar de romnla Colegiul Emil Racovi

    din Cluj-Napoca

    Foto:Arhivpersonal

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    11/23

    CULTUR | 11

    11 - 17 februarie 2016 Nr. 599 |

    Foto:Nicu

    Cherciu

    LA REACTOR

    Este clujean, cnt la contrabas dinclasa a treia, se declar un familistconvins i n prezent se afl n a cinceastagiune ca muzician n Orchestra OpereiNaionale Romne din Cluj. De curnd,Raul Lenart a putut fi ascultat i la spaiulReactor de creaie i experiment, acolounde contrabasul su a acompaniatvocea solistei Teodora Iacob i undeefectele sonore create s-au succedatn momente psihedelice uluitoare.

    Un instrument mare, care laprima vedere poate fi mblnzitdoar de un fizic masculin, contra-basul este cel mai vizibil instru-ment ntr-o orchestr, n timp cecontrabasitii se numr printre ceimai comptimii muzicieni. Cutoate acestea, Raul Lenart i-a dedi-cat 20 de ani din via acestui instru-ment i astzi, de cte ori cnt pescen, realizeaz c toate sacrificiileau meritat.

    Raul Lenart a studiat vioara timpde doi ani, pn n momentul n carea optat pentru un instrument maimasculin. Astfel, a simit c cel maipotrivit era contrabasul. Mai nti,ns, a avut un prim contact cu vioaran clasa nti, la ndrumarea mameilui care era profesoar de flaut. Deasemenea, tatl su avea o colecieimpresionant de casete audio, cuScorpions, Queen, Led Zeppelin icu alte genuri i formaii, aa c nfamilie era n contact permanent cumuzica.

    Vznd c pianul cum l apei, aai sun, nu mi-a strnit foarte mare cu-riozitate, pe cnd vioara, aveam eu im-presia atunci, i permitea mult mai mults experimentezi. Dup doi ani de vioar, ns,mi se prea c nu m regsesc ca atitudine nacest instrument. Studiul contrabasului se n-cepe de obicei n clasa a 5-a, dar eu am ajunss cnt la el, fiind mult mai micu. in mintec primul meu pedagog mi-a spus s l strngtare de mn i atunci i-a dat seama c eramo excepie i c aveam un viitor promitor naceast direcie. Aa c din clasa a III-a am stu-diat contrabasul, apoi am ajuns s urmez Liceulde Muzic Sigismund Todu pe speciali-tatea contrabas. Tot n acea perioad am partici-pat la cteva concursuri, dar niciodat nu amluat locul nti i colegii m numeau eternulsecund. Am nceput s m obinuiesc cu ideeapentru c, de pe locul doi, aveam ansa s ajungpe primul loc, pe cnd, de pe primul loc, nu mai

    aveam unde s avansez, precizeaz Raul.Pentru un instrumentist, spune tnrul

    muzician, degetele sunt ca aurul. De aceea,pe parcursul anilor, a fost atenionat denenumrate ori de pedagogii lui s acordedegetelor toat atenia.

    Cnd jucam fotbal, mi plcea s stau npoart i s sar dup mingi, dar cnd primeamcte o minge n degetul mare, accidentarea m

    mpiedica s repet o sptmn, ceea ce nu era

    deloc bine. Viaa de instrumentist, te priveazde multe lucruri. n liceu, colegii se distrau demulte ori seara, dar eu tiam c dimineaa amore de contrabas ceea ce m obliga s nu-mipierd nopile. M-am disciplinat forat. Pentruc nu sunt foarte multe locuri de munc n do-meniul nostru, trebuie s tii, ca tnr muzi-cian, c trebuie s faci sacrificii pentru a ajungect mai sus. Eu sunt norocos c sunt angajatntr-o instituie i am un loc de munc n do-meniul n care am terminat studiile. Alii nu aufost att de norocoi. n primul an de Conserva-tor am fost colaborator al Filarmonicii din SatuMare, dup care, din al doilea an de Conserva-tor, am nceput s colaborez i cu Filarmonica

    din Cluj. n ziua n care am avut licena a fostorganizat un concurs pe acest post la Oper i

    am reuit. M-a prins Opera cnd am nceputs neleg c tu, ca instrumentist, eti muzicai solistul este povestea i mpreun construiiceea ce va fi o dram, o comedie, sau orice alt-ceva, povestete Raul Lenart.

    Cnd era foarte mic i se uita la tele-vizor, Raul Lenart avea un mare vis: s

    ajung s cnte n sli de concerteprecum cea a Ateneului Romnsau Opera din Sydney. Pn nprezent, Raul a luat parte la treiproiecte ale Orchestrei Romnede Tineret, ceea ce l-a ajutat si duc la ndeplinire visul de acnta pe scena Ateneului Romn.Orchestra de Tineret este pentruorice tnr elita n materie de artitii dirijori i, ajungnd acolo, te vezintr-o lume n care concurena estelng tine, precizeaz Raul.

    Pentru mplinirea celui de-al

    doilea vis trebuie s mai atepte.Mult, puin, pentru Raul nu esterelevant, pentru c tie c, pnatunci, n cariera sa, va avea partede multe alte realizri. Una din-tre acestea a fost chiar ansa de acnta n trei din cele mai impor-tante sli de concerte din Viena ide-al cunoate pe unul dintre ceimai mari dirijori n via, maes-trul Zubin Mehta.

    La fel cum susinea i unuldintre profesorii de valoare dinRomnia, Silvius Varvaroi, i eusunt de prere c, prin excelen,contrabasul nu este un instru-ment solistic. Cu toate acestea,este un instrument foarte inte-resant, pentru c i dai seamade fapt c ai nevoie de contrabas,

    atunci cnd el nu cnt. Contrabasul este

    culoarea cea mai de jos care susine celelalteinstrumente. n cazul contrabasului, sunet-ul este foarte cald i profund i de multe orise completeaz cel mai bine cu vocile nalte.Poi cuprinde pe el o mulime de efecte ipoi imita foarte multe sunete. De asemenea,ca form, contrabasul este cel mai variat in-strument, explic Raul.

    Contrabasul nu este cel mai sntosinstrument, aflm de la tnrul mu-zician care mrturisete c cele maifrecvente probleme de sntate n cazulcontrabasitilor sunt durerile de spate iaritmiile cardiace. Corzile grave ale con-trabasului au cea mai apropiat frecven de

    Raul Lenart, tnrul

    mblnzitor de contrabasuri

    btile inimii i, inndu-l pe piept, este aproapeinevitabil s nu-i deregleze organismul i feluln care vibreaz corpul tu. Pentru un contraba-sist, s cnte Lacul Lebedelor, sau o simfonie deMahler este foarte extenuant. Toat musculatura ieste solicitat, afirm Raul Lenart. n prezent,muzicianul cnt pe un instrument al Operei

    Naionale din Cluj, fabricat i recondiionat laReghin, dar sper ca n urmtorii ani orchestras primeasc i instrumente noi.

    Pentru cei care vor s studieze contrabasuln colile de muzic, Raul Lenart are i un sfat:

    Contrabasul este cea mai plin culoare pe careo poate defini un ansamblu de instrumente i, deipare greu de abordat, i-a sftui pe tinerii muzicienis nu cad n dezndejde n primii doi ani. Vinei ziua cnd totul merge de la sine. Locuri pen-tru contrabas n formaii reduse sunt foarte multe,deci contrabasitii sunt cutai. De obicei, cnd lecnt copiilor, prima lor reacie este s rd. Li separe c sun gros, ca o vac. Pn la urm, ns,le place pentru c, exist o latur linititoare a lui.n acest context m-a da exemplu pe mine pentruc am ajuns s nu am niciun regret c am fcut

    acest instrument. Toat investiia fizici financiar se recupereaz acum

    i cred c dac ai o chemare,trebuie s o asculi i s-i acor-zi timp, declar Raul Le-nart. Pe plan profesionalnu trebuie s fii niciodat

    mulumit, consider contrabasistul, simindc cel puin n acest moment al carierei lui are

    potenialul de a face mult mai mult. Ce i-ardori Raul este s i continue proiectele nce-pute cu formaia de muzicieni profesioniti dincare face parte, Quar Band i s se gndeascla noi metode de a aprofunda i experimentadomeniul n care profeseaz.

    Prin asta mi-a dori s fiu un exemplu, pentrucei care vin n urma mea. n cazul nostru muzicanseamn s fim respectai i s ne construim viaaastfel nct s nu ne cerim respectul, ci s-l avemprin faptul c suntem muzicieni. n Cluj pot sm dezvolt profesional, dar nu tiu ce vremuri vorveni. Ceea ce poi s faci prin muzic nu este undomeniu foarte bine aprofundat i m vd n viitorfcnd asta. M-ar tenta i impresariatul artistic,precizeaz muzicianul.

    n ceea ce privete compoziia, ca oricemuzician profesionist a avut i Raul astfel dencercri, ns consider c, n acest moment,este o zon n care i las pe alii s se exprime.n schimb, i place muzica experimental iun exemplu a fost chiar concertul de la Reac-tor de creaie i experiment pe care l-a avutcu The White Notes i Teodora Iacob. Nucred c exist instrumentist care s poat doars execute i care s nu se gndeasc la faptul car putea s cnte i ntr-o not personal. Atunciintervine improvizaia. Important este s nu daintr-un mare kitsch, sugereaz Raul. Mie miplace s m regsesc ntr-o muzic pe care atuncicnd o cnt s mi permit s am perspectiva deansamblu. Recitalul cu Teodora Iacob a fost unuldificil, pentru c a avut efecte sonore i noiuni deritm complexe. Comunicarea ntr-un ansambluredus ca numr de instrumente este foarte impor-tant pentru c nu ai dirijor. Atunci, la schimbrilede acorduri i ritm trebuia s ne uitm unii laalii. n cazul nostru ne uitam la bateristul SorinZamfir care ne conducea pe ritm, precizeaz

    Raul Lenart cu referire la concertul pe carel-a susinut la sfritul lunii ianuarie alturide The White Notes, respectiv, Sorin Zamfir,Rare Munthiu i Teodora Iacob, la Reactorde Creaie i Experiment.

    n cadrul Orchestrei Operei Romne dinCluj, Raul Lenart repet n prezent muzicapentru premiera baletului Lacul Lebedelorde P. I. Ceaikovski, din 10 februarie. PiotrIlici Ceaikovski a pus n eviden foarte binecorzile grave i asta mi permite s cnt cu aapasiune muzica lui, nct uneori simt c mpierd, mrturisete muzicianul.

    Cristina Beligr

    Slile de concerte n Cluj constituieo problem. Nu a numi-o ns

    alarmant, pentru c sala unde cntFilarmonica, Auditorium Maximum,

    are o acustic deosebit. n schimb, prin-

    cipala problem sunt slile de repetiii.Pentru numrul instrumentitilor dinCluj ne-ar trebui minim 20 de sli derepetiii. Din punct de vedere artistic,

    tineretul care vine acum este senzaional.A fost o perioad de circa opt ani n care

    ne tiam doar noi ntre noi, dar acum,dac te uii n orchestre, vezi

    colaboratori noi, foarte tineri i sesimte o for care vine din spate,

    Raul Lenart, contrabasist

  • 7/25/2019 No 599 TrReporter

    12/23

    12 | CLUJUL CULTURAL FOTOGRAFIE | 13

    | 11 -17 februarie2016 Nr.599 11 -17 februarie2016 Nr.599 |

    EXPOZIIE

    Una dintre expoziiile deschise naceste zile la Bastionul Croitorilordin Cluj i aduce n faa publicului pe oparte dintre cei care contribuie deja deani buni la nsufleirea vieii culturaleclujene prin evenimentele i festivalurilepe care le organizeaz sau prin instituiilede cultur pe care le conduc. La fel cumevenimentele organizate de ei aduc zm-betul pe faa multora dintre noi, fotogra-fiile ncearc i ele s surprind atmos-fera vesel din echipele lor i s redea, cunaturalee, sentimentele pe care fiecarele-a avut n momentul ieirii n luminareflectoarelor.

    Ideea proiectului ClujLife Behind theScenes i-a aparinut fotografei Oana Pop i avenit ca o consecin a ultimilor ani de activ-itate, n care a fost foarte aproape de diveriorganizatori de evenimente. Ocupndu-m de fotografie, n ultimii 5-6 ani, am obser-vat un fel de linie directoare n tot ce nseamnevenimente i am zis c ar trebui s i aducem peaceti oameni n fa. Dup mai multe discuiicu tefana Giurgiu, (PR manager al mai multorevenimente) i ulterior cu Gabi Aldea, (fonda-tor Clujlife.com) am ajuns la concluzia s facemacest proiect. Aveam nevoie de un cadru pentru aprezenta expoziia i a aprut ideea de a o vernisa

    Oamenii din spatele sceneiies n lumina reflectoarelor

    Maghiar de Stat Cluj. Astfel, au pitn faa aparatului foto al Oanei Pop,echipele sau reprezentanii: Cluj BluesFest, Cluj 2015, Cluj 2021, Cluj NeverSleeps, Comedy Cluj, CooltUrban, Day15, Delahoya, Electric Castle, Festivalulde Carte Transilvania, Filarmonica deStat Transilvania, FISC, Jazz Day, Jazzin the park, Lollyboom, MOX, Op-era Maghiar, Opera Romn, STEPS,Temps DImages, Teatrul NaionalCluj-Napoca, TIFF, Transilvania MusicEvent, UNTOLD Festival, ZAIN, ZileleClujului, Zilele Culturale Maghiare.

    Dei, iniial, fotografa Oana Pop apornit de la ideea ca la edinele fotos se prezinte doar trei organizatori dinpartea fiecruia eveniment, au existati echipe de 7-8 persoane, astfel nctvarianta de a mpri suportul n doarpatru dimensiuni a trebuit regndit.De asemenea, expoziia cuprinde ifotografii individuale ale oamenilorcare au venit singuri la edinele foto,din varii motive. Cu muli dintreparticipanii la edina foto am negociati am finalizat cte trei fotografii pentru fie-care. Dup ce am fost i eu de acord cu zona

    de iluminare, ei i-au ales imaginea pe cares o printm. Ideea era ca totul s fie firesc.Intimitatea studioului a contat foarte mult,dar i faptul c cei mai muli dintre ei suntextrem de veseli i pozitivi. Au nceput srd, s se ironizeze ntre ei i edina nuputea fi dect una foarte relaxant. Printremomentele amuzante s-a numrat edinacu echipa TIFF, acolo unde ne-a venit ideeas l facem pe Cristian Hordil s leviteze,iar dou dintre cele mai vesele edine aufost cea cu bieii de la Electric Castle icu fetele de la Temps dImages. Sigur, aufost i edine de t rei minute cu persoanefoarte grbite, dar majoritatea au fost veselii comunicativi. Cumva, dac ne uitm la

    Am nceput programrilen studioul meu

    i am avut zi n care s-au

    prezentat i cinci echipe.Ideea mea era s i fotografiez peaceti oameni n penumbr

    pentru a susine ideea de intraren lumin. Dincolo de abord-

    area fotografic, prelucrarea nPhotoshop a fost minimal

    i am preferat ca subiecii s fiect mai naturali,

    Oana Pop, fotograf

    weekend-ul trecut la ClujLife Awards. Dactot aveam cadrul, ne-am organizat pe acelmoment i am nceput s ne gndim pe cinevom invita la edinele foto. n ultimii anievenimentele au explodat n Cluj i era pcats nu i vedem pe cei din spatele lor. Astfel,aveam nevoie de minim 10-12 echipe pentrua putea contura expoziia. Surpriza noastr afost c au venit toi cei invitai i, dincolo deaceast bucurie, prezena lor spune c acetioameni nu sunt doar extrem de dedicai mun-cii lor, ci i deschii ideilor noi. Expoziia aluat prin surprindere pe toat lumea n modplcut, a precizat fotograful Oana Pop.

    edinele foto au avut loc n studio-ul Oanei, n luna ianuarie i, cum sentmpl n cele mai multe cazuri, s-auaglomerat pe ultima sut de metri. Ul-tima edin a fost cu 24 de ore nainte dedeadline. Am nceput programrile n stu-dioul meu i am avut zi n care s-au prezentati cinci echipe. Ideea mea era s i


Recommended