+ All Categories
Home > Documents > Lucrare de disertație_inlucru .doc

Lucrare de disertație_inlucru .doc

Date post: 17-Nov-2015
Category:
Upload: nicolaica-raluca
View: 53 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
84
UNIVERSITATEA “ŞTEFAN CEL MARE” SUCEAVA Facultatea de Istorie şi Geografie Specializarea Consiliere și Administrare în Resurse Umane LUCRARE DE DISERTAȚIE INSTRUMENTE DE REZOLVARE A DILEMELOR ETICE ÎN ORGANIZAȚII Coordonator ştiinţific lector, doctor Marius CUCU Absolvent Raluca NICOLAICĂ Suceava, 2014
Transcript

UNIVERSITATEA TEFAN CEL MARE SUCEAVA

Facultatea de Istorie i Geografie

Specializarea Consiliere i Administrare n Resurse UmaneLUCRARE DE DISERTAIEINSTRUMENTE DE REZOLVARE A DILEMELOR ETICE N ORGANIZAIICoordonator tiinific

lector, doctor Marius CUCUAbsolvent

Raluca NICOLAICSuceava, 2014

Cuprins

2Cap I. Etica i domeniul ei de activitate

21.1Definire de termeni : Etica, Morala i Deontologia

51.2Exemple i efecte ale aplicrii normelor etice i morale

81.3Importana moralei i a eticii pentru manageri

111.4Etica n afaceri i etica profesional

151.5Factori ce influeneaz comportamentul etic al individului

19Cap II. Dileme etice n managementul resurselor umane

192.1Principiile managementului etic

222.2Tipuri de dileme etice n managementul resurselor umane

242.3Teoria echitii

252.4Dileme etice n organizaii

272.5Instrumente de rezolvare a dilemelor etice

31Cap III. Responsabilitatea moral n cadrul organizaiilor i ce nu reprezint o organizaie

313.1Ideea de responsabilitate i bazele ei filosofice

353.2Introducerea conceptului de responsabilitate social n cadrul organizaiilor

393.3Responsabilitate i ncredere versus profit i interes

423.4Influa comportamentului etic asupra optimizrii profitului

463.5Ce nu sunt organizaiile , mediul de afaceri din diverse perspective

Cap I. Etica i domeniul ei de activitate1.1 Definire de termeni : Etica, Morala i Deontologia

Originea termenului eticse regsete n cuvntul grecesc ethos, ce se traduce ca obinuin, datin sau caracter, iar cea a termenului moral ne revine de la latini i are aproape aceiai semnificaie. Cicero este cel care traduce ethos n latin prin mores, adic moravuri, obiceiuri (Jrme Ballet et Franoise de Bry, Lentreprise et lthique, Editions du Seuil, Paris, 2001, p. 28). Cuvntul ethos este folosit astzi pentru a se face referire la gesturi, nsuiri, obiceiuri ce sunt definitorii pentru o cultur sau un popor sau pentru un grup uman (de exemplu:etosul francez, etosul american sau etosul afacerilor). De-a lungul timpului s-a instituit urmtoarea distincie: etica este disciplina teoretic care studiaz fie predominant ideile de Bine, Ru, Datorie, Dreptate etc. ( denumite, n genere, etici filosofice) fie atitudinile, caracterele, obiceiurile, adic moralitatea oamenilor. Aadar, elini ne-au lsat motenire termenul care desemneaz teoria, iar romani ne-au lsat termenul care reprezint obiectul cercetat de respectiva teorie. Oricum, dup cum observ unul dintre autorii care au impus ideea de etica afacerilor (Robert C. Solomon, Morality and the Good Life, New York: McGraw-Hill, p.3.) etimologia eticii sugereaz semnificaiile de baz: a) temperamentul individual, incluznd ceea ce nseamn s fii o persoan bun

b) normele sociale care guverneaz i limiteaz comportarea noastr, n special cele referitoare la ceea ce este bine i ceea ce este ru (pe care noi le numim moralitatea).Lundu-se n considerare toate acestea, o mare parte din filosofi deosebesc etica de moral, n acest fel: morala se refer la conduita uman vzut prin prisma valorilor (de bine i ru, drept-nedrept etc.), iar etica se refer la cercetarea a tuturor acestor valori i norme morale ce intr n aria sa de aciune. n limbajul obinuit, cei doi termeni sunt adeseori interschimbabili cnd descriem oameni pe care-i considerm buni i aciunile lor morale, corecte. De asemenea, termenii neetic i imoral sunt sinonimizai atunci cnd descriem anumite persoane rele sau cnd considerm c aciunile lor sunt imorale.

n literatura de specialitate se admite n mod constantt faptul c filosifia moral sau etica general este compus din trei domenii: a) eticile de gradrul I sau etica valoric-normativ (studiul marilor teorii i doctrine etice); b) eticile de gradul II sau meta-etica (studiul limbajului moral, att al celui utilizat de eticile de gradul I ct i a limbajului comun); c) eticile aplicate (analiza unor fenomene sau cazuri morale particulare (avortul, eutanasia, clonarea sau problemele mediului, afacerilor etc.) folosindu-se criteriile i teoriile propuse de eticile de gradul I i/sau II.Dei valoroas, aceast mprire a gndirii etice nu este ns adoptat de toi teoreticienii. Astfel D. McNaughton n Moral vision (1988) propune urmtoarea diviziune: n primul rnd, avem etica practic, adic studiul probelemelor morale specifice, de tipul: este avortul acceptabil din punct de vedere moral sau ce structuri am putea gsi ntr-o societate absolut dreapt?. n al doilea rnd, avem teoria moral, adic tentative de a dezvolta o teorie a moralitii care s ne furnizeze o metod general pentru a rspunde la toate ntrebrile morale particulare care se ridic n etica practic. n al treilea rnd, avem problemele legate de natura i statutul gndirii noastre morale, care ridic interogaii de tipul: exist adevruri morale?, este posibil s artm c o anumit viziune moral e mai bun dect alta? Reflecia despre statutul gndirii morale este numit meta-etic, pentru a o distinge de etica practic i, de asemenea, de teoriile morale tradiionale propriu-zise. (D. McNaugton, Moral vision, Blackwell, 1988, p. 12.)

Din punctul de vedere al filosofului John Donaldson (Key Issues in Business Ethics, 1989), etica n afaceri, indiferent unde o plasm (fie n cadrul eticii aplicate fie n morala practic) pn la urm impune pentru acest domeniu de activitate cinci tipuri de analiz: 1. evidenierea i analiza cazurilor de imoralitate n organizaii; 2. studiul empiric al practicilor n afaceri; 3. clarificarea termenilor de baz i lmurirea presupoziiilor neacoperite din punct de vedere etic din sfera afacerilor; 4. problemele meta-etice (cum ar fi cele legate de statutul moral al unor entiti precum corporaiile); 5. obligaiile corporaiilor multinaionale care funcioneaz n rile subdezvoltate.

Dincolo de aceste caracteristici, relevant este ns faptul c, majoritatea filosofilor au ajuns la concluzia c tiina teoretic care are ca obiect de studiu morala din afaceri poate fi numit, perfect justificat, etica afacerilor. n acest context amintim doi autori, receni, Jrme Ballet i Franoise de Bry (2001) care propun explicaii subtile i pentru alegerea formulei etica afacerilor i nu morala afacerilor, ct i pentru sensurile dominante ale celor dou noiuni, etic i moral, aa cum s-au conturat acestea n ntreaga istorie a gndirii occidentale. Astfel, se consider c morala a lsat primul loc eticii i pentru motive mediatice (Jrme Ballet et Franoise de Bry, op.cit., p. 29.) moral fiind considerat fie prea dogmatic, fie perimat i relativ, n timp ce etica este ceva impersonal, obiectiv i constant.Un alt termen care este des asociat cu etica i morala este acela de deontologie. Deontologie se explic ca fiind tiina a ceea ce trebuie s facem, a ceea ce este normal s facem. Din punct de vedere etimologic, "deontologie" i are rdcinile n cuvintele greceti: DEON- DEONTOS, care se explica ca ceea ce trebuie fcut i LOGOS, nsemnnd, tiin. Lalande consider deontologia ca fiind teoria datoriilor i nu a datoriei n general; ea rezult empiric din via i experien, deoarece ea vizeaz situaii concrete legate de exercitarea unei activiti. Drept urmare, ea are o structur particular determinat de regulile impuse de grupul care le emite i le aplic, cu scopul de a asigura disciplina membrilor si. Din aceast natur disciplinar, rezult nsuirile sale n principal negative, prin aceea c deontologia face mai mult referire la ceea ce este periculos, i nu neaprat la ceea ce este ru. De fapt, ea nu se situeaz n sfera rutii sau ilegaliti, deoarece corupia, ingerina, traficul de influen sunt delicte sancionate de codul penal i nu de deontologie. Deontologia ne indic doar s evitm a face lucrurile pe care n mod normal nu le-am face, dac am gndi, i, mai exact, ne recomand s nu ne punem n situaii care ne expun la astfel de riscuri. Rezultnd c deontologia se inspir, pe de o parte, din ceea ce Montesquieu numea virtutea politic, care n accepia lui este nsi moralitatea. Totodat , virtutea politic are ca scop binele general. Ea denot din capacitatea de a situa interesul public, n mod necondiionat, mai presus de cel personal. Pe de alt parte, dup Montesquieu, aceast virtute se inspir din precauie, adic din reguli de prevedere i prevenire.Deontologia se refer de fapt la regulile proprii unei profesii, a crei exercitare o guverneaz: deontologia medical, codificat i controlat de ordinul medicilor; deontologia avocatului, asupra creia vegheaz baroul sau deontologia jurnalistului care relev contiina individual a jurnalistului, aflat sub privirea confrailor i a publicului.n cadrul organizaiilor, deontologia se prezint sub forma unui cod deontologic. Dei diferit de la o organizaie la alta, scopul acestuia este acelai, i anume de a oferi fiecrui membru al organizaiei repere precise ale comportamentului pe care trebuie s-l adopte n diferite situaii, fiind totodat utile i n activitatea complex de evaluare socio-profesional a carierei.Dezvoltarea codului deontologic de etica i comportament este o component de baza a transparenei organizaiei, a autenticitii i a responsabilitii fa de acionari, comunitate i mediu. Nu este un garant al acestora, ns este o bun premis de formare i implementare a valorilor etice, a comportamentelor i operaiunilor responsabile.Codul deontologic este un document scris ce enun i enumer valorile, normele i tipurile de conduit etic pe care organizaia dorete s le aplice att n interior, ct i-n exterior. Fie c are o dominant cultural sau disciplinar, acest cod are drept scop s atrag atenia oamenilor din organizaie, dar i celorlalte pri implicate, asupra faptului c performana economic nu se obine cu orice pre, c scopul nu justific ntotdeauna mijloacele; el constituie un instrument de reglementare a relaiilor organizaiei care se conduce dup reguli formale i informale ce cuprind pesonalul acesteia i deintorii de aciuni

Practic n alctuirea codului deontologic se va ine cont nu doar de valorile morale ale managerilor ci i de conduita etic intern a organizaiilor i implicit de etica i morala angajailor.1.2 Exemple i efecte ale aplicrii normelor etice i moraleConduita etic are n vedere luarea deciziilor i urmrete punerea n practic a normelor i principiilor morale manageriale. Normele de etic sunt constituite de regulile generale de comportament, acestea fiind stabilite separat de fiecare organizaie profesional, de intreprinderi sau de asociaii ale consumatorilor. Ele nu au putere de constrngere precum normele legislative, ns pot indica direciile generale de conduit a organizaiilor care doresc s respecte normele morale la nivelul aciunilor pe care le efectueaz. Etica trece dincolo de cadrul legal dat fiind faptul c acesta din urm nu poate include totalitatea situaiilor n care sunt mai mult sau mai puin afectate regulile morale.Un exemplu al aplicrii unor norme morale pozitive l da compania Services Master Corporation, din SUA, care timp de 25 de ani a nregistrat o cretere continu a profitului i care are n prezent aproximativ 200.000 de angajai i o cifr de afaceri de 4 miliarde de dolari. Aceast companie are inscripionat la vedere, norma central a codului su etic: "l slvim pe Dumnezeu n tot ceea ce facem".Un alt exemplu al aplicrii cu succes a normelor etice la nivelul organizaiei se distinge analiznd firma General Motors , care din 1977 are o politic de integritate a personalului, n care regula de baz este aceea c un angajat al su "nu ar trebui sa fac un lucru de care s se ruineze naintea familiei lor sau s se team c l-ar putea citi pe prima pagina a ziarului local". Acesasta nu este singura firm care promoveaz comportamentul etic, proape jumtate din companiile importante din America folosesc un "Cod comun de comportament". Aceste coduri au menirea de a veni n sprijinul angajailor care se simt tentai de luarea unor decizii considerate neetice. De asemenea, aceste coduri realizeaz un antrenament n tipurile de comportament care se ateapt de la angajai (Etica si eficienta profesionala, ediia a doua, Biblioteca performanei n carier, Ed. All, Bucureti, 2005, p.32 )Interesul fa de etica n organizaii a crescut semnificativ, daca n 1989 doar 15% din primele 500 de companii din SUA i Marea Britanie aveau un cod etic, n 1999 procentul lor s-a ridicat la 60%, acest lucru s-a datorat schimbrii naturii afacerilor din ultimele decenii, natur n care a luat proporii evidente procesul de globalizare. Firmele devin mai volubile, mai complexe i mai dinamice dect au fost vreodat pn acum. Drept urmare, iau natere noi probleme, iar sigurana valoric-normativ a mediilor de afaceri locale este nlocuit de variabila unui context multinaional i multicultural, n care criteriile corectitudinii morale sunt distincte i se modific rapid. n consecin, afacerile trebuie s readuc n discuie anumite principii i valori considerate pn de curnd subnelese, pentru a fi rezolvate problemele ce apar, chiar i problemele mai vechi care devin din ce n ce mai greu de soluionat.Un alt factor ce determin creterea interesului acordat eticii n afaceri, este dat de modificrile suferite de strategiile i structurile corporaiilor. Micri recente n teoria i practica managerial, precum total quality management, ca i procesele de reorganizare i redimensionare a firmelor de top au avut drept urmare renunarea la multe dintre practicile tradiionale de conducere a proceselor economice. Conducerea managerial de tip amplu i conservator s-a simplificat substanial. Drept urmare, autoritatea i responsabilitatea decizional au devenit din ce n ce mai dispersate la nivelul organizaiei: hotrrile importante sunt stabilite de tot mai muli angajai, inclusiv de cei de la niveluri ierarhice mai joase. Din acest motiv se impune nelegerea problemelor de natur etic, la fiecare salariat i nu numai top managementului; valorile i scopurile principale ale organizaiei trebuie s fie cunoscute de toi membrii ei, acetia trebuie implicit s cunoasc modul valorilor de a se reflecta n conduita practic din mediul economic al firmei. Etica n afaceri nu poate s se mpart n toate ramurile firmei fr a fi mai nti neleas. O nelegere a normelor morale de conduit n cadrul organizaiilor este foarte important, pentru c noile structuri organizaionale creeaz noi complicaii, (legate de transmiterea informaiilor i administrarea lor la nivelul diferitelor colective de lucru i al ntregii firme), pentru care nu sunt formate precedente tradiionale. Pentru a oferi cu succes mai mult putere, deci ncredere, angajailor, este necesar o nelegere fundamental a eticii n afaceri.Utilizarea termenilor datorie sau rspundere poate fi bulversant, deoarece denot o imperiozitate rareori ntlnit n mediul de afaceri. Obligaia de a fi integru sau de a evita folosirea violenei sunt indispensabile, dar multe alte ndatoriri, pot fi trecute uor cu vederea sau sacrificate de dragul altora mai urgente. Sunt situaii n care pentru binele companiei/ organizaiei, managerul trebuie s concedieze nu numai un salariat incompetent, ci i unul care muncete din greu i i execut treaba bine. Pus fa n fa cu o severitate exagerat a cerinelor morale, omul de afaceri poate s cedeze ispitei de a urma sfaturile lui Machiavelli, excluznd moralitatea din sfera afacerilor, i lsndu-se condus de convingerea c afacerile serioase nu au nimic de-a face cu morala. Aceast greeal poate fi evitat dac vorbim nu despre nite datorii indiscutabile, ci mai degrab despre nite cadre normative i criterii etice de decizie. Un manager nu este obligat s pstreze i s plteasc la nesfrit salariai incompeteni sau inutili; ns are totui unele rspunderi fa de acetia. Dac supravieuirea firmei depinde de aceasta, el trebuie s ia hotrri dure. Omul de afaceri/managerul, poate amna concedierea, avertizndu-i pe cei ce nu fac fa cerinelor sau notificnd cu mult timp nainte pe cei ce urmeaz s-i piard locul de munc, din cauza riscului de falimentare sau a restructurrii firmei. Aadar nu se vorbete despre nite reguli inflexibile. Unui manager nu i se cere s fie mereu blnd i nelegtor, dar nici nu are de ce s fie ntotdeauna crud i nemilos.ndatoririle morale ale unei organizaii fa de acionari i salariai, precum i an-gajamentul acestora fa de organizaie, sunt, n primul rnd, ndatoriri interne, nscute din anumite interese comune. ndatoririle fa de clieni, furnizori, creditori i competitori sunt predominant obligaii externe, nscute din recunoaterea legitimitii intereselor altor persoane sau grupuri, fr de care afacerile nu s-ar putea desfura.

Aceste an-gajamente morale interne i externe pot fi formulate, studiate i descifrate destul de uor dac se pornete de la ideea c maximizarea profitului nu este incompatibil cu moralitatea, ci din contra, c good ethics is good business( Damian Grace i Stephen Cohen). Demonstrarea acestei concepii ine de misiunea problematic a eticii n organizaii. Este dificil s demonstrm cu exactitate ci oameni de afceri cinstii au reuit i ci au euat, i care sunt corelaiile dintre reuit sau eec i conduita moral, folosindu-ne doar de statistici.

Atunci cnd vorbim de etica aplicat n cadrul organizaiilor, vom ine cont de toate dimensiunile acesteia:

etica personal;

etica indivizilor ca membri ai organizaiei (atingerea scopurilor respectnd regulile interne); etica organizaiei (reguli, obceiuri, norme n atingerea scopurilor) etica ntreprinderii n relaiile sale cu mediul exterior (furnizori, clieni, concureni, mass-media, societatea n ansamblul su, mediul natural). Aceste dimensiuni sunt ntr-o relaie de codependen i se influeneaz reciproc; o organizaie nu poate fi clasificat drept etic dac membrii si nu prezint un astfel de comportament; totodata, n cadrul unei organizaii ce promoveaz principiile morale, prin oficializarea unui set de reguli de conduit, nu vor fi tolerai indivizii care ncalc regulile sau valorile morale. Mai mult, din practic, se constat c respectarea unor norme morale n cadrul organizaiei se continu i n relaiile acesteia cu mediul extern.Poziia organizaiei din punct de vedere etic, poate fi dedus din nsi strategia acesteia; ambiia unui nalt nivel al eticii profesionale este inseparabil de ambiia unui nalt nivel al eficienei economice i a investiiei n progres; uneori, exigenele eticii n cadrul organizaiei pot ajunge s modifice strategia aleas. De aceea, putem spune c o strategie de nalt eficien ofer mijloacele unei practice exigente a eticii i invers. Strategia i etica se conjug astfel la nivelul organizaiei. Putem spune deci c etica este productibil i avantajoas; ea trebuie vzut ca o investiie a organizaiei, mai ales pe termen mediu i lung. Etica nu se opune profitului, ci doar profitului incorect, obinut ilegal i/sau imoral.

Caracterul etic al organizaiei i a membrilor si depinde, n mare msur, de valorile i capacitatea de conducere a managerilor si. Orice conductor este investit cu o responsabilitate moral deosebit: el trebuie s dea dovad de un nalt profesionalism, s cdirijeze oamenii spre atingerea obiectivelor organizaiei, s fie un exemplu de conduit pentru colaboratorii si; mai mult, el trebuie s contribuie la instituionalizarea eticii n cadrul organizaiei (cultur, mijloace, reguli, obiceiuri, practici etc.)1.3 Importana moralei i a eticii pentru managerin lucrarea Cele 7 valori eseniale. IMM-urile i beneficiarii lor David Murray identific apte nsuiri fundamentale pe care orice organizaie ar trebui s le ia n considerare, prin intermediul managerilor i angajailor si, pentru a desfura o activitate ct mai etic. Acestea sunt dup cum urmeaz:

consideraie ( fa de semenii notri,

veghere ( n pstrarea standardelor etice,

creativitate ( n economisirea resurselor i n protecia mediului,

servirea ( clienilor cat mai bine,

corectitudine ( fa de furnizori, beneficiari, personalul angajat, asociai, comunitate,

transparena ( eliminarea minciunii n comunicarea cu partenerii, clienii, furnizorii, personalul angajat, organele statului i

interdependenta ( fa de comunitatea n care trim i ne desfurm activitatea; ct i 12 provocri morale n viaa de afaceri: "aprecierea demnitii muncii, bunele relaii n afaceri, deservirea impecabila a clienilor, moralitate n achiziionare, moralitate n desfurarea competiiei, tratarea personalului cu demnitate i respect, remunerarea corect a personalului, respectarea legilor, protejarea mediului nconjurtor, ncheierea de afaceri fr mituire, meninerea onestitii n afaceri, supravieuire n caz de schimbri majore. (David Murray - Cele 7 valori eseniale. IMM-urile i beneficiarii lor, n cadrul conferinei internaionale Calitate i integritate n afaceri , octombrie 1999, Tg. Mure, cu sprijinul Fundaiei OSANA)Uneori chiar daca un angajat este o persoan foarte corect i cinstit, cu valori morale superioare, exemplul dat de managerul organizaiei, sau de efii si, l pot impulsiona s treac cu vederea comportamentul neetic al altor angajai sau poate chiar sa adopte astfel de comportamente.Manageri de top au o influen puternic asupra politicii interne a organizaiei i pot determina schimbri la nivelul ei, dnd tonul din punct de vedere moral. Odat cu aceast putere le revine i o mare responsabilitate, deoarece ei pot i trebuie s serveasc drept modele de comportament etic pentru ntreaga organizaie. Nu doar prin aciunile lor de zi cu zi care trebuie s reprezinte ntruchiparea principiilor nalte de etica, dar i prin ntiinarea n ntreaga organizaie a ateptrilor similare de la subordonai, i prin stimularea obinerii de rezultate pozitive.Uneori cei din conducerea de top a firmei sugereaz subtil c nu sunt interesai de practicile ilegale sau imorale ale subordonailor. De asemenea o practic neetic a personalului, aflat n conducerea de vrf a organizaiei, cum ar fi folosirea resurselor organizaiei pentru nevoile proprii, duce la un comportament imoral i din partea angajailor de la nivelurile mai joase, determinndu-i s procedeze n acelai mod.Toi managerii au puterea de a-i influena subordonaii mai mult sau mai puin, de aceea ei sunt obligai s acioneze ca modele etice bune i s iniieze moralitatea n aria lor de responsabilitate. Ei trebuie s se asigure c modul n care i ndeamn subordonaii la adoptarea moralitii, se face ntr-o manier pozitiv i informal.Fixarea unor obiective i transmiterea ateptrilor semnificative, are un rol foarte important n aceasta privin. Peste jumtate din directorii executivi, chestionai n cadrul unui studiu, au declarat c sunt constant ameninai de presiunea de a-i nclca standardele morale personale pentru a atinge obiectivele companiei.ntr-un studiu fcut de revista Fortune, din Statele Unite ale Americii, s-a demonstrat c 34% dintre cei chestionai consider c preedintele de companie poate realiza un climat etic prin stabilirea unor obiective rezonabile astfel nct subordonaii s nu simt presiuni n direcia lurii unor decizii neetice. Categoric c un manager/ef poate determina fr s contientizeze practici neetice, exercitnd asupra angajailor o presiune prea mare, n ncercarea de a atinge nite obiective prea dificile.

ncrederea constituie un factor important atunci cnd vorbim de afaceri. Tot mai muli clieni i acionari iau n considerare acest criteriu atunci cnd aleg o anumit firm, sau un anumit produs. Dar pentru a ctiga aceast ncredere, organizaia trebuie s denote moralitate i integritate, caracteristici care, dup cum s-a observat deja, sunt date de personalul din care este alctuit, i implicit de manager.Lund n considerare toate aceste putem spune c moralitatea i etica sunt factori importani n cadrul statutului de manager. Acetia trebuie s dea dovad de o moralitate superioar pe care s o insufle i n rndul angajailor de la nivelele inferioare.

Pentru a simplifica procesul decizional al managerilor, literatura de specialitate ofer cteva articole de tip ghid pentru un comportament etic, pe care managerii l pot utiliza, cnd ntmpin nu doar probleme economice ci i sociale. Acestea nu propun aciunile ce trebuie executate ntr-o situaie dat, ci ncearc s clarifice atitudini, comportamente, s justifice logica n gndire i desfurarea ideilor, pentru o evaluare corect a deciziei luate, i s edifice dac aceast decizie este n conformitate cu normele de etic i propriile valori ale firmei. Rspunsurile la ntrebri vor ntri convingerea c normele morale sunt respectate i consecinele sociale sunt cunoscute i asumate.O alt metod utilizat de manageri pentru asigurarea unui comportament etic n cadrul organizaiei este aceea de a duce o politic de comunicare deschis cu opinia public. Publicul din ziua de astzi este ntr-o continu cutare a adevrului i are capacitatea de a detecta chiar i cea mai mic frm de incorectitudine, determinnd organizaiile s evite comportamentul neetic.Dat fiind faptul c un manager bun, cu valori morale bine definite, atrage asupra organizaiei respect i ncredere, att din parte colaboratorilor ct i n rndul clienilor, n cele ce urmeaz voi prezenta cteva dintre valorile pe care acesta trebuie s le dein.. Valorile sunt definite de specialiti ca preferine pentru anumite situaii, lucruri, idei sau persoane n raport cu altele, orientri emoionale cu semnificaii pozitive sau negative, crora le sunt asociate reacii de atracie sau de respingere. Constituind nucleul personalitii indivizilor i colectivitilor, preferinele se grupeaz n sisteme de valori, iar acestea ordoneaz realitatea prin transformarea preferinelor n norme. Cu ct sunt mai puternic afirmate, cu att ele dau mai clar sens i direcie n via. Mircea Oancea, (2010) Comunicare i comportament organizaionalDei nc nu se poate descrie cu precizie un model al comportamentului etic managerial, pe baza experienelor managerilor, specialiti au indentificat o serie de aciuni caracterizate drept morale i etice. Potrivit studiilor putem evidenia cteva dintre aceste valori dup cum urmeaz:

puterea de asumare a riscurilor, orice manager de succes trebuie s tie ce riscuri presupune luarea unei decizii i sa fie capabil s i asume un posibil eec; ncrederea n forele proprii, pentru a putea lua decizii i pentru ai asuma riscurile ce implic aceste decizii, managerul are nevoie de ncredere mai nti n forele proprii i apoi n priceperea subordonailor;

perseverena, este capacitatea managerului de a insista asupra unui proiect sau a unei schimbari, far hotrre i ambiie acestea nu ar avea continuitate; susinerea libertati, creterii i dezvoltrii fiecrui angajat;

comunicarea cu angajaii folosind numele cu respect;

formarea i ncurajarea unui regim echilibrat de munc i odihn;

onorarea i respectare familiilor angajailor;

tratarea angajaiilor cu respect ca pe fiind persoane unice, valoroase;

protejarea viaii, siguranei i sntii angajailor;

creearea unui mediu de lucru fr discriminri;

corectitudine i echitabilitate n problemele financiare;

comunicarea deschis cu subordonaii;

cultivarea unei atitudini pozitive fa de celelalte persoane i realizrile acestora, etcn concluzie, un comportamentul etic al managerului duce la mbuntirea imaginii organizaiei i la stabilirea unor colaborri pe termen lung, i a unui profit legitim, chiar dac mai mic.1.4 Etica n afaceri i etica profesional Etica afacerilor definete un ansamblu de criterii, valori, norme i coduri de conduit, n baza unui ansamblu de noiuni a organizaiei, care se impun ca cerine morale determinnd obligativitatea respectrii lor. n mare msur codurile etice i de conduit i integreaz valorile morale ca atare, dei, acestea devin utilizabile i plauzibile doar atunci cnd sunt asociate scopurilor afacerii. Acest tip de etic poate fi vzut ca domeniu de studiu aplicativ al eticii, dat find faptul c ajut n determinarea normelor morale i a codurilor de conduit ce stabilesc relaiile interumane din cadrul organizaiilor i dirijeaz deciziile oamenilor de afaceri sau ale managerilor.Etica n afaceri urmrete, printre altele, atitudinea, conduita corect i onest a unei firme fa de angajai, clieni, comunitatea n care acioneaz, investitori, acionari, etc.

Latura etic a unei afaceri poate urmri tendinele oricrei organizaii i a colaboratorilor si, de a respecta cu precizie legile i actele normative referitoare la: corectitudinea i calitatea produsului;

sigurana n cadrul organizaiei i sigurana muncii;

corectitudinea practicilor de recrutare a angajailor;

practici corecte de marketing;

corectitudinea la nivel de vnzri;

modul de a utiliza informaia confidenial;

implicarea n problemele comunitii n care opereaz firma;

atitudinea fa de mit; atitudinea fa de comisioane ilegale acordate n scopul obinerii unor faciliti,Morala afacerilor implementeaz subiecilor participani, fie acetia din interiorul ei, fie aflai n tangen sau complementaritate cu ea, o conduit etic ce corespude standardului de valori proprii, i care va include oricnd unele sau toate elementele prezentate mai sus.Comportamentul moral din lumea afacerilor a prezentat interes n rndul teoreticienilor nc din vechime. Ceea ce se cunoate cu precizie, din perspective istorice, este c acest interes pentru lumea afacerilor a luat natere ntr-una dintre cele mai avansate societi comerciale de acum cinci mii de ani, i anume n Sumer. Totodat Grecia antic manifesta i ea un vdit interes att pentru teoria economic ct i pentru valorile i principiile morale implicate n schimburile economice. Aristotel distinge dou categori de afaceri, i anume : oeconomica (gospodrire privat, cu scopuri familiare) i hremastica (schimburi economice a cror scop este profitul) (Aristotel, Politica, Ed.Cultura Naional, Bucureti, 1924, ed.ngrijit de Dimitrie Gusti, p. 8). Prima ngloba o ncrctur etic, iar cea de-a doua se axa pe o singur valoare i anume profitul maxim, fiind o ocupaie strict egoist. Trocul i preocupaiile cmtreti au fost mereu interpretate n acelai mod: activiti lipsite de o latur moral, cu scop pur economic. Acest tip de observare a afacerilor a fost folosit pn n secolul al XVIII-lea, dei n scrierile lui Cicero se specific despre corectitudine n tranzacii, ca latur moral a afacerilor. Afaceriti trecutului purtau n genere aceast stigmat a persoanei lipsite de respectabilitate, cu ndeletniciri imorale. Aceast stigmatizare era justificat prin intermediul cretinismului, relatarea din Noul Testament asupra alungrii negustorilor din Templu, precum i reluarea acestei idei n scrierile teologice, ntrind concepiile precum c afacerile in de imoral. Trebuie s inem cont de faptul c, n acea perioad, singura moral admis n lumea european era cea cretin i c nu exista nc o moral a vieii publice, separat de conotaiile religioase.Putem remarca preocuprile societii fa de reglementarea relaiilor corecte ntre oameni, nc din anii ce preced capitalismul. Astfel, n secolul XVII i-a amploare Elizabethan Poor Law, lege avansat la acea vreme, ce presupunea responsabilizarea colectivitilor fa de soarta celor nevoiai, inpunnd o tax deintorilor de pmnt nstrii, tax ce era destinat eradicrii srciei. Mai apoi, Adam Smith emite conceptul de homo oeconomicus, accentund ideea responsabilitii de obinere a profitului prin intermediul tuturor aciunilor intreprinse, iar A. Carnegie, n The Gospel of Wealth, promoveaz ideea aciunilor caritabile susinute cu banii ctigai din afaceri. Capitalismul nu a reuit s ofere o protecie a intereselor tuturor membrilor societii ntodeauna, ceea ce a dus la emiterea unor acte normative ce aveau ca scop eliminarea abuzurile sociale. n acest context amintim Legea Sherman Antitrust (1876), un prim cod de etic, ndreptat asupr abuzurilor grosolane ale celor implicai n afaceri, Wembley Code of Etichs (1924), i Consumer Bill of Right promovat de J. F. Kennedy n 1962, prin intermediul cruia guvernul american devine garantul corectitudinii afacerilor fa de consumatori. Prin lucrarea Avuia naiunilor (1776), Adam Smith (1723-1790) red o nou concepie asupra lucrurilor, i anume : lcomia este bun. n aceast perioad, se nfptuiesc modificri la nivelul credinelor filosofice, facndu-i loc i legitimarea intereselor ca morale. Acest proces coincide cu citadinizarea. Tehnologia, privatizarea, industrializarea, dezvoltarea nevoilor i a consumului, ducnd societatea ntr-o direcie n care apare i nevoia reglementrii etice a afacerilor. n societile steti, n care economia "natural nchis" i cea de autoconsum predomin, acest fenomen nu are dect anse infime de a se extinde. Pn nu de mult acest subiect a fost limitat la discuii negative privind scandalurile i nenorocirile aduse de lumea corporaiilor i despre incontiena acestora, ns recent ele au fost reluate n diferite forme n contextul globalizrii i existenei corporaiilor mondiale. Ceea ce au n comun aceste abordri legate de lumea afacerilor este numitorul comun al afacerilor: banul (Robert, S., Op. Cit., p. 351) Majoritatea, teoreticienilor de direcie liberal au susinut ideea conform creia succesul este o virtute, srcia este un defect, strnind probleme morale, pe cnd bogia strnete obligaii morale. Recent discuiile teoretice s-au mai echilibrat i au ajuns la nivelul construciei idealurilor morale n afaceri, cu accente, inclusiv pe dreptate social i grija fa de consumator.

n ara noastr o perioad ndelungat, termenul de afacere a avut o conotaie negativ fiind comparat cu nite fapte condamnabile, sau cu speculaia i nelciunea n dauna interesului public sau privat.

De fapt, departe de a fi un termen cu nelesuri ilegale i cu sens ngust (asimilat unei tranzacii) termenul de afacere a cptat o nuan concret, bine definit n rile cu economie de pia, definind activitile desfurate n diferite forme de organizare juridic care iniiaz, dezvolt pe risc propriu obiective bine definite aductoare de ctig.

Conceptele centrale cu care opereaz etica afacerilor sunt: datorie i utilitate. Afacerile sunt un mediu care este perceput ca mai puin nobil, eventual un mediu fr "scrupule" fiindc este legat de profit. Viciile clasice, cum ar fi lcomia sau avariia, trec drept motivaii frecvente pentru intrarea n lume afacerilor.

Aceasta nu nseamn c nu a existat o tendin permanent ca afacerile s fie guvernate de valori i norme morale, orict ar prea de paradoxal, avnd n vedere tipul de motivaii amintite mai sus.

n afaceri pot s fie detectate cteva niveluri de aplicare ale eticii:

1. Nivelul micro- este cel care se stabilete ntre indivizi n baza principiului corectitudinii schimbului. Acest nivel este mai aproape de etica tradiional i cuprinde: obligaii, promisiuni, intenii, consecine, drepturi individuale. Toate acestea se afl sub principiile schimbului cinstit, ctigului cinstit, tratamentului corect. Unui astfel de nivel i se aplic ceea ce Aristotel numea dreptate comutativ, cea practicat ntre egali. O firm care vinde maini, trebuie s-i previn cumprtorii dac ele au defecte la sistemul de frnare sau o firm care vinde anticoncepionale trebuie s previn clienii c acestea produc dereglri hormonale. Clientul trebuie considerat raional, autonom i trebuie informat ca s poat cumpra serviciul sau produsul n cunotin de cauz.

2. Nivelul macro- se refer la reguli instituionale sau sociale ale comerului, ale lumii afacerilor. Conceptele centrale cu care se opereaz pentru acest nivel sunt: dreptate i legitimitate. Problemele puse n contextul nivelului macro sunt de de natura filosofic, preponderent etic i sunt de tipul urmtor: Care e scopul pieei libere? Este proprietatea privat un drept prioritar? Este drept sistemul de reglementare al pieei? Ce rol trebuie s aib statul n afaceri? Sunt corecte i echitabile politicile de impozitare aplicate firmelor?

3. Nivelul corporaiilor. Discuiile etice se refer preponderent la rolul jucat n societate, la responsabilitatea social i internaional a corporaiilor.

Nivelul macroeconomic pune i problema stringent a problemelor etice n globalizarea afacerilor. Ele apar mai ales cnd unele corporaii internaionale desfoar afaceri n ri cu economii slab dezvoltate, cu un nivel mai redus de maturizare a contiinei civice. Consimmntul obinut n urma unei informri deficitare sau mincinoase (n reclama unor produse), dreptul la un mediu natural sntos (ecologizarea Occidentului prin transferul tehnologiilor poluante n Est), utilizarea unor practici neloiale (dumpingul sub forma nlesnirilor de taxe acordate n rile lumii a treia), dependena de corporaii (creterea polarizrii sociale din cauza dominaiei corporaiilor n viaa public, n America Latin) sunt tot attea exemple care demonstreaz necesitatea implicrii eticii manageriale i pe plan internaional.(David Appelbaum, Sarah V. Lawton, Ethics and the Profesions, Prentice Hall, New Jersey, 1990, p. 205)Astzi, toate organizaiile din lume trebuie s recunoasc importana i necesitatea lurii n considerare a unor concepte ca: etic, moral, responsabilitate social, echitate i, totodat, s ncerce s le implementeze n cultura lor organizaional.Etica afacerilor este esenial pentru succesul pe termen lung al activitii. Acest adevr este probat att din perspectiv macroeconomic, ct i din cea microeconomic. La nivel macroeconomic, etica afecteaz ntregul sistem economic; comportamentul imoral poate distorsiona piaa, ducnd la o alocare ineficient a resurselor.

Etica n afaceri se refer de fapt la acel echilibru care ar trebui gsit ntre performanele economice i cele sociale ale firmei.

Pentru nelegerea clar a rolului eticii n afaceri este deosebit de important atitudinea conducerii superioare a firmei din care s reias respectarea eticii att prin aciunile proprii ale managerilor ct i din politicile abordate n firm, din deciziile luate, din sarcinile transmise, din politicile salariale adoptate, din modul de aplicare a sanciunilor disciplinare, etc.Etica profesional impune stabilirea unor reguli interne n fiecare profesiune, care pot lua forma bunelor practice, codurilor etice sau codurilor deontologice. Prin aceasta se au n vedere dou categorii de probleme:

Chestiunile practice de ordin socio-profesional cu care se confrunt membrii unei anumite profesiuni;

Rolul social al profesiei, raspunderile sale, funcia, scopurile, atitudinea fa de mediul nconjurtor. (L. K. Trevino, K.A. Nelson, Managing business ethics, Editura Jhon Willey & Sons Inc, New York, 1995, p.19)Etica profesional intreprinde aciuni care vor fi percepute drept adecvate de ctre un grup dezinteresat de colegi care au aceeai profesie. (S.C. Certo, Managementul modern. Diversitatea, calitatea, etica i mediul global, Ed. Teora, Bucuresti, 2002, p.102)1.5 Factori ce influeneaz comportamentul etic al individuluiStandardele de comportament n organizaii, i n particular comportamentul celor care le dein sau le conduc, au devenit o preocupare public nc din timpul revoluiei industriale. De exemplu, n secolul al XIX-lea, aa numiii baronii bandii ai industriei au atras critica vehement a opiniei publice deoarece acetia erau larg percepui ca deinnd averi impresionante accumulate pe cheltuiala populaiei i ca find corupi n afacerile pe care le desfurau cu cei ce le apareau n cale.

Accentul pus n utlimii ani pe etica n organizaii se datoreaz schimbrilor rapide n domeniul forei de munc, ca rezultat al apariiei noilor tehnologii, internaionalizrii afacerilor, impactul diferiilor factori economico-sociali i politici att asupra sectorului privat ct i a celui public.La mai mult de o suta de ani de atunci, preocuparile actuale privind etica n afaceri/organizaii au ca rdcin istorii similare. Scandalul pisicilor grase din Marea Britanie este un exemplu sufficient de clar: marirea remuneraiilor directorilor utilitilor privatizate a fost perceput de majoritate populaiei ca fiind exorbitant, mai ales c creterea cu un procent de 75% pentru eful executiv de la British Gas era oferit n acelai timp n care firma anuna propuneri de reduceri ale plailor i ale condiiilor pentru personalul de vnzri. Exemple dramatice de acest gen sunt numeroase, iar concluzia este c dilemele etice apar n sfera afacerilor mai frecvent decat se dorete s se recunoasc. Ceea ce este bun sau ru este deseori foarte neclar n interiorul organizaiilor. Mai mult, standardele etice sunt relative, nu absolute, iar aceastea variaz de la un loc la altul i se schimb de-a lungul timpului.De altfel, este normal s existe deosebiri ntre diferite personae n ceea ce privete principiile i valorile lor morale, precum i importana pe care ele o acord acestor principii (A. Loebbecke, Audit o abordare integrate, editia a 8-a, Ed. ARC, 2003, p.90)n consecin, este important s se recunoasc rolul unui numar larg de factori care influeneaz comportamentul unei personae, unii dintre acetia care nu determina ntotdeauna ca individul s se comporte de o manier care este considerat a fi etic ntr-un context organizaional specific. Dintre acetia enunm: Factorii individuali: Caracteristicile personale, cum sunt personalitatea, inteligena i valorile morale, au o influen major pentru orientarea comportamentului individului spre etic sau neetic. n general, s-ar prea c persoanele mai pragmatice, cu puternice predispoziii spre respectarea valorilor economice tind n situaii de criz s escaladeze comportamentele etice spre obinerea de ctiguri n folos personal i n detrimentul celorlali. La fel de bine, este posibil ca o persoan cu puternice valori morale sa nu ridice de jos o bancnot pe care o gasete pe strad, considernd c ar fi incorect i ar fi bani obinui fr munc cinstit. O persoan inteligent poate fi corect dar de asemenea poate avea un comportament neetic.

Experienele din copilarie i mediul social n care a crescut individul. Ceea ce acesta a nvaat prin experienele familiale din copilarie, la coal, n grupul de vecini i prieteni sau la biseric pot avea consecine dramatice mai trziu n via. Cercetrile din anii 40 ale lui Freud insist n acest sens pe influena supraeu-lui, care poate fi identificat ca i contiin, i care este format n anii de cretere a persoanei. n plus, lucrrile autorilor Kohlberg(1968) i Wright(1971) evideniaz mai explicit dezvoltarea responsabilitii morale, demonstrnd c aceasta este puternic influenat de experienele sociale din copilarie. Acestea fiind surse din care oamenii nva ceea ce este permisibil, a evita minciuna i a spune adevarul, ori dac ei trebuie s se preocupe de bunastarea celorlali.Prinii i Familia au o influen foarte mare, iar dup unii autori, reprezint cea mai mare influen asupra eticii personale. Familia extins, care este comun de multe ori n rile Europei de Est, poate avea un impact considerabil asupra eticii personale; familia nucleu, specific rilor Europei de Vest, poate fi la fel de important, dar cu un cadru mai restrans.Grupul social etica clasei sociale modeleaz de asemenea comportamentul individului, predispunerea ctre corectitudine sau nu.Religia etica bazat pe religie are o mai mare influen n anumite culturi, cum este cazul societilor islamice care au anumite solicitri sau crezuri impuse , care se rsfrang asupra eticii n afaceri. Totui, chiar si pe timpul culturii seculare, indivizii au fost influenai de religie n comportamentul lor. Un astfel de caz dus la extreme, cnd un om de afaceri de origine romn stabilit n Statele Unite ale Americii, ncercnd s dezvolte afaceri n Romnia postdecembrist, venea la ntlnirile de afaceri cu Biblia n mn, repetnd obsedant fraza dac aa vrea Dumnezeu, ca o concluzie la deciziile luate de el sau de partenerii de discuii. Evident c nu a rezistat, ntr-un mediu n care etica n organizaii era la un alt nivel.Cerinele de rol. Rolul care l are desemnat o persoan la locul su de munc genereaz presiuni pentru a se comporta n anumite moduri, din partea a numeroase surse, de exemplu, din partea efilor, a colegilor, subordonailor i presiuni care provin chiar din partea organizaiei nsi. Toi acetia pot exercita o influen asupra persoanei de a devia de la standardele care fac parte din personalitatea individului respectiv sau pe care acesta le-a nvat n exteriorul organizaiei.Factorii organizaionali. Atunci cnd un individ devine parte a unu organism professional, el devine subiect al eticii impuse de acel organism. Majoritatea organizaiilor ateapt anumite modele de comportament de la membrii lor iar cultura unei organizaii d de obicei semnale clare cu privire la aceste comportamente ateptate. De exemplu, n organizaiile cu o cultura n care managerii superiori au standarde etice nalte i acioneaz drept modele pentru angajai, poate ajuta un individ s fie etic, n timp ce n alta n care codul de etic respectat de o persoana este ridicularizat face dificil meninerea unui comportament etic.

Factori sociali generali acceptai. Un numr de factori din lumea ntreaga influeneaz viaa organizaiei i comportamentul individului. Anumite standarde sunt impuse prin lege, iar majoritatea acestora se bazeaz pe valorile societii. n anumite zone ale lumii, cum ar fi de exemplu n rile arabe, afacerile sunt conduse n mod diferit dect n Occident. A angaja preferenial rudele, fcnd uz de contactele de familie pentru a influena cursul aciunii i a plati bani pentru a obine favoruri nu are conotaiile neetice ale nepotismului sau ale mitei, pe care majoritatea din Vest le asociaz acestor practice. Din punctual de vedere al arabilor, cineva mituiete n acelai timp pe altcineva n alta parte, iar acesta este modul normal pentru a forma i consolida relaii.Toi aceti factori provenii de la surse diferite, interacioneaz, iar datorit cerinelor unei situaii specifice pot prima n faa altor consideraii i, drept urmare, persoanele pot uneori s acioneze fr caracter. De exemplu, dac cultura unei organizaii permite membrilor ei s fie tratai dur pe perioada unei crize, cineva cu valori umane normale i consideraie pentru oameni poate s se comporte foarte manierat fa de alii.Cap II. Dileme etice n managementul resurselor umane2.1 Principiile managementului eticEtica reprezint un sistem de principii morale i de metode pentru aplicarea acestora, furniznd instrumentele pentru elaborarea judecii morale.

n acest sens, trebuie s se in seama de o serie de principii etice ce caracterizeaz conduita curent. Principiile etice se refer la conduita curent, la obiceiurile i atitudinile oamenilor cu privire la conceptele generale de bine i ru, de adevr i minciun, de echitate i discriminare, libertate i constrngere etc. (Panaite, C. Nica, Managementul resurselor umane, Ed. Economic, 1997, p.247)Unii autori consider c etica se construiete pe baza urmtoarelor principii:

Principiul egalitii n faa normelor

Morala nu este fcut pentru eroi i sfini, nici pentru genii, ci pentru oamenii obinuii. Aceasta nu nseamn c eroii, sfinii i geniile nu trebuie s se supun normelor morale, ci subliniaz doar faptul c morala este regula, nu excepia.

Cnd vorbim despre egalitatea ntre oameni, nu ne referim la egalitatea lor intelectual, biologic, estetic, ci la egalitatea lor n faa principiilor i normelor morale, la egalitatea n faa legii, tot aa cum, din punct de vedere religios ne referim la faptul c, n faa lui Dumnezeu, toi suntem egali. Pentru ca o astfel de egalitate s fie posibil, principiile i normele morale trebuie s fie accesibile ca nelegere, indiferent de gradul de educaie al persoanei i, n acelai timp, ele trebuie s fie practicabile.

Spre deosebire de achiziiile intelectuale, principiile i normele morale trebuie s fie accesibile i fezabile pentru orice persoan, indiferent de nivelul ei intelectual, atta timp ct ea are discernmnt. Recunoaterea discernmntului este o condiie a autonomiei, libertii i responsabilitii.

Viaa cotidian nu implic dect rar acte exemplare (de exemplu, situaii care cer sacrificiul suprem pentru alii sau pentru o cauz). Prin urmare, coninutul moralei rspunde n mare msur dilemelor de zi cu zi i se adreseaz oricui se confrunt cu astfel de dileme puse n termenii a ceea ce am numit mai sus "probleme morale".

Principiul claritii i clarificrii conceptelor, poziiilor etc.

ntr-o societate deschis, pluralist, oamenii pot s-i enune clar poziia fa de o problem moral i s acioneze n consecin. De exemplu, dac un medic crede c avortul este imoral (este crim), el poate opta s lucreze ntr-o clinic n care nu se fac avorturi sau s rmn doar obstetrician. Dac o persoan este neinteresat s acioneze pentru binele public, moral ar fi s nu se implice n politic sau n administraie public. Aici apare ca evident i diferena fa de poziii fundamentaliste: o religie este impus ca moral de stat i transferat integral sau aproape integral n legislaie.

Normele i principiile etice sunt diferite i percepute diferit n culturi diferite; ele apar sau dispar n contexte social-culturale relativ omogene. Cu toate acestea, exist norme morale care trebuie s se supun principiului universalitii, s fie aplicabile oricui, oriunde i oricnd. Ele au caracter absolut i obiectiv, nu depind de credine, sentimente i obiceiuri particulare.

Promovarea unui comportament etic adecvat, att din partea managerilor ct i a subordonailor, are o importan capital, cu impact decisiv pentru rezultatele finale ale ntregii organizaii. (Panaite, C. Nica, op.cit., p.273) Comunicarea onest i tratamentul corect, fa de clienii firmei

Produsele trebuie s fie de calitate, sigure, s aib instruciuni de folosire, avertismente asupra efectelor nedorite ale pericolelor posibile pentru consumator, etc.

Supoziia general pe care se bazeaz comerul este cea a consumatorului adult, dotat cu discernmnt, inteligent, capabil s-i dea seama de riscuri, responsabil (ceea ce, de exemplu, nu se potrivete copiilor cnd este vorba despre jucrii periculoase, de igri, buturi, filme excesiv de violente sau obscene). n cazul productorului exist presupoziia c este matur, inteligent, responsabil, bine intenionat. Ce se ntmpl ns n cazul n care consumatorul este iresponsabil iar productorul este necalificat? Piaa singur nu poate s reglementeze astfel de situaii. Uneori ceea ce se ofer pe pia nu doar c nu satisface o nevoie, dar, mai mult, poate s lezeze interesele consumatorului. De exemplu, utilizarea excesiv a imaginilor de femei n reclame la obiecte de uz casnic le circumscrie acestora o imagine de eterne servitoare ale familiei iar utilizarea excesiv a imaginii femeilor ca trup ntrete imaginea c femeile sunt obiect sexual. Reclama promoveaz utilizarea femeilor ca obiecte i a sexului ca mijloc de manipulare. Ea poate ntrii prejudecile rasiale.

Reclama uzeaz de minciuni, iluzii pozitive (vei cuceri lumea dac foloseti parfumul X), de seducie, kitsch.(Solomon, Robert, Oper citat, p. 362) Este sistematic nclcat principiul adevrului (al veridicitii).

Comunicarea onest i tratamentul corect, fa de angajai

Angajaii sunt tratai adesea ca o marf, dei sunt fiine umane, cu scopuri n sine. Cele mai dezumanizante tratamente se aplic mai ales n zonele n care exist o pia a forei de munc caracterizat de monopson (un singur cumprtor al forei de munc).

Etica n relaiile dintre angajat i firm impune introducerea i utilizarea unor categorii de principii i norme.

Drepturile angajailor i reglementari n privina loialitii fa de companie sunt extrem de importante. Tratarea angajailor ca pe o pies pur nlocuibil, respectiv un simplu mijloc, conduce la faptul c i ei trateaz compania ca pe o staie de tranziie, o simpl surs de salariu i beneficii. Loialitatea fa de companie se contureaz prin obligaiile reciproce, prin atribuire de roluri i responsabiliti. Unele dintre acestea sunt contractuale i legale, dar ele nu ajung dect pentru ndeplinirea sarcinilor i nu au o component etic: O slujb nu e niciodat doar o slujb. (Bowie, Norman, Business Ethics, Englewood Cliffs, NJ, Prentice Hall, 1982.) Exist mereu o dimensiune moral: mndria fa de propriile produse, spiritul de echip, grija fa de bunstarea companiei, ataamentul fa de colegi etc.

Uneori exist conflicte de valori ntre valorile companiei i cele personale. n acest caz, unii angajai trag semnale de alarm, i critic public propria companie.

Comunicarea onest i tratamentul corect, fa de acionari.

Un comportament etic presupune gestiune corect, loialitate, informare, transparen, confidenialitate, etc.

Comunicarea onest i tratamentul corect,fa de comunitate

Protejarea mediului, contribuie la soluionarea problemelor sociale, respectarea diversitii culturale.John E. Richardson (J. E. Richardson, Business ethics, Connecticut, 1989, p.228) enun patru principii care au rol n ndrumarea deciziilor etice ale managerilor att din sfera public ct i din cea privat. Acestea sunt:Angajarea oamenilor potrivii. Angajaii cu nclinaii etice sunt cea mai bun asigurare pentru intreprinztori. Aadar, trebuie cutai oamenii cu principii. Aceasta specificare fiind important i n lista cu calificrile necesare pentru postul scos la concurs.Stabilirea de standarde n loc de reguli. Un cod de etic nu poate acoperi toate situaiile. O persoan cu nclinaii spre fraud sau comportament promiscuu, va semna codul far s clipeasc. Un manager nu trebuie s piard timpul compunnd un regulament strict. n schimb, ar trebui s fie foarte clar cnd este vorba de standarde. S ntiineze oamenii despre nivelul de performan pe care l ateapt i despre faptul c etica nu este un subiect negociabil.Managerul nu trebuie s se izoleze. Managerii pot pierde contactul cu piaa i cu competiia izolandu-se ntr-un turn de filde. i, de asemenea, pot pierde din vedere i ce se ntmpl n propria organizaie. Singurul responsabil de ce se ntmpl n biroul, departamentul sau organizaia pe care o conduce este managerul, fie c tie ce se ntampla sau nu.Exemplul etic al managerului trebuie s fie n orice moment impecabil. Acest principiu nu se refera doar la comportamentul privitor la concureni, contabilitate sau relaii interpersonale. Un manager trebuie s fie atent i la semnalele pe care le transmite celor din jur.Un sondaj realizat n luna iunie 2000 de ctre BNA Daily Labor Report (http.//www.shrm.org/hrnews/) n colaborare cu Ethics Resource Center avnd ca scop determinarea modului n care angajaii percep etica la locul de munc a relevat faptul c, valori ca onestitatea, dreptatea, adevrul la locul de munc, sunt eseniale pentru o afacere de succes. Un astfel de sondaj a fost realizat i n anul 1994, ceea a permis specialitilor aprecierea evoluiei comportamentului firmelor n acest domeniu.Rezultatele sondajului au relevat faptul c numrul firmelor care au elaborat i implementat coduri etice a crescut de la 60% n 1994 la 79% n anul 2000. Numrul programelor de training pe probleme de etic a crescut, de asemenea. 55% dintre firme au afirmat c le utilizeaz n prezent, fa de 30%, n anul 1994. Jumtate dintre intervievai au declarat c , n cadrul firmelor lor exist aa-numitele ethics advice lines, care ofer posibiliti de obinere a unor sfaturi pe probleme de etic.2.2 Tipuri de dileme etice n managementul resurselor umaneDilemele etice pot fi definite ca situaii neclare, probleme care i pun n ncurctur pe cei care iau decizii, n dorina de a echilibra performanele economice i cele sociale.

Cele mai multe dileme etice n afaceri apar n urmtoarele domenii:

marketing: reclama, publicitatea, ambalajul produsului;

aprovizionare: favoruri din partea furnizorilor;

producie: calitatea materiilor prime i a produselor finite, costurile;

resursele umane: angajare, salarizare, motivare, evaluare, promovare.

Cea mai dificil situaie pentru manageri o reprezint existena dilemelor etice. O dilem etic se nate cnd toate alternativele posibile din cercetrile efectuate au o consecin negativ n plan social. Bunul sau rul nu poate fi precizat i clar identificat. n primul rnd dilemele etice sunt generate de raportul dintre performanele sociale i cele economice, realizarea echilibrului fiind deosebit de dificil, mai ales n condiiile inexistenei unei informaii complete care s poat crea o imagine global asupra dimensiunilor economice a angajamentelor sociale precum i a consecinelor sociale generate de un comportament pur economic. Este i cazul revendicrilor pe care le pretind unele minoriti grupuri de presiune dedicate unei singure cauze care o consider de o moralitate incontestabil; nu urmresc s obin sprijinul majoritii i nici mcar s o atrag, cci astfel s-ar putea s fie nevoie s recurg la compromisuri. (Donnelly, J. H., Fundamentals of management, IRWIN Homrwood, IL, 1992, p.74)Nu este uor s fie gsite soluiile pentru dilemele etice. Managerii trebuie s investigheze cu mult atenie toate aspectele problemei i s adopte o decizie care s fie judecat dup consecinele sociale i mai puin dup rezultate economice de moment. Practicarea unui management modern, pe coordonate morale, a dovedit c rezolvarea dilemelor manageriale este n corelaie cu valorile personalitilor individuale angajate n actul decizional managerial. (Mihu, I., Consumatorul i managementul ofertei, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1996.)

Dilemele etice apar n lumea afacerilor atunci cnd exist o neconcordan ntre principiile etice i situaia practic, ntre ceea ce se dorete i ceea ce este de fapt, ntre sistemele proprii de valori i modul de satisfacere practic a nevoilor. Se remarc de fapt, una din problemele practice extrem de dificil de rezolvat, deoarece viaa demonstreaz cu prisosin c ceea ce este etic pentru unul poate prea lipsit de etic pentru altul. (Daft, R., Management, The Dryden Press, New York, 1988) A fi correct, a fi cinstit, a fi drept sunt termini de etic. Ei exprim o judecat pentru oamenii care au convingerea c au dreptate. Aceste concepte sunt de fapt standardele nostre morale. Ele pot fi diferite de la un individ la altul, pentru c valorile pe care se bazeaz sunt diferite. Dilemele etice apar atunci cnd exist o neconcordan ntre principiile etice i practic, ntre ceea ce se dorete i ceea ce este de fapt. Problemele de etic constituie adevarate dileme manageriale pentru c ele reprezint conflicte declanate ntre performanele economice ale organizaiei i performanele sale sociale. Natura acestor obligaii poate fi deschis spre mici interpretri, dar cei mai muli dintre noi suntem de accord c ele includ elemente de protecie a loialitii angajailor, de realizare de servicii utile i sigure.

Managerii resurselor umane se confrunt frecvent cu numeroase dileme cum ar fi:

Drepturile salariailor;

Discriminarea;

Haruirea sexual;

Semnalele de alarm;

Aciunea afirmativ;

Spaiul privat al angajatului;

Urmrirea sntii angajatului;

Etica personal;

Conflictul de interese ale angajailor;

Condiiile de munc;

Asigurarea bunstrii la locul de munc al angajailor;

Oferirea de anse egale, etc.

Din punctul de vedere al managerului, atenuarea acestor stri (practic, nu se poate vorbi de dispariia conflictelor de interese intra sau extra organizaionale) va avea succes numai prin contientizarea, cunoaterea i instrumentarea principiilor etice, a standardelor etice i a sistemelor de valori proprii domeniului economic i, n detaliu, a organizaiei pe care o conduce.

Etica n afaceri reprezint aplicarea standardelor morale la situaiile concrete din afaceri. Oamenii de afaceri se confrunt zilnic cu probleme de natur etic, ce decurg dintr-o varietate de surse. Unele sunt mai rare, altele apar cu regularitate.

Paradoxul etic poate fi pus sub semnul unei grave interogaii pentru omul de afaceri: s-i asume responsabilitatea i riscurile inerente aciunii sale economice sau s rmn la judecata moral, abstract, lipsit de angajare responsabil?

Aceast dilem -responsabilitate/moralitate- impune mutarea accentului discursului asupra codului de conduit a omului de afaceri de la moralism la etica responsabilitii.2.3 Teoria echitiiUna dintre cele mai interesante teorii asupra motivaiei este teoria echitii, care se bazeaz pe percepia individului din poziia de angajat. n cele mai multe situaii percepia asupra inechitii poate afecta considerabil comportamentul salariailor. Cnd angajaii unei organizaii cred c au fost tratai incorect n comparaie cu colegii lor, ei vor reaciona n unul din urmtoarele moduri:

unii vor ncerca s suplimenteze recompensele proprii prin solicitri de sporuri de salarii sau prin aciuni legale pentru a obine compensaii n plus,

civa vor ncerca s schimbe modul lor de munc pentru a-l adapta la modul n care sunt recompensai,

alii vor ncerca s modifice percepia unei inechiti,

unii vor accepta situaia de fapt,

alii vor prsi grupul n care lucreaz pentru a reduce sursa de inechitate care se manifest la nivelul grupului, orientndu-se ctre alte grupuri unde cred c inechitatea nu se manifest.

n mod normal, potrivit acestei teorii, oamenii, n general, fac o comparaie care poate fi ncadrat n unul din urmtoarele tipuri:

comparaia cu situaia anterioar n care s-a aflat individul n aceeai instituie public, comparaia cu situaia anterioar n care s-a aflat individul n alt instituie public, comparaia cu alt persoan sau grup de persoane din interiorul instituiei publice, comparaia cu alt persoan sau grup de persoane din alt instituie public.

Teoria echitii permite identificarea reaciei angajailor la diferite sisteme de recompense. Cei mai muli angajai doresc s fie tratai n mod egal. Echitatea, n acest context, este definit ca fiind balana dintre contribuia angajatului la locul de munc i recompensele pe care acesta le primete.

Deoarece contribuia angajatului i recompensele pe care acesta le primete sunt msurate n uniti diferite, ele sunt greu de comparat. De aceea teoria echitii sugereaz ca soluie potrivit compararea raportului contribuie - recompens ale angajailor. Acetia pot fi angajai n posturi similare, pot avea alte funcii n cadrul companiei sau n alte companii.

Dorina angajailor de a fi tratai n mod egal a adus adesea la comportamente critice. n cele mai multe situaii resursele umane sunt motivate de evitarea situaiilor de inechitate i sunt atrai pentru a-i pstra posturile i a fi performani n situaii de echitate.

Fiecare din teoriile prezentate are o relevan deosebit pentru managementul resurselor umane din sectorul public din majoritatea statelor. n contextul romnesc ns rmn valabile practicile tradiionaliste i exist un sistem destul de rudimentar de motivare a funcionarilor publici, ca de altfel i a celorlalte categorii de angajai pe baz de contract.2.4 Dileme etice n organizaiin general n Romnia se vorbete despre mit, corupie i nepotism ca despre fenomene sociale obinuite i nu ca despre adevrate probleme de etic. Prea puini discut despre dilemele etice din cadrul organizaiilor din aceast ar, iar clasificarea lor este succint.

Deoarece managementul unei organizaii depinde n mare msur i de etica i conduita acesteia consider necesar o abordare mai profund al acestui subiect.Dintre principalele probleme de etic cu care se confrunt organizaiile vom vorbi despre problemele etice legate de fora de munc, cele cu referire la calitatea i sigurana produselor sau serviciilor oferite i despre cele privind protecia mediului.

Problemele etice legate de fora de munc sunt cele mai des ntlnite i se impart n mai multe substraturi.

Dup prerea mea una dintre cele mai grave dintre aceste probleme o reprezint angajarea minorilor. Dei n majoritatea cazurilor educaia, sntatea i dezvoltarea psiho-somatic a copiilor care lucreaz de la vrste destul de fragede au mult de suferit, iar viitorul lor este unul mult mai sumbru, cei n cauz invoc argumentul c, fr suportul material al copiilor angajai, familiile acestora ar fi lipsite de orice mijloace de subzisten. Totui scond un numr apreciabil de copii din circuitul educaional, calificarea forei de munc stagneaz, iar pe termen lung sunt afectai att acetia ct i perspectivele dezvoltrii i modernizrii rii.

O alt problem des ntlnit este discriminarea femeilor, dei n ara noastr se ntlnete tot mai rar, n alte ri precum America Latin sau n rile din Lumea a Treia discriminarea apare aproape n toate organizaiile. Chiar dac discriminarea nu este voit ci mai mult impus de regulile acestor rii sau de religia de care aparin, aceast practic greu de combtut atenteaz la etica organizaional i afecteaz in egal msur att fora de munc ct i poteniali angajatori. Dac n rile din Lumea a Treia excluderea femeilor din cmpul muncii reprezint o problem, n rile precum America Latin discriminarea mbrac o alt form, i anume angajarea cu precdere a acestora, deoarece salariile solicitate de femei sunt mult mai mici dect cele cerute de brbai.

n ara noastr discriminarea femeilor imbrac o alt form. Dup cum se observ i n lumea monden dar i n viaa de zi cu zi, astzi pentru a reui n cadrul unei organizaii, un mare atu l reprezint nfiarea fizic i sexualitatea, de care majoritatea domnioarelor i doamnelor din ara noastr nu se sfiesc s se foloseasc.

Din categoria problemelor etice cu interes public pe primul loc se situeaz problema salarizrii angajailor. Deoarece nivelul de dezvoltare al rii noastre este considerabil mai sczut dect n alte ri europene, investitorii provenii din astfel de ri se confrunt cu problema exploatrii forei de munc. n marea majoritate a cazurilor, angajaii din Romnia sunt pltii pentru calificri similare, poate chiar la jumtate din suma cu care sunt pltii cei din rile de origine ale companiei angajatoare.

Contraargumentele aduse sunt numeroase. n primul rnd, alternativa pentru salariai este s fie prost pltii sau s nu fie pltii deloc, avnd n vedere c, de multe ori principalul punct de interes pentru investitorii strini l reprezint tocmai costurile mici ale forei de munc. Apoi se mai susine c salariile oferite de corporaiile multinaionale sunt oricum mai mari dect media salariilor oferite de patronii romni.

Msurile de protecie a salariailor constituie o alt problem ce d bti de cap organizaiilor. Dei legislaia este destul de riguroas n ara noastr, multe organizaii nu respect normele i msurile de protecie. De multe ori angajatori nchid ochii la nclcarea acestora i permit cu bun tire nerespectarea lor. n locul siguranei angajailor, acetia prefer maximizarea profiturilor. Urmrile unor astfel de decizii sunt numeroase accidente soldate cu victime sau mutilri grave ale muncitorilor la locul de munc.

Din rndul dilemelor etice privind calitatea i sigurana produselor sau serviciilor oferite, putem discuta despre cea mai ngrijortoare problem din ara noastr i anume mita. Se pune aceast problem n cazul prestrii de servicii, unde nu exist serviciu calitativ oferit fr mit. Att n cazul organizaiilor de stat ct i n cele particulare, aceast practic este att de des ntlnit nct de muli dintre noi este considerat ceva normal. Argumentele oferite de cele mai multe ori sunt valoarea sczut a salariilor comparativ cu munca depus sau maximizarea profitului propriu.

O alt problem etic este ridicat de oferirea pe piaa din Romnia a unor produse i servicii de calitate inferioar, raportate la puterea de cumprare a populaiei. n cele mai multe cazuri sigurana consumatorului nu este pus n pericol, dar se ofer bunuri de calitate inferioar, uzate moral sau cu garanii minime, justificarea este simpl: dac nu i pot permite bunuri i servicii de cea mai bun calitate s aib acces mcar la cele echivalente cu puterea lor de cumprare.

Problema protejrii mediului capt din ce n ce mai mult teren att n cadrul organizaiilor ct i n cel social.

Distrugerile de mediu cauzate de industrie au atras atenia tuturor. Legislaia foarte permisiv fiind una dintre cauzele acestor probleme, n ara noastr zilnic sunt tiai sute de copaci. De cele mai multe ori tierile se fac necorespunztor, iar acetia nu sunt nlocuii cu puiei, ceea ce duce la zone despdurite i implicit la distrugerea faunei. Dei astfel de activiti s-au desfurat nestingherite ani de-a rndul, recent a nceput s se pun aceast problem i la nivelul rii noastre. Multe organizaii nonguvernamentale au nceput s protesteze mpotriva defririlor i au reuit s atrag atenia autoritilor responsabile care la rndul lor au nceput s impun msuri de protecie a mediului.2.5 Instrumente de rezolvare a dilemelor eticeInteresul pentru un comportament etic n afaceri nu este att de nou, dar abia acum se fac remarcate preocupri intense pentru aciuni morale n scopul pstrrii competitivitii i a ncrederii publicului n activitile desfurate. Deosebit de relevante pentru cei care sunt receptivi fa de problemele responsabilitii sunt cteva ci ce pot fi folosite n ncurajarea comportamentului etic: 1. publicarea unui cod etic propriu, conform cu standardele i valorile social recunoscute;

2. instruirea managerilor pe probleme de etic n afaceri;

3. elaborarea unor programe interne de rezolvare a conflictelor de natur etic;

4. instituionalizarea unor comitete de supraveghere a comportamentului etic;

5. acordarea unor recompense i sanciuni adecvate.

(Ioan Mihu, Marius Pop, Consumatorul i managementul ofertei, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1996, p. 267)Comportamentul etic trebuie s nceap de la vrf. Pentru mbuntirea climatului etic i pentru reducerea conflictelor, ntre etica personal i cerinele organizaionale sunt necesare schimbri n dou arii principale: concepia managerial i aciunile manageriale. Chiar dac managerii nu pot uita sau trece cu vederea comportamentul neetic, ei pot, n realitate, fora pe alii s pun n aplicare astfel de practici prin presiuni pentru atingerea, ndeplinirea unor obiective nerealiste.Cu ct climatul este caracterizat de o competiie puternic, cu att mai mult tinde s apar, s se dezvolte sau s se repete, un comportament neetic. De aceea, se impune adoptrea unor principii i reguli etice.

Intensificarea nvrii organizaionale este o condiie prioritar pentru obinerea capabilitii etice. Chiar dac uneori contientizm sau nu, activitatea noastr se desfoar n cadre mai mult sau mai puin organizate, desfurate. Ca i indivizii care sunt supui educaiei i nvrii permanente, aa i organizaiile sunt supuse deschiderii spre nvare. Organizaiile nchise se plafoneaz, fiind sortite eecului, spre deosebire de cele deschise spre nou, spre nvare, spre o continu adaptare la schimbri. n faa dilemelor etice, nvarea organizaional ofer rspunsul cel mai potrivit pentru soluionarea acestora, mai ales atunci cnd mediul extern constrnge organizaia la asemenea eforturi. Pentru a nelege mai bine mecanismele de supravieuire, stagnare, regresie sau dezvoltare a organizaiilor n efortul de dezvoltare a capabilitii etice, prezentm cteva elementele definitorii pentru organizaiile care nva. n cutarea unor soluii pentru dilemele etice, noii angajai sunt ncurajai s foloseasc propriile cunotine, care pot fi noi pentru organizaie i s pun sub semnul ntrebrii plafonarea;

fiecare individ (angajat, colaborator, subordonat, manager) nva de la colegi, indiferent de pregtire, sex, vrst sau poziia n organizaie;

angajaii sunt ncurajai n activitatea de perfecionare, avnd posibilitatea s i foloseasc cunotinele, fiind recompensai prin diverse sisteme de motivare;

toi angajaii sunt ncurajai s manifeste interes fa de munca celorlali i sunt informai asupra acesteia;

sunt dorite, ateptate i ncurajate ideile i propunerile din partea angajailor;

este ncurajat multiplicarea comportamentelor corecte i ridicarea nivelului de competen profesional, elemente care sunt recompensate ulterior.

Organizaiile devin prospere i eficiente n situaia n care sunt deschise spre nvare. Mai mult, n domeniul practicilor etice chiar ele pot produce nvare. Spunem aceasta deoarece nvarea influeneaz n mod cert situaiile de preluare, prelucrare i aplicare a unor modele sau experiene de rezolvare a dilemelor etice aparinnd altor organizaii.

Exist factori care determin nivelul i acurateea eticii manageriale: reglementrile legale, normele i regulamentele comunitii locale, codurile etice la nivel sectorial, regulamentele firmei, caracteristicile individuale, starea firmei i presiunea social

Reglementrile legale stabilesc cadrul limitativ n care se poate desfura o activitate industrial: ce produse se pot realiza, care sunt condiiile calitative impuse produselor, care sunt relaiile de munc, ce obligaii au firmele fa de mediul nconjurtor, care sunt taxele i impozitele, cnd trebuie pltite etc. Este evident faptul c un cadru legislativ restrictiv, dar liberal, trebuie respectat n aceiai msur de toi managerii, iar nclcarea legilor este pedepsit contravenional sau penal n funcie de gravitatea prejudiciilor aduse societii. Nu reprezint un secret faptul c democraia i liberalismul n SUA au fost impuse prin lege. Din pcate, n Romnia cadrul legal n domeniul economic i industrial nu este complet, lsnd managerilor incoreci o marj de libertate ru neleas i uneori insuportabil pentru populaie.

Normele i regulamentele comunitii locale. Deseori, comunitatea local impune anumite conduite restrictive, prin hotrri care caut s protejeze cetenii i mediul nconjurtor. Aceste reglementri vizeaz protecia i gestionarea corect a apei, reducerea nivelelor de zgomot, salubrizarea localitilor, limitarea orelor de funcionare a firmelor etc.

Evaluarea performanelor sociale ale ntreprinderii devine dificil i aproximativ, mai ales n condiiile n care exist suficiente raionamente care s demoralizeze demersul n aceast problem: ce este cinstit i moral pentru unii, poate fi imoral pentru alii, i cu certitudine ntre normele, valorile i cultura comunitii i performanele sociale exist o relaie cauz-efect evident, standardele de performan fiind impuse sau deduse din mediul social.

Auditul social este realizat pentru a se stabili nivelul implicrii firmei n problemele sociale interne sau externe. Auditul social poate fi definit ca un criteriu managerial utilizat pentru evaluarea contribuiilor sociale ale firmei, de modul n care acestea se regsesc n obiectivele formulate de management dar i de rezultatele obinute prin programele sociale derulate. A interpreta rezultatele auditului social doar n termeni economici ar fi o grav greeal, pentru c astfel se elimin importana responsabilitii sociale din activitile economice, acestea trebuind s corespund ateptrilor pe care societatea este ndreptit s le primeasc de pe urma funcionrii firmei.

O alt metod de audit social ia n considerare doar activitile care au merite i sunt valoroase economic pentru firm. Acestora li se determin consecinele sociale, care se compar cu contribuiile standard, uzitate de sectorul industrial i celelalte firme din comunitate, determinndu-se nivelul de implicare a firmei n problemele sociale.

Auditul social este rareori utilizat n afaceri pentru c prezint unele dezavantaje, cel mai mare constnd n faptul c rezultatele obinute pot fi uor criticate: acionarii nemulumii de dividendele obinute acuz managementul de cheltuieli nerentabile, alte categorii sunt nemulumite de prioritile sociale alese, alii sunt deziluzionai de nivelul de implicare etc.

Comitetul de etic, reprezint un grup executiv care-i asum responsabilitatea controlului respectrii eticii n firm prin inventarierea problemelor i anchetarea abaterilor de la etic. Comitetele de etic sunt destul de rare, doar 14% din firmele care au cod etic, au i un comitet. n practica managerial, mai poate fi utilizat o metod prin care sunt popularizate persoanele cu aciuni imorale, ilegale sau practici nelegitime, n defavoarea firmei i a comunitii. Conductorul i firma ofer rapoarte de comportamente neetice organismelor abilitate: agenii de protecie, minister, guvern, chiar i presei. Metoda se utilizeaz pentru asanarea mediului economic i pentru protecia social a comunitii.

Codul etic este un document oficial al companiei prin care aceasta i declar valorile i principiile n problemele sociale. Scopul codului etic este de a comunica angajailor, ntr-un limbaj simplu care sunt standardele organizaiei. Codul etic este valabil cnd este nsuit i acceptat de toi angajaii, comportamentul lor ncadrndu-se n prevederile sale, iar dac managerul nu-l respect, cu siguran nu-l vor accepta nici angajaii. Codul etic mai poate conine i prevederi legale foarte importante, precum i mesajul pe care firma dorete s-l transmit publicului larg.

Codurile etice reprezint, deci, declaraiile formale ale unor grupuri de specialiti, sau a unor firme care reglementeaz relaiile dintre proprii membri i celelalte categorii de indivizi cu care se realizeaz un contact, de obicei o afacere.

Aceste coduri etice sunt att scrise (formale) ct i nescrise (informale). Cele nescrise sunt coduri de conduit care specific ceea ce indivizii ar trebui s nu fac. Cea mai mare parte a influenei acestor coduri este incontient i suntem adeseori contieni de-o astfel de influen doar n condiii speciale cum ar fi atunci cnd avem primul contact cu noul loc de munc. Astfel, cutm s adoptm un comportament potrivit, punndu-ne ntrebarea, de exemplu, dac s-l strigm pe eful nostru cu apelativul domnule? sau dac am putea s ne personalizm spaiul locului de munc etc.Atunci cnd n cadrul firmei se fac eforturi pentru conceperea i aplicarea practic, cu maxim seriozitate a codurilor etice scrise, se deschid largi perspective pentru rezolvarea rapid i eficient a problemelor de echitate i discriminare de cele mai multe ori fr intervenia instanelor judectoreti.

n plus, pot fi rezolvate echitabil i cazurile de discriminare fr conotaii legale dar care pot afecta grav persoanele vizate. nclcarea codurilor etice poate duce ns, la eliminarea din organizaie a persoanelor vinovate.Cap III. Responsabilitatea moral n cadrul organizaiilor i ce nu reprezint o organizaie3.1 Ideea de responsabilitate i bazele ei filosoficeFundamentele filosofice ale responsabilitii, dup cum s-a constatat de-a lungul timpului, sunt numeroase i controversate. n cele mai multe situaii ideea de responsabilitate este asociat cu conceptul de libertate de aciune a omului. Putem reduce acest raionament la o expresie precum: doar aciunea poate s exprime responsabilitatea omului, iar fr libertate nu exist responsabilitate. S-a observat ns c, dei exist o strns legtur ntre libertate i responsabilitate, nu putem afirma c orice act liber este un act responsabil. Dimpotriv, dup cum arat Jrme Ballet i Franoise de Bry n Lentreprise et lthique (2001), responsabilitatea implic reguli de conduit care trebuie ghidate de pruden. Platon este cel care afirm c responsabilitatea i aparine celui care face alegerea, iar alegerea propriu-zis, el o leag i de pruden, adic de evitarea rului, de orientarea spre bine a aciunii. La rndul lui, Aristotel, mprind actele n voluntare i involuntare susine c st n puterea noastr s alegem lucrurile pe care vrem s le facem , iar dac am ales s facem un anumit lucru i nu altul, suntem direct rspunztori pentru c am ales ntocmai ceea ce am ales, i nu putem nvinui pe nimeni altcineva pentru actele comise de noi nine. Tot el specific i faptul c actele rele pot fi evitate prin deciziile pe care le lum, pentru c doar de noi decidem dac s comitem astfel de acte sau nu. Aceste afirmaii presupun c suntem capabili s deliberm asupra oportunitii aciunilor noastre, c putem s le evalum consecinele i s ne artm prudeni. El definete prudena ca fiind o dispoziie nsoit de o regul adevrat, capabil s acioneze n sfera a ceea ce este bun sau ru pentru fiina uman.( Aristotel, Etica Nicomahic, Ed. tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1988, 285, 1140b.)i filozofii, mai ales cei trzii (Seneca, Epictet i Marc-Aurelian)subliniaz legtura dintre responsabilitate, pe de o parte, i libertate pruden, pe de alt parte. Ei vd n prudena neleapt forma fundamental a virtuii, tiina lucrurilor care trebuie fcute. Dar ei adaug o pies important jocului de puzzle prin care se construiete responsabilitatea: raiunea. (Jrme Ballet i Franoise de Bry, op.cit., p. 146.) ntr-adevr, virtutea d un rol extrem de important voinei, definit ca tendina n care dorina se nsoete cu raiunea. Dac omul de rnd se va lsa prad pasiunilor, stoicul cel nelept le va stpni, pentru c el i domin i i conduce toate judecile: Totul vine de la tine, totul este n tine, totul se ntoarce n tine, va scrie sugestiv, de pild, n acest sens, Marc Aurelian. n mod explicit, pasul de a lega libertatea de responsabilitate prin raiune este fcut de Sfntul Toma cnd acesta definete liberul arbitru n Summa Theologiae: omul posed liberul arbitru, altfel, sfaturile, ndemnurile, preceptele, aprrile, recompensele i pedepsele ar fi n zadar.(Jrme Ballet i Franoise de Bry, op.cit., p. 146.)

n epoca modern, filosofi precum Descartes i J.J. Rousseau susin ideea de codependen a celor dou noiuni, libertatea fiind considerat chiar o condiie esenial a responsabilitii. n Contractul social , J.J. Rousseau afirm c libertatea constituie natura inalienabil a omului, notnd, totodat, c lundu-i voinei libertatea nlturm moralitatea din aciuni. Totodat Descartes, consider c alegerea fr raiune nu numai c este imprudent, dar ea este egal cu acceptarea hazardului, a arbitrariului. Pentru el, a alege n cunotin de cauz i de efecte reprezint cea mai nalt experien a libertii; omul este cu att mai liber cu ct este mai puin indiferent, cu ct acioneaz mai raional, i cu ct stpnete mai deplin cauzele alegerii sale. Astfel, voina raional apare ca cel mai nalt grad de libertate, iar cine d dovad de voin raional este generos i prudent n acelai timp. De altfel, Descartes numete generozitate tocmai voina de a nu fi niciodat lipsit de voin. (idem p.147)

Acest tip de interpretare va fi dus pn la capt de Kant (Metafizica moravurilor,1797) care va afirma c voina omului este n ntregime liber. Pentru el, libertatea este un deziderat al raiunii practice, al legii morale. Persoana este, prin urmare, responsabil n msura n care se definete a priori ca n drept de a face ceea ce face. Din punctul lui de vedere responsabilitatea capt dou forme: responsabilitatea moral i cea juridic. Fie c acioneaz moral sau din datorie, omul acioneaz n cunotin de cauz i cunoscnd consecinele. Responsabilitatea moral, noiune subiectiv, face referire la principiul de a vrea ceea ce este bun n sine, iar responsabilitatea juridic stabilete c actul este drept sau nedrept, dup gradul de conformitate cu ceea ce trebuie s fie, dar nu face referire la libera intenie a persoanei. Kant nu concepe ideea de responsabilitate separat de persoan, iar o persoan este un subiect ale crui aciuni i pot fi imputabile. Oricum, ceea ce este important este faptul c persoana nu poate fi supus altor legi n afara celor pe care ea nsi i le d, iar ceea ce difereniaz persoana de lucru este tocmai imputarea. Persoana este, n acelai timp autorul actului i autorul consecinelor acestui act.(Jrme Ballet et Franoise de Bry, op.cit., p. 148). n teoriile lui Kant, prudena joac un rol important, deoarece ea susine i ntrete att afirmarea libertii, ct i afirmarea responsabilitii persoanei.

ncepnd cu al patrulea deceniu al secolului XX, Moreno, ntemeietorul sociometriei, n Who shall survine (Vasile Morar, Spontaneity in Moreno and Bergsons thought, Revue Roumaine de Philosophi, tomes 45, nr. 1-2, 2001, pp. 75-80) a artat c soluiile discutate pn la acel moment, n problema responsabilitii, sunt unilaterale pentru c nu acord importan cuvenit celuilalt. Or, responsabilitatea deriv n viziunea lui Moreno din libertatea de alegere (cellalt poate fi ales, poate fi respins sau ne poate fi indiferent), iar revoluia sociometric pe care el o propune va trebui s gestioneze tocmai diminuarea cotei de conflict, de nenelegere, de suferin din relaiile interumane. Ceea ce evoc Moreno este faptul c fiecare este rspunztor, prin alegere, de situaia celuilalt.

Continund aceast idee, filosofia contemporan a reactualizat dezbaterea asupra responsabilitii. Cellalt i ideea de rspundere fa de Cellalt, au condus la ipoteza potrivit creia responsabilitatea devine omniprezent i mai ales devine o sarcin considerabil pentru fiecare. Alturi de Moreno, autorii cei mai cunoscui care au contribuit n mod special la aceast nnoire au fost Sartre, Lvinas, Jonas i Rawls.

Toi patru sunt considerai importani pentru ideea de responsabilitate , dar i pentru felul n care teoria lor poate fi aplicat zonei afacerilor, eticii mediului sau eticii ntreprinderii. Primii doi sunt, desigur, amintii n chip predilect n lucrrile din spaiul francez, iar ceilali n cele de provenien sau influen anglo-american.

Umanismul existenialist propus de Sartre este n ntregime centrat pe ideea de libertate i responsabilitate a omului pentru actele i faptele sale. Omul este condamnat s fie liber nseamn, dup Sartre, un fapt elementar: deciziile pe care trebuie s le i-a acesta nu i sunt indicate printr-o necesitate nscris n Istorie, n Natur, n Dumnezeu sau n Raiune. Experiena responsabilitii i-a natere n momentul lurii unei hotrri, fr posibilitatea de a se face referire la o norm, pentru c nici o moral general nu d indicaii asupra lucrurilor care trebuie fcute, cci nu exist vreun semn pe lume ( Jean Paul Sartre, LEtre el le Neant, Paris, Gallimard, 1995, p. 47). Sartre precizeaz c deciziile nu se poat lua dect de unul singur i c nu au niciodat scuze.

n felul acesta, responsabilitatea ce i revine fiecrui om este imens, pentru c devine rspunztor de propria-i existen, de felul su de a fi, i, prin urmare, de ceilali, de lumea care-l nconjoar i pe care el o sculpteaz dup alegerile pe care le face. Dar aceast responsabilitate copleitoare constituie o surs de nelinite pentru sine i nu o temere pentru Cellalt; suntem n permanen, sub ameninarea care se nate din prezena Celuilalt n lume, aa cum afirm n celebra sa fraz: Infernul sunt ceilali. Pentru a scpa de aceast ngrijorare permanent, omul se refugiaz fie n scuze ,fie n justificri . Oricum, nu exist responsabilitate dect n msura n care exist incertitudini, iar actele noastre trebuie s le limiteze. (Jrme Ballet i Franoise de Bry, op.cit., p. 152)

Sub aceast dubl tematic a Celuilalt i a prudenei se dezvolt i filosofia lui Lvinas, cu meniunea ns c, la Lvinas, ngrijorarea fa de sine trece pe un plan secund fa de grija fa de Cellalt. Pe scurt, concepia lui Lvinas despre responsabilitate poate fi redus la aceast schem de argumentare (Idem, pp. 156-157): a) el postuleaz c etica precede raiunea i este n afara limitelor sale; astfel, responsabilitatea se nate cnd cellalt m afecteaz i aceast afectare m face responsabil fr s vreau; nseamn c responsabilitatea precede aciunea i decizia autonom care definesc libertatea n termeni morali; b) Lvinas transform responsabilitatea nu n contrariul libertii, ci n condiia ei: sunt liber i sunt responsabil i adaug ideea c, avnd o responsabilitate infinit, fiecare este condamnat la o libertate infinit; el depete astfel dilema clasic a responsabilitii morale, introducndu-l pe Cellalt: omul este paznicul fratelui su; c) nainte de a fi asumat, libertatea este druit n mod misterios ca sarcin i ea nu reiese dintr-un contract social; astfel, ea nu este o virtute care s-ar impune unui subiect considerat o persoan de bun voin, ci un eveniment care te cuprinde i te obsedeaz pn la insomnie, provocnd o sciziune de identitate; d) responsabilitatea este dat a priori contiinei mele; ea este infinit i nu ateapt acel tip de reciprocitate reductibil la formula de schimb: d ca s i se dea; e) responsabilitatea l presupune pe Cellalt, cci este imposibil s fii responsabil de unul singur; n fapt, ocup un loc n lume, acest loc i presupune pe ceilali, iar eu nu sunt proprietarul acestui loc, dar rspund de el; f) n fine, pentru Lvinas, a fi responsabil nseamn s dai un rspuns care se cheam generozitate, care seamn cu buntatea pur, virtute infantil.

Dac Cellalt n concepia lui Sartre i Lvinas apare ca altul, la Jonas, cellalt apare sub o ipostaz clar definit: cellalt ca generaii viitoare.

Avnd n vedere c noi cunoatem o responsabilitate pe care generaiile anterioare nu o stpneau: aceea de a lsa generaiilor viitoare o planet locuibil i de a nu altera condiiile biologice i genetice ale existenei; suntem n msur de a schimba lucrurile n aa fel nct s oferim descendenilor notri ocazia de a progresa i de a-i exercita propria responsabilitate. n acest context, Jonas propune o reformulare a imperativului categoric kantian: Acioneaz n aa fel nct efectele aciunii tale s fie compatibile cu permanena unei viei autentic umane pe pmnt i efectele aciunii tale s nu distrug posibilitatea unei astfel de viei n viitor. ( Jrme Ballet, op.cit., p. 153)

Dup cum se observ att, la Lvinas ct i la Jonas responsabilitatea devine infinit. Jrme Ballet i Franoise de Bry consider ns o asemenea abordare ca fiind o concepie excesiv a responsabilitii. (Jrme Ballet et Franoise de Bry, op.cit., p. 155 ) n fapt, la Lvinas, responsabilitatea fa de cellalt nu permite nici un calcul, dar, n schimb, impune sacrificiul, (Jrme Ballet et Franoise de Bry, op.cit., p. 157) n timp ce la Jonas responsabilitatea fa de ceilali ca generaii viitoare impune att un calcul prealabil ct i un sacrificiu n prezent.

Analiznd cele dou teorii apare o dilem: s fi rspunztor fa de generaiile viitoare sau s fi responsabil fa de generaia contemporan? Aceiai dilem este ntlnit i n mediul afacerilor unde managerii trebuie s-i mulumeasc clienii de astzi fr a distruge potenialul celor de mine. Totodat , firma pus constant n situaia de asigura pe termen scurt remuneraia acionarilor i a salariailor si, iar pe termen lung de a-i menine continuitatea i integritatea.

3.2 Introducerea conceptului de responsabilitate social n cadrul organizaiilorDup cum s-a constatat responsabilitatea a trecut de la raportarea la pruden i libertate, la o responsabilitate fa de Cellalt, fapt ce schimb radical modul de a gndi acest concept. Aceast schimbare n semnificaia ideii de responsabilitate nu scap din vedere organizaiile chiar dac gsirea unui mod de aplicare a acestui concept ridic unele dificulti.

Ricoeur,(Paul Ricoeur, Lectures, Paris, Le Seuil.1991) subliniaz c pentru a-i defini responsabilitatea social, organizaia sau firma trebuie neleas precum o persoan autonom i c responsabilitatea poate fi neleas pornind de la libertatea de intenie fa de cellalt.

Una dintre primele tentative de a atribui o personalitate moral ntreprinderii i aparine lui P. French (1979) i ine de teoria organizaiei. Argumentarea lui French se bazeaz pe ideea de intenie. Intenia organizaiei este stabilit plecnd de la organizarea ei inti


Recommended