+ All Categories
Home > Documents > Frumosul Dincolo de Imagine

Frumosul Dincolo de Imagine

Date post: 30-Jul-2015
Category:
Upload: codrutza-iana
View: 246 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

Click here to load reader

Transcript

Referat pentru lucrarea de doctorat: PARADIGMELE MINIMALISMULUI N ARHITECTURA CONTEMPORANdrd.arh. asist.Codrua Iana, UAUIM

4. FRUMOSUL DINCOLO DE APAREN EMotto: arhitectura trebuie s ofere fiinei umane acel misterios i tangibil altfel care este frumosul. Acea frumusee inteligent care eman din ideile construite. Este vorba despre alt frumos, mult mai mult dect o simpl construcie1 Noi, ca arhiteci, suntem obinuii s lucrm spaiul cu forme, pe care le punem din greu la treab, aezndu-le n compoziii speciale, folosind culori, texturi pe care le alegem cu grij pentru a obine acea frumusee unic ce caracterizeaz viziunea i talentul nostru. Partea vizual este probabil cea mai important pentru noi. Totui sunt i arhiteci care au alta prere despre acest subiect, pentru care partea vizual este doar un instrument i nu un scop n sine. O unealt pentru a extrage frumosul de dincolo de aparena imaginii. Nu vom vedea decoraii sau compoziii arhitecturale complicate sau conformri speciale ale faadelor dar vom simi cu siguran ceva anume, dincolo de forme, vom fi atini emoional, impresionai de o raz de soare care se scurge din tavanul conceput ca o grot de lumin, ca n Caja Granada a lui Baeza, o raz care lumineaz ntr-un mod att de special controlat un anumit col nct vom simi frumuseea, dincolo de pereii drepi i rigizi din beton aparent. Church of light, Tadao Ando Acelai efect este perceput pe o scena goal, din scndur; apoi vine actorul i i recit rolul i totul se umple de poezia cuvintelor i de bogia tririlor, atunci ncepi s percepi o ntreag lume acolo, pe scena cea goal. dac le oferi oamenilor nimicul ei se vor preocupa n a-l compensa cumva2, spunea Tadao Ando ilustrnd aceast idee cu spaii de reculegere ca Biserica Luminii de exemplu

Caja Granada, A.C. Baeza

Caja Granada, A.C. Baeza

n acest referat voi aborda cteva dintre ideile despre arhitectur, creaie i frumos ale ctorva dintre arhitecii catalogai de revistele de specialitate ca fiind minimaliti. M-am axat pe trei dintre ei: Alberto Campo Baeza, Tadao Ando, Peter Zumthor. Studiindu-le interviurile, scrierile i prelegerile am cutat s extrag cteva paradigme ale arhitecturii minimaliste. Voi dezbate patru problematici: procesul de creaie, lumina n arhitectur, relaia cu mediul nconjurtor, spaiul heterotopic ca un dat al arhitecturii minimaliste, pentru a contura ce nseamn frumosul n arhitectura minimalist.

4.1

PROCESUL DE CREA IE N ARHITECTUR

Pe pagina sa oficial de internet, Alberto Campo Baeza scrie un eseu manifest numit Essential 3 unde i afirm conceptele sale despre arhiectur: Propun o arhitectur esenial, a ideii, a spaiului i a luminii4. Dup prerea sa, vectorul arhitecturii va fi ideea i va conine contextul, funciunea, compoziia i problemele structurale, rspunznd problemelor ca unde, de ce, cum. Problema funciunii i are originea n rspunsul la ntrebarea pentru ce. Compoziia va organiza spaiul i este rspunsul geometric la ntrebarea cum. El explic cum construcia materializeaz spaiul organizndu-l dup legile gravitaiei rspunznd ntr-un plan fizic la ntrebarea cum. Aceasta este cea care d valoare spaiului, este materialul primordial n arhitectur care d spaiului conotaiile emoionale. El este sculptat de form, este cel care transmite ideea, este rezultatul tangibil al arhitecturii. Principalele probleme ale arhitecturii, dup Baeza, este cum s controlezi fora gravitaional i cum s o relaionezi cu lumina. Dup opinia sa, gravitaia construiete spaiul i lumina d timpului un neles o form: umbrele purtate joac rolul cronometrului n percepia obiectului de arhitectur. n introducerea pe care o face n prelegerea sa Ideea construit, arhitectura luminii i a cuvintelor5, Baeza definete arhitectura ca fiind ideea exprimat n forme construite i istoria arhitecturii ca o istorie a ideilor construite. El se explic observnd cum formele sunt distruse de timpul care trece rmnnd doar ideea n sine. Filosofia sa se bazez pe dou concepte cheie : gravitaia-fora static invizibil- i lumina- radiaia electromagnetic invizibil. i demostreaz conceptele proiectnd cldiri cum ar fi cldirea de birouri BITT La acest subiect, al creaiei de arhitectur, Ando crede c aceasta este relaia intim dintre materie i Centre BIT, A.C. Baeza form, pe de-o parte i dintre volum i viaa omului, pe de alta. El declar: scopul designului meu este ca, ilustrndu-mi teoriile de arhitectur s mprtesc semnificaii elementelor naturii i multiplelor aspecte ale vieii cotidiene.6 El d importan fenomenului locuirii spaiului, relaionnd forma fix i metoda compoziional de acel fel de via trit n spaiul tradiional al societilor locale. 7 Rspunznd acestei probleme, el gsete soluia n forma simpl, din metoda tradiional a locuinei japoneze. Casele sale materializeaz filosofia ntr-o manier Guerero House, A.C. Baeza special, pstrindu-se la nivel de concept a clusterelor i a materialelor folosite, cum ar fi acel bine cunoscut zid de beton aparent si care pare a nu avea nici o legtur cu casele

2

tradiionale din lemn i hrtie din pai de orez. El declar tot timpul c este un tradiionalist dar singurele lucruri de acest gen pe care le observm sunt atmosfera auster, tipic japonez i simplitatea specific. Alberto Campo Baeza ajunge la aceeai idee a simplitii, un exemplu ar fi Gaspar House(fig.4), ca rspuns a unuia dintre conceptele sale despre arhitectur: propun o arhitectur esenialist a ideii, spaiului i luminii. A ideii construite, materializat n spaii eseniale, animate de lumin..8 Peter Zumthor gsete creaia n arhitectur ca pe ceva ce este despre forma ce irumpe din obiectul nsui, idee provenit din necesitatea obiectului i materialul din care este fcut.9 De aceea i prefer materialele simple i fruste i spaiile sale sunt la fel de complicate ca i cele tradiionale. Declaraiile sale par a fi bazate pe teoriile lui Levinas 10 care formuleaz definiia de baz a locuinei: folosete locuirii precum ciocanul baterii unui cui, punnd accent doar pe aprtea practic a arhitecturii care devine o unelat de locuit. Dar aceast unealt att de special care este cminul nostru, are enorm de alte multe aspecte, att culturale ct i n plan funcional, estetic, emoional, psihologic aa c proiectarea sa este departe de a fi ceva simplu. Spaiile deloc complicate compoziional sau ornamental de la Thermal Baths Vals din Elveia, de exemplu, eman acea elegant austeritate ce ne este conferit de emoiile create de frumuseea de dincolo de imaginea formei. Chiar dac provin din tradiional sau din modernism, conceptele minimaliste conduc ctre esenial si simplitate. Thermal Baths, Vals, Peter Zumthor

4.2

PUTEREA LUMINII

Cea mai ntlnit paradigm a arhitecturii minimaliste este cea a luminii. arhitectura construit din timp i lumin rezist timpului i schimbrii i poate aspira la perenitatea clasicului., spune BAEZA ntr-una din prelegerile sale. Benetton Nursery este un exemplu elocvent pentru acest aspect. Este ca o corabie alb precum arca lui Noe care plutete peste marea verde de iarb, cilindrul alb formeaz o protecie precum o sculptur a unui uter pentru adpostul copiilor orfani. Culoarea alb este perfect aleas pentru a simboliza puritatea copiilor. n interior cutia alb este perforat astfel nct s lase s curg razele de lumin pentru un efect emoional deosebit de special. Efectul de lumin puternic, obinut i de o anumit pardoseal, este la cellalt pol fa de cel din Muzeul Kolumba din Kln a lui Zumthor, unde lumina n raze fine penetreaz un spaiu, al crui sacru este semnificat i prin efectul su de ntuneric ce pune i mai bine n scen lumina. Beneton nurcery, A.C. Baeza

Tadao Ando spune, de asemenea: n toate lucrrile mele, lumina este un important factor de control,11 El lucreaz cu lumina ca i cum ar fi un material real, acordndu-i consisten, i introducnd-o in compoziiile volumetrice. Contrastul dat de pereii din beton aparent, compui cu lumina cea nongravitaional, d semntura esteticului arhitecturii lui Tadao Ando. Pizza, biograful oficial a lui Baeza, i denumete arhitectura ca o mistic a luminii.12 i gsete o explicaie n faptul c siturile virgine i natura pur sunt greu de gsit n zilele noastre, de aceea sunt cutate de minimaliti ca fiind eseniale pentru un proiect reuit. Baeza denumete cerul ca fiind cea mai pur acoperi aa cum a i conformat Piaa San Sebastian de los Reyes (foto alturat).

3

Lumina, n toate aspectele traseelor sale, fie ele diagonale, verticale, orizontale sau zenitale, controlate atent prin poziionarea golurilor, culori i texturi interioare, care i confer proprieti speciale, de la lucios la mat, de la umbr la ntuneric. Un exemplu ar fi Casa Turegano, unde traseele luminii n spaiul interior devine un factor esenial n impactul vizual i emoional al spaiul interior i a fost luat n considerare nc de la concepie. Lumina pare a fi decontextualizat cptnd contaii estetice. Pentru Campo Baeza albul este simbolul permanenei i universalului n spaiu i a eternului n timp.13 Prul albete n timp, aa i cladirile, spune el. un pictor destoinic tie exact s foloseasc spurafeele albe pentru a transmite lumina direct de la soare ctre spaiul interior. n architectur, albul este mai mult dect o abstracie pur. El confer o baz efectiv i sigur ...pentru a controla spaiul prin folosirea iluminatului natural i a suprafeelor de reflecie." 14 Chiar dac aspectul monolitic al creaiilor sale nu este negat, implicaiile efectului gravitaional este minimalizat datorit efectului de reflecxie sau de poziioanrea golurilor. Baeza caut efectul pe care-l au unele pnze a lui Rembrandt, unde ferestra este doar sugerat de lumina ce intr prin ea, lumin ce strlucete i d umbre purtate obiectelor, ajutndu-le s umple spaiul. Ferestrele din casele sale au un impact metaforic datorit poziionrii, proporiilor i a peisajului ctre care se deschid. Cum spune Pizza, ele devin semne i vise ale unor spaii alteranive precum n picturi.15 4.3RELA IA CU MEDIUL NATURAL Nu poi pune pur i sipmlu ceva ntr-un spaiu. Trebuie s absorbi ceea ce vezi jur-mprejurul tu, ce exist pe pmnt, i abia apoi s foloseti cunoaterea gndirii contemporane pentru a interpreta n arhitectur ceea ce ai vzut16, afirm Zumthor. Imaginea realizat n Kolumba sau Thermal Vals sunt sugestive pentru aceasta. n Kolumba, el ia imaginea specific catedralei gotice i o extinde n spaiul cel nou. Aceast extensie este realizat prin folosirea aceluiai tip de material sau aceluiai tip de spaiu claustru i modul special prin care este luminat natural. Acest lucru este realizat prin poziionarea atent a ferestrelor, forma i mrimea lor i felul n care sunt compuse. n Thermal Baths nsi atmosfera muntelui este preluat i adus n spaiul interior printr-o atmosfer de peter. Acest lucru este realizat prin materialul din care sunt confecionai pereii, o piatr verde, introducerea apei cu culorile ei translucide i reflexiile ei la atingerea luminii. Thermal Baths Vals, P. Zumthor Columba Museum, P. Zumthor

Subliniind care este importana mediului nconjurtor n existena obiectului de arhitectur, Baeza vorbete despre ce s-ar ntmpla dac s-ar nchide cheia de bolt din Parthenon: i iat nu va mai rmne nici o urm de lumin n urma nchideri acelei capcane de lumin, al crei rol era tocmai ca omul

4

s se asigure c ploaia luminii stelelor prietenilor lor i va cerne tot restul zilelor, pe tot parcursul anului. Precum soarele i va murmura trecerea aa i arhitectura pentru c ei doi sunt mai mult dect prieteni. 17 pentru concursul filarmonicii din Copenhga, de exemplu, Baeza imagineaz o peter ce va genera sunete, complet integrat ntre roci, n ciuda formei prismatice aa cum se vede n desenele sale. Acelai interes pentru integrarea n peisaj este artat i n conceptul cldirii de birouri BIT.

Caja Granada, a.C. Baeza

De Blaas House, A.C. Baeza

Baeza explic demersurile sale de compunere a obiectului de arhitectur introducnd dou noiuni: tectonic i stereotomic. Stereotomic se refer la acea parte specific a cldirii care simte c face parte din pmnt iar tectonic este despre acea parte care irumpe din pmnt. Prima are tendina apartenenei la ntuneric iar cealalt la lumin. Dialogul dintre cele dou simbolizeaz cei doi poli cosmici care ne definesc existena: pamntul i cerul. Aceti doi poli sunt limitele noastre, experiena noastr de via, n ciuda timpurilor tehniciste pe care le trim. 18 Cuvntul stereotomic deriv din grecescul stereos care nseamn solid i din verbul tomi-a tia. Arhitectura stereotomic se ntmpl atunci cnd gravitaia este transmis continuu prin sistemele structurale. Este o arhitectur care st nfipt n pmnt ca i cum ar face parte din acesta dar caut lumina perfornd pereii pentru a o captura. Caja Granada este supranumit cutia luminii din cauza efectului caleidoscopic creat de perforarea nveliului. Este arhitectura podiumului, a piedestalului. Arhitectura tectonic este acolo unde gravitaia este transmis sincopat prin sistemul complicat de noduri ale structurii. Ea st pe pmnt ca i cum ar sta pe vrfuri. Este arhitectura care se apr pe sine de lumina care o inund. Baeza o denumete arhitectura colibei. Exemplul perefct este casa De Blas, unde dialogul dintre cele dou pri este foarte evident. Podeaua este expresia formal a bazei ce escaveaz pmntul pe care st o cutie de sticl cu un acoperi opaac din beton. Simbolul piedestalului este explicat ntr-o alt prelegere denumit Fundaiile arhitecturii19. Baeza scrie: Omul a simit o fascinaie special pentru orizont, acea linie care unete sau separ vzduhul de pmnt. 20. Linia ce unete i separ stereotomia i este leagat de lumea gravitaiei, este unit cu cea tectonic ce i are originea n cer i lumin. Aceast linie iluzorie este expresia planului orizontal, pmntul. Cel mai vechi

A.C. Baeza schi de concept

Templul lui Poseidon, Grecia

impuls al omului dup ce a ieit la lumin din petera sa este s construiasc un element orizontal ca o baz a cee ce va deveni adpostul su. Acest element poate fi o bucat de piatr, o plac de lemn i joac rolul bazei pilatrilor care vor susine acoperiul. Acest element specific provine din arhitectura

5

antic greac i este cea mai important lege de compoziie. Templul grec intete cerul cu pilatrii si avnd ns o baz puternic pe pmnt ntr-un dialog permanent de la care pornete i Baeza demersurile creaiei sale. Arhitecii minimaliti incorporeaz elemente din natur n compoziiile lor, acordndu-le conotaii noi. Copacii devin simboluri ale elementelor structurale verticale ce susin tavanul perpetuu reprezentat de cer. Suprafaa lucioas a apei oglindete spaiul formnd bizarul spaiu de dincolo. Un exemplu elocvent este Biserica pe ap (foto alturat) a lui Tadao Ando unde arhitectul i explic demersul estetic:plasnd crucea n mijlocul apei curgtoare am intenionat s exprim ideea unui D-zeu unic din mintea i inima noastr. Am vrut de asemenea s creez spaiul unde se poate sta n meditaie.21. El continu referindu-se la celelalte elemente ale naturii i modul cum le folosete: lucruri precum lumina i vntul au semnificaii doar dac sunt introduse n interiorul casei pe care o putem considera o tiere, o separare de lumea exterioar. Eu creez ordine arhitectural pe baza geometriei formelor simple cum ar fi ptratul, cercul, triunghiul. ncerc s folosesc fore n aria unde construiesc, pentru a recrea unitatea dintre cas i natur, reprezentat de vnt i lumin, acea unitate ce a fost pierdut n procesul de modernizare a locuirii japoneze a anilor 60-7022 Cele mai multe peisaje sunt nrmate n cadrul simplei ferestre minimaliste i in locul tablourilor, aa cum putem vedea i la Casa Gaspar a lui Baeza. Proiectul catedralei din Almeria este unul dintre cele mai ilustrative exemple pentru acest aspect al recontextualizrii elementelor din natur. El crede despre cer c este unul dintre cele mai neatinse i pure locuri, reale i virtuale, pote cel mai potrivit pentru bolta unei catedrale. Aa c extinde exteriorul n interior, formnd acel spaiu de tranziie, ambiguu denumit spaiul heterotopic, nici interior nici exterior, nici complet construit dar nici natural, cu cerul drept tavan i copacii n loc de structuri verticale, lund un curs firesc al gravitaiei n pmnt. Cerul afirm el, este acolo unde lumea noastr fizic penetreaz lumea de dincolo.23 4.4 SPA II HETEROTOPICE

Aa numitele spaii heterotopice, sunt, dup prera mea, una dintre caracteristicile arhitecturii minimaliste. Spaiul heterotopic este creat de unul din elementele distincte ale arhitecturii minimaliste, curtea interioar, acel spaiu ce poate prea la fel de bine i seminchis i semideschis, conturat de ziduri, ca o camer al crei tavan este cerul, cum o descrie Alberto Baeza. Aceast poate fi un patio cum este n cldirea BITT a lui Baeza, din sau coala Drago din Cadiz, sau poate fi o curte strns ntre ziduri ce portejeaz casa, ca un spaiu de trecere ntre public i privat, ca la Casa Neuerdorf a lui John Pawson sau majoritatea caselor lui Baeza. Acest spaiu este mai mult dect o configuraie standard a unei curi interioare cu funciuni specific domestice, este un set de elemente arhitecturale polarizate semantic pentru a crea un prag ntre public i privat , ntre ora i locuin. E adevarat c are o origine tradiional,

Centre Bitt, A.C. Baeza

Casa Guerero, A.C. Baeza

Casa Baeza

Guerero,

A.C.

6

att n arhitectura japonez ct i n cea mediteranean, nglobnd simbolul proteciei dar i a deschiderii ctre natur, dar materialele folosite n realizarea sa, controlul luminii prin orietnare i textura suprafeelor ce o reflect, toate avnd un impact vizual extrem de contemporan. Aceast dualitate ntre intim i public, ntre modenitate i vernacular, ntre exterior i interior d acestor curi interioare, acea caracteristic de heterotopie din teoriile lui Foucault. 24 Spaiile heterotopice sunt spaii altfel, care juxtapun, n acelai loc public-privat, strin-familiar, universal-local. Spaiul heterotopic stabilete cu cel remanent un raport dintre doi poli: creaz un spaiu iluzoriu ce denun ca i mai iluzoriu spaiul real. 25. Pentru Foucault, zidurile au un rol dublu de separare: nchid interiorul fa de exterior i exteriorul fa de interior. Dup Foucault se poate demonstra astfel c nu exista spaiu interior. Despre acest subiect, Ando declar: uneori zidurile manifest o putere vecin cu violena. Au fora de a divide spaiul, de a crea noi teritorii. Zidul este elementul de baz n arhitectur dar el poate fi de asemenea i cel mai bogat n semnificaii. 26 4.5 FRUMUSE EA DINCOLO DE APAREN E

Vorbind despre frumos n arhitectur, Zumtor scrie: natura nu poate fi niciodat urt pentru mine. Niciodat. Cred ca natura, indiferent dac plou sau este soare , n deert sau n muni, la Polul Nord sau oriunde altundeva este frumoas. Nu voi spune niciodat ca ceva din natur este urt n schimb pot gsi arhitectur urt. De acea o arhitectur bun este pentru mine aceea care da bine tot timpul, i cnd plou i stralucete soarele. Ai observat c, n timp, lucurile acestea ncep s arate din ce n ce mai bine, chiar i cele foarte urte, atunci cnd sunt integrate de natur? ... cred c a fi natural este un lucru bun 27 Pavilionul Eleveian din Expo 2000, Hanover, Germania,(foto alturat) executat din lemn aproape neprelucrat dar dispus dup o matrice natural, tradiional, sau conformarea volumetric a termelor Vals ca i cum muntele ar fi ieit la lumin, sunt exemplificri ale teoriei sale despre frumosul natural. lucrez parial ntr-o manier clasic, se explic el...cred c o construcie poate fi frumoas dac eti norocos i talentat. Daca lucrurile merg bine mpreun atunci cldirea are toate ansele s fie frumoase, spaiul va fi frumos de locuit, i aa mai departe. Ceea ce vreau s spun este c, n arhitectur frumuseea este atunci eti emoional atins de ceva inexplicabil n legtur cu spaiul pe care-l trieti. Cred c este ceva misterios n legtur cu acest lucru...pentru c atunci cnd se ntmpl este pur i simplu.28 Acelai aspect al misterului frumuseii este abordat i de Baeza. El crede c procesul de creaie ncearc s releve valoarea de dincolo de constrngerile geografice, temporale. Frumosul n arhitectur este perceput mai degrab ca un mister, abia tangibil, dincolo de aparenele formelor construite. Arhitectura lui Baeza, din compoziii introvertite, saturate de lumina ce le ptrunde transmite un sentiment de izolare total datorat contrastului cu mediul n care triete. Aceast compoziie i detaare le d o putere special. Planurile, dac nu au conformare rectangular sau chiar ptrat, cum sunt casele Turegano, Asencio sau cldirea de birouri Caja Granada, sunt totui foarte simple chiar i cnd sunt spaii publice.

Asencio House, A.C. Baeza Farmworth, Mies van der Rohe

7

Exprimarea volumetric a acestor planuri nu poate fi dect una simpl i d acel unic sentiment de solitudine din cauza contrastului pe care-l face cu spaiul striat al oraului. Casa Turegano este o ilustrare a punerii n scen a unui set de valori arhetipale n starea lor primar evitndu-se complicaii compoziionale sau configurtive. Cubul simplu capt importan prin poziia sa dominant, strlucitor de alb n lumin, cu proporii anume studiate ntre plin-gol, strlucitor-mat. Baeza-i denumete arhitectura esenialist, un termen mult mai conceptualist dect simplul minimalist cu un rol de simplitate i purificare n acelai timp, o expresie a esenei locuirii. Despre arhitectura esenialis el scrie un manifest pe site-ul sau oficial: simplu, imaculat, eliberator, n concluzie, pentru via. Parafrazndu-l pe Mies van der Rohe cu less is more, Baeza afirm : mas con menos 29. Aadar simplitatea configuraiilor , curile interioare, de tip patio sau hacienda amintesc de locuina arhetipal de la origini, ca i Mies cu Casa Farmworth care se relaioneaz la cottige-ul tradiional. Ando spune despre rolul frumosului n arhitectura sa: este un anumit rol pentru frumos n vremurile noastre. n Japonia poate fi o traducere a conceptului Uskuji, ceea ce semnific o via frumoas, modul cum triete o persoan i o anume frumusee interioar a omului. Este ceva dincolo de aparene, dincolo de ceea ce vede ochiul nostru. Nu poi spune cu adevarat ce este frumos intr-un spaiu dar imaginea sa iti va ramine viu intiparita in minte. Oamenii au tendinta de a apela acesta lume de dincolo pentru ca nu este mentala este undeva intre frumos i intelect.30 Frumosul este doar un corolar ntre paradigmele arhitecilor minimalisti o consecin a unor valori mult mai importante pentru ei. Putem trage concluzia c frumosul este legat de tradiie, de natural i simplitate, este efectul de dincolo de experiena vizual i rmne o experien mental, extrem de special i de interesant, o trire emoional dat de pur, de sincer, de natural. Interior din Biserca Rokko, T. Ando

Interior de casa tradi ional japonez 4.6 CONCLUZII

Urmnd calea trasat de artitii cubiti, minimalitii pstreaz plcerea jocului cu emoiile tririlor interioare. Alberto Campo Baeza definete viaa i arhitectura: "simt emoie deci exist, [...] i nu este deci arhitectura despre emoii? Ar trebui sa spunem lumii c arhitectura este sinteza construciei raionale cu emoia iraional, ntre percepie i pasiune. Aceast arhitectur care este creat din emoia izbucnit va fi o arhitectur cult. Spre deosebire de arhitectura contemporan care de multe ori este neruinat de exchibitionaist, arhitectura cult vorbete limba tacut, uneori greu de explicat dar ntotdeauna uor de perceput. "31 Parcurgnd aceste spaii, vei ptrunde n amintiri ajutati fiind de un anumit tip de material poate mai frust pe care l-ai intilnit n copilarie. Peter Zumthor comenteaz: era o vreme cnd experimentam arhitectura fr s contientizez acest lucru. Un simplu zvor de u mi se pare un semn de intrare ntr-o alt lume de mirosuri i emoii. Aceste amintiri conin cele mai adnci experiene pe care le poate conine spaiul de arhitectur. Ele sunt rezervorul de triri i imagini pe care-l explorez n lucrrile mele de arhitectur... 32 Paradigme ca forma esenial, frumuseea de dincolo de imagine, emoia dat de un zid de beton aparent, spaiile altfel, heterotopice, guverneaz arhitectura minimalist. n final o sa-i las tot luiPeter Zumthor cuvntul spre a explica conceptul de frumos n arhitectur: nc mai exist aceasta ateptare c o cldire n contextul su s contribuie la frumosul locului.. o construcie poate fi ca o decaraie de dragoste fcut oraului su....acesta este un exemplu cum lucrurile sunt legate ntre ele i nu poate exista un frumos singular, rupt de context. 33

8

REFERINE

9

1

ALBERTO CAMPO BAEZA, WORKS AND PROJECTS, EDITORIAL GUSTAVO GILI, BARCELONA, 1999 Tadao Ando1995 Laureate, Biographypublished on Pritzker Architecture Prize official site ALBERTO CAMPO BAEZA, Extras from an aticol publicated in Munchen, editor Baumeister, n 1991. Essentiality, manifest on pe http://www.campobaeza.com/index_en.html, 1991,

2

3

4

5

ALBERTO CAMPO BAEZA, La idea construida. La architectura a la luz de las palabras ,Colegio Oficial de Arquitectos, Madrid, 19986

Tadao Ando, interview in Architectural Record, may 2002, Tadao Ando, loc.cit Baeza, Essentiality, manifest publicated on http://www.campobaeza.com/index_en.html, Peter Zumthor, Thinking architecture, Birkhauser, 1999, Basel, pp.9-27 Emanuel Levinas, Totalitate Si Infinit, Polirom, Bucuresti, 2001, P 129 Tadao Ando 1995 Laureate, Biographypublished on Pritzker Architecture Prize official site PIZZA, op. Cit. p13 Alberto Campo Baeza, op. Cit. p21 Alberto Campo Baeza, loc. cit. , p 17 Alberto Campo Baeza, op cit, p 19 The spirit of modernism, interview gave by Peter Zumthor in Architectural Record, Alberto Campo Baeza op.cit., p15 Extrass from the article From the cave to the hut, http://www.campobaeza.com/index_en.html, 2004 http://www.campobaeza.com/index_en.html, 2004 Alberto Campo Baeza, Loc. Cit. Tadao Ando 1995 Laureate, Biographypublished on Pritzker Architecture Prize official site Tadao Ando Loc.cit. Alberto Campo Baeza, op cit, p 19

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

Michel Foucault, Dits et crits 1984 , Des espaces autres (confrence au Cercle d'tudes architecturales, 14 mars 1967), in Architecture, Mouvement, Continuit, n5, octobre 1984, pp. 46-49.25

Michel Foucault, loc.cit Tadao Ando1995 Laureate, Biographypublished on Pritzker Architecture Prize official site Peter Zumthor, Thinking architecture, Birkhauser, 1999, Basel, pp.9-27

26

27

28

Interview of Peter Zumthor, by Susan Perkins at Universitys Center for European Studies and Architecture in 1999.29

T.a. less with more, Baeza, 1999, P 13

30

Tadao Ando, interview in Architectural Record, mai 2002, http://archrecord.construction.com/people/interviews/archives/0205Ando.asp31

Alberto Campo Baeza Interview in A+C magazine (iuly 1985); Peter Zumthor, Thinking architecture, Birkhauser, 1999, Basel, pp.9-27

32

33

. Zumthor, Loc. Cit


Recommended