+ All Categories
Home > Documents > Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: macovei-niki
View: 228 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 162

Transcript
  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    1/162

    Nicolae Macovei

    Dincolo de imagine

    Incursiuni subiectiven arta plastic romnesc

    1987 2005

    1

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    2/162

    Miron Agafiei - culoare i viziuni

    Galeria Simeza

    Pentru Miron Agafiei, care a expus n Sala Simeza, n aprilie 1990,trupul fiinei umane este nu doar un expresiv model, n care se recunosc i sedezvluie cele tiute i cele mai puin tiute despre noi i din interiorulnostru, sub mna i ochiul magic al artistului, martor i judector totodat.El relev nsi condiia omului, neleas n fulgurana, dar i ndeplintatea dimensiunilor ei cosmice. n acelai timp, o inepuizabil i

    nelinititoare for poate degaja trupul uman i pentru c o oper de art, cel conine ca element de referin, este cel puin o oglind, dac nu chiar unlabirint al oglinzilor care l oglindesc. Corpul devine, n aceste condiii, unadevrat semn totemic sau, mai exact spus, simbol universal absolut.Declannd fluxul i refluxul rsfrngerilor i multiplicrilor fundamentaledin lumea noastr uman, dar, totodat, i un misterios centru de ntlnire alcerului i al pmntului, coexistnd n interiorul nostru exteriorizat. Ooglind n care i revars coninutul expresiv prea plinul pre-simit, dar igndit al artistului. Violentnd tremurul existenial unic al celui care

    privete, descifreaz i nelege privind. E o surprindere armonic, dar i

    dialogal a unor idei fundamentale, a unor viziuni intuite dialogal, cestructureaz, de fapt, i, totodat, aglutineaz, ntr-un singur tot, spaiul itimpul memoriei i al utopiei, strfundurile imuabile ale vieii i accidentelede suprafa ale prezentului, generalul i particularul, trecutul i viitorul,ceea ce se poate spune, dar i ceea ce nu se poate gndi i afirma fr teamde adevrul lor mistuitor. Trupul (ca metafor) e o tem de continumeditaie i de provocare a tuturor timpurilor. i, probabil, niciodat nu va

    putea fi refuzat ca vorbind n numele omului i al civilizaiei lui (cel puin nspaiul spiritual de tip european).

    Miron Agafiei se supune acestui imperativ (aproape) cu voluptateaunui posedat. Eliberat de senzualismul strlucirii de suprafa, al pielii, oride moliciunea frumoas a contururilor, nu las s rzbat pe pnzele saledect consistena adncurilor simite i pre-gndite, dincolo de accidentulformelor. Orict violen (coloristic i gestic) ar acumula n pastazgrunuroas a materiei folosite pentru a-i susine afirmaiile. Culorile ingrmdirea lor, unele peste altele, pn la indistinct, nu au alt sens dect de

    2

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    3/162

    a sublinia uniformitatea esenial, dureros de trist, calcinat, a unui interiorcopleit de existen, dar, totui, oferit contemplrii lucide i recuperatoare.

    Nici brbat, nici femeie, trupului uman sau, mai exact spus, proiecia unuifost trup uman se tensioneaz sub fora propriului destin singular insingurat. E o singurtate violent i violentat ntr-un cosmos unde nuexist nimic altceva mai semnificativ n raport cu sinele fiinei. E o violenobosit i obositoare. Sfrit. E o ateptare gata s-i epuizeze propria-iconsisten ntunecat, absolut, parc fr de msur. Totul radiind o tceredur i nicidecum linititoare. Uneori, rmia acestei forme umane,ntotdeauna singur, i se pare c ar vrea, totui, s posede i un chip. Pentruc, poate, i l-a pierdut definitiv n cutremurul undelor de oc ce l-austrbtut i l strbat nc. Dar ele (trupurile), oricum, nu sunt altceva dect

    proiecii, forme condamnate spre a semnifica abandonul i neputina, purgatoriul, comarul n care au fost aruncate existenial, monolognd

    spasmodic ca nite artri fr sens i fr alt rost dect exhibarea proprieintunecimi, a propriei aglomerri cenuii i definitive. Aceste personajenenumite par a fi eecuri, mereu i mereu repetate, obsesional, ilustrndnfrngeri, prin deposedarea de forme, chiar atunci cnd pstreaz cte cevadin varietatea ameitoare a culorilor i a alctuirilor umane. Oricum, ele suntdoar imagini de o provizorie clip n delirul invizibil al suferinei. Umbre nfaa crora nu zboveti, nu ai puterea i curajul s atepi mult. Pentru cdincolo de ele nu exist dect neantul ori, poate, nici mcar, att.

    n acelai timp, o fereastr nvluit ntr-o cea albastr ca o metafor

    aburind a trecerii gratuite ntre dou trmuri, un vas cu flori aproapecarbonizate, un peisaj cu arbori mpovrai de inutilitatea propriei lorsemnificaii nu reuesc s atenueze senzaia de oglind neagr a acestorumbre ori stafii de fiine, desemnnd limitele suportabilitii durerii omului

    pe pmnt. Poate, de fapt, ele nici nu au alt rost estetic i comunicaionaldect de a exhiba i mai mult universul fantomatic, de nepovestit, din noi.Orice accident este aici nerelevant, orice culoare este murdar, orice formse poate destrma pentru a se conforma aceluiai destin ncremenit ndisperare i dramatism.

    Tablourile lui Miron Agafiei sunt, astfel, profund inconfortabile,

    marcnd o opiune programatic a unui prezent demascat i demascator. Esteo viziune necrutoare, mpovrat de avertismente i de un evident protest.Este o viziune din care a fost alungat sperana pentru c nu se mai putemspera nimic n limitele ei.

    Este o mrturie despre fiinele dislocate din normalitatea fiinrii lor.E o mrturie eliberatoare.

    3

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    4/162

    Viaa Romneasc, numrul 5, mai 1990 Nicolae Alexi - desenul ca mrturie i mntuire

    n fascinantul univers al desenului un artist, un cuttor esteticnedublat de o real i peren contiin a valorilor, lipsit de un instinct siguri cluzitor al vieii i al morii, fr un autentic i vibrant sim moral, se

    poate uor rtci. Fr a mai atinge, chiar i ntr-un trziu, fie i n treact,rmurile Ithaci. Inteligena i meteugul, cultura ori hazardul pot fuzionaincomplet pe hrtia de desen aprnd i rmnnd ca mrturie doar nite

    biete semne, srace i inexpresive, ce nu mai pot trimite la complexul miezexemplar al fiinei umane. Pentru c, se pare - dac nu e chiar sigur, orict arfi de abstract, orict ar fi de tehnicizat, pn la urm, desenul se raporteaztot la interiorul mitic al omului, aceast fiin mereu re-descoperit i mereunecunoscut, obiect i subiect al vieii i al istoriei, format din muchi ivise, idei i nebunie, umbre i ochi, dezndejde i iubire, social iindividualitate, sex i circ, creaie divin i mister pgn.

    Nicolae Alexi, prin lucrrile lui de grafic i pictur, cu o tiinrafinat a desenului, cu plcerea unui degusttor al clasicilor, dar, nu mai

    puin, al polisemantismului artelor moderne, construiete ceea ce s-ar puteanumi o supra-istorie a trupului n raport nu numai cu sinele fiinei umanei spiritualitatea tragic pe care o pune acesta n joc, ci i cu animalitateauitat i difuz, din care s-a nscut, care l mai nsoete i n care ar putea,oricnd, cdea nvins, strivit de propria-i muctur i neputin, orineatenie. Este vorba, desigur, de un fel de mitologie ad-hoc a trupuluiuman, cu subtile trimiteri n cultur, n art, n istorie i, de ce nu, ncontemporaneitate. Astfel, cele cinci lucrri intitulate Sfoara, sau ua,halebarda, trupul feminin aezat ca n faa unui vechi aparat de fotografiat,halca de carne, trapezul, vaca ori piticul sunt elemente sugernd i

    sngernd, dincolo de aura lor heraldic, fantastica i totui voluptoasatensiune a misteriosului univers uman. Formele oferite de artist pe hrtia dedesen sunt impregnate cu arome ndelung elaborate n subcontient, iradiindfragilitatea normalului, dar i bucuria arhetipal a mplinirilor, tcereaultimei rsuflri dinaintea morii, dar i fora uimit parc de a fi a nounscutului, tragicul, dar i continuitatea spiritualului rsfrnt n accidentele

    4

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    5/162

    istoriei, ntr-un cuvnt fiina noastr rotindu-se ca un arpe n jurul proprieiinflorescene.

    Subordonarea total a desenului la idei, fr a pierde nimic dintr-oanumit spontaneitate a liniei, rigoarea deschis a raporturilor dintre formele

    propuse contemplaiei, unde ochiul privitorului prelungete, parc, propriilelui gnduri i viziuni, crendu-se astfel un subtil i fertil dialog, suntelemente indicnd, la Nicolae Alexi, o abordare complex i complet adesenului. Dar, indicnd, totodat, i un refuz al facilului speculativ, alturide o responsabilitate grav, dar strin oricrei rigiditi i nchistri.Rafinamentul studiilor, sobrietatea aproape ascetic a culorii (atunci cndexist), chiar i o blnd urm de umor, alturi de voluptatea suprafeelornefinisate, creeaz cutremurtoare simboluri, trimind la o viziune sintetic

    post-modern de mare profunzime i expresivitate, mnuit n faa ochilornotri cu siguran i ncredere n actul comunicrii artistice. Tentaia

    desenului se dovedete la Nicolae Alexi a fi tentaia unui gnditor. A unuignditor plastic, care tie, ns, c lucrurile au msura lor simbolic,arhetipal, i c ea depinde i de dialogul cu noi. Poate mai mult ca oricndde noi, cei care privim i cntrim opera de art din afara ei, ca s spunemaa. i totui, ce sunt i cum sunt, n ultima instan, lucrrile lui NicolaeAlexi? Lucrrile lui Nicolae Alexi au o moral fr a fi moralizatoare, suntlucide, ca tiul briciului cu care te brbiereti nainte de a te duce s-intlneti iubita, propun dialogul n locul unui monolog delirant, cum sentmpl adesea n lumea noastr paralel i inundat de informaii care ne

    izoleaz unii fa de alii, n mijlocul oraelor supraaglomerate. n acelaitimp, lucrrile lui Nicolae Alexi, se adreseaz mai mult gndirii, fr a uitas pun n valoare concreteea fireasc i armonioas a trupului, a lucrurilori a sentimentelor care l-au caracterizat ntotdeauna pe om. Au o fordomoal i totui cutremurtoare, dar i o noblee dezabuzat de acest tragicsfrit i nceput de secol. Totul nvluit n faldurile unui nou ev mediumistic i misterios al omului universal, de fapt a unui timp etern printragismul lui, reluat mereu de la capt, de ctre fiecare epoc i de ctrefiecare fiin uman.

    Nicolae Alexi e un artist care strbate geografia luminii, dar i a ceii

    ori chiar a ntunericului, creznd n ceva. Acest ceva pare a fi chiar raiuneade a fi a omului ce ncearc s-i cunoasc i s-i neleag existena.

    La dolce vita, mai 1990

    5

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    6/162

    Nicolae Alexi

    Exist n expoziia lui Nicolae Alexi o lucrare care, fr a epuiza sau,mai bine spus, fr a induce deplin un model structurant, ilustreaz, totui,ndeajuns de bine, cel puin unul dintre focarele ideatice, dar i emoionalereprezentative ale artistului. Este vorba despre un personaj nud, poate chiartrupul artistului, tratat oarecum teatral - cinematografic, dar, totui, ntr-o

    manier realist, specific unui desenator ptima, nud supus unei cderimitice i romantice sub aciunea forelor copleitoare, pure, totale, absoluteale luminii. Ale unei lumini tragice, necrutoare. Aici, nu exist nimicaltceva dect normalitatea i fora mreiei luminii i spasmul trupului uman,atotputernicia spiritului i limitele materiei, frdemarginea generalului iconcreteea organic a finitului. Dou lumi contradictorii, dar, n nici un caz,egale. Fora misterioas a absolutului, avnd, poate, misiunea de a pedepsiori de a izbvi, misiune ce se abate necrutor asupra trectorului om, nu estecomplet nimicitoare. Trupul, greu i ntunecat, n dureroasa lui

    contorsionare, se supune mai degrab unei perplexiti dect unei anihilri,mai degrab se apr dect accept pasiv propria lui aneantizare. Oricum,este capabil, prin chiar goliciunea lui funciar, s se salveze i, poate, s semntuiasc. Dac va rezista, dac va fi n stare s reziste cderii ce lncearc. i abia dup aceea s fie apt, dac mai poate, n a-i rectigaverticalitatea, nobleea, starea lui normal de mplinire i, de ce nu,frumuseea originar, paradiziac, din care a fost alungat sau din care s-aalungat singur. Exist aici, e adevrat, abia sugerat, aceast ipoteticizbvire, acionnd mai mult ca o probabilitate ontologic, fr de care omular fi irecuperabil pierdut, ar fi definitiv strivit, ar fi doar carne, doar spasm

    cosmic absurd i inutil.Oricum, fervoarea cu care Nicolae Alexi se apropie de trupul uman

    demonstreaz, prin coerena tratrii plastice, dar i a ideaticii puse n joc, unsemn metaforic, dar i un univers parietal, atingnd aproape nivelul unuiconcept (evident artistic). Fr ndoial, pentru Nicolae Alexi, trupul uman,intens polisemantic, ntotdeauna central, reprezint o obsesie cu ajutorulcreia artistul se definete i definete mereu lumea i alctuirile, vizibile,

    6

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    7/162

    dar i invizibile, absolute ori numai trectoare, ale ei. Din acest punct devedere, elementele ce intr n cmpul vizual, semantic, al lucrrilor nureprezint dect trepte, grile, puncte de referin, repere diversificante, cufuncii mai mult ori mai puin simbolice, destinate practicrii tainelor idurerilor, pasiunilor i eliberrilor ce i au originea n fiin i n devenireaei. Apa sau lumina, focul sau calul, obiectele, n general vorbind, oferite

    privirii noastre, nu sunt, la urma urmelor, dect mijloace ritualice, cisecrete de acces spre miracolul grotesc uneori, suav alteori, al fiinei umanei al dimensiunilor pe care le declaneaz n lume odat cu afirmarea sa. Darceea ce creeaz o atmosfer de ireal i sacralitate nu este att dialogultrupului cu lumea, ct, mai ales, intensitatea dramatic pe care o provoacacest dialog, notele lui misterioase i inevitabile, paradoxale i, uneori, chiarimposibil de descifrat. Dar, indiferent cum ar fi ele, trupuri clrind cai peape izbvitoare, busturi descntnd un foc rece, trup dizgraios de gravid,

    trupuri ascunse sub semnul emblematic al revoluiei ori abia nchegndu-sen ceuri i ploi epuizante; indiferent, deci, cum ar poza trupul, el estechiar personajul principal al lumii, axis mundi, elementul primordial nraport de care se definete totul, supranaturalul ca i naturalul, esteticul origndul subteran nemrturisit, dar capabil a declana energiile simbolice alerealului.

    Exist la Nicolae Alexi o asemenea propensiune i fascinaie spre ceeace e viu i universal, simbolic i, totui, contradictoriu, plastic i ideatic nacelai timp, nct arta sa - dup o lung i impresionant mplinire sub

    zodia desenului (fr a indica abandonarea unor vechi teritorii alevizualului, ce i-au definit pn astzi personalitatea) poate fi deja catalogatdrept o singularitate benefic, reprezentativ, exemplar, ce l proiecteaz n

    prim-planul vieii artistice romneti contemporane, aflat, s-ar prea, n plin proces de eliberare de inhibiiile i incertitudinile ideatice ale uneinesfrite, parc, tranziii.

    Romnia Liber, vineri 16, august 1991

    7

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    8/162

    Nicolae Alexi - grafica alegoricGaleria M

    n cadrul artelor plastice romneti contemporane, Nicolae Alexiocup un loc distinct, exemplar chiar. Ca artist dar i ca remarcabil pedagog.Credina lui nestrmutat c arta trebuie s aib un coninut ideatic, cjocurile formelor i ale culorilor nu sunt gratuite ori neutre, s-a rsfrnt cu

    putere n egal msur i asupra propriei lui creaii dar i asupra contiinei

    estetice a sutelor de tineri aspirani la statutul de artist ce i-au fost elevi,studeni i, ulterior, prieteni de breasl.Expoziia de grafic a lui Nicolae Alexi de la Galeria M a Slii

    Orizont din Capital prezint lucrri de o densitate ideatic i o expresivitatespecific artistului ce i-a atins, ca s spunem aa, deplin maturitateacreatoare. Ca ntotdeauna, n centrul universului alexian se afl cel mai

    puternic i polivalent semn plastic: corpul uman. Sau, mai exact spus, oalegorie a omului, cum i numete artistul unele dintre lucrri. Pitici indrgostii fr ruine, statui mbrindu-se, ngerai plini de curiozitate,

    brbai cariatide, copii aproape adolesceni hrnindu-se cu lapte matern,

    oameni de hrtie i arbori ca nite personaje, preoi nluci i inscripiiobosite: fr nici un coninut, aici d bine grafic. Aa stndlucrurile,m opresc, i alte statui antice admirate de brbai nebuni. i o capr.Autoportrete. O pisic. Un perete gol. Ceruri fr nori i grdini cu alei

    pietruite, pe care se mbrieaz ori se plimb agale femei dezbrcate.Dealuri obinuite, insule cu nsemne misterioase, valuri de oceane cavalurile timpului, trupuri ntr-un leagn cobornd din cer i corbii fr

    pirai, legnndu-se n deprtri. Avem, evident, de-a face cu o lume, post-modern, care viseaz i are nostalgia Evului mediu i a Antichitii. Care

    amestec pn la confuzie epocile i situaiile tocmai pentru c prezentul eun amestec confuz, paradoxal de direcii i energii, de idei i primejdii, dedorine i bucurii. E o lume eclectic, ironic, afectuoas, obsesiv iobsedant. Freudian, dar deschis totodat i altor orizonturi interpretative.Poate mitologice, dionisiace. Poate caracteristice unui supra-realism inhibatde mulimea mijloacele de exprimare folosite pentru a-l descrie. Oricum, odioram care - ncercnd s descifreze i s ne ofere relaii, certitudini i

    8

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    9/162

    caractere exemplare, durerile i absurditile omului, aspiraiile isentimentele lui definitorii - transform vizualul n tot attea spectacoledramatice, dar i comice uneori, patetice alteori, oricum, sobre i elegante,ntr-adevr alegorice, asupra destinului i a rosturilor noastre aici, pe

    pmnt. n acelai timp, exist la Nicolae Alexi un suflu renascentist, careclasicizeaz totul. Care d graficii lui un aer robust, universal i baroc dintr-un anumit punct de vedere, oricum n stare s confere monumentalitate i oform expresiv unic unui univers iconic polisemantic.

    Dar Nicolae Alexi nu refuz experimentele secolului XX,avangardismul lui propriu-zis. Cu o singur condiie: ansamblul vizual nu

    poate fi gratuit din punct de vedere ideatic. Pentru c, dincolo de mode itreceri, oriunde am privi n lume i orict de departe am privi, nu putemdescoperi dect ecourile omului, semnele lui mereu aceleai i mereu altele.Msura, dar i capacitatea de a emoiona a acestei ideologii estetice

    confer, la urma urmelor, i artistului originalitate, dar i putina de a finserat ntr-o filiaie, ntr-o familie. Oricum, arta lui Nicolae Alexi este unainterogativ, liber, oricte influene cumuleaz. i, prin aceasta, profundmodern, deschis, contemporan marilor probleme ale lumii de astzi. Fra se nscrie ntr-un neo-ortodoxism sau neo-bizantinism att de rspndit nmediul artistic romnesc tradiionalist. Dac Nicolae Alexi nu ar fi unuldintre cei mai interogativi, dar i lucizi graficieni contemporani, ar putea fiun incomod gnditor, n stare s prjoleasc cu ntrebrile lui fundamentale,

    pe care i le pune mereu i mereu, cu sperana c exist un rost al lucrurilor

    despre care vorbim. Rost pe care trebuie s-l descoperim n noi i prin noi:acela c merit s rspundem provocrilor lumii i ale vieii.

    Realitatea romneasc, mari 30 iulie 2002

    9

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    10/162

    Vasile Anghelache - asceza explorrii interioare

    Exist n viziunile grafice ale lui Vasile Anghelache un fel derealitate aflat dincoace ori dincolo de oniric i cifrajul simbolic alimaginilor numite de obicei fantastice. Dincolo de miturile ori aluziileculturale, ce se revars frenetic pe toat suprafaa lucrrilor. Uneori, cu unsoi de oroare a spaiului gol. E o lume ce trebuie mai degrab privit dininteriorul ei sau, mai bine spus, filtrat cu ochii minii i mpotriva

    obinuinelor culturale ce bntuie spaiul nostru spiritual. Oricum, trebuie sptrundem dincolo de realismul ei baroc i sever, enigmatic i suspendatntr-un refuz al semnificaiei directe, imediate, uor descifrabile. Dialogulcu lucrrile lui Vasile Anghelache trebuie lsat s coboare dinmaterialitatea lui imediat, uneori extrem de realist ori ocant, nspreadncurile invizibile, abia simite i nenelese ale arhetipurilor ori n celeale incontientului colectiv, unde, brusc, se ncarc de o fosforescenideatic i de o for expresiv, de o iluminare empatic specific. Fr decare fantasticul ori oniricul de pe simez te copleesc, fr s-i ofere

    pn la capt magia i catharsisul pasiunilor puse n joc. Lucrrile lui

    Vasile Anghelache sunt oglinzi ori diorame, oricum semnebidimensionale estetice prin care te poi elibera de o anumit temporalitateori spaialitate stnjenitoare i inerent raiunii, pentru a ptrunde ntr-oordine iraional, ascuns, bogat, misterioas, esenial, dar, prin asta, nuuor de neles i descifrat. Paradoxal, tocmai din aceast cauz, nu mai puinexpresiv i, parc, imposibil de refuzat. Chiar neateptat de familiar, cndaccepi s te integrezi n regulile ei. Oricum, obsesiv n sensul uneicomuniuni deopotriv a sacrului i a profanului, a binelui i a rului, arealului imaginar i a transcendentalului ca realitate vizibil.

    n lucrrile lui Vasile Anghelache, nu exist nimic terifiant, nimicsatanic, nimic fr sens benefic, solar, chiar atunci cnd ne biciuievrjitoria, spaima, contrarietile, teluricul. Simim, mpotriva culturiiraiunii, c avem de-a face cu o lume care se construiete i se reconstruietemereu. Care penduleaz continuu ntre semne i semnificaii. Care senchide i se deschide mereu pentru noi. Care moare, sufer, iubete, are ologic intrinsec i i triete destinul, uneori, numai prin expresia unui

    10

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    11/162

    chip uman ori din luxurianta inepuizabilitate a unei priviri ori atitudini,alteori din surprize i alegorii, din transformarea anormalului n normal iinvers, din consubstanialitatea macabrului cu spectacolul i parodia, aironiei cu domesticul ori a degradrii cu luciditatea i panica.

    Rupt i lucrnd frenetic dincolo de experimentele i experienele arteimoderne, desenator tenace, perfecionist, sever cu culoarea pn la refuzulei, Vasile Anghelache se afl ntr-un fel de ascetic explorare interioar, unfel de rug sacr i profan, n acelai timp, pe altarul artelor plastice, ce iconfer un loc singular i pentru a face din el un creator cu o oper ce nu

    poate fi ignorat.Cu att mai exemplar cu ct se afl dincolo de mode i programe

    estetice, cteodat jenant de perisabile mpotriva tuturor eforturilorteoretice de susinere i, mai ales, de impune a lor n viaa noastrcultural, cu tot dinadinsul i mpotriva rezultatelor lor artistice

    nesemnificative. Vasile Anghelache este, din acest punct de vedere, maimodest. El se caut cu tenacitate i ncearc s exprime n lucrrile sale doarceea ce gndete n relaia sa intim cu sine i lumea sa.

    Nu-i aceast banalitate semnul artistului autentic?

    Not:Expoziia de desen, grafic, litografie a lui Vasile Anghelache i Valentin Popa afost gzduit de galeria Simeza din Bucureti n luna august a.c.

    Azi, luni 22 august 1994

    Vasile Anghelache - desen

    Galeria Orizont

    Universul vizual al lui Vasile Anghelache se nscrie mai mult ndirecia fabulosului dect al fantasticului propriu-zis, ca rezultat al uneitenaciti tehnice, dar i transliterare, duse pn la limita n care livrescul

    11

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    12/162

    imaginilor devine impresie dominant i surs dinamic a expresivitii.Oricum, cutarea i gsirea perseverent a cilor formale, capabile s redeacu exactitate i n toat amploarea lor cte ceva din complexitatea planurilori sub-planurilor scenice, unde se desfoar experienele de fuziune dintrereal i imaginar, dar i un anumit elan taumaturgic, fac din lucrrile luiVasile Anghelache locuri privilegiate pentru insolit, pentru exersarea uneiimaginaii confesive, dar i ambiioase, dac nu chiar agresive n capriciile eiexpresive. Aceast imaginaie, abandonat propriilor producte, nu se face,ns, n sensul unei arbitrariti i al unui suflu aleatoriu absolut. Ba, dincontra. Exist, n general vorbind, n toate lucrrile lui o logic. O logicde neneles poate, ori chiar o finalitate ideatic de ordin ezoteric, ce nu selas uor descifrat i care aeaz n special personajele evocate, dar icadrul de referin, n raporturi obligatorii de compensaie, cnd nu sunt desubordonare sau coordonare mitic. Ambiguitatea imaginilor capt astfel o

    dinamic proprie, mergnd de la oapt pn la dislocarea ntregii realitivizibile, sub imperiul propriei existene i a necesitii de exprimare. Avemun real de sorginte, s zicem, oniric. Sau, mai exact spus, reflexele unuiincontient colectiv, ncrcat cu multiple accente livreti. Sugestiile

    bibliotecii ori mprumuturile din mitologie sau din orizontul evului mediu sedeosebesc totui de aerul specific strilor pur onirice, n primul rnd

    printr-o invenie narativ, dar i prin ncrcarea evenimentelor nfiate cu ofor a meteugului specific, desigur, imaginaiei creatoare, strilor deveghe, luciditii i experimentului.

    Trecnd prin faa fiecrei lucrri, descoperi parc o ilustraieexecutat cu meticulozitate i dragoste, avnd misiunea de a te informa, de avizualiza, ct mai exact posibil, despre un trm al necunoscutului care icere drepturile de existen la via social i dialog. Aceast ambiguitatefunciar a imaginilor, departe de a constitui un pretext, ofer o maximncrcare a vizualului cu o tensiune ideatic venit de dincolo de el.Oblignd la o benefic i intens colaborare i comunicare cu privitorul.Subordonarea, aproape total, a vizibilului i punerea desenului, ca gestestetic, n slujba unei intense comunicri, n cea mai mare parte caracterizat

    prin ambiguitate i nenumire, i a unor valori plastice ce se pierd n fluxul

    textului i al subtextului ambiental, determin, ca n lucrrile lui VasileAnghelache, pn la urm, s triumfe invenia pur n detrimentul uneiinvestigaii conceptuale inextricabil legat de sensurile imediate i raionaleale vizualului. Ai sentimentul unei neutraliti laborioase, luxuriante, cu preamulte probleme i cu un efort de descifrare, de limpezire n scopul uneispiritualizri valorice, care nu se aflat n raport direct cu tulburtoareledislocri de forme propuse contemplrii. Ai impresia c artistul este

    12

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    13/162

    prizonierul i nu creatorul propriului univers. O contiinciozitateamenintoare preschimb totul, deturneaz totul. ngrmdirea simbolurilor,a metaforelor, transformismul i mprumuturile fabulatorii, scenografiaminuios ncorporat pn la capt, rupturile vizualului i suprapunerile

    planurilor, apelul la un anumit suprarealism cu rdcini n vechi teme aledesenului i gravurii secolelor trecute, lipsa oricrui rapel la elementesimbolice contemporane ori a conotaiilor prezentului dau lucrrilor un aeratemporal, ce nu este ntotdeauna accesibil privitorului acestui sfrit desecol. Iar constana artistului n vehicularea unor teme ce i sunt, probabil,fundamentale: petele, solul mineralizat, costume de epoc, expozivitatea

    personajelor etc. trimit i mai adnc n relevarea unui muzeu imaginar, carese construiete i se reconstruiete n sine i pentru sine, pe msuraobiectivrii propriilor evaziuni subiective. Actul de cooperare al privitorului,al consumatorului, dispoziia sensibil i mental a acestuia la reinvestirea

    lucrrilor cu o finalitate estetic i ideatic proprie ntmpin i creeaz ostare uneori de insatisfacie. Contiina estetic a artistului determin o

    perspectiv ndreptat constant mpotriva modului de astzi de a privi irecepta lucrrile de art.

    Acest fapt n sine i este de-ajuns pentru a-i asigura lui VasileAnghelache un loc bine precizat n paleta coloristic a vieii artisticeromneti actuale. Un loc care, n pofida unei singulariti incomode, nu estemodest ca valoare, ci, din contr, invit la confruntri pragmatice n

    beneficiul esteticului i, poate, mai ales, al relaiei deloc simple i comode

    dintre idealurile artistului i publicul cruia i este destinat, la urmaurmelor, arta, opera de art.

    Vasile Anghelache sau livrescul postmodernGaleria Orizont

    Expoziia graficianului Vasile Anghelache, deschis recent n SalaOrizont, se caracterizeaz printr-o remarcabil unitate de concepie, proprie,de altfel, oricrui artist matur. Concepie ideatic i estetic n stare simpun nu doar coeziune i valoare lucrrilor, dar i acel specific

    13

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    14/162

    determinant, fr de care se poate aluneca, iute i uor, ntr-o zon anesemnificativului, cu sau fr taif.

    Livrescul universului plastic propus de Vasile Anghelache, puternicalui deschidere spre modele culturale, dar i spre mari spaii mitologicereprezint numai partea vizibil, imediat a lucrurilor. Reprezint doartreptele prin care artistul ne introduce n cmpul final al investigaiilor sale,

    pe trmul tensiunilor mpriei invizibile, aflate n adncurile omului iale istoriei lui. Acest efort grav, patetic, de rescriere a unor motive isimboluri, folosite i de ali artiti, n epoci i cu tehnici diferite, are, s-ar

    prea, menirea de a da o nou consisten nevoii artistului de a ordona imblnzi, de a nelege i stpni laturile arhetipale, orizonturilenelinititoare, misterioase ori telurice, dar, totodat, i imboldurile solare

    prin care omul i iese din ni pentru a deveni devorator de spaiu i timp,de idealuri i credin, de jertf i iubire. Artistul, din acest punct de vedere,

    este chiar centrul sensibil al unei lumi profund umane, unde se aglutineazmultitudinea planurilor formative. Asumndu-i ca un scrib, ca un misionar,destinul de ilustrator, atent si modest, dar, prin asta, nu mai puin contientde miracolul lumilor pe care le cerceteaz, Vasile Anghelache se comunic

    pe sine, comunicnd, totodat, astfel cu ceilali. Arta, aici, nu este doar omanifestare neutr a forelor emoionale, a formelor i culorilor, a luminilori a umbrelor, ci i un spaiu al meditaiei i interogaiilor primare, ba chiari al responsabilitii ideilor. Idei care fac din om, n pofida precaritii lui

    biologice i dincolo de accidente i de istorie, o adevrat fiin i for

    universal. De unde, poate, i necesitatea ca aerul lucrrilor s nu fietangenial cu moda sau, mai exact spus, cu modelele perisabile ale uneicontemporaneiti superficiale, ce ne asalteaz zilnic, din afar, dar, din

    pcate, i din interiorul nostru ubred. Mijloacele estetice puse de artist njoc sunt eliberate de strluciri efemere, ce ar putea ntuneca, ce ar puteadeforma chiar esenele spaiului i timpului, al cerului i al pmntului purspiritual, simbolic, ideatic, meditativ. Al elementelor din care suntem fcuii ctre care aspirm s ne ntoarcem ntru eternitatea noastr.

    Att prin intensitatea acaparatoare a motivelor ct i prin sobrietatea,uneori excesiv, a mijloacelor, artistul se supune i ne supune i pe noi

    permanent unor teste de inteligent i de personalitate, unor examene avnddrept scop amplificarea pn la limita maxim a dialogului, dramatic, de celemai multe ori, cu sine i cu ceilali. Folosind cu subtilitate sugestiile arteiantice, ale evului mediu dar i cele descoperite i impuse de arta secoluluiXX, Vasile Anghelache se individualizeaz, a spune, n cel mai direct stil

    post-modern. Avem de-a face cu o sintez ctigat, cu siguran, n urma

    14

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    15/162

    unui efort solid de meditaie i experien artistic, desfurat de-a lungulunei viei ntregi.

    Vasile Anghelache e un artist solitar, puternic, un nsingurat binestrunit. Un bun exemplu de contemporaneitate neperisabil, izvort dintr-ocutare perseverent, dar nespectacular, a perenitii actului artistic i avalorilor eterne.

    Realitatea romneasc, miercuri 16 ianuarie 2002

    Alexandru Antik - arta deschisGaleria Nou a Municipiului Bucureti

    De obicei, obiectul n care se coaguleaz energiile unui artist este,evident, opera de art finit, definitiv. Elementele, s zicem, din amonte,constitutive, emoiile, motivaiile, tehnicile, impresiile, raionamentele oriconjuncturile ce formeaz crmizile, dar i planul cu ajutorul crora seobine opera, de fapt ntregul proces de creaie este nconjurat de un halouce opacizeaz, dac nu ntunec de tot, labirintul prin care se ajunge laint: opera de art.

    Dar nu ntotdeauna lucrurile stau chiar n acest fel. Expoziiamultimedia vernisat recent la Galeria Nou a Municipiului Bucureti,

    intitulat Scene interactive, prelungit cu un Autoportret (verbal) i oalt expoziie n Sala CIAC (Centrul Internaional pentru ArtContemporan), probeaz un punct de vedere, ca s spunem aa, deschis. Pede o parte, opera de art mpreun cu procesul ei - mai mult ori mai puin -aleatoriu de constituire, dar i cu un text nsoitor, menit a ghida dialogul cureceptorul, formeaz un tot unitar, farmecul, rigoarea, umorul, dar i curajulde a nu abandona un proiect, alturi de nelinitile proprii oricrui artist

    15

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    16/162

    autentic reprezint, de cealalt parte, fiecare i toate laolalt, nsi opera deart finit, ca obiect estetic n sine, complet i totui deschis, n acelaitimp, variabilitii.

    Oricum, sursa originalitii lui Alexandru Antik (concept-viziune,motive, concept-interactiv) i a lui Drago tefan (dezvoltare interactiv,animaie 3D) vine att din complexul de elemente enumerate mai sus, ct idin folosirea computerului ca principal mijloc de exprimare. Cele trei lucrriZambacalamba Net v.2, Pyramidal i Viewpoint (editate i pe un CD-Rom cu sprijinul i n revista Balkon de la Cluj) pot fi vizionate att pemonitoarele din expoziie (existnd chiar i posibilitatea de a controla uneledintre caracteristicile lucrrilor), ct i prin proiecia acestora, alturi deimaginea lor clasic, sub form de tablouri nrmate. Diversitatea moduluide prezentare nu poate oculta faptul c avem de-a face ns cu opere de artvirtual, multimedia, principalul mijloc att de fabricare, ct i de

    expunere fiind reprezentat de computer. Ceea ce, ns, trebuie subliniat inenu att de unealta folosit de artist, cu toate c i acest lucru are onsemnat contribuie i adecvare la, s zicem, sincronismul culturaleuropean, ci de altceva. Alexandru Antik dincolo de performance ispecificul multimedia, a reuit s ncarce - printr-o subtil, ns, tenace forexpresiv a motivelor folosite - fiecare element constitutiv, dar i ansamblullor, cu un simbolism mitic, iraional i totui profund uman, mecanicist i,n acelai timp, radiind o poezie crud i plin de senzualitate, magneticaproape, alturi de sugestii de tip biologic, greu de uitat.

    Oricum, universul estetic, construit de Alexandru Antik, dincolo dediversitatea temelor i a sugestiilor puse n joc, pare fundamentat pe credinaartistului n misterul i virtuile dialogului, pe care l propune i l poart cureceptorul. Aceast inter-activitate reprezint, probabil, chiar unul dintrescopurile principale ale demersului su, orict de tehnic ori ne-vorbit ar fiel. n acelai timp, seriozitatea dialogului, aerul lui uor mitologizant, plin deo emoie bine strunit, alturi de o anumit solemnitate colocvial nu pot fitulburate nici mcar de geometrismul personajelor din lucrrile lui(abstracte ori schematice).

    Dincolo de forme exotice, culori, multimedia i provocri, se afl, n

    fond, sensibilitatea, dar i fora artistului dintotdeauna i de pretutindeni,care vrea s se vad ceea ce nu se poate vedea i vrea s se simt ceea ce nuse poate simi dect prin intermediul operei lui originale i, desigur, unice,dar, n acelai timp, deschis nelegerii universale. i acest palier alviziunilor post-moderne, imposibil de numit i cuantificat cu mijloace s lenumim clasice, reprezint, n ultim instan, chiar mesajul subtil,expresiv i original, pe care reuete artistul s-l descopere i s-l pun n

    16

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    17/162

    joc, luminnd, pentru noi, spectatorii, opera supus pattern-ului timpurilorde astzi, dar i drumul interior-exterior ctre ea.

    Realitatea romneasc, miercuri 6 martie 2002

    Anghela Balogh i Balogh PeterGaleria Orizont

    Grafica Angelei Balogh se concentreaz pe valenele molcome alespaiilor nvluite n (i dezvluind totodat) propria lor deschidere, propriilelor tceri i nelesuri ascunse. Dincolo de atmosfera intens, dar calm, pecare o degaj interptrunderea i suprapunerile diferitelor planuri, intervine,

    uneori, un fel de revalorizare ce - fr a cultiva neaprat cochetria oriparadoxul - mprumut lucrrilor o nuan de ambiguitate. E vorba, pe de oparte, de o anumit opoziie ntre nuditatea uscat, rece uneori, crepuscular,sau cald alteori, uor romantic, unde nu apar dect accidental resturileunor posibile peisaje (e adevrat, semnificative cu puterea lor de a iradia),iar, pe de alt parte, de o ciudat elegan plastic, o nu mai puin intensstrlucire i exactitate ce atenueaz, pn la anulare, pustietile peisajului.Peisaj din care lipsesc (programatic?) urmele vizibile ori simbolice ale fiineiumane. Peisaj incapabil s ofere altceva dect un sentiment de renunare.Regretul, melancolia i, n ultim instan, tcerea unificatoare a locurilordin care lipsete omul. Guverneaz aici, o ncremenire decorativ, unde nu s-a petrecut i nu se va petrece nimic. n alte lucrri, Angela Balogh - folosindaceiai tehnic mixt, ce i permite efecte uneori foarte bine controlate - seapropie mai raional de subiectele alese, diversificndu-i astfel coninutulcomunicrii plastice. Oricum, ansamblul lucrrilor are un subtil suportsentimental, de nostalgic i obsesiv aducere aminte. Fulguraii de care

    17

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    18/162

    artista s-a simit legat; odat eliberat de povara lor, se pregtete poatepentru a investiga alte registre expresive, n alte orizonturi.

    Sculpturile lui Balogh Peter confer, n schimb, expoziiei o atmosferesenializat, opus evanescenei lucrrilor de grafic. Avem aici o plonjarelucid, dar i responsabil, ntr-un univers ideatic dens i generos, deasimilare i rencrcare cu ntrebrile dintotdeauna, simple i fundamentale,

    pe care le ridic orice artist prin lucrrile pe care ni le propune cercetrii icontemplrii. Sculpturile lui Balogh Peter rspund acestor ntrebri punndn centrul axelor lor de coordonare fiina uman. Sau, mai exact spus,multiplic valorificator formele corpului uman, ncrcndu-l cu oexpresivitate mitic i totui intim, dar i cu un hieratism cald, delicat, cu oafectivitate neleapt, cu o nobil austeritate, cu un dramatism simfonicsubteran i cu o universalitate solar. Avem de-a face cu o sculptur ambririlor simbolice, de o simplitate melodic pur, a mbririlor

    exemplare, arhetipale, vibrnd de un erotism adnc, dar fr ndoialnesenzual, unificator, pn la indistincia dintre brbat i femeie. Sculpturinducnd n acelai timp o stare eroic, dar i un calm cosmic. n ele, golul i

    plinul se poteneaz n obinerea unui maxim i aproape sacru echilibru.Rotunjimea formelor i raporturile dintre ele amplificnd o discretmonumentalitate, n pofida dimensiunilor modeste pe care le au lucrrile.Efortul artistului de a ndeprta orice artificiu ncarc spaiul operei sale deun sens autoprotector. Parc nu le poi atinge cu minile, ci doar cu privirea,cu gndul, cu sufletul. Unele dintre lucrri lui Balogh Peter degaj o

    misterioas dinamic, personajele dansnd o hor strveche sau, oricum,executnd o micare simbolic de dans, de iniiere. Multe lucrri se apropiede aceast stare special - mitic-simbolic - s-o numim, marcnd o

    pendulare ntre sacru i profan, ntre a fi semne emblematice ale cuplului i ochintesen revelat a fiinelor universale, ntre a ncifra armonia provocatde legtura dintre brbat i femeie i a descifra ecourile ei pentru eternitate.

    Remarcabil este i capacitatea lui Balogh Peter de a crea o severunitate formal, inconfundabil, bazat pe un algoritm de creaie personal, ncare s-au topit i retopit leciile artei moderne, dar i influenele artei

    primitive ori cele din sfera de cultur extraeuropean. Pn la a fi capabile s

    rspund provocrilor la care este supus orice artist: ncrederea n trecutul iviitorul fiinei umane, n valorile ce au dat i vor da autenticitate vieii iartei, dragostei i ideilor generoase de bine, dar i comuniunea omului cusine i cu ceilali, unificnd gndul i trupul, transcendena i materia.

    Arta, numrul 11, 1989

    18

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    19/162

    Sorin Bancuvernisaj

    Galeria Orizont - subsol

    Expoziia deschis acum de Sorin Bancu are o dubl semnificaie. n primul rnd, reprezint un debut i, din acest punct de vedere, este unmoment emoionant, att pentru mine ct, ntr-o msur i mai mare, pentruautorul ei. Cu aceast ocazie, mi permit, n numele tuturor celor de fa, s-iurez bun venit n lumea celor care iubesc arta i, mai ales, trudesc pe altarulei. Nu e un lucru simplu astzi s fii artist, ba din contr. i, dac ne-am lsa

    pclii de vrtejul ameitor i fascinant al evenimentelor politice pe carele trim acum, actul artistic ar putea prea minor, sau inutil n raport custrlucirea i fierbineala tensiunile istorice induse, att n societate, ct in viaa fiecruia dintre noi, prin trecerea Romniei de la un regim dictatorialde tip comunist la unul bazat pe democraie i libertate, adic pe valorispecifice societilor i civilizaiei capitaliste.

    Dar tim cu toii c marasmul realitilor sociale i economice, n caretrim astzi, reprezint numai un anumit aspect al lucrurilor. Fa de care

    artistul autentic, ce i respect cultura naiunii din care a venit pe lume ca personalitate, are datoria s ncerce s o schimbe, s o depeasc, cuajutorul mijloacele spirituale ce-i stau la ndemn. Pentru a face posibilaccesul la ceea ce este fundamental pentru om i viaa lui spiritual:contemporaneitatea lumii. De fapt, cred c trim un moment istoric, n caremai mult ca niciodat, aici, la noi, omul are nevoie de art i de valori bazate

    pe creaie liber, dar i pe concuren liber. Pur i simplu pe libertate ifora ei pe creatoare, responsabil. Prin art, omul se mblnzete, secunoate mai bine, se diversific, se sensibilizeaz, se umanizeaz ntr-uncuvnt. i, chiar dac politicul i economicul ocup n momentul de fa

    prim planul vieii sociale i individuale, nu va trece mult, s sperm, pncnd arta i artistul i vor ocupa locul reprezentativ, pe care l merit norice societate normal.

    n acest sens, nu e prea mult s spunem c expoziia lui Sorin Bancuse nscrie firesc n efortul pe care trebuie s-l fac artitii i iubitorii artei, ndirecia rectigrii normalitii, a unei viei individuale i sociale n care

    19

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    20/162

    omul i-a recptat nu numai drepturile i libertile fundamentale dar i unstatut social i economic pe msur.

    Dar, lsnd la o parte inerenta tent politic a prezentului, care neatac pe toi, deformndu-ne, uneori pn la a ne caricaturiza, cnd nu neisterizeaz, s revenim la expoziia lui Sorin Bancu.

    Prin debutul lui de acum, el intr ntr-o familie, s zicem, infinit. ntr-o familie care a nceput de la primul act de creaie al omului i, probabil, nuse va ncheia aa de repede, dup spusele celor pricepui n astronomie i nimensitatea obositoare a cosmosului. Privind astfel lucrurile, putem ns uorcdea ntr-un anumit retorism pesimist, ba chiar unii dintre dumneavoastr,mai scrupuloi ori mai realiti, ar putea s ne spun c nici mcar nu existmcu adevrat n imensitatea universului, nici ca artiti i nici ca simpli oameni.mpotriva acestui gnd, care are, trebuie s recunoatem, partea lui deadevr, noi, totui, simim pe pielea noastr c suntem aici, prezeni n carne

    i oase, i, poate, puin prea emoionai la acest vernisaj. Bucurndu-nempreun cu Sorin Bancu.

    Nu cred c greesc mult spunnd c avem de-a face cu un debutremarcabil. Lucrrile lui pot fi apropiate de un anumit temperament i stilexpresioniste. Oricum, degaj o fervoare tragic, o angoas difuz, dar

    persistent, fr a apela ns la morbid ori macabru. Nelinitea degajat deunele lucrri este obinut din intensa folosire a contrastelor, unde

    predomin albul i negrul, linia ascuit sau o violen a desenului inspiratdin unele gravuri ale evului mediu. Lucrrile sunt realizate ntr-o tehnic

    mixt de imprimare, dar, acest fapt, marcheaz un punct pozitiv, benefic,indicnd depirea unor ndoieli i neclariti metodologice, dar i ideatice,caracteristice debutanilor. Totodat, acest lucru indic i un efort susinut dematurizare a exprimrii, un efort n a-i descoperi liniile de for ale

    propriului univers artistic i un algoritm subiectiv de observaie iconstrucie estetic. Adic tocmai ceea ce face ca un artist s fie unic isingur n faa lumii, n faa oglinzilor lumii, de cele mai multe ori opace,reflectnd doar ceea ce privitorul poate recunoate n defavoarea diversitiiobositoare sub care realitatea se nfieaz i se desfoar mereu.Dumneavoastr avei libertatea de a privi lucrrile domnului Sorin Bancu pe

    msura propriilor personaliti i sistemului de valori estetice care v suntfamiliare. Dar, orict de diferite ar fi rspunsurile, m simt dator s v atragatenia asupra unor elemente care pot ajuta la decodificarea, mcar n parte,a substanei viziunilor plastice din expoziie.

    Astfel, trebuie s remarc n primul rnd sobrietatea lucrrilor icaracterul lor coerent. Dar nu avem de-a face cu o sobrietate rece, care s seinterpun ntre lucrri i receptor, ca o barier de tcere i resemnare. Pentru

    20

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    21/162

    a m exprima ntr-un mod aparent paradoxal, a spune c avem o sobrietatecare ip, o sobrietate agresiv n consonan cu tensiunile insuportabile,absurde i nedrepte uneori, ale spaiului social i politic prezent. Este unspaiu parietal dominat obositor de ctre alb i negru, reverbernd tensiuniledramatice ajunse, sau n curs de a ajunge, la un punct maxim. n lucrrile luiSorin Bancu, nu mai e loc pentru poezie i reculegere, pentru clarobscur icalm, pentru destindere i sentimente umane romantice normale. Sau, ca sfolosesc o alt expresie paradoxal, avem o sobrietate a cruzimiigeneralizate. Nu a unei cruzimi a sngelui ori a trupurilor schilodite, ci maidegrab, a unui trm demonic, a tensiunilor invizibile dar i imposibil destpnit, dup normele simurilor umane. Exist chiar o progresie atensiunilor, a tragicului negru i a misterului albnsoitor.

    Fundamentul lor vizual este un soi de teatralitate a unei continueconfruntri dintre bine i ru, dintre yan i yang, dintre sus i jos, dintre via

    i moarte. Personajele, aflate uneori n centrul lucrrilor, suntmonumentale, se expun total i ni se impun cu fora lor dominatoare. Ele vindin negura preistoriei, sau, poate, sunt idolii ori clonele unor idoli universali.Sau, de ce nu, chiar proieciile radiografiate ale fiinei noastre de astzi i deacum, avndu-i ns originea i slaul dincolo de pielea i oasele noastre,dincolo de ambiiile ori nfrngerile noastre muritoare. Oricum, ele icreeaz propriul lor spaiu i propriu lor timp sacralizate. Poza lor estearhaic, aparinnd incontientului colectiv. Aceast atemporalitate, fr unetos descifrabil, fapt curios, ne apare totui familiar, chiar intim,

    reprezentnd, desigur, ceva uitat n meandrele memoriei noastre abiazgndrite la suprafaa ei de ctre prezent. Dar beia aceasta n alb i negru,dinamismul acesta primitiv i totui dureros de contemporan se nscrie nlimitele unor compoziii bine strunite. Ptratul se dovedete, ca de obicei,capabil s absoarb n mare msur excesele tensiunilor, echilibrndansamblurile maselor pentru a pune n valoare sensuri colaterale ce ar puteafi anulate ori pierdute altfel. i, fapt deosebit de mbucurtor la Sorin Bancu,acest echilibru ine de capacitatea lui de a mnui suprafeele negre,dinamizndu-le cu multiple vibraii i tonuri. Oricum, funcia suprafeelornegre este una mai degrab de potenare a misterului, de reliefare a spaiilor

    active, goale, fr nimic malefic n ele, dect de a ilustra o simbolistic amorii i a distruciei. Lucrrile lui Sorin Bancu nu reprezint un spaiu alsfritului, ci unul al dramaticului. Nu e puin lucru i cred c trebuiesubliniat.

    n sfrit, n ncheiere, e necesar s v atrag atenia asupra capacitiilui Sorin Bancu de a ncrca discret, dar semnificativ suprafaa tablourilor cuelemente simbolice iradiante, ndeajuns de polivalente pentru a trimite prin

    21

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    22/162

    tragic dincolo de suferin i spaim, la luciditate i depire, printr-un subtilproces catharctic. Prin aceasta, este indiscutabil contemporanul vremurilorpe care le trim acum. i o ultim remarc pe care mi permit s o fac. Estevorba de a v atrage atenia asupra unei anumite elegane pe care o degajlucrrile acestei expoziii, dincolo de dramatismul lor, dincolo deagresivitatea, suferina sau aerul lor eroic-arhaic.

    Nu-mi rmne n ncheiere dect s declar expoziia deschis i s vmulumesc pentru atenie.

    Marcel Bejcu

    Cnd artistul plastic urc spre zonele pure, calme i senine alerealitii, nu nseamn neaprat o detaare indiferent fa de neliniteatioas ce bntuie viaa noastr, cu atta ferocitate, nct, nu mai rmne, lao adic, din noi, dect un ghem de carne sngernd ori nici mcar att. Larevolta asupra unei existene impregnate doar cu iraional i obscuritate

    distructiv, la absurdul unei viei sortite doar chinului i tristeilor,tragediilor perpetue i durerilor agonizante, se poate rspunde i printr-oascez, s zicem, amoral, printr-un privilegiu magic al unui frumos menit,

    pur i simplu, depirii active, chiar dac provizorii, a condiiei prezentuluidefavorabil. A suferinei asaltndu-ne din toate prile.

    Pictura lui Marcel Bejcu are, poate, n primul rnd, aceast calitate.Senzualitatea blnd, impresionist, reflectat de o natur din care imagineatrupului uman lipsete, copaci ca personaje i cmpii ntomnate, cerurile izpezile, lacurile solare i tufele tcute, casele simple i albe, dealurile

    domoale i nemuritoare n singurtatea lor nu reprezint altceva dect unrspuns programatic, exact i bun, la imensele posibiliti radiante inenumite ale amrciunii i violenei. Artistul sfideaz astfel, prin mijloacelelui imaginative, o realitate de care nu se simte responsabil. Parc MarcelBejcu nu ar tri sfritul att de amar i contradictoriu al acestui secol.Oricum, el refuz realitatea unei lumi bolnave, ignornd-o. Dar, n acelaitimp, contrapunndu-i propria-i viziune, de o evident atemporalitate i

    22

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    23/162

    utopie. nzestrndu-i tablourile cu o solid i totui aerat construcie, cu oliric a planurilor i a raporturilor tonale nedisimulat consonante, artistul ne

    propune un fel de frumusee ireal, ncremenit ntr-un optimism blnd inedramatic. Refuz ocul unui vizual tragic. Refuz detronarea unei imaginicare, poate, mai pstreaz nc o anumit capacitate estetic de a alina ide a corecta fluxul zgomotoasei mori a zilelor i a nopilor, ce macin totulfr nici o odihn.

    Lucrrile lui Marcel Bejcu radiaz o tainic, dar i trainic prospeime,o mpcare neleapt i profund, aflat mai degrab n prelungirea uneistilisticii populare, oricum, avnd rdcini adnc nfipte n ondulaiilespaiului mioritic. n acelai timp, lucrrile lui nu refuz sugestiile unorclasici ai picturii noastre i chiar anumite tehnici i idei specificemanifestrilor artistice, nu neaprat de avangard, dar, oricum, ieite dinsigurana unor tipare comode. Dar, orict ar lupta artistul mpotriva a ceea ce

    ntineaz viaa i frumuseea ei, o anumit melancolie i, poate, chiarnfrngere secret se insinueaz difuz, iret, dincolo de armonie, finee,

    puritate i ncredere. n vizualul lucrrilor exist, abia decelabil, o trdare aunei sensibilitii sub-contiente care se insinueaz dincolo de rigorile unui

    program voit raional i pozitiv. Program care, prin chiar existena lui,limiteaz i, deci, face posibil apariia, din adncuri incontrolabile, a unorsugestii opuse celor dorite cu atta ardoare de ctre gndirea organizatoarei pozitiv a artistului.

    Aceasta este, n fond, chiar problema central a oricrui creator.

    Problem pulsnd dincolo de toate cutrile i reuitele, dincolo deprogramele i tehnicile pe care le mnuiete, mai mult ori mai puin abil,artistul. Iar Marcel Bejcu se afl, de fapt, acolo unde trebuie: ntr-o nelinitefunciar, de care ncearc s se elibereaze stnd cu faa aintit numai la

    partea luminoas, poetic, suav i odihnitoare a realitii. E ntr-adevr osoluie sau doar o ndeprtare provizorie, o respiraie sublim, darinconsistent, care nu probeaz dect neputina de a iei din propriile noastredramatice tensiuni existeniale fundamentale?

    Oricum, autenticitatea efortului artistic al autorului trebuie subliniat.Iar un rspuns sigur, indubitabil, la ntrebarea anterioar, cine se ncumet

    s-l ofere, convins c se afl n posesia lui definitiv? Desigur, nimeni.Pentru c n art ntrebrile, dincolo de orice posibil rspuns, i pstreaz unmister, o prospeime i un tremur metafizic ce confer, la urma urmelor,inepuizabilitate i polisemantism oricrui demers, oricrui program i sensartistic, oricrei rezolvri teoretice ori tehnice.

    Dreptatea, miercuri 28 august 1991

    23

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    24/162

    Ion Boicu spaii i dimensiuniGaleria Simeza

    Efortul unui artist plastic de a impune o viziune proprie, dar mai ales,de a gsi acea sintez original ntre forme i culoare, ntre prilecomponente i ntreg n stare s-l individualizeze reprezint un examendificil, dar relevant n cea mai mare msur. ns, cel mai important rezultatal demersului ntreprins de un artist ine nu att de amploarea dialogului

    propus, ct mai mult de raportul subtil i greu de stpnit dintre ceea ce

    transmite acesta i mijloacele folosite de el.n acest centrul de maxim intensitate, artistul, totui, se poate simi cala el acas. Mai ales atunci cnd surprinde i descrie spaii psihologiceabstracte, energii universale, procese nenumite, amintiri fr trecut i efluviia-dimensionale, mpliniri virtuale i mesaje imposibil de decodificat,interconectri fr un viitor previzibil i evenimente lipsite de corespondentuzual. Acestea sunt, de fapt, cteva dintre coordonatele generale, dar ispecifice aduse de lucrrile lui Ion Boicu n expoziia deschis n SalaSimeza din Capital. Oricum, tablourile expuse, uleiuri, tempera, acrilice,etc., creeaz un panopticum nu att pur sideral, ct mai degrab apropiat

    spaiilor i timpilor de nceput ai lumii i, de ce nu, de sfrit al ei. Sfritvestindu-ne, poate, un nou nceput. Universuri invizibile, n mod obinuit,datorit dimensiunilor pe care le presupune, dar i din cauza limitelorsenzoriale ale percepiei noastre. Semne iconice sau semnale radiografiateale lumilor imprevizibile i imposibile aflate mereu dincolo i deasupranoastr. Imagini de neimaginat, ncrcate, ns, de artist cu subtilesemnificaii metafizice. Descifrabile sau indescifrabile, profunde ori futile,imediate or venice. Acest palier, din care penumbrele delicate i amiezilenelinitite ale omului oarecare lipsesc, nu este ns strin de forele eseniale,

    fundamentale, primare care unesc, susin i despic totul. Inclusiv viziuneaomului despre lumile aflate dincolo de el ori chiar n miezul invizibil,clipocind de mituri i spaime din centrul fiinei lui necunoscute, subterane,fundamentale. Palpitnd dincolo de viaa imediat, n adncuri misterioasecare implic, i trupul, i sufletul, i materia, i energia, alturi de bine i deru, pentru a uni trecutul cu viitorul, frumosul cu urtul, ntunericul culumina, ceea ce a fost cu ceea ce va fi.

    24

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    25/162

    Abandonnd spaimele, dar i ezitrile specifice omului de suprafa,gestualismul dramatic, pur, aproape romantic al artistului, ncearc ssurprind nsi expansiunea i contradiciile unui ciclu mistic ce semanifest uneori n spiral, alteori ns printr-o ordine imposibil de precizat.Odat fixat cadrul conceptual, dar i mijloacele concrete de exprimare, luiIon Boicu nu-i rmne dect s descopere dup o algebr unic, ceea ce vaurma alturi de ceea ce a fost. Aici, intervine o posibil i nedorit relaxare agndului plastic, nefavorabil punerii n ecuaie a raportului optim, amintit lanceput, dintre ceea ce se afirm i mijloacele folosite. Pentru c tentaiarepetiiei mimetice, fr o intensitate de maxim expresivitate a gestului,

    poate s apar oricnd.Oricum, Ion Boicu e un creator nc tnr, ca s spunem aa, aflat n

    plin deschidere spre sine i spre orizonturile care l nfoar ca artist i nuncape ndoial c viitoarele lui lucrri vor putea confirma.

    Realitatea Romneasc, miercuri 30 ianuarie 2002

    Lucian Butucariu - lumea psrilor de sticlGaleria Simeza

    Lumea psrilor este una ambivalent i deschis. Psrile coboardin nalturi pe pmnt cte ceva din solemnitatea, speranele, dar i misterelecerului i poart spre albastrul bolii un strop din nelinitile, paradoxurile oriobsesiile lumilor de jos.

    Sala Simeza din Capital, populat cu lucrrile n sticl ale lui

    Lucian Butucariu, a devenit locul de ntlnire i desfurare al unei paradesui-generis a psrilor. Al psrilor-simbol, care apropie, dar i despart ceruli pmntul, aerul i apa, umbrele i luminile. Al unor psri-metafore,etalndu-i cu sobrietate uneori, dar fr inhibiii, alteori, caracteristicile.Caracteristici innd mai mult de un univers fabulos, suprarealist, poetic ievanescent, oricum. Univers cruia nu-i lipsesc nici puritatea ori inocenaunor elanuri fusiforme, nici grotescul unor capete insinund o teatralitate de

    25

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    26/162

    carnaval, nici curbele graioase li robuste ale unei carnaliti sugerndtorsuri. Dup cum elegana ori chiar cochetria unora dintre lucrri, nucontrazic expresivitatea psrilor-foci greoaie, triste, obosite de mrimea

    propriile lor dimensiuni.Lucian Butucariu atrage atenia att prin varietatea, atent cntrit, a

    lucrrilor elibernd un anumit polisemantism, ct i prin rafinamentul cucare tie s mnuiasc materialul folosit - sticla, impunnd strluciri, reflexeori rceli, dar i rugoziti ale suprafeelor ce confer un plus de eleganori, din contr, de severitate. Folosirea la minim a unui elan decoratorconfer un farmec particular lucrrilor, o discreie, dar i un soi demonumentalitate, care amplific ambiguitatea formelor i a subtextuluiconinut n ele. Ceea ce, ca o consecin fireasc, mbogete i diversificdialogul lucrrilor cu privitorul, dar, paradoxal, i pe acela dintre lucrri.

    Avem n Lucian Butucariu un artist subtil, plin de umor, de sentimente

    calde i elegante, strlucitoare, dar i ntunecate, uneori ca nite prevestiri,posednd din plin intimitatea volumelor, a culorilor i a specialelor nuane idegradeuri impuse de folosirea sticlei. Dezvoltnd cu miestrie i rafinamentun limbaj plastic ndeajuns de bogat ca s-l individualizeze i s-i conferetotodat o cert originalitate.

    Realitatea romneasc, mari 4 iunie 2002

    Marcel Chirnoag

    n lucrrile lui Marcel Chirnoag, se afl o for expresiv capabil sdeturneze realismul formelor nspre fabulos i fantastic. n universul luiplastic nimic nu se afl ntr-o stare natural, chiar atunci cnd avem de-aface cu forme umane ori animaliere domestice. Uneori, aceast ncletareaproape romantic dintre natural i artificial, dintre real i fantastic, dintreforele monstruoase ale hybrisului i echilibrul nelept ori armonic al

    26

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    27/162

    naturii cunoscute rmne, ns, neconsumat. i, oarecum, inexplicabil. Sauimposibil de explicat pentru c ine numai de domeniul imaginarului strictsubiectiv, aleatoriu. Cnd structurile vizibilului, ca i aura teluric dedincolo de vizibil se ncarc de o uimire a nefirescului care imit firescul: unfrumos i blnd trup feminin clrind calm un bivol slbatec, un rege cu snii cu o impozant coroan avnd alturi, ca scutier poate, moartea cusimbolica ei coas, un realist, dar agresiv porc zburnd peste satul n careranul, cu un uria cuit n mn, amenin, o corabie ancorat pe un pmntcu ochi, avnd cala i catargul pline de fpturi ocupate cu diferite treburi,

    peti zburtori, carcase de vit fluturnd etc. sunt numai cteva exemple. Unaer seniorial i himeric se las purtat de valurile propriilor tenebre i elanuri

    pentru a se impune vizualului fr limite, acaparnd totul, deformnd totul.Pn la a transforma imaginea n ciudate mecanisme. Unele personaje iatitudinile lor caracteristice, surprinse n toat amploarea ori puritatea lor

    inchizitorial, asta i sunt, la urma urmelor: mecanisme. Mecanismeamenintoare ori suave, oricum fastuoase n trecerile i petrecerile lor prinvia, cobornd, parc, din viziunile unui nou ev mediu ori din orizonturilemitologice ale artei antice pentru a-i tri aici i acum o nou heraldic.Lipsa naturalului este exacerbat i de lipsa luminii, mai exact spus a luminiisoarelui i a umbrelor care nsoesc. Chiar atunci cnd personajele suntnvluite n negru prevestirilor terifiante. Acest ntuneric funciar al

    personajelor nu este al penumbrelor ori al nopii care a luat locul zilei. Nupoate fi un astfel de ntuneric, n care se mai pot zri stelele, pentru c, n

    microcosmosul lui Marcel Chirnoag nu exist nici o raz din lumina zilei,bun i dttoare, mereu, de speran. Totui, coordonatele acestui spaiu nute trimit nici la plutirea oniric sau la dinamismul comresc, cu toate c s-ar

    putea apropia de aceste stri printr-un triumf al exactitii expresive, prinatitudinile personajelor i sugestiile ambianei. Exist exacerbat, un soi de

    bestiar mitic al iraionalului, o barbarie a spiritului prin care artistul trecepentru a se nvinge pe sine i, poate, pentru a o supune dialogului. Pentru a ocomunica, elibernd-o. Personajele ei, ns, nu se supun complet acestuiadeziderat colocvial care raionalizeaz i educ. Au o individualitate a lorsecret, nu vor s fie victimele dialogului. Dar artistul lucreaz, muncete de

    zor, elaboreaz continuu noi i noi scenarii, noi i noi forme, spaii icapcane pentru a-i potoli obsesiile. Desigur orice face e ca un fel demiracol. Descoperiri stranii, paradoxale, ori chiar imposibile i marcheazefortul. Un profetism cu nuane pgne indic n lucrrile lui MarcelChirnoag un univers feroce, abia potolit, abia mblnzit n pofta lui enormde expunere i exhibare. Fcndu-l vizibil pn la capt n structura luitragic i nefireasc.

    27

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    28/162

    n general vorbind, lucrrile lui Marcel Chirnoag par a avea oatitudine apoftegmatic. Au un fel de vehemen baroc, ce biciuie fiinele ein profunzimea lor cromozomial. Oricum, sunt aspre i nemblnzite. Dealtfel, regnul uman i cel animal i-au mprumutat att de multe trsturi, icomunic att de organic calitile i caracteristicile, nct spaima pe care odegaj, uneori, nu este nimic altceva dect rezultatul unui homocromismabsurd i atotputernic. Desigur, personajele au i graie uneori, dar i olene insolen alteori.

    Universul lui Marcel Chirnoag dezvolt o plintate i o lips deevoluie care l fac suficient siei. Sau capabil s metamorfozeze tot ceea cevine n contact cu el, deturnnd trsturile nebtinailor pentru a-i ridicala propria lui nlime existenial, unic i inimitabil. Pentru c esteevident: totul se articuleaz cu sigurana unui scenariu bine stabilit de ctreincontientul colectiv al artistului. E o descriere primar i primitiv, un

    algoritm mitic, refulat n adncurile subcontientului, unde totul este ascunsi, n acelai timp, totul este permis. E o luxuriant munc de alchimist.

    Este, de fapt, un univers bine, prea solid articulat, chiar atunci cnd secompune din fragmente, din propriile lui studii i schie abandonate, pentruc, ntre timp, a i aprut o alt fiin, din aceiai familie, care pretinde a fivzut. Aceast siguran i aceast nesbuit fervoare au totui o msur:este, n ultim instan suportabil, ba chiar posed un fel de aer clasic.Fiinele lui Marcel Chirnoag vin mai degrab dintr-un refuz. Refuzultransformator care le-ar da sens i finalitate. Lor le este suficient universul

    artistului. Artistul este, poate, un fel de demiurg iar rostul lui nu este altuldect de a expune, de a da via tuturor aberaiilor care l compun i ldescompun. Oricum, artistul trebuie s-i iubeasc toate creaiile, chiaratunci cnd sunt imposibile. Mai ales atunci. Cnd sunt bestiale i necheazn valurile mrii, cnd fac dragoste ori i exalt originea fabuloas. Dar, defapt, nu este nimic definitiv i absolut n facerea i desfacerea lor. Existmereu o armonie ce se strduiete s raionalizeze pn i absurdul. Pn iiraionalul. n acelai timp, din aceast alegorizare i robust exactitate ndescriere, din chiar monotonia acestei exhibiii, rezult i impresia unui soide arheologie a imaginarului ce se opune epuizrii ei. Pentru c Marcel

    Chirnoag reduce la minim elementele cu care experimenteaz. Ele sunt,astfel, reluate i mereu reluate, fr istov, lucrrile mbibndu-se de oascuns ritmicitate arhaic i foarte modern n acelai timp. Dar intuiiaartistului se oprete exact la grania manierismului i a extravaganeigratuite, cu toate c uneori cocheteaz cu ele. Oricum, se ferete de a facegreala ca prin lucrri s ncerce a transmite idei. Ocolete ns i apelul la ocomunicare bazat pe metafore inoperante i inexpresive.

    28

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    29/162

    Marcel Chirnoag este un artist nchis n propriile lui reguli, duse pnla capt ntr-un amplu spectacol vizual. Un spectacol vizual n care motivulfantastic se subordoneaz unui mecanism dual: umanul i animalicul,teluricul i celestul, demonicul i poeticul, povestea i subcontientul, totul

    purtat de un elan de sorginte faustic. Un artist neobosit n vizualizareaoboselilor iraionalului sau a propriei, secrete i insuportabile oboseliexisteniale.

    Mileniul trei, anul I, nr.10, 1990

    Atelier - Victor Ciobanu

    Refuzul figurativului se constituie n lucrrile lui Victor Ciobanu caopiune fundamental, programatic, indicnd ferm grania de la care ncepe

    s se desfoare procesul comunicrii estetice. Fr o adeziune iniial, frun minim efort empatic, dar i fr exerciiul unui prealabil efort deconcentrare, de cunoatere i recunoatere a ecourilor profunde alevizualului n psihic, e greu, dac nu chiar imposibil, s ptrunzi n universulauster, dar i dialectic al artistului. Abia dup acceptarea singularitiiacestui cosmos, epurat de obinuinele, de cutumele furniznd materialul de

    baz, dar comun, cunoscut, al privirii, abia dup nscrierea cu ncredere irbdare n coordonatele unui alt palier vizual, n alt convenie ideatic, se

    pune problema pertinenei coninutului expresiv al lucrrilor artistului.Desigur, investigarea unor zone abisale pentru a descoperi, pentru a

    obiectiva plastic profunzimi altfel invizibile ori refuzate constituie, n sine, oaventur spiritual. C o astfel de aventur poate eua uor, prin scoaterea lalumin a unor elemente incapabile s semnifice expresiv forele, densitileori structurile investigate, este firesc, datorit chiar hipercomplexitii

    procesului ori, cine tie, din alte cauze. n acest sens, este remarcabiltocmai capacitatea lui Victor Ciobanu de a da form informalului, de afigura nefiguratul. Solitar i obsedat, artistul intr n aceste ape ntunecate cu

    29

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    30/162

    un soi de frenezie tiinific, descriind apoi cu minuiozitate ceea cedescoper. Mai exact spus, ceea ce se las descoperit datorit tenacitiicutrilor. Vedem, astfel, mostre, (nu montri), forme abia difereniate,

    printr-o palid fosforescen de negru ori prin roiaticul adncurilor din careies, fixate ns pentru totdeauna - ca ntr-un muzeu de tiine naturale - nlucii rame metalice i sub reci sticle protectoare (parc perei ai unor acvariiimaginare) ce despart, dar i apropie lumi de neapropiat. Fa n fa stauaici, ntr-un straniu joc al reflexelor, privitorul i privitul, dac se poatespune aa, presentimente refuzate i iluzii aglutinnd spaiul i timpul. Suntradiografiile unor fiine fr de fiin, elemente filiforme ori panglicitotemice, poate insecte, ectoplasme miunnd ntr-un ntuneric atotputernicuneori, alteori irizat de palide, stinse culori, aflate ns ntr-o continumicare, fore iraionale scpate de sub control sau chiar incapabile s sesupun vreunuia, cohorte ce se reped spre infinit cu o sete de micare

    primordial, pn i atunci cnd i etaleaz nemicarea prevestitoare.Unele lucrri din aceast serie trimit la extraterestru ori supraterestru,

    trimit la aglomerri siderale organizate frenetic, dup direcii prefereniale inelinititoare. Sunt mostre atemporale, viscerale i somptuoase, fascinante,iradiind o elegan involuntar, montri ce nu mai au, de fapt, nimicmonstruos, transparene i construcii simbolice artificioase, imposibile i

    purttoare de semne grave i de gnduri ce nu s-au formulat nc, dar suntgata s ne inunde, s ne trezeasc dintr-o somnolen biruitoare. Nimic, ns,nu e impudic n aceast lume exhibat. Nu e nimic prea ocant n ocul

    impactului cu aceast lume oniric, fantastic, dar i abstract-primitiv, ce seofer unei acceptri imposibile i totui vii, imediate, cuceritoare.i, pentru a balansa, pentru a contracara nelinitile desctuate i, n

    acelai timp, paralizante, teluricul unei lumi de presentimente i reci obsesii,Victor Ciobanu procedeaz ntr-un mod paradoxal, dar nu chiar aa deneobinuit pe ct ar prea la prima vedere. El pur i simplu, uit de ea,dedublndu-se ca artist. Elabornd algoritmul unei alte viziuni, imaginndalte lumi, izbucniri de culori i spaii violente pn la striden uneori,

    poetice i armonice alteori, oricum eliberatoare, tonice, celeste, simfonice,calde - lucrri ncrcate de un decorativism energic, de sorginte expresionist-

    abstract, pure raporturi de suprafee colorate i for, limbaj adecvatsemnificrii unei lumi expansive, solare, n plin evoluie. Opus dialectic,structural, celei anterioare. n afirmaiile i opiunile sale, artistul ncearc sdescrie profundele transformri, avatarurile, limitele, iluziile, rdcinile,speranele, capcanele, dar i izbnzile lumii infinite, pe care ne-o propunecontemplrii. Este adevrat c fiina uman, ca reprezentare direct, esterefuzat aici. n schimb, problemele adncimilor, ale forelor nvalnice ori

    30

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    31/162

    latente ale omului, formeaz substana ultim, expresiv, filozofic alucrrilor. Eliberat de canoane care nu mai pot semnifica ndeajuns ceea ceeste invizibil, dar profund n noi, Victor Ciobanu propune o investigaieactiv i mai puin obinuit a tensiunilor eseniale care ne bntuie i l

    bntuie totodat.Odat acceptat, odat scufundat n universul abstract narativ,

    fundamental, metodic, dar i liric, lucid, dar i vulcanic, apolinic, dar idionisiac al artistului, descoperi, cum era de ateptat, i altceva.

    Nonfigurativul, conveniile acestuia, ca orice alte convenii artistice, setransform n art doar n msura n care rspund i corespund unor gnduriactive, unor sentimente profund umane, unei etici extinse, unui dinamismspecific ordonator, ce d valoare, ce d via i sens realitii vizibile iinvizibile, umaniznd tot ceea ce atinge. Victor Ciobanu nu se sustrageacestui proces, ba chiar se afl n miezul lui, susinndu-l, exemplificndu-l,

    aducndu-l la un punct de incandescen. Prin aceasta, el se singularizeaz ise definete ca artist, trind din plin sfritul unui secol, al unui mileniu,oricum, al unei lumi care, sigur, nu se va mai repeta.

    Arta, numrul 11, 1989

    Un artist sigur de el astzi, ca i ieri: Victor Ciobanu

    ntlnirea cu lucrrile lui Victor Ciobanu alung imediat orice gndmarginal n favoarea unui tensionat dialog necotidian, specific arteiautentice. Oricum, e cel puin un examen al cordialitii i al unei ntlnirisemnificative. n fapt, avem de-a face cu un univers plastic dens, provocator,

    polisemantic, deschis mai mult ntrebrilor primare dect rspunsurilorprefabricate. Din aceast cauz viziunile puse n joc de Victor Ciobanu nusunt comode, formale sau politicoase, cu toate c, printr-o abil, printr-o

    bine studiat i structurat spontaneitate ori printr-un decorativism sublimat,

    31

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    32/162

    artistul i propune s te i atrag n mrejele universului su vizual. Dar acestprim palier al impresiilor reprezint numai o anticamer. Este doar preulbiletului de intrare la spectacol. nc din acest moment, dac eti dispus s-iasumi, ca participant activ, riscurile unui dialog cu tensiunile invizibile aleunei pure subiectiviti, poi intra, fr inhibiii, n misterele i alctuirileacestei lumi de noi forme i raporturi. E o lume secund, dar nu secundar.Aflat dincolo de ceea ce cunoti i recunoti. Unde te solicit din plinfreamtul nelinitilor, rupturile, holocaustul, expansiunile, germinaiile,zonele roii ori albastre, gri-urile, dar i ritmurile dramatice uneori, solarealteori, ale unor spaii i ale unui timp organic, dar i liric, abstract imetafizic n acelai timp. Pe care artistul l exploreaz sau l cucerete pas cu

    pas, tenace, parc invincibil, stpnit i stpnitor, detaat i totui devotatpn la capt demersului ntreprins. i, prin chiar aceast druire, scond lalumina vizibilului i a inteligibilului o alt lume unic, intens personalizat,

    dar i profund umanizat, din adncul nefiinei n care ar fi putut s nu senasc ori s moar, fr a fi cunoscut-o. Dar artistul are cu siguran bucuriadescoperirii vitalitii i a energiilor pe care ni le nfieaz, procedndexact ca un chirurg atunci cnd opereaz. Sigur pe el, concentrat doar la ceeace este esenial i ferm. Poate nici nu este interesat s cunoasc nceputurileori sfritul acestui univers vizual. Ori nici nu-i pune problema finalitii ia sensurilor pe care le declaneaz. Fervoarea expunerii, a lucrului artistic

    propriu-zis, nltur orice judecat de acest gen - care poate fi i oprejudecat - pentru relevarea direct, sincer, doar a frumuseii stranii,

    discrete i nelinititoare, ce impregneaz totul i care d un ultim,fundamental sens tablourilor, dar i actului estetic n sine.Oricum, ntlnirea sau rentlnirea cu Victor Ciobanu i cu lucrrile

    lui este una grav i participativ la maxim n defavoarea fulguraiei i aefemerului sentimentelor. Prin capacitatea lui de a ordona neordonabilul, dea mblnzi ori chiar poetiza teritorii i adncuri mai degrab nfricotoare,Victor Ciobanu se dovedete a fi acum, n plin maturitate artistic, aceeaifiin efervescent, responsabil, dar i ncreztoare n rostul i finalitateaactului estetic, ca i n tineree, cnd i-a descoperit coordonatele universuluiartistic personal. Refuznd orice compromis cu facilul ori moda estetic

    i-a asumat, de fapt, ca artist, un destin cruia nu i se mai poate sustrage.

    Radio Romnia, nr.170, 17 23 aprilie 2000

    32

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    33/162

    Nistor Coita - studii despre spontaneitate Galeria Simeza

    Nistor Coita (nscut n 1943) - membru al Uniunii Artitilor Plasticidin Romnia din 1970 - este confereniar la Catedra de Grafic aUniversitii de Arte Bucureti. A avut expoziii personale n ar i pestehotare (Olanda, Japonia, Italia etc.), participnd i la nenumrate expoziii degrup i personale, pe aproape toate continentele. Are lucrri reinute nmuzee din ar i strintate. Ultimul premiu ce i-a fost conferit fiind cel din

    anul 2000, de ctre Juriul Salonului de Art de la Poitiers.Exist n lucrrile lui Nistor Coita, expuse n Sala Simeza dinCapital, cel puin dou paliere, complementare, evident, ce confer, prinsubtila lor fuziune, att o for expresiv unic i specific ansambluluivizual, ct i fiecrei lucrri n parte. Avem astfel desfurat dincolo de linii,forme i culori un aer violent, dar prietenos, sobru i ironic, sacru i ludic,iconoclast i cinematografic, arhaic i didactic deopotriv. Al doilea elementsintetic vine din tema aleas de artist pentru tablourile sale: SfntulGheorghe clare pe cal n lupt cu arpele. Cu orict libertate ar fi tratattema (i n aceast expoziie artistul o trateaz cu o libertate total, n fond eaare, cel puin din punct de vedere cultural, o conotaie religioas, dar i una

    profund uman, bine cunoscut. La urma urmelor, fiecare fiin posed ieste posedat la rndul ei de o doz de sfinenie. Care ne oblig i ne poatedetermina estetic, indiferent c ne convine ori nu acest lucru. Dup cumfiecare dintre noi se lupt cu arpele, pndind din propria sa contiin i

    propriu su spaiu social, fr a se ti niciodat cu precizie cine pe cinenvinge ori cine cu cine se lupt. Pentru Nistor Coita, ns, tema reprezintmai degrab un pretext plastic, nu unul filozofic, ceea ce se vede pe simez,reprezentnd un soi de eliberare, o desctuare fa de pattern-ul ales, un soi

    de catharsis primitiv i rafinat n acelai timp, ce transform totul ntr-oimens, dar solar bucurie a artistului de a desena.Dar i mai important dect acest fapt este tensiunea provocat de

    aventura descoperirii variaiunilor pe aceiai tem. Tensiunea artistului, acreatorului care i pune inteligena plastic, specific, n joc, pentru a vedea,(pentru a descoperi) pn la ce punct se poate ajunge fr a se pierde niciemoia primar (aproape sub-contient), ce a constituit mobilul iniial, dar,

    33

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    34/162

    fr a uita nici rigorile (ba chiar legile) ce pot sta la baza potenrii la maxima expresivitii liniei i a culorii. i asta ntr-un moment n care, pe umeriifiecrui artist, se afl mai mult de un secol de experiene i experimente, cenu au avut alt scop dect descoperirea (mereu provizorie i mereu nou) alimitelor expresivitii imaginii plastice, figurative i nonfigurative.

    Intrm aici n alt palier invizibil al expoziiei, aflat dincolo deconinutul estetic propriu-zis al lucrrilor, dar, influennd puternic, chiardecisiv, totul. Probabil, Nistor Coita s-a aflat, dintr-un motiv ori altul, pusfa n fa cu Nistor Coita, i ceea a vzut n proprii lui ochi l-a determinats ncerce un alt mod de abordare a suprafeei desenate. S-a lsat provocat,cu alte cuvinte, de un soi de examen, de auto-cercetare, nfrigurat, darncreztoare, asupra limitelor pe care le are fiecare dintre noi n lupta cuarpele universal. Rezultatele acestei autoevaluri sunt chiar lucrrileexpoziiei, nsumnd deopotriv o bogat experien artistic, dar i fora

    misterului impulsurilor subcontientului, cu excepia lucrrilor executateanterior momentului cu arpele - rmase mrturie, dar i mijloc decomparaie.

    n sfrit, simplitatea nervoas a lucrrilor, dinamismul lor asexuat, parcimonia unei cromatici primare, ns rafinate la maxim, o didacticaproape obligatorie a artistului-profesor, precum i influena subtil a

    palierelor de exprimare proprii diferitelor vrste ori psihologii, alturi de osinceritate frustr, amintind specificul universului clinic, obsesional, totultopit ntr-o grafie unic, ntr-o marc n stare s confere individualitate,

    dar i capacitate de a dialoga, intens i bogat, cu cei dispui impun lucrrilelui Nistor Coita ca reprezentative n peisajul plastic romnesc actual.

    Realitatea romneasc, miercuri 20 februarie 2002

    Lumea vizibil a lui Dorin Coltofeanu

    Lund contact cu ascetismul discret, dar nu lipsit de un realism esenializatsau, mai exact spus, ideatic din pictura lui Dorin Coltofeanu, intri nintimitatea unor spectacole nepmnteti i totui impunndu-i o

    34

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    35/162

    familiaritate celest, creia nu i te poi sustrage. Este un univers picturalncrcat de graie i metafizic deopotriv. Sugernd - dac e posibil aaceva - un fel de variaiuni moderne i totui atemporale pe teme mozartiene.Avem acces la ipostazele pure ale unei lumi calde i reci, n acelai timp,simbolice i biografice, ce se impune prin simplitatea ei doar pentru a neoferi o maxim expresivitate magic i accesul direct la spiritualitateaformelor, a lucrurilor, peisajelor, a fiinei umane, a realului.

    Nu tii ce bucurie cordial trebuie s guti mai nti: nobleea severa formelor epurate de orice anecdotic sau rafinatul dialog dintreobiectele-personaje i puritatea peisajului n care evolueaz. Exist n picturalui Dorin Coltofeanu o vraj bine temperat, dar i un exces de sugestie iinefabil. n fond, individualitatea fizic a imaginilor nu-i dect o exaltaresimbolic datorat unei secrete comunicri - ori chiar a unei materiicomune - cu spaiul universal ca semn al pmntului primordial, ce i

    impune goliciunea vibratorie, lsnd contemplaiei privitorului doar actoriifosforesceni ai spiritului, ce dau sens i uniformizeaz, ce nvluie idezvluie concomitent totul. Dar celesta atmosfer a lucrrilor vine i dinintensitatea solemn i potrivirea programatic dintre spaiu i materie.Amndou supuse aceleiai cauze: autenticitatea absolut, dar i rigoareaunei viziuni ideatice ce se vrea recuperatoare, etern. Lumea vizibil e doaro copie a unei lumi ideale. Iar artistul nu-i dect profetul ei. n acest fel,

    pictura lui Dorin Coltofeanu este expresia unui vis de la care ncepe i undese sfrete spiritul. O lume care refuz durerea eroic i umilitoare a

    naterii, dar i mpcarea nfricoat cu moartea. O lume mai mult arhetipaldect pur material, mai mult apolinic dect contradictorie i dramaticfizic.

    Un spectacol, deci, ignornd (datorit nelepciunii i gustului unuiartist adevrat) vremelnicul i derizoriul, atribute ce au transformat astzilumea ntr-o caricatur tragi-comic.

    Cotidianul, vineri 24 martie 1995

    35

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    36/162

    Dorin Coltofeanu - transfigurarea realului Galeria Simeza

    Expoziia de pictur a lui Dorin Coltofeanu, deschis recent n salaSimeza din Capital, investigheaz un spaiu estetic de o puritate solar

    esenializat. Apropiindu-se, din acest punct de vedere, de hieratismulneoimpresionismului. Fr ca totui artistul s piard din vedere un echilibrusubtil, profund, ntre spontaneitatea senzaiilor, a emoiei deci, iuniformitatea generalizat, indus de un meteug creator de pattern-uri.La Dorin Coltofeanu, nu exist culori primare ori forme fr o anumitsemnificaie participativ. Vizualul se spiritualizeaz, se simplific la maximntr-o expresivitate inconfundabil, celest aproape, magic i, desigur,

    poetic n acelai timp, suspendnd ntr-un univers izotrop, al egalitilor detonuri, att izbucnirile subiectivitii, ct i accidentele pmnteti.Fiinele, obiectele, spaiul, dar i micarea se expun simplu, direct,

    metaforic, doar att ct este necesar pentru a transmite idei pure, valori iforme pure. Se diafanizeaz. Impunnd ateniei privitorului doar datele loreseniale, simple, universale. Avem astfel portretul unui om mbrind unclopot fr sunet. Preoi care vin de undeva i se duc altundeva, nnecunoscut, grbii, abulici, inutili. Sau pe semicercul pmntului se zrescdoar cteva case, civa copaci, o biseric i imens ni se impune privirii, ca otcere ntre dou planete, doar cerul liber. Ori, ntr-un alt tablou, acelai cerdeschis ctre toate direciile, n care danseaz un grup de femei doar cuvoaluri pe trupuri i, dedesubtul lor, deslueti acelai semicerc simbolic al

    pmntului, ca un reper, poate, de venic ntoarcere i iar case, copaci, cer.Individualitatea lucrrilor lui Dorin Coltofeanu, dar i aerul lorcomun, scenografia i dramatismul lor livresc, se obin printr-o sintezsever, probabil ndelung studiat i exersat de ctre artist. Oricum,definitorie. Pn i elementele strict decorative, bunoar motivul geometrical unei fee de mas sau arabescul unui piedestal, pe care se afl o tav cuase ou, se artificializeaz ori se ncarc, n generalitatea lor formal, de

    36

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    37/162

    farmec, noblee i suavitate, impunnd forme absolute, atemporale, cetransgreseaz individualul, perisabilul, pentru a se impune ca limbajsimbolic, imposibil de transcris n cuvinte, aa cum se ntmpl, bunoar,cu anumite motive i n muzic.

    Exist, evident, dincolo de o bogat varietate a temelor, un interesconstant al artistului pentru un anumit tip de fabul plastic. De demonstraiea unei idei, a unei emoii, a unei situaii vizuale semnificative. Frumuseeaori inepuizabila enigm a femeii, de pild. Ori personaje cntnd la diferiteinstrumente: violoncel, trombon. Femeia, poznd, de obicei dezbrcat iclare pe cal, nsoit cu diferite obiecte, umbrel, ceainic sau cu animale decas, pisic, de exemplu, dar avnd ntotdeauna sni emblematici, atori,este, n acelai timp, i purttoarea unui mesaj criptic, imposibil de descifrat

    pn la capt n contextul vizual dat, dar, prin asta, ea, ca femeie, nefiindmai puin impuntoare, contradictorie ori senzual.

    i o ultim remarc. Se poate discerne, dincolo de poetica molcom alucrrilor, o abia disimulat tendin de ironie sau, poate, de autoironie. Ceconfer un suav aer de detaare a artistului, chiar fa de propriul lui discursideatic. nscriind traiectoria estetic a lui Dorin Coltofeanu, dincolo de opuritate de tip neo-bizantin, ntr-un neateptat i plin de magnetism spaiulspiritual post-modern.

    Realitatea Romneasc, mari 16 iulie 2002

    Dan Constantinescu - farmecul palimpsestelorGaleria Simeza

    Artistul plastic, ca orice creator, poart un dialog intens, chiar totaluneori, cu lumea. Cu prezentul, dar i cu trecutul ei. Cu ceea ce l atrage

    pentru a-i consolida i rafina aspiraiile subiective, dar i cu ceea ce iprovoac repulsie ori revolt pentru a mblnzi sau a neutraliza impactulnegativ, atunci cnd dispune de resurse adecvate. n fond, creaia lui nu-idect un rspuns solitar, evident, sau o varietate deconcertat de rspunsuri,

    37

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    38/162

    mai mult ori mai puin sistemice, la un impuls estetic misterios de puterei afirmare proprii. Rspunsuri desfurate pe multiple paliere de coeren ioriginalitate, n funcie att de motivaiile personale, ct i n raport deinstrumentele ideatice, dar i de cele strict materiale de care dispune pentru ase exprima.

    Expoziia lui Dan Constantinescu, din Sala Simeza a Capitalei,reprezint un astfel de rspuns. Lucrrile oferite publicului prefer discreiai elegana tonurilor neostentative, peste care au trecut toate anotimpurilelumii, epuiznd strlucirile futile. Dar i pentru a ncrca vizualul cudestructurri semnificative n palier emoional. Rmnnd, n prim-planulcomunicrii, doar farmecul delicat al formelor indescifrabile ori greudefinibile. Bunoar, cele ale unui geometrism mistic, triunghiuri sauferestre magice ori clepsidre marcate discret cu nsemne avnd nelesuri

    pierdute, sau pagini ale unei cri imposibil de citit. Oricum, expoziia

    degaj o for calm, aristocratic n coninutul ei spiritual, intim, ns,paradoxal, cenuie i aparent monoton n vizualitatea ei strict material.Dar, n acelai timp, bine articulat ntr-un pattern capabil s dezvolte ovarietate impresionant de suprafee (poate palimpseste), nceoate de siteletimpurilor prin care s-au cernut, probabil, pn a ajunge la noi. Contrastnd

    pragmatic, dar, desigur, i benefic, exemplar, cu dinamismul haotic, cuturbulenele dramatice ori ridicole ale strzii i cu derizoriul spiritualsocio-istoric actual. Ptrunzi, (dac eti n stare), cu sfial, dar i cu o emoiereinut, ce se poate amplifica pn la dimensiuni tulburtoare, chiar n

    centrul miraculos al unui univers refuznd spectacolul facil, dar fierbinte,consumist, al realitilor descifrabile imediat pentru a fi uitate la fel derepede ori chiar mai naintea de a fi bine vzute i nelese.

    Vizualul lui Dan Constantinescu este mai degrab o introducere nalchimia unor cosmosuri depozitare de suave parfumuri, neinventate nc pescar industrial. Ori, poate, de poeme ce i-au risipit nelesul cuvintelor

    pentru c, printr-o osmoz sui-generis, ele au invadat totul, chiar propria lormaterialitate, destructurndu-se pn la a nu mai fi dect propria lor formneinteligibil. Avem urmele unor construcii aproape imateriale, unde poi

    bnui c sufletele oamenilor mediteaz la bucurii i tristei numai de ei

    tiute, dar, totodat, i imposibil de comunicat. Alteori, eti tentat sdescifrezi nenumrate pagini, descriind, desigur, adevruri mustind denelesuri dar radiind o tristee difuz, rafinat, pervers, ca zidurile unorcase regale, aflate ntr-o continu confruntare infinitezimal cu apeleVeneiei.

    Dan Constantinescu are curajul artistului bine ancorat ntr-un sistemestetic ndelung gndit, capabil n a transmite emoii subtile i rare, dar i

    38

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    39/162

    ntrebri nc nenscute, neliniti subliminale i mti ale frumosuluicelest, indiferent, ba chiar ignornd total impulsurile facile i, evident,

    perisabile ale modei. Bntuind, vai, cu prea mult uurin astzi spaiul arteila noi, dar, cu siguran, i prin alte pri.

    Realitatea romneasc, miercuri 17 aprilie 2002

    Fabian Coeriu

    n luna aprilie, n Capital, sala I.R.R.S.C. din Piaa Roman agzduit expoziia cu mti populare i de teatru, semnate de Fabian Coeriu.Din pcate, timpul ct exponatele au stat la dispoziia vizitatorilor a fostscurt. Din pcate pentru c universul fabulos al legendelor, al miturilor, alsrbtorilor i al teatrului univers ncrcat de un autentic i reuit efort decreaie din partea autorului, nu a dat posibilitatea, att oamenilor de teatru,

    ct i unui mai numeros public s afle despre existena acestei expoziii. nacelai timp, nici un afi, nici un catalog nu a venit n ntmpinareapublicului, n vederea informrii lui adecvate. Este poate o ntmplare sau omodestie a lui Fabian Coeriu. Iar, dac este modestie, ea nu ar fi trebuit sse manifeste din acest punct de vedere. Domeniul n care i manifesttalentul i fantezia, spiritul lui creator este fascinat i coboar ori, mai precisspus, urc din zone unde se intersecteaz teatrul cu folclorul, legenda cu

    psihologia, specificul naional cu miticul, educaia cu viziunile arhetipaleasupra omului. Deci un domeniu de larg interes i atractivitate. n expoziie,ni s-au prezentat mai multe categorii de mti. Din lumea scenei, a teatruluii a folclorului romnesc, dar i de pe alte meridiane. Au atras atenia, prinadecvarea lor la ceea ce tim nc din copilrie, mti de personaje, precumPcal, Spnul, Rou-mprat, Dracul, Zmeul, cunoscute i ndrgite - uneorichiar i de ctre oamenii mari - personaje, care populeaz fabulosul nostrufolclor, ca i cel al altor popoare i epoci. Astfel, sunt aici prezeni eroii dinPinocchio ori cei din spumosul spaiu al comediei dell-arte. Personajele sunt

    39

  • 8/14/2019 Nicolae Macovei Dincolo de Imagine

    40/162

    exact ceea ce trebuie s fie. Meritul autorului const tocm


Recommended