+ All Categories
Home > Documents > Curs 6.a. Secolul XX

Curs 6.a. Secolul XX

Date post: 07-Apr-2018
Category:
Upload: pop-andrei-ionut
View: 224 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 28

Transcript
  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    1/28

    ELEMENTE DE ARHITECTURCURS 6 Secolul XX

    (arhitectura ntre 1900 i

    1945)

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    2/28

    2

    ART NOUVEAU

    Proiectele de tip organic

    ale stilului Art Nouveau

    mbin materialele

    industriale cu ornamente

    inspirate din natur.

    MODERNISMULTIMPURIU

    Dezvoltarea i

    accesibilitatea materialelor

    favorizeaz noile forme ale

    modernismului.

    ARHITECTURA NSTATELE TOTALITARE

    Transformrile politice

    conduc la stiluri care

    oglindesc puterea celor

    afla i la guvernare.

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    3/28

    3

    EXPRESIONISMUL, DESTIJL I NOULOBIECTIVISM

    Curentele arhitecturale se

    desvolt rapid, elabornd

    diverse teorii despre scop

    i estetic.

    MODERNISMUL IART DECO

    Scoli diferite folosesc noi

    materiale i tehnici,

    realiznd forme variate de

    ornamenta ie.

    MODERNISMULINTERNA IONAL

    Se construiesc cldiri

    simple, lipsite de

    ornamenta ie, alctuite din

    o el i sticl.

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    4/28

    nceputul secolului XX

    n momementul n care Otto Wagner publicModerne Architektur(1896), evolu ia arhtiecturii n urmtorii 50 de ani era deneimaginat. Pentru el, frumuse ea absolut era reprezentat dens i esen a arhitecturii. A durat doar dou decenii pn cnd aceast himera a arhitecturii ideale s se volatilizeze n contact cu

    realit ile economice , politice i sociale din Europa anilor 1920.

    Totu i ceea ce Wagner i corespondentul su american, Louis Sullivan, au fcut pentru arhitectura modern nu poate fisubestimat. Adresndu-se concomitent structurii i ornamenta iei,

    ei au creat o nou arhitectur, structurat func ional, apreciat depublicul larg, deoarece lua n considerare aspectul estetic alora ului. Fr a neglija nevoile clientului societ ii moderne, ei au atins frumuse ea func ionalit ii.

    4

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    5/28

    Reconfigurarea ora ului american

    Dou curente contrare au dominat arhitectura american ncepnd

    cu sfr itul secolului XIX.

    Primul a fost cre terea necontrolat a densit ii cldirilor, ini ial atins la Chicago dup Marele Incendiu, i apoi la New York. Pre ul terenului a crescut dramatic i singura posibilitate pentru a rmne

    competitiv era construirea pe vertical. Pn cnd automobilul nuse impune ca mijloc de transport, situarea central reprezenta unavantaj financiar evident.

    Odat cu rspndirea automobilelor, suburbia a devenit o

    alternativ atrgtoare fa de centrul ora ului. Totu i fr sprijin guvernamental organizat, dezvoltarea suburbiilor a rmasdependent de clasa de mijloc. Datorit eforturilor lui Frank LloydWright, suburbia a evoluat de la solu ie pentru locuire, la ideologiena ional.

    5

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    6/28

    Explozia locuin elor

    Dezvoltarea suburbiei n Europa nu a atins niciodat propor iile dinAmerica, ns pe ambele continente, casa unifamilial, mai multdect blocurile de locuin e, a devenit un element de experimentarearhitectural.

    Primele vile ale lui Wright, Mies i Le Corbusier, reprezentausculpturi studiate destinate locuirii, iar func ionalismul rspundean mod optim nevoilor clien ilor nstriti. Abia mai trziu acesteexperimente din proiectarea reziden ial au dus lareconceptualizarea locuirii de mas.

    Planul liber, promovat de cei trei arhitec i, a fost redus ca scar,fiind adaptat la dimensiunea unui apartament de bloc. Membrii

    colii Bauhaus au realizat studii detaliate ale cerin elor minimale pentru asigurarea func ionalit ii locuirii, care, corelate cu produc ia de mas, au facut din sistemul modern de locuire caleacea mai pu in costisitoare spre egalizarea reziden ial.

    6

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    7/28

    Regionalism

    Paralel cu demersul func ionalist, a aprut o genera ie de arhitec i

    europeni care respingea complet lozinca minimului pentruexisten , ei tindeau spre o abordare mai umanist. Ace tia i-au gsit adesea inspira ia n stilurile tradi ionale, iar lucrrile lor aveau puternice conota ii politice.

    Antonio Gaudi a preluat specificul catalan i l-a transformat ntr-olume magic a dragonilor i a cavalerilor, crend, sub raportulstructurii, una dintre cele mai inovatoare opere de la nceputulsecolului XX.

    n acea i idee i al i arhitec ii, cum ar fi Alvar Alto, Erich Mendelsohn, etc., au ncercat abordri mai deosebite.

    7

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    8/28

    Stilul interna ional

    Modernismul a fost definit de dou seturi de principii, care au fostextrapolate la ntregul ansamblu al produc iei arhitecturale:conceptele subliniate pn vilele luxoase din anii 1920 i arhitecturaindustrial.

    Lucrrile lui Peter Behrens au dat infrastructurii germane o noufa . A fost inventat designul industrial ca mijloc de reconciliere a

    produc iei de mas cu aspira ia artistic. n coala Bauhaus, aceste cuno tinte au fost sintetizate i a aprut func ionalismul, ca ipostaz arhitectural i etic a avangardei europene.

    Cu toate acestea, termenul defunc ionalism era adesea insuficientpentru a explica preocuparea modernismului pentru form i

    estetic. Astfel, Philip Johnson, un influent arhitect i teoreticianamerican, a lansat termnul de stil international, pentru a descrieeforturile unui grup de arhitecti moderni ti importan i care au lucrat ntre 1922 i 1932.

    8

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    9/28

    Noi realit i

    La scurt vreme dup expozi ia deschis de Philip Johnson la New

    York, n 1932, mul i dintre arhitec ii europeni prezenta i au hotrt sau au fost nevoi i s se mute n America din cauza apropierii celuide-Al Doilea Rzboi Mondial.

    coala Bauhaus a fost nchis n 1933, iar pn n 1938, Mies van derRohe, Walter Gropius i Marcel Breuer acceptaser to i posturi importante n cadrul unor mari universit i americane. ErichMendelsohn i-a urmat n 1941, moment n care produc iaarhitectural de avangard din Germania ncetase. Astfel, Americade Nord a devenit centrul practicii arhitecturale i educationalemoderniste.

    Noua realitate cultural i geografic a ora elor americane era teritoriul ideal pentru a intreprinde experimente arhitecturale, iareconomia american puternic a favorizat proiecte monumentale ivaste.

    Doar Le Corbusier va rmne n Europa i va crea un stil unic i personal.

    9

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    10/28

    Louis Sullivan

    10

    Prudential (Guaranty) Building, Buffalo, New York, 1894-1895Wainwright Building, St Louis, 1890-1891Carson, Pirie, Scott and Company Building, Chicago, 1899-1904

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    11/28

    Frank Lloyd Wright

    11

    Robie House, Chicago, 1908-1910 Fallingwater, Mill Run, Pennsylvania, 1935Solomon R. Guggenheim Museum, New York, 1956-1959

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    12/28

    Victor Horta

    12

    Hotel van Eetvelde, 1892-1898, BruxellesMuzeul Horta, 1898-1902, Bruxelles

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    13/28

    Hector Guimard

    13

    Poarta de intrare de la Castel Beranger, 1894-1898, ParisStatia de metrou de la Porte Dauphine, 1899, ParisHotel Guimard, 1912, Paris

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    14/28

    Antonio Gaudi

    14

    Parcul Guell, Barcelona, 1900-1914 Casa Mila, Barcelona, 1906-1910Sagrada Familia, Barcelona, 1883-

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    15/28

    Charles Rennie Mackintosh

    15

    Scoala de Arta din Glasgow. 1897-1909Scoala de Arta din Glasgow. 1897-1909Hill House, Helensburg, 1902-1903

    16

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    16/28

    Otto Wagner

    16

    Majolika House, Viena, 1889

    Statia de metrou Karlsplatz, Viena, 1898

    Biserica Sankt Leopold, lng Viena, 1905-1907

    17

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    17/28

    Joseph Maria Olbrich

    17

    Cladirea Secession, Viena, 1897-1898

    18

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    18/28

    Adolf Loos

    18

    Vila Loos, Viena, 1910-1911Vila Muller, Praga, 1928-1930

    19

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    19/28

    Peter Behrens

    19

    Cldirea administraiei, Fabrica de colorani Hochst, Fankfurt pe Main, 1920-1924Casele Alexander i Berolina, Berlin, 1929-1932

    20

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    20/28

    Erich Mendelsohn

    20

    Turnul Einstein, lng Postdam, 1919-1924Magazinul Universal Schocken, Stuttgart, 1926Columbushaus, Berlin, 1932

    21

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    21/28

    Gerrit Thomas Rietveld

    21

    Schrder House, Utrecht, 1924

    22

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    22/28

    Walter Gropius

    22

    Fabrica Fagus, Alfeld an der Leine, 1911-1925Proiect de concurs pentru turnul cldirii Chicago Tribune, 1922

    23

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    23/28

    Bauhaus

    23

    Cladirea de ateliere si scoala vocationala, 1925, Dessau

    24

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    24/28

    Locuinte sociale

    24

    Karl Ehn - Curtea Karl Marx, Viena, 1930Bruno Taut - Zona Potcoavei Britz, Berlin, 1925-1933

    25

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    25/28

    Le Corbusier

    25

    Vila Savoye, Poissy-sur-Seine. 1928-1931Notre Dame du haut, Ronchamp, 1951-1954Cladirea corpului legislativ, Chandigarh, Punjab, 1952-1958Mnstirea La Tourette, Eveux-sur-l'Arbresle, 1953-1957Mnstirea La Tourette, Eveux-sur-l'Arbresle, 1953-1957

    26

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    26/28

    Modernismul nordic

    26

    Erik Gunnar Asplund - Biblioteca public din Stockholm, 1918-1927Alvar Aalto - Biblioteca oreneasc din Viipuri, Vilborg, Rusia, 1935Alvar Aalto - Biserica Sfntului Duh, Wolfsburg, Germania, 1960-1962

    27

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    27/28

    Art Deco la New York

    27

    Reinhard&Hofmeister, Harrison&Macmurray i Hood&Fouilhoux- Centrul Rockefeller, New York, 1929-1932William van Alen - Chrysler Building, New York, 1928-1930Shreve, Lamb&Harmon - Empire State Building, New York, 1929-1931

    28

  • 8/3/2019 Curs 6.a. Secolul XX

    28/28

    Arhitectura totalitara

    28

    Alb t S S l P l i (V lk h ll ) i t 1937Alb t S P ili l d l E i i I t i l P i 1937Alb t S S l M i l i N C l i R i h l i B li 1938 1939B i I f P i t t P l t l S i t l M 1934Giuseppe Terragni Casa del Fascio Como Italia 1932 1936


Recommended