+ All Categories
Home > Documents > Tema3 la Criminologie

Tema3 la Criminologie

Date post: 09-Jan-2016
Category:
Upload: ciochina-elena
View: 50 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
Tema3 la Criminologie

of 26

Transcript

Tema3.Conceptii si teorii clasice asupra criminalitatii1)Pentru a limita caracterul arbitrar si nelimitat al responsabilitatii colective sa impusnecesitatea institutirii unor noi masuri de reactie sociala,impotriva fenomenuluicriminalitatii:1)Abandonul noxal-prima masura-aceasta masura presupunea excluderea din cadrulgrupului a persoanei vinovate de savarsirea faptei si predarea acesteia grupului adversdin care facea parte victima

TALIONUL1.Denumirea-Legea Talionului -Cuvntultalioni are originea nlimba latinclasic, undetalio, cugenitivultalionis, nseamn la fel, similar, asemenea, din care s-a format, nlatina medieval, expresiaLex talionisLa rndul su, cuvntultalis,talioniseste un derivat al cuvntului latintalis, de acest fel, de asemenea fel, astfel de, aa. Legea talionuluia fost o lege penal la unele popoare din vechime, potrivit creia vinovatul era tratat n acelai chip n care a procedat, sau a vrut s procedeze, cu victima sa, adic inculpatului i se aplic o pedeaps identic sau similar cu rul svrit de el.2.Autorii: Regele Hammurabi in Codul lui Hammurabi3.Opera/lucrari: Legea talionului, cunoscut i caochi pentru ochi, dinte pentru dinte, ne este cunoscut din legea justiiei mozaice, descris nVechiul Testament, unde apare de trei ori i este considerat ca o lege a reciprocitii i a corespondenei. Prima dat apare nCartea Exodului,a doua oar, apare nLevitic(Lev. 24:19-21), unde se mai adaug regula:"Cel ce va ucide un dobitoc s dea altul; iar cel ce va ucide un om s fie omort". Apoi, mai apare nDeuteronom19:16, 18, 19 i 21:De se va ridica asupra cuiva martor nedrept, nvinuindu-l de nelegiuire... i, dac martorul acela va fi martor mincinos... s-i facei ceea ce voise s fac el fratelui su. i aa s strpeti rul... S nu-l crue ochiul tu, ci s ceri suflet pentru suflet, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, mn pentru mn, picior pentru picior. Cu rul pe care l va face cineva aproapelui su, cu acela trebuie s i se plteasc.De fapt, aceast lege a reciprocitii i a corespondenei era cunoscut cu mult nainte de scrierea Bibliei. Cea mai veche mrturie n acest sens esteCodul lui Hammurabi(1792-1749 i.e.n.), unde legea talionului avea mai multe forme:dinte pentru dinte,vntaie pentru vntaie,picior pentru picior,mn pentru mn,os pentru os,ochi pentru ochi. 4.Teze: - legea avea intelesul de razbunare a singelui cind fata de cel vinovat se aplica principiul ce ai facut tu sa ti se faca tiePrintre cei mai importanti legislatori, la Atena, au fost: Zeleucos, care a instituit legea talionului, de origine semitica (ochi pentru ochi, dinte pentru dinte), Harondas, care a instituit pedepse aspre pentru cei care comiteau violente5.Merite: Legea talionuluireprezenta la vremea ei un adevrat progres n comparaie cu practicile anterioare.Hammurabia instituit talionul cu scopul de a stvili o reminiscen foarte periculoas a comunitii gentilice, i anumerzbunarea sngelui. n virtutea legii talionului, victima sau rudele ei nu mai puteau pricinui infractorului un ru mai mare dect fapta comis de ctre acesta.6.Critici: multi au criticat aceasta lege ca fiind cruda si necrutatoare,punind la indoiala eficacitatea acestei legi cit si necesitatea aplicarii ei.7.Pozitia proprie.Invoiala pecuniara.1.Invoiala pecuniara 2.Autorii:Hammurabi 3.Opera:Codul lui Hammurabi, art.8 al codului.4.Teze:daca un om va fura fie un taur, fie o oaie,fie un porc, fie o luntre, si daca acestea apartin de patrimoniul regal sau al templelor,el poate sa intoarca treizeci de ori mai mult, iar daca acestea apartin unui muskenu el poate sa restituie valoarea inzecita, daca insa hotul nu are ce intoarce el treuie ucis.5.Merite: a fost considerata drept o pedeapsa mai putin severa limitind razbunarea sau acordindui un caracter limitativ.6.Critici: se punea accent pe deosebirile de bogati si saraci, cei saraci fiind pina la urma supusi acelorasi pedepse capitale, deoarece daca furau nu aveau cu ce intoarce si respectiv plateau cu viata.7.Pozitie proprie:Ordaliile: erau, n Grecia antic, un fel de probe cu caracter juridico-religios, care se foloseau pentru stabilirea adevrului, n cazul unui acuzat de o anumit vinovie de care acesta nu se putea apra pe nici o cale: nici prin jurmnt, nici prin imprecaie, adic prin chemarea unui blestem asupra sa, nsoite de o jertf. De aceea, pentru a i se dovedi nevinovia, acuzatul era supus la anumite probe (s pun mna pe un fier nroit n foc, s o bage n ap fierbinte, s se arunce ntr-o ap adnc etc.) i dac scpa nevtmat era dovad c nu era vinovat i era iertat, dac nu, era pedepsit. Martori la aceste probe erau chemai zeii (Zeus, Atena sau ali zei). n Evul Mediu, ordaliile erau o form a manticii (vezimantica). Ele constau, ca i n antichitatea greac, n anumite probe, probe de nevinovie, prin care trebuia s se dovedeasc (s se ghiceasc) vinovia sau nevinovia cuiva. Pentru cruzimea formelor pe care le luau aceste probe, ele purtau i numele de dreptate barbar;Tortura se aplic att ca mijloc de interogare, ct i ca mijloc de agravare a pedepselor corporale. Aplicarea torturii avea loc la cestiunea preparatorie, ordonat pentru a obine mrturisirea crimei i la cestiunea prealabil, 2 pus nainte de executarea unei sentine capitale. Cestiunea preparatorie avea la baz ordaliile, ca mijloc de obinere a probelor, la care erau supui bnuiii, n scopul de a li se dovedi vinovia. Ordaliile constau n aplicarea torturilor, iar rezistena acuzatului la acestea fcea proba nevinoviei sale. Acea persoan care rezista mai mult torturii sau care avea mai puine leziuni l nvingea pe adversarul su. Se considera c prin aceste ordalii puterea cereasc i pronuna judecat (de aici, ordaliile au luat denumirea de judecat a lui Dumnezeu). Cele mai cunoscute ordalii erau: inerea n mn a unui fier rou; bgarea mnii n ap fiart; mergerea cu picioarele goale pe un fier ncins sau pe crbuni aprini; brodechinele nclminte de lemn, n care sunt strnse picioarele acuzatului; aplicndu-se, la mici intervale, coluri de fier etc.O larga raspandire in Evul Mediu au avut-o ca probe judiciare ordaliile sau judecata lui Dumnezeu, un obicei foarte vechi, de origine germanica, justificat de credinta in interventia divinitatii pentru a proba culpabilitatea sau nevinovatia celui acuzat. Cazurile in care se aplicau asemenea probe erau furtul, asasinatul, vrajitoria si adulterul. Ordaliile cele mai comune erau: proba focului consta in traversarea de catre acuzat, dezbracat, a unui foc sau de a pasi pe jaratic, pe brazdare de plug inrosite in foc, de tinerea in mana a unei bucati de metal incins sau varsarea de plumb topit in palme. proba apei clocotite se aplica prin vararea mainilor intr-o caldare cu lichid clocotind pentru a scoate de acolo un anumit obiect. Daca arsurile rezultate din oricare din aceste probe, bandajate timp de 3 zile, se vindecau, acuzatul era declart nevinovat. proba apei reci consta in aruncarea acuzatului, legat cu bratele de picioare, intr-o apa adanca. Daca se mentinea la suprafata, era declarat nevinovat. proba ingurgitarii unor lichide, alimente otravite, sfintite sau afurisite. Daca acuzatul supravietuia era nevinovat, din aceeasi categorie era proba inghitirii unei mari cantitati de paine si branza de catre acuzat, fara a bea apa, care de asemenea, dovedea nevinovatia acestuia. proba crucii, de origine crestina, prevedea ca acuzatul trebuia sa ramana imobil, cu bratele intinse deasupra capului in forma de cruce, cat timp dura recitarea unui numar de rugaciuni. Orice miscare in acest timp era considerata proba vinovatiei. proba sicriului: prin fata cadavrului unei victime asasinate erau puse sa se perinde toate persoanele banuite de crima respectiva iar daca la apropierea uneia dintre ele se parea ca mortul misca din buze, acela era declarat a fi asasinul. Aceasta ordalie a fost aplicata pana in secolul XVII, in Germania, Franta, Italia, Spania.Pozitia Bisericii in privinta ordaliilor a fost mai degraba de acceptare decat de condamnare

DUELULDuel(latinduellum) este o lupt ntre doi adversari, care folosesc aceleai arme i au anse egale de a-l ucide pe cellat. Cauza unui duel n trecut era de cele mai multe ori aprareaonoareirnite. Duelul avea reguli tradiionale bine stabilite, azi aceast lupt este aproape n toate rile interzis.Originea istoric a duelului provine din lumea antic (nIliada, duelul dintre Menelaos i Paris), la vechii germani rezulatul duelului dintre doi combatani era hotrt de zei. Inevul mediurezultatul luptei dintre doi cavaleri era considerat ca o sentin judectoreasc. Mai trziu rezolvarea conflictului printr-un duel a fost preluat ntr-o form nou nsecolul XVdeSpania,ItaliaiFranacare s-a extins apoi n toatEuropa, rezultatul duelului fiind acceptat ca o hotrre divin. Intre secolele XVI i XVII duelul era la mod, numai n Frana au murit ntre anii 1594 i 1610 de pe urma unui duel ca. opt mii de nobili sau ofieri. Se spune c baronulFranois de Montmorency-Bouteville(1600-1627) ar fi omort n duel 40 de adversari. Pe cnd nAngliaduelul era interzis pe la mijlocul secolului XIX n Europa era practicat pn la nceputul secolului XX. Scopul duelului era obinerea unei aa numite Satisfacii pentru a salva Onoarea ptat n urma unei jigniri. Victoria unuia din ei de fapt nu era considerat de societate important ci faptul c cei doi combatani acceptau duelul fiind considerai brbai de onoare care riscau de a fi rnii sau omori. Nu aveau toi acest privilegiu de a participa la un duel, ci la acest ritual de a se putea duela cu arme luau parte de obicei nobili, ofieri sau studeni. Apariia burgheziei prin secolului XIX a fcut c i acetia au nceput s aparin de aanumit elit a societii i s aib dreptul de a participa la duel camartorisau combatani.O alta forma de judecata a lui Dumnezeu a fost duelul judiciar, aparut la popoarele germanice si transmis in Evul mediu la toate popoarele europene, ca o proba judiciara esentiala, al carei rezultat exprima vointa divinitatii. Cu o semnificatie diferita si anume pentru motive de onoare, s-a mentinut in unele tari europene pana la inceputul secolului XX, cand a fost interzis.Principalul motiv al admiterii acestei probe de catre justitia medievala era indoiala fata de valoarea juramantului prestat, cunoscut fiind faptul ca adesea se jura stramb. Desi a fost contestata de Biserica si apoi si de catre suverani, aceasta practica a continuat, fiind recunoscuta de mai multe legislatii sau cutume locale. In secolul VI, duelul nu era rezervat numai nobililor, caci si vasalul il putea provoca la duel pe seniorul sau, pentru motive stabilite de cutuma. Femeile puteau recurge la duel fie printr-un reprezentant, fie personal. Era interzis minorilor, clericilor, sclavilor sau iobagilor, bastarzilor si evreilor, de asemenea era interzis intre frati, intre parinti si fii.Consecintele duelurilor erau diferite. Cand se practica in cazurile civile, cel invins nu suferea pedepse corporale (daca scapa cu viata), ci platea o amenda in folosul seniorului care prezidase duelul. Indiferent daca era reclamant sau acuzat, cel invins in duel nu mai putea aparea intr-un alt duel.In cauzele penale, consecintele pentru cel invins puteau fi: condamnarea la moarte, pedepse pecuniare, respectiv obligatia de plati in bunuri sau bani, confiscarea bunurilor in beneficiul seniorului judecator si o parte in favoarea invingatorului, pierderea anumitor drepturi civile (de a fi martor, de a incheia contracte si altele), surghiunirea.Pana in secolul XIII, Biserica Catolica a admis duelurile, mai putin pentru clerici, care recurgeau la aceasta forma prin reprezentanti. Suveranii au manifestat pozitii diferite in aceasta chestiune. Carol cel Mare a restrans duelul si a inlocuit armele de metal cu cele de lemn, alti suverani au incercat sa-l interzica, altii l-au admis.SUBTEMA: Gindirea lumii antice-Grecia AnticaIn operele literare i filosofice din Grecia antic, crima i consecinele ei periculoase au constituit obiectul unor judeci demne de nceputurile tiinei "criminologiei clasice empirice".Primele explicaii ce s-au dat fenomenelor, proprietilor, obiectelor din lumea nconjurtoare au avut un pronunat caracter mistic, crendu-se n acest fel marile mituri privind geneza lumii.Dovezi n acest sens reprezint lucrrile lui Sofocle - Antigona i Oedip. In Oedip autorul prezint complexul generat de mprejurarea n care Oedip i ucide tat. i se cstorete cu mama sa. Tragedia lui Oedip a fascinat generaii de creatori din cele mai diferite domenii.Sofocle este acela care a artat c sursa crimei o reprezint soarta omului, destinul.Poetul Hesiot (sec. 8-7 .e.n.) n poemul "Munci i zile" are preocupri criminologice. artnd c sursa tuturor relelor o constituie nedreptatea social.Anaximandru (sec.6 .e.n.), Xenofon (sec. 6 .e.n.), Heraclit (sf. sec. 6 .e.n./nc. sec.5 .e.n.), Parmenide (sec. 6 .e.n.), Anaxagora .a. manifest o atitudine dezaprobatoare fa de crim i consecinele sale, dar nu reuesc s-i explice originile criminogenezei.Pitagora arat c numrul este esena tuturor lucrurilor. El a elaborat o tiin a numerelor i o doctrin a sufletului. In concepia sa, sufletul este format din spiritul raional (ce are legtur cu manifestrile exterioare i are rolul de a le nelege), i spiritul intelectual (independent de voin, spirit n stare pur).Sufletul este format din cinci trepte:noncontientul;incontientul;subcontientul;contientul isupracontientul. Parcurgerea celor cinci trepte are loc prin tehnica educaiei i prin ea se ajunge la cunoaterea de sine ("Cunoate-te pe tine nsui").Pitagora a fost preocupat i de fenomenul criminalitii, afirmnd referitor la noiunile de crim i criminal: "Veneraitiina numerelor, pentru c viciile i crimele nu sunt altceva dect greeli de calcul".Democrit (sf. sec.5/ncep. sec.4 .e.n.) a susinut c atomul este esena tuturor lucrurilor. Pornind de la atom, de la materie i impulsuri, autorul ajunge pe calea micrii la bazele biologiei i la antropologie pozitiv.Democrit a dezvoltat ideile influenei educaiei asupra criminalitii, fiind unul dintre iniiatorii profilacticii victimologice, efectuate cu ajutorul msurilor educative. El declarac educaia corect poate asigura omul i averea sa de la atentate criminale.Socrate (sec.5 .e.n.) pune omul n centrul dialogurilor sale considernd c crima este rezultatul ignoranei; ignorana este sursa crimei, iar criminalul ignor, c este ignorat. Socrate face legtura ntre moralitate i raiune, considernd c rdcinile criminalitii se afl n proasta educaie a tineretului i n imperfeciunea societii.Platon (427-347 .e.iOeste primul gnditor al antichitii care sesizeaz faptul c |5edeap|a nu poate fi justificat prin ea nsi, ca reacie la rul prcrv6cat prin fapta antisocial, ci trebuie orientat ctre un scop care s constituie temeiul juridic i filosofic al aplicrii acesteia. Scopul identificat de marele filosof antic este i astzi modem - prevenirea svririi altor crirne n viitor. n dialogul consacrat lui Protagoras, Platom arat "... cci nimeni nu pedepsete pe cei care svresc nedreptatea numai i numai pentru acest lucru, anume pentru c au greit, cel puin n cazul c cineva nu se rzbun ca un animal fr judecat; cel care ns ncearc s pedepseasc cu judecat nu pedepsete pentru greeala comis - cci lucrul svrit nu se poate ndrepta ci pentru viitor ca s nu mai repete greeala nici el, nici altul, vznd c acesta este pedepsit.Aceai idee a fost reluat i dezvoltat de filosoful i scriitorul latin SenecaYsec.4 .e.n. - 65 e.n.): "Cci, dup cum spunea Platon, nici un om nelept nu pedepsete pentru c s-a svrit o fapt rea, ci pentru c ea s nu fie repetat".In opera sa asupra legilor Platon consider c "oricine va face ru altuia prin furt sau violen, va plti persoanei lezate, n orice caz o amend ntotdeauna egal cu prejudiciul pn la indemnizarea complet. El va plti de asemenea, pentru acest delict, o penalitate suplimentar n scopul ndreptrii sale"Aceste idei constituie esena prevenirii generale i prevenirii speciale.n lucrarea "Statul", Platon are preocupri privind organizarea instituiilor statale, sistemele juridice, artnd c acestea urmeaz s fie organizate n asemenea mod, nct dreptul penal s nu mai existe. Platon a fost printre primii care a efectuat investigaii sociologice asupra fenomenului criminal, artnd c legile statului se ncalc atunci cnd ultimul este bolnav. Principala cauz a bolii statului e prapastia dintre bogai i sraci. n scopul evitrii conflictelor sociale i stoprii fenomenului criminalitii, Platon a propus ca legislatorul s stabileasc limitele srciei i bogiei. Aa, averea celor mai bogai i nstrii trebuie s depeasc doar de patru ori averea celor mai sraci. Dup trecerea a dou milenii cercetrile economice ale profesorului L.Abalkin au confirmat justeea presupunerilor Iui Platon Unul din discipolii lui Platon, Aristotel (384-322 .e.n.) a reflectat asupra problemei criminalitii, artnd c una din cauzele principale este srcia i mizeria social. "Dup cum omul n perfeciunea sa este cea mai nobil dintre fiine, n aceeai msur, lipsit de lege i dreptate, este cea mai rea dintre toate", spunea Aristotel. El condamn cultul mbogirii, artnd c cele mai mari crime se svresc din tendina spre lux i bogie, i nu Printre msurile de influen asupra criminalitii Aristotel meniona, n mod deosebit, urmtorii factori sociali:organizarea corect a instituiilor statale;stabilirea legilor;supremaia legilor asupra persoanelor cu funcii de rspundere;lupta cu corupia (o msur foarte efectiv i astzi, propus de el, ar fi interzicerea de a ocupa mai multe funcii de ctre o singur persoan);dezvoltarea economiei, ce ar asigura un nivel nalt de via i trai al membrilor societii. Srca individului poate influena comportamentul deviant al acestuia. Srcia ngrozitoare a individului poate duce la distrugerea societii.Aristotel evalueaz importana rolului preventiv al pedepsei, formulnd o adevrat teorie explicativ a crimei, considernd c aceasta se va comite atunci cnd fptuitorul nu va risca s fie pedepsit sau pedeapsa va fi inferioar avantajelor pe care crima le aduce; totodat, cele mai bune legi vor fi fr de folos, dac cetenii nu vor fi educai n spiritul respectului fa de legeGindirea lumii antice:Roma AnticaRoma antic, activitatea filosofic a creia s-a nscut prin importul filosofiei greceti pe un teren ocupat deja de drept, retoric i religie, - a dat un exemplu clasic de educaie a cetenilor. Roma antic a preluat experiena Spartei, unde arta militar i pregtirea permanent de rzboi au devenit o norm a vieii sociale. Ca rezultat, toate sferele vieii serveau unui scop unic ntrirea statului. Aceast perioad a fost numit de ctre istorici drept secolul de aur al marii civilizaii. Anume despre aceast perioad Titus Livius scria: Niciodat nu a existat un stat, n care lcomia i luxul s ptrund att de trziu, iar srcia i cumptarea s fie o onoare.Roma, sub aspectul gndirii, era dominat de o nelepciune practic, concret, avnd foarte puine nclinaii spre abstract. n acest sens, un exemplu viu l reprezint educaia religioas a cetenilor, educaie foarte pragmatic. Cel mai mare filosof al Romei antice Cicero arat c, credina n dumnezei aduce cuminenie, ceea ce este de folos statului.1 El, Marcus Tullius Cicero (sec. V .e.n.) a creat o oper filosofic de mari proporii, ajungnd la concluzia c nelepciunea imobilizeaz activitile omeneti datorit ataamentului fa de ea, conducnd la filosofie. Ca jurist, Cicero a studiat legile, sesiznd caracterul de autoritate raional a autoritii legilor i a artat c legile trebuie fcute n aa fel, nct n cazul n care se comite o crim s se poat crea posibilitatea aplicrii unei pedepse corespunztoare. Inegalitatea social avea privilegiile ei n viaa statului. Cu ct ceteanul era mai bogat, cu att el exercita funcii mai complicate. Aa, ptura cea mai nstrit purta denumirea de clrei. Avuia le permitea procurarea amuniiei destul de costisitoare (cal de lupt, arme de atac, mijloace de aprare) i n legiunea roman ei ocupau locurile de frunte. Pturile foarte srace nici nu erau admise n serviciul militar i n aceasta exista o echitate, doar ei prestau cele mai grele munci. Spre regret, n zilele noastre tabloul este diametral opus. n perioada guvernrii lui Pompei n Roma antic a fost efectuat unul din primele experimente criminologice, cnd piraii prini n Marea Mediteran nu au fost omori, ci mprtiai prin ntreaga ar i mproprietrii cu pmnt. Cu timpul ei au devenit slujitori fideli ai statului. Despre aceast experien Plutarh scria: Pompei a reieit din aceea c, omul, dup natura sa, nu este slbatic. Chiar i cele mai crude fiare, vznd c cu ele se comport bine, i pierd cruzimea Iulius Cezar a realizat, la fel ca i Pompei, cteva idei criminologice, prin nsprirea pedepselor fa de cei bogai. Dup mrturiile unui contemporan, Cezar a introdus confiscarea complet a averii n cazul svririi omuciderii, iar pentru alte categorii de crime jumtate din avere.1 Intuiia nu l-a nelat pe Cezar: anume abuzurile i luxul au devenit, mai trziu, una din cauzele cderii marelui imperiu. Urmaul cui Cezar August a introdus n practic o metod utilizat i astzi: folosirea armatei n scopuri poliieneti, prin patrularea strzilor oraului de ctre grzi de legionari, ceea ce a devenit un mijloc efectiv de lupt mpotriva furturilor, jafurilor i tlharilor. Gndirea Romei antice a fost puternic influenat de platonism i aristotelism. Acest lucru se observ n esena lui Lucreiu (anii 50 .e.n.), Horaiu (ultimii ani .e.n.), Ovidiu, Seneca (sec. I. e. n.), Vitruviu, Marc Aureliu .a. Spre exemplu, Seneca, care era considerat cel mai mare moralist al Romei antice, puternic influenat de Platon, a fost printre cei ce s-au preocupat de dreptul de a pedepsi i a fundamentat acest drept, susinnd posibilitatea dispariiei totale a fenomenului criminal.Unitatea si deosebirea dintre gindirea criminologica din Roma Antica si Grecia Antica:Grecia Antica:Platon se interesa de principiile crimelor si analiza motivelor lor:ura,gelozia,tendinta la placeri.El opta pt individualizarea pedepsei,caci pedeapsa e un bine pt infractor care poate sa restabileasca armonia in sufletul sau.El accepta pedeapsa cu moartea.A atras atentia la legiferarea-tr sa tinda sa previna crima.,personificarea pedepsei.Cauza criminalitatii-proasta eductaie.Aristotel :egalitatea cetatenilro in fata legii.Rolul preventive al pedepsei.El era sigur ca omul devine criminal dupa vointa sa, dar mentiona si cauzele cind crimele au fost savirsite datorita factorilor externi.El considera important ca tr de luat in considerare circumstantele comiterii crimei si neatragerea la raspundere pt acelea care erau savirsite in circumst ce nu depind de fortele omului.Juristii din Roma antica au preluat ideile celor din Grecia si Sparta.La fel Cicero ca principalele cauze a infractiunilor considera pasiuni irationale si zgircite la placeri si speranta la aceea ce va fi nedepsit.La fel ca si grecii romanii spuneau dsp importanta pedepsei si rolului sau preventive.Cicero spunea ca pedeapsa tr sa fie echivalenta raului adus dar si laturii subiective a infract.Seneca spunea ca pedeapsa tr sa tinda atit la reabilitarea inculpatului,cit si la securitatea cetatenilor prin influenta sa asupra lor.Publius Sir spune ca tr de tins la extirpare criminalitatii,ci nu a criminalilor.Diferenta consta in accea ca romanii au evaluat mai mult in acest domeniu,dar dr lor se aplica numai cetatenilor romani ,dar nu si la sclavi sau peregrini.

Gindirea lumii antice:China Anticagndirea din China privind crima, criminalul i pedeapsa este puternic influenat de concepia filosofic ce stabilete legtura dintre organizarea social i organizarea raional. Unul dintre cei mai mari gnditori chinezi Confucius spunea c Ceea ce nu i doreti pentru tine s nu doreti s faci altuia. nelepciunea chinez era o nelepciune concret i practic, avnd la baz simbolurile Yang i Yin ce reprezint cuplul opoziiei i al comunicrii supreme. Gnditorii chinezi au avut preocupri criminologice privind eficacitatea pedepselor, imaginndu-i cina. Aa, la intrarea n locurile de judecat era aezat o piatr de o frumusee rar. Criminalul era lsat s stea un timp n faa acestei pietre pentru a-i examina formele, frumuseea culorilor, respectiv armonia naturii. Dup aceea, criminalul fcea comparaie ntre urenia faptei sale i frumuseea obiectului sfnt, moment n care i ddea seama de caracterul negativ al faptei comise i ncepea s se ciasc. n aa mod, prin actul de cin, criminalul putea fi recuperat i folosit la diferite lucrri de interes public, putnd fi reintegrat n societate

CONFUCIUS (Kongfuzi, maestrul Kong, omul de bine, nscut n anul 551 .e.n.) se preocup, n mod special, de patru mari teme: perfecionarea de sine; sensul practicilor i ritualurilor; virtutea umanitii i guvernarea prin rspndirea virtuii. Legea trebuie s fie rezultatul unei armonii i a unui calcul ntre oameni i natur. Natura omului este perfectibil (nu aceasta este activitatea psihologilor i psihiatrilor din zilele noastre?). Ducerea perfeciunii pn la punctul su de excelen, munca cu tine nsui care nu se termin niciodat, iat ce este definitoriu pentru omul de bine, omul de calitate, omul cinstit. Criminalul este contrariul a ceea ce trebuie s fie un om. HAN FEI ZI propune un Manual al legistului care recomand fora mpotriva criminalilor. Nu putem s nu menionm n acest context admirabila idee de disuasiune a crimei n China antic, ideea PIETREI FRUMOASE. O piatr foarte frumoas, gsit n natur, este aezat n faa slii de judecat. Criminalul, adus pentru a fi judecat, este lsat ctva timp la intrarea n sal, cu faa spre aceast piatr. Privindu-i frumuseea natural, criminalul ar putea ncerca un sentiment de ruine pentru urenia faptei sale, n comparaie cu frumuseea naturii i, deci, s-ar putea ci pentru greeala fptuit. Poate c pentru anumii cititori aceast idee este prea naiv. Cu siguran, fa de criminali nrii. Dar pentru cei care au comis delicte din cauza fragilitii, a 4 vulnerabilitii lor sau doar ca s fac ca i alii din anturajul lor? Desigur, obiectul de admirat i metoda pot fi modernizate, dar esenialul?...

ROLUL RELIGIEI IN LUPTA IMPOTRIVA CRIMINALITATIITrebuie remarcat c biserica s-a preocupat ndeaproape de studiul criminalitii n general, referindu-se att la cauzele i condiiile generatoare sau favorizatoare, precum i la personalitatea infractorului i la natura pedepselor.1 n aceast perioad criminalitatea a crescut n mod ngrijortor, multe crime fiind comise din rndul feelor bisericeti, lucru recunoscut chiar de ei. Acesta ar fi unul din motivele pentru care reprezentanii bisericeti s-au preocupat de aceste probleme, prin adoptarea de msuri i mijloace de drept bisericesc. Spre exemplu, la cel de al doilea Conciliu de la Luteran s-a hotrt c sunt interzise crimele pe o perioad cuprins ntre ziua de miercuri seara i luni dimineaa, sub sanciunea unei pedepse mai aspre dect cea obinuit. La cel de al treilea Conciliu de la Luteran unul dintre inventatorii inchiziiei Papa Inoceniu a recunoscut c instituia clerului este cea care se face rspunztoare de toate crimele, influennd ntregul comportament criminal. Fenomenul criminal atingnd proporii cu adevrat spectaculoase, biserica, ngrijorat, a luat msuri n vederea limitrii lui. Idei valoroase pentru criminologie a avut i Siger Brabant, care a fost preocupat de definirea aciunii de libertate a omului, idee prin care anticipa teza liberului arbitru a lui Cesare Beccaria. Brabant arta c omul are un drept de opiune ntre a urma drumul svririi infraciunilor, devenind astfel criminal, i respectiv, drumul spre un comportament adecvat regulilor din societate, a unui comportament licit.Edictul lui Papa Paul al IV-lea.prin Edictul dat de Papa Paul IV s-a hotrt distrugerea unei localiti n ntregime Montefortino de lng Roma, considerat a fi un cuib de hoi, tlhari i asasini. Edictul a permis ca orice persoan s poat ucide nepedepsit pe oricare membru al acestei localiti.Toma D'AquinoSfntul Toma DAquino (1225-1274) a artat c geneza crimei se afl n pcat, respectiv n pcatul originar care este cauza i expresia tuturor manifestrilor antisociale. El a preconizat pentru suprimarea criminalilor aplicarea pedepsei cu moartea, susinnd c acetia nu pot fi reeducai ci trebuie strpii pur i simplu. Sunt interesante i concepiile lui Toma DAquino referitoare la un tip de infraciuni deosebit infraciunea puterii. Reacia la aceste infraciuni svrite de cei mai bogai n baza legilor este insuficiena aplicrii legii, fiindc ea reprezenta voina clasei dominante economic. n asemenea mod rmneau doar msurile radicale: dac conductorul statului i nclca obligaiunile sale sfinte n faa poporului i a lui Dumnezeu, atunci el poate fi nlturat de la conducerea statului pe cale violent. Oamenii nu au alt ieire, doar conductorul se afl de asupra legilor i nu se supune lor.Conceptia hindusa.Concepia hindus a fost printre primele ce s-a preocupat de aplicarea inevitabil a pedepselor. n cadrul ciclului rencarnrilor succesive ale omului stpnul morii l oblig pe criminal s petreac o perioad lung de timp n suferine, dureri, dup care acesta este transformat ntr-un animal inferior. Nscut mai trziu, budismul s-a preocupat, n special, de suferinele oamenilor. Accentul era pus pe meditaiile lungi asupra durerii care pornea de la ideea negrii dorinei de a tri.Islamul.Sariatul-izvor de drept conemporan si rolul lui in tarile lumii arabe.CrestinismulUnul din cei mai importani reprezentani ai gndirii criminologice cretine din acea perioad a fost Sfntul Augustin (Avreliu Augustin 354430 e.n.). El s-a preocupat n primul rnd de ideea ordinii i a totalitii, sesiznd c oamenii se mpart n oameni buni i oameni ri. Avnd n vedere aceste premise, el ajunge la concluzia c oamenii ri nu pot s afecteze i nu vor afecta perfeciunea ordinii, ntruct, la fel ca oamenii buni, i ei nu sunt altceva dect creaturi ale lui Dumnezeu, care coexist cu ceilali pentru c aa vrea Dumnezeu. Sfntul Augustin a ncercat s ptrund n esena rului: De unde provine rul, dac tot ce a creat Dumnezeu este bazat pe binefacere.1 Sfntului Augustin i aparin idei criminologice de o importan deosebit, ca rolul coparticipanilor n geneza criminalitii, motivaia infraciunilor etc. Un rol deosebit este atribuit caracterului educativ al pedepselor. n concepia sa o pedeaps nu poate urmri distrugerea vinovatului ci ndreptarea lui. Critica sa asupra luptelor de gladiatori, cnd mii de oameni se bucur de durerea i suferinele lupttorilor, este i astzi actual, n special n cinematografie. Un rol deosebit i revine inchiziiei, care pentru confirmarea activitii sale a ntreprins un ir de cercetri privind natura crimelor. Teoreticienii inchiziiei au dat noiunea de criminal, definindu-l ca slujitor al diavolului, artnd c fiecare criminal este marcat cu anumite semne: piele alb i fin, diferite semne pe corp etc. n anul 1486 clugrii-inchizitori Ia. Sprengher i G.Institoris au publicat o directiv, un ndreptar de lupt mpotriva criminalitii Ciocanul vrjitoarelor1 , n care au fost analizate aspectele teoretice ale comportamentului diavolicesc n aciunile oamenilor, elaborate diferite aspecte ale procesului inchizitoriu, inclusiv torturile, msurile de pedeaps etc. Cel mai uman tip de pedeaps era considerat arderea pe rug, care n cazuri excepionale dup cum erau considerate circumstanele atenuante (vrsta fraged, cina sincer, divulgarea complicilor), era nlocuit prin sugrumare i apoi ardere pe rug. n cteva secole inchiziia spaniol a omort mai bine de 300 mii de oameni, dintre care 30 de mii au fost ari pe rug.

Cretinismul este religia ntemeiat pe nvtura, persoana i viaa lui Iisus Christos. El se nate i se dezvolt la nivel istoric n snul Bisericilor catolic i ortodox, apoi n Bisericile aprute n urma Reformei. Cretinismul original nu propovduiete anarhia, nici revolta, ci supunerea fa de autoritile legale, magistrai i, n consecin, fa de stat. n acest sens aducem cuvintele apostolului Pavel: Voieti, deci, s nu-i fi e fric de stpnire? F binele i vei avea laud de la ea. Dregtorul este slujitorul lui Dumnezeu pentru binele tu ... De aceea trebuie s fii supui nu numai de frica pedepsei, ci i din ndemnul cugetului. Cretinismul se bazeaz pe trei taine fundamentale: Treimea, ntruparea, Mntuirea. Misterul ntruprii este inseparabil de cel al mntuirii, adic al rscumprrii: Christos rscumpr omul de toate formele de sclavie i l elibereaz mpcndu-l cu Dumnezeu. Cretinismul desemneaz fi ina uman ca neputincioas n faa pcatului, a morii i a rului. Noiunea pcatului i a rului ar fi foarte apropiat cu cea a crimei, dar i n cazul celor mai grave pcate/crime Dumnezeu nu dorete aplicarea morii pctosului/ criminalului, ci voiete ca el s se ndrepte i s triasc. n sfrit, rul, indiferent de natura sa (boal, crim etc.), trebuie s fi e combtut prin toate mijloacele. Din momentul constituirii sale, Biserica ia atitudine negativ fa de fenomenul 3k: crim, criminal, criminalitate, precum i stabilete nite principii de comportare i colaborare ntre oameni: Nu zbovi a face bine celui ce are nevoie, cnd ai putin s-l ajui ... Nu spune aproapelui tu: Du-te i vino, mine i voi da!, cnd poi s-i dai acum ... Nu te certa cu nimeni fr pricin, de vreme ce nu i-a fcut nici un ru7 . Fa de cei ce ncalc legea se ia o atitudine i mai dur: Domnul blestem casa celui fr de lege i binecuvnteaz adposturile celor drepi, de aceea Nu apuca pe calea celor fr de lege i nu pi pe drumul celor ri. n cea de-a doua Carte a lui Moise, n capitolele 20-23, sunt prezentate un ir de legi cu caracter de interdicie, represive i preventive. n aceast legislaie se mpletesc elemente arhaice, ntlnite i la alte popoare, precum ar fi legea talionului. Un element deosebit de important, care apare n aceast oper, este califi carea infraciunilor dup latura subiectiv, autorul atenionnd asupra importanei vinoviei persoanei, i anume: intenia sau imprudena la comiterea actului infracional: De va lovi cineva pe un om i acela va muri, s fi e dat morii ... Iar de nu-l va fi lovit cu voin i i-a czut sub mn din ngduirea lui Dumnezeu, i voi hotr un loc, unde s fug ucigaul ... Dac ns va ucide cineva pe aproapele su cu bun tiin i cu vicleug i va fugi la altarul Meu, i de la altarul Meu s-l iei i s-l omori1 . Tot aici apar i primele sanciuni aplicate pentru vtmrile aduse integritii corporale. Observm aici i una dintre primele ncercri n istorie de a plasa cheltuielile de tratament ale victimei pe seama fptuitorului. Un rol deosebit n aceast legislaie revine infraciunilor contra patrimoniului. n special se evideniaz pedepsele pentru furt. n scopul protejrii viitoarelor familii, raporturile sexuale n afara cstoriei (i pn la cstorie!) erau strict interzise. ntlnim n Biblie i primele tentative de lupt mpotriva corupiei: S nu stoarcei nimic de la nimeni prin ameninri, nici s nu nvinuii pe nimeni pe nedrept, ci s v mulumii cu lefurile voastre ... Daruri s nu primeti, cci darurile orbesc ochii celor ce vd i strmb pricinile cele drepte.

SCOALA CLASICA SAU BECARIANA.Un rol determinant n apariia acestei coli l-a avut iluminismul reprezentat de Voltaire, Montesquieu, Rousseau, Diderot, Kant, Ferguson .a. Anume sub influena iluminitilor au aprut n a doua jumtate a sec. XVIII, lucrri ce vor juca un rol hotrtor n evoluia tiinelor penale. La loc de frunte se situeaz lucrrile lui Cesare Bonesana Beccaria i Jeremy Bentham.1.Cesare Beccaria(1738-1794). s-a nscut la Milano, Italia. A absolvit colegiul din Parma, apoi Universitatea din Pavia, devenind la vrsta de 20 de ani doctor n drept canonic i drept roman. A scris o serie de poeme, eseuri, articole, studii. C.Beccaria a fost un om de cultur, un cititor pasionat i cunosctor a mai multor limbi strine.2.Opera: Principala sa lucrare, aprut n anul 1764, este Despre infraciuni i pedepse (Dei delitti e de le pene), oper ce a revoluionat gndirea juridic, deschiznd noi orizonturi n problematica crimei i a justiiei penale. Aa, lucrarea lui Beccaria este compus din 46 de capitole, printre care: - originile pedepsei; - dreptul pedepsei; - interpretarea legilor; - corelaia dintre infraciune i pedeaps; - scopul pedepselor; - obligativitatea aplicrii pedepselor; - pedeapsa capital; prentmpinarea infraciunilor etc.13.Teze:lucrarea contine teze importante referitoare la fenomenul criminalitii, fiind astfel justificat extinderea colii la domeniul criminologiei. n aceast lucrarea Beccaria a abordat instituiile de: infraciune, infractor, pedeaps penal dintr-o perspectiv filosofic nou, sistematiznd ideile precursorilor si i mbrcndu-le n urmtoarele principii juridice: Este mai uor a prentmpina infraciunile, dect a-i pedepsi pe infractori.2 Vrei s prentmpinai infraciunea? Facei ca legile s fie clare, simple i accesibile tuturor.3 Trebuie s existe o echitate ntre infraciune i pedeaps4 .aC.Beccaria pledeaz pentru ridicarea omului mpotriva violenei i a sistemului inchizitorial, subliniind importana deosebit a prevenirii delictelor.5 Cel condamnat rmne o fiin uman ca i judectorii si, iar pedeapsa menit s conduc condamnatul pe o cale onest, trebuie s fie raportat la vinovia acestuia.6 Asemenea idei constituie punctul de plecare al unora dintre cele mai importante capitole ale criminologiein paragraful referitor la furt, autorul recunoate c aceasta este, de obicei, infraciunea mizeriei i a disperrii, svrit de acea parte nenorocit a omenirii creia dreptul de proprietate nu i-a lsat dect simpla existen.3 n asemenea mod el observ c situaia economic joac un rol foarte important. Totodat, C.Beccaria sugereaz c unele din infraciuni pun n eviden factori criminogeni proprii. El a impus n contiina epocii principii fundamentale pentru dreptul penal modern, cum ar fi: - legalitatea incriminrii i a pedepsei; - necesitatea individualizrii pedepsei; - caracterul personal al pedepsei4.Merite: n planul criminologiei Beccaria a propus cteva soluii care i-au pstrat valabilitatea pn n zilele noastre: - luminarea oraelor pe timpul nopii; - organizarea unor grzi de cartier; - combaterea parazitismului social; - elaborarea unei legislaii simple, clare i accesibile tuturor membrilor societii; - perfecionarea procesului educativ al infractorului.5.critici si pozitie proprie.

PREMISELE APARITIEI SCOLII POZITIVISTE ITALIENE.coala pozitiv italian este aceea care a contribuit colosal la constituirea criminologiei ca disciplin autonom, de sine stttoare, cuprinznd idei foarte importante pentru criminologie la care s-a ajuns prin intermediul unor gnditori care au avut valoroase idei dar nu s-au ridicat la nivelul unei coli. Comun pentru ei este tema pozitiv (sau pozitivist), bazat pe metoda experimental, renunnd la studierea infraciunii ca entitate juridic n favoarea studiului infractorului, adic a omului viu, ce a comis infraciunea. Aceti gnditori se nscriu n curentele criminologice ce in de fiziognomie, frenologie, antropologie general i alienism.1) Fiziognomia studiaz caracterele omului dup trsturile feei (fizionomie), considernd c exist o strns corelaie ntre trsturile feei, pe de o parte, i calitile psihice, pe de alt parte.1 ntemeietorul fiziognomiei este considerat a fi Gian Batista Dall Porta care n anul 1601 a publicat lucrarea Fiziognomia uman (De Humana Physiognomia), cunoscut n criminologie ca primul studiu tiinific al omului criminal. La constituirea fiziognomiei ca tiin o contribuie esenial i-a adus-o scriitorul, filosoful elveian Johann Gaspar Lavater, artnd c n fiziognomie se reflect sufletul omului, dar acesta poate fi vzut doar prin voina lui Dumnezeu i doar de oameni alei. Cu toate c fiziognomia este considerat de oamenii de tiin ca o pseudotiin, ea i astzi influeneaz minile oamenilor, aceasta reflectndu-se n literatur. Aici deosebirile dintre personajele pozitive i cele negative sunt evideniate mai ales prin aspectele fiziologice, exterioare, fizice. 2) Frenologia (frenos gr. minte; logos cuvnt, idee, tiin) este tiina care consider c facultile psihice ale indivizilor sunt localizate pe anumite suprafee ale creierului uman. Fondatorul frenologiei este medicul neurolog german Franz Josef Gall (1758-1828). Efectund studii de ecranoscopie, F.J.Gall a descoperit existena unor protuberane, umflturi, cucuie, pe suprafaa cutiei craniene i a presupus c funciile psihice ale indivizilor sunt localizate anume n aceste locuri de denivelri, pe care el le numete bose craniene (de la cuvntul francez bosse ieitur, proeminen, umfltur). F.J.Gall a identificat 85 de asemenea bose craniene, susinnd c este suficient s pipi craniul unei persoane pentru a-i da seama de nivelul intelectual al acesteia. Preocupri n domeniul frenologiei au avut i medicul german I.Gh.Spurzheim (1776-1832), i fondatorul sociologiei Auguste Compte etc. Cu toate c este considerat ca o teorie netiinific, frenologia are meritul de a fi orientat, pentru prima dat, cercetrile asupra scoarei cerebrale. 3) Antropologia general (antropos - gr. - om) este tiina care studiaz omul ca fiin biologic, precum i evoluia acestuia prin studierea raselor i etniilor, a formelor i dimensiunilor omului, precum i a capacitii de adaptare a acestuia la mediu.1 Creatorul antropologiei generale este medicul chirurg francez Paul Broca (1824-1880). Dup prerea unor autori2 , antropologia general poate contribui la cunoaterea tiinific a omului i la explicarea comportamentului general al acestuia, deci i a celui infracional. 4) Curentul alienitilor a adus o orientare nou n criminologie, considernd c fenomenul 3-C (crim, criminal, criminalitate) i are izvorul n bolile psihice ale indivizilor. Denumirea curentului provine de la medicii psihiatri, care consider c criminalul este un bolnav psihic. Printre cei mai de vaz reprezentani ai alienitilor, care i-au adus contribuia la pregtirea fundamentului colii pozitive italiene, au fost Philippe Pinel (1745-1826), Georges Cabanis (1757-1818), Dominique Esquirol (1772-1840), care au sesizat pentru prima dat legtura dintre comportamenul criminal i boala mintal, artnd c infractorul este doar un bolnav psihic.de aici rezult o idee de importan major i anume: posibilitatea tratrii i vindecrii criminalilor. Unul dintre precursorii lui Cesare Lombroso, alienistul Auguste Benedicte Morell a elaborat teoria degenerescenei cu privire la explicarea comportamentului criminal. n concepia sa, izvorul fenomenului 3-C const n degenerarea fizic i intelectual a individului, ca rezultat al condiiilor necorespunztoare de via i trai. Un alt alienist Despine Prospere n lucrarea Psihologia natural, aprut la Paris n anul 1868, confer comportamentului criminal explicaii de natur pur psihologic, artnd pentru prima dat c acesta este urmarea nclcrii simului moral al colectivitii. D. Prospere a folosit pentru desemnarea criminalului noiunea de nebun moral, deosebit de nebunul psihic, care este bolnavul mintal.

SCOALA POZITIVISTA ITALIANA.1.Scoala pozitivista italianaProgresele facute in multiple domenii ale stiintei au influentat si evolutia criminologiei. Dupa aproape o suta de ani de la intemeierea scolii clasice, au aparut lucrari precumDespre originea speciilora luiCharles Darwin, care au marcat puternice schimbari ale gandirii. De la consideratii abstracte, s-a trecut la orientari concrete. De aceea, noul curent criminologic este cunoscut sub denumirea de scoala pozitivista.Acumularile stiintifice ale vremii care au premers scolii pozitiviste sunt remarcabile in anatomia si fiziologia omului.Astfel,Franz Joseph Gall, cercetand anatomia creierului, sustine ca, daca cunoastem structura cutiei craniene, putem determina si comportamentul unui individ. El este considerat autorulFrenologiei.De asemenea,Benedict Morellsustine ca exista indivizi care prezinta unele degenerescente (fizice, intelectuale, morale), care ii deosebesc de indivizii de tip normal si care stau la baza comportamentului criminal. Adept al curentuluialienistilor, pretindea ca infractorul este un bolnav, ceea ce implica necesitatea si posibilitatea tratarii acestuia.Un loc important il ocupa medicul francezPaul Broca, considerat initiatorul antropologiei generale, care a deschis calea cercetarilor spre antropologia criminala.Principalii intemeietori ai scolii pozitiviste sunt italieniiCesare Lombroso, Enrico FerrisiRaffaele Garofalo. De aceea, acest curent criminologic mai este denumit scoala pozitivista italiana.

2.Autor:Cesare Lombroso- Nascut la Viena, intr-o familie de evrei foarte numeroasa. Absolvind cursurile Facultatii de Medicina, a fost numit medic militar, apoi a devenit profesor de psihiatrie la Universitatea din Pavia, apoi preda si cursul de psihologie si pe cel de antropologie bazat pe studii experimentale. Ajunge profesor de medicina legala la Universitatea din Torino si medic al unei inchisori.Cea mai importanta dintre lucrarile sale esteL'uomo delinquente(Omul delincvent), publicata in 1876.3.Operele: . n anul 1864 a publicat un preludiu la lucrrile sale de mai trziu Geniu i nebunie (Genio i follia) n anul 1876, Lombroso devine profesor de medicin legal i antropologie la Universitatea din Torino. n acelai an, 1876, el public cea mai valoroas oper a sa Omul delincvent (LUomo delinquente). n anul 1880, asistat de discipolii si, Enrico Ferri i Raffaele Garofalo, Lombroso a fondat revista 137 Archivio di psihiatria, scienze penali e antropologia criminale.4.TEZE: Principalele idei ale lucrariiL'uomo delinquenteA. Crima in regnul vegetal si animalPentru a stabili originea crimei, incepe studiul embrionului, pornind de la plante, trecand apoi la animale si continuand cu omul primitiv, salbatic, apoi cu copilul, ajungand la omul civilizat din acei ani. Astfel, retine ca exista plante insectivore, carnivore.B. Crima la omul salbaticLa salbatici, uciderea batranilor sau a copiilor handicapati erau socotite lucruri normale. De asemenea, prostitutia la primitivi nu era o fapta imorala.C. Nebunia morala si crima la copiiLombrososustine ca germenii crimei se regasesc in primii ani de viata ai copilului.D. Inferioritatea criminalului fata de omul normalCriminalul mosteneste anormalitati biologice si, din acest motiv, este inferior biologic fata de omul onest.E. StigmateleStigmatele sunt anomalii caracteristice, distructive, ale criminalului si se clasifica in:-anatomice: asimetria craniului si a fetei, anormalitatea capacitatii craniene, lungimea si forma mainilor, fruntea ingusta etc.;-fiziologice: tatuajul, ca dovada a analgeziei, a insensibilitatii fizice, dar si morale;-psihologice: privesc inteligenta redusa, lenevia, viata desfranata, obscenitati, minciuna, pasiune pentru bauturi etc5.Merite: Unul din meritele sale const n orientarea cercetrii criminalitii spre criminalul viu, nu abstract, folosindu-se de procedee tiinifice i nu de generalizri abstracte. n una din lucrrile sale, Lombroso i arat atitudinea fa de criminalii nnscui: Voi nu suntei vinovai n infraciunea ce a-i svrit-o, dar nu suntem vinovai nici noi cei care v lipsim de libertate, pentru a ne proteja. Voi meritai comptimire i nu ur. Pe parcursul anilor s-a demonstrat c multe din particularitile atribuite criminalilor se ntlnesc, cu o frecven egal chiar i la oameni normali, neinfractori. Meritele lui Lombroso sunt enorme. Concepiile sale au nsemnat un progres pentru vremea sa. El a introdus cercetarea tiinific a fenomenului 3-C (crim, criminal, criminalitate); a pus bazele etiologiei, care a revenit, actualmente, sub forme noi; a ntreprins primele cercetri n domeniul morfologiei, patogeniei i pedagogiei crimei.6.Critici: Concepiile lui Lombroso au determinat replici severe, n special din partea lui Lacassagne, Manouvrier, Topinard i Gabriel Tarde. Aa, Tarde a observat unitatea trsturilor antropologice la criminalul nnscut cu trsturile antropologice ale femeii. Acest fapt, n viziunea lui Tarde, se afl n contrazicere cu concluziile lui Lombroso, deoarece femeile svresc crime mai rar ca brbaii. Lombroso a recunoscut parial acest fapt, concluzionnd c criminalitatea feminin i are specificul su. n anul 1889, la cel de al doilea Congres de antropologie criminal de la Paris, se declaneaz o adevrat cruciad mpotriva lui Lombroso, nvinuindu-l n aceea c stigmatele criminale au fost descoperite la mai puin de 50 din criminali (la 45% din ucigai, 33% - violatori i 24% - hoi).1 R.Garofalo a propus chiar formarea unei comisii din 7 antropologi care s reprezinte cele dou coli de criminologie clasic i pozitivist. Aceast comisie urma s realizeze un studiu comparativ a 100 de criminali nnscui, 100 de persoane cu nclinaii criminale i 100 de non-criminali. Dei propunerea lui Garofalo a fost acceptat, ea nu a fost realizat, deoarece s-a considerat c este imposibil s se evidenieze cu acuratee deosebirile i asemnrile ntre cele trei grupuri.2 Cei de l-au criticat pe Lombroso au subliniat lipsa de fundament tiinific a conceptelor utilizate, absurditatea unora din principalele teze, ca i erorile de ordin metodologic.

TEORIA ATAVISMULUI LUI LOMBROSO.Teoria atavismului evolutionist (teoria antropologiei criminale)Precursorii acestei teorii au fostDarwin, Compte, Morell, Lavater, Goli, Pritchardi alii.Ipoteza atavismului evoluionist a fost formulat de renumitul criminologCesare Lombrosso(medic legist, antropolog, psihiatru italian), n lucrarea sa celebr Z.'uomo delinquente",publicat n 1876.Potrivit acestei teorii (rezultat n urma unui studiu practic pe 5.907 delincveni), caracteristicile fizice ale individului sunt indicatorii de baz ai degenerrii i inadaptrii, caracterele omului primitiv putnd aprea la anumii indivizi sub form de stigmate anatomice" (malformaii craniene, asimetria feei, anomalii ale urechilor, buzelor, nasului, ochilor, minilor, picioarelor, prului, etc.)[1]. La aceste anomalii Lombrosso mai adaug i epilepsia precum i alte anomalii de natur psihologic sau fiziologic.Anomaliile sunt cele ce predispun indivizii pentru comiterea unor acte criminale. n opinia sa, Lombrosso consider c un criminal este nnscut, atunci cnd sunt ntrunite mai multe anomalii de natur atavic.Concepiile lui Lombrosso privind teoria criminalului nnscut au fost aprig criticate de ctre oamenii de tiin care l-au urmat n domeniu, pe motiv c nu au un fundament i rigoare tiinific.Sub influena criticilor aduse (de ctreGarofalo, Topinard, Lacassane, Tardei alii), la criminalul nnscut Lombroso a adugat alte dou categorii de criminali: criminalii nebuni (care devin criminali ca urmare a unor transformri din mintea lor) i criminoloizii (un grup de criminali obinuii, pasionali i alte tipuri). Astfel renumitul teoretician expune o alt tipologie a criminalului, care cuprinde, alturi de criminalul nnscut (care reprezint 35-40% din totalul criminalilor) i tipul de criminal pasional, epileptic, ocazional.Cu timpul, Lombroso include n categoria factorilor ce pot genera actul infracional, pe lng factorii biologici (stigmatul i inferioritatea biologic) pe care i consider fundamentali i ali factori externi.Pentru explicarea fenomenului criminogen, sunt luai n considerare factorii ce au contribuit la apariia comportamentului delincvent, precum i stabilirea rolului acestor factori, de cauz sau de condiie favorizant.Sunt autori care, n tratarea acestui subiect, indic urmtoarelecriteriice trebuie luate n considerare la identificarea factorilor contributivi:-factorii s se asocieze sau s se afle n conexiune cu delincventa;-factorii (cauza) s precead delincventa (efectul);-conexiunea dintre factori (cauz) i delincventa (efectul), s nu dispar dac intervin ali factori.Atunci cnd ntre factorii contributivi la delincvent (cauze) i delincvent (efect) se stabilete o conexiune, suntem n prezena unui raport de cauzalitate n criminologie.

STIGMATELE CRIMINALITATIIStigmatele sunt anomalii caracteristice, distructive, ale criminalului si se clasifica in:-anatomice: asimetria craniului si a fetei, anormalitatea capacitatii craniene, lungimea si forma mainilor, fruntea ingusta etc.;-fiziologice: tatuajul, ca dovada a analgeziei, a insensibilitatii fizice, dar si morale;-psihologice: privesc inteligenta redusa, lenevia, viata desfranata, obscenitati, minciuna, pasiune pentru bauturi etc

n opinia lui Lombroso (1918), criminalul nnscut prezint n proporie de 33% numeroasecaracteristici atavistice:

Craniul: volumul prea mic al craniului, scleroz cerebral, numeroase oase wormiene, orbite oblice;Faa: maxilare supradimensionate, pomei proemineni, asimetrie facial, urechi de dimensiuni mari, dentiie anormal, figur masculinizat la femei, mare acuratee vizual;Creier: anomalii ale fisurilor, greutate mic a creierului, hipertrofii ale cerebelului, modificri histologice ale cortexului;Corp: talpa piciorului prehensibil, hernie, liniile palmei simple;Pielea: riduri anormale, barb rar, pigment glbui al pielii, pr aspru;Anomalii motorii: stngaci sau ambidextrii, anormaliti ale reflexelor, agilitate ieit din comun;Anomalii senzoriale: obtuzitate a simului tactil, insensibilitate fa de durere, acuitate vizual ridicat, obtuzitate auditiv, gustativ i olfactiv;Anomalii psihice: inteligen limitat, lipsa sensibilitii morale, absena remucrilor, canibalism, ferocitate, lipsa autocontrolului, pederastie, onanism i obscenitate, credine religioase exagerate, vagabondaj, precocitate sexual, impulsivitate, laitate, lene, imprevizibilitate, pasiune pentru jocuri de noroc i alcool.

ENRICO FERRI1.eNRICO FERRI- (1856-1929) Este principalul adept si continuator al luiLombroso.A studiat mai intai in Franta, timp de un an, apoi a ajuns student al luiLombroso. A devenit om cu pregatire multilaterala, fiind jurist, sociolog, profesor universitar si avocat celebru2.opera: Dintre lucrarile sale cel mai importante, sunt:Teoria imputabilitatii si negarea liberului arbitru, Sociologia criminala, Homicidul.3.teze: Opera luiEnrico Ferripoate fi sintetizata in cateva idei:1.Multitudinea factorilor criminogeni, impartiti in:-Factori endogeni(antropologici);-Factori exogeni, in care include factori fizici (climatul, anotimpurile etc.) si factori de mediu social (familia, alcoolismul, organizarea sociala).2.Varietatea criminalilor, pe care ii imparte in cinci categorii: criminali de ocazie, din obisnuinta, innascuti, din pasiune, nebuni.3.Oscilatia criminalitatii: se inregistreaza cresteri, stagnari sau descresteri, ceea ce confirma o lege a saturatiei, care face ca criminalitatea sa nu poata depasi anumite limite.4.Varietatea infractiunilor. Infractiunile imbraca o paleta foarte larga, ceea ce impune si o varietate a pedepselor.5.Ideea de substitutive penale. Considera ca pedeapsa cu inchisoarea nu este eficienta si propune sa fie inlocuita cu aceea ce el numea substitutive penale cu caracter economic: libertatea comertului si a emigratiei, retributie corespunzatoare, conditii de locuit si de viata demne etc.

4.merite: Un alt mare merit al lui E.Ferri const n faptul c a dovedit i a impus teza necesitii clasificrii infractorilor. Spre deosebire de C.Lombroso, Ferri nu pune accentul principal pe stigmate, multe dintre care se ntlnesc la necriminali. TEZA CARACTERULUI COMPLEX AL CRIMEIE.Ferri, vorbind de originea i natura criminalitii, susine c ste vorba de un fenomen cu o natur complex crima este un fenomen complex biologic, fizic i social. Prin latura biologic nelegem o predispoziie determinat de constituia biologic i psihic a persoanei, avnd un rol primordial n comportamentul criminal, predispoziie denumit de Ferri nevroz criminal. Concluziile cu privire la influena factorilor fizici i sociali n geneza crimei se bazeaz pe studii ample ntreprinse de Ferri n Frana i Italia. Creterea i descreterea criminalitii depinde n primul rnd de factorii sociali, adic de acei factori care mai uor ca alii pot fi influenai i corectai la voina legislatorului.1CLASIFICAREA CRIMINALILORn concepia sa infractorii pot fi clasificai n cinci categorii: 1) Infractorii nebuni (alienai) care se disting de criminalii nnscui i de nebunii morali. Acestei categorii i aparin infractorii, care comit, de regul, crime odioase (spre exemplu, cele svrite de psihopatul sexual Jack spintectorul). 2) Infractorii din obinuin care sunt determinai la svrirea infraciunilor de imposibilitatea unei reintegrri dup o condamnare privativ de libertate. 3) Infractorii nnscui (instinctivi), fr sim moral, cinici, cruzi. Sunt oameni sau slbatici i brutali, sau vicleni i lenei, care nu fac nici o distincie ntre omor, furt, crim n general i ntr-o meserie ordinar, i caracterizeaz Ferri. Pentru aceast categorie de infractori pedeapsa, practic, nu are efect, cci ei consider nchisoarea ca un risc natural al profesiei lor, n nchisoare simindu-se ca un pictor n atelierul su. 4) Infractorii de pasiune (pasionali) , ce posed un sim moral slbit, comind fapte penale fr a reflecta, sub influena pasiunilor. Ei comit, practic, ntotdeauna crime contra personalitii. Fiind posesorii unui temperament sanguin sau nervos, posed o sensibilitate exagerat, comind crime mai ales n anii tinereii. 5) Infractorii de ocazie - relativ cinstii, nzestrai cu sim moral, dar mpini la svrirea crimei de tentaiile condiiilor fizice i ale mediului social. Deosebirea dintre infractorul de ocazie i celelalte categorii de infractori const n faptul c la primii predomin rezistena slbit la impulsurile exterioare. Ocazia (ntmplarea) face s se dezvolte tendinele criminale. Foarte interesant este studiul lui E.Ferri asupra criminalilor n art. Prima conferin n aceast materie a inut-o la Pisa, n anul 1892, unde trateaz criminalii n arta figurativ, pictur, sculptur, poezie, dram, roman etc. n arta figurativ, drept exemplu, Ferri surprinde unele linii caracteristice tipului criminal. Astfel, busturile lui Caligula i Nero, nfieaz stigmate criminale. n tragedia clasic greac domin omorul i incestul. Aceste crime le ntlnim n celebrele tragedii: Medea, Phedra, Oreste, ce au servit drept izvor de inspiraie pentru Euripide, Seneca, Ennius etcMeritul lui E.Ferri n progresul tiinei este enorm. El a observat c lupta mpotriva criminalitii nu se poate duce numai prin aplicarea pedepselor, fiind necesare i msuri economice: libertatea comerului i a migraiei, retribuirea corespunztoare a muncii, condiii de via i de trai demne; msuri politice: descentralizarea administrativ, liberti ceteneti, parlament democratic etc.; msuri sociale: libertatea cstoriei i obligativitatea cstoriei civile, admiterea divorului, perfecionarea msurilor de educare a copiilor.

LEGEA SATURATIEI LUI FERRI. O a doua tez a lui E.Ferri ar consta n aceea c, criminalitatea nu se repet n timp cu constan i regularitate, printr-o repetiie mecanic, de la an la an, ci printr-o oscilaie permanent, prin creteri sau descreteri determinate de cauze naturale, precum i a factorilor de mediu fizic i social, astfel dinamica criminalitii fiind supus unei legi a saturaiei. Aceast lege face ca infracionalitatea s nu poat depi anumite limite de saturaie. Unii autori2 consider c Ferri a reformat legea saturaiei mediului aparinnd lui Quetelet, elabornd legea suprasaturaiei, conform creia orice fenomen social anormal, ca rzboiul, revoluia, foametea etc., produce o cretere brusc a criminalitii. O dat cu epuizarea evenimentului n cauz, criminalitatea revine la limitele sale normale. n acest sens, Ferri face o analogie: Precum ntr-un volum de ap, la o temperatur dat, avem soluiunea unei cantiti fixe de substan chimic nici un atom n plus, sau n minus, tot astfel ntr-un mediu social, n condiii individuale i fizice determinate, avem executarea unui numr determinat de crime nici mai mult, nici mau puin.1 Aceasta ar nsemna c cifra criminalitii nu va fi egal de la an la an, ci va reprezenta o regularitate dinamic, iar nu una statistic

RAFFAELE GAROFALO1.Raffaele garofalo (1851-1934) a fost profesor universitar de drept penal la Facultatea de drept din Neapole i judector al Curii penale de apel. El a fost primul care a utilizat noiunea de criminologie, care ulterior a fost extins i generalizat, marcnd nceputurile criminologiei ca tiin separat.2.OPERE: Intre lucrarile sale, mentionam:Identificarea persoanelor acuzate de crima, precum siCriminologia(1885), care este prima lucrare cu acest titlu. Opera principal a lui R.Garofalo este Criminologia, publicat n anul 1885 la Torino i este prima lucrare de criminologie cu acest titlu. Lucrarea conine cteva capitole ce se refer la studiul delictului, studiul delincventului i studiul represiunii. n ncheiere, autorul red 44 de articole maxime pentru a servi la formarea unui cod penal internaional.3.TEZEGarofaloimparte delictele in doua grupe:-naturale, care incalca simtul moral al comunitatii umane si se pedepsesc din toate timpurile si in toate tarile;R.Garofalo divizeaz delictele naturale n dou categorii largi: - Actele ce violeaz sentimentul de mil sau de umanitate, incluznd atentatele asupra vieii i sntii persoanei, violarea libertii individuale, i chiar actele ce produc durere moral: calomnia, injuria, seducia etc. - Actele care constituie o ofens a sentimentelor: agresiunile contra proprietii (furtul, devastarea i nimicirea bunurilor, escrocheria etc.). Delictul natural este mai greu i mai important i prin originea sa social, i prin urmrile sale antisociale. La aceast categorie sunt incluse faptele care n toate timpurile i pe ntreg globul pmntesc au fost i sunt considerate drept crime i pedepsite. Astfel de fapte criminale ca omorul, violul, trdarea, vtmarea integritii corporale etc. sunt crime la orice popor i n orice ar. Aceast categorie de fapte este calificat drept crim, nu de legislator, ci de societate, legislatorul doar prelund-o i mbrcnd-o n haina legii. Delictul este acea fapt prin care se ncalc nu numai nite drepturi i obligaiuni, ci i nite sentimente de mil, de dreptate, respectiv simul moral al societii. Astfel, acest delict reprezint o violare a simului moral comun sau simului mijlociu al ntregii comuniti-juridice, se pedepsesc in mod variabil si diferit de la o tara la alta, fiind rezultatul incalcarii unor norme de conduita sociala conventionala. Delictul juridic sau legal nu are la baz lipsa de sim moral i se pedepsete n mod diferit de la o ar la alta, fiind rezultatul nclcrii unor norme de conduit social convenional. n afar de faptele care violeaz simul moral comun i care universal se pedepsesc, fiecare stat, dup obiceiurile, prejudecile, concepiile i necesitile sale particulare, trebuie s pedepseasc i alte fapte. Aceasta urmeaz ca o consecin fireasc a progresului, statele necesitnd a avea dou coduri: 1) codul delictelor naturale, care va fi identic la toate popoarele civilizate i 2) legile represive speciale ale fiecrui stat. Aceast difereniere este caracteristic progresului, aa precum legile civile i penale amestecate n codurile lui Manu i a lui Moise au fost apoi separate de legislatori. Deci, la fine va avea loc ntocmirea unui cod al delictelor naturale, care va fi acelai la toate naiunile civilizate i din care se vor distinge legile represive ale fiecrei naiuni.

Garofalose preocupa si de latura psihologica a crimei si chiar de o definitie psihologica a crimei.Criminalulesteun om care decade din specia umana in cea animala.Data fiind orientareasapolitica in calitate de membru al Partidului Socialist, a avut o viziune originala privind natura pedepsei. El spunea ca societateaesteca un organism viu, ca un corp natural, care trebuie sa-i elimine pe cei incapabili sa se adapteze.Mijloacele de eliminare erau de trei categorii:-totala: moartea;-partiala: inchisoarea pe timp limitat;-reparareafortatapentru cei care au comis crime in circumstante exceptionale.

ASPECTELE PSIHOLOGICE A TEORIEI LUI GAROFALODe la teza anomaliei psihice sau morale Garofalo deduce c, criminalii nu pot fi separai n dou clase distincte: - criminali anormali i - criminali normali. Ei (criminalii) pot fi clasai numai dup gradul mai mare sau mai mic al anomaliei lor. O alt tez a lui Garofalo, este c crima nu poate fi efectul exclusiv al circumstanelor exterioare, a factorilor externi. Pentru ca s se produc crima, influena acestor factori este n funciune de elementul anomaliei psihice. Factorii externi sunt doar bulionul n care microbul se poate dezvolta. ntr-un mediu diferit, el ar fi rmas n stare de criminal latent.2 Prezena anomaliei morale reprezint o predispoziie care duce la svrirea unui act criminal numai n prezena unor circumstane exterioare. De aceea, R.Garofalo a recunoscut influena pozitiv pe care o pot avea asupra comportamentului uman civilizaia, instruirea, educaia, religia, legile i starea material a indivizilor. R.Garofalo mai susine cteva teze: 1) anomalia moral (lipsa instinctelor morale) este condiia sine qua non a crimei; 2) imperfeciunea moral a criminalului este ntotdeauna o condiie necesar a crimei; 3) anomalia moral este starea psihologic, diferit de anumite boli i stri patologice.4.MERITE: Meritul lui const i n aceea c a anticipat multe idei care se studiaz de criminologia modern, precum sunt: substratul moral i social al crimei, originea social a acesteia, profilul moral i psihologic al criminalului i altele.

SCOALA SOCIOLOGICA A LUI EMILE DURKHEIM.(1858-1917)."REGULILE METODEI SOCIOLOGICE''(BUCURESTI 1974) . CRIMA-FENIMEN SOCIAL NORMAL. CONCEPTUL DE "ANOMIE"1. Emile Durkheim (1858-1907) mare sociolog, unul dintre fondatorii sociologiei, profesor la Universitatea Sorbona i fondator al publicaiilor periodice LAnnee sociologique.2. Principalele sale lucrri sunt: Diviziunea social a muncii (1863), Regulile metodei sociologice (1895), Suicidul (1897), Prohibirea incestului i originile sale (1897) etc.3.TEZE CHEIE:- caracterul social al crimei-crima este parte integranta a tuturor societatilor-faptele sociale se impart in normale si anormale-crima este un fenimen normal-numai socialul explica socialul deoarece societate e un fenomen autonom-dreptul este un lucru social-crima este nu doar necesara dar si utila-criminalitatea poate indeplini 2 functii:de promovare a schimbarilor si progresului; si functia de consolidare a raporturilor sociale-criminalitate e generata de structura sociala-izvorul tuturor relelor se afla in subordonarea individului fata de societate-in perioadele marilor framintari sociale au loc fenomene de dezorientare a individului,stare numita anomie sociala-anomia sociala e o stare obiectiva a mediului social caracterizata printr-o dereglare a normelor sociale

4.MERITE: Prin ideile desfurate de coala sociologic francez s-a instalat o nou platform conceptual n evoluia institutului criminologiei, care a oferit posibilitatea parvenirii novaiei la studierea i dezvoltarea criminalului ca individ, i crimei ca fenomen social. Este important s se stabileasc gradul de influen a societii mediului social nconjurtor asupra fenomenului n cauz.

ANOMIA SOCIALA LA DURKHEIMIN viziunea lui Durkheim prsoana poate fi fericita atunci cind nevoile ei corespund cu mijloacele sale, care ii permit sasi infaptuiasca dorintele sau nevoile.Astfel anomia reprezinta in conceptia lui Durkheim o stare obictiva a mediului social caracterizata printro dereglare a normelor sociale,datorita unor skimbari bruste-criza economice-ceea ce duce la o neconcordantsa intre nevoile individului si mijloacele disponibile pentru ale satisface.

SCOALA MEDIULUI SOCIAL.SCOALA LIONEZA.SCOALA SOCIOLOGICA FRANCEZA.A.LACASSAGNE(1843-1924). L.MANOUVRIER(1850-1922)O ampl activitate n dezvoltarea materiei criminologiei, pe lng totalitatea direciilor deja cunoscute, s-a evideniat n ultimele decenii ale secolului XIX n Frana. Un grup de oameni de tiin criminologi, au dezvoltat opinii radical opuse acelora ale reprezentanilor i teoriilor expuse anterior. Anume ideile i lucrrile lor au alctuit una dintre cele mai importante coli ale criminologiei cunoscut ca coal sociologic francez sau coal lionez. Afirmaia de baz a adepilor acestei coli era c factorul prim, chiar determinant sau poate cel mai important, ce genereaz, exprim fenomenul criminal (raportul subiect-aciune) l constituie mediul exterior-social, de baz fiind factorul economic. Ca reprezentani de baz ai noii coli figureaz medicul legist Alexandru Lacassagne, antropologul Leonse Manouvrier, juristul filosof i sociolog Gabriel Tarde.

1. Alexandru Lacassagne (1843-1924) Anume lui Lacassagne i datoreaz denumirea coala lionez (dup denumirea localitii n care a trit i a activat). Fiind ntemeietor i fondator al ideii, el susinea c individul criminal nu se nate criminal, dup cum afirmau reprezentanii colii pozitiviste italiene sub conducerea lui Lombroso. Afirmaia colii sociologice franceze se baza pe ideea c criminalul este un produs al mediului social n care triete, produs al condiiilor necorespunztoare ale vieii sale economice. Mediul condiiilor sociale presupune condiii proaste de locuit n care se gsesc clasele inferioare (de jos). Dup prerea sa, anume aceste condiii ale mizeriei contribuie la producerea diferitor anomalii fizice i psihice semnalate de Lombroso n teoria sa. De asemenea s-a subliniat c este necesar de studiat aspectul raporturilor existente ntre infracionalitatea din societate i relaiile economice, rzboaie, alcoolism, obiceiuri, educaie i altele. Concepia criminologic a lui Lacassagne a fost ilustrat prin aforismele sale, devenite ulterior cunoscute i chiar celebre: - mediul social este bulionul de cultur al criminalitii, n timp ce criminalul este microbul, element, care prin sine nsui, nainte de a gsi bulionul care s-l fac s fermenteze i s profilereze, nu are nici o importan; - fiecare societate i are doar criminalii pe care i merit. Mediului social nu i se atribuie rolul exclusiv, ci doar iniial, indispensabil i nu preponderent. Este recunoscut de asemenea c, n aceast privin, au un oarecare rol i factorii individuali psihologici. Anume aici este o precizare, c n situaia cnd factorii individuali psihologici sunt prepondereni, ne aflm nu n faa unui criminal, ci a unui alienat, a unui bolnav, a unui nebun. coala a ntocmit un calendar al crimelor, bazndu-se pe teoria c asupra criminalitii influeneaz factorul fizic, mediul climateric i natural. Se susinea c numrul crimelor mpotriva proprietii crete iarna i scade vara, n timp ce numrul crimelor mpotriva persoanelor crete o dat cu creterea temperaturii, atingnd cel mai nalt nivel n timpul verii. Acest calendar ilustra grafic nu numai situaia criminogen i a criminalitii, ci i modul exprimrii lor coraportat la lunile anului.

Leonse Manouvrier (1850-1922) Antropolog de profesie, Manouvrier a fost unul dintre cei mai nverunai adversari ai concepiilor i teoriilor exprimate de Cesare Lombroso i dimpotriv, unul dintre cei mai frecveni susintori ai colii sociologice franceze ntemeiate i concepute de Alexandru Lacassagne. Conform opiniilor sale, crima este materie sociologic, iar criminalul un produs sociologic. Esena concepiilor sale asupra cauzelor fenomenului infracional este sugestiv exprimat n aforismul: -omul este instrumentul muzical la care cnt mediul social. Prin alte cuvinte, Manouvrier confirm prin ideile sale concepia exprimat de Lacassagne. Concepia sa privitoare la coninutul categoriei de mediu social (el i atribuie un rol mai important dect Lacassagne) nu este ntru totul exact i suficient deoarece: - se consider c prin mediul social se nelege tot aceea ce omul vede, aude i nva; - nu explic, n fond, n ce const de fapt rolul factorilor economici, a cror importan n producerea criminalitii o afirm i o subliniaz. De asemenea contesteaz teoria existenei unui tip criminal aparte, fiind de prerea c, n realitate, anatomia i psihologia antropologia nu pot explica nici comportamentul individual criminal i nici pe cel al celui onest, ntruct acetia sunt, din punct de vedere antropologic, identici. Fcnd o referin la teza lombrosian privind caracterul atavic al crimei, susine c recurgerea la noiunea impuntoare a cuvntului atavism nu este altceva dect un refugiu, care nu aduce nici o contribuie la explicaia tiinific a comportamentului criminal.

SCOALA INTERPSIHOLOGICA.GABRIEL TARD(1843-1904) "LEGILE IMITATIEI" iNFRACTORUL- PARAZIT SOCIAL.

coala interpsihologic, reprezentat de Gabriel Tarde (1843-1904), asociat i prieten al lui Lacassagne, face din sociologie o interpsihologie, socialul fiind guvernat de relaTiile psihologice dintre indivizi, bazate pe legea imitaTiei. Angajarea individului n svrirea faptelor infracTionale nu s-ar datora unor pulsiuni organice, ci influenTelor psihosociale pe care le preia prin imitaTie. ImitaTia ar constitui, deci, principala cauz a criminalitTii. Tarde a studiat relaTia dintre criminalitate i profesia exercitat, evidenTiind existenTa unor infractori de profesie care se caracterizeaz prin limbaj (argou), semne de recunoatere (tatuaje), i reguli de asociere (grupuri de rufctori). Tarde refuz s considere crima ca pe un fenomen normal al vieTii sociale. Spre deosebire de Durkheim, el consider infractorul ca fiind un parazit social. Valoarea acestei orientri const n replica pe care a dat-o concepTiilor bio-antropologice, deschiznd noi perspective n faTa cercetrii tiinTifice a cauzelor criminalitTii, fructificate mai ales de sociologii i criminologii nord-americani.

Printre cele mai importante lucrri ale sale sunt: - Criminalitatea comparat, 1886; - Filosofia penal, 1890; - Legile imitaiei, 1890; - Transformrile dreptului, 1893 De asemenea, fiind un adversar al teoriei promovate de Lombroso, datorit concepiilor sale filosofice i juridice n general, Tarde se plaseaz net pe poziia orientrii sociologice. Privitor la evoluia i geneza fenomenului criminal, a formulat unele idei ce l evideniaz i n rndurile criminologilor de orientare sociologic la general, ca: - nu exist un tip criminal anatomic, nnscut, conform susinerilor lui Lombroso, ci un tip criminal profesional sau social; cu alte cuvinte, crima se nva n societate, ca orice alt profesie; - mecanismul psihologic principal care contribuie la evoluia i nsuirea comportamentului criminal este imitaia (ori conform lui Tarde contaminarea). El susine ideea existenei unei adevrate legi universale a imitaiei (toat activitatea, comportarea este doar o imitaie). Se pronun c influena comportamentului unor indivizi asupra comportamentului altor indivizi este ca i exprimarea modei.Spre deosebire de Durkheim, Tarde consider infractorul ca fiind unparazit social, refuznd s considere crima cape unfenomen normal al vieii sociale Tarde este adeptul psihologismului sociologic i respectiv al ideii c socialul este un fenomen de interrelaii de nivel psihologic ntre indivizi, coordonate de legile imitaiei, ale opoziiei i adaptrii, n cadrul unui sistem de echilibru dinamic, al unui sistem aflat n continu schimbare i transformare. Legea imitaiei acioneaz, ca regul, de sus n jos adic dinspre clasele avute spre clasele srace, dinspre individul cult spre cel ignorat, dinspre stpn spre servitor, fr a fi excluse n cazuri rare i cu efecte mult mai reduse n situaiile inverse. Aceast teorie ns nu ntrunete o atare explicaie, de ce un individ imit comportamentul unui individ anume i nu pe al altuia. n concluzie, postulatele lui G.Tarde invoc criminalitatea ca un fenomen social, dispunnd de cauze preponderent sociale ca: mizeria, incultura, influena negativ a mediului social nconjurtor i altele. Contribuia lui G.Tarde n domeniul criminologiei este examinat n special prin opoziie cu cea a lui Durkheim. Poziia diferit pe care cei doi oameni de tiin francezi o adopt cu privire la obiectul sociologiei, la metoda de cercetare, la limitele ntre sociologie i psihologie social, la ceea ce este normal i ceea ce este patologic se reflect i n concepia lor cu privire la fenomenul criminalitii i la cauzele infraciunii ca act individual.

SCOALA CARTOGRAFICA(GEOGRAFICA).Adolphe Quetelet(1796-1874). Andre Michel Guerry(1802-1866). Constanta criminalitatii. Legea termica. Zone criminogene. Harta criminalitatii.

La general, denumirea colii i-a fost acordat pentru c adepii ei evideniau rolul factorilor de mediu i geografici asupra comportamentului criminal, rolul aa-ziselor hri ale criminalitii. Deci, crimele, n acest context, depind de: clim, temperatur, altitudine, latitudine, erupii solare etc. Cu aceast denumire coala cartografic sau geografic, nu sunt de acord unii criminologi, considernd c denumirea este prea restrns, adepii colii studiind nu numai dependena geografic a criminalitii.1 Totui, ei au fost acei care au acreditat termenii utilizai destul de frecvent n epoca contemporan ca factor geografic, geografia crimei, zona criminogen i hart a criminalitii. n anul 1827 A.M.Guerry, ministru al justiiei a publicat n Frana primul anuar statistico-penal. El a stabilit unele legiti ale rspndirii infraciunilor pe categorii de vrst (25-30 ani). Guerry a descoperit un paradox: n cele mai srace departamente ale Franei nivelul criminalitii era cel mai sczut. Aa, el a fcut concluzia c ntre srcie i criminalitate nu exist nici o legtur. n acelai timp Guerry a stabilit i accentuat legtura colosal ntre criminalitate i lipsa de educaie.

n principala sa lucrare: Eseu asupra statisticii morale n Frana, aprut n 1833, A.M.Guerry a cercetat legtura ntre anotimpuri i criminalitate, prin metoda geografic i a considerat c exist anumite corelaii ntre harta criminalitii i unele variabile de ordin economic, social sau cultural.

Quetelet a studiat statisticile franceze din anii 1826-1830 subliniind constanTa criminalitTii n perioada respectiv. De asemenea, el a sesizat faptul c infracTiunile contra persoanei predomin n timpul sezonului cald, n regiunile din sudul FranTei, n timp ce infracTiunile contra proprietTii sunt comise mai ales n regiunile din nord, n timpul sezonului rece. Pe aceast baz, autorul a formulat legea termic a criminalitTii, relevat i de Guerry. Quetelet considera c omul este un produs al mediului fizic i social, iar fiecare infraciune este pregtit de nsui societate, criminalul fiind doar instrumentul de executare.Quetelet a fost unul dintre primii specialiti n tiinTe sociale care a utilizat metode statistice i matematice pentru a analiza influenTa factorilor sociali i individuali n etiologia crimei. Unele din rezultatele cercetrilor sale se impun a fi menTionate: - vrsta este considerat de autor c ar avea cea mai mare influenT n comiterea crimei. Criminalitatea s-ar afla n relaTie direct proporTional cu "forTa fizic i cu pasiunea indivizilor". De asemenea, vrsta influenTeaz tipul infracTiunii comise (fapte svrite cu violenT contra persoanei, n tinereTe i contra proprietTii o dat cu naintarea n vrst); - sexul influenTeaz disponibilitatea de a comite infracTiuni, brbaTii venind mult mai frecvent n conflict cu legea, ct i tipul de delict, femeile prefernd infracTiunile contra proprietTii; - anotimpul determin, la rndul lui, un impact important asupra criminalitTii. Vara se comite un numr mai mare de infracTiuni contra persoanei, iar iarna predomin cele contra proprietTii; - climatul sudic stimuleaz svrirea infracTiunilor contra persoanei, iar cel nordic delictele contra proprietTii; - eterogenitatea social determinat de imigrare, poate conduce la discriminare, inegalitate social i violenT; - profesia are un anumit impact asupra tipului de delict comis, n sensul c persoanele instruite se implic n fapte infracTionale care presupun un anumit rafinament i pregtire intelectual; - srcia - omul nu svrete infracTiuni datorit strii de srcie, ci ca o consecinT a trecerii rapide de la o stare de relativ confort, la una de mizerie; - alcoolismul influenTeaz svrirea infracTiunilor cu violenT, astfel nct, n perioada analizat de autor, din 1129 omucideri, 446 au fost comise sub influenTa alcoolului. Quetelet a exprimat ndoieli asupra faptului c datele statistice ar corespunde realitTii. Cu toate acestea, el a considerat c exist o rat constant a cifrei negre a criminalitTii, ceea ce ar conduce la o anumit acurateTe a analizei globale.

Principalele teze ale colii cartografice converg spre ideea de baz c criminalitatea este n esen un fenomen social, natural, care se repet de la an la an, cu aceeai regularitate i constan, ceea ce permite previzibilitatea producerii sale n viitor. Datorit acestei legi legea dezvoltrii cu constan i regularitate a criminalitii se poate aprecia cte crime vor fi comise n viitor. La aceast lege s-a ajuns n special pe baza datelor statistice

Cercetrile lui Quetelet au artat c crimele nu sunt o sum mecanic a unor aciuni independente. Acolo, unde la prima vedere totul depinde de decizia unui singur om, apar nite fore necunoscute. Doar n unul i acelai stat, anual se svrete aceeai cantitate de omucideri, i nu de zeci de ori mai mult sau mai puin ca n aceeai perioad a anului trecut. n asemenea mod s-a observat c numrul atentatelor asupra personalitii se poate schimba anual doar pn la 4%, iar variaiile infraciunilor contra proprietii nu depesc 2%. Aceste cercetri au demonstrat c exist o lege, conform creia variaia criminalitii nu poate depi 10% din volumul total.1 Din aceste cercetri reiese lipsa sorilor de izbnd n lupta cu criminalitatea a unor politicieni, ce i-au pus scopul (n special n cadrul alegerilor!) de a stopa criminalitatea n termene reduse.

teoria factorilor. Ca factori criminogeni, dup prerea lui Quetelet, sunt micromediul social n care omul triete; relaiile familiale; religia n care omul este crescut i educat; statutul social cu obligaiunile sale etc. Chiar i unele mici schimbri atmosferice au importan: cteva grade de altitudine pot schimba temperamentul persoanei; creterea temperaturii poate duce la o explozie de violen2 coala cartografic, cu toate c s-a angajat ntr-o abordare unilateral a criminalitii, a pus n eviden factori cu caracter social sau de mediu ce nu mai fuseser valorificai pn atunci, cu att mai mult c autorii ei nu au avut la dispoziie nici mijloacele tiinifice adecvate de cercetare i nici un aparat documentar suficient de vast. Aceast coal are un merit colosal, fiindc este prima care a sesizat legturile ce exist ntre criminalitate i fenomenele din mediul social i natural. Adepii colii au observat i argumentat caracterul repetabil al criminalitii, subliniind necesitatea lurii unor msuri cu caracter penal i social de combatere a criminalitii.CURENTUL PSIHOLOGIC CLASIC. ASOCIATIONISMUL. PROCESUL DE ASOCIERE.BEHAVIORISMUL. TEORIA COMPORTAMENTELOR. GESTAUTISMUL.Curentul psihologic.Primele ncercri de a izola aspectele psihologice ale comportamentului delincvent coincid cu elaborarea conceptului de alienare mintal. S-a susinut c criminalii ar avea anumite deficiene ale sentimentelor morale, deficiene care se considerau a fi motenite. Anume aceast concepie face trecerea de la orientarea biologic la orientarea psihologic. Conform orientrii psihologice crima deriv din anomalii sau anormaliti psihice, susinnd concepia patologic a crimei. Astfel, crima este un fenomen patologic, produs de nevroze sau de isterie, precum i de dezechilibru psiho-patologic sau idioie. 2 Toate opiniile curentului psihologic se rezum la concepia patologic a crimei, dnd acesteia explicaie patologic, iar din acest motiv sunt numite i teorii patologice. Aceste anomalii tulbur echilibrul psihic i mintal al individului, dar nu-l distrug, adic nu provoac nebunie. Aa c, criminalul nu este un nebun, un alienat, ci un dezechilibrat, neurastenic, nevropat, maniac, isteric, epileptic, degenerat, nebun moral, imbecil.3 Aceste anomalii reduc posibilitatea prevederii, perceptibilitii, aprecierii consecinelor faptei sale. Aceste trsturi fiind fore care reguleaz, selecioneaz i proporioneaz actele omului. Individul la care aceste fore lipsesc, nu are busol, nici trie i libertate n hotrrile i aciunile sale. Problema imputabilitii i responsabilitii la aceti indivizi, care, dup prerea unor penaliti (Prins), se gsesc n zona intermediar zona ntre indivizii normali i indivizii complet anormali este foarte dificil, att din punctul de vedere al diagnosticului, ct i al tratamentului. Unii autori caut n patologie soluionarea problemei etiologiei criminale. Ei consider crima ca un fenomen patologic determinat ca atare, fie ca o nevroz special, fie ca o nebunie moral, fie ca o manifestaie de slbire a spiritului, de idioie sau de imbecilitate.. Deci, orientarea psihologic i psihiatric consider c geneza crimei i a actului criminal rezid ntr-o serie de dezechilibre, anomalii i deficiene cu caracter psihofiziologic, care apar i se transmit, de cele mai multe ori, pe cale ereditar. Aceast orientare completeaz punctul de vedere lombrosian, opernd o clasificare tipologic a infractorului, bazat pe criterii de natur psihologic. n consens cu acest punct de vedere, criminalul este un degenerat psihic i moral, caracterizat prin debilitate mintal i care este incapabil s discearn coninutul faptelor sale sau s neleag, n mod adecvat coninutul i sensul normativ al prescripiilor juridice. Att prin comportamentul su acional, ct i prin comportamentul su afectiv el se dovedete a fi un handicapat psihic, lipsit de responsabilitate i de sentimentul justiiei sociale.a) Asociaionismul este un curent psihologic de orientare materialist-mecanicist rspndit n Europa ntre sec. XVIII-XIX. Conform acestei teorii mecanismul fundamental al formrii nsuirilor i proceselor psihice umane l reprezint procesul de asociere, susinnd c fiecare proces psihic, fiecare nsuire este rezultatul unui lan sau compoziii asociative, formate n contiina individului normal sau criminal, independent de voina acestuia. De exemplu, din asocierea senzaiilor, percepiilor, din asocierea reprezentrilor rezult prejudecile .a. Pentru prima dat legile primare ale asociaiilor de idei au fost formulate de Aristotel, i anume: continuitatea, similitudinea i contrastul (opoziia). Prin utilizarea acestor asociaii de idei se ajunge la analiza amintirilor unui individ prin referire la fapte sau mprejurri care se raporteaz la amintiri prin starea de vecintate, similitudine ori contrast. Plecnd de la aceea c rolul principal al mecanismelor asociative l joac fenomenele psihice, s-a ajuns la concluzia c prin transmiterea pe cale verbal a unor idei asociative i prin provocarea pe aceast cale a unor discuii libere bazate pe asociaii libere de idei s-ar putea ajunge la descoperirea dintr-o mulime de bnuii a persoanei care a svrit crima i care, pe aceast cale, va ajunge s-i recunoasc fapta. Aceste idei asociative se pot manifesta, de pild prin pronunarea unor cuvinte sau expresii asociate cu svrirea unui delict.Tehnica lansrii de idei asociative i de purtare a unor discuii libere pe baza acestora, constituie unul din procedeelecheie ale metodei freudiene. Aceast teorie este n mare parte netiinific, fiindc reduce explicaia comportamentului criminal doar la asociaiile de idei, ceea ce este normal, dar absolut incomplet. n fine, asociaionismul anume din aceast privin i este cunoscut i sub denumirea de atomism psihologic. Eliminnd din cauzalitatea comportamentului criminal exact elementele de profunzime i esen ale profesionalismului infractorului, concepia asociaionist nu a fost n msur s serveasc la cunoaterea criminalitii i s ofere tehnici i metode de lupt mpotriva acesteia. Dar ea a furnizat un procedeu de descoperire i identificare prin tehnica lansrii de idei asociative. Cu toate c acest procedeu are o valoare relativ, el este, practic, unicul destinat purtrii unor discuii cu folosirea cuvintelor sau expresiilor asociate cu svrirea delictului.

b) Behaviorismul este un curent psihologic american aprut la nceputul sec. XX. Denumirea curentului provine de la cuvntul englez behaviour, care nseamn comportament. De aici, behaviorismul mai poart denumirea de teoria comportamentelor. Acest curent american a pus la baza studierii comportamentului uman relaia dintre stimul-rspuns. Potrivit acestei concepii, pentru a analiza procesele psihice, trebuie s pornim, n exclusivitate, de la date obiective, respectiv de la reaciile glandulare, viscerale, musculare sau laringale ale individului, la stimulii exteriori.1 Behaviorismul consider c pentru cunoaterea, nelegerea i prevederea comportamentului uman este suficient studierea relaiei dintre stimul i rspuns, fr a mai fi nevoie pentru aplicrile la contiina individului. Dar adepii acestei teorii nu in seama de faptul c n realitate acelai stimul exterior poate produce efecte diferite sau c stimuli diferii pot produce acelai efect. Behaviorismul a fost puternic influenat de neurofiziologie, aprnd ca o reacie mpotriva introspecionismului, metod de baz a psihologiei structuraliste, ce ncearc explicarea mecanismelor i proceselor psihice prin intermediul autoobservrii sau a observrii n interior (introspecia). n consecin, aceast orientare este considerat de marea majoritate a autorilor ca fiind netiinific i unilateral, ntruct nu sesizeaz cauzele reale ale fenomenului criminalitii, ncercnd fr succes s readuc i s explice aspectele de comportament. Anume din aceste consideraii aceast orientare mai este cunoscut i sub denumirea de psihologie fr contiin sau psihologia obiectiv

c) Gestaltismul este un curent ce a aprut n Europa Occidental la nceputul sec XX. Denumirea lui provine de la cuvntul german gestalt cu sens de structur, form, gen sau configuraie. De aceea, curentul mai este denumit i structuralism, configuraionism, psihologia formei sau formalism. Gestaltismul este un curent psihologic ntemeiat pe concepia filosofic structuralist sistemic i a aprut ca o reacie att fa de asociaionism ct i fa de behaviorism. Potrivit acestei concepii orice proces psihic este o structur sau o configuraie integral i nsui psihicul uman n ansamblu este o configuraie. Acesta din urm se caracterizeaz printr-o existen de sine stttoare, aprioric, cu tendina de a subordona i integra fenomenele psihice, n aa mod nct comportamentul uman i capt expresia adevrat doar neles n ansamblul su. n asemenea mod se evideniaz cteva caracteristici eseniale ale structurilor i configuraiilor psihice: 1) ntregul nu reprezint o sum aritmetic a elementelor componente; 2) elementele componente pot fi recunoscute chiar i atunci cnd se vor reduce la numr; 3) aceste elemente au posibilitatea s fie recunoscute i n situaia n care ele s-ar transforma, cu condiia ca raporturile iniiale dintre ele s rmn aceleai. Aplicat iniial la studiul percepiilor1 metoda structuralist s-a extins treptat la studiul intelectului, inteligenei, voinei i a ntregului comportament. n concluzie, aceast orientare criminologic face ca psihicul uman s nu poat fi disociat n elementele lui componente i, de aceea este declarat ca unilateral, pentru c absolutizeaz rolul sintezei n detrimentul analizei n explicarea comportamentului criminal.

FREUDISMUL, Viata si opeta lui Sigmund Freud(1856-1939). Strucutura psihicului uman in conc


Recommended