+ All Categories
Home > Documents > Sociologia Religiei

Sociologia Religiei

Date post: 18-Jul-2015
Category:
Upload: bengea-cristina
View: 1,767 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 44

Transcript

UNIVERSITATEA Bucureti Facultatea de Teologie Ortodox Patriarhul Justinian Catedra de Sistematic

DISCIPLINA:

Sociologia Religiei- suport de curs, varianta de lucru

Atenie ! :suport de curs, orientativ, pentru uzul studentilor; se va completa cu lectura bibliografica recomandata;

SCOPUL CURSULUI:

Asimilarea, aspectelor teoretice si practice de sociologia religiei pentru a putea analiza si cunoate modul de manifestare a religiozitii in societatea contemporana romneasca si europeana si a relaiilor dintre comunitile sau reprezentanii vieii religioase si societate, n vederea nelegerii situaiei actuale a Cretinismului si a altor religii att pe plan european cat si internaional; formarea unei atitudini corecte si responsabile fata de pluralismul religios si fata de valorile fundamentale ale democraiei si drepturilor omului.

Anul universitar 2009 - 2010- Bucureti -

1

STRUCTURA CURSULUI - Semestrul al II - lea: a. Elemente de istorie si teorie a Sociologiei Religiei b. Religia ca fenomen social A. Elemente de istorie si teorie a Sociologiei Religiei

1. Sociologie generala si Sociologii de ramura; sociologia religiei 2. Relaia sociologiei cu alte tiine socio umane: Teologia /antropologia / tiinele economice/ politice 3. Primele preocupri concrete pentru studiul i nelegerea societii; fondatorii sociologiei si contribuia lor la dezvoltarea4. metodei de cercetare sociologica si a temelor de analiza a fenomenului religios Emile Durkheim si Sociologia Religiei in Frana Contribuia scrierilor lui E. Durkheim la nelegerea i dezvoltarea societii Sociologia; Regulile metodei sociologie 1895. Formele elementare ale vieii religioase - 1912. Max Weber ; Cercetri de sociologia religiei si economie Etica protestanta si spiritul capitalismului (1904-1905) Studii de sociologie si sociologia religiei in Romnia; Dumitru Draghicescu studiile de psihosociologie romneasca; Dimitrie Gusti monografia. B. Religia ca fenomen social; diversificare, pluralizare si pluralism religios in Romnia 1. 2. 3. 4. Viata religioasa din Romnia in perioada comunista; Limitele libertii religioase in perioada comunista; Mutaiile religiosului n societatea contemporan Globalizare - glocalizare i mondializare Sectele si noile micri religioase n contextul fenomenului de secularizare Integrarea europeana Aspecte juridice privind libertatea religioasa in legislaia din Romnia si in tratatele U.E. (Carta europeana, Tratatul constituional, Tratatul de la Lisabona-2007). ******************* Bibliografie ***SECRETARIATUL de Stat pentru Culte, Viaa religioas din Romnia, Bucureti, Paideia, 1999; ed a II-a, Bucureti, Bizantina, 2005; ed a III-a, Buzu, Tipogrup Press, 2008. ***SECRETARIATUL de Stat pentru Culte, Libertatea religioasa in context romanesc si european, Bucureti, Bizantina, 2005. AGABRIAN, Mircea, Sociologie Generala, Institutul european, Bucuresti, 2003. BOROWIK, Irena, Grzegorz BABISKI (ed.) New Religious Phenomenona in Central and Eastern Europe. Krakw (Polonia), 1997. BOUDON, Raymond (coord.), Tratat de sociologie, Bucureti, Humanitas, 1997. CIPRIANI, Roberto, Manuel de sociologie de la religion, Paris, l`Harmattan, 2004. CUCIUC, C.; GHEORGHE, Manuela, Religia n legislaia din Romnia, Bucureti, 2001. CUCIUC, Constantin, Religii care au fost interzise n Romnia, Bucureti, Gnosis, 2001. CUCIUC, Constantin, Religii noi n Romnia, Bucureti, Gnosis, 1996. CUCIUC, Constantin, Sociologia religiilor, Ed. Fundaiei Romnia de mine, Bucureti, 2003 CUCULEA, Daniel Gabriel, Libertatea religioas n Romnia, Bucureti, 1999. DURKHEIM, Emile, Sociologia, regulile metodei sociologice, Bucuresti, Antet, 2005. DURKHEIM, Emile, Formele elementare ale vieii religioase, Iai, Polirom, 1995. GHEORGHE, Manuela, Religie si schimbare sociala in Romnia, ed. Axis, Iai, 2004. GROSU, Dr Nicolae, Esenele sociologiei, Bucureti, Militar, 1997. GIDDENS, Anthony, Sociologie, Bucuresti, ed. Bic All, 2001. GUSTI, D.; STAHL, H., Sociologie romneasca monografia, teorie si metoda, Paideia, Bucuresti, 1999. TNASE, Laureniu D., Pluralite religieuse et societe en Roumanie, Peter Lang, Bern, 2008. TNASE, Laureniu D., Evoluia societii contemporane din perspectiva vieii religioase: globalizare, secularizare, pluralizare, NMR, in Anuarul FTO Universitatea Bucureti, ed. Univ. Bucureti, Bucureti, 2006, pp.525-534. VOICU, Malina, Romania religioasa, Institutul European, Iasi, 2007. WEBER, Max, Sociologia religiei, ed. Teora, Universitas- colectia Logos, Bucuresti, 1999 WEBER , Max, Etica protestanta si spiritul capitalismului, ed Incitatus, Bucuresti, 2003. *******************

5. 6. 7. 8.

5.6. 7.

2

Noiuni Generale de Sociologientrebrile Sociologiei Care este obiectul cercetrilor sociologice? Wright Mills (1916 - 1962), preciza ca analitii clasici ai vieii sociale au ncercat s rspund, in general, la trei grupe de ntrebri, i anume: Cum definim structura societii in care traim? Cum difer societatea n care trim de alte ornduiri sociale? Care este, n interiorul societii, semnificaia fiecrei trsturi particulare pentru continuitatea ei i pentru transformarea ei? ( Mills, 1959/1975, 35). Dac prima intrebare se refera la structura social, a doua intrebare are n vedere schimbarea social, iar cea dea treia se concentreaz asupra studiului personalitii i a raporturilor individ societate. ntrebrile pe care i le-au pus i continu s i le pun analitii sociali i frmnt i pe oamenii obinuii, fr a avea o imaginaie sociologic educat, sistematic. Cine s-a ntrebat n decembrie 1989 ce societate vom edifica? Cine poate s rspund azi la ntrebarea: Prin ce se difereniaz noua societate de cea care ne-am desprit? Cum influeneaz economia de pia asigurarea drepturilor omului i un trai decent pentru fiecare? Oamenii se ntreab: de ce a crescut exploziv infracionalitatea? De ce au sczut producia i nivelul de trai? Care sunt cauzele extinderii ca o plag a corupiei? Ce fel de oameni sunt cei care i-au schimbat instantaneu convingerile politice declarate? Prin ce se caracterizeaz ntreprinztorul ca tip uman impus de societatea n tranzacia de la totalitarism la democraie? Cum se exercit justiia social n perioada de tranziie post-comunist? Cum se raporteaz Biserica Ortodox la toate schimbrile si mutaiile pe care le triete societatea contemporan att cea romaneasca dar i cea european? Petru a putea da rspuns la toate aceste ntrebri facem apel la studiile si analizele sociologice. Intr-o scurta definiie putem afirma c sociologia reprezint studiul structurilor i comportamentelor sociale. n cercetarea sociologic adesea sunt abordate teme cum ar fi structurarea pe clase a societilor moderne, familia, infracionalitatea, religia, etc. Cnd vorbim despre sociologie nelegem ca este o tiin care are metode i mijloace specifice de investigare a fenomenelor sociale, mijloace verificabile empiric. Necesitatea cunoaterii tiinifice a fenomenelor i proceselor sociale. Pe baza observaiei obiective, utilizndu-se metode adecvate, pot fi obinute enunuri empirice cu valoare de adevr. Nu ntotdeauna ceea ce vedem exprima realitatea. ntlnim in filozofia engleza a sec. al XVI-lea urmtorul exemplu:Schilodul care chiopt pe un drum bun poate ntrece trpaul care alearg pe un drum greit. Mai mult, cu ct trpaul care a greit drumul alearg mai repede, cu att schilodul l las mai n urm.

De-a lungul istoriei s-au impus mai multe modaliti de prezentare a adevrului despre realitate (Walter Wallace - 1971). Putem identifica patru astfel de modaliti.1. Modul autoritarian s-a afirmat n antichitate, dar continua si in prezent. Preoi, regi, preedini sau savani se consider c ar avea atributul natural sau supranatural de a produce adevrul. Deci adevrul era garantat de calitile de excepie ale productorului enunurilor. Modul autoritarian se ntlnete azi ca apel la argumentul autoritii. Foarte apropiat de modul autoritarian prin mecanismul de producere a adevrului este modul mistic, n care starea de tran confer profeilor, prezictorilor, marilor mistici calitatea cunoaterii adevrate. Modul logico-raional se centreaz pe logica formal. Se face apel la primele principii i prin deducie se stabilete adevrul. Principala grij const n rigoarea judecii logice, fr a se urmri corespondena cu realitatea. Este specific filozofilor si teologilor. n fine, modul tiinific de determinare a adevrului mbin preocuparea pentru aplicarea corect a metodei de cunoatere cu observaia riguroas a fenomenelor. Metoda tiinific asigur de-subiectivizarea cunoaterii, oferindune empiric o imagine despre lumea nconjurtoare aa cum este ea n realitate, i nu aa cum i apare unui individ la nivelul simului comun. Modul tiinific reprezint astzi principala cale de cunoatere a comportamentelor individuale i de grup, a faptelor, a fenomenelor i proceselor sociale.

2.

3.4.

Definirea etimologica a termenului de sociologie Termenul creat prin juxtapunerea conceptelor de societate i logos a dat natere unei noi discipline de studiu numit sociologie.Etimologic, denumirea domeniului de studiu al sociologiei provine de la cuvntul latinesc socius, -ia, -ium = tovar, aliat i de la cel grecesc logos = raiune, desemnnd n sens larg tiina socialului. Aadar ntr-o definiie scurt putem afirma c: sociologia este studiul tiinific al structurilor (instituiilor) sociale si al comportamentului i relaiilor sociale. Ea nu este un simplu discurs, mai mult sau mai puin profetic despre societate sau despre tendinele i viitorul ei ci este o disciplin tiinific modern care studiaz faptele i manifestrile sociale, adic tot ceea ce 3

primete viaa i comportamentul omului n societate: relaiile familiale. Practicile culturale i religioase, viaa politic, etc. Sociologia este o disciplina academica importanta care ofer o interpretare si o intelegere stiintifica a societatii. Despre studierea sociologiei, Peter Berger, sociolog englez, afirma ca este un univers intelectual pe care l consider in mod special pasionant si important; (...). Sociologia face parte dintre distraciile academice la moda; ea este insa asemntoare unui joc regal la care nu participa dect cei ce au un bun entuziasm si o pregtire adecvata; altfel spus, nu invitam la turneul de ah pe cei care nu sunt capabili sa joace nici mcar domino. (Peter Berger, Invitation a la sociologie, Paris, 2006). Scopul studierii sociologieiScopul studierii sociologiei este variat, de la comportamentul individului i pn la investigarea proceselor sociale globale. Sociologia este aadar tiina despre societate! Ea ne ajut in acelai timp s nelegem mai bine care sunt cauzele care genereaz un anumit comportament al omului in societate, comportament care daca este cunoscut poate contribui la crearea unei societi mai umane i mai stabile. De cele mai multe ori percepem lumea n funcie de trsturile propriei noastre personalitati si a vieii pe care o trim fiecare dar constatm deseori c realitatea este mult mai complex. Studierea sociologiei ne permite s nelegem c elementele caracteristice ale vieii noastre sunt puternic influenate de fore istorice i sociale. De multe ori proveniena noastr social este determinant pentru deciziile pe care le lum, iar deciziile noastre sunt adesea influenate de contextul social n care trim. Pentru a putea intelege care este obiectul sociologiei, cercettorul sau cel interesat, trebuie sa fie in msura sa se distaneze mental de sine si sa fie ca un om printre alii eliminnd pe cat posibil doza de subiectivism din orice analiza. Societatea poate fi reprezentata intro maniera egocentrica structurata pe diverse trepte de interes personal.

ProfesieSTAT

ie Scoala Famil

EGO-Eu

Societate

Norbert Elias : Quest-ce que la sociologie ?, ed Pocket, Paris, 2004,p.8 Toate reprezentrile-componente ale societatii sunt in funcie de interesul si de percepia personala, si sunt intelese adesea ca obiecte aflate in exteriorul fiecaruia. In consecina individul se simte izolat de societate si chiar ameninat de ea ceea ce ii ngreuneaz capacitatea de a o intelege. De aceea trebuie sa treac dincolo de sine, printr-un exerciiu chenotic, pentru a putea intelege obiectiv comportamentul celorlali indivizi, fara a deforma interpretarea lui printr-o permanenta raportare la temerile si reprezentarile personale. Sociologia analizeaz conexiunile dintre ceea ce face societatea din noi i ceea ce facem noi nine din noi. Activitatea noastr structureaz, modeleaz, lumea social i este totodat structurat de ea. Sociologia lrgete orizontul cunoaterii creeaz i ntrete contiina de sine i sporete posibilitile libertii umane. Anthony Giddens afirma: Studierea sociologiei ar trebui s fie o experien eliberatoare, deoarece sociologia ne lrgete orizontul simpatiilor i imaginaia si deschide noi perspective asupra izvoarelor propriului nostru comportament. Ea creeaz o contientizare si cunoastere a unor cadre culturale diferite de cele pe care le avem la un moment dat. n vreme ce ideile sociologice constituie o provocare la adresa dogmei in general si ne nva s apreciem varietatea cultural i s discernem modul de funcionare al instituiilor sociale, practica sociologic sporete in egala msura posibilitile libertii umane.1 Sociologia, ca disciplina stiintifica de studiu, face parte dintre tiinele socio-umane. Ea analizeaz cel mai atent schimbarea i conflictul la nivelul societii, manifestnd o permanent preocupare pentru nelegerea funcionrii societii. D. Gusti ddea o definiie scurt a sociologiei spunnd c sociologia este tiina realitii sociale. (D. Gusti, Monografia-teorie i metod, Paideia, Bucureti, 1999, p.7).

1

Anthony Giddens, Sociologie, ed. Bic Alii, Bucureti, 2001, p.7

4

Relaia sociologiei cu alte tiine socio umanenelegerea specificului sociologiei, ca tiin, rezult i din studiul relaiilor acestei discipline cu alte tiine, grupate n categoria tiinelor socio-umaniste (antropologia, teologia, economia, dreptul, geografia, psihologia, literatura, istoria, tiinele politice). Sociologia comunic, practic, cu toate tiinele, deoarece socialul adic obiectul ei de cunoatere - cuprinde elemente care sunt studiate din toate perspectivele tiinei. Cum fiecare tiin i delimiteaz obiectul la segmente ale realului este evident c viziunea sociologiei trebuie ntregit cu argumente i din tiine conexe. De aceea, graniele dintre tiinele socio-umane sunt fluide. Circumscrierea sociologiei de alte tiine socio-umane se reflect n obiectul de studiu i n problematica specific celorlalte tiine. Cu ce se ndeletnicete sociologia? Ea studiaz realitatea social dincolo de aspectele ei particulare. Finalitatea sociologiei st n cunoaterea, explicarea i nelegerea tiinific a structurii i funcionrii societii globale. n acelai timp, sociologia caut rspuns la o ntrebare esenial, i anume relaia dintre individ i societate sub toate aspectele.

Rezumnd relaia sociologiei cu alte tiine socio-umane, reinem n principal patru aspecte relaionale.Psihologia este tiina care studiaz comportamentul individual i personalitatea prin proprieti cum sunt: atitudini, nevoi, sentimente, precum i prin procese: nvare, percepie, etc. n acest domeniu se distinge o tiin particular, psihologia social. Strns asociat cu sociologia, psihologia social este cunoaterea tiinific a interaciunii comportamentelor i proceselor psihice umane. Ea studiaz modul cum are loc interaciunea comportamentelor individuale i de grup, ca i strile i procesele psihice colective, personalitatea sub raportul condiionrii socio-culturale ( S. Chelcea: Psihologia social, n Dicionar, 1993, p. 476). Sociologia, spre deosebire de psihologie, se ocup de cunoaterea relaiilor sociale, a structurilor, interaciunilor i organizrii din societate. Psihologia studiaz psihicul individului, iar sociologia abordeaz colectivitile sociale. Antropologia este tiina despre om ca individ, grup i specie (G. Gean, Antropologie, n Dicionar, 1993, p.40), vzut din perspectiv biologic i social. Antropologia fizic analizeaz teme referitoare la originea omului. Apropiat de sociologie este antropologia cultural, aceasta fiind preocupat de studiul comportamentul uman n contextul normelor i valorilor dintr-o societate concret. Sociologia se centreaz pe cunoaterea societilor contemporane, pe cnd antropologia cultural are ca obiect culturile arhaice. Antropologia social studiaz structurile sociale ale unei societi tradiionale, iar sociologia abordeaz aceeai problematic n societile actuale. Antropologia are ca obiect societatea, la fel ca i sociologia. De aceea, ea a fost considerat ca fiind sora sociologiei. Din aceast cauz exist mici diferene ntre antropologie i sociologie.

tiinele economice studiaz producerea, distribuirea i consumul bunurilor i serviciilor. Temele predilecte sunt: munca, banii, finanele, afacerile, relaiile economice internaionale. Spre deosebire de sociologie, aceste tiine acord mic atenie interaciunii dintre oameni n activitatea economic, sau structurile sociale din sfera economic. Pentru sociologie, economia este mediul de producere unor relaii sociale. De afirmare a omului ca for de munc n anumite contexte sociale. Evoluia gndirii sociologice a condus la constituirea unei sociologii de ramur, sociologia economic, orientat ctre analiza sociologic a vieii economice. tiinele politice studiaz ideile despre organizarea politic a societii, modurile de guvernare, comportamentul politic, structurile de putere, micrile politice, comportamentul electoral, participarea politic. Sociologia include multe dintre subiecte, analizate ns ca realiti sociale. Trebuie spus c ntre sociologie i tiinele politice deosebirile sunt mici. Baza tiinelor politice este dat, indiscutabil, de sociologie.

5

PRIMELE PREOCUPRI DE ANALIZ SOCIAL

Printre primele preocupri complexe de analiz social, l ntlnim pe Montesquieu (1689-1755; Montesquieu, s-a nscut n castelul din la Brde lng Bordeaux ntr-o familie de magistrai aparinnd micii nobilimi; fost una din cele mai complexe figuri ale iluminismului francez.), de astfel considerat i unul dintre fondatorii gndirii sociologice care propunea, n mod explicit cunoaterea tiinific a socialului ca atare. De asemenea Isacc Newton, renumit om de stiinta englez, (1642-1727), promotorul teoriei mecaniciste era interesat de studierea i nelegerea societii. Fiecare poate s descopere i s neleag legile naturale. Pe cale de consecin, dezvoltarea tehnicii i a mainilor de orice tip ne conduce la ideea c natura, si deci si societatea, funcioneaz mecanic. Aadar, primele discursuri asupra societii se coaguleaz n secolul XVII-XVIII cnd societatea ncepe s se constituie ca obiect de studiu, reflectnd in primul rnd preocuparea pentru nelegerea funcionrii societii. n mod concret ns, abia la sfritul secolului al XVIII-lea i nceputul celui de al XIXlea se poate vorbi despre o structurare real a discursului sociologic. Analitii consider c primele impulsuri sociologice se regsesc n efectele revoluiei industriale i politice a Occidentului european desfurate ntre 1780-1860 care a produs prin industrializare, urbanizare, profesionalizare i raionalitate tiinific i economic schimbri sociale fr precedent concretizate att n apariia unor fenomene sociale total necunoscute precum migraia, aglomerarea urban, nstrinarea i depersonalizarea, ct i n intensificarea i extinderea la nivel de societate a unor fenomene izolate precum: prostituia, celibatul, divorul, naterile ilegitime, criminalitatea, exploatarea, srcia, sinuciderea. Mai exact transformrile profunde nregistrate n Europa, S.U.A. i apoi Japonia la nceputul secolului XIX-lea se desfoar n prelungirea principiilor Revoluiei Franceze din 1789. O ntreag ordine social se rstoarn. Tradiional ea era fondat pe monarhia absolut, diviziunea societii n ordine profesionale, i rolul central pe care l ocupa religia n societate. Revoluia francez i ideile care au urmat nu se mai conduc dup principiul absolutismului ci dup alte principii precum cel de libertate, progres, dreptate, etc. Se petrec importante transformri sociale i economice provocate de Revoluia industrial la sfritul secolului al XVIII-lea i nceputul secolului al XIX-lea, originar n Anglia. Societatea se caracterizeaz prin trecerea de la o societate rural la una urban cu profunde consecine; dispare solidaritatea specifica satelor bazat pe rituri, srbtori si apare individualismul. Se nate o nou clas muncitoare burghezia, n detrimentul nobilimii. Toate aceste convulsii ale societii industriale au creat o serie de reacii neateptate din partea grupurilor, ceea ce a ncurajat i impus necesitatea cunoaterii tiinifice a fenomenelor respective, ca observaie, descriere, explicaie i predicie, a mecanismelor care le genereaz, astfel spus necesitatea cunoaterii tiinifice a societii ca ntreg.

6

Primele preocupri concrete pentru studiul i nelegerea societii; Fondatorii sociologiei ca stiintaAuguste COMPTE (1798-1857 ). Termenul de sociologie a fost creat i pentru prima dat de filosoful francez Auguste Compte August Compte este cunoscut n istoria filozofiei ca fiind reprezentat al pozitivismului, curent filosofic conform cruia orice cunoatere se bazeaz pe observaie i experiena, i deci trebuie s aib un caracter empiric. Aadar Compte consider c societatea poate fi cunoscut bazndu-se pe evidena tiinific. Cu toate c pentru preocuprile lui tiinifice ar fi preferat termenul de fizic social (atribut lui Adolphe Quetelet), totui, pentru a marca exclusiv domeniul de studiu, dar i pentru a se deosebi de rivalii si intelectuali din epoc inventeaz termenul de sociologie cu sensul de cunoatere tiinific a societii . Noua disciplin se definete ca fiind: la vraie sciene de la nature humaine (adevrat tiin a naturii umane), caracterizndu-se prin ltude positive de l`ensemble des lois fondamentales propres aux phnomnes sociaux (studiul pozitiv al ansamblului legilor fundamentale specifice fenomenelor sociale). Compte aeaz sociologia pe treapta cea mai nalt ce deriv din fizic, biologie, chimie, fiind cea mai complex i mai important dintre toate apreciindu-o drept. Regina tiinelor!. Ideile sale despre cunoaterea tiinific a societii au fost expuse, ntr-un cerc restrns de prieteni sub forma unui curs.Primele trei edine ale cursului au fost organizate de Compte n apartamentul su, n faa ctorva auditori, incepnd cu aprilie 1826, printre care fizicianul Carnot, lingvistul Humoldt i viitorul bancher de Eichthal, matematicianul Poinsot.Dup trei edine, din cauza surmenajului ntrerupe cursul, rmnnd internat ntr-o cas de sntate cteva luni. n ianuarie 1829 reia Conferinele n total 72.

Ultimele 10 dedicate analizelor de fizic social. Ele au fost structurate ntre 1830-1842 n Curs de filozofie pozitiv. Cu aceast ocazie, n 1838, folosete pentru prima dat termenul de sociologie. El consider c nelegerea transformrilor societii din vremea sa (ne aflm n plin Revoluie industrial a Europei secolului al XIX-lea) se poate face cu ajutorul studiilor de sociologie. Toate aceste idei care postuleaz umicitatea raiunii, excluznd astfel vecintatea i chiar existena divinitii, apar n medii filosofice precum cele din Germania, Anglia sau Frana, n secolul XIX-XX-lea. n aceste ri s-au dezvoltat micrile Reformei religioase din secolul din secolul al XVI-lea i ideile Iluminismului n secolul al XVII-XVIII-lea, idei care au stat la baza ideologiei regimurilor comuniste care l-au exclus parial. Analizele despre societate ale lui Auguste Compte au avut, ulterior, o puternic influen asupra concepiilor lui Helbert Spencer i Emile Durkheim. Herbert SPENCER ( 1820-1903) Herbert Spencer fondator al sociologiei prin argumentarea teoriei privind organicitatea societii. Spencer, dezvolt ideile lui Auguste Compte i privete societatea ca pe un organism viu, aflat n cretere care, pe msur ce devine mai complex, trebuie s neleag i s controleze, ntr-un mod contient de sine, mecanismele propriului su succes. Cel mai important dintre aceste mecanisme ar fi competiia permanent pentru resurse pe care Spencer o numete: supravieuirea celui mai puternic anticipnd teoria seleciei naturale a lui Darwin. Spencer crezut c aplicarea nengrdit a acestui principiu ar conduce, n cele din urm, la cea mai bun societate posibil. n viziunea lui, societatea este asemntoare organismului biologic. Aa cum este alctuit corpul uman din organe, (rinichi, plmni i inim), tot aa i societatea este alctuit din instituii (familia, religia, educaia, statul i economia). Din aceast interpretare deriv aadar teoria organicitii societii. Aadar o societate cunoate toate etapele dezvoltrii i evoluia asemenea unui organism biologic evoluie care poate fi numit prin analogie, progres social. Finalitatea oricrei dezvoltri o reprezint crearea unei situaii de echilibru iar Spencer concepe dezvoltarea istoric ca pe o lupt. Ideile sale vor fi reluate de ali sociologi, mai ales pe linia evoluionismului. Concepia sa a avut o oarecare influen asupra unor gnditori romni, cu deosebire la junimiti. Karl MARX (1818-1883) 7

Karl MARX filosof, economist i teoretician al socialismului german fiul unui avocat israelian, dei el nsui nu s-a considerat un sociolog, a influenat puternic gndirea sociologic. Fa de Spencer, Marx a susinut c, periodic, orice societate cunoate, inevitabil, transformri radicale, ceea ce determin manifestarea aciunilor revoluionare. Societatea evolueaz nu numai spontan, ci i prin intervenia direct a omului. Societatea este analizat de Marx ca un sistem alctuit din fore de producie i relaii de producie, rolul determinat avndu-l, n acest raport, cei ce produc bunuri, oamenii muncii. Sistemul social este structurat n baza economic i suprastructura juridic, politic, religioas, artistic. Cum are loc schimbarea social? Dup Marx, prefacerile sociale sunt provocate atunci cnd forele de producie determin sensul evoluiei evoluiei societii. Motorul dezvoltrii sociale l reprezint lupta de clas (toat istoria uman de pn acum este istoria luptei de clas) deoarece n orice societate bazat pe proprietatea privat asupra mijloacelor de producie exist un conflict (una dintre temele principale de analiz sociologic cea de conflict) ntre deintorii de mijloace de producie i cei care-i vnd fora de munc proprietarilor. Explicaia dat de Marx se refer la ritmul mai rapid de progres cunoscut de forele de producie, iar noile tehnologii i moduri de organizare a produciei conduc, indiscutabil, la apariia unor noi clase, capabile s gestioneze progresul rezultat din modificrile produse n planul produciei materiale. Aceast nou clas lupt astfel, mpotriva vechilor clase interesate n a-i menine poziiile conductoare n stat. n acest mod Marx a explicat apariia societii capitaliste occidentale i de tot n aceeai manier a apreciat c va avea loc nlocuirea societii capitaliste cu societatea comunist, act nfptuit de proletariat, vzut ca o clas ataat progresului determinat de dezvoltarea industrial i tehnologic.Dintre elementele biografice care l privesc pe Karl Marx am reinut cteva care ni s-au prut importante pentru activitatea lui de mai trziu. Karl Marx devine n 1841 jurnalist i apoi editor la un ziar burghez radical n Prusia. ntmpltor arul Nicolae I al Prusiei a citit un atac la adresa lui scris de Marx i a convins guvernul Prusiei s suprime ziarul. Marx devine omer si poate c nu va uita uor incidentul petrecut prin intervenia arului Nicolae I. n 1843 se cstorete cu Jenny van Westphalen i pleac la Paris unde l ntlnete pe Friedrich Engels, fiul unui industria german care conducea deja fabrica tatlui su n Anglia, la Manchester. n 1848 scrie Manifestul Partidului Comunist. n 1857 l ntlnim la Londra unde i aprofundeaz studiile teoretice i analiza problemei forelor de producie a diviziunii muncii i ideologiilor proprietilor care mpreau oamenii n clase sociale. n urma studiilor i analizelor sociale fcute scrie Capitalul 1867, o carte voluminoas de peste 800 de pagini.

Dilema principal care se desprinde n concluzia acestei lucrri este ntrebarea: De ce modul de distribuire a surplusului de capital (specific capitalismului) i mparte pe cei implicai n producie (muncitori i proprietari), n clase antogoniste. Cu toate c sub aspect ideologico-filosofic multe dintre ideile sale s-au dovedit inexacte totui ele au influenat major micarea socialist i comunist a secolului XIX-XX lea. n domeniul sociologiei, Marx este considerat unul dintre promotorii cercetrilor sociale, fiind preocupat de natura relaiilor sociale n societile contemporane lui, precum i de relaiile dintre indivizi i raporturile lor sociale. Emile Durkheim (1858-1917) Emile Durkheim este cel mai renumit sociolog francez, considerat printele sociologiei franceze i unul dintre cei mai importani fondatori ai sociologiei tiinifice moderne. S-a nscut n data de 15 aprilie 1858 n localitatea Epinal (n zona munilor Vosges, regiunea Lorena) din prini evrei. Fiind rabin, tatl su l orienteaz spre o educaie specific, nva limba ebraic, merge la coal sabinic dar prefer cariera didactic. Studiaz filosofia la cole Normale Suprieure dup care ntr n nvmntul prednd filosofia n diferite licee de provincie. n 1885 Durkheim beneficiaz de un stagiu n Germania, la diferite laboratoare de cercetare, n Berlin, Leipzig i Marbourg. Este interesat de legturile cauzate existente ntre problemele economice i aspectele morale. Primul su post de lector universitar l obine n 1887 unde pred un curs despre tiinele sociale i pedagogice. Fiind influenat n lecturile sale de ideile lui Ag. Compte i Spencer, Montesquieu sau Rousseau, pune bazele unei reflecii sociologice, definind societatea dup modelul unui organism nzestrat cu contiina colectiv. Tot n 1887 se cstorete cu Louise Julie Dreyfuss, fiica unui bogat industria parizian .n 1894 public o serie de articole n Revista filosofic n care trateaz Regulile metodei sociologice, una dintre cele mai apreciate lucrri de metodologie a sociologiei, articole grupate i publicate ntr-o carte n 1895.

8

Un aspect important al activitii sale l constituie faptul c n 1896 nfiineaz revista l`Anne Sociologique, revist ce reunea tineri colaboratori care, sub conducerea sa, aveau s constituie coala francez de sociologie. Un an mai trziu, n 1897 public Sinuciderea care va rmne o lucrare de referin a sociologiei empirice. n 1902 este numit profesor la Sorbona ocupnd un post n domeniul tiinei educaiei. Catedra pe care o ocup se va transforma n 1913 n Catedra de tiina educaiei i sociologiei.n aceast perioad Durkheim este cunoscut i recunoscut drept cel mai atent i mai valoros cercettor al fenomenelor societii. Primete n 1907 distincia naional Legiunea de Onoare i susine numeroase conferine publice dintre care, amintim n 1906 Determinarea faptului moral prezentat n faa Societii franceze de filozofie, i n 1911 Jougements de valeurs et jugements de ralit prezentat n faa Congresului internaional de filozofie din Bologna.

Anul 1912 un an de referin pentru sociologia religiei deoarece este anul n care Durkheim public, la Paris, o lucrare de referin numit: Les formes lmentaieres de la vie religieuse, Formele elementare ale vieii religioase. Formele elementare ale vieii religioase (1912)Este ultima lucrare important de cercetare pe care o scrie Emil Durkheim, n 1912. Dup aceast dat, evenimentele istorice i persoanele i vor remarca definitiv existena (criza social de dinaintea Primului Rzboi Mondial i uciderea fiului su Andr pe frontul de la Salonic, n 1915). n studiul su, E. D. i propune s identifice, s analizeze i s neleag cauzele care genereaz comportamentul religios n societate. Pentru acest demers, n vederea elaborrii unei teorii generale a religiei, i propune s studieze instituiile religioase cele mai simple i mai primitive, fiind convins c este legitim i posibil a frauda o teorie a religiilor superioare pe studiul formelor primitive ale religiei. 1. Lucrarea este structurat pe trei direcii de abordare: 2. cuprinde o descriere i o analiz detaliat a sistemului clanurilor i a totenismului n anumite triburi primitive-aborigene, australiene, cu aluzii i la triburile din America 3. conine o teorie a esenei religiei, desprins din studiul totenismului australian 4. schieaz o interpretare sociologic a formelor gndirii umane, adic o introducere n sociologia cunoaterii. n opinia lui Durkheim, un sistem religios poate fi considerat cel mai simplu dintre cele observate atunci cnd: 1. se ntlnete n acele societi a cror organizare nu este ntrecut n simplitate de o alt 2. poate fi explicat fr a se recurge la elemente mprumutate de la o religie anterioar. Durkheim i propune s urmreasc modul cum religia s-a alctuit progresiv n istorie, descompunnd religia n elementele constitutive, pentru a afla cauze care au generat comportamentul religios.

Europa anilor 1914-1916 cunoate o serie de convulsii socio-economice i militare care vor afecta stabilitatea continentului i vor declana Primul Rzboi mondial. n 1915 Durkheim i pierde unicul fiu, pe Andr, un strlucit lingvist, ucis pe frontul din Salonic, tragedie care va zgudui profund viaa cercettorului. ntr-o scrisoare adresat unui prieten n 1917, Durkheim scria Am impresia c v vorbesc despre oameni i lucruri, cu detaarea unui om care ar fi prsit deja lumea. Puin dup aceea, pe 15 noiembrie 1917, moare n urma unui atac de inim la vrsta de 59 de ani. Dup moartea sa, n 1927, sociologia devine obiect de studiu n programa de pregtire a colii normale, iar la Strasbourb, n 1927, i la Sorbona, n 1932, se nfiineaz catedre de sociologie.

9

MAX WEBER (1864 1920) Max Weber se nate la 21 aprilie 1864, la Erfurt (Germania) intr-o familie de industriasi protestanti prosperi, membri ai burgheziei germane; tatl magistrat, mama de origine hughenota-deosebit de cultivata. Max Weber este considerat de unii exegei ca fiind cel mai mare sociolog al tuturor timpurilor. La 18 ani se inscrie la facultatea de drept din Heidelberg, unde urmeaz de asemenea , cursuri de economie politic, filozofie, istorie i teologie, iar in 1884, i continu studiile la Berlin. Noua ani mai tarziu, in 1893, pred istoria dreptului roman i dreptul comercial la facultatea din Berlin, in 1894, este numit la catedra de economie politic la Fribourg, iar in 1896, l ntlnim la catedra de economie naional la facultatea din Heidelberg. Max Weber cltorete i i lrgete orizontul intelectual, ndeosebi spre sociologie. Este membru fondator al revistei: Arhivele tiinelor i politicii sociale, revista in care publica in 1904 1905 cele dou articole care vor alctui Etica protestant i spiritul capitalismului.1 In 1909, nfiineaz mpreun cu alti colegi ai timpului sau, Societatea german de sociologie i va deveni trezorierul acesteia. In 1918, pred economia la Viena, iar in 1919, este invitat sa predea sociologia la Universitatea din Munich, la o catedra pe care universitatea din Munich a creat-o special pentru el. Moare in 14 iunie 1920, in urma unei pneumonii netratate corespunzator. TIPOLOGIE Economia i religia sunt temele care l-au preocupat cel mai mult pe Max Weber. Preocuparea lui Weber in lucrarile sale de sociologie religioas nu este att cunoaterea religiilor n sine ct raportul lor cu restul lumii i influena lor asupra practicilor economice. Pentru el, religia esteun mod deosebit al manierei de a se comporta in comunitate 1 iar condiiile i efectele acestuia trebuie studiate. Domeniul specific al activitii religioase const n a regla raportul ntre puterea supranaturala cu oamenii subliniaz Weber, care rmne foarte prudent n definiia sa privind fenomenul religios El refuz in mod deosebit s se pronune asupra esenei religiosului . Referitor la religie, Weber face o interpretare care schimba radical maniera de interpretare dogmatica promovata de Biserica pana atunci:Cele mai simple forme ale comportamentului motivat de factori religios i sau magici sunt orientate ctre lumea pmnteasca. Actele prescrise de religie sau de magie trebuie ndeplinite pentru a avea () fericire si viata lunga pe pamant (Deuteronom IV,4O)2. Acest lucru reprezint o rsturnare considerabil in raport cu toate celelalte perspective teoretice care, nefiind suficient de distanate de discursurile religioase, identific interesele religioase i interesele materiale pentru lumea cealalt.

Weber acord de la inceput o deosebit importan celor dou caracteristic principale ale religiei ca fenomen social: legtura social creia i d natere i tipul de putere pe care l prilejuiete. Sociologia religiei a lui Weber vrea s defineasc n special tipurile de comunalizare religioasa (religise Vergemeinschaftung ) i tipurile de autoritate religioas. Cele dou tipuri de comunalizare religioas, pe care le definete ca fiind Biserica i Secta, sunt vzute precum dou moduri ale existenei sociale ale religiei. Biserica, reprezint o instituie birocratizat de mntuire, deschis pentru toi i unde autoritatea se exercit n funcie de preot: ea este strns simbioz cu societatea. Secta, constituie o asociaie voluntar de credincioi, religia definit este mai mult sau mai puin desprins de mediul social, intr-o astfel de asociaie n care predomin o autoritate religioas de tip carismatic. A aparine unei secte era, pentru individ echivalentul unui certificat de calificare etic ,n special pentru garantarea moralitii n afaceri , spre deosebire de a aparine unei Biserici in care suntem nascuti si care face maretia sa sa strluceasc asupra a ceea ce este drept si nedrept. ntr-adevr, o Biserica, corp social constituit n vederea mntuirii, administreaz bunurile religioase necesare mntuirii. A aparine unei Biserici1

Prof. dr Ioan Mihilescu , Protestantism i capitalism, n Max Weber, Etica i spiritul capitalismului, ed Incitatus, Bucureti, 20031 2

Jean Paul Willaime, Sociologie des religions, colecia Que sais-je?, ed Presses Universitaires de France , Paris, 1995. Max Weber, Economie et socit, cap V "Les types de communalisation religieuse", t. I, 1921, Paris , Plon , p 429, 1971.

10

este ,n principiu pe o asociaie voluntar, exclusiv, a celor care au din punct de vedere religios i moral calitii comune pentru aderare. Biserica i Secta sunt, n abordarea lui Max Weber, tipuri ideale, adic modele elaborate pentru cercetare i care nu exist n stare pur n realitate dar care sunt elemente utile de referin pentru studiul realitii empirice. ETICA PROTESTANTA I SPIRITUL CAPITALISMULUI n 1904-1905, Max WEBER public n prima versiune a tezei Etica protestant i spiritul capitalismului, un studiu care analizeaz dou categorii aparent contradictorii Religia i dezvoltarea economic. Acest studiu rmne nc i astzi o referin pentru cei ce vor s neleag apariia i dezvoltarea capitalismului in Occident .WEBER prezint i explic rolul hotrtor al eticii protestante n formarea capitalismului modern. WEBER remarc apariia capitalismului modern i mediile de confesiune protestant .La sfritul secolului XIX , WEBER verific faptul c n regiunile germane n care coexist catolici i protestani, acetia din urm dein n majoritate prghiile puterii industriale i comerciale. Potrivit doctrinei catolice, mntuirea, depinde numai de fidelitatea fa de Biseric i nu de o activitate intens pe pmnt. n schimb, dup cum remarc WEBER, exist o strns legtur ntre protestantism ( n cadrul cruia trebuie s includem, n afar de calvinism, pietismul, metodismul i alte curente religioase generate de micarea baptist) i progresul capitalismului. Ceea ce ne trimite spre o ntrebare central : care sunt trsturile particulare ale religiei protestante care au putut influena un comportament de via caracteristic capitalismului modern? Max Weber compune astfel un portret ideal-tipic al capitalistului modern caracterizat prin trasaturile urmtoare: cutarea sistematica a profilului in cadrul unei profesii; atitudine sobra fata de plcerile vieii; dezvoltarea economiilor in vederea acumulrii de capital . Spiritul capitalismului modern este definit astfel in contrast cu alte doua tipuri de mentalitate ,cea a antreprenorului tradiional si ce a omului de afaceri ,aventurier si fara scrupule. Profitul si bunstarea nu sunt condamnabile dect daca sunt folosite pentru plceri trectoare. Sensul acumulrii de capital presupune reinvestirea acestuia deoarece el este considerat ca dar si semn al lui Dumnezeu ca te afli printre cei alei pentru mntuire. Lenea si utilizarea banilor castigati pentru placeri trectoare sunt condamnabile deoarece omul nu trebuie sa uite ca el este numai un servitor al lui Dumnezeu si va da socoteala de toate darurile primite de la Creator. Astfel, concomitent cu ideile religioase ale Reformei se contureaza si o morala puritana care se caracterizeaz prin: munca permanenta, pietate, simplitate si spirit ascetic autocontrol si spirit critic. Pentru a verifica teoriile lui economice bazate pe interpretarea comportamentului religios protestant ,Weber face analiza speciala a sectelor protestante si puritane din SUA, ncercnd sa explice felul cum mecanismele economice ale capitalismului au fost introduse intr-o societate in formare cum era cea americana la sfarsitul secolului XIX lea si nceputul secolului XX. Conform observaiilor lui Weber, membrii sectelor, care se considera alei isi dezvolta un puternic sentiment d solidaritate, dovedind in permanenta ca merita darul de a fi alei de Dumnezeu (comentariu privind succesul sectelor azi - in context concurential se considera foarte buni si alei si rezulta implicare in activitatea misionara zeciuiala prin convingere nu constrngere ). CONCLUZIE: Analiza lui Weber privind explicarea aparitiei manifestarilor capitaliste ca urmare a unei morale puritane favorabile nu poate constitui un comentariu eshaustiv al cauzelor sistemului capitalist. Mai mult chiar, Weber insusi afirma ca intre protestantism si capitalism este o legtura incidentala (care intervine intamplator), si nu o dependenta cauzala absoluta . Aadar teoria lui Weber este o teorie de explicatie regionala. El evidentieaza un concept cheie introdus de Luther, noiunea germana Beruf, unde profesiunea devine o datorie, o vocaie, o mrturie a credinei. Noile comportamente se caracterizeaz printr-un ansamblu de valori precum inclinatia ctre economisire, abstinenta, refuzul luxului, disciplina muncii si constiinta profesionala . Acest mod de a trai si a gandi, impune credinciosului sa suca o viata de clugr ascet. Spiritul capitalismului pe care il remarca Weber constrasteaza cu un comportament tradiional, conform cruia muncitorul prefera mai muli bani pentru munca mai putina, in timpul programului este preferabil minimum de 11

efort si sa fie supus la cat mai puine modernizri cu putina in procesul de productie ca schimbare a metodei de lucru. Fundamentele acestei noi etici de lucru trebuie cutate in doctrina sectelor protestante ascetice si in mod special in calvinism. Invatatura ortodoxa si cea catolica il prezint pe Dumnezeu ca fiind bun si iertator. In Apus chiar, s-a mers pana la extrema cu o astfel de percepie ajungndu-se la Apocalipsa lui Origen. Niciodat nu este prea trziu sa fii mntuit si sa ti se ierte pcatele .Acest fapt poate genera uneori un comportament lax si foarte permisiv. In protestantism, in schimb, avem doctrina predestinaiei conform creia din venicie fiecare om are hotrta starea de gratie sau de pedeapsa venica. Omul singur nu mai poate face nimic ntruct omul nu poate coopera cu Dumnezeu si nici nu-i poate ptrunde tainele. Pe Weber nu-l intereseaza capitalismul in sine, ci o anumita forma a spiritului capitalist modern asa cum apare el numai in Occident in secolul XVII. Dupa aceea, pentru ca Weber nu ia drept obiect de studiu doctrina lui Calvin ci consecintele morale pratice retinute doua secole mai tarziu de catre pastorii protestanti si de catre fideli. In modconcret, ceea ce-l intereseaza pe Weber , este naterea unei noi forme de comportament in viata economica. Weber considera ca sistemul capitalist functioneaza acum intr-un mod mecanic: daca puritanul vroia sa fie om constiincios, noi suntem nevoiti sa fim. Cartea lui Max WEBER are si anumite ambiguitati. Ce trebuie sa intelegem , de exemplu, prin spiritul capitalismului? Este un anumit tip de mentalitate sau un anumit tip de comportament ,de stil de viata? Nefacand clar diferena intre acestea doua, WEBER se expune riscului unui rationament circular : a explica schimbrile de comportamente observate prin prisma noilor motivaii suscitate de evoluia mentalitatilor, si, prin faptul de a considera aceeasi schimbare a mentalitatilor drept verificata prin comportamentele nou observate. Max WEBER nu a sustinut niciodata faptul ca , exclusivist, constitutia etica puritana ar fi putut fi una din cauzele care au dat nastere capitalismului ca sistem economic, chiar daca, in anumite pasaje din Etica putem remarca un rationament implicit care merge in acest sens si pe care il putem schematiza astfel: 1. 1.etica protestanta a influentat spiritul capitalismului modern 2. 2.spiritul capitalismului modern a favorizat nasterea sistemului economic capitalist: problema majora a expansiunii capitalismului modern nu este ce a originii capitalului ci cea a dezvoltarii spiritului capitalist. Peste tot pe unde se desfasoara, peste tot pe unde este capabil sa actioneze, creeaza propriul sau capital si rezervele sale monetare- modurile de actiune dar invers nu este adevarat.BIBLIOGRAFIE LALLEMENT , Michel, Istoria ideilor sociologice, traducere din limba franceza de Marius CONCEATU, ed. Antet XX Press, Prahova MENDRAS, Henri; ETIENNE Jean , Les grands auteurs de la sociologie, ed. Hatier, Paris , 1996 WEBER, Max , L`thique protestante et l`esprit du capitalisme, ed. Plon, 1964 WEBER, Max , L`thique protestante et l`esprit du capitalisme, ed. Flammarion, Maanchecourt, 2001 WILLAIME, Jean Paul, Sociologie des religios, Presses Universitaires de France, Paris, 1995 WEBER, Max, Sociologia religiei,ed. Teora, Universitas- colectia Logos, Bucuresti, 1999 WEBER , Max, Etica protestanta si spiritul capitalismului, ed Incitatus, Bucuresti, 2003

12

Scurt prezentare istoric a evoluiei preocuprilor de sociologie n RomniaPreocupri atente despre compoziia i evoluia societii au existat i n Romnia, primele ncercri reuite, identificndu-le n scrierile cronicarilor. Evident nu putea confunda cronicile, cu scrieri dominate de sociologie, dar, chiar i aa, ele ne ofer o serie de aspecte structurale interesante ale societilor respective, aspecte utile n munca de cercetare sociologic. Nicolae Milescu (1636-1708) a fost un adevrat uomo universale , iar prin activitatea sa a contribuit la cunoaterea romnilor n lume i la cunoaterea lumii de ctre romni. A cltorit n Europa, n Imperiul Otoman, n Rusia i China, a fotografiat realitile sociale i le-a interpretat (aa cum au procedat i Ion Codru Drguanu, Dimitrie Bolintineanu, Ioan Popper, Nicolae Comneti, etc.). Dimitrie Cantemir (1673-1723), fiu de domnitor moldovean, a studiat tradiiile bizantine i turceti, autori clasici i contemporani, a nvat limbi clasice i moderne (orientale i occidentale). Lucrarea sa Istoria creterii i descreterii Imperiului Otoman a abordat aceeai tematic prezent la G.B. Vico sau la Montesquieu. Prbuirea imperiului turcesc se corela cu ascensiunea Europei moderne, n care se nscria i Moldova vremii sale. La cererea Academiei din Berlin a scris Descriptio Moldoviae n care arta c romnomoldo-vlahii pot deveni un factor de echilibrare ntre Est i Vest. Boierul Dinicu Golescu (1777-1830) considera reforma social necesar, dar ea trebuia fundamentat pe cunoaterea temeinic a realitii omeneti. n O nsemnare a cltoriei mele (1824), pe baza observaiilor i a experienei sale, el formula soluii practice: ameliorarea situaiei ranilor, austeritatea boierilor (care triau n lux, lcomie, lene) concomitent cu occidentalizarea lor, nlturarea speculaiilor, a parveniilor (care au venit desculi i au acaparat n scurt timp palate i domenii), munc mai eficient, etc. Ion Ghica, Nicolae Blcescu, Mihail Koglniceanu, Bogdan Petriceicu Hadeu, etc. au subliniat necesitatea diagnosticrii societii romneti i au cutat soluii reale la probleme reale. Nicolae Blcescu (1819-1852), un adevrat vizionar european, a scris opere cu un vizibil caracter analitic descriptiv de tip sociologic. Romnii sub Mihai Voievod Viteazul i Chestiunea economic n Principatele Dunrene. Micarea progresiv a societii romneti nseamn emancipare naional i rezolvarea chestiunii agrare. Ordinea social a romnilor a fost aristocratic (boiereasc), oreneasc (fanariot), birocratic i ea trebuia s devin democratic. Fiecare naiune are o misie de mplinit. Naiunile fac istoria. n interiorul lor trebuie s consolidm liantul social, adic s facem s triumfe egalitatea, libertatea, fraternitatea. Societatea romneasc a primei jumti a secolului al XIX-lea nu s-a cunoscut practic prin sociologie, Documentele relev un amestec original de romantism, iluminism, liberalism, ntr-o societate predominant rural, cu moravuri balcanice, spiritualitate bizantin i credin ortodox. Boierul Mihail Kolglniceanu (1817-1891) a devenit liberal cu o concepie democratic, o personalitate care a participat la toate momentele importante pentru societatea romneasc a secolului al XIXlea. Romnii trebuie s se maturizeze, dar s-i pstreze particularitile psihice, culturale, spunea el. Imitarea fr discernmnt risc ruperea de trecut fr a ntemeia un prezent. Progresul este legea umanitii. Niciodat n-am fost contra ideilor i civilizaiei strine. Dimpotriv, mi-am petrecut tinereile n aceste ri ce se afl n fruntea Europei []. Nici o naiune nu trebuie s se nchid fa de influenele timpului, numai c trebuie s distingem ntre civilizaia sntoas i civilizaia fals, superficial i s o respingem pe aceasta din urm. Ion Ghica (1871-1897) a fcut studiile la Sorbona. Progresul i civilizaia, nu ntoarcerea la o presupus vrst de aur este soluia pentru societatea romneasc, spunea el din fruntea naiei. Trebuie ncurajate libera iniiativ i mai ales munca. Starea de civilizaiei nseamn munc i supremaia legii, egalitatea tuturor n faa legilor. Nici marele poet i publicist, Mihai Eminescu nu a fost indiferent fa de utilitatea abordrilor sociologice considernd c: sociologia, care studiaz evenimentele concrete din viaa unui popor pentru a descoperi legi fixe, poate participa la rezolvarea marilor probleme ale societii romneti. n mod concret gsim elemente de sociologie (rural) n scrierile lui Ioan Ionescu de la Brad (1818-1891) unul dintre ntemeietorii edificiului sociologiei romneti. Dup studii la Paris i cltorii prin rile Europei, Ion Ionescu s-a ntors la Iai, unde a predat la Universitate, a participat la revoluie, a fost expulzat din ar timp n care a fcut propagand n favoarea unirii iar dup Unirea Principatelor a contribuit la reforma agrar (scop n care a realizat numeroase anchete de teren, monografii zonale, iar parlamentul rii a militat pentru modernizarea societii romneti). Jules Michelet l-a considerat sufletul naiunii romne. 13

n acelai timp s-au cristalizat preocupri de sociologie moral, de sociologia culturii, sociologia cunoaterii, sociologia educaiei, etc. Pentru romni idealul social era progresul n civilizaie, considera Constantin Dimitrescu Iai (1849-1923). Alexandru Claudian (1958-1962) n Sociologia literaturii releva c produciile culturale, artistice nu sunt complet autonome, c au rezonan social i ndeplinesc funcii sociale. Virgil Brbat (1879-1931) i G.E. Marica (1904-1952) s-au preocupat de cunoatere, reformarea culturii i a colii nscrieri de sociologia culturii i sociologia educaiei. nainte de 1859 era rspndit ntrebarea: Suntem milioane de romni....Ce ne lipsete ca s ajungem un neam tare? i rspunsul: Unirea, numai Unirea!. De ce nu am devenit un neam tare dup Unirea Principatelor? Un rspuns aflm de la Vasile Alecsandri, ministru de externe: n vrful scrii sociale st un domn cu topuzul n mn i cu legea sub picioare; pe treptele scrii, o boierime ghiftuit de privilegiuri, bucurndu-se de toate drepturile, pn i de ilegaliti, fiind scutit de orice efi, venii de la Fanar i din vizuinile muntelui Athos, se desfa ntr-o via de lux, trndav i scandaloas, iar jos, n pulbere, o gloat cu cerbicea plecat sub toate sarcinile. Sus puterea egoist, jos erbirea i mizeria fr protecie, totul micnduse ntr-o atmosfer neguroas de ignoran i de superstiii, de pretenii, lcomie i fric. (citat n Al. Zub, op. Cit,. P. 23); iar alt rspuns aflm de la Ion Ionescu de la Brad (1818-1891) este primul cercettor al satului romnesc. Realitile sociale au fost investigate cu metode ale cercetrii empirice. n acest sens, el a ntreprins cercetri de teren, utiliznd metoda monografiilor. Din acest punct de vedere, el este considerat ntemeietorul metodei monografice din Romnia, ce va fi dezvoltat apoi de D. Gusti. Ion Ionescu de la Brad a realizat monografiile judeelor Mehedini, Putna i Dorohoi i ale regiunilor dobrogene. Aceste monografii au abordat aspecte pedo-climatice i fitotehnice, statistice i economice, demografice i sociale din regiunile cercetare. Din datele sintetizate n lucrrile sale rezult un profil al romnului, aa cum exista el n mediul rnesc, i al unei civilizaii adecvate activitii agricole. De aceea, el argumenta necesitatea cercetrii agriculturii din toate zonele locuite de romni, o cercetare direct i amnunit a tuturor satelor. Spiru Haret (1851-1912) a edificat o concepie sociologic bazat pe principii matematice de cercetare a fenomenelor sociale, n lucrarea sa Mecanica social (1910). Haret remarc lipsa unei legi sociologice, aa cum n mecanica raional este legea newtonian. De aceea, consider c tiina sociologic nu dispune de o teorie de acelai nivel ca mecanica raional. El apreciaz c sociologiei experimentul i este interzis i observarea se reduce pentru ea la nvmintele istoriei, care sunt departe de a fi suficiente (Spiru Haret, 2001, p 90). Din aceste raiuni, sociologia trebuie s parcurg toate etapele prin care a trecut tiina micrii fizice, iar pentru moment nu-i rmne dect s studieze realitatea social cu aproximaii succesive. Sociologia va deveni tiin veritabil cnd va fi capabil s foloseasc calculul. Pn atunci ea este o disciplin tiinific imatur. Astzi, studii despre gradul de evoluie a tiinelor plaseaz sociologia aproximativ n aceeai zon de dezvoltare ca i savantul romn, cu toate achiziiile importante n analiza cantitativ a socialului. Explicaia acestei situaii a sociologiei este progresul nesatisfctor n descoperirea legilor sociale, care, aa cum afirm Haret, trebuie s fie analoage cu cele dup care dirijeaz echilibrul i micarea material. (Schifirne, 2001, b, p.x). Fr s identifice sistemele mecanice cu cele sociale, Haret a sugerat o analogie ntre cele dou tipuri de sisteme. Modelul dup care opereaz Haret este cel al spaiului social cu trei coordonate: Economica; moral; intelectual. ns progresul este produs de ceea ce el numete fore sociale: conformaia minii i limbajul, cauze sociale de prim ordin care au determinat micarea social. (S. Haret, 2001, p. 133). Determinismul social este conceput de Haret ca un complex de relaii cauzale n societate, iar n explicaia vieii sociale ia n seam toi factorii, de la mediul geografic pn la individ cu toate actele ale. Dimitrie Drghicescu (1875-1945) a fost studentul lui E. Durkeim. n principalele sale scrieri de sociologie: Rolul individului n determinismul social (1904), Din psihologia poporului roman, (1907), Idealul creator, Eseu psihosociologic asupra evoluiei (1914) etc., el a dezvoltat o concepie sociologic n ton cu sociologiile vremii. Sociologia este tiina unei societi concrete, a unei naiuni. Faptul social nu este universal. Traian Brileanu (1882-1947) druiete patrimoniului sociologic modalitatea proprie de analiz privind existena unei tiine autonome despre societate. n concepia sa, exprimat n lucrrile Introducere n sociologie (1923), Sociologia general (1926), sociologia este o teorie a principiilor generale despre societate, derivate din investigaia diferitelor tipuri de existen social, i nicidecum o colecie de date empirice sau o metafizic despre social. Prin corelarea sociologiei cu etica i politica, el confer un mod original de gndire 14

sociologic. Sociologia ocup un loc central n sistemul tiinific sociale fiindc ofer fundamentul teoretic pentru cunoaterea oricrei componente a societii. Societatea capt o expresie concret, cea a comunitii, iar sociologia studiaz comunitatea: obiectul sociologiei este sistemul social, adic societatea ca form evolutiv, sau, cum am putea-o numi cu un cuvnt, comunitatea. nvmntul sociologic a fost introdus la Iai la doi ani dup introducerea lui la London School of Economics. Primul profesor de sociologie la Iai (1897) a fost Constantin Leonardescu, liceniat n drept la Paris, doctor n filosofie i litere la Bruxelles, cu influen sociologic pozitivist. Dimitrie Gusti (1880-1955) se nscrie printre ntemeietorii sociologiei din Romnia. n concepia sa, sociologia este un sistem de cunoatere a realitii sociale prezente (D. Gusti, I, 1968, p. 237). Sociologia, spre deosebire de istorie, care caut s refac traseul evoluiei societilor n trecutul lor, explic fenomenele aa cum apar ele n realitatea social: socialul este nainte de toate rezultatul unui concurs de mprejurri: spaiale, temporale, vitale i spirituale, care formeaz cadrele cosmologice, istoric, biologic i psihologic, cu alte cuvinte ceea ce numim mediu [.]. Aceasta este geneza realitii sociale, acestea sunt condiiile care acioneaz permanent asupra ei, realitatea social reacionnd i actualizndu-se n activitatea social, care poate fi redus la patru categorii: economic, spiritual, politic i juridic. Valorile economice i spirituale constituie nsui coninutul vieii sociale, categoriile ei constitutive. Cu alte cuvinte, ele fac ca societatea s existe, ele sunt societatea. D. Gusti cuprinde n social tot ceea ce ine de activitatea uman desfurat ntr-un context sau mediu, dar precizeaz c exist o anumit ierarhie n ce privete tipurile de activitate social. Activitatea economic i cea spiritual, concretizat n valori economice i spirituale, sunt determinate societii ns acestea exist numai dac fiineaz politicul i juridicul cu funcii de organizare i reglementare. Una din cele mai productive contribuii ale lui D. Gusti i ale colii sale o constituie elaborarea metodei monografice i aplicarea ei la studiul realitilor sociale romneti, aa cum fiinau ele n comuniti steti. n viziunea lui Gusti, sociologia i cldete eafodajul teoretic numai n temeiul cunoaterii faptelor sociale prin metode autonom i acestea este metoda monografic. Mai mult, el crede n necesitatea fuziunii sociologiei cu metoda monografic astfel nct se poate discuta despre sociologia monografic. Se urmrea astfel depirea limitelor monografiilor sociale ca simple culegeri de documente. Prin metoda monografic monografic propus D. Gusti se ntreprinde descrierea i cercetarea sistematic i integral a unitii sociale studiate. De aceea: Sociologia nu se poate mrgini la studiul relaiilor sociale sau la cel al manifestrilor de via, expresie a tuturor circumstanelor locale. Dup experiena de opt ani de activitate de cercetare monografic, D. Gusti a recomandat reguli ce trebuie respectate n aplicarea observaiei sociologice. Acestea sunt:Observaia trebuie s fie sincer i obiectiv; ea trebuie s fie exact, adic ptrunztoare i complet, s cuprind toate detaliile n varietatea i unitatea lor; ea trebuie verificat i controlat, obinndu-se astfel o observaie experimental; observaia monografic s fie colectiv, rodul colaborrii specialitilor; ca s fie tiinific observaia trebuie informat i pregtit, studierea teoretic fiind prima condiie pentru reuita cercettorului; observaia sociologic se cere s fie intuitiv. Fiind un act de ptrundere a obiectului cercetat, ea este totodat i un act de creaie; alturi de observaie se cuvine s fie folosit i metoda comparaiei cu ajutorul creia se elimin progresiv tot ceea ce este particular i accidental.

Regulile formulate de D. Gusti n anii '30 sunt, n esena lor, valabile i astzi, cu tot ceea ce ine de demersul empiric din sociologie. Cele apte norme decurg dintr-o logic a cercetrii monografice a unitilor sociale i dovedesc caracterul tiinific al sociologiei monografice, prin urmrirea nelegerii i explicrii realitilor sociale studiate, semnificative pentru modul de a gndi metoda monografic. Observaii critice fa de metoda monografic s-au formulat cu privire mai ales la caracterul ei empirist. Metoda monografic i aduce astfel contribuia decisiv la constituirea tiinei naiunii. Unitatea social reprezentativ n afirmarea tiinei naiunii este satul deoarece el pstreaz nealterate trsturile vieii naionale. De aceea, activitatea monografitilor s-a orientat exclusiv spre sate. Opera lui Gusti se constituie ntr-o demonstraie a necesitii unei tiine a naiunii, ntr-un context naional romnesc deosebit de favorabil, cum a fost perioada de dup nfptuirea Marii Uniri de la 1918. Naiunea romn impunea, n noul cadru statal cuprins n graniele sale etnice, decelarea acelor cadre i manifestri constitutive caracteristice pentru viaa naional romneasc. D. Gusti i coala sa au oferit un model, cel al sociologiei monografice, de cunoatere i explicare a realitilor sociale romneti n integritatea lor. 15

Petre Andrei (1891-1940) a elaborat un sistem sociologic ntemeiat pe o concepie integralist determinist. Format sub influena ideilor lui Gusti, dar detandu-se de acesta, Petre Andrei a cercetat socialul n relaie cu naturalul. Societatea are un fundament material, dar ea e produsul spiritului, e o parte din spirit (Petre Andrei, 1970). Dac ar fi s cutm i la noi o vrst de aur, am afla-o n perioada interbelic. Ar fi de ajuns s semnalm recunoaterea ei internaional, amintind c n 1939 ar fi trebuit s aib loc la Bucureti al XIV-lea Congres Mondial de Sociologie (i anunaser deja participarea circa 200 de sociologi din 26 de ri, ntre care M. Halbwack, H. Stoltenberg, M. Bloch, G. Richard, R. Bastide, F. Znaecki, etc.). Invadarea Poloniei i izbucnirea celui de-al doilea rzboi au fcut ca aceast manifestare tiinific s nu mai aib loc. Parcursul istoric al sociologiei la nceputul secolului al XXI-lea n primii ani ai secolului al XXI-lea sociologia reprezenta un proiect intelectual de prestigiu, cu contribuii deosebit de importante la cu contribuii deosebit de importante la cunoaterea pozitiv a realitii sociale. (Auguste Compte pozitivism cunoaterea sociologiei prin cercetare analiz empiric, tiinific). Marile personalitii academice ale vremii ca Emile Durkeim sau Max Weber, au contribuit substanial la definirea unei personaliti tiinifice distincte a sociologiei n cadrul tiinelor socio-umane. n perioada ins, care a urmat Primului Rzboi Mondial, dificultile socio-economice i politice al rile europene, n special ale Franei i Germaniei, au afectat i evoluia i dezvoltarea studiilor de sociologie. Instalarea comunismului sovietic, izbucnirea crizei economice mondiale, ascensiunea micrilor fasciste europene, iat unele dintre marile dificulti socio-politice prin care a trecut sociologia european interbelic. n Frana, dup Durkeim preocuprile de sociologie sunt continuate de membrii colii durkeimiene de la Paris, dar evoluia politic i climatul social al Franei vor cauza declinul preocuprilor de sociologie. Germania perioadei interbelice este dominat de micrile politice pro-naziste, evident cu importante consecine negative si asupra mediului universitar tiinific. Nici sociologia nu este ocolit de aceste consecine care mpingeau preocuprile sociologice spre confiscarea ei de ctre ideologia propagandei naionalist naziste. O serie de sociologi se arat favorabili acestui curent naionalist german, alii ns prefer, n mod explicit, s rmn la distan de nazism. Instaurarea celui de-al treilea Reich pune capt cu brutalitate elanului sociologiei germane, majoritatea revistelor de sociologie dispar, sociologii de origine evreiasc emigreaz din Germania i se exileaz cu precdere n SUA. Dincolo de Atlantic, Statele Unite cunosc o er industrial nfloritoare, modul de via urban devine dominant, prosperitatea e general dar nu dispar fenomenele de marginalitate, devian i de delicven. Pragmatismul american preseaz sociologii s lase la o parte tradiia speculativ a furitorilor de sisteme teoretice i s elaboreze cunotine pozitive, fondate pe cercetarea empiric inductiv cu aplicaii sociale imediate. Credina n progres rmne fundamental n sociologia american. Sprijinul financiar dat de familia Rockefeller sociologilor este substanial. Sociologia american ntr n era metodologiei statistice din ce n ce mai sofisticate, elaborarea tehnologiilor sociale avnd rostul de a rezolva fenomenele de marginalitate, criminalitate i segregare social sau de a pune la punct tehnologia sondajelor preelectorale i anchetele de marketing. Oraul este un adevrat laborator pentru Universitatea din Chicago fiind locul n care instituiile se dezvolt rapid, unde fiecare caracteristic a naturii umane este vizibil, unde fiecare tip de individ criminalul, ceretorul ca i omul de geniu capt dimensiune tiinific evident i impune respectul cuvenit unei cercetri aprofundate! Metodele de cercetare sociologic privilegiate de coala american sunt: studiul mediului, monografiile cartierelor (monografie monos = obiect unic; grafeim (grec.), a descrie), observaia participant, analiza istoriilor sociale locale sau studiul comunitilor. Anii 1945 1968 sunt anii ambiiilor pentru sociologia european ieit anemic din rzboi n Germania, prbuit n Frana, dispreuit n Anglia, ignorat n Italia i ai vrstei de aur pentru sociologia american cu tendine spre universalism i achievement. Fundaia Rockefeller, noii mecena privai (Carnegie, Ford, Rand, etc), comenzile publice (din partea Ministerului armatei, al Agriculturii, al Sntii) procur sociologiei resurse imense, ceea ce permite nmulirea centrelor de cercetare, a societilor savante i a revistelor. i n Frana sociologia recapt dinamismul nceputului de secol afirmndu-se o pasionat ambiie a cunoaterii sociale. Instituiile internaionale (CE i UNESCO) dau sociologiei noi comenzi de cercetare, 16

finanrile americane venite de la Ford, Rockefeller sau Kodak o ntresc. Aceast reconstrucie a sociologiei nu se face ntr-un mediu cu totul favorabil ns. A fi sociolog n 1950 nu era de invidiat, i amintete A. Touraine. Din punct de vedere material viaa tinerilor cercettori nu era uoar, cariera era lent, salariile mici, Mica lume a sociologilor era la marginea universitii. A fi sociolog era mai puin onorat dect a fi istoric, filosof sau latinist. Cu timpul ns s-au creat numeroase echipe de cercetare n cadrul CNRS (Centre National de la Recherche Scientiphique) sau n cadrul EPHE (Ecole Pratique de Hautes Etudes), care au trecut la investigarea lumii reale, a educaiei i nvmntului, loisir ului, organizaiilor, mijloacelor de comunicare n mas, sntii populaiei, condiiei femeii. n jurul anului 1970, succesul internaional al sociologiei este de netgduit, cu toate diferenele i inegalitile dintre sociologiile fcute n diferite ri care traduc efectele contextelor socio-istorice. Crete rolul UNESCO i al Statelor Unite n dezvoltarea sociologiei. rile occidentale au beneficiat de un ajutor financiar considerabil din partea marilor fundaii americane pentru dezvoltarea cercetrii empirice, fiind i astfel complete finalitile planului Marshall. n lumea non- european sociologia a cunoscut o dezvoltare n Australia, Japonia, Canada, America Latin sau India. n rile comuniste sociologia a fost confiscat de aparatul de propagand ideologic a regimului comunist. ntre 1968 1990 sociologia cunoate o explozie a paradigmelor. Paradigma este un concept sociologic utilizat tehnic pentru prima dat de Thomas Kuhn sociolog i filosof 1962 i se refer la convingerile tiinifice ale comunitii de specialiti pe baza crora se elaboreaz teoriile, ipotezele i n general, i definesc obiectivele i metodele. Spre deosebire de teoria tiinific, pe care o poate emite orice analist solitar, o paradigm, nu poate exista dac nu e recunoscut i utilizat ca instrument de structurare analitic, de ctre ntreaga comunitate tiinific existent. Sociologia i extinde treptat n prezent cmpul de studiu la noile forme de consum, de cultur, de marginalitate, de protestare, la politicile sociale i culturale, la viaa local, btrnee, imigraie, deviana juvenil, srcie, excludere, globalizare, secularizare, viaa religioas, etc. Sociologia este un instrument de problematizare a socialului i suscit ntrebri pe care societatea i le adreseaz siei, fiind un indicator elocvent al profunzimilor societii contemporane. Sociologia este necesar i apreciat doar n societatea care dorete cu adevrat s se cunoasc pe sine n profunzime, n societatea n care funcioneaz libertatea individual pluralismul i democraia politic.

17

Sociologia captiv din perioada comunist Sociologia captiv din perioada comunist dup cel de-al doilea rzboi mondial, instalarea comunismului la noi a nsemnat obligaia de a aplica politica economic, social i cultural a U.R.S.S. (P. Calvacoressi, Politica mondial dup 1945, ed. All, Bucuresti, 2000). Mai exact: colectivizarea, industrializarea (aberant), urbanizarea (construcia de block-uri), ultracentralizarea tuturor activitilor colective, aservirea mass-mediei. Cei care apreciau Occidentul sau aveau prieteni acolo deveneau susceptibili de nalta trdare. Economia (planificat) a fost condus dup criterii ideologice (conductorii de partid aveau toat puterea fr a putea fi trai de cineva la rspundere, specialitii aveau toat responsabilitatea fr nici o putere). Comunismul s-a vrut o societate a oamenilor egali. n fapt a fost o societate uniformizat, nivelat poporul unic muncitor o mas tcut, asculttoare a cuvntrilor magistrale rostite n limba de lemn. Toate aceste fapte i fenomene au marcat sociologia romneasc. Dup instalarea comunismului, sociologii care s-au afirmat ntre cele dou rzboaie mondiale au fost obligai s-i precizeze opiunile ideologice. O parte a acceptat aproprierea de marxism-leninism, nutrind sperana c astfel vor putea s continue s fac sociologie. Sperana lor a fost serios zdruncinat n 1948 cnd sociologia, etichetat ca tiina burghez, a fost scoas din nvmnt (prin Legea nvmntului din 1948). Treptat sociologii au fost excomunicaii din viaa sociocultural a rii, sociologia devenind captiv ideologiei totalitate, fiind obligat s accepte compromisul subordnrii (totale) fa de regimul comunist. ncepnd cu 1977 sociologia a fost suprimat pn n decembrie 1989. A supravieuit o tiin social asimilat adesea cu materialismul istoric ori cu socialismul tiinific, sociologii avnd de urmrit impactul industrializrii, al migrrii de la sat la ora, navetismul, sistematizarea etc., n spiritul materialismului dialectic i istoric (cu att mai mult trebuia s respecte acest spirit atunci cnd li se comand s analizeze rolul partidului, rolul statului, propaganda, noile realiti socialiste, formarea omului nou. Scurta recapitulare aide memoire, Sociologia Religiei; obiectul de studiu al S.R, metoda durkheiminiana de cercetare, primii analisti ai fenomenului religios in societate. Odat cu mbogirea contribuiilor academice in dezvoltarea cercetrii sociologice s-au diversificat si ramurile de abordare tiinifica. Astfel apare sociologia industriala, sociologia politica, sociologia economica, sociologia muncii, sociologia rurala, etc. Dintre aceste ramuri se desprinde nc din perioada nceputurilor sociologiei un interes aparte pentru studierea fenomenului religios in societate ceea ce a contribuit la apariia unei sociologii a religiei. Sociologia Religiei analizeaz si explica fenomenologia religioasa cu ajutorul instrumentelor teoretice si empirice specifice sociologiei, de aceea putem afirma ca exista o strnsa legtura intre sociologie si sociologia religiei inca de la nceputurile preocuprilor sociologice. Intr-o scurta definiie de lucru putem spune ca : sociologia religiei studiaz modul in care sacrul (divinul) se manifesta ca fenomen in viata social. Ea i propune sa studieze relaiile care exista intre religie si societate si formele de aciune reciproca ce pe care le genereaz aceste raporturi. Trebuie clarificate de la nceput raporturile existente intre diferitele ramuri ale tiinelor religiei mai precis intre teologie si sociologia religiei. Teologia, fiind o tiina normativa, si are drept scop analiza, interpretarea si expunerea unei credine date. Sociologia, in schimb, nu se ocupa cu explicarea esenei religiei ci studiaz condiiile si efectele comportamentului uman in comunitate, comportament motivat de percepia subiectiva a noiunilor religioase. Sociologia religiei, este in mod esenial descriptiv-analitica si are ca scop principal analizarea fenomenelor religioase cu intenia de a facilita nelegerea oricrei religii. Aadar exista o diferena cantitativa si calitativa intre tipurile de abordare, metodele si scopurile celor doua genuri de discipline; att teologia cat si sociologia au drept obiectiv al cercetrii o religie sau un grup de religii diferite, insa metodele lor difer; teologia este normativa iar sociologia religiei este descriptiva. Se cuvine menionat faptul ca sociologia religiei va aborda si va clarifica multe dintre aspectele referitoare la fenomenul religios contemporan, dar nu se va putea substitui niciodat fenomenologiei, 18

psihologiei si istoriei sau cu att mai puin teologiei. Teologia are marea responsabilitate de a formula normele religioase si valorile morale att de necesare echilibrului social. Unii cercettori in sociologia religiei promoveaz o sociologie militanta, care urmareste o perspectiva confesionala sau anticonfesionala, in timp ce alii prefera o neutralitate prin care evita implicaiile directe (participante) si aplicaiile imediate. Putem identifica doua orientri structurale ale definirii religiei ca domeniu de studiu al sociologiei religiei: - definiiile substantive, care conin elemente substantive referitoare la comportamentul religios: cultul, ritualurile si riturile, supranaturalul, etc. - definiiile funcionale, care insista asupra rolului religiei in societate, in special privind fenomenul secularizrii religioase. In general definiiile date religiei pot fi influenate de apartenena religioasa a cercettorului sociolog, insa remarcabil ar fi ca neutralitatea academica sa elimine orice forma de subiectivism interpretativ. Obiectul de studiu al sociologiei este viata religioasa a societatii. Sociologia religiei cerceteaz comunitile de credincioi : statusul acestora, relaiile din cadrul lor, formele de organizare a Bisericilor si cultelor, riturile si ritualurile, etc. Sociologia religiei nu-i va studia numai pe credincioi unei biserici sau ai unei denominatiuni religioase ci si ntreaga societate, raportndu-se permanent la ntreg, analiznd distribuirea sociala a acesteia, mprejurrile in care se manifesta fenomenul religios, etc. Primul cercettor care a pus bazele unei metode de cercetare in Sociologie este Emile Durkheim, autorul lucrrii: Les Regles de la methode sociologique - Regulile metodei sociologice (1895). Iat ce afirma Durkheim: pentru a respecta canoanele tiinei, trebuie in primul rnd ca faptele sociale sa fie considerate lucruri (... la premire rgle et la plus fondamentale est de considrer les faits sociaux comme des choses). Aceasta reprezinta o abordare complet diferita fata de abordarile filosofice anterioare studiilor lui E. Durkheim ; inseamna trecerea de la subiectivismul filosofic la obiectivitatea stiintifica. Durkheim era dominat de importanta metodei de cercetare, esentiala in dezvoltarea oricarei stiiinte, influentat evident de studiile lui din Scoala Normala dar mai ales de conceptia pozitivista a lui Auguste Comte. Potrivit concepiei lui Durkheim, sociologul trebuie sa ia distanta fata de faptele sociale pe care le observa.; el trebuie sa refuze sa considere socialul ca pe ceva imediat si transparent pentru ochiul lui. Comportamentul lui trebuie sa fie ca al fizicianului care nlocuiete senzaia de cldura cu o msura exacta, oferita de termometru. Termometru sociologului sunt tocmai metodele experimentale, pragmatice, obiective, pe care le aplica in studiile sale. Pentru a-si construi obiectul de studiu, sociologul trebuie sa izoleze si sa defineasc acea categorie de fapte pe care i propune sa o studieze. Max Weber, un alt fondator al gndirii sociologiei religiei, a fost si el, primul cercettor care s-a preocupat de analiza relaiilor existente intre religie si societate precum si despre modul cum morala religioasa a influenat comportamentul economic capitalist. ******************

19

Sociologia Religiei analiza aplicata

VIATA RELIGIOAS DIN ROMNIA N PERIOADA COMUNIST; LIMITELE LIBERTII RELIGIOASE;

Scurte repere istorice Perioada care a urmat celui de-al doilea rzboi mondial a fost marcat prin instaurarea i ntrirea regimului comunist totalitar, timp n care aproape 45 de ani viaa religioas a stagnat, ncercnd s gseasc diferite forme de comunicare cu regimul politic, pentru a-i asigura supravieuirea. n timpul acestei perioade, nu se poate vorbi despre pluralism religios, ci despre o pluralitate limitat dependent de stat. Victoria politic a partidului comunist i venirea sa la putere n Romnia a rsturnat un ntreg sistem de valori sociale i economice, ceea ce a generat o deviere nedorit n evoluia modernizrii rii. Introducnd alte principii sociale i politice dect cele practicate de societatea romneasca in perioada interbelic, comunismul a blocat i a deviat dezvoltarea normal a societii romne de pe drumul modernizrii. Vechiul regim din perioada interbelic a fost abandonat cu sprijinul armatei sovietice care ocupa ara. Domeniile n care se afirmau relaiile sociale moderne (industria, suprastructura, comerul) au fost naionalizate i socializate, iar agricultura, a fost cooperativizat n mod brutal, fiind impus un egalitarism utopic. S-a introdus sistemul economic i social-politic sovietic, format n perioada cnd Rusia era mai puin dezvoltat dect Romnia (de exemplu abia n cea de-a doua jumtate a secolului XIX au abrogat iobgia feudal), sistem care n trei decenii (dup 1917) a fost transformat ntr-un regim rigid i totalitar. Modelul impus de ctre Uniunea Sovietic a reprezentat blocarea dezvoltrii normale a Romniei, drum iluzoriu pe care ara a mers o jumtate de secol, pn n 1989. Comunismul a reprezentat o ntrerupere a continuitii istorice romneti fireti, fornd, printr-o strategie mimetist, integrarea ntr-un sistem politic strin, care evoluase ntr-un ritm i spaiu geografic diferit. Valorile poporului romn au fost nlocuite cu cele ale comunismului, practicate n Uniunea sovietic crendu-se o ruptur dramatic ntre viaa real a Romniei i modelul comunist strin, impus n toate domeniile: n industrie, n agricultur, n tiin, n cultur, n nvmnt, etc. Naionalizarea, colectivizarea, elogiul culturii i al tiinei sovietice, introducerea n nvmnt a altor programe colare, studiul limbii ruse, al istoriei i literaturii Uniunii sovietice, sistemul notelor n coli cu calificative (dup modelul sovietic), arestarea celor care nu fceau elogiul regimului comunist, erau forme concrete prin care se ncerca nlturarea specificului i tradiiilor naionale romne. Partidul Comunist, se baza, pentru ctigarea i meninerea puterii, pe populaia cea mai srac i neinstruit pe care o manipula ntr-un sistem dictatorial. ntreruperea continuitii istorice din drumul modernizrii Romniei a reprezentat o ntrziere de o jumtate de secol i crearea unei situaii care nu a putut fi ndreptat nici n anii de tranziie dup 1989, pentru a se putea recupera decalajul socio-economic dintre Romania si celelalte tari europene occidentale. Cu toat aparena de constan politic, perioada comunist a fost una dintre cele mai instabile din istoria rii. Dup populismul anilor 1944-1948, a urmat teroarea impus de partea moscovit a partidului i a purificrii vieii politice prin nlturarea partidelor istorice sau a liderilor politici incomozi pentru puterea comunist, etc.

20

Dictatura comunist intre 1945 1989 Perioad comunist cunoate n Romnia doi lideri care au impregnat istoria poporului, fiecare prin personalitatea sa dictatorial: Gheorghe GHEORGHIU-DEJ, orientat mai mult ctre Moscova (comunismul de orientare stalinist), i Nicolae CEAUESCU, cu o puternic orientare naionalist. n pofida acestor viziuni aparent diferite, cei doi conductori ai partidului comunist au avut totdeauna drept model pe marele prieten al Estului Europei, poporul sovietic i au urmrit crearea omului nou1. Trebuie de asemenea amintit faptul c Romnia, dup al Doilea Rzboi Mondial, a pierdut mari 2 teritorii (Basarabia si Bucovina), n favoarea Uniunii Sovietice iar la sud o parte din Dobrogea, n favoarea Bulgariei.. Spunem pierdut, pentru c acest lucru s-a ntmplat n urma unui dictat, consecina acordului secret ntre Germania i Rusia: faimosul pact Molotov-Ribbentrop, semnat n 1939. Bulversat de rzboi, slbit de datoriile externe, ameninat de ocupantul sovietic (prezent pn n 1956), Romnia a cunoscut o perioad dominat de ur i de crime abominabile mpotriva oricrei ordini stabilite nainte de rzboi. Pucriile erau pline de oponeni ai comunismului, mai ales intelectuali, n mare parte membrii ai fostelor partide politice istorice. Personalul de cult asimilat uneori cu cei bogai (chiaburii) din sate, era arestat i urmrit n mod permanent pentru c exploata credincioii sraci ai comunitii. Ateu prin definiie, (religia este un opiu pentru popor Karl MARX), noul regim a ncercat s distrug credina romnilor practicnd cele mai oribile metode, precum splarea creierului ( experimentul Piteti3), pentru a impune sistemul marxist. n pucrii, insultele cele mai oribile erau adresate studenilor n teologie i clerului. Denis DELETANT, cercettor asupra perioadei comuniste n Romnia, scrie n cartea sa, CEAUESCU i Securitatea: n pucrie, Turcanu rdea mai ales de studenii n teologie. Unora el le oferea botezul n fiecare sptmn,bgndu-i cu capul ntr-o putin plin cu urin i materii fecale. Apoi, i obliga pe fiecare s urmeze noul ritual cretin. Dup zeci de astfel de repetiii, deinuii, veneau din proprie iniiativ s-i ia botezul n fiecare diminea. n noapte de Pati din 1950, un deinut a fost obligat s joace rolul preotului. Acesta a fost mbrcat cu un cearaf i mnjit cu excremente. Avea un baston din hrtie (i acesta mnjit), pe care ceilali deinui erau obligai s-l srute. Cretinul, n pucrie, era constrns s-i abandoneze credina, blasfemind eucaristia i cntnd parodii obscene n locul cntecelor liturgice i rugciunilor4. Totalitarismul comunist: teroare, obedien i fric Viaa romnilor n timpul perioadei comuniste nu a cunoscut numai persecuiile politice ale regimului dictatorial care vroia s impun prin orice mijloc ideologia sa ci i supunerea la unele umiline i privri de orice fel, impuse de o existen trit la limita srciei 5. Iat o descriere a vieii romnilor sub regimul lui CEAUESCU fcut de jurnalistul de la Figaro Magazine:1

Omul nou, chiar i eroul pozitiv, nzestrat cu toate virtuile i lipsit de defecte, nu era prezent dect pentru a da replica ctorva naivi, dac totui existau, susceptibili de a se lsa prini. Pentru c omul nou, comunismul l-a realizat cu adevrat, i acest lucru sa ntmplat n absolut toate rile, fr excepie, unde i-a putut instala regatul. Dar cu acest om nou ne confruntm la fiecare pas din pcate! Aceast nmulire rapid, este contrariul acestui model ideal pe care fiecare conductor l susine n mod contient n faa maselor, fr s cread cu adevrat; omul nou este de asemenea, rezultatul robotizat al aciunii sistematice teroarea ajutnd - de atomizare, de nivelare, de omogeneizare i n final de masificarea pe care au trebuit s o suporte, zi dup zi i pictur cu pictur, comuniti de toate felurile care hrneau n trecut cu seva lor esutul corpului social. Mihai SORA, Comment sen sortir ?, n Alexandru DUTU et Norbert DODILLE ed. , Ltat des lieux en sciences sociales, lHarmattan, Paris, 1993, p. 82. 2 Pe 26 iunie 1940, Sovieticii prezint un ultimatum (n urma pactului Molotov Ribbentrop), i pe 28 iunie ocup Basarabia i Bucovina din Nord, [], n august Romnia cedeaz Transilvania din Nord Ungariei (n urma unui diktal zis din Viena impus de Hitler), i n septembrie aceasta cedeaz de asemenea o parte din Dobrogea Bulgariei (n urma tratatului din Craiova patronat i el de Hitler), ceea ce duce umilina pe culmile ei cele mai nalte. ara este n stare de oc. Marea Romnie[] nu mai exist. n patru luni, din iunie pn n septembrie 1940, ara a pierdut 36000 kilometri ptrai din teritoriul su i ase milioane de ceteni. [] Traumatismul era deci profund. Victor LOUPAN, La rvolution na pas eu lieuRoumanie :lhistoire dun coup dEtat, d. Robert Laffont, Paris, 1990, pp. 119 120.3

Experiena Piteti, numit i dup numele oraului Piteti (la 120 km vest de Bucureti), unde era una din pucriile comuniste de nalt securitate. n aceast pucrie comunitii au folosit splarea de creier mpotriva oponenilor regimului pentru a-i reeduca n spiritul noii ideologii. Pucria din Piteti face parte, mpreun cu pucriile Gherla, Aiud i Bucureti, din marile centre de exterminare din timpul perioadei comuniste. 4 Denis DELETANT, Ceauescu i Securitatea, Humanitas, Bucureti, 1998, p.55. 5 ntr-adevr, efortul populaiei era ndreptat ctre supravieuire: trebuie mai nti s caute s se hrneasc, s se nclzeasc, s se mbrace, are puin timp pentru a complota. Jean-Marie LE BRETON, La fin de CEAUESCU, p. 19.

21

Teroarea lui CEAUESCU a fost impregnat de un cinism i de o imoralitate incredibil. Persoanele n vrst, nu mai erau ngrijite n spitale. i atunci cnd nu murau din lipsa ngrijirilor i din absena medicamentelor, acestea ngheau de frig pn la moarte n apartamentele lor lipsite de nclzire i lumin. Mii de persoane inutile, pentru c erau n vrst, au fost astfel exterminate. Pentru a preveni avorturile clandestine, controalele ginecologice erau practicate chiar la locul de munc (ne putem imagina n ce condiii!): Statul era informat naintea mamei. Aceast oroare, n afar de faptul c crea familii (prea) numeroase care triau ntr-o mizerie neagr, nu mpiedica un numr mare de avorturi clandestine, care deseori erau urmate de consecine dramatice. i totui, vznd c vine o pacient aproape moart la serviciul de urgene, ginecologul nu avea dreptul s o ngrijeasc pentru c ar fi fost condamnat pentru participare la avort. Trebuia mai nti s anune poliia, aceasta trebuia s se deplaseze, s stabileasc procesul verbal i, numai dup aceea, doctorul era autorizat s o ngrijeasc. Este inutil s specificm c, foarte des, victimele hemoragiilor, sracele femei nu supravieuiau acestei proceduri penale. [] n afar de acest lucru, CEAUESCU era un negustor de sclavi, pentru c a vndut zeci de mii de ceteni care vroiau s prseasc ara. Preul se nvrtea n jur de 10.000 dolari. Pentru a obine aceti bani, copii i soiile erau reinute ostatece n ar pn cnd cel care era n afar strngea suma necesar. i, n plus, candidaii nu puteau lua la plecare dect cte o valiz n fiecare mn. Este foarte dificil s enumerm toate faetele acestei terori cotidiene. [] Poporul romn avea incontestabil impresia c o fatalitate se abtuse asupra lui, iar aceasta trebuia suportat. Suntem nconjurai. Sunt peste tot. Populaia se predase dumanului fr s opun rezistene6.

Aceast stare de psihoz era provocat i ntreinut n ntreaga ar, consider istoricii contemporani, de un organism de opresiune al Statului: Securitatea.Aceasta fcea ca pe societatea romn s cad o ameninare constant i multiform. Securitatea era simbolul Statului. Reuise s invadeze totul. De la miliia de baz, trupele de frontier, seciile de asalt i pn la informatori trecnd prin agenii care se ocupau cu ascultarea, un ntreg popor tria din informaii i represiune. [] Psihoza era att de rspndit nct majoritatea oamenilor fceau exces de zel. CEAUESCU i dispreuia colaboratorii, era mai ales un dispre moral.[] Aici intervenea fenomenul Securitii. Ameninrile pe care le fcea i conducea pe majoritatea oamenilor s practice autocenzura i autolimitarea.7

Pentru a plti datoria extern a rii, CEAUESCU a introdus msuri de austeritate fr precedent. A raionat totul; produsele alimentare8 i produsele energetice, (benzina, la 20 litri pe lun pentru fiecare main, i energia electric). Frecventele opriri ale curentului, n perioada 1984-1985, au cauzat moartea a peste 30 de copii din incubatoare9. Era o via de mizerie. Fr lumin, fr hran, fr libertate, fr viitor, Romnii triau n disperare10. Religia n perioada comunist elemente juridice constituionaleContestarea tradiiei istorice i spirituale de ctre comunism, si integrarea ntr-o spiritualitate atee a ntrerupt de asemenea si evoluia normal a pluralismului religios.6 7

Victor LOUPAN, La rvolution na pas eu lieu, pp. 167 169. Jean Marie LE BRETON, La fin de CEAUSESCU, pp. 24 25. 8 n 1989, produsele alimentare raionate cuprindeau: 1 kg de zahr, 1 kg de fin, 250 gr. De margarin, cinci ou pe lun i 300 gr. De pine pe zi i de persoan. Ibidem, p. 236. 9 Ibidem. 10 Jean Marie LE BRETON, Sfritul lui CEAUSESCU, pp. 16 18. n 1987, oraul Bucureti nu cunotea foametea, dar n mod sigur cunotea srcia. Stnd la coad, puteam gsi pine, puin ulei i zahr, lapte reconstituit, conserve de pete. Pentru restul, ntmplarea permitea uneori s gsim legume, crnai, mruntaie i ou. [] Am vzut de exemplu, camioane livrnd la mcelrie oase de vit provenind de la atelierele de ecarisare. Carnea era ea exportat, dup cum pretindea zvonul public i populaia nu avea dreptul dect la oase? Nu a ti s spun. Dar orict am cutat n memoria mea: nici n Frana ocupat, nici n URSS sau n alte democraii populare pe care le-am vizitat, nu am ntlnit o asemenea penurie. Romnii erau invitai, dac nu s moar practic de foame, cel puin s suporte cele mai grave lipsuri. [] Pe ntreg parcursul ederii mele, m duceam s vd aceste cozi interminabile, dintre care cele mai puin impresionante nu erau acelea ale automobilelor la pompele de benzin. Patru sute, cinci sute de maini ateptau, uneori de pe o zi pe alta, pentru a putea face plinul. Automobilitii avansau mpingnd mainile cu minile pentru a economisi benzina. Aceasta nu era scump dar era raionalizat (20 de litri de benzin pe lun, n. n.). [] Parcursul pietonului cutndu-i raia, odat cu venirea serii, era i mai greu datorit ntunericului: un lampadar din zece sau aproape, ara aprins. n buticuri un singur bec, cu putere sczut, funciona ca un fel de veioz. Cldura, controlat n mod centralizat i nu pe blocuri, datorit regulrii gazului, era redus la minimul strict. Caloriferele erau puin mai calde dect temperatura camerei. mi aduc aminte de reuniunile din Ministe


Recommended