+ All Categories
Home > Documents > Sociologia dramaturgică

Sociologia dramaturgică

Date post: 20-Jul-2015
Category:
Upload: uoana-chermenschi
View: 657 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 12

Transcript

Sociologia dramaturgic sau Radiografia unei mti perfecteChermenschi Oana-Maria Sociologie, anul II

n orice context social, individul tinde s adopte un rol, s-i controleze comportamentul i reaciile, astfel nct impresia pe care o induce audiene s fie pe msura inteniilor sale.Erving Goffman, Viaa cotidian ca spectacol

Termenul de sociologie dramaturgic a fost introdus pentru ntia oar n literatura sociologic de Erving Goffman, prin intermediul celei mai cunoscute opere ale sale, Viaa cotidian ca spectacol. Sociolog i scriitor american, Erving Goffman, nscut n anul 1922 n Canada, i obine masteratul n discipline umaniste la Universitatea din Chicago n anul 1949, iar doctoratul, n 1953. Cea mai mare contribuie a sa la teoria social este studiul despre interaciunea simbolic, n perspectiv dramaturgic, n dezvoltarea teoriei sale microsociologice simindu-se i influena unor sociologi renumii, ca George Herbert Mead sau Herbert Blumer.

Prin intermediul acestei cri, Erving Goffman elaboreaz viziunea dramaturgic n interaciunea uman. El sugereaz c viaa este asemenea unui teatru, portretiznd importana aciunii umane.

Pentru sociologul american, societatea nu este o creaie omogen; noi trebuie s acionm diferit n situaii diferite. n centrul analizei sale st relaia dintre performare i scen, lund n considerare toate elementele acesteia: un actor performeaz ntr-un cadru, care este constituit din scen (stage) i culise (backstage); el este asistat de un public dar, n acelai timp, el nsui devine public pentru spectatorii si.

Definiie Atunci cnd ne aflm n prezena altora, acetia vor ncerca s obin de la noi ct mai multe informaii, pentru a putea defini situaia; la rndul nostru, noi vom ncerca s controlm impresia celorlali despre noi i despre respectiva situaie. Cu alte cuvinte, nu vom transmite dect acele impresii pe care dorim ca ceilali s le aib despre noi, ntr-un mod teatral, presupus involuntar. n acest caz, publicul are dou variante, dou modaliti din care pot privi situaia: prin limbaj verbal, caz n care individului care performeaz un rol i este uor s manipuleze situaia, sau printr-un limbaj expresiv, comportamental, ce funcioneaz ca un filtru de validare a informaiilor transmise verbal. Folosind cuvintele autorului, ceilali au tendina de a verifica aspectele controlabile ale comportamentelor cu ajutorul celor mai puin controlabile.

Goffman sugereaz c, deseori, n interaciunile cu ceilali, suntem, mai mult sau mai puin, fali, ntruct nu vom spune ceea ce simim cu adevrat, ci vom avea tendina s dm o definiie a situaiei cu care credem c i ceilali vor fi de acord, crendu-se astfel un consens superficial, cauzat de faptul c ne ascundem adevratele opinii n spatele unor afirmaii bazate pe valori la care toat lumea prezent se simte obligat s adere. Autorul definete acest nivel de acord dintre participanii interaciunii consens de lucru (working consens).

Termenul de interaciune este definit de Goffman ca fiind influena reciproc a indivizilor asupra aciunilor celuilalt, atunci cnd se afl unul n prezena fizic imediat a altuia. O interaciune se poate defini ca suma actelor care se petrec pe parcursul unei anumite ocazii, atunci cnd un numr dat de indivizi se afl continuu unul n prezena celuilalt. n orice interaciune, prima impresie conteaz. Definirea iniial a unei situaii, aa cum individul o proiecteaz, tinde s reprezinte o baz pentru activitatea care va urma. Astfel, cnd definim o situaie, o facem n aa fel nct publicul cu care interacionm s i dea seama n mod evident ce ateptm noi de la el, cum vrem noi s perceap el c suntem n realitate.

Doctrina un tip de sociologie interpretativ Interacionismul simbolic al lui Erving Goffman este o teorie, un model-metafor, prin care s-a ncercat a fi evaluat cu o precizie ct mai mare din punct de vedere sociologic ceea ce numim ndeobte structura ntlnirilor sociale, atitudinile participanilor la dezvoltarea procesului dramaturgic, modul lor de interacionare evident, fiind hotrtoare pentru definirea parametrilor si distinctivi. n orice context social, individul tinde s adopte un rol, s-i controleze comportamentul i reaciile astfel nct impresia pe care o induce audienei s fie pe msura inteniilor sale: eful s cread c muncete, soul/ soia c-o/ c-l iubete, vnztorul c tie ce cumpr, vecinii c-i harnic, funcionarul bancar c-i un bun platnic etc. n situaia de performer, nevoit (prin presiune social) s controleze, de fapt, impresia pe care-o produce, actorul social i construiete o fa , scrie, la un moment dat, Iulia Popovici. Iat ceea ce Goffman, membru al colii de la Chicago, a constituit drept corpusul ideatic al paradigmei sale.

Ordinea interacional-moral goffmanian este oarecum situat n prelungirea teoriei lui mile Durkheim, expunnd un tip de sociologie interpretativist, n care, pentru explicarea conduitei umane primeaz aciunea i semnificaia, evideniind, de fapt, coninutul moral att al actorului social, ct i cel al ordinii sociale de ansamblu. Acea minima moralia reprezint nu numai domeniul normelor, al datoriei, un cmp extins, de altfel, de legiti statuate n timp de societate, ct, mai ales, este vorba la Goffman i e o caracteristic proprie a acestuia de acea dimensiune individual, specific fiecrui personaj n sine, care ofer o alt optic de ansamblu semanticii date de Durkheim n lucrrile sale moralei, vzut ca o paradigm instituional ce regleaz comportamentul unui individ n raport cu statutul acestuia i cu rolul (setul de roluri) asociat acestui statut.

Aadar, sociologia dramaturgic ilustrat de lucrrile lui E. Goffman consacr drept obiect de studiu sociologic omul ca "fiin expresiv" i ca "agent interpretativ" sau actor. Expresivitatea sa implic dou tipuri de activiti semnalizante: "expresia furnizat", cea pe care insul o compune verbal, "comunicarea n sens traditional i ngust" i "expresia degajat", cea asociat conduitei sale, compus dintr-o mulime de aciuni pe care ceilali le consider ca nefiind intenionate s trasmit informaiile pe care ei le culeg din analiza lor. De fapt, i acestea din urm pot face parte din "jocul" actorului, dezinformarea pe care o poate pune n scen putnd s ia att sensul nselaciunii (cnd se foloseste de primul vehicol, cel al comunicarii verbale) sau al disimulrii (cnd apeleaz la cel de-al doilea vehicol, pe care l putem asimila unei anumite pri a comunicrii nonverbale).

n concluzie, Goffman admite ca armonia sociala este un ideal optimist, dar nu neaparat necesar bunei functionari a societatii; mai degraba este important acordul formal, eliminarea conflictului deschis, chiar daca, n spatele acestui formalism se pastreaza starea conflcituala si disensiunea. Acordul formal, meninerea unui "consens superficial este facilitat de faptul c fiecare participant si ascunde dorinele proprii n spatele unor afirmaii bazate pe valori la care toat lumea prezent se simte obligat s adere. Ipocrizia acestui comportament este interpretata de Ilie Badescu drept "predispozitie conspirationala", de vreme ce arta conspiratiei const n trecerea sub tcere a unor scopuri i convingeri. Ca i minciuna, i tcerea ipocrit a comportamentului civilizat duce la acea "schizoidie" a caracterului omului modern, remarcat si tratat n cabinetele psihologice.


Recommended