Home >Documents >Sf. teofan zavoratul talcuiri din sfanta scriptura pentru fiecare zi din an

Sf. teofan zavoratul talcuiri din sfanta scriptura pentru fiecare zi din an

Date post:27-May-2015
Category:
View:628 times
Download:10 times
Share this document with a friend
Transcript:
  • 1. Sfntul Teofan ZvortulTLCUIRI DIN SFNTA SCRIPTUR PENTRU FIECARE ZI DIN AN Traducere din limba rus de Adrian i Xenia TNSESCU-VLASTiprit cu binecuvntarea Prea Sfinitului Printe Galaction,Episcopul Alexandriei i Teleormanului Timp si venicie Umblai cu nelepciune... preuind vremea." (Col. 4, 5)Dumnezeu a creat pe om dup chipul i asemnarea Sa" (Fac. 1, 26)spre ndumnezeire. Parcurgerea acestei distane spirituale" implictimpul. Timpul devine condiia esenial a acestui urcu.n credina ortodox, timpul este vzut ca un interval ntre chemarealui Dumnezeu i rspunsul omului n dragoste. Dei noi, ca creaturi umane,suntem fiine muritoare, suntem n acelai timp ntrii de harul luiDumnezeu s ne transcendent pe noi nine. Acest act implic timpul,adic trecutul - cu nemulumirea pentru ceea ce am fost i pentru graduln care ne-am druit - i viitorul, cu tendina de a fi mai mult. DumnezeuSe ofer pe Sine creaturilor Sale punndu-Se pe Sine n poziia deateptare. Astfel venicia accept timpul n ea, adic Dumnezeu acceptfptura, care triete n timp, n eternitatea Sa.Sfntul Maxim Mrturisitorul nva c: ndumne-zeirea esteconcentrarea i sfritul tuturor timpurilor i veacurilor i a tuturor celor cesunt n timp i n veac" (Rspunsuri ctre Talasie, 59, PG 90, 609 A).Iat de ce hotarul existent ntre temporar i etern nu separ, cidevine locul de ntlnire a dou realiti care intr n dialog (Dumnezeu iomul).Pentru Sfntul Teofan Zvortul (Govorov, 1815-1894), asemeneatuturor Prinilor Bisericii, timpul nu este altceva dect mijlocul folosit deDumnezeu pentru a ne conduce la eternitatea Sa. ndumnezeirea esteposibil n timp pentru c timpul care poate nainta spre plenitudineaadevratei eterniti este creator i soarbe via din energiiledumnezeieti infinite, transfernd-o pe planul creat" (Pr. Prof. D. Stniloae,Teologia Dogmatic Ortodox, Ed. Inst. Biblic i de Misiune Ortodox alB.O.R., 1978, vol. I, p. 195).Prin tlcuirile crii de fa, mprirea timpului n zile ale sptmnii,dup nvtura Sfntului Teofan, sunt trepte spre venicie. Miezulduhovnicesc al zilelor sptmnii conduce spre ziua a opta", spre viaavenic.Sfntul Teofan este cunoscut mai ales ca om al rugciunii, cci

2. aceasta este primul lucru n viaa cretin... Dac exist rugciune, duhultriete, dac nu exist rugciune, nu exist via n Duh", spunea el (SlovaK Vladimirskoj pastve, Vladimir, 1869, p. 496). Toat viaa sa trit n soli-tudine ascetic, svrind n ultimii unsprezece ani pmnteti sfntaliturghie zilnic prin mpreuna slujire a ngerilor", a nvat i nva peorice cretin s stea cu evlavie n faa lui Dumnezeu" rscumprndvremea", deci folosind bine timpul (Ibidem, pp. 498-500). Explicnd i propovduind zilnic Cuvntul lui Dumnezeu prin viaasa, Sfntul Teofan deschide perspectiva eternizrii omului n iubirea ilumina comuniunii Sfintei Treimi revelate n Biseric, Trupul lui Hristos. Prinexperiena mistic concretizat n ascez, contemplaie i rugciune sfiniidevin existene teologice, iar teologia mistic se transform ntr-oteologie a existenei". Prin lucrarea de fa, Sfntul Teofan se descoper i ca svritor alLiturghiei Cuvntului" pe care explicndu-L, Acesta devine Cuvnt alVieii" (In. 6,68), pornind de la cin la participare, de la convertire lacomuniune cu Tatl prin Hristos n Duhul Sfnt. Sfntul Teofan, prin toate comentariile la textele biblice cotidiene,trimite la corelativitatea dintre Cuvntul Scripturii i cel al slujirii liturgice,adevrata surs a unei cunoateri autentice i a vieii venice,transformnd timpul n venicie. Demersul nvturilor Sfntului Teofan conduce la o nelegereholistic a Cuvntului nomenit, care cuprinde omul transformndu-1 ntoat existena sa fiinial (nu numai prin luminarea minii, ci integral nsuflet i trup). De la cunoaterea Cuvntului din Scripturi trebuie s se ajung laprtia Cuvntului fcut trup" (In. 1, 14) n Euharistie. Aceasta pentru c:Euharistia nueste paralelaCuvntuluidumnezeiesc: esteeshatologizarea Cuvntului istoric, este vocea lui Hristos, vocea SfinteiScripturi care ajunge la noi, nu ca doctrin traversnd istoria, ci ca viai fiin strbtnd eshata. Euharistia nu este taina ce completeazCuvntul, ci Cuvntul devenit trup, Trupul nviat al Cuvntului" (Ioannis Zizioulas,Fiina eclesial, Ed. Bizantin, Buc., 1996, pp. 15-16). O nelegere adnc a crii de fa orienteaz atent la adevrul corict de ziditoare ar fi citirea din Evanghelie, orict de elocvent ar fipredica, revelarea Cuvntului dumnezeiesc ar rmne incomplet frsvrirea Tainei Euharistice. Ca i n experiena ucenicilor la Emaus, co-munitatea adunat n numele lui Hristos doar pricepe" ntreaga revelaie,ea doar i deschide ochii ctre o nelegere i acceptare adevrat aiconomiei divine printr-o comuniune personal i intern ntru daruriledumnezeieti ale Trupului i Sngelui lui Hristos. Liturghia Cuvntului se mplinete astfel, n i prin Liturghiaeuharistic, Tain a tainelor care transform Cuvntul dintr-un mesajdespre Iisus ntr-o participare real la viaa Sa dumnezeiasc" (John Breck,Puterea Cuvntului n Biserica dreptmritoare, Ed. Inst. Biblic i de MisiuneOrtodox al B.O.R., 1999, p. 16). Sfntul Teofan atenioneaz: i la noi au aprut astfel de amgitorii antihriti, care spun: crede i este de ajuns, nu e nevoie de nimic maimult, nici de Biseric, nici de Taine, nici de cler". Sau n Cuvntul desmbt din sptmna a cincea dup Cincizecime, el spune: Liber-cugettorii, cei ce nu vd cu ochi buni rnduiala vzut a Sfintei Biserici, 3. se lipsesc singuri, prin ntocmirea lor sufleteasc, de putina atingerii cuputerea cea luntric, dumnezeiasc, care d via tuturor. Drept aceea eirmn bolnavi; nencetata curgere a gndurilor i simirilor lor dearte isectuiete, slbesc i mor duhovnicete". Aceste cuvinte dezvluiedorina sfntului de a lumina pe tot omul care vine n lume" (In. 1, 9)pentru sporirea n viaa duhovniceasc.Parcurgnd cu ochii inimii" paginile crii de fa, vom constata c elulvieii noastre este viaa venic, iar viaa de aici este doar o pregtirepentru aceasta. A tri tot timpul vieii doar pentru ceea ce se potrivetedoar aici, iar n viaa viitoare nu are loc nseamn a merge mpotrivarostului pe care l avem i a ne pregti pentru viitor o soart amar,nespus de amar.La polul opus al acestei amrciuni" se afl mierea duhovniceascculeas din fagurii nvturii Sfntului Teofan prin intermediul acesteiapariii editoriale.Se nelege aadar c timpul trebuie s conduc la venicie sau, cumspune Sfntul Teofan, srguind a ne mpodobi cu toate virtuile, dupChipul Ziditorului i Reziditorului nostru, ca s nu ne artm fr sporire ifr roade n cunoaterea Domnului i s nu ne ngrdim intrarea nvenica mprie a Dumnezeului nostru" la care am fost chemai (II Ptr. 1,5, 8,11).n lumina duhovnicetilor nelesuri teofanice, binecuvntm apariiacrii cu dorina ca aceste cuvinte spre via venic s ajung n inimiletuturor oamenilor, unde crescnd, s fac rod nsutit" (Lc. 8, 8) prin trupspre venicie.Cu printeasc dragoste, GALACTION, Episcopul Alexandriei i TeleormanuluiLa Duminica Semntorului,17 octombrie 1999Anul nou. Tierea-mprejur a Domnului. Sfntul Vasile cel Mare [Col. 2,8-12; Lc. 2,20-21,40-52]. ntruct Anul Nou este nceputulzilelor anului, se cuvine ca n aceast zi s adunm n suflet cugetri,simiri i stri sufleteti care ar putea s ndrepteze, n chip vrednic denumele de cretin, toate lucrrile svrite de el n rstimpul acestui an.S ne gndim puin i vom afla ce nseamn Anul Nou n viaaduhovniceasc. n viaa duhovniceasc, An Nou este atunci cnd oarecinedintre cei ce triesc n nepsare ncepe s aib rvn pentru a se mntui ia plcea lui Dumnezeu, cci atunci cnd el se hotrte la aceasta, pedinluntrul i pe dinafar lui toate se recldesc pe temeiuri noi - cele vechitrec i se fac toate noi. Dac ai aceast stare, nnoiete-o; iar dac n-o ai,dobndete-o - i va fi la tine Anul Nou. 4. Se mai apropie i cinstita prznuire a Tierii-mprejur a Domnului i apomenirii Sfntului Vasile cel Mare. Miezul prefacerii amintite st n aceeac omul ncepe din aceast clip s triasc numai pentru Dumnezeu spremntuirea sa, n vreme ce mai nainte tria doar pentru sine, gtindu-ipierzarea. Acum, el leapd deprinderile vechi, toate plcerile sale i toatelucrurile n care afla desftare; taie patimile i aplecarea spre pofte i insuete faptele asprei lepdri de sine, iar aceast preschimbare estentocmai ceea ce trebuie s fie, potrivit Apostolului, tierea-mprejur ainimii - de care pomenete i la care ne ndatoreaz prznuirea Tierii-mprejur a Domnului i a crei pild ne-o nfieaz prin sine nsuiSfntul Vasile cel Mare. Astfel, toate lucrurile care se mbulzesc n con-tiina noastr de Anul Nou se nmnuncheaz ntr-unul singur: nnoireanoastr luntric prin tierea-mprejur a inimii. Dac, prin bunvoinaDomnului, cineva se va pregti de Anul Nou ntr-acest chip, adic dac nuva cugeta doar acestea, ci le va i mplini cu lucrul, acela va prznui AnulNou n cel mai desvrit chip cretinesc i se va pregti s petreaccretinete ntregul an. De urmtorul An Nou, el va trebui doar srennoiasc i s remprospteze ceea ce a primit acum. Smbta dinainte de Botezul Domnului [I Tim. 3, 14-4, 5; Mt. 3, 1-11].Casa lui Dumnezeu, care este Biserica Dumnezeului Celui Viu, stlpul intrirea adevrului." Prin urmare, nu avem de ce s ne rotim privirilencoace i ncolo ca s aflm cam pe unde poate fi adevrul. El esteaproape. Fii n Biseric, ine tot ceea ce tine ea i vei petrece n adevr, veistpni adevrul i vei tri potrivit lui i n el, i ca urmare a acestui adevrte vei umple de via. n afar de Biserica Ortodox nu este adevr. Eaeste singura pstrtoare credincioas a tuturor celor poruncite de Domnulprin Sfinii Apostoli i este, ca atare, adevrata Biseric Apostolic. Alii aupierdut Biserica Apostolic i avnd, din contiin cretin, convingereac numai o Biseric Apostolic poate cu credincioie s pstreze i sarate adevrul, au socotit s alctuiasc ei nii o asemenea Biseric, iau alctuit-o i au numit-o ca atare. Nume i-au dat, dar de adevrata fiina Bisericii n-au putut s-o mprteasc: fiindc Biserica Apostolic estezidit, dup bunvoirea Tatlui, de ctre Domnul Mntuitorul, cu harulSfntului Duh, prin Apostoli. Oamenii nu pot zidi aa ceva; iar cei ce credc o pot face se aseamn copiilor care se joac cu ppui. Dac pepmnt nu se afl o Biseric Apostolic adevrat, nu exist n

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended