Home >Documents >Revista Asto - Nr 4_ol

Revista Asto - Nr 4_ol

Date post:02-Jul-2015
Category:
View:150 times
Download:3 times
Share this document with a friend
Transcript:

REVISTA

ASTOSerie nou

ASOCIAIA STUDENILOR TEOLOGI ORTODOCI

nr. 4 (11)/mart. 2011DIALOGURI

din acest numr:Interviu cu Prof. Lect. Dr. Elena Bughiric, profesor la Catedra de Limbi clasice a FTOUB

p. 16-17

DOCUMENTARERadiografie a Societii Studenilor n Teologie (IV)

p. 10-11 MANIFESTA reprezenta vs. a conduce

p. 28-29

DIVERSEExamenul de capacitate preoeasc p. 32 PUBLICAIA N CARE CULTURA I CREDINA SE NTLNESC

COLECTIVUL DE REDACIEEditor coordonator CIULU Marius-tefan Editor-in-chief ANGHELINA Tiberiu Redactor-ef CONSTANTINESCU Justinian Redactori: NEdELCU Silviu-Constantin CIObANU Victoria PASErE Andreea Melania MIHAI Monica SOLOMON Andrei Colaboratori: NICA Teodora, MIrEANU Maria Magdalena, PETrE Emanuela, dUMITrESCU Miruna, CIObOTArU Ovidiu-Mihai, OVIAL daniel, dASCLU Mihai Cezar, CLIN MariusAdrian, ENCULESCU Nicoleta, POTOCEA Emilia Cosmina, PdUrArU Alexandru, OLArIU Tiberiu, ANFILE damian, VIOrEANU Valentin FOTO: redacia ASTO Concepie grafic i DTP CONSTANTINESCU Justinian Corectura MArI Codrua Apariia acestui numr a fost posibil cu sprijinul financiar al parohiei Kretzulescu Tiprit la C.N.I. Coresi S.A.

RUBRICIEDITORIAL DIN VIAA STUDENEASC PREREA MEA INVITAII LA CULTUR REDESCOPERIREA BUCURETILOR TRADIII DOCUMENTAR CRONICI SPIRITUALITATEA ORTODOX SFINI ROMNI DIALOGURI OMUL DE LNG NOI DIN EXTERIOR... CORESPONDENT TEHNICI ARTISTICE VASILIADE POEZIE SCHI MANIFEST ACTIVITI ASTO DIVERSE FILMUL SPTMNII ONLINE DOCUMENTARY

ASOCIAIA STUDENILOR TEOLOGI ORTODOCITel. 0732 277 252, [email protected]

u este bine s fie omul singur; s-i facem ajutor potrivit pentru el. (...) dar pentru Adam nu s-a gsit ajutor de potriva lui. (...) Iar coasta luat din Adam a fcut-o Domnul Dumnezeu femeie i a adus-o la Adam. Astfel ne vorbete Scriptura despre actul crerii femeii. Acest pasaj ncheie practic referatul biblic despre creaia lumii, artnd c Dumnezeu i desvrete opera Sa, binecuvntndu-i pe oameni i zicnd: Cretei i v nmulii i umplei pmntul... Dumnezeu a fcut, deci, femeia pe potriva brbatului, spre ajutor lui, pentru a plini lipsurile lui, pentru a aduce un echilibru perfect n Creaie. i exist un echilibru real dac ne gndim la trsturile de caracter definitorii ale celor dou genuri: brbatul a primit for, putere creatoare, trie de caracter i snge rece; femeia, n schimb, a fost nzestrat, cu o intuiie deosebit, dar mai ales cu o sensibilitate i gingie care au dovedit de attea ori c acestea in mai degrab de gen i nu de specie. Ca o apreciere a acestor trsturi feminine la adevrata lor valoare, acum, n luna Mriorului, gndul nostru (al jumtii brbteti a redaciei ASTO) este unul de recunotin i preuire ndreptat spre toate reprezentantele genului feminin care plinesc toate lipsurile noastre brbteti nscute din fire, din netiin sau din ignoran. Nu le uitm nici pe cele care poart cu atta vrednicie diminutivul mmic; i acestora le druim acelai gnd frumos, rugndu-le s ne ierte toate cderile i neputinele ce ca nite copii le purtm. Dragile noastre, mulumim Domnului pentru binecuvntarea de a v avea mereu alturi, n bucurii, n greuti, n bune i n rele i v urm sntate, rbdare s ne suportai i aceeai delicatee s v umbreasc sufletul i viaa. LA MULI ANI frumoi i gingai!Justinian Constantinescu Redactor-ef

N

ASTOistul banalTIBERIU ANGHELINA

Un gnd frumos de Mrior

ntlnire......cu un profesor, am avut acum vreo cteva zile (ia uite domne ce rimeaz). Nu dau nume ca s nu supr (dei m-a mira s citeasc cineva pseudo-editorialele mele), dar acest profesor ne-a fcut s contientizm (pe mine i pe Marius) ceea ce noi, i cred c ntreg grupul redacional, tiam deja, chiar dac aceast (con)tiin era adnc ngropat dincolo de maldre de ani de seminar i de peregrinri prin mediul B.O.R. care tie cel mai bine s oprime, s supun, s nvrjbeasc. Ce am contientizat? Banal, dar negndit, am contientizat c Revista ASTO, ajuns acum la un format prezentabil, chemtor, citibil i analizabil, este putere. Pentru c este opinie dezlnuit public. Iubita mea (n-ar trebui s aduc n aceste rnduri vorba de relaiile personale, dar sunt totui ASTOistul banal i deci nimnui nu-i pas... dei probabil ar trebui ca tuturor s le pese) care a lucrat ceva vreme n presa de provincie, de fiecare dat cnd mi povestete despre experienele jurnalistice, mi spune despre putere, despre puterea pe care informaia pe de o parte, i opinia public, pe de alta, o au n societate. Iniial am refuzat conceptul, alturndu-l manipulrii, dar n noaptea asta, n care sunt presat de deadline-uri trecute, mi aduc aminte c puterea (andria) este i virtute. Problema cea mai grav, n ceea ce privete puterea este c ea trebuie asumat. De mine, de redactorii revistei, de colaboratori i de toi cei implicai n acest proiect ntr-o continu derulare belicoas. n aceast postur, de asumare a puterii, nu am fost alei. Noi ne-am construit-o (postura), ne-am pregtit-o, iar acum trebuie s o i valorificm. Un prim pas este, dup cum am spus, asumarea. Oare suntem n stare, oare ne dorim, cu adevrat, puterea, iar dac o avem, suntem capabili s ne-o asumm i s o folosim, dup menirea noastr, cretinete, spre desvrire? Aceasta este ntrebarea pe care mi-o pun acum, dup laude culese.

Asociaia Studenilor Teologi Ortodoci

3

Din viaa studeneasc

Perspective dup absolvire: Institutul de Studii Superioare n Teologie Ortodox - Chambesy, GenevaMARIUS-TEFAN CIULU

e-am hotrt s prezentm n numrul 4 al Revistei ASTO, Institutul de Studii Superioare n Teologie Ortodox, de pe lng Centrul Ortodox al Patriarhiei Ecumenice, din Chambesy, Geneva, ct i despre oportunitile pe care un stagiu de pregtire (specializare) n stintate vi le ofer, ntruct nu

N

Liban, Elveia, Germania etc.), att laici, ct i clerici, au fost selecionai pentru a-i definitiva studiile n cadrul Institutului. Pe aceeai linie, programa este structurat n patru semestre: dou pentru cursuri efective, iar dou pentru aprofundarea i finalizarea cerinelor programei din punct de vedere tiinific. Dintre materiile obligatorii de urmat amintim: teologie dogmatic, istorie bisericeasc, curs despre Sf. Liturghie i elemete iconografice, un seminar special despre micare ecumenic, la care se pot aduga i numeroase opionale. nceputul primului semestru este pe data de 19 septembrie 2011. Cei care doresc s se ncrie, nu tebuie s fac altceva dect s i intocmeac dosarul de candidatur pn la data de 15 aprilie 2011 i s l trimit Secretariatului Institutului. Informaiile necesare pentru completarea dosarului le putei gsi pe site-ul Institutului la adresa: www.institutorthodoxe.org.

mai este mult i nc o promoie de studeni emineni sau nu vor iei de pe bncile Facultii i unii poate au un viitor asigurat, tiind exact ce vor face n continuare, avnd o perspectiv clar pentru viitorul apropiat sau de ce nu, ndeprtat. ns multe persoane nu au nici cea mai vag idee pe ce drum o vor apuca dup terminarea studiilor de licen. Institutul i-a nceput activitatea n anul 1997, iar aceti 10 ani de activitate au fost peste 125 de liceniai din mai multe ri (Grecia, Cipru, Rusia, Ucraina, Belarus, Serbia, Romnia, Bulgaria, Georgia, Polonia,

4

Asociaia Studenilor Teologi Ortodoci

Ediia a II-a, Nr. 4/2011

Prerea mea

Unaltra Romania? Ciao cacao!MONICA MIHAI

C

um de putem avea pretenia ca strinii s ne viziteze ara cnd noi nine n-o vizitm, iar cnd totui minunea se ntmpl o facem asumndune riscul de a fi dezamgii. S lum de exemplu un turist din Italia cruia am avut amabilitatea de a-i arta Bucuretiul, pentru a se duce vestea-n Cizm c suntem un popor serviabil n sperana c se vor ncumeta i ali compatrioi de-ai si s ne viziteze. Cic suntem cu 20 de ani in urma italienilor, iar Republica Moldova e mai cool dect Romnica, ns nu mai in minte exact care erau motivele, sau mai bine zis, nu vreau s-mi amintesc deoarece nu sunt de acord. Romnii consum mult alcool i lucreaz tot la fel de mult, dar fr spor. Programul de lucru occidental e foarte lejer: europenii ncep lucrul trziu, la mijlocul zilei au cteva ore pauz (timp n care oamenii merg acas, se hrnesc, i fac siesta) apoi se ntorc la lucru undeva pe la ora 16:00. n schimb, noi lucrm 8 ore pe zi ca sclavii fr s dm randament rezultatul fiind c Italia e o putere economic, iar Romnia... se descurc. Iat ce-am mai discutat: Italianul: Cldirile sunt foarte vechi i frumoase, de ce nu le refacei? Eu: Ateptm fonduri! I: Eu n-a investi n Romania! Je: Nici eu! mcar ne-am pus de acord ntr-o privin. La Patriarhie l-am dus cu strngere de inim tiind ce catedrale impuntoare au catolicii. Era foarte nedumerit. Nu nelegea de ce oamenii se nchin aa mult considernd c o singur dat e de ajuns. S vedei ce idee i-a nzrit! S vizitm Palatul Patriarhiei unde am avut o surpriz. Aa ceva nici c s-a mai pomenit, ne-au comunicat paznicii. n urma acestei ntmplri,

turistul s-a lmurit i a tras concluzia c nu tim s ne exploatm valorile. Dar dac-l duceam la Muzeul de Istorie al Romniei? Ce-ar fi vzut?! Nite exponate datnd din secolul III direct pe ele fiind scrise cotele cu vopsea roie i scrijelite inimioare postdecembriste, probabil. Pozatul este interzis n interiorul muzeului, dar nu m-a oprit nimeni n acest sens, aa c mi-am permis s fac o edin foto. La subsol, ne-am fi vizualizat rudele, reprezentate pe columne de ghips. Mi-a atras atenia o scen n care soldaii romani construiau podul peste Dunre majoritatea lucrnd iar vreo doi stdeau deoparte cu minile-n sn de unde am dedus c aceia erau romni. Nu am fost un ghid minunat. Cteva detalii de ordin tehnic nu am tiut s dau, de exemplu... de unde izvorte Dmbovia, ns i-am comunicat cu succes densitatea populaiei din Bucureti. I-a plcut La nostra Fontana di Trevi de la Universitate, ns a uitat s arunce o moned. Poate c v ntrebai din ce regiune a Cizmei provine, dac e mafiot i cu ce treburi prin Romnia. Ei bine, se pare c provine din tocul cizmei, regiunea desemnat fiind Puglia care

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended