+ All Categories
Home > Documents > PSIHOTERAPIE SINTEZA

PSIHOTERAPIE SINTEZA

Date post: 05-Apr-2018
Category:
Upload: elena-stanciu
View: 320 times
Download: 6 times
Share this document with a friend

of 54

Transcript
  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    1/54

    Fundamentele psihoterapiei

    Mugur Ciumgeanu

    Prezentele note de curs reprezint un ndrumar pentru studen ii anului III ndomeniul psihoterapiei.

    Not:

    n italicevor fi men iona i concepte din alte limbi, alturat cu propunerile detraducere n romne te a acestor termeni. De asemenea, italicele vor fifolosite pentru a accentua n text unele cuvinte sau sintagme importantepentru n elegerea textului.

    n aldine vor fi semnalate numele unor autori sau oameni de seam carei-au adus contribu ia la domeniu (cu excep ia notelor bibliografice, undeautorii vor fi trecu i fr aldine).

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    2/54

    Suferin a psihologic i tratamentele ei

    Pentru o istorie timpurie a interven iilor n domeniul psihologic ipsihopatologic, documentele i mrturiile scrise vin din surse variate medici, filozofi, teologi, avoca i chiar. O alt surs de studiu estereprezentat de relatrile antropologilor i etnologilor despre practiciletradi ionale de tmduire (traditional healing practices), care analizeazactivitatea amanilor, vracilor, tmduitorilor i lecuitorilor. De-a lungulistoriei, tmduiorii nu numai c au afirmat c pot vindeca problemele, dar auoferit de fiecare dat i un cadru explicativ al problemei, furnizat de orizontulde n elegere al epocii i culturii n care vie uiau.

    Varietatea surselor arat o preocupare constant a omului de a gsi solu iipentru problemele i impasurile psihologice ale semenilor si. O primproblem n clasificarea sau studiul acestor practici rezid n relativismuldefinirii problemei psihologice, precum i n localizarea cauzelor acesteiprobleme.

    1. Problema psihologic

    Problema psihologic n sine este greu de definit ca i fenomen pe de oparte pentru c psihopatologia distinge elemente obiectivabile(comportamente), precum i triri subiective (gnduri i emo ii), care potprezenta dezechilibre sau devian e.

    Elementele evidente (comportamentale) ale unei probleme psihopatologice

    in de mai multe dimensiuni:1. comportamentul pune persoana sau pe al ii n pericol;

    2. comportamentul nu ine cont de realitatea mediului n care sedesf oar;

    3. comportamentul prezint devia ii semnificative de la normeleculturale.

    Astfel, aceea i persoan poate fi privit de semeni ca deviant sau nu,desf urnd acela i comportament, n func ie de contextul cultural. Opersoan dezbrcat care se autoflageleaz, provocndu- i rni severe nmijlocul unei mul imi, va fi considerat un prozelit model ntr-o comunitate

    religioas

    hindus

    i o persoan

    cu probleme mintale n mijlocul uneimul imi care asist la un meci de fotbal pe continentul european.

    Un al doilea criteriu, dincolo de cel comportamental, este cel subiectiv. Fr aie i n mod neaprat n eviden prin comportamente deviante, putem s neauto-catalogm ca fiind n impas psihologic n func ie de gndurile sauemo iile dominante. Aceast proces de etichetare este, de asemenea, unuldependent de normele culturale, n care am nv at o anumit norm a uneibunstri suflete ti spre exemplu, o persoan care i pune problema, decte ori intr n buctrie, c va pune mna pe un cu it i va produce ru

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    3/54

    celor apropia i, va fi profund disconfortat de aceste gnduri. Dac apar inespa iului european sau nord-american, cu mare probabilitate aceastpersoan va apela la ajutor specializat, optnd pentru un psihiatru sau unpsiholog.

    Pentru a integra componenta comportamental i cea emo ional, oproblem psihologic poate fi echivalat unor tipare de comportament, gndiresau emo ie care snt asociate unui disconfort sau unei afectri func ionale(Persons, 1989; Strupp, 1988)1. Obiectivele oricrei terapii const n aschimba, prin urmare, modul n care clien ii gndesc, simt sau se comport astfel, la un nivel meta-teoretic, fiecare psihoterapie formuleaz obiective pecomponente cognitive, afective i comportamentale.

    2. Sediul problemei

    Cum ajung s simt sau s m comport a a? De unde mi vin aceste gndurisau cum ajung s fac ceea ce fac, parc mpins de ceva care nu este subcontrolul meu?. Aceste ntrebri aparent banale i-au gsit, de-a lungulistoriei, o serie de rspunsuri, care identific loca ii diferite ca responsabilede suferin a noastr psihologic.

    1. Problema psihologic ca disfunc ie a spiritului o persoandeviant este o persoan bntuit de demoni, spirite rele, pctoas,posedat, lipsit de credin fiecare dintre aceste aspecte descriindo pngrire a spiritului uman. Aceste no iuni i fenomene au explicat(sau mai explic nc) suferin a psihologic sau comportamenteledeviante, separat sau integrnd i suferin ele fizice (bolile).Explica iile supranaturale cum le numim azi au stat la baza uneintregi tehnologii de purificare ritual, identificat de unii autori caforme incipiente de psihoterapie. Toate aceste interven ii necesit

    existen a unei persoane calificate ( amanul, vraciul, preotul), a unein elegeri de multe ori complexe a modalit ii prin care persoana aajuns n starea de suferin (o psihopatologie sau mai precis ologopatologie logos fiind n eles aici ca spirit), precum i oconvingere a subiectului n suferin c prime te ajutor sau purificare,dup caz. Aceste trei ingrediente constituie i azi formula magic apsihoterapiei o persoan calificat, o persoan care solicit ajutorulsau cel pu in este n pozi ia de a con tientiza c lucrurile nu snt nregul cu ea, precum i un model cultural acceptat de amndoi actoriic problema are un nume, o cauz i o cale de tmduire.

    2. problema psihologic ca disfunc ie a trupului (creierului) dac

    privim trecutul, atitudinea nencrez

    toare i de multe ori abuziv

    fa

    de persoanele cu probleme e sntate mintal pare s fie de multe oristrns legat de o conceptualizare supranatural-spiritual a problemeiacestora. Nefericirea, disconfortul sau devian a au fost catalogate

    1 Persons, J.B. (1989) Cognitive Therapy in Practice: A Case FormulationApproach. New York: Norton; Strupp, H.H. (1988) What is therapeuticchange? Journal Of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly,2:75-83.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    4/54

    ns, de-a lungul istoriei, sistematic sau nu, i ca probleme ale trupuluisau ale creierului. Problema psihologic ca disfunc ie a trupului este olectur natural a suferin ei aceast perspectiv a fost propusini ial, n premier conform surselor disponibile, de Hipocrate i dediscipolii si, undeva la mijlocul secolului V naintea erei noastre.Punctul de vedere hipocratic, men inut apoi cteva secole bune de o

    tradi ie medical greco-roman, propunea o perspectiv biologist imaterialist asupra bolii, care nu fcea o diferen clar ntre somatici psihologic i care punea mai degrab accent pe un dezechilibru

    umoral sau fizic n organismul celui afectat. Tratamentul, nconcordan cu perspectiva patologic, consta n reechilibrareaumoral prin sngerri controlate, utilizarea purgativelor sauvomitivelor, n principal. Urme ale tradi iei hipocratice snt vizibile pealocuri i n prescrip iile sau tehnicile de tmduire tradi ionale dinspa iul european, supravie uind unei tradi ii cre tine care a propusde-a lungul istoriei mai degrab o perspectiv spiritual asuprasuferin ei psihologice. Organele responsabile de suferin au fostmultiple uterul, stomacul, bila, ficatul, inima i, evident, ultimul dar nu

    cel din urm, creierul. ntietatea creierului ca sediu al suferin eipsihologice nu a fost confirmat dect spre mijlocul secolului XIX, dupo serie de descoperiri cum ar fi cea a lui Vesalius (n secolul XVI),conform creia nervii nu snt ni te tuburi goale prin care circulsufletul, descoperirile lui Galvani (sec XVIII) asupra propagrii energieielectrice de-a lungul nervilor i apoi o ntreag suit de descoperirilegate de patologia creierului, fcute de-a lungul secolului XIX. Modeluldur al psihopatologiei cerebrale afirm c problemele psihologice nuse datoreaz unor procese psihologice nv ate de individ n mediullui de apartenen , ci disfunc iei i morbidit ii sistemului sunervos central provocate de defecte ereditare, boal, malnutri ie,toxine i stres2. Felul n care creierul clacheaz i produce suferin a fost explicat diferit de frenologi, de emisferologi, de func ionali ti, delezioni ti i de alte triburi care, conform n elegerii actuale, for aumna explica iei. Speran a ultim a acestor oameni de tiin ,one ti n a cuta o identificare organic a patologiei psihice, era fieidentificarea unei cauze ereditare cu localizare cerebral clar, fieidentificarea unui agent infec ios/toxic (ipoteza lui Krafft-Ebing,formulat n 1897, i confirmat n 1913, conform creia pacien ii cuparalizie cerebral progresiv snt de fapt persoane care au sifilister iar, a trezit multe speran e c i alte tulburri mentale ar putea fin mod similar cauzate de agen i infec io i). Existau ns, chiar i nplin avnt organicist, categorii inexplicabile organic, legate, n cel mai

    bun caz, de o afectare general

    i nespecific

    a stemului nervoscentral, a a numitele nevroze3.

    2 SursHistory of Psychology, 2003, Wiley&Sons.3 Termenul de nevroz a fost propus de William Cullen n 1777 ca ocondi ie care nu depinde de o afectare localizat a organelor, ci maidegrab de o afectare general a sistemului nervos. La jumtatea secoluluiXIX, autori precum Feuchtersleben considerau nevroza ca o afectare cert a

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    5/54

    3. Problema psihologic ca disfunc ie a min ii avnturilelocaliza ioniste ale secolului XIX, precum i eforturile disperate de agsi un sediu al nebuniei i al nefericirii, de preferin n creierulpersoanei, n-au dus la rezultatele scontate. Identificarea cauzeisuferin ei n minte (dac este s dm curs concep iei dualistecreier/minte) a venit mai degrab ca o necesitate i ca un compromis.

    n 1940, n tratatul de neurologie a lui Samuel Wilson, nc se maimen iona c din perspectiv neurologic, cuvntul nevroz nunseamn nimic altceva dect o tulburare a func iei nervoase a creibaz organic nu a fost nc identificat. Freudnsu i este convis cperspectiva lui asupra min ii (aparatului psihic, cum l nume te el) vafi validat de o afectare cerebral precis4. Mintea, n contextul defa , poate fi definit prin contrast o tulburare a min ii este otulburare care nu este nso it de o afectare cerebral i creiapersoana sau cei din jur nu-i confer o explica ie spiritual/supra-natural. Problemele mintale snt resim ite subiectiv emo ional

    i/sau cognitiv (persoana simte c ceva nu este n regul saugnde te deformat sau inadecvat). Un postulat de baz al psihoterapiei

    min ii este cel legat de influen a experien ei asupra problemei.Mintea, spre deosebire de corp, se mbolnve te datorit unorexperien e traumatice sau particulare care fie reprezint o agresiuneacut, fie constituie o baz de vulnerabilitate edificat ntr-o epocanterioar. Fr nici o putin de tgad, Freud este primul, n epocamodern, care pune bazele unei terapii prin vorb (talking cure),menit s tmduiasc mintea. La ora aceasta, majoritatea modelelorterapeutice i propun o tmduire a min ii (contezutaliznd sauconstruind un model mai mult sau mai pu in distinct al acesteia).

    4. Problema psihologic ca disfunc ie rela ional modelul cel maiuzitat n psihiatrie, actualmente, n caracterizarea unei condi ii

    morbide cum este o tulburare psihic, este cel bio-psiho-social (termenpropus de Engel n anii 705). Acest model recunoa te colaborarea amai multe variabile la ceea ce nseamn sntatea noastr fizic sau

    creierului, pe cnd psihoza mai degrab o afectare a min ii, psihoza fiindforma mai u oar de afectare. Ulterior ns, aceast perspectiv nu s-amen inut, iar psihoza a ajuns s fie considerat ca form grav de tulburare.n 1872, Krafft-Ebing distingea ntre psihonevroz i degenerare psihic pentru acei individzi cu creiere sntoase ar fi bine s folosim denominareade psihonevroz. Freud a ajuns s foloseasc termenul de psihonevrozpentru manifestrile simptomatice care proveneau din conflicte incon tiente

    i nevroz actual pentru cele care fac referire la conflicte cotidiene.4 n 1905, Freud afirm c elementul constitu ional (adic baza organic anevrozei) nu poate fi abordat datorit limitrilor tehnice ale epocii. Cu toateacestea, el presupune c aceast baza organic nu este legat de elementede anatomie patologic, ci mai degrab de func ii organice i de schimbrichimice nc nedetectabile n epoc (n Gelfand, T. i Kerr, J.,1992, Freudand the History of Psychoanalysis, Hillsdale, The Analytic Press, p. 251).5 Engel, G.L. (1977) The need for a new medical model: A challenge forbiomedicine. Science, 196: 129-136.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    6/54

    mintal. O variabil deloc neglijabil este cea social/interpersonal. Otulburare sau o problem psihic nu exist dect ntr-un contextinterpersonal, iar problema poate fi produs, men inut sauinfluen at de rela iile cu ceilal i. Unele dintre modalit ileterapeutice privesc mare parte din manifestrile psihopatologice ca unrezultat direct al disfunc iilor interpersonale.

    3. Tratamentul problemei

    n func ie de contextul cultural i, evident, de presupusa localizare aproblemei, metodele de cur au fost extrem de variate de-a lungul vremurilor.Cure radicale (execu ia, trepana ia, arderea pe rug) puteau coexista sau finlocuite de metode mai pu in invazive (canonul, leacurile naturale,mrturia etc.). Dincolo de metodele favorizate de o anumit cultur, exist oconstant pe care o putem urmri de-a lungul vremurilor n mare parte,tratamentele propuse pentru probleme psihologice, de-a lungul istoriei, au fostfie de natur fizic, fie de natur moral-administrativ. Snt pu ine momente

    identificabile n surse care pot s dea msura unor interven ii pe modelcognitiv-emo ional, adresat min ii.

    Momentul de na tere a psihoterapiei este stabilit de autori precumEllenberger n 17756: Turnura decisiv de la exorcism la psihoterapiedinamic a fost determinat n 1775 de Franz Anton Mesmer, care uneori afost comparat cu Columb. Att Columb, ct i Mesmer, au descoperit o lumenou, amndoi au apreciat gre it pentru tot restul vie ii adevrata naur adescoperii lor i amndoi au murit ca doi oameni profund dezamgi i. nacest an, Mesmer este consultat asupra validit ii utilizrii metodelor deexorcism utilzate de un contemporan, Gassner, i explic eficien ainterven iilor acestuia pe baza unei teorii tiin ifice, aceea a magnetismului

    animal, i nu conform unor credin e spiritualist-religioase, a posesieidemonice.

    Ini iatorul revolu iei psihice poate fi considerat, n istoria mai recent,Johann Christian Reil, cel care propune, pentru coala medical german,introducerea unei a treia orientri terapeutice, cea psihic7. n viziunea luiReil, adus n discu ie n cartea sa Rapsodii asupra folosirii curei psihice ntulburrile mintale(1803), metoda psihic, spre deosebire de cea medical ichirurgical, const n ac iunea asupra strilor min ii, idei, emo ii idorin e, pentru a produce modificri ale organizrii min ii pacientului, iar

    6 Ellenberger, H.F., 1970, The Discovery of the Unconscious: The History and

    Evolution of Dynamic Psychiatry. New York: Basic Books.7 Pn la Reil, sistemul de nv mnt medical cuprindea dou ramuri(orientri) majore, ramura medical i cea chirurgical. Propunerile lui Reilau influen at ulterior modalitatea de predare a medicinei din cea de-a treiaramur s-au eviden iat psihiatria(termenul a fost propus tot de Reil, n 1808)

    i neurologia. Psihoterapia (ca i cur a min ii, a a cum o n elegea Reil),a ie it din aten ia lumii medicale a secolului XIX, poate i datorit efuziunilorlocaliza ioniste, care preziceau o cerebralizare a suferin ei psihologice, dar

    i, probabil, ca o reac ie la influen ele lui Mesmer.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    7/54

    boala va fi vindecat8. Generoas n inten ie, dar destul de abuziv nrealizare, metoda teoretizat de Reil i de colegii si de genera ie nu vaaduce n mod neaprat o mbunt ire a condi iilor de via alepacien ilor.

    Un lucru interesant de men ionat este acela al tratamentului propus depsihiatria romantic german (a crei reprezentan i snt Reil i Heinroth).Oarecum stereotipic, cei doi propun disciplinarea min ii i lupta cu pasiuneaca metod de tratament (to i ne-am a tepta la asta de la doi profesorigermani, unul la Berlin, n inima Prusiei, i cellalt la Leipzig, n Saxonia ceaordonat). n 1825, Heinroth, n faimosul su Tratat de igien mintal,remarca c pasiunile snt ca i crbunii ncin i arunca i n cminul vie ii,ca erpii care i mpr tie otrava prin vene sau ca vulturii care devormruntaiele mor ilor. Din momentul n care persoanele se las luate de valulpasiunii, ordinea ia sfr it n economia vie ii lor. n perspectiva psihiatrieiromantice germane, sistemul nostru psihic poate fi comparat cu un cmp defor e n care repartizarea dezechilibrat a energiei ctre departamentulpasiune duce la o slbire a voin ei i, implicit, la o dereglare a

    comportamentelor, gndurilor i emo iilor. Re-echilibrarea propus

    de ace timorali ti presupune, printre altele, o disciplin de fier, care de multe ori esteposibil numai n institu ii, precum i utilizarea metodelor de conten ie,pentru a proteja pacientul de proprii demoni.

    Ideile psihiatriei romantice germane au deschis, de altfel, un conflict care nueste nici pe departe rezolvat nici azi. Pe la mijlocul secolului XIX dou tabere i disputau explica ii asupra tulburrilor psihologice psihicii (diePsychiker) i nfruntau pe somatici (die Somatiker). Psihicii i mai nfrunt pesomatici i azi. C tiguri minore de cauz ntr-una sau n cealalt tabrnclin balan a aparent spre o cauzatlitate eminamente psihic sau fizic atulburrii psihice, dar, de cele mai multe ori, balan a se reechilibreaz rapid.Nu ntmpltor, n istoria recent, decada creierului (1990-2000) este urmat

    de decada comportamentului (2000-2010)9, iar nenumratele discu ii icontroverse asupra bazelor psihologice sau neurologice (cerebrale) aletulburrilor mintale, asupra tratamentelor biologice i psihologice, snt ncontinuare o constant a discu iilor i dezbaterilor tiin ifice, la 200 de anide la na terea oficial a disciplinelor psi.

    Ra ional vs. profund

    Freud a lansat psihanaliza ntr-o pia destul de rarefiat, n care singurulcontrabalans ar fi putut fi prezentat de psihoterapia ra ional a lui Paul

    8 Surs Historical Dictionary of Psychiatry, 2005, Oxford University Press(pentru citatul prezent i pentru cel urmtor).9 Decada creierului este o ini iativ a Institutului Na ional de Sntate i aInstitutului Na ional de Sntate Mintal a Statelor Unite de a integracercetrile referitoare la creier, cu impact n ceea ce prive te o n elegeremultidisciplinar a func iilor sale normale i patologice. Decadacomportamentului a fost proclamat de Asocia ia Psihologic American,pentru a ntri statutul psihologiei ca tiin a comportamentului.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    8/54

    Dubois. Dubois, un medic de familie din Berna, vrjit de convingerea sa mic-burghez n beneficiile ra iunii, credea cu trie c orice psihonevroz poate fidep it prin discu ii ra ionale cu pacien ii despre via a i originilesimptomelor lor. Ajuns cu vremea o autoritate, Dubois i-a impus aceastmetod persuasiv i prin pozi ia i prestigiul su academic (n 1902 afost numit profesor de neuropatologie la Berna iar n 1904 a publicat un

    important tom de psihoterapie Psihonevrozele i tratamentul lor psihologic).Este interesant de men ionat, dincolo de faptul c Dubois poate fi citat ca unprecursor pentru terapiile cognitive, c o mare parte din practica psihiatricactual n ceea ce prive te n special interac iunile verbale cu pacien ii este tributar i astzi unui ideal ra ionalist de tipul i explic o dat,n elege, i gata. Dac nimeni nu este azi convins de succesul unei cureeminamente ra ionale (un dvd cu principalele ac iuni i motiva ia lorra ional ar fi suficient pentru a scoate o persoan din depresie, conformunor principii duboisiene), mul i dintre profesioni tii din domeniul medicalsnt nc bntui i de fantoma lui Dubois atunci cnd explic ra ionalpacien ilor de ce e necesar un anumit regim medicamentos sau schimbarea

    unei conduite de via

    . Ra ional, to i n elegem acum, f

    r

    a mergeneaprat la medic, care snt riscurile fumatului sau ale consumului de sare.Din pcate, ra ionalul nu ne ajut ntotdeauna s nvingem un comportamentsau s ini iem o schimbare.

    Ritual vs. mit n psihoterapie

    Pentru a fi calificat ca psihoterapie, fiecare coal propune un cadruexplicativ i o serie de metode de tmduire. n limbaj antropologic, autoriprecum Frank & Frank (1991)10 sau Morris (2003)11 propun termenii de mit iritual. Un mit explic care snt cauzele i evolu ia problemei psihologice

    (spune ceva despre sediul problemei), iar ritualul vizeaz

    acele ac iuni carepot produce schimbare la nivelul problemei (vezi i articolul de la sfr itulfascicolului)

    Meta-model psihoterapeutic un asemenea model furnizeaz cadrul pentruanaliza, compararea, diferen ierea i integrarea conceptelor i principiilorteoriilor psihoterapeutice. Mai mult dect att, un metamodel creeaz cadrulunor formulri de caz i a unor planuri teraputice pentru oricare dintre teoriilepsihoterapeutice.

    10 Cartea Persuasion and Healing (Persuasiune i Tmduire), ini ialsemnat de Jerome Frank, este una dintre cele mai influente lucrri n

    domeniul psihoterapiei. Ea a fost publicat pentru prima oar n 1961, iarreeditarea ei din 1991 o aduce ca i co-autoare pe fiica lui Jerome Frank,Julia. Cartea lui Frank a influen at genera ii de profesioni ti, punnd subsemnul ntrebrii pozi ionarea pshioterapiei ca o disciplin medical. Frank,J.D. & Frank, J.B. (1991). Persuasion and healing (3rd ed.). Johns HopkinsUniversity Press.11 Morris, J.S. (2003) A metamodel of theories of psychoterapy: A guide totheir analysis, comparison, integration and use. Clinical Psychology andPsychotherapy, 10:1-18.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    9/54

    Glosar

    Practic de tmduire practicile de tmduire snt endemice societ ilornc de la nceputul umanit ii (Wampold, 2001)12. Practicile de tmduiresnt nglobate n cultura de provenien , care constituie contextulinterac iunii. Acestui context cultural i se adaug o explica ie cauzal aproblemei (un mit), administrarea unui ritual care s fie n concordan cuexplica ia, precum i prezen a unei persoane implicate i activateemo ional care stabile te o real ie cu tmduitorul (Frank i Frank,1991)13.

    Nivel meta-teoretic de studiu al psihoterapiei o meta-teorie este o teorieasupra teoriilor. n momentul acesta, avem att de multe teorii i att de multedate, nct este din ce n mai dificil s organizm cunoa terea i s rezolvmconflictele din interiorul domeniului (Campbell, 2009)14. Cmpul de studiimetateoretic include studiul surselor, premizelor i contextelor, studiulteoreticienilor i comunit ilor de teoreticieni, procesul teoretizrii, analizametodelor, rezultatelor i concluziilor cercetrii, utilzarea teoriilor iimplica iile practice ale acestora (Wallis, 2010)15. O meta-teorie face apel la

    meta-modele, propunndu- i o perspectiv mai larg asupra domeniului.Studiul meta-teoretic asupra psihoterapiei presupune analiza procesului icon inuturilor acestui domeniu dintr-un punct de vedere mai general.Perspectivele lui Frank i Frank (1991), ale lui Wampold (2001) sau Morris(2003), men ionate n text, reprezint exemple de abordare meta-teoretice.

    Psihiatrie/psihoterapie dinamic psihiatria dinamic este aceea carestudiaz procesele emo ionale, originea lor, precum i mecanismelementale subiacente, n contrast cu psihiatria descriptiv, care se bazeazpe studiul simptomelor observabile i a fenomenelor comportamentale.Termenul de psihiatrie dinamic a fost propus de Ellenberger16, n lucrarea saDescoperirea Incon tientului, considerat o referin n ceea ce nseamn

    istoria psihiatriei, psihanalizei i psihoterapiei. Abordarea care i propune s

    integreze curentul descriptiv i cel dinamic face apel la modelul bio-psiho-social.

    12 Wampold, B.E. (2001) Contextualizing psychotherapy as a healing practice:Culture, history, and methods. Applied & Preventive Psychology, 10:69-86.13

    Frank i Frank, op. cit.14 Campbell, N. D. (2009). Multiple paths to partial truths: A history of druguse etiology. In L. M. Scheier (Ed.), Handbook of Drug Use Etiology: Theory,Methods, and Empirical Findings. Washington, DC: American PsychologicalAssociation, 29-50.15 Wallis, S.E. (2010) Towards a science of metatheory. Integral Review,6:73-120.16 Ellenberger, op.cit.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    10/54

    Profesiile psi

    Cea mai mare vindecare o aduce cel n care ne ncredem cel mai multGalen

    Un profesionist psi este cel care are o solu ie la problemele noastresuflete ti, emo ionale sau mintale. Solu ii, din pcate de multe ori, pemodelul am un rspuns, ai vreo ntrebare?17.

    Exist nenumrate profesii psi. Cele mai vizibile, evident, snt cele alepsihiatrului i ale psihologului clinician. Asta nu nseamn ns cpsihoterapeutul le este mai prejos, i c acestor trei granzi nu li se adaug

    i un noian de consilieri, medici de familie, medici din alte specialit i cuambi ii sau mandate diverse care intesc sntatea mintal, asistentemedicale de psihiatrie, asistente comunitare, asisten i sociali, fo ti

    beneficiari de servicii profesionaliza i (prosumers din englez, un termencare face lreferirea la professionalized consumers beneficiari sauconsumatori de servicii profesionaliza i), apoi voluntari sau profesioni tidiver i (care n literatura anglosaxon snt identifica i cu simplii lucrtori workers), i apoi alte persoane care i propun s aib impact n domeniulsnt ii mintale consilieri spirituali, tmduitori, energoterapeu i,vindectori, preo i etc. n aceast debandad profesional, nu este de miratc ajutorul este incomplet, fragmentat sau contradictoriu.

    Este ca i cum te-ai duce la un restaurant unde meniul este prea vast, iarfelurile de mncare vag cunoscute. (ncerca i, de exemplu, la un restaurantchinezesc care i propune s aib un meniu exhaustiv, cuprinznd toat

    varietatea de buctrii din Nord spre Sud.)n acest context, psihoterapia rspunde la un set limitat de ntrebri, care potfi circumscrise urmtorului set de situa ii:

    1. solicitarea ajutorului este voluntar, din partea unui poten ial clientcare are un nivel acceptabil de a teptri ca urmare, nu existpsihoterapie mpotriva voin ei, psihoterapie la recomandare sauimpus;

    2. decontarea serviciilor este din buzunar, regula fiind c n majoritateacazurilor nu exist ter i care sus in financiar serviciul (sisteme deasigurare publice sau private, institu ii etc.);

    17 Principala critic pe care unii autori o formuleaz la adresa actualuluisistem de ngrijiri de sntate mintal este fragmentarea acestuia. Modelulam un rspuns ai vreo-ntrebare? i apar ine unui psihiatru social,profesorul Heinz Katschnig, care atac modalitatea supraspecializriiexcesive n ngrijirile psi pacien ii snt de multe ori ncorseta i deapartenen a la un diagnostic sau la o categorie problematic pentru aob ine acces la un anumit tip de servicii. Aceast tip de interac iune are caprincipal dezavantaj dez-umanizarea rela iei de ajutor.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    11/54

    3. serviciile de psihoterapie snt neuniform distribuite, att ca rspndiregeografic, ct i ca ofert terapeutic;

    4. psihoterapia este un proces de lung durat i nu dispune de unaparat de sus inere n urgen asisten a de urgen fiind maidegrab pasat serviciilor psihiatrice.

    Dintr-un anumit punct de vedere, serviciile de psihoterapie reprezint maidegrab un aspect facultativ al sistemelor de asisten psi. Ele ncep sapar n oferta de asisten n momentul maturizrii unui sistem deasisten , fiind ini ial accesibile unei categorii de clien i care dispun deresursele necesare ngrijirilor i care snt con tien i de nevoia specific deajutor psihologic ntmpinat de psihoterapie.

    Ofertele de psihoterapie insitu ional, intra-spitaliceasc sau n centre careofer suport gratuit, reprezint n momentul de fa rarit i, inclusiv nsistemele extrem de complexe (cum ar fi cele din spa iul anglo-saxon saugermanic). Imaginea public asupra psihoterapiei este n continuare aceea aunei activit i de cabinet, private, cu orar fix i pltit din buzunarul clientului.

    O cltorie printr-un labirint pe care noi l-am cldit

    Dac ar exista un Minister al Snt ii Mintale, psihoterapia ar fi alocat maidegrab unei sub-direc ii i nici mcar unui secretariat de stat. Pentru unexerci iu mintal, v propun s vizitm aceast institu ie, a crei complexitateeste a a de mare, nct snt convins c nimeni nu i va bate capul cuconstituirea ei n realitate.

    Ministerul Snt ii Mintale (MSM, prescurtat n continuare) are ca misiuneameliorarea strii de sntate minal i cre terea bunstrii emo ionalepentru ntreaga na iune.

    Indicatorii globali pe care i-ar urmri presupusul MSM ar fi, n primul rnd, ceilega i de scderea morbidit ii psihiatrice generale (reprezenta i nprincipal prin scderea numrului de mbolnviri psihiatrice, prin reducereanumrului de recderi, printr-o ameliorare a func ionrii generale a indivizilorafecta i), i, ca indicatori de importan egal, cei de cre tere a bunstriiemo ionale (cre terea gradului de fericire i satisfac ie popula ional, aeficien ei de sine a indivizilor din popula ia deservit, indiferent dacace tia au sau nu un diagnostic psihiatric).

    MSM, n acceast accep iune, este responsabil de identificarea, sus inerea,coordonarea i dezvoltarea tuturor ini iativelor care pot duce la ndeplinireaacestor indicatori, fie c acestea snt rodul unor ac iuni a profesioni tilor, a

    persoanelor afectate, a persoanelor sntoase, a grupurilor popula ionalesau ale comunit ilor. Exist mai multe modele care pot s dea msuracomplexit ii unor asemenea demersuri. Orientrile actuale presupun oabordare metateoretic i integrat a acestor ac iuni. Un astfel de model,dezvoltat de Wisdom Space18, descrie posibilele demersuri de tmduire(adic de cre tere a bun-strii emo ionale) pe dou axe distincte:

    18http://wisdomspace.net/WL_IntlApp_model, adaptat.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    12/54

    1. axa individual-colectiv cu un pol al demersurilor individuale, conformcrora persoana se implic voluntar n demersuri care s i creascadaptarea i participarea, i un pol al colectivului/comunit ii, carepostuleaz demersuri n care grupuri/comunit i lucreaz mpreunpentru bunstare emo ional;

    2. axa interior/proces/a fi exterior/sarcin/a face aceast ax este unaa ac iunii/contemplrii, introspec iei/deschiderii, persoana sau grupulparticip la bunstare prin cre terea resurselor contemplative sau prinimplicare activ.

    http://wisdomspace.net/WL_IntlApp_model

    Psihoterapieindividual

    Psihoterapiede grup

    Club de ah

    Serviciibiserice ti

    Programede auto-

    a utor

    Coachingpersonal

    Participareala un mar

    Grup delobby

    ecologic

    Privat/Personal/Individual

    Exterior/Sarcin/A face

    Interior/Proces/

    A fi

    Public/Comunitar/Colectiv

    Personalintim

    Personalecologic

    Cultur,familie,rela ii

    Sistemeeco-sociale

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    13/54

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    14/54

    Psihoterapii pun i i similarit i

    ncrederea de factur modernist ntr-un adevr, o abordare i o n elegerenu mai e valabil ntr-o lume postmodern. Actualmente avem multiple

    adevruri, fiecare desennd o proprie imagine corent a lumii. (Hobbes,2007)19

    Aspecte comune ale psihoterapiilor (dup Feltham, 2007, adaptat)

    1. Majoritatea modelelor ( colilor) snt fondate de brba i cu excep iamodelului/psihanalizei kleiniene. Numai n cazul unor dezvoltriulterioare n interiorul acelea i coli (a doua sau chiar a treia

    genera ie), printre autorit

    i se num

    r

    femei.2. Majoritatea modelelor au fost rodul ini iativei/ambi iei unui fondatordominant, majoritatea fondatorilor avnd origini iudeo-cre tine, deorigine euro-american.

    3. Cu excep ia abordrii psihianalitice clasice, toate modelele depsihoterapie i au originea n a doua jumtate a secolului XX.

    4. Toate modelele consider tabu contactul sexual cu clien ii i aduc nprim plan acorduri asupra confiden ialit ii.

    5. Toate modelele snt n acord asupra necesit ii unui training riguros,iar majoritatea aduc n discu ie necesitatea terapiei personale pentru

    viitorii terapeu i.6. Toate modelele de terapie consider terapia ca fiind necesar iafirm c pot aborda o gam larg de tulburri.

    Cercetrile recente (pentru o sintez, a se consulta Wampold, 2001)20 aduc ndiscu ie existen a factorilor comuni de ac iune a psihoterapiilor, care sntconsidera i responsabili pentru majoritatea efectelor terapeutice.

    Cteva adevruri despre psihoterapie

    1. deznodmntul n psihoterapie este, n general, variabil cu toatec psihoterapia este considerat n general eficient, anticiparea unuideznodmnt necesit o aten ie pentru fiecare caz. Pentru nici unul

    19 A Short Introduction to Psychotherapy, C. Lister-Ford (ed.), 2007, SagePublications.20 Wampold, B.E. (2001), The Great Psychotherapy Debate: Models,Methods, and Findings, New Jersey, Lawrence Erlbaum.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    15/54

    dintre clien i nu putem garanta o mbunt ire cert, dar nici nuputem garanta c va fi neschimbat sau se va nrut i. Deznodmntulpoate fi afectat de o serie de factori printre care putem enumeraresursele i caracteristicile pozitive ale clientului, suportul social,circumstan ele de mediu i, uneori, ansa sau schimbrile bru te.

    2. Eficacitatea terapeutic variaz n mod semnificativ ntre indivizi studiile arat c exist o varia ie considerabil a eficacit iiterapeutice care nu poate fi explicat nici de patologia cazurilor, nici,neaprat, de tipul de terapie. Diferen a de rezultate ntre terapeu iidin aceea i coal terapeutic este mult mai mare dect diferen a devaria ie ntre diferitele tipuri de terapie. Din acest punct de vedere, pars conteze mai mult calit ile personale ale unui terapeut, care sntmai importante dect calificrile, trainingul, experien a, participarea lasupervizare sau terapia personal.

    3. Terapia standardizat nu duce la o mbunt ire a rezultatelor aderen a terapeu ilor la un anumit protocol nu aduce cu sine n modneaprat o mbunt ire a rezultatelor terapiei. Diferen ele n

    metodele terapeutice, n diagnostic i n lungimea terapiei nu aducdect o contribu ie redus la varia ia rezultatelor. Modeleleterapeutice i tehnicile utilizate snt utile atunci cnd ele corespundunui nivel de a teptare a clientului i i ofer acestuia un cadruconvingtor de explicare a problemei lui. De asemenea, modeleleterapeutice i tehnicile utilizate snt utile atunci cnd terapeutul leutilizeaz pentru a- i structura i centra terapia.

    4. Participarea activ a clientului este extrem de important pentrusucces calitatea participrii clientului n terapie (deschiderea sa nceea ce prive te procesul terapeutic, precum i implicarea sa activ),este probabil cel mai important factor de succes. De asemenea,

    clien ii care evalueaz

    pozitiv rela ia terapeutic

    au anse maicrescute s i mbunt easc starea.

    5. Rspunsul la terapie n primele sesiuni are o valoare predictivmare asupra deznodmntului final percep ia ini ial a clientuluiasupra unor mbunt iri timpurii (ntmplate n primele sesiuni deterapie) este unul dintre cei mai buni predictori ai unui deznodmntfinal favorabil. n acela i timp, terapiile n care nu exist mbunt iriini iale (sau n care exist chiar o agravare a strii ini iale), snt terapiicu un progostic rezervat.

    6. Procesul i rezultatele nu snt unul i acela i lucru clien ii pot fisatisfcu i de felul n care decurge terapia i pot fi mul umi i de

    rela ia terapeutic, dar aceasta nu nseamn c, n mod neaprat, vaexista i o mbunt ire a problemei. Aceast perspectiv aduce cusine dou aspecte de evaluat: satisfac ia cu procesul terapeutic ievaluarea rezultatelor terapiei snt dou chestiuni separate i ar trebuitratate ca atare.

    7. Psihoterapia produce efecte de lung durat mai puternice dectmedica ia pentru majoritatea problemelor psihologice, chiar ipentru unele mai severe, psihoterapia s-a dovedit egal sau chiar

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    16/54

    superioar medica iei psihoactive, cu mai pu ine efecte secundare icu rate de recdere mai reduse.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    17/54

    Familiile psihoterapeutice

    Psihoterapia este unul dintre cele mai importante artefacte culturale aleultimului secol(Cushman, 1995)21

    Psihoterapiile psihodinamice

    Concepte cheie

    1. existen a universal a conflictului intra-psihic

    2. existen a unei structuri care con ine i constituie scena gestiuniiconflictului (sinele, eul i supraeul)

    3. rela iile timpurii creaz un tipar de n elegere i interac iune cu

    lumea4. rela ia terapeutic i tiparele de interac iune ntre client i terapeut

    pot furniza informa ii despre trecutul clientului

    Caracteristici ideale ale clientului de psihoterapii psihodinamice (Malan,1979)22

    Stil de via

    Clientul are cel pu in o rela ie personal important i de lungdurat

    Clientul are un control asupra comportamentelor impulsive (n specialal actelor violente i suicidare)

    Capacit i ale clientului

    Conflictul clientului este de intensitate nevrotic

    Clientul este implicat activ n procesul terapeutic i n procesul deschimbare

    Clientul are o toleran acceptabil la presiunea interpretrilor iconfruntrilor terapeutului

    Rela ia n psihoterapiile psihodinamice Terapeutul evit criticile, ncurajrile, asigurrile i nu d sfaturi

    21 Cushman. P (1995) Constructing the Self, Constructing America ACultural History of Psychotherapy, Reading, Addison-Wesley PublishingCompany.22 citat de Hobbes, (2007) A Short Introduction to Psychotherapy, C. Lister-Ford (ed.), Sage Publications.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    18/54

    Rela ia nu respect dinamica normal a unei rela ii obi nuite, putnd fiinterpretat uneori ca rece i neprietenoas

    Terapeutul nu va evita s confrunte conflictele pe care le surprindedezvoltndu-se n cursul rela iei terapeutice

    Psihoterapii umaniste

    Concepte cheie

    1. Psihoterapia este centrat pe facilitarea dezvoltrii poten ialuluiclientului

    2. Realizarea poten ialului implic un paradox acceptareafundamental a ceea ce este ( i, ca urmare, fr vreo ncurajare deschimbare) duce la implicarea persoanei n procesul de schimbare dac accept c m simt ru n propria mea piele pot s-mi dezvolt

    capacitatea de a m sim i bine3. O perspectiv mai degrab optimist asupra poten ialului uman

    problemele emo ionale snt considerate ca solu ii la impasurileexisten iale, i ar trebui, ca urmare, s fie respectate i n elese caatare

    4. O perspectiv umanist prive te persoana ca o entitate care simte,gnde te i ac ioneaz, tuturor celor trei procese atribuindu-se oimportan egal, la care se poate incorpora i dimensiunea spiritual

    Clientul ideal n psihoterapiile umaniste

    n mare msur clien i care apeleaz la sectorul privat de psihoterapie Clien i cu o func ionalitate rezonabil i cu probleme ntr-o arie de via

    identificabil (aria rela ional, profesional etc.)

    Rela ia n psihoterapiile umaniste

    Rela ia este considerat vital pentru succesul terapiei

    Rela ia are ca ideal autenticitatea rela ional (terapeutul d dovad deempatie, congruen i respect n accep iune rogersian)

    Rela ia se dezvolt prin dialog i are o centrare mare pe prezentul

    interac iunii, uneori terapeutul aducnd n discu ie propriile emo ii iexperien e referitoare la prezentul terapiei

    Terapii cognitive i comportamentale

    Concepte cheie

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    19/54

    1. Identificarea i schimbarea gndurilor i comportamentelor nedoriteduce la o reechilibrare psihologic

    2. Comportamentele i gndurile nedorite au un rol func ional (pot fin elese ca ndeplinind o anumit func ie i avnd un anumitbeneficiu)

    Clientul ideal n psihoterapiile cognitive i comportamentale

    Clien i cu simptome active

    Clien i motiva i s se centreze pe reducerea simptomatic i sformuleze obiective terapeutice clare

    Clien i motiva i s desf oare activit i i sarcini ntre edin ele deterapie (temele pentru acas)

    Rela ia n psihoterapiile cognitiv-comportamentale

    Rela ia este pragmatic i centrat pe obiective Terapeutul aduce informa ii i influen eaz cursul edin elor i a

    rela iei pentru a men ine clientul pe direc ia ndeplinirii obiectivelor

    Rela ia vizeaz i aspecte de implicare a clientului n desf urarea deactivit i i sarcini n afara edin elor de terapie

    Terapeutul nu dezvluie aspecte care in de propria experien , nu faceapel la interpretri i la asigurri

    Terapiile de familie

    Concepte cheie

    1. Problemele psihologice se dezvolt n familie, grupul familial sus inndapar ia i men inerea problemei. n elegerea problemei este nprimul rnd n elegerea tiparului de interac iune care circumscrieproblema

    2. Familia este un sistem, fiecare membru al familiei nflunen ndu-i iafectndu-i pe ceilal i. Orice sistem are tendin a de a men ine unnivel de echilibru numit homeostaz

    3. Fiecare familie are grani e, iar aceste grani e prezint o varia ie depermeabilitate

    4. n fiecare familie exist o serie de roluri i de activit i care sntasumate sau impuse n cadrul sistemului

    5. nterven ia n terapiile de familie este centrat mai degrab peprocesul comunicrii i nu pe con inutul ei.

    Clien i ideali pentru terapia de familie

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    20/54

    ntr-un context ideal, familia (cu to i membrii ei) este beneficiarainterven iei

    Pentru terapie este indicat orice sistem familiar care are o referire dinpartea unui profesionist de sntate de regul, terapia de familie seefectueaz n sectorul public, o mic parte fiind n cel privat

    Rela ia n terapiile de familie

    Terapeu ii familiali nu snt interesa i de dezvoltarea unei rela iiterapeutic, ci mai degrab de un rol terapeutic

    Este necesar ca terapeu ii s se pstreze n exteriorul sistemului familial,men inndu- i o neutralitate care ns s le permit influen areasistemului

    Curentul integrativ(Safran i Messer, 1997)23

    Integrarea teoretic nu este att de integrativ, factorii comuni nu snt chiaratt de comuni, iar eclecticismul sistematic nu este att de eclectic (Arkowitz,1997)24

    1. eclecticisimul tehnic centrat pe identificarea unor tehnicipsihoterapeutice adecvate unor probleme clinice, ntr-o manierpragmatic i a-teroretic (terapia multimodal a lui Lazarus, deexemplu). Din pcate, analiza atent a modelelor care promoveazeclecticismul tehnic aduc n discu ie apartenen a la un anumit model

    teoretic care influen eaz

    alegerea tehnicilor de c

    tre terapeu i.2. integrarea teoretic centrat n principal pe integrarea teoriileor

    comportamentale i psihodinamice (Dollard i Miller, 1950, Wachtel,1977, Ryle, 1982). Din pcate, de cele mai multe ori integrareateoretic est mai degrab un proces de integrare asimilativ, n careautorii respect un model nuclear i asimileaz aspecte apar inndunui alt model (exemplul lui Messer referitor la terapia dialecticcomportamental, n care elemente de filozofie Zen snt incorporate nmdelul cognitiv-comportamental.

    3. abordarea pe modelul factorilor comuni identificarea acelor factoricare snt asocia i cu efecte puternice, indiferent de modelul terapeutic

    folosit. Din pcate, numrul extrem de mare de variabile implicate nterapie face foarte dificil distilarea unor factori comuni

    23 Safran, J., Messer, S. (1997) Psychoterapy integration: a postmoderncritique. Clinical Psychology: Science and Practice, 4:140-152.24 Arkowitz, H. (1997) Integrative theories of therapy (revised), n Wachtel iMesser, (eds.) Theories of Psychotherapy: Origins and Evolution,Washington, APA.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    21/54

    recomandrile actuale snt legate de identificarea unor principiicomune, candida i ideali fiind rela ia terapeutic i conceptul de sine(self).

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    22/54

    Schimbarea n psihoterapie

    Multe teorii psihoterapeutice pornesc de la prezum ii ipotetice despreschimbare (explicte sau implicite).

    ntr-o terapie de succes, terapeutul va men ine controlul asupra tipului de

    rela ie adecvat (Cooper, 2002)25

    Nu exist teorie care s ncorporeze adevrul definitiv i complet asupra unuicaz, iar fiecare terapeut produce suficient material despre un caz pentru a- isus ine propria teorie (Shapiro & Shapiro, 1987, adaptat)26. Majoritateamodelelor psihoterapeutice NU au fost influen ate de studii sau modelederivate din psihologia general cu privire la schimbarea atitudinilor, proceseinterpersonale, procese mnezice etc.

    De ce vine clientul la psihoterapie?

    Pentru a n elege mai n amnunt schimbarea n psihoterapie, ar trebui srspundem n primul rnd la o ntrebare aparent simpl aceea referitoare lamotivele solicitrii, din partea unei persoane, a unei asisten epsihoterapeutice.

    Cu toate c rspunsul pare s vin de la sine (clientul vine la psihoterapiepentru c are o problem, are un simptom, are o nefericire), procesul n sinenu este att de linear pentru majoritatea dintre ace tia. Mai jos voi enumeracteva excep ii care arat c adresarea la psihoterapie nu ese cauzal legatde prezen a simptomului:

    1. clientul merge la medicul de familie pentru o problem legat de somni lips de energie. medicul de familie i recomand s mearg la

    psihoterapeut;

    25 n Dryden (ed) Manual de terapie individual26 Shapiro, A. & Shapiro, D.A. (1987) Change process in psychotherapy.British Journal of Addiction, 82:431-444.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    23/54

    2. clientul ajunge la psihoterapie dup mai mul i ani de vizite la serviciilede urgen somatic pentru senza ii neplcute n zona pieptului,nso ite de gndul c va face un infarct;

    3. dup ani de discordie marital datorate consumului de alcool, clientulse hotr te s dea o ans rela iei apelnd la terapie;

    4. clientul vine la psihoterapie preventiv, s se caute. A discutat cu maimul i cunoscu i care i-au recomandat un anumit tip de terapie, ivrea s fie oarecum n pas cu moda:

    5. dup mai bine de doi ani de ngrijorri multiple, de alarme false legatede catastrofe iminente, discu ii prelungi cu un homeopat i untratament psihiatric aparent ineficient, clientul vine la recomandareaunui prieten pentru a- i rezolva problema de sntate.

    Acest tip de situa ii snt mai degrab regula dect excep ia majoritateaclien ilor fac apel la psihoterapie nu pentru simptom sau pentru suprarea debaz, ci pentru faptul c au epuizat mare parte resursele proprii sau alecontextului.

    Dac este s sintetizm motivele adresrii, legate direct de propunerea dinpartea terapeutului a unor ci de schimbare, am putea s enumermurmtoarele:

    1. modelul explicativ al clientului asupra problemei este maladaptativ

    2. clientul sufer de demoralizare mai mult dect de problema n sine

    3. problema aduce mai multe prejudicii dect beneficii

    4. tiparul disfunc ional numit problem creeaz probleme rela ionale

    premise ale schimbrii

    1. modelul explicativ este mprt it de client (acesta se a teapt sob in o explica ie de acest tip) sau poate fi acceptat de client(terapeutul are suficient de multe resurse de persusiune pentru aconstrui un model de explica ie i de schimbare care s fie nglobatde client). Un lucru care este comun psihoterapiilor este acela c elese bazeaz pe sisteme explicative care snt extrem de convingtoarepentru adep ii lor, fie c ace tia snt terapeu i sau clien i (Wampold,2007)27.

    2. clientul accept c eforturile sale de a combate efectele problemei l-aupus ntr-o situa ie n care se confrunt att cu problema n sine, ct icu demoralizarea c solu iile obi nuite nu func ioneaz. Clientuleste de acord s ncerce fie solu ii neobi nuite, fie s renun e laacele solu ii care nu func ioneaz

    3. clientul con tientizeaz care este rolul suferin ei n contextul su devia i este de acord s reduc sau s nu dea curs situa iilor ncare problema cu care se confrunt i aduce beneficii

    27 Wapold, B.E. (2007) Psychotherapy: The humanistic (and effective)treatment. American Psychologist, 11:857-873.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    24/54

    4. clientul este con tient de contextul rela ional care men ine probemai are resursele s se foloseasc de re eaua sa de suport ntr-o

    direc ie adaptativ.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    25/54

    Eficien a psihoterapiilor

    Oamenii aleg s

    fac

    apel la psihoterapie dintr-o multitudine de motive,eficien a empiric fiind unul dintre ele. Dac un client i pune problema saleag o psihoterapie, va opera conform unor criterii n care eficien a estesecundar clien ii de psihoterapie i pun de multe ori problema alegeriiunei psihoterapii conform unor criterii nea tepate un exemplu ar fi, ad-hoc,criteriul de tip profund/pragmatic (este psihoterapia pe care o aleg adecvat nivelului de profunzime unde snt dispus s cobor, este psihoterapia pe care oaleg adecvat stilului meu de via , este psihoterapeutul pentru care optez ofigur prestigioas iat trei linii de chestionare care poten ial nu au nici olegtur cu studiile de eficien clinic). De asemenea, clien ii pot s seorienteze spre psihoterapie n func ie de disponibilitatea local apsihoterapeu ilor, n func ie de recomandri, de mode sau prin alte ci de

    alegere care nu au de-a face cu adevrul tiin ific al oferteipsihoterapeutice.

    Eficacitate sau eficien clinic?

    Clientul X, prezent n cabinetul psihoterapeutului, nu are, de multe ori, nici ocuno tin despre eficien a terapiei n care s-a nrolat. Terapeutul este celresponsabil de a avea cuno tin e despre eficacitatea unei terapii (efficacyrezultatele ob inute n cadrul unor studii controlate) i eficien a ei(effectivness rezultatele terapiei n practica de zi cu zi). De multe ori, ns,terapeu ii nu se ghideaz dup studii de eficien sau acestea nici mcar nu

    exist pentru modalitatea terapeutic n care ace tia activeaz. Din aceastperspectiv, putem spune c este neclar dac un psihoterapeut poate spunecu obiectivitatedac psihoterapia pe care o practic este sau nu eficient.

    Studiile clinice i de eficacitate nu prezic dect, n cele mai bunecircumstan e, c o anumit terapie, condus dup manual i cu un lot atentselec ionat de clien i, produce un anumit rezultat. Eficien a real uneiterapii depinde de comorbidit ile clientului (att psihice, ct i somatice), decontextul personal i de contextul cultural n care este furnizat asisten a,dar i de variabile care in de terapeut.

    Una dintre frustrrile majore ale cercettorilor din domeniul psihoterapiei esteaceea a problemei validit ii, datorit numrului impresionant de variabile

    care intr n joc n momentul n care o persoan face apel la psihoterapie.Problemele de validitate snt legate de legturi cauzale ntre variabile.

    Paradigma matriceal (Stiles i colab, 1986) porne te de la o reformulare alui Paul (1970) a ntrebrii care terapie e mai eficient. Formularea lui Paul,clasic n studiul eficien ei psihoterapiei, sun n felul curmtor:

    ntrebarea care ar trebui s centreze studiile de eficien (outcomeresearch) este urmtoarea: Caretratament, oferit de ctre cine, este cel mai

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    26/54

    eficient pentru aceast persoan cu acea problem specific i n cecricumstan e specifice (italice n original).

    Capcana n care poate cdea psihoterapia (atunci cnd discutm despreeficien a ei) este aceea a metaforei pastilei (adaptat dup Shapiro, 1994)28.Metafora pastilei reprezint cutarea ingredientului/ingredientelor active dinterapie, printr-un paralelism cu cercetarea farmacologic. Aceast paradigmnu ine ns cont de complexitatea situa iilor terapeutice.

    Premize ale metaforei pastilei Critici ale metaforei pastilei (ncazul psihoterapiei)

    Procesul i rezultatul snt u or dedistins unul de altul i seconformeaz unei rela ii simple detip cauz-efect

    Variabile de proces multiple, rela iicomplexe de tip cauz-efect

    Ingredientele active snt cunoscute,msurate i manipulate

    Existen a altor variabile dect celeluate n studiu (tehnica folosit deterapeut i caracteristicile clientului),care influen eaz rela ia proces-rezultat

    Ingredientele active snt sub controlulterapeutului, clientul asumndu- i unrol pasiv

    Comportamentele terapeutului sntinfluen ate de rspunsurile clientului,exist alte variabile ale clientului carepot fi influen a cursul terapiei

    Exist un rspuns propor ional nfunc ie de doza ingredientului activ

    Posibilitatea unor rela ii non-linearentre proces i rezultat

    Cea mai bun metod de a

    eficacitatea unei interven iipsihoterapeutice este printr-un studiuclinic

    Diferitele terapii au nevoie de metode

    i criterii diferite de evaluare

    De asemenea, n cercetarea n domeniul psihoterapiilor exist o serie deprobleme care complexific studiul n aceast disciplin. Un aspect importanteste cel legat de nivelele de abstractizare (Wampold, 2001). Un nivel deabstractizare reprezint un palier la care poate fi desf urat o cercetare sauemiterea unei ipoteze despre ceea ce func ioneaz sau nu. Wampoldidentific patru nivele de abstractizare, atrgnd aten ia c n cercetareapsihoterapeutic cu siguran pot fi identificate i altele:

    1. nivelul tehnicilor terapeutice

    2. nivelul strategiilor terapeutice

    3. nivelul abordrilor teoretice

    28 Shapiro, D.A. (1994) The high water mark of the drug metaphor: a meta-analytic critique of process-outcome research. n Russel, R ., ReassessingPsychotherapy Research, Guilford Press.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    27/54

    4. nivelul modelelor meta-teoretice

    Popularitatea unei coli de terapii depinde adeseori de variabile care nu aunimic n comun cu eficacitatea procedurilor pe care le propune. Printre altelucruri, depinde de carisma, implicarea i longevitatea liderului; de numrulde studen i forma i i de locul unde activeaz ace tia i de spiritul vremii.(Goldfried, 1980)

    Schimbarea n psihoterapie (Lambert):

    1. Schimbri extraterapeutice 30% acei factori care depind de client (deexemplu puterea eului sau alte mecanisme homeostatice) sau partedin mediu (evenimente ntmpltoare, suport social) care contribuie larevenire indiferent de participarea la terapie.

    2. Explecta ii (efectul placebo) 15% ameliorri datorate n principalfaptului c persoana con tientizeaz c se afl ntr-o rela ie de ajutor,c beneficieaz de terapie, depinznd i de credibilitatea ata at declient unor tehnici i explica ii terapeutice.

    3. Tehnici 15% acei factori specifici terapiei oferite clientului (cum ar fibiofeedback-ul, hipnoza, desensibilizarea sistematic)

    4. Factori comuni 40% include o serie de variabile care snt ntlnite ntr-o serie de terapii indiferent de orientarea teoretic a terapeu ilor empatie, cldur, acceptare, ncurajarea asumrii de riscuri etc.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    28/54

    Descoperiri arheologice i etnologice din obscuruli ndeprtatul secol 20 legate de un grup cvasi-

    religios de pe Pmnt, cunoscut sub numele deTerapeu ii(o abordare fantezist legat de viitorulpsihoterapiei)29

    Scott D. Miller i Mark A. Hubble,

    Institutul pentru Studiul Schimbrii Terapeutice

    Acest articol face o trecere n revist a istoriei domeniului terapiei din

    perspectiva unei echipe extraterestre de studii arheologice. Pn la momentulvizitei lor, ntr-un viitor ndeprtat, ntreaga civiliza ie a Pmntului fusesespulberat de o coliziune ntre Terra i o comet. Echipa descoper cdomeniul de studiu al snt ii mentale i avusese sfr itul cu mult timpnainte de accest cataclism. O schem de clasificare a variatelor coli deterapie care au existat n trecut este creat pe baza a ceea ce extratere triin eleg despre tradi iile religioase i filozofice ale locuitorilor planeteiPmnt. Apoi, nceputul, evolu ia i sfr itul domeniului psihoterapieiexplorate i explicate n conformitate cu principiile biologiei evolu ioniste(incluznd suprapopularea, lupta ecologic, metabolismul i muta iilegenetice).

    A anticipa nseamn a n elege, o reflec ie a viitorului oferit ochiului atuncicnd se ntoarce s vad trecutul... viitorurile imaginate ne ofer o n elegere

    mai ampl asupra a ceea ce am fost dect asupra a ceea ce vom deveni. Neil Postman (Pmnt 1999, p.5)

    Dezavantajul oamenilor care nu cunosc trecutul este acela c ei nu cunoscnici prezentul. Istoria este ca un deal, ca o pozi ie nalt de unde oamenii pot

    29 Articolul de fa apare n traducere n limba romn n premier. El esteanexat materialului de curs datorit perspectivei inedite i didactice pe care oaduce cu privire la psihoterapii. Articolul este publicat cu acceptul primuluiautor (Scott Miller), iar traducerea i apar ine Alexandrei Dolfi. Articoluloriginal poate fi parcurs n englez n Journal of Psychotherapy Integration,2004, vol. 14.(1), p. 38-65. Copyright-ul apar ine Educational PublishingFoundation. Acceptul autorilor pentru reproducere se refer strict la utilizareadidactic a materialului.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    29/54

    vedea ora ul n care triesc sau perioada de timp n care i desf oaractivitatea. G.K. Chesterton (Pmnt 1933)30

    Rapoartele precedente au prezentat primele descoperiri arheologice iculturale legate de grupul Terapeu ilor. Pe scurt, aceste studii au artat c

    acest grup obscur, cvasi-religios a luat na tere spre sfr itul secolului 19conform calendarui pmntenilor. (Data stelar: 3120), a evoluat timp de 100de ani n care influen a i popularitatea lui a crescut dramatic, apoi adisprut complet din peisajul cultural cndva, n primele decenii ale secolului21 ( Data stelar :3462). Aceste investiga ii preliminare au stabilit apoi cacest grup, la fel ca majoritatea religiilor dominante ale planetei din aceea iperioad de timp a fost monoteist, restrngnd venerarea la o singur zeitate,numit Vorba.

    Articolul prezent relateaz ultimele descoperiri din Tel31 Freud. Situl despturi arheologice (Nr. 432-T) este unul dintre multele situri de spturilocalizate pe Continentul 7 (numit de locuitorii si America de Nord).Principalii cercettori ai echipei au numit situl n onoarea unui doctor,Sigmund Freud dovedit acum ca fiind unul dintre cei mai mari profe i ifcnd parte dintre fondatorii cultului. Descoperirile recente din aceastloca ie au lrgit i au adncit mult n elegerea noastr despre principalelecredin e i practici ale grupului. De asemenea au furnizat prima viziuneasupra factorilor care au fost responsabili pentru dispari ia final a acestuigrup.

    PRINCIPALELE CREDIN E I PRACTICI

    St n natura speciei noastre s fie teritorial, s i delimiteze clar grani elespa iului privat cu garduri i alte semne de demarca ie proprii ideologiile,religiile sau stilurile de via n competi ie fac parte din modul natural de

    existen al fiin elor umane. J.Kottler (Pmnt 1991, p.24)

    Mi crile ncep de la o energie vibrant i sfr esc ca noi ( i opresive)ortodoxii, afirmate de texte, eroi i slogane. S. Miller (Pmnt 2000, p.7)

    Descoperirile ini iale preau s sugereze c Terapeu ii au fost devota isetului de credin e i practici stabilite de Doctorul Sigmund Freud pe care l-am men ionat anterior. Aceast ipotez gre it a pornit inevitabil de lanumrul larg de referin e fcute la Freud n scrieri ale diferi ilor autori dindiferite domenii de interes de-a lungul ntregii istorii de existen a grupului.

    Cea mai derutant a fost asocierea cuvntului Printe cu numele lui Freud nmulte dintre materialele descoperite. Ini ial acestui titlu i-a fost atribuitaceea i semnifica ie ca titlurilor similare rezervate autorit ilor din alte

    30 Aceste epigrafe au fost preluate din documente recuperate din situriarheologice de pe Pmnt, i snt furnizate cititorului pentru a-i oferi o mostra filozofiei i n elepciunii speciei umane.31 Tel = colin artificial format din ruinele unor a ezri antic.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    30/54

    domenii religioase ale Pmntului. Atributul Printe este acum n eles nacest context ca fiind mai mult simbolic dect cleric. Freud a fost consideratfondatorul Terapeu ilor. El nu a fost un preot al unei religii autohtone tipiceale pmntenilor n acea perioad de timp. Titlul Doctor (abreviat dr. n celemai multe surse) era rezervat (chiar cu restric ie legal) unui segment mic deoameni din grupul Terapeu ilor (n special psihologi i psihiatri) care, pentru

    motive nedefinite momentan, erau considera i autorit i superioare tuturorcelorlal i.

    Ultimele descoperiri au clarificat faptul c terapeu ii nu au fost adep ii uneisingure doctrine sau liturghii. Din contr, acest grup a fost divizat ntr-unnumr larg de secte (denumite la acea vreme coli), fiecare cu un set distinctde doctrine (denumite modele) i serii de ritualuri publice de cult (denumitetehnici). De asemenea, se pare c fiecare sect a fost fondat i condus deun lider carismatic cunoscut de obicei de ctre supu ii si dup numele defamilie (Ex. Freud, Rogers, Bowen, Beck). La fel ca n celelalte religii alepmntenilor, i aici adugarea unui sufix la numele liderului atunci cnd unadept fcea referire la el nsu i reprezenta o atestare a faptului c adeptul cu

    pricina era devotat i supus sectei respective. Prin urmare, adeptul uneisecte putea lua numele de Luteran, Freudian, Rogersian, Bowenian i a amai departe.

    Un aspect interesant este faptul c majoritatea sectelor i colilor apar cafiind fondate i conduse de umanoizi de sex masculin. Aceast inechitateeste curioas n mod particular, date fiind numeroasele descoperiri careatest c femeile au dep it ca numr brba ii att n adoptarea pozi iei deterapeut ct i ca enoria i (acest termen avnd denumirile particulare depacien i, clien iisau oamenicare apar n diversele documente descoperite).Ba mai mult dect att, putem aduce argumente pentru presupunerea cntreaga mi care a avut la origine ac iunea umanoizilor de sex feminin. naceast privin , numeroase surse istorice indic faptul c zeificarea lui

    Vorb a nceput dup ce o femeie tnr de 21 de ani care se numeaFrulein Anna O. A fost salvat (fapt atestat ca fiind un rezultat de succes)printr-o simpl conversa ie cu terapeutul (Breuer i Freud, Pmnt 1895).Descoperirile recente din Tel Freud aduc indicii pre ioase cu privire la undezechilibru de domina ie ntre sexe care a precedat dispari ia grupului.Motivul pentru care femeile au luat conducerea ctre sfr it, precum i rolulpe care acestea l-au jucat n dispari ia mi crii este discutat mai jos.

    Alte surse descoperite n situl arheologic plaseaz numrul oficial de secteale grupului aflat n perioada extinc iei ntre 250 i 400 (Garfield i Bergin,Pmnt 1994). Catalogarea diferitelor secte a fost un proces laborios. Pentrunceput, contradic iile i confuziile ntre variatele secte au ngreunat mult

    clasificarea era ca i cum ai fi ncercat s faci ordine ntr-un morman denisip. Cu timpul ns, am reu it s mpr im sectele n dou mari grupuri debaz. mprumutnd termenii pmntenilor din filozofie i tiin e sociale, amclasificat sectele ca avnd un caracter al doctrinelor (a) ra ional sau (b)romantic (Postman, Pmnt 1999). Aceste dou grupuri majore au fost maideparte subdivizate n Ritualistice i Gnostice, depinznd de gradul n caresectele individuale puneau accentul pe activit ile formale sau pe rituale deslvire/nchinare (vezi Figura 1).

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    31/54

    Dup cum se vede n figura 1, aceast schem de clasificare poate fireprezentat sub forma a dou axe care se intersecteaz. Una din axecorespunde teoriilor (doctrinelor) diferitelor secte iar cealalt este axapracticilor sectelor respective. Aceste categorii vor fi definite mai jos iilustrate cu exemple specifice pentru a sublinia diferen ele ntre credin ele

    i practicile esen iale ale sectelor.

    Figura 1. Clasificarea Cultelor

    Cultele Ra iunii

    Trebuie acum s facem un lucru care pentru credincio i este inacceptabil. Eiresping n mod natural orice analiz la rece a lucrurilor care pentru ei

    reprezint sursa adevrului suprem. J. Schumpter (Pmnt 1942, p.3)

    Originea sectelor acestui grup poate fi plasat ntr-o perioad a istoriei

    P

    mntului numit

    Iluminism. Acest termen se refer

    la o mi care filozofic

    din secolul 18 care respingea autoritatea tuturor religiilor existente i carepromova ra iunea ca alternativ a autorit ii transcendente care guvernavie ile oamenilor i care era promovat de religiile vremii. (Windelband,Pmnt 1958). n centrul cultelor acestui grup se aflau valorile a a ziseIluministe: obiectivitatea, empirismul, individualismul i credin a n progresuluniversal al omenirii. De pild, multe dintre sectele acestui grup credeau cnatura adevrat a Vorbei putea fi slvit prin ceremonii complicate(denumite experimente sau studii), propovduit de preo i cu pregtire

    PRACTICI

    Ra ionaleTEORII

    Romantic

    Rituale

    Gnostice

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    32/54

    special (denumi i cercettori) care predau n temple seculare (denumiteUniversit isau Turnuri de Filde 32).

    Departe de cererile enoria ilor religio i i de cultele de slvire ale vremii,Cercettorii au scris nsemnri de divinizare numerologic (denumite statistici)care, adunate mpreun, au format canonul scripturii oficiale (cunoscute carevistele de tiin ). Liderii ( i adep ii) variatelor secte citau apoi acestereviste foarte des, pentru a- i promova ritualurile particulare ca fiind cea maibun form de a ob ine binecuvntrile Vorbei. Cu alte cuvinte, Terapeu iifoloseau cercetarea pentru accela i scop cu care un be iv folose te unfelinar; i anume mai degrab pentru sprijin dect pentru iluminare. Vomspune mai multe pe parcurs despre rolul pe care acest prozelitism feroce l-ajucat n dispari ia grupului Terapeu ilor. Ceea ce poate fi spus acum cucertitudine este c, n ncercarea de a concretiza inefabilul, sectele din acestgrup al ra ionalilor au creat un vortex de informa ii ezoterice fr limite.

    Dintre cultele ra ionaliste catalogate pn acum, niciunul nu reflect mai clarvalorile i caracteristicile Iluminismului dect Prima Biseric a Terapieicognitiv-comportamentale. Descoperirile indic faptul c aceasta a

    experimentat o dramatic cre tere n influen i numr de adep i n aniiimediat premergtori dispari iei grupului Terapeu ilor. Sigur este c secteleerau mai presus de toate ngropate ntr-o avalan de referin e la liturghiaCognitiv-Comportamental n ultima parte a scrierilor oficiale (a canonuluioficial, Pmnt circa 1970-2020).

    Este interesant faptul c numrul mare de cita ii referitoare la afirmareaautorit ii superioare a terapeu ilor care promovau terapia cognitiv-comportamentala au trecut aparent neobservate i nedetectate de ctrecelelalte credin e. Documente recent ie ite la suprafa sugereaz chiar cdiscipolii sectelor rivale ra ionali tilor erau angajate ntr-un fel de escrocheriidoctrinale. Adep ii sectelor respective anun au n public faptul c s-au

    convertit la credin a Cognitiv- Comportamental

    n timp ce, de fapt continuaus practice n secret ritualurile proprii.

    Documentele cu pricina au fost descoperite accidental cnd arheologii autrecut cu spturile prin ceea ce se credea c este podeaua lui Tel Freud.Spre surpriza cercettorilor, o cavern subteran, o camer mai mare caspa iu dect ntregul dig li s-a expus vederii. Acea camer con inea unadevrat munte de formulare cu aspect oficial i de certificate intitulatePlanuri de tratament. Documentele erau conservate n mod excep ional,artnd ca i cum fuseser abia scrise i niciodat circulate sau reutilizate.Analizele amnun ite de laborator au artat c formularele au fost mnuite ncea mai mare parte de micii func ionari. Aparent, nici terapeu ii nicienoria ii (folosim acest termen pentru a numi oamenii crora le eraudestinate spre ajutor planurile de tratament) nu ddeau importan acestorformulare. Mai mult dect att, aceste materiale au artat faptul c terapeu ii

    32Ini ial, s-a crezut c universit ile erau ni te temple. Acest lucru s-a datorat unor referin e carele numeau Turnuri de filde . Investiga ii mai amnun ite au clarificat faptul c erau mai degrab

    vzute ca fiind un fel de mnstiri, ntruct foarte pu ini Terapeu i i aproape nici un enoria nu

    mergeau n acele loca ii pentru rugciune.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    33/54

    din sectele rivale au ales s execute ritualul fundamental de ini iere alcredin ei Cognitiv-Comportamentale. De i rezultatele snt preliminare,datarea cu carbon radioactiv indic faptul c aceast turnur a lucrurilor a fostoriginea unor schimbri dramatice care s-au declan at n momentul n careministerul, ca ntreg, a fost fondat. Se crede c acesta a fost stimulentuleconomic pentru escrocheriile sectelor rivale.

    Punerea accentului pe form (ra iune), n defavoarea experien ei pure aadorrii, plaseaz sectele care au adoptat teoria Cognitiv-Comportamentalaproape de polul ritualist al axei practicilor (Figura 2).

    Figura2. Clasificarea cognitiv-comportamental. *= clasificarea major

    O doctrin important a cultelor aflate la acest pol este tehnosubstan ierea credin a c suferin a uman era literalmente transformat prin variateritualuri terapeutice, chiar dac pacien ii n sine sau modul lor de via icircumstan ele nu se schimbau.

    De exemplu, adep ilor credin ei Cognitiv-comportamentale li se promisesemntuirea sub forma unei existen e mai satisfctoare, eliberat de suferin edac ace tia ar fi fost dornici s urmeze rituale precum oprirea gndurilor, oactivitate care, pn n acest moment al investiga iilor pare s fi avut la bazfaptul c pacien ii trebuiau s strige stop sau nu presupuselor gnduri

    demonice care le posedau mintea. De i lista redactat de etnologii de la sitularheologic este departe de a fi complet, Interferen a Arbitrar, Abstrac iaSelectiv, Suprageneralizarea, Catastrofizarea, Compulsia i Obsesia sntdoar c iva dintre demonii care, conform credin elor sectei, ntunecaugndirea uman.

    Reprezint o curiozitate faptul c tehnosubstan ierea a devenit o credin dominant n diversele culte cu pu in timp nainte de extinc ia Terapeu ilor.n contrast cu alte descoperiri prezentate n acest articol, iese la iveal o micntrebare cu privire la veridicitatea acestei afirma ii, ntruct suportul doveditor

    *Terapia cognitiv-Comportamental

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    34/54

    al acesteia a fost gsit la cel mai de suprafa nivel al sitului. De exemplu, lanivelul cel mai superficial, un depozit secret de materiale tiprite a gsit faptulc numrul de documente de acest gen a crescut dramatic n toate sectelecare propovduiau credin a n Vorb. Aceste secte promiteau mntuirearapid a oricui era dornic s se supun acestei credin e sau s urmeze strictsetul de ritualuri ale grupului. Pentru motive nc nedeterminate, aceste secte

    erau deseori denumite numai prin acronime (ex. NLP, SFT, EMDR, TFT,EFT). Probabil c au adoptat aceast conven ie pentru a sublinia scurtaperioad de timp n care au crezut c magia lor va da roade. n orice caz, dincauza devo iunii acestor ultime grupuri pentru vitez i tehnic, cercettoriide la situl arheologic le-au poreclit culte ale pragmatismului fr minte.

    Gama de ritualuri folosite de sectele cadranul ra ionalist-ritualist seamn cuceea ce practicau religiile de pe Pmnt care credeau n animism sau magie.De exemplu, unele culte au dezvoltat ceea ce se pot numi incanta ii saudescntece. Mai exact, credeau c anume cuvinte sau fraze spuse n maniera

    i ordinea corect ar putea mblnzi Vorba. Prin urmare, unul dintre cultecerea adep ilor s presupun c se ntmpl un miracol33. Alte culte

    credeau n atingerea, lovirea sau ncurajarea unor mi c

    ri ale diverselorpr i anatomice. Aceste ac iuni puteau include lovirea anumitor pr i alefe ei, bra ului i antebra ului sau trecerea degetelor prin fa a pacientuluipentru a induce mi cri voluntare dreapta-stnga ale ochilor. n materialelesurs au fost gsite avertismente cu privire la consecin ele nedorite aleeventualelor gre eli n ordinea cuvintelor sau mi crilor34. Xenoantropologiiau raportat mi cri repetitive similare n cadrul sporturilor care erau la modn acea perioad n special ntr-o activitate motorie prelungit denumitbasebal i atribuie fr ndoial acest comportament al speciei umane uneipredilec ii panculturale spre supersti ie.

    33 S consderm urmtorul citat din fondatorii unuia dintre aceste culte , nevul modern [sic], mantia vrjitorului l nvluie pe ... practicantul psihoterapiei... iar dac vrei s i cre ti eficien a n ceea ce faci ... trebuie s tii cmagia este ascuns n utilizarea limbii (Bandler & Grinder, Pmnt 1975,p.xiii, 19).34 De exemplu, cultul care cerea enoria ilor s presupun c s-a ntmplat unmiracol a definit acest descntec ca piesa de rezisten a abordrii,aducnd n discu ie chiar i pauze foarte importante n incanta ie, astfelnct magia s aib efect (de Shazer, Pmnt 1994; G. Miller & de Shazer,Pmnt 1998).

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    35/54

    Figura 3: Clasificarea cultelor pragmatismului fr minte.

    Din nefericire, n ciuda abunden ei de materiale despre cultelepragmatismului fr minte, doar pu ine lucruri mai pot fi spuse desprenatura ritualurilor lor. Materialele tiprite examinate pn acum snt limitate laanun uri despre Workshopuri i Educa ie continu. Aparent, acesteaerau adunri speciale ale terapeu ilor similare cu pelerinajele sau ntlnirilereligioase tipice altor culte religioase ale pmntenilor din acea perioad35.Referin ele scripturale gsite (constnd din articole de revist i reclame),

    promoveaz puterea excep ional de vindecare a variatelor ritualuri. Lipsade informa ie cu privire la forma efectiv i secven a exact dedesf urare a mi crilor precum i date despre aten ionrile cu privire lapericolele nspimnttoare care i amenin au pe neini ia ii care le utilizau(de ex. Terapeu i al cror drept de practic nu era aprobat de liderii cultului)sugereaz c acestea erau secrete bine pzite. Unii investigatori chiar ausugerat faptul c nceptorii erau pu i s spun un jurmnt prin care sateste c nu vor divulga altora modul de desf urare al ceremoniilor rituale.De i nu exist dovezi certe, se pare c asemenea angajamente erau comunemai multor grupuri cvasi-religioase ale pmntenilor, cum ar fi fr iile dincadrul colegiilor sau Masonii.

    35 ntr-un areal al sitului s-au descoperit un numr mare de pliante din hrtievelin depozitate n cutii mici i ptrate (15 cm x 15 cm), anun nd vizite alediferi ilor predicatori ambulan i n zona respectiv. Ini ial, s-a crezut caceste cutii fceau parte din serviciul po tal obi nuit. Dar, din moment ce nucon ineau alte materiale po tale, acum se presupune c snt parte a uneire ele speciale de cre tere a con tientizrii cultului.

    *Terapia cognitiv-comportamental

    *TFT

    EFT

    EMDR

    NLP

    SFT

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    36/54

    Pn n acest punct, probabil c cititorii se vor ntreba pe bun dreptate de ceaceste secte au fost categorisite ca fiind ra ionale. Probabil, o descriere multmai exact ar fi aceea de grup cu tent ra ionalist, avnd n vedere faptul cfiecare dintre aceste culte ale ra ionali tilor au adoptat aproape pe de-antregul limbajul i retorica tiin elor exacte populare la acea vreme. Deexemplu, pentru c spre sfr itul secolului 20 creierul uman era inta multor

    cercetri tiin ifice, cteva secte au adoptat o terminologie similarneurologiei pentru a- i descrie propriile credin e i ritualuri. Astfel, lipsa decomunicare ntre diferitele pr i ale sistemului nervos, activarea bilateral ameridianelor energetice, inversarea polarit ii electromagnetice n creierau trecut ca fiind descrieri corecte ale func iilor creierului un limbaj pe carechiar i oamenii de tiin ai Pmntului din acea perioad l-ar fi consideratmai degrab neologic dect neurologic. De fapt, tendin a de a mprumuta oidentitate i un limbaj pentru a da bine n public, n loc s construiasc unaproprie, a fost un fel de pacoste de-a lungul scurtei existen e a Terapeu ilor.Felul n care aceast criz de identitate cronic a contribuit la distrugerea loreste tratat mai ncolo.

    Figura 4. Clasificarea psihoanalitic. * = clasificare major

    Figura 4 ilustreaz clasificarea altor culte incluse n mainstream-ul celorra ionale i ulimele care vor fi prezentate n acest raport. Psihanali tii ar

    putea fi n mod corect socoti i ca fiind Biserica Original, Sfnt, Apostolici Catolic a Vorbei. n mod sigur celelalte secte de terapeu i sntdescendentele directe i lineare ale acestui grup i ale nv turilorfondatorului Psihanali tilor, Tatl Sigmund Freud men ionat anterior. Faptuleste confirmat de etnologul pmntean Robin Lakoff ( Pmnt, 1990) carerecunoa te la timpul acela c Viziunea original i briliant a lui Freud ambr i at toate colile ale terapiei prin vorb/conversa ie: n elegereafaptului c solu ia este comunicarea.

    *TFT

    EMDR

    *TFT

    EFT

    EMD

    (Adlerieni)*Psihanalitici/Psihodinamici(Freudieni, Mahlerieni,Horneyieni)(Jungieni)

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    37/54

    Din motive nen elese pn n prezent, secta Psihanali tilor a datna tere conflictului ntre secte care a dominat domeniul terapiei de-a lungulscurtei sale existen e pe planeta Pmnt. Discipolii timpurii, o dat loiali aunceput s protesteze mpotriva insisten ei lui Freud asupra infailibilit iiipotezei sale. Ei erau ofensa i i de venera ia societ ii umane pentruFreud i doctrinele sale. Amenin rile cu excomunicarea venite din partea

    societ ii care considera principiile freudiene ni te erezii au condus laprsirea Bisericii de ctre protestan ii mpotriva Freudianismului care i-aucreat propriile religii rivale. Acolo unde nainte erau Freudienii, au venitJungienii, Adlerienii, Rankienii, Reichienii, Horneyienii, Kleinienii iMahlerienii care i-au extins curnd grani ele. n mod ironic, doctrinaFreudian prezisese ntr-adevr aceste escrocherii, vicle uguri i ostilit iparicide pentru preluarea conducerii. ns, toat aceast perspicacitate a luiFreud nu a fost suficient pentru a stvili valul de revoltun fapt caredovede te c toat intui ia i cunoa terea fiin ei umane nu garanteazschimbarea comportamentului oamenilor.

    Ca i n alte doctrine specifice, dogma fundamental a credin ei

    Freudiene era bazat

    pe leg

    turile de nrudidre cu str

    mo iicredin a c

    vina pentru suferin a i via a nefericit pe care o duceau anumite fiin eumane nu le apar inea lor ci strmo ilor lor. Dezlegarea de acest blestemcauzat de faptele necurate ale strmo ilor de snge era posibil dar procesulera considerat lent i dificil. Spre deosebire de alte culte rituale din aceea iperioad, psihanali tii nu promiteau rezultate imediate. Mai degrab,mntuirea era oferit doar acelor enoria i care erau capabili s adopte un stilde via ascetic religios. Conform cuvintelor unuia dintre liderii grupului,binecuvntrile zeului Vorb erau rezervate doar acelor pu ini oameni caresnt dornici s cheltuiasc o cantitate considerabil de bani i timp... i deasemenea s nu- i doreasc rezultate rapide i temporare. (Greenson,Pmnt 1967). *

    *La fel ca n majoritatea teoriilor psihanalitice, prerile despre ct timp ar trebui sdureze supunerea pacien ilor care cereau eliberarea de probleme, pot fi atribuitefondatorului, doctorul Sigmund Freud care considera neplcut acest subiect de discu ie darcare afirma c acesta era ntotdeauna un lucru care necesita lungi perioade de timp... mailungi dect s-ar fi a teptat pacientul.(Feud, Pmnt, 1914/1953).

    A a cum probabil unii dintre cititorii no tri au dedus, acest accent petriri n defavoarea practicrii unei forme de nchinare, plaseaz acest grupaproape de sfr itul erei Gnostice n cadrul grupului Practicienilor.

    Sincer vorbind, n acest moment, popularitatea i longevitatea secteiPsihanali tilor sfideaz capacitatea noastr de n elegere. Dovezile neindic, de exemplu, c i alte fiin e umane i-au oferit serviciul acestei secte

    pentru o perioad

    foarte lung

    de timp, dar rezultatele muncii lor sntndoielnice. Cititorii raporturilor anterioare i vor reaminti c cercettoriino tri au aflat prima dat de existen a Terapeu ilor studiind o form dedivertisment a fiin elor umane din secolul 20 cunoscut sub numele de film n special filmele lui Woody Allen, care era foarte loial psihanali tilor, i care,n ciuda faptului c ani de zile a fost un devotat al tiin elor analtice, nunumai c nu s-a oprit din a visa la acest lucru ci din contr, ntr-un final s-amritat cu o rud de-a sa.

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    38/54

    Cinstit vorbind, nicio dogm sau confesiune a Terapiei nu a specificatvreodat precis n ce fel se manifesta ajutorul zeului Vorb. Terapeu ii eraumult mai preci i n ce prive te descrierea pcatelor (pentru toate folosindu-se termenul de psihopatologie) i a cererii pentru eliberare de aceste pcate(tratament) dect n descrierea Raiului (numit sntate mental) la care to ipacien ii aspirau.*

    *Terapeu ii nu au limitat numrul de pcate la 10, conform rutineiasociate cu cele 4 mari religii dominante ale Pmntului (Cre tinismul,Iudaismul, Islamismul i Budismul) ci din contr, exist o carte specialdenumit Manual Diagnostic i Statistic al Bolilor Mintale (edi ia 4) caredetaliaz n 886 de pagini, peste 300 de boli care necesit interven ia unuiTerapeut cuprinznd totul, de la timiditate pn la dependen a de jocurivideo. (Malingering, V65.2).

    Descoperirile de la sit demonstreaz n mod coerent existen a unei avalan ede avertismente apocaliptice propagate de diverse organiza ii i secte deTerapeu i, avertismente referitoare la natura pctoas i nerecunosctoarea rasei umane. Exclusiv de-a lungul unui deceniu, ei sus ineau c

    numeroase boli de nutri ie, personalit i multiple, rituale satanice, depresii,deficite de aten ie i dependen e de toate felurile(alcool, droguri, navigarepe Internet etc.) infectau popula ia uman. Men ionau chiar i c fiin eextraterestre rpeau fiin e umane pentru a le folosi n diverse experimente.(Aceast ultim descoperire a fost o surs de amuzament printre cercettoriide la sit. Ca i cum noi, extratere trii nu am fi avut alte lucruri mai bune defcut. Egocentrismul acestei specii umane ne-a amuzat teribil).

    Viziunea apocaliptic a Terapeu ilor s-a rspndit i la alte secteindividuale. De exemplu, ntr-un neobi nuit spirit ecumenic, Terapeu ii dinsectele rivale au lsat la o parte nen elegerile i s-au alturat celorlal i nac iuni colective la col uri de strad i n supermarket-uri care durau zile

    ntregi ( numite Zile Na ionale), aducnd publicului la cuno tin

    cudevotament despre problemele de mai sus( lucru numit screening pentru bolipsihice) i chemndu-i ctre pocin . (recomandnd tratamente). Efectul pecare aceast epuizare escatologic l-a avut asupra dispari iei Terapeu iloreste discutat mai ncolo.

    Cultele Romantice

    Sensul pe care l-am dedus, era probabil mai pu in important dect convingerea. Mick Brown (Pmnt, 1999).

    La polul opus al cultelor Ra ionale, snt cultele romantice. Mo tenireaintelectual a acestor secte poate fi atribuit direct unei mi cri filozofice iliterare din secolul 18, numit Romantism. Pe scurt, aceast concep ie a luatna tere ca o reac ie mpotriva Rena terii(ca o antitez a ei). Partizaniiacestui punct de vedere ocoleau valori ca obiectivitatea, empirismul iprogresul universal al umanit ii, i credeau c ra iunea, neajutat i

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    39/54

    netemperat de inspira ia poetic i sentimentele umane se transform ntr-un lucru urt i periculos(Postman, Pmnt, 1999).

    Avnd rdcini istorice asemntoare, cultele din acest cluster preferauperfec iunea n locul perfectibilit ii rasei umane i valorificau sentimentele,intui ia i imagina ia n locul gndirii ra ionale, msurtorilor i alobiectivit ii. Pentru Terapeu ii romantici, adevrata natur i semnifica iea Vorbei variau de la individ la individ i puteau fi cunoscute doar atuncicnd o ambian plin de iubire i acceptare total permitea unei persoanecu adevrat bune la suflet s citeasc nuntrul altei persoane i s o ajutepe aceasta s se elibereze de influen a nefast i opresiv a familiei,societ ii i culturii.

    Dintre cultele romantice catalogate pn acum, niciunul nu ne ofer oviziune mai clar a valorilor mi crii i caracteristicilor cultului descrise maisus dect grupul Umani tilor. La fel ca celelalte grupuri de Terapeu i, acestapoate fi u or plasat ntr-o anume perioad de timp i ntr-un anumit contextdatorit evenimentelor petrecute. Acum, ceea ce terapeutul Robert TFancher (Pmnt, 1995) spunea, poate fi vzut ca o previziune a dezastrului

    acestui grup. colile noastre de ngrijire a bolnavilor... nu au fost fondate pe o n elegereprofund a lucrurilor... Rezultatele tratamentelor par s aib foarte pu inelegturi cu informa iile pe care le avem despre structura lor i despremecanismul de ac iune...se cere o expertiz... Am putea n elege sntateamental mai bine dac o explicm n termeni culturali crea i special pentru asuplini nevoile noastre sociale de comunicare.

    n acest fel, a a cum va fi discutat i ntr-un articol urmtor,psihanali tii cu teorii care puneau accentul pe latura sexual au aprut spresfr itul erei Victoriene. Pe de alt parte, Behaviori tii, cu interpretarea lorma inal a func ionrii fiin ei umane s-au dezvoltat ncepnd cu Revolu ia

    Industrial. Strategic, Terapeu ii, cu mi crile i strategiile lor secrete demanipulare, au ie it la suprafa n epoca n care predominau misiunile despionaj denumit Rzboiul Rece. n final au aprut Terapeu ii teorieiCognitive, care puneau accentul pe creier i procesarea datelor cognitive,alturi de apari ia computerelor i rsritul a ceea ce s-a numit EpocaInforma ional.

    n ceea ce-i prive te, Umani tii au aprut n anii imediat urmtori unuirzboi mondial. Specia uman, dup cum a fost dovedit n rapoarte anterioare(vezi Yaqua& Tekulliwqr, Data Stelar: 4016,4) era o capabil de incredibileviolen e. n conflagra ia denumit Al Doile Rzboi Mondial, s-a estimat c

    i-au pierdut via a 61 milioane de oameni din 28 de ri diferite. (Rela ia

    dintre dispari ia complet a Terapeu ilor i incapacitatea lor de a pre uivastul context cultural n care credin ele i practicile lor s-au dezvoltat i auevoluat este discutat mai trziu ; Stokes, Pmnt 2001.)

    Acolo unde cultele Ra ionale ncercau s pun la cale izbvirea printr-o serie de pa i logici i msurabili, Umani tii ( i cultele Romantice ngeneral) erau mai degrab similari cu antrenorii unor echipe participante lajocul vie ii. Ei practicau n mod cert ceea ce poate fi numit teologiaeliberrii, ac ionnd ca misionari care propovduiau lururi ca : Eu sut OK,

  • 8/2/2019 PSIHOTERAPIE SINTEZA

    40/54

    tu e ti OK. Societatea i Marile Corpora ii snt cele care au probleme. ntemplul umanismului, nu era pretins interac iunea formal cu Terapeutulpentru izbvirea de pcate; mai degrab autosalvarea era modul n carepacien ii trebuiau s se autoelibereze de influen a nefast a societ ii prininterac iunea direct cu adevratele lor sentimente. Dovezile disponibileindic, de exemplu c acest scop era deseori atins prin trimiterea pacien ilor

    la purgatoriu pentru a vorbi unui grup (ac iune denumit i grupolalie)constituit din persoane care de asemenea aspir la automntuire. n scopulautoacceptrii depline, unii Terapeu i promovau chiar i dezbrcarea dehaine considerate ca un simbol al influen ei represive a culturii isociet ii.*

    *n spatele fiecrei idei paranoice zace un grunte de adevr. Rapoartepublicate anterior aduc n discu ie un trend care s-a dezvoltat la sfr itulsecolului 20 i a continuat nentrerupt pn la distrugerea complet a culturiiumane i anume purtatul hainelor inscrip ionate cu logo-urile unor anumitecorpora ii. Acest trend s-a dezvoltat foarte mult incluznd afi area dereclame pe automobile i pe pere ii caselor. n final, tatuarea corpului uman

    fcea sigur faptul c reclama respectiv supravie uia actului reproduceriispeciei.

    n astfel de cazuri, 15-20 de oameni goi se ntlneau ntr-o baie fierbinte i imasau i examinau organele genitale unii altora pn cnd precondi ionarearestrictiv a societ ii le interzicea asta sau pn cnd pielea lor deveneaprea ridat pentru a mai continua aceste rituale (Bindrim, Pmnt 1972).Poate prea evident c acest mod de punere a accentului pe experien ndefavoarea practicilor de nchinare, plaseaz Umani tii spre sfr itul epociiGnostice n cadrul grupului Practicienilor (vezi Figura5).

    Curios este c materialele surs descoperite n Tel Freud indic faptulc Terapeu ii, indiferent de credin ele personale sau secta din care fceau

    parte, erau mult mai predispu i s

    apeleze la un Umanist, atunci cnd aveaunevoie de ajutor personal. Pe msur ce ne apropiem de sfr itul mileniului II,studiile arat c ns i Terapeu ii evitau n mod absolut unele forme decultn special Terapia Cognitiv-Comportamentaltocmai aceea pe care ei

    i organiza iile profesionale din care fceau parte o recomandau pacien ilorca fiind singura terapie certificat i validat tiin ific. *Asocierea frecvent a

    tiin ei i empirismului cu Terapia Cognitiv Comportamental a dus la sugestia unorcercettori de a da acestei secte numele de Prima Biseric Cognitiv-Comportamental sauGrupul Scientologilor cognitiv-behaviori ti.

    Aceast aparent ipocrizie: f ceea ce spun eu, nu ceea ce fac eu poate fiatribuit poten ialei apari ii a doctrinei umaniste numit recep iaimaculat care nseamn c pacien ii snt


Recommended