+ All Categories
Home > Documents > Pag Acad2015 Nr300 Oct

Pag Acad2015 Nr300 Oct

Date post: 24-Feb-2018
Category:
Upload: xaaabbb550464353
View: 220 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 84

Transcript
  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    1/84

    OCTOMBRIE 2015

    Anul XXV

    300

    Nr. 10

    DIRECTOR: ACAD. IONEL-VALENTIN VLAD, PREEDINTELE ACADEMIEI ROMNE

    REVIST EDITAT DE ACADEMIA ROMN

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    2/84

    E-mail: [email protected] 021 318 81 06/2712, 2713; Fax: 021 3188106/2711

    DIRECTORI:

    Acad. Mihai DRGNESCU(director fondator)octombrie 1990 ianuarie 1994

    Acad. V.N. CONSTANTINESCU

    februarie 1994 ianuarie 1998Acad. Eugen SIMIONfebruarie 1998 aprilie 2006

    Acad. Ionel HAIDUCmai 2006 aprilie 2014

    Acad. Ionel-Valentin VLADmai 2014

    CONSILIUL EDITORIAL:

    Acad. Ionel-Valentin VLADAcad. Dinu C. GIURESCUAcad. Cristian HERAAcad. Bogdan C. SIMIONESCUAcad. Alexandru SURDU

    Acad. Victor VOICUAcad. Dan BLTEANUAcad. Alexandru BOBOCAcad. Solomon MARCUSAcad. Ioan-Aurel POPAcad. Eugen SIMIONAcad. Rzvan THEODORESCUAcad. Maria ZAHARESCUConstantin IONESCU-TRGOVITE,

    membru corespondental Academiei Romne

    SECTOR TEHNIC:

    TehnoredactorStela ERBNESCU

    Operatori-corectoriAurora POPAIoneta VLAD

    COLEGIUL DE REDACIE:

    Redactor-efDr. Narcis ZRNESCU

    Secretar de redacieSofia IBULEAC

    Redactori IElena SOLUNCA-MOISEMihaela-Dora NECULA

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    3/84

    3

    Cuprins

    SUB CUPOLA ACADEMIEIIoan-Aurel Pop, Educaia european prin manuale de istorie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

    Dumitru Murariu, Adaptri ale biodiversitii la schimbrile climatice . . . . . . . . . . . . . 11Mircea Duu, Noua doctrin administrativist i codificarea dreptuluiadministrativ romn . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

    PAGINI DE FILOSOFIE ROMNEASCAlexandru Surdu, Ondulaiunea universal i sufletul romnesc . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

    ACADEMIA ROMN 18662016Pun Ion Otiman, Andrei Mocioni i Vinceniu Babe membri fondatori

    ai Academiei Romne din Banat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

    OPINIIAlexandru Boboc, Homo oeconomicus n perspectiva filosofiei culturii . . . . . . . . . . . 32

    ISTORIA ROMNIEIAlexandru Poreanu, n ntmpinarea Centenarului Marii Uniri

    a Romniei Moderne (20182020) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

    PREOCUPRI CONTEMPORANENicolae Florea, Solul, resurs natural global, indispensabil pentru via . . . . . . . . . . 42

    INSTITUTE ALE ACADEMIEI ROMNECriu Dasclu, Institutul de Studii Banatice Titu Maiorescu

    al Academiei Romne, Filiala Timioara . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48

    EVOCRI

    Alexandru Zub, Koglniceanu, mereu actual . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51Vasile Vasile, Reflectarea martirajului Sfinilor Brncoveni n creaia popular . . . . . 53

    IN MEMORIAMMircea Ioan Valentin Sndulescu (19332015). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

    CRONICA VIEII ACADEMICE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76

    APARIII LA EDITURA ACADEMIEI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

    GHID PENTRU AUTORI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    4/84

    .

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    5/84

    Istoria este departe de a fi o tiin, n sensul ncare se definete tiina contemporan, dei mulispecialiti ncadreaz istoria ntre tiinele sociale.Spre a nu intra n inutile controverse, m mrginescs spun c istoria este i o disciplin colar, bazat

    pe o form de cunoatere a vieii (firete, a celei tre-cute). Trecutul nseamn, prin urmare, viaa oame-nilor de odinioar, aa cum ni s-a transmis prinizvoare. Astfel, dragostea pentru trecut este, n fond,dragoste de via (Marguerite Yourcenar).

    n anul 2008, am fost rugat s contribui, alturide civa ali experi, la elaborarea unui manual, cu

    profil istoric, de educaie european. Nu era vorbas se plece chiar de le zero, fiindc exista un proto-tip n acest sens. Din varii motive, care nu intere-seaz neaprat aici, planul nu s-a finalizat. De la un

    moment dat, dup ce am aflat mai n profunzimeinteniile iniiatorilor, m-am opus chiar i eu conti-nurii demersurilor.

    Proiectul se chema Manual pedagogic pentru oeducaie n spiritul ceteniei europene i nu-i pro-

    punea s transmit cunotine definitive asupra aceea ce este sau nu este Europa, ci, dimpotriv, s

    permit tinerilor europeni s se ntrebe, s-i ex-prime propriile opinii, s le confrunte cu date sus-ceptibile de a hrni interogaiile lor i, prin aceasta,

    s contribuie la naterea unui sentiment de adeziunela aceast formidabil aventur, constituit de con-strucia european. Intenia declarat astfel eradeosebit de ispititoare.

    Cu alte cuvinte, se presupunea c elevii aveaus afle i s acumuleze datele necesare despreEuropa din alte surse i discipline colare, urmndca prin acest instrument s li se formeze sau forti-fice simpatia, aprecierea, aprobarea, respectul fade Europa Unit, pe cale de a se face. Dar, jude-cnd mai pragmatic, ni se propunea (echipei de

    experi) s trecem peste faptul c majoritatea elevi-lor care vor avea acces la acest manual nu tiau

    prea multe despre Europa frmiat i ghetoizat,nici despre conflictele sale sngeroase; nu aveauidee dac letonii vorbesc o limb germanic, slav,

    sau altminteri, nici dac Ungaria numr zecemilioane sau treizeci de milioane de locuitori; nuputeau spune dac iluminismul a precedat roman-tismul sau i-a urmat acestuia; nu tiau de ce i sespune Evului Mediu vrsta ntunecat, nici de ceotomanii erau considerai inamicii RepubliciiCretine n secolul al XV-lea i nici de cnd se

    poate vorbi de Italia ca stat etc. Reieea cumva caceste lucruri nu aveau importan prea mare pen-tru educaia european.

    Ca premis de lucru teoretic, se putea face

    aceast abstracie, dar, n subsidiar, era clar c tine-rii, netiind prea multe despre Europa i despreeuropenii de odinioar, nu aveau cunotine adec-vate nici despre europenii de acum. Presupunerea ctinerii tiu datele eseniale despre Europa i c potopera cu ele, dei acest fapt este o utopie, crea ns

    premise (dup opinia unora) pentru modelarea min-ilor tinere n funcie de voina arhitecilor EuropeiUnite. Pe de alt parte, multe dintre capitolele pro-totipului manualului transmiteau destule cunotine

    istorice, cu sperana c acestea aveau s fie receptatetale quale.Capitolul al doilea al prototipului, intitulat

    Geneza Europei, urmrea reflectarea selectiv aistoriei Europei, de la apariia acestui nume i

    pn la momentul premiselor formrii UniuniiEuropene. n raport cu alte capitole, precum celereferitoare la frontiere, la identitate sau la cete-nie, ar fi trebuit s fie un capitol bazat pe diacro-nie, adic pe transformrile succesive (n timp) alelumii europene. Dar nu se ntmpla aa, nct for-

    5

    Sub cupola Academiei

    Educaia europeanprin manuale de istorie*

    Acad.Ioan-Aurel Pop

    * Alocuiune susinut la Seminarul Internaional Penser lEurope

    (23 octombrie 2015, Aula Academiei Romne)

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    6/84

    marea Europei era tratat mai mult sub aspectsociologic i politic.

    La finele capitolelor exista cte un chestionar curspuns la alegere, pentru evaluarea general a

    cunotinelor. Unul dintre acestea coninea aptentrebri, dintre care patru se refereau la realiti dinEuropa Occidental i Central i trei la greci i laGrecia. Nu era nimic despre Europa Rsritean.ntrebarea cu numrul 5 (n secolul al XI-lea, careera numele adevrat al Imperiului numit mai trziu

    Imperiul Bizantin?) orienta atenia elevilor spreimperiul rsritean, considerat, n mod forat, un felde premis a unitii europene de mai trziu.

    n unele locuri, erau folosite numele istorice ale

    anumitor aezri sau acele nume familiare ntr-omare ar. Astfel, numele capitalei imperiale a luiCarol cel Mare apare sub forma francez de Aix-la-Chapelle. Acest nume, dar nu numai el, pune nlumin o alt chestiune: cum urmau s se redea nmanualele europene i nu numai n ele toponi-mele? Se pstra doar forma consacrat ntr-o anu-mit limb sau se prefera forma oficial actual?

    De exemplu, orice cartograf va transpune pe ohart a Europei contemporane numele de Aix-la-

    Chapelle sub forma Aachen, fiindc aceasta esteforma oficial actual a numelui localitii. Firete,pentru un francez, forma Aachen nu are relevan,dar aceasta este cea actual, locul aflndu-se nGermania. Nefolosind-o, nu se obine dect ngreu-narea identificrii oraului respectiv. De aceea, estefoarte important redarea formei oficiale actuale aunui toponim istoric, fie i numai ntre paranteze.

    M-a frapat formularea din cadrul temei Europamedieval i renascentist: Acest occident cretin,

    sub autoritatea papei, i va lua ambiia s recuce-reasc Ierusalimul. Propoziia cuprindea n ea oatitudine contemporan, de condamnare voalat aaciunii respective, nainte de explicarea ei. Atunci,n vremea cruciadelor clasice, n Europa nu s-a spusniciodat aa, ci s-a vorbit despre eliberarea Locu-rilor Sfinte, ca o datorie pioas a Europei fa de

    profanarea lor de ctre infideli. C n spatele ei seascundeau i ambiii de cucerire ale unora, asta estealtceva, dar elevul trebuie s neleag, ntre altele,i diferena ntre ideologie (propagand) i realitate,dintre credin i politic.

    Din dorina de a sublinia varietatea european,unitile de orice tip erau obturate, fiind supralicitatediviziunile.

    De exemplu, la harta confesional a continentu-lui, n cazul Romniei era decupat o parte substan-ial din nord-vest, prin care erau marcai catolicii.Dar catolicii reprezint doar cam 4% din totalul

    populaiei i nu sunt grupai, ci diseminai n vestul,estul i sudul rii (eparhii catolice existnd i laBucureti i la Iai). La capitolul privind identitateaeuropean, n subcapitolul Europa medieval irenascentist: motenirea antic, tiina, umanis-mul, se vorbea despre dou sfere lingvistice netdistincte care divizau Europa, cea a latinei, n parteaoccidental catolic i cea a limbii greceti n Eu-ropa oriental ortodox.

    Observaia nu este corect, din dou motive:1) Aceste sfere lingvistice nu se refer la limbile

    vernaculare, ci doar la limbile bisericii (liturgice),ale culturii scrise i ale cancelariilor, ceea ce trebuie

    precizat; altminteri, din perspectiva limbilor vii, iEvul Mediu european cunoate un mare grup vorbi-tor de limbi romanice, altul de limbi germanice ialtul de limbi slave, alturi de alte grupuri mici.

    2) Europa oriental a avut dou limbi liturgice,de cultur i de cancelarie, anume greaca (n Impe-riul Roman de Rsrit sau Bizantin) i slavona(slava ecleziastic), a doua mult mai rspndit

    dect prima (la bulgari, srbi, rui, ucraineni, romnietc., adic n ntreg Commonwealth-ul bizantin).

    Cu alte cuvinte, principalele arii confesionaleeuropene sunt dou (pn la Reforma protestant),dar marile limbi ale culturii, bisericii i politicii sunttrei: latin, greac i slavon.

    n ceea ce privete limbile i popoarele actualeale Uniunii Europene, la harta limbilor indo-euro-

    pene, se strecurase o eroare: locul maghiarei estecolorat cu verde, limba respectiv fiind inclus ast-

    fel ntre cele slave. Or, maghiara, finlandeza i es-tona sunt limbi fino-ugrice, din marea familie a lim-bilor uralo-altaice, ceea ce ar trebui precizat undeva,din dou motive:

    1) Ungurii, finlandezii i estonienii formeaztrei state din cele 27 ale Uniunii Europene.

    2) Din moment ce despre celelalte popoarereprezentative din Europa se las a se nelege csunt indo-europene, trebuie spus i despre acesteatrei ce sunt, mcar ntr-o not. De altfel, nici basciinu sunt indo-europeni. Ideea subcapitolului n carese vorbea despre indo-europeni exprim dificulta-tea de a gsi mereu un fond cultural comun, or, pre-zena unor ne-indo-europeni subliniaz tocmaiaceast dificultate.6

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    7/84

    Mai notez o observaie de form, dar cu urmrin coninut: termenii de cetenie i naionalitate aunelesuri diferite n cele dou mari regiuni ale Euro-

    pei. De exemplu, formularea este cetean al Uni-

    unii Europene orice persoan avnd naionalitateaunui stat membru preluat din Tratatul de laMaastricht, 1992 este derutant pentru un bulgar,un maghiar sau un romn etc. Pentru acetia dinurm, naionalitatea nu are nicio component juri-dic i exprim apartenena la o naiune i nu la unstat. De exemplu, un maghiar care triete n Serbia,dei este cetean srb i are paaport srbesc, seconsider de naionalitate maghiar. Dar asta nunseamn c el este cetean al Uniunii Europene,din moment ce Serbia nu este parte a Uniunii Euro-

    pene. La fel va spune un romn care este cetean alUcrainei, anume c el este de naionalitate romn,fr ca aceasta s-i permit s fie i cetean al Uni-unii Europene.

    Cu alte cuvinte, n fosta Europ de Est, identit-ile au alt coninut i anumii termeni omonimi aualte sensuri. De aceea, pentru est-europeni, formula-rea identitatea unui popor i gsete expresia ncetenie este relativ. De exemplu, cei mai mulimaghiari vor spune c se simt ca atare (adic,maghiari) nu fiindc sunt ceteni ai Ungariei, ci

    fiindc sunt de naionalitate ungar (adic, fiindcvorbesc ungurete, au aceleai repere culturale, tra-diii, cutume etc. ca toi ungurii, indiferent unde artri ei i indiferent ce fel de cetenie ar avea ei).Aici se constat cunoscuta distincie dintre naiunea(predominant) politic i naiunea (predominant)etnic, ca urmare a evoluiei particulare a popoare-lor din Europa Central-Oriental fa de cele din par-tea occidental.

    n capitolul Geneza Europei, evoluia istoricse prezenta nu prin popoare (comuniti), ci prin

    personaliti. Justificri ar fi numeroase, una dintrecele mai importante fiind aceea c personalitiles-au referit la ideea de Europa i tot ele au prezidatla construcia Europei unite. Observ doar c exist ievenimente sau procese istorice care au contribuit laaceast unitate sau au tins spre aceasta. De exemplu,o tentativ de unitate european cu limitele pe carele presupunea epoca i lumea de la finele EvuluiMediu a fost unirea de la Florena, din 1439, dupcare, timp de cteva decenii, s-a crezut c Occiden-

    tul i Orientul Europei ar putea fi iari unite; atunci,n acel secol eroic, o serie de principi catolici i orto-doci au luptat mpreun pentru aprarea RepubliciiCretine (adic a Europei), fiind considerai, deopo-triv, atlei ai lui Hristos, fr s se mai resping

    sau dispreuiasc reciproc (exemplu: un catolic,Iancu de Hunedoara i un ortodox, tefan cel Mare).

    Conciliul de la Ferrara-Florena a fost un exem-plu de congres internaional european avant la lettre,

    cu participarea celor doi mprai, a celor doi nalicapi ai bisericilor (papa de la Roma i patriarhul dela Constantinopol) i a unor prelai i ierarhi dintoat Europa. Ideea sa de baz era foarte generoas,anume de a reuni Europa catolic i cea ortodox. Afost pn la urm un eec, dar un eec care a dat spe-rane i a lsat urme. i la Konstanz (pe malul lacu-lui Baden, n Germania) a fost un asemenea congreseuropean ntre anii 14141418, n cadrul cruia s-a

    pus capt schismei occidentale i s-a votat pe na-iuni.

    Mai observ c nainte de Secolul Luminilor, nmaterialul pus la dispoziie, cu rare excepii, iniia-tivele (mai ales individuale i savante) de unitateeuropean venite dinspre Occident priveau Europacatolic i protestant, Europa lui Carol cel Mare.Cealalt Europ, de unde pornise chiar numele con-tinentului, era complet ignorat. Cu alte cuvinte,

    pentru noi, cei de astzi, aceste iniiative apar dreptpariale. Or, astfel de propuneri, de unitate parial,au fost destule i dinspre Rsrit, dinspre lumea

    bizantin sau ortodox, autorii lor visnd s vad la

    un loc popoarele slave, grecii i romnii, cu scopulde a rezista pentru conservarea valorilor lor comune.Firete, ele nu s-au putut valida niciodat i au deve-nit caduce, fiindc civilizaia bizantin era n declin,nu mai putea servi ca model, pe de o parte, i deoa-rece au euat n panslavism, adic n naionalismslav, pus sub hegemonia Rusiei, pe de alt parte.Dar aspiraia spre unitate i mai ales spre uniti par-iale ndeosebi atunci cnd se vdeau pericoleiminente pentru popoarele, naiunile i statele fr-miate a fost una natural i peren n Europa,indiferent c este vorba despre cea catolic, protes-tant ori ortodox.

    Treptat, diviziunile religioase au fost nlocuitede cele politice i naionale, generate de ceea ce s-anumit mai nti echilibrul european i apoi inte-resul naional, dar, chiar i n aceste condiii, felu-ritele aliane, confederri, coaliii etc. au condus lafurirea de uniti pariale i au meninut vie ideea

    punerii la un loc a energiilor. Firete, n mai toateaceste cazuri, scopurile erau egoiste, hegemonice,

    dominatoare.Pentru prima oar n istoria european, construc-ia nceput dup al Doilea Rzboi Mondial preadiferit, fiind bazat pe principiile democratice, perespectarea drepturilor omului, pe nediscriminare i 7

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    8/84

    pe libera voin a acelor asociai i, n plus, pe o uni-tate real a oamenilor care compun Europa, nu doara elitelor lor. Numai c de la exprimarea ideilor pnla fapte este o oarecare distan.

    n al doilea rnd, notez c mai toi priniiEuropei, evideniai aici (n prototip), cu excep-ia grecilor antici i a lui Dostoievski, erau occiden-tali sau (puini) central-europeni. Este, oarecum,natural s fie aa, fiindc ideile de unificare euro-

    pean, din vremurile mai noi, s-au nscut n Occi-dent i de acolo au tins s cuprind i regiunile rs-ritene i sud-estice.

    Cei dinti care au sesizat fenomenul i pericolulfrmirii (fragmentrii), al luptelor fratricide,fcnd i primele apeluri la cultivarea alteritii, a

    coeziunii i unitii au fost tot occidentalii.Totui, se tie c i din rndul statelor recent

    intrate n Uniunea European (dup 2004), s-auremarcat n timp susintori ai Europei. Acetia, at-ia ci sunt, ar fi trebuit marcai cumva, fiecare printrei-patru rnduri. De exemplu, lng germanulLeibniz (16461717), ar putea sta un mai tnrcoleg al su, Dimitrie Cantemir (16731723), prin,dar i membru al Academiei Europene din Berlin,savant preiluminist enciclopedist, poliglot, literat,

    muzicolog, etician, filosof, osmanist, partizan, prinidei, al unei Europe deschise, fr frontiere; numelesu este trecut pe frontispiciul Bibliotecii SainteGenevive din Paris.

    La fel, alturi de numele lui Aristide Briand(18621932,) s-ar putea pune i cele ale contempo-ranilor i colegilor si de idei, anume EleftheriosVenizelos (18641936) i Nicolae Titulescu (18821941) cel din urm ales de dou ori preedinte alLigii Naiunilor militani ferveni pentru creareaunor sisteme de aliane europene cu scopul menine-

    rii pcii. Or, pacea este un el suprem al UniuniiEuropene actuale. Acestea sunt augmentepentru unanumit echilibru formal al ideologiei europene, cuacoperire n realiti.

    Aici intervine ns o ntrebare destul de deli-cat prin implicaiile sale: este bine ca, avnd deilustrat o idee (preconceput), s extragem din tre-cut i din prezent numai (sau mai ales) acele fapte,

    personaje, idei etc. care servesc la ilustrarea ei?Oare, prin acest gen de selecie, nu privm realita-tea de bogia i complexitatea ei i, n ultiminstan, nu falsificm realitatea? Nu crem n min-tea elevilor impresia c istoria acestei pri de lumea fost un mar triumfal spre Europa unit? Natural,rspunsul trebuie s fie nu, fiindc sunt attea mij-

    loace, chiar n acest prototip, de a nu crea aceastimpresie, mai ales prin procedeul pedagogicE.D.A. (Eveil, Debat, Approfondissement-Action,adic Trezire, Dezbatere, Aprofundare-Aciune).

    Adesea, mi-a fost dat s aud, n aceti ani de des-chidere european, n diferite medii i locuri,ndemnuri de genul: s lsm conflictele i rz-

    boaiele deoparte, fiindc obinuim minile elevilorcu violena; s nu mai vorbim despre cruciada tr-zie i lupta antiotoman pentru aprarea Cretin-tii, fiindc riscm s jignim anumii candidai laUniunea European; s nu accentum importanacretinismului n Evul Mediu, fiindc inoculmideea superioritii unei anumite religii sau confe-siuni etc. Sau, mai grav, s-a spus uneori, destul de

    direct, c nu este politic corect s vorbim desprenaiuni i ascensiunea lor, fiindc naionalismul a

    provocat attea conflicte i a pus attea piedici ncalea Uniunii Europene etc.

    Cred c, n asemenea cazuri, se face o confuziegrav de planuri logice. Nicio fresc real i adev-rat a societii trecute att ct ne este dat nous-o cunoatem nu are cum s duneze n vreun fel,dac este prezentat cu onestitate, buncredin i

    bunvoin.

    Nu se pot judeca societile trecutului dup stan-dardele de astzi i nici nu se pot da sentine n func-ie de acestea.

    Dac oamenii medievali i priveau pe otomanica pe inamicii lor, nu nseamn c aceast percepietrebuie corectat (i viceversa) i nici s se ignoreadevrul, de team c europenii de-acum i vor ur

    pe turcii contemporani. Pe de alt parte, selectareadin trecut doar a acelor personaliti, episoade, faptesau idei care ilustreaz drumul spre unitatea euro-

    pean poate crea n minile tinere impresia c furi-

    rea Uniunii Europene a fost un mar triumfal relativsimplu, ceea ce este foarte departe de realitate. Des-tule decupaje (prea multe i dureroase) de acest felau produs societile totalitare i am vzut, din pcate,spre ce dezastre au condus ele.

    Prin educaia european cu ajutorul istoriei nutrebuie s se condamne, nici s se absolve, ci, n pri-mul rnd, s se constate i s se rein. Firete, iconstatrile pot avea coninut axiologic, dar valoriletrebuie susinute i promovate, deoarece fr ele dis-

    pare orice idee directoare.Educaia prin istorie trebuie s evidenieze un

    adevr ocultat n multe instrumente de educaie:dac n numele bisericii, familiei, naiunii, libertiisau patriei s-au comis, de-a lungul vremii, multe8

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    9/84

    fapte abominabile, crime i rzboaie, nu trebuie con-damnate nici biserica, nici familia, nici naiunea,nici libertatea i nici patria.

    Este exact ca atunci cnd se produce un incendiu

    ori o inundaie, i cnd oamenii sntoi la minte nuau cum s se rzbune nici pe foc i nici pe ap,fiindc ele sunt elemente vitale fundamentale i nuau nicio vin pentru calamitile provocate prin mij-locirea lor.

    Un alt principiu reieit din educaia prin istorieeste urmtorul: dac societatea modern funcio-neaz prin democraie, egalitate, libertate etc., nunseamn c lumile trecute, bazate, de exemplu, peierarhie, supunere, privilegiu, discriminare etc. (caEvul Mediu) trebuie analizate i ierarhizate n func-

    ie de grila actual de valori. Ar fi ca i cum aspune c Erasmus din Rotterdam a fost inferior unuistudent de astzi, fiindc nu tia s lucreze cu uncalculator.

    Istoria nu clasific popoarele dup criterii valo-rice i, mai ales, nu le condamn, nici mcar voa-lat. O mulime de oameni au fost acuzai i con-damnai de justiia uman i de cea divin, de-alungul timpului, pentru fapte grave, uneori cuurmri catastrofale pentru umanitate. Dar a existat

    tentaia (i mai exist i astzi) de a arunca blamulasupra unor comuniti mari, asupra unor popoarei naiuni ntregi. De asemenea, orice manual,deopotriv de educaie istoric i de educaie pentrucetenia european, trebuie s abordeze trecutul curespectarea specificului intrinsec al disciplinei isto-rice. Spun acest lucru deoarece, de prea multe ori nultima vreme, istoria, luat ca mrturie pentrudemonstrarea unor idei, este complet deformat,faptele sunt scoase din context i mai ales din spaiui timp. Or, faptele istorice se petrec cronologic i

    spaial, iar scoaterea lor din spaiu i timp le distrugerelevana i le face manipulabile.

    Orice elemente ale trecutului pot fi scoase dincontext, pot fi grupate, selectate din epoci diferite,dar nu n cadrul studiului istoriei, ci al altor disci-

    pline, precum politologia, sociologia, literatura,etica etc. Istoria are un specific al su, legat de dia-cronie, are o logic intern care, dac este nclcat,dizolv nsi disciplina cu acest nume.

    De multe ori, dimensiunea istoric a lumiinoastre este trecut sub tcere sau chiar dispreuit,dac nu n chip manifest, atunci n forme tacite.Cauzele sunt multiple, fiind legate inclusiv de exa-gerarea studiului plicticos al istoriei n anumitelocuri i perioade. Muli profesori i-au nvat, n

    chip eronat, pe elevi c cei care cunosc bine trecu-tul nva din erorile acestuia i pot chiar prevedeaviitorul.

    DictonulHistoria magistra vitae a hrnit n chip

    iluzoriu minile a generaii de elevi. Din aceast per-spectiv, cea mai convingtoare i mai realistpunere la punct a venit din partea lui Paul Valry(potrivit de evocat ntre prinii Europei unite): Snu credei c nu are rost s meditm asupra trecu-tului, n ceea ce are el revolut. El ne arat, n spe-cial, eecul frecvent al previziunilor prea precise i,dimpotriv, marile avantaje ale unei pregtiri gene-rale i constante, care, fr a pretinde c ar crea oriar desfide evenimentele care sunt, invariabil, sur-

    prize sau dezvolt consecine surprinztoare , per-

    mite omului s acioneze ct mai repede asupraneprevzutului; istoria, m tem, nu ne permitedeloc s prevedem, ns, asociat cu independena

    spiritului, ne poate ajuta s vedem mai bine. Acestvzut mai bine este esenial, dar el nu este o ple-doarie pentru studiul mecanic al trecutului, cu spe-rana tririi edenice a prezentului i a descifrrii vii-torului. Vzutul mai bine se realizeaz princunoatere, n general, inclusiv prin cunoatere aceea ce a fost.

    Memoria este o component a inteligenei i eatrebuie exersat. Orice ncercare de a ne demonstrainteligena, n absena memoriei, rmne caduc. Deaceea, este mult mai inteligent s-i nvm pe tineric noi, oamenii, dei nu suntem capabili s atingemabsolutul (perfeciunea), avem capacitatea de aajunge la echilibru. Iar din echilibru fac parte itoate dimensiunile timpului, adic prezentul, trecu-tul i viitorul.

    Dac pentru a ne tri viaa prezent este esenials ne gndim la viitor, pentru a o nelege trebuie cu

    necesitate s ne cunoatem trecutul.Prototipul din 2008 al manualului de cetenie

    european a euat. Se pare c, aa cum nu suntemnc pregtii s facem Europa unit, nu tim ncnici s elaborm un astfel de manual. Iar dac edu-caia pentru unitatea european presupune, fie i nforme voalate i benigne, falsificarea trecutului,cred c este bine s nu ne grbim i s aderm laaceste metode.

    Unii dintre noi ne mai amintim sau tim din lec-turi la ce rezultate dezastruoase a condus manipu-larea discursului istoric n anii regimurilor totalitare.

    Multe ri se crispeaz astzi n carapacea lor, iapr (sau cred c i apr) valorile naionale,ridic fore politice i ideologii exclusiviste, promo- 9

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    10/84

    veaz discursuri xenofobe, reinventeaz frontiere,garduri i ziduri. Cu alte cuvinte, unitatea este ncformal. Pe de alt parte, asaltul extraeuropenilor (alcelor din afara Uniunii Europene) i chiar al unor

    grupuri din Europa Rsritean spre rile mai bo-gate din Occident creeaz probleme reale rilorint, n condiiile numrului copleitor de nou-venii i ale imposibilitii integrrii lor. Pe de alt

    parte, occidentocentrismul acestui model de manualera evident.

    Popoarele est-europene foste comuniste, accep-tate, totui, n noua construcie european, eraumenionate uneori, dar ca rude srace. Natural, unmanual de educaie european nu poate cuprindecote proporionale cu mrimea rilor sau cu valoa-rea PIB-ul lor, dar echitatea trebuie cumva asigurat,fr ostentaie sau orgoliu. De aceea, ntreaga ntre-

    prindere este extrem de dificil. Astzi ceteniaeuropean este mai departe dect era n 2008. Pe deo parte, europenitii se lovesc de tot mai multeegoisme statale ale marilor puteri din Uniunea Euro-

    pean, pe de alta, noile valuri de populaie din afara

    Europei pun la ncercare chiar identitatea euro-pean, aa cum era ea conceput pn nu demult.

    Aceasta nu nseamn c educaia pentru Europaunit o Europ unit onest, nediscriminatorie i

    generoas pentru toi este de prisos. Dimpotriv,aceast educaie este mai necesar ca oricnd. nciuda marilor instrumente de cunoatere, rapide ieficiente, de care dispunem acum, se prefigureazmarele pericol al unei ignorane generalizate sau,dac nu, al unei unilateralizri nspimnttoare. Sentmpl ca, n lipsa unui calculator la ndemn, sne dm seama c nu mai tim din mintea noastrlucruri elementare, pe care altdat le tiau i copiii.De aceea, trebuie s militm pentru cunoatere i

    pentru acumularea n minile tinerilor a unui bagaj

    de cunotine.Trebuie s tim cu toii ce sunt europenii, de cesuntem europeni, de ce este bine s fim europeni.Trebuie s nvm s preuim diversitatea, multi-lingvismul i mai ales alteritatea.

    Toate acestea sunt valori, iar valorile se for-meaz prin educaie, inclusiv prin educaia pentrucetenia european.

    10

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    11/84

    Specificul schimbrilor climatice actualeCu milioane de ani nainte de apariia omului,

    clima Pmntului s-a nclzit ori s-a rcit episodic.

    Fenomenele din ultimii ani ne indic, fr ndo-ial, c sunt specifice schimbrile climaterice, darprovocarea pentru tiin este de a nelege n ce m-sur activitile omului contribuie la desfurareaacestui proces i cu ce efecte pe termen scurt, mediui lung.

    Fizica, chimia, biologia, tiinele agricole, geo-logia, meteorologia, oceanografia, sociologia devintot mai preocupate s aprofundeze investigaiile asu-

    pra cauzelor acestor fenomene, prin modelri iteste teoretice, prin strategii de conservare a biodi-

    versitii.n general, se tie c prin aciunea vaporilor de

    ap, a CO2, O3 i CH4, asemntoare cu un acope-

    ri care blocheaz disiparea cldurii n atmosfer, semodific temperatura global i astfel s-a ajuns lacreterea ngrijortoare a efectului de ser.

    Creterea nivelului de gaze este un rezultat alactivitilor umane. Arderea combustibililor fosili nindustrie i agricultur, defriri drastice i poluricomplexe; schimbrile profunde n utilizarea p-

    mntului sunt doar cteva dintre factorii antropicicare au dus la nclzirea suprafeei Pmntului i astraturilor inferioare ale atmosferei.

    Pe parcursul ultimelor patru glaciaiuni dinPleistocen, n zorii apariiei hominidelor, biodiversi-tatea a mai suportat modificri, ca urmare a con-centraiilor crescute de CO2 n atmosfer, urmate de

    modificri climatice i ale precipitaiilor. S-au pro-dus schimbri evolutive importante, care au impusstrategii adecvate de adaptare la noile condiii natu-rale. Dar, trebuie s subliniem c aceste schimbri

    climatice s-au petrecut ntr-un timp ndelungat, cuscatul nu era att de fragmentat ca astzi i nu exista

    presiunea sau impactul activitilor umane.

    Distrugerea i fragmentarea habitatelor au fcutca multe specii s se restrng pe suprafee mici dinfostul lor areal. Or, restrngerea rspndirii speciilorse rsfrnge n reducerea variabilitii genetice.

    nclzirile din perioadele interglaciare au afectatns cu mult mai puin ecosistemele i biodiversi-tatea, n general, dect impactul alarmant al schim-

    brilor climatice din ultimii ani.Prin activitile sale, omul induce profunde

    schimbri n peisaj, iar impactul asupra climei iprecipitaiilor atrage dup sine grave ameninri

    asupra planetei i omului ca specie. Toate acestemodificri impun msuri ferme, n scopul menine-rii sub control a temperaturii medii multianuale(2oC) i reducerea gazelor cu efect de ser i li secere rilor dezvoltate, ca pn n anul 2050, sreduc emisiile de CO2, cu cel puin 80%.

    Din activitile fabricilor i din agricultur sedegaj un imens volum de gaze, cu efect de ser.Apoi, prin reducerea suprafeelor mpdurite pentruextinderea agriculturii i prin dezvoltarea zootehniei

    se amplific eliberarea gazelor depozitate n sol i nvegetaie. Este evident c toate aceste eliberri degaze sporesc efectul de ser principala cauz aschimbrilor climatice.

    Conform evalurilor din al patrulea Raport alGrupului Internaional de Lucru pentru SchimbrileClimatice, numai n perioada 18502005, tempera-tura medie global a crescut cu 0,76oC , iar n seco-lul XX, nivelul mediu al mrilor i oceanelor a cres-cut cu 1225 mm. Asemenea modificri au afectatntreaga planet de la micile insule din zonele tro-

    11

    Adaptri ale biodiversitii

    la schimbrile climatice*Dumitru MurariuMembru corespondent al Academiei Romne

    *Conferin susinut la primul seminar din cadrul parteneriatului tiinific semnat ntre Academia Romn i Frana(28 septembrie 2015, Aula Academiei Romne)

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    12/84

    picale, pn la vastele ntinderi polare. Prognozaamintitului Grup de Lucru privind schimbrile cli-matice este ngrijortoare.

    Se apreciaz c n condiiile meninerii actualului

    ritm de cretere a efectului de ser, pn n anul2100, temperatura medie global poate s nregistrezevalori cu 1,4C5,8C mai mari. Impactul acestorschimbri climatice se va resimi n creterea medieiglobale a nivelului mrilor i oceanelor, modificri

    profunde ale regimului precipitaiilor, creterea ris-cului de mbolnvire pentru populaia uman, dincauza sporirii vectorilor purttori de boli.

    Evalurile fcute de organismele internaionalede profil scot n eviden faptul c schimbrile cli-matice sunt cei mai importani factori care afecteaz

    biodiversitatea global, care, pn la sfritul seco-lului XXI, va srci semnificativ. n acelai timp, sefac simite i semnale privind capacitatea de suportdin partea biodiversitii, a impactului acestor feno-mene climatice, atunci cnd ele se produc lent, ntimp ndelungat.

    Rspunsul la nivelul biodiversitiin relaiile dintre schimbrile climatice i biodi-

    versitate se constat c aceasta din urm poate re-

    zista, cel puin temporar, prin modificri fiziologice,morfologice i de comportament; apariia i ncura-jarea mutaiilor favorabile; adaptri pentru utilizarearesurselor noilor habitate; prin schimbri ale ciclu-lui de via; prin apariia de noi trsturi morfolo-gice; prin creterea rezistenei la presiunea factorilornefavorabili .a. Aceste adaptri se pot petrece, fiela nivel individual, fie populaional, dar, mai ales, lanivel ecosistemic.

    n interiorul relaiilor intra- i interspecifice,meninerea biodiversitii se poate face prin adopta-

    rea de strategii corespunztoare utilizrii resurselorecosistemelor, cum sunt: managementul durabil naprarea zonelor costiere; pstrarea zonelor umedede cmpie i costiere, pentru reducerea efectelorinundaiilor; pstrarea zonelor umede de la altitu-dini mai nalte ca surs pentru meninerea debite-lor rurilor i a calitii apelor dulci/potabile.Urmeaz pstrarea i restaurarea pdurilor, pentrustabilizarea versanilor i pentru regularizarea cursu-rilor de ap; stabilirea unor sisteme agro-forestiere,

    prin care s se asigure diminuarea riscurilor schim-brilor climatice; ocrotirea fondului genetic al agro-biodiversitii, pentru asigurarea unui flux genetic alspeciilor cerealiere i zootehnice, rezistente sauadaptate la schimbrile climatice.

    La rndul lor, conservarea ecosistemelor natu-rale terestre de ap dulce i marine, restaurarea eco-sistemelor degradate, a diversitii specifice, ecolo-gice i genetice sunt prioritare pentru Convenia

    Diversitii Biologice i pentru Convenia Schimb-rilor Climatice din cadrul O.N.U. De ce? Pentru c,ecosistemele naturale au un rol cheie n circuitulglobal al carbonului din natur i n adaptrile bio-diversitii la schimbrile climatice. Aceste ecosis-teme furnizeaz serviciile eseniale pentru bunsta-rea umanitii i pentru succesul, att de des invo-catelor programe de dezvoltare durabil. Sub acestaspect, un rol esenial l dein cele opt obiective aleMillennium Development Goals din cadrul Naiuni-lor Unite.

    Cnd afirmm c, n anumite limite, biodiversi-tatea poate suporta efectele negative ale schimbri-lor climatice, ne referim la faptul c ocrotirea i res-taurarea habitatelor (cunoscutele reconstrucii eco-logice) contribuie la reducerea cantitii de CO2 dinatmosfer. n plus, ocrotirea ecosistemelor poatereduce dezastruosul impact al schimbrilor clima-tice: inundaii, furtuni, eroziuni, deertificare .a.n acelai timp, stabilirea strategiilor de adaptare aecosistemelor aduce umanitii beneficii pe plan so-

    cial, economic, cultural.O privire retrospectiv evideniaz faptul c, n

    perioada anilor 19062005, temperatura medieanual global a nregistrat o cretere de 0,74C, nRomnia (pentru perioada 19012000), temperaturamedie anual a crescut cu 0,3C. Sub aspect pluvio-metric, n aceeai perioad, s-a nregistrat o scdereglobal a cantitilor anuale de precipitaii.

    nclzirea global a declanat o adevrat reac-ie n lan, drept care, n a doua jumtate a secolu-

    lui al XX-lea i n prima decad a secolului alXXI-lea, fenomenele meteorologice extreme aunregistrat o cretere semnificativ a frecvenei.nsumnd, este evident c biodiversitatea, agricul-tura, resursele de ap, silvicultura, infrastructura(construcii i cldiri), turismul, energia, industria,transportul, sntatea activitile recreative suntafectate de o triad de fenomene ngrijortor defrecvente creterea temperaturii, modificarearegimului de precipitaii i manifestarea fenome-nelor meteorologice extreme. Din cauza lor, maisunt afectate indirect sectoare economice: indus-tria alimentar, prelucrarea lemnului, industriatextil, producia de biomas i de energie regene-rabil etc.12

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    13/84

    Strategii de conservare i managementPe de o parte, trebuie tiut c strategiile de con-

    servare i management, de pstrare a biodiversitiipot asigura reducerea ntr-un anumit grad a impac-

    tului negativ al schimbrilor climatice. Pe de altparte, schimbrile climatice se pot petrece n ritmurii cu intensiti diferite. n faa unor astfel de fluc-tuaii, adaptrile biodiversitii pot deveni tot maidificile sau chiar imposibile. Ele presupun cheltu-ieli tot mai mari, dac nu se reduce stresul noncli-matic: poluarea, supraexploatarea resurselor natu-rale, distrugerile i fragmentrile de habitate, con-trolul speciilor invazive etc. Creterea gradului deadaptare a biodiversitii la schimbrile climatice se

    poate face i prin extinderea i bunul management alreelei de arii protejate prin practici durabile, con-cretizate printr-o foarte atent monitorizare i eva-luare a ecosistemelor, pot i ele contribui la crete-rea gradului de adaptare a biodiversitii.

    Msurile intra- i intersectoriale, care se impunpentru atenuarea efectelor induse de schimbrileclimatice, au caracter interdisciplinar i presupun oabordare continental i global. Un exemplu sem-nificativ l reprezint programele de atenuare aefectelor acestor schimbri n producia agricol,

    toate statele membre ale Uniunii Europene adop-tnd acest obiectiv ca unul prioritar n aciunilestrategice de dezvoltare durabil. Aceast sinergieeste cu att mai necesar, cu ct sub influena fluc-tuaiilor condiiilor climatice (mai ales a fenomene-lor meteorologice extreme), producia vegetaldevine variabil, iar impactul este tot mai multresimit n sectorul economic. Aceast situaie com-

    plex a condus la elaborarea mai multor proiectecontinentale, ntre care Agriculture and Climate

    Change: how to Reduce Human Effects andThreats. Este prevzut i un Cod de atitudini, curecomandri (ntre care, unele propuse de Rom-nia). Recomandrile privesc adaptarea tehnologii-lor agricole i a tuturor domeniilor specifice la efec-tele schimbrilor climatice, ca i exemple de bune

    practici n activitile n care se poate reduce emisiade gaze cu efect de ser.

    Situaia din Romnian cadrul biodiversitii floristice din ara noas-

    tr, sunt identificate aproximativ 3 700 specii deplante, din care: 23 specii monumente ale naturii; 74specii disprute; 39 specii periclitate; 171 specii vul-nerabile i 1 253 specii rare.

    n ceea ce privete fauna, este raportat un totalde 33 792 specii de animale, din care:

    - 33 085 nevertebrate;- 707 vertebrate, ntre care:

    peti 103 specii, din care 30% ocrotite; amfibieni 19 specii, din care 90%ocrotite;

    reptile 23 specii, din care 83% ocrotite;psri circa 400 specii, din care 62%

    ocrotite; 110 specii de mamifere, din care 57%

    sunt ocrotite.Statutul de ocrotire a speciilor de flor i faun

    este menionat de specialitii botaniti i zoologi, nCartea Roie a Plantelor Vasculare din Rom-

    nia/2009 i n Cartea Roie a Vertebratelor dinRomnia/2005 publicaii care, mpreun cu altecontribuii punctuale, au stat la baza stabilirii nevoiide ocrotire a speciilor, n vederea implementrii nar a legislaiei europene.

    Din legislaia naional, menionm Legea103/1996 pentru protecia fondului cinegetic i aspeciilor de interes vntoresc, Legea Nr. 5/2000

    pentru ariile protejate (18 parcuri naionale i natu-rale i 827 arii protejate), care acoper aproximativ

    17% din suprafaa rii. Apoi, O.U.G. Nr. 57/2007privete regimul ariilor naturale protejate, conserva-rea habitatelor naturale, a florei i faunei slbatice.La acestea, se adaug i reeaua de arii protejate

    Natura 2000. Mai mult, n afar de aderarea rii laProgramul Biologic Internaional (PBI), Omul iBiosfera (MAB), la Conferina Internaional deConservare a Biodiversitii, la Conveniile iDirectivele continentale, Romnia este membr i nalte organizaii internaionale, cu rol de conservare a

    biodiversitii: BIRDLIFE, ECONET, EMERALD,

    RAMSAR etc.Dac primul Parc Naional a fost declarat oficial

    n anul 1934, n Munii Retezat, avnd ca fondatoripe Emil Racovi, Grigore Antipa, Alexandru Borza,Emil Pop, Al. Popovici-Bznoanu .a., am spune castzi ei ar putea fi satisfcui ct vreme numrul

    parcurilor se apropie de 20 i unele au statut deRezervaie a Biosferei. Dac ne raportm la Parcul

    Naional Yellowstone din S.U.A. sau la parcurilenaionale din Suedia (unele din 1909) sau la cele 23Parcuri Naionale din Frana (cu o biografie de pesteun secol), vom constata c n Romnia, micarea de

    protejare a nceput mai trziu, dar a oferit refugiimultor specii ameninate cu dispariia i a devenitmult mai activ n prima decad a secolului XXI. 13

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    14/84

    n condiiile schimbrilor climatice la care asis-tm, toate speciile vor fi supuse unor teste deadaptare i de gsire a unor resurse genetice, pentrudeschiderea de noi linii evolutive, spre noi specii.

    Acestea vor aprea att la nivel naional, ct maiales la nivel global, cu adaptri surprinztoare ncompetiia lor de a rezista la variaii termice neobi-nuite, la condiii de ariditate crescut, cu precipitaiimult reduse.

    Ameninrile asupra biodiversitii:- schimbri de comportament al speciilor;- modificarea distribuiei i compoziiei habita-

    telor, impuse de noua structur specific;- dispariia unor specii autohtone i apariia unor

    noi goluri/nie ecologice;- creterea numrului de specii exotice, care (nnoile condiii) pot deveni invazive;

    - modificarea distribuiei (pn la dispariia)ecosistemelor specifice zonelor umede;

    - modificri ale ecosistemelor de ap dulce imarine att prin nclzirea apei, ct i prin cretereanivelului mrilor i oceanelor;

    - diminuarea biodiversitii prin dispariia unorspecii de flor i faun;

    - scderea capacitilor de adaptare i supravie-

    uire, precum i a posibilitilor de transformare nspecii mai rezistente n noile condiii climatice.

    Msuri n sprijinul adaptrii biodiversitii:- implementarea rezultatelor cercetrilor tiini-

    fice n stabilirea unui sistem naional de monitori-zare a speciilor vulnerabile, rare sau ameninate;

    - evaluarea periodic a sistemului de monitori-zare, n vederea determinrii eficienei lui n con-cordan cu evoluia efectelor schimbrilor clima-tice i identificarea oportunitilor de modificare arespectivei strategii de monitorizare;

    - stabilirea de programe naionale de conservarea biodiversitii, sub coordonarea instituiilor acade-mice de profil i prin implicarea societii civile;

    - extinderea utilizrii datelor obinute din proce-sul de monitorizare, prin adaptarea rezultatelor obi-nute, utiliznd modelarea matematic;

    - elaborarea unor planuri speciale de manage-ment a habitatelor naturale, n vederea prevenirii i

    mpiedicrii procesului de degradare a acestor habi-tate, ca urmare a impactului schimbrilor climatice;

    - reducerea presiunilor suplimentare care afec-teaz speciile vulnerabile;

    - sistematizarea teritoriului n concordan cu le-gile ecologice;

    - pstrarea raportului 1:1 ntre suprafeele eco-sistemelor cultivate i ale celor naturale;

    - reducerea presiunii antropice prin activitileagricole n vecintatea zonelor cu specii ameninatensoite de adoptarea de msuri adecvate pentruocrotirea habitatelor naturale i seminaturale dinapropierea culturilor agricole;

    - reducerea impactului activitilor industriale

    asupra apelor freatice i asupra calitii aerului prinizolarea lor cu perdele forestiere.

    Asemenea msuri pot fi luate prin revizuiriperiodice a strategiilor de conservare a biodiversi-tii i trebuie corelate cu direciile Uniunii Euro-

    pene n politica de mediu.n adoptarea msurilor la nivel naional, conti-

    nental sau global, un rol important l au prediciile,care alerteaz specialitii i decidenii politici, asu-

    pra posibilelor riscuri pentru viitorul biodiversitii.

    Dar, chiar dac prediciile atrag atenia asupra posi-bilelor modificri ale biodiversitii n condiiileschimbrilor climatice i se pot stabili strategii

    proactive, este greu de dobndit o imagine clarasupra respectivelor modificri.

    Se cunoate, ns, foarte bine c indivizii, popu-laiile sau totalitatea speciilor trebuie s manifesterspunsuri adaptative pe plan morfologic, fiziologic,de comportament, de informaie genetic, n timp ispaiu. Se mai cunoate c serviciile biodiversitii

    i produsele sale stau la baza supravieuirii specieiumane. Numai nelegnd c omul este parte a bio-sferei i c att dezechilibrele ecologice, ct i sr-cirea biodiversitii pot afecta direct i grav dezvol-tarea civilizaiei umane, se poate preveni o perspec-tiv sumbr n relaiile omului cu natura. Chiar dacmsurile menionate nu reprezint un panaceu, eletrebuie luate de urgen; lsarea lor pentru genera-iile viitoare poate fi mult prea trziu.

    14

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    15/84

    15

    O dezbatere tiinific de o asemenea amploarei organizat de dou uniti de cercetare juridicreprezentative, cu participarea ministerului deresort, dincolo de aprofundarea subiectului direct

    supus discuiei, constituie cadrul cel mai nimeritspre a invoca, precum fundal teoretic, problema cru-cial a nevoii structurrii noii doctrine administrati-viste romneti, aflat n strns legtur cu proce-sul codificrii preconizat n planul dreptului pozitiv.

    ntr-adevr, n absena reperelor teoretice funda-mentale, orice demers de codificare e dificil, incom-

    plet i cu rezultate necorespunztoare, iar abordareaoricrei teme importante aparintoare domeniuluiapare ca fragmentar, parial, are nevoie spre de-

    plin cuprindere i exprimare a semnificaiilor sale

    de perspectiva integratoare a doctrinei de bran, ncazul nostru, cea administrativist.

    1. Ce este doctrina administrativist?Cu titlu preliminar, se ridic, n acest context, legi-

    tima ntrebare: ce este doctrina, respectiv doctrinaadministrativist? Ea nu suport, din pcate i dupcum este ndeobte cunoscut, un rspuns categoric i

    precis. Polisemic, noiunea acoper semnificaiidiverse i comport sensuri diferite. n orice caz,varianta cea mai potrivit o reprezint aceea care trecedincolo de abordarea prea simplist, care asimileazdoctrina nvrii dreptului administrativ i, prin exten-sie, universitarii nsrcinai cu aceasta; una care are ocuprindere mai larg, n msura n care i se integreazi profesionitii n materie, precum magistraii, avoca-ii, notarii, cu precizarea c titlul universitar nu garan-teaz n mod absolut autoritatea doctrinal, dup cumnici orice publicaie despre drept nu merit calificativulde doctrinal. Aadar, doctrina reprezint un rol care

    poate fi jucat de diveri profesioniti ai dreptului i acrui exercitare presupune competen manifest irecunoatere din partea grupului de specialiti de ace-lai nivel. Termenul comport dou faete distincte,

    chiar dac interdependente, indisolubil legate: doctrinaca discurs, care pretinde a cuta adevrul i, respectiv,competena care confer calitatea de a vorbi despredrept cu autoritate. Este vorba deci, pe de o parte, deexistena unui discurs singular, specific, aferent func-iei doctrinale, iar pe de alta, de grupul format din ceiabilitai a o exercita, respectiv cmpul doctrinal.

    Primul aspect vizeaz, aadar, designarea a ceea cesemnific funcia doctrinal, activitatea n sine; pentruunii, doctrina administrativist nu ar fi dect tiinadreptului administrativ, n opinia altora, dimpotriv,

    s-ar impune o distincie net ntre cele dou. Astfel, cali-ficarea de doctrin ar presupune existena unui raportspecific cu dreptul, diferit de cel pe care l ntrein, nmod obinuit, tiinele cu obiectul lor. De altfel, n rilede tradiie juridic romano-germanic nsi expresia dedoctrin trimite la existena unuisavoirejuridic care,la sfritul veacului al XIX-lea, caut a-i stabili auto-nomia sa n raport cu tiinele sociale. Aceast perspec-tiv conduce la afirmarea unei distincii ntre o doc-trin juridic, asimilat dogmaticii juridice i o ti-in a dreptului, surghiunit astzi spre un loc marginaln facultile de drept i care rmne apanajul cercetriitiinifice. Ca n cazul oricrei alte ramuri de drept, ianaliza dreptului administrativ poate fi fcut dindou perspective care, adesea confundate, rmn isunt, n realitate, diferite.

    Punctul de vedere doctrinal face din analizparte component a procesului de producere a drep-tului, n sensul c aceasta nu se plaseaz pe o pozi-ie exterioar dreptului, ci nelege s se situeze n

    Noua doctrin administrativisti codificarea dreptuluiadministrativ romn*

    Mircea Duu**

    * Cuvnt introductiv la Conferina tiinific naional cu tema Aspecte actuale privind regimul juridical proprietii publice n Romnia din perspectiva codificrii dreptului administrativ(24 iunie 2015, Amfiteatrul Ion Heliade-Rdulescu al Bibliotecii Academiei Romne)

    ** Profesor univ. dr., director, Institutul de Cercetri Juridice Acad. Andrei Rdulescu, Bucureti

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    16/84

    16

    drept i s intervin n drept. O atare contribuievariabil i indirect, la producerea dreptului presu-

    pune o munc de interpretare care vizeaz a lmurisemnificaiile, a degaja, din ansamblul textelor, anu-

    mite fire conductoare, a dezlega contradiciileeventuale care se manifest, un efort de sistemati-zare, inclusiv recursul la metafore, care permit s sestabileasc verigile care lipsesc, ntre produciile

    juridice singulare, decantndu-se principii comune;producerea de noi reprezentri, care s contribuie laevoluia dreptului pozitiv, o prezen n proceseledecizionale, care fac apel n mod crescnd la exper-tiza juridic. Prin toate aceste faete, activitatea doc-trinal contribuie la producerea dreptului i, n plus,devine necesar pentru ca norma juridic s poat

    obine deplin efectivitate.Dimpotriv, din punct de vedere tiinific, ana-

    liza se plaseaz pe poziie de exterioritate n raportcu dreptul: obiectivul su nu este acela de a contri-

    bui la buna funcionare a ordinii juridice, de a inter-veni n procesul de producere a dreptului, a norma-tivitii, ci numai acela de a analiza fenomenul juri-dic. O atare tiin a dreptului poate s-i conceapobiectul su n sens restrictiv, favoriznd un punctde vedere intern asupra sa. Din moment ce repre-

    zint o ruptur cu dogmatica juridic, ea conduce nmod inevitabil la depirea punctului de vedereintern, pentru a adopta unul extern, cutnd sexplice fenomenele juridice, ori, cel puin, s le pri-veasc reflexiv i critic.

    Predominana punctului de vedere doctrinal nrndul administrativitilor nu poate fi contestat;

    precum i n cazul altor ramuri de drept, pozitivis-mul tehnicist se preocup mai ales s reproduc, ctmai fidel posibil, dreptul existent, construind i difu-znd cadrele conceptuale destinate s asigure coe-

    rena edificiului normativ. Facultile de drept rmnmarcate de vechiul model al colilor de drept ncare nvmntul este conceput, astfel nct s asi-gure insuflarea savoire-lui juridic, coli destinate,dup o formul expresiv, s formeze gargaragitiai dreptului (Ph. Yolka), chemai s redea dreptul inu s filosofeze asupra lui.

    Aceast hegemonie a funciei doctrinale nunseamn, desigur, sfritul oricrei reflecii, doar cspaiul deschis controversei se reduce, dezbaterea sedesfoar ntre juriti experi. Se accept, n gene-ral, c doctrinei administrativiste i s-a ncredinat ofuncie pedagogic (a expune i explica starea drep-tului), una critic (a aproba ori dezaproba soluiile rei-nute), i o alta prospectiv (a anticipa i a propune).

    Aceste diferite funcii al cror exerciiu presupune anu-mite condiii (independena de spirit, lupta mpotrivaunei prea mari specializri a cunotinelor, capacitateade a se emancipa de ideile primite) sunt, mai mult sau

    mai puin, prezente dup obiectul studiat (convenin-du-se a se distinge doctrina aplicat, aferent unuiobiect precis, i doctrina general purtnd asupramateriei n ansamblul su). Fr ndoial, distinciaoperat ntre punctul de vedere doctrinal i cel tiini-fic trebuie, bineneles, nuanat i diversificat n

    perspectivele sale. Cele dou pot fi, i se ntmpladesea n practic, conjugate n lucrrile de cercetare;

    produciile doctrinale nu sunt fr inciden asupratiinei dreptului: prin activitile de interpretare, desistematizare, de construcie de noi reprezentri, doc-

    trina nu particip numai la producerea i reproduce-rea ordinii juridice, ea aduce i aspecte de analiz afenomenului juridic i, invers, tiina juridic com-

    port o dimensiune doctrinal, implicit ori subadia-cent, servind drept cadru de interpretare i vector deevoluie a dreptului n vigoare.

    i, indiscutabil, cele dou perspective se ntre-ptrund i n cadrul nvmntului dreptului admi-nistrativ, care nu se poate limita la o simpl descrierea dreptului pozitiv n vigoare, ci presupune i pre-

    zentarea unui cadru conceptual adecvat, fiind vorbai de introducerea unei dimensiuni reflexive i cri-tice, punnd n eviden mizele subadiacente regu-lilor juridice studiate.

    Hipertrofia funciei doctrinale n dreptul admi-nistrativ actual se explic, nainte de toate, prin isto-ria sa: existena unor texte din ce n ce mai nume-roase, dar lacunare n ultimii 25 de ani, i o juris-

    pruden abundent, dar adesea ezoteric, conferactivitii doctrinale de interpretare i de sistemati-zare o importan deosebit. Desigur, doctrina a

    jucat un rol esenial n consolidarea dreptului admi-nistrativ, forjnd esutul conceptual care i era indis-

    pensabil pentru fundamentarea legitimitii sale.S reamintim, astfel, ntr-o perspectiv istoric,

    contribuia sa major n prima jumtate a veacului alXIX-lea, la recunoaterea existenei unei puteriadministrative, n condiiile n care cultura admi-nistrativist european fusese fondat, pn spresfritul secolului al XVIII-lea pe proeminena jude-ctorului, pe ideea guvernrii prin magistratur,care va permite erijarea dreptului administrativ ndisciplin autonom, liberndu-l din simbioza sa cu

    justiia, i va impune treptat teza c administraiaconstituie pivotul esenial al statului i trebuie s fieguvernat de un drept special.

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    17/84

    17

    Putem evoca, apoi, aportul doctrinei administra-tiviste la construcia dreptului administrativ prindou noiuni fundamentale, cele de putere publici, respectiv, de serviciu public, prima relativ la

    mijloacele utilizate (monopolul constrngerii), ceade-a doua la scopurile urmrite (satisfacerea nevoi-lor publice), care vor face apoi obiectul dezbaterilori colilor de gndire n materie.

    Efortul de sistematizare se va prelungi dup Pri-mul Rzboi Mondial prin intermediul discuiilor anga-

    jate n doctrin asupra criteriului definirii dreptuluiadministrativ, cel de utilitate public (M. Waline),serviciu public (A. De Laubadere) ori putere pu-

    blic (G. Vedel), n timp ce alii urmreau o sintez njurul noiunii de regim administrativ (J. Rivero).

    Interesele confruntrii speculative de la nceputulsecolului al XX-lea au contribuit la dotarea dreptuluiadministrativ cu o solid armtur conceptual: lasfritul perioadei fctorilor de sisteme i odat cureplierea spre pozitivismul tehnicist s-a ncercat sse redea ct mai fidel posibil textele i jurisprudena,

    precum i construirea cadrelor de interpretare indis-pensabile unei bune aplicri a dreptului. Astfel, vre-mea teoreticienilor era urmat de timpul tehnicienilor.

    Turnanta pozitivist a fost dominat de ideea c

    juristul trebuie s se limiteze la un rol de interpret, deexeget i comentator; s se cantoneze n analizastrns, minuioas, riguroas a textelor i a juris-

    prudenei, n special n cadrul notelor la hotrri,concepute nu att pentru a proba sistemele explica-tive, ci mai ales n ipostaza de comentarii fidele,viznd mbuntirea cunoaterii dreptului pozitiv.

    Dar aceast tendin tehnicist nu a sufocat oriceambiie doctrinal, ci dup fctorii de sisteme,tradiia a subzistat prin renovatorii de sisteme, tin-znd a face s basculeze centrul de gravitate al drep-

    tului administrativ n favoarea administratului.Refondarea doctrinal a fcut s se mearg din-

    colo de simpla cunoatere a regulilor aplicabile i deconstrucia grilelor de analiz parial, pentru a seangaja o reflecie global asupra viitorului acestei dis-cipline. Un atare efort este legat de provocrile con-temporane ale dreptului administrativ i erodeazunele principii pe care acesta s-a edificat. Privat de tra-diionalele sale puncte de reper, dreptul administrativtinde s-i piard identitatea i s se fragmenteze.

    Noua preocupare teoretic ce marcheaz doc-trina administrativist se traduce, n special, princutarea de noi fundamente fie c e vorba de a-ida dreptului administrativ o poziionare nou n pri-vina drepturilor fundamentale, fie de a depi fron-

    tierele tradiionale ale disciplinei, prin recentrajulasupra aciunii publice i redimensionare astfel a

    profilului su.Referitor la cmpul doctrinal, prima problem

    care s-a ridicat a fost cea a autonomizrii sale, res-pectiv a existenei unui grup de profesioniti speciali-zai n producerea i transmitereasavoire-lui juridic,nsrcinai cu cunoaterea i a face s se cunoascdreptul, astfel spus, o comunitate de juriti savani.Dup cum se poate uor observa, n dreptul adminis-trativ un asemenea fenomen este mai puin cristalizatdect n alte ramuri de drept, n condiiile n care nunumai c aa-numitul cmp doctrinal nu a dobnditn secolul al XIX-lea autonomia sa, ci numai progre-siv, n raport cu un drept privat, considerat, o lung

    perioad, ca singurul drept adevrat, i rmne ncmarcat de o anumit porositate particular, care ifac frontierele dificil de trasat cu certitudine.

    Problema esenial n aceast privin este, nmod tradiional, aceea de a ti dac, ntr-un atarecontext, trebuie s ne referim numai la cercettori iuniversitari, ori se impune s se fac loc i magis-trailor seciilor de contencios administrativ ale tri-

    bunalelor i curilor.n dreptul administrativ, cmpul doctrinal s-a

    constituit istoric pe baza unei legturi strnse cujudectorul administrativ, n sensul c, adugnd lajurispruden, administrativitii au ajuns s-i cu-cereasc autonomia n raport cu privatitii, iar oatare configurare a lsat urme profunde i durabile.n acest mod, pe de o parte am asistat la polarizareadoctrinei asupra contenciosului, hotrrile instan-elor judectoreti fiind considerate, mult timp,izvoare importante ale dreptului administrativ, teo-retizrile i dezvoltrile gravitnd n jurul reperelori evoluiilor jurisprudenei.

    Pe de alt parte, activitatea fondatoare a judec-torului a favorizat confuzia rolurilor, conducnd laimplicarea magistratului n exercitarea funciei doc-trinale. Exemplul de coal l reprezint, n acestsens, Consiliul de Stat Francez.

    Autonomia cmpului doctrinal depinde astzidin ce n ce mai mult de locul ocupat de ctre drep-tul administrativ n aria cunoaterii juridice: pe de o

    parte, acesta suport, ca orice disciplin juridic,concurena altor discipline referitoare la administra-ie, pe de alta este chemat, ca materie juridic spe-cializat, s ntrein raporturi cu alte ramuri aledreptului public.

    n istoria dreptului administrativ, cele douaspecte au fost strns legate: impunerea progresiv a

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    18/84

    grilei de lectur juridic, pentru a analiza fenomenuladministrativ, a coincis cu o supremaie cucerit ncadrul dreptului public: vrsta de aur a dreptuluiadministrativ care este, totodat, momentul refolosi-

    rii doctrinei, a marcat recunoaterea dreptului admi-nistrativ deopotriv ca o disciplin total, respectivexclusiv asupra administraiei i ca nucleu central,respectiv fondator al dreptului public.

    n ceea ce privete structura sa, cmpul doctrinalse caracterizeaz n dreptul administrativ, ca, de alt-fel, n ntreg cmpul juridic, tiinific i mai largsocial, prin combinarea unor elemente de unitate ide diversitate. Prima rezult dintr-un acord implicitasupra a ceea ce am putea denumi fundamenteledisciplinei: obiectul (ceea ce este i perimetrul drep-

    tului administrativ), punctul de vedere adoptat asu-pra acestui obiect (diferit de cel al tiinei dreptului),chestiunile pertinente ale cercetrii, finalitatea aces-teia (cu cele trei funcii aferente: pedagogic, critici prospectiv), tipurile produciilor de studiat (ana-liza jurisprudenei i/sau comentariul de texte),metodele de investigare i de analiz pentru a punen aplicare protocoalele de cercetare, deontologiacercetrii, tipurile de publicaii i de supori utilizai,evaluarea lucrrilor efectuate .a. Consensul tacit

    asupra acestor chestiuni fundamentale, care permites se in la distan aa-zisa doctrin organic, estecondiia pentru ca doctrinarii, ca un cmp auto-nom s se disting de alte comuniti juridice, dar ide celelalte tiine sociale care abordeaz obiectuladministrativ i de dreptul administrativ nsui, deun punct de vedere diferit (tiin administrativ,tiin politic, sociologie, lingvistic etc.).

    Existena cmpului doctrinal presupune o ade-ziune a cercettorilor la credinele, valorile, tehnicilecomune care permit comunitii administrative s se

    recunoasc, s se identifice, s se instituionalizeze.Un atare cmp coerent, structurat n jurul unor

    mize comune i specifice, nu exclude divergenele,unele contradictorii care sunt, n ultim instan, unfactor important al evoluiei disciplinei. De aceea,unitatea corpului doctrinal este nsoit de o diversi-tate constitutiv, un veritabil principiu al evoluiei.

    O atare diversitate rezid, mai nti, n manierade a aduga rolul autorului, apoi de autoritatea doc-trinal, existena dezbaterilor permanente .a. Acestedispute i controverse, care anim n permanencmpul doctrinal, pot s se cristalizeze, ajungnd laforma curent structurat.

    Astfel, avntul dreptului administrativ la ncepu-tul veacului al XX-lea a fost nsoit de formarea de

    coli n jurul crora s-a structurat cmpul doctri-nal. Aceast micare s-a produs la momentul n careadministrativitii cutau s stabileasc autonomiadisciplinei, ceea ce a impus un efort deosebit de

    reflecie teoretic i de conceptualizare.Aceste coli de gndire, care s-au perpetuat ntimp, prin intermediul scrierilor continuatorilor lor,au disprut din cmpul doctrinal actual, n specialdin cauza transformrii cunoaterii doctrinale: odatcu dotarea dreptului administrativ cu fundamentesolide, indispensabile, misiunea acestora fiind con-siderat ndeplinit.

    n fine, se ridic problema influenei pe caredoctrina administrativist o exercit i, n general, agreutii administrativitilor n cadrul comunitii

    juritilor. Ea privete mai nti raportul cu judecto-rul, iar apoi cu celelalte puteri, de orice natur i, nun ultimul rnd, cu reprezentanii profesiilor juri-dice. Odat asemenea repere generale, dar definito-rii stabilite, pasul urmtor vizeaz dreptul romnesc.

    2. Repere i elemente ale unei doctrineadministrativiste romneti

    A existat, este n curs de formare ori se ntrez-rete o doctrin administrativist romneasc? Rs-

    punsul tranant este greu de formulat, mai ales dacar presupune i identificarea elementelor constitutivei specifice ale acesteia, n cazul unuia afirmativ.ntr-adevr, cristalizate trziu, sub masiva influenfrancez i mai ales sub forma manualelor universi-tare, lucrrile de drept administrativ romneti auaprut iniial ca un apendice al cursurilor de dreptconstituional (precum n cazul lui C. Dissescu), lasfritul secolului al XIX-lea i nceputul secolului alXX-lea. Susinerea c doctrina de drept public dinara noastr ar fi atins gradul cel mai nalt de

    fundamentare dup adoptarea Constituiei din 19231ne indic momentul de referin, al desvririi arhi-tecturii de drept pozitiv, dar nu i de apreciere valoric.Astfel, n lucrrile universitarilor, precum P. Negu-lescu, A. Teodorescu, C. Rarincescu, M. Vraru sauE.D. Tarangul sunt expuse sistematic ideile funda-mentale ale doctrinei administrativiste a timpului,avnd n centrul lor marile concepte ale separrii icolaborrii puterilor n stat, funciilor legislativ, exe-cutiv sau de distribuire a justiiei, de administraie

    public .a., toate mprumutate din dreptul constitu-ional cu nuanrile legate de reglementrile de drept

    pozitiv ale Romniei timpului. Procesul de unificarelegislativ-administrativ a rii, n urma Marii Uniridin 1918, a presupus o serie de evaluri i analize de18

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    19/84

    19

    drept comparat, luarea n calcul a unor diferene detradiii ntre teritoriile romneti reunificate, n efor-tul de ajungere la soluii ct mai adecvate contextuluisocial-istoric dat.

    Acest dialog interior, impus de nevoia dearmonizare a tradiiei legislativ-doctrinare de inspi-raie francez din Vechiul Regat, austro-ungar dinTransilvania, Banat, Criana, Maramure sau Buco-vina, ori cea ruseasc din Basarabia a generat dez-voltri i adaptri interesante, care s-au articulat princultivarea modelului european dominant al timpu-lui, evident cel francez. n acelai timp, ns, afir-marea Romniei n plan internaional, mai ales camembr a Societii Naiunilor i sub impulsul acti-vitii unor personaliti ca N. Titulescu, a tiinei

    juridice romneti prin contribuii fondatoare, pre-cum cea a lui V.V. Pella, n cadrul Asociaiei Inter-naionale de Drept Penal (AIDP), a stimulat o maimare deschidere i o intensificare a preocuprilor deafirmare n arena internaional a ideilor i a altordiscipline juridice. Pentru doctrina administrati-vist, acest merit revine mai ales profesorului Paul

    Negulescu care, prin lucrri, precum Principes dudroit international administratif (1935), a contribuitla fondarea dreptului internaional administrativ, iarastfel, astzi, este considerat printre precursorii

    dreptului administrativ global. n plus, administra-tivitii romni vor lua n discuie doctrinele nmaterie n vog, precum cea a americanului Fayol,care preconiza introducerea metodelor de lucruntrebuinate n societile comerciale i n adminis-traia public, spre a le circumscrie competitiviti ispori eficiena. Totodat, participarea susinut aspecialitilor romni la congresele internaionale detiine administrative a permis un dialog internaio-nal permanent al acestora, pe teme prioritare aledomeniului.

    Aadar, ndrznim s credem i s afirmm cdac, n perioada interbelic, de vrf, nu am avutstructurat o doctrin administrativist romneasc

    propriu-zis, nu au lipsit ns contribuiile doctrinaresemnificative, fie sub forma efortului de adaptarecreatoare n contextul intern i la realitile socialeromneti a marilor curente teoretice dominante nmaterie, fie, sprgnd carapacea tradiional i tin-znd spre universalitate prin iniierea unor teze nova-toare, chiar de pionierat. Acest avnt care putea, cu

    un mare grad de certitudine, s conduc, n cele dinurm, la conturarea unei doctrine administrativistepurttoare a unei puternice amprente romneti ievidente originaliti a fost curmat brusc de al DoileaRzboi Mondial i consecinele sale geopolitice,

    pentru peste patru decenii, tulburndu-i mersulfiresc, cu experiene nefericite, de regres i izolare.

    Aa-zisele orientri teoretice principale aleperioadei 19471989, sub forma tezei neconcor-

    danei (coala de la Cluj) i a tezei concordanei(coala de la Bucureti), au reprezentat experieneconjuncturale i expresii ale unei neputine absolutede a conjuga ideea liber i dictatura, n condiiile ncare catedra era asimilat colii de partid.

    Rolul istoric al minimei rezistene (formale) iafirmrii continurii tradiiei a revenit, i n aceast

    privin, Institutului de Cercetri Juridice al Acade-miei Romne care, la adpostul (riscant!) invocate-lor constante ale dreptului a reuit, prin contribu-iile adaptive ale unor personaliti, precum I.

    Vntu i M. Anghene s reueasc s pstreze icontinue, cu limitele inevitabile, teza tradiional.Trebuie s recunoatem i s nelegem cum se cu-vine c n lucrrile publicate2 i, mai ales, n rapoar-tele de cercetare tiinific interne, membrii Institu-tului nu au abdicat niciodat de la fundamentele ti-inei administrative i ale dreptului administrativ,ncercnd, prin arta compromisului, s ilustrezeforma (politic) agresiv, dar s nu ignore esena ti-inific (discret, dar absolut necesar) aferent.

    Refugiindu-se n ipostaza dreptului ca tehnic deredactare i art de interpretare a textului legal,administrativitii Institutului de Cercetri Juridiceai perioadei au reuit, opernd cu constantele drep-tului i ignornd, pe ct era posibil, expresiile tem-

    porare de exprimare a acestora, impregnate ideolo-gic, s salveze onorabilitatea doctrinei dreptuluiadministrativ. C a fost aa, pe lng lucrrile publi-cate, putem invoca prezenele cercettorilor Institu-tului n dialogul internaional de idei pe asemeneateme, n frunte cu Zilele juridice franco-romne,

    inaugurate n 1967 i care supravieuiesc i astzi.

    3. Ratarea momentului inauguralpost-decembrie 1989

    Speranele renaterii doctrinei juridice rom-neti, inclusiv a celei administrativiste, odat cu pr-

    buirea regimului comunist i deschiderea interna-ional, ndeosebi european a rii dup 1989, aufost, n mare parte, nelate. n virtutea unei inerii

    pguboase i a impactului unor conjuncturi confor-tabile, n mod paradoxal, am asistat, n ultimii 25 deani, la un efort teoretic minim, redus la interpretri

    pragmatice, doar la schimbarea a ceea ce era deschimbat, n raport cu noile reglementri de drept

    pozitiv i att, i la conformarea cazon la exigen-

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    20/84

    20

    ele aderrii la Consiliul Europei (1993) i apoi laUniunea European (2007).

    Insuficienta asimilare a semnificaiilor post-moderne i spiritului noilor valori juridice i percep-

    ii teoretice n domeniu, radical diferite, cel puin nprivina practicii concrete de pn atunci, i nevoiaunei cuplri rapide la tradiia brutal ntrerupt n1947, iar nu n ultimul rnd, asumarea unei atari sar-cini extraordinare de generaia de specialiti, for-mat a fortiori ante-1989, nu puteau s conduc larezultate relevante. La rndul lor, specialitii tran-ziiei i apoi noua generaie de juriti nu au oferitgaraniile de apeten i competen necesare asu-mrii i ndeplinirii unei asemenea responsabilitimajore. Rezultatele unor atari evoluii n planul ti-

    inei administraiei i, mai ales, al dreptului admi-nistrativ i jurisprudenei aferente sunt edificatoarepentru realitile juridice-administrative romneti.Din aceast perspectiv, constituirea noii doctrineadministrativiste romneti i elaborarea viitoruluiCod administrativ sunt procese interdependente isimultane, cu un uor avans al celei dinti.

    n afara unei atari ecuaii, riscm s repetmimpardonabil greelile trecutului. O problem cen-tral i semnificativ n acest sens deopotriv doc-trinar i de reglementare o reprezint concepia

    despre regimul juridic al proprietii publice.Este o instituie juridic major, deopotriv, din

    perspectiv conceptual, doctrinar i cea a regle-mentrii prin codificare.

    De aceea, este important s ne punem ntrebareadac vom continua s vorbim, s gndim i s abor-dm problematica aferent prin prisma tradiio-nalelor concepte de proprietate privat i proprietate

    public, sau suntem dispui la un efort substanialde regndire, reconceptualizare a domeniului, re-curgnd, de exemplu, tot dup tradiionalul modelfrancez, la noiunea de drept al bunurilor, ca an-samblu de reguli care genereaz dobndirea, gestiu-nea i cesiunea lucrurilor susceptibile de apropiere,fie c sunt corporale ori nu, naturale sau artificiale.Am putea accepta, astfel, c el se divizeaz n douramuri, dreptul civil al bunurilor, care privete bunu-rile persoanelor de drept privat, i, respectiv, dreptuladministrativ al bunurilor, grefat pe aceast crustcivilist, marcndu-i totui autonomia sa, pentru agestiona bunurile persoanelor de drept public. ntre

    ele, diferenele sunt importante i numeroase, dar iapropierile i convergenele se afl n plin dezvol-tare, pe de o parte prin codificarea n Codul civil aregulilor exorbitante ale dreptului comun, pe de alta

    prin atenuarea acestei exorbiti prin reglementrile

    preconizate de viitorul Cod administrativ, de parti-cularizare la situaia proprietii publice.

    Aceast dubl micare este menit a asigura uni-tatea dreptului bunurilor, dincolo de variantele sale

    civil i administrativ.

    Posibile concluziiSarcina cristalizrii noii doctrine administrati-

    viste post-moderne romneti se ntrezrete deose-bit de dificil i nu tiu dac dispunem astzi de for-ele teoretice necesare unui atare demers. n oricecaz, orice ntrziere n aceast privin se dovedetedeosebit de pgubitoare, deoarece nseamn a conti-nua s ne limitm la simple lucrri de exegez pri-mitiv, redus la interpretarea textului legal idesluirea voinei legiuitorului.

    Ca tiin modern, avnd ca obiect dreptulpozitiv i nu un presupus drept natural etern i imua-bil desprins din catehisme sau sisteme filosofice, eatrebuie s porneasc, pe de o parte, de la legitiistorice care guverneaz generarea dreptului, iar pede alt parte de la existena unor categorii eternecare dau form unic tuturor enunurilor juridice,indiferent de coninutul concret al acestor enunuri,aa cum a fost fondat de Frederich Carol von

    Savigny n contextul opoziiei fa de codificare i,astfel, fa de o permanent aservire a juritilor detitularii puterii politice, tiina juridic modern.Sublinierea acestui fapt istoric nu este nicidecum de

    prisos, iar majoritii juritilor, inclusiv administra-tivitilor, care vd n comentariul legii forma tipicde manifestare a dreptului, trebuie s le reamintimfaptul c exegeza nu reprezint dect o jurispru-den inferioar, n vreme ce adevrata tiin saujurisprudena superioar const n construcia sis-tematic a aparatului conceptual cu ajutorul cruiadreptul altfel dect legea este construit de ctresavant ca ordine juridic a unei societi concrete, nopoziie cu ordinul politic al unei structuri potente.

    Numai o atare autentic tiin a dreptului poatereprezenta tiparul pentru o nou doctrin adminis-trativist romneasc.

    Note

    1 A. Iorgovan, Tratat de drept administrativ, volumul I, Edi-tura Nemira, Bucureti, 1999, p. 47.

    2 I. Vntu, M. Anghene, M. Stroanu, Organele admi-nistraiei de stat n R.S.R., Editura Academiei RSR, Bucureti,1971.

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    21/84

    21

    Pagini de filosofie romneasc

    n urma participrii noastre la simpozioaneleLucian Blaga i a discuiilor frecvente desprespaiul ondulatoriu, prin care, spenglerian vor-

    bind, s-ar putea caracteriza sau nu, din perspectiv

    geomorfologic, locul de origine al sufletului rom-nesc, am fost adesea ntrebat dac nu cumva ar fivreo legtur, respectiv vreo filiaie de idei ntre teo-ria lui Vasile Conta despre ondulaiunea univer-sal i Spaiul mioritic. Rspunsul meu a fost ntot-deauna negativ. Am fcut-o ns pornind de la Contactre Blaga, adic de la ideile primului ctre ideilecelui de al doilea, respectiv cronologic (Conta amurit n 1882, iar Blaga s-a nscut n 1895). Avndns n vedere c timpul nu nseamn nimic fa deEternitatea despre care vorbeau brbaii acetia, s-ar

    putea porni i invers, de la Blaga ctre Vasile Conta.De la gndul ajuns la desvrire ctre originilesale ideatice din mintea altui romn, n aparen dealt factur, dar care a vibrat la aceleai chemriale sentimentului romnesc al fiinei, cum izicea Constantin Noica. Dar, atunci n-ar fi oarefiresc s ne referim i la Noica nsui, despre carese tie c a publicat cteva lucrri n care estevorba despre und, ca fiind realitatea origi-nar, ca i despre ali gnditori romni care auavut idei asemntoare?

    Cnd m apuc aleanul, scria Vasile Conta,fluer doina ciobneasc din satul meu. Cine l-acitit pe Blaga nu se mir prea mult auzind o astfel demrturisire de la un romn care a umblat mult prinstrinti, cci romnul adevrat, oriunde ar fi, tr-iete cu nostalgia plaiurilor natale, chiar dac n-acitit Spaiul mioritic. Iar cnd are ocazia, sau credec i-a sosit vremea, se i retrage acolo, ca Noica,

    pentru totdeauna.Dar Vasile Conta, nscut ntr-un sat romnesc,

    pe care l tot evoc, dup ce se ntoarce din strin-tate, devine membru al societii literare Junimeadin Iai, care i public o poezie n Convorbiri lite-rare. Octav Minar a gsit i alte poezii din tinereeale lui Conta, aflnd i amnunte despre anii petre-

    cui de acesta, ca i Eminescu, ca sufleur la un tea-tru ambulant, pentru care a scris i o pies care s-arfi jucat la Botoani. Dar V. Conta a i ajuns chiaractor, nainte de a prsi teatrul pentru continuarea

    studiilor. Poate c Blaga i Conta aveau ceva maimult n comun fiind, desigur, n msuri diferite, ipoei, i dramaturgi i filosofi, spre deosebire deNoica, despre care se tie c a mai fost doar poet.Conta era mai artos, tia s recite bine i s in dis-cursuri, Blaga, n schimb, s-a exersat i ca roman-cier, n timp ce Conta s-a rezumat la aforisme, iar

    Noica la jurnale de idei. ns toi trei tiau s scriefrumos.

    Blaga a fost ns primul care a scris despre sufle-tul romnesc pornind de la unele consideraiuni ale

    lui Spengler i Frobenius despre influena spaiului,respectiv a mediului geografic n genere, asupradiferitelor tipuri de culturi. Cele mai simple exem-

    ple ilustrative, pe care le folosete i Lucian Blaga,se refer la cntecele populare: baladele molcomeale ruilor care triesc n stepe i iotlerele sltreeale tirolezilor care triesc n zone alpine. Fa deacestea, doinele populare romneti ar corespunde

    plaiurilor carpatine, unui spaiu ondulator (deal-vale), fr urcuuri i coboruri abrupte.

    Influena nu ar fi ns direct, nici n muzic i

    nici n celelalte arte (pictur, arhitectur, sculptur),chiar dac ar exista un fel de suflet al locului sauspirit (spiritus loci) care s influeneze i sufleteleumane, cci acestea, trind la distane mari de locu-rile respective au totui aceleai simminte. Influ-ena mediului, consider Blaga, se face asupraincontientului individual, dar i colectiv. Spaiulnconjurtor determin cu timpul orizontul spaialal incontientului, care, odat constituit, ca un felde spaiu matrice, nu se mai terge din memoria

    colectiv a unei populaii, indiferent de locurile ncare s-ar gsi ulterior. Romnii, de exemplu, caretriesc i pe brgane, i prin zone lacustre aleDunrii, dar i prin strinti, oriunde ar fi, dacsunt romni autentici, au nostalgia plaiului, n-

    Ondulaiunea universali sufletul romnesc

    Acad.Alexandru SurduVicepreedinte al Academiei Romne

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    22/84

    scris undeva n codul lor genetic, s-ar putea spune,adic le plac anumite cntece, anumite versuri, chiari anumite culori, fr s mai amintim de limba ncare sunt scrise i de intonaiile acesteia, pe care nu

    le pot imita strinii.Pentru populaiile migratoare sau emigrante,spaiul nou, pe care l-au cucerit sau n care au fost

    primite, nu le afecteaz cu nimic spaiul matrice,adic orizontul spaial al incontientului, cu nostal-gia cruia triesc n continuare. Noul teritoriu poates devin o nou patrie, o nou ar, un nou stat, onou regiune sau oricum i s-ar spune, dar nu vadeveni niciodat un nou spaiu matrice pentru noiivenii. Cazacii, oriunde se duc, joac tot cazacio-cul. Se poate ca pe un anumit spaiu (teritoriu)

    locuit de mai multe populaii, niciuna s nu-l aib caspaiu matrice, tot aa cum un copil, adoptat demai multe femei, n-o are pe niciuna ca mam.

    n aceasta const originalitatea concepiei luiBlaga, fa de cea spenglerian. Spaiul ca atare, oanumit form de relief, chiar dac ar exista unsuflet sau spirit al locului, care s ne inspire, s-ldescriem, s-l pictm, cum se i face adesea, nudevine matricial pentru noi, nici dac ne mutm(migrm sau emigrm) acolo pentru totdeauna. Cum

    au fcut-o europenii prin exterminarea populaiilordin teritoriile cucerite. Motivaia ar fi c, oricum,populaiile btinae erau napoiate. Doar atta c,ulterior, au nceput s se extermine i cuceritorii unii

    pe alii, pentru aceleai teritorii. Spaiul vital nunseamn spaiu matrice.

    Spaiul acesta ar putea fi numit i maternal saunsctor. Dac oamenii au fost plmdii din

    pmnt, din terra, i sunt fii ai pmntului, cum sei numesc la noi, terrani, adic rani, botezai cu

    pmnt, cum le zicea Blaga, atunci pmntul este

    muma lor. Dar i locul de natere i leagnul lor,n care au fost crescui. ns nu fiecare n parte i nuoricnd, ci la obrie, cum zicea tot Blaga. ntruobrie, cum sun i mai frumos, ca nEvangheliadup Ioan (gr. en arche), cci obrie nseamn inceput i sfrit, adic pe de-a pururea, cum aufost plmdite toate neamurile pmntului, fiecarecu matricea lui, cu spaiul su originar.

    Mai este ns i condiia nscrierii spaiuluimatrice n orizontul spaial al incontientuluicolectiv al unei populaii. Blaga nu intr n am-nunte, dar fiecare populaie s-a format undeva,ntr-un anume timp, n care i-a dobndit particula-ritile prin care se deosebete de celelalte. Incon-

    tientul, zice Blaga, nu trdeaz, el rmne acolo

    ascuns, netiut, dar se manifest n permanen princontiina fiecrui individ. Se face vdit, cumzicea Noica, mai ales n sentimentele sale i mai alesn cele referitoare la mediul su maternal, la propria

    sa existen, cum i zicea Mircea Vulcnescu, sau lafiina lui, din care a provenit i sintagma aceeamemorabil Sentimentul romnesc al fiinei. Dar,firete c au fost i mai sunt i alte sentimente, alealtor neamuri i ale altor fiine, adic ale altor ori-zonturi spaiale ale incontientului, cldite, desigur,cu aceeai migal n petrecerea timpului.

    Ceea ce ne spune ns Blaga despre trecerilede la spaiul ondulatoriu la sentimentul romnescal acestuia, pe care l numete spaiu mioritic, norizontul spaial al incontientului, i apoi despre

    aciunea acestuia n planul contiinei i vdirealui n operele de art este demn de reinut. Chiardac spaiul ondulatoriu nu poate fi considerat cao materializare a undei, ci doar ca imaginea aproxi-mativ a acesteia, el devine ondoliform prin prelu-crarea lui sentimental, i pierde asperitile ise prelungete, unduindu-se, devenind orizontindefinit ondulat al incontientului, cu toate c el,ca atare, rmne acelai spaiu (relief). Dar i ori-zontul incontientului spaial, rmnnd i el ace-

    lai, rzbate, zice Blaga, cu undele sale, pn subbolile contiinei. Aceast rzbatere se numetela Blaga personan, adic ceva care se face prinsonorizare i determin vibraiile contiinei. ntretoate acestea se poate s apar acorduri sau des-acorduri.

    Acesta este i momentul n care, cel puin termi-nologic, se poate face legtura cu teoria ondulaiuniia lui Vasile Conta, dar i cu unele consideraii des-

    pre und ale lui Constantin Noica i chiar cu logicarezonanei a lui tefan Odobleja.

    Vasile Conta era materialist i adept al teorieievoluioniste, dar considera, pe baza legii ondula-iunii universale, c cele mai mici particule se com-

    port ondulatoriu, ca nite semicercuri, pe care lenumete chiar unde. Fiecare und este compusdin alte unde, conine unde secundare, suitoare icobortoare, dar face parte, la rndul ei, dintr-o undmai mare, ncadrat i aceasta ntr-o alta .a.m.d.Materia, zice Conta, cu valorile sale ondoliforme,

    se arunc n toate direciile, crescnd i scznd nntindere pn la nesfrit.

    Evoluia se realizeaz prin combinaiile undelor,datorit aciunii lor, ca fore, unele asupra celorlalte,

    prin creterea i descreterea lor, prin ntrirea i sl-birea aciunilor reciproce, prin complicarea lor i22

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    23/84

    23

    tendina permanent de echilibru, pe care nu-lpoate ajunge ns niciodat. Formele evolutive alemetamorfozei universale, pe care le observm noi,nu sunt dect momente de echilibru relativ al fore-

    lor, care, tot ondulatoriu, vor crete i vor descrete,cu predominarea uneia sau celeilalte fore, adicTrecerea de la materia anorganic la cea organic iapoi la via sunt faze ale unui tip de metamorfozcare ne este cunoscut nou, deoarece facem partedin el i ne gsim pe o anumit treapt evolutiv, laun anumit echilibru ntre aciunea forelor dinmediul exterior asupra organismului i reacia aces-tuia de adaptare sau nu, de realizare a unui echilibru,cu creterea i descreterea lui, ondoliform, de lanatere pn la moarte.

    Dintre factorii care influeneaz evoluia, celmai important este mediul exterior, care, n funciede formele de agregare ale materiei: solid, lichidi gazoas, determin i diversitatea vieuitoarelor.Schimbrile radicale ale mediului pot conduce la

    pieirea vieuitoarelor, cele moderate la transforma-rea acestora, n msura n care se pot adapta la noilecondiii. Vieuitoarele care nu se pot adapta dispar,ele se pot salva ns prin emigrare n alte mediicare le sunt prielnice.

    Vieuitoarele, fiind un fel de unde, au propriilelor vibraii, cu anumite amplitudini, care sunt deter-minate de vibraiile unui mediu, alctuit i el dinunde. Vasile Conta consider c, i n cazul oameni-lor, varietatea raselor i a neamurilor se datoreazcondiiilor n care au trit. El nu face ns exempli-ficri, dar, vorbind despre ncruciri, constat cexist ceva persistent, care se transmite de la str-moi la urmai, ceva, zice el: contient sau necon-

    tient, care se afl spat n creierii din trupul res-pectiv.

    Suntem departe de spaiul matrice al filosofu-lui Blaga, dar mediul ondulatoriu al lui Conta sedovedete matricial pentru omenire n genere i

    pentru vibraiile pe care le determin la nivelul con-tient sau incontient al activitii cerebrale. DupConta, este evident c nu exist niciun suflet allocului de origine al unei populaii, iar sufletul indi-vidual nu este altceva dect o proprietate a creieri-lor. Dar mediul n care triesc naiunile, respectivnatura, configuraiunea solului, aspectul naturii,climatul, felul nutrimentului etc., despre care vor-

    bete Conta, seamn destul de mult cu spaiulspenglerienilor, care, ondulatoriu fiind, determinvibraiile, zguduiturile nervoase, ale undelorcerebrale.

    Constantin Noica, la sfritul unei lucrri(Douzeci i apte de trepte ale realului, Editura ti-inific, Bucureti, 1969), consider, ca i Conta, clucrurile nu sunt altceva dect unde, ca i corpurile

    vieuitoarelor, iar simurile nu fac dect s nregis-treze vibraii. Din aceast perspectiv, n mod firesc,nici nu nregistrm altceva dect vibraiile dinmediul nconjurtor, pe care, sub form de imagini,le i reinem, n mod contient sau incontient. Secreeaz astfel un fel de echilibru ntre spaiul ncon-

    jurtor i sensibilitatea noastr. n Pagini despresufletul romnesc (1944) Noica vorbete despresensibilitatea romneasc, aceasta fiind o partedin sufletul romnesc. i ne nchipuim, zice el, odulce continuitate ntre natura romneasc i sufle-

    tul romnesc. Exist, firete, i alte tipuri de sensi-biliti, ale unor populaii care au trit n locuri dife-rite. Termenul de aclimatizare nseamn obinuirecu medii diferite de cel originar. Aclimatizarea inede adaptare i conduce, dac nu la evoluie, cum cre-dea Conta, la unele transformri care se vd cuochiul liber la toate vieuitoarele. Cu sensibilitatearomneasc te poi adapta i la viaa n pustie, cumau fcut-o unii sihatri, sau la cea polar, cum aufcut-o exploratorii, dar nicieri nu te simi ca acas.

    Noica merge ns mai departe i, tot pe linieondulatorie, consider c i ideile, a cror totalitateconstituie a doua component a sufletului, cea noe-tic, sunt, la rndul lor, tot unde. i face considera-iuni etimologice despre idee, legat de vedere i delumin, care a fost i primul act al creaiei divine.Ideea ca logos, dinEvanghelia dup Ioan, este puschiar la nceput (en arche en ho logos) i identificatcu Divinitatea (kai theos en ho logos). Ceea ce n-seamn c noi recepionm cu ntregul suflet realulnconjurtor i, ntruct ideile se redau prin cuvinte,

    l i exprimm, tot pe cale onduliform, prin vibraiisonore.

    Noica zice c marile noastre personaliti cultu-rale au fost i ele contiente de aceast dulce con-tinuitate dintre natura romneasc [spaiul rom-nesc]i sufletul romnesc i chiar au exprimat-o ndiferite moduri. Ovid Densuianu i Noica nsui serefer pe larg la cultura popular romneasc,legat nemijlocit de mediul nconjurtor. Dar, zice

    Noica: ntreaga noastr filosofie cult este n con-sonan cu rnescul, face corp comun cu aa-zisafilosofie popular. i se refer la Conta, la mate-rialismul acestuia care ntr-un fel sau altul postu-leaz prelungirea naturii n spirit tocmai prinevoluiunea ondoliform a materiei. i aici, Noica

  • 7/24/2019 Pag Acad2015 Nr300 Oct

    24/84

    face referina fireasc la Bl


Recommended