Home >Documents >II. Gandirea Critica - Texte.doc

II. Gandirea Critica - Texte.doc

Date post:25-Oct-2015
Category:
View:49 times
Download:8 times
Share this document with a friend
Description:
book
Transcript:
  • 1

    III. GNDIREA CRITIC 1. Gndirea critic i logica argumentrii 1. O consecin a faptului de a nu gndi critic este pierderea propriei liber-ti. Dac accepi pasiv opiniile ce i-au fost transmise de familia sau de cultura ta, atunci acele opinii realmente nu-i aparin. Dac ele nu sunt realmente perso-nale i le lai s-i ghideze alegerile i aciunile, atunci ele nu tu i determin propria ta via. Opiniile ntreinute de tine i sunt proprii numai dac tu eti acela care le-a examinat critic pentru a vedea dac se sprijin sau nu pe o bun raiune. Unii cred c gndirea critic i face pe oameni cinici, emoional-reci, i le restrnge drastic creativitatea. Nu exist ns nici un fel de temei sntos pentru aa ceva. n mod necesar, gndirea critic nu conduce la cinism. Ea poate supli-menta simmintele noastre, ajutndu-ne s le sortm. n plus, ea nu ne limiteaz creativitatea, ci ne ajut s ne-o perfecionm.

    Lewis Vaughn, The Power of Critical Thinking, 2005, Oxford University Press, New York.

    2. Natura constructiv a percepiei explic faimoase iluzii astronomice canalele de pe Marte. Despre ele a vorbit prima dat, n 1877, astronomul italian Schiaparelli. Au fost popularizate, n perioada timpurie a secolului 20, de astro-nomul american Percival Lowell [] Lowell a susinut c acele canale au fost construite de o civilizaie marian avansat tehnologic. Carl Sagan i P. Fox, n 1975, au comparat hrile canalelor mariene cu imaginile culese de Mariner 9, care fotografiase ntreaga suprafa a lui Marte. Examinarea actual a suprafeei lui Marte a dovedit c acolo nu exist nici un fel de canale i nici un fel de alte aspecte care ar putea explica ceea ce ne-au relatat Schiaparelli i Lowell. Ca ata-re, de unde au aprut canalele mariene? Sagan i Fox declar: vasta majoritate a canalelor pare a fi n cea mai larg msur autogenerat de observatorii vizuali din coala canalelor i, n condiiile dificultilor de observare, sunt exemple de monumentale imprecizii ale sistemului ochi minte aciune caracteristic omu-lui.

    Terence Hines, Pseudo-science and the Paranormal, 1988, Buffalo, Prometeus Books, New York

    3. Amintirile mrturiilor vizuale sunt de o notorie irelevan. Unul din motive este c amintirea unui eveniment vzut poate fi alterat, dac ulterior n-registrrii lui sunt recepionate noi informaii legate de acel eveniment. Cerce-tarea tiinific arat c cele memorate se pot modifica n acest fel. Vei fi ns sincer convins c memoria alterat este chiar memoria original. Studiile de spe-cialitate au pus n eviden acest fenomen, n mod repetat. Odat, un brbat (pe care l voi numi Mike) s-a nimerit s fie martor la un furt armat dintr-un maga-

  • 2

    zin de produse tehnico-sanitare. Houl a cotrobit talme-balme prin magazin, vnturnd o arm argintie; finalmente, el a furat toi banii. Apoi, ca un fel de re-acie tardiv, houl a nfcat un calculator de mn i un ciocan, pe care le-a n-desat n rucsac n timp ce prsea n grab magazinul. Poliia a fost alertat ime-diat, dar pn la sosirea poliitilor, martorul a discutat cu o cumprtoare (pe care o voi numi Maria) i ea martor la furt. Maria i-a relatat lui Mike c l-a v-zut pe ho nfcnd calculatorul i o urubelni pe care le-a nghesuit n rucsac n momentul fugii din magazin. Poliitii venii la faa locului l-au interogat pe Mike, care le-a descris cu anumite detalii cum s-a petrecut furtul: Mike le-a rela-tat despre arma argintie, despre banii i calculatorul luate de ho. Poliitii i-au spus lui Mike c au auzit c houl luase i o unealt i l-au ntrebat: Ai observat ce fel de unealt a fost, un ciocan sau o urubelni?, Mike a rspuns ferm: O u-rubelni!

    Elizabeth Lofts, Hunter G. Hoffman, Misinformation and Memory: The Creation of New Memories, Journal of Experimental Psychology:

    General, 118 (1), martie 1989, pp.100-104) 4. Multe studii demonstreaz efectul ateptrilor i al credinelor asupra percepiilor noastre, dar unul din studiile clasice este de-a dreptul ocant. Cu ani n urm, cercettorii au cerut studenilor s examineze cu atenie o fotografie i s descrie ce vd n ea. Fotografia prezenta doi brbai aezai alturi ntr-un va-gon de metrou. Unul era un alb, cellalt un negru. Brbatul alb inea n mn un cuit cu lam lung retras n mner, asemenea unui briceag. Mai trziu, s-a ce-rut studenilor s-i reaminteasc ce au vzut n fotografie. Jumtate din ei au declarat c cuitul se afla n mna brbatului de culoare.

    Lewis Vaughn, The Power of Critical Thinking, 2005, Oxford University Press, New York.

    5. Cuvntul falacios deriv din latinul fallax (neltor, care indu-ce n eroare) i din fallere (a mini, a nela, a amgi). Acest concept este important n viaa oamenilor, ntruct o mare parte a gndirii umane se am-gete singur dar, n acelai timp, i nal i i amgete pe ceilali. Mintea ome-neasc nu dispune de un factor natural care s-o ndrume spre adevr, dar ea nici nu iubete n mod natural adevrul. Ceea ce este pe deplin caracteristic minii umane este faptul c ea se iubete pe sine, c iubete tot ce i servete, tot ce o flateaz, c iubete acel ceva care i ofer ceea ce i dorete i totodat iubete orice lovete i distruge tot ceea ce ar constitui o ameninare la adresa ei. Studiul gndirii falacioase poate fi derulat n dou feluri diferite. Pe de o parte, el poate fi abordat n maniera tradiional: se definesc, se explic i sunt oferite exemple privind felurile n care pot fi produse argumentele falacioase i modalitile prin care se face n aa fel nct ni se pare c ele sunt corecte. Pe de alt parte, studiul gndirii falacioase poate fi fcut ntr-o manier aprofundat care presupune raportarea la construirea argumentelor eronate n legtur cu

  • 3

    scopul urmrit de autorul lor i anume, acela de a-i servi propriile interese i de a-i satisface propriile dorine iraionale. n cazul folosirii primei metode de abordare, cel care studiaz argumentele eronate nu ctig dect o memorare a denumirilor i a definiilor erorilor de raionare. Curnd, respectivele denumiri i definiii vor fi uitate. Mintea lui va rmne complet neatins i, ca atare, total neschimbat. Dimpotriv, cea de a doua metod de abordare a erorilor de raio-nare face posibil o achiziionare de durat a capacitii de nelegere a felului n care mintea lui, dar i mintea celorlali, folosete argumente incorecte, apeleaz la nelciuni sau minciuni intelectuale pentru a atinge anumite deziderate.

    Richard W. Paul, Linda Elder, The Art of Mental Trickery, 2006, The Foundation for Critical Thinking, Dillon Beach, CA, USA

    6. Tendina noastr de a percepe uneori lucruri care nu exist n realitate devine pronunat atunci cnd stimulii sunt vagi sau ambigui. De exemplu, pu-tem percepe stimuli absolut lipsii de form: nori, fum, zgomote albe, voci trunchiate, desene haotice, imagini neclare, lumini pe cerul nopii, pete pe tavan i cu toate acestea s credem c observm imagini sau sunete reale extrem de precise. n absena formelor precise, putem vedea fantome sau nfiri i pu-tem auzi cuvinte, cntece, gemete, scncete sau avertizri. De fapt, este posibil s vedem i s auzim ceea ce sperm s vedem i s auzim i nu ceea ce exist efectiv. Altfel spus, doar firava sugestie despre ceva ce ar trebui s percepem ne ajut s-l i percepem. Acest fenomen este un fel de iluzie cunoscut sub numele de pareidolia (nlucire). Pentru acest motiv oamenii pretind c aud mesaje sa-tanice cnd n apropierea lor se cnt muzic rock, s susin c vd o stnc gi-gantic n imaginile imprecise de pe suprafaa lui Marte sau chipuri asemntoa-re lui Isus n aburul ce iese dintr-o tigaie n care se prjete o plcint de mlai.

    Lewis Vaughn, The Power of Critical Thinking, 2005, Oxford University Press, New York.

    7. Oamenii de tiin sunt profund preocupai de influena distonant a a-teptrilor asupra percepiilor noastre, aa c ncearc s proiecteze experimen-te care s o reduc la minim. La rndul nostru, trebuie s reducem la minim po-sibil aceast influen negativ. Puternicele noastre sperane i ateptri sunt un semnal c este obligatoriu s controlm de dou ori informaiile provenite de la simuri i s manifestm o deosebit pruden fa de concluziile derivate pe ba-za lor: Dac un om aflat n deert vede un miraj, el nu percepe un obiect real, deoarece oaza despre care gndete c o vede nu exist n realitate

    A.J. Ayer, The Foundation of Empirical Knowledge

    8. Venim pe lume fr opinii, judeci, valori sau puncte de vedere, iar acum capul ne este suprasaturat de ele. Dac ai ncerca s le redai n scris, ai fi ocupat pentru tot restul vieii (i, probabil, ai ctiga titlul de cel mai plictisitor om din lume). Ele te ajut s-i gseti drumul prin lume. Te orienteaz, deopo-

  • 4

    triv, spre eec sau spre succes, te fac ignorant sau nelept, s fi bun sau ru, te paralizeaz sau i dau putere. Unele din credinele tale ntr-adevr i vor da in-formaii utile, iar altele te vor orbi. Unele sunt adevrate, altele nu. ntrebarea este: care din ele sunt ntr-un fel i care altfel? Acest tip de ntrebare o ntreba-re despre calitatea credinelor tale este preocuparea fundamental a gndirii critice. Determinarea valorii sau a calitii credinelor noastre este o funcie a gndirii, iar tipul de gndire care ndeplinete cel mai bine aceast sarcin este gndirea critic o aptitudine pe care educaia superioar tinde s o edifice. Aceasta nseamn c gndirea critic nu se refer la ce gndeti, ci la cum gn-deti.

    Lewis Vaughn, The Power of Critical Thinking, 2005, Oxford University Press, New York.

    9. Exist nu puine situaii n care eludarea exigenelor logice n raionare ia i o alt form. Astfel, se ntmpl adesea, n controverse de pild, ca unul dintre parteneri s foloseasc premise inacceptabile pentru interlocutorul su, cu toate c acele premise sunt relevante pentru concluzia pe care urmeaz s o jus-tifice. Din perspectiva logicii i a gndirii critice, aceast inacceptabilitate a premiselor este una din sursele principale ale erorilor de raionare, ale sofis-melor. (Lewis Vaughn) O asemenea situaie corespunde ntructva celei sesizate de teoria mode-lelor mentale avansat de psihologia cogn