Home >Documents >Gandirea critica

Gandirea critica

Date post:27-Jun-2015
Category:
View:2,628 times
Download:9 times
Share this document with a friend
Transcript:

PREDAREA CRITICE

I

NVAREA N SPRITUL DEZVOLTRII GNDIRII Lect.univ. drd.Voinea Mihaela

Obiective: - formarea / dezvoltarea competenei de a analiza critic noile solicitri ale societii cunoaterii i comunicrii - formarea/dezvoltarea capacitii de a utiliza gndirea critic n contexte variate - formarea unei atitudini critice i responsabile fa de problemele societii actuale Coninuturi: 1. Specificul societii cunoaterii i comunicrii 2. Competenele necesare n societatea cunoaterii i comunicrii 3. Predarea- nvarea constructivist alternativ pentru societatea cunoaterii i comunicrii 4. Gndirea critic abilitatea pentru societatea cunoaterii i comunicrii 5. Modaliti de cultivare i dezvoltare a gndirii critice Tematica seminarului: 1. Ce este gndirea critica? dezbatere privind necesitatea studierii i formrii gndirii critice 2. Specificul societtii cunoaterii i comunicrii. Implicaiile educaionale ale societii cunoaterii i comunicrii dezbatere pe baza referatelor prezentate de ctre studeni 3. Constructivismul i valenele sale pedagogice analiza critica pe baza eseurilor/ posterelor realizate de ctre studeni 4. Instruirea constructivist ntre deziderat i realitate 5. Impactul noilor tehnologii de comunicare asupra educaiei. (Mass-media un ru necesar?) 6. Metodele de dezvoltare a gndirii critice - aplicaii Fiecare student va prezenta obligatoriu: - un referat sau un eseu legat de specificul societii cunoaterii i comunicrii sau de predarea-nvarea constructivist - analiza critic a unei metode de predare-nvare n spiritul dezvoltrii gndirii critice Opional: - comparaia ntre dou metode de dezvoltare a gndirii critce - un eseu din bibliografia recomandat privind rolul mass-mediei n concepia despre via a adolescenilor

1

BIBLIOGRAFIE: 1. Birkenbihl Vera, 1999, Tare de cap?? , Ed. Gemma Pres, Buucreti 2. Cuco C.,2006, Informatizarea n educaie, Ed.Polirom, Iai 3. Council of Europe,2003, Learning and teaching in the communication society, Concil of Europe Publishing 4. Ed. De Bono, 2002, Gndirea lateral, Ed.Curtea veche , Bucureti 5. Drapeau Ch., 2001, nva cum s nvei repede, Ed.Teora, Bucureti 6. J. Delors, 2000, Comoara luntric, Ed.Polirom, Iai 7. I.Al. Dumitru, 2000, Dezvoltarea gndirii critice i nvarea eficient, Ed. De Vest, Timioara 8. Joia Elena, 2006, Instruirea constructivist - o alternativ. Fundamente. Strategii, Ed.Aramis,Bucureti 9. Joia Elena (coord.),2007, Formarea pedagogic a profesorului. Instrumente de nvare cognitiv-constructivist, E.D.P, Bucureti 10. Lyon D., 1998, Postmodernitatea, Ed. Du Style, Bucureti 11. Moeglin P. (coord),2003, Industriile educaiei i noile media, Ed.Polirom, Iai 12. M.E.C.,2005, Asigurarea calitii n educaie, Ed. coala glean, Galai 13. J. Naisbitt, 1989, Megatendine.Zece noi direcii care ne schimb viaa, Ed.Politic, Bucureti 14. Panuru S., 2004, Instruirea n spiritul dezvoltrii gndirii critice, Ed,Psihomedia, Sibiu 15. O. Pnioar,2004, Comunicarea eficient, Polirom, Iai 16. Ramont I., 1998, Geopolitica haosului, Ed.Doina, Bucureti 17. Roco Mihaela, 2001, Creativitate i inteligen emoional, Ed.Polirom, Iai 18. Siebert H., 2001, Pedagogie constructivist, Ed.Institutul European, Iai 19. Siebert H., 2001, nvarea autodirijat i consilierea pentru nvare, Ed. Institutul Europen, Iai 20. Silverstone R., 1999, Televiziunea n viaa cotidian, Ed. Polirom, Iai 21. Stan E., 2004, Pedagogie postmodern, Ed.Institutul European, Iai 22. oitu Laureniu, Pedagogia Comunicrii, 2001, Ed.Institutul European, Iai 23. Tudose Cerasela, 2005, Gen i personalitate, Ed. Tritonic, Buucreti 24. Ulrich Ctlina, 2007, Postmodernism i educaie, E.D.P, Bucureti

2

ARGUMENT (DE CE) AVEM NEVOIE DE GNDIRE CRITIC? Pentru a putea rspunde la ntrebarea-provocare, s reflectm asupra urmtoarei poveti: n miezul zilei, un tat merse pe strzile prfuite din Keshan, mpreun cu fiul su i un mgar. Tatl nclecase pe mgar, iar biatul l conducea. Bietul copil, spuse un trector. Picioarele lui mici i scurte ncearc s in pasul cu mgarul. Cum poate omul acela s ad att de lene pe mgar, cnd vede c biatul se ostenete? Tatlui i merser drept la inim aceste cuvinte, cobor de pe mgar la colul urmtor i l ls pe biat s urce. Dar nu trecu mult, pn cnd un trector ridic iari vocea i spuce: Ce ruine! Obrznictura st acolo ca un sultan ,n timp ce bietul i btrnul lui tat fuge alturi. Aceast remarc l duru pe biat foarte mult i i ceru tatlui s stea dinapoia lui, pe mgar. Ai mai vzut vreodat aa ceva? murmur o femeie n vluri. O asemenea cruzime fa de animale. Spatele bietului mgar se las i neisprvitul acela btrn cu fiul su stau tolnii ca i cum ar fi un divan biata creatur! Cei intii de asprimea ei se uitar unul la cellalt i, fr s spun un cuvnt, coborr de pe mgar. Dar abia fcuser civa pai, cnd un strin fcu haz de ei, spunnd: Mulumesc cerului c nu sunt aa de prost. De ce v plimbai mgarul cnd nu v e de nici un folos, cnd nici mcar nu duce pe vreunul din voi? Tatl ndes o mn de paie n gura mgarului i i ls mna pe umrul fiului su: indiferent ce facem, exist cineva care nu e de acord. Cred c trebuie s tim noi singuri ce credem c este mai bine. (Nossarat Peseschkian , 2005,p.197,Poveti orientale ca instrumente de psihoterapie) Care este morala acestei povestiri? n care dintre personaje v recunoatei - n cea a trectorilor, n cea a tatlui, a fiului? Greesc trectorii cnd intervin? De ce? Poate fiecare dintre noi ne regsim n postura trectorilor care intervin ntr-o situaie, animai de intenii bune, dorind s schimbm ceva, credem noi n bine. Nu ne gndim c noi judecm situaia din perspectiva noastr, rupt din contextul mai larg i mai complex al situaiei pe care o privim din trecere. Tindem s gndim, s reacionm i s relaionm dup propriile noastre criterii, valori (ceea ce nu este ru) dar de cele mai multe ori considerm c modul nostru de a vedea lucrurile este singurul valabil sau cel mai bun. Schimbarea perspectivei ne face s vedem c situaia pe care odat am respins-o ca fiind nepotrivit, va deveni potrivit, c cel pe care l-am judecat ca fiind lene, era de fapt, amabil sau grijuliu. Ceea ce pare la o prim vedere ru, poate fi dintr-o alt perspectiv, bine. Fr a cdea ntr-un relativism absolut, trebuie s contientizm c lucrurile nu par ceea ce sunt, i pentru o nelegere mai profund avem nevoie de mai multe perspective, mai multe experiene, mai multe opinii. Iat de ce ntr-o societate dinamic i mai ales, democratic, cnd fiecare trebuie s se afirme i fiecare are valorile lui, trebuie s depim gndirea dihotomic bine-

3

ru, adevrat-fals, corect-incorect i s ncercm s gndim fenomenele, oamenii i faptele dincolo de bine i de ru, dup cum se exprima filosoful german Fr. Nietzche. Aceast gndire nuanat, susinut de logic, de valori i atitudini pozitive i deschise fa de ceilali, bazat pe experien de cunoatere i de via, este gndirea critic. Gndirea critic se exerseaz, se antreneaz permanent n toate situaiile concrete de via. Cursul de fa ne invit la o schimbare de perspectiv, din postura de trectori la cea de gnditori critici. 1. Specificul societii cunoaterii i comunicrii J. Dewey, n crezul su pedagogic, exprima ntr-o manier deosebit de sugestiv c educaia este un proces al vieii, iar acest proces trebuie s respecte i s se adapteze condiiilor sociale n care coala funcionez. Educaia nu poate fi analizat n afara interaciunii complexe dintre individ i societate, deoarece dac eliminm factorul social din copil, rmnem doar cu o abstracie; dac eliminm factorul individual din societate, rmnem doar cu o mas inert i fr via. (J. Dewey, 1992,p.48) Nu putem vorbi despre coal fr a nu face referire la tipul de societate n care aceasta exist, deoarece, pe de o parte, schimbrile din societate i pun amprenta asupra mediului educaional, iar pe de alt parte, coala este sau ar trebui s fie principalul factor de susinere i promovare al schimbrilor din societate. Cunoaterea condiiilor sociale, a culturii i civilizaiei actuale dar i a tendinelor de evoluie, devine o necesitate pentru orice profesor/ educator/ formator care formeaz cetenii lumii de mine. De aceea o analiz a evoluiilor din societatea actual este necesar. Sintagma cea mai des utilizat pentru a defini/ descrie societatea actual (post industrial/postmodern) este societatea cunoaterii i comunicrii Una din principalele caracteristici ale societii moderne este prezena unui volum imens de informaii care presupune schimbri n mentalitatea oamenilor, n stilul de via, n profesie, n educaie etc. De aceea vorbim despre societatea modern ca despre o societate informaional(termen introdus de sociologul Daniel Bell n anii 1970). John Naisbitt n celebra lucrare Megatendine. Zece noi direcii care ne transform viaa descrie acest tip de societate n care majoritatea covritoare a lucrtorilor din sfera serviciilor se afl n realitate angajat n crearea, prelucrarea i distribuirea informaiei (Naisbitt, 1989,p.42) Societatea informaional, un punct cheie al modernitiise oglindete aa cum arat Miege (1995) n reorganizarea economic, restructurarea social, utilizarea noilor tehnologii, trecerea spre o societate descentralizat (p.59 Learning and teaching in comunication society) Dei informaia este o resurs strategic (D.Bell) sau factor de cretere social ea n sine poate s-i piard din valoare dac nu este prelucrat, valorificat, interiorizat. Cu alte cuvinte, este necesar ca informaia s devin cunoatere. Numai aa devine resurs strategic. Ideea este subliniat de J. Naisbitt care afirma : ne necm n

4

informaie, dar suntem nfometai de cunoatere. (Naisbitt,1989, p.56). La care autorul menionat adaug: Informaia necontrolat i neorganizat nu mai este o resurs ntr-o societate informaional. Dimpotriv, ea devine inamicul lucrtorului informaional(ibidem). Aceeai idee este formulat mult mai tranant de ctre B. Miegee, citndu-l pe M. Serres : pentru ca societatea informaional s reueasc, ea trebuie transformat ntr-o societate a cunoaterii(P.Moeglin, Industriile educaiei.., p.100). Aadar, dac societatea modern este dominat de informaie, societatea postmode