+ All Categories
Home > Documents > FORTA MENTALA

FORTA MENTALA

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: adrianstanro9720
View: 303 times
Download: 11 times
Share this document with a friend

of 122

Transcript
  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    1/122

    DESCOPERIREA I DISCIPLINAREA

    FOR EI MENTALE

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    2/122

    SWAMI VISHNU DEVANANDA

    PROLOG

    Acest volum pretinde s nl ture confuziile care persist

    asupra problematicii MEDITA IEI YOGA.Aceia care caut n aceast carte secrete ascunse,

    inova ii excentrice, noi tendin e i mode excitante n cmpul autoperfec ion rii, nu vor ntlni nimic de genul acesta. Metodele de medita ie, pe care le prezent m aici, provin din cele patru c i clasice: RAJA YOGA, KARMA YOGA, JNANA YOGA i BHAKTI YOGA, ale c ror nv turi sunt reflectate f r nici un fel de degradare a mesajului lor, dei considera iile pe care le-am f cut asupra lor sunt pe n elesul min ii

    occidentale i adaptate tradi iei tiin ifice. Medita ia este o tradi ie universal , care i are originile cu mii de ani nainte de instaurarea civiliza iei actuale. tiin a medita iei a supravie uit probelor exhaustive i nentrerupte, pe m sur ce a trecut din genera ie n genera ie. Dac aceast tiin a medita iei s-a p strat n forma ei original , acest lucru s-a datorat faptului c tr s turile esen iale i cele mai distinctive ale disciplinei Yoga au r mas mereu Toleran a, Universalitatea i Simplitatea.

    nl untrul cadrului ei simplu, sunt depozitate principalele nv minte care compun substan a tuturor religiilor, disciplinelor i filozofiilor cunoscute. Cnd cineva n elege cele patru c i spre medita ie, devine n stare s descifreze parabolele i elementele considerate misterioase ale oric rui sistem religios i filozofic.

    Actualmente, au proliferat c r ile care trateaz despre noile realiz ri ale min ii umane, teorii i puncte de vedere asupra medita iei; totui, numeroii lor autori sunt ca nite orbi ncercnd s -i c l uzeasc pe al i orbi, oameni care nu au

    nici un pic de experien care s le autorizeze metodele pe care le preconizeaz . Acetia sunt fanaticii nguti la minte, negustorii de mantras i autentici arlatani.

    Al ii promit ctigarea rapid a puterilor psihice. Dintr-o alt categorie fac parte propaganditii spirituali moderni. Printre to i acetia, dac po i num ra pe degete pe cei c iva Maetri autentici, care ne conduc n mod cu totul dezinteresatspre Adev r.

    2

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    3/122

    Adev rata medita ie Yoga const n eliberarea noastr din ghearele sim urilor i din capcanele min ii inferioare. Prin defini ie, medita ia este transcedental . Totui, folosirea acestui cuvnt (transcedental), nu este cel care corespundesloganului comercial, ci, dimpotriv , unul care presupune,

    pentru frumuse ea medita iei, transcederea (dep irea) tuturor temerilor, dorin elor obscure, anxiet ilor i emo iilor negative. Cel sau cea care mediteaz poate atinge o stare de supracontien , n care devin capabili de a se identifica cu Fiin a Binecuvntat . n aceast stare transcedental nu mai exist contiin a propriei corporalit i, nici a propriei min i, nici chiar dualitate. Cel ce cunoate se confund cu obiectul de cunoscut i cu nsui procesul cunoaterii.

    Nu exist nici o necesitate de a recurge la mistere sau secrete asupra mantrelor sau a vreunui tip de medita ie. Nu exist nici un precept spiritual care s interzic comentarea propriei mantre.

    O mantr este o energie mistic , con inut ntr-o structur sonor . Vibra iile ei afecteaz direct chakras-urile saucentrele de energie ale corpului, linitind mintea i conducndla o pace a medita iei. n acest volum sunt incluse toate acele mantras care sunt adecvate medita iei.

    Combina iile de silabe care au fost vndute n Occident sunt, n mod evident, false. Aceste mantras (sau mai

    degrab pseudo- mantras) pot conduce la o relaxare profund , dar nimic mai mult. La fel de bine, se poate proceda cuoricare cuvnt ales la ntmplare sau cu oricare fraz , repetate continuu. Orice om poate s -i regleze pulsul i respira ia i s -i determine sc derea presiunii sanguine, r mnnd culcat sau imobil i concentrndu-se n tic-tac-ul unui ceas sau npic turile unui robinet.

    Via a n Occident s-a computerizat, s-a compartimentalizat i s-a orientat c tre ob inerea rezultatelor

    imediate. Dar tradi ia din care deriv cele patru c i yoghine este de natur integral , deja n ea se g sesc integrate tiin a, religia, filozofia, sociologia i igiena. La fel, diversele tehnici clasice de medita ie, care au fost folosite de-a lungul timpului, se bazeaz pe o disciplin solid i pe o practic milenar . Respira ia adecvat , exerci iul adecvat, dieta care trebuie i gndirea pozitiv sunt o baz necesar , pentru a medita cu succes. Aceste teme sunt tratate cu o anumit

    3

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    4/122

    am nun ime n capitolele urm toare, dar, pentru o mai bun n elegere a lor i a altor aspecte de Hatha Yoga i de Raja Yoga, se poate citi cartea mea anterioar : CARTE DE YOGA.

    Dac acest volum va reui s clarifice metodele i obiectivele medita iei, nseamn c i va fi atins scopul

    propus. C utarea spiritual este o potec spinoas care, n final, trebuie parcurs n singur tate. Propria mea c rare a fost supravegheat i binecuvntat de c tre hot rta, miloasa i nesfrita n elepciune a Maestrului meu, marele sf~nt i

    n elept indian, Sfin ia Sa SRI SWAMI SIVANANDA MAHATAJ, ast zi mort. Dac prin mine, ca printr-un instrument, ecoul cuvintelor lui i a discern mntului s u poate c l uzii paii c ut torilor spirituali din lumea occidental i de oriunde, eu voi fi considerat c misiunea mea pe acest p mnt se va fi

    mplinit.

    SWAMI VISHNU DEVANANDA

    CAPITOLUL I

    DE CE MEDIT M?

    F r ajutorul medita iei, nu e posibil s atingi cunoaterea

    Fiin ei. F r ajutorul ei, nu po i intra n Starea Divin . F r ea, nimeni nu se poate elibera de capcanele min ii, spre a cuceri Nemurirea. Medita ia este unicul drum real pentru dobndirea libert ii. E ca o scar misterioas , care duce de la p mnt la Cer, de la eroare la Adev r, de la obscuritate la Lumin , de la durere la Fericire, de la disperare la Pacea durabil , de la ignoran la Cunoatere. De la starea de muritor la Nemurire.

    SWAMI SIVANANDA:Bliss Divine

    Cine sunt eu? Care este scopul existen ei mele? De ce unele persoane par s duc o via mai vesel dect altele? De unde vin i ncotro m duc?

    Acestea sunt ntreb ri clasice, pe care, practic, oricine i le pune m car o dat n via . Unii se for eaz s afle r spunsurile aproape toat via a lor. Al ii i nceteaz c utarea sau, pur i simplu, las ntreb rile de o parte, fiind absorbi i de rutina cotidian sau de treb luielile zilnice. Dar

    4

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    5/122

    exist al ii care afl r spunsurile i duc o via de plenitudine i fericire. Sensul vie ii trebuie s -l c ut m, cufundndu-ne foarte, foarte profund n noi nine.

    Totui, oamenii, distrai de afacerile vie ii, rareori se re in un moment de la preocup rile lor, pentru a lua cunotin de

    ceea ce se petrece n interiorul lor. Abia dac mai sesizeaz c mintea lor e incontinuu bombardat de percep iile prin sim uri. Adesea, multe persoane, pn nu ajung ntr-o situa ie critic , de extrem nefericire, nu stau o clip s gndeasc ce e cu ele i ce fac cu via a lor.

    Medita ia este practica prin care se prilejuiete o constant observare a min ii. Reclam un timp i un loc, care s fie utilizate regulat, n scopul de a descoperi acea fntn infinit de n elepciune, care exist n interiorul nostru.

    Capitolele urm toare v vor oferi o tratare clar a filozofiei i tehnicilor medita iei i, s fix m terminologia folosit , cu privire la acest subiect, pentru a uura accesul la ceea ce ne-am propus.

    Mecanica min ii

    C utarea fericirii, pe care omul preconizeaz s o g seasc , tinde, n mod invariabil, s se ndrepte c tre obiecte i ntmpl ri externe. Mul i gndesc: dac a putea

    s -mi cump r o main ..., sau dac a fi capabil s pun mna pe postul acela..., sau dac a tr i n America a fi fericit.... Mintea se poate liniti i poate r mne panic un scurt interval de timp, odat ce a dobndit obiectele dorite, dar, cu timpul, va sfri plictisindu-se s se tot joace cu noile

    juc rii i i va ncepe c utarea de pl ceri, n alt parte. Obiectele exterioare eueaz de fiecare dat , n ncercarea lor de a aduce fericirea c utat . Cineva poate cuceri noi posesiuni materiale, un post cu mai mult responsabilitate,

    faim i, deci, mai bine pl tit, o vil pe malul m rii, dar mintea sa va r mne mereu aceeai.Autentica satisfac ie deriv din atitudinea fa de lumea

    exterioar i nu de la obiectele n sine. Toat lumea trece prin momente mai dificile n via , totui, se tr iete mai fericit cnd obstacolele sunt nfruntate cu o minte senin .

    Marele secret const , deci, n a dobndi control asupra lumii interioare. Mintea converseaz tot timpul cu ea ns i;

    5

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    6/122

    i amintete de evenimente trecute, i reface istoriilediverselor etape care i s-au p rut mai convenabile, face planuri de viitor, dezbate n termeni de pro i contra asupracutarei sau cutarei probleme. Reducnd n chip metodic acestdialog intern i focaliznd aten ia n obiecte pozitive i

    inspiratoare spiritual, se poate ncepe o n elegere profund a mecanismului psihic i se poate dezvolta o via mai eficient .

    Dar, amintirea este un animal foarte nel tor i nu e aa de uor de domesticit. Exist numeroase teorii despre forma

    n care func ioneaz . Totui, procesul mental uman continu s r mn intangibil i misterios. De ce se afl cineva, deseori, sub presiunea acelorai probleme i a acelorai frustr ri?

    Exist o voin liber , un liber arbitru, dar numai cnd se utilizeaz cu scopul de a distruge tabieturile formate de-a lungul vie ii.

    Se spune c tr im ntr-o societate liber , dar adev rul este c , fiecare individ este sclavul propriilor lor dorin i i emo ii. Ia gndi i-v la acel prieten, care fumeaz i care ia hot rrea s se lase de acest viciu mine. Timp de c i ani a stat prins n aceast capcan ? El, realmente vrea s se elibereze din ghearele obinuin ei, dar i lipsete controlul minim necesar asupra propriei sale min i.

    Mintea este, n mod sigur, ca un disc. Con ine an uri sau

    impresiuni, numite samskaras n limba sanscrit . Aceste samskaras se formeaz atunci cnd anumite gnduri, sau vrittis-uri, devin o obinuin . Spre exemplu, un om trece prin fa a unei vitrine de patiserie i vede o pr jitur de ciocolat . n mintea lui survine un vritti: Ce delicioas ! Vreau s mi-o cump r imediat!. Dac ar ignora acest vritti i i-ar ndreptaaten ia asupra altui lucru, impresiunea nu ar grava un n ule pe discul min ii, adic o samskara; dar, dac se identific cu gndul atractiv, i d via acestuia n propria lui

    minte. i se formeaz o nou impresiune. Cump r pr jitura i decide s se desfete dup mas . S presupunem c are drum prin fa a aceleiai patiserii, n toate mar ele i joile. De fiecare dat , i va aminti de acea delicioas pr jitur ini ial i i va cump ra alta. Ceea ce a fost la origine un flash n mintea lui, acum s-a transformat ntr-o for care i dirijeaz via a. S-a format un samskara.

    6

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    7/122

    Samskaras-urile nu trebuie s fie n mod necesar negative. Pot exista, n minte, impresiuni care nal i inspir , altele care tulbur i deprim .

    Scopul imediat al medita iei este acela de a crea an uri mentale noi i pozitive, eradicndu-le pe acelea care sunt

    distructive. E un proces absolut tiin ific, dar, n acelai timp, este un scop spiritual. Nu e suficient s elimini ce e negativ! Trebuie f cute eforturi pentru a cultiva dragostea, compasiunea, spiritul de slujire c tre ceilal i, bucuria i amabilitatea i toate celelalte calit i care, nu numai c ne ajut s ducem o via fericit , ci, de asemenea, iradiaz c tre ceilal i, stimulndu-i s fac la fel, cu ei nii.

    Toat lumea vrea mai binele. La to i ne-ar place s gndim c suntem perfec i, dar, n ciuda repetatelor hot rri, cu to ii ne surprindem, de cele mai multe ori, c suntem mai pu in dect ceea ce ne-ar fi pl cut s fim. Cauza acestei autoiluzion ri periculoase este ahamkara, care n sanscrit

    nseamn ego. Sri ankara, unul dintre oamenii cei mai n elep i ai tuturor timpurilor, a confirmat n cartea sa Vivekachiudamani:

    Toate calamnit ile omeneti se datoreaz ego-ului. Agoniile umanit ii se datoreaz ego-ului. Dorin a e cauzat de sclavia ego-ului; nu exist duman mai mare ca ego-ul.

    Aceast ahamkara este cauza ntregii sclavitu ii i este

    obstacolul principal n experimentarea Realit ii interne.Ego-ul este aspectul autoarogant al min ii. Este cel care separ individul de unitatea lui cu ceilal i i cu propria sa natur interioar , sus innd egoismul. Ahamkara este celmai uria obstacol pentru linitea min ii, independent de ceea ce indivizii sunt, fie mai buni sau mai r i, au mai multe sau mai pu ine bog ii, mai mult sau mai pu in putere. Formele ei sunt: dorin a, orgoliul, mania, decep ia, avari ia, geloziile, desfrul i ura.

    Este aspectul min ii cel mai greu de controlat, pentru c natura sa este att de nel toare, nct e foarte greu de dep it.

    Prin medita ie, ne transform m n spectatori ai propriei noastre min i. n stadiile ini iale, nu se poate ajunge mai mult dect la o m rire a propriei n elegeri de sine, observnd cum, ego-ul se afirm pe sine nsui n mod constant.

    7

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    8/122

    Dar, cu trecerea timpului, jocul lui devine familiar imeditatorul prefer , n locul lui, satisfac ia linitii. Cnd, pn la urm , ego-ul este supus, energiile pot atunci s se utilizeze

    ntr-un mod constructiv, n dezvoltarea personal i n serviciul celorlal i.

    Puterea gndului

    Orice persoan proiecteaz n jurul ei un anumit tip de vibra ie. Exist persoane a c ror companie este o autentic pl cere. Par s aib o anumit prana sau energie vital , pe care o mp rt esc tuturor. Exist , de asemenea, negativii i deprima ii, care ne dau impresia c absorb prana celorlaltepersoane, din preajma lor. Motivul acestui fapt este c , exist o anumit putere, pe care o con ine gndul i care e foarte subtil , dar foarte puternic . Noi to i, contient sau incontient, trimitem i recep ion m gnduri. Acest fapt explic cum unii indivizi pot s aib experien e psihologice

    ntmpl toare. Sunt unii care le numesc coinciden e, dar nu sunt. Abilitatea de a comunica i primi gnduri este n modspecial dezvoltat la anumite persoane, dotate cu o mare intui ie.

    Orice gnd are greutate, form , m rime, culoare, calitate i putere. Un meditator experimentat poate vedea toate

    aceste aspecte n mod direct, cu ajutorul ochiului s u interior. De exemplu, un gnd spiritual are culoarea galben , n timp ce un gnd nc rcat de mnie i ur are culoarea rou nchis. Gndul este ca un obiect. n acelai mod n care se poate d rui unui prieten un m r i apoi i se poate lua, tot aa e posibil s

    i oferim cuiva un gnd puternic i apoi s i-l retragem.Binele i r ul, prietenul i dumanul nu sunt dect crea ii

    ale min ii. Fiecare om creaz , cu propria sa imagina ie, o lume de virtute i de vicii, de pl cere i de durere. Aceste

    calit i nu provin de la obiectele nsele, ci apar in strict atitudinii mentale interne. Ceea ce pentru unii constituie obucurie, pentru altul e o nefericire. Gndurile unui om icontroleaz acestuia via a, i modeleaz caracterul, i deformeaz destinul i pot afecta i persoanele din jur. Cnd a priceput bine poten ialul cuprins ntr-un gnd, va ncepe o nou er de nflorire spiritual , att pentru individ, ct i pentru

    ntreaga umanitate.

    8

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    9/122

    Fiin a

    Ce este spiritualitatea? Timpurile care au trecut au fostconsiderate ca epoci de decaden i alienare, n care

    tradi iile i religiile antice au fost respinse. Mii de c ut tori ai noii ere au nceput s experimenteze un ntreg eventai de produse chimice i filozofice. Persista sentimentul c Adev rul se afl undeva pe aproape. Dar unde? ntr-o anumit m sur , s-a ajuns la concluzia c era necesar s m rim un pic perspectivele.

    n orice societate, religia stabilit con ine practici culturale i tehnici care au fost transmise din genera ie n genera ie. Dar cnd mijloacele au nceput s fie confundate cu scopurile, membrii ei au nceput s caute n alt parte. Caut o inspira ie vie, care s aib un efect practic i notoriu n vie ile lor zilnice. Atta timp ct o persoan duce o via spiritual independent , f cnd sau nu parte dintr-o tradi ie institu ionalizat , scopul r mne acelai: dobndirea perfec iunii interioare, puritatea i pacea mental sau autorealizarea.

    Exist o Putere, o Energie, cu care toate persoanele pot intra n contact. Aceast for inspir , anim , stimuleaz i d t rie tuturor celor ce caut ntr-o direc ie pozitiv . Mul i,

    totui, nu sunt contien i de aceast fntn interioar , sau o interpreteaz greit. Sunt ca acei rani care, odat ajuni ntr-o locuin de la ora, tr iau pe ntuneric, pentru c nu tiau la ce folosete butonul acela ciudat nfipt n perete.

    Lumina exist i e la ndemna tuturor. Tot ceea ce trebuie s facem, e s ne conect m la sursa de curent. Aceast fntn de n elepciune e Fiin a. Fiin a nu e nici corpul individual, nici mintea, ci acel aspect profund, dinl untrul fiec rei persoane care cunoate Adev rul.

    Ea exist n orice creatur i, totui, are o existen totodat independent de acestea. Unii i spun Dumnezeu, al ii au numit-o Yehova, Allah, Brahma, Contiin a Cosmic , Atman, Sf~ntul Duh sau Mintea Universal .

    Numele i drumurile c tre Ea sunt nenum rate, dar exist o Unic Esen , care le impregneaz pe toate. E imposibil s

    n elegem Fiin a cu nite sim uri i cu o minte limitat ! Mintea uman nu poate capta Infinitul i Eternul, de aceea se

    9

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    10/122

    folosete, deseori, o vizualizare, pentru a ajuta indivizii s se concentreze n Cel Suprem. Cretinii se pot concentra asupraimaginii Crucii sau asupra figurii hristice. Hinduii o pot faceasupra imaginii lui Shiva (care n tradi ia lor reprezint acea Energie care distruge formele nvechite, pentru a preg ti

    venirea noului, renaterea unui nou ciclu de via ), reprezentat printr-un enorm ascet, pururi tn r, meditnd pe piscurile himalayene. Cine cunoate Absolutul n termeni maiabstrac i, se poate concentra asupra unei fl c ri de lumnare, asupra unei chakra (sau centru de energie al corpului) sau asunetului OM. Dar toate acestea nu sunt dect impresiipar iale de Adev r.

    S ne imagin m un om de tiin cu calificare nalt . Cunoate diverse teorii matematice, tie ct de enorm espa iul i ct de infim atomul, ca i diferen a dintre via i moarte. Poate explica toate acestea n detaliu i exact. Darcunoaterea lui este exclusiv teoretic . Nu exist o form n care s se poat defini i descrie ceea ce este nelimitat. Cunoaterea Absolut nu se poate dobndi dect prin intermediul unei experien e directe i nu cu ajutorul intelectului sau al sim urilor.

    Practica prelungit a medita iei cumin ete tendin ele exterioriza-toare ale min ii, dezvolt intui ia i atinge aceast infim parte din Cel Suprem, care zace nl untrul nostru.

    Karma i rencarnarea

    Medita ia activeaz imensul poten ial al omului. Oprind continuele agita ii ale min ii i nv nd-o pe aceasta s -i focalizeze puterea de concentrare, se poate dobndi uncontrol asupra ei. A lua cunotiin de propriile noastre gnduri contribuie la dezvoltarea puterii de transmitere aacestora c tre ceilal i. E nevoie, totui, s fim foarte aten i s

    emitem numai energie pozitiv , vibrant , amabil i reveren ioas . Ca s n elege i de ce e nevoie de o asemenea precau ie n emiterea gndurilor, trebuie s trecem n revist problema karmei i a ideii de rencarnare.

    Exist o lege fizic ce stabilete c orice ac iune provoac o reac ie opus , de aceeai intensitate. Iisus

    nv a: Face i celorlal i tot ce a i dori ca acetia s fac pentru voi. Ambele principii sunt exprimate n legea karmei

    10

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    11/122

    sau a cauzei i efectului. Aceast lege ac ioneaz ca un boomerang. Orice gnd sau fapt , care provine de la o persoan , se ntoarce mereu la aceasta. O persoan vesel i generoas ob ine imediat n jurul ei un r spuns de simpatie i dragoste. Egoistul, dimpotriv , e automat respins de ceilal i,

    pn cnd va nv a s elimine din el aceast tr s tur negativ . Aa e legea! Reac iunile karmice nu se produc ntr-un mod imediat. Deseori, lec iile nu se nva cu uurin i atitudinile negative se pot prelungi timp de mul i ani. O singur via nu este suficient pentru a atinge Perfec iunea.

    Toate persoanele se rencarneaz de mai multe ori. Acesta este motivul aparentei inegalit i ntre indivizi. Unii sunt s raci, iar al ii sunt boga i. Unii sunt veseli, iar al ii sunt triti. Unii sunt s n toi, iar al ii sunt bolnavi. Cauza acestor discrepan e nu trebuie c utat n vre-un destin crud sau ntr- un Dumnezeu indiferent la soarta oamenilor, ci In propriakarma.

    Acum se poate pricepe de ce nimeni nu trebuie s se lase nelat de fakiri sau de negustorii de mantre magice i dere ete de Iluminare instantanee. Aceti fali Guru, carepreconizeaz o realizare imediat a Adev rului Absolut, n final, nu aduc dect o i mai mare decep ie, pentru c fiecare om trebuie s nfrunte, mai devreme sau mai trziu, efectele propriilor lui fapte.

    Via a fiec ruia este propria lui responsabilitate. A invoca dificult ile sau circumstan ele nefericite, a da vina pe p rin i, c le-a lipsit o psihologie adecvat pentru educarea voastr ,

    nseamn a ocoli abil problema. Numai i numai cnd vom n elege c suntem prizonieri n propria noastr plas i cnd vom ncepe s ne spiritualiz m vie ile, vom putea rupe roata naterilor i a mor ilor noastre i vom g si pacea n uniunea cu Fiin a.

    Rencarnarea nu este o credin exclusiv oriental . E un

    fapt de via , la care se refer , ntr-o form sau alta, aproape toate principalele religii i filozofii mistice. Investiga iile au dat la iveal c era o doctrin deja acceptat , mai pu in n anumite religii, n epoca lui Iisus i este nc o parte integrant a credin elor anumitor secte iudaice.

    Biblia nu con ine nici un fel de condamnare a principiului rencarn rii. Dimpotriv , cnd Hristos a fost ntrebat cnd se va

    ntoarce Ilie, a r spuns c Ilie s-a ntors, referindu-se la Ioan

    11

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    12/122

    Botez torul. Origene, care apar ine primei Biserici Cretine Greceti, a scris exact despre preexisten a sufletului i acest concept a fost fundamental acceptat de Biseric pn n sec. IV, dup Hristos. Mai recent, Papa Pius XII l-a numit pe Origene, doctor al Bisericii Universale, prilej cu care ndemna,

    dac nu la acceptarea, m car la tolerarea nv turilor lui. Dar rencarnarea nu este numai un principiu abstract.Toat lumea a experimentat memoriile vie ilor trecute, ntr-un moment sau altul al existen ei. Sunt acele persoane, acele locuri, acele situa ii, pe care avem impresia c le-am mai v zut i alt dat , dei lu m contact cu ele pentru prima oar

    n via . Nu e chiar aa de rar senza ia, umblnd sau vorbind cu un necunoscut, c experiment m un misterios sentiment de familia-ritate. Asta pentru c e vorba de o persoan cunoscut n vie ile anterioare. La fel putem spune i despre anumite locuri. n anumite ocazii, cineva se trezete din vis,p rndu-i extrem de familiar, dei nu are nici o leg tur cu via a sau cu ambian a din jur.

    E vorba de un segment din via a trecut , care a ap rut la suprafa a min ii, ca s ajute karma prezent .

    Ce leg tur are Yoga cu toate acestea?

    Exist multe metode de a elimina incertitudinile karmice.

    Cu ajutorul diverselor tehnici meditative, ajungem sn elegem cum opereaz mintea i, n acest fel, se ncepe un proces de cretere spiritual . Tehnicile specifice utilizate depind de natura fiec rui individ. n Yoga, care n sanscrit

    nseamn uniune, exist patru c i principale. Raja Yoga, care e un sistem psihologic, bazat pe concentrare imedita ie. Karma Yoga const n eliminarea ego-ului i a ataamentului, prin slujirea dezinteresat a celorlal i. Jnana

    Yoga este o metod , n care este folosit intelectul, pentru

    negarea supunerii fa de lumea material . Bhakti Yoga este calea uniunii cu Divinul, prin conversiunea emo iilor n devo iune.

    Mai exist , de asemenea, i alte forme de Yoga. ntre ele, Hatha Yoga, care e, n realitate, un aspect din Raja Yoga,opernd cu energiile corpului astral, prin intermediulexerci iilor, posturilor fizice i a medita iei asupra lui Kundalini. n acest sistem, meditatorul se concentreaz ntr-

    12

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    13/122

    un sunet sanskiri specific, cu scopul de a liniti mintea i atrezi energia pozitiv .

    Se spune c multe sunt c ile, dar Adev rul, unul singur. Fiecare individ trebuie s -i urmeze propriul drum c tre uniunea cu Izvorul Originar. Trebuie s avertiz m, totui, c a

    te concentra excesiv numai asupra unei singure forme deYoga este un fapt care poate duce la dezechilibru, inclusiv lafanatism. Pentru a duce la bun sfrit un progres stabil iconsistent, meditatorul trebuie s i aleag calea ce i se pare cea mai drag , dar mereu ajutndu-se de tehnicile i

    n elepciunea celorlalte metode. Echilibrul nu se poate men ine, dect printr-o sintez a tuturor c ilor Yoga.

    A medita n ritm regulat determin mintea s devin din ce n ce mai clar , iar motivele, din ce n ce mai pure. Subcontientul elibereaz o cunoatere ascuns , care permite

    n elegerea formelor n care fiecare se ataeaz de sine nsui, prin tabieturile i obinuin ele zilnice. Amplificnd n noi contiin a Universului i schimbnd propria noastr rela ie cu ea, ego-ul ncepe s se dilueze lent. La urm , for ele supercontiente sau intuitive se elibereaz , dnd loc unei vie i de n elepciune i pace.

    13

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    14/122

    CAPITOLUL II

    PRINCIPII DE BAZ ALE MEDITA IEI

    O, tu ce aspiri spre Yoga! Lupt din r sputeri. F eforturi sincere. Mediteaz regulat i sistematic. Nu l sa s treac nici o singur zi, f r medita ie. Astfel, se va produce o mare pierdere, dac leneveti. Gata cu vorb ria! Termin cu discu iile, cu dezbaterile nfl c rate... Retrage-te ntr-un loc singuratic. nchide ochii. Mediteaz profund i calm. Distruge fantasmele, gndurile vagaboande, capriciile, dorin ele obscure, atunci cnd acestea survin la suprafa a min ii. Reabsoarbe n interior fluctua iile min ii, care tind spre exterior, fixeaz - i mintea n Cel Suprem. Acum, medita ia va fi profund i intens . Nu deschide ochii. Nu te

    mica. Scufund -te n profunzimile inimii tale i bucur -te de linite.SWAMI SIVANANDA:

    Concentrare i medita ie

    Multe s-au spus i s-au scris despre medita ie, dar, ca s ajungi s cunoti cu adev rat esen a ei, este necesar o munc de ani de zile. Medita ia nu se poate nv a, cum nici s dormi nu po i nv a. Se poate face rost de o locuin magnific , cu aer condi ionat, de un pat mare i confortabil,

    de o ambian de un calm des vrit, dar, cu toate acestea, somnul nu se las chemat. Nu exist nici o tehnic de a adormi. Somnul survine. n acelai fel, medita ia se produce prin sine ns i. A i nsenina mintea i a intra n starea de linite profund , acest lucru necesit o practic zilnic ; totui, nu e pu in lucru s ajungi s aezi piatra de temelie, care va asigura mai trziu succesul medita iei.

    nainte de a ncepe medita ia, trebuie s dispunem, mai nti, de o ambian i de o atitudine adecvate. Locul n care

    cineva dorete s mediteze, momentul n care o face, s n tatea fizic i mental , toate aceste condi ii trebuie s prilejuiasc introspec ia . Multe din obstacolele cele maidificile dispar, dac se creaz o ambian favorabil medita iei.

    Ghid pentru medita ie

    14

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    15/122

    Observa iile urm toare cuprin sfaturi practice, care se refer la tehnici fundamentale i la nivelele medita iei Yoga. Sunt utile oric rui ncep tor, dar, n acelai timp, chiar cel mai experimentat meditator ar fi bine s i le revizuiasc i s le rememoreze.

    1. De o mare importan n practicarea medita iei Yoga sunt consecven a, locul i ora. Regularitatea cu care se practic medita ia, condi ioneaz mintea cu un anumit ritm i

    i reduce acesteia activit ile. Uneori, aezndu-ne n postur (asana), ca s ne concentr m, este foarte dificil s ne focaliz m mintea, care tinde s se zbenguie dintr-un loc n altul, de la un gnd la altul.

    La fel cum un reflex condi ionat este un r spuns la un stimul extern prestabilit, n acelai mod, mintea poate ajungela cumin enie destul de rapid, atunci cnd locul i ora practic rii medita iei s-au stabilit exact i s-au respectat cu stricte e.

    2. Momentele cele mai prielnice medita iei sunt diminea a devreme, nainte de r s ritul soarelui, atunci cnd atmosfera este nc rcat de o for spiritual special . Ora preferat de Maetri yoghini este brahmamuhurta (ora apari iei crea iei lui Brahma), adic ntre ora patru i ora ase diminea a. ntre aceste ore linitite, dup somn, mintea este foarte clar i

    nc nu agitat de activit ile zilei.

    Proasp t , eliberat de orice tracasare zilnic , lumeasc , mintea poate fi uor modelat , iar concentrarea se poate produce f r efort.

    Dac nu ne vine la ndemn s practic m medita ia la aceste ore matinale, putem alege un alt moment, n caremintea s nu fie r pit de activitatea cotidian , s se afle, deci, ntr-o perioad cnd este predispus la calm. Cel mai important lucru este regularitatea.

    3. Rezerv - i o camer pentru medita ie. Dac acest lucru

    nu este posibil, separ m car, printr-un soi de cortin sau paravan, un col de camer , de restul spa iului, i nu permite, apoi, nim nui s intre acolo. Acest loc trebuie utilizat numai i numai de tine, pentru medita ie i trebuie s fie l sat liber de alte vibra ii i asocia ii mentale str ine. Toate dimine ile i toate dup -amiezele ar trebui s arzi t mie n acest loc. Punctul din centrul acestui spa iu special pe care l-ai consacrat medita iei, trebuie s fie ocupat de imaginea

    15

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    16/122

    zeit ii preferate sau de o anumit figur inspiratoare. n fa a ei, te vei aeza s meditezi.

    Pe m sur ce vei continua medita ia, vibra iile puternice emise de tine n timpul medita iei se vor r spndi n jur. n ase luni vei putea sim i foarte acut pacea i puritatea

    atmosferic n locul de medita ie, care va degaja o aur magnetic . n momentele tale de tensiune, te vei putea aeza aici, repetnd propria ta mantr, timp de o jum tate de or . Vei ajunge s experimentezi astfel, o stare special de uur tate a min ii i a corpului, o senza ie plenar de bun stare interioar .

    4. Cnd te vei aeza n postura meditativ , s o faci orientndu-te c tre punctul cardinal nord sau c tre punctul cardinal est; astfel, vei putea beneficia de vibra iile magnetice favorabile. Postura aleas de tine s fie stabil i, totodat , confortabil , cu coloana vertical , dreapt i cu umerii drep i, dar nu ncorda i. O astfel de pozi ionare a corpului n spa iu va contribui la linitea min ii, va stimula concentrarea rapid i, ceea ce e mult mai important, va permite curentului psihic (Kundalini) s curg f r piedici, de la baza coloanei dorsale (de la nad ), pn n cretetul capului.

    Nu este neap rat nevoie s te aezi n Padmasana, clasicapostur a lotusului. Orice alt postur confortabil , cu

    picioarele ncruciate, i poate folosi la fel de bine. Acest lucru asigur un fundament sigur pentru corp i formeaz un circuit triunghiular pentru fluxul de energie stimulat princoncentrare i medita ie, flux care trebuie restrns i nu dispersat n toate direc iile. Metabolismul, undele cerebrale i respira ia vor descrete gradual, pe m sur ce concentra ia va fi i mai profund .

    5. nainte de a ncepe medita ia, poruncete min ii tale s r mn linitit pe timpul unei anumite perioade de timp. Uit

    trecutul, prezentul i viitorul.6. Regleaz - i n mod contient respira ia. ncepe cu cinci minute de respira ie abdominal profund , ca s oxigenezi creierul. Apoi, n mod treptat, redu intensitatea respira iei, pn cnd aceasta devine aproape imperceptibil .

    7. Respir ritmic. Inspir trei secunde i expir tot trei secunde. Reglarea respira iei conduce la st pnirea pranei, care este energie vital . Dac se utilizeaz o mantra, este

    16

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    17/122

    necesar ca rostirea ei s o coordon m n func ie de ritmul respira iei.

    8. La nceput, las - i mintea s hoin reasc n voie, va colinda de la un gnd la altul, dar, n final, se va concentra,acumulndprana.

    9. Nu i for a mintea s se calmeze. Acest fapt ar putea produce unde cerebrale n plus, care nu vor face altceva dects afecteze negativ medita ia. Dac mintea persist n activit ile ei necontrolate, detaeaz -te pur i simplu de ea i observ -i micarea, ca i cum ai sta s i se prezinte un film. Se va liniti treptat.

    10. Alege un punct focal, n care mintea, precum o pas re care dorete s -i trag sufletul dup zbor, poate s se odihneasc , atunci cnd obosete. Aceia care sunt tipi predominant intelectuali, trebuie s vizulizeze obiectul concentr rii ntre ambele sprncene. Cei care posed naturi mai emo ionale, ar trebui s se concentreze n plexul cardiac,

    n centrul pieptului. Odat ales punctul de concentrare, s nu l mai schimbi niciodat .

    11. Concentreaz -te asupra unui obiect sau simbol mental, care sim i c te inspir i vizualizeaz -l n punctul de concentrare. Dac utilizezi o mantr, repet-o mental icoordoneaz respira ia cu repeti ia ei. Cine nu de ine o mantr personal , poate repeta OM. Cei care prefer o zeitate

    personalizat pot citi capitolele cu privire la mantra sau potrepeta Ram sau Shiam. Dei repeti ia mental este mai puternic , mantra se poate repeta, de asemenea, cu voceridicat , mai ales cnd, n timpul medita iei, exist tendin spre adormire. S nu schimbi niciodat mantra care i-e specific ie i care sim i c te exprim integral.

    12. Repetarea mantrei te va conduce la un Gnd Pur, ncare vibra ia sunetului se unete i se confund cu vibra ia gndului i astfel, dispare contiin a semnificatului. Repeti ia

    vocal progreseaz , prin intermediul repeti iei mentale, pn se declaneaz un soi de limbaj telepatic i, de aici, se face un prim pas c tre gndirea pur sau transcedental , cum i se mai spune.

    Aceasta reprezint un stadiu subtil de bucurie transcedental , n care mai este nc prezent contiin a dualit ii, adic contiin a diferen ei ntre subiectul care cunoate i obiectul cunoscut.

    17

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    18/122

    13. Odat cu practica, dispare pn la urm i contiin a dualit ii i se poate atinge SAMADHI sau stadiul desupracontiin . Nu te impacienta, va mai trece mult timp pn s ajungi aici.

    14. Pe timpul experiment rii st rii de SAMADHI, cel care

    este pacientul ei direct r mne ntr-o stare de beatitudine, provenit din senza ia de plenaritate, pe care o provoac faptul c Cel Ce Cunoate, Cunoaterea ns i, ca proces i Obiectul de Cunoscut se contopesc i fac Una. Acesta ar fistadiul de supracontiin experimentat, i cu greu descris de misticii tuturor credin elor i tuturor religiilor.

    15. ncepi practica medita iei, consacrndu-i o perioad de dou zeci de minute ini ial i, apoi, ncearc s o m reti pn la o or . Dac corpul t u va fi confruntat ocazional cu tremur turi, anchiloze sau crcei, ncearc s reziti, s le controlezi i s men ii energia internalizat , s nu o lai s se risipeasc .

    S n tatea i importan a ei pentru practica medita iei

    Pentru o dezvoltare plenar a corpului uman este necesar un corp s n tos. Este o condi ie esen ial . Dac main ria fizic nu se afl n bune condi ii de func ionare, nu poate fi un instrument adecvat pentru activitatea cotidian , pentru

    medita ie i pentru ajutor acordat celorlal i. Unii gndesc eronat c , un yoghin trebuie s reflecte gradul de austeritate la care a ajuns, printr-o figur scheletic , printr-un aer anemic, prin nite obraji galbeni i extrem de sup i. Dar, n realitate, austerit ile excesive indic , mai mult, o preocupare nem surat pentru corp.

    Al ii gndesc, n schimb, c cei care urmeaz o disciplin spiritual nu ar trebui s se preocupe de corp, pentru c energiile acestuia se dirijeaz c tre scopuri mult mai elevate.

    Ambele sunt puncte de vedere extremiste, dei via a ne cere n ansamblul ei s p str m un echilibru. Imperativele clare n direc ia practic rii medita iei sunt

    exerci iul adecvat, respira ia adecvat , relaxare adecvat , diet adecvat i gndire pozitiv . Pentru evitarea oric ror distrac ii ale min ii, sunt necesare un corp i un psihic n stare de s n tate perfect , pentru c , n cazul unor sup r ri de ordin fizic sau emo ional, medita ia nu poate fi posibil .

    18

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    19/122

    Consider m c fiecare aspect din cele men ionate mai sus este foarte important, pentru c poate conduce la o existen s n toas , dinamic i integral . De aceea, o s le analiz m pe rnd.

    Exerci iul adecvat nu consist n dezvoltarea exagerat a

    muchilor, nici ntr-o serie de eforturi extenuante, pentru areduce greutatea care, datorit unei incorecte maniere de trai, s-a acumulat nepermis de mult n anumite p r i ale corpului. ntregul sistem fizic, att cel extern ct i cel intern,trebuie men inut constant la un tonus bun. Acesta este i scopul exerci iilor Yoga i al asanelor propuse, care se mainumesc i posturi; aceste asanas consist ntr-o ntindere sistematic a diferitelor grupe de muchi i nu ntr-o contractare a lor, ca n culturism. Efectele produse depracticarea asanelor sunt tonificarea muscular , eliminarea tensiunilor i reglarea circula iei sanguine, diet i asimilare excelente. Corpul i conserv , prin practicarea asanelor,flexibilitatea sa i, n acelai timp, se prilejuiete un terenpozitiv pentru concentrare i senin tate.

    Respira ia yoghin se numete pranayama, ceea censeamn , tradus din sanscrit , control al energiei vitale. Fiecare din noi ar putea tr i o bun perioad de timp f r mncare, f r ap , f r lumina soarelui i f r somn, dar corpul nu poate supravie ui f r oxigen mai mult de cteva

    minute. Prana, for a vital sau energia corpului, este cea care marcheaz diferen a ntre via i moarte, iar izvorul ei principal este respira ia. Cantitatea i calitatea aerului, ca i ritmul respira iei, exercit un efect direct asupra creierului i a func iunilor sale. Prana reprezint nc un cmp deschis cercet rilor tiin ifice occidentale, care abia i-au nceput investiga iile. Exist anumite pranayamas sau exerci ii de respira ie, care sporesc cantitatea de energie a corpului, cur pl mnii, scad nevoia de somn, calmeaz nervii,

    linitesc mintea, nc lzesc sau r coresc sistemul fizic i, mai ales, contribuie la trezirea lui Kundalini, energia spiritualcon inut n corp. O relaxare adecvat este, de asemenea,necesar pentru a men ine s n tatea fizic , mental i spiritual . Asanele i pranayama, men ionate mai sus, includ tehnici speciale de relaxare. Aceste tehnici ajut la conservarea i la utilizarea eficace a energiilor con inute n corp.

    19

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    20/122

    Multe persoane gndesc c relaxarea ar consta n c utarea, departe de cas , a vreunui loc exotic, acolo unde mintea va putea fi bombardat n voie de tot felul de stimulente, sedative i de toat gama de veninuri delicioase. Nu e deloc de mirare c putem auzi comentarii de tipul:

    Doresc s mi termin vacan a i s m ntorc acas , s m odihnesc!. Autentica relaxare consist n eliminarea stimulilor vizuali, gastronomici, etc. i a sincroniza mintea cucontiin a intern .

    Ca o main puternic i bine construit , corpul fizic i mentalul omului pot rezista anumitor abuzuri, nainte de amanifesta simptome clare de protest. Din nefericire,Occidentul s-a transformat. A devenit aici o practic comun i considerat ca fireasc , ignorarea normelor de baz ale s n t ii. O pilul acum, un medicament mai ncolo, care nu fac altceva dect s uureze durerea sau simptomele bolilor, nu s le i vindece definitiv, au devenit sursele sigure de bun stare. Adev rul st cu totul altfel. Durerea resim it de corp este un semnal avertizor, ca becule ul rou n tabloul de bord al unui automobil. A lua cutare sau cutare amestecchimic, ca s aline simptomele, e ca i cum ai utiliza un ciocan ca s spargi becule ul rou, care i deranjeaz privirea. Probleme nu se rezolv , ns , aa. Dimpotriv , cu ct par mai utile, cu att agraveaz situa ia. Multe din produsele

    chimice care sunt ngurgitate de popula ie, nu aduc nici un beneficiu real corpului i, mai mult, se acumuleaz n sistemul fizic. Aceste medicamente se combin cu aditivii pe care i con in alimentele. Rezultatul este o nveninare a sistemului, iar efectele pot dura ani de zile.

    Omul de abia ncepe s devin contient de cantitatea de boli pe care o societate avansat tehnologic le poate aduce cu sine. Acest fapt nu implic neap rat c medicina modern nu ar trebui s fie necesar , dar, adeseori, lumea consider

    c doctorii cunosc n chip absolut toate problemele de s n tate uman . Multe consulta ii pe la medici i psihiatrii ar putea fi eliminate, dac s-ar respecta normele unei vie i s n toase.

    Majoritatea bolilor ar putea fi evitate dac s-ar ine cont de importan a, pentru minte i corp, a urm toarelor principii fundamentale: 1) exerci iu adecvat, 2) respira ie adecvat , 3) relaxare adecvat , aceste trei stadii fiind incluse n Hatha

    20

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    21/122

    Yoga. Acum s examin m ceilal i pai r mai: 4) diet adecvat i 5) gndire pozitiv i medita ie.

    O diet panic

    Eficacitatea func ion rii creierului este direct legat de ceea ce intr n corp prin alimenta ie. Studii recente au demonstrat c anumi i coloran i din produsele alimentare (n special, cei de culoare roie) provoac hiperaciditate la copii i zah rul alb, rafinat, poate cauza insensibilitate emo ional . Acestea sunt numai dou exemple de substan e care adesea, se consum neglijent, ignorndu-se efectele pe care le pot produce asupra corpului i a min ii.

    O persoan , care i-a stabilit un program regulat de medita ie, trebuie s fie n mod special contient de influen a acestor substan e, pentru c , numai consumul pe o singur zi, poate afecta calitatea procesului meditativ. O diet lejer este optim pentru cei ce doresc s mediteze Yoga. Acest lucru nu nseamn neap rat c mncarea nu trebuie s fie gustoas , apetisant , ci c aceasta trebuie s fie preparat eliminnd acele elemente care tulbur mintea uman i fac foarte dificil procesul interior de control al gndurilor.

    Exist alte elemente i substan e care amor esc gndirea i o cufund ntr-o stare de somnolen , mpiedicnd

    concentrarea min ii. Exemplu de substan e nocive: produse semig tite, grele i uleioase i, evident, alcoolul. Marijuana sau ig rile simple chiar, dei nu sunt alimente, intr n aceast categorie a substan elor nocive.

    De bun seam , o parte nsemnat din articolele men ionate mai sus se afl pe lista de preferin e i gusturi rafinate a majorit ii popula iei. Nu putem spera ca toat lumea s fie n stare s duc la bun sfrit procesul necesar de schimbare radical i imediat a dietei, dar acei care sunt

    sinceri doritori s o fac pentru medita ie, trebuie s nceap prin eliminarea c rnii i a ig rilor (Hatha Yoga i poate ajuta n acest sens). Dac obiectivele vor fi trasate cu claritate, multe obinuin e nocive vor dispare cu vremea, de la sine, datorit pur i simplu, schimb rii de atitudine a contiin ei, ca urmare a medita iei.

    Ar trebui s ne preocup m de medita ie Yoga nc de la grija pentru ceea ce cump r m i g tim, n vederea

    21

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    22/122

    consumului alimentar. Cu asta trebuie nceput, nu cu filozofiisavante. Exist multe alimente naturale uor de preparat i altele, cum sunt fructele proaspete sau uscate, care seg sesc mult mai uor dect caramelele sau martihi. Cump ra i fructe i vegetale. Citi i totdeauna lista cu ingredientele

    nscrise pe pachete i evita i, pe ct v e cu putin , acele produse care con in aditivi, precum i semipreparatele grase. Vizita i mai des, dac cunoate i aa ceva, magazinele cu produse dietetice. Face i rost de ceva c r i, n care se trateaz despre nutri ie i dieta vegetarian .

    Dac v men ine i cteva luni n acest ritm, se va produce o schimbare uimitor de pozitiv cu organismul dumneavoastr .

    Acum cteva zeci de ani, vegetarianismul era, ntr-unanume sens, o practic marginal i ciudat . Era privit cu o anume curiozitate, iar vegetarienii i intrigau pe gurmanzi.Ast zi, situa ia s-a schimbat. Chiar i n cele mai mici or ele,

    n provincii, g seti magazine cu produse dietetice i restaurante vegetariene. Exist o convingere comun , n continu cretere, c s n tatea noastr este afectat de ceea ce mnc m zilnic. Aproape toate bolile pot fi vindecate prin schimbarea dietei sau chiar printr-o scurt perioad de post, f r nici un fel de medita ie. i acest fapt se refer nu numai la dezordinile de ordin fizic, ci i la cele mentale.

    Este de o importan covritoare ca femeile gravide s ia cunotin de faptul c , adesea, se ivesc probleme pe timpul sarcinii, pentru c nu au luat seama la efectele dietei asupra f tului n plin dezvoltare, aflat n uterul lor. Contrar a ceea ce se gndete n mod comun, nu vegetarienii sunt cei care nu

    ngurgiteaz suficiente proteine, ci cei care sunt carnivori ingereaz proteine n exces. Proteina animal con ine o concentra ie m rit de acid uric, care este un compus al nitrogenului, ceva asem n tor cu amoniacul. Nu este solubil

    n ap i ficatul nu se poate dispersa de el. n acest fel, dei se elimin o mic por ie, majoritatea p r ii de acid uric se depoziteaz n articula ii. Rezultatul acestei acumul ri este cunoscut ca artrit .

    n Occident, se consum cea mai mare cantitate de carne de pe glob. Vinovat de aceste boli este colesterolul, care totatt de pu in poate fi eliminat de c tre corpul uman i care formeaz adev rate depozite de gr simi n artere, ngrond

    22

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    23/122

    pere ii acestora, pn ntr-att nct circula ia sngelui poate fi chiar blocat . Unii gndesc c problema colesterolului se solu ioneaz , dac nlocuim untul cu margarina. Principalul produc tor de colesterol, totui, nu l constituie untul consumat ocazional, care nso ete fiecare mic dejun, ci

    sutele de kilograme de carne consumate anual de om. Bolilede inim , arteroscleroza i artritele sunt boli comune, dar cea mai mare team o inspir occidentalilor cancerul. S-au descoperit multe substan e care provoac cancerul la animale. Dei rezultatele cu privire la oameni par s indice c o cantitate consumat de individul mediu este insuficient pentru a cauza cancerul, totui, ceea ce s-a ar tat, este c acumularea de substan e de acest gen pe parcursul anilor POATE, NTR-ADEV R, s l provoace. Care sunt substan ele nocive? Animale-lor, n cresc torii, li se administreaz , sub form de injec ii, numeroase produse chimice; acest lucru, cu scopul de a le face s creasc mai repede n greutate i, astfel, pentru a ob ine venituri mai mari. Cnd animalul ajunge la m cel rie, carnea lui con ine deja, printre alte produse chimice, nitra i, coloran i, hormoni artificiali i, inclusiv, arsenic. Aceste substan e, mpreun cu al i aditivi consuma i de membrii unei societ i industrializate, se adun n corp i se acumuleaz n esuturi. Cancerul ncepe cnd celulele reac ioneaz n fa a cantit ii excesive de toxine,

    reproducndu-se ntr-un ritm necontrolat.Dar dincolo de ororile provocate de industria prepar rii c rnii, exist alte motive de interes fizic i spiritual, care ne

    ndeamn s nu consum m carnea. Unul din aceste motive este de ordin strict economic: este de patru ori mai marecantitatea de cereale pe care o folosim la creterea unoranimale, dect cea pe care ar consuma-o zilnic omul. Aceastproblem ne conduce la o problem de etic social i se refer la reparti ia judicioas a rezervelor noastre de

    alimenta ie i pentru cei mai s raci dintre noi. Plantele i constituie izvorul originar, dar dieta lor este i mai economicn privin a costului i a unei utiliz ri mai bune a resurselor existente n lume.

    De asemenea, este demn de inut minte c sistemul digestiv al omului nu este cel al unui carnivor. Din ii lui sunt adecva i ruperii i f rmi rii de vegetale i nu pentru h rt nirea buc ilor de carne; tocmai de aceea, omul prepar ,

    23

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    24/122

    g tete sau fierbe carnea. Din punct de vedere al propor iilor, ficatul uman este mai mic dect cel al animalelor carnivore inu e capabil s filtreze veninurile con inute n carnea animal . La fel, intestinul, care este scurt la animalele carnivore, cuscopul de a expulza imediat substan ele toxice ale corpului,

    este mai lung la om, ca la toate anumalele vegetariene.Pentru yoghini, totui, principalul motiv ca s nu m nnce carne l constituie perceptul religios pe baza ahimsa sauimperativul non-violen ei S nu ucizi fiin vie. Animalele au sentimente i contiin , la fel ca i fiin ele umane. n India mea natal , vacile sunt tratate cu mare respect, pentru pre ioasele servicii aduse oamenilor. Muncesc cmpul, dau lapte i toate produsele derivate din acesta, inclusivexcrementele lor, care sunt folosite ca combustibil sau laconstruc ia de case. Pe un gospodar hindus nu o s -l vezi niciodat mncndu-i propria lui vac .

    S nu ne ndoim de adev rul: suntem ceea ce mnc m. O parte subtil din ceea ce consum m se transform n contiin . Animalele tr iesc, m nnc , dorm i procreaz . Altitudinea contiin ei lor nu este superioar acestor func iuni simple. Vibra iile unei plante sunt mult mai subtile i acei ce schimb o diet carnivor cu una vegetarian experimenteaz corespondentul rafinat al contiin ei, care uureaz medita ia. Cu ct mai pur o s fie dieta, cu att mai

    uor se va putea controla mintea.n sfrit, odat cu trecerea timpului i cu o practic ndelungat , succesul n medita ie este ca i asigurat.

    Karma Yoga

    Medita ia este o continu dezhipnotizare de propria identificare cu corpul, mintea, numele i forma. ncepe cuvia a de zi cu zi. Dac cineva nu este capabil s se

    deconecteze de la activit ile cotidiene, aceste activit i, ele nsele, vor continua s agite mintea, chiar dac corpul ar r mne imobil sau aezat n vreo pozi ie comod . Ochii pot sta

    nchii, minile mpreunate i picioarele ncruciate, darmintea nu se va fixa i va continua s reprezinte rolul s u i s se identifice cu jocul mental. Activitate sau inactivitate fizic , sunt una i acelai lucru, pentru c mintea i

    ndeplinete rolul n toate circumstan ele. Pentru a putea s

    24

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    25/122

    se aeze s mediteze, mintea trebuie s se deconecteze i s se sustrag de la preocup rile cotidiene. Primul pas este Karma Yoga, sau serviciul dezinteresat. Fundamentul pe carese ntemeiaz medita ia este chiar Karma Yoga. F r ea nu este posibil medita ia. Prin intermediul slujirii c tre ceilal i,

    f r ateptarea unor ctiguri personale, se pune n practic , de asemenea, o gndire pozitiv .Un adev rat Karma yoghin mediteaz n mod constant.

    Cnd i ajut pe ceilal i, atitudinea sa este: Doamne, stau i muncesc, adorndu-Te i servindu-Te pe Tine, prin intermediulacestei persoane particulare. i mul umesc c mi-ai scos n cale o astfel de ocazie!.

    Tot Karma yoghinul este acela care se re ine de a trece n cont propriu efectul unei ec iuni, fie bun sau rea. n timp ce muncete n buc t rie, se roag n templu, taie iarba, Karma yoghinul nu se identific cu ac iunea lui i consider c munca sa este numai o form de a ajunge la Cel Suprem. Cu ajutorul serviciului dezinteresat, se ajunge la detaare.

    Medita ia nu e posibil , pn nu s-a dobndit starea de renun are la orice ataament emo ional, pentru orice rezultat al muncii efectuate. Pe m sur ce crete gradul de detaare, ne devine din ce n ce mai uor desocierea de propriileactivit i i, cnd ochii au fost nchii pentru cufundarea n medita ie, mintea r mne imperturbabil , pentru c , n

    muncile zilnice a fost antrenat s se ndrepte c tre interior, n orice moment. Celelalte persoane nu vor observa nimicneobinuit la un Karma yoghin. Vor gndi c este un muncitor i nimic mai mult, pentru c nu cunosc secretul p cii sale interne. Numai el, Karma yoghinul, o poate atinge i sim i.

    Autenticul meditator este circumspect. Pe dinafar pare o persoan comun, dar nl untrul s u este ca un ocean f r fund. A gustat pacea infinit i nimeni nu poate s i-o deranjeze. Karma Yoga poate duce la sim irea acestei p ci

    care, o dat experimentat , nu poate fi descris n cuvinte. A te detaa de propriile ac iuni nu nseamn a nl tura propriile responsabilita i. O via indolent nu este una de tip Yoga, pentru c nu duce la stagnare mental . Cnd un yoghin ncepe o treab , o termin ntotdeauna. Secretul succesului s u este c mintea sa nu are fluctua ii. Dac i se asum o responsabilitate, r mne cu hot rre concentrat asupra ei, pn la terminarea ei cu bine. Mintea yoghinului este

    25

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    26/122

    puternic , pentru c poate fi focalizat n orice moment. Persoanele comune pot s fac doar foarte pu in i cu mari intermiten e. Ele sunt cele care ncep mii de proiecte n acelai timp i pe nici unul nu l duc la cap t. Le lipsete o stare mental meditativ . O persoan care mediteaz i

    poate dezvolta capacitatea de a efectua mai mult munc , n mai pu in timp. Are o pace interioar , care i permite acest lucru. Toate ac iunile sale au loc la un mare nivel de puritate i oamenii care vin n contact cu el se simt mai eleva i. n prezen a dinamic a unui Karma yoghin, g sesc for i stimuli chiar i fiin ele cele mai trndave, acestea sim indu-se pur i simplu mpinse, ca de o for , s realizeze ac iuni, pe care nici nu se gndeau s le nf ptuiasc . n prezen a unui adev rat yoghin, apatia dispare. Prin intermediul Karmei yoga, cale a servirii dezinteresate, se poate nv a cum s exiti f r ataament. Este primul pas, esen ial, c tre medita ie. Nimeni nu trebuie s se lase atras de mirajul celor care promit o medita ie instantanee i eficace. Medita ia este o cale lung i disciplinat . Totui, obiectivul unei atari disciplin ri poate fi atins de toat lumea care va face eforturi hot rte.

    26

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    27/122

    CAPITOLUL III

    CONCENTRAREA: TEORIE

    n efortul s u de a atinge obiectivele pe care i le-a propus, nu este nevoie ca omul s recurg la invocarea unor for e externe, pentru c , n interiorul s u, zac imense fntni de putere, care nu au fost utilizate dect par ial sau niciodat . Omul, n ciuda poten elor sale nn scute,i blocheaz singur calea spre cuceriri esen iale, pentru c i mpr tie harurile n mii de p r i distincte.

    Dac le-ar da un ritm unitar i le-ar aplica n mod inteligent, s-ar asigura de rezultate concrete. Ca s utilizeze ra ional i efectiv aceste for e existente, nu e necesar s atepte inventarea unor metode noi. Natura este generoas n d ruirea de exemple instructive.

    SWAMI SIVANANDA:Concentrare i Medita ie

    Lumea este materializarea formelor gndite de oInteligen Divin . Totul este o vibra ie. La fel cum exist

    unde de c ldur , de lumin , electricitate i energie, tot aa exist , de asemenea, unde de gndire. Gndirea are o enorm putere i, ntr-o anumit m sur , toat lumea a experimentat acest lucru. Dar ea ar putea devenii de mii de ori maiefectiv , dac s-ar n elege mecanica vibra iilor gndirii, tehnicile de control a acestor vibra ii i metodele de transmitere la distan , c tre alte persoane.

    27

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    28/122

    Odat ce am n eles for ele mentalului, se pot trezi n noi puteri psihice, pn atunci ascunse. Se pot vedea obiecte de la distan , se pot asculta sunete din dep rtare, se pot trimite chiar mesaje, n orice loc al universului, se pot vindeca boli dela kilometri distan , se poate circula c tre locurile cele

    ndep rtate, n mai pu in de o clip . Nu exist limite, pentru puterea min ii cosmice.

    Puterea de concentrare

    For ele naturii, atunci cnd curg liber pe o arie extins , se mic cu o oarecare lentoare i cu mai pu in putere, dect n cazul n care s-ar ncorpora ntr-o mas oarecare i s-ar canaliza de-a lungul unei intr ri strmte c tre aceast mas . Cursul blnd al unui ru, cnd este barat de greutatea unorpietre sau stnci, sau a unui baraj artificial, se precipit s r zbat dincolo de ele, cu o for impresionant . Razele calde ale soarelui, dac se m resc cu ajutorul unei lentile, devin capabile s incendieze obiectele. Sunt doar dou exemple de putere generat prin concentrarea for elor. Aceast lege natural poate fi, de asemenea, aplicat i omului, n toate domeniile activit ii lui.

    Concentrarea mental const n fixarea min ii ntr-o perioad de timp prelungit , ntr-un punct extern sau intern.

    Nu poate fi vorba de concentrare, f r un ceva asupra c ruia s se focalizeze razele mentale. Acest ceva trebuie s fie un singur obiect sau o idee. Multe persoane, deseori, se simtmndre c sunt capabile s se gndeasc la dou lucruri deodat . Mintea nu func ioneaz aa; undele ei fluctuante sar, pur i simplu, de la o idee la alta, cu viteza luminii.Mintea poate face numai un lucru deodat . Cine i imagineaz c treb luielile zilnice, ca sp latul vaselor spre exemplu, se face mult mai repede gndind la o plaj nsorit i

    plin de palmieri, se neal pe sine. Undele ei mentale oscileaz ntre imagini visate n stare se trezie i treaba pe care o fac minile. Aten ia acordat muncii se diminueaz vertiginos, datorit constantelor

    ntreruperi, n timp ce minile lucr toare se mic cu o mare ncetineal . Ct de bine ar fi ca, meditnd cu mintea concentrat , s ducem la bun sfrit munca, n timp record, f r prea multe eforturi.

    28

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    29/122

    Cnd o persoan se afl absorbit n lectur sau la un program de televiziune, acesta nu aude zgomotele din jur,nici nu i d seama cnd cineva o strig , nici nu distinge semenii care circul prin preajm , nici nu simte parfumul trandafirilor afla i n camer . Aceast stare se cheam

    concentrare sau o hot rt fixare a min ii, asupra unui singur lucru. Toat lumea posed , ntr-o anumit m sur , facultatea de a se concentra. O practicare contient a acestui dat,

    nt rete curen ii de gndire, clarific ideile i d la iveal o parte din imensa putere latent a min ii. Ceea ce nainte p rea ce os i confuz, devine deodat clar i definitiv. Ceea ce era dificil i complex, se vede de ast dat simplu. Concentrarea ne face capabili s muncim cu o mai mare eficacitate, s dezvolt m un volum mai mare de munc , n timp mai pu in i s ne m rim propriile for e. Concentrarea are puterea, de asemenea, de a preveni sau de a micoraproblemele de senilitate.

    ncepnd de la treizeci de ani, celulele creierului umanmor f r s mai poat fi nlocuite, n propor ie de 10000 pe zi. Deci, a revigora i a utiliza la propria capacitate, pe timpuldegrad rii, mintea, este de o importan vital . Cine practic concentrarea va r mne cu o viziune mental clar .

    Chirurgul i opereaz pacientul cu aten ia concentrat la maxim. O profund absorbire n munc l caracterizeaz i pe

    cercet tor, inginer, arhitect sau pictor preocupat s picteze cele mai mici detalii pe pnz . n toate aceste cazuri, precizia este capital . Aceeai concentrare este necesar i n via a spiritual , unde aspirantul are de-a face cu for e interne. Pentru progrese, trebuie s dezvolt m concentrarea, pn la un grad nalt. Practica ei reclam r bdare, voin , regularitate i o neobosit constan . Nu exist scurt turi sau arderi de etape n via a spiritual .

    n Yoga, ca i n alte discipline spirituale, concentrarea

    este primul pas c tre medita ie care, la rndul ei, conduce la experien a Divinului. Ceea ce majoritatea oamenilor numesc medita ie, nu este dect concentrare. Puterea min ii este dirijat i focalizat asupra unei idei abstracte sau asupra unui simbol inspirator. Cnd toate vibra iile gndurilor str ine s-au domolit, acela care practic concentrarea se duce direct la izvoare, ca o s geat . Sunt multe c i care duc spre centrul oraului. Pentru a ajunge n el, este suficient s i alegi una.

    29

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    30/122

    Nu va ajunge, n schimb, cel care le schimb , mergnd cnd pe una, cnd pe cealalt .

    ntreaga crea ie este Dumnezeu, conform cu filozofia Advaita, sau Vedanta monoist. O intens concentrare, n orice simbol, poate, pn la urm , s duc la Realizarea lui

    Dumnezeu n noi. Totui, simbolurile abstracte, pentru c nu sunt emo ionale, ct i simbolurile care nal mintea sunt mai eficiente dect cele care sunt colorate ntr-o nuanemo ional i care, cteodat , trag mintea n jos.

    Dei mintea este controlat pe timpul concentr rii, momentul n care se produce medita ia nu se poate controla.

    Cel ce se concentreaz , intr n starea de medita ie ca i cum ar intra n somn. Medita ia este un flux constant de gndire Divin , dinspre Cel Suprem. Este o identificare aindividului cu Dumnezeu i experimentarea ei esteasem n toare cu curgerea uleiului dintr-un recipient n altul.

    Pl cerea i mintea

    n mod normal, trebuie s treac ani, nainte s se produc acest schimb de contiin , n timpul practicii. Fiin ele mai lumeti sunt atrase de sim uri. Cnd mintea este distras de pasiuni i dorin e, i vine foarte greu s se concentreze asupra vreunui lucru. Sim urile i dorin ele sunt

    for e care atrag c tre exterior, stimulnd tendin a natural a min ii de a iei n afar , spre lumea din jur. C ci, atunci cnd acest fapt se petrece, mintea se vede nv luit n plasa interminabil de ntmpl ri de tot felul. Razele mentale se

    mpr tie i energia se disipeaz . Pentru a se concentra, aceste raze mentale trebuie reunite i nm nuncheate spre Fiin a l untric . Cnd sunt concentrate, ncepe Iluminarea. Aplecarea adecvat a sim urilor poate contribui la interiorizarea min ii. Printre metodele distincte, utiliza-te

    pentru a restrnge tendin a nn scut a min ii de a oscila, cele mai eficiente sunt acele metode care folosesc privirea isunetul. Aceste dou sim uri sunt cele mai puternice i sunt capabile s capteze aten ia i s liniteasc undele gndirii.

    Un hipnotizator supune mintea unui hipnotizat, captndu-iprivirea i sugestionndu-l prin formule repetate, ritmice imonotone. De asemenea, semnificativ r mne faptul c profesorul repet ndemnul: Privi i aici!, atunci cnd dorete

    30

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    31/122

    s capteze aten ia elevilor s i asupra a ceea ce vrea s explice. Fixndu-le privirile acestora, le fixeaz de fapt, aten ia min ii lor. n mod similar, la cursurile de disciplin spiritual , metodele de dezvoltate a aten iei i a concentr rii se bazeaz pe sunet i privire. Se poate privi fix un simbol abstract,

    imaginea zeit ii preferate (tema aceasta o trat m n capitolul Medita ie i Japa), cerul, un trandafir sau orice alt obiect concret. Ca alternativ a concentr rii vizuale, se poate repeta, cu un ritm i cu o intona ie regulat , o mantra,Numele Domnului, silaba sacr OM, sau anumite cntece. n acest mod, mintea se focalizeaz treptat spre interior. Pe m sur ce interiorizarea se face, din ce n ce mai profund , contiin a a ceea ce se afl n jur se pierde lent. Urm torul pas este medita ia, n care se va pierde, de asemenea, contiin a propriului corp. Cnd aceast stare devine mai perfec ionat , se deschide c tre SAMADHI, stadiul ultim alAutocunotiin ei sau al Realiz rii. Pl cerile lumeti intensific dorin a pentru o desf tare i mai mare. Mintea nu poate fi satisf cut niciodat , chiar dac trece prin toate placerile. Cu ct mai multe are, cu att mai multe cere. Mult lume, f r s o tie, tr iete mb tat de instabilitatea propriilor min i. Pentru a eradica r ul, trebuie s fac s dispar , n primul rnd, dorin a pentru stimuli senzoriali. Odat ce mintea a fost linitit i concentrat , ea nceteaz s mai caute noi pl ceri.

    Cnd sim urile sunt controlate i st vilite tendin ele lor de a se exterioriza, deja mintea nu va mai constitui o amenin are pentru succesul medita iei. Pe timpul medita iilor, mintea trebuie s se ntoarc spre interior, pentru a explora propriile ei mistere. Sim urile se pot controla cu ajutorul unei reeduc ri progresive a dorin elor i activit ilor. Este esen ial s p str m, cu respect, o disciplin a dietei. De cele mai multe ori, meditatorul trebu-ie s ocoleasc companiile nedorite, stimulentele i sedativele, att de uzuale n traiul occidental.

    Televizorul, cinematograful i ziarele, factori de agitare amin ii, trebuie reduse i nlocuite cu perioade de linite i singur tate. Supraveghind i tempernd dorin ele i emo iile, se elimin tr s turile negative ca egoismul, mania, avari ia, ura i tendin a spre desfru.

    Pentru yoghinii antrena i, distinc ia ntre faza de abstragere a sim urilor de la obiectele externe (pratyahara),concentrarea (dharana), medita ia (dhyana) i nceputul st rii

    31

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    32/122

    de supercontiin (SAMADHI) este foarte imprecis . Cnd se aaz s mediteze, toate aceste procese se produc simultan i ajung rapid la starea meditativ . Neofi ii practic prima oar abstragerea sim urilor. Apoi, ncepe concentrarea. Adev rata medita- ie de-abia dup aceea ncepe, lent. nainte

    s se manifeste starea de su-percontiin , mintea, n general, se impacienteaz i obosete, pentru c nu a fost antrenat s suporte un efort al aten iei prelungite. Succesul

    n cucerirea acestui pisc, care e SAMADHI, depinde de opractic constant i intens , de cunoaterea func ion rii mecanismelor min ii, de contiin a pericolelor posibile i de dispozi ia c tre sacrificiu, pentru a dep i obstacolele.

    Cel mai bun prieten, cel mai mare duman

    Mintea i este siei cel mai r u duman i, totodat , cel mai bun prieten. Conform cu gndirea yoghin , mintea se manifest de-a lungul a cinci sc ri:

    1. Kshipta = cnd e mp r it n diverse tendin e opuse, distrat i dispersat c tre diferite obiecte externe.

    2. Mudha = starea min ii, n care apar amor eala i uitarea.

    3. Vikshipta = stadiul n care mintea face eforturi s se smulg din starea precedent i s reuneasc razele

    dispersate ale min ii. Uneori ajunge la concentrare, alteori e distant . Se ivete, n mod normal, la nceputul unei practici serioase.

    4. Ekagrata = mintea a fost focalizat . Se afl ntr-o stare de fixitate i de concentrare stabil . Nu exist nl untrul ei dect o singur idee.

    5. Niruddha = starea n care mintea se afl sub control total.

    Cel mai mare impediment (piatra de poticnire, cumspun evangheliile cretine) n calea concentr rii este nelinitea i permanenta micare a min ii. Cnd un cep tor se aeaz s mediteze, gndurile sale, deloc obinuite cu acest nou joc i ieite din stereotipiile func ion rii lor comune, sar de colo-colo cu impetuozitate, f r nici un control. Pentru a face s dispar acest oscila ie, ct i alte obstacole n procesul concentr rii, fiecare practicant trebuie s i fixeze

    32

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    33/122

    mintea ntr-un singur obiect. Cnd ncearc s fug , ceea ce se ntmpl aproape regulat, trebuie fixat din nou, i mai hot rt. Ar dori s creeze sute de forme de gnduri diverse, dar trebuie imediat disciplinat , c ci altfel, nu va nregistra nici un progres n concentrare.

    Introspec ia i inerea cu grij sub supraveghere a min ii sunt dou imperative urgente. Trebuie linitite gndurile zglobii i calmate emo iile, pentru c scopul declarat al celui ce practic concentrarea este acela de a domoli undele mentale, pn a le face s dispar . Nimeni nu ar trebui s permit propriei min i s -i mpr tie energia, f r nici un folos, n gnduri vane, preocup ri dearte, imagina ii i spaime. Prin intermediul unei practici constante, se va reuimen inerea, timp de o jum tate de or , continuu, a unei singure forme de gnd i, mai apoi, va fi posibil creterea timpului de concentrare, la mai multe ore. Cnd undelementale vor fi adunate i focalizate, pe durata concentr rii, se va experimenta o stare de bucurie interioar .

    Mintea se simte atras de idei agreabile: ca atare, fiecare trebuie s se concentreze n obiecte concrete, exterioare. Flac ra unei lumn ri, luna pe cer, imaginea, fotografiat sau pictat , a unui simbol spiritual, pot constitui obiecte de concentrare cu ochii deschii.

    Mai trziu, se va putea ajunge la concentrarea, cu succes,

    asupra unor obiecte subtile sau asupra unor idei abstracte. Cuochii nchii, aspirantul se concentraz n spa iul situat ntre ambele sprncene, sau n regiunea inimii, ori n orice altchakras (centru de energie spiritual ). Prin intermediul manipul rii min ii, fiecare meditator va fi capabil s o supun controlului voin ei lui i s o oblige s -i concentreze puterile.

    Totui, nu trebuie luptat n mod deschis cu mintea. Luptafor at cu ea nu face altceva dect s pun n micare un num r mai mare de unde mentale. Mul i ncep tori n practica

    medita iei comit o grav eroare, prin manifestarea unei ner bd ri crescute, pentru a reui. E posibil s apar dureri de cap i, deseori, simt nevoia de a urina, datorit irita iei sim it pe spina dorsal . Aa cum, un buc tar inteligent observ care sunt alimentele cele mai delicate i ncearc s le serveasc , tot le fel, aspirantul e nevoit s observe care sunt cele mai favorabile condi ii, care favorizeaz progresul c tre scopul propus, pentru a le intensifica pe parcursul

    33

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    34/122

    drumului s u spiritual. Unii practican i nceteaz practica concentr rii, pentru c o g sesc ca fiind dificil . Comit o grav eroare! n efortul ini ial, pentru a se ridica deasupra contiin ei propriului corp, practica poate, ce-i drept, cauza deranjamente minime, producnd st ri de nelinite fizic ,

    alimentat de o supraabunden de emo ii i gnduri. Totui, pe m sura trecerii timpului, chiar dup mul i ani uneori, mintea se nfrneaz i devine pur i puternic , stare care va deriva n bucurie imens .

    Suma tuturor pl cerilor lumii nu nseamn nimic n compara ie cu bucuria ob inut de pe urma medita iei. E obligatoriu, ns , s nu l s m practica, sub nici o form .

    Trebuie p strat o atitudine r bd toare, vesel i tenace. Reuita se va ntmpla, pn la urm . Cu ajutorul unei introspec ii serioase, se pot detecta diversele mpotriviri n calea concentr rii, care trebuie eliminate cu r bdare i efort. O contiin discriminativ , o cercetare atent i medita ia vor nl tura orice obstacol.

    Cu ct mai concentrat va fi mintea, cu att mai mult putere se va acumula ntr-un punct. Scopul vie ii este acela de a fixa mintea n Absolutul Divin. Cnd acest lucru reuete,fiecare practicant devine senin, hot rt i puternic. n timpul concentr rii, sim urile nceteaz s mai func ioneze i se pierde contiin a propriei corporalit i i a universului extern,

    care ne nconjoar . Pe m sur ce devine mai profund , se va experimenta o mare bucurie i un extaz de tip spiritual.Concentrarea deschide n noi canale interne ale dragostei i,pentru c ne conduce la medita ie, este unica poart spre Eternitate.

    34

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    35/122

    CAPITOLUL IV

    CONCENTRAREA: PRACTICA

    E foarte dificil pentru un om s exercite controlul asupra propriei min i. Pentru a o supune, trebuie s cunoasc foarte bine care este natura ei, cum func ioneaz i cum l neal , i astfel s aplice metode adecvate. n timp ce mintea se mic nelinitit printre obiecte, discontinu , excitat , agitat i f r control, nu va fi posibil s realiz m i s gust m adev rata bucurie a Fiin ei. A- i controla mintea tulburat i a-i aduce toate gndurile i dorin ele la o stare de cumin ire i sublimare, aceasta este marea problem a omului. Cine i-a subjugat propria minte se poate

    35

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    36/122

    considera pe drept cuvnt, n libertate i puterea lui subiectiv , ca mp rat al mp ra ilor.

    SWAMI SIVANANDA:Concentrare i Medita ie

    Oamenii de tiin au estimat c omul nu are controlul

    contient i efectiv asupra lui nsui, dect aproximativ zece lasut din capacitatea lui cerebral , n timp ce restul r mne ascuns, ca parte nev zut a unui iceberg. Dac perfor m mai

    jos de suprafa a min ii contiente, descoperim c exist vaste izvoare de cunoatere. Practica concentr rii ne duce c tre aceste izvoare lente i le elibereaz con inutul lor miraculos, pentru a putea fi folosit de c tre om. nainte de a ncepe, n mod serios, practica concentr rii, trebuie s stabilim, totui, o baz adecvat , dat fiind c puterile min ii sunt nel toare i

    greu de prins. Aceast baz adecvat , o constituie cteva elemente esen iale: o coloan vertebral dreapt , un corp s n tos, o postur stabil , reglarea respira iei i abstragerea sim urilor de la obiectele externe. Suprastructura concentr rii i a medita iei va fi reuit numai i numai dac baza ei va fi ferm .

    Cei opt pai

    Modelul de alc tuire a acestei baze, l constituie ashtanga,sau cele opt trepte descrise de anticul n elept Patanjali n sistemul Raja Yoga. Aceti opt pai progresivi sunt:

    1.yama = abstinen ele sau de la ce s ne re inem. 2. nyama = obliga iile sau ce trebuie s facem. 3. asanas = posturile n care trebuie s educ m corpul

    fizic.4.pranayama = controlul respira iei.5. pratyahara = abstragerea sim urilor de la obiectele

    externe.

    6. dharana = concentrarea.7. dhyana = medita ia.8. SAMADHI = stadiul de supercontiin .Primii cinci pai din aceast enumerare constituie pietrele

    de temelie i baza ferm pentru concentrare.Yama reprezint o serie de percepte, asem n toare celor

    Zece Porunci din tradi ia cretin ; sunt urm toarele: a nu ofensa nici o creatur vie, a p stra mereu adev rul n gnduri,

    36

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    37/122

    cuvinte i fapte, a nu fura, ceea ce implic imediat a nu pofti, a sublima energia sexual .

    Niyama presupune cultivarea virtu iilor de tipul: cur enia corpului i a spa iului locuit, bucuria, austeritatea, controlul sim urilor, studiul scripturilor sau al c r ilor sfinte, a te preda

    Voin ei Divine. Yama i Niyama propun, mpreun , un cod etic i un caracter moral elevat, purificnd corpul i mintea,preparnd practicantul pentru intrarea n starea meditativ . Un corp s n tos i puternic este, de asemenea, esen ial. O minte stabil propune o postur hot rt . E imposibil s ne concentr m, cnd sim im junghiul n genunchi sau n umeri, datorit ncord rii ntr-o postur fizic prelungit . Pentru a putea focaliza mintea, prin nm nuncherea razelor ei mentale, este nevoie ca practicantul s i uite de propiul corp, aproape complet. Nervii trebuie s fie suficient de tari, ca s suporte diversele fenomene mentale i dezorient rile ce pot apare n timpul practic rii medita iei. n procesul rentoarcerii min ii spre interior, se trezesc impresiunile negative vechi care, nanumite ocazii, pot s apar simbolic, sub form de viziuni. O persoan fragil ar putea, de team , s ntrerup practica, n loc s nfrunte aceste aspecte ale subcontientului. Concentrarea poate reui numai dac corpul i mintea se men in ntr-o stare salutar .

    Asanele men in corpul fizic i sistemul nervos puternice i

    flexibile i contribuie la sus inerea f r ntrerupere a energiei vitale. De o importan asem n toare este i controlul respira iei. S lu m n considera ie ce se ntmpl cu o persoan , cnd se concentreaz intens, ca s descifreze un uotit imperceptibil. i re ine respira ia. Mintea i respira ia sunt inseparabile, ca dou fa ete ale aceleiai monede. Cnd mintea se agit , respira ia devine neregulat . n mod similar, cnd respira ia devine regulat i linitit , mintea i r spunde, calmndu-se.

    Pranayama, sistemul yoghin de control al respira iei, are ca finalitate cumin irea min ii i preg tirea ei pentru concentrare. Abstragerea i supunerea sim urilor controlului sever, au ca scop precis, reducerea tendin elor de exteriorizare a min ii. Un sfert din energia integral a individului se consum n digestia alimentelor care, deseori, sunt ngurgitate mai mult de pl cere, dect din nevoia propriei sus ineri. Alt cantitate adi ional considerabil de energie

    37

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    38/122

    mental i fizic e irosit n discu ii g l gioase i n flec reri inutile. M nnc ceva frugal i p streaz o diet vegetarian , s n toas i natural ! nva s i pui fru limbii, p strnd t cerea timp de o or sau dou pe zi! Sim urile noastre au fost, de obicei, suprastimulate i obinuite cu tot soiul de

    l comeli. Ar trebui s examin m toate tabieturile noastre zilnice i s le reducem la maximum.Pratyahara sau abstragerea sim urilor seam n cu un fel

    de postire a min ii. Sim urile sunt pur i simplu smulse din pofta lor dup senza iile pasagere pe care le nutrete. Sim urile nu ar comunica nici un fel de experien , f r cooperarea min ii. Pratyahara este simbolizat , n forma ei grafic , prin Yoni Mudra, care e un exerci iu de concentrare n sine nsui. Pentru a duce la bun sfrit acest exrci iu, se acoper cu degetele de la amndou minile ochii, se blocheaz n rile i gura i, cu vrfurile degetelor mari, se astup urechile. Astfel, se evit orice distragere i aten ia, r mas liber , poate fi fixat n unica senza ie r mas , sunetele interne sauAnahata.

    Aten ia

    Aten ia este o facultate ce ar trebui dezvoltat n toate situa iile zilnice. Concentrarea nu ne apare dect ca

    restrngere a cmpului asupra c ruia se extinde aten ia. ntreaga aten ie se concentreaz la ceea ce facem. Individul se cufund n lucrul lui. Fiecare ar trebui s se concentreze asupra treburilor sale, suprimnd orice gnd str in, ntr-o manier riguroas , n aa fel, nct, nimeni s nu mai execute la ntmplare sau n ritm accelerat, sc pat de sub control. Nici o activitate uman nu culmineaz cu o reuit , f r calm i concentrare. Muncind astfel, mintea i m rete puterea ei de focalizare a razelor mintale. Nu exist eec, dac totul se

    desf oar cu perfect aten ie. Cnd cineva se aeaz s mediteze, nu trebuie s g zduiasc n sine gndurile de la slujba sa zilnic . n timp ce lucreaz la servici, nu e permis s ne ocup m mintea cu problemele familiale. Antrennd mintea s se concentreze exclusiv asupra a ceea ce facem acum i aici, se dezvolt , de asemenea, memoria i for a voin ei. O persoan , cu o bun

    38

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    39/122

    concentrare, poate duce la cap t orice sarcin , n timp record i cu o precizie dubl , dect o persoan normal .

    Ar fi foarte simplu dac am atepta mereu pl cutul, deoarece mintea oricum este, n mod natural, atras spre ceea ce i place ei. Un exerci iu foarte benefic ar consta n a

    ne fixa mintea n treburi dezagreabile, pe care le repudiamnainte. Sub o atent scrutare a lor, observ m c devin interesante i interesul reduce repulsia pe care acestea oprovocau. n mod asem n tor, aten ia poate fi fixat asupra unor obiecte sau idei aparent lipsite de orice interes, care seafl la ndemn i pe care le examin m. Nu pu ine blocaje mentale vor dispare i sl biciunile min ii, n timp ce for a voin ei va crete.

    Ca exerci iu preliminar de concentrare, retrage-te ntr-o camer linitit i aeaz -te ntr-o postur confortabil , cu picioarele ncruciate. Aeaz -te pe o pernu , care s te ajute s apropii genunchii de podea, n aa fel, nct, corpul s se relaxeze cum se cuvine. nchide ochii i observ ce se petrece, cnd e vorba s te concentrezi asupra unui m r. Pentru nceput ar putea exista gnduri referitoare la culoarealui, la form , la greutate i diferite p r i ale lui, la coaja, pulpa i semin ele sale. Apoi, se poate gndi asupra efectelor pe care acest m r le produce n sistemul digestiv i n snge. Prin intermediul unor legi a asocia ilor mentale, s-ar putea s

    apar idei despre alte fructe. Imediat vor invada gndurile str ine i mintea va ncepe s umble haimana. S-ar putea s apar ideea unei ntlniri cu prietenul la o anumit or , ideea de a cump ra vreo hain sau m car ceva legume, e posibil s revizuim ce s-a produs n via a noastr cu o zi nainte. E necesar s facem un efort nentrerupt, ca s urm m de o manier continu linia gndului definit. Gndurile str ine, care nu o s fie conectate cu obiectul asupra c ruia mintea se concentreaz , trebuie respinse incontinuu. Acest lucru cere

    persisten . Mintea va face tot posibilul pentru a curge prin vechile i familiarele ei poteci. Efortul concentr rii se aseam n cu urcarea unui munte, dar fiecare mic reuit aduce cu sine o mare recompens .

    Aa cum legile gravita iei i ale coeziunii opereaz n lumea fizic , tot astfel, legile gndirii, ca cea a continuit ii spre exemplu, opereaz n cel mental. Cei care practic concentrarea, trebuie s posede o cunoatere total a acestor

    39

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    40/122

    legi. Trebuie s devin contien i c , atunci cnd mintea gndete despre un obiect, de asemenea, o face i asupracalit ilor i p r ilor acelui obiect; cnd gndete asupra unei cauze, gndete i asupra efectelor.

    Cunoaterea func iunilor min ii se dobndete antrennd-o

    s se concentreze asupra diverselor subiecte, subtile i dense, de variate m rimi. Cu timpul se va forma o obinuin puternic .

    Tratak: Un exerci iu yoghin clasic, de concentrare, este tratak, sau fixarea privirii. Se poate executa cu o flac r de lumnare, cu un simbol desenat (OM, de exemplu), cu picturaunei zeit i preferate sau cu orice alt obiect sau simbol favorit. Aeaz -te n fa a obiectului ales. Concentreaz -te asupra lui, cu ochii deschii i nemica i, pn i dau lacrimile. n acel moment, nchide ochii i vizualizeaz mental obiectul. Repet exerci iul i m rete progresiv perioada de timp a fix rii privirii, a vizualiz rii interne a obiectului. F totul ca vizualizarea mental , care urmeaz fix rii, s fie perfect clar i limpede, chiar n absen a obiectului. Odat cu practica, se dobndete capacitatea de reprezentare a obiectului lacomanda voin ei, n orice moment. Tratak reduce agita ia min ii i contribuie definitiv la dezvoltarea puterii de concentrare.

    Practic acest exerci iu timp de un minut n prima zi, apoi

    m rete gradat timpul, n fiecare s pt mn . Nu i for a ochii. E posibil ca la unii indivizi, care au capilarele mai slabe, s li se nroeasc globii oculari. Acest lucru nu trebuie s constituie un motiv de alarmare, pentru c trece repede. Tratak este un exerci iu preliminar excelent, care trebuie practicat timp de luni de zile, aproape ase, cu toate ctrebuie s l facem cu regularitate i sistematic. Dac practicarea lui se ntrerupe, timpul trebuie prelungit. Tratakpoate fi foarte eficient, de asemenea, n prevenirea sau

    eliminarea chiar a multor tulbur ri oculare.Tratakutilizeaz sim ul v zului. Sim ul, obiectul i mintea sunt captivate de lumea concret i dens a materialit ii i, mai apoi, interiorizate n planul subtil. De asemenea, sunetul,cnd se exprim la nivel subtil, poate atrage mintea spre interior. Dar, spre deosebire de exerci iul de vizualizare, concentrarea asupra sunetelor interioare, Anahata, ncepe ise termin n planul subtil.

    40

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    41/122

    Aeaz -te ntr-o postur comod , cu picioarele ncruciate. nchide ochii i astup orificiile urechilor cu vrful degetelor sau cu tampoane de cear sau vat . ncearc s ascul i misterioasele sunete interne. E posibil s auzi diverse tipuri de sunete, asem n toare celor de flaut, de vioar , de

    scoic , un vrtej, clopo ei sau zumzet de albine. Dac se aud simultan mai multe feluri de sunete, atunci concentreaz -te asupra celui mai puternic. n general, experien a are loc n urechea dreapt . Alt dat , n cea stng . Concentreaz -te numai i numai n sunetul urechii drepte. Aceast practic dezvolt fixarea min ii, care se dobndete pe durata concentr rii asupra vibra iilor sonore.

    Stabilitatea practicii

    Stabilind o practic regulat a concentr rii, ncep torul trebuie s aleag un obiect sau un simbol agreat i s se in de el. Dac urmeaz o cale spiritual , e nevoie s i fixeze mintea ntr-o mantra sau asupra unei zeit i preferate. Aeza i ntr-o postur confortabil , cu picioarele ncruciate, trebuie s nchidem ochii i s ritm m respira ia n stilul: trei secunde inspira ie, alte trei secunde respira ie. Odat ce a fost stabilit ritmul respirator, mintea trebuie s nceteze s se mai preocupe de respira ie, pentru c corpul i asum

    automat sarcina de sus inere a ritmului. Obiectul concentr rii trebuie vizualizat ntre ambele sprncene, Ajna chakra, sau nregiunea inimii,Anahata chakra; cu titlu general,Ajna chakraeste mai indicat pentru persoanele cu fire mai intelectual , n timp ce zona inimii este proprie celor cu naturi de tipemo ional. Odat ce a fost ales punctul de concentrare, nu mai trebuie schimbat niciodat . Evita i tensiunea n orice punct al corpului. Gndi i ales, ntr-o manier continu . Cnd mintea tinde s devin fluctuant , cum se ntmpl adesea,

    trage i de ea suav, dar nu o for a i. Dac anumite emo ii v tulbur pe timpul practicii, nu le acorda i aten ie. Vor trece repede. Dac v ve i for a s le

    ndep rta i, vor crea un mare num r de unde mentale i mai mult tensiune. Men ine i o atitudine de indiferen . Dac emo iile i fluctua iile min ii nu dispar de la sine, nu v identifica i cu ele. Detaa i-v i observa i-le ca nite martori str ini, ca i cum a i asista la un film. Fiin a nu e nici corpul,

    41

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    42/122

    nici mintea. Prin detaarea complet de activitatea mental i fizic , se experimenteaz adev rata natur a Fiin ei.

    Obiectivul principal al concentr rii este acela de a trage mintea c tre unul i acelai punct i obiect, de fiecare dat , limitndu-i mic rile la un mic cercule . Cnd medita i asupra

    unui obiect, culege i toate gndurile privitoare la el i nu v permite i s v intre n minte nici un gnd referitor la alt tem . Trebuie trasat o singur linie de gndire, chiar dac exist variate idei, care se ramific din acelai subiect. Diversele idei pot fi reduse, n cele din urm , la una singur .

    Va sosi un moment, cnd mintea va r mne focalizat ntr- un singur punct, ca sunetul de clopot al unei biserici. Acestava fi medita ia, fructul unei practic ri constante i prelungite a concentr rii. Bucuria va fi de nedescris. Cnd aceast idee unic va dispare i ea, va supravie ui numai SAMADHI saustarea de supercontiin . Aceast dispari ie a oric rui gnd va conduce la o stare de vacuitate mental , n care nu va mai exista nici o urm de gnd. Ridicndu-se deasupra acestei st ri, practicantul se va identifica cu Cel Suprem, cu martorul t cut i nemicat al tuturor lucrurilor. Atunci i numai atunci, se poate spune c a fost atins scopul cel mai elevat al vie ii.

    Practicarea concentr rii poate p rea chinuitoare la nceput, ct timp se vor forma noi impresiuni n creier. Totui,dup o perioad de practic , se va trezi n aspirant un mare

    interes. Pe m sur ce practicantul avanseaz i observ cteva beneficii ale disciplinei, va descoperi c nu vrea s o abandoneze. Dac o face din neglijen a de moment, o singur zi numai, va deveni nelinitit. Concentrarea aduce o marebucurie, nt rete spiritul, sondeaz profunzimile intui iei i ale cunoaterii i conduce la comunicarea cu Dumnezeu.

    CAPITOLUL V

    MEDITA IA

    42

  • 7/30/2019 FORTA MENTALA

    43/122

    Pune o bucat de fier n cuptorul incandescent i se va face roie ca focul. Scoate-o de acolo i


Recommended