PUES 20153. Percepia i cogniia (II)
Cogniia Definiie: Mulimea tuturor proceselor i abilitilor mentale necesare cunoaterii: atenie, memorie, judecat i evaluare, raionament i rezolvare de probleme, luarea de decizie, nelegerea i limbajul etc.
Procesele cognitive utilizeaz cunotinele existente pentru a genera noi cunotine.
Resursele cognitive sunt limitate.
- Disconfortul cognitiv (cognitive load) apare atunci cnd utilizatorul este forat s gndeasc mai intens i s i aminteasc mult dect este necesar.
Memoria 3 tipuri de memorie:
Senzoriala De scurta durata (de lucru) De lunga durata
Memoria senzoriala zona tampon pentru stimulii primiti de la simturi
Exista cate o zona de memorie senzoriala pt fiecare canal: memorie iconica, memorie ecoica si memorie tactila
Se suprascrie n mod continuu cu informatiile noi primite
Informatiile din memoria senzoriala sunt transferate in memoria de scurta durata (sunt filtrati doar stimulii importanti - atentia )
Memoria Memoria de scurta durata
Folosita pentru a retine informatii pentru scurt timp exemplu:
35 x 6=? Citirea unui text: retinem inceputul propozitiei - informatia
noua adaugata permite construirea de semnificatie
Informatia poate fi retinuta max 200 ms
Capacitate limitata 72 fragmente de informatie (scopuri, numere, cuvinte, imagini etc)
MemoriaMemoria de scurta durata Exercitiu:
Repetati exercitiul pentru urmatoarea secventa:
0724 23 11 78
Incercati sa memorati cat mai multe cifre din urmatoarea secventa:
2 6 5 3 9 7 6
Incercati sa memorati cat mai multe cifre din urmatoarea secventa:
2 3 6 5 9 4 7 8 0
MemoriaMemoria de scurta durata Exercitiu:
Repetati exercitiul pentru urmatoarea secven:
Se anun precipitaii n urmtoarele zile
Spuneti numrul dvs. de telefon invers (de la ultima la prima cifra)
Incercati sa memorati urmatoarea secventa:
ora fluviu avocado coard automobil fra
Memoria Principiul 72 - gresit aplicat deseori in
proiectarea IU in stabilirea numarului optiunilor din meniuri sau a numarului de elemente ale unor liste .... dar acestea NU TREBUIE MEMORATE
Cunotine distribuite (ntre memoria utilizatorului i interfaa calculatorului)
Memoria Informatiile trec din memoria de scurta durata in memoria de
lunga durata prin repetare Daca informaia nu are semnificatie greu de memorat Exerciiu:
Memorai urmtoarele cuvinte:
ncredere, vrsta, frig, logic, idee, valoare, trecut, putere
Repetati exercitiul pentru cuvintele:
Barc, copac, pisica, copil, farfurie, biserica, flacra, cutie
Sunt mai usor de retinut cuvintele care reprezinta obiect concretee, dect cele care reprezinta concepte abstracte
MemoriaMemoria de lunga durata:
Stocheaz o cantitate imens de informaii pentru o perioad ndelungat de timp (ntreaga via)
Retine cunostinte achizionate din experienta, reguli procedurale, cam tot ce tim
Posibilitatea de reamintire se poate pstra aceeai dupa 5 minute/1 ora/ cateva zile, dar ....
predispus la erori, impresionabil, bazat pe asociaii libere, idiosincratic (unic, specific individului), uor de distorsionat
Rutinele rar folosite sunt mai greu de reamintit: Compensat prin utilizarea de: liste de control, liste de
cumprturi, reete de gtit etc.
MemoriaMemoria de lunga durata:
Exerciiu:
Care a fost numrul tau de telefon (id-ul de messenger) anterior?
Cte cuvinte erau n prima list pe care v-am cerut s o memorati anterior?
Ce cuvinte erau n a doua list pe care v-am cerut s o memorai anterior?
Memoria In practic:
Majoritatea aplicatiilor cu care interactionam conturi = user+parola
Parole cuvinte usor de decoperit
Parola unica complexa periculos
Recomandarea: parolele sa fie formate din litere si cifre aleator intocmai ceea ce este cel mai dificil de reamintit pentru oameni!!!!
MemoriaRecunoatere vs reamintire:
Omul a evoluat pentru recunoterea rapid a lucrurilor
Evaluam foarte repede situaiile cu care ne confruntm Recunoaterea foarte rapida a feelor nc este un
mister Recunoatem patternuri complexe
MemoriaRecunoatere vs reamintire: Omul este mai puin antrenat s i reaminteasc fapte
arbitrare Trucuri pentru memorarea care folosesc recunoaterea
pentru a stimula reamintirea (de exemplu, "metoda loci") Dezvoltarea scrisului, pentru a evita memorarea Utilizarea de suporturi de memorie extern (de exemplu,
liste, agende, planificatoare de sarcini etc.) Implicaii pentru proiectarea IU
Recunoate & selecteaza mai uor de nvat dect reaminteste & scrie
Gandirea Gndirea - procesul care folosete cunostintele pe care le
avem deja pentru a deriva noi cunotine
Tipuri de gndire: Inductiv induce cunotine generale din cunotinte
specifice (uor) Deductiv deduce cunotine specifice din informatii
generale (dificil)
Un brbat a construit o cas rectangular (cu patru laturi). Toi cei patru perei ai casei sunt orientai spre sud. Prin faa casei a trecut un urs. Ce culoare avea ursul?
Gandirea deductiva Deriveaza concluzii logice din premisele existente
Daca e luni trebuie sa mergem la curs Este luni Mergem la curs
Rezultatul deductiei logice poate sa intre in conflict cu cunostintele noastre despre realitate
Gandirea deductiva este folosita impropriu uneori: Unii oameni sunt copii Unii copii plang
Unii oameni plang Toti copiii sunt oameni???
Apar coliziuni intre adevar si validitate oamenii aduc in pocesul de gandire informatii despre lume pentru a crea scurtaturi in procesul de gandire
Gandirea inductiva Inductia generalizarea unor situatii pe care le-am
intalnit pentru a infera informatii despre situatii pe care nu le-am intalnit
Elefantul pe care l-am vazut la Zoo avea o tromp roz => toti elefantii au o tromp roz
Procesul nu este riguros, dar e folosit adesea in procesul de nvatare despre realitatea imediat
Gndirea Implicatii pentru proiectarea UI
Don't make me think! (Steve Krug 2005) Utilizatorul prefer sarcini care nu l oblig la un efort
mental foarte mare (sa gndeasc prea mult) Se concentreaza pe realizarea scopului sarcinii
principale Prefer s urmeze ci cunoscute, nu s caute
infornatii noi Mi se cere un "member ID". Sa fie oare acelasi
"numele de utilizator"? Probabil... sau poate nu..."
Rezolvarea de probleme Procesul de gasire a unei solutii la o problema nefamiliara,
folosind cunostintele pe care le avem
Curentul behaviorist oamenii rezolva probleme prin reproducerea raspunsurilor cunoscute, incercare-eroare
Curentul gestaltist rezolvare productiva (bazata pe gandire si restructurare a problemei)/reproductiva (bazata pe experiente anterioare) de probleme
Problem space theory - se concentreaza asupra spatiului poblemei compus din stari ale problemei
Problem Space Theory
Rezolvarea problemei presupune generarea starilor folosind operatori stare-tranzitie permisi
Problema are o stare initiala si un scop se folosesc operatorii pentru a ajunge de la starea initiala la scop
Spatiul problemei poate fi foarte mare alegerea operatorilor euristici
Euristica: analiza mijloace-scopuri: starea initiala este comparata cu scopul final si operatorul e astfel ales incat diferenta dintre cele doua sa scada
Spatiul problemei este limitat de capacitatea de stocare a memoriei de scurta durata iar viteza de regasire a informatiilor influenteaza eficienta metodei
Ex: puzzle
Analogia Suntem interesati de modul in care oamenii rezolva probleme noi
Sugestie: oamenii folosesc maparea cunostintelor dintr-un domeniu similar cunoscut problemei noi mapare analogica
Operatorii din domeniul cunoscut sunt transferati in scopul rezolvarii problemei noi
Un general ataca o cetate. Nu poate sa isi trimita toti oamenii odata pentru ca drumul este minat si va exploda la trecerea unui numar mare de oameni. Cum procedeaza?
Un medic trebuie sa distruga o tumora maligna folosind raze de intensitate sporita, dar acestea vor afecta si tesutul sanatos care inconjoara tumora. Daca reduce intensitatea razelor, tumora nu va fi distrusa. Cum procedeaza?
Modelele mentale Un produs de succes este bazat pe un model conceptual care
permite utilizatorilor sa invete imediat cum sa foloseasca eficient produsul
In timpul in care utilizatorii folosesc sistemul achizitioneaza informatii despre cum trebuie folosit si despre modul in care acesta functioneaza se contureaza un model mental
Modelul mental este folosit pentru a face inferente despre modul de realizare a sarcinilor cu sistemul si pentru a reactiona cand apare ceva neasteptat sau cand ne confruntam cu un sistem cu care nu suntem familiari
Ex: Incalzire apartament Preparare pizza
Modele mentale De ce gresim?
Cum putem evita greselile?
Tipuri de erori: La modificarea unor aspecte in cazul sarcinilor automatizate
Intelegere (model) incorecta a sistemului sau situatiei
Modele mentale teorii legate de intelegerea comportamentului cauzal al sistemelor
Caracteristici: partiale, instabile, inconsistente, nestiintifice, bazate pe superstitie mai degraba decat argumente riguroase, bazate pe o interpretare gresita (uneori) a probelor
Exista anumite conventii care ne ajuta sa interpretam lumea inconjuratoare incalcarea lor sprijin explicit in interactiune
Modelele mentale Modele mentale eronate: more is more
Apasarea unui buton de mai multe ori pentru a avea un efect mai mare
Ex: lift, trecere de pietoni semaforizata
Oamenii dezvolta o serie de abstractizari despre modul in care functioneaza un dispozitiv si le aplica si altor dispozitive, chiar daca nu e potrivit
Cercetarile: modelele mentale sunt incomplete, eronate, ambigue, bazate pe analogii nepotrivite si superstitii
Modelele mentale Cum sa obtinem modele mentale mai bune?
Educare (manuale de utilizare, help, documentatii)
Feed-back util la actiunile utilizatorului
Modalitati usor de inteles si intuitive de utilizare a sistemului
Instructiuni clare si usor e urmat Asistenta contextualizata Help bine construit
Modele mentale - exercitiu Cum functioneaza cuptorul cu microunde?
Cum se incalzeste mancarea?
De ce se spune ca mancarea este incalzita dinspre interior spre exterior?
Care e diferenta dintre incalzirea clasica a mancarii si cea folosind microunde?
Ce se intampla daca incalzim mancare in folie de aluminiu?
De ce nu e recomandat sa se incalzeasca mancarea pentru copii la microunde?
Exista pericol de radiere de la microunde?
Modele mentale - exercitiu
Cardul: Ce informatii contine cardul bancar?
Informatia este actualizata la folosirea cardului?
Bancomatul are inteligena?
Slide 50Slide 51Slide 52Slide 53Slide 54Slide 55Slide 56Slide 57Slide 58Slide 59Slide 60Slide 61Slide 62Slide 63Slide 64Slide 65Slide 66Slide 67Slide 68Slide 69Slide 70Slide 71Slide 72Slide 73Slide 74Slide 75