+ All Categories
Home > Documents > Evagrie Ponticul Sistem Col

Evagrie Ponticul Sistem Col

Date post: 06-Apr-2018
Category:
Upload: grig-teo
View: 244 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 73

Transcript
  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    1/73

    Evagrie Ponticul sistematizareAKEDIA, NESTATORNICIE, DEZORDINE .............................................................2

    BLNDEE-MNIA, INEREA DE MINTE A RULUI (RANCHIUNA), URA 25

    CASTITATEA, FECIORIA, CURIA-CURVIA, DESFRNAREA ..................27

    CREDINA, PRONIA ...................................................................................................28

    CUNOATERE, GNOZA-IGNORAN ..................................................................29

    CURAJ-FRIC, LAITATE ........................................................................................36

    DISCERNMNT, DREAPTA SOCOTEAL ........................................................37

    DRAGOSTE, BUNTATE, MIL, NDELUNGA RBDARE ..............................40

    HULA ..............................................................................................................................40

    LINITEA, IZOLAREA, RETRAGEREA, FUGA DE OAMENI ..........................41MOARTEA .....................................................................................................................41

    NLUCIRI, VISE, VEDENII, NELCIUNE ........................................................42

    PATIMI, ISPITE, NECAZURI, DEMONII ...............................................................42

    PAZA MINII, TREZVIA-RSPNDIREA, MPRTIEREA ...........................55

    PLNSUL .......................................................................................................................56

    POSTUL, NFRNAREA-MBUIBAREA, BEIA ..................................................57

    RVNA, OSTENEALA-LENEVIA, INDIFERENA ..............................................59

    RBDARE, SUFERIN .............................................................................................59RUGCIUNEA ..............................................................................................................60

    SRCIE, DETAARE, LEPDARE-IUBIREA DE ARGINT, AVARIIA ... ...66

    SFATURI GENERALE, PILDE ..................................................................................66

    SLAVA DEART ........................................................................................................68

    SMERENIA, DEFIMAREA DE SINE-MNDRIA ................................................70

    TCEREA-VORBA DEART, CLEVETIREA .....................................................71

    TRISTEEA, FRUSTRAREA, DEPRIMAREA .......................................................71

    SIMBOLISTICA VEMINTELOR .............................................................................73

    1

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    2/73

    Akedia, nestatornicie,dezordine

    Demonul akediei, care se mai numete i demonulde amiaz, este cel mai apstor dintre toi. El senpustete asupra clugrului pe la ceasul alpatrulea i d trcoale sufletului acestuia pn laceasul al optulea. Mai nti el face ca soarele s-ipar c abia se mic sau chiar st n loc, iar ziuaparc ar avea cincizeci de ore. Apoi l intuiete cuochii pe ferestre, mpingndu-l s ias afar dinchilie, s cerceteze dac soarele mai are mult pnla ceasul al noulea, ori s-i poarte privirile roat-mprejur dup vreun frate. Pe lng acestea, istrnete ur fa de locul unde i duce viaa, fade viaa nsi i fa de lucrul cu minile, precum i

    pentru faptul c iubirea i-a prsit pe frai i nu maiare pe cine s cheme n ajutor. Iar dac, n zilele cu pricina, cineva l-a ntristat pe clugr, demonul profit ca s-i sporeasc ura. Atunci l face stnjeasc dup alte locuri, unde ar putea gsi maiuor cele de trebuin, unde ar putea lucra fr attatrud, dar dobndind mai mult. i adaug ndat ca fi plcut lui Domnului nu ine de un loc anume:cci dumnezeirii, zice el, I te poi nchinapretutindeni. La toate acestea el adaug amintireacasei printeti i a vieii de odinioar; i nfieazct de lung e viaa, aducndu-i naintea ochilortoate chinurile ascezei. ntr-un cuvnt, cum se spune,

    trage toate iele pentru ca bietul clugr, prsindu- i chilia, s-o ia la fug. Acest demon nu e urmatndeaproape de nici un altul: o stare de linite i obucurie de nespus cuprind sufletul dup ncheiereabtliei.

    Akedia este boal anahoretic prin excelen. Eadispare din lista celor opt pcate metamorfozndu-se, n mediul cenobitic, n trndvie, langoare,tnjal. Origen aeaz ispita akediei ntre cea asomnului i cea a laitii. ntr-adevr, akedia e unamestec de somnolen, sil, dezndejde itrndvie, care-l face pe clugr s abandoneze luptampotriva demonilor i s se lase n mna purei iarbitrarei ntmplri. Pe calea ctre Dumnezeu,akedia este poate vrjmaul cel mai de temut,ntruct ea risc s nbue intelectul, centrul

    persoanei umane. Akedia este expresia unei adncidezintegrri a persoanei umane ca urmare a

    pcatului. Evagrie completeaz:

    Akedia este vlguirea unui suflet, a unui suflet carenu rezist prin fire i nu st drept, curajos, nainteancercrilor. Ce este ncercarea pentru un trup

    sntos, este ncercarea pentru un suflet curajos. Vntulde nor hrnete mugurii, ncercrile ntresc forasufletului. Norii fr ap sunt alungai de vnt, mintea fr struin e alungat de vntul akediei. Rouaprimvratic ncolete roadele ogorului, un cuvntduhovnicesc nal sufletul. Valul akediei l scoate peclugr afar din chilie, cel care struie i pstreazlinitea. Invocnd nu tiu ce vizite la fraii bolnavi,

    akedicul i mplinete, de fapt propria-i voie. Monahulakedic e iute la slujire, dar socotete porunc doarpropria-i satisfacere.

    O boare lin de vnt apleac o plant, gndul hoinreliil bate pe akedic. Nici un vnt, orict de puternic, numic un copac bine nrdcinat, akedia nu smulge din ni un suflet bine cldit. Ochiul akedicului e tottimpul aintit asupra ferestrelor, iar mintea lui nlucetemusafiri. A scrit ua, ndat iese afar; a auzit unglas? ndat se car la fereastr i rmne aa pn-iamoresc mdularele.

    Cnd citete, akedicul casc nentrerupt i repede lcuprinde somnul; se freac la ochi, i ntinde braele idesprinzndu-i privirile de pe carte, ncepe s se uite pe perei; apoi iar mai citete puin i, relund sensulcuvintelor, i gsete de treab, apoi ncepe s numere filele de cel puin patru ori, strmb din nas la formaliterei i la lucrtur, iar la urm, nchiznd cartea, opune sub cap i pic ntr-un somn adnc. (PG. De octospiritus malitiae)

    n limba greac clasic, a-kedia nseamn neglijen,nepsare, lips de interes pentru un lucru. nSeptuaginta, mai cu seam n Psalmi, cuvntul este

    atribuit unor personaje obosite de via i de chinuri,care au ajuns la captul rbdrii i nu mai vd nici ocale de ieire din impas. S revenim la elementeleconstitutive: akedia creeaz o stare de inconfort interior,intelectul se depliaz, se mprtie n gnduri fr ir haotice. Sufletul, n schimb, se repliaz asupra luinsui, pierznd legtura cu izvorul linitii care esteDumnezeu. n cazul eremitului, boala e marcat de oimens plictiseal. Akedia poate fi consideratstrmoaa ndeprtat a spleenului invocat pn lasaietate de romantici. Cauza plictisului pare a fi n

    primul rnd singurtatea: lipsa frailor, a rudelor iprietenilor. Nu este uor s stai nchis ntr-o celul ase

    zile pe sptmn fr s vezi pe nimeni, fr smprteti cuiva un gnd, ntr-un cuvnt, fr scomunici. Clugrul ncepe s se simt inutil, prsit in cele din urm, s se autodispreuiasc. Sfntul IoanScrarul i Sfntul Simeon Noul Teolog pun accent pealt aspect al akediei: nemulumirea pe care clugrulczut pe tnjal o arat fa de Dumnezeu. Pentru c else crede prsit nu numai de frai, ci i de Dumnezeunsui! Dispreul fa de Cel de sus se va manifesta prinncetarea rugciunii i chiar prin hulire!

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    3/73

    Trei sunt cauzele akediei: munca n exces,scrupulozitatea i clima. Primele dou par s aib unnumitor comun: excesul, depirea msurii,ntinderea corzii. Sfntul Isaac Sirul nuaneaz ns:e de acord c oboseala fizic sau intelectual ducemai devreme sau mai trziu la akedie, dar adevratacauz a acestei boli nu este alta dect demonulakediei. Cele trei cauze amintite mai sus trebuie

    considerate ca fiind accidentale, colaterale. Excesuln munca fizic sau intelectual, excesul nrugciune chiar, sleiete sufletul, l predispuneatacurilor demonului de amiaz, care att ateapt.

    Clima este un alt element: Sfntul Grigorie de Nyssase plngea undeva de zpueala verii, Varsanufie dvina pe torpor verralis, Simeon Noul Teolog pune

    boala pe seama vntului sudic. Cauzele accidentale pot fi evitate sau eliminate printr-o serie deexerciii spirituale. n primul rnd trebuie amintitrugciunea i mai cu seam meditatio mortis.Gabriel Bunge d urmtorul sens acestui exerciiu:

    Akedia, care i nfige rdcinile secrete n iubireade sine, constituie i o supraevaluare nesntoas avieii pmnteti i materiale, cu peripeiile iadversitile ei inevitabile. Cugetarea la moarte neamintete c nu avem aici cetate stttoare (Evrei13,14), ea ne nva s cntrim realitile acesteiviei cu sobrietate i s trim n consecin.

    Un alt remediu l constituie stabilitatea, rbdarea,exersarea capacitii sedentare a clugrului. Acestatrebuie s exceleze n aceast virtute, asedentaritii, nu ntmpltor virtutea opus akedieieste struina, rezistena, perseverena. Aceast

    virtute trebuie neleas la toate nivelurile semantice:de la cel propriu (rmnerea n chilie cu orice pre),pn la cel mai elevat, spiritual (rmnerea n faalui Dumnezeu cu orice pre). Evident, nici coardarezistenei nu trebuie ntins peste limit,destinderea fizic i intelectual fcnd parte dindieta clugrului.

    Prima apoftegm din Patericul egiptean, care-l are ncentru pe avva Antonie se refer tocmai la akedie.Ea descrie simptomele bolii, propunnd la sfrit oreet simpl de vindecare. Sfntul Antonie devineastfel primul akedic vindecat, nc o dat model

    pentru toate generaiile de clugri care vor venidup dnsul. O sugestie n aceast privin i d ingerul Sfntul Antonie artndu-i cum s-i variezeactivitile pentru a-i optimiza programul ascetic.Oricum, viaa cenobitic e mai puin expusdemonului akediei dect cea anahoretic. Dincolo deinconveniente, comunitatea are i unele aspecte

    pozitive, de altfel treptat, treptat, anahoreza devine oexcepie de la regula cenobitic. Modelul pahomiandin sudul Egiptului se va impune n detrimentulmodelului anahoretic din nord, prin urmare, al

    patrulea remediu l-ar constitui traiul n comunitate; unremediu, ns, pe ct de tentant i mbietor, pe att deamgitor. Se tie ct de repede s-au stins comunitilesud-egiptene dup moartea lui Pahomie i aceastadatorit democratizrii i a libertinajului, a excesuluide destindere i comunicare ntre cenobii.

    Demonul de amiaz atac anahoreii la ceasul prnzului

    cnd soarele se afl la zenit i toropete pmntul.

    Cnd dm peste demonul akediei s ne mprimplngnd sufletul n dou: o parte care mngie i o parte care cere mngiere. Apoi, semnnd n noibunele ndejdi, s rostim descntecul acela al sfntuluiDavid: Pentru ce eti mhnit suflete al meu i pentru cem tulburi? Ndjduiete n Dumnezeu, c-L voi ludape El, mntuirea feei mele i Dumnezeul meu.

    Clugrul se vindec de akedie prin lacrimi. Plnsulnmoaie sufletul, l mblnzete. Evagrie l recomandmpotriva vedeniilor din timpul nopii provocate de

    demonul akediei. Avva Antonie i sftuiete uceniculs-i imagineze ca exerciiu spiritual, soarta sufletului niad, chinurile i plnsul amarnic pentru a se ntri nlupt i a nu cdea prad uoar delsrii, plictisului.Lacrimile de pocin sunt legate, n viziuneaanahoretic, de starea de doliu permanent.

    S nu-i lai chilia n ceasul ncercrilor plsmuindu-imotive bine ntemeiate, ci stai nuntru, rabd intmpin-i vitejete pe toi cei care dau nval pestetine, i mai cu seam pe demonul akediei (acesta fiindcel mai apstor dintre toi, tortureaz cel mai tare sufletul ncercat). Cci fuga de asemenea lupte i

    ocolirea lor obinuiete mintea s fie netrebnic, la idelstoare.

    Akedia este starea de dispersie, confuzie i rtciremaxim a sufletului. Prin rezisten/rbdare, sufletulncearc s se pstreze unitar i integru. Ceea cecaracterizeaz viaa anahoretic este monotropia, altfelspus, pstrarea privirii mereu aintite spre Dumnezeu.Clugrul adevrat nu are atenie orizontal-distributiv,ci vertical-unitiv. El adun ntr-o unic raz a priviriiinterioare, toate particulele gndirii noetice,discursive. Akedia rupe aceast tensiune verticalinstaurnd domnia haosului politropic. Aadar,

    hipomone nseamn n primul rnd rezisten lademonul politropiei lumeti, a culturii lumeti, am puteazice.

    Mintea neantrenat devine aadar netrebnic, la idelstoare. Imaginea pe care Evagrie i construieteapoftegma este cea a unui soldat prost instruit, oricnddispus s cad la nvoial cu dumanul, ori capabil sdezerteze fr nici o remucare. Dimpotriv, rbdareacretin desemneaz fidelitatea credinciosului fa deDumnezeu. Credinciosul tinde asimptotic spre ntlnirea

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    4/73

    cu Hristos. El nu vizeaz o egalitate stearp iegoist cu sine, ci meninerea n raza de iradiere adivinitii.

    O relaie specific n cel mai nalt grad exist ntreirascibilitate, activ aici n mod constant n legturcu pofta sau concupiscena, i patima lncezelii sau

    plictiselii, faimoasa akedia. Lncezeala este un

    simbol simultan i ndelung dinuitor alirascibilitii i poftei, n care cea dinti se nfurie

    pentru ceea ce este, n timp ce a doua nzuiete dupceea ce nu este.. n akedia gndurileirascibilitii i ale poftei se mpletesc aadar, ntr-unfenomen sui generis, care face ca victima ei sdevin asemenea unei fiare iraionale, trt de pofti lovit de ur. Gndul akediei are o suprafa attde mare, nct n aceast zi nu-i mai urmeaz nici unalt gnd, nti fiindc cuprinde n sine aproape toategndurile.

    Aceasta este explicaia pentru faptul c gndurile

    akediei se pot manifesta n moduri aparentcontradictorii; n cei lenei ca trndvie, indiferen,

    ba chiar depresie, iar n cei rvnitori i contiincioica activism dezlnuit i maximalism ascetic. Dacaceast patim nu este vindecat printr-o rbdarestatornic i o via disciplinat, unit cu lacriminaintea lui Dumnezeu i rugciuni scurte istruitoare, ea duce la oprirea cu desvrire a vieiiduhovniceti, i uneori chiar la sinucidere. Cinerezist ns cu curaj ispitelor acestui demon alamiezii care cuprinde ntreg sufletul i amenin snbue mintea, acela iese din ele ntrit luntric, i

    pe neateptate i se deschid experiene duhovniceti

    de la care credea c era pentru totdeauna exclus.

    Akedia este ntr-un fel punctul de jonciune altuturor patimilor, rezultanta lor final, i nuntmpltor spune Evagrie despre demonul akedieic este cel mai apstor dintre toi. Citind descrierile

    pe care le face monahul pontic diverselor salemanifestri, ne dm repede seama c de fapt ne-amntlnit deja adeseori cu acest demon, fr ca nmajoritatea cazurilor s fim contieni de acest lucru.Dac viaa n lume (sau chiar n comunitate)ascunde caracterul universal al unui ru, faptul estevalabil mai cu seam n acest caz.

    Dac muli cretini ce vieuiesc n lume n-aucontiina acestui fapt nu e deloc uimitor; dar cmuli dintre monahi i clerici, care ar trebui totui stie ce este aceasta, struie n aceeai iluzie, iat unlucru mult mai grav.

    Cine nu vrea s-i dea seama de aceasta, ci e deprere c e totui destoinic lucrtor n via Domnului,acela e expus primejdiei de a ignora adevratanatur a dificultilor cu care se va ntlni n mod

    inevitabil. El se va mira de multa neghin, de spinii iplmida, pe care i aduce via sa n loc de struguri i nunelege c un duman le-a semnat n ea cu mijloacesubtile. Acestea nu sunt accidente neprevzute, ci parteintegrant a vieii n pustie.

    n mod paradoxal, aceast inconsisten o gsim nunumai la cretinii ce vieuiesc n lume, i crora lipsa de

    transparen a lucrurilor materiale le deformeazadeseori privirea, ci chiar i la monahi i clerici, care artrebui ns s o tie mai bine. Aa cum vom vedea ncontinuare, akedia este doar un exemplu deosebit deizbitor. De unde aceast ignoran a regulilor celor maielementare ale luptei duhovniceti? Oare nu pentru cnici monahii sau clericii nu mai ies n mod contientmpreun cu Hristos n pustia nemilos expus i prefers rmn n lumea lipsit de transparen?

    i acest lucru nu e de azi de ieri, ntruct nc un IoanCassian se gsea n faa acestei dileme: A asea noastrlupt este aceia pe care grecii o numesc akedia, i pe

    care am putea-o numi lncezeala sau nelinitea inimii.n ciuda acestei extrem de izbutit ncercri detraducere, Ioan Cassian se mulumete n continuare celmai adesea cu simpla transliterare akedia. Dintre toateechivalentele moderne posibile, cum ar fi plictiseal,trndvie, lncezeal, lehamite, descurajare, scrb,melancolie, saturare acesta din urm ni se pare a ficel mai potrivit, cu condiia ca n aceast sturare s

    percepem n acelai timp i toate celelalte nuanesemantice. De aceea, cel mai bine vom proceda ca iIoan Cassian i vom vorbi pur i simplu de akedia.

    Ce nelege avva Evagrie prin akedia? Ocazional d el

    nsui o definiie: Nu te vei teme de demonul amiezii:demonul amiezii, se spune, e demonul akediei.

    Evagrie, care invoc o tradiie cunoscut i lui IoanCassian i pe care acesta a putut-o gsi n comentariul la

    psalmi al lui Atanasie, reia acest gnd ntr-alt loc:

    Demonul lncezelii, ce se numete i demonul amiezii, ecel mai devorator dintre toi demonii; el i atac pemonahi pe la ceasul al patrulea i le ncercuiete sufletulpn la ceasul al optulea.

    Cine a trit vreodat n Orient, i va aduce aminte de

    fundalul real al acestei imagini. Timpul dintre ceasul alpatrulea (ora 10) i al optulea (ora 14) este n Orientpunctul mort al zilei. Soarele se nal n punctul cel mainalt de pe bolta cereasc, dogoarea sa apasinsuportabil i face s adoarm toate puterile trupului iale sufletului. Omul i pierde orice plcere de a maiface ceva; pn i astzi, de regul, n acest rstimptoate magazinele sunt nchise i viaa se oprete pentructeva ceasuri. n acest rstimp bntuie de preferindemonul amiezii, dat fiind c monahii nu aveau obiceiulde a se odihni puin, ca ceilali oameni. Abia seara vine

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    5/73

    uurarea, ntruct dup ceasul al noulea (ora 15)monahii luau n mod tradiional unica mas a zilei.

    Akedia se manifest n general ca un fel de pierderea tensiunii puterilor naturale ale sufletului: Akediaeste o relaxare a sufletului dar care nu este potrivitfirii i nu se mpotrivete vitejete ispitelor.

    Ar fi ns o greeal s socotim c aceast relaxare atensiunii naturale a forelor sufletului ar fi legat deanumite rstimpuri ale zilei, cu alte cuvinte cdemonul amiezii ar bntui numai n preajmamiezului zilei. Dimpotriv , el nu este cu nimic mai

    puin activ n timpul nopii!

    Cnd te supr duhul akediei, el ntreab sufletuldac psalmodia nu este mpovrtoare, i arunc n faa rvnei proasta dispoziie, ca, simindu-idegrab trupul, acesta s se dedea aducerii aminteca dintr-un motiv sau altul ar fi istovit.

    Atunci cnd priveghem noaptea, s nu ne predm pravila lncezelii, pentru ca demonii ce staumprejur s nu strng neghina gndurilor i s lensmneze n inim. Cci atunci cnd lsmadunarea imnelor, strngem adunarea gndurilor.

    Relaxarea ncordrii sufletului, un sentiment de vid, plictiseal i proast dispoziie, incapacitateaconcentrrii pe o activitate anume, sfreala inelinitea inimii cine ar spune c aceast stare este

    proprie doar anahoreilor? O cunoteau bine dejafilozofii antici, iar Prinii Bisericii au vorbit i eidespre ea. n epoca modern, acest poate cel mai

    dureros fenomen uman (Guardini) a sporit nprofunzime i intensitate. Plictiseala lui Pascal imelancolia lui Kierkegaard au ceva constrngtor,care ne dau frisoane, i ce s mai spunem despreangoas, acea sor geamn a akediei, aa cumvom vedea mai departe? Nu a devenit angoasasemnul lui Cain pus pe civilizaia noastr?

    Nu putem evita impresia c akedia nu estenicidecum o maladie pur monastic a unoranahorei. Dac lucrurile ar sta astfel, acetianahorei ar face mai bine s-i prseasc ct maidegrab singurtatea din pustie, cum de altfel le

    sugereaz tocmai akedia! Mai degrab akedia estelegat indisolubil de condiia noastr uman,urmnd-o ca o umbr. Aceasta nu exclude faptul cea poate lua forme extrem de diferite.

    Akedia este oarecum dimensiunea religios-metafizic a unei pasiuni general umane, care nforma sa profan, secularizat este experiat ca

    plictiseal, melancolie depresie, etc. Dac fs aicisuferina subiectiv a omului e generat de cauzece in de el nsui sau de semenii si, akedia

    ntunec relaia sa cu Dumnezeu. Fie c omul o admitesau nu, aceast relaie este proprie fiecruia.

    n cele din urm, ntre oamenii din lume i monahiexist doar o diferen de grad, n msura n care acetiadin urm i triesc umanitatea n dimensiunile sale celemai profunde. Omul din lume gndete plecnd de lalume, monahul gndete plecnd de la Dumnezeu.

    Akedia face deci parte din cele opt gnduri generice,dar n fiina sa este extrem de diferit de ele. Dacdespre celelalte se poate spune c nu sunt dect ineleleunui lan felurit i multiplu asamblat, akedia este defiecare dat punctul final al unui asemenea lan,nemaifiind urmat nemijlocit de nici un alt gnd.

    O legtur deosebit de strns exist ntre akedie intristare, prin faptul c ntristarea trece prin akedie nsensul de deprimare. Astfel, din ntristarea pentru oispit mult prea puternic din partea desfrnrii, putemcdea n akedie. Prin urmare, Evagrie situeaz adeseori

    aceste dou gnduri unul dup altul; de aceea se spunen principiu: Akedia prtaa ntristrii i invers,ntristarea camarad a akediei. Fr a fi identice,ntristarea i akedia sunt ns strns nrudite ntre ele,astfel nct cele spuse de Evagrie despre cea dinti suntvalabile i pentru cea din urm.

    Deosebirea caracteristic ntre ntristare i akediedevine limpede n textul urmtor unde Evagrie defineteorigine a ntristrii n felul urmtor: ntristarea seivete din eecul unei pofte trupeti; iar pofta este legatde orice patim. La rdcina akediei se afl aadarfrustrarea unei dorine pentru ca ntristarea s se prefac

    n akedie, mai nti trebuie s se adauge ceva: Akediaeste o micare simultan ndelungat a irascibilitii ipoftei, n care cea dinti se nfurie pentru cele existente,iar cea din urm tnjete dup cele inexistente.

    Evagrie exprim aceiai idee ntr-un text destul decurios la prima vedere:

    Toat ziua mi duceau rzboi: Prin gnduri ducrzboi cu noi demonii, punnd n micare uneori pofta,alteori irascibilitatea, iar mai apoi iari n acelai timppofta i irascibilitatea, prin care se ivete aa numitulgnd complex. Acesta se ivete numai la vremea akediei,

    pe cnd celelalte se apropie la intervale, succedndu-iunele altora. Gndul akediei nu urmeaz n aceast zinici unui alt gnd, nti de toate fiindc dinuie, apoifiindc n sine cuprinde toate gndurile.

    Cu aceasta suntem n posesiunea celor mai importanteelemente. Toate patimile provin din parte pasional asufletului, adic din poft i irascibilitate, prin caresuntem n comuniune cu lumea sensibil i pe care leavem n comun cu animalele iraionale. De aici ele urc

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    6/73

    i ntunec mintea, mpiedicnd-o de la activitatea eipropriu-zis, cunoaterea.

    n vreme ce restul patimilor purced din cte una dincele dou faculti iraionale, akedia se distinge prinfaptul c un amestec sau o mpletire de gnduri ce

    provin din amndou. Situat cu totul n sfera a-logicului, akedia este prin urmare un fenomen

    iraional n cel mai nalt grad!

    Mi-ai scris despre gndul akediei: pe care cas nesilete s o prsim, pe cea inteligibil sau pe ceasensibil, pe care anume o urte mai presus de oricecel ispitit de ea? Cci el singur dintre toate gndurileeste un gnd mpletit, ntruct se ivete din ur ipoft. Fiindc cel czut prad akediei urte cele ceexist i poftete cele ce nu exist. i dac pofta ltrage pe monah n jos, ura l alung din chilia sa. ipoate fi vzut ca un animal iraional, trt de poft ilovit de ur.

    Prin urmare, akedia are un cap de Ianus specific,care explic manifestrile ei contradictorii. n chipmereu nou, se amestec n ea frustrarea iagresivitatea dnd natere acestui fenomen complexal akediei. i tocmai aceast complexitate este ceacare o face att de lipsit de transparen pentru celatins de ea, i care, pare aievea ca un biet animal. Laacestea se adaug, n cele din urm, i factorulcaracteristic al timpului. Restul gndurilor vin i

    pleac, uneori chiar foarte repede, ca de pild ncazul gndului desfrnrii sau al blasfemiei. Pe bazanaturii lui complexe, care unete n sine cele maidiferite gnduri, gndul akediei are nsuirea de a

    dinui ndelung. Prin aceasta se ivete n suflet ostare caracteristic depresiei. Atunci cnd nu esteobservat la timp sau cnd nu se aplic la timpremediile corespunztoare, ea poate deveni o staredurabil mai mult sau mai puin manifest.

    Akedia reprezint astfel un fel de fundtur n viaasufletului. Repulsia fa de tot ceea ce exist, legatcu o dorin difuz dup cele inexistente, paralizeazfunciile naturale ale sufletului pn ntr-acolo nctnici un alt gnd nu se mai impune!

    Gsim aici un alt important element distinctiv:

    atonia sufletului, semnul distinctiv al akediei, esteconsecina unei funcionaliti necorespunztoarecreaiei a celor dou faculti pasionale alesufletului: pofta i irascibilitatea. La acest lucru serefer Evagrie atunci cnd spune: o relaxare asufletului care nu este n posesiunea a ceea ce este

    potrivit firii, i nu se mpotrivete cu vitejieispitirilor.

    Privind napoi spre cele spuse pn acum, devinelimpede n ce anume const natura complex a

    akediei: ea este expresia concret a unei profundedezintegrri interioare a persoanei umane ca urmare a

    pcatului:

    n vreme ce unii demoni se asemn soarelui care rsarei apune, neatingnd dect o singur parte a sufletului,demonul amiezii obinuiete s cuprind ntreg sufletuli s nbue mintea.

    Aceast nbuire a minii, care este locul chipului luiDumnezeu n om i a capacitii sale de a-L primi peDumnezeu, deci persoana Lui, sugereaz extrem deintuitiv i efectul psihologic al akediei. Ea se aeaz caun clopot peste funciile vieii i i taie chiar i respiraianecesar existenei. M sufoc, spune omul ajuns iastzi ntr-o asemenea situaie.

    Aa cum este descris aici, akedia este fr ndoial overitabil patim pe care omul o sufer pasiv, dar a creirspundere o poart n acelai timp.

    Pe ct de mult face Evagrie responsabil voina liberde ivirea rului n om, pentru a apra responsabilitatea

    personal de orice fel de determinism, pe att de puin i-a scpat faptul c aici exist o ultim rdciniraional, care pare s se sustrag puterii voinei ca undat pur: Ah, iubirea de sine, urtoare a toate! naceast afeciune de sine Evagrie recunoate substanafundamental din care e fcut orice patim. Prinurmare, patima este n esena ei o nstrinare egoist, unataament maladiv fa de noi nine. Ea se caut ntoate doar pe sine i ntruct nu se poate atinge pe sinen nimic, aceast afeciune fa de sine se transform nur oarb fa de toate.

    De ce trebuie s stea aa lucrurile? Fiindc exist osingur dorin bun i venic, legat fiinial de minte:dorina dup adevrata cunoatere, care se ndreaptnumai spre Dumnezeu i fericete mintea. Dac aceastdorin bun i venic i rateaz elul, nu mai rmndect ntristarea i ura.

    Akedia, ca sum a tuturor celorlalte patimi, este poateexpresia cea mai pur i mai spiritual a iubirii de sine alui Adam, care ntoarce spatele lui Dumnezeu i sendreapt spre sine nsui

    Akedia este iubire aerian, ocolire a pailor, ur ahrniciei, lupt mpotriva linitii, furtun asuprapsalmodiei, zbav la rugciune, domolire a ascezei,aipire nelavreme, somn ntors pe o parte, povar anebuniei, ur a chiliei, potrivnic a ostenelilor,adversar a struinei, piedic n calea meditaiei,netiin a Scripturilor, prta a ntristrii, ceasornicdetepttor al foamei.

    Akedia este atonia sufletului, spune avva Evagrie, i amvzut mai sus c acest ru se distinge mai cu seam prin

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    7/73

    caracterul su contradictoriu. Toate i sunt urte,nimic din cele existente nu i se par demne de dorit.Din aceast relaxare interioar ca i din inconstanamicrilor sufletului rezult nenumrate manifestriconcrete ale akediei ce trebuie diagnosticate precis,ntruct adeseori la prima vedere nu par negative.Deoarece caracterul complex al akediei face ca naparen aceasta s se prezinte adeseori sub o cu

    totul alt hain, i, pe lng aceasta, ea recurge la totfelul de subterfugii posibile i imaginabile pentru anu fi recunoscut ca atare. Mai cu seam oamenilorserioi le vine infinit de greu s recunoasc fa de einii i n faa altora c pur i simplu sufer deakedie. E nevoie de motive mult mai solide pentru aexplica i justifica starea lor dezolat, n cel mai buncaz motive cu totul independente de ei, exterioare,ale cror victime nevinovate sunt mpotriva voii lor.Variaiunile iluziilor, amgirilor nu cunosc limite,astzi ca i ntotdeauna. Numai pretextele pe care nile furim n ultim instan, numai numele pe care lile acordm se schimb o dat cu epoca i

    mprejurrile.

    Monahul care vagabondeaz este o tuf demrcine n pustie; puin s-a linitit i fr s vreaeste purtat din loc n loc. ntiul i cel mai sigursemn al akediei este o anumit instabilitateinterioar ce se poate manifesta ntr-un mod extremde diferit. Nu ne mai inem de slaul obinuit, demunca pe care am deprins-o, de tovria prietenilori cunoscuilor notri Ne este cu neputin ssfrim o munc nceput, s citim pn la capt ocarte Adeseori nici mcar nu ne dm seama de cese petrece n noi. Apar mereu motive plauzibile care

    ne silesc s ne schimbm.

    Iubitorului de plcere nu-i ajunge o singur femeie,iar monahului czut prad akediei nu-i ajunge osingur chilie.

    Gndului akediei care rvnete s gseasc altchilie drept sla, fiindc cea dinti s-a fcut urt iplin de umezeal din care se ivesc tot felul de boli

    n multe rnduri Evagrie amintete aceast ispit aschimbrii care, din motive lesne de neles, estetipic pentru anahorei. Doar pustnicul locuiete an

    dup an n izolare aleas de bunvoie a celor patruperei ai si i este lipsit astfel de toate acele micischimbri cotidiene care i mpiedic pe cei cevieuiesc n lume s-i dea seama ct de mult auczut n patima instabilitii.

    ederea n chilie este att de caracteristic vieiimonahale, nct pn trziu n Evul Mediuoccidental aceast expresie devenise sinonim pentrua fi monah. Ispita vagabondrii trupeti estemanifestarea vzut a acelui ru fundamental ce

    submineaz ntreaga via duhovniceasc:vagabondarea gndurilor. De aceea, anahoretul ifixeaz trupul n chilia sa i gndul su n pomenirea luiDumnezeu. Aceasta este adevrata stabilitas loci, att dedrag Sfntului Benedict.

    Pretextele abandonrii domiciliului sunt diferite de laom la om: anahoretul i va furi altele dect cretinul

    care vieuiete n lume. Dintr-un punct de vedereobiectiv ele ar putea prea extrem de justificate, dar nchip perfid ele nu par constrngtoare dect atunci cndsuferim de akedie

    Desigur, aceast instabilitate se poate servi i de pretexte mai subtile dect umezeala chiliei,argumentnd cu viclenie astfel: c faptul de a plcealui Dumnezeu nu este legat de un loc anume. Doar sespune: Dumnezeirea s fie nchinat n tot locul. Cinear ndrzni s tgduiasc acest lucru? Dar anahoretulnostru n-a ieit oare n pustie tocmai pentru a I se puteanchina lui Dumnezeu netulburat de nici o ocupaie

    lumeasc? Prin aceasta Evagrie nu este n principiumpotriva unei schimbri de loc, dimpotriv, el sedovedete aici mult mai flexibil dect ali Prini ai

    pustiei. Ocazional, el amintete motive serioase care loblig pe cineva s-i lase slaul su de pn atunci:dac, de exemplu, chilia se dovedete mult prea uoraccesibil i nu mai garanteaz izolarea necesar.

    Numai n acest caz nu trebuie s ne inem de loculnostru cu un ataament fals. A nu voi s te mui atuncin ciuda nepotrivirii locului n-ar fi altceva dect unsemn sigur al slavei dearte!

    n caz de ndoial s se cear sfat, aa cum a fcut odat

    Paladie, cruia akedia i-a fcut pe ct se vede nu puineprobleme: M-am dus odat (la Macarie Alexandrinul,printele duhovnicesc din Kellia), ntruct sufeream deakedia i i-am spus: Ce s fac, avvo? Cci gndurilenvlesc asupra mea i mi spun: Nu faci nimic! Pleacde aici! Iar el mi-a zis: Spune-le: Pentru Hristos

    pzesc aceste ziduri! cu aceast ndoial privitoare lavocaia proprie i la sensul vieii ascetice ne vom maintlni. Paladie le-a rezistat o vreme vitejete, dar, dupmoartea dasclului su, Evagrie, a prsit pustia.Medicii l sftuiser la o schimbare radical de mediudin pricina sntii sale afectate: splina i stomacul

    preau s fie atinse. ns de-a lungul ndelungatei i

    agitatei sale cariere ulterioare de episcop, nici chiar nndelungatul su exil n Egipt, sntatea nu pare s-imai fi pun probleme

    Paladie cunotea exact nvtura dasclului su i tiac grija pentru sntatea trupeasc este adeseori doar oispitire a akediei:

    Gndul akediei care ne zugrvete o btrneendelungat i o srcie amar i nemngiat i bolicare pot s omoare trupul

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    8/73

    Sufletul care din pricina unei boli a trupului primetegndurile akediei

    Aceast fric de boal Evagrie o descrie extrem decolorat ntr-un capitol din Praktikos: stomacul,ficatul, splina, hidropizia, boala ndelungat, lipsacelor necesare, nici un medic la dispoziie toatedefileaz prin faa ochiului duhovnicesc al

    anahoretului, i nu fr temei n pustie lipseaudesigur adeseori pn i lucrurile cele mai necesare.Dar, pentru monah, boala nsemna o provocare, un

    prilej de a nva mulumirea pentru dureri irbdarea cu fraii care ne slujesc. Tocmai de aceeademonii caut s mpiedice de la aceasta cu astfel despaime, zugrvindu-ne la vremea akediei toate bolile

    posibile ce ne pot atepta.

    Evagrie cunotea desigur legtura secret dintrebolile psihice i cele fizice, legtur ce preocup attde mult medicina modern.

    n capitolul despre ntristare din Antirrhetikos, legatn cel mai strns mod de cel privitor la akedie, eldescrie fenomene psihosomatice cu totul uimitoaregenerate ca urmare a unor stri de angoas excesive,i care cu siguran ar fascina un psihiatru modern.Ar fi multe de spus despre comaruri nfricotoare,artri demonice, etc. Aici ns este de ajuns strimitem la aceste fenomene nelinititoare,consecine ale ntristrii, binecunoscute i anticilor.

    Exist ns manifestri mai puin vtmtoare aleakediei, care la prima vedere nu pot fi recunoscuteca atare: Gndul akediei care-l face pe monah s

    urasc lucrul minilor pe care l tie, vrnd s-lnvee alt meteug care nainteaz mai uor i s fiemai puin ostenitor. Ispita de a socoti peneateptate munca, profesiunea nvat, drept izvoral disconfortului propriu, trebuie s fi fost destul derspndit n acea vreme, din moment ce Evagrie oamintete de mai multe ori. Ea poate s fie i astzila fel de actual ca i odinioar, i din acelai motiv:vechii monahi i ctigau existena cel mai adeseorimpletind couri, o munc simpl aproape mecanic,dar care pe termen lung ducea la un efect deprimantde monoton. Aceast monotonie era ns intenionatcutat, ntruct n condiii normale lsa mintea

    liber pentru rugciune i contemplaie, ba chiarpretindea o activitate spiritual. Dac ns monahulcdea n akedie, atunci aceast nsuire se prefcean contrariul ei i devenea o povar apstoare. Cuacest revers al nsuirilor speciale, la origineintenionat cutate, ale vieii din pustie: singurtatea,tcerea, renunarea la comoditi, etc., ne vom maintlni.

    n locul muncii, vinovai de nefericirea noastr potfi, desigur, i superiorii sau colegii, pe scurt

    semenii, fiindc cel czut prad akediei i aduce amintedintr-o dat cu acuitate de toate nedreptile pe care atrebuit s le sufere de la alii: Gndului strnit deakedie spre defimarea avvei sub pretextul c nu-imngie pe frai, este aspru cu ei i nu se ndur denecazurile lor i aceast ispit trebuie s fi fostdestul de frecvent, dac judecm dup numrulexemplelor pe care le citeaz Evagrie. Este de neles de

    altfel, ntruct nicieri nu suntem mai vulnerabili dectn aa-numita sfer afectiv. Pe drept cuvnt spuneEvagrie despre cel czut prad akediei c l chinuiegndul c a pierit buntatea dintre frai i nu se maigsete nimeni care s-l mngie.

    Se nelege de asemenea c mai cu seam cei carevieuiesc celibi, monahi sau preoi sunt expui cuuurin iluziei de a crede c izvorul nefericirii lor estetocmai celibatul lor, lipsa de afeciune cu adevratuman. Dar oare ntr-o astfel de situaie nu resimteacelai lucru i un om cstorit n legtur cu partenerulsu, ba chiar n genere fiecare om n sfera relaiilor

    interumane? Amgirea i autoamgirea au dus aici pemuli la rtcire, fiindc le-a rmas ascuns adevratulcaracter al depresiei lor. Acetia nu neleg c sunt prinintr-o lupt extrem de rar cu ei nii i c vrjmaul nueste nici instituia, nici fgduina dat, nici partenerulsau oricare altul, ci propriul eu rnit, ca urmare a aceleiiubiri de sine, n care Evagrie vede izvorul tuturor celoropt gnduri generice.

    Din totdeauna ns exist un mijloc ncercat de a scpade povara akediei, cel puin n aparen: deviereaateniei i distracia!

    Gndului care ne mboldete la vremea akediei smergem la frai ca s fim, chipurile, mngiai de ctreei

    Gndurilor akediei care zdruncin rbdarea noastr ine mboldesc s ne odihnim puin i s vizitm pentrumult vreme casa i rudele noastre

    O ntreag industrie a divertismentului i turismului sepreocup astzi numai cu uurarea poverilor akedieisrmanilor notri contemporani, care nici mcar nucontientizeaz faptul c sufer de aceast patim.

    Numai s nu existe nici o oprire, nici un gol! Suferina

    mprtiat este pe jumtate consolat, iar efectelebinefctoare ale unei cltorii, ale unei schimbri depeisaj sunt bine cunoscute. i totui, prin aceasta rul nue suprimat, ci doar amnat. Zilele frumoase vor zbura,iar akedia va reveni cernd drept remediu doze din ce nce mai tari.

    Acest imbold, att de caracteristic pentru akedie, nunumai dup schimbare n genere, ci n special duptovria uman, poate reveni uneori de-a dreptuldominator.

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    9/73

    Minii lovite din toate prile de gndul akediei:cnd urmrit de irascibilitate i scoas afar dinlocurile sale, cnd trt de frai n alte locuri, fie larude, fie spre lume, care de multe ori au necinstit-oi au umilit-o

    Dac aceast stare dureaz, n cele din urm ia aceleforme neurastenice, demascate fr mil n textele

    citate mai jos. Aa cum ne arat limpede finalulcapitolului mai sus citat din Antirrhetikos, victimaacioneaz n deplin cunotin de cauz. Darimboldul de a cuta la semeni refugiul din faa

    poverii akediei l trage literalmente de gt pesrmanul care i-a czut prad Nu se poate artamai bine c akedia e cu adevrat o patim, o

    pasivitate suferit de cel atins de ea i care-lnstrineaz de firea sa.

    S cercetezi bolnavii te mboldete cel czut pradakediei, dar n aceasta i satisface scopul su. Monahul czut prad akediei e ager la slujire i

    socotete drept porunc satisfacia lui.

    Instabilitatea se transform astfel ntr-un activismneobosit, preocupat, care se pretinde drept virtuteacretineasc a iubirii de aproapele! Dar aceasta nu ealtceva dect o iluzie, o autoamgire primejdioas. Eiluzia agendei pline, care ne induce n eroare cu

    privire la golul nostru luntric. E cu att mai primejdioas cu ct mai nalte sunt, chipurile,elurile pe care le slujete, ceea ce o face aproapeinatacabil. Cu ct mai mult dureaz aceast iluzie,cu att mai dezastruoase sunt consecinele. Fiindcmai devreme sau mai trziu oprirea, trezirea

    oprimat vin inevitabil. i atunci omul fieabandoneaz dezndjduit tot ceea ce pn n acelmoment alctuia, chipurile, coninutul vieii sale, fierecurge la doze noi, mai intense, de distracie.

    De ct cunoatere a inimii i de ct discernmnt alduhurilor nu e nevoie aici pentru a deosebi adevrulde aparen! Fiindc demonul e prietenul oricreiforme de exagerare, aa cum vom vedea mai exactn continuare.

    Exist ns un criteriu sigur, o iubire de aproapeleautentic care pentru Evagrie se manifest n mod

    constant ca blndee pentru a o distinge de simplaei simulare exterioar: roadele ei. Adevrata iubire lface vrednic de iubit pe cel ce iubete, pe cndactivismul caritativ nscut din akedie, dimpotriv, lface pe cel ce l practic amar i nerbdtor.

    Ochiul celui czut prad akediei fixeaz necontenit ferestrele i cugetul su i nchipuie vizitatorii:scrie ua i el sare; aude un glas i se apleac pefereastr, i nu pleac de acolo pn nu va cdeatoropit.

    Atunci cnd cel czut prad akediei citete, casc mult iuor se las dus spre somn; se freac la ochi i-i ntindeminile, i dezlipindu-i ochii din carte i fixeaz peperete. Iari ntorcndu-i, citete puin i, frunzrind-ocaut curios sfritul; numr paginile i determincaietele, murdrete literele i podoaba, iar nchiznd-o,pune cartea sub cap i cade ntr-un somn adnc, ccifoamea i scoal sufletul i el i face grijile lui.

    O caricatur asemntoare a unui srman monah czutprad akediei, de data aceasta adaptat special pentruviaa eremitic, gsim n Praktikos, i ea constituie oadevrat sintez a tuturor simptomelor acestei patimi:

    Demonul akediei ce se numete i demonul amiezii, estecel mai mpovrtor dintre toi demonii; l atac pemonah pe la al patrulea ceas i d trcoale sufletuluipn la ceasul al optulea. Mai nti face ca soarele s sevad zbavnic la micare sau chiar nemicat, ca i cumziua ar fi de cincizeci de ceasuri. Apoi l silete spriveasc int i necontenit la ferestre i s sar afar

    din chilie s vad ct mai e pn la ceasul al noulea is priveasc de jur mprejur, ncoace i ncolo, dac nucumva e pe aproape vreunul dintre frai. i insufl nc iur fa de locul i nsi viaa sa i fa de lucrulminilor i gndul c iubirea a pierit de la frai,nemaifiind cine s-l mngie. Iar dac n acele zile estecineva care l-a ntristat pe monah, demonul acestaadaug i acest lucru la sporirea urii lui. l face spofteasc alte locuri, n care s poat gsi mai uor celetrebuincioase i n care s poat exercita mai uor i maiprosper un meteug, adugnd acum c faptul de a bineplcea Domnului nu ine de loc, c s-a zis doar cDumnezeirea trebuie adorat pretutindeni. De acestea

    leag i amintirea celor apropiai lui i a vieuirii lui dealtdat, i zugrvete o via lung, punndu-i nainteaochilor ponoasele ascezei, i pune n micare oriceuneltire ca, prsind chilia, monahul s fug de pestadion. Acestui demon nu-i urmeaz ndat alt demon;o stare panic i o bucurie nespus urmeaz sufletuluidup aceast lupt.

    ndelungatul post negru pn n jurul orei 15 face caakedia s devin un ceasornic al foamei. Rara ntlnirecu ceilali genereaz uor un sentiment de prsire dectre toi, i nu e de mirare dac voina nsingurat imunca monoton trezesc dorina de schimbare. Ce ar

    putea fi mai uor de neles dect nostalgia intimitiiunei familii, pe care ascetul a prsit-o odat pentrutotdeauna? i e suficient o singur privire nuntrunostru, pentru a recunoate n aceast situaie limitvulnerabilitatea fundamental a omului.

    Ineria general pe care o provoac akedia are dreptconsecin neglijena i nepsarea n nfptuirea

    pravilei.

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    10/73

    Monahul czut prad akediei este zbavnic larugciune i nu mai spune cuvintele rugciunii; cciaa cum bolnavul nu poart poveri grele, aa i celczut prad akediei nu mai face cu grij lucrul luiDumnezeu; fiindc unul i surp puterea trupului,iar cellalt i destinde ncordarea sufletului.

    Primii monahi egipteni se dedicau n timpul zilei i

    o bun parte din noapte unei munci manuale uoare,care favoriza concentrarea minii, i care era nsoitde meditaie (de repetarea meditativ a unor pasajescripturistice nvate pe de rost) ntrerupt derugciunea din rstimpuri. elul vieii monahaleeste struina constant i nentrerupt n rugciune,aadar, o stare care n forma sa cea mai nalt este oconvorbire a minii cu Dumnezeu fr nici omijlocire a ceva anume. Dac ns monahul cade

    prad akediei acest rvnit el devine o povarinsuportabil.

    La nceputul i la sfritul nopii, monahii svreau

    dou sinaxe (rugciuni) n care rosteau ctedoisprezece psalmi, fiecare psalm fiind urmat de orugciune. Aceste mici sinaxe, cum spuneaumonahii nii, nu erau desigur deosebit dempovrtoare, cu excepia celor ce sufereau deakedie.

    Uneori demonii ne sugereaz, atunci cnd akediacuprinde sufletul, s ne micm n gur doar limba,alteori ne mboldesc s cntm cele ce trebuierostite. Demonul akediei face ca atunci cnd neridicm la rugciune s pogoare peste noi otoropeal, apoi ne mboldete din nou la rugciune i

    psalmodie, cu grbire.

    Aceeai proast dispoziie se instaleaz atunci cnde vorba de a recita pe de rost texte din SfntaScriptur alese pentru meditaie.

    Gndul akediei care ne desface de citirea Scripturii i nvtura cuvintelor duhovniceti i spune:Cutare btrn tia numai doisprezece psalmi i abineplcut lui Dumnezeu!

    O ispit tipic a akediei este aadar minimalismul larugciune, cum se vede aici. Cine oare nu a auzit

    vreodat argumentul plauzibil c e cu neputin srostim cum se cuvine mulimea de psalmi aslujbelor? Evagrie diagnosticheaz aici simptomulakediei, fiindc atunci cnd te supr duhulakediei, el convinge sufletul c psalmodia estempovrtoare i aduce toropeala i lncezealampotriva rvnei. Pe ci monahi argumenteleaparent att de limpezi i att de sensibile psihologicale akediei nu i-au fcut s-i piard mult vreme

    bucuria rugciunii i a slujbelor trebuie s fim

    deosebit de ateni aici, fiindc moartea vieii derugciune este moartea vieii duhovniceti n genere.

    Astfel gsim la el avertismentul i care arunctotodat o lumin clar asupra adevratului sens alascezei monahale mpotriva angajrii personale prin

    jurmnt fa de anumite practici: astfel de exagerrivin de la cel ru i, mai mult, sunt cu totul strine de

    adevrata fiin a monahismului!

    n fundalul acestui avertisment se afl o experiensurprinztoare la prima vedere: vrjmaul ncearc s neconving nu numai n direcia unui minimalism lene,ocazional el ne mboldete i la un maximalism!Schimbnd n mod perfid fronturile, el se transform navocatul virtuilor celor mai nalte.

    Pe demonul lcomiei pntecelui l imit i dumanuladevrului demonul akediei punnd n mintea celuice se nfrneaz retragerea cea mai de pe urm,ndemnndu-l la rvna lui Ioan Boteztorul i a

    nceptorului pustnicilor Antonie, ca, neputnd rbdaaceast retragere ndelungat i neomeneasc, s fugcu ruine prsind-o, iar demonul s se laude zicnd:L-am biruit pe el!

    Nu ne putem mira ndeajuns de darul fin aldiscernmntului, prin care Evagrie a tiut s distingadevrul de amgirea demonic ntr-un mediu nclinatn aparen cu totul spre isprvi ascetice extraordinare.C nu e vorba aici de o reflecie fugar arat un alt textn care nfieaz cum adeseori demonii ne mping sprelucrul cel mai vtmtor pentru noi n clipa aceea:

    i mpiedic astfel pe cei bolnavi s mulumeasc pentrusuferinele lor i pe cei ce i slujesc s rabde ndelung,pe cei slabi i ndeamn s se nfrneze, iar pe ceisuprai i ndeamn s cnte psalmi n picioare.

    Vom vedea mai ncolo cui i datoreaz Evagrie acest finsim al msurii, prin care se dovedete a fi martor demnde crezare al celei mai bune tradiii monahale.

    Aceeai ispit spre exagerare n bine a putut fi i nfundalul unui text foarte frumos, pe care l vom cita mai

    pe larg n continuare. Aici Evagrie nu se refer lacauzele mai profunde ale akediei; drept prilejul ei

    nemijlocit menioneaz numai ncordarea legat deviaa duhovniceasc. ntruct ns aceast ncordaretrebuie s se fac cu msur, trebuie s presupunem c,

    pzind oile zi i noapte, Iacob i suprasolicitase puinforele.

    Textele citate ne nva c n viaa duhovniceasc nutrebuie s ne mulumim cu judeci superficiale. Akediae un ru extrem de profund, care i disimuleaz petoate cile posibile adevrata sa natur. i atunci ne

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    11/73

    putem ntreba: cum e cu putin s deosebim nfiecare caz n parte motivele adevrate de cele false?

    Criteriul decisiv pentru el este intenia cu care facemsau suferim ceva. Cu alte cuvinte, este vorba de a tidac facem binele pentru el nsui sau pentru aurmri alte scopuri egoiste. n toate formele sale,acest egoism ne este nimic altceva dect acea iubire

    de sine aflat la rdcina tuturor patimilor.

    ns demonul se poate strecura chiar i aici,punndu-ne curse pe drum drept! Cu alte cuvinte,strecoar ntr-o intenie bun n sine o finalitateegoist. Evagrie rezolv aceast aparent dilemsftuindu-ne pur i simplu s ne inem vitejete de

    prima intenie, bun, ntruct Duhul Sfnt tie binec omului aflat n lupt cu demonii i este cuneputin s menin vreun gnd bun ferit de atacuri.

    Lucrul este de altfel valabil i n sens invers. Niciinteniile noastre rele nu se pot menine neispitite,

    ntruct seminele virtuii n sine indestructibile, pecare Dumnezeu le-a aezat n firea noastr la creaie,nu ngduie aceasta.

    Persoana uman liber se dezvolt n acest jocspecific, n care gndurile sfie i sunt sfiate,adic cele bune le sfie pe cele rele i iari suntsfiate de ele. Temeiul naturii noastre este bunfiindc noi n-am fost ri de la nceput, cciSemntorul, Domnul nostru, a semnat semine

    bune n arina Sa. Din aceste semine bune provinimboldurile spre bine comune tuturor oamenilor.Acest bine ngerii l susin prin inspiraiile lor bune,

    n vreme ce demonii l pun la ncercare prininstigaiile lor rele. Atrn de voina noastr, depromtitudinea sau nepsarea ei, ncotro nclinm ncele din urm. Voina liber nseamn ns persoanresponsabil.

    n cazul n care anahoretul nu i-a prsit cu toateacestea chilia sa, akedia provoac n el o stare dedescurajare generalizat: Sufletului care n akedie

    primete gnduri ce-i nimicesc ndejdea artndu-ic petrecerea monahal este rea i c de-abia poatecineva s rabde vieuirea ei. Este mai uor s neimaginm unde anume duce aceast descurajare

    dac dureaz mai mult. Nu e nici o mirare dac,dup o vreme, srmanul ajunge s se ndoiasc chiari de sensul vieii monahale: Gndului care spunec omul poate de fapt dobndi curia i bunadeprindere i n afara vieii monahale. Cine n-aauzit vreodat acest argument care sun att demodern? i nu numai cu privire la viaa monahal,ci, dup mprejurri, i la tot ceea ce se mpotrivetenclinaiilor noastre.

    Dar poate fi i mai ru. Atunci cnd li se face loc,ndoielile teoretice privitoare la sensul vieii monahale

    pot pune radical sub semnul ntrebrii vocaia proprie.

    Gndurilor akediei ce se lucreaz n noi ca i cumrudele noastre ne-ar spune c nu pentru Dumnezeu amlsa lumea i am ales viaa monahal, ci fie pentrupcatele noastre, fie pentru neputina noastr, fiindc n-

    am fi n stare s artm curaj n lucrurile lumii

    n cele din urm, srmanul nu mai are dect un singurgnd: s-i atrne ct mai repede cu putin haina n cuii s prseasc stadionul: Gndurilor sufletuluistrnite de akedie i care vor ca noi s lsm sfnta calea virtuilor i locul slluirii noastre Nimeni nu vasusine c astfel de gnduri le vin doar anahoreilor. Nu

    putem admira ndeajuns perspicacitatea cu care Evagriedemasc drept ispitiri ale akediei aceste ndoieli secretecu privire la autenticitatea vocaiei proprii, cu privire lahotrrea pentru o anume form de via, fie de monah,fie de preot, fie de cretin cstorit; furindu-se treptat,

    ele sfresc cu timpul prin a da roade, ca o pictur deap ce cade pe o piatr, certitudinea noastr interioar.Omenete vorbind, n orice decizie intr n joc pe lngmotivaia autentic i nobil i motive artificiale sauchiar impure. Dar Dumnezeu scrie drept cu liniicurbe, fiindc El i cheam pe cei pctoi nu pe ceidrepi. La o privire retrospectiv a credinei, oricealegere a noastr se dovedete n cele din urm oalegere a noastr de ctre har. Necredinei pripite i vascpa pentru totdeauna acest joc misterios dintreslbiciunea omeneasc i puterea dumnezeiasc, idemonului i va fi uor s conving pe cel czut pradakediei c n joc sunt doar lucruri omeneti mult prea

    omeneti i nimic mai mult. O iluzie fatal, creia,precum se vede, nu i suntem expui numai astzi. Dect cunoatere a inimii este nevoie i aici pentru asepara ceea ce este cu adevrat necesar de miile desubterfugii!

    Din diferite motive, interioare sau exterioare, celuiczut prad akediei nu i este cu putin s scape destarea sa trist, sau, epuiznd deja toate mijloacele dedistracie obinuite, el aterizeaz n cele din urm dinnou n akedia sa. Atunci el cade ntr-o adnc depresiesufleteasc, ale crei trsturi maladive Evagrie ledescrie cu nelinititoare precizie:

    Sufletului slbnogit i neputincios de pe urma gnduluioboselii i akediei care zbovesc n el, care piere namrciunea lui, a crui trie e mistuit de marea lui suferin i a crui rbdare st aproape s fiedestrmat de sila acestui demon, ntruct e schimbat delacrimi i suspine ptimae i-i nchipuie copilrete cnu este mngiere pentru el

    Nu e aici nimic altceva dect expresia dezndjduit aconstatrii finale c toate tentativele de fug s-au

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    12/73

    dovedit inutile. Abyssum abyssum invocat (adnc pe adnc cheam) abisul nimicului propriucheam abisul strigtul lor n gol.

    Dac aceast stare dezolant dureaz prea mult isufoc mintea, personalitatea omului, atunci celczut prad akediei se izbete de consecinelentristrii, cauza nemijlocit a akediei:

    Toi demonii nva sufletul s iubeasc desftarea,numai demonul ntristrii nu nelege s facaceasta, ci stric gndurile celor n care intr,ntruct le reteaz i usc de la ei orice desftare prin ntristare. Cci oasele oricrui om mhnit seusuc. Dac acest demon rzboiete un monah cumsur, l face ncercat, cci l convinge s nu seapropie de nimic dintr-ale lumii acesteia i snlture toat plcerea. Dar, dac struie mai mult,nate gnduri care l sftuiesc pe monah s-i iaviaa sau l silesc s fug departe de locul undepetrece. Acest lucru l-a gndit i l-a ptimit dreptul

    Iov, fiind asuprit de acest demon: De-a putea smor, sau pe altul s rog s-mi fac mie aceasta!

    Cine ar fi bnuit c ceea ce ncepuse cu un acces decapricii morale va sfri astfel? n multe cazurisinuciderea nu este nimic altceva dect ultimancercare disperat a unui refugiu n nimic din faavidului interior, o soluie a conflictului, pe care dealtfel Evagrie o respinge explicit. Cei drept, subinfluena mhnirii produse de moartea tatlui su, iel a putut cita drept el vrednic de dorit versetul dinPsalmul 41,8: Scoate din temni sufletul meu, cas se mrturiseasc numelui Tu, Doamne!. Dar n

    alte locuri el aduce urmtoarea restricie: aceastrugminte e potrivit numai celor curai, care sunt nstare chiar i fr trup de cunoaterea creaiei. Cineeste nc prizonier patimilor i cere s prseascrepede acest trup, se aseamn unui bolnav care-lroag pe tmplar s-i sfarme patul ct mai repede cu

    putin

    Nu exist un singur text care s nu interpretezeexistenial ntr-un fel sau altul i pe omul modern.Akedia este un fenomen omniprezent, legat ntr-unfel anume de nsi condiia uman. Timpul, locul imprejurrile vieii schimb doar manifestrile ei

    concrete, n esena sa fenomenul fiind atemporal.

    Pofta este o nstrinare egoist i, dat fiind cdorina ei rmne n chip necesar nesatisfcut, iurmeaz n permanen ntristarea i akedia:

    Cel dus n robie de barbari este legat n fiare, i celdus n robie de patimi este legat de ntristare. N-are putere ntristarea dac nu sunt de fa celelaltepatimi, precum nici lanul dac nu sunt de fa ceilegai. Cel legat cu ntristarea este mai nti biruit de

    patimi i poart cu sine lanul ca dovad a nfrngeriilui. Fiindc ntristarea ia natere din eecul pofteitrupeti, iar pofta este legat de orice patim. Cine abiruit pofta a biruit patimile, iar cine a biruit patimile nue inut de ntristare.

    Dac o tmduire adevrat este cu putin numai dacrul este nlturat la rdcin, n viaa de zi cu zi nu ne

    rmne nimic altceva dect s punem mna pe unremediu specific i s-l aplicm acolo unde se vdsimptomele rului. De undeva trebuie nceput, iar ncazul akediei e chiar indispensabil s aplicmnumaidect un medicament puternic care promite unsucces imediat. Exist mai multe astfel de remediispecifice.

    n genere Evagrie a definit akedia ca atonie, ca orelaxare a sufletului, artnd prin aceasta nrudirea ei culaitatea, iar ca trstur comun a tuturormanifestrilor sale a desemnat instabilitatea, tendina defug. Laitatea este patima opus brbiei sau a

    curajului. Virtuile prii irascibile ale sufletului suntcurajul i iubirea, al cror rol Evagrie l definete astfel:

    Lucrul curajului este acela de a nu se speria de vrjmaii de a rezista hotrt nfricorilor; lucrul iubirii e nsacela de a se comporta fa de orice chip al luiDumnezeu aproape la fel ca fa de Prototipul su, chiardac demonii ncearc s-l ntineze.

    Aadar, dac akedia este o form de laitate, atunci n primul rnd va trebui s ne mpotrivim acesteifuncionri nefireti a prii irascibile a sufletului.Evagrie precizeaz laconic: Rbdarea retezarea

    akediei sau: Rbdarea domolete akedia. Primul icel mai eficace remediu mpotriva akediei e de a rezistan faa oricrei ispite de a fugi.

    Cnd vine peste tine duhul akediei, nu-i prsi casa, inu te da n lturi de la lupt n vremea cuvenit! Cciaa cum se lmurete argintul, aa se va facestrlucitoare i inima ta.

    Pentru ca plata ta s coboare prin rbdare nc i maibogat peste tine, rbdarea ta trebuie s duc rzboiul prin toate virtuile brbteti, cci akedia se lupt cutine prin oricare ru i te ispitete privind cu luare

    aminte la toate strdaniile sale. i pe cine nu-l gsete pironit prin rbdare, pe acela l mpovreaz cu eansi i l pleac la pmnt.

    Am vzut deja c akedia, mai cu seam cnd devine ostare durabil, nu e un lucru inocent. n cazul extrem, eai poate mpinge victimele ei pn la sinucidere. Chiardac nu ajunge att de departe, ea amenin ns cumoartea spiritual.

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    13/73

    Dar ce s zicem despre demonul care face sufletulnesimit? Cci m tem a i scrie despre el. Cndnvlete acela, sufletul iese din starea fireasc ileapd cuviina i frica Domnului, iar pcatul nu-lmai socotete pcat, frdelegea nu o mai socotete frdelege i la osnda i la chinul venic se gndete ca la nite vorbe goale. De cutremurul purttor de foc rde; pe Dumnezeu, e drept, l

    mrturisete, dar poruncile Lui nu le cinstete.

    De-i bai n piept cnd se mic spre pcat, nu simte;de-i vorbeti din Scripturi, e cu totul mpietrit i nuascult. i aminteti de ocara oamenilor i nu o ia nseam. De oameni nu mai are ruine, ca porcul carea nchis ochii i a spart gardul. Pe acest demon lintroduc gnduri ndelungate de slav deart, idac nu s-ar scurta zilele acelea, nimeni nu s-ar maimntui.

    Aceast insensibilitate sau indiferen de carevorbete Evagrie aici, este consecina nemijlocit a

    biruinei depline a demonilor i a patimilor lorasupra sufletului, un fel de moarte spiritual.Aceast stare, despre care spune c numai arareoricade asupra celor ce vieuiesc n comunitate,Evagrie o descrie n cuvinte a cror contemporaneitate n-are nevoie de nici un altcomentariu. Poate c astzi am fi puin mai optimitin ceea ce privete afirmaia sa c acest demon ealungat cu certitudine de spectacolul suferinei celorce ne nconjoar, i de compasiunea pe care otrezete n noi. Omul modern nu mai e att de uorde zguduit. Gndul slavei dearte, al deertciunii, etovarul i precursorul trufiei, care-l face pe cel

    inut de el s-i nchipuie c nu e ca restuloamenilor. Este ispita celor desvrii, care prinvieuirea lor ireproabil sunt condui s se nalemai presus dect toi, ba chiar s se urce pn la cer,i la urm s cread c au atins totul prin forele lori nu mai au nevoie de Dumnezeu.

    ntruct acest gnd e deert, gol, lipsit de oricelegtur cu realitatea, setea sa dup slav trebuie srmn i ea n chip necesar nesatisfcut. Oconstatare, creia i urmeaz inevitabil akedia,experiena vidului absolut.

    Ct de multe lucruri sunt n joc n aceast lupt nearat n continuarea textului citat mai sus, care aratrsplata perseverenei rbdtoare:

    n orice caz s se tie: dac cineva dintre monahiatacat de demonul acesta al nesimirii, n-a primitgnd de curvie sau nu i-a prsit chilia din akedie,unul ca acesta a primit din cer rbdarea, i fericiteste c s-a nvrednicit de o neptimire ca aceasta!

    n faa intensitii cu care se npustete uneori akediaasupra victimelor ei i le trage de gt, ntiul i cel mai

    puternic remediu este perseverena. n ciuda ispitiriiaparent copleitoare care ne ndeamn s fugim, trebuies rmnem ca intuii. Pentru anahoret i nu numai

    pentru el aceasta nseamn mai nti s struie n loculn care se afl pn ce trece atacul.

    Nu se cade a prsi chilia la vremea ispitelor,plsmuind, chipurile, pretexte binecuvntate, ci se cadea edea nuntru, a rbda i a primi cu vitejie toate celece vin asupr-ne; i mai cu seam demonul akediei care, fiind cel mai apstor dintre toi, face sufletul s fiesolicitat la maxim. Fiindc a fugi astfel de lupte i a leocoli nva mintea s fie nepriceput, la i fugar.

    Un astfel de comportament poate prea, mai nti, unoradrept contrariul a ceea ce ar face n mod normal un omn aceast stare. i, totui, atunci cnd ne sftuiete snu cedm acestui impuls instinctiv spre fug, Evagrie nered fructul experienei sale proprii i a multor altora.

    Numai experiena proprie poate atesta adevrul sfatuluipe care avva Moise l-a concentrat lapidar n sentina:Du-te, ezi n chilia ta i chilia te va nva toate!. naceast perseverare ncpnat n chilie se cuprindtoate: renunarea contient la orice fel de distracie imprtiere, fie i sub form de cltorii, vizite sauconversaii. Este oare o lips de nelegere psihologic

    pentru nevoile cele mai elementare ale omului?Nicidecum. Un alt monah pe care l ispiteau gndurile avenit la avva Arsenie cel Mare ca s aud acest uimitorrspuns care distinge n chip admirabil ntre esenial ineesenial: Du-te, mnnc, bea, dormi i nu lucranimic, numai de chilie nu te deprta!. Aa cum exist o

    ierarhie a valorilor, exist i o ierarhie a rului. n cadrulakediei, punctul final i de concentrare al celorlaltepatimi, perseverarea n izolare, e mai important dectcelelalte exerciii ascetice, i, n caz de nevoie, trebuiechiar s scoatem cuiul cu un alt cui, cum spune Evagriensui, adic n acest caz s alegem rul mai mic. Cucondiia desigur, s nu cedm n ascuns tocmai akediei!

    Nu trebuie uitat nici acest lucru: rsplata fgduit celuice persevereaz cu rbdare!

    Cnd vine peste tine duhul akediei, nu-i prsi casa, inu te da n lturi de la lupt n vremea cuvenit! Cci

    aa cum se lmurete argintul, aa se va facestrlucitoare i inima ta.

    Destinderea, ca de pild plimbarea, nu e n sine oprit,cu condiia ca s nu rmnem numai la ea. Vtmtoreste ns numai ceea ce echivaleaz cu adevrata fug,

    precum i nclinaia nesntoas de a proiecta supraaltora mizeria proprie.

    Aceti prini duhovniceti sau maici duhovniceti nuerau nicidecum n exclusivitate preoi sau monahi,

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    14/73

    respectiv monahii. Evagrie nsui a fost toat viaasa simplu diacon. Printre cei cinci mii de monahi din

    pustia Sketis, n a crei vecintate tria i Evagrie ntovria a ase sute de ascei ncercai, numai opterau preoi. Majoritatea faimoilor priniduhovniceti ai pustiei trebuie s fi fost aadarmireni, laici aproape n sensul modern al cuvntului,ntruct monahismul nu avea pe atunci un statut

    canonic fix.

    Paternitatea, respectiv maternitatea duhovniceascnu sunt legate de un oficiu bisericesc anume, ci suntharisme de care nu dispune nimeni, i care suntacordate celor care au atins n viaa lor, cu toatenfrngerile i biruinele, acea experien pe care nuo poate comunica nici o tiin livreasc. Prinurmare, aceast harism nu e legat nici de vrst.Unii dintre aceti prini sau maici erau pentrucondiiile de atunci destul de tineri.

    Cnd astzi, mai cu seam n Occident, auzim des

    repetat plngerea c n-ar mai exista priniduhovniceti, se uit ns c n domeniul harului nu

    printele l face pe fiu, ci fiul l face pe printe. Ceeace lipsete n mare msur omului modernoccidental e duhul filialitii, din care numai se

    poate ivi paternitatea spiritual.

    Perseverarea n izolarea chiliei este, desigur, osituaie uman extrem, dar valoarea ei simboliceste considerabil. Majoritatea oamenilor triescastzi nu n chilii, ci n tot felul de situaii la fel destrmtorate: n familie, la serviciu, etc. Faptul de a

    persevera aici n linite, i nu n amrciune i

    ranchiun, i fr a avea privirea aintit asupra uneievadri, acest lucru face din om un monah nsensul propriu al cuvntului, adic o fiin cu totulunificat.

    Totui, pe termen lung, simpla scrnire din dini arfi o atitudine mult prea negativ, care l-ar fixa pe celczut prad akediei nc i mai mult n stareanefericit, n loc s-l elibereze de ea. Trebuie ca, nlocurile despre care tim din experien c akedia leumple cu efectele sale dizolvante, s ridicm un dig,o atitudine pozitiv, care s ne mpiedice de a maicdea n genere n akedie.

    Evagrie schieaz n puine cuvinte o ntreagstrategie pentru alungarea acestei patimi, ba chiar omic regul de via, cu ale crei elemente ne vommai ntlni:

    Akedia o tmduiesc struina i faptul de a facetoate cu luare-aminte i frica de Dumnezeu.Rnduiete-i o msur n orice lucru i nu te abatenainte de a-l sfri. Roag-te necontenit i ncordat,i duhul akediei va fugi de la tine.

    Rnduiete-i o msur n orice lucru, aceasta esteregula fundamental pe care a nvat-o de la nger ncnceptorul anahoreilor Antonie cel Mare, cnd a fostel nsui suprat de akedie. n cele din urm, akedia nu enimic altceva dect ispita lipsei de msur, fie prininerie i trndvie, fie, ntr-un mod mai puin evident,

    prin exces i exagerare. Cu toate acestea, Evagrie nu enicidecum un fanatic al regulii.

    Nu e cu putin s svreti n toat vremea canonulobinuit, ns trebuie s iei seama la vreme i s ncerci s faci ct mai mult cu putin poruncile ce pot fisvrite.

    Acest canon obinuit nu este aici o regul monahalscris, pe care monahismul egiptean din acea vreme nuo cunotea. Este vorba mai degrab de acea msur pecare i-o fixa fiecare cu sfatul celor mai experimentai i

    pe baza experienei propriilor posibiliti i a propriilorlimite. n condiii normale, aceast regul personaltrebuie respectat n mod necondiionat. n cazuri

    excepionale, domnete ns libertatea evanghelic.Acest subtil joc ntre ascultare i libertate estecaracteristic pentru spiritualitatea vechilor prini, i cuntemeierea lui ne vom mai ntlni n continuare.

    Un mijloc verificat pentru a ngenunchea instabilitateaakediei i a o domina, atunci cnd suntem stpnii deea, e munca. O munc aspr, ns reglementat, fcutcu grij i cu msur, i care nu e nici scop n sine, nici

    prilej de ctig vtmtor, a fost o datorie pentrumonahii din toate epocile. Evagrie i ofer motivaiilemai profunde:

    Poart de grij de lucrul minilor i aceasta, dac e cuputin, zi i noapte, ca s nu ngreunezi pe nimeni, darmai ales s ai de unde da i altora, precum ndeamnApostolul Pavel. Cu deosebire ns ca s te lupi i cuaceasta mpotriva demonului akediei i s risipeti toatecelelalte pofte ale vrjmaului. Cci n vremeanelucrrii nvlete asupra ta demonul akediei i ntrupofte se afl tot omul lene.

    Nenumrate texte din Pateric pot ilustra cu miciepisoade acest principiu. ntr-o epoc n care muncafizic era nc apanajul sclavilor, prinii ddeau oextraordinar de nalt apreciere muncii fcute cu

    minile proprii, ns erau la fel de contieni deprimejdiile degenerrii ei n poft de ctig i activismmaladiv. De nu puin disciplin e nevoie pentru ancheia un lucru i a nu-l lsa numaidect cnd necheam alte ndatoriri mai importante

    Pe urmele Prinilor, avva Evagrie amintete mai multeremedii care la nceput ar putea prea, foarte probabil,ciudate omului modern. Primul i cel mai adeseorimenionat remediu sunt lacrimile: Grea e ntristarea i

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    15/73

    cu anevoie de suportat akedia, dar lacrimile aduselui Dumnezeu sunt mai tari dect amndou.

    Duhul akediei alung lacrimile, duhul ntristrii zdrnicete rugciunea. Akedia este dumanul celmai aprig al lacrimilor unei rugciuni care vine dininim, i pentru a nmuia aceast duritate i asprimeinterioar, nimic nu ajut att de mult ca refugierea

    din nou n lacrimi.

    Ce-i de fcut ns cnd nsi rugciunea struitoarepentru darul lacrimilor nu are efectul dorit, fiindcacea nesimire duhovniceasc despre care a vorbitmai sus Evagrie s-a transformat ntr-o staredurabil? Chibzuina mai cunoate un alt mijlocverificat: aa numita contrazicere a sugestiilorvrjmaului. Aceast metod, creia Evagrie i-anchinat una din cele mai vaste lucrri ale saleconst n esen n recitarea repetat a anumitorversete scripturistice cu scopul de a nchide guravrjmaului. Ce-i drept, i aici ca peste tot trebuie s

    ne ferim de abuzul totdeauna posibil.

    Evagrie a scris n Antirrhetikos-ul su o mulime depasaje scripturistice ordonate dup cele opt gndurigenerice. n capitolul despre akedie nu lipsesc nicilacrimile:

    Sufletului nvrtoat care nu vrea s verse lacriminoaptea din pricina gndurilor akediei; fiindcvrsarea lacrimilor este un mare leac mpotrivavedeniilor de noapte care se fac din pricina akediei;acest leac l-a adus cu nelepciune patimilor sale iprofetul David: Ostenit-am n suspinul meu, spla-

    voi n toate nopile patul meu, cu lacrimile meleaternutul meu voi uda.

    Sufletului care crede c la nimic nu folosete lacrimala vremea luptei mpotriva akediei i nu-i aduceaminte de David care fcea asta i zice: Fcutu-s-au lacrimile mele pine ziua i noaptea.

    Sensul acestei metode, rod al intensei meditaiiscripturistice a Prinilor din vechime, e uor desesizat. Ea aeaz n locul sugestiilor vrjmauluicuvintele de mngiere, ndemn i fgduin ale luiDumnezeu, menite s-l fac pe om n stare s

    depeasc punctul mort n care se afl. Acestecuvinte ale lui Dumnezeu rup cercul diabolic algndurilor proprii sau strine, acea nesfritdezbatere interioar, care i-a fcut pe unii s-i

    piard minile. Cum se face acest lucru namnunime, ne arat Evagrie n urmtoarele doutexte:

    Cnd cdem prad demonului akediei, atunci culacrimi mprindu-ne sufletul n dou, s-o facem peuna mngietoare iar pe cealalt mngiat,

    semnnd n noi ndejdi bune i rostind cuvintele luiDavid: Pentru ce eti mhnit, suflete al meu, i pentruce m tulburi? Ndjduiete n Dumnezeu c-L voiluda pe El; mntuirea feei mele este Dumnezeu.

    Dac din osteneal ni s-ar ntmpla vreo cdere nbraele akediei s cldim puin n sus pe stncacunotinei, s ne lum psaltirea (mintea) i s lovim

    coardele ei cu virtuile cunotinei i s patem iarioile sub muntele Sinai, ca Dumnezeul Prinilor notris ne cheme din rugciune i pe noi i s ne druiascnelesurile semnelor i ale minunilor.

    Akedia poate fi rezultatul unor eforturi inerente vieiiduhovniceti, dar care depesc dreapta msur sau acror motivaie este rea. E mhnirea creia i cadvictime uneori pe neateptate cei zeloi sau prea zeloi.Ca i proorocul, acetia trebuie s urce atunci pe stncacunotinei ateptnd s aud ce vrea s spunDumnezeu. Iar El ne vorbete mai cu seam prinintermediul cuvintelor Scripturii i, n chip privilegiat,

    prin Psaltirea lui David, culegere incomparabil dedialoguri ntre Dumnezeu i om.

    Dac vom cobor, ca i Moise, spre oi (nelegerileraiunilor ascunse n aceast lume), se poate ca Domnuls ne cheme i pe noi din rugul care arde i nu semistuie, ca s ne dea cunoaterea sensului tainic alsemnelor i minunilor pe care le lucreaz n istorie.

    Cntecele demonice pun n micare pofta noastr iarunc sufletul n nchipuiri ruinoase; dar psalmii,imnele i cntrile duhovniceti cheam mintea purureaspre aducerea aminte a virtuii, rcorind irascibilitatea

    noastr clocotitoare i vetejind poftele.

    Din strnirea simultan i de lung durat a acestordou pri iraionale a sufletului se ivete ns akedia!Aadar, psalmodia este un excelent remediu mpotrivaakediei. C psalmodia mblnzete agresivitatea noastreste un lucru pe care Evagrie l spune adeseori.

    Psalmodia corect e ns o art, ba chiar o harism, pecare trebuie s o cerem n rugciune ca toate daruriledumnezeieti de altfel. De aceea, nu e de ajuns a micadoar limba n gur! Mai degrab trebuie s psalmodiemdin inim, cu nelegere i bun rnduial. Psalmodia cu

    nelegere nseamn a psalmodia fr mprtiere,nelsnd mintea s fie ntiprit nici de imaginilecolorate ale psalmilor, nici de lucrurile la care se refernemijlocit psalmii.

    ntruct psalmodia ine de nelepciunea cea n multechipuri a lui Dumnezeu, aa cum se oglindete ea ncreaie i n istoria mntuirii, aceast psalmodie frmprtiere nu este un lucru la fel de mare carugciunea fr mprtiere, deoarece rugciunea este

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    16/73

    preludiul cunoaterii imateriale i simple a luiDumnezeu nsui!

    Toate acestea le tiu firete i demonii i, de aceea,ei caut mijloace i ci pentru a mpiedica aceast

    psalmodie tmduitoare, ba chiar pentru a o prefacen contrariul ei!

    Cntai-ne nou din cntrile Sionului! mi suntcunoscui i demoni care ne silesc s cntm psalmii cntri duhovniceti, n care se cuprinde poruncape care rtcind am clcat-o, pentru ca, atunci cndo aud, s rd de noi ca de unii care vorbim i nufacem.

    Nu trebuie s cdem n aceste stratageme viclene, cuatt mai puin atunci cnd suntem apsai de akedie,ntruct psalmodia este lucrarea originar a omului.

    nelepciunea, a crei lucrare e aceea de a priviraiunile celor corporale i incorporale i a dobndi onelegere a conexiunilor ascunse ale existeneinoastre create, poate oferi n cele din urm celuiczut prad akediei nc un remediu, poate ns nuextrem de atractiv la prima vedere pentru omulmodern: exerciiul morii.

    Zicea sfntul i preaiscusitul nostru dascl (Macariecel Mare): Aa trebuie s fie gata ntotdeaunamonahul, ca i cum ar fi muri mine, i iari, aatrebuie s se foloseasc de trup, ca i cum arconvieui cu el nc muli ani. Cci un lucru taie

    gndurile akediei i l face pe monah s se pregteasc cu i mai mare rvn, iar cellalt, pzind trupul sntos, i pstreaz ntotdeaunanfrnarea egal.

    Ce se nelege aici prin exerciiul morii reieselimpede din text. Akedia, care i are rdcinileascunse n iubirea de sine, nu este dect expresiaunei supraevaluari excesive i nesntoase a vieiimateriale, pmnteti cu schimbrile ei nesntoasea vieii materiale, pmnteti cu schimbrile ei desoart inevitabile. Exerciiul morii ne nva ns c

    patria noastr adevrat nu este aici. Ne nva s

    apreciem sobru realitile acestei viei i s vieuimn consecin. Faptul c aceast vieuire orientatcontient n vederea morii este purtat de la uncapt la altul de o voin de via sntoas, ne aratcea de-a doua parte a textului citat mai sus.Profundul sens cretin al acestui exerciiu al moriieste exprimat extrem de frumos n urmtorul text

    pstrat numai n tradiia siriac:

    Desvrirea vieii const n exerciiul morii pentruDumnezeu, cci aceasta face mintea s se uneasc

    cu Dumnezeu. Cci ntr-adevr e acelai lucru a muripentru Dumnezeu i a vieui n Dumnezeu, precum este scris: Toi ci n Hristos s-au botezat (adic nmoartea lui), n Hristos s-au mbrcat, n Cel ce este cuadevrat nvierea sufletelor i Care n ziua de apoi vanvia prin puterea sa tot trupul i va desvri ntru Sinetoate cele ce se mprtesc de El, i le va uni cu Tatl nplintatea trupului Su, spre lauda slavei Sfintei Treimi.

    Cunoaterea sau nelepciunea duhovniceasc va maiface ceva, artndu-ne conexiunile mai profunde ce seascund n spatele mizeriei akediei. Omul nu va mai

    putea spune nu e nimeni care s vad necazul meu,cci nelege c mai e o cercetare pentru el de laDomnul. El va vedea c i Apostolii au fost ispitii nacelai mod. i dac sufletul nu tie c i faptul de a fiispitit pentru Hristos este un dar al Duhului Sfnt ,atunci i va aminti de aceasta plecnd de la cuvntulapostolului: Cci vou vi s-a druit pentru Hristos nunumai s credei n El, ci i s ptimii pentru El.

    Omul vede ncetul cu ncetul c aceste ispitiri suntnecesare, ba chiar c nu se mntuiete fr ele:

    Aa cum atletul nu poate fi ncununat fr s fi luptat,aa nici cretinul fr lupt.

    Cine fuge de ispita folositoare, fuge de viaa venic,cci cine nu sufer necazurile pentru Domnul, acela nuva vedea nici cmara de nunt a lui Hristos.

    Akedia, depresia sufleteasc, i pierde cu timpulcaracterul ei aparent absurd i pur distructiv i devine ocale a existenei autentice a adevratei urmri a lui

    Hristos. i El n zilele trupului Su a adus strigt i culacrimi cereri i rugciuni ctre Cel ce putea s-Lmntuiasc din moarte i a fost auzit din frica Sa, i deiera Fiu, a nvat ascultarea din cele ce a ptimit.

    Duhul akediei alung pe monah din chilia lui, dar cineare rbdare se va liniti ntotdeauna. Cel mai apstordintre toi demonii nu mai e urmat numaidect de unaltul, astfel nct dup alungarea lui se instaleaz o stare

    panic i o negrit bucurie. Dup care s-a spus cakedia suportat n rbdare ncearc peste msursufletul i l face astfel ncercat la maximum. Fiindcnumai pentru aceasta ngduie Dumnezeu s fim supui

    ncercrilor asemenea lui Iov.

    Dac n ce privete contemplaia akedia mbolnveteochiul sufletului, rpindu-i puterea vederii, atunci cndsufletul i rezist, acesta se face ochi ager i se hrnetedin lumina realitii dumnezeieti.

    Iar dac din osteneal ni s-ar ntmpla vreo akedie, sgrbim puin n sus pe stnca cunotinei, s ne lum psaltirea (adic mintea) i s lovim coardele ei cuvirtuile cunotinei i s patem iari oile sub muntele

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    17/73

    Sinai, ca Dumnezeul Prinilor notri s ne cheme larugciune i pe noi i s ne druiasc nelesurilesemnelor i ale minunilor.

    Sunt aadar n joc infinit mai multe lucruri dect am putea presupune la prima vedere! Liniteaneptimirii, o stare panic i o negrit bucurie , oinim luminoas i un ochi ager al minii toate

    aceste noiuni cheie ale misticii evagriene! Suntemobligai aadar s ne ntrebm: ce anume nseamnde fapt aceast rsturnare neateptat, i careatribuie n orice privin akediei o poziie special?n ce direcie trebuie s cutm rspunsul ne aratdeja textul citat mai sus, e vorba de elul suprem alomului, contemplaia lucrurilor dumnezeieti, aacelor gnduri ale veacului acestuia, pe care Domnulle-a dat omului ca pe nite oi unui pstor bun, ca s

    poarte grij de ele. Pn cnd Dumnezeul Prinilornotri ascuns n chip tainic n rugul aprins ivorbete n chip nemijlocit i-i descoper n aceastntlnire personal adevratele raiuni ale semnelor

    i minunilor pe care le-a lucrat i le lucreaz nc ncreaie i n istoria mntuirii.

    Din mai multe texte a devenit deja limpede faptul cntre akedie i rugciune exist o relaie extrem de

    particular. La nceput aceasta este integralnegativ: Duhul akediei alung lacrimile, duhulntristrii zdrnicete rugciunea. Aa cum amvzut ns, lacrimile sunt o rugciune bine plcutlui Dumnezeu. Dac akedia alung aceste lacrimi,aceasta nseamn c ea aeaz inim acea stare deslbticie i insensibilitate duhovniceasc pe caretrebuie s o nmoaie lacrimile: Monahul czut

    prad akediei e zbavnic la rugciune i nu va grivreodat cuvintele rugciunii. Sau, Akedia zbav la rugciune.

    Rugciunea este lucrarea demn de vrednicia miniisau ntrebuinarea ei cea mai bun i mai curat,cci rugciunea e preludiul cunoaterii imateriale isimple a lui Dumnezeu nsui. Aceasta ns este undialog cu Dumnezeu fr nici o mijlocire, nici a uneicreaturi, nici a unui gnd la cele create, orict decurat ar fi el. Desigur, nu fiindc fpturile create arfi n sine un obstacol n calea spre Dumnezeu.Dimpotriv, ele sunt asemenea unor litere care i

    vestesc autorul. Cu toate acestea, de ele au nevoienumai cei ce sunt departe de Dumnezeu. Scopul nsnu este de a afla ceva despre Dumnezeu, ci de a nentlni nemijlocit cu Persoanele Sfintei Treimi. Deaceea nelegem de ce anume spune avva Evagrie:Rugciunea este lucrarea demn de vredniciaminii sau ntrebuinarea cea mai bun i curat aei. Numai rugciunea n care omul e cu adevrat elnsui, n ntlnirea nemijlocit dintre chip iArhetip, chipul lui Dumnezeu din om ajunge ladeplina sa explicitare, pe ct e cu putin pe pmnt

    acest lucru. Dac aa stau lucrurile, atunci akedia iaduce omului mpotmolit n ea cea mai profundexperien pe care ar putea-o face n genere n aceastvia! Dac akedia i ntristarea zbovesc n suflet,moartea ntregii viei duhovniceti e asigurat. Orice felde activism ar fi desfurat, ele sap un vid interior,suscit o slbticie i insensibilitate care facinsuportabile i, n cele din urm, imposibile rugciunea

    i orice lucrare duhovniceasc.

    De aici urmeaz c rugciunea este cel mai bun mijlocpentru a ne putea cunoate starea interioar, fiindc nrugciune ni se prezint socoteala pentru viaa noastrde pn acum. Lucrul e valabil mai cu seam pentrucele dou componente ale akediei, frustrarea iagresiunea, din care se ivesc ntristarea, mhnirea iirascibilitatea.

    Monahul ntristat nu i va mica mintea sprecontemplaie, nici nu va nla rugciune curat; ccintristarea este o piedic n calea oricrui lucru bun.

    Lanurile de la picioare sunt o piedic la alergare intristarea e o piedic n contemplaie.

    Nu te preda pe tine nsui gndului mniei luptndu-te n gnd cu cel ce te-a ntristat nici iari celui aldesfrnrii, nchipuindu-i mereu plcerea; fiindc unulntunec sufletul, iar altul l invit s ard n patima sa,iar fiecare din ele ntineaz mintea. Iar nchipuindu-i lavremea rugciunii astfel de imagini i neaducnd lui Dumnezeu rugciune curat, ndat cazi praddemonului akediei, care sare tocmai peste asemenea stri i rupe n buci sufletul, precum cinele ocprioar.

    De aceea, Evagrie ndeamn cu insisten s nempcm cu potrivnicul nostru nainte de a ne dedicarugciunii, altfel toate eforturile vor fi zadarnice. Deaceea e nevoie de mare atenie i discernmnt, naintede a ndrzni s aducem tmia rugciunilor proprii laaltarul inteligibil al lui Dumnezeu, i vai celui cendrznete, fiind necurat i plin de patimi mai cuseam de cele ale mniei s imite cu obrznicierugciunea nfricotoare n Duh i Adevr!

    ntr-adevr, n rugciune ne confruntm mai cu seamcu pcatele mniei. Numai cel nemnios se poate ruga

    cu adevrat netulburat. Dar mnia se ivete adeseori dindorine frustrate:

    ntrarmndu-te mpotriva mniei nu vei suferi niciodat pofta, cci aceasta d mncare mniei; iar mniatulbur ochiul minii, ntinnd starea rugciunii.

    Aadar, akedia i rugciunea se exclud reciproc. Akediae veninul mortal, care pndete n permanen chiar pemisticul cel mai naintat, pentru a-i rpi luminarea.Gndurile akediei care zbovesc n minte i tulbur

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    18/73

    starea i la vremea rugciunii ntunec n ochii luisfnta lumin i anume acea lumin tainic desprecare nici Evagrie, nici prietenul su Ammonios nutiau limpede de unde vine: este oare mintea nsiaceast lumin sau este ea luminat de o luminaflat n afara acesteia?

    Ca i akedia, i ntristarea i firete mnia ntunec

    aceast sfnt lumin. Pentru Evagrie care pleac dela Osea 10,12: Aprindei-v o lumin acunotinei, aceast lumin desemneaz mai nticunotina sau contemplaia: Inima mea s-atulburat i lumina ochilor mei nu mai e cu mine

    lumina ochilor nseamn contemplaia care fugede la minte n vremea ispitirii.

    Dac akedia, respectiv tovarele ei, ntristarea iirascibilitatea, distrug aceast stare, atunci senelege de ce Evagrie declar categoric:Rugciunea este alungarea ntristrii i adescurajrii. Acestei afirmaii negative a rugciunii

    i se opune ns una pozitiv: Rugciunea este rodulbucuriei i al mulumirii.

    Cnd mintea ta, cuprins de dor mult ctreDumnezeu, pleac oarecum cte puin din trup i sedeprteaz de toate gndurile care vin n simire, dinamintire i din temperament, umplndu-se decucernicie i de bucurie, atunci socotete c te-aiapropiat de hotarele rugciunii.

    Cnd, stnd la rugciune, te vei ridica mai presusde orice bucurie, atunci ai gsit cu adevratrugciunea. Akedia este contrariul bucuriei. Dar

    cine rezist n ispit, acela se va ruga pururea cu bucurie, ba chiar i se va mprti o bucurienegrit, nemaicunoscut, dar o bucurie dincolo deorice bucurie. E acea plintate a bucuriei lui Hristos,care se ivete din ntristate (Ioan 16,20), i pe carenimeni nu o poate lua de la cel ce crede (Ioan16,22).

    Akedia, aa cum o nelege i o prezint Evagrie, eun fenomen extrem de complex i contradictoriu,asemenea unei rscruci. n funcie de atitudinea pecare o adopt, cine atinge acest punct pune piciorulfie pe o cale care duce mai devreme sau mai trziu

    spre moarte, fie pe o cale care duce spre via. Odepresie poate nsemna sfritul sau nceputul vieiiadevrate.

    Akedia este patima pe care omul o sufer n sensulcel mai adevrat al cuvntului, aa cum sufer toatecelelalte patimi sau maladii ale sufletului. Ca toate

    patimile, ea i are rdcinile ascunse i nevzute niubirea de sine care urte toate i se manifest nmii de feluri ca un ataament excesiv de noi nine,incapabil de iubire. Mobilurile ei ascunse sunt

    irascibilitatea, agresivitatea, i acea poft iraional,care ne nstrineaz ntr-un mod egoist toate fpturile.ntruct este contrar firii, aceast poft n necontenitvagabondare este n esena ei imposibil de satisfcut:

    Nu poi s-i mulumeti pofta! Cci aa cum n cei ce sepredau ei nii mniei, fierea se formeaz necontenit nfiecare mprejurare i se adaug prin hrana pe care o

    iau, nmulindu-se i mai mult, tot aa se nmulesc i ceice s-au supus poftei, fie c iau hran, fie c privescnfiarea trupului sporindu-i pofta covritoare.

    Imposibilitatea satisfaciei acestei pofte egoiste se bazeaz pe caracterul ei fundamental anticreaional:Ne-ai fcut spre Tine, Doamne, i nelinitit e inimanoastr pn ce se va odihni ntru Tine. Fiina nsi alui Dumnezeu, n vederea creia a fost creat omul, eiubire i aceast iubire a Persoanelor Sfintei Treimintre Ele i gsete mplinirea numai ntr-o druirenecondiionat.

    Evagrie cunotea bine i o dorin ndreptat spreDumnezeu i despre care spune c e nesturat, nsaceast nesturate are o natur fundamental diferit. Eanu se bazeaz pe caracterul limitat al lucrului dorit, carenu poate corespunde cu adevrat caracteruluinemrginit al dorinei celui ce dorete ci, din contr, se

    bazeaz numai pe nemrginirea acestuia. De aceeaEvagrie poate spune: Exist o singur dorin care ebun i venic, cea care nzuiete dup adevratacunotin; i se poate spune c ea este inseparabil deminte. Aceast dorin ndreptat spre Dumnezeu,

    proprie n chip fiinial minii, i gsete mplinirea ifericirea tocmai n nemplinirea ei de ctre Dumnezeul

    infinit. De aceea Evagrie poate afirma n mod paradoxal: n unitatea (dintre Dumnezeu i minteacreat) domnete pacea negrit, i exist numai mini

    pure, care se satur pururea de nesturarea acestei pci.Aceast pace negrit trimite la acea stare panic inegrit bucurie care urmeaz akediei depite. Cu totulaltfel stau ns lucrurile cu dorina egoist!

    Imposibilitatea unei mpliniri, frustrarea dorinelornoastre difuze provoac inevitabil mai nti ntristarea,sentimentul dezamgirii i al vidului, o stare ce

    premerge nemijlocit akediei. De aceea, n ultiminstan orice gnd poate deveni prilej pentru akedie,

    ntruct toate sunt legate de poftele trupeti. Esena lorproprie este chiar zidirea de sine. Fr a fi identice,ntristarea i akedia sunt att de strns nrudite ntre elenct adeseori Evagrie le menioneaz mpreun.

    Ceea ce caracterizeaz ns akedia i o deosebete dentristare e strnirea simultan i de lung durat a celordou faculti iraionale ale sufletului: pofta iirascibilitatea. De aceea, akedia se distinge princomplexitatea mpletirii ntre o concupiscen frustrati o agresivitate prost camuflat. Ea are un cap de Ianus

  • 8/2/2019 Evagrie Ponticul Sistem Col

    19/73

    care, nemulumit de cele existente i poftind celeinexistente, e ndreptat napoi i nainte. Din aceastscindare i contradicie rezult manifestrile parial

    paradoxale i extreme ale ei, cum sunt de exempluineria, letargia i respectiv, instabilitatea, nestarea.Ca punct final de concentrare al aproape tuturorcelorlalte gnduri, ca i prin durata ei ndelungat,akedia ia n cele din urm toate formele unei

    depresii psihice, care n cazul cel mai ru poatesfri n sinucidere, ca ultim tentativ disperat dea evada din ea.

    ntruct manifestarea caracteristic a akediei estenclinaia spre evaziune n toate formele posibile,remediile specifice pe care le prescrie Evagrie sereduc n ultim instan toate la unul singur:

    perseveren! n aceast perseveren se realizeaz itmduirea general a rdcinii bolnave, care eiubirea de sine. Fiindc perseverena nseamn i arezista impulsului poftelor iraionale: Prin rbdareavoastr v vei ctiga sufletele voastre (Luca

    21,19).

    Dar aceast perseveren nu este o resemnare oarb,ci o ateptare contient a lui Dumnezeu. O ieiredin cercul diabolic al akediei exist numai atuncicnd omul strpunge zidurile nchisorii eu-lui

    propriu, izolarea sa fr ieire, i ajunge la oexisten autentic personal, transparent pentruceilali, i prin aceast i la adevrata iubire, care eregsirea de sine n druirea de sine persoaneiceluilalt. Propria sa persoan ns omul o poate gsinumai n ntlnirea cu Persoana lui Dumnezeu, nCare e adpostit i ascuns el nsui, precum i

    ntreaga sa existen. ntruct Dumnezeu nsui eiubire, numai ntlnirea cu El poate vindeca rulfundamental al iubirii de sine, acea expresie jalnica spaimei n faa pierderii de sine n druirea de sine.

    Ca i perseverena, i celelalte remedii intesc spre ontlnire personal direct cu Dumnezeu. Lacrimile,care trebuie s nmoaie nvrtoarea i slbticiainterioar, Evagrie le numete intenionat lacrimictre Dumnezeu. Aici omul nu plnge numai pentruel nsui sau comptimindu-se pe sine nsui. El

    plnge naintea lui Dumnezeu, mrturisindmpotriva lui nsui nvrtoarea inimii sale n

    ndejdea de a fi eliberat de ea prin milostivirea luiDumnezeu. n aceast deturnare de la eul su fals, elapuc, ca i fiul risipitor, pe drumul care duce laTatl su, Care l ntmpin pe neateptate nu doarn casa printeasc, ci nc pe cnd se afl pe cale.

    Chiar i sensul contradiciei tuturor sugestiilorispititoare nu este altul dect a strpunge cercul defier al deliberrilor ulterioare infinite prin Cuvntullui Dumnezeu i a ajunge n locul convorbiriiinfinite cu noi nine la dialogul eliberator cu

    Dumnezeu. Aa cum arat Evagrie n prologulAntirrhetikos-ului, marele model este aici Hristosnsui, Care n pustie nu S-a lsat nchis n falsaimagine de Mesia, pe care i-o sugera cu argumente attde subtile ispititorul, ci i-a dovedit adevrata Saidentitate recurgnd la Cuvntul lui Dumnezeu.

    n fine, n cele din u


Recommended