+ All Categories
Home > Documents > Doctrine Si Institutii Politice

Doctrine Si Institutii Politice

Date post: 11-Jul-2015
Category:
Upload: rica-mitache
View: 190 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 225

Transcript

FLORIAN TNSESCU

DOCTRINE I INSTITUII POLITICEEdiia a IV-a

Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei TNSESCU, FLORIAN Doctrine i instituii politice. Ediia a IV-a / Florian Tnsescu. Bucureti, Editura Fundaiei Romnia de Mine, 2006 224 p.; 20,5 cm Bibliogr. ISBN (10) 973-725-676-X (13) 978-973-725-676-8 32.01(075.8) 342.5(075.8)

Editura Fundaiei Romnia de Mine,2006

Redactor: Georgeta MITRAN Tehnoredactor: Marcela OLARU Coperta: Stan BARON Bun de tipar: 13.11.2006 ; Coli tipar: 14 Format: 16/6186 Editura Fundaiei Romnia de Mine Bulevardul Timioara nr.58, Bucureti, Sector 6 Tel./Fax: 021/444.20.91; www.spiruharet.ro e-mail: [email protected]

UNIVERSITATEA SPIRU HARETFACULTATEA DE SOCIOLOGIE-PSIHOLOGIE

FLORIAN TNSESCU

DOCTRINE I INSTITUII POLITICEEdiia a IV-a

EDITURA FUNDAIEI ROMNIA DE MINE Bucureti, 2006

CUPRINS

Cuvnt nainte .... I. SOCIETATEA I POLITICA ... I.1. Politica la nivelul cunoaterii comune i tiinifice I.2. Geneza politicii, instituiilor i instrumentelor sale de promovare. Sistemul politic: esen i tipologie II. MATRICEA, NCEPUTURILE I EVOLUIA GNDIRII POLITICE .. II.1. Factori, condiii i contexte istorice care favorizeaz apariia i dezvoltarea gndirii politice .. II.2. Evoluia gndirii politice universale . III. GNDIREA POLITIC N SPAIUL ROMNESC IV. DOCTRIN I IDEOLOGIE POLITIC ... IV.1. Delimitri conceptuale, definiii, origini IV.2. Elemente constitutive i funcii IV.3. Tipologie .. IV.4. Istoricitatea doctrinelor politice .. V. GENEZA I EVOLUIA DOCTRINELOR POLITICE (1) .. V.1. Doctrina liberal . VI. GENEZA I EVOLUIA DOCTRINELOR POLITICE (2) .. VI.2. Doctrina conservatoare . VI.3. Doctrina democrat-cretin . VI.4. Doctrina socialist ...

7 11 11 20

30 30 32 44 61 61 72 75 80 83 83 100 100 109 110 5

VII. GENEZA I EVOLUIA DOCTRINELOR POLITICE (3) . VII.5. Doctrina comunist . VII.6. Doctrina fascist . VII.7. Naionalismul . VII.8. Corporatismul . VII.9. Ecologismul .... VII.10. Rasismul .. VIII. INSTITUII POLITICE (1) ... VIII.1. Definiie, elemente constitutive, trsturi, funcii, tipologie VIII.2. Statul ... IX. INSTITUII POLITICE (2) .. IX.3. eful statului .... IX.4. Parlamentul .. X. INSTITUII POLITICE (3) .. X.5. Partidul .. X.6. Guvernul .... XI. CONFRUNTRI DOCTRINARE N SPAIUL POLITIC ROMNESC .... XII. ORGANIZAREA POLITIC A SOCIETII ROMNETI. SISTEMUL INSTITUIONAL .

123 124 130 134 136 138 140 146 146 149 163 164 171 179 180 193

201

218

6

CUVNT-NAINTE

Ultimele decenii marcheaz o autentic revoluie n sistemele de gndire i aciune politic, n imaginarea i desfurarea strategiilor regionale sau globale ale dezvoltrii, urmate fiind de schimbri profunde n redistribuirea rolurilor marilor actori politici internaionali, n organizarea politic a unor societi, precum i n elaborarea i promovarea politicilor de integrare euroatlantic. Dup aproape o jumtate de veac, n 1989, o bun parte a Europei, sechestrat de comunism, se elibereaz, inaugurnd un demers sociopolitic inedit: trecerea de la totalitarism la democraie. Aspiraia fostelor societi comuniste la libertate, democraie i o condiie existenial decent este ns curnd ameninat de transformarea tranziiei n Golgot. Diminuarea ncrederii n virtuile sistemului politic democrat este una dintre numeroasele consecine ale ndelungatei i dureroasei tranziii. Fenomenul se ntlnete i n democraiile vechi, consolidate i verificate din Occident, dar erodarea imaginii lor idilice n faa propriilor ceteni a intrat de mult ntr-o relaie de normalitate, ntr-un fel de joc de lumini i umbre. Pentru fostele state comuniste, deprecierea ncrederii n valorile democratice este generat nu numai de acumularea unor nemulumiri sau tensiuni de cele mai diverse tipuri, ci i de lipsa ndelungat a exerciiului politic democrat i, implicit, a unei culturi politice corespunztoare, pierderea ncrederii n instituiile politice, creterea alarmant a refuzului afilierilor politice i absenteismului la scrutinurile electorale etc. ngrijortor este i faptul, care mbrac tot mai pregnant aspect de fenomen socio-politic, c tineretul, n majoritatea lui, nu se simte atras de deliciile politicii, adopt o atitudine de indiferen, uneori ostentativ afiat, sau declar grav i sentenios c nu are ce cuta n politic, ce ar fi un apanaj al fraudatorilor, al gulerelor albe fr coloan vertebral, al7

interesailor cinstea, corectitudinea, atitudinea civic, responsabilitatea fa de ar i neam fiind lsate la uile instituiilor politice. O astfel de percepere a politicului i a politicii, coroborat cu manifestrile unei grave crize morale a societii romneti, creeaz stri de anxietate i depersonalizare, pesimism n soluionarea favorabil a propriilor situaii profesionale, familiale, sociale etc. i n posibilitile reale de redresare a societii romneti. Refugiul n Occident, n cutarea unui loc sub Soare, din nefericire, a devenit o soluie pentru muli tineri. Fuga creierelor tinere n Occident, coroborat cu mbtrnirea demografic a populaiei, anun o perioad cu un mare deficit de tineri, cu urmri dintre cele mai serioase asupra naiunii noastre. Tineretul este ns sperana i viitorul neamului nostru i n el trebuie investite ncrederea i mai ales ntreaga disponibilitate a societii. n aceast viziune am elaborat i aceast carte, limitat deocamdat la doctrine i instituii politice, ncadrate ntr-o reea de analize, comentarii i extensii informaionale. Manualul de fa, care cuprinde prelegerile destinate cursanilor Facultii de Sociologie-Psihologie la disciplina Doctrine i instituii politice, este conceput ntr-o asemenea manier nct s nlesneasc n perspectiva evoluiei societii romneti, formarea unor specialiti cu un orizont larg de cunotine, care pot i trebuie s-i aproprie politica, nu ca pe un joc de interese, ci ca pe un mijloc de primenire a vieii politice romneti cu autentice valori, apte s gseasc alternative pentru ocul viitorului. Cunotinele din sfera disciplinelor politice au menirea de a da un minim necesar de informaii la zi n legtur cu dominantele gndirii politice naionale i universale (trecute i actuale), cu formele i manifestrile lor instituionalizate, cu direciile vechi i noile orientri n raportul de fore pe planul relaiilor internaionale, pentru a surprinde ce sunt i ce pot fi n viitor societatea romneasc i lumea din care face parte. Aceste cunotine sunt necesare oricrui absolvent al Facultii, n viziunea relevat deja, i se constituie, n acelai timp, n deschideri necesare pentru unele discipline din urmtorii ani de studii. Manualul se adreseaz studenilor de la toate formele de nvmnt zi, frecven redus (F.R.) i la distan (I.D.) motiv pentru care este conceput a avea o utilizare multifuncional. Se accentueaz, astfel, caracterul sintetic i schematic, textele fiind articulate pe problematici8

punctuale, pentru a majora gradul lor de permeabilitate i nsuire de ctre cursani; acolo unde este cazul, am propus unele scheme, tabele, grafice i alte tipuri de reprezentri, apte a sprijini perceperea i asimilarea cunotinelor de baz n domeniu. Fiecare capitol al manualului are la finalul su un glosar de termeni, concepte-cheie i extinderi, ntrebriteste de autoevaluare a cunotinelor, bibliografie obligatorie i facultativ.

Autorul

9

10

I. SOCIETATEA I POLITICA

Politica are caracter istoric, debuturile sale se nregistreaz nc din zorii umanitii. Izvorul politicii l reprezint puterea, pe care oamenii o accept de timpuriu ca alternativ a supravieuirii i perpeturii existenei grupului sau colectivitii n care sunt integrai. Cu timpul, politica devine mijlocul prin care este organizat i condus o societate, importana ei accentundu-se considerabil. Rolul politicii, n prezent, este covritor: dominaia ei este autoritar i integral .I.1. POLITICA LA NIVELUL CUNOATERII COMUNE I TIINIFICE

Component esenial a sistemului social global, politica, nainte de a deveni obiect de studiu i analiz tiinific, este precedat de perceperea i interpretarea ei vulgar de ctre oamenii simpli, exprimate prin intermediul limbajului comun. Simul comun este vioi i prompt n reacii fa de tot ceea ce se petrece n sfera politic, aciuni, manifestri, relaii etc., fiind codificate i convertite n expresii sau termeni foarte diferii, n raport de nivelul i fora de percepie i interpretare a individului, grupului sau comunitii. Limbajul comun, din care nu lipsesc termeni precum: politic, popor, adunare, lege, nelegere, pace, conflict, rzboi, sol, tron, rege (rex), conductor (militar sau religios), mprie etc., este anterior inventrii scrisului i exist paralel cu limbajul tiinific, dup apariia acestuia din urm. n limbajul tiinific termenii preluai din limbajul comun i pierd nveliul ambiguu, convenional sau deformat (uneori) n raport cu realitile socio-politice. Conceptele exprim, astfel, concis, explicit i tiinific varietatea formelor i manifestrilor politice, eliminndu-se11

confuziile, interpretrile simpliste i neconcordanele cu spaiul social, cruia le sunt destinate. Exemplificri: Diferene de nelegere i sensuri date conceptului de cultur politic Cunotine i deprinderi privind funcionarea sistemului politic, sentimente pozitive i negative fa de acesta i judeci de valoare privind sistemul. Oxford, Dicionar de politic Valori, credine i sentimente care prevaleaz ntr-o societate n diverse faze ale evoluiei sale (sociologie politic Gabriel Almond i Sidney Verba). Limbajul tiinific cuprinde, deci, i concepte inovate i utilizate de ctre personaliti tiinifice care s-au impus, au primit recunoatere i s-au nscris n patrimoniul tiinelor politice.SCIENTIA ESTE POTENTIA DIMITRIE GUSTI: chiar i limbajul sugereaz relaia

strns dintre diferite manifestri ale vieii sociale i diferite feluri de politic, astfel se vorbete de o politic economic (i anume de o politic agrar, financiar, comercial, a breslelor, a bursei, a impozitelor, a trusturilor), de o politic colonial, de o politic a dreptului (civil, criminal, politica de procedur civil, de procedur penal), de o politic comunal, o politic a artelor, a cultelor, a culturii, politica colar, de o politic social, de o politic intern, internaional i european. Aceste feluri de aa-zis politic, nregistrate cu contiinciozitate n vorbirea curent, se pot reduce foarte uor, cu ajutorul transpunerii voinei sociale, n trei imagini vii comun, stat, comunitate a statelor - , la o politic comunal, o politic legislativ i o politic a umanitii (Opere, vol. II, Bucureti, Editura Academiei, 1969, pp. 34-35).12

n viziune tiinific, politica este interpretat ca fiind fie tiin, fie art. Specialitii care o consider tiin o definesc n mai multe variante: tiin a politicii, tiin a puterii, tiin a statului, politologie, filosofie politic etc. Alii o consider art, pornind de la ideea c politica exclude rezolvarea conflictelor prin for. Atunci cnd raiunea este nlocuit cu arme, susin acetia, politica nceteaz. Pentru evitarea unui astfel de deznodmnt, trebuie utilizat ntregul arsenal de mijloace care stau la ndemna politicienilor. Din acest motiv, politica este asociat artei, o art care are, ns, un caracter deosebit. Este apreciat ca fiind art politic datorit faptului c imaginarea i, mai ales, promovarea ei presupun stpnire, intuiie, tact, for creativ i prospectiv, pruden, dar i curaj, o cultur solid, mobilitate i vitez de reacie etc.

MAX WEBER: Ce nelegem prin politic? Conceptul este extraordinar de vast i cuprinde toate genurile de activitate conductoare autonom. Se vorbete de politica valutar a unei bnci, despre politica de scont a Reichsbank, despre politica unui sindicat n timpul unei greve, se mai poate vorbi despre politica colar a unei comune urbane sau rurale, despre politica unui comitet care conduce o asociaie i, n fine, despre politica unei femei abile care caut s-i supun soul. Noi nu dm, evident, o semnificaie att de larg conceptului pe care se vor fundamenta refleciile []. Politica va desemna exclusiv conducerea gruprii politice pe care o vom numi stat sau influena exercitat asupra acestei conduceri (Le savant et le politique, Paris, Plon, 1959, pp. 99-101).

13

GEOFFREY K. ROBERTS: Politica este activitatea ce reprezint, n sistemul social naional sau transnaional, procesul prin care obiectivele acelui sistem sunt selectate, comandate n termeni de prioritate, precizndu-se termenele i resursele alocate, i ulterior implementate de ctre autoritile conductoare. Activitatea acestor grupuri politice se distinge de alte procese sociale prin preocuparea pentru scopurile publice ale societii, n timp ce economia se preocup de alocarea resurselor publice i private, iar procesele sociale de activitile nonpolitice i non-publice. (The language of modern politic, London, Papermac, 1978, p. 3) MAURICE DUVERGER: pe de o parte (este n.n.) o lupt ntre indivizi i grupuri pentru cucerirea puterii, pe care o folosesc spre propriul profit i n detrimentul nvinilor i, pe de alt parte, concomitent, (este n.n.) un efort de realizare a ordinii sociale de care profit toi, nvini i nvingtori (Sociologie politique, Paris, PUF, 1968, p. 2). SERGIU TMA: Activitatea de guvernare a societii prin decizii ce se refer la direcionarea dezvoltrii spre anumite obiective, mobilizarea i alocarea resurselor necesare, asigurarea stabilitii sociale, promovarea schimbrii i inovrii, reglarea raporturilor unui stat cu mediul internaional (Dicionar politic, Bucureti, Editura Academiei Romne, 1993, p. 207). DICIONAR DE SOCIOLOGIE: procesul prin care un grup uman, cu opinii i interese iniial diferite, ajunge la decizii i opiuni colective care se impun ntregului grup i simbolizeaz o politic a acestuia n ansamblu (coordonatori: Ctlin Zamfir, Lazr Vlsceanu, Bucureti, Editura Babel, 1998, p. 430).

De reinut: Politica este un concept polisemantic: are sensuri i definiii de o mare diversitate, cu mult mai numeroase dect cele prezentate. Tendina de a atribui noi coninuturi distinciei dintre politic i politici, precum i conceptului de politici, ndeosebi celui referitor la politicile publice, s-a accentuat considerabil.14

Ce este politica public? O politic devine public atunci cnd este realizat de autoriti guvernamentale, n neles foarte larg: politicile publice sunt acelea exercitate de ctre funcionari i organisme guvernamentale (James E. Anderson, Public Policy-making, Boston, Houghton-Mifflin, 1999, p. 5); ,,O politic public este rezultatul activitii unei autoriti nzestrate cu putere public i legitimitate instituional (Y. Mny, J.C. Thoenig, La politiche pubbliche, Bologna, Il Mulino, 1991, p. 105). Condiii pentru ca o politic s devin public: a) Existena unor actori publici nzestrai cu voin i putere pentru a iniia i promova o politic de acest tip. Dei conceptul de actori publici are un caracter limitativ, imprecis i reductiv, este acceptat de specialiti, cu unele amendri, mai mult sau mai puin importante. Principalii actori publici sunt considerai a fi: guvernanii, parlamentarii, comisiile parlamentare, efii de partid, grupurile de presiune i de interese i reprezentanii lor, structuri birocraticoadministrative, alte agregri heterogene de actori publici, care intervin cu modele mai mult sau mai puin consolidate n procesul decizional (Gianfranco Pasquino, Curs de tiin politic, Iai, Institutul European, 2002, pp. 248-249). b) Existena unui cadru instituional i a unui spaiu politic adecvat de manifestare (sistem politic democrat). c) Funcionarea unui sistem de negociere, stabil i consolidat, care s permit stabilirea unor direcii, norme i reguli orientative cu valoare general sau segmenial (politica extern, politica economic, politica forei de munc, politica demografic, politica porilor deschise promovat de naional-rniti n perioada interbelic, potrivit creia capitalul strin avea acces pe piaa romneasc n condiii mult mai avantajoase dect cele limitative liberale etc.). d) Existena i manifestarea unei comuniuni de valori, obiective i interese care s fac posibil geneza i aplicarea unei politici publice sau a unui set de politici publice. Diversitatea politicilor publice Varietatea actorilor publici i a condiiilor care genereaz i fac posibil promovarea unei/unor politici publice determin o mare15

diversitate a politicilor publice. Diversitatea este ncurajat i susinut de diferenierile dintre sistemele politice, natura resurselor instituionale (forme de guvernare, tipul birocratic-administrativ, forme de stat, sistemul partidist, modaliti de formare a partidelor politice), procedeele i mijloacele utilizate, caracteristicile masei sociale ce este implicat n promovarea acestui tip de politic, resursele bugetare, materiale etc. alocate, miza colectiv (politicieni, aparat birocratic ndeosebi, dar i segmente mari ale populaiei) etc. Sursa principal a extinderii activitilor publice o constituie proliferarea atributului guvernamental, care este prezent, practic, n toate sferele i domeniile de activitate (Dup unele aprecieri, atribuiile de esen guvernamental s-au multiplicat considerabil n ultima jumtate de veac, de cca 5-6 ori).Efecte ale modalitilor proliferrii politicilor publice intervenie de Diversificarea Legiferare Aprarea naional ncasarea impozitelor Administrarea resurselor (umane, financiare, materiale etc.) Administrarea activitii industriale i agrare (n nume propriu sau n sistem de intermediere) Crearea sau extinderea serviciilor culturale Crearea sau extinderea reelei de asisten social Organizarea timpului liber al grupurilor sociale Asigurarea mijloacelor de existen pentru populaie Meninerea n stare de funcionare sau dezvoltarea sistemului de recompense Utilizarea canalelor publice pentru ndoctrinarea populaiei Protecia mediului Aprarea contra dezastrelor Promovarea politicii externe

a

autoritilor

publice

16

Modele ale procesului de realizare a politicilor publiceTriunghiuri de fier Formaiuni politice Arene decizionale Numr de participani Autoritatea central Putere Stabile Segmentate Limitat Reele tematice Instabile Fragmentate Nelimitat Guvernare de cabinet Stabile Segmentate Limitate Neocorporatism Instabile Segmentate Exclusiv Politici comunitare Labile Difuze Vast

Nici una Dispersat

Nici una Mult dispersat Nu Voluntare Deschis Rar

Prezent n canale politice Cabinet Voluntare Marginale nchis Da

Prezent n resurse instituionale n sectoare Obligate nchis Da

Absent Fluctuant

Termene decizionale Grupuri Acces decizional Soluie

n sectoare Voluntare nchis Da

n arii Spontane Permeabil Amnat

Scopul politicilor publice: micorarea distanei dintre aspiraii i realizri ntr-un domeniu al vieii publice. Tipologia politicilor publice: varietatea politicilor publice accentueaz preocuparea pentru clasificarea lor dup anumite criterii. Sunt propuse mai multe tipologii, ntre care cea formulat de Theodor Lewi pare s obin o mai larg recunoatere:

Tabelul este reprodus din lucrarea lui Gianfranco Pasquino, Curs de tiin politic, tradus n limba romn, Institutul European, Iai, 2002, (p. 254). 17

Distributive

(promoveaz acordarea de licene, autorizaii, acreditri etc.). (stabilesc sau reglementeaz criteriile n baza crora se acord sau nu drepturi, faciliti, venituri etc.).

Redistributive

Sisteme de politici publice

Reglementatorii (stabilesc reguli de comportament profesional sau civil). Constitutive (recomand reguli pentru alctuirea altor reguli; coduri de procedur).

Analiza politicilor publice Obiectivul esenial al studiului l reprezint stabilirea naturii, esenei i coninutului activitii autoritilor publice, orientarea, direcionarea lor spre noi coninuturi ale demersurilor n opera de guvernare, investigarea publicului vizat i identificarea efectelor promovrii politicilor publice. Prin autoritate public se desemneaz acele instituii ce exercit funcii de guvernare ntr-o colectivitate uman i ntr-un spaiu geopolitic definit. Studiul (analiza) se desfoar pe trei planuri: a) identificarea i cunoaterea ntregului set de aciuni ale statului (n sens de instituie politic) i ale altor autoriti publice; b) analizarea coninutului, desfurrii i efectelor demersurilor acestor autoriti (preponderent ale statului procesele etatizrii, cum le definesc unii politologi); c) formarea unor cadre specializate n practicarea politicilor publice. Demersurile autoritilor publice (politicile sectoriale pe care le promoveaz) pentru a avea efecte trebuie s:

18

fie permanente i nu conjuncturale; vizeze o construcie politic raional, care s se relaioneze continuu la resurse, norme i posibiliti reale (i nu iluzorii); urmreasc meninerea unui echilibru ntre obiectivele politicii/politicilor publice i rezultatele lor concrete astfel nct s previn distorsiuni n sfera respectiv de aciune; evite izolarea sau autonomizarea unei politici publice (de contextul general); accentueze asupra necesitii ca autoritile publice s promoveze deschiderea spre modificare sau schimbare, spre raionalitate, spre dezbatere i confruntare public de idei, sugestii, propuneri etc.

Studiul politicilor publice permite, prin observarea cumulativ a aciunilor concrete, s stabileasc dac exist i care este logica ce ghideaz interveniile guvernului sau regimului politic n timp i n diverse domenii, dac reglarea deciziilor este sau nu controlat ideologic sau voluntarist sau const ntr-o sum de ajustri incerte, cine ia aceste decizii i ct de arbitrar, ce presiuni i incertitudini se manifest n luarea deciziilor, ct constrngere nglobeaz i exerseaz administraiile, prin birocraie spre exemplu (Madelaine Grawitz, Jean Leca, Trait de science politique, vol. IV, Paris, PUF, 1985, p. 6.). De reinut: Analiza politicilor publice este una dintre cele mai importante i dinamice zone de cercetare n sfera tiinelor politice, cu precdere a raportului dintre instituii i aciunea politic. Cercetarea este eficient numai n msura n care rezultatele sale sunt utilizate n demersurile pentru creterea eficienei guvernamentale i, n genere, a instituiilor care produc i promoveaz politici publice.

19

Alte distincii terminologice a) Politica statului (ca exponent al unei orientri politice interne) exprim voina comunitii pe care o reprezint n raport cu alte state; ea are caracter de suveranitate naional numai n condiiile n care puterea n stat se exercit liber i nu n regim de imixtiuni, presiuni, ameninri sau dominaie strin; termenul integreaz, ntr-o unitate conceptual, att politica intern, ct i politica extern a statului. b) Politica intern nu exprim strictu sensu politica statului dect n condiiile unui sistem politic totalitar. n cadrul unui sistem politic democrat pluralist, aceasta reprezint un set de politici (inclusiv a statului), care relev aspiraii, interese etc., ale partidelor politice, grupurilor, organizaiilor sociale i profesionale etc. c) Politica internaional desemneaz, de mai mult timp, dar accentuat n ultima vreme, nu doar i numai ceea ce tradiional se nelegea prin aceasta (orientarea extern a politicii unui stat). n prezent s-au impus i au devenit operaionale i alte sensuri care se atribuie sintagmei respective: - politic promovat de organisme internaionale cu reprezentativitate universal (Societatea Naiunilor n perioada interbelic, ONU etc.); - politic desfurat de organisme politice cu reprezentativitate regional (politica regional, care poate avea caracter general sau domenial economic, social, militar etc.); - globalism strategie sau direcie de aciune n planul raportrilor internaionale subsumat intereselor unuia sau mai multor centre de putere, care are ca numitor comun analiza i aplicarea unor politici la nivel planetar ce vizeaz probleme economice, financiare, sociale, militare, tehnologice, ecologice .a.m.d.I.2. GENEZA POLITICII, INSTITUIILOR I INSTRUMENTELOR SALE DE PROMOVARE. SISTEMUL POLITIC: ESEN I TIPOLOGIE

Fiina uman percepe de timpuriu c dezordinea, anarhia, conflictele interminabile amenin coeziunea i perpetuarea grupului din care face parte. Chiar dac multor indivizi nu le-a fost uor s accepte tutela celor puternici i apoi s se supun unor norme i reguli de convieuire social, ordinea realizat prin for a fost preferat dezordinii. Astfel se nate politica, asociat puterii nc de la nceputurile sale. Simbioza politicii cu20

puterea este singura n msur s asigure autoritatea actului decizional, chiar dac acesta ntrunete i elemente constrngtoare (coercitive). Fenomenul puterii exist i se manifest acolo unde s-au produs diferenieri i stratificri sociale, indiferent de intensitatea ierarhizrilor, deci numai n cadrul unor raporturi socio-umane. n relaie de maniera n care se statornicesc aceste raporturi, puterea poate fi de natur politic, economic, militar, judectoreasc, legislativ etc. Impactul masiv, permanent i hotrtor asupra societii l deine puterea politic.SUVERANITATEA PUTERII POLITICE

Suveranitatea puterii politice presupune c nu exist autoritate superioar n faa creia s-ar putea face apel pentru a contesta deciziile sale i c supremaia puterii politice i permite s reprime orice nclcare a legilor; deintorii puterii politice legislatori i guvernani avnd ca funcie s hotrasc n numele ansamblului societii globale, guverneaz prin deciziile lor toate celelalte puteri sociale, fr a fi delegai s se supun vreuneia dintre acestea. Aadar, a spune c societatea global este o colectivitate suprem, care nu depinde de nici o alta, nseamn a spune c autoritatea acestei colectiviti este i ea suprem. n acest sens, puterea politic este putere suveran (J.W. Lapierre, Essai sur le fondament du pouvoir politique, Aix en Provence, Edition Ophnys, 1968, p. 74). Suveran, n adevratul neles al termenului, este puterea politic dominant ntr-un stat care dispune de prghiile puterii executive i administrative i decide evoluia puterilor legislativ i judectoreasc, utiliznd totalitatea mijloacelor de care dispune (politice, ideologice, economice, financiare etc.). Puterea politic reprezint axul vieii politice, fiind relaionat politicii, care numai ntr-un raport de for se manifest i se promoveaz, avnd ca obiectiv prioritar organizarea i conducerea societii, meninerea ordinii interne, asigurarea securitii externe, stabilirea i atingerea unor eluri colective, inclusiv accederea la putere etc. Conceptul de politic i are originile ndeprtate n termenul de polis, pe care vechii greci l utilizau atunci cnd desemnau o cetate-stat i comunitatea ce vieuia n acel spaiu, ca tip distinct de organizare sociopolitic. mprumutul lingvistic din antichitate are o dubl semnificaie: relev vechimea politicii i exprim o nou realitate socio-politic.21

Vechimea este atestat etimologic, dar ea este considerabil mai mare dect antichitatea, politica germinnd nc din fazele apropiate apariiei fiinei umane. Noua realitate socio-politic, polis-ul, reprezint, n esen, evadarea vechilor greci din imperiul dictatului puterii, prin conceperea unui nou mod de promovare a politicii: statornicirea unei ordini sociale i politice bazate pe nelegere i armonie. Evadarea nu este ntmpltoare. Experiena n materie politic de pn atunci a umanitii demonstra c normele i instituiile cu funcii de organizare i disciplinare a comportamentului individual i colectiv au avut, pe lng efecte pozitive, i consecine negative. Efectele pozitive erau importante, deoarece: - aciunile indivizilor i grupurilor s-au aflat sub semnul autoritii unui conductor, ceea ce constituia elementul forte n depirea dezordinii, care ar fi ameninat coeziunea i perpetuarea existenei grupurilor i, foarte probabil, ar fi ncurajat ntoarcerea la barbarie; - angrenarea unor mari grupuri umane n forme de organizare politico-militaro-religioas, cum au fost, de pild, despoiile orientale, care au mpiedicat, cel puin temporar, conflictele intergrupale sau intercomunitare, care ar fi avut urmri serioase, inclusiv asupra perpeturii existenei unor colectiviti. Efectul negativ major const n faptul c formele de organizare care premerg polisului, inclusiv statele despotice orientale, sacrific libertatea de exprimare, de iniiativ i de aciune a oamenilor pe altarul ordinii i respectului autoritii discreionare a puterii politice (bazileu, rege, mprat etc.). Spre deosebire de despoiile orientale, n polis-ul grecesc ordinea nu era impus prin for, ci se baza pe lege (nomos), ca proiecie a ordinii naturale (phisis) i a armoniei cosmice (kosmos). Grecii au, astfel, un cadru normativ de comportament raional i civilizat, pe care l creeaz mari legislatori de talia lui Lycurg (sec. 10-9 .Hr.), Dracon (sec. 7 .H.), Solon (c.640-c.588 .Hr.) primul la Sparta, ceilali la Atena. Politica exprim i definete astfel activitatea de guvernare sau de management politic a societii, fiind obiectiv angrenat n exercitarea puterii. Ea are un caracter istoric i este direcionat spre conducerea societii prin alocarea, mobilizarea i gestionarea resurselor necesare dezvoltrii, promovarea schimbrii, asigurrii pcii sociale, reglementrii raporturilor cu strintatea etc. Politica are o sfer mai larg de aplicabilitate i de manifestare dect politicul, care reprezint modul n care este conceput organizarea i funcionarea ansamblului relaiilor sociale, astfel nct s se asigure dezvoltarea i perpetuarea existenei unei comuniti sau societi. Acest22

ansamblu de relaii este rezultanta politicii, a aciunii centrate pe problematica puterii n stat. O putere dobndete caracter politic numai atunci cnd este apt s utilizeze fora (coerciia) cu scopul meninerii ordinii i stabilitii ntro comunitate, indiferent de formele i modalitile exercitrii acesteia. Relaia de putere, care definete politicul (putere scop), primete semnificaie politic doar n orizontul finalitii sale: binele general.POLIS-UL O NOU ER A POLITICULUI I POLITICII

Form de organizare socio-politic n sistemul democraiei sclavagiste, ale crei principale elemente constitutive i trsturi sunt urmtoarele: Puterea politic aparine demosului (totalitatea cetenilor cu drepturi depline). Erau exclui: sclavii, metecii (strinii stabilii n cetile-state), femeile (n majoritatea lor). Autoritatea politic suprem: Adunarea Popular (ekklesia), din care se desemnau: a) Sfatul (boul) corp consultativ cu atribuii operative: - soluionarea problemelor curente ale cetii; - pregtirea ntrunirilor Adunrii Populare. b) magistraii (al cror nume, atribuii i numr variau de la o cetate la alta) reprezentau, n esen, puterea executiv. Trsturi eseniale: - indivizii sunt proclamai egali n faa legilor (isonomia); - fiecare individ este ndreptit s aspire la demniti publice (isotimia); - cetenii cu drept egal la cuvnt n adunri i naintea instanelor judectoreti (isegoria); - autoritile se preocup de ntreinerea orfanilor i invalizilor precum i de dezvoltarea cunotinelor indivizilor n materie de teatru i muzic (cultur, n general). Relevana n demersul pentru reconstrucia politicului i politicii Polis-ul este o nou i complex structur politic, care: inaugureaz nceputul autonomizrii politicului i a politicii; ridic respectarea legii la rang de principiu de guvernare i regul generatoare de coeziune social; genereaz un nou prototip uman: ceteanul (component activ al societii civile, dar i element al statului), care are o dubl calitate i apartenen: civil i etatic, condiia de cetean conduce la concilierea intereselor individuale cu cele generale (globale) ale cetii (statului); formeaz terenul pe care apare viaa politic, ntr-o formul democratic, raional, moral i legal.23

Forme istorice de exercitare a puterii Depirea dezordinii, anarhiei i pericolului dezagregrii colectivitilor umane prin recunoaterea autoritii unui/unor conductori. Lupta dintre indivizi pentru dobndirea autoritii n cadrul grupului sau colectivitii se tempereaz cu timpul. Se trece la amenajarea vieii sociale n forme mai complexe n plan teritorial, prevalnd dimensiunile politice, militare i religioase: Democraia militar form de organizare politic a comunitilor primitive, care este creat i funcioneaz pe timpul conflictelor militare, constnd n investirea aristocraiei tribale cu puteri excepionale. Limitat la nceput numai pe durata nfruntrii armate, puterea aristocraiei tribale, concedat de Adunarea Poporului narmat sau Sfat cu titlul pasager, se prelungete i dup ncetarea rzboaielor, erodnd sistemul democratic militar. Democraia sclavagist este inaugurat n secolul 6 .Hr. n Grecia antic (Attica) prin reformele lui Clistene i perfecionat n urmtorul veac de Pericle la Atena. Sistemul se extinde, cuprinznd numeroase state-ceti, i funcioneaz pn la cucerirea Greciei de ctre romani (vezi: polis). n concepia istoric, participarea cetenilor la viaa public (,,respublica, de unde deriv termenul de republic), aa cum a fost situaia n unele din polis-urile greceti, este mai nti opera gndirii unor filosofi antici i moderni i ulterior rezultanta aciunii politice. Regimul republican nu presupune, n astfel de circumstane, o relaie de putere n care voina cetenilor s prevaleze. Sunt forme republicane de guvernare i de organizare a puterii n stat n care o minoritate politic (aristocraia) deine puterea (republici aristocratice) cum au fost republicile sclavagiste instalate n Sparta (secolele VIII-IV .Hr.), Cartagina i Roma (pn n secolul al V-lea .Hr.) dar i forme n care cetenii liberi, n msur mai mare sau mai mic, iau parte la dezbaterea problemelor publice (republici democratice) Atena (secolul al V-lea .Hr.). Despoia oriental form de organizare i exercitare a puterii caracterizat prin manifestarea discreionar a voinei unui conductor (mprat, rege, basileu, despot de unde deriv i denumirea modelului). Actul de guvernare exprim cruzime, arbitrar, sfidare fa de norme i reguli de convieuire social, voluntarism, cinism. Indivizii sunt lipsii complet de libertatea de exprimare, de iniiativ i de aciune.24

n epoca modern, despotismul este un tip particular de guvernare opus monarhiei i republicii (Montesquieu). Monarhie form de guvernmnt n care puterea este deinut de monarh (mprat, ar, rege, ah), fie pe linie dinastic (ereditar), fie prin ncredinarea ei (alegere). Puterea se exercit fie real, fie formal n raport de prestigiul i calitile personale sau de zeificarea acestuia prin identificarea monarhului cu o for divin (sacralizare). Forme istorice ale monarhiei: absolutist, limitat i constituional. Prima dintre acestea se manifest i este expresia generalizat a formei de putere specific feudalismului. Se particularizeaz n plan politic prin exercitarea puterii depline i autoritare de ctre monarh, care se poate accentua considerabil n unele situaii, devenind despotic. A doua este o form tranzitorie, caracterizat prin limitarea atributelor monarhului i creterea rolului parlamentului, iar ultima, ntlnit n epoca modern i contemporan, este rezultanta ascendenei regimurilor parlamentarconstituionale i restrngerii prerogativelor monarhilor, care domnesc, dar nu guverneaz, prestaia lor politic fiind decorativ, formal sau ceremonial. Democraia modern, rezultat n urma revoluiilor burgheze din Anglia, Frana, S.U.A. etc., este o form de organizare politic a societii prin care se proclam, legitimeaz i se pune n oper dreptul poporului (demos) de a se guverna pe sine nsui (principiul suveranitii). n virtutea acestui principiu, guvernarea se legitimeaz numai n msura n care exprim voina populaiei. Democraia modern se deosebete de tipurile istorice de democraie, n care voina cetenilor se realiza direct (democraia direct, cum s-a procedat n polis-ul Atena sau se mai ntlnete i astzi n unele cantoane ale Elveiei, comuniti urbane din Marea Britanie, Germania etc.), prin introducerea sistemului reprezentativitii, de aici i denumirea de democraie reprezentativ. Voina cetenilor nu mai este exprimat n actul de guvernare direct, ci este mediat, prin reprezentani desemnai n urma unor alegeri libere, care elaboreaz i promoveaz politica n numele celor care i-au ales.

25

DEMOCRAIA DIRECT

n afara polis-ului Greciei antice, manifestri ale democraiei directe se identific n: Roma republican unde, alturi de Adunarea reprezentanilor patricienilor (senatus), a funcionat i sistemul consultrii locuitorilor prin plebiscit (plebis scitum) de ctre tribunii investii cu atributul de a le apra interesele (tribuni plebis), potrivit Legii Publia (471 .Hr.). Rezultatul plebiscitului dobndea caracter de lege. Participau la plebiscit numai cetenii cu drept de vot din rndul oamenilor liberi. Comunitile cretine (primele secole d.Hr.) care desemnau direct conductorii. Republicile oreneti (din evul mediu) unde se practica o democraie de tip corporativ, emanciparea exprimndu-se prin Reform (n orizont religios), Renatere (n perspectiv cultural) i revoluii (n plan politic). Unele comuniti urbane prospere cumpr autonomia de la mari seniori feudali (Veneia, Florena, Genua secolele XII-XIII etc.), proclamnd egalitatea i libertatea juridic a cetenilor. Sfera legal i apariia unor numeroase coduri de legi, cu rolul de a sprijini reciprocitatea dintre prile contractuale, a avut o contribuie fundamental n consolidarea unei tradiii politice relativ deschise. O funcie similar a avut-o guvernarea municipal. Cel mai important aspect l reprezint ns existena oraului ca forum de tranzacii continue, economice i sociale, n care se puteau stabili schimburi mereu mai complexe. Legile ce guvernau aceast complexitate trebuiau s stabileasc un echilibru ntre previzibil i rutin, pe de o parte, i flexibilitate i schimbare, pe de alt parte. La aceti factori se mai poate aduga rolul jucat de orae n dezvoltarea identitii politice i a conceptului de cetenie (George Schpflin, Tradiiile politice ale Europei de Est, n Alternative, I; nr. 23-34, decembrie 1990, p. 36).

26

Caracteristice democraiei moderne sunt urmtoarele trsturi: instituirea reprezentrii electoratul desemneaz, n alegeri libere, reprezentanii si ce se constituie ntr-o adunare cu funcii legislative, exercitnd puterea n numele cetenilor care i-au ales (parlament); reprezentativitatea este cvasigeneral, ca efect al introducerii sufragiului universal, egal, direct i secret; electoratul formeaz majoritatea populaiei, exceptrile viznd tinerii pn la vrsta majoratului, alogenii (strinii) i deficienii mentali; democraia direct este limitat pn aproape de pragul dispariiei; diversificarea considerabil a vieii politice prin proliferarea partidelor politice, a grupurilor de interese i de presiune; multiplicarea instituiilor care promoveaz democraia (poliarhia); manifestarea, n forme i cu mijloace din ce n ce mai diverse i eficace, a concurenei ntre competitorii politici; extinderea drepturilor i libertilor democratice individuale, care sunt recunoscute i garantate de norme constituionale, legi i instane judiciare; dezvoltarea formelor asociative (pe plan politic, economic, cultural etc.) care se exprim prin crearea unei reele de organizaii, asociaii, fundaii, cluburi etc. (societatea civil). Apariia i manifestarea politicii a condus i conduce la crearea unor instituii specializate, instituiile politice, care sunt dotate cu instrumente adecvate pentru promovarea acesteia. Charles Bougl aprecia c formele de promovare a politicii se relaioneaz instituiilor abilitate s le pun n aplicare, o astfel de relaionare manifestndu-se att n trecut (de la primele i rudimentarele instituii din epocile ndeprtate), ct i n prezent (n condiiile unui sistem instituional complex, modern i funcional). Istoricitatea instituiilor politice este dovedit de organizarea nc din primitivitate a puterii exprimat prin efi de clanuri, triburi sau uniuni tribale, monarhii, adunarea btrnilor sau adunarea oamenilor sub arme (cu funcii executive i/sau judectoreti); de apariia i evoluia altor structuri instituionale, inclusiv cu funcii legislative, care, cu timpul, dobndesc un caracter tot mai reprezentativ (parlamentul), ce i precizeaz din ce n ce mai clar atribuiile i sfera de competen, ocupnd zone distincte n spaiul politic (separaia puterilor). Concomitent, aa dup cum s-a relevat, se cristalizeaz i se exerseaz, n diferite epoci istorice, modele de organizare a puterii, cum au fost democraia militar, democraia sclavagist sau27

guvernarea oligarhic pentru perioadele vechi, monarhia absolutist n feudalism etc. Aceste forme (modele) de organizare i exercitare a puterii n societate genereaz, cu timpul, tipuri distincte de sisteme politice, ca pri componente i inseparabile ale societii globale. Prin sistem politic se nelege un ansamblu stabil de relaii i roluri sociale instituionalizate, care concur i asigur exercitarea puterii n societate. Structura sistemului politic, n raport de prerile exprimate de unii specialiti, este mai restrns (viziunile reducioniste) sau mai cuprinztoare. n viziune reducionist, cuprinde fie numai sistemul de guvernare, fie numai instituiile i organizaiile politice. Potrivit celei de a doua poziii, structura sistemului politic ar cuprinde (dup Gabriel Almond): relaii politice, instituii politice, cultura i contiina politic, valori i norme politice. Natura specific a componentelor sistemului politic determin rolul su distinct n viaa social, rol care este asigurat prin funcii adecvate cerinelor organizrii i conducerii societii. Principalele funcii ale sistemului politic sunt: asigur dezvoltarea societii prin acte decizionale la nivelul puterii; susine stabilitatea intern, integritatea societii i a statului prin prevenirea, contracararea i anihilarea tendinelor sau manifestrilor anarhice, antisociale sau a pericolelor care amenin cu dezintegrarea acestora; determin adaptarea puterii i, implicit, a ntregului sistem la schimbrile care se produc n plan intern sau extern, prin nnoirea structurilor, modelarea sau schimbarea rolurilor politice etc., adaptare care presupune dezvoltarea unor capaciti manageriale importante (capacitatea de a mobiliza resurse, capacitatea de a asigura alocarea de bunuri, servicii, recompense membrilor societii, capacitatea de a reaciona prompt i adecvat la provocrile mediului social etc.). Sunt propuse mai multe tipuri de clasificare a sistemului politic, cele mai cunoscute (i operaionale, de altfel) fiind tipologiile elaborate de Max Weber (care au la baz legitimarea autoritii: sistemul politic tradiional, carismatic i respectiv raional-legal), Eisenstadt (sistemul primitiv; sistemul impus de imperiile patrimoniale; sistemul impus de imperiile nomade; statele-ceti greceti; sistemele politice feudale; monarhiile birocratice i centralizate; sistemele moderne, care pot fi democrate, autoritare, totalitare), Gabriel Almond (sisteme oligarhice-modernizatoare sau totalitare; sisteme democratice moderne democraie tutelar sau democraie politic etc.).28

Concepte cheie i extinderi Politic. Mod n care este conceput organizarea i funcionarea ansamblului relaiilor sociale astfel nct s se asigure dezvoltarea i perpetuarea existenei unei comuniti/societi. Politic. Definete activitatea de guvernare sau management politic al societii, avnd ca obiectiv esenial exercitarea puterii. Este direcionat, n esen, spre conducerea societii prin alocarea, mobilizarea i gestionarea resurselor necesare dezvoltrii, promovarea schimbrii, asigurarea pcii sociale, reglementrii raporturilor cu strintatea etc. Politic public. Rezultat al activitii unei autoriti nzestrate cu putere public i legitimare instituional. Sistem politic. Ansamblu stabil de relaii i roluri sociale instituionalizate care concur i asigur exercitarea puterii n societate. Bibliografie obligatorie Dicionar de sociologie (coordonatori Ctlin Zamfir, Lazr Vlsceanu), Bucureti, Editura Babel, 1998. Sartori, Giovanni, Teoria democraiei reinterpretat, Polirom, Iai, 1999. Gusti, Dimitrie, Opere, vol. II, Bucureti, Editura Academiei, 1969. Pasquino, Gianfranco, Curs de tiin politic, Iai, Institutul European, 2002. Tma, Sergiu, Dicionar politic, Bucureti, Editura Academiei Romne, 1993. ntrebri pentru verificarea i fixarea cunotinelor 1. Ce se nelege prin politic? 2. n ce const distincia dintre politic i politic? 3. Care sunt motivele pentru care interesul tiinific acordat politicilor publice s-a accentuat? 4. Ce este autoritatea public i ce importan are studiul activitii sale pentru societate? 5. Cum i n ce context se produce geneza politicii? 6. Prin ce se difereniaz organizarea i exercitarea puterii n polis-ul grecesc de alte forme de organizare politic a societilor din epoca respectiv? 7. Care sunt formele istorice de exercitare a puterii?29

II. MATRICEA, NCEPUTURILE I EVOLUIA GNDIRII POLITICE

Gndirea politic este o component esenial a gndirii umane. i forjeaz identitatea i legitimarea ntr-un ndelung proces de cutare a soluiilor pentru organizarea i conducerea colectivitilor. Este inseparabil instituiilor i aciunii politice i apare, se manifest i se perpetueaz n contextul unor raporturi de for n planul realitii sociale.II.1. FACTORI, CONDIII I CONTEXTE ISTORICE CARE FAVORIZEAZ APARIIA I DEZVOLTAREA GNDIRII POLITICE

Matricea gndirii politice i are originile ndeprtate n zorii umanitii, cnd raporturile de for din cadrul grupurilor migratoare sau sedentarizate ncep s fie percepute ca un ru necesar. Pn la apariia consemnrilor scrise, ce ne atest existena unei componente politice a gndirii umane, colectivitile parcurg mai multe etape evolutive, n care instituiile i aciunea politic mbrac forme distincte, din ce n ce mai diversificare i complexe. De la forme protopolitice, care presupun structuri polifuncionale, instituiile ce se revendic a avea caracter politic tind i reuesc cu timpul s-i dobndeasc un statut propriu, concomitent cu demersuri i responsabiliti ce le asum puterea politic, n proces de consolidare i verificare, pentru conservarea stabilitii i coeziunii grupului sau comunitii sociale i deopotriv pentru perpetuarea existenei acestora. Astfel de demersuri genereaz politica, ca tip distinct de activitate sociouman, care suscit de timpuriu interes, nu numai n orizontul exersrii ei, ci i n perspectiva studierii sale, studiu ce se sistematizeaz progresiv. Cei care purced la investigarea politicii se strduiesc s-i identifice i explice geneza, natura i esena, condiiile i factorii care o favorizeaz sau, din contr, i restrng sfera de aciune, funciile i importana ei, ca una din componentele fundamentale ale sistemului social global, direciile30

evolutive i deopotriv s afle care i sunt punctele nevralgice, generatoare de tensiuni sociale pentru a fi anihilate etc. Deschiderea tot mai accentuat spre politic este stimulat, n principal, de: a. extinderea spaiului politic, creterea rolului i importanei politicii n ansamblul vieii sociale; b. perceperea i contientizarea importanei funciei sale eseniale de organizare i conducere a societii; c. creterea gradului de complexitate a sferei politice, care cuprinde o reea de relaii, instituii, cultur, contiin, valori i norme politice etc., ce i determin funcia sa primordial (de organizare i conducere a societii); d. depirea permanent a granielor cunoaterii, n general, a cunoaterii sociale, n particular, de ctre indivizi i grupurile din care fac parte. Manifestarea din ce n ce mai pregnant a atraciei fa de politic, mai ales dup apariia unora dintre tiinele sociale, precum istoria, filosofia etc., nu a presupus c problema cunoaterii tiinifice a politicului i a politicii era soluionat. De la cunoaterea spontan (comun) la cunoaterea tiinific este un drum lung, marcat de avansuri, dar i de stagnri, de deschideri, dar i de ermetizri, de tensiuni intelectuale, dar i de concilieri. Reflecia politic se nate i exprim politicul ntr-un proces de lung durat. Politicul, ca i politica de altfel, se regsesc i se ngemneaz n reflecia (gndirea) uman, centrat pe identificarea soluiilor pentru organizarea i conducerea colectivitilor, care devine gndire politic. Mai expresiv, gndirea reprezint ideile, conceptele, teoriile etc., iar politicul aciunea, ele mpletindu-se n viaa politic. Gndirea i cultura politic apar i se exprim atunci cnd, ntr-un mediu de via social, unii indivizi contientizeaz rspunderea lor public i mediteaz asupra cilor, mijloacelor sau soluiilor ameliorrii, organizrii sau conducerii colectivitii din care fac parte. Asemenea condiii se configureaz de timpuriu n unele spaii extraeuropene, iar mai trziu i n cele europene. Reflecia politic expresie direct a culturii politice ctig n consisten, for interpretativ i prospectiv o dat cu apariia tiinelor socio-umane, ncepnd cu antichitatea i continund cu epocile ce i-au31

urmat. n paralel ns cu efectele benefice ale aportului tiinelor la progresul gndirii politice, ca univers al conceptelor, teoriilor, ideilor, ideologiilor i doctrinelor politice, presiunile i constrngerile la care aceasta este supus se accentueaz progresiv, deturnnd-o, mai mult sau mai puin, de la obiectivele i funciile sale. n acest context apare politicianismul.II.2. EVOLUIA GNDIRII POLITICE UNIVERSALE

nceputurile gndirii politice sunt ncurajate de cumulul progresiv de experien a colectivitilor n exersarea puterii i de apariia unor preocupri explicite pentru studiul politicului. Preocuprile sunt generate i stimulate de interesul i curiozitatea fiinei umane de a avea un orizont ct mai cuprinztor de cunotine noi i deopotriv de a adecva, ntr-un spirit ct mai raional, funcionalitatea societii la propriile sale aspiraii i deziderate. Dac motivaiile reliefrii tot mai pregnante a acestor preocupri au un caracter general, manifestrile concrete ale nceputurilor refleciei politice sunt distanate n timp i spaiu i deopotriv distincte n coninut i n contribuiile pe care le aduc la patrimoniul gndirii politice universale. Forme incipiente ale gndirii politice se identific n texte sumeriene, sumero-akkadiene i babiloniene (sfritul mileniului III .Hr. secolul VI . Hr.). Textele, de natur juridic sau literar, ntre altele, invoc autoritatea de sorginte divin a monarhului (Ur-Namu, rege n Ur, este mputernicit al zeilor pe pmnt) sau l identific cu un nelept care, prin atotcuprinztoarele lui cunotine, este ndreptit s conduc (Epopeea lui Ghilgame). Originea divin a monarhului (faraonului) este invocat i n scrieri egiptene (nvtura lui Patahotep, Istorisirea lui Ipuser), care nuaneaz ns raporturile cu supuii (oameni simpli), plednd pentru cunoaterea i satisfacerea unor exigene ale poporului. Un prim tratat politic, coninnd reguli de comportament ale faraonului fa de supui nvturile lui Achtoes III (mileniul II .Hr.) poate fi considerat i un ghid n arta guvernrii, asemntor ntructva cu nvturile lui Neagoe Basarab ctre fiului su Teodosie. Gndirea politic, dei nu i legitimeaz nc denumirea, fiind mai mult o colecie de reflecii parcelare cu pregnante infuzii religioase, mistice, morale, etice sau juridice, ndeosebi prin sfaturile sau nvturile atribuite unor monarhi, exprim nu numai un cumul de experien n32

materie politic, ci i preocuparea acestora de a asigura o linie de continuitate politicii pe care au promovat-o. Este, n forme embrionare, un nceput de instrucie n domeniul politicii. Reflecia politic se afl n faz incipient, fiind apanajul exclusiv al elitei politice. Idei politice ntlnim i n Vechiul Testament (sec. IX-VI .Hr.), cum sunt i cele care se refer la organizarea vieii sociale i religioase n temeiul unor legi de origine divin, autoritatea puterii care se legitima tot prin apelul la divinitate etc. Textele biblice, prin circulaia pe care o au nc din acele vremuri (din sec. V .Hr. ncepe definitivarea redactrii crilor Biblice, iar la mijlocul sec. III .Hr. se nregistreaz prima traducere n limba greac), lrgesc spaiul cunoaterii gndirii politice prin depirea cadrului strict limitat al elitelor. Fenomenul este sesizat la nivelul comunitilor evreiti care concep i chiar aplic sisteme de organizare diferite, n raport de poziiile sociale pe care le ocup n societate. Reprezentani ai aristocraiei tribale (ekudimi) susineau ideea c statul este suprema int a politicii i idealul de via al evreilor; straturile de mijloc prin peruimi aezau colectivitatea (poporul) naintea statului, iar eseenii (colectiviti mici agrariene sau pastorale din apropierea Mrii Moarte, din care s-au ridicat Iisus Hristos i Ioan Boteztorul) rspndeau ideea c omul (individul) reprezint idealul de via uman i eforturile trebuie direcionate spre realizarea unui prototip uman n care s-i dea ntlnire puritatea sufleteasc, cinstea desvrit i nsuiri alese (S. Dubnow, Istoria evreilor, vol. I, Bucureti, Editura Slova, 1935, p. 103). n China, n timpul dinastiei Zhon de vest (sec. XVIII-XII .Hr.), forme incipiente de gndire politic sunt sesizabile n refleciile de factur filosofic i moral (daoiste, confucianiste, legiste), fie din perspectiva intereselor straturilor sociale de jos, fie ale vechii aristocraii chineze. Daoitii susin rentoarcerea la vremurile pregentilice, cnd indivizii nu manifestau preocupri de mbogire i cnd nu existau diferenieri sociale. Confucionitii pretind c societatea este rezultanta unui contract, monarhul fiind ales dintre contractani (puterea lui este dat de popor), iar legitii sunt adepii egalizrii tuturor indivizilor n faa legii (care devine obligatorie i aplicabil ntregii societi). Dup legiti, principiul optim al crmuirii politice l reprezint noncrmuirea, conductorul statului guvernnd n mod natural, aa dup cum decurg toate n natur. Legile lui Manu i Arthaastra (sec. IV .Hr) sunt scrieri cu semnificaie socio-politic n gndirea indian, chiar dac n esen sunt conduri de legi. Sistemul de caste, sancionarea lor juridico-politic,33

atribuiile i locul acestora n cadrul sistemului (prima scriere) i organizarea statului despotic (a doua) reprezint elementele lor de noutate i de atractivitate. Atribuit lui Kantilya, Arthaastra (tiina Politicii) avea nelesul de art politic n conducera statului. Europa intr n competiia investigrii politicului, mai nti prin vechii greci, apoi prin romani i Bizan. Primele preocupri care atest interes pentru politic sunt identificabile n scrierile unor filosofi, istorici i poei greci (Homer, Herodot, Eschil, Protagoras). Dac grecilor li se datoreaz denumirea acestei preocupri, tot lor li se datoreaz i ntile scrieri care plaseaz sfera politicului i a politicii n spaiul de cercetare, analiz i interpretare tiinific. Socrate (469-399 .Hr.), Platon (427-347 .Hr.) i Aristotel (384-322 .Hr.) consacr definitiv gndirea politic drept domeniu distinct al gndirii umane. n perspectiva primului dintre acetia, obiectivul principal al cunoaterii umane l reprezint nu natura nconjurtoare, ci omul (iniiind astfel studiul problematicii omului, a universului uman-fundamental pentru demersurile tiinifice ale tiinelor sociale); politica este arta de a comanda, de a conduce indivizii pe calea autoperfecionrii, pe care o au numai nelepii sau iniiaii (politica ar fi, prin urmare, un apanaj al unei minoriti); morala are un foarte mare rol n creterea, sub raport valoric, a nsemntii politicii n societate. Platon, preocupat de ideea imaginii unui stat ideal, analizeaz raporturile dintre politic i norme (cadrul legislativ). Potrivit concepiei sale, ntr-un astfel de stat trebuie s coexiste trei caste: a. filosofii, care au rol de conductori (inclusiv sub raport politic); b. gardienii, cu atribuia aprrii statului (de pericole interne i externe); c. agricultorii i meseriaii, care reprezint fora de susinere a statului. Pentru evitarea tensiunilor i conflictelor sociale, Platon propunea instituirea unui mecanism economic de tip egalitarist, anume comunitatea averilor. Concepia lui Aristotel despre stat i moral se concentreaz ndeosebi n Politica, dar importante deschideri interpretative se regsesc i n alte lucrri precum: Etica nicomahic, Constituia atenian, Etica eudemic, n care se refer la forme de guvernmnt, omul politic (zoon politikon), constituie etc. Aristotel susine c individul manifest nclinaie pentru o via social organizat politic, deoarece calitatea lui de zoon politikon, precum i natura lui de fiin sociabil, predispus s vieuiasc n grupuri organizate i ierarhizate, sunt impulsuri luntrice care-l fac apt s adopte un astfel de comportament. Caracterul politic al vieii sociale l deduce din necesitile psihice ale fiinei umane.34

Aristotel, ca i Platon, nu este adept al democraiei, ntruct aceasta ar fi servit unor scopuri egoiste, care conduceau la haos, urmat, fatalmente, de despotism. Pentru Aristotel, politeia este regimul politic superior celui democratic, ntruct combin elemente ale guvernrii celor puini (minoritatea) cu elemente ale guvernrii celor muli (majoritatea), permind astfel supravegherea lor reciproc. Idealul comun, prin reprezentanii minoritii i ai majoritii, devine factorul care asigurar i aprar binele comunitar.ARISTOTEL DESPRE STAT

1. ntruct constatm c orice stat este o comunitate, i c orice comunitate este constituit n vederea realizrii unui bine cci toi oamenii acioneaz n vederea unui lucru care li se pare a fi binele este evident c toate comunitile tind spre un bine i, mai cu seam, comunitatea cea mai important i care le cuprinde pe toate celelalte (tinde) spre binele cel mai important dintre toate. Aceast comunitate este denumit stat i comunitate politic. 2. Cei ce cred c omul politic, regele, capul de familie i stpnul (de sclavi n.n.) sunt unul i acelai, greesc. Cci ei i nchipuie c acetia difer numai prin numrul supuilor lor, iar nu prin felul fiecruia din ei. Spre exemplu, stpnul comand la puini, capul de familie la mai muli, iar omul politic sau regele la i mai muli, astfel nct o cas mare nu ar diferi de un stat mic. Tot astfel omul politic i regele: cel ce s-a aezat el nsui n fruntea statului ar fi rege, iar cel ce guverneaz conform cu regulile tiinei politice, rnd pe rnd guvernnd i fiind guvernat, este om politic. Dar aceste lucruri nu sunt exacte. 3. Afirmaia noastr va deveni evident pentru cei ce cerceteaz lucrurile dup metoda aplicat pn acum. Cci, dup cum i n alte materii este necesar s desprim un lucru compus n prile sale simple n adevr, acestea sunt prile cele mai mici ale unui ntreg tot astfel analiznd prile din care se compune un stat, vom vedea mai bine ceea ce sunt ele, ntruct se deosebesc unele de altele i dac e posibil s cptm o vedere tiinific despre fiecare din cele menionate [] 8. Comunitatea format din mai multe sate constituie un stat complect. Ea posed, ca s spunem aa, un grad real de independen, fiind nscut n vederea (con) vieuirii, dar existnd n vederea (con)vieuirii bune. De aceea orice stat exist prin natur, ca i primele comuniti. Cci el este scopul acestora, iar natura este scop. Noi afirmm c natura fiecrui lucru care i-a mplinit dezvoltarea, ca natura omului, calului, casei. (Aristotel, Politica, Cartea I, Cap. 1, n Aristotel, Bucureti, Editura de Stat, 1952, p. 110-121, 122.)35

O form de guvernmnt mixt o reprezint i Republica Roman, dar superioar politeiei, ntruct combina i echilibra trei forme de guvernare: unipersonal, a mai multor persoane i a majoritii. Polybos (sec. I .Hr.), care studiaz organizarea politic a Romei republicane, consider c mprirea puterii ntre cei trei factori politici (consuli, Senat i Adunarea brbailor liberi) asigur o form de guvernmnt liber, stabil i de durat. Gndirea politic roman este reprezentat, ntre alii, de Marcus Porcius Cato, Caius Terentius Varro, Titus Livius, Cezar, Cicero. Spre deosebire de greci, care accentueaz latura teoretic a studiilor asupra politicii, romanii sunt mai pragmatici, acordnd ndeosebi atenie aspectelor administrative i de drept ale organizrii vastului lor imperiu. Bizanul, civilizaia islamic i cea ebraic se nscriu cu unele contribuii importante n spaiul gndirii politice, cum sunt ntre altele: Codul lui Justinian (tiprit n 533); Strategiconul, datorat lui Kekaumenos (secolul al II-lea); Cluza solitarului, lucrare realizat de Ibn Rod (Averroes) n secolul al XI-lea; Repetarea legii, scris n 1180 de medicul evreu Maimon. Evul mediu, inclusiv n planul gndirii politice, este marcat nc de transferul preocuprilor tiinifice n sfera teologiei. Un exponent al noului tip de gndire, cruia i se datoreaz elaborarea doctrinei politice oficiale a catolicismului este Toma dAquino (1225-1274). n Summa theologica (Sinteza teologiei), cel mai de seam reprezentant al scolasticii catolice oficiale realizeaz conexarea gndirii politice aristotelice cu cretinismul. Renaterea (secolele XIV-XVI) i Reforma (secolul al XVI-lea) tind s emancipeze gndirea politic de teologie i de moral. Operele lui Niccol Machiavelli (1469-1527), Jean Bodin (1530-1596), Thomas Hobbes (1588-1679), Baruch Spinoza (1632-1677) precum i ale altor reprezentani de marc ai cercurilor intelectuale europene dau sens i consisten tendinei de emancipare a gndirii politice i contribuie cu noi deschideri interpretative la dezvoltarea acesteia. Machiavelli, ca i antecesorul su ndeprtat, Aristotel, pune temei n cercetarea politicului i a politicii pe observaie i comparaie. El abordeaz faptele sociale n nlnuirea lor cauzal, relevnd rolul interesului ca factor propulsor al societii. Astfel, n politic dicteaz interesele i fora. n viziunea sa, politicul constituie un domeniu de reflectare i manifestare a conflictului de interese dintre indivizi (personaliti) i/sau dintre diverse grupuri sociale. Machiavelli, iniiind teoria laic asupra statului, d lovitura de graie doctrinelor teologice.36

Teoriile, ndeosebi, dar i ideologia i doctrina politic, dei confer noi dimensiuni i suplimente de for gndirii politice, aceasta nu apare nc deplin desprins de alte domenii tiinifice. Contribuia lui Montesquieu (1689-1755) ca i cea a enciclopeditilor francezi (Rousseau, DAlembert, Voltaire, Diderot, Helvetius, Holbach) este important, dar nu se reuete nc detaarea teoriei politice ca domeniu autonom al cunoaterii umane.

SINTEZA UNUI MANUAL DE TIIN POLITIC

Statele sunt de dou tipuri: republici i principate, ultimele fiind, la rndul lor, fie ereditare, fie creaii noi (Cap. I). n principatele ereditare, puterea este deinut de un principe ereditar n virtutea unui drept natural, spre deosebire de principatele nou constituite, n care principele ajunge s accead la putere datorit meritelor personale (Cap. II). Distincia dintre principatele mixte i cele noi const n: primele sunt formaiuni statale alctuite din teritorii vechi, crora li se adaug anexiuni noi, iar celelalte se constituie din teritorii noi obinute prin cuceriri. Statele italiene ar trebui s se ndrepte ctre monarhia absolut de tip francez, form considerat adecvat organizrii politice a Italiei (Cap. III). Deosebirea dinte tipul monarhic francez i cel otoman: n primul, regele este nconjurat, preuit i slujit de numeroi supui (nobili), care i pstreaz privilegiile, n timp ce n al doilea, sultanul guverneaz autoritar singur, dispunnd dup bunul plac de supui (Cap. IV). Noile teritorii cucerite pot fi stpnite prin distrugere, administrare de ctre cuceritori sau acordarea autonomiei condiionate de plata unui tribut. Libertatea principatelor este necesar, dar, dac devine o stavil n realizarea unitii statale, ea trebuie sacrificat (Cap. V). Personalitile n istorie joac un rol important. Ele nu apar oricum i nu acioneaz ntmpltor. Un om nelept are o sum de caliti care l propulseaz la putere. Un principe trebuie s in seama de nvmintele istoriei, s aleag numai drumul parcurs de oamenii desvrii, s promoveze noul i s determine acceptarea forei de ctre majoritate, ca mijloc de conducere politic (Cap. VI).37

NICCOL MACHIAVELLI Principele (1513),

Unii principi acced la putere prin sprijinul acordat de ctre alii (Cezar Borgia, cu ajutorul tatlui su). Numai nsuirile i capabilitile lor personale i pot menine la conducerea statului (Cap. VII). Alii obin puterea prin nelegiuiri (inclusiv prin crim modaliti tratate n capitolul VIII), alii avnd concursul populaiei, care i apreciaz pentru calitile lor (Cap. IX). Raporturile unui principe cu statele vecine sunt condiionate, de asemenea, de virtuile personalitii sale: dac sunt pozitive, chiar n condiiile n care este atacat de un adversar are anse de a nvinge, ntruct populaia l sprijin; dac sunt negative, situaia devine improbabil, riscant i cu consecine negative (Cap. X). Religia trebuie separat de orice element al puterii politice (Cap. XI). Principii sunt datori s cunoasc arta militar i politic necesar att cuceririi unor noi teritorii, ct i consolidrii statului (Cap. XII, XIII, XIV). Morala cretin este superioar moralei burgheze (Cap. XV). Cumptarea este una dintre regulile eseniale ale domniei unui principe (conductor), care nu trebuie s fie excesiv de darnic sau zgrcit, de blnd sau crud (Cap. XVI, XVII). n politic lipsa de scrupule este o virtute, ntruct asigur succesul (Cap. XVIII). Guvernarea trebuie ferit de greeli (Cap. XIX). Sistemul de aprare (fortreele) reprezint un scut protector mpotriva atacurilor dumanilor (Cap. XX). Numai dac are faima unui om mare i desvrit, un principe este stimat, preuit sau ascultat; trebuie s se manifeste ca un prieten adevrat sau ca un duman nverunat i puternic, s preuiasc virtuile, s ncurajeze artele i s organizeze serbri i spectacole pentru mulime (Cap. XXI). Intelectualii, din care se recruteaz funcionarii de rang nalt, trebuie recompensai pentru profesionalism i fidelitate (Cap. XXII). Sfetnicii sunt cei care l conseiaz pe un principe asupra oricrei probleme de interes personal sau public (Cap. XXIII). Moralitatea dubioas sau sczut a principilor italieni a condus la insuccese politice i militare n confruntarea cu francezii (Cap. XXIV). nelepciunea unui lider politic (principe) const n puterea lui de adaptare la diversitatea situaiilor, succesul aciunilor sale fiind rezultanta conjunciei dintre propriul su demers i mprejurri (Cap. XXV). Patria trebuie s se situeze deasupra tuturor intereselor, iar simmintele patriotice trebuie s fie dominante (Cap. XXVI).38

n secolul al XIX-lea se produce autonomizarea teoriei politice i, implicit, configurarea unui spaiu distinct al gndirii politice. Detaarea se produce concomitent cu desprinderea sociologiei de alte domenii tiinifice (inclusiv din sfera tiinei politice, aflat n faz avansat de constituire), care are o importan cu dublu efect n planul evoluiei gndirii politice: i fixeaz definitiv cadrul de manifestare n sfera politic, ca o component esenial a sistemului social global, i i furnizeaz instrumente de investigare noi i performante, care deschid orizonturi largi analitice i interpretative tiinei politice. O dat cu delimitarea zonelor de cercetare ale tiinelor sociale i politice, stabilirea obiectivelor, metodelor i tehnicilor de investigare ale realitilor lumii umane, dispar principalele bariere care estompau dezvoltarea gndirii, n general, i a celei politice, n particular. Contribuiile individuale ale unor personaliti tiinifice configureaz, cu timpul, coli naionale, care au propria lor identitate tiinific i deopotriv propriul lor aport intelectual la dezvoltarea gndirii politice i implicit a tiinelor care studiaz sfera politicului. n Germania, Georg Jellinek contribuie la fundamentarea unei teorii generale a statului (sau a unei tiine a satului), Karl Marx pune bazele doctrinei comuniste pe temeiuri filosofice, economice i politice, genernd o micare revoluionar de idei n planul gndirii i aciunii politice, iar Max Weber are un aport esenial la ntemeierea sociologiei politice; n Frana, Emil Durkheim este cel care d via sociologiei i garanteaz adncirea cercetrii asupra naturii i cauzelor evoluiei societii moderne, fiind urmat de o pleiad de intelectuali care au contribuii remarcabile n planul investigrii i interpretrii fenomenelor politice (Leon Duguit, Pierre Bourdieu, Maurice Duverger, Raymond Aron, Michel Crozier, Alaine Touraine etc.; n Italia, Vilfredo Pareto, Gaetano Mosca i Robert Michels), fiecare are aportul propriu la dezvoltarea sociologiei politice (ndeosebi n planul elitelor politice), iar mpreun demonstreaz caracterul inegal al societilor, dominate de o clas politic, care acapareaz puterea politic. colile englez i american au, la rndul lor, substaniale contribuii la promovarea i dezvoltarea gndirii politice (Bryce, Sumner, Giddings, Cooley, Mead).39

ACIUNEA POLITIC

Cum se face politica ,,Exist dou modaliti de a face politic. Se poate tri pentru politic sau din politic. Aceast opoziie nu conine nimic exclusiv. Ba chiar, n general, se practic ambele modaliti n acelai timp, la modul ideal, desigur, dar i, n cea mai mare parte a timpului, la modul efectiv. Cel care triete pentru politic i face din aceasta elul vieii, n sensul cel mai profund al termenului, fie prin faptul c descoper satisfacie n deinerea puterii, fie pentru c aceast activitate i permite s-i gseasc echilibrul interior i s dea msura valorii personale punndu-se n slujba unei cauze care d sens vieii lui. n acest sens profund, orice om serios care triete pentru o cauz triete, de asemenea, din ea. Distincia noastr are deci la baz un aspect extrem de important al condiiei omului politic, i anume aspectul economic. Vom afirma aadar c acela care vede n politic o surs permanent de venituri triete din politic i c, n cazul opus, triete pentru politic (Max Weber, Le savant et le politique, Paris, Plon, 1951, p. 111-112) Omul politic Putem spune c exist trei caliti hotrtoare indispensabile omului politic: pasiunea, sentimentul responsabilitii, discernmntul. Pasiune n sensul de obiect de realizat [Sachlichkeit], adic devotamentul pasionat pentru o cauz, un zeu sau un demon. Aceasta nu are nimic de-a face cu acea comportare pur interioar pe care regretatul meu prieten Georg Simmel obinuia s o numeasc excitare steril, comportare specific unei anumite categorii de intelectuali, ndeosebi rui (nu toi, e drept), care face furori n mediile noastre de intelectuali orbii de acest carnaval mpodobit cu numele pompos de revoluie. Toate acestea in de romantismul dat de ceea ce este interesant din punct de vedere intelectual, de unde sentimentul obiectiv al responsabiliti e absent. Este un sentiment care se nvrte n gol. ntr-adevr, numai pasiunea, orict de sincer, nu ajunge. Cnd o punem n slujba unei cauze fr s facem din responsabilitatea corespunztoare steaua polar care s ne orienteze n chip hotrtor, activitatea, pasiunea nu transform omul n lider politic. Mai este nevoie de discernmnt, care este calitatea psihologic determinant a omului politic. Ceea ce nseamn c trebuie s posede facultatea de a lsa lucrurile s treac peste el, s le priveasc recules n linitea sufletului i n40

consecin s tie cum s in la distan oamenii i lucrurile. (Max Weber, op. cit., pp. 162-163).

GAETANO MOSCA Geneza i compoziia clasei politice

Prevalena unei minoriti organizate, care se supune unui unic impuls, asupra unei majoriti dezorganizate este o fatalitate istoric. Fora oricrei minoriti este irezistibil n faa oricrui individ al majoritii, care se gsete singur n confruntarea cu totalitatea minoritii organizate; n acelai timp, se poate spune c aceasta este organizat tocmai pentru c este minoritate. (Elementi di Scienza Politica, vol. I, Bari, Gius. Laterza i Figli, 1939, p. 16). Componenii minoritii se disting i sunt selectai n raport de calitile personale i superioritatea material, intelectual sau moral. n societile primitive accesul n structurile clasei conductoare este posibil datorit aptitudinilor militare (ndeosebi), acestora adugndu-se ulterior i condiia material a indivizilor. Principala condiie necesar pentru ca aceast transformare s se produc i s aib urmri este ca organizarea social s se perfecioneze astfel nct prezidarea forei publice s devin mult mai eficace dect cea a forei private. (Ibidem, p. 93) Cnd proprietatea privat ncepe s fie reglementat i tutelat de fora public se produc modificri n nsi structura statului, care evolueaz de la organizarea politic feudal spre cea birocratic. Odat petrecut aceast transformare, este cert c, aa cum puterea politic a produs bogia, tot aa bogia produce putere. ntr-o societate suficient de matur, n care fora individual este inut n fru de cea colectiv, dac cei puternici sunt ndeobte bogai, atunci, pe de alt parte, este de ajuns s fi bogat pentru a fi puternic. (Ibidem, p. 94) n societile dominate de credine religioase nalii prelai devin posesori de numeroase bunuri i au acces la puterea politic (Egiptul antic). n societile avansate economic, politic etc., n afara puterii banilor, acioneaz i alte mijloace sociale care sunt accesibile ndeosebi celor bogai (gradul superior de cunotine, notorietatea public, poziiile nalte care sunt deinute n societate) i care sunt n avantajul minoritii organizate. Cu timpul, aceste mijloace sociale41

devin decisive. Competiia i selecia valorilor cad n desuetudine, liniile de comunicare ntre diferite nivele ale societii fiind controlate sau blocate. Segregarea pe care guvernanii ncearc s o impun n raport de guvernai nu este complet i nici definitiv. n caz contrar, istoria politic a omenirii ar fi plat, fr culoare i simplificat la extrem. ntreaga istorie a umanitii civile se rezum la tendina pe care o au elementele dominatoare de a monopoliza n chip stabil forele politice i de a transmite ereditar ceea ce posed urmailor direci i tendina care realmente exist ctre blocarea acestor fore i afirmarea de noi fore, ceea ce provoac endosmoze i exosmoze ntre clasa superioar i anumite fraciuni ale clasei de jos. Clasele politice decad negreit ori de cte ori nu mai pot s-i exercite calitatea pentru care au ajuns la putere sau cnd acestea nu mai pot ndeplini funcia social ce le revine sau cnd calitatea i funcia pe care o ndeplinesc i pierd orice importan n mediul social n care triesc. (Ibidem, p. 106) De reinut: Gndirea politic reprezint o creaie intelectual de o copleitoare varietate tematic, ideologic i valoric. Diversitatea nu ecraneaz liniile de continuitate sau de identificare a poziiilor apropiate sau comune, care confer refleciei politice i elaboratelor sale o anume unitate de msur. Diversitatea planurilor gndirii politice n orizontul aciunii politice, ntr-un mediu social dat, se exprim prin instituii politice i instrumente de punere n oper a politicii: pacte fundamentale, legi organice sau ordinare, decrete, hotrri guvernamentale, ordonane, regulamente, proclamaii, referendumuri, apeluri, programe, statute, tratate, convenii, protocoale etc. Concepte cheie i extinderi Clas politic: grup restrns de persoane care se difereniaz n cadrul unei comuniti i care are un rol important sau determinant n organizarea i/sau conducerea acesteia. Concepte sinonime: clas conductoare, oligarhie politic, minoritate organizat (Gaetano Mosca).42

Elita politic. Are o dubl semnificaie: a) component a clasei politice, care se distinge prin calitile sale deosebite (pregtire profesional superioar, grad de cultur elevat etc.) i performanele obinute n propriul domeniu de activitate i n politic; b) grup restrns de persoane care se constituie n structura de putere a societii, cu influen major sau decisiv n promovarea politicii. n a doua accepiune, termenul este utilizat frecvent ca sinonim al conceptului de clas politic. Bibliografie obligatorie Carpinschi, Anton, Deschidere i sens n gndirea politic, Iai, Institutul European, 1995. Chatelet, Fr., Pisier, E., Concepiile politice ale secolului XX, Bucureti, Editura Humanitas, 1994. Prvulescu, Cristian, Politici i instituii politice, Bucureti, Editura Trei, 2000. Tnsescu, Florian, Doctrine i instituii politice, n Sinteze (pentru anul II), Bucureti, Editura Fundaiei Romnia de Mine, 2003, pp. 349-352. Bibliografie facultativ Machiavelli, Niccol, Principele, Bucureti, Editura Mondero, 1998. Mgureanu, Virgil, Studii de sociologice politic, Bucureti, Editura Albatros, 1997. Sartori, Giovanni, Teoria democraiei reinterpretat, Iai, Editura Polirom, 1999. Weber, Max, Etica protestant i spiritul capitalismului, Bucureti, Editura Humanitas, 1993. ntrebri pentru verificarea i fixarea cunotinelor 1. Ce factori i condiii au favorizat configurarea gndirii politice ca o component important a refleciei umane? 2. Care sunt primele produse n plan universal ale gndirii politice? 3. n ce const aportul de originalitate al gnditorilor greci la dezvoltarea refleciei politice? 4. Ce este polis-ul i care este semnificaia lui n perspectiva organizrii i conducerii politice a societii? 5. Ce concluzii putei desprinde din lectura prezentrii succinte a lucrrii Principele de Niccol Machiavelli?43

6. Cnd i cum se produce autonomizarea gndirii politice ca spaiu distinct al gndirii umane? 7. Ce nelegea Gaetano Mosca prin minoritate organizat i majoritate dezorganizat?

III. GNDIREA POLITIC N SPAIUL ROMNESC

Originile gndirii politice romneti trebuie cutate n vremurile ndeprtate ale statelor dace din antichitate. Organizarea politic i administrativ, mecanismele de funcionare ale instituiilor, atributele puterii, metodele de guvernare, raporturile dintre putere i religie etc. le aflm indirect fie din scrieri strine din epoc, fie de mai trziu. Scrieri bisericeti, documente de cancelarie, cronici i literatura oral sunt surse ulterioare pentru reconstituirea traseului, coninutului ideatic i relevanei creaiei autohtone n plin politic. Schimbrile care se produc n societatea romneasc n epoca modern i contemporan stimuleaz dezvoltarea gndirii politice care trebuie s rspund la noile tipuri de exigene i s imagineze alternative, strategii, concepii, proiecte reformatoare etc. Scrierile autorilor strini (greci, romani, bizantini etc.) dezvluie un univers politic original i comparabil, n unele privine, cu cel din spaiul marilor civilizaii ale antichitii. Guvernarea, impregnat cu puternice accente teocratice, avea un caracter dual: regele l asocia la putere pe pontif (Burebista + Deceneu), al crui nume se gsea alturat de cel al suveranului n actele decizionale importante. Dualitatea guvernamental era expresia credinei supuilor c marele preot exprima nsei zeitatea ncarnat, a crei continuitate era nentrerupt, n timp ce regele era un suveran temporar, trector. Getul romanizat Iordanes (secolul al VI-lea) evoca astfel relaia de putere i izvoarele ei n lumea geto-dacilor: De aceea geii au fost totdeauna superiori aproape tuturor barbarilor i aproape egali cu grecii, dup cum

44

relateaz Dio [Cassius], care a compus istoria i analele lor n limba greac. El spune c acei dintre ei care erau de neam s-au numit la nceput tarabostes, apoi pilleati: dintre dnii se alegeau regii i preoii []. Comunicnd aceasta i alte multe geilor cu miestrie, Decineus a devenit n ochii lor o fiin miraculoas, nct a condus nu numai oameni de rnd, dar chiar i pe regi. Cci atunci cnd a ales dintre ei pe brbaii cei mai de seam i cei mai nelepi pe care i-a nvat teologia, i-a sftuit s cinsteasc anumite diviniti i sanctuare, fcndu-i preoi [] (Iordanes, Getica, n Izvoarele istoriei Romniei, vol. II, Bucureti, Editura Academiei, 1970, p. 413, 419). Consolidarea statal se identific ca fiind o coordonat politic a puterii din acele vremuri ndeprtate, obiectiv realizat prin coroborarea unor demersuri interne cu aciuni energice diplomatice sau militare n exterior, care au sporit faima geto-dacilor. Pn la apariia primelor scrieri autohtone care trateaz n termeni tiinifici politicul i politica, cancelariile domneti sunt cele care ne dezvluie idei, raionamente sau strategii politice. nsi titulatura generic a suveranilor romni medievali Domn a toat ara Romneasc (i respectiv a Moldovei sau a Ardealului) dovedete, dup cum interpreteaz Nicolae Iorga, o gndire politic pragmatic, impregnat cu elemente de originalitate: Voiu face s se observe de la nceput, n ce privete acest debut al vieii noastre politice, care este i via constituional, dou lucruri: ntiu, nsui acest titlu de Domnie a toat ara Romneasc dovedete cele trei lucruri care ne pun ntr-o situaie cu mult mai bun dect pe vecinii notri din Peninsula Balcanilor, cari n vremea aceea umblau dup un ideal medieval, cutnd s cucereasc Constantinopolul, s ntemeieze acolo o mprie i au murit din neputina de a purta o sarcin att de grea. Statul romnesc, cel ntemeiat la Arge pe la 1300, s-a sprijinit mai ntiu pe concepia c Statul nou este un stat naional, a toat ara Romneasc, ideea de naiune este cuprins, am spus-o, n chiar acest titlu; al doilea, c nu este vorba de o naiune n afar de limitele bine definite: se vorbete de romni, dar nu e un stat al romnilor, ci unul al rii Romneti, definit teritorial pe baza ideii naionale. n privina acestora suntem naintea altor naiuni de la sfritul evului mediu: am intrat n istoria modern prin ideea esenial a ntemeierii celui dinti stat romnesc mai

Cocceianus (Dio Cassius), istoric i om politic grec (c. 155 - c. 236). 45

nainte de a fi capabile s intre n istoria modern alte naiuni sub attea raporturi mult mai naintate, dect noi. (Istoricul constituiei romneti, n Noua Constituie a Romniei i noile constituii europene, Bucureti, Tiparul Cultura Naional, 1923, p. 8). Nicolae Iorga accentueaz asupra unui aspect esenial al sistemului politic romnesc vechi, a crui linie de continuitate de la Burebista, Deceneu sau Decebal este nentrerupt pn n adncimile evului mediu. Acesta este i motivul pentru care ilustrul istoric romn, d o mare importan tradiiei politice autohtone:TRADIIA POLITIC ROMNEASC

[] ara Romneasc n-a fost ntemeiat [] de o clas boiereasc, ce ar fi constituit un regim politic i social corespunztor intereselor sale. Aici n-a fost, ca n Frana sau Anglia, cucerirea unei clase supuse de o clas stpnitoare; aici n-au venit normanzi peste anglosaxoni, ori franci peste galo-romani, ca acolo, ci aici un popor, un simplu, dar detept i viteaz popor de rani, din propria lor voin i este unul din cele mai frumoase cazuri din istoria universal a ntemeiat o ar punnd n frunte pe judele cel mare, pe Voevodul suprem, socotind c-i revine tot teritoriul pe care-l stpnete naia sa. Astfel dac statul nu triete pe baza ideilor mprumutate la 1866, contiina noastr triete pe baza ideilor fundamentale ieite din contiina popular la 1300. (Ibidem, p. 10-11) Contiina popular este ns mai veche dect 1300. Se forjeaz n timp i se transmite din generaie n generaie exprimnd experiena de via a unui popor de rani (N. Iorga), care concepe, origineaz i perpetueaz un sistem politic ce se identific a fi o democraie de tip rnesc. Obtea steasc, reprezentativ pentru democraia rneasc, constituie spaiul socio-politic n care se manifest i se conserv veacuri ntregi. Infuzii hellenistice, prin oraele greceti de la Marea Neagr (Tomis, Callatis, Histria), i romane schimb mentaliti, concepii i manifestri politice, pe fondul unei organizri politice de tip mediteranean impus de Roma.

46

Literatura oral, apoi scrierile religioase, actele de cancelarie i documentele diplomatice scot n relief alte planuri ale gndirii politice romneti. nvturile lui Neagoe Basarab ctre fiul su Teodosie, scriere din primul ptrar al veacului al XVI-lea, este parial i un manual de politic, prin maniera didactic de prezentare a normelor i regulilor de comportament ale unui domnitor n relaiile interne i externe, a crui desemnare n nalta demnitate are drept fundament meritele personale i nu manevrele politice sau legturile de rudenie. Comparabil cu scrierea mpratului bizantin Constantin Porfirogenetul (945-959), Carte de nvtur, sau cu Principele, datorat lui Niccol Machiavelli, manualul este o prim tentativ de consacrare a unei doctrine politice autohtone. Seria cronicarilor (Miron Costin, Grigore Ureche, Radu Greceanu, Radu Popescu, Ion Neculce .a.) i cronicile anonime (ale Blenilor, Buzetilor, Ghiculetilor etc.) sunt importante repere n surprinderea evoluiei politicii romneti n veacurile al XVI-lea al XVIII-lea. Contribuii la descifrarea unor zone ale politicului care constau n analize, interpretri (interesante i riguroase) i un supliment substanial de cunoatere aduc Nicolae Milescu (1636-1708), ale crui scrieri insuficient exploatate (avem n vedere, ntre altele, susinerea teoretic a doctrinei ortodoxe, rigurozitatea cu care surprinde esena, coninutul i sensul reformelor politice iniiate n Rusia de Petru cel Mare .a.) i Dimitrie Cantemir (1673-1723). Acesta din urm este primul intelectual romn care teoretizeaz o problem explicit din cmpul gndirii politice: monarhia ereditar, pe care o consider drept o soluie la dubla cerin a societii romneti: unitatea naional-statal i independena. Gnditor profund i cercettor de vocaie, Dimitrie Cantemir are contribuii notabile, unele din acestea devansnd n profunzime i relevan aportul tiinific al unor crturari cu faim n epoc i de mai trziu, precum Giovanni Battista Vico sau Montesquieu. El identific determinaiile naturale i mentale precum i cauzele mririi i decadenei Imperiului Otoman, n particular, a imperiilor, n general. Dimitrie Cantemir studiaz dinamica socio-cultural a imperiului ca societate i ajunge la concluzia c aceasta este influenat de dou mari i fundamentale evoluii ale civilizaiei: prima geografic-circular i a doua simbolic-onduliform (cretere i descretere).47

EVOLUIA MONARHIILOR

Orice guvernare [] trebuie s aib un hotar; potrivit cu acest adevr pur, tot ce se dezvolt i formeaz obiecte particulare concrete [] trebuie s apar i s dispar, s se modifice i s se rentruchipeze, s se nasc i s moar, s aib un sfrit oarecare (afar de cazul cnd se menine prin graia divin). n acest cadru, dup cum ne nva raiunea i experiena, din descompunerea, din moartea unui lucru are loc zmislirea altuia. Din lucrurile acestea particulare concrete [] fac parte monarhiile i care om nzestrat cu raiune va obiecta mpotriva acestui fapt? Numai unica i atotcuprinztoarea monarhie a lui Dumnezeu nu are margini. Dar despre aceasta am spus destul. De aci urmeaz, n mod necesar, c n conformitate cu modul n care apar i mor, monarhiile parcurg un cerc de dezvoltare natural i invariabil, aa c n ele se pstreaz de asemenea ordinea necesar de succesiune a trecutului, prezentului i viitorului, cci Dumnezeu i natura nu fac sau nu cunosc nimic ntmpltor, adic dezonorant. (Dimitrie Cantemir, Studiu asupra naturii monarhiilor, n Texte privind dezvoltarea gndirii social-politice din Romnia, Bucureti, Editura Academiei, 1954, p. 71) Dimitrie Cantemir formuleaz ipoteza c Imperiul Otoman este n descretere, n timp ce Europa nordic (n care este inclus i Rusia) se afl n ascensiune, motiv pentru care consider c romnii pot aspira cu deplin temei la integrarea n ascensiunea european, date fiind importantele lor resurse i disponibiliti umane. nvatul domn este i primul care elaboreaz o strategie politic pe termen lung n promovarea raporturilor externe ale Moldovei (n48

particular), ale romnilor, n general aliana cu Rusia, motivat de: degrigolada Imperiului Otoman, ca urmare a corupiei (lcomiei); ascensiunea Rusiei; posibilitatea ca romnii, cu sprijinul ruilor, s-i asigure concursul occidentalilor n soluionarea problemei naionale (dobndirea neatrnrii, unificarea teritorial); ali factori politici care rezult din analiza evoluiei general-europene. Cnd semnele modernismului devin vizibile, urmate fiind de trendul tot mai accelerat spre schimbare a societii romneti, gndirea politic nscrie n palmaresul su idei, concepte i teorii, secondate de apariia unor ideologii, doctrine i programe politice. Dac aciunea politic depea pn i pragul secolului al XIX-lea n multe privine contribuiile efective n planul aportului tiinific la generarea i dezvoltarea gndirii politice romneti, o dat depit acest prag se produce treptat o egalizare a celor dou dimensiuni ale politicului. Rscoala de la 1784, unele puncte programatice, dar i revoluia nsi de la 1821, Constituia crvunarilor (1822) i revoluia de la 1848 din rile romne, creia i datorm configuraia unui program de esen liberal pentru modernizarea societii romneti, se nscriu n aceast nou direcie de naintare a gndirii i aciunii politice romneti. Este o etap calitativ nou, pregtit de nsei cerinele intrinseci ale evoluiei societii romneti (marginalizat, segmentat i dominat de strini), de marile deschideri n gndirea i practica politic generate de revoluiile burgheze europene i nord-american i deopotriv de contribuia pe care o aduc unii crturari i politicieni romni la mbogirea patrimoniului gndirii politice autohtone (Samuil Micu, Gheorghe incai, Petru Maior, Ion Budai-Deleanu, Ion Codru-Drgueanu, Simion Brnuiu, George Bariiu, Ion Ghica etc.). Politica depete cercul ngust al unor iniiai; ea devine un bun consumabil i de ctre mulimi umane, care o percep altfel dect nainte i ncearc s o utilizeze n propriul lor interes. n rile romne se produce, asemntor statelor apusene, contientizarea forei sociale pe care o dein mulimile n opera de modelare sau schimbare social. Implicarea socialului n politic genereaz o modificare de substan a gndirii i practicii politice., politica i artizanii care o pun n oper fiind n situaia, dac nu cumva sunt forai, s ia serios n calcul aspiraiile i voina maselor. Programele micrilor revoluionare din rile romne, constituirea i fiinarea partidelor politice, evoluia constituional a statului romn i, n49

genere, a sistemului legislativ, urmate, dup primul rzboi mondial, de schimbarea sistemului electoral i de alte msuri politice cu caracter democrat reflect tot mai pregnant aceast direcie. Politica nu mai poate fi rezultanta exclusiv a unui vrf al puterii sau a unui cerc restrns al acesteia, chiar dac ea este elaborat n continuare n aceast sfer. Aspiraiile i voina mulimilor acioneaz ca un factor constrngtor, tempernd excesele i sancionnd erorile prin mecanisme democratice. Aceasta nu presupune ns c dictatori i dictaturi nu mai apar, c voina maselor este respectat i c echilibrul socio-politic nu se poate rupe. De la marile revoluii democratice ale veacului al XVIII-lea i al XIX-lea evoluia socio-politic a umanitii tinde spre generalizarea sistemelor politice democrate, instrumentele cu care opereaz politicienii exprimnd tot mai pregnant interese colective (programe i statute ale partidelor, programe electorale i de guvernmnt, referendumuri, consultri electorale, modificri constituinale i legislative etc.) i tot mai puin individuale sau de grup.ASPIRAII COLECTIVE EXPRIMATE N PROGRAME REVOLUIONARE

Nobilii s fie pltitori de dare ca i poporul contribuabil de rnd (1784) [] 2. Ca nobilime mai mult s nu fie, ci fiecare unde poate primi o slujb criasc, din aceea s triasc. 3. Ca nobilii posesori s prseasc pentru totdeauna m


Recommended