+ All Categories
Home > Documents > Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir...

Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir...

Date post: 05-Sep-2019
Category:
Upload: others
View: 15 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
9
:. . : : : Pr,'Rizvan Andr,ei lonescu ' , ,, Adrian Lemeni ..: DICTIONAR TEOLO'GIE DE ORTODOXA sr iL STII,NTA t,
Transcript
Page 1: Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir adevdr.y Teologia este demers gi mdrtu-$ rie deimpirtdgire din realitatea X pe care

:. . : : :

Pr,'Rizvan Andr,ei lonescu

' , ,, Adrian Lemeni..:

DICTIONARTEOLO'GIE DE

ORTODOXA sriL

STII,NTAt,

Page 2: Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir adevdr.y Teologia este demers gi mdrtu-$ rie deimpirtdgire din realitatea X pe care

Fr- Rdavan ,A.,rrrd.refl lo,ncgrcuAddan[eeil,Em"

TffiO:I-QGfrffi -u i.i:xH{.i{ l

I

fi " e*edl+*- &+e.stq !4gei

Page 3: Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir adevdr.y Teologia este demers gi mdrtu-$ rie deimpirtdgire din realitatea X pe care

adevir

adevdr.y Teologia este demers gi mdrtu-

$ rie deimpirtdgire din realitatea

X pe care Dumnezeu i-o descoperi

3 omului. Ea nu line atAt de epis-temologie (efort de reprezentare

ralionald a lumii la nivel de intelect)cAt de gnoseologie (in sensul de cu-noagterii interpersonale) gi de onto-logie (fiinlare umand corrfiguratd prinimpirtaqire din ceea ce-i impdrtd-qegte fiinlarea dumnezeiascd). Ade-vdrul trdit de cregtin este participa-tiv, demersul de ciutare a adevdru-lui conducAnd la concretul impdr-tigire din Adevdrul dumnezeiesc -F{ristos, Cel care este,,calea, adevd-rul gi viala" (In17,17):

,, Adm dr uI lui D umnezeu" (Rom.1, 18.25) este echiaalent cu mani-

festnrea fiinlei SaIe personale ine-

fabile, care face obiectul credin[ei(II Tes. 2,10-12), mkntuireaflindcoffiuniunea rtctiad cu misterul luiDumnezeu reaelat (II Tes. 2, L0).Minciuna este o denaturare gi o ?nd-

bugire arealului (Rom. 7,18), deoa-

rece iEi are rdddcinq in,, antihrist",tatdl minciunii, impostorul care fal-sificd realitatea personald, care mas-

cheazd gi deformeazd personalitatea

(I In 2, 22;4,6)'.

Sfinlenia este implinirea uma-nului in impXrtdgire din chipul

adevirdumnezeiesc de fiinlare. SfAntuleste un omimplinit dumnezeieqte,ca unul devenit dumnezeu prin har,pentru ci cele ale lui Dumnezeusunt devenite ale sale pentru totdea-una. Este implinit ca unul care-gitrdiegte unicitatea in istorie: fiecareom este o mAntuire, spune ieromo-nahul Rafail Noica. Iar mAntuireinseamnd a te personaliza in Hris-tos, a-L lSsa pe Hristos sd te confi-gureze ca persoand prin lucrareasculpturald a Duhului Sfant intmcare se leapddd din om toate adao-surile skiine, generate de picat. indialog cu Adevdruf tot ce perver-tegte firea umand, toate minciuni-le, toate sunt iepddate pentru cd inFlristos nu poli fi decAt in Adevir:

Eu spre aceasta M-am ndscut gipentru aceasta am uenittn lume, ca

sd dau mdrturie pentru adndr; oi-cine este din adeadr ascultd glnsulMeu (In1,8,37).

Astfel cd, dacd vorbim de cadrulreferential in care ciutdm adevdrulin gtiinle, el este cel specific demer-sului intelectual (rdspunzAnd exi-genfelor logicii), in timp ce, in teo-logie, acest cadru line de participa-rea fiinlei intregi teologia fiind actde,,impdrtdgire in fiin$". Adevd-rul teologic este accesibil prin,,ne-garea negaSilol' (a ,,nu'lurilor) detrp ,,pdca{', care-l pewertesc pe omla nivel de fiinlare, astfel structurAn-du-se in om ,,da"-ul sdl5qluirii saleintru Adevdrul personaf care esteHristos. In timp ce primul cadrucere exercitarea unei calitdli urnanede tipul inteligenlei, educati dupd

19

Page 4: Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir adevdr.y Teologia este demers gi mdrtu-$ rie deimpirtdgire din realitatea X pe care

adevirexigenlele g6ndirii gtiinlifice, al doi-lea presupune ir:rtAlnirea interper-sonald cu Dumnezeu, posibild inspaliul interioritdtii umane, prinascultarea poruncilor lui Hristos.De subliniat cd demersul prin exce-len!5 al Bisericii este cel al intAl-nirii gi comuniunii cu Adevdrul:

Adedrul este o prioritate centruldtn cwnoagterea [...] ecleziald. [...)Raliunea autonomd nu poate per-cepe decktforme de adeadr, firimeale unor adeadruri concEtuale, nea-

ahnd acces la contemplareo unitarda Adndrului. O cunoagtere parlinld,lipsitd de integralitatea unei uizi-uni du.hoanicegti gi ecleziale, riscdsd denatw'eze gi cunoagterea asu-pra pdrlii. N umai o cunoagtere inle-Ieasd ca putere a Duhului Sffrntpoate migcn inimile gi minlile oame-

nilor, pentru a-L primi pe lisusHristos ca Adeadr allumii, posibilde experimentat tn experienla aiea Bisericii. Adeudrul nu poate fi po-sedat, ci impdrtdgit. Cunoapterea nuinseamnd doar un et'ort de gdsire a

adeztdrului luuului printr-un r alio-nament detagat d.e renlitatea luuu-lui studiat, ci inseamnd unirea su-biectului cunoscdtor cu obiectul de

cunoscut.

Teologic, este imposibil si nu-mim prezenta Tri-Personald a luiDumnezeu,,obiect al cunoasterii",corect este sd-L numim,,Subiect"al cunoasterii teologice ca Unulcare din negrdita Sa bundtate Einoble{e citre creatura Sa se des-chide El insugi prin iubire 9i i Se

reveleazi pentru a-L mAntui.

20

adevirDe aceea, impdrtdqirea adndruluidumnezeiesc este posibild numai iniubirea adAncd s comuniunii de ais-

ld trditd in Bisericn lui Hristos. inacest fel, Adeadrul poate fi tmpdr-ta6it in experienla de putere duhoa-niceascd a comunitdlii eclezinle. iniubire, este posibild qdeadrata cu-noagtere a Adeadrului gi acenstd

cunoagtere se manifestd cs iubire.Dar, in afara comuniunii desdakr-gite a Sfintei Treimi extinse in uialaBisericii, nu existd iubire deplind.Adea dr ul se deza dluie in lumina p a-.. :radi gme i Ci n cizec im ii. [mpdrtagireaAdeadrului necesitd treceren de lamoarte la aiald, de la o oiald inchis-tatdin limitele striciciunii la o ain[ddeschis d nestricdciunii, s ?noieriiduhoanicegti. Hristos nu este unndeadr principial, cuantit'icabil laniael de concept gi generator de sis-teme doctrinare sau coduri morale.

Hristos este Adeadrul personal, al

fiecdruia dintre noi gi al lumii in-tregi, care ne cheamd de Ia moartela oiald gi, in acelngi timp, ne ddputerea spre inaiere prin biruinlat,ui asupra morlii. lisus nu pre-zintd adea druri doctrinar e ab str ac-

te, ci Se descoperd pe Sine co CeI ce

este Calea care duce la Tstdl. ,,Eusunt luminq lumii" (In 8, 72). Mdr-turisirea Adndrului este posibilddoar prin umblarea tn lumina luiHristos. Orice d.espdrlire de Hris-tos ne face sd ne tndepdrtdm de In

realitatea absolutd a Adeadrului,descopuitd in Fiul lui Dumnezeu.

Cknd Pilat iI intreabd pe Hristos:,,Ce este adandrulT ", Mdntuitorulnu dd o defini[ie, ci mdrturisegte:

,,Eu spre aceasta M-am ndscut gi

Page 5: Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir adevdr.y Teologia este demers gi mdrtu-$ rie deimpirtdgire din realitatea X pe care

adevirpentru aceastn am aenittn lume, ca

sd mdrturisesc adeudrul" (In 1$ 37).

Esenla Eztangheliei constdin mdr-turisireq Intrupdrii Adeadrului,care permite ?mpdrtdpirea hnpdrd-tiei lui Dunmezeu'.

Rrtrin!e:1 Bria 11994), p. 70;' Lemeni -

Ionescu 120071, pp. 482-483.A se aedea gl; antinomie, bisericd,

erezie, gnoseologie.

,r* Naqterea gtiinlei e strAns legatd

?' a" manifestarea exigenlei de a"S dobAndi despre lume o cunoa$-*" tere siguri adevdratd. Greciivedeau aceastd siguranld in strAnsd

legdturd cu o buni, eficientd, rigu-roasd exercitare a puterilor raflunii.Pentru ei, raliunea conduce ea in-siqi cdtre adevdr, raliunea mdrtu-risegte despre existenla adevdrului:

Aristotel pleca de la regula contra-dictoriilor, pentru a afirma cd existd

cel pufin un ndeadr: ,,Dacd adead-

rul nu este altceon decit u afirmnce este adeadrat gi a nega ce e fals,este imposibil ca totul sd fle fals,pentru cd este o necesitate absolutd

ca una dintre cele doud pdrli ale

contradicliei sd fe adeudrntd" (Me-tahzica). F ormulatd diferit, aceastd

reguld care spune cd existd cel pulinun adeadr poate fi enunlatd astfel:

propozilia,,toate propoziliile sunt

false" se contrqzice singurd, deci,

dacd arem sd eaitdm o contradiclie,

suntem obliga[i sd afirmdrn cd exis-td propozilii adea dr ate' .

Formalizarea matematicd a

logicii, respectiv propunerea de

adeviraxiomatizare a matematicii au incu-rajat intAlnirea cu adevdrul prin in-termediul unui demers (pur) inte-lectual, logic. Aristotel oferd, prinintermediul a doud principii, cela1contradicliei gi cel al identit5fii,,,baza axiomaticd cea mai clasicipentru o car acterizare a adevdru-lui". Este bazala care Leibniz, doudmii de ani mai tdrziu, va adduga gireciproca principiului identitilii.Astfel odatd,,cu Aristotel gi cu Leib-niz, ne apare limpede faptul cd supor-tul adevdrurilor este propozifa"a.

Logica este chemati sd garan-teze propagarea adevXrului prin in-termediul ralionamentului umanpomind de la un set de propoziliinedemonstrabile (axiome):

Logica, in sensul sdu cel mai strict,constd tntr-o reducere n obiectuluig1ndirii la un conlinut minim, care

este prezenla sau absenla, gi, tn mod

corelatiu pentru propozilia care sem-

nificd acest obiect, adeztdrul sau fal-sul. Regulile ralionamentului logic

gnranteazd deci canstruclia uneipropozilii pornind de Ia o alta, princlnservarefi aalorii cle adeadr a pro-pozi[iei de origine, gi, in consecin[d,

garantdnd cd nu aom putea inferao propozi{iein acelagi timp adeod-

ratd gi falsd. Aceastd legisla[ie de

inferenle a fost formtilatdin mul-tiple feluri tn cursul istoriei logicii,dupd niaelul de complexitate ales

pentru s descrie prin propozifiii.

Matematizarea gtiinlelor, irce-pAnd cu modemitatea, a extins utili-tatea logicii in interiorul discipli-nelor gtiinlifice. Dorinla de inves-tigare obiectivd a fdcut ca adevirul

Page 6: Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir adevdr.y Teologia este demers gi mdrtu-$ rie deimpirtdgire din realitatea X pe care

adevirsd fie formalizat, an alte cuvinte sdfie detagat de influen{a subiectivi-t6!ii umane gi plasat i_n sfera de cer-cetare a rafiunii obiective. Adevdrulnu mai inseamnS, ca in gtiinla cla-sicd, o anumitd adecvare a reahtefiinvestigate la reprezentdrile inte-rior-umane (conceplie prekantiand)ci este cdutat un adevdr absolut, ne-subiectir.', universal demonstrabilprin repetarea (de cdhe oricine do-regte) a ralionamenhrlui, respectiv aexperirnentului (inleles ca skategieralionald de a qti cum s6,,intrebi" lanivel fenomenologic) in lumea fi-zicd. Garanlia autenticithfii adevd-ru1ui este datd de utilizarea rigwoa-sd a metodei gtiinfei, adevdrul aces-teia fiind unul (riguros) demonstrabil:

O propozilie line de adeudrul gtiin-

lific dacd a fost stabilitd" recurgdndIa metoda gtiin[ificd, pornind de lacel mni mic ru,tmdr posibil de ipoteze

arbitrare. Ea trebuie sd f fost con-struitd printr-un ralionament rigu-ras, plecknd de la presupozilii inmod comun admise gi aerificate prinexperienld. Ea este reutilizqbild de

cdtre alli oameni dr gtiinld, pentru aconstrui alte propozilii de acest fel,aahnd-o capunct de plecare. ht lim-bajul curent, expresia desemnea-zd un adeadr factual [....f .

Adevdrul gtiinlific, agadar, esterispunsul la o investigare a naturiidupd paradigma gtiinlificd. El cores-punde unui sistem de referinldprecis ir:r ceea ce priveqte normelede utilizare a rafiunii, verificabi-litatea, domeniul de valabilitate.De remarcat cd viziunea critici pe care

22

analizdo oferd filosofia contemporanX agtiinlelor a dus la aparitia unei in-tregi literaturi de teorii prin careautorii se strdduiesc sX evaluezecritic posibilitdliie de intAlnire rea-le ale omului de gtiinld cu ,,ade-vdrul gtiinlific" (Michel Foucaul!Karl Popper, Ludwig Wittgenstein).

Referin[e:

' Ali Benmaktrlouf, Vdritt (Adeudr),apud Lecourt 119991, p.973; ^ Ibi-dem; u Gilles Gaston Granger, Ratio-naliti et raisonnemmt (Ralionalitate qir alio n amen t), ap u d };4:ichaud [2000],p.216; 'C/. Wikipedia (versiuneafrancezd).

A se aedea gi:

axiomd, eroare, formalism, me-tod5, rafiune/ra$onalitate/ralionalism.

analizi).8 Termenutilizat de limbajul gtiin-

.E' t U. incd dinainte de modemi-'i tate, analiza acoperd astdzi rca-"' Uteg diferite, in func,tie de dome-niul gtiinlificin care este folosit5. Laoriging este un concept ce line de fi-losofia cunoagterii (matematice) :

La frontiera dintre matematici gi

filosofie existdteme de mare mrnple-xitate Ei de mare fecunditate ce iz-aordsc din cele doud disciplinein ace-

lagi timp. Printre nceste teme, cea a

analizei gi sintezei a ocupat, timp de

doudmilenii, un loc centrall.

Parte a binomului analiz6-sin-tez6, situati antinomic fali de sintezS,

Page 7: Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir adevdr.y Teologia este demers gi mdrtu-$ rie deimpirtdgire din realitatea X pe care

analiz6.

alraliza desemna inlelegerea obiec-hrlui prin descompunerea sa in ele-mentele constitutive, pe baza unorcriterii care sd asigure eficienla cu-noagterii.

Astdzi, il intAlnim cu preci-dere in matematici, in chimie gi inteoria muzicald. Analiza matema-ticd acoper4 ca domeniu, tot ce lnede calculul diferenlial gi integrai gide domeniile asociate;,,anahza com-plexd" este acea parte a anal2ei ma-tematice, care e centratd pe utiliza-rea numerelor complexe; ,,analizafun{iclnald" este cea care se ocupdcu studiul fu.qtiilot, in timp ce,,ana-hza armonicff' este cea care utilizea-zd transformatele de tip Fourier. inchimie, analiza este procesul deidentificare a constituentilor unuiprodus chimic. in muzicd, andlizaconstituie shrdiul sbrrcturii melodice,armonice sau ritmice a operelormuzicale.

Referinle:

' Roshdi Rashed, Analyse et syn-thise (Analizd gi sintezd), apud Le-court [1999] , p. 47.

A se aedes gl; continuitate, dis-ciplind.

antinomie(din gr. antinomia, conflict intre

doud legi; conotalia este una maidegrabi modernd decAt anticd)

or Antinomia reprezintd depdqirea'ic contradicliei unor termeni in: aparenld opugi. Existenla, in ca-

; drul aceleiagi invSfdturi, a unor* concepte care in aparenli se

opun induce o contradiclie internd

antinomiein planul logicii formale obignuite.De pildX, unitatea gi trinitatea dincadrul dogmei Sfintei Treimi, dum-nezeirea gi umanitatea PersoaneiFiului lui Dumnezeu, faptul cd Ma-ria este Maica Domnului gi in ace-lagi timp Fecioard ilustreazi o gan-dire de tip antinomic. Antinomiapresupune o logicd in care cunoa$-terea nu se epuizeazd in exprimareaconceptuali supusd rigorilor forma-le. Ea nu presupune un obscuran-tism iralionaf ci exprimi logicaexperienlei ecleziale. Aceasti logicde legatd de viala Bisericii, iar viatanu poate fi epuizatd in formule. An-tinomia ajutd ia depdgirea unei g6n-diri marcate de autosuficientd, care

risci si devini incremenitd gi fi-xistd in propriile tipare date de lo-gica formald. Antinomia favorueazl.asumarea limitei g6ndirii discur-sive ca o desdridere spre o ctmoag-tere mai intuitivd, integrativi.

Antinomia caracterizeazi apofa-tismul Tradiliei ecleziale. in aceastd

perspectivS, existd o imp5rtdqire di-namicd din puterea de viald a Ade-vdrului in cadrul experie{ei duhov-nicegti gi ecleziale. Limbajul gAndiriiantinomice din apofatismul teologicexprimd doar granila hotarul reali-tdlii definite. Definilia nu poate cu-prinde gi epuiza realitatea indicaE.Antinomia ne trece de la fixismulconceptelor la dinamica vietii pro-pune o logicd racordati la exigen-

lele vielii.Experienla ecleziali a Aderi-

rului nu permite epuizarea sa in-tr-o formulS obiectivi:

Ap ofatismul adca drului bisrricxre x clu fu or ice p er ceperc ffid

Page 8: Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir adevdr.y Teologia este demers gi mdrtu-$ rie deimpirtdgire din realitatea X pe care

antinomiea ortodoxiei. Adeodrul nu se epui-zeazd in formularea lui. F ormulareaeste numai grnnila adeadrul:ui, aeg-

mhntul sau paza adeadrului. Ad*ad-rul este realitatea care nu se dez-minte pe sine, admdrul ultim este

zsia[a care nu paate fi abolitd de

moarte. De aceeagi cunoagtuea ade-

adrului nu se poate tnfdptui prininleleguea formuldrilor lui, ci prinparticiparea Ia menimentul adead-

rului, la adeudrul aielii, la ime.diatul experienleil.

GAndirea increzdtoare in pute-rea nelimitatd a raliunii umane nupoate concilia formularea definitivicu caracterul nedeterminabil al ade-virului. Antinomia ajutd la sparge-rea acestui cerc vicios, indicAnd o lo-gici prin care se trimite citre o expe-rienld de viald. Aceastd experienldpresupune taina persoanei desdrisespre comuniune. Taina persoaneinu se epuizeazi in concepte obiec-tive, in criterii determinate $i ope-rabile prin gAndirea discursivS.

Taina gAndirii antinomice pre-supune irtAlnirea cu taina persoa-nei care se dezviluie in lumina ade-virului experienlei ecleziale:

Formuldrile definitiae ale adetsd-

rului gi caracterul dinamic nedeter-minabil aI experienlei adeadruluisunt doud elemente necanciliabilela nioelul ghndirii logice. EIe pot fipuse tn armonie insd la niaelul aie-

lii gi al purtdtarului ipostatic al aie-

lii care este persoana. De aceea, cri-teriul ortodoxiei bisuicegti este ex-perietxta gi uedin[a Bisericii tntregi,tntrupatd tn persoanele sfinlilor.

24

antinomieCriteriul adea drului este plenitu-dinea eclezisld, inr mdsurd aplenitu-dinii este intregirea harismelor oielii?n persoanele sfinlilor.1...1 Cum se

reuSeqte sala gar darea acestui uite-riu nedefinibil, care distinge orto-dnxia de erezie, din moment ce lip-segte orice mijlac fu impunere obiec-

tir:d gi autoritard a adeadruluiTRdspunsul ?I afldm in insistenla cu

csre Biserica identificd adeodrul cuaiafa gi aia[a cu singurul purtdtoripostatic al acesteia, care este per-soana, tn refuzul Bisericii de a tn-Iocui imediatul experienlei gi aI re-laliei cu formule intelectuale, codurimorale squ structuri de putere tnslujba unei autoritdli. Astfel, orto-doxis se dobhndegte sau se pierde,a1a cum se dobhndegte sau se pier-de orice dar de aia[d: o iubire sde-adratd, o expresie artisticd reugitd,un punct de plecare dinamic tn cu-noagtere. Aceastd dobkndire saupierdere rdrnLne inaccesibild crite-riilor obiectiae ale gtiin[ei gi isto-riografiei, tot aga cum rdmkne inac-cesibild acelorsgi criterii gi func[io-nnrea uie a limbajului, impreundcu transformdrile lui de-a lungulistoriei, sau manifestdrile ueatoar eale artei gi semantica lor sociald2.

Referinle:lYannaras

119961, pp. 185-186;

' lbidem, pp.1,87-189.

A se uedea gi:

adevdr, apofatism, cognoscibil,raliune/ralionalitate/rafionalism.

Elemente ale logicii antinomicese regdsesc in cercetarea gtiin-!ific6. CuvAntul ,,antinomie", ca

,stq

Page 9: Dictionar de Teologie Ortodxa si stiinta - cdn4.libris.ro de Teologie Ortodxa si stiinta...adevir adevdr.y Teologia este demers gi mdrtu-$ rie deimpirtdgire din realitatea X pe care

inteligenfi artificialieste esential5 in inlelegerea umani.Dificultatea celor care incearcd sdexplice natura minlii umane prininteligenla artificiali nu provineatAt din limitele tehnologice sau dincele ale logicii booleene, cAt mai alesdintr-o perspectivi filosofici inadec-vatd, in care existd o incredere nejus-tificatd tn autosuficienla raliunii ana-litice pentru a explica lumea.

Perspectiva acestei autosufici-enle nu este nou5, ci cregte in con-temporaneitate in contextul filoso-fiei inrdddcinate in modemitate. inDiscurs despre metodd (1637), Des-cartes sistemattzeazi, o filosofie carecrede cd adevdrul lucrurilor poatefi atins intr-un mod direct propor-lional cu nivelul de claritate al me-todei. Universalitatea metodei giaplicarea algoritmului sXu devincriterii ale adevdrului gtiinlific de-spre lume. Ratiunea este inleleasdmai ales din perspectivd instrumen-tald gi operalional5. in 1651, Hobbesdescria rafiunea ca o calculare sim-bolicd. Logica b azatd, pe silogismeextinde regulile aritmeticii in pla-nul gAndirii. Leibniz genenlizeazd,valabilitatea matematicii in procesulcunoagterii, maternaticile fiind de-numite caracteristici universale, prinintermediul cdrora gAndirea ar pu-tea fi inlocuitd de calculabilitate.

Efortul constant de a realiza ro-boli cu o viald psihicd asemdndtoareomului poate trida fie o consecinlda golirii de confinut a vielii noastre,compensatd prin crearea de artefac-te cu conqtiinld, fie o expresie a uneitentalii demiurgice. profesorul

$te-fan Trdugan-Matr-1 specialist in inte-Ligenla artificialS, mdrturiseqte:

772

inteligenfi artificialiNe punem tntrebareu: tle ce are:.sd facem robo[i care sd fie ca rc:"Un rdspnns ar fi cdne-ar putea n,:,-

ta ln munci pe c&re doqr omul le -1,;.-,

qcum. La acest rdspuns se poate i.:-sd obiecttt cd rut este neaoie cn rol.:-ttrl sd fie ln fel ca noi, ca sd fie tft:.Atracliape care 0 exercitd totr.tgi r;-bo[ii umanoizi, nu numai L!nor c;-pii, ci 6i oaruenilor tnatur"i, serio::

Si chiar asuprn specinligtilor in ctr:-

culatoare, trddeozd, d.upr d pfiy'sr. -

noastri, msi mt,tlte lucruri. in pr:mul rAnd, o dorinld de umanizsr,de atribuire o unar trdsdturi umnntla tot ceea ce ne tnconjoard gi, ma-.

ales, celor mni sofisticate realizar:tehnice. Este, poate, o consecin[,;.

o dezumanizdrii. Ap ar atu r n electra-

nicd omniprezentd, sub impresia.asigurdrii unui confort cilt msi de-

plin, ntL face deckt sd ne tndEdrteztde noi inqine, de introspeclie, de re-

fleclie. [...] Dintr-o altd perspectiad,

eforturile de creare q unwi homun-culus, a unui golem, a unui robotcu inteligen.ld artificiald gi cu psi-hic, constante ale ciuilizaliei umanedin ultitnele secole, reflectd probabilnecesitatea crealiei duse Ia paroxis-mulin care ne autodEdgint, crekndentitdli care poten[ial pot fi maiputernice, mai perfeclionate, msiinteligente'.

Referin[e:

' Constandache-Tr5uqan-Matu

[2002], p. 89. Vezi qi Lemeni-Iones-cu 120071, pp. 422-423.

A se aedea pl: metod5.


Recommended