+ All Categories
Home > Documents > Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: ciurcicristina
View: 255 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 44

Transcript
  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    1/44

    Introducerea n etic

    n lumea de astzi, suntem n ghearele unui salt uria al eticii ce

    cuprinde ntreaga omenire.1Progresele tiinifice i tehnologice, realitile

    economice, viziunile pluraliste i comunicarea la nivel mondial(comunicarea gloal! face dificil pentru asistentele medicale s ignore

    prolemele importante de etic din comunitatea gloal (mondial!, viaa

    lor de zi cu zi i munca lor. "t#ta timp c#t aspectele etice controversate i

    senzitive continu s provoace asistentele medicale, muli profesioniti

    au nceput s dezvolte o apreciere pentru filozofiile tradiionale ale eticii

    i diversele puncte de vedere ale altora.

    $irectivele etice nu sunt ntotdeauna (n mod clar! evidente i uneori

    oamenii nu sunt de acord cu privire la ce este ine i ce este ru. "ceti

    factori conduc unii oameni s cread c etica se poate aza doar pe opinii

    personale. %u toate acestea, dac asistenta medical dorete s intre n

    dialogul gloal despre etic, aceasta treuie s practice mai mult dec#t

    etica azat pe opiniile personale, intuiia lor sau convingerile

    nee&aminate care sunt propuse de ctre alte persoane. 'ste important

    pentru asistentele medicale s ai o nelegere de az a conceptelor,

    principiilor, aordrilor i teoriilor care au fost utilizate n studiul eticii de

    a lungul istoriei, astfel nc#t s poat identifica i analiza prolemele etice

    i dilemele care sunt relevante asistentelor medicale n secolul )1.

    nelegerea profund a eticii este esenial n practicarea eticii, *avem

    nevoie s ne dezvoltm inimile precum i mintea noastr+).

    ensul eticii i al moralei

    %#nd definim n sens restr#ns n conformitate cu utilizarea iniial,

    etica este o ramur a filozofiei utilizat pentru a studia comportamentul

    uman ideal. "ordrile etice i semnificaiile cone&e ale conceptelor au

    1$onahue, -. P., ursing the finest art/ "n illustrated histor0 ()nded!, t. ouis, 1223, p.

    454)6ope, 7., -edical ethics/ " ver0 short introduction, 8&ford 9niversit0 Press, e: ;or

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    2/44

    variat dea lungul timpului ntre filozofi i etici. $e e&emplu "ristotel

    susinea c comportamentele ideale au fost practici care au condus la

    scopul final > eudaimonia, care este sinonim cu un nivel ridicat de fericire

    sau unstare? pe de alt parte @ant susinea c comportamentul idealacioneaz n acord cu datoria fiecruia. @ant meniona Trateaz oamenii

    ca pe un scop (o finalitate) n sine, nu ca pe un mijloc!, adic oamenii

    treuie luai n considerare ntotdeauna astfel nc#t s le fie proteAat

    demnitatea, i niciodat utilizai ca instrumente pentru atingerea unui

    scop. n opinia lui @ant, oamenii sunt privii ca fiind o finalitate atunci c#nd

    aciunile noastre orientate spre alii recunosc valoarea intrinsec a

    acestora.

    %a o disciplin filozofic de studiu, etica este o aordare

    sistematic pentru a nelege, analiza i diferenia aspectele ine i ru,

    corect i incorect, admirail i deplorail, care se refer la unstarea i

    relaiile dintre fiinele umane. $eterminrile etice sunt aplicate prin

    utilizarea unor aordri formale ale teoriilor i codurilor de conduit, cum

    ar fi codurile care sunt dezvoltate pentru diferite profesii i religii. 'tica

    este mai degra un proces activ dec#t o condiie static, astfel nc#t uniietici utilizeaz e&presia * a face etic+. "tunci c#nd oamenii * fac etic+

    treuie si susin convingerile i afirmaiile cu sunetul raionamentului?

    %u alte cuvinte, chiar dac oamenii cred c etica este suiectiv, treuie

    s fie n msur si Austifice poziiile asumate prin argumente logice i

    azate pe teorie. entimentele i emoiile sunt o parte normal a vieii de

    zi cu zi i pot Auca un rol legitim n *a face etic+. %u toate acestea, uneori,

    oamenii permit emoiilor s preia unul raionament i atunci c#nd acestlucru se nt#mpl, acest lucru nu ofer un fundament un pentru decizii

    legate de etic. 'valurile generate prin practicarea eticii necesit un

    echiliru al emoiilor i raiunii. $ea lungul istoriei, oamenii, az#nduse

    pe cultura lor, sau angaAat n aciuni pe care ei le credeau Austificate doar

    pentru a avea o motivaie suprem, ns cu tinpul sa demonstrat a fi

    altfel. 9n e&emplu de astfel de practici este modul n care au urmat

    convingerile unui carismatic dar egocentric lider ca "dolf 6itler.

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    3/44

    n contrast cu etica, morala reprezint convingeri specifice,

    comportamente i modaliti derivate de a face etic. 9neori morala este

    considerat a fi un sau rea printro analiz etic sistematic. Inversul

    moralitii este imoralitatea, care reprezint comportamentul uneipersoane care este n opoziie cu standardele acceptate sociale,

    religioase, culturale sau standarde etice profesionale i principii?

    e&emplele de imoralitate includ necinstea, frauda, crima i actele auzive

    se&uale. "moral este un termen folosit pentru a desemna aciuni care pot

    fi n mod normal considerate drept morale sau imorale, dar sunt fcute cu

    o lips de preocupare pentru una purtare. $e e&emplu crima este

    imoral, dar n cazul n care o persoana comite o crim fr nici o urm de

    remucare sau poate chiar din plcere, persoana acioneaz ntrun mod

    amoral. "ctele cunt considerate a fi nonmorale dac standardele morale

    n esen nu se aplic actelor? de e&emplu alegerea dintre cereale, p#ine

    prAit i gem pentru micul deAun este o decizie nonmoral.

    "tunci c#nd oamenii iau n considerare prolemele de etic, de

    oicei au n vedere prolemele despre liertatea n ceea ce privete

    alegerile personale, oligaiile cuiva fa de fiinele umane sau Audecidespre caracterul uman. 7ermenul * lipsit de etic+ este folosit pentru a

    descrie etica n forma sa negativ, atunci c#nd, de e&emplu, caracterul

    sau comportamentul unei persoane este contrar trsturilor admiraile

    sau codului de conduit care a fost aproat de o societate, comunitate

    sau profesie. "v#nd drept parametru realitatea actual se poate spune c

    etica ca i concept este *un pic prfuit+ i asta deoarece cuv#ntul etic

    este puternic ancorat n moral. 8amenii folosesc adesea cuv#ntul eticatunci c#nd se refer la o colecie de convingeri actuale i

    comportamente, folosind astfel termenii etic i moral alternativ.

    Billington a delimitat importante trsturi vis a vis de conceptele

    moral i eticC/

    CBillington, D., iving philosoph0/"n introduction to moral thought (Crded.!, ondon,)==C

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    4/44

    1. Proail c cea mai important caracteristic despre etic i moral

    este aceea c nimeni nu poate evita luarea unor decizii morale sau

    etice deoarece legtura social cu ceilali impune ca oamenii s ia n

    considerare aciuni de natur a fi morale si etice?). "li oameni sunt ntotdeauna implicai n luarea unei decizii care

    poate fi morala si etic?

    C. $ecizile morale conteaz deoarece fiecare dintre acestea afecteaz

    viaa cuiva, stima de sine sau nivelul fericirii?

    4. %oncluzii finale sau rezoluiile nu vor fi niciodat atinse n dezateri

    etice?

    E. n aria moralei i a eticii oamenii nu i pot e&ercita Audecata moral

    fr a avea posiilitatea de a alege? cu alte cuvinte pentru a fi n

    stare de o Audecat moral este imperios necesar s avem

    posiilitatea de a opta av#nd la dispoziie o serie de alegeriFopiuni.

    3. 8amenii folosesc raionamentul moral pentru a lua decizii

    caracterizate de moral sau pentru a descoperii aciunile corecte.

    iveluri ale eticii

    'tica este clasificat n acord cu C tipuri de cercetri/ etic

    normativ, metaetic i etic descriptiv. Prima aordare i anume etica

    normativ reprezint o ncercare n a decide ori prescrie valori,

    comportamente i moduri de a fi, care pot fi rele sau une, corecte sau

    incorecte, admiraile sau deploraile. %#nd folosim metoda eticiinormative cerinele sunt cu privire la modul n care oamenii ar treui s

    se poarte, comportamentul n anumite situaii, caracterul de care ar treui

    s dm dovad sau cum ar treui s fim.

    Dezultatele eticii normative sunt prescripiile derivate din ntrerile

    puse. "ceste prescripii includ codurile i standardele morale acceptate.

    9n standard moral acceptat este moralitatea comun, ce const n

    comportamente i convingeri normative pe care memrii unei societi le

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    5/44

    accept i care de altfel sunt familiare maAoritii fiinelor umane.

    %onvingerea c a Aefui o anc sau a omor# este ceva greit este parte a

    moralitii colective, n timp ce avortul nu este parte a aceste moraliti

    ntruc#t e&ist poziii variate n ceea ce privete corectitudineaFnedreptatea acestei aciuni.

    "numite moraliti respectate de grupuri specifice pot fi deoseite

    de moralitatea comun. -oralitile specifice cum ar fi codurile i normele

    morale profesionale sunt ncrcate cu un coninut specific mai degraa

    dec#t cu unul general. The code of Ethics for nurses with interpretive

    statements (merican urses ssociation)4 reprezint o moralitate

    specific pentru asistentele medicale din tatele 9nite. 8 convingerenormativ postulat n acest scop este aceea c asistentele medicale

    treuie sad ea dovad de compasiune > acestea treuie s nlture

    suferina pacienilor. "sistentele medicale au oligaii specifice fa de

    pacienii pe care i au n griA, oligaii ce sunt diferite fa de oligaiile

    altor indivizi. %u c#t riscul i pericolul asupra asistentei medicale este mai

    mare, cu at#t moralitatea profesiei treuie s evolueze i s fie reevaluat

    permanent. "sistentele medicale i pot pune n mod refle&iv urmtoarelentreri de tip normativ/ am oligaia de ami pune n pericol viaa mea i

    a familiei mele lucr#nd n timpul unei pandemii infecioase letaleG? am

    oligaia de a lucra n spital n timpul unui uragan de categoria E, de pild,

    n loc s aAut la evacuarea familiei meleG. Dspunsurile la aceste ntreri

    pot genera emoii intense, confuzii sau senzaii de vinovie.

    -eta etica reprezint reflecia asupra naturii i statusul eticii n

    sine. -etaetica este un studiu logic asupra limaAului moral. "cest

    termen desemneaz discursul despre discursurile etice. u se pune

    accentul pe ntrearea ce este unFine, ci pe aceea c ceva ineFun

    este. $e e&emplu o asistent medical ce este capaila s fac o analiz

    metaetic aceasta va ncerca s determine nsemntatea unei une

    relaii nurspacient.

    47he code of 'thics for nurses :ith interpretive statements ("mericanurses "ssociation!, H"", )==1

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    6/44

    'tica descriptiv este relaionat mai degra n mod tiinific

    dec#t n mod filozofic. 'ste o aordare folosit atunci c#nd cercettorii vor

    s nfieze ceea ce oamenii cred despre moralitate sau atunci c#nd vor

    s arte comportamentul oamenilor > care este moralitatea lor."precierea moralei profesionale i a comportamentului poate fi descris

    prin intermediul cercetrii nursingului. 9n e&emplu pentru etica

    descriptiv este cercetarea care identific atitudinea asistentei medicale

    cu privire la comunicarea ctre pacient a adevrului despre oala

    terminal de care sufer.

    7eorii i aordri etice

    'tica normativ prescrie standardele care desemneaz

    caracteristicile unei conduite, corecte i a relei conduite, greite, put#nd

    fi privit i ca o cutare, o construcie a unui mecanism ideal de testare a

    comportamentelor corespunztoare. Degula de "ur este un e&emplu clasic

    de principiu normativ/ *" facem altora doar ceea ce dorim ca al#ii s ne

    fac nou!+ (ntruc#t nu vreau ca vecinul meu sa mi ncalce proprietatea,este, deci, greit ca eu s o ncalc pe a lui? ntruc#t vreau ca alii s m

    aAute atunci c#nd am un accident, este, deci, corect ca i eu s i aAut pe

    ali ntro situaie similar!. 9tiliz#nd raionamente similare, oricine poate,

    teoretic, s staileasc dac o aciune este corect sau greit, astfel

    nc#t, pornind de la Degula de "ur, va fi o greeal a oricui s mint, s

    agreseze, s lezeze, s Aigneasc sau s ucid pe oricine altcineva. Degula

    de "ur este un e&emplu fundamental de teorie normativ care staileteun anumit principiu potrivit cruia pot fi Audecate toate aciunile. Ipoteza

    cheie n etica normativ se refer, de fapt, la e&istena doar a unui singur

    criteriu esenial pentru conduita moral (Degula de "ur!, din care decurge

    un singur set de reguli sau principii.

    '&ist C aordri specifice eticii normative/

    teoriile virtuii?

    teoriile datoriei?

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    7/44

    teoriile consecinelor sau consecinionaliste (aa numitele

    *conse$uentalist theories+!.

    I. Teoriile virtuii. -uli filozofi i eticieni consider c moralitatea

    const n respectarea cu strictee a unor reguli de conduit, cum ar fi J"

    nu ucizi!+, J" nu furi!+ sau J%oart&te cu 'unvoin#!+. 'ste foarte

    proail ca cineva s nvee aceste reguli i s ncerce s le transpun n

    practic n momentul n care realizeaz o anumit aciune. 7eoreticienii

    virtuii pun, totui, un accent mai redus asupra nvrii acestor reguli,

    focaliz#nduse pe evidenierea importanei formrii i dezvoltrii de une

    trsturi ale caracterului, acestea put#nd crea i capacitatea de nvare a

    regulilor morale. $e e&emplu, odat ce cineva do#ndete generozitateaca i trstur de caracter, va putea aciona ntro manier plin de

    unvoin fa de semenii si.

    $in punct de vedere istoric, teoria virtuii este unul dintre cele mai

    vechi curente de tip normativ din filozofia modern european, av#nd

    rdcini n civilizaia Kreciei "ntice.Platon, de e&emplu, a definit patru

    virtui eseniale, denumite ulterior virtu#i cardinale/ nelepciunea, curaAul,

    cumptarea i spiritul de dreptate. Pe l#ng acestea, virtui importante

    mai sunt considerate/ tria moral, generozitatea, stima de sine i

    sinceritatea. %omplementar fa de susinerea necesitii dezvoltrii

    trsturilor de caracter pozitive, teoreticienii aparin#nd acestui curent

    susin c oamenii treuie, de asemenea, s evite a do#ndi trsturi de

    caracter negative (vicii!, cum ar fi/ laitatea, insensiilitatea, nedreptatea

    sau vanitatea (de e&emplu, generozitatea unui act caritail poate fi

    umrit de vanitatea celui care l face!. 7eoria virtuii accentueaz

    importana educaiei morale, consider#nduse c formarea caracterelor

    (virtuoase sau vicioase! se produce n tineree, adulii fiind, deci,

    responsaili pentru inculcarea virtuilor la tineri. a r#ndul su, Aristotel

    considera c virtuile reprezint trsturi pozitive pe care oamenii le pot

    do#ndi i care regleaz sau controleaz emoiile instinctuale. $e

    e&emplu, ca rspuns la sentimentul natural de fric, oamenii i pot

    dezvolta virtutea curaAului care le permite s fie fermi i s nfrunte un

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    8/44

    anumit pericol. "naliz#nd mai multe virtui specifice, "ristotel susinea c

    cele mai multe virtui se formeaz la media e&tremelor trsturilor de

    caracter. %u referire la curaA, de e&emplu/ dac cineva este lipsit total de

    curaA, nseamn c ia dezvoltat trstura de caracter J laitate+, careeste un viciu? pe de alt parte, dac altcineva are prea mult curaA, el

    poate dovedi Jnes'uin#+, care este, de asemenea, un viciu. $esigur c,

    i "ristotel recunoae aceasta, nu este o sarcin uoar de a gsi media

    perfect ntre dou e&treme ale aceleiai trsturi de caracter, aceast

    medie nefiind cantitativ, ci calitativ. "propierea de ideal necesit

    suportul raiunii.

    7eologii medievali au completat lista virtuilor definite n lumeaantic cu trei, provenite din dogma cretin (de unde i denumirea de

    virtu#i teoloice)/ credina, sperana i caritatea. 7eoria virtuii a suscitat

    un interes maAor p#n n secolul al LIL >lea, c#nd sa manifestat un declin,

    simultan cu creterea interesul pentru teorii morale alternative, care vor fi

    prezentate mai Aos. a miAlocul secolului al LLlea, teza virtuii a reintrat n

    atenia unor filozofi care au considerat c noile aordri i teorii etice au

    fost ntruc#tva greit direcionate prin focalizarea prea puternic pe regulii aciuni i negliAarea importanei trsturilor virtuoase de caracter.

    II. Teoriile datoriei. -aAoritatea oamenilor consider c e&ist

    oligaii clare formate n virtutea e&istenei noastre umane/ de e&emplu,

    griAa fa de proprii copii sau neimplicarea n crime. 7eoriile datoriei

    privesc morala ca fiind azat pe principiile fundamental specifice aleoligaiei. "ceste teorii mai sunt denumite deontoloice(de la grecescul

    *deon > oligaie, datorie!, respectiv cele care studiaz natura

    fundamental a oligaiilor sau datoriei. $e asemena, mai sunt denumite

    neconsecinionaliste (nonconse$uentialist! ntruc#t principiile oligaiei

    sunt oligatorii, independente de consecinele care decurg din

    respectarea lor (de e&emplu, este greit s nu ne ngriAim c#t mai ine

    copiii, chiar dac o asemenea opiune poate genera economii financiare!.

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    9/44

    '&ist patru variante ale teoriei datoriei/

    Prima dintre ele, de fapt o clasificare a datoriilor, i aparine

    filozofului german Samuel von Pufendorf E, care a definit mai multe

    datorii, ncadrate n trei clase/(i! datorii fa de $umnezeu?

    (ii! datorii fa de sine nsui?

    (iii! datorii fa de ceilali.

    Deferitor la datoriile fa de $umnezeu, von Pufendorf considera c

    acestea sunt de dou feluri/ (i! o datorie teoretic a omului de a

    recunoate e&istena i natura divin a lui $umnezeu i (ii! o datorie

    practic a omului de al venera pe $umnezeu.Deferitor la datoriile ctre sine nsui, acestea sunt tot de dou

    tipuri/ (i! datoria omului fa de suflet (spiritual!, de ai dezvolta

    ailitile, nzestrrile i talentele i (ii! datoria omului fa de trup

    (material!, care presupune ca omul s nu i afecteze singur corpul (prin

    lcomie, utur sau sinucidere!.

    $atoriile fa de alii sunt de tip asolut i condiional. $atoriile

    asolute sunt universale, cu caracter imperativ pentru toi oamenii,e&ist#nd trei categorii/ (i! datoria de a nu grei fa de alii, (ii! datoria de

    ai trata pe ceilali ca egali i (iii! datoria de a aciona n spriAinirea

    unstrii celorlai. $atoriile condiionale rezult n urma contractelor

    ncheiate ntre oameni, implic#nd variate tipuri de acorduri, datoria de

    az fiind respectarea propriei promisiuni.

    8 a doua aordare de acest tip este teoria drepturilor. a modul

    general, un Jdrept+ este o pretenie Austificat referitoare lacomportamentul unei alte persoane > cum ar fi dreptul lui L de a nu fi

    rnit de M. $repturile i datoriile sunt interconectate, corelative/ drepturile

    unei persoane implic datoriile unei alte persoane (transferat n termeni

    financiar contaili, datorii i creane/ dac L deine o crean de 1===

    '9D8 asupra lui ; nseamn c L are dreptul s i pretind lui ; s i

    plteasc, la un anumit termen 1=== '9D8, iar ; are oligaia de a plti!.

    ESamuel von Pufendorf(13C) > 1324!, filozof, Aurist, istoric, economist i om politic german,precursor al Iluminismului

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    10/44

    %el mai influent promotor al teoriei drepturilor a fostJohn Lockecare a

    susinut c oricine are dreptul a pretinde celorlali s nu i lezeze viaa,

    sntatea, liertatea sau proprietatea. Potrivit lui oc

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    11/44

    ac#iunea !+. @ant a prezentat mai multe forme ale imperativului

    categoric, aici menion#ndul pe cel enunat astfel JTrateaz oamenii ca

    pe un scop (o finalitate) n sine, nu ca pe un mijloc!+, adic oamenii

    treuie luai n considerare ntotdeauna astfel nc#t s le fie proteAatdemnitatea, i niciodat utilizai ca instrumente pentru atingerea unui

    scop. n opinia lui @ant, oamenii sunt privii ca fiind o finalitate atunci c#nd

    aciunile noastre orientate spre alii recunosc valoarea intrinsec a

    acestora. $onaiile caritaile, de e&emplu, sunt corecte din punct de

    vedere moral atunci c#nd prin acestea se recunoate valoarea intrinsec a

    eneficiarului donaiei. n opoziie, oamenii sunt tratai ca miAloace atunci

    c#nd aciunile noastre presupun utilizarea lor pentru atingerea propriilor

    scopurilor. 'ste greit, de e&emplu, s ne nsuim unul altuia ntruc#t

    astfel fel l privim pe acesta ca pe un miAloc de a ne realiza propria

    unstare. Imperativul categoric reglementeaz, de asemenea,

    moralitatea aciunilor care l afecteaz pe un om n calitatea lui de

    entitate individual. inuciderea, de e&emplu, este greit ntruc#t

    trateaz viaa unui individ ca un miAloc prin care se evit suferina (adic,

    omul se privete pe sine nsui ca pe un miAloc, nu ca pe o finalitate!. %a o

    concluzie, putem afirma c Immanuel @ant considera c moralitatea

    tuturor aciunilor poate fi apreciat i determinat apel#nd la acest unic

    principiu al datoriei.

    " patra i cea mai recent variant a teoriei datoriei aparine

    filozofului ritanic W.D. RossO, care a definit datoriile prima facie

    (e&presie latin nsemn#ndla prima vedere+, aici n sensul de Japarent+!.

    Doss argumenta c datoriile umane sunt Jpr#i ale naturii fundamentale a

    universului+, creind o list de datorii despre care credea c reprezint n

    cel mai nalt grad convingerile actuale ale societii umane/

    idelitatea/ datoria de ai respecta promisiunile?

    %ompensaia/ datoria de a repara, despgui pe cineva atunci

    c#nd acesta a fost lezat?

    Decunotina/ datoria de a mulumi celui care a dat un aAutor?

    O SirWilliam David Ross(15OO>12O1!, filozof i etician scoian, autor al lucrrii *7he Dight and7he Kood+ (12C=!

    http://en.wikipedia.org/wiki/1877http://en.wikipedia.org/wiki/1971http://en.wikipedia.org/wiki/1877http://en.wikipedia.org/wiki/1971
  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    12/44

    'chitatea/ datoria de a recunoate meritele n mod corect?

    %aritatea/ datoria de a aciona nspre muntirea strii

    celorlai?

    "uto > dezvoltarea/ datoria de a aciona pentru muntireapropriilor virtui i ailiti?

    Despectarea demnitii altora5/ datoria de a nu rni sau Aigni pe

    alii.

    Doss a studiat situaiile care pot apare atunci c#nd un individ are de

    ales ntre dou datorii care intr n conflict. ntrun e&emplu clasic, se

    presupune c L mprumut de la ; o arm, promi#ndui c io va napoiaatunci c#nd acesta io va cere. ntro zi, e&trem de furios, ; i solicit lui L

    returnarea armei ntruc#t dorete s se rzune pe M care ia produs o

    mare nedreptate. n acest caz, pe de o parte, datoria de fidelitate l olig

    pe L s napoieze pistolul? pe de alt parte, datoria de a respecta

    demnitatea i securitatea altora l olig s evite posiilitatea ca ; s fie

    rnit sau ucis i s nu returneze arma. Potrivit lui Doss, L va ti, intuitiv,

    care dintre cele dou datorii reprezint datoria efectivi care reprezintdatoria de tipprima facie sau aparent. n cazul prezentat, datoria de a

    respecta demnitatea altora devine datoria efectiv, iar cea de fidelitate

    este aparent, prin urmare nu va napoia arma.

    III. Teoriile consecinelor (consecinionaliste. 'ste foarte

    comun pentru un individ de a determina responsailitatea moral prin

    estimarea consecinelor aciunilor sale. Potrivit teoriilor normative ale

    consecinelor, conduita moral corect este determinat doarde o analiz

    cost > eneficiu a consecinelor unei anumite aciuni. %onseciionalismul

    apreciaz, deci, c o aciune este corect din punct de vedere moral dac

    efectele, consecinele acelei aciuni sunt mai mult favoraile dec#t

    nefavoraile. Principiile normative de acest tip impun ca, n primul r#nd,

    s fie identificate consecinele favoraile i cele nefavoraile ale unei

    aciuni. n al doilea r#nd, treuie determinat dac totalitatea consecinelor

    favoraile primeaz fa de totalitatea consecinelor nefavoraile. $ac5denumit de Doss Jnonmaleficience+

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    13/44

    acest lucru este adevrat, atunci aciunea respectiv este corect din

    punct de vedere moral. $ac ns consecinele nefavoraile sunt mai

    semnificative, atunci aciunea este greit din punct de vedere moral.

    7eoriile consecinelor mai sunt denumite uneori i teorii teleoloice,termen care provine din cuv#ntul grecesc telos (rezultat, scop sau el!

    ntruc#t rezultatul final al aciunii este singurul factor determinant al

    moralitii respectivei aciuni.

    7eoriile consecinelor au devenit foarte influente n secolul al LQIII

    lea, fiind nsuite de filozofi care doreau o modalitate rapid de apreciere

    a unei aciuni, prefer#nd n acest sens s apeleze la e&perien i nu la

    anumite virtui greu detectaile sau la o lung list de datorii, uneoricontroversaile sau conflictuale. %ea mai atractiv caracteristic a

    teoriilor consecinelor o reprezint chiar faptul c fac apel la consecine

    oservaile i pulice ale aciunilor. -aAoritatea variantelor teoriilor

    consecinelor sunt, desigur, mult mai precis i detaliat formulate dec#t

    principiul general enunat mai sus. 7eoriile consecinionaliste care sau

    impus n timp au fost cele care specificau care consecine sunt relevante

    pentru grupurile impactate. '&ist astfel trei varinate ale acestor teorii/

    eoismul etic/ o aciune este corect din punct de vedere moral

    dac efectele favoraile ale acestei aciuni sunt mai semnificative

    dec#t efectele nefavoraile, efecte considerate doar la nivelul celui

    care realizeaz aceast aciune?

    & altruismul etic/ o aciune este corect din punct de vedere moral

    dac efectele favoraile ale acestei aciuni sunt mai semnificativedec#t efectele nefavoraile, efecte considerate la nivelul tuturor

    indivizilor, mai puin la nivelul celui care realizeaz aceast

    aciune?

    utilitarismul o aciune este corect din punct de vedere moral

    dac efectele favoraile ale acestei aciuni sunt mai semnificative

    dec#t efectele nefavoraile, efecte considerate la nivelul tuturor?

    utilitatea reprezint msura n care un oiect 8 i este de aAutor

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    14/44

    unui individ L? cu alte cuvinte, este vora de valoarea asociat

    acestui oiectului de ctre L? utilitatea asociat unui oiect poate

    diferi de la individ la individ, n funcie de valorile acestuia, de

    conte&tul social n care evolueaz i de resursele pe care lecontroleaz.

    'tica i deontologia profesional

    !TI"A PR#$!SI#%AL&

    e refer la practicile i codurile etice care guverneaz activitatea celor

    care e&ercit o anumit profesie. n maAoritatea rilor, avocaii, notarii,magistraii, contailii, auditorii, funcionarii pulici, evaluatorii, cadrele

    didactice universitare etc. treuie s se ncadreze n coduri de conduit

    care sunt construite de asociaiile sau corpurile profesionale din care fac

    parte. "cestea au autoritatea de interveni disciplinar (chiar p#n la

    e&cludere! n cazurile n care memrii lor au fost implicai n litigii etice

    sau au dovedit un comportament profesional neetic. $ei codurile de

    conduit etic difer de la o ar la alta sau de la o asociaie profesionaltutelar la alta, ele conin c'teva teme comune/

    Reglementarea conflictului de interese, care se nate n

    situaia n care un angaAat are un interes personal de natur s

    influeneze sau s par a influena asupra e&ercitrii impariale i

    oiective a funciilor i atriuiilor sale? interesul personal poate

    cuprinde orice avantaA pentru el nsui sau n favoarea familiei sale,

    a prinilor, a prietenilor sau persoanelor apropiate, sau apersoanelor sau organizaiilor cu care el a avut relaii de afaceri sau

    politice? de asemenea, interesul include orice oligaie financiar

    sau civil la care este constr#ns n e&ercitarea funciilor sale.

    Dezavuarea mitei, n amele forme ale sale/

    Luarea de mit > fapta oricrui angaAat care pretinde ori primete

    ani sau alte foloase care nu i se cuvin ori accept promisiunea unor

    astfel de foloase sau nu o respinge, n scopul de a ndeplini, a nu

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    15/44

    ndeplini ori a ntarzia ndeplinirea unui act privitor la ndatoririle

    sale de serviciu sau n scopul de a face un act contrar acestor

    ndepliniri?

    Darea de mit > promitereaFoferireaFdarea de aniFfoloase unuianagAat de o persoan pentru satisfacerea nelegal a unui interes.

    Dezavuarea primirii de foloase necuvenite, aceasta

    reprezent#nd primirea de ctre un angaAat de ani ori alte foloase

    dup ce a ndeplinit un act care intra n atriuiile sale de serviciu?

    primirea de foloase necuvenite se deoseete de luarea de mit prin

    aceea c anii sau unurile se dau ulterior ndeplinirii actului i nu

    au condiionat emiterea lui, fiind un spor nelegal la salariu. Dezavuarea traficului de influen, aciunea prin care o

    persoan denumit promitent, care are influena sau las s se

    cread c are influena asupra unui angaAat, pretinde ani sau alte

    foloase de la o persoan fizic sau Auridic pentru ai rezolva o

    prolema prin convingerea angaAatului respectiv s fac ori s nu

    fac un act care intr n atriuiile sale de serviciu.

    Diminuarea neglijenei, adic a situaiei n care un angaAat inegliAeaz sarcinile de serviciu, preAudiciind o persoan, fr ca

    fapta acestuia s ai drept moil oinerea de eneficii personale.

    Combaterea abuzului, respectiv a situaiei n care un angaAat

    auzeaz de funcia deinut mpotriva intereselor unei persoane

    fr ca fapta s s ai drept moil oinerea de eneficii

    personale.

    Eliminarea incompetenei, determinat de situaia n care unangaAat ocup o poziie pentru care este sucalificat i nu i poate

    duce la ndeplinire oligaiile i sarcinile conform cerinelor de

    competen i profesionalism.

    'tica nu este doar o disciplina studiata n sistemul academic de

    nvaamant, ci presupune aordarea unor proleme reale ale ngriAirii

    sntii i cautarea unor solutii concrete, rationale. $in pacate, n

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    16/44

    societatea rom#neasc actual prolemele de etic par adesea astracte,

    iar cei care diriguiesc nvaamantul i sntatea n Dom#nia sunt prea

    adesea nclinai s considere aceste proleme lipsite de importan real,

    n comparaie cu preocuparea pentru muntirea cunotinelorteoretice sau practice legate de ailitile necesare personalului medical.

    olosirea aparaturii moderne a dus la aparitia unor noi proleme de

    etica pe care adesea omul modern pare incapail s le rezolve.

    Prolemele legate de meninerea unei persoane n viaa cu aAutorul

    aparatelor, cele legate de fertilizarea n vitro, treuie s preocupe n viitor

    i asistentele medicale din Dom#nia. n conte&t este necesar elaorarea

    unor standarde moderne n etica medical, care pot aAuta profesionistii s

    rezolve, fr intarziere, aceste proleme ce se ridica n asistenta medical

    de astazi.

    $evine astfel necesar s stailim care este aria suiectelor posiile

    de etica i care ar fi solutiile de aza n o serie de proleme de etica.

    "ceste posiile solutii nu treuie privite ca pe tauuri, ci mai degraa ca

    pe un punct de vedere care s incite la discutii i analize ulterioare i care

    s permita dezvoltarea n viitor a eticii. 'tica medical poate fi

    considerata fr indoiala ca cel mai dinamic spatiu de analiza a

    activitilor medicale, ca un loc unde opiniile diferite pot s se afle nu ntr

    o irevocaila opozitie, ci ntrun dialog permanent i adecvat.

    Princiiile eticii, at#t cele cunoscute, c#t i cele care vor reiesi n

    urma discutiilor la acest congres, nu sunt dec#t rezultatul e&primarii unui

    set de valori individuale aflate n consonanta cu cele ale grupului

    profesional sau social. $in competitia i controversa ideilor treuie s

    razata acele valori umane, universal valaile, azate pe unatate,

    respectarea autonomiei fizice i psihice a individului, pe dreptate.

    '&perienta actuala ne arata ca argumentele pe care le avem la indem#na

    treuie folosite cu prudenta i dup o analiza profunda. "tunci c#nd doua

    principii intra n conflict (dreptul de a decide singur asupra ngriAirilor de

    sntate i dreptul de a eneficia de aceste ngriAiri!, atitudinea a doua

    persoane poate fi diferita, n funcie de ce considera acele persoane ca

    este mai important. 8 persoan poate considera c e mai important s

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    17/44

    trateze olnavul indiferent de opiunea acestuia (e&emplu/ atunci c#nd o

    transfuzie de s#nge este vital i aceasta este refuzat de pacient sau de

    aparintori!, alta va considera c dreptul persoanei la autonomie este cel

    mai important. $in punct de vedere al eticii, evident c este foarteimportant ca decizia s fie luat cu un credin. n societatea actual

    valorile etice pe care le stailim treuie s plece de la prioritatea

    individului n faa societii, a acelei societi care nu este doar o suma de

    indivizi, ci un sistem n care individualitatea fiecruia treuie s se

    dezvolte n str#ns corelaie cu ansamlul societii, a acelei societi

    care treuie s invete s ai griAa de toi memrii ei. $in pacate, o

    societate n tranziie treuie adesea si staileasc prioritile n

    domeniul dezvoltrii sectorului de sntate astfel nc#t s poat face faa

    din punct de vedere economic posiilitilor pe care le are.

    Domeniul s)n)t)ii, insuficient pus la punct, pune o serie de

    proleme de etic de ma&im importan i ridic o serie de ntreri la

    care sunt pui s rspund, din nefericire, cei care decid n privina

    utilizrii resurselor i nu cei care lucreaz direct cu pacientul. 7reuie

    uneori s negm dreptul unei persoane la un anumit tip de asisten

    medical (vezi transplantul!, care e foarte costisitor, pentru a trata ali

    pacieni pentru care ne sunt necesare mai puine resurse. 8 astfel de

    prolem de etic ridic o serie de intreri la care organismele ailitate

    ar treui s rspund dac ar deveni parte la un proces activ de evaluare

    a normelor etice n societatea rom#neasc. ipsa real de e&perien n

    aordarea activ, permanent, a prolemelor de etic, lipsa unui cadru

    instituional, independent aa cum ar fi un institut de etic, lipsa unui

    suport real material i logistic din partea tuturor organizaiilor

    profesionale, fac ca aceste proleme de etic s fie negliAate,

    minimalizate. 8 atitudine adecvat va reui s modifice nu numai modul

    de percepere a profesiei medicale ci i atitudinea oamenilor fa de

    profesionitii din sntate.

    !tica medical) este o preocupare veche, nscut mai mult ca sigur

    odat cu medicina. $e la primele ntreriFdileme pe care omul primitiv i

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    18/44

    lea pus i p#n la sistemul actual azat pe reglementari n cele mai

    variate domenii, drumul a fost anevoios i ndelungat. 'a a devenit n

    ultima vreme, o prolem tratat mai ales n ziare, la radio i 7Q i mai

    puin o prolem tratat de profesionitii sntii. $in pcate, nDom#nia, acetia se confrunt tot mai mult n ultimul timp cu lipsa

    resurselor financiare, astfel nc#t, adesea, prolemele de etic par

    secundare.

    'tica medical se constituie ca o teorie a moralei, ca o tiin ce

    studiaz ansamlul de cerine, deprinderi, atitudini i oiceiuri morale

    specifice activitii medicale i care se manifest n fapte, n mod de

    comportare n cadrul profesiei medicale. 'tica medical nseamn de fapt

    nfruntarea responsailitilor, gsirea unor soluii c#nd datoria o cere i

    acionarea n consecin. $eontologia desemneaz acea parte a eticii care

    se ocup cu studiul datoriilor morale, al originii, naturii i formelor

    acestora, n calitatea ei de component esenial a contiinei morale a

    oamenilor. Prin conduit etic i deontologic nelegem ansamlul de

    atitudini i aciuni cerute de normele morale i cele tehnicoprofesionale,

    fr de care nu e posiil e&ercitarea profesiunii la nivelul e&igenelor

    societii.

    8iectul i scopul profesiunii medicale, multiplele relaii interumane

    care sunt angaAate n timpul i pentru realizarea actului medical, au

    implicat de la nceput o conduit profesional cu un ogat coninut etic.

    $ar oare avem nevoie de etic medical acum, la sf#rit de mileniu,

    mai mult dec#t la nceputurile omeniriiG oi nu ncercm s oferim o

    soluie acestei proleme, ndemn#nd prin aceasta la reflecie, ns

    prerea noastr este c, odata cu avansarea tehnologiei medicale, se

    impune o sporire a moralitii i c avem nevoie de o etic contient n

    ngriAirile medicale.

    R. 8sler aprecia c practica medical este o art azat pe tiin

    iar pentru a fi desv#rit, arta i meteugul medicinei treuie s

    izvorasc din dragoste. Profesorul -. Qoiculescu arta c actele medicale

    treuie analizate nu numai n privina realizrii tehnice, dar tot at#t de

    mult n lumina eticii medicale, a corectitudinii lor morale, a celei mai nalte

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    19/44

    responsailiti fa de om. t. -. -ilcu duce chiar mai departe acest

    aspect, art#nd c pierderea valorii morale a tiinei medicale echivaleaz

    cu o monstruozitate i devine o primeAdie pentru oameni.

    -ulte din asistentele medicale cred c ele nu au oligaia de a seimplica n luarea unor decizii etice. 'le cred adesea c etica este doar o

    disciplin un la orele de curs i care nu are loc n lumea reala >i dac

    totui e&ist n lumea real, atunci nu este dec#t o mare pacoste i

    ncearc s reorienteze responsailitile i luarea deciziilor etice ctre

    alte persoane superioare n grad.

    -oralitatea este, contrar convingerii acestora, o calitate universal

    valail i oligatorie a tuturor cadrelor ce activeaz n domeniul sanitar.

    ngriAirile asistentului medical treuie s urmreasc ntotdeauna

    promovarea sntii, prevenirea molnvirilor, satisfacerea nevoilor

    pacientului n vederea recptrii independenei c#t mai cur#nd posiil,

    alinarea suferinelor. "desea, asistentul medical treuie s aminteasc

    colegilor si c oiectivul primar al ngriAirilor medicale este s ntrein,

    s susin pacientul, i nu cel al dezvoltrii cunotiinelor medicale prin

    promovarea unor tehnici care duneaz pacientului.

    8mul modern are dreptul la sntate, fapt care conduce la concluzia

    c orice ndeplinire a actului medical fr competen ma&im, cu

    mediocritate, dar mai ales fr o contiin moral autentic, atrage dup

    sine nclcarea acestui drept.

    7oate ngriAirile medicale treuie s ai ca punct de pornire

    promovarea inelui. 6ipocrate, Sprintele medicineiS, scria/ Sn oli s

    urmrim dou fapte/ s fim de folos, ori s nu vtmm. Su treuie si

    provocm pacientului mai mult ru dec#t a suferit deAa. 7reuie s ne

    g#ndim c devotamentul este uitarea de sine, iuirea aproapelui fr nici

    o recompens dec#t aceea pe care o aduce inele cu el.

    a spus pe drept cuv#nt c, n profesia medical, i treuie vocaie

    de preot. %a asistent medical treuie s nvei s ai dragostea de a uura

    mizeriile fizice. a omul olnav, mizeria fizica e legat de cea moral, iar

    asistentul medical este menit a le uura pe am#ndou.

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    20/44

    ocotit dup mulimea i diversitatea oservaiilor pe care le

    conine, opera hipocratic se dovedete a fi o veritail enciclopedie. $ar

    ceea ce se gsete n primul r#nd n opera hipocratic i rm#ne venic

    viu este nelegerea deoseit a suferinei umane. 6ipocrate face dinaceasta prima cerin moral a ntregii profesiuni medicale, e&prim#ndo

    sintetic astfel/ S%el care tie a se dovedi omenos cu oamenii arat n ce

    msur iuete arta sa. S $ei foarte vechi , Aurm#ntul lui 6ipocrate

    constituie temelia eticii medicale, simolul naltei responsailiti i

    profundului umanism al profesiunii noastre medicale. "cest Aurm#nt

    demonstreaz apropierea deontologic a codurilor de conduit/ Sf ineS,

    Sconsider n eneficiul pacienilor meiS, Srespect confidenialitateaS, Snu

    voi face ruS.

    $ei capodopera medicinei antice n ceea ce privete etica profesional

    rm#ne documentul cunoscut su numele de J*R&+,%T*L L*I

    -IPP#"RAT!, pentru a concretiza normele de etic i deontologie

    medical, este relevant cel mai elevat document de moral medical

    numit D!"AL# AL P!RS#%AL*L*I SA%ITAR, formulat de profesorul

    spaniol +asci/

    1. 8noreaza pe olnavul tu de orice v#rsta ar fi/ copil, tanar, sau

    tr#n. c#nd a aAuns n mainile tale, este o fiina fr aparare care

    nu are alta arma de sustinere dec#t apeland la tiina i la caritatea

    ta.

    ). $a acceasi stima i atenie saracului ca i ogatului. n dragostea ta

    de oameni, saracul se simte ogat. Despecta nuditatea maladiei,

    spectacolul mizeriei i al suferintei.

    C. Despecta noila ta misiune, ncepand cu nsi persoana ta. s nu o

    profanezi. Poartate demn, cuviincios, cu omenie. u specula pe

    olnav, caci profesiunea ta nu e ca oricare alta. acrificiul tau,

    aAutorul tu nu pot fi pretuite ca o meserie oisnuita.

    4. 8oseala ta s fie luminata de credinta i de dragoste. "tunci c#nd

    tiina nu mai poate face nimic, unatatea ta, purtarea ta, s sustina

    pe olnav. Invinge greutatile inerente profesiunii tale, stapaneste

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    21/44

    supararea i neradarea ta? gandestete ca cel suferind este

    dezarmat, fr putere i are nevoie de aAutorul i ngriAirea ta.

    E. a nu umilesti niciodat pe olnav, care i asa e umilit de oala lui,

    oricare ar fi oala, s nu pronunti cuvantul deznadeAde. s nudistrugi nici unui olnav iluzia vindecarii, chiar de ar fi vora de un

    muriund. unt oameni care au nevoie sai insotesti p#n la ultima

    lor clipa, pentru a nui lasa s ghiceasca sfarsitul.

    3. a nu uiti niciodat ca secretul ce ti se incredinteaza n ceea ce

    priveste o maladie este ceva sfant, care nu poate fi tradat,

    destainuit altei persoane. Profesiunea ta este un sacerdontiu. 7u nu

    treuie s faci nici o deoseire de clasa sociala, de credinte

    religioase. Inaintea ta toi s fie tratati deopotriva, caci toi oamenii

    sunt tratati deopotriva de legile firii...

    O. a nu vezi n ngriAirea olnavilor ti o povara, o corvoada. "cest

    sentiment ar ngreuna e&ercitiul meseriei tale. nvaa s cunosti

    olnavii ti i sai nelegi n felul lor de a cere ceva, c#nd au nevoie

    de aAutorul tau, c#nd au nevoie de somn, de odihna, de mancare,

    etc. $efectele, pretentiile, toanele olnavilor sunt datorate

    suferintei. a fel ai fi i tu c#nd ai fi olnav.

    5. iciodat, faa de olnav s nu te arati neincrezator n reusita

    tratamentului. -eninei speranta, credinta. a ca olnavul s nu se

    simta singur, izolat. $aca a suferi e greu, a suferi singur e

    incomparail mai greu. Poartate astfel, ca olnavul s fie sigur ca

    are n tine un spriAin, dai curaA c#nd l vezi trist, amarat, disperat.

    2. u aAunge numai unavointa, ci se cere i tiina n ngriAirea

    olnavilor. Milnic, se descopera noi miAloace pentru alinarea

    suferintelor. u te multumi i nu te margini numai la tiinele i

    cunotinele ce leai doandit n coala T Improspateazale mereuT

    nvaa mereuT %iteste mereu carti i reviste medicaleT

    1=. u discuta i nu contrazice niciodat prescriptiile medicale n

    faa olnavului. i rapesti ncrederea n medicina, i distrugi speranta

    n vindecare...

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    22/44

    "sociatia -edicala -ondiala a elaorat de asemenea un S%od

    International de 'tica -edicalaS. in cadrul misiunii sale umane si sociale,

    asistenta medicala treuie sa mentina permanent o atitudine morala

    e&emplara si sa respecte imperativele profesiunii sale. ursa nu poateniciodata sa indeplineasca un act medical motivata de eneficiul personal

    pe care il poate scoate din acesta.

    %onsiliul International al urselor a promulgat un cod de etica

    nursing, pe care toate tarile lumii lau semnat. 'ste interesant faptul ca,

    asistente din tari cu diverse culturi, tari avansate din punct de vedere

    social sau dimpotriva, tari crestine, mahomedane sau udiste, pot fi in

    aceeasi situatie si isi pot declara credintele intrun cod comun de purtare

    profesionala.

    in cele ce urmeaza dorim a va prezenta cele 14 puncte inscrise in

    acest cod/

    1. Desponsailitatea fundamentala a asistentei medicale este intreita/ sa

    pastreze viata, sa inlature suferinta si sa promoveze sanatatea.

    ). "sistenta medicala treuie sa mentina tot timpul standarde ridicate de

    ingriAire nursing si sa respecte anumite reguli de conduita profesionala.

    C. "sistenta medicala nu treuie sa fie ine pregatita numai din punct de

    vedere practic, ci treuie sasi mentina cunostiintele teoretice si

    priceperea la un nivel foarte inalt.

    4. %redintele religioase ale unui pacient treuiesc respectate.

    E.ursa are oligatia de a pastra secretul profesional. "ceasta nu

    inseamna numai informatiile furnizate de pacient, dar si cele de

    importanta medicala acumulate de asistente in cursul muncii lor.

    3. 8 asistenta treuie sa recunoasca nu numai responsailitatile, ci si

    limitarile functiei? recomanda sau da un tratament fara reteta medicala

    numai in urgenta si raporteaza fiecare actiune unui medic cel mai

    devreme posiil.

    O. "sistenta medicala are oligatia de a indeplini ordinele medicului in

    mod constient , loial si inteligent si sa refuze sa participe la o procedura

    care se aate de la etica (de e&emplu la efectuarea unui avort ilegal!.

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    23/44

    5. "sistenta medicala sustine increderea medicului sau a altor memri din

    echipa de ingriAire? incompetenta sau practica neetica a colaoratorilor sai

    treuie dezvaluita, dar numai unei autoritati corespunzatoare.

    2. 8 asistenta este indreptatita la o rasplatire Austa si accepta doar acelecompensatii prevazute in contract.

    1=."sistenta medicala nu treuie sa permita ca numele ei sa fie folosit in

    legatura cu reclama produselor sau cu oricare alta forma de reclama

    proprie.

    11."sistenta treuie sa coopereze si sa mentina o relatie armonioasa cu

    memrii altor profesii si colegii sai.

    1).in viata privata, asistenta adera la propriile standarde de etica care se

    oglindesc cu mandrie si in profesia sa.

    1C.in conduita personala, asistenta nu treuie sa negliAeze cu unastiinta

    modelele de purtare acceptate de comunitatea in care ea traieste.

    14."sistenta medicala treuie sa participe si sa imparta responsailitatile

    cu alti profesionisti ai sanatatii, in promovarea eforturilor de a intalni

    nevoile de sanatate ale oamenilor.

    Princiiile !tice ale A.+.A./

    ondat cu mai mult de 1E= de ani n urm, agenda strategic a

    "-" rm#ne ancorat n angaAamentul tradiional fa de standarde,

    etic, e&celen n educaie i practic medical, o pledoarie n numele

    profesiei medicale i a pacienilor pe care i deservete. "ctivitatea "-"

    include dezvoltarea i promovarea de standarde n practica medical,cercetare i educaie? o puternic agend de pledoarie n numele

    pacienilor i medicilor? i angaAamentul de a furniza informaii oportune

    despre proleme de importan pentru sntatea "mericii.

    "-" se strduiete s fie vocea profesiei medicale americane.

    -isiunea noastr este s fim acea voce. %onform acestor prevederi,

    pacienii au dreptul legal de a participa la deciziile privind ngriAirea

    medical ce le va fi acordat, dreptul de a primi rspunsuri rezonaile la

    2 ".-.". > "merican -edical "ssociation

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    24/44

    cererea de ngriAire i dreptul de a li se asigura o e&plicare a costurilor,

    indiferent de sursa de plat. $ecizia etic nu este ntotdeauna at#t de

    facil pe c#t las de neles profilul teoretic. '&ist un model general de

    urmat n astfel de decizii. Premiza iniial n faa unui anume caz clinicstailete ce ar treui sau nu ar treui fcut n cazul respectiv. 7reuie

    cunoscute i definite e&act motivaiile (medicale0 sociale0 le1ale0

    ersonale! de susinere a premizei iniiale, furniz#nd totodat i

    Austificarea acestor motivatii ntrun cuv#nt, argumentul etic al premizei.

    Pentru fiecare premiz treuie definite una sau mai multe contrapremize,

    susinute i ele de motivaii i Austificri. 'valuarea const n c#ntrirea

    diverselor motivaii stailite i alegerea celei mai Austificate. %#nd persist

    ndoiala, se poate apela la aAutor e&terior (colegi, specialiti, pacient i

    familie, comitete etice, alte forme de consiliere! pentru a clarifica

    aspectele generale ale cazului (consistena i coerena argumentului! i

    pentru a staili alternativa de urmat (acceptarea premizei iniiale,

    acceptarea contrapremizei sau formularea unei noi premize ca rezultat al

    modificrii premizei iniiale sau a contrapremizei!. "ciunea medicului e

    dictat de decizia etic luat i vizeaz ce este sau nu de fcut. Ui n

    privina principiilor generale de etic medical e&ist o diicultate de

    aplicare practic. %el mai important lucru ar fi, logic, ca intervenia

    medicului s nu fac ru. $e multe ori alte principii primeaz, astfel c

    stailirea prioritilor revine strict medicului, n funcie de caz.

    $idelitatea este oligaia de a urma Aurmintele asumate prin

    profesie, nsemn#nd a spune pacientului adevrul despre situaia lui i

    meninerea confidentialitii privind cazul respectiv. Autonomia0 mult

    ncuraAata etic, presupune accesul lier al pacientului la informaii privind

    situaia sa, participarea lui la formularea deciziilor i aAutorul dat

    pacienilor deficieni pentru ai putea e&ercita autonomia.

    2eneficiena > reprezint oligaia de a face ine i de a evita

    producerea de preAudicii altor persoane. " aciona conform acestui

    principiu nseamn ai aAuta pe pacieni s oin ceea ce le este enefic

    i de a reduce riscurile. "sistentele medicale sunt oligate + s

    promoveze sntatea, s previn molnvirile, s redea sntatea i s

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    25/44

    aline suferinele+ (I.%.., 12OC, %odul de 'tic! "ceste linii de conduit

    profesional se materializeaz n efecte enefice pentru persoana ngriAit

    sntoas sau olnav.

    %onmaleficiena este oligaia de a nu face ru. ingurele acte deagresiune intenionat acceptate n medicin sunt cele menite s fac

    ine pacientului (e&. intervenii chirurgicale, nclcarea confidenialitii la

    cererea autoritilor n cazul n care un pacient se constituie n pericol

    pentru o alt persoan!. Nustiia este chemat s intervin n multe

    aspecte de natur etic. n proleme procedurale (e&. primul venit, primul

    tratat!, proleme de distriuie a tratamentelor (mai ales c#nd e&ist

    resurse de tratament limitate!, proleme de compensaie i cele care se

    interpun ntre pacient i societate (discriminarea persoanelor cu diverse

    handicapuri!. Dretatea asistentul medical treuie s trateze cu

    aceeai responsailitate i profesionalism toi pacienii indiferent de

    v#rst, condiie social, economic, criterii religioase, etnie

    3eracitatea oligaia de a spune adevrul, de a nu mini pacientul.

    Delaia ntre asistentul medical i pacient treuie s se azeze pe adevr.

    Sinceritatea este considerat o dovad de respect datorat persoanei

    ngriAite. "sistentele medicale au oligaia s fie sincere i de un

    credin, s spun adevrul despre oal, despre tratament, fr ns s

    i depeasc limitele de competen. "onfidenialitatea asistenta

    medical este oligat s pstreze secretul profesional? toate informaiile

    cu privire starea pacientului nu vor fi mprtite altei persoane din afara

    echipei de ngriAire, dec#t cu consimm#ntul pacientului, fac#nd e&cepie

    cazurile prevzute n mod e&pres de lege.

    Qalorile i principiile etice n nursing

    3alorile reprezinta e&presia unor preferinte i credinte colective, dar i a

    unor orientari fundamentale i principii generale. Qalorile reprezinta un set

    de credinte i norme care ne ghideaza modul de a actiona. 8rice

    organizatie isi determina actiunile i oiectivele n functie de

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    26/44

    reprezentarea aspiratiilor/ unde doreste sa aAunga, ceea ce se manifesta

    prin valori colective ale organizatiei. Qalorile sunt ceea ce definesc

    organizatia i determina comportamentul organizational. Psihologia

    considera valoarea ca *o modalitate de orientare selectiva leata depreferintele, motivele, nevoile i atitudinile individuale+ pe cand sociologia

    *leaa valoarea de norme, o'iceiuri, ideoloii+. Qalori de aza ale tuturor

    actelor legislative din domeniul drepturilor omului sunt de o importanta

    deoseita. "cestea se regasesc n toate activitatile noastre i sunt/

    demnitatea fiecarei persoane, care este de o valoare inestimaila

    datorita valorii persoanei ca individ, nu datorita faptului ca aceasta ar fi

    valoroasa din punct de vedere economic sau n orice alt fel.

    conceptul de autonomie sau autodeterminare, care se azeaza pe

    prezumtia capacitatii de autodirectionare a actiunilor i

    comportamentelor fiecarei persoane. "cest concept cere ca persoana sa

    fie plasata n centrul deciziilor care o privesc.

    egalitatea inerenta, innascuta a tuturor persoanelor, indiferent de

    diferentele dintre acestea.

    etica solidaritatii, care ii cere societatii sa sustina liertateapersoanelor, acordandule totodata spriAinul social corespunzator.

    I. 3alori Prefereniale. '&primarea preferinelor este de fapt

    e&primarea acelor valori la care inem. "tunci c#nd spunem ca preferm

    s Aucm un anumit sport, de e&emplu, de fapt nu facem altceva dec#t s

    e&primm faptul c valorizm aceea activitate. "tunci c#nd preferm s

    ne rela&m acas dec#t s fim la locul de munc, de fapt e&primm faptulc apreciem i valorizm mai mult timpul de odihn dec#t cel pe carel

    petrecem la munc. %ele mai multe teorii etice nu se intereseaz ns de

    acest tip de valori atunci c#nd ncearc s elaoreze argumentele pentru

    moralitatea sau imiralitatea unei aciuni. Poate singura e&cepie o face

    teoria hedonist care pune n mod e&plicit acest tip de preferine n

    centrul oricror consideraii i evaluri morale. "stfel de sisteme teoretice

    argumenteaz c acele situaii sau activiti care fac fericii, sunt de fapt,

    singurele care moral, le putem alege.

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    27/44

    II. 3alori Instrumentale. "tunci c#nd valorizm ceva instrumental,

    valorizm n virtutea faptului c acele miAloace ne faciliteaz oinerea a

    ceva mult mai important dec#t modalitatea instrumental n sine. "stfel,

    dac masina este o valoare de tip instrumental, nseamn ca o valorizeznumai pentru faptul c mi permite realizarea diferitelor sarcini cotidiene,

    cum ar fi drumul spre Ao sau transportul unor marfuri conduc spre cele

    mai une consecine posiile (cum ar fi de e&. fericirea uman!. "stfel,

    hrnirea celor fr de adpost este considerat o aciune moral fiind

    valorizat nu doar n sine, c#t i, mai degra, pentru c ne cluzete

    spre realizarea inelui i unstrii altor persoane.

    III. 3alori Intrinseci. "cele lucruri care au o valoare intrinsec sunt

    valorizate doar pentru ceea ce sunt > acestea nu sunt utilizate n nici un

    fel nu au o finalitate i nici nu sunt Jpreferate+ mai mult dect alte opiuni.

    "cest tip de valoare este sursa multor dezateri n filosofia moralei pentru

    c nu toi accept faptul c asemenea valori chiar e&ist n fapt. $ac

    totui nu e&ist

    valori intrinseci, cum totui de ele pot fi oservate i menionateG unt ele

    precum culoarea ori greutatea, nite caracteristici pe care le putem

    detecta at#t timp c#t folosim instrumentul adecvatG Iar dac oamenii nu

    sunt capaili s aAung la un acord n privina valorii unui oiect sau

    eveniment, nseamn acesta valoarea acestuia, oricare ar fi ea, nu poate

    fi intrinsecG

    9na dintre prolemele din etic este c, susin#nd e&istena valorilor

    intrinseci, cum le vom diferenia de valorile instrumentaleG Pare simplu la

    prima vedere, ns lucrurile nu stau tocmai aa. lum, de e&emplu,

    sntatea > care pare a fi o valoare pentru oriicine o valoare, este ea ns

    o valoare intrinsecG 9nii vor fi nclinai s rspund Jda+ ns de fapt

    oamenii tind s valorizeze sntatea pentru c aceasta le permite s fie

    angaAai n diferite activiti pe care acetia le prefer. $eci, care fac din

    sntate o valoare instrumental. $ar aceste activiti preferate sunt

    valorizate intrinsecG 8amenii adesea le realizeaz din diferite motive

    sociale, nvare, testarea ailitilor, etc. "adar, poate c aceste

    activiti au mai degra o valoare instrumental dec#t intrinsec dar

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    28/44

    care sunt motivele ce ne conduc spre aceste activitiG Putem s

    continum acest ciclu argumentativ mult i ine. e pare c orice

    valorizm ne conduce n cele din urm la alte valori, suger#nd faptul c n

    cele din urm toate valorile noastre sunt n parte instrumentale. Poate cnu e&ist o valoare final sau un set de valori finale i suntem prini n

    aceast permanent ucl de feedac< n care ceea ce valorizm ne

    conduce continuu spre alte lucruri pe care le valorizm. 8 alt dezatere

    n etic este rolul pe care oamenii l au n crearea i evaluarea valorii. 9nii

    suin c valoarea este un construct pur uman ori n ultim instan,

    constructul oricrei fiine cu funcii cogniotive suficient de avansate. 7oate

    aceste fiine pot s dispar din univers, dei caracteritici precum masa nu

    sar schima, n timp ce altele precum valoarea ar disprea deasemenea.

    "lii, dimpotriv, susin c anumite tipuri de valori (valori intrinseci! e&ist

    oiectiv i independent de orice oservator. "stfel, singurul nostru rol este

    n recunoa4terea valorii intrinseci pe care o au anumite oiecte. Putem

    nega cum c aestea ar reprezenta vreo valoare, ns n acest caz fie ne

    nelm fie persistm n greeal. ntradevr, unii teoreticieni din etic

    argumenteaz c multe dintre prolemele morale pot fi rezolvate dac am

    nva s recunoatem mai ine acele lucruri care au valoare adevrat i

    s ne dispensm de cele artificial create, care ne distrag.

    riedrich ietzsche consider cultul virtuii din filosofia antic greac

    drept devitalizare a fiinei umane prin dispreul surselor de putere prin

    care viaa ar putea fi afirmat. -orala tradiional este constituit din

    convenii colective i raionamente Austificative care motiveaz anumite

    stiluri de via, caliti i defecte psihologice, promov#nd un tip uman

    mediocru. $up filosoful n atenie, teoriile morale sunt enefice numai n

    msura n care impun fiecrui om o disciplin a voinei. 8amenii nu sunt

    egali i nu treuie s fie considerai egali. '&ist superiori i inferiori,

    stp#ni i sclavi. tudiind critic concepiile morale ale oamenilor din

    diferite timpuri i diferite societi, riedrich ietzsche propune o nou

    diviziune a moralei/ morale de stp/ni i morale de sclavi. "tp/nii i

    sclavii nu reprezint dou clase sociale, ci reprezint dou forme de

    manifestare a voinei de putere. "tp/nul este acela care manifest o

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    29/44

    voin de putere activ, care determin i orienteaz miscarea i

    devenirea.

    Pentru morala stp#nilor, un este orice le consfineste i le confirm

    stp#nirea/ Joricare moral aristo&cratic creste dintr&o afirmare de sinetriumftoare+. -ediocritatea este depsit prin idealul supraomului/ omul

    adevrat, situat dincolo de mediocritatea contemporanilor, omul noil, cu

    voin puternic.

    "clavul este acela care e&prim o voin de putere reactiv, e&primat

    prin resentiment, ce rspunde forei active, urm#ndo. Pentru morala

    sclavilor, ine este numai ceea ce le ndulceste lor sclavia. 9n sclav un

    este supus, srac, ce si inventeaz suterfugii pentru asi putea suporta

    neputina i mizeria? Jomul resentimentului nu este nici sincer, nici loial

    cu el nsusi+C5. "ceast moral convine turmei. 8rice fiin uman poate

    fi, alternativ, c#nd stp/n, c#nd sclav, n funcie de valorile pe care i le

    nsuseste / fie si asum valorile care cultiv e&pansiunea, fora, fie si

    asum valorile carel nfr#neaz, anihil#ndui potenialitile. "stfel,

    morala de stp#ni va promova valorile aristocratice, a celor cu voin

    puternic, iar morala de sclavi va promova valori decadente, specifice

    celor cu voin sla, care gonesc dup plceri. pecificul moralelor de

    stp#ni este dat, n viziunea lui riedrich ietzsche, de unele caracteristici

    eseniale? astfel, aristocratul/

    creeaz valori, Jconfer, cel dint/i, prestiiu lucrurilor*?

    determin ceea ce este ine i ru, dup principiul Jceea ce este ru

    pentru mine, este ru n sine*?

    respect n fiina sa pe omul puternic, stp#n pe sine, constient c#nd

    treuie s voreasc i c#nd treuie s tac?

    este sever i dur cu propriai persoan? nt#lnim aici ceea ce ietzsche

    numeste Jlorificarea sinelui*?

    este stp#nit de sentimentul elsugului i vine n aAutorul celor

    nefericii, dar nu din mil, ci Jm/nat de im'oldul a'un&den#ei de putere*?

    acord un respect nemrginit tradiiei i tr#neii i are un accentuat

    cult al strmosilor.

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    30/44

    $ar ceea ce este esenial n morala stp#nilor e reprezentat de

    Jseveritatea preceptului potrivit cruia ei au o'lia#ii doar fa# de cei de o

    seam cu ei0 fa# de fiin#ele de ran inferior i fa# de strini, ei pot

    ac#iona dup cum cred de cuviin# sau 1dup voia inimii2, n orice caz,1dincolo de 3ine i de 4u2*. "ceast moral este ntotdeauna

    individualizat.

    Qalorile promovate de moralele de sclavi se caracterizeaz prin pesimism

    i sunt reacii la valorile aristocrailor. clavii, prin care filosoful german

    nelege Jasupri#ii, oprima#ii, ro'ii i chiar cei nedecisi i istovi#i de ei

    nsisi*/

    apreciaz rdarea, hrnicia, comptimirea, modestia, amailitatea,

    Jcci toate acestea sunt calit#ile cele mai utile, aproape sinurele

    mijloace de a ndura povara e5isten#ei*?

    invidiaz virtuile Jstp#nilor* i le place s cread c fericirea acestora

    nu este autentic?

    refuz suferinele vieii i promoveaz mitul egalitii.

    n concepia lui riedrich ietzsche, omul este o fiin nencheiat.7ragicul i suferinele nu treuie nlturate, pentru c ele au menirea de a

    modela interiorul uman i olig voina la proe cu adevrat

    semnificative. 'nergiile interioare tind spre afirmarea vieii. upraomul

    este un aristrocat al spiritului. Princiiile etice ale ersonalului care

    furni5ea5) servicii de 6n1ri7ire sunt8

    o Despectarea drepturilor i a demnitatii omului.

    o "sigurarea autodeterminarii i a intimitatii persoanelor eneficiare.

    o "sigurarea dreptului de a alege.

    o "ordarea individualizata i centrarea unei persoane.

    o "sigura participarea persoanelor eneficiare.

    o %ooperarea i parteneriatul.

    o Decunoasterea valorii fiecarei persoane.

    o "ordarea comprehensiva, gloala, integrata.

    o 8rientarea pe rezultate.o Imunatatirea continua a calitatii.

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    31/44

    o %omaterea auzului asupra persoanelor eneficiare n cadrul

    institutiilor.

    o %onfidentialitatea.

    "naliz#nd comortamentul etic se pot numra anumite standarde/

    o Intelegerea fiecarui eneficiar individual i sistemul eneficiarului, cat i

    elementele care afecteaza comportamnetul i serviciul cerut.

    o ustinerea i avansarea valorilor, cunostintelor i metodologiei profesiei,

    atinerea de la orice comportare care ar putea afecta n e&ercitarea

    acesteia.

    o Decunoasterea limitelor personale i profesionale.o 9tilizarea tuturor cunostintelor i ailitatilor relevante.

    %ontriutia cu e&perienta profesionala la dezvoltarea strategiilor i

    programelor care imunatatesc calitatea vietii n societate.

    o Identificarea i interpretarea nevoilor sociale.

    o Identificarea i interpretarea nevoilor de aza i natura prolemelor

    sociale individuale, de grup, de comunitate, nationale i internationale.o %larifica daca declaratiile pulice i actiunile pe care le desfasoara sunt

    facute ca persoana individuala sau ca reprezentant al unei institutii,

    asociatii, organizatii profesionale sau unui alt grup.

    o "ccepta responsailitatea de a identifica eneficiarii dar i n cadrul

    limitelor stailite de solicitarile etice ale altora.

    o -entine dreptul eneficiarului i de utilizare responsaila a informatiilor.

    Decunoasterea i respectarea scopurilor, responsailitatilor i punctelorde vedere diferite ale eneficiarilor. n cadrul amiantei sociale a

    eneficiarului, deservirea profesionala va avea ca scop sa aAute ca

    eneficiarii sa intreprinda actiuni personale cu responsailitate, precum

    sai aAute pe toti cu aceeasi unavointa. n cazul n care deservirea

    profesionala nu poate fi asigurata n asemenea conditii, eneficiarii vor fi

    informati ca atare i n asemenea mod incat ei sa aia liertatea de a

    actiona.

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    32/44

    "Autarea eneficiarului individual, grupul, comunitatea sau societatea sa

    aAunga la realizarea spirituala i sa atinga potentialul ma&im cu conditia

    respectarii drepturilor celorlalti. erviciul se va aza pe aAutarea

    eneficiarului n intelegerea i utilizarea relatiilor profesionale, npromovarea dorintelor i intereselor legitime ale eneficiarilor.

    %onlucrarea i cooperarea cu agentii, organizatii i institutii ale caror

    strategii, proceduri i operatiunui sunt orientate catre o deservire

    corespunzatoare i catre incuraAarea practicii profesionale conforme cu

    principiile etice.

    Indeplinirea cu responsailitate a scopurilor i functiilor institutiei,

    contriuind astfel la dezvoltarea unor strategii, proceduri i practici

    sanatoase pentru a putea realiza cele mai une standarde i cea mai una

    practica.

    -entinerea responsailitatii catre eneficiar, initiind modificarile care sunt

    de dorit ale strategiilor, procedurilor i practicii prin canalele

    corespunzatoare ale instituiei. $aca nu se otin remedierile necesare

    dupa epuizarea acelor canale, initierea de apeluri catre autoritati mai

    inalte sau catre interesele comunitare mai e&tinse.

    "sigurarea Austificarii profesionale fata de eneficiar i comunitate n ceea

    ce priveste eficienta i eficacitatea revazand periodic procesul de

    asigurare a deservirii.

    Informaiile confidentiale pot fi dezvaluite fara acordul eneficiarilor n

    urmatoarele situatii/

    atunci cand dispozitiile legale o prevad n mod e&pres?

    cand este pusa n pericol viata persoanei eneficiare sau a memrilor

    unui grup social?

    pentru protectia vietii, integritatii fizice sau a sanatatii persoanei, n

    cazul n care aceasta se afla n incapacitate fizica, psihica, senzoriala ori

    Auridica de ai da consinm#ntul.

    R!SP!"T*L P!%TR* A*T#%#+I!

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    33/44

    "utonomia literar autoconducere i proail, mai ine definita ca

    autoconducere delierata este un atriut special al tuturor factorilor

    morali. 'a se manifesta n planul gandirii, vointei, intuitiei i actiunii i se

    concretizeaza n urma delierarii n activiti i decizii proprii. 8ligatiamorala de a respecta autonomia celorlati este descrisa > n termeni

    ca tratarea celorlati ca limite n ei insisi i niciodat ca medii

    asolute. In domeniul ocrotirii sntii respectul autonomiei presupune o

    serie de oligaii pe care memrii echipei de ngriAire le au fata de

    persoana ingriAita.

    ". #29I%!R!A "#%SI+9&+,%T*L*I impune informarea, consultarea

    i cererea acordului pacientilor inainte de a se proceda la anumite

    investigatii, e&plorari sau interventii.

    B. "#%$ID!%9IALITAT!A +!DI"AL& constituie, pe l#ng aspectul

    legal, o oligatie morala. Personalul medical promite e&plicit i implicit

    pacientilor i clientilor ca va pastra secretul informaiilor incredintate.

    Pastrarea promisiunilor facute este un mod de a respecta autonomia

    individuala. fr asemenea promisiuni de confidenialitate e mult mai

    putin proail ca pacientii s ne impartaseasca cele mai intime i sensiile

    informaii de care avem nevoie pentru o c#t mai una ngriAire. $e aceea,

    prin confidenialitate nu facem doar s ne respectam pacientii ci, n plus,

    ne sporim sansele de ai putea aAuta.

    %. A2S!%9A +I%"I*%II cu e&ceptia situatiilor care o impun. "gentii

    morali echipa de ngriAire pe de o parte i pacientii pe de alta parte i

    organizeaza viata, relaia, azanduse pe ipoteza ca oamenii nu il vor

    minti. "utonomia lor este incalcata daca sunt inselati. Despectul pentru

    autonomia pacientilor ne cere, de aceea, s nui inselam de pilda asupra

    afectiunii diagnosticate cu e&ceptia situatiei n care ei insisi, n mod clar

    se doresc inselati.

    $. P*%"T*ALITAT!A o alta forma de respectare a autonomiei care,

    asemeni unei intalniri, odat acceptata, devine un fel de promisiune

    mutuala ce treuie onorata.

    '. 2*%A "#+*%I"AR! cu pacientii cere, n primul rand, o una

    ascultare (nu numai cu urechile! i n acelai timp, o una e&primare. 8

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    34/44

    comunicare una este necesara pentru a putea furniza informaii

    adecvate asupra oricarei interventii propuse i pentru a sesiza daca

    pacientul dorete aceasta interventie sau nu? pentru a realiza c#nd

    pacientii nu doresc aceste informaii (prognostic sumru! i de asemeneadaca doresc sau nu s se implice n alegerea unei scheme de tratament

    precise.

    e intream ns daca toate persoanele ingriAite fac oiectul principiilor de

    respectare a autonomiei. $aca nu, care sunt criteriile de alegereG

    $ificultati n a raspunde acestor intreari apar n conte&te pediatrice, n

    ngriAirea unor olnavi psihici sau a celor varstnici, cu o serie de deficiente

    mintale. 8 parte dintre pacienti nu fac oiectul respectului pentru

    autonomie? de e&emplu/ nounascutii nu sunt agenti autonomi neavand

    capacitate de delierare. $ar copii de O ani adesea pot deliera ntrun

    anumit grad. "tunci se pune intrearea/ %ata capacitate de gandire logica

    i cate delierare, precum i ce alte atriute se cer cuiva pentru a fi un

    agent autonom adecvatG "triutele necesare unui agent autonom sunt o

    aza de cunoastere e&tensiva i clara, adecvata, incluzand aparitia

    perceptiei i e&perientei pe aza crora este posiila delierarea,

    ailitatea de a nelege i de a reflecta asupra noastr n trecut c#t i n

    viitor? capacitatea de a gandi ipotetic? evitarea autonemultumirii ca parte

    componenta a autocontrolului i suficienta vointa pentru a se

    autoconduce. In fata acestor proleme cu nuanta filozofica, personalul

    medical treuie s ia n considerare unicitatea i valoarea inestimaila a

    vieii fiecarui om. n virtutea acestui adevar, omul nu poate fi tratat ca un

    oiect, el treuie considerat ca un suiect care oliga la acordarea unui

    respect deplin.

    :. 2inefacerea 4i evitarea daunarii

    8ri de cate ori incercam sai aAutam pe altii, riscam inevitail s le facem

    ru? personalul medical care e oligat sai aAute pe ceilalti, treuie de

    aceea, sai aAute pe altii i principiul inefacerii i al evitarii daunarii,

    incercand atingerea Sunui eneficiu netS. "stfel, oligatia morala

    traditionala a lui 6ipocrat este de a oferi eneficiul medical pacientilor cu

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    35/44

    pierderi minime, aceasta insemnand inefacerea i evitarea daunarii care

    implica o serie de indatoriri ale personalului medical.

    Inalta re1atire rofesionala optinuta printro educaie continua i

    valorificarea e&perientei practice care ne asigura ca putem furnizaaAutorul pe care afirmam ca suntem capaili sal dam.

    $olosirea re5ultatelor cercetarii medicale 4i ro1resului tehnic

    fr a se aAunge la ceea ce sunt numite Soli ale progresului medicalS

    (e&plorari i investigatii traumatizante i neAustificante, conduita

    terapeutica e&agerata i inutila, etc!.

    !stimarea c't mai corecta a ;eneficiilor 4i riscurilor postulatul

    lui 6amurger ofera drept criteriu de evaluare i de acceptare a risculuinecesitatea de a ne convinge ca riscul acceptat este totdeauna inferior

    riscului evoluiei spontane a olii, n dorinta de a adera la riscul minor,

    pentru al indeparta pe cel maAor i de a face ca riscul actiunii s fie mai

    mic dec#t riscul olii.

    !valuarea ;eneficiilor 4i comlicatiilor ce ot surveni ca urmare

    a conduitei teraeutice rouse implicarea activa a pacientilor n

    alegerea uneia dintre schemele de tratament. Asumarea resonsa;ilit)ii pentru asistenta acordata fiecarui caz

    n vederea otinerii de eneficii ma&ime cu pierderi minime. 'ste necesar

    s se recurga la o gradare a responsailitii dup urmtoarele situatii/

    situatii de necesitate care determina acceptarea riscului medical n fata

    riscului vital al olii?

    situatia n care riscul este previziil i care impune acceptarea riscului

    minor pentru a indeparta riscul maAor al olii? situatia n care riscurile sunt greu de evaluat, dar constituie ultimele

    sanse terapeutice?

    situatia riscurilor impreviziile.

    Desponsailitatea conAuga astfel pe oricare memru al echipei de ngriAire

    cu faptele sale, implica capacitatea de evaluare i de alegere a ceea ce

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    36/44

    este util olnavului i societatii, oligandul la plasarea intereselor

    acestora inaintea intereselor personale.

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    37/44

    nu e rolul nostru sal pedepsim i nu constituie o aza Austa sau morala

    pentru orientarea resurselor.

    $aca am credinta ca legea este neAustificata din punct de vedere moral,am dreptul -8D" de a o incalca dar nu am dreptul 'K" de a o face i

    de aceea treuie s fiu pregatit pentru a face fata consecintelor

    nesupunerii n fata legii (situatii ce apar n unele societati nedemocratice!.

    =. Scoul

    "ceste principii iar pierde semnificatia daca aplicarea lor nu ar urmari

    realizarea unui scop comun/ e&ercitarea dreptului oricarei persoane la

    sntate. ntatea constituie straduinta uman perena, unul suprem al

    omului, dar i o prolema care intereseaza deopotriva intreaga societate,

    iar personalul medical treuie s fie educat n spiritul raspunderii pentru

    ea. %a memrii ai acestei armate treuie s facem dovada unei inalte

    tinute morale care, asa cum spunea N..aure Ssa ne ajute ca s ne

    ridicam la inaltimea acestei profesiuni i arte minunate, s fim demni de

    destinul nostru. "i, deoarece nici nu se poate altfel, noi tre'uie s

    depindem numai de contiin#a noastr, s ascultam vocea ei i anume s

    tinem n mainile noastre raspunderea unei vie#i prodiioase, a acestei

    scantei su'lime care, o clipa, straluceste n noapte i dispare pentru

    totdeauna. s co'oram n noi insine i s urmam fr rerete i fr

    sla'iciune aceasta voce interioara, aceasta voce n acelai timp puternica

    i tacuta, care urca din strafundurile noastre i comanda datoria noastrS.

    "odul de etic) 4i deontolo1ie

    7ermenul de cod de etic este de multe ori un termen umrel Wi

    cameleonic. n literatura de specialitate nt#lnim cu sens apropiat sau

    suprapus termeni cum ar fi/ cod de valori, declaraie de valori, crez moral,

    cod profesional, cod deontologic, reguli de etic, cod de conduit, cod de

    conduit etic, cod de une practici, cod de onoare, reguli de conduit

    etc.

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    38/44

    ntre toi aceWti termeni e&ist ns diferene suficient de importante

    pentru a legitima pe fiecare separat, n ceea ce priveWte rolul vizat,

    elementele pe care se a&eaz Wi mesaAul transmis, paleta actorilor crora

    se adreseaz, formularea coninutului, gradul de detaliere, limaAul Witerminologia utilizat, argumentele oferite, consecinele vizate.

    $enumirea sugereaz at#t oiectivul, c#t Wi fora codului.

    $e e&emplu, codul deontologic cuprinde principiile Wi standardele de

    conduit specifice unei profesii (se adreseaz memrilor acelei profesii!.

    "cesta ar putea fi echivalentul codului de etic (n literatura anglosa&on!,

    a codului de etic profesional, codului de practic, codului profesional de

    conduit sau, codului de conduit etic profesional,

    concept pe care l vom aorda pe larg n continuare. %roteau Wi Diopel

    definesc codul deontologic ca fiind Jregulile de conduit profesional care

    guverneaz e&ercitarea unei profesii, sau o funcie care face trimitere la

    datoriile Wi oligaiile Wi responsailitile la care sunt supuWi cei care

    e&ercit acea profesie+1=.

    %odul de conduit etic este mult mai apropiat de un set de norme

    de reglementare, staileWte su form scris standardele concrete de

    comportament etic (aWteptrile! care treuie respectate n activitatea de

    zi cu zi de ctre ntregul personal, deci are un caracter preponderant

    intern Wi are for penalizatoare n caz de nclcare a standardelor sale11.

    %larific misiunea Wi valorile Wi principiile organizaionale. 'ste un element

    de referin pentru utilizatorii si, aAut#ndui n luarea deciziilor de zi cu

    zi1). %eea ce face diferena esenial ntre cele dou tipuri de coduri este

    e&ercitarea controlului. %odul de etic se azeaz pe autoconWtientizare

    Wi autocontrol iar codul de conduit are la az controlul impus 1C.

    %u toate acestea, frontierele terminologice nu sunt ntotdeauna

    delimitate foarte clar. "stfel, n literatura de specialitate regsim

    1= %roteanu, %., Diopel, $., $ictionnaire illustre des activites de lXenterprise, francaisanglais/ industrie, techniYues et gestion, Presses Internationales pol0techniYue,-ontreal, )==5, p. 11511"gheorghiesei %orodeanu, $.7., 'tic n administraia pulic. 8 aordare managerial,ed. "ccent, %luA apoca, )=1)1)http/FF:::.ethics.org1Cangdon, B. (122O!. %orporate ethics are no: a mainstreammanagement issue, 6- -aazine, vol. O3, no. 3, p.C.

    http://www.ethics.org/http://www.ethics.org/http://www.ethics.org/
  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    39/44

    denumirea de cod de etic Wi cod de conduit at#t la nivel de

    profesieFindustrie (deci coduri profesionale!, c#t Wi la nivel de organizaie

    (coduri organizaionale, specifice fiecrei entiti n parte!.

    "odurile de etic) >i de conduit) 6n s)n)tate

    n literatura de specialitate privind acordarea ngriAirilor de sntate,

    muli autori leag termenul de cod de etic strict de codul adresat

    memrilor unei profesii, adic de codul de etic profesional, ceea ce

    reiese din definiiile date/ Jdocument prescriptiv care ghideaz practicienii

    n luarea deciziilor de zi cu zi n domeniul lor specific de activitate+14? Jun

    ansamlu coerent de principii etice Wi reguli cu referire la oiectivele Wi

    valorile unei profesii, atitudinea Wi conduita necesare, cu scopul de spriAini

    Wi evalua aciunile profesionalilor+1E? Jo codificare a principiilor Wi normelor

    etice Wi practice privind tot ceea ce ar treui s se fac sau s se evite n

    practica unei profesii fa de colegi, pacieni, clieni Wi alte persoane+

    (definiie dat de %ouncil for Pulic 6ealth and 6ealth %are, citat n

    6e0mans, der "rend Wi Kastmans, )==O!? Jface e&plicite scopurile

    principale, valorile Wi oigaiile unei profesii+13.

    7homson face referire la codul de etic ca fiind Junul dintre criteriile

    care caracterizeaz o practic drept o profesie+1O. $e asemenea, asso

    W.a. menioneaz c n codul de etic Wi de conduit este definit

    Jdisponiilitatea memrilor unei profesii de a se conforma standardelor

    etice Wi profesionale+15.

    hive Wi -ar

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    40/44

    %odurile de etic profesionale se regsesc adoptate la nivel

    naional, definite de diferitele categorii de profesionali cu rol Wi

    responsailiti n formarea Wi educarea, promovarea, asigurarea

    asistenei Wi ngriAirii medicale, su autoritatea asociaiilor care lereprezint Wi a organismelor de reglementare.

    Kloalizarea, dar mai ales creWterea moilitii n toat lumea a

    acestor categorii de profesionali Wi a pacienilor, precum Wi dezvoltarea

    puternic tehnologiei care a generat noi soluii n ngriAirea medical dar

    care necesit o aordare uniform, au impus adoptarea unor coduri

    internaionale comune profesiei, pentru garantarea respectrii la acelaWi

    nivel a unor standarde de etic n practica medical. "ceste coduri

    nu vin doar n eneficiul pacienilor, ci Wi a profesionalilor nWiWi, deoarece

    le arat care sunt valorile profesionale care treuie asumate Wi promovate

    n activitatea lor, precum Wi cum ar treui s se comporte in#nd cont de

    aceste valori)=. %odurile de etic Wi conduit sunt adoptate Wi la nivelul

    industriei, a cror necesitate se resimte mai ales atunci c#nd sunt muli

    actori implicai care pot avea diferite valori Wi atitudini fa de adoptarea

    comportamentului etic n activitatea lor, ceea ce poate genera

    eterogeniti Wi dileme etice.

    "oduri de etic) >i conduit) rofesionale

    umeroWi autori au derulat cercetri Wi studii, din diverse

    perspective, pe tema codurilor de etic profesionale aplicate n sectorul

    sntii. hive Wi -ar

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    41/44

    la studiu, C=\ au afirmat c au oservat nclcri ale codului din partea

    educatorilor n sntate. %reWterea circulrii codului de etic prin

    intermediul ne:sletterilor este una dintre cele mai menionate modaliti

    de ctre respondeni pentru determina o conWtientizare mai mare aimportanei eticii n practicarea profesiei de educator n sntate. %odul

    devine astfel un promotor al eticii profesiei.

    %ercetarea pe az de chestionar derulat de "itamaa, eino@ilpi,

    Puu

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    42/44

    (I96P'! ar fi instituia cea mai n msur s se preocupe de dezvoltarea

    acestui cod.

    "utorii au realizat un studiu n acest sens, la care au participat )C3

    de respondeni, pentru a vedea care este opinia memrilor acesteiinstituii cu privire la necesitatea Wi formularea unui cod de etic gloal

    pentru specialiWtii implicai n promovarea sntii, Wi au constatat c

    5C\ dintre aceWtia sconsider c este necesar.

    6e0mans, van der "rend Wi Kastmans au fost la r#ndul lor interesai

    de modul n care rolul Wi funcionarea codului de etic sunt percepute de

    destinatarii si. n acest scop ei au derulat un studiu cu focusgrupuri, la

    care au participat C2 de asistente din 8landa, studiu ce a reliefat c

    acestea apreciaz necesitatea codului de etic, ns nu sunt suficient de

    familiarizate cu e&istena Wi funcionarea celui e&istent la nivelul asociaiei

    profesionale a asistenilor medicali din ara respectiv. -ulte dintre

    participante la focusgrup nu au reuWit s dea informaii despre coninut,

    valori Wi principiile coninute n cod, iar cele mai multe nu lau aplicat n

    practic. n consecin, oiectivul codului de etic nu a fost atins. ntre

    argumentele aduse de asistentele participante la studiu este faptul c

    sunt proleme la diseminarea codului Wi punerea acestuia n practic.

    7otodat, sau pl#ns de numrul prea mare de coduri care reglementeaz

    profesia lor (n 8landa sunt n numr de nou!. n ceea ce priveWte

    e&istena unui cod de etic european, uniform pentru toate categoriile de

    profesionali implicate n ngriAirea sntii, doar un grup mic de asistente

    ar fi de acord, n timp ce altele consider c este nevoie de un cod de

    etic adaptat la cultura Wi msurile disciplinare ale fiecrei ri n parte.

    Profesia de asistent medical este ns prima profesie din ngriAirea

    sntii din 'uropa care se ucur nc din )==O de iniiativa adoptrii

    unui cod european comun, +%ode of 'thics and %onduct for 'uropean

    ursing+, dezvoltat de 'uropean ederation of ursing Degulators ('PI!)1.

    %odul face referire la 1C principii fundamentale, azate n esen pe

    drepturile (Wi e&pectativele! pacienilor ('PI, )=1)!/ calitate Wi e&celen?

    dezvoltare profesional continu? drepturile omului? acces echitail la o

    )1 Consiliul European al organizaiilor de reglementare n profesia de asistent medical din Europa

  • 8/13/2019 Codul Deontologic Al Asistentei Medicale - Proiectul Final

    43/44

    ngriAire a sntii de calitate? conformitatea la codul european de etic Wi

    de conduit, onestitate Wi integritate? relaiile cu ceilali? informare?

    consimm#ntul informat? pstrarea confidenialitii? conflictele cu

    credinele morale Wi etice? delegarea ctre personalulde spriAin? Wi supervizarea acestuia? asigurarea de rspundere civil

    profesional.

    "cest cod vine n spriAinul promovrii siguranei tuturor cetenilor

    europeni, dar se doreWte a fi n principal un document strategic de

    referin, care s ghideze organismele de reglementare a activitii

    asistenilor medicali din fiecare ar asupra principiilor de care ar treui

    luate n considerare atunci c#nd formuleaz propriul cod de etic Wi

    conduit. n consecin, recomandarea este ca asistenii medicali s

    respecte n primul r#nd codul de etic Wi conduit din ara lor. 9n alt scop

    este s arate at#t pacienilor, c#t Wi asistenilor medicali care sunt

    standardelor de conduit etic aWteptate n practica tuturor asistenilor

    medicali din 'uropa.

    7ot n acest domeniu se regseWte protocodul de etic Wi conduit

    pentru asistenii medicaliWef europeni (Petr


Recommended