+ All Categories
Home > Documents > 9-Alexandru Dutu-dimensiunea Umana a Fragmente

9-Alexandru Dutu-dimensiunea Umana a Fragmente

Date post: 20-Jul-2015
Category:
Upload: daiana-elena
View: 53 times
Download: 9 times
Share this document with a friend

of 50

Transcript

DUU, Alexandru, Dimensiunea uman a istoriei, Bucureti, Editura Meridiane, 1986

SENSIBILITATE l IMAGINAR

CULTURILE VZUTE DINUNTRUIstoria mentalitilor s-a afirmat n cadrul vigurosului curent din istoriografia contemporan de-numit, n mod curent, coala de la Annales", dup revista pe care au lansat-o Lucien Febvre i Marc Bloch, la 15 ianuarie 1929. Nu ne propunem s creionm direciile acestei coli, ci ne limitm la reliefarea faptului c cercetarea menta-litilor s-a desprins firesc din noul program istorio-grafie. Lucien Febvre a repetat cu insisten, att n articolele din Annales", cit i cu alte prilejuri, c istoria trebuie s fie problematic i s se ocupe de oameni. In 1933, n lecia inaugural de la College de France, De 1892 a 1933. Examen de conscience d'une histoire et d'un historien, el afirma rspicat: Istoria tiin a omului, tiin a trecutului uman. i nu tiin a lucrurilor sau a conceptelor. Idei, n afara oamenilor care le profeseaz? Idei, simple elemente ntre multe altele ale acestui bagaj mental alctuit din influene, amintiri, lecturi i conversaii, pe care fiecare dintre noi l transport cu el? Instituii, separate de cei care le fac i care, respectndu-le, le modific nencetat? Nu. Nu exist dect istoria omului i istorie n sensul cel mai larg... Istoria-tiin a omului i atunci faptele, da, snt fapte umane; ndatorirea istoricului este s regseasc oamenii care le-au trit i cei care, mai trziu, s-au instalat n ele cu toate ideile lor pentru a le interpreta.Fragmente preluate n conformitate cu Legea 8/1996 numai pentru uz didactic

Textele, da, dar snt texte umane." Lucien Febvre ndemna, astfel, s fie fcut o nou" istorie, clar deosebit de istoria pozitivist, care a devenit principalul adversar al istoriei noi, deoarece nu reconstituirea faptelor ne poate restitui trecutul, ci redescoperirea oamenilor, prin intermediul fap-telor, n acest scop, istoria trebuia s ias din profesionalismul ei ngust si s priveasc la vecini", s cunoasc rezultatele demografiei, ale sociologiei, ale psihologiei (si Febvre citeaz frecvent numele lui Henri Wallon), ale literaturii i artelor. In sfrit, n noile sale dimensiuni, istoria nu se mai limita la ceea ce a fost, ci reliefa pre-zena trecutului n existena oamenilor de azi si chiar prelungirea tendinelor din trecut n viitor. In acest sens, istoria s-a deschis spre antropologie, o disciplin cit mai cuprinztoare, prin contribuiile lui Alphonse Dupront, aa cum s-a ntrebat ce previziuni poate face ea, dup cum procedeaz G. Duby n primul text din antologia de fa. S-a adugat descoperirea" lui F. Braudel c timpul nu este uniform, ci are paliere, unul marcat de eveniment, altul de conjuncturi, ulti-mul de micarea lent a duratei lungi; ceea ce vrea s spun c n lumea n care trim noi se afl evenimentul din cotidian, dar i micri care au pornit mai din urm i se vor prelungi nc o serie de ani sau decenii, i micri care nu se schimb de secole, n opera lui cu valoare demonstrativ Mediterana n epoca lui Filip al II-lea, Braudel era nclinat s treac mentalitatea n irul micrilor lente. ntr-o conferin din 1941, Vivre l'histoire, Febvre fcea splendida mrturisire c nu i-a putut mpri viaa n dou, una acordat pro-fesiunii de istoric, cealalt pstrat pentru nevoile sufleteti profunde, deoarece meseria pe care i-o alesese era inteligent. i ne putem ntreba alturi de el dac se poate practica o meserie inteligent doar cteva ore pe zi. Probabil c se poate, dac renuni la acest caracter al meseriei; altfel, o faci cu pasiune. Iar pasiunea este, repeta el, de a descoperi oamenii, unicul obiect al istoriei...

un obiect care nu este un fragment din realitate, un aspect izolat al activitii umane, ci -omul nsui, surprins n cadrul grupului al crui membru este". Evident c istoria i fixa astfel eluri ambiioase, pe care risca s nu le ating niciodat; i obiecia a fost adus, mai ales de ctre britanica social history, care a declarat c prefer s rmn pe un teren mai ferm. Dar nimeni nu a putut contesta caracterul inteligent al acestei istorii care, n fond, revenea, dup exilul din amurgul secolului al XlX-lea, obsedat de cifre i precizie, la o nelegere mai subtil, mai nuanat i de aceea mai aproape de adevr a trecutului omenirii. A ridica o problem, continua Febvre n conferina lui, este nceputul i captul oricrei istorii. Nu punem probleme, nu avem istorie, ci naraiuni, compilaii." Nu mai este posibil ca istoricul s se aeze la microscop i s priveasc fapte fabricate pentru el de o providen milostiv" ; istoricul este azi silit s interpreteze, iar atunci cnd i pune n micare facultile, el tie c tiina contemporan nu mai este aceea din secolul al XlX-lea, care a divinizat faptul". Trind cu ajutorul unor noiuni acumulate de-a lungul secolelor, pornind de la datele senzoriale pe care le putem numi antropomorfice", istoricul i, n general, omul de azi triete ntr-o lume diferit de cea din secolul trecut. Mai putem oare elabora acelai gen de istorie ca Ranke, ntreba Febvre ? Trebuie s tim s gndim" 1. Istoria se apropia, din fericire, din nou de filosofie, aa cum o apropiase i Karl Marx. Cu ajutorul filosofici, al tiinelor, istoricul i punea ntrebri care-i permiteau s ptrund n trecut nu pentru a-1 reconstitui aa cum a fost" naiv convingere ! ci pentru a gsi rspunsuri la ntrebri actuale, date de devenirea umanitii. Aa s-a apropiat L. Febvre de Rabelais sau de Margareta de Navara, iar Bloch de societatea feudal (La societe feodale) n care cerceta condiiile vieii i atmosfera mental", adic, pornind de la condiiile materiale, modurile de a simi i a gndi, memoria colectiv, fundamentul dreptului 2,

Important pentru noi, aici, este c preocuparea de a descoperi omul si de a pstra o deschidere pluridisciplinar 1-a ndrumat pe Febvre spre istoria artei, n care a aflat documente de prim mn pentru reconstituirea mentalitilor, dup cum arat n textul reprodus mai departe. Un articol programatic aprea n 1950, cnd cel care-i petrecuse prima parte a vieii la Nancy scria cu cldur despre pictorul loren Georges de la Tour. Resurrection d1 un peintre. Reamintind intrarea spectaculoas n circuit a acestui maestru al jocului de lumini si culori, Febvre comenta cu amrciune o monografie ce-i fusese consacrat de ctre Francois Pariset, nzestrat istoric de art, dar puin sensibil la contextul cultural. Or, ntreba Febvre, cum se poate s nu vorbeti despre Contrareform, despre influenele artistice italiene, despre mediul francez, n cazul unui pictor att de complex? El nu respinge maniera biografic de a trata un pictor, ci solicit ca n monografie s apar mediul", aa cum Braudel a scris istoria Mediteranei si nu a lui Filip al II-lea. Nu exist contradicie n ceea ce afirm marele istoric francez, deoarece el nu recomand investigarea istoriei fiecrui om. n parte, ci a oamenilor, a curentelor de opinie, a atitudinilor mentale, a imaginilor si conceptelor pe care le elaboreaz si care apoi le dirijeaz activitatea si comunicarea intelectual, a sensibilitii si a inteligenei. Eu nu critic monografia, conchide Febvre, deoarece snt convins c va rmne cartea de baz despre Georges de la Tour, dar a fi vrut s tiu de ce a revenit el: Unde s cutm motivele? n starea de spirit a pictorului? Ce primejdie! n starea de spirit a publicului care adopt pictorul dup ce erudiii 1au scos din neant? Iat ceea ce este mai uor de determinat. Mai puin primejdios si mai conform cu ceea ce tim despre marile revoluii din mentalitate care ritmeaz istoria umanitii si care snt mult mai profunde dect acele simple preschimbri de gusturi i mode." 3 Mentalitatea colectiv nu se reduce la stratul de reacii incontiente, aa cum surprinztor- afirm

Carlo Ginzburg4, aeznd-o n contrast cu cultura popular, care evident c nu face parte din alt poveste, de vreme ce mentalitatea este ansamblul n care se nscrie o anume form de expresie cultural ce poate avea caracter popular; privind cu suspiciune complexele" lui Freud, istoria aceasta nu se las hipnotizat de psihanaliz. Tot astfel, mentalitatea colectiv nu poate fi considerat un nlocuitor al ideologiei, cum- s-a putut pretinde5, ntruct ideologia, aa cum a artat mai demult Robert Mandrou, acoper cmpul reprezentrilor intelectuale mai mult sau mai puin conceptualizate" 6 ; este necesar s se porneasc de la faptul elementar c cele dou noiuni provin din dou moteniri diferite, dou moduri de a gndi, unul mai sistematic, cellalt voit empiric, cu toate riscurile pe care le atrage dup sine" 7. Asemenea confuzii care apar cu uurin, pe ling rezervele exprimate de cei care gsesc prea subiectiv aceast istorie, fr s o ocoleasc, totui, ca Lawrence Stone 8, provin din tinereea disciplinei i din acest caracter pragmatic al ei. Istoria mentalitilor este mai puin legat de trecut, ne spune Francois Furet, printr-o serie de ntrebri specifice, si mai mult prin dorina fierbinte de a readuce n actualitate emoii, convingeri, universul mental al strmoilor notri 9. Istoria mentalitilor este tocmai acest studiu al mediaiilor i al raportului dialectic ntre condiiile obiective ale vieii oamenilor i modul n care ei i le povestesc i chiar le triesc... nflorirea istoriei mentalitilor n ultimii douzeci, treizeci de ani, chiar dac nu ar fi dect o alt cale salvatoare, ceea ce nu cred, are cel puin meritul c ne nva s nfruntm mai direct realul, n toat complexitatea lui, n toat totalitatea lui" 10. ntr-adevr, istoria mentalitilor nu i-a asigurat repede un statut universitar, n jurul anului 1956, cnd a propus deschiderea unui seminar de istoria mentalitilor la Universitatea din Aix-en-Provence, Georges Duby a fost ntrebat de un coleg, n consiliul facultii, despre ce este

vorba, de vreme ce mentalite nu este un cuvnt francez. Duby, mpreun cu Robert Mandrou, dorea s dea un coninut concret celui de al treilea termen civilizaie pe care Febvre l intro-dusese n subtitlul revistei Annales" (economie, societate, civilizaie) n. Pentru a marca distan fa de istoria german a spiritului" care urmrea idei fr trup si de istoria ideilor -care se oprea numai la produciile raionale, fr s ia n considerare afectivitatea, si la elaborrile individuale, fr s investigheze curentele intelec-tuale cei doi istorici au ales termenul de men-talitate. Robert Mandrou deinea fie i manu-scris;: de la Lucien Febvre, pe care le-a utilizat pentru o introducere la Frana modern, eseu de psihologie istoric"; a continuat prin a aborda problema complicat a culturilor populare, a pro-ceselor mpotriva vrjitoarelor, a raporturilor dintre mentaliti i aciunea politic n Europa modern. Medievist, Duby s-a ntors spre istoria-btlie" pe care a reformat-o pentru a-i da pro-funzime i s-a apropiat de apariia primului umanism, utiliznd tot ceea ce arta secolelor al 'X-lea al Xll-lea i-a pus mai reprezentativ la dispoziie. Opera de art a fost document n ochii istoricului francez, dar treptat i-a dezvluit o elaborare de un anume tip, un mod specific al omului de a dialoga cu existena cotidian i cu permanenele; astfel c cel care a acordat continuu atenie motenirii de forme de care profit fiecare generaie si rolului imaginilor mentale n receptarea operei de art i, mai mult, n nsi nelegerea realitii, a ajuns s foloseasc mai des, n vremea din urm, termenul de imaginar" dect de mentalitate", ca i cum s-ar ndrepta tot mai decis spre ceea ce artase a fi un important el al istoriei mentalitilor, n articolul din L'histoire et ses methodes, anume de a. preciza care a fost partea imaginarului n evoluia societilor umane" 12. Sigur c istoria mentalitilor continu s fie o istorie ambigu, dup cum o definea Jacques Le Goff 13, mai ales datorit faptului c este10

foarte ambiioas. Dar investigarea imaginarului i a ponderii pe care acesta l are n toat existena uman se dovedete a fi extrem de lmuritoare pentru ntreaga reconstituire a trecutului. Deoarece o atare istorie poate reface unitatea dintre istoria culturii i istoria economic, adeseori ntrevzute ca activiti deosebite, mai ales de cea din urm, convins c poate rezolva singur problematica omenirii, aa cum poate reimplanta opera de art n existena noastr cotidian, prin referiri convingtoare la trecut. Dac o capodoper pe care critica impresionist ne-a obinuit s o privim ca pe o realizare a unui geniu sau ca pe un cod ce se cere descifrat numai cu ajutorul materialelor puse la dispoziie de partea de miestrie inclus n oper va ncepe s fie privit altfel, ca mplinire a unor frmntri, aspiraii, concepii ale unui moment si ale unei societi sau ale unui grup, care, dup aceea, a trit altfel datorit apariiei acelei opere, nseamn c istoria mentalitilor si-a justificat existena, reuind s infuzeze mai mult frumusee, buntate i inteligen n viaa noastr. In fond, istoria mentalitilor interiorizeaz istoria i i d un surplus de semnificaie. S-a spus c coala de la Annales" i datoreaz reuita unei serii ntregi de lucrri excepionale, dar si unei strategii de cucerire a poziiilor cheie din viaa intelectual; istoricii de la Annales" au format cadre care le-au dezvoltat opera, au influenat publicul prin pres i televiziune. Dar istoria-problem i studiul duratei lungi au adus istoria n centrul tiinei umane, aa cum istoria maselor si a atitudinilor economice rspunde unor ntrebri insistente din lumea contemporan; concluzia nu poate fi dect c coala de la Annales a reuit pentru c a fcut o istorie nou, dar si pentru c a avut n frunte istorici inteligeni" 14. Istoria mentalitilor este, apoi, o istorie dificil, datorit faptului c ea impune istoricului s se controleze tot timpul pentru a vedea dac nu cumva proiecteaz propria sa gndire i afectivitate n fenomenul analizat. Or, dificil este11

aceast dominare a materiei, care nu nseamn eliminarea total a subiectivitii, ci urmrirea cu perseveren a scopului propus. Abdicrile snt uor de observat i atunci cnd G. Duby, de exemplu, vorbete n cel de al doilea text despre ambiia junilor clerici i nobili ne ntrebm dac nu cumva istoricul proiecteaz n trecut spiritul competitiv" introdus n mentalitatea colectiv de economia de pia. Astzi, ne spune Philippe Aries, orice adult ncearc senzaia c a euat, c nu a realizat tot ceea ce i propusese n adolescen. Sentimentul acesta era complet strin mentalitii din societile tradiionale, n care oamenii mureau ca Roland sau ca ranii lui Tolstoi. Astzi, ns, noi nu mai punem n relaie eecul nostru vital cu faptul c omul e muritor." 15 Ga atare este greu de atribuit tinerilor de la sfritul Evului Mediu ambiia de a se realiza mai nainte de a-i cuprinde tristeea eecului: probabil c mai nainte ar trebui fcut o istorie a vanitii umane, care a fost o constant, dar nu mereu aidoma. Tot astfel, atunci cnd Robert Mandrou se ocup de prezena modelelor cultu rale n Europa secolului al XVIII-lea, el constat c multe culturi au ajuns la alte variante, dar nu datorit unor circumstane locale si unei dinamici interne specifice, cu valori proprii, ci datorit unei preluri doar pariale din modelul francez sau englez, o explicaie care nu ne duce foarte departe de vechea istoriografie. Precauia istoricului trebuie, apoi, s fie excesiv ntr-un domeniu extrem de delicat: el trebuie s tie unde s se opreasc (pentru a nu repeta experiena ofierului care, dup cum povestete Gombrich, a luat ntrebarea atomistului Niels Bohr ce mai face Maud?" drept un mesaj cifrat, cnd de fapt savantul se interesa de o veche cunotin), aa cum trebuie s tie cu cine are de-a face (pentru c, dup remarca lui Le Roy Ladurie, registrul unui mic avocat de provincie sau al unui negustor de vaci nu este ntotdeauna locul cel mai potrivit pentru destinuirile inimii).12

Dar istoria mentalitilor are incontestabil me ritul c umanizeaz istoria, c arat legturile efective dintre trecut i prezent, c a scos puternic in relief rolul reprezentrilor mentale n viaa omenirii, c a elaborat concepte noi i fructuoase, ca cel de model cultural. Prin asemenea realizri mereu mbogite de cercetarea contemporan, istoria mentalitilor se distaneaz de psihologia popoarelor, pndit de primejdiile surprinse de Hugo Dyserinck n textul reprodus de noi, ca i de intellectnal history nc nehotrt ntre istoria ideilor i istoria social; cu aceasta ,din urm, relaiile snt mai complexe, deoarece istoria intelectual poate semnala ceea ce istoricul trebuie s tie, anume progresele fcute de gndire n lumea n care triete el, precum i progresele fcute de istoria artelor i a literaturii n descifrarea relaiilor dintre oper i societate. Or, astzi istoricii mentalitilor regsesc validitatea acestor ntrebri, altdat neglijate, cu siguran pentru c, renunnd la proiectul unei istorii totale, ei pun problema articulaiilor dintre opiuni intelectuale i poziii sociale la nivelul segmentelor sociale bine delimitate, respectiv la nivelul individual" 18. De unde, n primul rnd, succesul nregistrat de cercetarea ntreprins de A. Dupront, F. Furet, R. Chartier i atia alii n domeniul coninutului i difuzrii culturii tiprite, care se dovedete a avea o alt structur dect cultura oral, fapt care ne duce, fie i pe ocolite, la o mai bun nelegere a culturilor tradiionale. Ajungem, astfel, la o nou istorie care nu explic totul, dar care dezvluie aspecte nebnuite din viaa predecesorilor i, prin comparaie, din viaa noastr: deoarece, dac vom ti c un om din secolul al XVI-lea putea cumpra o carte numai pentru c venera cuvntul scris, chiar dac nu-1 descifra, nu ne vom mira de faptul c un tablou poate fi achiziionat numai pentru c reprezint o valoare, c este o bun investiie. Se dezvluie, cu siguran, o nou fa a trecutului: spre deosebire de istoricul economiilor i al societilor care restituie numai ce a fost, istoricul13

mentalitilor i al ideilor are drept obiect nu realul, ci modurile n care oamenii l gndesc si l transpun" 17. Intr-o astfel de istorie, literatura i arta formeaz domenii privilegiate; dar nu snt sursele ei unice, dup cum avertizeaz Vovelle pe cei care doresc s nu deformeze realitatea izolnd grnarul" de pivni". Din dorina de a da mai mult obiectivitate" acestor cercetri ndreptate spre cunoaterea oamenilor, s-a dezvoltat o istorie a comportamentului care nu respinge investigarea mentalitii, ci, dimpotriv, dorete s o consolideze pornind de la date concrete", ca spaiul i timpul, acte si gesturi care trdeaz o mentalitate i comportamente ce depind de aciune. Unul dintre protagonitii acestui gen de istorie, profesorul August Nitschke, secretar al Congresului de Istorie de la Stuttgart, din 1985, i-a nsoit sistematic expunerile de texte pentru a spori elementul concret din anchet. 18 La Congres, istoricul a organizat o mas rotund pe tema antropologiei istorice", n cadrul creia a cerut fiecrui participant s-i expun punctul de vedere, apoi s interpreteze un text, iar n final s rspund la ntrebrile: Permite antropologia Dv., sprijinindu-se pe izvoare, s spun dac aduce la lumin adevrul din societatea trecut, dac este vorba nu de un adevr, ci de o reprezentare fals sau dac reprezentarea este parte dintr-o ideologie destinat s slujeasc un anumit grup ? Putem verifica tiinific transformrile despre care spunei Dv. c au avut loc n trecut?" Fiecare dintre participani am ncercat s ne explicm ct mai bine opiunea", unul mergnd spre investigarea miturilor, altul spre resorturile sociale, altul spre imagini i concepte. Important este c i acest gen de cercetare aduce n prim plan imaginea, reprezentarea mental i ca tinde spre interiorizarea istoriei. Pe marginea acestei dezbateri, istoricul sovietic Aaron Gurjewitsch remarca faptul c antropologia istoric nu este o ramur accesorie a studiului istoric, ci o parte din istoriografia contemporan, intruct ea este un aspect organic al oricrui gen de14

studiu umanistic, fie c este vorba de art sau economie, de drept sau religie, de conflictele sociale sau poezie"; el aduga constatarea c nu pot fi nelese formele de proprietate la popoarele nordice, dac nu se ia n considerare viziunea despre lume i ideile acelor oameni despre univers, moarte, etic, precum i relaiile umane care mbrcau variate forme de schimb i daruri. Chiar dac nu va izbuti s devin total, istoria mentalitilor nu va nceta s fie prezent n interpretarea fenomenelor pur politice, diplomatice i economice, deoarece ea nsi va fi mereu atent la progresele altor discipline, nu numai ale diverselor ramuri ale istoriei. Prin aceast desfidere spre pluridisciplinaritate i prin echilibrata mbinare a istoriei gndirii i afectivitii cu istoria societii, ea i pstreaz o deplin originalitate. Domeniul unde ea va reforma, cu siguran, modul de interpretare este istoria culturii. In mod firesc, explorarea mentalitilor se ocup de activitile prozaice, de cele care depesc imediatul (prin art i carte) i de cele care ofer evaziuni pentru a prelua distinciile lui Robert Mandrou 19; dar ea d maxim de randament tocmai n domeniul activitilor de depire, deoarece aici ea poate observa i reliefa modul n care se reflect n mental realitatea" i cum modific aceast realitate reprezentarea. Datorit istoriei mentalitilor nelegem mai deplin o serie de aspecte importante ale elaborrii i receptrii operei de aria, precum slut (ntr-o enumerare dezordonat): formarea discursului mental din concepte i imagini care-i da u un caracter m^reu diferii, de unde importana cercetrii aplecate asupra unor idei viajore ca cele de natur sau de fericire 20 sau asupra unui ntreg utilaj mental ca cel din secolul Luminilor i din perioada revoluionar 2: , analize care au drept pereche pe cele ntreprinse de Gombrich n simbolurile Renaterii 22 ; relaia dintre magazia de forme", cum o numete Duby, si capodoper, mai uor de urmrit n cadrul unei teme, ca peisajul n arta15

plastic, tratat de K. Clark 23; raportul dintre discursul impus de lumea puterii, fie prin for, fie prin comand, si discursul firesc ieit din dialogul artistului cu mediul su; raportul dintre eveniment i durata lung care duce, adeseori, la reconstituirea atitudinilor fundamentale (cristalizate n mituri sau polarizate de fric, dragoste, moarte) i mai departe la explicarea curentelor si a stilurilor, aa cum a fcut-o exemplar Erwin Panofsky atunci cnd a urmrit Ideea i ne-a introdus n interiorul culturilor (ca atunci cnd conchide c, n Evul Mediu, opera de art nu se nate, cum a afirmat secolul al XlX-lea, n urma unei confruntri dintre om i natur, ci prin proiectarea unei imagini interioare n materie" 24). Dar cititorul va descoperi singur itinerarul noii" istorii n paginile dense din antologie n care specialitii nu s-au mulumit s descrie, s povesteasc, s sftuiasc, transmilnd continuu date i fapte, ci ne-au propus s gndim la ceea ce se schimb i la ceea ce persist, la locul pe care-1 ocup nchipuirile, cele bune i cele rele, n viaa noastr, la nsui felul nostru de a tri, iluminat prin proiectarea lui pe chipul unei lumi diferite de a noastr, lumea culturilor tradiionale. Ptrunznd n adncul resorturilor expresiei culturale, istoria mentalitilor poate realiza ceea ce studiul comparat, dar autonom" al artei i literaturii nu reuete ntotdeauna s reliefeze. i, n acest punct, putem conchide cu reflexia unui maestru n acest domeniu, Pierre Francastel: Cunoaterea imaginilor, a originii, a legilor lor este uua cliu cheile timpului nostru. Pentru a ne nelege pe noi nine i pentru a ne exprima, esle necesar ti cunoatem, n profunzime, mecanismul semnelor la care am recurs... In ceea ce m privete, sin t convins c recunoaterea si utilizarea semnelor plastice va marca, n mod decisiv, epoca noastr. Descoperirea unor noi puncte de vedere, izvorte dintr-o mai bun cunoatere a acestor fenomene va fi, snt sigur, una din cuceririle critice ale generaiei noastre" 2516

NOTE

1. Citm din volumul Combats pour l'histoire alctuit de Lucien Febvre (Paris, A. Colin, ediia din 1965). Cititorul romn poate gsi date utile despre civa istorici din coala de la Annales n articolele lui Lucian Boia, Historiens des Annales, Analele Universitii Bucureti Istorie", 1981, 1982, p. 47-72, 45-77. O evaluare recent, critic, la Guy Bourde & Herve Martin, Les ecoles historiques, Paris, Editions du Seuil, 1983, p. 171 -226. 2. Marc Bloch a repetat, la rndul su, c vnatul istoricului este omul"; cartea lui de consideraii teoretice, Apologie pour l'histoire ou Metier d'historien, a aprut postum, n 1952, dup ce istoricul fusese executat de naziti.un mugnaio del'500, Einaudi, 1976, Carlo Ginzburg scrie c este caracteristic pentru istoria mentalitilor insistena asupra elementelor inerte, obscure, incontiente, precum i asupra mentalitii colective" care sugereaz o societate fr clase, de aceea el prefer cultur popular" care, repet el, nu nseamn cultur omogen. Critica este evident gratuit, ntruct se ntemeiaz pe o slab cunoatere a cercetrilor din domeniul mentalitilor care nu se confund cu investigaiile psihanalitice, foarte la mod n anume cercuri de specialiti i nici nu merg n direcia concluziilor lui Peter Laslett care (n The World We Have Lost Further Explored, New York, Charles Scribner's Sons, 1984) vorbete despre societatea trecut ca despre a one-class society. Mentalitatea colectiv este un cadru general n care se mic oameni, grupuri, clase. Nici Menocchio, morarul adus la lumin de Ginzburg, nu face excepie, ntruct nu este un Robinson Crusoe, un izolat, dar Ginzburg nu face sistematic apel la lucrri de istoria mentalitilor n care accentul cade pe gndirea clar, aa cum folosete cultur popular" cu ambiguitile sale, fapt care a fost supus unei ndreptite critici, dup cum vom arta n ultimul nostru capitol. Ct privete psihanaliza, ea este la mod n cercurile nord-americane, unde mentalitatea este frecvent legat de automatisme, care, se spune, se preteaz cel mai bine unei explorri abisale". Dar mare parte din concluziile lui Freud snt dependente de relaia individ-societate de la cumpna secolelor al XIX-)ea i al XX-lea i nu pot fi generalizate; complexele" savantului vienez nu-i afl aplicaia n cele mai multe mprejurri dramatice din istorie. Ct despre art, acest gen de analiz nu poate fi uniform aplicat. Un savuros articol al lui Michel Morineau (Le divan ou le sofa din Melanges Mandrou, PUF, 1985, p. 61 85) arat ct. do departe de realitate poate fi o abordare17

3. Combals pour l'histoire, p. 308. 4. n prefaa la // formaggio e i vermi. II cosmo di

freudist a operei de art, pornind de la un grup de tablouri ale lui Hogarth; concluzia este c psihanaliza este util atta timp ct este supla i nu pretinde c tie totul, dar lucrurile se stric atunci cnd ea se crispeaz i e prins de crampe". 5. Vezi Jaroslaw Kudrna, Positivism and Historiography, n: H istorica, Praga, XXIV, 1984, p. 184.

6. Robert Mandrou, Histoire sociale et hisloire des mentalites, La France Moderne n: Aujourd'hui l'histoire, Paris, Editions Sociales, 1974, p. 226. 7. Michel Vovelle, Ideologies et mentalites, Edilions La Dfeouverte, 1985, p. 11. 8. In The Revival of Narralive: Reflections on a New

Paris,

mentele vntoarea, dansul, la depiri": artele, umanitii, savanii i filosofii, viaa religioas, la evaziuni": nomadismul, lumile imaginare teatrul i muzica, cltoriile imaginare , magia i moartea. Diviziunea nu este lipsit de ezitri. 20. Louis Trenard, L'histoire des mentalites collectives. Bilan et perspectives, Revue d'histoire moderne et contemporaine", 1968, p. 691-703. 1969, p. 652-662. Ideea de fericire a fcut obiectul unei cri a lui Robert . Mauzi (Paris, Colin, 1960); ideea de natur a fost prezentat de Jean Ehrard (Paris, Flammarion, 1970). und Eberhard Schmitt, Miinchen, Oldenbourg, 1985, Rolf Reichardt a publicat o substanial prezentare a problematicii istoriei mentalitilor n Internationales Archiv fiir Sozialgeschichte der deutschcn Literatur", 3, l978, p. 130-166. 22. E. H. Gombrich, Symbolic Images, Studies in the Art of the Renaissance, University of Chicago Press, 1972. 23. Kenneth Clark, Landscap'e into Art, John Murray, 1966; de asemenea, de acelai, The Gothic Revival, An Essay in the Hislory of Taste, John Murray, 1962. 24. E. Panofsky, Ideea, Editura Univers, 1975, p. 24; de vzut i cartea aceluiai Renatere i renateri in arta occidental, Editura Meridiane, 1974 i magistrala incursiune n arte, filosofic, religie, exemplar pentru efortul de a reconstitui suportul mental al artei i literaturii, Gothic Archilecture and Scolasticisrn, Meridian Books, 1976. 25. Pierre Francarstel, Realitatea figurativ, Editura Meridiane, 1972, p 66, 84.21. Handbuch polilisch-sozialer Grudbegriffe in Frankreich, 1680 1820. Herausgegeben von Rolf Reichardt

Old IHistory, acum n volumul su The Pai and The Present, Londra, Routledge and Kegan Paul, 1981, p. 74-96.

9. Francois Furet, Beyond the Annales, The Journal of Modern Ilisiory", 55, 1983, 3, p. 405. 10. M. Vovelle, op. cit., p. 17. 11. De v zut conversaia cu Georges Duby aflat n introducerea la volumul dedicat postum lui Robert Mandrou, disprut prematur n 1984: La. rcncontre avec Robert Mandrou ci l'elaboration de la notion d'histoire des mentalites, n: Histoire sociale, sensibilitea collectives et mentalites. Melanges Mandrou, Paris. PUF, 1985, p. 33-35. 12. Vezi Otto Gerhard Oexle, Die Wirklichkeit und das Wissen. Ein Blick aiif das sozialgeschichtliche Oeuvre von Georges Duby, Historische Zeitschrift", 232, 1981, p. 61-91.

13. Expunerea teoretic a lui Jacques Le Geff a aprut n primele pagini ale crii noastre Istoria menta litilor si literatura comparat, Editura Univers, 1982. 14. Herv Coutau-Begarie, Le phenomene Nouvelle Histoire''', Paris, Economica, 1983. 15. Philippe Aries, Essais sur l'histoire de la mort en Occident du Moyen A.ge nos jours, Paris, Editions' du Seuil, 1975, p. 45. 16. Roger Chartier, Histoire intelectuelle ci hisloire des mentalites. Trajectoires et qucstions, Revue de Kynthese", 1983, 111 112, p. 296. n versiune englez n volumul Modern European Inte/lectual Hislory, Reappraisals and New Perspectivei, Corneli U ni veri ty Press, 1982, volum care include studiul editorului volumului Dominiek La Capra, Rethinking Intellectual History and Reading Texts.

forschung, Stuttgart, Ulmer, 1981. 19. In Introduclion a la France moderne. Essai de psychologie historique, 15001640, Paris, Albin Michel, 1961, troisieme prtie. Aici Mandrou include la Activiti prozaice": tehnicile manuale, banii, jocurile i divertis13

17. Roger Chartier, op. cit., p. 303. 18. Vezi i August Nitschke, Hislorische Verhaltens-

CHIPUL COPILULUI l AL IFIGENIEIEste un truism c istoricii snt nclinai s pun trecutului ntrebri care intereseaz direct societile n care triesc. In secolul al XlX-lea, problemele centrale erau formarea naiunii si dreptul instituional; n prima parte a secolului al XX-lea, ele au fost dezvoltarea economic si raporturile de clas; astzi este mentalite, acest cuvnt francez intraductibil care are drept neles modul n care oamenii privesc cosmosul, pe ei nii i unii pe alii, precum si valorile n funcie de care ii modeleaz comportamentul unul fa de cellalt"... Constatarea si definiia aparin lui Lawrence Stone si snt formulate ntr-un studiu despre btrnee care ajunge la concluzia c cele mai groteti aspecte ale cultului tinereii din anii '60 au disprut, ceea ce a rmas fiind lipsa de dorin de a recunoate i recompensa nelepciunea i experiena maturitii". Dup aceast incursiune n prezent, istoricul revine la remarcile sale despre studiul mentalitilor i afirm c acum vreo patruzeci de ani i mai bine, Lucien Febvre deplngea faptul c nu avem istoria dragostei, a morii, a milosteniei, a cruzimii, a bucuriei. Graie, n mare parte, trudei unui nzestrat i izolat amator, astzi cteva din aceste lacune au fost umplute" 1. Amatorul era Philippe Aries care nu-i luase agregaia" n istorie, devenise eful unui centru de informare dintr-un institut de cercetare a fructelor tropicale i se manifestase n cadrul unor 20

cercuri conservatoare franceze: dar acest aam tor", astfel prezentat, reuise, la acea dat, s renoveze istoria prin nfiarea loculu i ocupat d e c o p i l n f a m i l i e d e - a l u n g u l s e c o l e Loern f a n t (l' et la vie familiale sous l 'Ancien Regime, 1960,) i a atitudinii omului n faa morii (Western Attitudes towards Death from the Middle Ages to ihe Present, 1974, sintez urmat de culegerea Essais sur l 'histoire de la mort en Occident, 1975 i de forma definitiv a lucrrii L' hommc devant la Mort, 1977). S-o spunem de ndat c n desfurarea expunerilor sale, Aries s-a sprijinit pe un bogat material iconografic, care fusese atent analizat, parial, de E. Panofsky (Tomb Sculpture, 1964) i de Alberto Tenenti (II scnso della morte e l'amore della vita nel Rinascimento, 1957). Imbrind cteva milenii, Aries vorbea despre o lung prim perioad n care moartea fusese ntrevzut ca un proces firesc, moartea mblnzit", urmat de o faz de individualizare a morii, moartea proprie", pe care o atest reprezentrile picturale ale judecii de apoi, apariia cadavrului n art i literatur (tem a crii lui A. Tenenti), precum i inscripiile i efigiile de pe monumentele funerare, apoi o faz a sentimentalismului, n care dispariia fiinei iubite declaneaz atitudinea n faa morii, moartea celuilalt", si perioada contemporan n care moartea interzis" nu mai are loc n viata trepidant a oamenilor care ncearc s o ignore (cum spun funeral homes: Murii, noi facem restul"). I s-a obiectat lui Aries c s-a ntemeiat numai pe art i literatur, ignornd folclorul i mrturiile etnografice care ar fi dat soliditate si o larg baz exegezei sale, c a trecut uor de la o epoc la alta, de la un autor la altul, ba mai mult, c nu a acordat ponderea cuvenit unor mari curente ca Renaterea, Reforma, Luminile; dar periodizarea lui Aries nu a fost nlocuit, aa cum tema a strnit un interes att de mare, nct piaa crii i emisiunile de televiziune au fost invadate de tanatologi", scrierile de acest gen devenind prin anii '70 o mod. Cercetrile lui Vovelle, Chaunu, Lebrun au21

confirmat evoluia procesului de desocializare" a decesului, de izolare a morii, n secolele al XVII-lea i al XVIII-lea, dup cum indic, mai trziu, n secolul al XlX-lea, desprirea cimitirelor de restul aezrii umane, sat sau ora, din motive de igien, care trec naintea altor raiuni. Cert este c elucidarea raporturilor omului cu sfritul su ne ajut s vedem cum s-a definit omul pe sine i care au fost unele din marile tendine din viaa societilor, n diverse epoci. Materialul oferit de artele plastice a fost din plin utilizat att pentru a dezvlui mentaliti, ct i pentru a surprinde modul n care mentalitatea a dat natere unei anumite forme de expresie artistic. Cercetrile acestea au pornit dintr-un domeniu al istoriei n care oamenii se nfieaz ca grupuri i mulimi, demografia. Progresele acestei noi discipline au fost considerabile n ultimii ani i Le Roy Ladurie scria cu entuziasm c ntregul parcurs al istoriografiei contemporane poate fi descris sintetic prin formula de la Waterloo la Colyton", de la istoria-btlie la resurecia tcut a trecutului dintr-un sat obscur. Demografia a adus n lumin adevrate sisteme, cu trei cornpozante fundamentale: fecunditatea, nupiali? tatea, moartea, i cu un nucleu vital: familia. De la acest nucleu s-a mers n interiorul lui, spre raporturile dintre prini i copii. S-a conturat atitudinea fa de copil de-a lungul secolelor i, prin intermediul ei, un ntreg sistem de existen, de la gesturi la sensul vieii. A fost traseul parcurs de Aries, dar i de ali istorici. Mai mult, studiul familiei a condus spre o concluzie de mai mare rezonan capabil s modifice imaginea trecutului formulat clar de L. Stone: Dup cum a artat Philip Slater n recenta lui carte The Earth Walk, noiunea conform creia oamenii ncep prin a fi indivizi separai, care mai apoi pornesc la drum i intr n relaii cu alii, este una dintre cele mai uluitoare buci de automistificare din istoria speciei. Rezultatul este nu numai Declaraia drep22

turilor, ci i minarea organizaiilor colective, sporul, drept consecin, de putere al statului centralizat i o narcisic obsesie a individului c trebuie s se realizeze, care duce adeseori inevitabil la nfrngere" 2. ncadrnd individul n familie, istoricul a dobndit posibilitatea s observe c o serie de factori prezeni n copilrie i-au lsat amprenta asupra adulilor din secolele al XVI-lea al XVII-lea: mai nti faptul c adeseori copiii treceau de la o doic la alta, ceea ce nu le permitea s se ataeze de o anume persoan, apoi rata nalt de decese timpurii care, iari, nu favorizau acest ataament, fiina iubit putnd prematur s dispar, n al treilea rnd, nfatul strns care izola copilul i, n sfrit, convingerea senil, care mai persist pn azi, c cea mai bun educaie se face cu ajutorul btii. S-a remarcat de asemenea c n viaa familiei un moment decisiv se contureaz n secolul al XVIII-lea, cnd s-a instalat Sentimentalismul care a deplasat suportul cstoriilor de la calculul economic spre afeciunea reciproc, n timp ce vechea familie se ntemeiase pe endogamia social i teritorial cstoria n cadrul aceluiai mediu social i geografic, cu scopul principal de a-i asigura o baz economic solid , noua familie i-a aflat sursele n afeciune, sentiment, afinitate. Nu este o contradicie ntre ceea ce susine Edward Shorter, cnd gsete o nflorire a sentimentalismului la baza familiei moderne, i ceea ce spune splendid Lucien Febvre n textul inclus n antologia noastr, c oamenii s-au deprins treptat s-i refuleze sentimentele i emoiile, deoarece istoricul francez se refer la structura sufleteasc condiionat de socializarea progresiv a fiinei umane, n timp ce istoricul canadian urmrete un capitol de relaii intime (evident, mult mai greu de sesizat). In acelai timp, de unde, n secolele ndeprtate, cuplurile se cunoteau i se apropiau n cadrul manifestrilor tradiionale din sate i orae, ceea ce permitea o intervenie direct sau discret a grupului, societatea modern a lsat aceste ntlniri pe seama ntmplrii i anchete23

recente fcute n Frana, de exemplu, arat c aproximativ o jumtate din cuplurile interogate au declarat c s-au ntlnit la dans, cinema, n voiajuri, la trguri, n situaii anonime. Transformrile intervenite n structurile sociale si economice, n perioada industrializrii snt rspunz toare de apariia noului tip de familie 3 . Evident c analiza trebuie s in seama de faptul c insti-tuia familiei a pierdut numeroase funcii mai vechi n favoarea unor instituii impersonale ca coala, societatea de asigurare, cminul de btrni, spitalul pentru bolnavi 4 ; dar extrem de impor-tant, mai ales atunci cnd E. Shorter descoper o a doua revoluie n familia occidental, dup 1960, ntruct observ n existena tinerilor un refuz absolut de a accepta amestecul" prinilor in viaa lor, precum i apariia monogamiei n serie", este s nu se exagereze importana unor declaraii date la interviuri, unde tinerii poate c braveaz, n existena tineretului din unele societi occidentale apar fenomene noi i unele dintre ele se reflect n motivele stereotipe ale melodiilor de Jazz, care, la rndul lor, influeneaz compor-tarea tinerilor. Dar pentru a vorbi de o mutaie trebuie timp si detaare. Aa cum trebuiesc luate n considerare nu numai declaraiile tinerilor, ci i atitudinile prinilor care dezechilibreaz unii tineri prin permisivitatea" acordat, dar care nu este, adeseori, dect o fug egoist si obtuz n faa rspunderii de a iniia" treptat copilul n mecanismul vieii sociale si n tainele existenei, destul de numeroase. tim astzi, datorit cercetrilor axate asupra mentalitilor colective, c, dup cum ne spun mrturiile scrise i arta, copilul nu a fost privit mereu si peste tot la fel; apoi, copilul nsui nu s-a dezvoltat i nu a ntreinut cu adulii aceleai relaii, de-a lungul secolelor. El a putut fi considerat un simplu participant la viaa unei grupri economice sau membru al unei colectiviti complexe care se ncadra ntr-o societate, cu ntreaga ei capacitate, sau se opunea dominanilor prin pstrarea unor tradiii ce-i confereau identitate.24

Mrturiile despre existena copilului si despre atitudinea adulilor fa de el au fost culese din textele sociale, economice, literare, dar i din pictur, unde copilul apare, uneori, cu trsturi care-1 individualizeaz, ca n portretele de la Fayum sau n tablourile Renaterii, alteori ca un adult redus la o scar mai mic, aa cum l vedem n pictura gotic. Peter Breughel cel Btrn ne-a lsat o admirabil sintez a Jocurilor copilriei, care mbin studiul realitii cu arta memoriei, n genul tabloului despre proverbe, unde recapitularea favorizeaz, ca i aici, memorizarea. In schimb, Gainsborough a pictat splendide chipuri de copii, ntr-un moment n care familia devenea o unitate bazat pe sentiment, ca n portretele fiicelor sale. Studiile fcute de The Cambridge Group", publicate de Peter Laslett, care s-a ocupat intens de familia din societatea preindustrial, au pus n lumin faptul c, ntre secolele al XVI-lea si al XVlII-lea, a predominat n Anglia, Olanda i nordul Franei tipul de familie nuclear" sau conjugal", format din cei doi soi i doi-trei copii, n timp ce n sudul Franei i n unele regiuni mediteraneene poate fi ntlnit tipul de familie lrgit", fie vertical, ntruct mbria laolalt, pe lng cuplu, pe bunici, fii i nepoi, fie orizontal, prin cuprinderea verilor, cumnailor, cstorii sau celibatari 5. Familiile lrgite predomin, ctre 1790, n Statele Unite, precum i n Serbia, unde zadruga joac un rol de prim ordin; n 1733, la Belgrad, 78% din familii se compun n medie din mai mult de ase membri, n asemenea cazuri, raiunile economice explic, n cea mai mare parte, persistena acestor mici colectiviti care-i puteau asigura o existen echilibrat i demn; n asemenea colectiviti tradiiile erau mai lesne meninute i ele pstrau identitatea unui ntreg popor apsat de dominani care doreau s desfac vechile nuclee pentru a transforma pe toi membrii societii ntr-o mas de supui. Rezistena acestor fami25

Iii lrgite" aduce n lumin lupta surd purtat n Europa, de-a lungul secolelor al XVI-lea al XVIII-lea, ntre elitele politice i cei guvernai, ntre cei care apucau" i cei care ddeau" i, n acest context, s-a pus ntrebarea dac izolarea" ulterioar a familiei de aciunea statului, nsoit, pe de o parte, de replierea familiei burgheze n afara vieii politice, iar, pe de alt parte, de transformarea culturilor populare, n comun acceptate, n culturi folclorice", nu trdeaz o schimbare n existena material i n mentaliti provocat de ascensiunea capitalismului i de progresele monarhiei absolute. S-a vorbit despre un model" al familiilor europene din Occident, din acest rstimp, cu patru trsturi: structura mononuclear, vrsta trzie la care se mritau fetele, mica diferen de vrsta ntre soi, prezena unei proporii considerabile de servitori. Dar modelul nu este regsit n Sud-Estul european unde, ntr-un grup de 1357 srbi, n anii 17331734, femeile care de-abia trecuser de 15 ani erau mritate n proporie de 87%, iar 98% dintre femeile trecute de 25 de ani erau mritate sau vduve, brbaii nsurndu-se de timpuriu, dar fiind mai n vrsta dect soiile lor, adesea cu 10 ani 6 . Familia s-a aflat apoi n strnse legturi cu celelalte nuclee, cu vecinii, cu cei care aveau aceleai ocupaii, cu cei din sat sau acelai cartier, din aceste grupuri de solidariti izvornd, de fapt, viaa satului i a oraului, acesta din urm supus mai viguros autoritii n cretere a puterii centrale n epoca modern. Unul dintre momentele cele mai importante din existena familiei a fost Renaterea i el ne permite s observm care a fost locul acordat copilului n tipul de familie pe care-1 plsmuiau umanitii n raport cu locul ocupat n familia medieval. Important, n acest sens, este rolul fixat crii care, n viziunea umanitilor, era menit s intervin ct de curnd n formaia copilului i s-i dilate personalitatea, fcndu-1 s treac dincolo de ceea ce i transmiteau, pe cale oral, familia sau vecinii. ntr-o carte care se consider26

a exprima ideile nvatului bizantin Manuel Chrisoloras i temele predilecte ale lui Coluccio Salutai, aadar direcii majore din umanismul florentin (De ingcnuis moribus, scris pe la 1400 1402), Pier Paolo Vergerio, care avea s intre n slujba mpratului Sigismund i s moar la Budapesta, n 1444, scria un splendid elogiu al crilor, dulcea familie, cum o cheam Cicero, sobr i mpodobit cu frumoase obiceiuri"; el deplngea, totodat, faptul c n timp ce cunoatem faptele altor popoare, nu tim nimic despre ale noastre" 7 . Umanitii au lrgit, astfel, cadrul familiei pe de o parte, recomandnd preluarea experienei umane din trecut i de la alte neamuri, nu numai de la prini, iar pe de alt parte ntrind solidaritatea cu cei cu care copilul avea s mpart pinea i cuvintele, cu cei care aveau aceiai strmoi. Umanitii Renaterii au deschis larg perspectivele unei noi pedagogii ce s-a aple-cat asupra copilului i s-a sprijinit pe textul tiprit: pe urmele lor vor merge cei care vor ex-tinde procesul formrii umane la toi membrii societii, n timpul micrilor revoluionare care se vor declana n ntreaga Europ ntre 1789 i 1848. Trecerea de la copilrie la omul matur nu se va mai face printr-o treptat iniiere ntemeiat pe a auzi a face", ci pe colarizare, pe deprin-derea unei noi viziuni despre om i lume transmis de manual i de cartea tiprit, n general, ncre-derii n cuvntul tiprit, umanitii i-au asociat ncrederea n capacitatea omului de a se perfeciona, de a-i dezvolta trupul i mintea, de a-i cultiva natura uman. In Vita civile, care red o dezbatere ce avusese loc pe la 1430, Matteo Palmieri afirma de la nceput c natura i-a fcut pe oameni api de a nva", o convingere pe care trebuia s o aib orice tat i de aceea trebuie s tie fiecare c, precum natura a fcut psrile capabile de zbor, caii de a alerga, fiarele de a fi slbatice, tot astfel a fcut pe oameni dornici i capabili de a nva i gata de a-i pune n aciune mintea n lucruri subtile i demne..." 8. Problema pe care o ridic, mai departe, Palmieri este la ce 27

vrst se cuvine s fie nceput educaia prin carte a copilului i, contrazicnd pe cei care susineau c mai nainte de apte ani copilul nu este apt de a deprinde cititul i de a ptrunde n lumea erudiiei, el scrie c nc din pruncie doica poate ncepe deprinderea literelor, fr s oboseasc pe cel mic, pentru c n felul acesta la apte ani copilul va putea nva ceea ce trebuia s-i nsueasc la nou, iar la nou ce trebuie s tie la unsprezece, trecnd de la lucruri mici la lucruri mari. Dar totul se fcea n funcie de capacitile copilului, conchidea Palmieri. Problema aceasta a vrstelor a fost ndelung discutat de umaniti i ea a fost mbinat cu cercetarea firilor: s-a demarcat, astfel, treptat, lumea copilriei de a tinereii, aa cum a fost dozat nsuirea literelor, a operelor reprezentative, a virtuilor pe care le nsumau n chip exemplar modelele de umanitate. Viaa omului a fost mprit n vrste nc din Antichitate i obiceiul a fost transmis Evului Mediu de ctre merovingieni, iar de aici Renaterii. Cea mai celebr imagine ne-o ofer Jaques Melancolicul n piesa lui Shakespeare Cum c place, n care omul este nfiat jucnd apte roluri pe scena vieii: mai nti este prunc n braele doicii, apoi colar trndu-se fr chef spre coal, ndrgostit plin de suspine ca un co de cuptor aprins, soldat pornit pe ceart de dragul gloriei, judector cu ziceri nelepte i exemple culese din cotidian, pentru ca n vrst a asea vocea s se apropie de a copilului i s urmeze apoi rentoarcerea la pruncie. Matteo Palmieri mprea ns viaa omului n ase pri, distingnd pruncia, adic mai nainte de apariia vorbirii", de copilria care ine pn la apariia judecii i de adolescen care se ntinde, dup unii, pn la douzeci i opt de ani, rstimp n care tnrul sporete n fora trupului. Vergerio se concentreaz asupra adolescenei nclinat spre desfru, n timp ce vrst de mijloc e dominat de ambiii, iar btrneea de avariie. Fr ndoial c diviziunile acestea rmn influenate de cuno28

intele anticilor despre natura uman i, atunci cnd vorbesc despre varietatea firilor, umanitii repet teoria clasic a umorilor, ca Maffeo Vegio care scria c trupurile noastre snt alctuite din patru elemente din care deriv diverse nsuiri: de la foc rvna, de la ap rceala, de la aer umiditatea, iar de la pmnt nnscuta uscciune". Tratatele vremii susineau c n om elementele se combinau cu umorile astfel: pmntul este rece i uscat fcnd pe individ melancolic, apa este rece i umed fcndu-1 flegmatic, aerul este cald si umed imprimnd un caracter sangvin omului, iar focul este cald i uscat fcndu-1 coleric 9. Treptat, umanitii au acumulat datele rezultate din investigarea tiinific a naturii i omului, astfel c recomandrile lor au devenit mai realiste". Un realism care a cutat s intervin n existena copiilor, dirijat de norme care au provenit n epoca modern i din alte convingeri. In acest sens, o reconstituire a modelului puritan de educaie a observat c el se ntemeia pe o diviziune a copilriei n opt etape, n colonia din Plymouth, n secolul al XVII-lea, toi copiii erau hrnii la sn pn la 12 sau 16 luni, fr s fie strns nfai: adeseori ei dormeau n acelai pat cu prinii sau n ptucul lor apropiat de prini. Aadar, primele luni de via se desfurau ntr-un mediu cald i plcut. Dup 12 sau 16 luni, ns, mama nu mai alpta copilul i adeseori nu mai rmnea n preajma lui, iar pe la doi ani aprea un alt copil; ieirea din mediul cald era brusc. In felul acesta s-a explicat tendina puritanilor americani spre armonie contracarat de o dezamgire repede aprut, precum i agresivitatea refulat n viaa de familie i revrsat asupra celor din jur, observabile n celelalte etape ale vieii. Ar trebui adugat i atitudinea lor n faa morii, inspirat de team i o doz de disperare Io. Dac asemenea interpretri dau natere la discuii, n schimb este cert astzi c ntre lumea ideal construit de umaniti i realitile cotidiene au fost distane care se cer a fi mai bine 29

cunoscute, pentru a nu lua afirmaiile umanitilor drept atestri ale unor situaii autentice. Mai ales c sfaturile gnditorilor erau nsoite tot timpul de soluii, care mai de care mai curioas. Spre sfritul Evului Mediu, Konrad von Megenberg, de exemplu, propunea ca toi copiii aparinnd aceleiai vrste s fie la fel mbrcai pentru a face vdit statura la care ajunsese dezvoltarea lor spiritual: o dezvoltare ce ncepea, dup el, la apte ani, pentru c pn la aceast vrst se ntindea copilria ,,numit astfel, deoarece copilul nu tie s vorbeasc, nu ntruct nu poate rosti nimic, ci ntruct tot ceea ce spune este imitat n genul maimuei". Copilul era ateptat cu bucurie, i mamelor li se recomanda s nu priveasc figuri urte mai nainte de natere, n unele regiuni, taii erau invitai s asiste la natere pentru ca, mai apoi, s aib mai mult ngduin cu femeile". n primele luni, copiii erau nconjurai de afectuoas atenie i Salimbene scria, fr s se ndoiasc, despre ncercarea nereuit a mpratului Frederic al II-lea de a creste copii fr asistena doicilor, c acetia au murit pentru c nu aveau cum s triasc fr btile (iin palme i veselele grimase i dezmierdrile doicii". Pruncii trebuiau splai, iar membrele aezate cu grij i strnse n legturi pentru c -scria Konrad von Megenberg aa face i grdinarul cu vlstarii firavi care se pot ncovoia, legndu-i i ntrindu-i cu proptele, pn ce tulpina se ndreapt, iar ramurile s-au fcut mai tari. Leon Battista Alberti recomanda o ocrotire a sufletului, copilul avnd mai ales nevoie de cineva care s-i poarte de grij i s-1 iubeasc, pzindu-1 de stricciunile pe care i le-ar putea provoca prea mult rceal i prea mult soare, revrsarea ploii i btaia vntulului. Apoi, copiii intrau n lumea jocurilor: Thomas Platter povestete c atunci cnd tatl su a fost nchis pentru datorii, el a fost ncredinat unei mtusi, unde 1-a vizitat fratele lui mai mare, ntors din rzboi: acesta i-a druit, un cal de lemn iar eu 1-am tras cu sfoara pn la u, cci eram sigur c poate merge".30

Uneori copiii porneau singuri la drum i Hector Muhlich relateaz cazul unui grup de aproape trei sute de biei i fete, ntre apte i aisprezece ani, care au pornit, cu un steag, pn la mare, la Saint Michel: iar pe care nu i-au lsat tatl i mama s plece, aceia au murit acas". Copiii tiau s critice, dup cum nelegem dintr-o scrisoare de protest din secolul al XIII-lea, din Wiener Neustadt, ndreptat mpotriva profesorului care-i pierdea timpul cu o prieten i nu mai avea rgaz s-i nvee abecedarul. Alii chiuleau de la coal, ca Johannes Butzbach, care a ncasat o btaie att de stranic, nct maic-sa a luat lucrul n serios i a fcut ca profesorul s fie alungat de consiliu. Alegerea profesiunii nu se fcea la ntimplare i crturarii subliniau faptul c toate ocupaiile snt la fel de bune. Cel mai adesea, copiii oamenilor cu stare erau trimii n alte orae, uneori la rude, alteori nsoii de colari mai vrstnici; nu snt oferite explicaii pentru acest obicei foarte vechi, dar Vegio scrie c este mai bine ca tinerii s stea departe de prini dect s devin capricioi sau mojici, din pricina alintrii, iar Alberti recomand schimbarea climei pentru copiii mai firavi. O alt pricin a despririi era c tnrul pleca ntre strini pentru a face avere. In orice caz, legturile din familie rmneau puternice n . n acest sens, avem i mrturia pieselor lui Shakespeare n care apar tineri trimii la nvtur, la deprinderea codului vieii, prin comparaii, la nsuirea unei meserii. Deosebirea pe care cercetrile recente o observ Intre atitudinea fa de copii a scriitorilor din Evul Mediu trziu precum Konrad von Megenberg i a celor din Renatere precum Vegio sau Alberti se datoresc faptului c, n timp ce primii snt puin interesai n vrst prunciei, deoarece doresc s insufle copiilor capabili de judecat deprinderi care-i pot ncadra ntr-o "stare" social, ceilali acord atenie prunciei, tocmai pentru c vor s urmreasc modul n care mediul exterior poate influena comportamentul infantil, pentru a aciona asupra societii.

Schimbarea aceasta de perspectiv este o consecin a progreselor fcute de tiinele naturii care, ncepnd cu secolul al XV-lea nu mai atribuie caliti neschimbate celor patru elemente, ci urmresc comportarea corpurilor gazoase, lichide sau solide n situaii diferite aa cum face Leonardo da Vinci. De fapt, atitudinea umanitilor fa de copil este inspirat de dorina de a-1 face bun cetean, fr s-1 mai fac dependent de o ierarhie social prestabilit i de aceea ei doresc s-1 ndemne s se realizeze integral, prin cultur. Mai nainte de a deveni declamaie retoric, dragostea de carte a fost acces spre o via civic superioar. Pe acest drum copilul trebuia s ntlneasc modele de umanitate capabile s-1 stimuleze i s-1 fac s doreasc desvrirea. Istoria reactualiza experiene exemplare, aa cum artele, literele i filosofia expuneau ndatoririle omului chemat s se desvreasc n viaa social, n privina dominanilor, umanitii nu-i fceau iluzii si Vergerio scria c este o minune ca vreunul, nscut bogat i puternic, s se fi meninut n orice timp bun i nelept, iar dac se afl un astfel de om, l consider vrednic de iubire i de respect, ca un gen de zeu pe pmnt". ncreztori n alt noblee, cea conferit de virtute, ei au recomandat cultivarea statornic a minii i a inimii. Dac Matteo Palmieri scria c este bine s nu fie folosit btaia pentru c face sufletele slugarnice, Vegio mustra pe prinii care nvau pe copii s strng averi, n loc s-i deprind cu literele i artele i s le dea cultura pe care hoii nu o pot smulge din inima omului. Aceast aspiraie spre formarea unui om desvrit i bun cetean i-a fcut pe umaniti s ndemne pe prini s ia seama zilnic la fiecare mic gest, cuvnt sau semn al pruncului. Istoria mentalitilor a beneficiat din plin de rezultatele cercetrilor demografice i a reuit s schimbe mulimile n indivizi cu personalitate, iar grupurile n colectiviti care vorbesc, gndesc i mprtesc n comun stri de spirit sau afecte. De la familie la copil i de la mrturii care se32

repet la dovezi ale unor manifestri colective, a fost parcurs un drum care a ajuns la rezultate eseniale pentru ntreaga noastr cunoatere a trecutului (i a unor direcii majore din existena uman, n general) sub dou aspecte: a marcat importana strilor de spirit colective pentru explicarea marilor curente istorice i deci i a stilurilor artistice i a evideniat faptul c prezentul nu depinde numai de ceea ce 1-a precedat imediat, dar i de impulsuri pornite cu mult n urm i de micri de durat lung" purtate de-a lungul secolelor. Studiul atitudinilor mentale a ajuns, n aceste condiii, s delimiteze i s reliefeze inovaia, ceea ce se schimb, aa cum au dezvluit o serie de constante, de permanene, de elemente care alctuiesc ceea ce rmne, purtate fiind de durata lung (aceast excepional descoperire a lui F. Braudel). Pot fi citate, n acest sens, contribuiile de prim importan ale lui Jean Delumeu despre fric n Occident, despre cauzele care au provocat apariia fricii i exploziile unor spaime colective n Europa modern; n raport cu frica, istoricul a reliefat locul ocupat de curaj n discursul cultural al Renaterii i, mergnd spre sursele fricii, a ntlnit o ntreag pastoral, din care, evident, lipsea tema iubirii i a mpcrii 12. Tot aici trebuie amintit lucrarea lui Jacques Le Goff despre purgatoriu, care arat cum s-a impus o viziune despre lume, ntr-un anume climat mental, printr-o elaborare la care au colaborat formularea conceptual i reprezentarea artistic 13. Mai departe, explorarea mentalitilor atinge stratul cel mai adnc n care se afl arhetipurile, miturile care revin n actualitate pentru a sluji o cauz imperioas a momentului sau pentru a da rspuns unor frmntri. Cercetrile tematologice n literatura comparat, dar i n istoria picturii, pot arta n funcie de ce necesiti reapar anume personaje legendare si cu ce trsturi se nfieaz ele lumii n care au fost chemate i nou, celor care le rememorm prezenele.33

Fr ndoial c tematologia ne introduce n substana mental a operelor de art, n elementele intelectuale cu care marii autori i-au cldit scrierile si n experiena de via pe care au nfiat-o publicului. Gritor este faptul c la o distan de secole, scriitorii prefer subiecte diferite sau trateaz acelai subiect n moduri diverse: s ne gndim la faima de care s-a bucurat Alexandru cel Mare n teatrul clasic francez, dar i n pictura i mai ales tapiseria secolului al XVII-lea i s ne ntrebm dac acest Alexandru legat de ostentaia cte unui Rege Soare avea acelai suflet i chip ca cel din romanul medieval sau ca cel din literatura antic. Dar s mergem mai departe, apropiindu-ne de tema noastr, i s ne ntrebm de ce s-a studiat n secolul nostru att de insistent tema faustic i a lui Don Juan i att de puin tema Ifigeniei? Oare pentru c accentul a czut asupra aciunii i a plcerii de a tri, mai curlnd dect asupra modului in care poate fi integrat suferina n viaa fiecruia? ntlnim aici un aspect al aa-numitei civilisation du loisir? n orice caz, manualul cu merite didactice al profesorului de la New York, Robert J. Clements u, cuprinde printre interesantele liste de trsturi fundamentale ale unor stiluri sau genuri i sugestive programe de nvmnt pentru cursuri privind curente, perioade i aspecte interdisciplinare, doar dou programe referitoare la teme: primul este privitor la Don Juan, al doilea la Faust. Iar Gerhard Kaiser ne arat c Faust a fost studiat mai mult dect Hercule i visul mai mult dect plictiseala (ceea ce nu este ru!) 15. Dar despre Ifigenia nu avem dect cteva dizertaii i un singur studiu substanial, cel datorat lui Hans Robert Jauss, din punctul de vedere al esteticii receptrii : Racines and Goethes Iphigenie w. Problema pe care o ridic Ifigenia este apropiat de atitudinea fa de moarte, deoarece ea ne cheam s gndim la sensul vieii umane care poate fi brusc curmat pentru a da o semnificaie superioar existenei umane. Problema este34

dramatizat de circumstana c sacrificiul este impus de tatl eroinei. Cazul Ifigeniei se aseamn cu cel al fiicei regelui Jephta, care a promis c va sacrifica viaa primei fiine care-i va iei n cale, dac se va ntoarce victorios de la rzboi; or, prima fiin care a venit s-1 ntmpine a fost fiica lui. De aceea, tema a inspirat pe Abelard, Buchanan, Hans Sachs i a revenit, cum era de ateptat, n lirica baroc 17 . Hamlet i reamin-tete lui Polonius (actul II, scena 2) un clntec popular despre tragica ntmplare pentru a-1 face s cugete: nu cumva i expunea fiica la primej- dii teribile folosind-o ca momeal ntr-o vntoare ce avea s devin sngeroas ? Fiica lui Jephta este victima destinului, dar ea se preteaz mai uor la comptimirea" spontan dect Ifigenia, n cazul creia se afl incluse semnificaii mai adnci: lectura pieselor lui Racine, Goethe i Mircea Eliade este incomod", deoarece ne im- pune s ptrundem n atitudini care nu ne mai snt familiare (raporturile omului antic cu zeii) i n chestiuni tulburtoare (de ce s-i sacrifici viaa pentru alii?) Tema poate fi urm rit pe un drum mai comod, adesea ales de specialitii n aspecte formale, care nu doresc s strneasc ntrebri grele. Ei ne vor vorbi despre autonomia artei, care trebuie pzit de amestecul istoriei culturale i ne vor povesti cum 1-au citit pe Euripide cei care au reluat tema, cum au fost structurate piesele, ce tip de vers a fost ales, ce metafore folosete autorul. Dar arta nu se reduce la atta: punctul de greutate se afl n alt parte, n interiorul textului, acolo unde l ascultm pe scriitor vorbind despre rapor- turile omului cu suferina, cu marea ncercare ce nu poate fi depit dect prin actul eroic, cel care face s se perpetueze viaa i un ideal de via. Or, tema sacrificiului nu apare n prim plan n Iphigenie auf Tauris, deoarece Goethe vorbete aici mai curnd despre armonia puterilor sufleteti, aceea care instaureaz ordinea i calmul, nlturnd abuzul i nelciunea. Sufletul frumos, 35

ne spune Tudor Vianu, cel care se spovedete n Wilhelm Meister, e nfiat n Ifigenia n aciunea lui linititoare i civilizatoare printre oameni. Acel care a cucerit pentru sine libertatea intim tie c are acum datoria s slujeasc legii" l8 . Evident c n aceast reine Menschlichkeit problema sacrificiului nu se pune. La Racine problema este eludat, deoarece Ifigenia se declar gata s mplineasc porunca tatlui, Agamemnon, singura ei speran avnd un caracter militar, anume c va fi amintit alturi de eroii care-i vor distruge pe troieni. Conflictul nu are loc ntre iubirea lui Ahile i iubirea unui ideal, ci ntre sentimentele unei tinere i autoritatea patern. Faptul c pn la urm spectatorii afl c Erifile, fiica Elenei i a lui Teseu, s-a imolat singur pe altar, nu face dect s ntreasc aceast senzaie c este vorba de o alt problem dect aceea a jertfei. Iar Ulise, care ncheie piesa cu o tirad frumos versificat, n care explic publicului i Clitemnestrei n ce mod marele preot Calchas a evitat mcelul dintre oamenii lui Agamemnon i mirmidonii lui Ahile, ntiinnd pe toi c, de fapt, zeii ateptau s piar Erifile, rodul dragostei condamnabile dintre Teseu i Elena, ar fi putut s repete, n concluzie, cuvintele lui Racine din prefaa piesei: snt recunosctor lui Pausanias pentru c mi-a scos n cale pe Erifile, pentru c altfel nu a fi scris piesa. Ct de verosimil ar fi fost dac a fi nsngerat scena cu moartea oribil a unei persoane att de virtuoase i att de amabile precum trebuia reprezentat Ifigenia?" Intr-adevr, poate fi eroic o persoan amabil? Nu este mai simplu s se duc la sacrificiu o alt persoan care poart o culp? Jansenismul se afl implicat n tragedia de curte a lui Racine, aa cum limbajul prozaic, adaug Roland Barthes, deplaseaz centrul de greutate al piesei n viaa de familie, ceea ce denot o invazie a gustului burghez n dram 19 . Este evident c piesa lui Goethe face un pas nainte pe drumul interiorizrii, ntruclt trece dincolo de analiza mecanismului pasiunilor pentru a afla resorturile elibe36

rrii fiinei umane, pentru a asigura autonomia individului. Dar individualizarea aceasta marginalizeaz spontan tema sacrificiului care nu apare dect n cadrul evalurii rspunderii omului fa de ceilali i de valorile perene. Piesa lui Mircea Eliade aduce n prim plan mitul jertfei creatoare", dup cum spune Mircea Handoca n prefaa textului aprut n Manuscriptum", n 1974: ideea sacrificiului creator pe care Mircea Eliade o dezvluie n destinul eroinei este comun att Meterului Manole, ct i Mioriei" 20. Ideea aceasta a reieit din plin n spectacolul realizat la Teatrul Naional din Bucureti n Sala Atelier. Aici, unde cele trei ui limiteaz brusc spaiul i tot brusc l amplific, jertfa, ce va fi svrit totui afar, este dominant. Tema central a devenit tot mai limpedo din confruntarea Ifigeniei cu cei care au pus mna pe sabie ca s strng averi i care url Asia!" sau cnt melodii cu scrnete (uneori cam prea tare!); cu cei care li conduc pe aceti soldai-mercenari, Menelau i Ulise; cu cel care i este tat, dar iubete n egal msur gradele de comandant, bile" de mulime i discursurile. Ifigenia a explicat, fr declaraii, c nu are resemnarea impus de acceptarea fatalitii, ci linitea fiinei care tie c este prins ntr-o existen cu nceput i cu sfirit, ea fiind prta tuturor celor care n trecutul ndeprtat aumblnzit moartea". Personajul nu este izolat n literatura romn, unde tema jertfei revine la Sadoveanu i Vasile Voiculescu, la Lucian Blaga sau Valeriu Anania; aceeai tem aprea i n reflexiile crturarilor romni, care vorbesc cu duioie despre acel care tia c este asupra morii", cum face Miron Costin atunci cnd amintete de scrisoarea trimis din nchisoare de Miron Barnovschi mamei sale, ndeamn s nu se piard ndejdea n suferin, care este condiia esenial a dezvoltrii morale, cum scria Blcescu dup eecul revoluiei de la 1848, compar viaa actorilor cu a celor care lupt pentru un ideal, pentru c, scrie Vasile Prvan despre Petre Liciu, arta37

dramatic este arta de a-i sacrifica propria fiin", sau amintesc oamenilor, n momente de cumpn, c viaa cultural cere neaprat i anume oameni, ei se jertfesc pentru cultur", deoarece cultura e un nesfrit sacrificiu", dup cum scria Mircea Florian n 1943. Citim n aceste mrturisiri un ataament fa de un sistem de valori, tradiional verificat prin ndelungi experiene. Eliade nsui aprecia c Mioara nzdrvan este un text reprezentativ pentru cultura romn i concepia arhaic 21. Desigur, o asemenea atitudine risc s resping orice contact cu imediatul, s exalteze trecutul pentru a bloca inovaiile, s recomande topirea n anonimat, aa cum poate pierde sperana i justifica tirania 22; dar asemenea excese nu pot ascunde faptul c multe inovaii au avut n smbure tendine distructive pe care doar rezistena ntemeiat pe valori le-a putut opri. ntr-un asemenea caz, sacrificiul nu este o form a dezndejdii, ci o lupt pentru idealuri; sacrificiul nu se nsoete cu expresii plngree, ci cu dramatica i tragica descoperire a limitelor, care impune o alegere. Constantin Noica distingea, cu bun temei, suferina sufleteasc de cea spiritual i preciza c prima nu intr n atenia filosofici care nu se ocup dect de materia signata, de ceea ce are o saturaie ontologic: contient sau nu, suferim cu toii de a nu putea s fim totul i moartea nu ne d dect unul din prilejurile acestei suferine. O asemenea aspiraie ctre totalitate se manifest ca tendin de a ngloba mediul, de a-1 absorbi n tine: eu o numesc trecerea mediului extern n mediul intern" 23. Ataamentul obtuz fa de imediat, fa de ceea ce ofer iragul evenimentelor, prin salturi de la o ntmplare la alta, leag sacrificiul de suferina corpului, de durere i poi ajunge s vezi n jertf o form de sinucidere; n schimb, sacrificiu] capt sens deplin atunci cnd este legat de puritatea sufleteasc i dragostea de ceilali, aprate cu privaiuni i frmntare mai ales atunci cnd fora ncearc s te acopere de oprobriu, s te compromit, pentru a justifica satisfacia josnic i38

obtuz. Ifigenia rsrit din tradiia de gndire romneasc mbin candoarea cu idealul, pe drumul ce o poart de la cele din afar spre cele dinuntru, de-a lungul unor etape marcate de confrun-trile eroinei cu ceilali. Discuia cu Ahilo, oare cere lot timpul Ifigeniei s abandoneze visurile" i s vad realitatea", ne poart de la nelepciunea eroului politic pe o treapt mai nalt. Ahilo tie cum merge lumea, pentru c o privete din nlimea idealului de dreptate: el nelege neputina mercenarilor de a vedea sensul jertfei i cntrete bine lipsa de scrupule a celor care nu se mai mpiedic de viaa unei tinere atunci cnd li se deschide perspectiva cuceririi Asiei. De aceea, Ahile va lupta ca s instaureze dreptatea n lumea aceasta care-1 nconjoar i n mijlocul creia va deveni erou. Este nelepciunea din afar" descris n sfaturile ctre principii i n cele adresate omului care triete n lume", n sfaturile lui Agapet adresate lui Justinian, traduse n romn pe vremea lui Brncoveanu, obligaia de a judeca cu dreptate este ntemeiat pe argumentul c mpratul este asemenea divinitii, ca putere, i oricrui om, ca existen trupeasc, i ca atare trebuie s aib aceeai msur pentru toi. Dar dincolo de ndatoririle celui care instaureaz ordinea, se afl aspiraii mai subtile, i ele apar n mintea spectatorului atunci cnd Ifigenia privete pe Ahile, dar descrie un chip mai desvrit dect al lui. Discuia cu Calchas ne introduce n cercul nelepciunii dinuntru"; pentru c n faa celui care este grbit s mplineasc porunca descifrat de el n elementele naturii, Ifigenia celebreaz bucuria oare va veni dup ce porunca va fi fost ndeplinit. Dreptii lui Ahile, Calchas i adaug respectul fa de lege; dar dincolo de litera legii este semnificaia ei. Jertfa nu trebuie svrit pentru c aa vrea zeia jignit de Agamemnon, ci pentru a mpca pe ahei i a le deschide drumul spre lumea nou a dreptii i a bucuriei, nelepciunea lui Ahile ar fi dus la39

ncletarea rzboinic, n timp ce nelepciunea Ifigeniei duce la mpcare i la noi sperane. Ifigenia pornete spre locul jertfirii cu ncrederea c va rmne prezent n visul cel mai de pre" al celor care au imolat-o. Ea ptrunde din cercul exterior n cel interior al nelepciunii naintnd spre centrul cercurilor concentrice; ea tie c pe alte raze pesc ali oameni si c cei care se ndeprteaz de centru, refuznd orice privaiune si orice durere, merg ntr-o direcie care-i distaneaz tot mai mult de celelalte raze, de ceilali oameni. Imaginea aceasta, pe care cititorii romni o gseau n cuvintele Avvei Dorotei tiprite la Rmnic n 1784, reda itinerarul vieilor eroice, acelea care aezaser armonia realizat prin slujirea unui ideal, mai presus de echilibrul care conferea o senintate rece. Ifigenia lui Mircea Eliade cunoate aceste mari secrete sau mcar le are asimilate n cunoatere sau afectiv i de aceea ea alege drumul care o desparte de impulsurile haotice, d.e uneltirile josnice, de iluziile uor risipite, de respectul lipsit de dragoste al legii. ncadrnd suferina i durerea n viaa ei, Ifigenia triete n lumea permanenelor i nu se las copleit de ntmplri; acceptnd sacrificiul, ea provoac o nnoire n viaa oamenilor. O nnoire absent n tragedia lui Euripide. Semnificaia arhaic a jertfei este nnobilat de dragostea fa de ceilali, n acest fel, spunea, la rndul lui, Shakespeare n Sonetul 146: In sine-i fii stul, nu n afar. / Devor Moartea, care ne devor, / i moart Moartea, vie-i orice or". Eliberarea de obsesia sfritului, a limitelor, nu este autentic dect atunci cnd izvorte din armonie care, cum spune Walter Ong, este semnul sntii. In fond, reluarea unei legende poate fi prilej de modernizare a unui mit, dndu-i, de exemplu, dimensiuni psihanalitice, ca n Maina infernal a lui Cocteau: ea poate fi prilej de dezbatere pe tema autoritii i a libertii, ca la Racine, sau a armoniei umane, ca la Goethe. Dar reluarea unei40

legende poate fi i prilej de rentoarcere spre semnificaiile primordiale i spre principii nc vii n civilizaia unui popor. Este ceea ce ne propune Ifigenia lui Mircea Eliade. Pentru a surprinde noul chip al unei vechi teme, interpretarea trebuie s mearg ntotdeauna pn acolo unde apare n lumin sistemul de valori al colectivitii; pentru c altfel apare la suprafa un ataament fa de concepte i gesturi din trecut ce las impresia c nu este dect o simpl anchilozare sau conservatorismul ce poate ngrijora pe liber-schimbiti". Sigur c nu toate temele ne ngduie s ajungem pn la aceste profunzimi; unele snt mai ncrcate de neles dect altele i mai capabile s ne spun ce s-a schimbat i ce s-a pstrat, ce aparine conjuncturii i ce este adnc sdit n firea uman. In acelai timp, investigarea profunzimilor este cea mai n msur s ne arate c exist o cert diversitate n civilizaia uman i c doi artiti nu spun exact acelai lucru atunci cnd trateaz acelai subiect, aa cum madonele lui Rafael nu se aseamn cu cele ale lui Leonardo i nici alegoriile lui Botticelli nu au drept suport aceeai viziune ca aceea care susine o alegorie contemporan francez sau spaniol. Chiar atunci cnd vorbesc despre jertf, doi scriitori nu dau acelai coninut noiunii, atunci cnd aparin unor culturi diferite, datorit faptului c n fiecare tradiie straturile de gndire si afectivitate s-au aezat n mod diferit. Variaia culturilor i profunzimile lor snt surprinse de istoria mentalitilor mai bine dect orice alt disciplin intelectual, n cazul operei de art, atenia acordat mentalitilor sesizeaz ceea, ce mediul n care a fost elaborat acea oper a mprtit artistului, pe plan intelectual i afectiv, din dezbaterea i climatul momentului, ca si din tiparele de gndire i automatismele transmise de la o generaie la alta, precum i ceea ce artistul a realizat cu asemenea elemente, pe care noi, la rndul nostru, le reinterpretm. Dar fr s minimalizm rolul artistului i nici viaa intelectual pe care, ntr-o viziune pesimist asu41

pra omului, am reduce-o la cteva complexe din copilrie, cteva idei asimilate n adolescen i cteva calcule ale unei fiine care trebuie s parvin. Pentru c opera de art urmrete, n primul rnd, nnobilarea existenei noastre, prin aspiraiile profunde pe care ni le mprtete.NOTE

1. Lawrence Stone, The Past and the Present, London, Routledge and Kegan Paul, 1981, p. 232, 240, 248. Un bilan la Michel Vovelle, Les attitudes devant la mort, front actuel de l'histoire des mentalites, Archives de Sciences Sociales", 1975, 49. n acelai an, Philippe Aries arta ce l apropie i ce l deprteaz de al su complice Vovelle"; n timp ce Aries mrturisea c este nclinat s deevalueze influena sistemelor culturale, nici Renaterea, nici Luminile nu apar n periodizarea mea c.a vrfuri decisive", ntruct dup mine, marile micri care atrag dup ele mentalitile atitudinile n faa vieii i a morii depind de motoare mai secrete, mai adinei, la limita biologicului cu culturalul, adic de incontientul colectiv", M. Vovelle tinde s acorde, dup cum a artat n frumoasa lui lucrare Mourir autrefois, mai mult greutate moravurilor, ceea ce noi am denumit n scurta noastr dezbatere ideile clare" (articolul inclus n Essais sur l'histoire de la mort en Occident, p. 236 237). Analizele pe regiuni sau pe secole nu au modificat schema lui Aries; de vzut Pierre Ghaunu, La mort Paris, Fayard, 1978, Francois Lebrun, Le hommes et la mort en Anjou au 17' et 18e ., Mouton, 1971, John McManners, Death and the Enlightenment, Oxford University Press, 1985. Analizele aplecate asupra expresiilor plastice snt numeroase; s-a acordat atenie pietrelor tombale, dar i retablurilor, pentru a se investiga temele alese, stilurile. August Nitschke a demonstrat c i din ornamentica de pe vase irlandeze pot fi deduse modaliti de comportare uman, n D ie Wege der Toten, Beobachtungcn zur irischen Ornamentik, extras. 2. L. Stone, op. cit., p. 230. De vzut i E. Le Roy Ladurie, Le territoire de l'histoiren, Gallimard, 1973, p. 301 415. 3. Edward Shorter, The Making of the Modern Family, New York, Basic Books, 1975, cap. The Transformation of Courtship, p. 148 i urm. 4. L. Stone, op. cit., p. 222. 5. Peter Laslett, The World We Have Lost Further Explored, New York, Charles Scribner's Sons, 1984. 6. Robert Muchembled, Familie et histoire de mentalites (XVIf XVIIIe siecles). Etat present des recherches,

, Revue des et u des sud-est eu rop eennes" , 1974, 3, p. 349 369. 7. n Eugenio Garin, Educazione umanistica in Italia, Bari, Laterza, 1971, p. 92 93 (cap. Importanza dei monumenti literari). Citatele care urmeaz snt extrase din aceast antologie. 8. n Eugenio Garin, op. cit., p. 123 (cap. La natura ha fatto gli uomini ali a imparare}. 9. Despre acestea amnunte n cartea noastr Eseu tn istoria modelelor umane, Editura tiinific, 1972. 10. R. Muchembled, art. cit.,i L. Stone, op. cil, p. 257. 11. Date preluate din articolul lui August Nitschke, l):'c Slellung des Kindes in der Familie im Sptmittelalter und in der Renaissance, n: Haus und Familie in der SplrnmelalterlichcnStaat, Bohlau Verlag, 1984, p. 215 243. 12. Jean Delumeau, La peur en Occident, Fayard, 1978 (un capitol a aprut naintea crii n revista de la Bucureti "Synthesis , 1976, 111, p. 121 129); de acelai, Le discours sur le courage et sur la peur l'epoque de la Renaissance, Revista de Ilistoria", 1974, p. 147 161; de acelai, Le pechc ci la peur, Fayard, 1983. 13. Jacques Le Gol'f, La naissancc du Purgatoire, Gallimard, 1981. 14. Comparative Literature as Academic Discipline, MLAA, 1978. 15. Einfuli.rung in dieverglcichendeLilcratunvissenscha.fi, Darrastadt, Wissenschaftliehe Buchgesellschaft, 1980. 16. Studiu inclus n volumul lui Ilaris Robert Jauss, ftezcptionssihelik, Munchen, 1975. 17. Elisabeh Frenzel, Stoffe der Wellliteratur, Stuttgart, Kroner Verlag, 1976, p. 351 354 (Jcphthas Tochter), 339-345 (Iphigenie). 18. Goethe si timpul nostru, n: Tudor Vianu, Studii de literatur universal i comparat, Editura Academiei, 1963. 19. Roland Barthes, Despre Racine, Editura pentru literatur universal, 1969, p. 138145. 20. Text reprodus n volumul Mircea Eliade, Contribuii biobibliografice, Bucureti, 1980, p. 103 164. 21. De la Zalmoxis la Gingis-Han, Editura tiinific i enciclopedic, 1980, p. 223-250. 22. Este ceea ce sugereaz Carlo Ginzburg. Mitologia germanica e nazismo: su un vecchio libro di Gcnrges Dumezil, n Quaderni storici", 1984, 3, p. 857 877. Desigur c nu orice cercetare a mitologiilor trebuie suspectat: G. Dumezil a pus n eviden faptul c vechile credine indoeuropene organizau un sistem coerent al micro- i macrocosrmosului, exprimnd experiena uman n cercetarea legturilor intime ale acestora i fcnd o proiecie mitologic asupra naturii", subliniaz Alexander Gieysztor intr-un studiu care discut cele trei funcii ale divinitilor vechi cea suveran, cea militar i cea menit s asigure fecunditatea, bunstarea: La mythologie13

slave, le modele trifonctionnel el la culture populaire, n: La Pologne au XVe Congres des Sciences Historiques, Ossolineum, 1980, p. 11 24.

23. n Jurnalul de la Pltini de G. Liiceanu, Cartea romneasc, 1983, p. 126. Pe lng alte numeroase mrturii, trebuie reinut elogiul lui Thomas Morus care i-a sacrificat viaa pentru o idee (Zoe Dumitrescu-Buulenga, Periplu umanistic, Editura Sport-Turism, 1980, p. 178-179). Despre pstrarea omului pe vertical" n vremea presenescenei, vezi Constantin Noica, Contribuie la masa rotund organizat de Direcia sanitar a judeului Sibiu: Vrsta a treia", f.a., 15 p.

DE LA TORCELLO LA VORONE l LA BAROCCltorul care ptrunde n catedrala din Torcello (pe care ghidul o descrie drept perla della laguna veneian) este fascinat de jocul culorilor i al luminilor pe marile mozaicuri care acoper pereii nali ai interiorului. n faa Judecii universale, cltorul romn i amintete de pere-tele apusean al Voroneului: este drept c n locul celor doi ngeri care nfoar sulul timpului, aici apare o rstignire, dar mai jos asemnrile snt izbitoare, chiar grupurile drepilor sau ale celor aruncai sub osnd fiind similare. In orice caz, despririle snt nete ntre registrul de sus i cel de jos, ntre lumea aezat de-a dreapta i cea aflat de-a stnga, dup o ierarhie i o ordonare ntemeiate pe certitudinile culturilor tradiio-nale. Asemnrile cu Voroneul par s fie mai lim-pezi n prile de jos ale splendidului mozaic care aparin secolului al XIIlea; cu ct mergem mai napoi n timp, diviziunea Est-Vest din Europa se estompeaz, n mare parte i datorit presti-giului artei bizantine care a oferit un model nu numai italienilor, dar i celor care au mpodobit ou mozaicuri catedrala din capitala lui Carol cel Mare, la Aachen. Arta bizantin a ptruns n numeroase regiuni din Italia, uneori n vi izolate, ca n castelul de la Appiano (Hocheppan), de lng Bolzano. Aezat pe o culme, nfruntnd seme pe cei care s-ar fi aventurat pn n aceste pri de la poalele munilor Dolomii, castelul45

dincolo de semne, pentru a descoperi semnificaiile. Chemnd n sprijinul explorrii acestor perpeturi i preschimbri ambiana cultural, istoricul se apropie de substratul mental al operei de art. Un substrat care, n alte limbaje, se exteriorizeaz n. sunete muzicale sau n cuvinte: iar n cazul cuvintelor, el poate lua forma discursivitii, a expunerii logice, dar i a sugerrii. Aici, ns, n lumea arhitecturii i a picturii, istoricul se ntlnete cu imagini care au fost produse de imaginaie; se va ntreba, deci, ce coninut i funcie au avut imaginile i ce rol i-a asumat imaginaia atunci cnd ansamblul de imagini a fost elaborat. Ptrunznd n interiorul expresiei artistice, istoricul i criticul de art se vd silii, pe de o parte, s reaeze opera cercetat n ansamblul cultural din care a fcut parte i. pe de alt parte, s observe oamenii din epoca respectiv pentru a le nelege gndurile i sentimentele. Pe aceast cale, ptrundem n domeniul imaginarului care, ne spune Evelyne Patlagean, este constituit din ansamblul reprezentrilor ce se afl dincolo de limita fixat de constantele experienei i de nlnuirile de deducii pe care acestea le autorizeaz. Cu alte cuvinte, fiecare cultur i deci fiecare societate, fiecare nivel dintr-o societate complex i are imaginarul su. In ali termeni, limita dintre real i imaginar se dovedete variabil, n tirnp ce teritoriul traversat de aceast limit rmne, dimpotriv, mereu i peste tot acelai de vreme ce nu este altceva dect cmpul ntreg al experienei umane, de la aspectele sociale colective la cele mai intime: curiozitate fa de orizonturile prea ndeprtate ale spaiului i timpului, trmurile de necunoscut, originea oamenilor i a naiunilor, angoasele inspirate de necunoscutul plin de nelinite din prezent si viitor; contiina c existena i asociaz trupul, atenia acordat micrilor involuntare ale sufletului, spre exemplu viselor; interogaiile asupra morii; sunetele armonice ale dorinei i ale represiunii ei; constrngerea social generatoare a punerilor n scen inspirate de evapare un cavaler n armur, gata de lupt. Cine ar bnui c n capel se afl fresce n cea mai autentic tradiie bizantin, cu ntreaga ei sensibilitute fa de frumos i de adevr? Ca i la Vorone, fresca a luat aici locul mozaicului, limbajul solemn, declarativ fiind nlocuit de un discurs ce ine seama de sensibilitatea privitorilor 1. La distan de trei secole i de cteva zile de drum clare, artitii se exprimau, totui, n mod asemntor. Dac din laguna veneian cltorul va porni spre Roma, el va putea ptrunde a doua zi n plin lumin, n biserica Sf. Ignaiu, unde va putea privi pictura lui Andreea del Pozzo venit din preajma Veneiei n cetatea etern, la sfritul secolului al XVII-lea. Plafonul este uluitor: ntr-un trompe-l'oeil magistral, arhitectura pare a se prelungi n sus, tot mai sus, pn ce coloanele se pierd n nori, aa cum se ntmpl la New York cu zgrienorii din Manhattan, cu vrfurile n cea, toamna i iarna. Aici la Roma, ns, cltorul nu se afl pe o strad, copleit de coloi de oel i beton, ci ntro cldire de proporii obinuite, pe msura europeanului. Dar, cu toate acestea, plafonul pare

c se deschide spre infinit, fcnd s apar cerul senin, dincolo de negurile nlimilor, iar n mijlocul seninului un nor pe care un personaj plutete spre alte rmuri, Nimeni nu se va mulumi cu o simpl explicaie tehnic, atunci cnd va ncerca s neleag dis-tana imens care desparte expunerea sobr i dramatic de la Torcello de aceast demonstraie de virtuozitate artistic din pictura roman: nici trecerea de la mozaic la fresc, nici nlocuirea efectului de lumin cu prelungirea dimensiunilor cldirii, nici simpla succesiune a formelor care par s adauge ntotdeauna ceva la cele anterioare nu ne poate oferi cheia discrepanelor i a diferenelor care ne arat, pur i simplu, c avem de-a face cu dou limbaje diferite. Pentru a nelege aceast perpetuare i transformare a formelor plastice, istoricul va trece ntotdeauna dincolo de limbajul luat ca atare,47

46

ziune sau refuz, att pe calea naraiunii utopice ascultate sau citite ori a imaginii, ct i prin joc, arta festivitilor i a spectacolului" 2. Istoria reprezentrilor mentale va acorda o atenie prio-ritar metaforei artistice, deoarece ea ne intro-duce n procesul de elaborare a operei, dar toto-dat i n procesul de difuzare a acestei opere, expli-cndu-ne receptarea ei entuziast sau refuzul de a o integra n alt mediu, Pe msur ce explorarea substratului mental se adncete, ea descoper atitudini fundamentale, care in de nsi natura uman, i ajunge pn la ceea ce Blaga ar fi numit ,,straturile mum", la reaciile umane din care pornesc miturile, arhetipurile, acolo, unde am ntl-nit-o pe Ifigenia. Istoria mentalitilor a acordat o atenie prioritar reprezentrilor colective, imaginilor, imaginarului.... Despre coninutul i funciile imaginaiei a vorbit mai ales istoria literar i a artei care, ca de obicei, a furnizat un material de prim ordin istoricilor. Cercetarea funciei pe care i-a asumat-o imaginaia n diferite epoci a pus n lumin faptul c aceasta a ntreinut variate relaii cu inteligena i memoria n Antichitate, n Evul Mediu sau Renatere 3 ; dar raporturile s-au schimbat dramatic n secolul al XVIII-lea, cnd a aprut, nc din jurul anului 1730, ideea imaginaiei creatoare" care este activ nu numai n art i literatur, dar i n tiin, religie sau filosofic. Pe la 1780, distincia dintre fantezie" i imaginaie" este tot mai frecvent i ea nclin balana spre cea din urm, privit ca o capacitate care domin activitile percepiei, experienei, aprecierii estetice, atingnd o culme n creaia artistic". De aici i locul pe care artistul, pictorul, arhitectul sau scriitorul l vor revendica n societate si n cultur, n perioada romantic. In acest moment, imaginaia a ajuns s fie privit ca o putere cosmic, rspunztoare de apariia i organizarea ntregii naturi. Hobbes este cel care ,,a adus n interior procesul creator", considernd imaginaia productoare de noi imagini i

idei, capabil s elaboreze noi experiene, s mpodobeasc i s creeze. Discursul mental a devenit o voce tcut a ghidului i simirii din noi"4. Probabil c epoca noastr asist la o redefinire a imaginaiei, n special sub presiunea tehnicii care restrnge sfera fanteziei, dnd preferin tipizrii. Un alt aspect care trebuie avut n vedere este ruperea legturii dintre carte i pictur, dintre cuvnt i imagine plastic, care i are originea tot n epoca transformrilor profunde de la sfritul secolului al XVIII-lea, cnd literatura s-a detaat net de plastic, pictura proclamndu-i preeminena, ntr-o civilizaie a vizualului ce ddea asigurarea privitorului c-1 ndrum spre libertate, ntruct ochiul este un domn, iar urechea este slug"5. Mult mai delicat dect alte investigaii, analiza sursei imaginilor nu solicit numai concluziile psihologilor, dar i ale filosofilor, sociologilor, etnologilor. Mai lesne de ntreprins i de mai larg succes este investigarea imaginii celuilalt", a strinului, n funcie de care apare auto-definirea. Dac nu orice relatare de cltorie ne conduce spre imaginea aceasta, n schimb literatura despre cellalt" este ntotdeauna plin de sev, de interes. Dar Louis Trenard a fcut precizarea esenial c evocarea rii strine nu este dect un reactiv sau un revelator analog acelor produse folosite de chimist sau de fotograf pentru a face s apar un fenomen care are o origine ce nu datoreaz nimic acestora". Astfel, cercetarea opiniei pe care rnimea din Auvergne o avea despre Spania n secolul al XVII-lea, a felului n care bretonii i reprezentau Anglia n secolul al XVIII-lea sau parizienii i imaginau Rusia din timpul Revoluiei, permite surprinderea elementului viu i concret al unei pri din opinia francez dintr-un anume moment. Alegerea temei trebuie s in seama de trei condiii: ara respectiv s fie destul de bine cunoscut, opinia general s nu fie unanim i s fie ntr-o evoluie vizibil. Cercetarea se impune s fie exhaustiv, pentru a putea cuprinde starea de spirit a masei

48

4 9

populaiei"; de aceea, documentarea se va adresa surselor literare i artistice, dar i documentelor politice, manualelor colare i celorlalte mijloace de expresie i difuzare: teatru, cntece, almanahuri, corespondena particular, proverbe, legende..."6. Imaginea struitoare denot exis-tena unui clieu" care o multiplic, aa cum cli-eul persistent devine stereotip, un mod de a privi care blocheaz sau faciliteaz sistematic comuni-carea intelectual, n acest sens, Asia a devenit continentul sclaviei pentru numeroi crturari din Europa occidental, n epoca Luminilor, si stereotipul letargiei orientale" s-a instalat, n secolul al XIX-lea, n pres i n opinia public7. S-ar putea face, probabil, distincia ntre identificarea tradiional a celuilalt, prin raportarea la principii, i identificarea modern, prin raportarea la stadiul de civilizaie atins de cel care judec pe cellalt; n primul caz, strinul care are alte principii sau, mai simplu, nu mprtete principiile sursei imaginii este un barbar"; n cel de al doilea caz, dac nu are acelai nivel de civilizaie nseamn c a rmas n urm i este un primitiv", n timp ce n societatea tradiional primejdia la care duce ncrederea oarb acordat stereotipurilor este fanatismul, n societile moderne aceast acceptare fr rezerve a stereotipurilor provoac suficiena individualismului care dezvolt un gen de opacitate oriunde se instaleaz", dup remarca lui Emmanuel Mounier care, n locul izolrii individualiste, recomanda personalismul atent la cellalt. Presa este un mijloc de comunicare care elaboreaz frecvent cliee i stereotipuri, probabil datorit faptului c fiind atent la eveniment recurge repede la o explicaie standardizat pentru a oferi o explicaie. Ziarele substituie adeseori un stereotip unei cunoateri autentice a unei civilizaii i acesta influeneaz, apoi, opinia public, guvernanii i, desigur, i oamenii de art care vor ptrunde cu dificultate ntr-un mediu nefamiliar, strin. De-a lungul unui rstimp mai ndelungat de cteva secole, se poate urmri modul in care o50

ar strin i-a dezvluit treptat aspectele; presa francez care s-a ocupat de Italia, de exemplu, a transmis, la nceput, date despre Renaterea italian, apoi despre Roma i curile princiare, oferind elementele unei politologii, pentru ca s apar, n presa cultural, date despre capodoperele italiene i mentalitatea italienilor 8. Astzi, un loc de prim ordin l joac imaginile difuzate de televiziune sau reclame, cu o mare for de ptrundere datorit simplitii lor. Astfel, un sondaj fcut n 1973 n Germania occidental despre ce reprezenta Frana pentru ce


Recommended