+ All Categories
Home > Documents > 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

61475232-Fotojurnalism-Cursuri

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: elena-grecu
View: 217 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 300

Transcript
  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    1/300

    Fotojurnalism

    CURS 1

    Aparatul foto

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    2/300

    SCURT ISTORIC

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    3/300

    Camera obscur

    Fotografia are la baz un principiucunoscut nc din antichitate: CAMERAOBSCUR

    Lumina care intr ntr-o camer

    ntunecoas printr-un mic orificiuproduce pe peretele opus o imagine a

    obiectului aflat la exterior

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    4/300

    Aparatele de fotografiat moderne s-audezvoltat pornind de la o camer

    obscur, creia i s-au adugat ulterior o lentil (apoi un sistem de lentile),

    pentru a ameliora focalizarea imaginii

    care se creaz pe peretele opusobiectului, o diafragm pentru a controla

    cantitatea de lumin i un obturator, pentru a stabili timpul de

    expunere

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    5/300

    Secolele XVII-XVIII

    Aparatul de fotografiat era o cutie de

    lemn de dimensiuni mari, iar imaginea

    era capturat pe foaie de hrtietranslucid, lipit de o sticl, darimaginile nu rezistau n timp

    1727 se demonstreaz experimentalsensibilitatea nitratului de argint lalumin

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    6/300

    1822 - Nicephore Niepce obine primaimagine foto care rezist n timp

    Louis Daguerre perfecioneazprocedeul, invenia prelundu-i numele:dagherotipie

    1841- William Talbot reuete smultiplice un singurnegativntr-unnumr nelimitat de fotografii

    Sec.XIX

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    7/300

    Revoluia Eastman-Kodak

    1884 George Eastman fabric primelepelicule fotosensibile, care aveau 24 de cadre

    1888 lanseaz primul aparat de dimensiunimici (18cm lungime), care coninea 100 decadre, avea lungime focal fix, timpul deexpunere de 1/25s i purta numele KODAK.

    SLOGANUL firmei era:

    You push de button, we do the rest! 1889 trece de la peliculele de hrtie la

    peliculele de ceruloid

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    8/300

    Alte descoperiri

    importante

    1904 fraii Auguste i Louis Lumire

    breveteaz fotografia n culori 1923 apare pe pia un aparat de

    fotografiat uor i competitiv: Leica,

    primul care a folosit pelicula de 35mm.Printre ameliorrile aduse ulterior seremarc posibilitatea de schimbare aobiectivelor.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    9/300

    Schema simplificat a unui aparat foto

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    10/300

    COMPONENTELE

    APARATULUI FOTO

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    11/300

    Elemente componente ale

    aparatului foto digital Corpul camerei (camera obscur)

    Senzorul de imagine

    Obturatorul

    Obiectivul

    Blitzul Alte accesorii

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    12/300

    Senzorul de imagine

    transform informaia luminoas ninformaie digital.

    Tipuri de senzor:

    CCD (charge-coupled device),

    CMOS (complementary metal-oxide semiconductor)

    Foveon x3.

    Senzorul e un circuit complex, format dintr-

    un numr de rnduri i coloane, laintersecia crora se afl diode fotosensibile

    numitefotosituri

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    13/300

    Fiecare fotosit determin caracteristicile unuipunct de imagine pixel (ptrate sau hexagoane

    de dimensiuni foarte reduse).

    Calitatea unei imagini digitale, numit rezoluie,

    depinde de numrul de pixeli utilizai pentru a crea

    respectiva imagine. (numrul de rnduri i de

    coloane

    EX. 1200x1600 = aprox. 2Mp)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    14/300

    Dimensiunile senzorilor pentru aparate

    compacte, prosumer si DSLR

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    15/300

    Obturatorul

    Definiie: este un dispozitiv care, prin deschiderea

    i nchiderea sa, permite luminii s ajung la

    pelicul sau la senzor pentru o perioaddeterminat de timp = timpul de expunere

    dozeaz durata iluminrii senzorului

    Timpul de expunere se msoar n secunde sau

    fraciuni de secund: 1 1/60 1/250 1/2000 etc.

    Exist mai multe tipuri: situat

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    16/300

    Obiectivul

    Definiie: sistem optic complex,constituit din mai multe lentile

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    17/300

    Diafragma Definiie: dispozitiv destinat dozrii cantitii de

    lumin care intr n aparatul foto Acioneaz similaririsului ochiului uman

    Valori:f2.8, f4, f5.6, f8, f11,f16 etc.

    Fiecare valoare succesiv fie njumtete, fiedubleaz luminozitatea imaginii

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    18/300

    Blitzul (flash-ul)

    Este necesar atunci cnd lumina nu

    este suficient pentru o expunerecorect

    Emite o lumin puternic de scurt

    durat, care nghea micareasubiecilor

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    19/300

    TIPURI DE APARATE

    FOTO

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    20/300

    Tipuri de aparate foto

    Aparate analog (care folosesc pelicula

    fotosensibil - filmul)

    Aparate digitale (care preiau i stocheazimaginea electronic)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    21/300

    Categorii de aparate foto

    Compacte

    Prosumer (semiprofesionale)

    SLR (single lens reflex)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    22/300

    Aparate compacte Au dimensiuni reduse

    Obiectivul i blitzul sunt

    ncorporate n aparat

    ofer anumite opiuni de

    setare pentru utilizator

    sunt cel mai uor de

    manevrat, folosesc multe

    presetri

    scopul lor este realizarea

    cu uurin a unor

    fotografii clare

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    23/300

    Aparate prosumer

    (semiprofesionale) permit un mai mare

    control asupra opiunilor

    manuale de expunere au obiective mai bune i

    redau mai bine detaliile

    unele permit schimbarea

    obiectivului i ataarea

    unui blitz extern

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    24/300

    Digital SLR (single lens reflex)

    Sunt cele mai performantedintre cele trei categorii

    folosesc o oglind mobilplasat ntre obiectiv isenzor, astfel nct imagineavzut prin vizor saumonitorul LCD este exactimaginea preluat de obiectiv

    i memorat de senzor. sunt formate din corpul

    camerei, pe care se pot fixaobiective i blitz

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    25/300

    Fotojurnalism

    CURS 2

    Obiectivul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    26/300

    Obiectivul Definiie: sistem optic complex, constituit

    din mai multe lentile, care refract razele delumin astfel nct se formeaz o imaginepe peretele din spatele camerei

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    27/300

    Aparatele foto au sisteme optice (obiective),

    formate din mai multe buci de sticl (elemente).

    n funcie de forma i dimensiunea lor, acesteaservesc unor scopuri fotografice diferite

    Imaginea format de un obiectiv poate fi controlatalegnd diferite forme i poziii pentru elementelesale.

    Acestea determin:

    Distana focalUnghiul de cmp

    Greutatea i dimensiunea obiectivului

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    28/300

    Distana (sau lungimea) focal Distana din centrul optic al unui

    obiectiv pn la planul de focalizare(senzor sau film) cnd obiectivul e

    focalizat la infinit

    Se msoar n milimetri sau inchTERMENI

    Centru optic

    Plan de focalizare

    Infinit

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    29/300

    Plan de focalizare

    Definiie: suprafaa pe care o imaginetransmis de o lentil este focalizat clar

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    30/300

    Centru optic

    Definiie: de obicei, un punct din interiorulunei lentile n care razele de luminprovenite de la dou surse diferite se

    intersecteaz

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    31/300

    Infinit

    Definiie:pe msur ce un obiect sendeprteaz de obiectiv, unghiul dedispersie al razelor se diminueaz pn cndrazele care provin dintr-un singur punct pot

    fi consiferate paralele

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    32/300

    Unghiul de cmp

    Lungimea focal a unui obiectiv determinacoperirea pe care o are acel obiectiv

    Unghiul de cmp = Acoperirea maxim lanivelul planului de focalizare

    se exprim n grade

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    33/300

    Unghiul de cmp variazn funcie de lungimeafocal a obiectivului

    Obiectivele cu

    lungime focal mare

    apropie obiectul i au

    un unghi de cmp mai

    mic dect cele cu

    lungime focal mic

    Ex.

    Un obiectiv de 20mm are

    un unghi de cmp de

    94grade

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    34/300

    Obiective zoom

    La aceste obiective, distana caresepar elementele componente poate fimodificat => obiective cu distan

    focal variabil

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    35/300

    Tipuri de obiective Obiectivele foto acoper unghiuri de

    cmp care variaz ntre 5 i 180n funcie de unghiul de cmp, exist

    mai multe categorii de obiective:

    NORMALE cu unghi de cmp deaprox.45

    TELEOBIECTIVE cu unghi de cmp

    mai mic de 45

    GRANDANGULARE - cu unghi decmp mai mare de 45

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    36/300

    NORMAL (50mm)

    Are un unghi de cmp apropiat de 45

    Lungimea focal este de 50 mm Se apropie cel mai mult de ceea vede ochiul

    uman

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    37/300

    GRANDANGULARE

    Au un unghi de cmp

    mai mare de 45Are profunzime de

    cmp mare

    Se folosete pentru

    fotografierea decadre largi

    Pot cauza odistorsionare

    aparent a imaginii

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    38/300

    FISH EYE

    Transform toate

    liniile drepte n liniicurbe, cu excepiacelor care se afl ncentrul imaginii

    Are un unghi de cmp

    care poate ajunge la

    180 de grade

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    39/300

    TELEOBIECTIVE

    Permit apropierea unuiobiect sau subiect

    ndeprtat

    Au o profunzime decmp mic i suntutilizate pentru ascoate n eviden

    subiectul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    40/300

    MACRO

    Obiective proiectatepentru a obine celemai bune rezultate

    pentru fotografii la

    distane mici(fotografii de detaliu)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    41/300

    Profunzimea de cmp

    Factorii care pot influena profunzimea de cmp: Deschiderea diafragmei

    Lungimea focal a obiectivului

    Distana fa de subiect

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    42/300

    1. Profunzimea de

    cmp crete cu ct senchide mai multdiafragma

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    43/300

    2. Obiectivele cu lungime

    focal mai mare vor da oprofunzime de cmp mai mic

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    44/300

    Focalizarea

    Imaginea care se formeaz n planul defocalizare va fi clar doar atunci cnddistana dintre obiectiv i pelicul sau

    senzor e corect.

    Focalizarea poate fi :

    Manual (MF)

    automat (autofocus - AF)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    45/300

    Caracteristici ale obiectivelor

    Lungimea (distana) focal

    Tipul de focalizare

    Luminozitatea

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    46/300

    Luminozitatea obiectivului

    Definiie: capacitatea obiectivului de atransmite un debit luminos ct mai mare

    Se refer la cantitatea de lumin carepoate intra prin obiectiv (deschidereamaxim a diafragmei)

    Este considerat luminos un obiectiv cudiafragme de peste 2.8

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    47/300

    Diafragma

    Valorile diafragmei sunt date de raportuldintre lungimea focal i diametruldeschideriirespective

    EX.f4, f5.6

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    48/300

    SFRIT

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    49/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    50/300

    Fotojurnalism

    CURS 3

    Lumina

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    51/300

    Lumina

    Definiie: form de energie care se

    propag n spaiu sub form de unde

    electromagnetice

    Lungimea de und a radiaiilor

    electromagnetice se msoar n

    nanometri (1nm=10-9 metri) i senoteaz cu (lambda)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    52/300

    Atenie

    Ochiul uman percepe doar o parte

    dintre aceste unde electromagnetice =

    spectrul vizibil (de la 380nm la 760nm)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    53/300

    Spectrul vizibil

    fizicianul Newton adescompus lumina alb

    cu ajutorul unei prisme

    opticen culorile ROU,ORANGE, GALBEN, VERDE,

    ALBASTRU, INDIGO, VIOLET

    (ROGVAIV)

    =>Lumina alb este

    constituit din ansamblul

    acestor culori

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    54/300

    Culoarea

    Percepia culorii dectre om este

    rezultatul combinaiei

    a doi factori:

    Obiectiv radiaialuminoas

    Subiectiv senzaia

    de culoare care aparen creier ca efect al

    stimulului luminos

    asupra ochiului

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    55/300

    Fenomene care stau la baza

    percepiei culorilor

    1. ABSORBIA

    2. DIFUZIA

    3. INTERFERENA

    4. DISPERSIA

    5. FLUORESCENA

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    56/300

    Absorbia

    Un obiect va aprea

    colorat n lumina pecare o reflect sauo transmite

    Un obiect albreflect toate razeleincidente

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    57/300

    Difuzia

    Este schimbarea distribuiei spaiale a unuifascicol de raze deviat n mai multe direcii de

    ctre o suprafa

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    58/300

    Interferena

    Apare pe straturitransparente subiri

    ex. petele de ulei,baloanele de spun

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    59/300

    Dispersia

    Diferene de refracie suferite de radiaiileluminoase cu lungimi de und diferite.

    Ex. curcubeul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    60/300

    Fluorescena

    Obiectul absoarbe radiaii de o anumitlungime de und i emite radiaii diferite

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    61/300

    Sinteza culorilor

    Sinteza aditiv a culorilor

    Sinteza substractiv a culorilor

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    62/300

    Sinteza aditiv a culorilor:

    radiaiile de lumin ROIE, VERDE iALBASTR (RGB), combinate n cantiti

    egale formeaz albul. EX.cnd rou i verde se suprapun, ele

    formeaz galbenul .a.m.d.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    63/300

    Sinteza substractiv a culorilor

    se refer la filtrarea luminii albe prin filtre

    colorate n galben, magenta si turcoaz

    (cyan) rezultatul fiind negrul.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    64/300

    T t d l

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    65/300

    Temperatura de culoare

    Definiie: variaiile de culoare pe care le

    sufer un corp incandescent in funcie de

    temperatura la care este adus

    La temperaturi joase, predomin radiaiile

    roii

    Ex. la 5500K (grade Kelvin) lumina emis

    este alb

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    66/300

    Aplicaii n fotografie

    Noiunea de temperatur de culoare a fost

    extins i la corpurile neincandescente

    Ex. temp. de culoare pt. Ceralbastru=10.000K

    (lumina emis de un corp negru adus la

    temperatura de 10.000K)

    Temperatura de culoare se msoar cucolorimetrul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    67/300

    Sursa Temperatura deculoare

    Flacra chibritului 1700K

    Soare la rsrit 2000K

    Bec 2600-2900K

    Soare la prnz vara 5400-5500K

    Cer nnorat 10.500K

    Surse de lumin

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    68/300

    Surse de lumin

    B l l d lb ( hit b l )

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    69/300

    Balansul de alb (white balance) Temperatura de culoare a luminii variaz n

    funcie de sursa de lumin i decaracteristicile acesteia

    Lumina natural variaz n funcie demomentul zilei i de condiiile atmosferice

    EX. de obicei, are o tent de roz dimineaa,glbuie la prnz, portocalie la asfinit ialbstruie seara

    Lumina dat de un bec cu filament estediferit de lumina dat de un neon

    EX. becul are tent glbuie, neonul are tentalbstruie

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    70/300

    Concluzie

    => pentru a obine culori naturale i

    apropiate de realitate, trebuie s

    ajustm redarea lor cu ajutorulBALANSULUI DE ALB

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    71/300

    Exponometrul

    Definiie:aparatul care msoar lumina

    i d indicaii pentru alegerea

    diafragmei i a timpului de expunere

    corect

    Tipuri:

    - exponometru incorporat n aparatul foto

    - Exponometru independent

    S ibili l l i

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    72/300

    Sensibilitatea la lumin

    Definiie:capacitatea peliculei sau a

    senzorului de a reaciona mai rapid sau

    mai lent la lumin

    (poate fi exprimat n ASA, DIN sau ISO).

    Pentru peliculele foto (filme) sensibilitatea

    este direct proporional cu mrimea

    cristalelor de material fotosensibil

    R l i

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    73/300

    Relaia

    ISO sensibilitate la lumin

    cu ct aceste cristale sunt mai mari, cu attmai reacioneaz mai rapid la lumin, iarclaritatea e mai sczut

    EX. o pelicul de 800 ISO reacioneaz rapidla lumin).

    cu ct granulaia e mai mic, materialulreacioneaz lent la lumin i imaginea e maiclar.

    Ex. ISO 80, ISO 100, ISO 200, ISO 400, ISO800, ISO 1600

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    74/300

    Atenie

    Cu ct ISO-ul folosit este mai mare, cuatt mai puternis se va vedea zgomotulde imagine

    ex. fotoISO 6400

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    75/300

    Contrejour

    Sursa de lumin se afl n spatele

    subiectului, n direcia obiectivului, iar

    msurarea expunerii se face pe partea

    luminat a imaginii

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    76/300

    Fotojurnalism

    CURS 5

    Principii de estetic nfotografie

    Impactul unei fotografii, dincolo de realitatea

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    77/300

    prezentat, const ntr-un mesaj limpede Punerea n valoare a subiectului presupune, cel

    mai adesea, folosirea unor principii estetice clasice

    (totui, uneori, nclcarea inspirat a acestorprincipii poate duce la imagini foartereuite)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    78/300

    claritatea mesajului este legat de feluln care sunt puse n aplicare principiilede compoziie.

    o fotografie este bine compus: cnd centrul de interesse evideniaz uor,

    cnd este echilibrat i

    cnd perspectivae corect.

    Compoziia

    n fotografie se aplic, n mare msur,

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    79/300

    n fotografie se aplic, n mare msur,principiile estetice valabile n pictur.

    Una dintre cele mai importante regulieste denumit regula treimilor.

    Conform acestei reguli, exist patrupuncte forte i patru linii forte ale

    imaginii.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    80/300

    Se recomand folosirea punctelor forte

    pentru plasarea celor mai importanteelemente din fotografie.

    Una dintre cele mai

    frecvente greeli fcute dectre fotografii amatori saucei nceptori este plasareapersonajului sau a obiectuluiprincipal n centrul imaginii,de unde rezult utilizareaineficient a spaiului avut ladispoziie.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    81/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    82/300

    Excepii

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    83/300

    Excepii atunci cnd subiectul fotografiat

    prezint simetrie se recomandfolosirea centrului de simetrieca punct de maxim interes alfotografiei.

    EX. o int de tir, undele fcutede o piatr aruncat n ap

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    84/300

    Liniile care dau personalitate

    compoziiei fotografice sunt:

    Liniile forte orizontale

    Liniile forte verticale

    diagonalele

    Li iil f l i i ii

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    85/300

    Liniile forte ale imaginii

    liniile forte ale cadrului (orizontalele iverticalele care mpart fiecare latur ntrei segmente egale)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    86/300

    Diagonalele

    Diagonala ascendent (sau diagonalaforte) pornete din colul stng jos i urc

    spre colul situat n dreapta sus, iar diagonala descendent (sau diagonala

    slab) pornete din stnga sus i

    coboar spre dreapta jos.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    87/300

    Diagonal sugerat

    Diagonale vizibile

    Seciunea de aur

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    88/300

    raport armonios, cunoscut nc din antichitate,ntre dou mrimi inegale i exprimat

    ntotdeauna printr-un numr constant (aprox.1,61sau 0,61) folosindu-se latura i diagonala ptratului se

    realizeaz un dreptunghi armonios

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    89/300

    Fotografierea subiectelor dinamice

    Specificul fotografierii subiectelor nmicare este determinat de faptul c

    privitorul continu mental traiectoriaobiectului.

    Subiecte n

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    90/300

    Subiecte n

    micare

    SUGESTIE: obiectele aflate n micare

    nu se vor plasa la marginea cadrului, cintr-o zon care permite continuareamental a micrii.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    91/300

    EX: Un cal n micare, cu direcia de deplasaredreapta-stnga, nu va fi plasat aproape de margineastng (privitorul va continua micarea la modulimaginar,scondu-l din cadru)

    TEHNICA DE REALIZARE :panning

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    92/300

    Efectulgravitaional

    privitorul este tentat s continue mentaltraiectoria sportivului n sensul indicatde braele acestuia.

    Acesta este unul dintre motivele care audeterminat plasarea sportivului n parteastng a cadrului.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    93/300

    Perspectiva

    Fotografia reprezint la modul bidimensional(pe axele x i y) o realitate tridimensional(care are n plus axa z).

    Pentru ca aceast reprezentare s pstrezei s redea impresia de spaialitate,fotografia trebuie s respecte anumite regulilegate de mrimea relativ, ordinea spaial

    i tonalitatea elementelor.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    94/300

    Exist dou feluri de perspectiv:

    aerian

    liniar (dat de mrimea relativ a obiectelori de ordinea acestora n spaiu)

    P ti

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    95/300

    Perspectiva

    aerian

    Este dat de tonalitatea

    elementelor ce o compun

    Perspectiva liniar

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    96/300

    Este dat demrimea relativa obiectelori de

    ordinea acestoran spaiu

    Tipuri de perspectiv liniar

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    97/300

    p p p

    n funcie de felul n care fotograful sepoziioneaz fa de linia orizontului,respectiv de punctul de fug al imaginii:

    Perspectiva liniar normal Perspectiva liniar inferioar

    Perspectiva liniar superioar

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    98/300

    Perspectiva normal

    corespunde niveluluiochilor unui om aflat npicioare, care privete

    drept nainte; linia orizontului e

    paralel cu suprafaapmntului, iar punctul

    de convergen alliniilor paralele se afln acest plan.

    Perspectiva

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    99/300

    Perspectiva

    superioar

    numit i a psrii n zbor d o viziune de sus n jos. pentru un obiect

    nalt, punctul de convergen al liniilor se vaafla n partea de jos a imaginii, crendu-seimpresia de dominare a obiectului fotografiat.

    Perspectiva

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    100/300

    Perspectiva

    inferioar

    numit i a broatei este aceea n care

    privim de jos n sus Liniile paralele converg

    spre un punct de fugsituat n parteasuperioar a fotografiei,

    dnd senzaia cobiectele fotografiatesunt mai mari dect nrealitate.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    101/300

    i l l

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    102/300

    Perspectiva lateral

    Persp. axial Persp. lateral

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    103/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    104/300

    Fotojurnalism

    CURS 5

    Elemente de limbaj vizual

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    105/300

    Imaginile armonioase, dincolo de ocompoziie echilibrat, implic anumite

    reguli de folosire a culorilor, tonurilor ia elementelor vizuale.

    Culoarea

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    106/300

    Culorile primare

    (rou, verde,albastru)deriv dindescompunerealuminii albe

    Culorilecomplementare(cyan, magenta,

    galben) se afl laintersecia dintre douculori primare

    C l il ld

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    107/300

    Culorile calde

    magenta, rou i galben

    comunic pasiune, cldur, bucurie, pericol. dau senzaia de expansiune i apropiere.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    108/300

    Contrastul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    109/300

    Contrastul cromatic se obine prin alturarea unei

    culori primare cu complementara ei Ex. albastru i galben

    Verde i magenta

    tonal se obine prin alturarea unui ton

    foarte deschis cu unul foarte nchis Alb i negru

    Tipuri de contrast

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    110/300

    Tipuri de contrast

    C l i d tl it l t i l

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    111/300

    Cel mai des ntlnite elemente vizuale:

    punctele

    liniile

    suprafeele sau formele volumele

    tonurile.

    Punctul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    112/300

    este definit n geometrie caintersecia a dou linii, dar

    n fotografie poate s sesitueze i la captul unei

    linii sau chiar izolat. Cel mai des folosit punct

    este soarele.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    113/300

    n imagine, va fi considerat punct i o pasre

    care se afl pe vrful unui stlp. Din punct de vedere vizual, punctul are

    funcia de a atrage atenia.

    Li i

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    114/300

    Linia

    constituie intersecia dintre dou suprafeei este considerat a fi unul dintre cele mai

    dinamice elemente. poate fi real (cnd delimiteaz forme

    clare) sau imaginar (cnd e folosit

    pentru a indica direcii, micri).

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    115/300

    n fotografie exist linii drepte, curbei frnte, fiecare dintre ele avnd efecte

    diferite asupra privitorului.

    Cu ct liniile drepte

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    116/300

    Cnd sunt mai lungi, las impresia destabilitate, chiar severitate.

    Liniile orizontale sugereaz de obiceicalm, linite, infinit.

    psunt mai lungi, cu attdau mai mult impresia de

    monotonie, de repaus.Liniile verticale (copaci,oameni nali, cldiri) dauimpresia de solemn,

    mreie.

    DE RETINUT

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    117/300

    DE RETINUT

    Liniile orizontale sau verticaletrebuie echilibrate cu alte

    elemente vizuale folosirea n exces a liniilor

    obosete ochiul i rupe armonia

    imaginii.

    Liniile curbe dau graie imaginii

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    118/300

    dau graie imaginii

    cnd concavitatea este

    orientat n sus au uncaracter vesel cnd curbele orizontale

    au capetele orientate n

    jos sugereaz tristee,resemnare. O semnificaie mult mai

    strict a liniilor curbe segsete n mimica uman

    Liniile erpuite verticalesugereaz instabilitate,agitaie.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    119/300

    Liniile frnte

    sugereaz energie, asprime, chiar nervozitate ex. fulgerul, creasta unui munte

    Dac liniile se ncrucieaz n toate direciile iconduc ochiul n afara imaginii, deruteazprivirea i n acest caz este nevoie de folosireaaltor elemente (puncte, suprafee), care s leechilibreze.

    Suprafeele i formele

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    120/300

    Suprafeele i formele

    sunt delimitate de linii.

    Forma se sugereaz prin asocierea delinii, contururi i culori.

    Suprafeele dau echilibru imaginii i potsugera fora, slbiciunea, masivitatea.

    Lumina poate aplatiza formele sau poatecrea umbre interesante

    Suprafeele mari care nusunt ntrerupte de detalii sunt

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    121/300

    Alturarea unor suprafee mici, cu tonuri i culorivariate dau dinamism imaginii

    ex frunze de mai multe culori pe o alee

    sunt ntrerupte de detalii suntstatice i monotone

    ex. un cer senin, fr nori

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    122/300

    Suprafeele triunghiulare

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    123/300

    (reale sau sugerate) se

    aseamn cu liniilefrnte. Triunghiurile alungite

    sunt legate de

    dimensiunea vertical, nvreme ce triughiurileisoscele dau impresia destabilitate atunci cnd

    sunt cu baza n jos. ex. cele mai comunetriunghiuri sunt formate decap i umeri sau de ochi igur

    Tonurile

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    124/300

    Tonurile

    sunt iruri de valori luminoase care pornescde la albul fr textur i ajung la negru.

    Tonurile pot fi definite ca variaii ale luminii pe

    anumite suprafee. Tonurile ntunecate evoc interiorizare,

    dramatism, tristee, iar tonurile deschisesugereaz exteriorizare, veselie, rceal.

    Cu ajutorul tonurilor se poate obine efectulde spaialitate sau de volum.

    Motivul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    125/300

    Motivul

    Este o succesiune de liniii forme

    Pentru a evita monotonia,trebuie incluse elemente

    secundare Dac motivul ocup tot

    cadrul, efectul e maiputernic

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    126/300

    Se obine prin repetarea unor elemente

    grafice Prin compunerea lor, rezult o imaginearmonioas

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    127/300

    Textura

    n fotografie, se refer la structura suprafeelor

    Trebuie s transmit o senzaie tactil i deprofunzime Pentru a pune n valoare o textur, trebuie

    evaluat calitatea i direcia luminii

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    128/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    129/300

    Fotojurnalism

    CURS 6

    GENURI N FOTOGRAFIA DE PRES

    Planuri

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    130/300

    Planuri

    Larg (general)

    Mediu

    Apropiat (prim-plan) Detaliu (Gros-plan)

    Planul larg

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    131/300

    Planul larg

    Planul mediu

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    132/300

    Planul mediu

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    133/300

    Prim planul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    134/300

    Gros planul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    135/300

    Fotojurnalismul abordeaz vizual unevantai larg de evenimente, fiecareavnd caracteristicile sale.

    La fel ca i n presa scris, se potidentifica o serie de specii ale fotografieide pres, fiecare avnd modaliti derealizare distincte.

    GENURI ale fotografiei de pres

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    136/300

    GENURI ale fotografiei de pres

    tirea

    Feature

    Portretul Fotografia de sport

    Fotoreportajul

    TIREA

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    137/300

    TIREA

    ilustrarea evenimentelor planificate(ntruniri, edine, mitinguri, conferine depres) sau neplanificate (accidente,incendii, delicte etc)

    FEATURE

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    138/300

    FEATURE

    fotografii care nu depind de realitateaimediat, valoarea lor informativ fiindinteresul umansau divertismentul.

    PORTRETUL

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    139/300

    PORTRETUL

    una dintre cele mai des utilizate specii,avnd un impact major n publicaii.

    FOTOGRAFIA DE SPORT

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    140/300

    FOTOGRAFIA DE SPORT

    poate fi tiptire(relateaz un evenimentsportiv) sau tip feature, (dezvluieemoiile participanilorla competiie)

    FOTOREPORTAJUL

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    141/300

    FOTOREPORTAJUL

    poate fi definit ca o poveste n imagini.Este una dintre cele mai spectaculoasespecii ale fotografiei de pres.

    tirea

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    142/300

    tirea

    Evenimentele neplanificate sunt greu defotografiat, deoarece pot fi anticipate nmic msur sau, uneori, chiar deloc.

    Una dintre cele mai mari probleme cucare se confrunt fotoreporterul esteaceea de a ajunge n timp util la loculevenimentului, pentru a surprindeelementele sale eseniale.

    Adeseori, contextele de obinere aimaginilor sunt delicate i presupun luarea

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    143/300

    n considerare a unor factori umani sau

    tehnici compleci.De exemplu: subiecii fotografiilor sunt r nii,

    accidentai, sufer fizic sau sunt n starede oc

    uneori subiecii nu accept s fiefotografiai i pot deveni agresivi

    multe persoane adopt o atitudine falsn momentul sosirii fotoreporterilor

    Din punct de vedere tehnic, trebuie s inem contde cteva aspecte:

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    144/300

    p

    folosirea blitzului poate fi deranjant n anumitesituaii

    aparatele folosite la evenimente de tipulnmormntrilor sau proceselor trebuie s fiesilenioase, pentru a nu atrage atenia

    locaiile i condiiile cele mai potrivite pentruobinerea celor mai bune fotografii sunt uneorigreu accesibile fotoreporterului

    Accidentele, incendiile i delicteleEvenimentele trebuie evaluate prin prisma mai

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    145/300

    multor valori informative, ce pot fi identificate

    rspunznd la urmtoarele ntrebri:Au existat

    victime?

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    146/300

    Au existatsupravieuitori?

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    147/300

    Care sunt urmrileaccidentului?

    (chiar dac nu suntvictime, accidentele

    colective de tren, deavion prezintinteres jurnalistic)

    Care sunt pagubele

    materiale?

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    148/300

    A fost implicat vreo persoan public sau

    celebritate?

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    149/300

    Exist aspecteneobinuite?

    Care poate fi unghiul de abordare al unei

    fotografii de pres despre un accident?

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    150/300

    fotografii de pres despre un accident?

    Cauza

    Impactul propriu-zis (surprins foarte rar,unori absolut ntmpltor)

    Consecinele (apar cel mai adesea nimagini)

    Evidenierea unui aspect semnificativ

    (concentrare pe un personaj sau obiect) Detalii sau obiecte simbolice

    IncendiiAbordarea poate viza:

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    151/300

    p Dimensiunile catastrofei Emoiile i tririle participanilor

    n cazul tragediilor, fotoreporterii trebuie s seconcentreze pe elementul uman.

    exist situaii cnd fotografierea persoanelor

    implicate nu este recomandabil, fie pentru caimaginile au un grad ridicat de violen, fiepentru c acele persoane beneficiaz dedreptul la propria imagine.

    Tragedii

    Delicte

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    152/300

    Valoarea informativ este dat de:

    Numrul victimelor

    Prezena violenei Celebritatea persoanelor implicate

    Aspectele inedite

    Comicul situaiei (dac este cazul)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    153/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    154/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    155/300

    Evenimente planificate

    Avantaj: ofer fotografilor posibilitatea de

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    156/300

    Avantaj: ofer fotografilor posibilitatea de

    a se pregti dpv tehnic pentru eveniment(conferin de pres, edin, congres,spectacol etc.)

    Un posibil dezavantaj: acesteevenimente sunt mari consumatoare detimp, deoarece adesea trebuie ateptatmomentul cnd persoana face un gest

    mai deosebit, are o mimic mai gritoareetc.

    O problem este monotonia i lipsaelementelor spectaculoase, care pot atrageatenia privitorului Se recomand vnarea

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    157/300

    atenia privitorului. Se recomand vnareaunor expresii ale feei (mirare, plictiseal,nervozitate etc.)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    158/300

    La nivel tehnic,monotonia sepoate evitaprin folosirea

    unor unghiurinalte, joase,laterale.

    Feature

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    159/300

    nu depinde de obicei de un evenimentsau moment anume i nu trebuie saib ca subieci celebriti.

    difer de fotografiile tip tire deoarecerezist trecerii timpului (nu sunt att deperisabile), principala lor valoare fiind

    cea vizual, i nu cea informativ.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    160/300

    Fotografiile feature au rolul de acontrabalansa imaginile violente i agresive.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    161/300

    Diferene ntre cele dou specii foto:

    tirile FeaturesSunt legate de actualitate,

    axate pe un eveniment anume

    Nu depind de o aciune sau

    eveniment clar definit

    Capt valoare cnd:

    are ca subiect o celebritate

    evenimentul e de proporii

    consecinele sunt tragice

    nregistreaz o felie de via

    ofer o abordare nou pentruun subiect vechi

    Exist anumite subiecte preferate pentrufotografiile feature, dar, care, prin

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    162/300

    g pnenumrate repetri, i-au pierdutvaloarea i au devenit cliee:

    copii care imit aduli

    asocieri contrastante i amuzante (clugrie

    mncnd ngheat) animale care se comport ca oamenii.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    163/300

    Fotojurnalism

    CURS

    Istoria fotojurnalismului

    nceputurile fotojurnalismului

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    164/300

    1853 primele

    imagini care pot fi

    considerate fotografii

    de pres sunt

    realizate n timpul

    Rzboiului din

    Crimeea

    Roger Fenton

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    165/300

    Carol Popp de Szatmary

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    166/300

    New York Daily Graphic

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    167/300

    Primul ziar care a

    publicat n aprilie

    1877 doar imagini

    pe prima pagin(relatarea unui

    incendiu)

    Caracteristici tehnice

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    168/300

    Camera avea un singur obiectiv

    Era de dimensiuni mari, greoaie

    Avea nevoie de trepied

    Imaginea se captura pe plcue de sticl

    tratate cu emulsie fotosensibil (sensibilitateechivalent cu 24 ISO de azi)

    Imaginea rezultat nu putea fi multiplicatdirect n ziar, era nevoie s fie desenat i

    apoi gravat pe o plac dup care semultiplica

    Fotografia - de la eveniment la cititor

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    169/300

    1. Fotograf

    2. Desenator

    3. Gravor4. Multiplicare

    Factori n evoluia fotojurnalismului

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    170/300

    Invenia aparatelor de mici dimensiuni

    cu role de film

    Introducerea i utilizarea surselor delumin

    Invenia rastrului (sau raster) a dus la omai bun calitate a imprimrii

    Rastru (sau raster, engl.half-tone)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    171/300

    Reproducerea iluziei de

    tonuri de gri prin

    combinaia de puncte

    negre de diversedimensiuni cu spaii albe

    Primul ziar care

    folosete rasterul pentru

    a reproduce foto este

    Daily Graphic

    Joseph Pulitzer,New York World

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    172/300

    Iniial nu a adoptat tehnologia raster

    Se temea c prea multe imagini vorscdea demnitatea ziarului

    Dup ce tirajul a sczut, Pulitzer s-arzgndit

    Ulterior, realiznd ct de mare este

    importana imaginilor n ziar, a crescutdimensiunea fotografiilor publicate

    Camera ascuns

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    173/300

    A fost folosit de un

    fotograf de la

    tabloidul New YorkDaily Newsn 1920,pentru a fotografia

    electrocutarea unei

    criminale

    Primele fotografiifalsificate

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    174/300

    falsificate

    Au aprut n Evening Graphici au fost poreclitecompozografii

    Se nscenau evenimente la care presa nu aparticipat i apoi se lipeau feele adevrailor

    participani Doar uneori se meniona cu litere mrunte faptul

    c erau prelucrate imaginile

    Prinii fotojurnalismului

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    175/300

    Arthur Fellig (Weegee)

    crime, viaa de periferie

    Eric Salomon fotografie

    instantanee

    Henri Cartier-Bressonreporter al cotidianului

    Robert Capafotoreporter de rzboi

    Organizaii profesionale

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    176/300

    Pressefotografforbundet Uniunea danez afotografilor de pres - a fost prima organizaienaional de profil, fondat n 1912

    National Press Photographers Association(NPPA) a fost fondat n1946n SUA inumr azi aprox.10,000 membri.

    Din 1940 se acord Premiul Pulitzerpentru

    fotografie de pres Alte premii: World Press Photo, Best of

    Photojournalism, Pictures of the Year

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    177/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    178/300

    Fotojurnalism

    CURS 8

    Fotoreportajul

    Posibiledefiniii:

    povesten imagini

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    179/300

    p g

    povestire ilustrat

    Trstura fotoreportajului este aceea

    c fotograful nu regizeaz nimic,surprinznd evenimentul n

    desfurarea lui.

    Dac e posibil, fotograful studiaz

    nainte materialul respectiv, observ

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    180/300

    nainte materialul respectiv, observ

    defurarea aciunii i o gndete dinpunctul de vedere al realizrii

    fotografiilor, analizeaz procesul n

    ansamblu i alege momentele cele maiinteresante i caracteristice pentruprocesul respectiv n scopul de a le

    fotografia.

    Factori impotani pentrurealizarea unui reportaj:

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    181/300

    Capacitatea de a nelege rapid punctul dincare subiectul este pus n valoare mai bine i

    capt expresivitate

    Distribuirea corect a diferitelor elemente ale

    compoziiei n cadru, sublinierea interaciunii

    dintre ele

    Utilizarea creativ a diferitelor surse de

    iluminare Obinerea accentelor vizuale i de intenie

    necesare

    Fotoreportajul este bazat pe secvenialitate i,

    de obicei, cuprinde cinci tipuri de fotografii:

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    182/300

    Plan larg / ndeprtat

    Plan mediu

    Portret Plan apropiat

    Concluzie

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    183/300

    1. Plan larg/ndeprtat

    descrie subiectul reportajului ntr-o

    singur imagine, plaseaz subiectul ncontext i red dimensiunea

    evenimentului.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    184/300

    2. Plan mediu

    arat legtura dintre personaje, felul n

    care subiectul principalinteracioneaz cu ali participani la

    evenimente.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    185/300

    3. Portret

    trebuie surprins ntr-un moment cheie,

    n care se reveleaz personalitatea sau

    tririle subiectului.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    186/300

    4. Plan apropiat

    surprinde un detaliu reprezentativ al

    unui obiect sau persoane, care poate

    dat informaii suplimentare despre

    situaia descris i poate avea valoare

    de simbol

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    187/300

    5. Concluzia

    vizeaz efectele sau consecinele,

    respectiv deznodmntul evenimentului.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    188/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    189/300

    7 sfaturi pentru tinerii fotografi

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    190/300

    1. Facei ct mai multe fotografii

    Dac intenionai s folosii o singur

    fotografie, de regul trebuie s facei

    cel puin 10-15.

    Se recomand mai multe imagini din

    unghiuri diferite, cu ncadrri diferite.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    191/300

    2. Pixul i carneelul sunt la fel de

    importante ca aparatul foto

    Dac nu este vorba de celebriti, este

    recomandabil ca fotografii s i noteze

    pe cine sau ce fotografiaz, pentru a-i

    putea identifica apoi.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    192/300

    3. Planificarea fotografiilor

    Unele evenimente sunt spontane, altele

    sunt programate, deci e nevoie de o

    planificare a prezenei fotografului.

    4. Apropiai-v

    Oricine poate realiza fotografii care au

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    193/300

    Oricine poate realiza fotografii care au

    un unghi larg de cmp (care dau detaliidespre context).Adevraii fotografi se

    apropie ct pot de mult de aciune i de

    oameni. Captureaz expresii, gesturi,interaciuni.

    Capa: Dac fotografiile tale nu sunt

    bune, nseamn c nu te-ai apropiatdestul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    194/300

    5. Fotografiai n cea mai bun lumin

    Folosii pe ct posibil lumina natural

    (fotografii de exterior), iar n interior

    profitai de lumina de lng ferestre.

    Dac este nevoie, folosii blitzul.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    195/300

    6. Echipamentul conteaz mai puin

    Bineneles, performanele aparatului

    foto conteaz ntr-o anumit msur.

    DAR un fotograf bun se adapteaz la

    limitele aparatului i tie cum s l

    foloseasc pentru a face cele mai bune

    fotografii posibile.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    196/300

    7. Creativitate

    Folosii ct mai multe unghiuri, variai

    nlimea perspectivei, ncercai s fii

    ct mai aproape de subiect (cnd e

    posibil).

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    197/300

    Fotojurnalism

    CURS 9

    Portretul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    198/300

    Definiie:

    Un portret trebuie s surprind, nprimul rnd, personalitatea i tririlecelui fotografiat.

    n unele situaii, se urmretesurprinderea ambianei ca elementcomplementar al protretului.

    Tipuri de portret

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    199/300

    De studio

    De pres

    Tipuri de portret

    Portretul de studio folosete luminile

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    200/300

    Portretul de studio folosete luminileastfel nct s l avantajeze pe subiect,uneori face retuuri pentru a da corectaimperfeciunile pielii, are o durat de via

    mai lung. Portretul de pres de obicei este

    efemer, nu are intenia de a idealizasubiectul i urmrete s arate cititoruluide ce persoana fotografiat este subiect dearticol.

    Portrete tip buletin(engl. mug shot)

    Cuprind fie doar capul, fie capul i umerii

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    201/300

    Sunt cele mai uor de realizat De obicei, ocup puin spaiu ntr-un ziar

    (echivalentul limii unei coloane) i trebuies fie nsoite de date de identificare a

    persoanei (nume, vrst etc.), dar pot deveni,n situaii-limit, fotografii de prima pagin. n general, fotografii evit folosirea

    obiectivelor grandangulare pentru aceste

    portrete, deoarece distorsioneaz (cuexcepia situaiilor n care doresc sexagereze anumite trsturi)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    202/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    203/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    204/300

    James Nachtwey

    Portrete n ambian

    Un element important al portretului de pres

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    205/300

    Un element important al portretului de prespoate fi ambiana (decorul) n care estefotografiat subiectul

    Mediul n care este fotografiat o persoanpoate s o caracterizeze, s ofere detaliidespre stilul ei de via i s dea un plus devaloare informativ imaginii.

    Ocup un spaiu mai mare n economiapaginii de ziar (ex. echivalentul a dou sauchiar trei coloane)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    206/300

    imaginea persoanei este important,dar nu este suficient. Trebuie sartm i legtura subiectului cu lumea(Arnold Newman)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    207/300

    Henri Matisse

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    208/300

    Richard Nixon

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    209/300

    Glenn Gould

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    210/300

    Elemente ale unui portret

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    211/300

    Mimica, privirea, gestica (limbajul

    nonverbal)

    Mediul/ambiana (fundalul)

    Lumina i compoziia

    Faa Dintre toate elementele unei foto, faa are

    impactul cel mai puternic

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    212/300

    impactul cel mai puternic

    Cei mai muli dintre oameni pot s citeasco parte din personalitate pornind de la fa

    Portretul nu poate dezvlui ntreaga

    personalitate, doar ceea ce persoanadezvluie

    Fotografii aleg de obicei imagini cu subiecicare rd, plng, vorbesc sau fac o aciunecare coincide cu tema i abordarea articolului

    Ochii - Unde ar trebui s priveasc subiectul?

    Portretele realizate la nceputul sec. 20 prezentau

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    213/300

    oameni care priveau insistent camera Portretele din anii 60-70 aveau subieci care

    priveau ca i cum ar fi fost n aciune, fr sobserve prezena aparatului foto

    portretele mai recente revin la privirea direct aobiectivului, unii fotografi motivnd c imagineaare impact mai mare dac se stabilete uncontact vizual ntre subiect i privitor

    continuare

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    214/300

    Totui, ali fotografi susin c privireadirect nseamn c subiectul eracontient de prezena camerei, deci nupoate fi vorba despre un instantaneu

    Concluzie: e vorba de o mod, care seschimb

    Minile

    Au o putere mare de semnificaie i pot

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    215/300

    Au o putere mare de semnificaie i potajuta la transmiterea tirii n maniernonverbal

    Limbajul nonverbal Studierea comportamentului nonverbal

    al oamenilor poate ajuta fotograful

    Dac limbajul corpului vorbetelimpede, fotograful l va surprinde

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    216/300

    Fundalul

    Alfred Eisenstaed Revista Life :cel mai

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    217/300

    important lucru cnd faci o foto cuiva nu estefelul n care priveti pesoana, ci felul n carepriveti fundalul

    Motive: detaliile din fundal ajut la construirea

    evenimentului i afecteaz lizibilitateaimaginii Subiectul trebuie fie n contrast cu fundalul i

    s se detaeze de acesta

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    218/300

    Efecte : de ex., un portret n faa unuiperete alb va da senzaia c subiectuleste lipit de zid, n vreme ce un portret

    pe un fundal negru creaz impresia despaialitate.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    219/300

    Lumina i compoziia

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    220/300

    Umbrele sau razele puternice de lumin potda atmosfer fotografiilor

    Efectul unei foto se poate modifica n funciede locul unde plaseaz fotograful subiectul,de gradul de apropiere a subiectului (planapropiat sau plan larg)

    Prim planurile sunt cel mai adesea folosite,

    deoarece gradul mare de apropiere are unimpact mai puternic asupra privitorului

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    221/300

    Portrete de grup

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    222/300

    Grupurile mici suport creativitateafotografului

    Sugestii: pentru a evita monotonia,

    capetele trebuie s fie la niveluri diferite(unii stau n picioare, alii ed, alii staughemuii)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    223/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    224/300

    Annie Leibovitz, Clanul Soprano

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    225/300

    Annie Leibovitz

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    226/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    227/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    228/300

    Fotojurnalism

    CURS 11

    Etica n fotojurnalism

    Imaginile au un impact major

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    229/300

    Pot s educe, s amuze sau s conving

    SAU

    Pot s ocheze, induc n eroare, sofenseze, s impun stereotipuri.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    230/300

    Nu exist standarde etice formale

    pentru jurnaliti, DOAR principii

    generale, larg recunoscute:

    1. Alterarea fotografiilor nu este etic

    2. Regizarea fotografiilor nu este etic

    Politica de editare a fotografiilor

    (cf. GhiduluiAgenieiAssociated Press) :

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    231/300

    accept Cropping (decupaj rectangularsau pe contur)

    Accept modificarea contrastului, atonurilor pentru a asigura tiprirea la o

    calitate maxim accept o ajustare minimal a culorilor

    (mai degrab corectarea acestora)

    Retuul se limiteaz la ndeprtarea

    zgrieturilor / a urmelor de praf

    Adesea trebuie s fac alegeri ntre felul n

    care ar aciona n calitate de ceteni i felul

    n care trebuie s acioneze ca fotoreporteri

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    232/300

    DILEM: Alegere personal sauresponsabilitatea profesional?

    Deciziile legate de moralitate merg de la

    eliminarea din foto a unor elemente care

    distrag atenia pn la fotografierea unei

    scene macabre la un accident.

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    233/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    234/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    235/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    236/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    237/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    238/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    239/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    240/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    241/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    242/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    243/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    244/300

    Etica n fotojurnalism

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    245/300

    Victime ale violenelor / tragediilor

    Dreptul la intimitate

    Manipularea fotografiilor

    Stereotipizare

    Influen dinspre publicitate / politica

    editorial

    Victime ale violenelor / tragediilor

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    246/300

    If it bleeds, it leads

    Sunt imaginile cu victime i cadavre

    absolut necesare pentru a relata

    evenimentul?

    funcie de avertizare

    Funcie economic

    Dreptul la intimitate

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    247/300

    Persoanele private beneficiaz de un

    mai mare respect al intimitii dect

    celebritile

    Imaginile trebuie s aib valoareinformativ

    Manipularea fotografiilor

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    248/300

    Editorii de imagine nu trebuie s

    adauge sau s elimine elemente ale

    fotografiei

    Factori care consolideazcredibilitatea fotografiilor de pres:

    1. Reputaia publicaiei

    2. Textul care nsoete imaginea

    Stereotipizare

    P i d i i

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    249/300

    Portretizarea n mod stereotipic a

    grupurilor (pe criterii etnice, sexuale, de

    aspect fizic etc.) este rezultatul

    ignoranei, comoditii sau chiarrasismului reporterilor.

    Influen dinspre publicitate /

    politica editorial

    Ad t i l / i f i l l i

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    250/300

    Advertoriale / infomerciale care la prima

    vedere par produse informative

    Cadrul etic

    UTILITARISMUL = principiul de baz

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    251/300

    este ct mai mult bine pentr ct mai

    muli oameni, adic interesul publicprimeaz

    vom arta orori, accidente etc. pentru

    c fotografiile respective ofer

    informaiile necesare societii

    ABSOLUTISMUL i t d

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    252/300

    ABSOLUTISMUL = intr adesea nconflict cu utilitarismul, considernd c

    indivizii au dreptul la intimitate

    Ex. suferina persoanelor trebuierespectat

    REGULA DE AUR = ce ie nu-i place,

    lt i f

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    253/300

    altuia nu face

    Poate fi nlocuit cu ntrebarea: Ce s-arntmpla dac s-ar inversa rolurile?

    Cum m-a simi dac m-a afla n loculuneia dintre persoanele afectate?

    Uneori, acest principiu intr n conflict

    cu cele dou de dinainte

    N bli f t fi d i

    Recomandare

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    254/300

    Nu publica o fotografie dac cei care

    ntorc capul sunt mai muli dect cei care

    suport s o priveasc. Dac oamenii

    sunt dezgustai de fotografie, s-ar puteas nu-i aprofundeze mesajul.

    (Paul Martin Lester - Photojournalism - An Ethical Approach)

    Arat fotografia acelai lucru pe care l-avzut fotograful prin obiectiv?

    Sunt aduse imaginii i alte modificri, nafar de editarea care ine de asigurarea

    calitii imaginii? (decupare contrast luminozitate)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    255/300

    calitii imaginii? (decupare, contrast, luminozitate)

    Care pot fi consecinele aciunilor mele?Merit s sacrific acurateea relatrii iautenticitatea faptelor de dragul calitii

    tehnice? Este imaginea destul de clar (lipsit de

    ambiguitate) pentru privitor?

    Este necesar adugarea unui textexplicativ, care s plaseze imaginea ncontext?

    F t j li

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    256/300

    Fotojurnalism

    CURS 11

    Fotografia de sport

    Calitile fotoreporterului sportiv

    P tere de a anticipa

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    257/300

    Putere de a anticipa

    Cunoaterea regulilor jocului / a lumii sportive

    Concentrare

    Reflexe bune

    Rezisten fizic

    Fotografii de sport trebuie s devin

    FANI, s tie cine sunt starurile i ce li

    s a ntmplat

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    258/300

    s-a ntmplatEX.

    Transferuri

    Accidentri Conflicte cu antrenori / patroni de club

    Dispute pe tema banilor

    (n Romnia: maini de lux, iubite, soii,

    copii, chefuri)

    Munca fotografului de pres ncepe

    nainte de ntrecerea sportiv (minutele

    de joc) i se termin mult dup

    ncheierea acesteia

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    259/300

    ncheierea acesteia.

    NAINTE: antrenamente, declaraii de pres, sosirea

    suporterilor N TIMPUL NTRECERII: fazele importante, reacia

    antrenorilor, a spectatorilor

    DUP: reacii ale sportivilor, antrenorilor, oficialilor,

    conflicte ntre suporteri, maniferstri ale bucuriei

    Caracteristicile fotografiilor

    sportive (valori informative)

    Proximitate temporal

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    260/300

    Proximitate temporal

    Implicarea unei celebriti

    Interes uman

    Tipuri de fotografii

    tire

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    261/300

    tire

    Feature

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    262/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    263/300

    tire

    concentrarea ntregului meci sau a

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    264/300

    concentrarea ntregului meci sau antrecerii sportive ntr-o singur imagine

    Momentul esenial (nscrierea unui gol,

    finish-ul unei curse, un fault sau oaccidentare)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    265/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    266/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    267/300

    Feature

    reacii emoionale pe teren i n afara lui

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    268/300

    reacii emoionale pe teren i n afara lui

    sportivi

    Antrenori

    suporteri

    Alii

    Uneori sunt mai importante dect

    momentul critic al victoriei

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    269/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    270/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    271/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    272/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    273/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    274/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    275/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    276/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    277/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    278/300

    Munca fotografului sportiv estemarcat de VITEZ

    Realizarea fotografiei

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    279/300

    Realizarea fotografiei

    Selecia fotografiilor (uneori cropping)

    Transmiterea n redacie

    (descrcarea pe laptop, accesul la

    internet etc.)

    Simultan, fotograful trebuie s fie atent la

    desfurarea ntrecerii sportive.

    Tehnica fotografiei sportive

    Caracteristic: viteza cu care se mic

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    280/300

    Caracteristic: viteza cu care se micsportivii

    => nevoia de a nghea micarea, de a

    surprinde sportivul clar

    Timpul de expunere depinde de:

    1. Viteza subiectului

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    281/300

    1. Viteza subiectului

    2. Distana dintre subiect i aparatul foto

    3. Distana focal a obiectivului

    4. Unghiul sub care se mic fa de

    aparatul foto

    Viteza subiectului

    EX pentru un alergtor care face

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    282/300

    EX. pentru un alergtor care facejogging se va folosi un timp de

    expunere mai lung dect pentru un

    alergtor la 100m garduri

    Distana dintre subiect i aparatul foto

    Cu ct sportivul este mai aproape de

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    283/300

    Cu ct sportivul este mai aproape deaparatul foto, cu att este nevoie de un

    timp de expunere mai scurt pentru a

    nghea micarea

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    284/300

    Distana focal a obiectivului

    EX. Aprox. 50 m ntre subiect i main

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    285/300

    EX. Aprox. 50 m ntre subiect i main

    Obiectiv de 55mm, viteza mainii aprox

    80 km/h => timp de expunere de 1/500

    Cnd se njumtete distana dintre

    subiect si ap. foto, se dubleaz timpul

    de expunere pentru a avea aceeai

    reprezentare a micrii

    Unghiul sub care se mic fa deaparatul foto

    Unghiul micrii subiectului fa de axul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    286/300

    Unghiul micrii subiectului fa de axulaparatului foto afecteaz alegerea

    timpului de expunere

    EX dac maina se mic paralel,timpul de expunere folosit este mai

    scurt dect dac se mic sub un

    anumit unghi

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    287/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    288/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    289/300

    Panning

    Utilizarea unui timp lung de expunere,

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    290/300

    p g p ,care permite urmrirea subiectului cu

    aparatul foto

    Risc: ratarea fotografiei

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    291/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    292/300

    Alte sporturi

    Uneori mai spectaculoase dect fotbalul

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    293/300

    p

    Dar apar mai rar n fotografii (de ce?)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    294/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    295/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    296/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    297/300

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    298/300

    Teleobiectivul i foto de sportAvantaje:

    diminueaz distanele (apropie)

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    299/300

    Are profunzime de cmp mare

    Dezavantaje

    Uneori cere timpi de expunere lungi (=>

    micarea minii; folosirea monopiedului)

    La distane focale mari (ex. Obiective de

    500mm, 600mm sau chiar mai mari),focalizarea trebuie s fie perfect

  • 7/29/2019 61475232-Fotojurnalism-Cursuri

    300/300


Recommended