Home >Documents >19931585 Manual de Filozofie Miroiu Filosofie2003

19931585 Manual de Filozofie Miroiu Filosofie2003

Date post:14-Oct-2015
Category:
View:161 times
Download:2 times
Share this document with a friend
Description:
Manual de Filozofie Miroiu Filosofie
Transcript:
  • DOINA-OLGA TEFNESCU ADRIAN MIROIU(coordonatori)

    ADRIAN-PAUL ILIESCUMIHAELA MIROIUCRISTIAN PRVULESCU

    MANUALDE

    filozofie

  • Manualul a fost aprobat de Biroul Senatului SNSPA, n 13 februarie 2003, pentru a fi utilizat ca material auxiliar de pregtire a examenului de admitere n facultile SNSPA.

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a RomnieiManual de filozofie / Doina-Olga tefnescu, Adrian Miroiu,

    Adrian-Paul Iliescu. Bucureti: Humanitas Educaional, 2003(Liceu)ISBN 973-8289-21-1

    I. tefnescu, Doina-Olga II. Miroiu, Adrian

    III. Iliescu, Adrian-Paul

    1(075.35)

    Redactare: SORIN LAVRICMachetare: FLORIAN SPUNRESCUCoperta: DINU DUMBRVICIANPaginare: MIHAELA BRAOVEANU

    HUMANITAS EDUCAIONALPiaa Presei Libere 1, sector 1, 79734, BucuretiTelefon: 021 222 51 10 Fax: 021 224 54 38e-mail: [email protected]

    HUMANITAS EDUCAIONAL, 2003

    ISBN 973-8289-21-1

  • Cuvnt introductiv

    Lucrarea de fa se adreseaz tuturor celor care doresc s p-trund tainele unui domeniu aparte al cunoaterii umane filo-zofia. n mod special ns, acest volum este indicat potenialilorcandidai la examenul de admitere pentru facultile colii Na-ionale de Studii Politice i Administrative din Bucureti.

    Construit pe un segment ales din programa colar pentrudisciplina Filozofie, lucrarea accentueaz nu att prezentareaunor puncte de vedere consacrate n istoria filozofiei ct, maiales, exersarea unor demersuri complexe de analiz i argumen-tare filozofic n baza unor texte date. Pe ntreg parcursul lu-crrii este urmrit formarea i dezvoltarea urmtoarelor com-petene, prezente n programa colar:

    Definirea conceptelor cu care se lucreaz. Aceast activitateeste nlesnit n derularea ei de prezena elementelor de dicio-nar care nsoete fiecare capitol. Ea presupune corectitudine iadecvare a limbajului folosit, precum i folosirea corect a ope-raiei de definire.

    Identificarea unor concepte, formularea sau reformulareaunei idei.

    Analiza unui text filozofic este activitatea preponderent nlucrarea de fa; ea presupune parcurgerea urmtoarelor etape:citirea atent a textului; identificarea indicatorilor argumentrii;stabilirea ideii de baz a textului; ordonarea argumentelor; reor-donarea textului, dac este cazul, n ordinea argumentrii; for-mularea sau identificarea unor puncte de vedere diferite de celexprimat n textul analizat; compararea soluiilor cunoscute pen-tru o problem dat sau identificat de noi i exprimarea uneiopiuni individuale argumentate.

    Aplicarea cunotinelor i a metodelor de analiz la texte noi.

    3

  • Lucrarea, n forma n care este conceput, pune un accent deosebit pe argumentareafilozofic. Acest lucru este necesar deoarece filozofia este o activitate. Ea se finalizeaz cuun punct de vedere exprimat, de cele mai multe ori n scris, n care este construit o argu-mentare referitoare la o problem pus. Modul de gndire filozofic este prezent att npunerea problemelor ct i n rezolvarea lor. Capacitatea de a formula o problem esteesenial n activitatea de cunoatere filozofic. Formularea problemelor este anterioaroricrui demers filozofic de cunoatere. Specific filozofiei ar fi, dup unii gnditori, ca-pacitatea de a formula probleme acolo unde simul comun nu vede nici una. Formulareaproblemei este primul pas n rezolvarea ei deoarece termenii folosii vor direciona cuta-rea rspunsului. Filozofia este o analiz continu a problemelor filozofice, un efort constantde ntemeiere a posibilelor lor rezolvri. ntemeierea se realizeaz prin argumentare. Filo-zofia este argumentativ.

    Formularea i analizarea unei probleme filozofice prezente ntr-un text presupun ca,plecnd de la fragmentul dat, s se fac explicitri terminologice sau ale ideilor, reformu-lri, analize.

    Comentariul ar trebui s respecte urmtoarele cerine: s nu deformeze textul (prin scoaterea ideilor din context sau prin interpretri forate); s formuleze cu limpezime punctele de vedere; s separe problema de soluiile sau consecinele ei exprimate n text sau construite

    de noi; s separe argumentele de soluia aleas; s fie realmente o argumentare i nu o aglomerare de date, adic s susin cu temei

    un punct de vedere.

    Comentariul pe care trebuie s-l construim presupune parcurgerea ctorva etape dintrecare amintim:

    prezentarea problemei i, dac informaia ne permite, evidenierea importanei pecare ea o are n contextul filozofic dat;

    prezentarea unor puncte de vedere n legtur cu posibilele ei soluii; analiza critic a acestor puncte de vedere (de exemplu prin comparaie, analogie, opo-

    ziie, subordonare unele n raport cu altele etc.); formularea unei opiuni individuale pentru una dintre poziiile prezentate; argumentarea opiunii filozofice fcute.

    Atunci cnd construim comentariul trebuie s inem seama de cteva reguli meto-dologice i anume:

    ideile, problemele s fie clar exprimate; problemele s nu fie simplificate, atunci cnd ele sunt complexe, deoarece i vor

    pierde astfel din substana lor filozofic; opiniile preluate n text de la diferii autori s fie prezentate fr deformri.

    Fiind vorba de raportarea la texte scrise de alte persoane, trebuie s inem seama i decteva reguli de etic a dialogului critic i anume:

    4

  • criticm textul, nu persoana care a scris textul; critica este nsoit de argumente deoarece, altfel, comentariul nostru nu este critic,

    ci se reduce la cteva afirmaii; nu ncercm impunerea poziiei personale, ca fiind cea bun, i nlturarea poziiei

    autorului, ca fiind eronat; ne supunem i noi regulilor i cerinelor pe care le cerem autorului criticat.

    Pe parcursul lucrrii sunt numeroase aplicaii care prilejuiesc exersarea constant acompetenelor specifice filozofiei. Acestea, mpreun cu textele alese, nsoite de explicitriale temelor puse n discuie, asigur cititorului curios o introducere adecvat n filozofie,totdeodat cu antrenarea lui pentru probele, nu tocmai plcute, dar necesare, ale exame-nelor de admitere n nvmntul universitar.

    n elaborarea Capitolului 2 (paragrafele A i B parial) precum i a Capitolului 4 s-aprelucrat i adaptat textul lui W. Halverson, A Concise Introduction to Philosophy, RandomHouse, London, 1976; selecia textelor i aplicaiile aparin autorilor.

    Informaiile suplimentare oferite cititorilor pe toat ntinderea manualului au ca surseprincipale Dicionarul de filozofie i logic (Editura Humanitas, 1996) i The CambridgeDictionary of Philosophy (Cambridge University Press, 1996), pe care le recomandm citi-torilor spre consultare i studiu.

    Autorii

  • Abordarea filozofic a problematicii omului

    Dintre toate subiectele asupra crora se poate reflecta, niciunul nu suscit mai mult interes i nu are o mai mare impor-tan dect cel care privete omul nsui. Ce sunt eu? Cine sunteu? Cum se explic existena mea? Are viaa vreun sens? Ce estemoartea? Dac vrem s ne nelegem pe noi nine, ne sunt ne-cesare rspunsuri la asemenea ntrebri; avem nevoie de rs-punsuri ca s ne putem gsi un loc propriu n lumea n care trim,un loc pe potriva noastr, astfel nct s dobndim i s ne men-inem echilibrul interior i stima de sine.

    Reflecia asupra omului este miezul oricrui demers filo-zofic: Cunoate-te pe tine nsui era maxima de cpti a lui Socratei a fost reluat n variate moduri de-a lungul ntregi istorii a cu-getrii omeneti. De pild, dou milenii i mai bine dup Socrate,I. Kant argumenta c ntregul domeniu al filozofiei se poate re-duce la patru ntrebri:

    1. Ce pot s tiu?2. Ce trebuie s fac?3. Ce pot s sper?4. Ce este omul?

    Primele trei ntrebri, arat Kant, se raporteaz la ultima. Nuam putea s tim care este ntinderea cunoaterii noastre, niciceea ce suntem datori s facem, nici ce putem spera, dac nuam nelege mai nti ce este omul.

    Fiecare dintre noi se afl adesea n situaia de a pune ntre-bri celor din jur, ori de a rspunde la ntrebrile pe care ceilalini le adreseaz. S presupunem c v ntlnii cu un prieten carev spune c tocmai a cumprat o caset a formaiei preferate.

    7

    1 PROBLEMATICANATURII UMANE

    Socrate (470399 . Hr.)

  • l ntrebai, de ce ai cumprat aceast caset? Prietenul v va pu-tea rspunde, de pild, c a cumprat caseta fiindc aceasta cu-prinde melodii pe care el nu le are nregistrate. Un asemenearspuns pare s fie mulumitor; faptul c prietenul nu are me-lodiile nregistrate este un motiv suficient de serios ca s justi-fice cumprarea casetei. Dar s presupunem c atunci cnd aipus ntrebarea aveai n minte altceva, de exemplu voiai s tiide ce a cumprat o caset i nu discul compact cu acelai con-inut, sau voiai s tii de ce nu i-a cumprat o carte, care costtot att i de care avea mare nevoie etc. n aceste cazuri, rs-punsul prietenului dumneavoastr nu mai este la fel de mulu-mitor: un rspuns acceptabil nseamn invocarea altui motiv,de pild acela c prietenul dumneavoastr nu are un aparatadecvat pentru discul compact, ori c i-a cumprat deja cartearespectiv.

    Exemplul dat anterior poate sugera c la ntrebarea Ce esteomul? rspunsul pe care l primim ne mulumete n funcie deateptrile noastre. Problema este atunci de a vedea dac la n-trebarea Ce este omul? exist ateptri care ar putea s fie mpli-nite cu ajutorul filozofiei. Omul este subiect de interes pentruorice ins care gndete, pentru teolog, ca i pentru omul de ti-in. Un teolog cretin, de pild, ne va aminti c omul este fiinacreat de Dumnezeu dup chipul i asemnarea sa, c este su-pus pcatului originar i c Iisus Hristos l-a mntuit prin jertfasa. Pentru unii oameni rspunsul teologului cretin corespundecelor mai adnci ateptri ale lor cu privire la natura i rostulomului n lume; ali oameni consider ns c, dac vrem s timce este omul, trebuie s ne adresm de asemenea tiinelor carel cerceteaz: psihologia, antropologia, sociologia, tiinele me-dicale etc.

    Pe msur ce aceste tiine evolueaz, cunotinele noastredespre om vor fi tot mai numeroase, mai complete i mai exacte.Cu toate acestea, cu greu am putea s pretinde

of 136

Embed Size (px)
Recommended