+ All Categories
Home > Documents > Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

Date post: 10-Dec-2014
Category:
Upload: alexa-alex
View: 437 times
Download: 46 times
Share this document with a friend
17
EGALITATE SI EGALITATE SI DREPTATE DREPTATE
Transcript
Page 1: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

EGALITATE SI EGALITATE SI DREPTATEDREPTATE

EGALITATE SI EGALITATE SI DREPTATEDREPTATE

Page 2: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

Evolutia ideii de dreptate

• De obicei, folosim termenul “dreptate” pentru a ne referi la reparatie, justitie.

• De regula , asociem termenului si ideea de bine.

• De pilda, atunci cand spunem ca  s-a facut dreptate  , ca legea este dreapta sau nedreapta.

• Dreptatea este considerate una din trasaturile fundamentale ale unei societati bune.

• Sensul primar al dreptatii se refera la modul in care indivizii sunt tratati in societate, de catre ceilalti indivizi.

• Pornind de la intuitia generala potrivit careia dreptatea inseamna a da fiecaruia ceea ce i se cuvine . ajungem sa distingem intre ceea ce i se cuvine omului ca merit si ca rasplata.

Page 3: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• Mai tarziu, s-a dezvoltat ideea drepatii dupa nevoi, adica impartirea bunurilor in functie de nevoile oamenilor, si nu dupa merite sau rasplata.

• F.Hayek vorbeste despre principiul egalitatii sanselor : oamenii trebuie sa fie egali in ceea ce privesc sansele are tin de societate, chiar daca ei sunt inegali in ceea ce priveste trasaturile lor particulare.

Friedrich August von Hayek (n. 8 mai 1899, Viena — d. 23 martie 1992, Freiburg) a fost un economist şi filosof politic austriac, laureat al Premiului Nobel pentru economie (1974). A fost un reprezentant de seamă al şcolii austriece şi al ultraliberalismului, s-a remercat prin apărarea pieţei libere şi respingerea economiei centralizate. Cea mai cunoscută carte a sa este Drumul către servitute. De numele său este legat termenul de catalaxie, o redefinire a conceptului de ordine spontană a pieţei.

Page 4: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• In Republica, Platon afirma ca atata vreme cat exista dreptate, vor lua fiinta si alte virtuti :cumpatarea, intelepciunea, curajul,etc.

• El conidera ca dreptatea este cea mai frumoasa specie de bine.

• Dupa aceasta afirmatie, conceptia lui Platon capata un sens etic.

• Platon respinge conceptia sofistilor despre dreptate, aceea ca nedreptatea este mai profitabila, iar dreptatea ar fi o nobila neghiobie.

• Ce vor sofistii sa spuna prin nobila neghiobie ? Ca dreptatea, desi impovaratoare trebuie practicata, pentru ca toti cei ce trudesc fata de ea, sa fie rasplatiti

Platon  (n. cca. 427 î.Hr. — d. cca. 347 î.Hr.) a fost un filozof al Greciei antice, student al lui Socrate şi învăţător al lui Aristotel. Împreună cu aceştia, Platon a pus bazele filozofice ale culturii occidentale. Platon a fost de asemeneamatematician, scriitor al dialogurilor filozofice şi fondatorul Academiei din Atena, prima instituţie de

învăţământ superior din lumea occidentală.

Page 5: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• Pentru Aristotel, dreptatea expresia virtutii in intregime.

• Filozoful vorbeste despre egalitate numerica:in cetate, toti sunt egali in fta legii.

• Tot el se pronunta ferm in Politica:constitutiile care nu respecta principiul chittii sunt corupte.

Aristotel  (n. 384 î.Hr. - d. 7 martie 322 î.Hr.) a fost unul din cei mai importanţi filosofi ai Greciei Antice, clasic al filosofiei universale, spirit enciclopedic, fondator al şcolii peripatetice. Deşi Platon a pus bazele filosofiei, Aristotel este cel care a tras concluziile necesare din filosofia acestuia şi a dezvoltat-o, putîndu-se cu siguranţă afirma că Aristotel este întemeietorul ştiinţei politice ca ştiinţă de sine stătătoare. A întemeiat şi sistematizat domenii filosofice ca Metafizica, Logica formală, Retorica, Etica.

Page 6: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• J.J. Rousseau considera ca starea edenica ,anterioara oricarei guvernari,era starea lipsita de conflicte si inegalitati intre oameni,societatea civila fiind sursa nefericirii oamenilor,el propune idea unui contrac social , in vederea realizarii unui cadru social in care sa se respecte atat libertatea, cat si dreptatea : indivizii participanti isi pun in comun drepturile si libertatea, adica libertatea si dreptatea imi apartin in masura in care parting si celorlalti.

Jean Jacques Rousseau (n. 28 iunie 1712 - d. 2 iulie 1778) a fost un filozof francez de origine geneveză, scriitor şi compozitor, unul dintre cei mai iluştri gânditori ai Iluminismului. A influenţat hotărîtor, alături de Voltaire şi Diderot, spiritul revoluţionar, principiile de drept şi conştiinţa socială a epocii; ideile lui se regăsesc masiv în schimbările promovate deRevoluţia franceză din 1789.

Page 7: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• J. J .Rousseau (1712-1778) porneşte de la postulatul că sentimentul pur al dreptăţii e înrădăcinat în natura umană şi îi conduce acţiunile.

• Teoriile politice de până la el considerau apariţia statului si orânduirile sociale ca salvare a omului dintr-o stare naturală de război permanent între indivizi (“bellum omnia contra omnes”).

• Pentru gânditorul francez, starea naturală, anterioară oricărei guvernări era starea edenică a absenţei oricărui conflict între oameni

Page 8: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• John Rawls considera ca echitatea este conceptual fundamental pentru dreptate si garanteaza posibilitatea unui accord intre oameni.

John Rawls (21 februarie, 1921 – 24 noiembrie, 2002) a fost un filozof american , profesor de filosofie politică la Harvard şi autorul lucrărilor: A Theory of Justice (1971), în care se fundamentează doctrinar bazele statului-providenţă şi a liberalismului egalitarist (social), prin concilierea economiei de piaţă cu asistenţialismul, a libertăţii personale cu echitatea ajutorului acordat celor aflaţi în nevoie,

Page 9: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• John Stuard Mill spunea ca sentimental dreptatii ii lipseste puritatea, pentru ca ea este izvorata din dorinta de a pedepsi pe cei care incalea regulile, deci ea este transformata in conduita necesara relizarii binelui umanitatii.

John Stuart Mill (20 mai 1806 - 8 mai 1873) a fost filosof britanic, unul dintre cei mai influenţi gânditori liberali ai secolului XIX; a contribuit la dezvoltarea utilitarismului.

Page 10: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• In viata: LIBERTATE

• de familie, la scoala sau in locul la care muncim, in relatiile cu prietenei ni se intampla de multe ori san e intrebam daca cineva a procedat drept sau intr-o anumita situatie; de exemplu, daca e drept ca un elev total nepregatit sa primeasca aceeasi nota ca si altul foarte bine pregatit sau daca e drept ca un intellectual (de ex. un profesor ) sa aiba un salariu mai mic decat un muncitor necalificat care lucreaza la o firma prospera etc.

• Pe de alta parte, noi traim in societtae, poate fi buna o societate in care nedreptatile se intalnesc la tot pasul? Mai departe, sa presupunem ca o tara e prospera din punct de vedere economic, ca are o forta militara care ii permite sa nu-I fie teama de dusmani, ca arta, stiinta, invatamantul sunt infloritoare; dar in acea tara numai o mica parte a populatiei se bucura de drepturi politice, iar multi locuitori traiesc sub limita saraciei.

Page 11: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• Dar care este temeiul aprecierii pe care o facem ca o actiune a unui om este dreapta sau nu? Ce inseamna “dreptatea”? Sunt cateva situatii in privinta carora nu ezitam:

• 1. Spunem ca e drept sa respectam si nedrept sa incalcam drepturile legale ale cuiva: libertatea personala, proprietatea etc. Daca cineva fura bunul altuia, nu ezitam sa consideram ca nu a procedat drept. In acest sens spunem ca drept e respectarea legilor.

• Si nu e intamplator ca in limba romana se considera ca expresiile “a procedat drept” si “a procedat just” ori “s-a facut dreptate” si dreptatea atunci cand legile in vigoare sunt respectate.

Page 12: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• 2. Folosim cuvantul “dreptate” in situatii care nu au legatura cu legile. Spunem, de ex.,ca e drept ca un copil sa-si asculte parintii, ori ca e nedrept ca un parinte sa-si pedepseasca copilul fara motiv

• . Sau, spunem ca cineva care nu si-a respectat o promisiune a procedat nedrept.

• Desigur uneori promisiunile pot fi inculcate: • de ex: cineva care a promis unui prieten ca-I va

face o vizita si care nu se tine de cuvant pentru ca a intervenit un eveniment grav in familia san u poate fi acuzat ca nu a procedat drept.

• Insa a incalca o promisiune fara un motiv serios nu, e de buna seama, drept.

Page 13: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• . E drept ca fiecaruia sa I se dea ceea ce I se cuvine.

• Celui care afacut bine I se cuvine binele, iar celui care a facut rau i se cuvine raul; este nedrept ca unei personae sa I se acorde o rasplata pe care nu o merita, sau sa fie pedepsita daca nu a facut ceva.

• In cazul pedepsei, dreptatea presupune cel putin urmatoarele lucruri:

Page 14: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• a) Sa fie pedepsiti numai cei gasiti vinovati

• b) Diferentelor in pedeapsa data sa le corespunda intotdeauna diferente in vina avuta

• c) Scala pedepselor sa corespunda gravitatii vinei – sa nu fie prea severe, dar nici prea blande

Page 15: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• Concluzia Glaucon este urmatoarea:

• - daca ar exista 2 astfel de inele si daca pe unul l-ar avea un om drept “iar celalalt un om nedrept, se poate crede ca nimeni nu s-ar dovedi in asemenea masura stana de piatra incat sa se tina de calea dreptatii sis a aiba taria de a se infrana de la bunul altuia fara sa se atinga de el, atunci cand ii este ingaduit

Page 16: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• Asadar, in conceptia lui Platon, nimeni nu e drept de buna voie, ci numai constrans de imprejurari sau de lege, deoarece nu exista “un bine propriu al dreptatii” care sa-I orienteze pe oameni; acestia fac nedreptai atunci cand au

ocazia..

Page 17: Egalitate Si Dreptate Proiect Filozofie

• Motivul principal ar fi ca toti oamenii considera, in sinea lor, ca e mult mai profitabila nedreptatea decat dreptatea.

• S-ar putea totusi sa existe oameni care san u vrea sa faca nedreptati sis a nu se atinga de bunurile celorlalti.

• Ei vor fi considerati prosti, desi toti vor lauda atitudinea lor ca fiind o adevarata virtute


Recommended