of 69
8/10/2019 J.Russ Filozofie
1/69
Metodele n filozofieJacqueline Russ
n toate exerciiile considerate, nu este suficient s se procedeze la o demonstrare perspicace adificultilor inerente subiectului i s recompun gndurile dup ordinea raiunilor trebuie i scomunici, s transmii un !mesa"# care l atinge pe cititor sau auditor, de o manier pertinent iadaptat publicului ntlnit preocupai s rezol$m aceast problem de !comunicare#, am ntrziat
ndelung asupra raporturilor dintre retoric i filozofie este $orba, ntr%ade$r de a ti s te exprimila momentul potri$it, s scrii sau s $orbeti bine, s poi domina i stpni limba"ul n modraional& 'ofitii in$ocau aici noiunea de kairos, care desemneaz, la greci, momentul oportun,ocazia fa$orabil& n retorica filosofic, faptul de a $orbi i a te exprima exact cnd trebuie, lamomentul potri$it, n mod "udicios, pare a fi ntr%ade$r, realmente capital&
Teoria metodei
Ideea de metod
Metoda filosofic (analiz, c)estionare, problematic, reflecie etc&* ngduie studentului s e$ite)azardul unei cercetri empirice, s procedeze printr%o abordare ordonat i sigur&
+entru ca studenii s nu aib de suferit din pricina unei lacune n pafoplia instrumentelor delucru la dispoziia lor, ne $om consacra, mpreun cu ei, metodei cci ceea ce este necesar pentru areui nu const att n acumularea de cunotine i fapte, ct n a ti cum s lucrezi&
e desemneaz, exact o metod- nainte de toate, dup cum ne%o semnaleaz etimologia, o cale,un drum (odos* ctre (meta* un ansamblu de demersuri rezonabile i raionale care permitatingerea unei inte& Metoda se do$edete a fi un instrument decisi$ nu doar n sfera filosofic iteoretic, ci n toate comportamentele& .tunci cnd o acti$itate uman nu se desfoar dup un
plan deliberat i determinat dinainte (ceea ce ine de esena metodei*, ea este, n ma"oritateacazurilor, sortit eecului& /eparte de a fi circumscris ntr%un cmp restrns, metoda desemneazun instrument uni$ersal cerut de exigenele nsei ale $ieii i existenei& .stfel, pentru a duce la
bun sfrit nite studii, trebuie s fie explicitat o strategie eficace& +lanul c)ibzuit, integrat printr%o$oin perse$erent, duce atunci la succes& .ceste teme ale bunei direcii i ale strategiei "uste aparfundamentale n ntreaga existen omeneasc, subordonat, dac $rea s fie raional i eficace,ideii unui plan deliberat care se supune unor etape& .cest lucru este ade$rat pentru o carier, ontreprindere economic, realizarea unei cri etc& /eparte de a fi izolat n sfera teoretic, noiuneade metod se confund, de fapt, cu ntreaga organizare a existenei, n msura n care ea este
modelat de lucrarea spiritului i a inteligenei& 0u exist $ia, practic, lucru care s nu cear is nu pretind !un drum ctre#, adic o metod& 1r ndoial, putem s ocultm acest aspect, s%leludm, s%l punem ntre paranteze& /ar aceast repudiere sau aceast uitare ne sortesc atuncineputinei& um s de$ii muzician sau pictor fr s cunoti regulile "ocului- +entru a duce la bunsfrit un proiect, oricare ar fi el, trebuie s te supui la un ansamblu de procedee i reguli destinates asigure stpnirea rezultatului final&
Raiunile foarte generale care fac indispensabil metoda, n fiecare mpre"urare, se nrdcineaz,de fapt, n nsi condiia omului, aceast fiin de meditaie, care se definete prin producerea unorintermediare, prin parcurgerea unor etape ce asigur o legtur ntre diferitele momente alediscursului su ori a existenei sale& 2xperienei nemi"locite, destul de rar, i se substitue, n cazul
omului, fiin )rzit aciunii i fptuirii, o experien i o practic mediate, care presupun $erigi,etape reglate i itinerarii laborioase& . tri nseamn a aciona i orice aciune cere plan i mi"lociri&
Metoda este indispensabil att din raiuni generale i uni$ersitare, ct i din raiuni care in densi natura exerciiului filosofic, care l poate descumpni pe student&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
2/69
'pecificitatea acestui exerciiu ine de nsi esena filosofiei, care nu constituie, propriu%zis, unmod de cunoatere, ci o in$enie de concepte filosofia creeaz concepte abstracte, le mnuiete,opereaz prin intermediul unor reprezentri care nu sunt extrase direct din realul ca atare& 1ilosofiaconst ntotdeauna n a in$enta concepte3 ea are o funcie care rmne perfect actual, s creezeconcepte& onceptul este ceea ce mpiedic gndirea s fie o simpl opinie, o prere, o discuie, oflecreal&
/ar cum s mnuim i s organizm aceste concepte- +entru a face acest lucru, filosofia
utilizeaz un raionament riguros, n care nlnuirea logic "oac un rol ma"or& 2xerciiul filosoficse nscrie n aceast dubl perspecti$ ca tra$aliu al conceptului care se efectueaz printr%onlnuire riguroas&
Muli studeni cred c reuita exerciiului filosofic nu este dat tuturor ducerea la bun sfrit arconstitui pri$ilegiul ctor$a naturi !bine dotate#& /ificil n sine, tra$aliul filosofic nu ar fi accesibildect !elitei#, capabile s conceptualizeze i s conduc cu "ustee analiza abstract i conceptual&
ontrar acestor $ederi pe ct de rspndite pe att nai$e, tra$aliul metodic se bazeaz pe unpostulat optimist a te spri"ini pe o metod nseamn a postula, de fapt, c reuita este o c)estiunede $oin i munc& . lucra cu metod nseamn a presupune c fiecare poate domina dificultile&2xist $reun om , orict de mediocru l%am considera, care s nu pun stpnire pe geometrie, dac
procedeaz dup o anumit ordine i nu descura"eaz-Metoda filosofic se bazeaz deci pe un postulat !$oluntarist# nu este $orba de a impro$iza, de a
pune n "oc aptitudini sau caliti nnscute, ci de a stpni una cte una dificultile, procedndgradual i a"utai de $oin& .plicnd regulile, fiecare i poate duce demersul la bun sfrit&+rincipiul metodei afirm c orice indi$id nzestrat cu raiune poate de$eni stpn pe exerciiulfilosofic, oricare i%ar fi ni$elul de abstracie&
Esena metodei filosofice: a ne conduce bine raiunea prin intermediul unor reguli
. practica metoda filosofic nseamn, n primul rnd, a ne conduce bine raiunea i gndireaprin intermediul ctor$a reguli fundamentale& . ne conduce bine raiunea suntem aica n miezulmetodei carteziene& 1aptul de a a$ea un spirit nzestrat nu poate fi niciodat suficient, ntruct ceeace conteaz este s%l conducem cum se cu$ine& n Discurs despre metod, raiunea 4 aptitudinea dea distinge ade$rul de fals 4 este n mod firesc egal distribuit tuturor oamenilor& /ar nu toi sefolosesc la fel de fericit de acest instrument5 !ci nu este suficient s ai spirit fin, important estes%l utilizezi bine
/ar cum s ne conducem bine raiunea i gndirea- .cest act nu se poate efectua n c)ip magicel poate fi realizat, dar nu este uor, nici dat& actul se creeaz, se organizeaz, se efectueaz prin
intermediul a ceea ce numim reguli& e este o regul- 2a desemneaz o formul prescripti$ careindic drumul de urmat pentru atingerea unui anumit scop, o nou directi$ care prescrie cum s
procedm pentru a a"unge la un rezultat& Regulile sunt obligatorii, dac se urmrete un anumitrezultat, dac ne supunem unui obiecti$ determinat n funcie de o int definit& ' dm cte$aexemple tragedia clasic se supune regulii celor trei uniti3 disertaia se supune unor reguligramaticale i ortografice3 relaiile ntre oameni se supun regulilor de politee etc& 6deea de a neconduce raiunea supunndu%ne unor reguli se nscrie deci ntr%un context foarte general& 7otul nnatur, att lumea fr $ia ct i n cea $ie, se produce dup reguli, c)iar dac noi nu lecunoatem ntotdeauna& . constata absena unor reguli nseamn numai a spune numai c ele ne
sunt necunoscute& !)iar i exercitarea facultilor noastre se face dup anumite reguli, pe care leurmm la nceput incontient& 6ntelectul, asemenea tuturor facultilor noastre n ansamblu, depinden aciunile sale de reguli, pe care le putem cerceta (8ant*
/ar ce desemneaz, mai precis, regula, formula descripti$- ondiia general care permiteunificarea unui coninut& n faa unui dat, trebuie gsit o condiie de organizare posibil, regula
8/10/2019 J.Russ Filozofie
3/69
este, n fond, o structur posibil& .tunci cnd ni se propune o tem filosofic 4 fie c este $orba deun comentariu de text sau de un titlu de disertaie 4 ni se prezint o anumit di$ersitate& Regulafilosofic reprezint condiia care permite unificarea, punerea n form a acestui coninut&
Regulile generale i fundamentale ale metodei
1. Delimitarea precis a oricrui concept+rima regul, care pro$ine din operaiile intelectului i pe care o $edem acionnd n matematici,
litere, drept etc& trebuie s procedm la determinarea limitelor oricrui obiect al gndirii i oricruiconcept eseniale& .ceast regul a delimitrii i definirii este riguros imperati$ i constituti$metodei& /eterminarea esenei i a compre)ensiunii ne permite s identificm corect concepteleaflate n "oc, s producem sensu(l*rile lor, ca s nu ne rtcim pe ci strine textului sau temei
propuse&
2. Demersul analitic
n faa unui subiect de disertaie sau a unui comentariu se impune o abordare analitic, instrumentteoretic fecund aici, ca n ntreaga organizare a existenei& e s facem exact- ' procedm mainti la descompunerea enunului sau a fragmentului dintr%o anumit lucrare n elementele saleconstituti$e& . conduce un demers analitic nseamn deci a separa prile, a sesiza de"a raporturilecare le comand (ceea ce ne arat c sinteza este de"a prescris n analiz* i a pregti materialelede baz pentru stadiile ulterioare& .ceast descompunere n elemente constituti$e reprezint ner$uloricrei cercetri i, n particular, al tra$aliului i exerciiilor filosofice&
3. Demersul sintetic
.naliza nu ar a$ea $aloare fr un demers sintetic, care urmrete s reconstituie un ntreg
plecnd de la elementele sale simple& 9na din regulile metodei const, e$ident, n a procedasintetic stabilind puni, medieri ntre di$ersele elemente analizate&9n exemplu simplu ne poate a"uta s sesizm esena acestei reguli a sintezei& 1ie un enun despre
!ordine i dezordine#& /emersul analitic adncete fiecare noiune luat separat& /ar regula sintezeie cea care ne permite (pe parcursul pregtirii* s gndim n unitatea i corelaiile lor cele douconcepte& .celai lucru are loc i pe durata unei explicaii de text& /ac trecei prin sit conceptelei elementele di$erse, n%ai fcut dect o parte a tra$aliului& omentariul urmrete s reconstituiedinamic "ocul i strategia unei gndiri& +rin aceasta, el reclam din plin aplicarea regulii de sintez&
/e fapt, demersul sintetic este mereu acti$ n exerciiul filosofic& n orice acti$itate de elucidareconceptual, ceea ce se cere este determinarea relaiei unui concept cu un altul i cu celelalte& :a
fel, ntr%o disertaie, ceea ce intereseaz este legtura ntre pri, fraze, capitole etc& Modul denaintare n sintez d sens, sub un anumit ung)i, demersului analitic regula sintezei o clarific pecea a analizei&
4. Demersul ordonat
Regula sintezei este inseparabil de regula ordinii& .ceasta din urm se definete ca dispunere iaran"are conforme cerinelor raiunii& . realiza un bun exerciiu filosofic nseamn a proceda nmod ordonat, mergnd de la mai simplu la mai complex& ntreaga metod const n ordinea idispunerea conceptelor i elementelor di$erse& .ceast regul care se aplic n mod constant, estecu deosebire $dit n exerciiul disertaiei (dar i n cel al comentariului*, care presupune o
legtur ordonat ntre idei& alitatea oricrui exerciiu filosofic i mai cu seam a disertaieidepinde de ordinea stabilit ntre idei i de modul de organizare a acestora&
5. Referirea la o idee directoare care aduce o unitate.
8/10/2019 J.Russ Filozofie
4/69
/ar de unde pro$in rigoarea i lumina ordinii- /in unitatea ideii care organizeaz oricedez$oltare i orice exerciiu filosofic& ; aflai aici n faa unei reguli de metod decisi$e a
proceda metodic nseamn a te referi la o unitate esenial, cea a unei idei care organizeaz ntreagadesfurare& < disertaie sau un comentariu nu au $aloare dect dac sunt unificate de aceast idee&9na din regulile metodei se poate deci enuna astfel pentru a duce la bun sfrit un exerciiufilosofic trebuie s fii atent la ideea organizatoare care permite naintarea "udicioas i raional
pn la concluzie& .ceast idee ofer, ntr%un fel, arpanta filosofic a ansamblului ea unific,
totalizeaz, sintetizeaz& 'ub un anumit ung)i, ideea i metoda nu se disting&6. Organizarea unei dinamici interne
7ermenii filosofiei desemneaz concepte i trimit la probleme& .ceste cu$inte, polisemice,mobile, rareori cer definiii imuabile i absolute& t despre probleme, ele nu se rezol$ niciodatcomplet, ci se transform i se restructureaz& /ar ce nseamn aceast mobilitate- 2a trebuie strimit n profunzime, la mobilitatea gndirii, la producerea de concepte care se nasc n modnatural unele din altele&
/ez$luirea acestei dinamici constituie un act metodologic decisi$, act creator de un raionamentcare se supune unei dez$oltri naturale i atrage astfel dup sine con$ingerea cititorului nlnuireaideilor i argumentrilor $a aprea, n consecin, riguros lipsit de orice caracter artificial sauarbitrar&
/ar toate aceste reguli de metod 4 delimitare, analiz, sintez, ordine, cutare a ideii directoare,organizare a unei dinamici interne 4 constituie tot attea norme sau formule descripti$e $alabile nnumeroase exerciii intelectuale& /ac $rem s a"ungem la un rezultat poziti$ n litere, istorie, dreptetc&, aceste demersuri se do$edesc decisi$e&
Nucleul specific filosofic metodei: problematic i reflecie
1undamentul realmente specific al metodei exerciiilor este constituit de regula stabilirii uneiproblematici& 2ste $orba de un demers i de construcie care $or permite o naintare ordonat agndirii n direcia unui obiecti$ de cercetare precis i a unei structuri exact adaptate scopului ideci perfect adec$ate&
ntreaga problematic se bazeaz pe aceast idee esenial&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
5/69
problemele citate mai sus, $om organiza structura exerciiului i $om fi n msur s dm unrspuns la ntrebare& +roblema e cea care d sens ntrebrii sau enunului i finalizeaz ntreagadiscuie&
+entru a a"unge la problem trebuie folosit o metod care const n !c)estionarea c)estiunii#, nstabilirea unei !c)estionri#, a unui "oc de c)estiuni organizate, al crui punct de plecare lconstituie analiza subiectului&
+e de alt parte, problema poate fi "udecat n funcie de importana ei 4 pentru gndire, reflecie,
practic etc& 4 , de cmpul su de btaie etc& aceasta constituie miza exerciiului&+roblema, c)estionarea, miza, planul constituie cele patru elemente specifice interne
problematicii filosofice3 importana lor se do$edete a fi )otrtoare pentru a duce la bun sfrit unexerciiu filosofic&
. patra faz, stabilirea structurii exerciiului filosofic (plan*, care rezult dintr%o rezol$areprudent a problemei n cazul disertaiei, depinde foarte strns de forma exerciiului&
/ar problematica 4 asemenea, de altfel, ntregii acti$iti a gndirii filosofice 4 se bazeaz pe unproces de reflecie&A proceda prin reflecie
.nsamblul demersurilor precedente, fie ele generale (analiz, sintez, ordine etc&* sau mai specificfilosofice (c)estionare, problematizare* nu dobndete o ade$rat semnificaie dect prin actulrefleciei filosofice& n semnificaia sa filosofic, demersul reflexi$ const n parcurgerea drumuluide la obiecteleexterioare pnla subiectulgnditor, adicn practicareaactului dentoarcere
asupr%isubiectulregsete,
plecnd de la oacti$itateaparentobiecti$,
plecnd de la$alori sau faptecare se prezintn!exterioritatea#lor, subiectulgnditor, acel!2u gndesc#,
principiulunificator alcogito%lui& +rin aceast micare, cel ce se folosete de metoda reflexi$ merge din exterior ninterior i de la lume la eu%l gnditor& /e fapt, n orice exerciiu filosofic bine condus, aceast
metod reflexi$ apare ntr%un fel sau altul& !Reflecia este acel act de ntoarcere la sine prin careun subiect regsete, n claritatea intelectual i responsabilitatea moral, principiul unificator aloperaiilor ntre care el se disperseaz i uit de sine ca subiect#& (+aul Ricoeur*0i se $a spune c acest demers nu este constituti$ oricrei filosofii& 7otui metoda reflexi$, cu
/escartes i 8ant, a marcat att de puternic un ntreg curent de gndire nct este greu s%l eludm
De e!itat De respectat
. proceda fr identificarea clara termenilor pui n "oc&
. produce definiii destinateidentificrii conceptelor ma"ore&
. proceda fr s difereniezi&. analiza i a descompunefiecare enun identificndu%ielementele&
. uita ideea unei legturiconceptuale& . stabili medieri conceptuale irelaii&
.%i dispersa gndirea&
. "uxtapune paragrafele sauprile&
. opera, n orice exerciiufilosofic, cu o idee directoarecare aduce o unitatefundamental& . pune n aciunedinamica intern a conceptelor&
. specula i lucra frorganizare, nici nlnuire, ndezordine conceptual&
. proceda dup ordinearaional&
. rmne la o analiz
!descripti$#, !afirmati$# sau!dogmatic#&
. te supune regulii
!c)estionrii#, a pune orice temsub form de interogaie&
. uita problema filosofic,distinct de ntrebare&
. problematiza urcnd de lantrebri pn la ntrebareafundamental&
. rmne !scufundat# n obiect,dup o abordare !poziti$ist# sau!reist#&
. pune n "oc o acti$itatereflexi$, mergnd de la obiect lasubiect&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
6/69
n construcia exerciiilor noastre filosofice& 9n exemplu analiznd reprezentrile, 8ant noteaz c!2u gndesc# trebuie s le poat nsoi& /ar putem analiza i tiinele zise poziti$e (fizic etc&*,urcnd pn la subiectul uman care le creeaz i le ntemeiaz& .stfel, o tem pri$ind acti$itateatiinific este n msur s pun n "oc demersul reflexi$& n definiti$, "n analiza oricrui enuntre#uie s "ncercm s urcm p$n la principiul unificator al g$ndirii&
7ablou recapitulati$ al regulilor eseniale ale metodei
Regulile i conceptele specifice metodei filosofice
n esen, conceptele i elementele specifice ale metodei filosofice sunt c)estionarea, problema,miza, planul conceput ca prelungire a acestor date& 2le constituie componentele problematicii pecare am definit%o n capitolul precedent ca arta i tiina de a dez$lui problema filosoficsubiacent enunrii exerciiului, apoi de a propune o soluie nedogmatic problemei astfeldesprinse&
Rapoarte asupra comentariului
!. comenta un text nseamn a identifica perspecti$a textului, problematica sa !0umeroicandidai ar a$ea interesul s%i aminteasc de faptul c obiecti$ul principal al explicaiei const na dega"a problema filosofic pus sau ridicat de text& =i nu este niciodat de prisos s se arate nce anume aceast problem este o problem pentru noi& 7ocmai determinarea problemei centraletrebuie s ne a"ute la trasarea axei explicaiei i la marcarea etapelor ei, ceea ce exclude un mers
pur liniar i condamnat s nu recunoasc ideile dect dup )azardul lecturii
Sensul problematicii
%ro#lematic &i e'erciii filosofice
n cazul disertaiei, studentul trebuie s identifice problema i s se strduiasc i s o rezol$e,fr a o face niciodat s dispar, printr%o argumentare organizat& n cazul comentariului, se ofercititorului mai nti o argumentare ea trebuie demontat pentru a dez$lui problema subiacent
textului& /isertaia i comentariul de text nu dobndesc sens dect n raport cu problema filosoficce le susine&6mportana problematicii 4 care trebuie s ne a"ute la desprinderea problemei 4 decurge din
aceast relaie de dependen i din aceast legtur strns exerciiul filosofic nu poate niciodat!s uite# problema, n lipsa creia ar a"unge la o soluie general abstract&
(e este pro#lematica)
'tabilirea unei problematici presupune un efort pregtitor de analiz a subiectului sau a textului,dup acest efort, de$ine posibil instalarea unei problematici&
+rimul element fundamental este reprezentat de o serie de ntrebri organizate sau de o!c)estionare#3 n legtur cu enunul clar analizat i neles, studentul trebuie s dez$olte i sorganizeze un "oc de ntrebri ordonate, legate ntre ele, care se nlnuie n mod logic plecnd de lantrebarea pus& /eparte de a fi arbitrar, acest "oc de ntrebri pro$ine din subiectul nsui3 el $a
8/10/2019 J.Russ Filozofie
7/69
fixa ulterior desfurarea disertaiei (ar trebui, ntr%ade$r ca ntreaga discuie s rspund acestui"oc*& >ineneles, nu este $orba de a ngrmdi ntrebrile unele peste altele, de a le suscita lantmplare de o manier pur cantitati$, ci de a pune n e$iden un anumit numr de ntrebriimportante care $or duce ulterior la punerea problemei (al doilea element fundamental al
problematicii*& um s definim problema i ce anume o difereniaz n raport cu ntrebrile-+roblema desemneaz !ntrebarea ntrebrii#, aporia fundamental care rstoarn toate e$idenele,ntrebarea nu doar dificil, ci aproape de negndit i care, firete, nu poate fi complet rezol$at
misterul i enigma temei propuse& Jocul unor ntrebri organizate dez$luie astfel existena unorntrebri care interog)eaz subiectul nsui i l pune n cauz, ntrebri !stn"enitoare# ( o aporienseamn, n greac, o ncurctur sau o incertitudine, mai cu seam n cazul unei cercetri sau alunei dispute* care se ridic n faa noastr i pe care nu le putem eluda& +roblema desemneazntrebarea pe care nu putem nici s%o descompunem nici s%o pul$erizm& +utem asocia acestei
probleme o "udecat de $aloare pri$ind importana ei, ponderea, interesul etc& aceast "udecat de$aloare constituie miza exerciiului& 2xplicitarea problemelor filosofice pe care le conine implicitsubiectul desemneaz o operaie fundamental ncercnd s rezol$m una din problemele astfelridicate $om conferi exerciiului filosofic o structur eficace, care se exprim ntr%un plan de
discuie, clar i riguros&+lanul este al patrulea element fundamental al problematicii i el desemneaz o dispunere, oorganizare a prilor un cadru i o arpant, un soi de cana$a&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
8/69
Problema n exerciiile filosofice
Regula referitoare la pro#lem
!n mod e$ident, muli candidai ?nu $d problema@ i nu neleg c interesul a ceea ce au ei despus depinde n mare msur de capacitatea lor de a discrimina (a discrimina idei, cazuri, exemple,noiuni argumenteA*3 muli se mulumesc cu un ni$el de exigen intelectual destul de slab&
7rebuie s culti$m simul problemei aa ce$a nu se in$enteaz n ziua de concurs3 dez$oltareaacestui sim trebuie s constituie unul din obiecti$ele studiilor superioare#&n ce const aceast regul i acest obiecti$-
8/10/2019 J.Russ Filozofie
9/69
c)estiune care cere o rezol$are, ci o aporie fundamental susceptibil de a conduce la o strategie decercetare i nu la o !soluie# n sens propriu& ntr%ade$r, conceptul de !soluie# pare dificil deaplicat itinerariului filosofic i demersului disertaiei&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
10/69
refleciei, dac rspundem la cutare sau cutare ntrebare, la cutare sau cutare problem&
Regula de sta#ilire a mizei
Regula care se refer la miz const deci n a trata despre importana unui enun sau a uneiproblematici ce anume ne fac ele s ctigm (sau s pierdem*& u alte cu$inte, anumite enunuriconin teme sau rspunsuri mai mult sau mai puin consistente, ne anga"eaz n ntrebri, direcii iaxe de cercetare mai mult sau mai puin rodnice& Miza unei ntrebri este decisi$ atunci cndaceasta din urm acoper teme de reflecie importante& 9n enun pune n "oc, de fapt, concepiiteoretice, etice, politice& .cest !n "oc# (implicit* trebuie s fie determinant& 2l nu este niciodatformulat n mod explicit trebuie deci s fie dega"at plecnd de la o analiz minuioas a datelorconinute n titlu&
Miza desemneaz, ntr%un titlu sau text, importana fie a enunului, fie a rspunsului care trebuiedat la ntrebare sau la problem ce anume conin titlul sau textul decisi$ pe planul speculati$ sau
practic (nelepciune*, ce anume cutare gnd pune n "oc, ne face s ctigm n cmp reflexi$(teoretic*&
Problematica n disertaie i comentariu: tablou comparati
/isertaie& omentariu de text
)estionare (de creat*& )estionare (a textului*&
+roblem (de descoperit nc)estionare*&
+roblem (de descoperit n text prinintermediul c)estionrii*&
Miz&
Miz dei face parte dinproblematic i se ataeaz la
introducere, ea face loc uneiexplicitri n interiorul bilanuluicritic (e$entual* pri$ind nsemntateatextului&
+lan (a$nd o ideedirectoare*
+lan dinamic (naintarearaionamentului autorului*&6dee directoare (tez*&
n rezumat, problematica disertaiei trebuie creat, n comentariu, ea trebuie dez$luit&
!undamentele filosofice ale metodei
Metod i ordine motenirea cartezian
Definiia cartezian a metodei
Evitarea hazardului& 1r metod, suntem supui )azardului3 de aceea ea se do$edete a firiguros indispensabil& 1r ndoial exist i posibilitatea descoperirii ade$rului graientmplrii, dar cercetarea noastr depinde atunci de elemente independente de noi, pe care nu le
putem stpni& !
8/10/2019 J.Russ Filozofie
11/69
recunosc c ei sunt mai iscusii3 ci doar c sunt mai norocoi (/escartes*&ercetarea raional i naintarea metodic spre ade$r ne $or face deci s e$itm $icisitudinile
)azardului i s gsim !comori#, nu datorit !norocului# sau !ansei#, ci, n mod sigur, graie uneirespectri scrupuloase a regulilor&
!Reguli sigure i uoare#& Metoda, necesar pentru a a"unge n mod sigur la ade$r, desemneaz oatitudine raional, respectarea scrupuloas a unor reguli sau principii indicnd calea de urmat
pentru a a"unge la un rezultat poziti$ o derulare transparent i dominat care ne permite s
con"urm iraionalul sau necunoscutul unei experiene sau unei cercetri& Metoda nu este nimicaltce$a dect tra$aliul spiritului care ne ngduie s economisim energia omeneasc i s
progresm n c)ip rodnic i sigur& ' nu ncredinm ansei sau )azardului conducereantreprinderilor noastre& ' ne nzestrm, dimpotri$, cu unelte bune& !+rin metod, neleg regulisigure i uoare, graie crora toi cei care le respect cu exactitate nu $or presupune niciodat dreptade$rat ceea ce este fals i $or a"unge s se osteneasc n eforturi inutile, ci sporind treptat tiinalor 4 la cunoaterea ade$rat a tot ce pot ei atinge (/escartes*&
Cele patru precepte ale Discursului despre metod
Enunarea celor patru reguli& .ceste !reguli sigure i uoare#, care corespund folosirii normalea raiunii i despre care /escartes ne $orbete nReguli pentru "ndrumarea spiritului, sunt reduse,n Discurs despre metod, la patru precepte care fixeaz trsturile distincti$e ale ade$rateimetode raionale& 2l dez$luie nsi funcionarea minii, n efortul ei metodic, atunci cndgndirea, autonom i acti$, se purific de toate proastele opinii anterioare, de tot ce fuseseconceput fr ca ea s%l creeze cu ade$rat& 6at cele patru precepte
C& s nu admitem nimic care s nu fie e$ident3D& s procedm pe calea analizei3E& s ne conducem n ordine gndurile mergnd de la mai simplu la mai complex,
K& s facem o enumerare complet a datelor problemei studiate&
Prima regul privete evidena , intuiie intelectual a ideii clare i distincte& .deziunea spontanla coninuturile reprezentrii este ndeprtat trebuie s ne suspendm "udecata i s nu primim caade$rat dect ceea ce este e$ident, cu alte cu$inte clar i distinct& 0u trebuie s confundme$idena raional cu pseudotransparena e$idenei empirice&
< idee clar este aceea care e prezent i e$ident pentru o minte atent, n opoziie cu domeniulobscurului& < idee distinct este aceea care e att de precis i diferit de toate celelalte nct nucuprinde n sine dect ceea ce pare e$ident celui care o consider cum se cu$ine& 6deea distinct nu
poate fi deci confundat cu nici o alt idee& 2a se opune ideii confuze&
Regula e$idenei conine dou remarci fundamentale pentru noi trebuie s e$itm graba 4nea"uns care const n a "udeca nainte de e$idena deplin, precum i pre"udecata 4 persistenaunor "udeci nereflectate care pro$in din copilria noastr& .ceasta din urm reprezint, de fapt,sursa a numeroase dificulti sau erori& +entru c am fost copii nainte de a fi maturi, am acumulat
pre"udeci care ne gu$erneaz nc, de unde aceast exigen fundamental suspendarea "udeciipentru a ne ndeprta de ceea ce a fost considerat ca ade$rat sub imperiul pre"udecii iniiale, frca noi s%i fim autorul liber i responsabil, care i creeaz ade$rurile n lumina i claritatea ideii&
A doua regul este cea a analizei mintea noastr trebuie s mpart noiunile complexe nelemente simple i n c)estiuni elementare i s descompun astfel ntregul, refractar la gndire, n
pri constituti$e mintea reduce astfel necunoscutul la probleme pariale, mult mai uor de rezol$atfiecare n parte dect n complexitatea lor iniial&
n faa unui enun dificil i complex, a unei ntrebri ce pare ambigu sau ec)i$oc, s procedmla mprirea dificultilor n cte pri socotim c este util i s ne strduim s rezol$m fiecare
8/10/2019 J.Russ Filozofie
12/69
problem parial care, astfel analizat, pare mai puin refractar spiritului nostru& .ciunea de adesface i de a transforma un ntreg n prile sale se do$edete aici a fi unul din procedeele celemai bune pentru studentul care caut o metod& Regula analizei c)eam al patrulea precept(enumerarea* i nu%i dobndete ade$rata semnificaie dect prin regula ordinii&
Regula ordinii& Metoda lui /escartes reprezint, de fapt, o punere n ordine& u aceast idee,atingem un element decisi$ pentru subiectul nostru, cci nu exist exerciiu filosofic coerent i
orientat care s nu presupun practicarea ordinii& ' ne amintim c, sub raport etimologic, !ordine#$ine din latinescul ordo, ir, dispunere regulat, succesiune&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
13/69
nceputul itinerarului progresi$ de la simplu la complex principiul simplu, care trimite la ordineagndurilor, este cogitoul.
Ideea de sintez& .l treilea precept exprim deci plenar necesitatea ordinii, aa cum ne%osemnaleaz exemplul cogito%ului& /ar el expliciteaz deopotri$ noiunea de sintez& n timp ce adoua regul este, ntr%ade$r cea a analizei 4 mprirea problemelor n elemente separabile 4, atreia face apel la deducie, adic la nlnuirea propoziiilor, ca i la sintez, operaie intelectual
care procedeaz plecnd de la elemente simple la consecine, reunificnd progresi$ aceste ideisimple&Reconstituirea complexului plecnd de la simplu, pe o cale sintetic, reprezint un demers central
n filosofie& n filosofie , ca i n orice acti$itate riguroas, tiinific, artistic&, sinteza estendeobte practicat&
9nii gnditori, precum :eibnitz, $or pri$ilegia, din cnd n cnd, analiza, $znd n ea firulconductor pentru a gsi drumul n labirintul cunoaterii& !.deseori se a"unge la ade$ruriimportante prin sintez, mergnd de la simplu la compus, dar n cazul n care trebuie s gsimtocmai mi"locul de a face ceea ce ni se propune, de obicei sinteza nu este de a"uns IA& .adar,analiza trebuie s ne ofere un fir conductor n acest labirint atunci cnd lucrul este posibil(:eibnitz*
n pofida acestei restricii, sinteza, ca i analiza, desemneaz un demers fundamental al gndirii,care opereaz n orice exerciiu filosofic& . doua descompune ntregul n elementele sale i primareunete elementele simple& n absena practicrii acestor dou procese nu exist organizare logici intelectual&
Al patrulea precept numrtoarea sau enumerarea& .ceast a patra regul din /iscurs const nenumerarea di$erselor pri ale unui ntreg, n trecerea de la o "udecat la alta printr%o micarecontinu a gndirii, astfel nct s clarifice ansamblul&
nainte de Discurs- Regulile pentru "ndrumarea minii insistaser asupra acestui tra$aliu algndirii continuu i nentrerupt, destinat s elimine orice inter$enie a memoriei i s permit aconcepe n mod distinct mai multe lucruri n acelai timp, strngnd ansamblul ntr%o intuiie& nregula L6, /escartes d exemplul unei serii de rapoarte& 1ie descoperirea unui raport existent ntreo prim i o a doua mrime, ntre a doua i a treia etc& um se a"unge n mod clar la raportul ntre
prima i ultima- 0umrtoarea sau enumerarea garanteaz ade$rul ansamblului& 2ste necesar sparcurg lungul lan deducti$ !prin intermediul gndirii, pn ce am trecut de la primul Iraport laultimul destul de rapid ca s mi se par c $d totul n acelai timp prin intuiie, fr a lsamemoriei nici un rol#& (/escartes*
.ceast regul corespunde unei exigene de fecunditate ea sporete puterea i amploarea
spiritului pentru c ne ngduie s concepem distinct mai multe elemente n acelai timp i sesizmastfel ade$rul unor lungi nlnuiri deducti$e& +rin enumerare, studentul n filosofie $a conferiunui ansamblu deducti$ i refractar nelegerii i raiunii o claritate, transformndu%l ntr%un obiectal cunoaterii care poate fi stpnit& +arcurgerea, ntr%o micare continu a gndirii, a di$erselorarticulaii din/editaiisau din0ticane permite s strngem astfel ntregul ntr%o situaie clar idistinct, luminat de e$idena spiritual&
/ar regula enumerrii ngduie de asemenea s conc)idem c nu am omis nimic& ntr%ade$r,odat rezol$ate numeroase c)estiuni, cum s garantm c nu ne%a scpat nimic- +rin enumerare seefectueaz o cercetare sistematic a totalitii noiunilor puse n "oc& n faa unei lungi nlnuiri,singur operaia enumerrii ne poate asigura c nici un punct parial 4 dar fundamental 4 nu a fostuitat& n strategia disertaiei mai cu seam, regula enumerrii apare deci nzestrat cu o marefecunditate i cu o putere de $erificare absolut remarcabil&
/escartes cele patru precepte aleDiscursului despre metod
8/10/2019 J.Russ Filozofie
14/69
Prima era de a nu accepta niciodat un lucru ca adevrat dac nu-miaprea astfel n mod evident; adic de a evita cu grij precipitarea iprejudecata i de a nu introduce nimic n judecile mele dect ceea ce s-arprezenta clar i distinct spiritului meu, neputnd nicicum s e pus landoial! doua, de a mpri ecare dicultate analizat n cte fragmente ar
posi"il i necesar pentru a mai "ine rezolvate
! treia, de a-mi conduce n ordine gndurile, ncepnd cu o"iectele cele maisimple i mai uor de cunoscut, pentru a m ridica puin cte puin, ca penite trepte, la cunoaterea celor mai comple#e i presupunnd o ordine c$iarntre cele care nu se succed n mod resc
%i ultima, de a face peste tot enumerri att de complete i revizuiri att degenerale, nct s u sigur c n-am omis nimic& '(escartes ) (iscurs asuprametodei*
Procedeele i instrumentele carte"iene
+ndoial metodic efuzul de a arma sau de a nega n a"sena oricreievidene.viden /eea ce se prezint clar i distinct/laritate /unotin prezent i vdit unei mini atente(istincie /unotin diferit de toate celelalte0ntuiie /oncepie a unui spirit pur i atent
!naliz (escompunere a unei diculti n elementele ei constitutive1intez econstituire gradual plecnd de la elemente(educie 2peraie prin care din una sau mai multe premise inferm
propoziii necesare2rdine 2rdinea const numai n aceea c lucrurile propuse a celedinti tre"uie s e cunoscute fr ajutorul urmtoarelor, i curmtoarele tre"uie apoi s e astfel dispuse nct s edemonstrate numai prin lucrurile care le preced&
ilan pri!ind metoda cartezian
O invitaie la gndire proprientreaga metod se confund cu o punere n ordine, cu impunerea
personal a ordinii, nscut din funcionarea autonom i riguroas a minii& +entru a gsi ordineasau, mai degrab, pentru a in$enta i imagina, e ne$oie de antrenament n recurgerea la noile talefore, la intelectul i raiunea ta& /eparte de a se reduce la un ansamblu de reete, metodadesemneaz deci un proces de dobndire a ordinii logice, un mod de naintare de la simplu lacomplex, mod infinit rodnic i euristic pentru studentul aflat n cutarea unui instrument deformare n exerciiul refleciei filosofice&
Metoda cartezian, in$itaie la gndire prin sine nsui, la elaborarea personal a unor "udecicare se desfoar dup ordinea raiunilor, constituie una din bazele lucrrilor filozofice&
!n centrul ateniei intuiia &i deducia.
8/10/2019 J.Russ Filozofie
15/69
departe de a fi dat, este cucerit printr%un ndelungat tra$aliu al subiectului (ndoial metodic iatenie*& t pri$ete deducia, ea reprezint micarea spiritului, care nainteaz de la o intuiie laalta astfel ca termenii extremi ai seriei s se gseasc unii printr%o legtur necesar& /educia estecaracterizat de succesiune, n timp ce intuiia este dintr%o singur bucat& Regula enumerrii
permite reducerea propoziiilor deduse la o ade$rat intuiie, la o sesizare nemi"locit&+unnd accentul pe intuiie i deducie, /escartes se situeaz n centrul metodei, cum bine o
semnalizeaz regula 666 !u pri$ire la obiectele propuse studiului nostru trebuie s cercetm nu
ceea ce au gndit alii sau ceea ce presupunem noi nine, ci lucrul a crui intuiie clar i e$idento putem a$ea sau ceea ce putem deduce cu certitudine, cci tiina nu se poate dobndi altfel#&
#e la sinte"a raional la sinte"a dialectic: dialectica i metoda ei
recerea la dialectic necesitatea de a o studia
."ungem astfel, acum, la un nou fundament filosofic al metodei dialectica&/e ce s acordm interes acestui mod de gndire- +entru c el comand accesul la o unificare
real, acordnd ntre ele elemente dispersate i organizndu%le ntr%o totalitate spiritual& 6ar aceastcerin i acest proiect sunt decisi$e pentru a duce la bun sfrit exerciii sau lucrri filosofice& ntr%ade$r, din punct de $edere filosofic interesul rezid ntr%o dez$oltare global i ntr%o sintezreal a gndi, nu nseamn oare mai nti a unifica i a reflecta ntr%o totalitate ceea ce preadis"unct i separat-
deea egelian de totalitate
Bndirea dialectic se definete n primul rnd prin exigena totalitii& eea ce nseamn c nici
un element nu poate fi neles n mod izolat, c ansamblu d sens i figur fragmentelor, bucilorsau prilor& /ac distinciile, diferenierile i determinrile se stabilesc necontenit, ele se clarifictotui prin micarea ntregului, adic a spiritului n formare& ."ungnd aadar, la ansamblu,gndirea i filosofia iau calea tiinei, a cunoaterii asigurate, globale i riguroase i se sustragsubiecti$itii (punctului de $edere al unui singur subiect* ca i cotingenei (unor elementenonnecesare, care pro$in din opinii particulare sau parcelare*&
Bndirea dialectic desemneaz astfel "usta sesizare organic a ntregului, a ansamblului spiritualglobal, a micrii unitare a 'piritului sau a 6deii (neleas ca form superioar a 'piritului*& !9nconinut i gsete "ustificarea numai ca moment al ntregului3 n afara acestuia ns, el este osimpl presupoziie lipsit de temei sau o certitudine subiecti$, numai scrieri filosofice se
mrginesc s exprime n felul acesta simple con$ingeri i opinii subiecti$e#& (Gegel*.ceste propoziii sunt decisi$e& ntr%ade$r& +entru a nu se do$edi $an i formal, exerciiul
filosofic trebuie s se expliciteze ca un proces de integrare a diferitelor momente ale refleciei, ca ototalitate n care fiecare contradicie este neleas i depit, n cadrul unei forme noi& 7ra$aliulfilosofic rodnic se supune n ntregime exigenei de unitate& +utem lua astfel exemplul disertaieidac fiecare parte sau fragment se nc)ide n sine fr legtur organic cu desfurareaansamblului, pariem c cititorul $a rmne nesatisfcut, cci, lipsit de orice metod riguroas itotalizant, analiza se fragmenteaz, prile nesupunndu%se unei uniti organice& /isertaiareuit reprezint un exerciiu de aplicare a dialecticii )egeliene& < parte criticat este oare cu
ade$rat respins- /impotri$, se integreaz n desfurarea ansamblului i n unitatea total agndirii&Regula totalitii este aadar decisi$, dar presupune, ea nsi, negati$itatea&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
16/69
7/unca negati!ului8
e desemneaz aceast expresie celebr- Momentul diferenierii n snul ntregului proces globalfiecare realitate neag, de fapt, ansamblul n care se integreaz&
Raiunea dialectic
Procedurile hegeliene
0egati$itate +roces de difereniere prin care ceea ce a fost este negat i renegat&/epire dialectic 2a desemneaz actul de depire care conser$&Aufe#en a suprima 4 a
conser$a&Ritm ternar al depirii 7ez afirmaie3 antitez negaie3 sintez negare a negaiei&dialectice:egea totalitii 0imic nu este izolat i separat& !0umim dialectic micarea raional
superioar prin care termeni n aparen separai trec unii n aliispontan, n $irtutea a ceea ce sunt ei, ipoteza separaiei lor fiind astfel
eliminat'uport i motor al dialecticii onceptul&
Retoric i filo"ofieRetorica acti$ n exerciiile filosofice se definete deci astfel o art de a gndi i de a te exprima
bine, de a%i desfura argumentele n bun ordine, astfel nct s obii adeziunea spiritelor ca i aoricrui auditor& 'ub acest ung)i, filosofia i retorica sunt dou surori gemene, a doua punnd nform ideile clare ale celei dinti pentru ca o desfurare "udicioas i argumentat s ser$eascade$rului& n$area te)nicilor de expresie se ade$erete, n aceast perspecti$, o necesitateabsolut&
$rgumentaie i demonstraie
Dou concepte distincte
Demonstraia desemneaz o operaie mental care stabilete ade$rul unei propoziii n moddeducti$3 n algebr sau n geometrie, bunoar, derularea logic se efectueaz ntr%un mod
pur demonstrati$ este $orba de a lega o propoziie de alte propoziii e$idente, organiznd
propoziiile ntr%un ansamblu, printr%o legtur necesar& 'e $a demonstra, de pild, peaceast cale demonstrati$ i deducti$, c suma ung)iurilor unui triung)i este egal cudou ung)iuri drepte (cel puin n ce pri$ete geometria euclidian*&
Argumentaia se definete, dimpotri$, n opoziie cu demonstraia, ca un ansamblu deprocedee oratorice utilizate pentru a face ca o tez s fie acceptat& 2a urmrete adeziuneaspiritelor crora se adreseaz& n timp ce demonstraia conine n sine e$iden i necesitate,argumentaia se refer la ce$a $erosimil i opereaz n direcia unui auditor&
alea filosofic nu este ns numai demonstrati$& 2a ine de exercitarea argumentrii i seadreseaz unui auditor particular&
Argumentaie &i auditoriu filosofic'copul exerciiilor filosofice este s construiasc o argumentaie, s se adreseze unui auditoriu i
s opereze n funcie de el, un auditoriu ce desemneaz un ansamblu de persoane care ascult sau
8/10/2019 J.Russ Filozofie
17/69
citesc, care trebuie con$inse sau persuadate&
A con!inge &i a persuada
.rgumentarea $oastr filosofic se exercit deci n direcia unui auditoriu $irtualmente uni$ersal,dar asta nu nseamn deloc c ai opera numai i complet n afara e$idenei raionale& mpul ncare $ exercitai poate s corespund cilor demonstrati$e i deducti$e, dar i sferei $erosimilului
i probabilului, sferei a ceea ce este ntemeiat pe raiuni $alabile, lsnd totui s subziste oanumit mar" de eroare& +e scurt, argumentaia filosofic nu repudiaz prerea ade$rat saumcar plauzibil i demn de a fi admis& e este prerea- !+rerea este considerarea a ce$a caade$rat, a$nd contiina c aceast considerare este insuficient att subiecti$ ct i obiecti$(8ant*& /ac deducia formeaz unul din orizonturile exerciiului filosofic, credina i prereaade$rat figureaz i ele aici la loc de cinste i trebuie s fie structurate printr%o argumentaie binecondus&
.adar, dac studentul nu opereaz numai n modalitatea deducti$, ci i n sfera $erosimilului ia credinei, ce rezult de aici- 2l este ne$oit s fac apel nu doar la gndirea obiecti$, dar i la arta
persuasiunii& n realitate, aceasta din urm se deosebete de con$ingere i arta de a persuada sedeosebete de arta de a con$inge, cum a artat att de bine +ascal n De l9art de persuader acon$inge nseamn a obine de la cine$a recunoaterea ade$rului unei propoziii cu a"utorul unordo$ezi pur raionale&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
18/69
repetare a consoanelor iniiale ntr%o succesiune de cu$inte apropiate, sau antanaclaza, !repetareaaceluiai cu$nt luat n diferite sensuri, proprii sau considerate ca atare#& 2ste citat n acest dinurm caz formula lui +ascal !6nima are raiunile ei, pe care raiunea nu le cunoate#& Jucndu%secu !raiune# i !raiuni#, +ascal face din antanaclaz un instrument al persuasiunii&
:igurile de sens sau tropii
e este un trop- < figur prin care un cu$nt sau o expresie sunt abtute de la sensul lor propriutermenul sau expresia $or fi atunci ntrebuinate cu o semnificaie pe care nu o au n general&
/etonimia este o figur de retoric de const n desemnarea unui concept prin intermediuunui termen exprimnd un alt concept care se unete cu primul printr%o legtur necesar&.tunci cnd filosoful $orbete despre :iceu, +ortic sau .cademie, el semnific, uneori,doctrinele nscute n acele locuri& :egtura obinuit permite desemnarea unui obiect (ofilosofie* prin numele unui alt obiect (un loc de exercitare*&
/etafora desemneaz un trop prin asemnare& .ceast figur a retoricii 4 comparaieprescurtat, se spune ndeobte 4 desemneaz un obiect cu care ntreine un raport de analogie&
2a are o mare putere persuasi$, ntruct sugereaz $erosimilul i ne poate astfel cluzi nanalizele noastre& n aceast pri$in, exemplele filosofice sunt foarte numeroase& 6at ce scrie,
bunoar, /escartes n /iscursul despre mod !.semenea unui om care merge singur pentuneric, m%am )otrt s pesc att de ncet i s%mi iau attea precauiuni n toate pri$inele,nct, dac nu naintam dect foarte puin, m feream cel puin s cad#& 'unt apropiai aicifilosoful n cutarea ade$rului i )oinarul singuratic suntem la grania dintre comparaie imetafor&
'%l citm i pe +ascal !
8/10/2019 J.Russ Filozofie
19/69
ade$rate a dezbaterii& 7ropii sunt astfel ameninai de pericolul eroziunii i degradrii&Resuscitarea tropilor presa uzuali rmne totui oricnd posibil, ca n cazul metaforei, pe care8ant o dez$olt i o readuce la $ia printr%un procedeu abil, mbogind%o progresi$ !2l (Gume*nu a adus lumin n acest fel de cunoatere, dar a fcut totui s scapere o scnteie de la care s%ar fi
putut aprinde o lumin, dac s%ar fi gsit o materie a crei plpire s fi fost ntreinut i sporit cugri"a cu$enit# (8ant,%rol;gomorgias3 ea desemneaz acea comparaie a persoanelorsau a lucrurilor care se opun& Mai trziu, $or fi recurs la ea 'eneca i 'fntul .ugustin&
(iasmul , figur de construcie scump multor gnditori sau filosofi, const n a ncruciatermeni, n !a situa n ordine in$ers segmentele unor grupuri de cu$inte sintactic identice#& '%l
citm aici pe +ascal, care practic aceast figur retoric totodat sugesti$ pentru imaginaiune irodnic pentru gndire !/ac el se laud, l scobor3 dac se scoboar, eu l laud#& (+ensHes et
8/10/2019 J.Russ Filozofie
20/69
coresponden, n alegoria platonician
1or 7em
+rizonieri nc)ii ntr%opeter+etera sau nc)isoarea
9rcarea n lumea de sus, lalumin'oarele
8/10/2019 J.Russ Filozofie
21/69
.stfel, n (riton, 'ocrate i imagineaz c legile personificate se ridic n faa lui i iau cu$ntul,reamintindu%i ce le datoreaz, tot ce au fcut ele pentru el& aceasta este faimoasa !+rosopee alegilor#& :a fel, Jean%Jacques Rousseau, n Discurs asupra &tiinelor &i artelor, l interpeleaz pe1abricius 4 om politic roman celebru pentru incoruptibilitatea i integritatea sa 4 i l face s$orbeasc !Neilor5 e s%a ntmplat cu acele acoperiuri de paie i cu acele cmine rustice locuiteodinioar de moderaie i de $irtute-#
1cnd ca absentul s fie prezent, prosopopeea apeleaz la suprareal i se nsereaz ntr%o
ntreag strategie a persuasiunii&'tpnirea figurilor retorice "oac un rol esenial ea permite auditoriului s cunoasc bucuria
textului, procur cititorului o anumit plcere legat de compre)ensiunea, de armonia frazelor, deocul pe care ele l suscit n noi& Mesa"ul se transmite infinit mai bine, prin plcerea discursului,dac studentul dispune, ca s%i exprime gndirea, de un registru retoric important& /ar forafigurilor nu poate $e)icula o persuasiune autentic dect dac este nsoit de cunoaterea
principiilor logice care opereaz n cmpul argumentrii&
Principiile i regulile retoricii filosofice i argumentrii
%rincipiul nonparafrazei
e uit adesea c parafraza de la grecescul paraprasis +para alturi- prasis- fel de a !or#i-7elocuiune, nu desemneaz doar o dez!oltare !er#ioas &i difuz- ci &i o figur de stid- pe care
:ontanier o define&te astfel 7%arafraza- a&a cum o "nelegem aici- este un fel de amplificareretoric prin care se dez!olt &i se acumuleaz "n aceea&i fraz mai multe idei secundare care auaceea&i #az- adic se raporteaz la aceea&i idee principal8. Aceste figuri se prezint
pretutindeni din a#unden- "n poezie &i "n literatur- dar argumentarea filosofic stricto sensu
tre#uie s se supun "n general principiului de nonparafraz &i s e!ite orice dez!oltare!er#ioas "n materie de filozofie- parafraza ca atare se strduie&te s compenseze puintatearefleciei printro acumulare de enunuri care nu sporesc informaia &i nu "m#ogesc dez#aterea.
%arafraza constituie deci acel !iciu metodologic &i retoric prin care su#stituim pur &i simplu unenun altui enun fr s "naintm c$tu&i de puin. Auditoriul #ate astfel pasul pe loc argumentriidinamice i se opune parafraza deopotri! pasi! &i stearp.
/ac se aplic, pe ct posibil, n toate exerciiile filosofice, acest principiu al nonparafrazei trebuies fie tot timpul prezent n minte n cazul comentariului de text& n$rtindu%se n "urul subiectului,
studentul nu explic nimic&
%rincipiul tautologiei
2l se nrudete cu primul principiu, dar nu poate fi confundat n ntregime cu acesta& 7autologiadesemneaz un $iciu logic prin care prezentm, ca a$nd sens, o propoziie al crei predicat nuspune nimic mai mult dect subiectul (bineneles, nu a$em aici n $edere sensul pe care i%l dlogica modern*& /ac ne referim la etimologie, termenul grecesc tautologiasemnific, ntr%ade$r,un !discurs (logos, care spune acelai lucru (tauto*#&
8ant a subliniat, n*ogicasa, caracterul steril al propoziiilor tautologice& 'unt analitice, prindefiniie, propoziiile a cror certitudine se bazeaz pe identitatea conceptelor (predicatulidentificndu%se cu subiectul*& !6dentitatea noiunilor n "udecile analitice poate s fie saue'plicit sau nee'plicit& n primul caz, propoziiile analitice sunt tautologice& +ropoziiiletautologice sunt !irtualitergoale sau lipsite de consecine, cci ele sunt inutile i fr folos& /e
8/10/2019 J.Russ Filozofie
22/69
genul acesta este, de exemplu, propoziia tautologic Omul este om& ci dac nu pot s spunnimic mai mult despre om dect c este om, atunci nseamn c nu tiu nimic mai mult despre el#&(8ant*
n sfera argumentrii filosofice, demersul tautologic, ca i parafraza, nu aduce nimic nouauditoriului, care bate pasul pe loc i i pierde rbdarea&
%rincipiul nonincompati#ilitii
/ou enunuri sunt considerate incompatibile dac se exclud unul pe altul i nu se pot acorda&+rincipiul de nonincompatibilitate trebuie astfel s domine argumentarea, cel puin n interiorulaceleiai sc)eme sau al aceluiai demers argumentati$& ntr%ade$r, dac propoziiile se excludreciproc, se nelege de la sine c rigoarea logic are serios de suferit& 0onexcluderea reciproc aenunurilor trebuie s fie scrupulos $erificat n interiorul unei teze sau alteia& 2$ident, acest
principiu este, prin definiie, inaplicabil n cazul n cazul n care se trece de la tez la antitez&/ar, se $a spune, preocuparea pentru compatibilitatea logic $a exclude tra$aliul dialectic-
0icidecum& .tunci cnd spunem c omul particip simultan, n esena lui, la principiul $ieii, dar ial morii, exist aici o contradicie dialectic, dar nu o incompatibilitate logic&
um s e$itm incompabilitile- ;nndu%le neobosit& n faa unor propoziii care se excludreciproc, i de natur nondialectic, ci complet aporetice, trebuie s sacrificm unul din cele douenunuri sau s ncercm s nlturm conflictul intern pentru a nainta mai bine n dezbaterea iargumentarea filosofic&
%rincipiul identificrii &i definirii termenilor
+rincipiul identificrii expresiilor i al definirii st la baza oricrui demers filosofic i al oricreiargumentri coerente, permind persuadarea i con$ingerea unui auditor el constituie o cerin
capital a gndirii i exprimrii& .cest principiu ne oblig s reperm di$ersele elemente alediscursului, s le conturm strict i s le definim& Retorica trimite aici la un demers filosofic att defundamental nct nu $om zbo$i acum asupra problemei definiiilor, att de esenial n oricelectur a subiectului&
Regula reciprocitii
Regula reciprocitii, care cere s se aplice la un tratament identic la dou situaii simetrice unafa de alta, este 4 dei aparent bazat pe esena realului i trebuind, n consecin, s cluzeascraionamentul 4 de o utilizare destul de delicat, cum ne%o $a do$edi acest exemplu celebru& n De
rerum natura, :ucreiu folosete regula reciprocitii pentru a ne con$inge i persuada i decaracterul muritor al sufletului nostru i de neantul care ne ateapt dup moarte i de linitea dinurm care $a fi lotul nostru !+ri$esc acum napoi i $d ce neant a fost pentru noi aceast $ec)e
perioad a eternitii care a precedat naterea noastr& 6at deci oglinda n care natura ne prezintceea ce ne rezer$ $iitorul dup moarte& 'e $ede aprnd n ea $reo imagine nfricotoare, $reunmoti$ de doliu- 0u este o stare mai linitit dect orice somn-#& .rgumentul reciprocitii ngduieaici asimilarea perioadei $iitoare, n care $om fi mori, cu starea anterioar naterii, n care nu eramnimic& /e unde o lecie de moral, curent n tot epicureismului& 2ste ns $alabil identificareasituaiilor i nu se negli"eaz aici diferene eseniale- +rincipiul argumentrii se folosete de
simetrie ntr%un mod legitim i admisibil- 2 o problem&+ot fi astfel acumulate principii i reguli logice (principiul nontautologiei etc&* sau c$asilogice(principiul reciprocitii etc&* care cluzesc argumentarea& ' ne ocupm acum de diferitele tipuride argumente&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
23/69
#iferitele tipuri de argumente
Argumente de succesiune sau de coe'isten
.ceste argumente apeleaz la legturi de succesiune (de la cauz la efect etc&* sau de coexisten(report ntre o persoan i actele sale etc&*& n cadrul legturilor de succesiune, legtura cauzal
"oac, ntr%ade$r, un rol esenaal& .rgumentarea se $a ndrepta atunci spre cercetarea cauzelor sau
determinarea efectelor& 7ermenii confruntai se situeaz aici pe un acelai plan fenomenal&/impotri$, n legturile de coexisten, realitile nu se situeaz la acelai ni$el i una pare maifundamental i mai explicati$ dect alta& .cest tip de legtur apare foarte frec$ent n filozofie&itm raportul persoanei cu fenomenele corespunztoare ca i relaia dintre esen i manifestrilesale, i, printre nenumrate exemple, relaia stabilit, n ancetullui +laton, ntre esen pur afrumosului i meritul real, aa cum ne%o spune /iotima n legtur cu ultima re$elaie afrumosului&
Argumentarea prin e'emplu sau prin deri!atele sale
0'emplu& 7recem aici la un tip de argumentare care recurge la cazul particular, la faptulsingular& are poate fi rolul su n filozofie- 0u exist aici nici o ambiguitate exemplul face
posibil doar ntlnirea unei demonstraii& 2l nu constituie, n nici un caz, o do$ad& . confundaargumentarea ca atare cu recursul la e$enimentul empiric particular nseamn a comite o gra$eroare retoric n cadrul unei dezbateri filosofice, exemplul $a ilustra numai regula anterior
probat sau $a preciza un concept& 8ant, bunoar, subliniaz, n azele metafizicii mora!urilor,c n nici o situaie recursul la un caz particular nu poate constitui un punct de plecare& 2xemplulne aduce n orizontul intuiiei ceea ce anterior a fost enunat n mod a priori& /ar el trebuie s fientotdeauna apreciat n raport cu legea&
;om re$eni asupra problemei exemplului studiind conducerea discuiei n cadrul disertaieifilosofice&
Argumentul de autoritate &i formula& e s spunem despre argumentul de autoritate- .cestmod de raionare retoric 4 care nu se bazeaz pe o demonstraie logic, ci pe puterea pe care par ao deine unele enunuri de a se impune altuia 4 este n general respins& /eza$uat de /escartes, carei substituie e$idena, el este ironizat de +ascal, nlturat de raionaliti etc& 9tilizarea sa poate fioricnd contestat& t despre formul, care se nrudete cu exemplul i cu argumentul deautoritate, ea desemneaz o !expresie scurt IA care se impune ncrederii noastre graie formeisale, dar i $ec)imii i anonimatului su#&
Recursul la anumite formule filosofice, fr s constituie cu ade$rat o argumentare, poate s seinsereze n retorica exerciiului filosofic i, uneori, s se integreze pe bun dreptate n concluziadisertaiei& 1ormula fericit, adaptat subiectului i problemei, inter$ine atunci n mod "udicios
pentru a permite concluzia dezbaterii i nc)eierea acesteia&
Argumentele de tip deducti!
7rebuie, n bun logic, s adugm la argumentele precedente, bazate pe structura realului,precum i la cele care aparin sferei inducti$e a exemplului, formele de argumentare care senrudesc cu domeniul deducti$ ceea ce pri$ete, pe de o parte, silogismul, adic orice raionamentdeducti$ riguros care nu presupune nici o propoziie strin subneleas i, pe de alt parte,entimema(ex& !Bndesc, deci exist#*, form prescurtat asilogismului, n care se subnelege unadin cele dou premise sau concluzia& 1ie c este $orba de silogism ori de entimem, am a$ea de%aface cu un demers de tip deducti$ 4 sau nrudit cu deducia %, dar nu cu o deducie pur&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
24/69
$mploarea i fora argumentelor
la$iatura retoric este astfel departe de a fi restrns& ntr%ade$r, argumentele se do$edesc a finumeroase i $ariate& n consecin, studentul $a fi foarte repede confruntat cu problema dificil aamplorii argumentaiei i a e$alurii forei argumentelor&
n domeniul demonstraiei, problema amplorii se pune mult mai puin& /rumul cel mai scurt nueste, n general, cel mai elegant- n sfera argumentrii, lucrurile se prezint cu totul altfel&
2ficacitatea raionamentului nu depinde de ntlnirea reciproc a diferitelor argumente- :a prima$edere, interaciunea argumentati$ pare deci necesar i ar conduce astfel, dac ar fi dus lalimit, la discursul lung i la amploarea excesi$ a argumentrii& .cest punct de $edere estemprtit de ma"oritatea studenilor n filozofie (care practic, frec$ent, disertaia interminabil*&
n realitate, pericolele amplorii nu trebuie s fie subestimate, dintr%o mulime de raiuni filosofice,psi)ologice i retorice&
n primul rnd, nu trebuie oare s respectm, n toate lucrurile, , acel m
8/10/2019 J.Russ Filozofie
25/69
Regula "naintrii g$ndirii
1iecare parte, fiecare argument, fiecare element al argumentrii trebuie s aduc o informaienou care s determine naintarea gndirii ctre obiecti$ul final&
Organizarea general
7oate exerciiile trebuie s aib cel puin urmtoarele pri eseniale
ntroducerea& 2a trebuie s defineasc cu precizie coninutului subiectului3 s dez$luie problema implicit ridicat de subiect&
%artea principal sau 7trunciul8 e'erciiului& n cazul disertaiei, acest trunc)i estereprezentat de dezbaterea care trebuie s conduc la explicitarea problemei i la rspunsul cerutde ntrebare& n cazul comentariului de text, aceast parte central corespunde efortului deexplicitare a gndirii autorului, efort cruia i $a urma 4 dac este ne$oie 4 un studiu pri$indsemnificaia i importana textului i problemei ridicate, rezultatelor e$entuale ale analizei etc&
n ambele cazuri, trebuie s se foloseasc un plan riguros care s organizeze desfurareaargumentelor&
(oncluziaindic limpede drumul parcurs pentru a determina problema fr a dezagrega sauani)ila&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
26/69
Tabloul formelor retorice principale care pot fi foarte folositoare n filozofie.
:iguri de cu!inte
(.ceste figuripri$esc substanasonor a limbii&*
:uncie a atrageatenia&
Aliteraia
Repetrimultiplicate aleunui sunet identic&
Antanaclaz
Repetarea aceluiaicu$nt luat ndiferite sensuri(ex& inima areraiunile ei, pe care
raiunea nu lecunoate*&
O anumit"ntre#uinare aetimologiei
1iguri de senssau tropi
(.ceste figuri suntindependente dematerialulfonic&*:uncie apro$oca o tensiuneexpresi$&
/etonimie
7rop care permitedesemnarea a ce$aprin numele unuielement, n $irtuteaunui alt element, n$irtutea unei relaiiclare& /etonimia"oac un rol ngeneza simbolului,
care exprimconcret ideea pecare o reprezint&
/etafor
7rop n care sedesemneaz ce$aprin altce$a n$irtutea uneiasemnri ntresemnificaii&(ritica metaforei
Biper#ol
1igur n care sepune n relief oidee prinintermediul uneiexpresii care odepete&
*itot
1igur care constn atenuareaexpresiei gndiriipentru a face s seneleag mai multsau mai puin&
1iguri deconstrucie
(2le se refer laconstruciadiscursului imodific ordineaformal acu$intelor&*
:uncie a nsufleidiscursul, aamplifica anumiteteme, a pune ne$iden anumiteelemente degndire etc&
Antitez
!.ntiteza opuneunul altuia douobiecte,considerndu%lesub un raportcomun, sau unobiect lui nsui,considerndu%l subdou raporturicontrare#(1ontanier*&. nu se confundacu antitezafilosofic&
Reticen
!Reticena constn ntreruperea,oprirea subtil acursului unei fraze,cu scopul de a lsas se neleag, prinpuinul care s%aspus IA, ceea ces%a disimulat prinsuprimare i adeseamai mult dectatt# (1ontanier*+rocedeu utilizabiluneori n filozofie,n scris i la oral&
(iasm
1igur care constn a situa n ordinein$ers segmentelea dou grupuri decu$inte identice peplanul sintaxei&2x& !/ac el selaud, l scobor3dac se scoboar,eu l laud# (+ascal*&
1iguri degndire
(2le depind deidei i $or senuneade$ruri&*
Alegorie
'eria de elementedescripti$e saunarati$e n carefiecare corespundedi$erselor detaliiale ideii exprimate&
ronie
!onst n a spuneprintr%o glumnostim sauserioas contrarul aceea ce gndetisau a ceea ce $reis dai de gndit#(1ontanier*&
@mor
1igur prin caredesprinzi aspecteleamuzante sauinsolite ale realului,incluzndu%te i petine n ceea ceridiculizezi&
%rosopee
1igur prin carefaci s $orbeasc opersoan pe care oe$oci, un absent, unmort, o idee etc&
:a rigoare, putem situa i mitul printre figurile de gndire, pentru c el const n exprimarea unei idei sau aunei teorii prin intermediul unei po$estiri poetice sau al unui ansamblu narati$ care se opune unor principii deorganizare&
:uncii generale ale diferitelor figuri 1uncia persuasi$ diferitele figuri sunt elemente de persuasiune& /ar de ce s persuadezi i s smulgi
astfel adeziunea- 1uncia )edonic figurile pro$oac plcere& 1uncie regresi$ !I'e poate $edea n figur o ntoarcere la copilrie IA& 1ora lucrurilor ar consta
deci n a ne reda un limba" pierdut#&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
27/69
$rta de a citi
%itirea unui text filosofic: un act
+e parcursul ntregului an trebuie s citeasc i s a"ung la texte& /ar cum s citeti pentru atrage cel mai mare folos din lecturile tale- ntr%ade$r, cititul este o art i n acest domeniu trebuies dobndeti o metod& Mai nti, ade$rata lectur filosofic rezid n a n$a s gndeti& itireaunui tex filosofic nu desemneaz numai o operaie prin care te informezi asupra materiei sauconinutului unei doctrine, ci ntr%o mult mai mare msur un ansamblu de acte prin care tefamiliarizezi cu textele i prin care, n consecin, aprofundezi exerciiul refleciei& . citi un textfilosofic nseamn a opera o !abordare de sens#, acordare dinamic i personal& /ar acum sncepi treaba i prin ce metod-
%ititul: un proces &eentual colecti'
+entru c este $orba de a n$a s gndii, nu trebuie att s "uxtapunei lecturile i s acumulailucrrile, lansndu%$ ntr%o pseudoserie )aotic i fr legtur& t s $ strduii s punei la
punct un proces global i structurat& 'e recomand s organizai aceste lecturi fie prin tem 4 daca$ei ne$oie s aprofundai o noiune, dreptul, arta, natura etc& 4 fie prin autor 4 dac /escartes,8ant etc& sunt n plan& +lecai n mod deliberat de la structurile i mecanismele de baz cele maisimple, ntocmind bibliografii raionale (cf& infra -bibliografia de baz*& n acest context, cititultrebuie s desemneze un proces intelectual organizat, iar n sesizarea unor coninuturi nepenitecitii mai nti cea ce nelegei cu claritate ca s ptrundei, treptat, n organizri mai complexe&
+utei duce la bun sfrit acest proces n mod colecti$& 2xist, de exemplu, mai multe lecturiposibile ale (riticii raiunii pure. < apropiere plural (n !1ac sau n !+repa#* poate fieminamente rodnic& ;%ai controla reciproc i ai conduce mpreun un dialog filosofic, care $%arngdui, poate, s n$ai mai bine s gndii& :ectura ar dobndi aici o semnificaie plural icolecti$&
(ectura)exerciiu
ititul desemneaz deci un proces i un exerciiu alturi de !lectura%cultur#, care sunt destinates desc)id calea imaginarului, s fac posibil detaarea de real sau s sporeasc un baga"
cultural, exist, ntr%ade$r, !lectura%exerciiu#, intelectual i raional, cu totul specific, i princare studentul se pregtete direct pentru cursurile sau examenele sale& .ceast lectur estedinamic i defel pasi$, se strduiete s a$anseze rapid i s sesizeze ideile directoare aletextului& 2a este indisociabil de scris ntr%ade$r, trebuie s lucrezi i s citeti cu creionul nmn, dnd do$ad de atenie, adic de o concentrare puternic i perse$erent asupra unui text
precis i asupra obiectului de gndire corespunztor& n sfrit, !lectura%exerciiu# presupunesur$olul i diagonalizarea&
$ scrie i a lua note* $ face fie
6at o operaie absolut esenial& . citi, de exemplu,azele metafizicii mora!urilorde 8ant fr alua nici un fel de note nseamn a da la o parte orice $eritabil efort de nelegere& /ar aceast luarede note nu poate fi confundat cu o simpl reproducere mecanic& a s fie autentic i profund,ea presupune
8/10/2019 J.Russ Filozofie
28/69
< exprimare a conceptelor i a pasa"elor fundamentale n propriul $ostru limba", astfel ncts e$itai copia mecanic i reproducerea pasi$, ser$il i steril& .ceast reformulare(operat uneori dup lectur i mereu n acord cu exprimarea $oastr personal* sedo$edete a fi profitabil i rodnic pentru munca $oastr3
+unerea la punct a unei sinteze i a unei organizri clare a micrii gndirii autorului3
Redactarea de fie arta bunei lecturi este, ntr%ade$r, inseparabil de ntocmirea unor fie&Realizai%le n funcie de teme, concepte, lucrri sau autori, cu citatele sau definiiilecorespunztoare, rele$ate pe msura lecturilor $oastre (metod superioar simplei luri denote, fr metod i fr suport organizat*& .lctuind aceste fie, a$ei gri" s notai, cu
precizie, referinele a tot ceea ce $ intereseaz& Mai trziu, dac a$ei ne$oie s resituai ncontext notele $oastre, fie pentru c suntei n faa unui element ndoielnic care trebuiecontrolat (note luate prost*, fie pentru c $ scap sensul dez$oltrii, $ei regsi cu uurinoriginea i c)iar poziia textului&
1i de lectur (pri$ind o lucrare*(aracteristici ale lucrrii7itlu 0ebunia.utor Jaccard Roland2ditor +&9&1, ol& !Oue sais%"e-#/i$erse data apariiei, ediie, traductor etc&
Analiz glo#alBen eseu
7em central nebunia
dei principale% caracterul polimorf al experienei nebuniei3% simptomele nebuniei sunt pline de sens3% etc&
Cnelegerea operei% intenia autorului (ce $rea el s demonstreze* oricecolecti$itate are ne$oie de nebuni pentru a%i nscrie aicinegati$itatea sa&
/ar acest ansamblu de operaii presupune el nsui practica sur$olului i a diagonalizrii&
Surolare i diagonali"are*
7Diagonalizare8
Multe cri nu cer s fie citite n ntregime& /e aceea !diagonalizarea# reprezint o metod i uninstrument de lucru pe care studentul trebuie realmente s le expliciteze i s le practice n modsistematic& /espre ce anume este $orba- . citi n diagonal nseamn a citi foarte rapid, a parcurgesesiznd, de%a lungul paginilor, elementele euristic interesante pentru fiecare& /ac studentul seneac n lecturi, el este copleit de enormitatea documentrii sale, el ar fi condamnat s parcurgtoat ntinderea i ntreg cmpul cunoaterii omeneti& /ac $rea s reueasc, dac $rea s par$inla stpnirea cunotinelor sale i a tiinei, el este obligat s trieze, i, n acest scop, s
8/10/2019 J.Russ Filozofie
29/69
diagonalizeze neaprat& 2ste fals c, i n cazul unor mari opere de baz, trebuie reinut totul& . fiinteligent, a proceda la o pregtire armonioas i eficace, nu nseamn a te lsa dominat deimensitatea cunotinelor i a cmpurilor culturale& . te forma nseamn, foarte pe scurt, a ti selimini, a nu absorbi i a nu !digera# dect ceea ce este important i decisi$& .a cum uitarea esteun ocrotitor al $ieii, cum bine spunea 0ietszc)e, la fel lectura n diagonal apr reflecia iade$rata cultur& 2a selecioneaz, refuz s se piard n neesenial, merge direct la temeledirectoare fundamentale care, pe de o parte, orienteaz opera i, pe de alt parte, ofer studentului
importante grile de cercetare sau de reflecie&
una metod pentru diagonalizare
um s !diagonalizm#,, aadar cu maxim eficacitate i siguran fr a pctui, esenial,mpotri$a semnificaiei operei sau a unor pericole-
(itii- imediat- cu!$ntul "nainte sau prefaa lucrrilor care figureaz n bibliografiile $oastre&1oarte adesea autorul $ aduce aici, n form condensat, ideile sale principale& 'esizaisensul sc)emelor de organizare care comand desfurarea ulterioar a lucrrii& +e de alt
parte, unii autori i anun planul, cu rezumate scurte ale fiecrui capitol& .ceast metod deexpunere, foarte frec$ent, este perfect adaptat ne$oilor $oastre&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
30/69
c)eie#& 2l $ $a ngdui s ncepei o prim analiz structurat a lucrrii, atunci cnd $ei fi dus labun sfrit aceast te)nic& 2ste $orba aici de un procedeu rodnic, tabloul putnd de$eni surs aunei $iitoare sc)eme de dominare, a unei expuneri $ii etc&
(estionarea
!nainte de orice lectur cititorul se poate strdui s enune ateptrile (sale*& .sta nseamn spractice o c)estiune prealabil a textului cine, unde, cnd, cum, n ce fel, plecnd de la ce, ce este(A*- 2fortul de c)estionare reuete s dea un cadru concret ateptri& 2a $a fi selecti$,operatorie, noteaz foarte bine :& >ellenger&
2ste $orba, n fond, de o nlocuire decisi$ a muncii pasi$e cu o lectur acti$ i dinamic,nlocuire care opereaz i n cazul anticiprii&
Anticiparea
n acest scop, facei pauze n cursul lecturii i continuai $oi ni$ raionamentul nceput idez$oltat& /e exemplu, adncii n*ogica transcendental din (ritica raiunii pure, $ strduii scontinuai singuri raionamentul, pn la rezultatele ulterioare (cele din Dialectic*, pe care ntr%un
fel le anticipai& /es$rii ceea ce se sc)ieaz (critica metafizicii, a ideii conceput dreptcunoatere real, iar nu tiina regulati$ etc&*& lectura inteligent nu este fundamentalanticipatoare-
."utai de cu$intele%c)eie, de c)estionare i anticipare& ;ei sur$ola sau anticipa, dup ne$oile$oastre& nainte de a referi la aprofundare s parcurgem, n tabloul de mai "os, te)nicile sur$oluluieficace&
.rta de a citi +racticai sur$olul rapid, fie c $ aflai ntr%o
librrie sau n bibliotec, examinnd prefaa,tabla de materii, indexul, titlurile, intertitlurileetc&
/iagonalizai n mod sistematic, pentru a mergela esenial&
0u negli"ai grupele de lectur (n !+repa# sau n!1ac*, pentru a compara di$ersele abordri aleaceleiai lucrri&
n$ai s luai note, reformulnd problemele ntermeni proprii, dup felul $ostru personal deexprimare, supunnd conceptele autorului
propriei $oastre analize& 1acei fie legate de lucrare, dar i de tem sau de
autor, notnd referinele cu precizie& .profundai, dnd do$ad de atenie, fr s
negli"ai dificultile sau problemele aprute ntimpul primei lecturi& utai rspunsuri la acestedificulti&
nelegei c sur$olul i aprofundarea sunt celedou fee ale artei de a citi bine&
)estionai totdeauna cartea sau textul (nu $mulumii cu o abordare pasi$*&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
31/69
Diagonalizarea i survolul
C& /efiniie.bordare prin care ne strduim s dega"mconinutul unei lucrri fr s%o citim n ntregime, smergem la esenial fr s realizm o lectur total&
D& Metod examinai prefaa sau cu$ntul nainte3 analizai
inteniile globale ale autorului3 studiai tabla de materii (pentru a sesiza structura i
planul*3 analizai indexul i termenii principali sau
conceptele care figureaz n el3 a"utai%$ de titluri, subtitluri, intertitluri etc& .cest
ansamblu "oac un rol decisi$ nu trebuie niciodat
s negli"ai structura explicitat de autorul nsui3 practicai o reperare a cu$intelor%c)eie3 pri$ilegiai o lectur care c)estioneaz, cu o punere
la punct a unor interogaii i c)estiuni, n raport cuo lectur pasi$3
n$ai s anticipai asupra a ceea ce $a urma(plecnd de la ceea ce $%ai nsuit*&
Aprofundarea
.rta sur$olului i a diagonalizrii nu trebuie s $ conduc la contrasensuri sau la nenelegeri& .ti s sur$olezi, a poseda arta de a practica o legtur dinamic i de a realiza un sur$ol rapidmergnd direct de la elementele c)eie i la titlurile fundamentale, a fi capabil s citeti nceputul isfritul unui capitol pentru a sesiza esenialul, a ti s treci rapid peste capitolele secundare, toateacestea nu nseamn defel c aparinei familiei spiritelor superficiale& /impotri$, nseamn anelege (rapid i eficace* aportul esenial al lucrrii& .cest sur$ol poate, e$ident, s fie completat
printr%o aprofundare ulterioar&.adar, efectuai mai multe legturi diferite ale unei opere fundamentale, la diferite ni$eluri,
cutnd n mod sistematic capitolele sau pasa"ele de aprofundat, stabilind lista punctelor dificile deadncit, relund problemele sau dificultile sesizate n timpul sur$olului i ncercnd s le aduceirspunsuri nfruntnd lacunele primei lecturi& n concluzie, sur$olul i aprofundarea desemneazdou demersuri complementare, nu opuse&
Exerciii n ederea sinte"ei textelorn multe clase pregtitoare (intrare n marile coli tiinifice etc&*, sinteza unor texte face parte din
program& 2a poate s constituie un instrument suplimentar de aprofundare i s $ permit bunaexercitare a facultilor $oastre reflexi$e& n general rezumarea de texte, cu un efect formati$asupra spiritului, se ade$erete folositoare tuturor studenilor& Rezumarea const n a asuma un textfilosofic de baz, a%i dega"a tema, ideea directoare, problema, a proceda, n acelai timp, la o
analiz i la o reconstituire sintetic a pasa"ului trebuie s%l decupai, s%l supunei unui tra$aliuanalitic, dar i s%l reconstituii i unificai, pentru a%i sesiza ideea directoare& /ac ntlnii, peparcursul lecturilor $oastre, texte care $i se par fundamentale, facei un rezumat 4 cel mai corect icel mai scurt posibil 4 al pasa"ului, desprinznd ideea lui directoare& .cest tra$aliu $%ar fi folositorde trei ori mai nti el formeaz facultile reflexi$e3 n al doilea rnd, $ a"ut s $ facei un
8/10/2019 J.Russ Filozofie
32/69
fiier, cu elemente de documentare importante3 n al treilea rnd, el $ introduce n acti$itilenumite disertaie i comentariu de text& 'inteza unor texte este deci eminamente formati$ i
pregtete direct n $ederea comentariului&+e scurt, este $orba de a enuna esenialul unui pasa", condensndu%l n cu$inte puine i
semnificati$e& .daptarea la aceast dubl exigen garanteaz reuita n conducerea $iitoarelorexerciii filosofice&
Probleme referitoare la memorie*
/ac lectura filosofic nu se confund deloc cu o nsuire mecanic de cunotine i coninuturidi$erse, dac ea desemneaz arta de a gndi i de a te forma n contact cu marile texte, totuidiferitele operaii pe care le%am analizat cu puin nainte 4 sur$olul, diagonalizarea, aprofundarea,sinteza unor texte etc& 4 n%ar a$ea sens dac nu ar desemna tot attea moduri de a accede lamemorie& 2ste de preferat ca acele ritici Fantiene sau 1enomenologia spiritului s fac de%acum
parte din $oi, ca arta $oastr de a citi s permit integrarea acestei tiine uni$ersale& /m aicicte$a sfaturi
folosii luarea de note, ea $ fixeaz atenia i pune accentul pe esenial& 2a uureaz decimemoria (n msura n care $ei fi operat o reformulare a problemelor n limba"ul $ostru
personal*3
punei totdeauna conceptele noi n relaie cu cunotinele $oastre anterioare&
6mportant este s stabilim legturi, medieri, puni, asociaii ntre noiunile noi i cunotineledobndite anterior3 acestea din urm formeaz soclul memoriei, platforma noilor concepte&0u ezitai niciodat s realizai o munc n comun3 exprimarea i comunicarea oral fixeaz
amintirile& ; $ei aminti mai bine de doctrina puterii a lui 1oucauld dup o reformulare oral n
cadrul unui grup care a reflectat asupra acestei teme& /ialogul trit nate amintirea&+lcerea textului este un instrument de memorizare nu%i aminteti dect de tine nsui, adic deceea ce iubeti cu pasiune, de instrumentele intelectuale care ncnt, de teoriile capti$ante iclarificatoare&
Metoda disertaiei filosofice/isertaia desemneaz o !demonstraie 4 argumentaie# riguroas i metodic, a$nd a con$erti
totdeauna un enun n problem, n aa fel nct s lucreze la rezol$area acesteia, s determineproblema fr a o dezagrega $reodat i s rspund la formularea subiectului& n definiti$,disertaia se nrudete cu un exerciiu spiritual&
/emonstraia filosofic nu este realmente asimilabil unei demonstraii matematice, unei operaiimentale care stabilete n mod deducti$ ade$rul unei propoziii e$idente& .ceast distincie agenurilor se impune printr%un dublu moti$ pe de o parte, disertaia filosofic recurge la termeniilimba"ului 4 fie curent, fie specializat 4, ale crui semnificaii nu sunt uni$oce& >ineneles, acetitermeni desemneaz concepte i in de o abordare riguroas& /ar polisemia inerent limba"ului
poate fi o surs de ambiguitate& /impotri$, semnele matematice sunt lipsite de orice ec)i$oc& +ede alt parte, disertaia filosofic se bazeaz n acelai timp pe argumentaie i pe demonstraie, nopoziie cu itinerarul matematic, n mod fundamental demonstrati$& n filozofie, nu trebuie numais demonstrm, ci i s argumentm, adic s punem n "oc un ansamblu de procedee care fac
posibil admiterea unei teze&2fortul de matematizare constituie un caz limit care nu poate oculta, n nici un caz, specificitateademersului filosofic3 calea filosofic se caracterizeaz printr%o autonomie strin demonstraieimatematice libertatea de micare este, n filozofie, $dit, n timp ce, dimpotri$, n matematic,derularea se efectueaz plecnd de la date mult mai constrngtoare i urmeaz un fir logic mai
8/10/2019 J.Russ Filozofie
33/69
puin suplu dect cel al argumentrii filosofice& .adar, disertaia filosofic se bazeaz pe o!argumentaie%demonstraie#, n timp ce calea matematic este pur demonstrati$&
O demonstraie argumentat
6reductibil la eseu, dar i la demonstraia matematic pur i simpl, nrudit cu exerciiulspiritual, disertaia filosofic trebuie, n consecin, s fie definit n specificitatea ei& ce
desemneaz ea- < demonstraie progresi$, riguroas, coerent, demonstraie care nu negli"eazdefel trama argumentrii& .ceast demonstraie opereaz plecnd de la o problem dinainte definiti care sur$ine din analiza unei c)estionri orientate i organizate pri$ind subiectul disertaiei&.ceast c)estionare organizat se nsereaz i se integreaz ntr%un proces global problematica&2ste deci $orba de a structura un ansamblu de ntrebri subiacente formulrii subiectului, de a lecorela n mod logic, de a circumscrie ntrebarea fundamental i decisi$ inerent subiectului i dea rspunde progresi$, printr%o !argumentaie%demonstraie# coerent, la elementele nscrise n
problematic, astfel nct s se a"ung la determinarea i !rezol$area# problemei, rezol$are careexclude orice rigiditate, orice soluie dogmatic& . conc)ide nseamn a aduce un rspuns, a lua
poziie, a efectua un anumit bilan fr a imobiliza $reodat $iaa sau a dogmatiza (ceea ce ar fi ncontradicie cu interogaia filosofic*&
/isertaia filosofic poate fi deci definit ca un itinerar mobil i dinamic, care poate duce la oconcluzie clar, prin intermediul unei problematici i al unei discuii organizate&
$nali"a unui citat
ratare &i analiz specifice ale 7su#iectuluicitat8
eea ce se prezint studentului, n subiectul%citat, este o tez pe care el trebuie s o identifice& ualte cu$inte, analiza subiectului se do$edete a fi, sub un anumit ung)i, mai complex dect n
cazul subiectului ntrebare& +e de o parte, trebuie pus n e$iden o ntrebare subiacent formulriisubiectului, ntrebare care $a conduce la o problematizare sistematic& +e de alt parte, studentultrebuie s circumscrie i s recunoasc, n specificitatea sa, doctrina sau teza (neexplicit* aautorului citatului& .ceste examinri n profunzime a citatului, sub ung)iul ntrebrii, problemei itezei, trebuie s%i urmeze o reflecie critic i o e$aluare a doctrinei analizate mai nainte& ' notmdeci elementele specifice ale acestei abordri
Reducerea citatului la o ntrebare i examinarea problemei ridicate la ntrebare& .naliza tezei& 'tudierea sau explicarea ei& 2fectuarea unui demers critic pri$ind teza& 2laborarea unei reflecii personale n legtur
cu ea& .lctuirea unui bilan global&
'ubiectul%citat poate conduce uneori la un plan n dou pri, dar aceast di)otomie ni se paresumar i planul are de ctigat din integrarea ntr%un demers clasic&
$nali"a unui concept sau a unei noiuni
0oiunea desemneaz n general o reprezentare mai elementar dect conceptul3 ea are o funciei o $aloare sintetice inferioare celor pe care le deine conceptul&
($te!a su#iecte
!0atura denaturat#& !/reptul celui mai slab#&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
34/69
!'enzaia#& !6mitaia# !.rtificialul#&
/up cum obser$ai, analiza unui concept se poate specifica n analiza unui concept determinatsau a unei expresii (ex& /reptul celui mai slab*&
.naliza unui concept se poate prezenta n egal msur sub forma unei ntrebri& 2xemplu e
este "ustiia-
Demersul cerut
.naliza unui concept sau a unei noiuni prezint un interes considerabil& ntr%un fel, easimbolizeaz i ncarneaz ntreg tra$aliul filosofic& . purcede la o reflecie filosofic nseamn, nmod fundamental, a c)estiona conceptele, a te ntreba cu pri$ire la sensul lor, la presupoziiile lor,la funcia lor euristic (:a ce folosete conceptul- e mi aduce el pe planul gndirii i alrefleciei- etc&* 2ste necesar, de aceea, s reflectm asupra demersului care se impune n acest caz&
2ste imperati$ s definii conceptul sau noiunea, realiznd un studiu i procednd la o analiz a
multiplelor sensuri& < noiune este n general polisemic3 s alctuii un in$entar al conceptelor apropiate (de ex&, dac subiectul se refer la idee, o
$ei distinge de termeni care nu sunt defel sinonimi cu ea, ca tip, noiune, gnd conceptetc&* sau opuse (ex& opinie sensibil etc&*3
s regrupai astfel maximum de aspecte ale conceptului sau noiunii ntr%un ansambluarticulat3
s nregistrai problemele eseniale legate de concept sau de noiune3 s alegei problema%c)eie care permite organizarea unei dezbateri3 s inserai dezbaterea n planul care corespunde analizei unei noiuni&
%ompararea a dou sau mai multe noiuni sau concepte
($te!a su#iecte
!6magine i limba"#& !.utonomie i nstrinare#& !.propiatul i ndeprtatul#& !onceptul i ideea#& !Regret, remucare, cin#&
/ac subiectele care conin dou concepte sau noiuni sunt, potenial, numeroase, ele sentlnesc, de fapt, mai curnd la oral i corespund atunci unor lecii&
Demers specific
2xaminai dac formularea subiectului sugereaz o comparaie (ex& onceptul i ideea* saurelaii ntre termeni (ex& .de$r i subiecti$itate*& .$em de%a face cu o comparaie n cazul
unor termeni apropiai sau opui, i cu o relaie atunci cnd termenii apar ca dependeni3uneori poate fi decelat o ambiguitate& /ac subiectul conine mai multe concepte saunoiuni, se impune n general studiul comparati$&
8/10/2019 J.Russ Filozofie
35/69
/ac este $orba de compararea unor concepte sau noiuni, a$ei gri" s desprindeidiferene, "ocuri de opoziii sau asemnri& 7rebuie s realizai aici o analiz semanticsubtil&
.bordarea este diferit dac este $orba nu de a face o comparaie, ci de a stabili relaii& 9nsubiect care sugereaz stabilirea de relaii conduce la o interogaie cu pri$ire la determinrilei influenele fie reciproce, fie analizabile de la un termen al ansamblului la cellalt, fr
reciprocitate&
:uai aminte la acest risc consubstanial unui asemenea tip de subiecte a face mai multedisertaii separate, despre fiecare concept, noiune sau termen, fr a a"unge cu ade$rat lainteraciunea dialectic ce reprezint nucleul acestui tip de subiecte&
/iferitele tipuri de planuri
Planuri, structuri logice
'tudiul diferitelor planuri posibile reprezint un element important i decisi$& 2l trebuie ssesizeze, n primul rnd, c se afl aici nu n faa unor elemente arbitrare, neeseniale i cotingente,a unor forme retorice contestabile, ci a unor ade$rate structuri logice, care rspund unor necesitide organizare ale spiritului omenesc& +entru a ne construi gndurile, n toate domeniile, este efecti$necesar s le clasificm, s ordonm, s efectum logic di$erse nlnuiri& 'tructurile care se afl ladispoziia noastr nu depind nici de bunul plac, nici de capriciu i se impune deci s obser$msemnificaia lor profund n raport cu desfurarea gndirii n general&
Planul dialectic
Definiie
.cest plan n trei pri, dei este adesea criticat sau caricaturizat, rmne totui structurafundamental care comand demersul i itinerarul filosofic, i este foarte fzec$ent utilizat& 2ste$orba de faimosul plan alctuit din !tez, antitez i sintez#& 6at principiul su
C& tez aprat (ade$r al tezei*3D& respingere a tezei i antitez3E& sintez, n care cele dou puncte de $edere opuse sunt apropiate n snul unei uniti sau al
unei categorii superioare& 2a reunific fr s fac compromisuri i fr s concilieze $erbal&
@n e'emplu
Subiect !0umai ceea ce dureaz are $aloare-#ez 0u exist $aloare dect n snul a ceea ce se prelungete n timp i dureaz (ex& realizareamoral, conceput ca o durat stabil*&
Antitez 'ingur clipa, lipsit de consisten temporal, are $aloare&intez 2ternitatea d sens duratei i cliei, ea le unific&
n ciuda limitrii in$ariabile a ntrebuinrii sale, planul dialectic pare foarte fecund pentru aconduce i a duce la bun sfrit analiza multor subiecte& 2l apare deci "udicios dintr%un punct de
$edere 4 retoric, logic, in$enti$& Retoric- mai "nt$i dac retorica desemneaz arta $orbirii iscusite, te)nica punerii n oper a
mi"loacelor de expresie, arta de a persuada prin discurs, $om obser$a c planul dialectic pare afi capabil s produc efecte retorice foarte fericite& 2l corespunde unui mi"loc de expresie
8/10/2019 J.Russ Filozofie
36/69
"udicios, pentru c permite a conser$a, etap cu etap, ce$a din ade$r, plecnd de la unanumit ni$el al studiului i refleciei& cititorul sau auditorul particip atunci la o exprimareretoric dinamic discursul nu este i ne antreneaz astfel ntr%un proces de compoziiei $iu&/in punct de $edere retoric, i face apariia o nlnuire adesea pertinent, asupra creia $orreflecta toi cei ce se consacr artelor discursului, al