+ All Categories
Home > Documents > 1 Diverse Sp

1 Diverse Sp

Date post: 02-Nov-2015
Category:
Upload: gladias
View: 217 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
25
TEORIE LITERARǍ, GENURI ŞI SPECII LITERARE STUDIATE ORTOGRAFIE ŞI PUNCTUAŢIE Pagina 2. TEMATICI ALE CREAŢIILOR LITERARE; Pagina 3. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE OPERǍ LITERARǍ; Pagina 4. ARGUMENTAREA CARACTERULUI EPIC; Pagina 5. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE ASM; Pagina !. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE SC"IŢǍ; Pagina #. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE; ALADǍ Pagina $. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE FAULǍ; Pagina %. ARGUMENTAREA CARACTERULUI LIRIC Pagina &'. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE DOINǍ Pagina &&. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE PASTEL Pagina &2. ARGUMENTAREA APARTENENŢEI UNUI TE(T LA UN ANUMIT MOMENT AL SUIECTULUI Pagina &3. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DESCRIPTI) * TALOU DIN NATURǍ Pagina &4. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DESCRIPTI) * PORTRETUL LITERAR Pagina &! CARACTERI+AREA PERSONA ULUI - TE(T LA PRIMA )EDERE SAU TE(T STUDIAT Pagina &$ ARGUMENTAREA CARACTERULUI NARATI) Pagina &% ROLUL DIALOGULUI Pagina 2'. TITLUL Pagina 2&. MESA UL Pagina 22. ARGUMENTAREA CARACTERULUI NONLITERAR AL UNUI TE(T DAT 1 1
Transcript

Descrierea

PAGE 22

TEORIE LITERAR, GENURI I SPECII LITERARE STUDIATE

ORTOGRAFIE I PUNCTUAIE

Pagina 2. TEMATICI ALE CREAIILOR LITERARE;

Pagina 3. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE OPER LITERAR;

Pagina 4. ARGUMENTAREA CARACTERULUI EPIC;

Pagina 5. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE BASM;

Pagina 6. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE SCHI;

Pagina 7. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE; BALAD

Pagina 8. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE FABUL;

Pagina 9. ARGUMENTAREA CARACTERULUI LIRIC

Pagina 10. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE DOIN

Pagina 11. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE PASTEL

Pagina 12. ARGUMENTAREA APARTENENEI UNUI TEXT LA UN ANUMIT MOMENT AL

SUBIECTULUI

Pagina 13. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DESCRIPTIV TABLOU DIN NATUR

Pagina 14. ARGUMENTAREA CARACTERULUI DESCRIPTIV PORTRETUL LITERAR

Pagina 16 CARACTERIZAREA PERSONAJULUI - TEXT LA PRIMA VEDERE SAU TEXT STUDIAT

Pagina 18 ARGUMENTAREA CARACTERULUI NARATIV

Pagina 19 ROLUL DIALOGULUI

Pagina 20. TITLUL

Pagina 21. MESAJUL

Pagina 22. ARGUMENTAREA CARACTERULUI NONLITERAR AL UNUI TEXT DAT

TEMATICI SPECIFICE OPERELOR LITERARE

PRIN TEMA SAU TEMATICA UNEI OPERA LITERARE NELEGEM O IDEE DE ANSAMBLU, ACEA IDEE CE SE DESPRINDE DIN NTREAGA CREAIE.

EA SE POATE REGSI, SUB DIFERITE INTERPRETRI, VIZIUNI VARIATE, LA AUTORI DIFERII, DIN EPOCI DIFERITE. Astfel, spre exemplu, tematica naturii i a comuniunii dintre om i natur apare n poeziile populare, dar i la Eminescu, Alecsandri, Creang, Sadoveanu, ori la scriitori i poei strini.

CELE MAI NTLNITE TEME N CREAIILE LITERARE

1. IUBIREA;

2. NATURA;

3. IUBIREA I NATURA;

4. COMUNIUNEA OM NATUR;

5. COMUNIUNEA OM ANIMAL;

6. FAMILIA;

7. VIAA SOCIAL SAU OMUL CA FIIN SOCIAL;

8. ISTORIA NEAMULUI SAU CEA UNIVERSAL;

9. UNIVERSUL COPILRIEI;10. VRSTELE OMULUI;

11. TRECEREA TIMPULUI;

12. VIAA I MOARTEA;

13. DEERTCIUNEA EXISTENEI;

14. CONDIIA DE MURITOR SAU CONDIIA UMAN;

15. CONDIIA OMULUI DE GENIU / ARTISTULUI/ INTELECTUALULUI;

16. RAPORTUL DINTRE OM I DIVINITATE;

17. CREAREA UNIVERSULUI GENEZA;

18. RAPORTUL DINTRE OMUL DE GENIU I SOCIETATE;

19. TIMPUL I SPAIUL;

20. UNIVERSUL SATULUI;

21. OBICEIURI I TRADIII;

22. UNIVERSUL CITADIN ( adic al oraului);

23. CUNOATEREA UMAN AVENTURA CUNOATERII;

24. CUCERIREA ALTOR LUMI ( n SF);25. CIVILIZAII DISPRUTE;

26. CIVILIZAII EXTRATERESTRE;27. FORMAREA UNEI PERSONALITI; 28. POETUL / CREATORUL I ACTUL CREAIEI ( ARTA

POETIC ); 29. VENICA TRANSFORMARE A NATURII ( A UNIVERSULUI ); 30. UNIVERSUL SUFLETULUI OMENESC ( TEMATIC

PSIHOLOGIC ) etc.Demonstrarea caracterului de oper literar

al unui text dat

Acest text i aparine unei opere literare, deoarece are un autor cunoscut, al crui nume esteXY .

Specific creaiei literare este titlul, .., care este n strns legtur cu coninutul acesteia.

Textul este scris n proz / versuri, avnd un coninut care impresioneaz, cci mbin realitatea cu ficiunea. Din realitate sunt urmtoarele aspecte:....................................................................................................................................................................................................................................................................Alte aspecte sunt nchipuite, adic au caracter fictiv. Astfel, XY i nchipuie c.............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................( povestim, n 2-3 rnduri ce considerm noi c reprezint elemente de ficiune ale creaiei).

Specific operei literare este limbajul artistic deosebit de frumos, care contureaz imagini artistice variate: vizuale (citat), auditive (citat), olfactive (citat) etc. ( vom scrie doar acele tipuri de imagini pe care le recunoatem n text)

Acestea sunt realizate cu ajutorul unor frumoase figuri de stil: epitete (citat), comparaii (citat), personificri (citat), enumeraii(citat) etc. ( vom scrie doar acele figuri de stil pe care le recunoatem).

Rolul operei literare este de a ne nfia felul cum autorul nelege lumea, viziunea lui asupra ei, de a ne nva despre tainele sufletului omenesc, ale naturii, ale universului si, mai ales, de a ne impresiona.

Prin toate aceste trsturi deosebite, este evident c textul i aparine unei opere literare, a crei valoare este confirmat de admiraia cititorilor ei, de-a lungul timpului. Adevratele opere literare nu au vrst, sunt mereu tinere.

Observaie : n compunerea noastr nu vom scrie ceea ce este n parantez, ci doar vom aplica recomandrile din parantez.Demonstrarea caracterului epic al unei opere literare

Plan orientativ cls. V - VI

1. Introducere oper - autor;

Tematica dezvluit cu sensibilitate de ctre scriitor este.

2. Acest text are caracter epic, deoarece autorul, XY, i exprim n mod indirect sentimentele, viziunea asupra faptelor nfiate, prin intermediul personajelor ( numele acestora) i al aciunilor lor.

3. Autorul XY imagineaz un narator care relateaz ntmplrile la care particip aceste personaje la persoana I, stilul fiind subiectiv sau la persoana a III a, stilul fiind obiectiv / obiectiv, cu note subiective, iar naratorul omniscient i omniprezent. (alegem varianta potrivit).

4. Specific genului epic, textul are coninut narativ, adic prezint ntmplri ce alctuiesc o aciune deosebit de expresiv, desfurndu-se pe momente ale subiectului. Astfel, se povestete c

(n 5 - 10 rnduri vom rezuma coninutul).

5. Apar indici spaio - temporali, proprii textului epic. ntmplrile se petrec n ..( locul desfurrii aciunii), n momentul / anotimpul / anul / epoca. Termeni care constituie aceti indici sunt . (vom da citate, ntre ghilimele, cu anumite cuvinte sau grupuri de cuvinte ce constituie indici spaiali i temporali).

6. Modurile de expunere se mbin armonios, cci alturi de naraiune apare descrierea, dialogul, monologul (vom scrie doar acele moduri de expunere pe care le recunoatem n text).

7. Specifice genului epic, personajele particip la o aciune cu intrig simpl / complex, pentru a pune n lumin mesajul adresat cititorului.

8. Astfel, W este personajul principal al acestei creaii, cci particip la toate momentele subiectului, fiind n centrul aciunii. El se dovedete a fi ., cci.. (vom face o scurt caracterizare, de aprox. 5-7 rnduri, folosind cel puin 4 adjective care s exprime nsuirile sale, argumentate pe baza textului; vom arta cum se comport cu cel puin 2 personaje de ex.: Ionel este crud cu biata servitoare, cci o chinuiete i o agaseaz fr mil).

9. Caracterul epic al acestei opere literare este conturat cu ajutorul unor inspirate figuri de stil: epitete (.citm 1 sau 2 exemple, n parantez), personificri ( citat ), comparaii (citat) ), repetiii (citat), enumeraii (citat - vom numi doar figurile de stil recunoscute n textul dat minim 4 diferite).

10. Imaginile artistice create prin acest limbaj artistic expresiv sunt variate: vizuale (citat),

auditive (citat), olfactive (), tactile ()

11. Prin toate aceste argumente, este evident apartenena acestei creaii la genul epic. Minunat oper literar, dovad a talentului marelui scriitor XY, ea impresioneaz prin coninutul tulburtor i forma artistic deosebit.

(Aceast concluzie poate fi formulat n numeroase alte moduri).

Observaie: acest plan este doar orientativ, ideile exprimate putnd fi formulate de fiecare dintre elevi n mod personal i mbogite. E obligatorie ns atingerea tuturor punctelor astfel marcate.

ARGUMENTAREA CARACTERULUI DE BASM AL UNUI TEXT DAT

MODEL ORIENTATIV 15 20 RNDURI

Basmul romnesc tradiional este o dovad a naltei spritualiti a neamului nostru, surs de inspiraie pentru literatura cult.

Acest text i aparine unui basm, pentru c are caracter epic: autorul imagineaz un narator omniprezent i omniscient, care relateaz la persoana a III-a ntmplrile, stilul su fiind obiectiv.

Se povestete c.............................................. ( scurt rezumat al textului max 4-5 rnduri).Modul de expunere specific este naraiunea, care se mbin n acest fragment cu...................... ( dialogul, monologul, descrierea ...). Textul conine un nucleu narativ, care face parte dintr-un moment al subiectului:............................. ( l numesc doar dac l recunosc sigur ).

Specific basmului, apare tematica luptei dintre bine i ru, binele fiind reprezentat de personajele pozitive X, Y, din acest text, iar rul de ctre Y, Z.

Sunt prezente elemente ale fantasticului; personajele X i Z, deoarece acestea svresc fapte / au nsuiri / ieite din comun:.............................................. ( povestire sau citat).

Apare formula proprie acestei specii literare introductiv / median / final:................ ( citat ).

Caracterul de basm este dat i de prezena unor motive specifice acestei specii: motivul luptei dintre bine i ru, motivul lui

Ft Frumos, care aici se numete X, al mpratului, al probelor etc. ( vezi punctul 4c de la pagina anterioar )

Personajul principal, X, este un model comportamental, cci are rolul de a influena tnra generaie n spiritul adevrului, frumosului, al demnitii, dreptii, ca reprezentant al binelui. n acest text, n relaia sa cu Y, se dovedete a fi............... ( cinstit, curajos, demn, bun, iertator etc minim 3 nsuiri, recunoscute n text).

Prin aceste trsturi, textul se dovedete a aparine unui frumos basm popular/ cult.

Demonstrarea caracterului de schi al unei opere literare

Plan orientativ cls. V VI 15 20 de rnduri1. Introducere oper - autor;

Aceast creaie,. ( titlul ), este una dintre cele mai reprezentative pentru modul de a compune, pentru limbajul artistic i stilul marelui XY. Tematica dezvluit cu sensibilitate de ctre scriitor este..

2. *Acest text literar i aparine unei schie, deoarece este de dimensiuni reduse i are caracter epic: autorul, XY, i exprim n mod indirect sentimentele, viziunea asupra faptelor nfiate, prin intermediul personajelor ( numele acestora) i al aciunilor lor.

3. Autorul XY imagineaz un narator care relateaz ntmplrile la care particip aceste personaje la persoana I, stilul fiind subiectiv sau la persoana a III a, stilul fiind obiectiv / obiectiv, cu note subiective, iar naratorul omniscient i omniprezent. (alegem varianta potrivit).

4. Specific genului epic, textul are coninut narativ, adic prezint ntmplri de via obinuite, ce alctuiesc o aciune deosebit de expresiv, ce face parte dintr- moment al subiectului, alctuind un nucleu narativ. Astfel, se povestete c

(n 4 - 5 rnduri vom rezuma coninutul).5. *Specifice schiei, personajele sunt caracterizate sumar, prin trsturile lor eseniale.

6. Astfel, W Zeste personajul principal al acestei creaii, cci particip la toate momentele subiectului, fiind n centrul aciunii. El se dovedete a fi ., cci.. (vom face o scurt caracterizare, de aprox. 4-7 rnduri, folosind cel puin 4 adjective care s exprime nsuirile sale, argumentate pe baza textului; vom arta cum se comport cu cel puin 2 personaje de ex.: Ionel este crud cu biata servitoare, cci o chinuiete i o agaseaz fr mil).

7. Prin toate aceste argumente, este evident c textul i aparine unei schie. Minunat oper literar, dovad a talentului marelui scriitor XY, ea impresioneaz prin coninutul tulburtor i forma artistic deosebit.

Demonstrarea caracterului de balad al unei opere literare

Plan orientativ cls. VII VIII

5. Creaie epico liric, n versuri, uneori cntat, balada cult / popular dezvluie o structur narativ cu intrig simpl, dar conflict puternic, ce aduce n prim plan lupta dintre bine i ru, precum i un personaj de excepie, nconjurat de o aur mitic i / sau legendar, prezentat ntr-un moment de rscruce al existenei sale, mbinnd, de multe ori, realul cu fantasticul, limbajul artistic fiind expresiv, ales.

Tematica dezvluit cu sensibilitate de ctre poetul X Y / autorul anonim este

2.Acest text are caracter de balad, avnd o structur epic n versuri. XY / autorul anonim, i exprim n mod indirect sentimentele, viziunea asupra faptelor nfiate, prin intermediul personajelor ( aici - numele acestora) i al aciunilor lor.

3. Autorul XY imagineaz un narator care relateaz ntmplrile la care particip aceste personaje la persoana a III a, stilul fiind obiectiv / obiectiv, cu note subiective, iar naratorul omniscient i omniprezent.

4. Specific genului epic, textul are coninut narativ, adic prezint ntmplri ce alctuiesc o aciune cu intrig simpl, dar conflict puternic. Astfel, se povestete c (n 4 -5 rnduri vom rezuma coninutul).

5. Apar indici spaio - temporali, proprii textului epic. ntmplrile se petrec ntr-un spaiu i timp nedeterminate, mitice ( citate ) sau n .. ( locul desfurrii aciunii), n momentul / anotimpul / anul / epoca . Termeni care constituie aceti indici sunt . (vom da citate, ntre ghilimele, cu anumite cuvinte sau grupuri de cuvinte ce constituie indici spaiali i temporali).

6. Modurile de expunere se mbin armonios, cci alturi de naraiune apar descrierea, dialogul, monologul (vom scrie doar acele moduri de expunere pe care le recunoatem n text).

7. Caracteristic baladei, personajele particip la o aciune cu conflict puternic, cel dintre V i W, (conflictul exterior ) i cel din sufletul personajului principal ( conflict interior).

8. Astfel, V este personajul principal al acestei creaii, fiind nconjurat de o aur mitic i / sau legendar. El se dovedete a fi prezentat prin hiperbolizare ( citat ), n antitez cu W, cci.. (vom face o scurt caracterizare, de aprox. 5 rnduri, folosind cel puin 4 adjective care s exprime nsuirile sale, argumentate pe baza textului,i prin citate; vom arta cum se comport cu 1 - 2 personaje - obligatoriu cu personajul negativ).9. Dac exist, vom aduga: Elementele fantasticului, specifice baladei, sunt apar n versurile: .......................................... ( redm acele aspecte fantastice prin citate sau cu cuvinte proprii).

10. Limbajul artistic este expresiv, ales, bogat n figuri de stil de un deosebit lirism, ce se mpletete armonios n structura epic: epitete (.citm 1 sau 2 exemple, n parantez), personificri ( citat ), comparaii (citat) ), repetiii (citat), enumeraii (citat ) - vom numi doar figurile de stil recunoscute n textul dat minim 4 diferite). Hiperbola i antiteza sunt specifice baladei.

11. Dac e cazul, adugm: Proprie baladei populare este oralitatea limbajului, precum i dativul etic ( mi, i ) sugernd implicarea autorului anonim / i a auditoriului, motive din folclor etc.

12. Imaginile artistice create prin acest limbaj artistic expresiv sunt variate: vizuale (citat),

auditive (citat), olfactive (), tactile ().

13.Versurile( ce alctuiesc strofe de n versuri fiecare dac e cazul ) contribuie la muzicalitatea i armonia mesajului, la dramatismul aciunii i al sentimentelor redate, prin rima .., ritmul.., msura de x, y silabe ( dac e creaie pop. rima mperecheat sau monorim, ritm trohaic, msura de pn-n 8 silabe ).

14. Prin toate aceste argumente, este evident caracterul de balad al creaiei. Ea impresioneaz prin coninutul tulburtor i forma artistic deosebit.

(Aceast concluzie poate fi formulat n numeroase alte moduri).

Observaie: acest plan este doar orientativ, ideile exprimate putnd fi formulate de fiecare dintre elevi n mod personal i mbogite. E obligatorie ns atingerea tuturor punctelor astfel marcate.DEMONSTRAREA CARACTERULUI DE FABUL AL UNUI TEXT DAT

MODEL ORIENTATIV

1. nelepciunea de milenii a omenirii s-a cristalizat n mici bijuterii literare, comunicnd, peste timp, adevrate lecii de via i de cunoatere a lumii, prin fabule.

2. Fabula este o creaie epic n versuri sau proz, de dimensiuni reduse, ce comunic, prin intermediul alegoriei, de obicei prin personificarea unor animale, obiecte, sau chiar prin tipologii umane sugestive un coninut cu mesaj moralizator, concretizat ntr-o moral implicit sau explicit, ce dezaprob tare omeneti, ori dezvluie adevruri general - valabile, despre om i univers.

3. .. este o creaie n proz / versuri a lui X Y, avnd ca tematic defectul omenesc legat de prostul obicei al unora de a ..................................................

4. Textul are caracter epic, specific fabulei, cci autorul i exprim n mod indirect sentimentele de dispre, ideile, viziunea, prin intermediul personajelor ( V,W, Z ) i al aciunilor lor.

5. Autorul imagineaz un narator omniprezent i omniscient, care relateaz ntmplrile la persoana a III-a, stilul fiind obiectiv.

6. Indicii spaio temporali le plaseaz ntr-un moment nedeterminat ( .. citat), ntr-un spaiu fr caracteristici aparte ( citat).7. Aciunea este simpl, relatnd fapte ce se desfoar pe momente ale subiectului, cu o intrig simpl. Se povestete, astfel, c ( rezumat n 3 4 rnduri ).

8. Textul mbin naraiunea cu dialogul i scurtele descrieri ( ori monolog ).

9. Propriu fabulei, textul are coninut alegoric, deoarece personajele reprezint tipuri umane, animalele personificate pun n lumin anumite trsturi omeneti.

Astfel, V, personaj alegoric, simbolizeaz omul .., capabil s..; W este tipul de om ., pentru care ; Z reprezint firea omeneasc , ce se manifest prin .10. Morala, specific acestei specii literare, este esena mesajului transmis, o concluzie plin de nvminte, prezent n acest text n mod explicit / implicit. Ea e reprezentat de constatarea desprins din experiena uman de milenii, cum c, n via, trebuie s ne ferim s ne comportm, noi nine, asemenea personajelor negative, sau trebuie s fim circumspeci cu oamenii care sunt capabili s.............................................................................................

.......................................................................................................................................................................

11. Limbajul artistic al acestei creaii literare este deosebit de expresiv, ales. Alturi de alegorie i personificare, apar epitete ( .. citat), inversiuni ( .. citat), repetiii

( .. citat), comparaii ( .. citat) etc. ( se vor indica minimum 3 figuri de stil diferite)

12. Dac textul este n versuri, vei aduga: Elementele de prosodie ( strofele a cte x, y, z, versuri fiecare, rima..,ritmul.., msura de x, y silabe ) contribuie la expresivitatea limbajului, la ritmul interior al ntmplrilor relatate.

13. Prin toate aceste trsturi, este evident caracterul de fabul al creaiei . de X Y, o preioas lecie de via i nelepciune.

Cnd se cer 2 argumente, sunt suficiente pct. 4 ( caracter epic) i 9 ( alegoria ), sau 4 i 10 ( morala).

Pentru argumentare n 10 15 rnduri, e nevoie de argumentele de la 3 ( tematic ),

4, ( caracter epic) 7 ( coninut narativ rezumat), 8 ( moduri de expunere), 9 ( alegoria),

10 ( morala), eventual, dac ai scris mic, 11 (limbaj artistic ), 13 ( concluzie).Demonstrarea caracterului liric al unui text dat

Model orientativ

XY este un mare poet romn.

Aceste versuri i aparin unei creaii lirice, deoarece poetul i exprim n mod direct sentimentele, ideile, viziunea, prin intermediul imaginilor artistice variate: vizuale ( citat ), auditive (citat ), olfactive ( citat ), tactile ( citat ) i al figurilor de stil.

Poemul este structurat sub forma unui . (monolog confesiune liric / monolog adresat / text descriptiv / dialogat /) Textul mbin mai multe moduri de expunere: descriera, monologul ( rar, dialogul).

NU NARAIUNEA!!!!

Eul liric i face simit prezena prin mrci specifice: pronume i / sau adjective posesive la persoana I i / sau a II a (citat ); verbe la persoana I i / sau a II a ( citat ); verbe la imperativ ( citat ); interjecii (citat ); substantive n vocativ ( citat ).

Eul liric se oglindete i n sentimentele variate redate de acestei poezii: iubire pentru natur ( citat ), dragoste de via( citat ), melancolie( citat ), nostalgie (citat), armonie (citat), mister (citat) , farmec (citat), tristee (citat), suferin (citat), freamt interior, nelinite (citat), frenezie (citat), frmntare (citat), (citat), pace (citat), bucurie, veselie, mreie,patos, revolt, ironie, umor etc.Figurile de stil specifice exprimrii artistice lirice sunt variate i expresive:epitete( citat ), personificri( citat ), repetiii ( citat ), enumeraii ( citat ), comparaii ( citat ) etc. se vor comenta cel puin dou figuri de stil

- epitetele aduc culoare, sensibilitate (citat ), enumeraiile contribuie la redarea atmosferei, la diversificarea aspectelor prezentate (citat ), personificrile dau via, plasticitate imaginilor artistice ( citat ),

metaforele sugereaz aspecte neasteptate, nuanate, triri ale eului liric ( citat ),

inversiunile accentueaz ncrctura de nelesuri a unor termeni sau sintagme ( citat ),

comparaiile stabilesc analogii surprinztoare, inedite( citat ) etc.

La muzicalitatea i armonia liric a versurilor ce alctuiesc strofe de n versuri fiecare contribuie i rima .., ritmul.., msura de x, y silabe.

Prin toate aceste trsturi, este evident apartenena creaiei la genul liric, dovedindu-se o minunat lecie de trire artistic revrsat n cuvnt.

DOINAPLAN ORIENTATIV

1) Creaia popular romneasc n versuri i n proz este dovada de necontestat a naltei spiritualiti a neamului nostru, a esenei sufletului su att de ncercat de-a lungul istoriei.

2)Specificul acestei opere este caracterul popular, cci aceste versuri reprezint doar una dintre variantele creaiei cu caracter oral, colectiv, anonim, tradiional, sincretic i expresiv.

I. 3) Aceste versuri i aparin unei creaii lirice, deoarece poetul i exprim n mod direct sentimentele, ideile, viziunea, prin intermediul imaginilor artistice variate: vizuale

( citat ), auditive (citat ), olfactive ( citat ), tactile ( citat ) i al figurilor de stil.

4)Poemul este structurat sub forma unui . (monolog confesiune liric / monolog adresat / text descriptiv / dialogat / text ce mbin mai multe moduri de expunere:...).

5) Eul liric i face simit prezena prin mrci specifice: pronume i / sau adjective posesive la persoana I i / sau a II a (citat ); verbe la persoana I i / sau a II a ( citat ); verbe la imperativ ( citat ); interjecii (citat ); substantive n vocativ ( citat).6) Lirismul se reflect n atmosfera plin de ..( mister, farmec, tristee, suferin, freamt, frenezie, frmntare, nelinite, nostalgie, armonie, melancolie, pace, bucurie, veselie, dragoste de via, mreie, patos, revolt etc.).

7) Eul liric se oglindete i n viziunea subiectiv asupra universului, n mesajul sensibil i generos, prin sentimentele de...... ( fiecare sentiment va fi redat cu citate din text) .

8) Astfel, motivul dorului/ dorului i jalei/ voinicului/ haiducului/ nstrinrii i al dorului de ar/ cas/ mndr ori bade/ doinei/ jocului etc. dovedesc faptul c aceasta este o doin de dor/ dor i jale/ voinicie/ haiducie/ nstrinare / depre doin/ de joc. *Ele subliniaz caracterul oral i tradiional al doinei.

9) Refrenul. Indic faptul c aceast creaie este cntat, *ceea ce subliniaz caracterul su sincretic.

10) Figurile de stil specifice exprimrii artistice lirice sunt variate i expresive. Astfel, epitetele aduc culoare, sensibilitate (citat ), enumeraiile contribuie la redarea atmosferei, la diversificarea aspectelor prezentate (citat ), personificrile dau via, plasticitate (citat) , metaforele sugereaz impresii, triri ale eului liric( citat ), inversiunile accentueaz ncrctura de nelesuri a unor termeni sau sintagme( citat ), comparaiile stabilesc analogii surprinztoare, inedite( citat ) etc.

8) Mesajul poemului devine mai sugestiv, impresionant i prin bogia motivelor specifice folclorului ( al comuniunii om natur, al codrului, al dealului, al vii, al drumului, al frunzei, al florii, al izvorului, al vntului, al psrii, al mndruei, al badelui, al luptei pentru dreptate, al comuniunii om animal, al psrii, al cucului, al mierlei etc.)

9) * La muzicalitatea i armonia liric a versurilor ce alctuiesc strofe de n versuri fiecare contribuie i rima mperecheat i/ sau monorim, ritmul trohaic, msura de cel mult 8 silabe, trsturi prosodice specifice poeziei populare, subliniind caracterul oral i tradiional, deosebit de expresive.

Dac este creaie cult, voi preciza msura, rima, ritmul, subliniind dac e cazul c demonstreaz caracterul cult al creaiei.

10)Prin toate aceste trsturi, este evident apartenena creaiei la genul liric, specia doin, dovedindu-se o minunat lecie de trire artistic revrsat n cuvnt.Demonstrarea caracterului de pastel al unui text dat

Model orientativ

1) XY, unul dintre marii notri poei, a transpus cu deosebita sensibilitate in paginile sale, ncntarea pe care i-au transmis-o tainicele frumusei ale naturii, tematic ce se dezvluie i n poezia sa ..

2) Pastelul este o creaie lirica in versuri, ce descrie un peisaj, un fenomen al naturii, un anotimp etc., limbajul artistic fiind expresiv, ales.

3) Aceste versuri i aparin unui pastel, deoarece au caracter liric. Poetul XY i exprim n mod direct sentimentele de admiraie, dragoste fa de natur, prin intermediul imaginilor artistice variate: vizuale ( citat ), auditive (citat ), olfactive ( citat ), tactile ( citat ) i al figurilor de stil.

4) Eul liric i face simit prezena unor mrci specifice: pronume i / sau adjective posesive la persoana I i / sau a II a (citat ); verbe persoana I i / sau

a II a ( citat ); verbe la imperativ ( citat ); interjecii (citat ); substantive n vocativ ( citat ).

5) Lirismul se reflect n atmosfera plin de ..( mister, farmec, tristee, nostalgie, melancolie, bucurie, veselie, dragoste de via, mreie etc.) a universului descris.

6) Propriu pastelului, textul red prin mijloace descriptive aspecte ale unui minunat tablou din natur, surprins ntr-un moment de graie, ntr-o zi / sear / noapte de var / toamn / iarn / primvar.

7) Eul liric, viziunea subiectiv asupra acestui col din natur se oglindete n aspectele panoramatice, dar i n cele detaliate ale acestui tablou din natur, poetul aplicnd tehnica schimbrii perspectivei.

Astfel, parc un ochi nevzut urmrete, mai nti ., apoi , , se oprete asupra.., ca apoi s dezvluie aspecte ale, .., . . ( vor fi numite, pe rnd, prin substantive sau folosind citate din text, reperele spaiale ale peisajului descris, alctuind o enumeraie ce reconstituie coninutul poeziei, pe scurt n 3-4maxim rnduri).

Se alctuiete astfel un tablou ce unete armonios terestrul ( citat) cu cosmicul ( citat ).

8) Figurile de stil specifice descrierii, dar i pastelului sunt epitetele i enumeraiile, Epitetele sunt variate i sugestive: cita., Acestea alctuiesc un tablou din natur monocromatic ( citat ) / policromatic ( citat ).

Enumeraiile contribuie la redarea atmosferei, la diversificarea aspectelor descrierii: citat.

9) Acestora, li se adaug i alte minunate figuri de stil: personificri ce dau via peisajului ( citat ), metafore ce sugereaz impresii, stri ale eului liric( citat ), inversiuni ce accentueaz ncrctura de nelesuri a unor termeni sau sintagme( citat ), comparaii ce stabilesc analogii surprinztoare, inedite10) ( citat ) etc.

11) Dac este cazul, vom aduga: Mesajul poemului devine mai sugestiv, impresionant i prin bogia motivelor specifice folclorului ( al comuniunii om natur, al codrului, al dealului, al vii, al drumului, al frunzei, al florii, al izvorului, al vntului, al psrii etc.), dar i literaturii culte ( motivul lunii, al lacului, al trecerii timpului, al eternitii naturii, al efemeritii omului, al deertciunii etc).12) Lirismul se reflect i n muzicalitatea i armonia versurilor cu rima .., ritmul.., msura de x, y silabe, ce alctuiesc strofe de n versuri fiecare.

13) Prin toate aceste trsturi, este evident apartenena creaiei la aceast specie a genului liric, pastelul dovedindu-se o minunat lecie de contemplare artistic a naturii.MOMENTELE SUBIECTULUI

PORNIND DE LA O TEMATIC SPECIAL,

NLNUIREA NTMPLRILOR, NTR-OANUMIT ORDINE, DE OBICEI CRONOLOGIC, RESPECTND ANUMITE ETAPE, SE NUMETE SUBIECT AL CREAIEI RESPECTIVE ( EPICE SAU DRAMATICE).

MOMENTELE SUBIECTULUI SUNT ETAPELE LOGICE ALE NLNUIRII

NTMPLRILOR CE ALCTUIESC CONINUTUL NARATIV

AL UNEI OPERE EPICE.

MOMENTELE SUBIECTULUI UNEI OPERE EPICE

1. EXPOZIIUNEA

2. INTRIGA

3. DESFSURAREA ACIUNII

4. PUNCTUL CULMINANT

5. DEZNODMNTUL

CONFLICT( N LITERATUR):

O OPOZIIE, NFRUNTARE DE FORE I INTERESE,

LUPTA DINTRE PERSONAJE, DINTRE IDEILE, VOINELE, SENTIMENTELE LOR ETC.

CONFLICTUL POATE FI:

EXTERIOR OPOZIIA DINTRE PERSONAJE, NFRUNTAREA LOR FIZIC,

VERBAL, SAU DE ALT TIP, MANIFESTAT VIZIBIL,

EXTERIOR ;

INTERIOR LUPTA DIN SUFLETUL UNUI PERSONAJ, NTRE DORINELE,

INTERESELE OPUSE CARE L STPNESC I L SFIE, L DETERMIN

S SUFERE SAU S OSCILEZE.

1. EXPOZIIUNEA

ESTE PARTEA INCIPIENT A UNEI NARAIUNI, CARE STABILETE

LOCUL,

TIMPUL ( MOMENTUL) NCEPERII ACIUNII,

PERSONAJELE CARE PARTICIP LA ACEASTA,

( UNELE DOAR SAU TOATE),

SITUAIA INIIAL ( STAREA DE APARENT NORMALITATE, NAINTE DE IZBUCNIREA CONFLICTULUI).

2. INTRIGA SITUAIA, MPREJURAREA CE DETERMIN IZBUCNIREA

CONFLICTULUI, MODIFICND SITUAIA INIIAL

SAU

CAUZA CE DETERMIN O ANUMIT DESFSURARE A ACIUNII.

3. DESFURAREA ACIUNII NLNUIREA NTMPLRILOR

PROVOCATE DE INTRIG

SAU MODUL DE MANIFESTARE A

CONFLICTULUI, IZBUCNIT DATORIT

MPREJURRILOR NOU CREATE

DE INTRIG.

3. PUNCTUL CULMINANT MOMENTUL DE MAXIM TENSIUNE

EMOIONAL,

PENTRU PERSONAJUL PRINCIPAL SITUAIA

FIIND NTR-UN MOMENT DECISIV

( PE MUCHIE DE CUIT).

4. DEZNODMNTUL PREZINT MODUL DE REZOLVARE A CONFLICTULUI

PROVOCAT DE INTRIG.

CARACTERUL DESCRIPTIV AL UNUI TEXT DAT

DESCRIEREA DE TIP TABLOU DIN NATUR

prezent n pasteluri creaii lirice sau n creaii epice n proz

Descrierea literar este un mod de expunere prin care sunt redate, cu deosebit sensibilitate, trsturi variate, aspecte, nsuiri ale unor fiine, obiecte, ale naturii, ale nfirii sau ale firii omeneti etc., folosind un limbaj artistic nuanat.

Acest text are caracter descriptiv, deoarece poetul / naratorul red aspecte ale frumuseilor naturii, surprins n anotimpul minunat al ..............................., alctuind un impresionant tablou din natur. Tematica fiind natura/ comuniunea om natur, versurile i aparin unui pastel.

Astfel, poetul / naratorul dezvluie peisaje/ fenomene ale naturii, din perspectiv cnd apropiat (citat), cnd ndeprtat, alctuind impresionante panorame (citat) sau oferind aspecte detaliate ale vreunui col din natur (citat).El descrie aspectele, urmrind cnd verticala cer (citat) pmnt (citat), cnd orizontala, alctuit de peisajul terestru (citat).

Aceast descriere surprinde spaiul terestru / cosmic/ terestru i cosmic.

Aceasta este tehnica schimbrii perspectivei, proprie descrierii.

Imaginile artistice caracteristice descrierii sunt cele vizuale (citat) i cele auditive(citat). Lor li se altur cele tactile ( citat ), olfactive ( citat ).

Figurile de stil specifice descrierii literare sunt epitetele ( citate) i enumeraiile (citat). Lor li se altur i alte figuri de stil: comparaii, personificri etc.....

Aceast descriere sugereaz sentimente variate: melancolie (citat), tristee (citat), nostalgie(citat), admiraie, iubire fa de natur(citat), dragoste de via(citat), veselie(citat), optimism (citat)... ( n funcie de text vom selecta cele potrivite, vom scrie i altele, noi ).

Rolul acestei descrieri, n creaia ............................, este de a reda o anumit atmosfer, ce s impresioneze cititorul, provocnd emoii artistice deosebite. ( n proza epic, ea are rolul de a pregti un anumit moment important al coninutului narativ.)

Descrierea de tip PORTRET LITERARDescrierea literar este un mod de expunere prin care sunt redate, cu deosebit sensibilitate, trsturi variate, aspecte, nsuiri ale unor fiine, obiecte, ale naturii, ale nfirii sau ale firii omeneti etc., folosind un limbaj artistic nuanat.Aceasta este o descriere n proz / versuri de tip portret literar, deoarece prezint nsuirile fizice i moral sufleteti ale personajului reprezentat de...........X ESTE PERSONAJUL PRINCIPAL / SECUNDAR AL CREAIEI / CENTRAL AL SECVENEI ANALIZATE, contribuind hotrtor la frumuseea, expresivitatea i complexitatea mesajului acesteia.

EL ESTE PERSONAJ PRINCIPAL ( SECUNDAR ), DEOARECE PARTICIP LA TOATE MOMENTELE ACIUNII, FIIND N CENTRUL ACESTEIA ( DEOARECE PARTICIP LA ACIUNE, AVND ROLUL DE A PUNE N LUMIN PERSONAJUL PRINCIPAL) / UN PERSONAJ CENTRAL, CCI OCUP UN ROL IMPORTANT N ACEST FRAGMENT, SE AFL N CENTRUL ACIUNII PE CARE ACESTA L CONINE- n cazul n care nu tim cu siguran, din fragmentul dat, dac e personaj principal sau secundar al creaiei.Textul conine o descriere de tip portret literar, deoarece, n conturarea personajului, naratorul aplic tehnica schimbrii perspectivei, care const, n acest caz, n oferirea unor aspecte variate legate de acesta, prin mijloace directe i indirect de caracterizare.STATUTUL SOCIAL al lui X l prezint pe acesta ca fiind..............( ocupaia, calitatea ), din.........( localitatea), aparinnd unei familii de condiie medie / superioar / inferioar, deoarece...

Aflat la vrsta ............, el apare ntr-un moment obinuit / de excepie al existenei sale, cci................. scurt naraiune a secvenei.PORTRETUL SU FIZIC ( nu este prezent) este sugerat / abia prezentat/ bine reprezentat / amplu prezentat n acest text:..................................................... (citat ).

Naratorul pune accent pe TRSTURILE MORAL SUFLETETI ale personajului, ce sunt conturate prin diverse mijloace.

Astfel, el apare caracterizat prin MIJLOACE DIRECTE, DE CTRE NARATOR ( citat ), DE CTRE PERSONAJUL Y ( citat ), PRIN AUTOCARACTERIZARE ( citat ).MIJLOACELE INDIRECTE DE REALIZARE A PORTRETULUI SUNT, NS, HOTRTOARE: faptele sale, relaia sa cu personajele Y, Z, M..., prin limbajul su, gesturi, mimic, mod de a se mbrca, prin atitudinea fa de ceilali, impresia fa de sine nsui, prin mediul cruia i aparine, prin reacia celorlalte personaje fa de el / ea etc.

Astfel, n relaie cu personajul Y, el / ea se dovedete a fi ........, deoarece........................

X este o fiin.............................., cci....................................

El / ea se comport fa de ceilali cu ......................, dovedind c este ....................................... Dac n familie el / ea este............., n societate, el / ea devine ..................................., pentru c.................................... Imaginile artistice caracteristice descrierii sunt cele vizuale (citat) i cele auditive(citat). Lor li se altur cele tactile ( citat ), olfactive ( citat ), gustative ( citat ).

Figurile de stil specifice descrierii literare sunt epitetele ( citate) i enumeraiile (citat). Lor li se altur i alte figuri de stil: comparaii, personificri etc.....

Aceast descriere sugereaz sentimente variate: melancolie (citat), tristee (citat), nostalgie(citat), admiraie, iubire fa de oameni(citat), patriotism (citat), dragoste de via(citat), veselie(citat), optimism (citat)...

( n funcie de text vom selecta cele potrivite, vom scrie i altele, noi ).

Rolul acestei descrieri, n creaia ............................, este de a reda o anumit atmosfer, de a pune n lumin valene ale personajului ce s impresioneze cititorul, provocnd emoii artistice deosebite.

Ea are, de asemenea, menirea de a pregti un anumit moment important al coninutului narativ.Modurile de expunere care contribuie la acest portret se mbin armonios. Alturi de descriere apar naraiunea ( scurt citat ), dialogul ( scurt citat ), monologul ( scurt citat ).Limbajul artistic poart amprenta stilului naraiunii lui .........., fiind deosebit de expresiv, conturnd un personaj de excepie, dovad a artei portretistice a marelui prozator.CARACTERIZAREA UNUI PESONAJ

X ESTE PERSONAJUL PRINCIPAL / SECUNDAR AL CREAIEI / CENTRAL AL SECVENEI ANALIZATE, , contribuind hotrtor la frumuseea, expresivitatea i complexitatea mesajului acesteia.

EL ESTE PERSONAJ PRINCIPAL ( SECUNDAR ), DEOARECE PARTICIP LA TOATE MOMENTELE ACIUNII, FIIND N CENTRUL ACESTEIA ( DEOARECE PARTICIP LA ACIUNE, AVND ROLUL DE A PUNE N LUMIN PERSONAJUL PRINCIPAL) / un PERSONAJ CENTRAL, CCI OCUP UN ROL IMPORTANT N ACEST FRAGMENT, SE AFL N CENTRUL ACIUNII PE CARE ACESTA L CONINE.- n cazul n care nu tim cu siguran, din fragmentul dat, dac e personaj principal sau secundar al creaiei.

STATUTUL SOCIAL al lui X l prezint pe acesta ca fiind..............( ocupaia, calitatea ), din.........( localitatea), aparinnd unei familii de condiie medie / superioar / inferioar, deoarece...

Aflat la vrsta ............, el apare ntr-un moment obinuit / de excepie al existenei sale, cci................. scurt naraiune a secvenei.

PORTRETUL SU FIZIC ( nu este prezent) este sugerat / abia prezentat/ bine reprezentat / amplu prezentat n acest text: ..................................................... (citat ).

Naratorul pune accent pe TRSTURILE MORAL SUFLETETI ale personajului, ce sunt conturate prin diverse mijloace.

Astfel, el apare caracterizat prin MIJLOACE DIRECTE, DE CTRE NARATOR ( citat ), DE CTRE PERSONAJUL Y ( citat ), PRIN AUTOCARACTERIZARE ( citat ).

MIJLOACELE INDIRECTE DE REALIZARE A PORTRETULUI SUNT, NS, HOTRTOARE: faptele sale, relaia sa cu personajele Y, Z, M..., prin limbajul su, gesturi, mimic, mod de a se mbrca, prin atitudinea fa de ceilali, impresia fa de sine nsui, prin mediul cruia i aparine, prin reacia celorlalte personaje fa de el / ea etc.

Astfel, n relaie cu personajul Y, el / ea se dovedete a fi ........, deoarece........................X este o fiin.............................., cci.................................... El / ea se comport fa de ceilali cu ......................, dovedind c este ....................................... Dac n familie el / ea este............., n lume, el / ea devine ..................................., pentru c....................................

Vor fi exemplificate cel puin 3 nsuiri, argumentate pe baza textului dat sau studiat.

n schi : Personajul e caracterizat sumar, prin trsturile sale eseniale, care se bazeaz pe antiteza pozitiv negativ, fiind prezentat ntr-un moment obinuit al vieii sale.

n nuvel : Personajul e caracterizat nuanat, prin trsturi ce sunt puse n eviden prin tehnica detaliului semnificativ (citat ), tehnica gradrii, a loviturii de teatru, a relativizrii imaginii ( sau a oglinzilor deformante ). El este prezentat ntr-un moment de rscruce al existenei sale.

n balad, poem eroic: Personajul principal e caracterizat nuanat, prin trsturi ce sunt puse n eviden prin hiperbol ( citat ) i antiteza dintre acesta i Y, fiind prezentat ntr-un moment de rscruce al existenei sale. Sunt prezente elemente ale fantasticului ( citat ).

n basm: Personajul principal e simbol al Binelui ce nvinge rul, fiind un erou civilizator, model comportamental pentru tnra generaie. Trsturile sale sunt puse n eviden prin hiperbol ( citat ) i antiteza dintre acesta i forele Rului ( Y, Z ). Sunt prezente elemente ale fantasticului, cci X are puteri supranaturale :................. ( sau citat ).

Modurile de expunere care contribuie la acest portret sunt naraiunea ( scurt citat ), descrierea ( scurt citat ), dialogul ( scurt citat ),monologul ( scurt citat ).

Limbajul artistic poart amprenta stilului (naraiunii) lui .........., fiind expresiv prin imaginile sale artistice vizuale ( scurt citat ), auditive ( scurt citat ) etc.

Figurile de stil nuaneaz aspectele redate: epitete ( scurt citat ), repetiii ( scurt citat ) etc

ncheiere locul important n galeria de personaje a scriitorului / poetului....................

Argumentarea caracterului narativ al unui text dat

plan orientativ

Acest text i aparine creaiei epice .., scris de ctre XY, unul dintre marii notri prozatori.

Caracterul su narativ rezult din faptul c autorul imagineaz un narator care relateaz cele ntmplate cu personajele sale la persoana . (a III a, fiind omniscient i omniprezent, iar stilul obiectiv / la persoana I, stilul fiind subiectiv).

Proprii naraiunii sunt indicii spaiali ( ... citat ) i temporali (. - citat), care redau cadrul i epoca, ori momentul desfurrii aciunii.

Textul conine un nucleu narativ / o succesiune de ntmplri, structurate pe momente ale subiectului. Astfel, se povestete c .. ( rezumat n 2-3 rnduri a coninutului, folosind cuvinte personale, eventual scurte citate din text ).

Aceste fapte pun n lumin personajele V, Z, H etc., contribuind la caracterizarea lor. Astfel, personajul principal, V se dovedete a fi un om ., deoarece . El este i .., cci. .

Naraiunea se mbin n acest text i cu alte moduri de expunere: .

( descrierea, dialogul, monologul ).

Prezena naraiunii indic faptul c aceast creaie are caracter epic.

Specifice naraiunii sunt substantivele la sensul lor propriu (. - citat ), ca i verbele de aciune (, . - citate ). Imperfectul este propriu evocrii, iar perfectul simplu ( ori prezentul / perfectul compus ) are rolul de a da via, ritm alert, credibilitate ntmplrilor.

Expresivitatea acestui mod de expunere se realizeaz prin marea frecven a imaginilor artistice vizuale (. - citat ), auditive (. - citat ), la care se pot aduga cele olfactive(. - citat ), tactile (. - citat ).

Figurile de stil care le compun poart amprenta stilului marelui prozator XY: epitete (. - citat ), personificri (. - citat ), repetiii (. - citat ), enumeraii (. - citat ), comparaii(. - citat ).

Prin toate aceste trsturi, textul se dovedete a avea caracter narativ, alctuind o pagin de o mare frumusee a operei lui XY.

ROLUL DIALOGULUI

- MODEL ORIENTATIV

ACEST FRAGMENT DIALOGAT FACE PARTE DIN CREAIA LITERAR EPIC N PROZ / VERSURI ..........................................................., SCRIS DE XY.

*PERSONAJELE CARE PARTICIP LA ACEST SCHIMB DE REPLICI SUNT M, N (....).

PRIN INTERMEDIUL DIALOGULUI, ELE I COMUNIC INFORMAII REFERITOARE LA................................................. ASTFEL, PERSONAJUL M I SPUNE LUI N C.......................

................................................................................................................................................................

ASTFEL, DIALOGUL DINAMIZEAZ ACIUNEA, COMPLETND CONINUTUL NARATIV AL CREAIEI EPICE.

*PRIN VOCABULARUL FOLOSIT DE VORBITORI, DIALOGUL SUGEREAZ NSUIRI ALE ACESTORA, REFERITOARE LA GRADUL LOR DE CULTUR, UNEORI REFLECTND MEDIUL DIN CARE PROVIN, ORI N CARE TRIESC, SAU CONDIIA LOR SOCIAL, MATERIAL ETC.

PERSONAJUL N, PRIN FELUL CUM VORBESTE, SE DOVEDETE A FI CULT, EDUCAT / INCULT, CU O EDUCAIE PRECAR, PROVENIND DINTR-O FAMILIE DE CONDIIE BUN / NDOIELNIC, AVND O SITUAIE MATERIAL DEOSEBIT / MODEST / PRECAR.

*DIALOGUL INDIC, DE ASEMENEA, RELAIA DINTRE VORBITORI. ASTFEL, NTRE M I N SE MANIFEST O LEGTUR BAZAT PE ......................................

( PRIETENIE, AMICIIE, DUMNIE, INTERES, FALSITATE ETC ).

*REPLICILE REDAU, PRIN CONINUT, STAREA SUFLETEASC, SENTIMENTELE SAU CHIAR STAREA DE SNTATE A PARTICIPANILOR LA DIALOG.

MODUL N CARE X SE EXPRIM SUGEREAZ FAPTUL C ACESTA ESTE ............

( VESEL/ TRIST FIINDC ..../ NERBDTOR S... / NEMULUMIT / NERVOS / MULUMIT / REVOLTAT C....).

REPLICA LUI M CONINE AUTOCARACTERIZAREA ACESTUIA ( CITAT )/ CARACTERIZAREA PERSONAJULUI Z, ASTFEL: ......................... ( CITAT ).

DIALOGUL CONINE SECVENE NARATIVE ( CITAT CU VERBE DE

ACIUNE ) I DESCRIPTIVE ( CITAT CU ADJECTIVE, ADVERBE ETC. ).

DAC TEXTUL ESTE DIN CARAGIALE SAU DINTR-UN ALT AUTOR CU NOTE COMICE

ROLUL DIALOGULUI ESTE I DE A CONTRIBUI LA COMICUL DE LIMBAJ

( CITAT ), DE SITUAIE ( UN ENUN CU SITUAIA COMIC ), DE MORAVURI I DE CARACTER, CONSTND N OPOZIIA DINTRE APAREN I ESEN, SAU CHIAR DE NUME ( EX. DAC EXIST ).

N CONCLUZIE, DIALOGUL ARE ROLUL DE A DINAMIZA ACIUNEA, CONTRIBUIND LA CARACTERIZAREA PERSONAJELOR, LA CONTURAREA ATMOSFEREI, DND TEXTULUI EPIC CULOARE, ORIGINALITATE I ANUMITE ACCENTE SCENICE.

EXPLICAREA SEMNIFICAIEI TITLULUI UNEI OPERE LITERARE

xy este unul dintre cei mai ndrgii poei / scriitori romni.

Titlul ................ red alegerea autorului, adic viziunea lui subiectiv cu privire la esena coninutului creaiei i a mesajului ei.

Titlul ................................ este n strns legtur cu tematica acestei opere, care este ................................. ( natura, copilria....etc), dar i cu anumite aspecte ale coninutului, cu mesajul operei.

La acest titlu se refer diverse aspecte din coninut:....................................

-vom reda, prin cuvintele noastre, n cel puin 4 5 rnduri, acele elemente din text care au legtur cu titlul -

de exemplu, dac este Iarna, voi relata ce trsturi ale acestui anotimp sunt prezentate n oper i citatele corespunztoare cumplita iarn cerne norii de zpad, fulgii zbor.... Avnd acest titlu, este evident faptul c versurile i aparin unui pastel, poezie nchinat naturii.

Imaginile artistice care sunt n relaie cu titlul .......... sunt variate: vizuale (citat), auditive (citat), tactile (citat), olfactive (citat), dinamice (citat), statice (citat). Ele sunt realizate cu ajutorul unor expresive figuri de stil:.............

.....................................................................................................................................

( minim 3 diferite).

Sentimentele transmise de acest text sunt variate: iubire de via (....), dragoste i admiraie fa de natur (...........), nostalgie, melancolie, tristee (.....)/ bucurie, exuberan, extaz (........) etc.Stilistic, acest titlu sugereaz o imagine artistic vizual / auditiv / tactil / metaforic... El este compus din termeni/ dintr-un temen la sensul propriu /// figurat, cci conine figuri de stil epitetul x / personificarea y.....

Gramatical, el este constituit dintr-un substantiv comun/ propriu/ un substantiv... i atributul su/ un adjectiv ....

n concluzie, titlul este o invitaie la lectur, o chemare spre a porni ntr-o cltorie plin de frumusee, de inedit, n lumea de idei i sentimente a acestei creaii.

MESAJUL OPEREI LITERARE

XY ESTE UNUL DINTRE MARII NOTRI POEI / PROZATORI / DRAMATURGI.

MESAJUL CREAIEI ................................................... OGLINDETE IDEILE, SENTIMENTELE, VIZIUNEA AUTORULUI ASUPRA TEMATICII CREAIEI, CARE ESTE ................................................................... ..................................................

ASTFEL, N ACEST TEXT ESTE REDAT CU TALENT UN CRMPEI DE VIA/ UN PEISAJ / O SCEN DE FAMILIE / O IUBIRE APARTE / O STARE DE SPIRIT / O ATMOSFER DEOSEBIT / UN PERSONAJ......................:..........................................................

..............................................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................

( REDAU PRIN CUVINTELE MELE I CU CITATE DIN TEXT CONINUTUL DE IDEI POETICE SAU REZUMATUL ACESTUIA, N 2-3 RNDURI).

SENTIMENTELE CARE SE DESPRIND DIN ACEAST OPER LITERAR SUNT VARIATE:.......................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................

( MINIM 3, CU CITATE DIN TEXT DE EX. DAC E PASTEL : IUBIRE, ADMIRAIE FA DE NATUR ( CITAT ), DRAGOSTE DE VIA ( CITAT ), MELANCOLIE, NOSTALGIE (....) ORI BUCURIE, EXUBERAN, EXTAZ.....).

ELE COMPUN O ATMOSFER PLIN DE..................................................................

( MISTER, COMPASIUNE, FARMEC, TRISTEE, VOIOIE ALEGI, DUP CAZ 1-2 TRSTURI).

SENTIMENTELE, STRILE SUFLETETI, PRECUM I CONINUTUL DE IDEI AL CREAIEI SUNT TRANSMISE CU AJUTORUL UNOR IMAGINI ARTISTICE VARIATE: VIZUALE ( CITAT ), AUDITIVE ( CITAT ), OLFACTIVE ( CITAT ), TACTILE ( CITAT ).

ELE SUNT REZULTATUL MBINRII MIESTRE A UNOR FRUMOASE FIGURI DE STIL: EPITETE ( CITAT ), REPETIII ( CITAT ), INVERSIUNI ( CITAT ), METAFORE

( CITAT ), PERSONIFICRI ( CITAT ) ETC.

ESENA ACESTUI MESAJ SE REFLECT I N TITLUL SUGESTIV: ...............

N CONCLUZIE, MESAJUL ORICREI OPERE LITERARE VALOROASE CONINE O LECIE DE VIA, DE CUNOATERE: .......................................................................

DAC E FABUL, VOI SCRIE MORALA ACESTEIA O ACUZARE A METEHNELOR, A PROASTELOR DEPRINDERI OMENETI; DAC E PASTEL, VOI CONSIDERA C ACESTA NE NVA TAINELE UNIVERSULUI NCONJURTOR, DAC E O SCHI SAU NUVEL - NE NVA DESPRE ASPECTELE VARIATE ALE LUMII, ALE SUFLETULUI OMENESC, ALE SOCIETII ETC.DEMONSTRAREA CARACTERULUI NONLITERAR AL UNUI TEXT DAT

1. ACEST TEXT SCRIS IN PROZA / VERSURI ARE CARACTER NONLITERAR, DEOARECE AUTORII LOR, X SI Y, SUNT CUNOSCUTI CA FIIND SPECIALIZATI IN DOMENIUL.... PUBLICITAR / MASS-MEDIA / BIOLOGIEI / MATEMATICII / SPORTULUI ETC.2. TEMATICA SA ESTE .................................................................................................PUTERNIC ANCORAT IN REALITATE, ACEST TEXT SE REFERA LA DATE SI FAPTE EVIDENTE, VERIFICABILE:..................................................................................

........................................................( REZUMAT IN 3-4 RAMNDURI ).

3.SPECIFIC TEXTULUI NONLITERAR, MESAJUL SE ADRESEAZA, IN PRINCIPAL, INTELECTULUI SI GUSTULUI PENTRU / STIINTA / STIRILE DIN ACTUALITATE / SPORT .... , AVAND UN ANUMIT GRUP TINTA DE CITITORI, CUNOSCATORI, MAI MULT SAU MAI PUTIN, IN DOMENIUL............................

4. CA URMARE, LIMBAJUL FOLOSIT CONTINE NUMEROSI TERMENI DIN ACEST DOMENIU, MULTI FIIND DIN CATEGORIA NEOLOGISMELOR :.......................................... ( CATEVA EXEMPLE SUGESTIVE ).

5. MODUL DE EXPRIMARE SE DOVEDESTE A FI CLAR, CONCIS 9....0, EL TINDE SA FIE CAT MAI PRECIS, LA OBIECT SI NEUTRU.

6. LIMBA FOLOSITA ESTE CEA LITERARA, RESPECTANDU-SE INTOCMAI REGULILE UNEI SCRIERI CAT MAI CORECTE DIN PUNCT DE VEDERE GRAMATICAL, AL TOPICII, AL ORTOGRAFIEI, ORTOEPIEI SI AL PUNCTUATIEI, CA SI IN CEEA CE PRIVESTE STILUL SPECIFIC DOMENIULUI ... PUBLICISTIC / STIINTIFIC / ADMINISTRATIV...

7. SUNT FOLOSITI TERMENI LA SENSUL LOR PROPRIU, LIPSIND CU DESAVARSIRE IMAGINILE ARTISTICE SI FIGURILE DE STIL. 8. SCOPUL ACESTUI TEXT ESTE, IN PRINCIPAL, INFORMATIV SI PERSUASIV, DEOARECE INTENTIONEAZA SA NE CONVINGA CA / SA......................9. IN CONCLUZIE, ACEST FRAGMENT / TEXT ARE CARACTER NONLITERAR.

22


Recommended