Post on 15-Oct-2015
description
transcript
Universitatea Spiru Haret, Facultatea de Arhitectur
RENATERE I BAROC N ITALIA - NOTE DE CURS -
ISTORIA UNIVERSAL A ARHITECTURII I ARTELOR
Anul II, semestrul IV
Titular curs: lect. drd. arh. Ioana Maria Petrescu
RENATERE I BAROC N ITALIA - NOTE DE CURS -
Cuprins
Protorenatere i gotic n Toscana p. 2
Renaterea timpurie n Toscana
p. 9
Brunelleschi p. 9
Alberti p. 17
Palatul n renaterea timpurie p. 23
Renaterea de apogeu
p. 31
Donato Bramante p. 32
Palatul n renaterea de apogeu
p. 41
Manierismul
p. 47
Michelangelo Buonaroti p. 48
Baldassare Peruzzi p. 49
Giulio Romano p. 50
Vile i grdini manieriste p. 51
Renaterea trzie. Palladio
p. 52
Barocul n Italia
p. 66
Gianlorenzo Bernini p. 69
Francesco Borromini p. 71
Urbanismul baroc p. 75
Bibliografie selectiv
p. 86
Protorenatere i gotic n Toscana
(sec. al XIIlea sec. al XIVlea)
Dup cderea imperiului roman, peninsula italic a avut o evoluie diferit de cea pe
care au cunoscut-o restul statelor din Europa occidental. nflorirea statelor italiene survenit
n decursul evului mediu a avut la baz civa factori dintre care cel geografic i cel istoric au
jucat un rol covritor. Poziia geografic avantajoas, care favorizase odinioar dezvoltarea
imperiului roman, i-a spus din nou cuvntul dup anul 1000. Peninsula italic a reprezentat
mereu un punct strategic n legturile orientului cu occidentul; att drumurile de pelerinaj
ctre ara Sfnt ct i cile comerciale cu imperiul bizantin treceau prin regiunile Piemont,
Lombardia i Venetto. Astfel, o seam de aezri maritime din peninsul, cum ar fi Genova,
Veneia sau Amalfi au nceput s profite de poziia lor geografic, devenind n scurt timp
centre comerciale importante. La un moment dat dezvoltarea generat de oraele de pe litoral
a ptruns n regiunile Lombardia i Toscana.
Unul dintre rezultatele cele mai importante ale negoului la distan a fost apariia i
dezvoltarea operaiunilor bancare. Rolul crescnd al comerului a favorizat ascensiunea
spectaculoas a unei noi categorii sociale, burghezia, care n multe cazuri a detronat clasa
seniorilor feudali. Aceast nou clas social, format din mari negustori i bancheri, a
contribuit din plin la dezvoltarea aezrilor urbane.
Un numitor comun al comunitilor medievale l reprezint breasla. Prima meniune
despre breslele din Florena dateaz de la sfritul secolului al XIIlea. n a doua jumtate a
veacului urmtor la Florena erau atestate apte bresle mari, arti maggiori, cinci bresle
mijlocii, arti mezzani, i nou bresle mici, arti minori1. Apartenena la o breasl conferea
omului medieval o serie de drepturi, printre care se numra i cel de a ocupa funcii
administrative. Cei mai sraci membrii ai societii, muncitorii dependeni economic, nu erau
inclui n nici o breasl. Lipsii de drepturi (asemenea celor care nu aparineau nici unei
grupri) erau i unii membri ai aristocraiei scptate.
Dezvoltarea economic i evoluia societii au antrenat apariia unor modificri n
domeniul politic. Scopul urmrit cu tenacitate de oraele cu un anumit nivel material a fost
obinerea autonomiei politice. Luptele permanente dintre papalitate i puterea imperial au 1 Membrii breslelor mari fceau parte din populaia avut ; acetia erau negustori de esturi de mtase i de ln,
bancheri, jurii, notari, medici, farmaciti i blnari ; din breslele mijlocii fceau parte pnzarii, fierarii, olarii,
tbcarii, curelarii, mcelarii, cizmarii i micii negustori ; breslele mici erau alctuite din birtai, brnzari, srari,
crui, brutari, etc.
oferit o ocazie pe care unele centre urbane italiene au speculat-o cu succes, n sperana de a
obine statutul de orae libere. Oraele state nu mai depindeau de o autoritate extern
superioar, administrndu-se singure. Frmiarea politic i administrativ din peninsula
italic, rezultat n urma obinerii autonomiei, a alimentat rivalitile dintre orae, fiecare
comun strduindu-se s-i ntreac adversarul n prosperitate iar acea prosperitate se
materializa n forma i imaginea oraului i se citea n mreia construciilor sale. Cldirile
reprezentative care atrgeau zilnic privirile mulimilor i care i impresionau pe cltori, erau
privite ca bunuri de valoare al comunitilor. Competiia permanent ntre oraele comun a
favorizat ntr-o mare msur nflorirea arhitecturii i artelor i apariia colilor locale, cu
trsturi proprii bine definite.
Dezvoltarea spiritului civic al cetenilor comunelor italiene a avut ca rezultat naterea
unui sentiment asemntor celui de mndrie naional. Acest simmnt ns nu se putea
dezvolta n lipsa unui sprijin temeinic. Frmiarea politic existent, care alimenta rivalitile
ntre oraele-state, nu avea cum s ofere ajutorul necesar, din contr. Reazemul a fost gsit
ns n trecut, n motenirea imperiului roman, a crui mreie apus supravieuise n opere
teoretice sau practice. Lipsa unui elementul unificator politic a fost astfel suplinit de trecutul
comun, ilustrat de vestigiile romane.
Tendina de redeteptare a trecutului a nceput s se manifeste n veacul al XIIIlea. n
domeniul arhitecturii art creia, n perioada evului mediu, i se subordonau att sculptura
ct i pictura influenele de factur antic s-au suprapus peste fondul romanic local. Din
amestecul acestor dou stiluri combinate cu elemente de factur bizantin a luat natere un
curent artistic de scurt durat, care prin trsturile sale avea s anune apariia stilului
renascentist. Curentul n cauz a primit recent denumirea de protorenatere.
Arta protorenaterii, aprut n cadrul strict urban, s-a format pe temelia artei
romanice. Folosind pe scar larg motenirea antic roman, arta romanic italian a coninut
ntotdeauna smburele unor posibile micri protorenascentiste. La nceputul secolului al
XIIIlea, sistemul romanic tradiional a fost afectat de influenele bizantine care au favorizat
nnoirea parial a artei italiene. Valul de forme bizantine, cunoscute deja n mediul italian
datorit relaiilor comerciale cu orientul, a ptruns n Italia ca urmare a jefuirii
Constantinopolului de ctre cruciai. Meterii bizantini care prsesc Constantinopolul se
stabilesc n oraele italiene, unde i deschid ateliere. Tot n decursul secolului al XIIIlea, peste
stilul rezultat din mbinarea romanicului cu influenele bizantine se suprapun elementele de
factur antic, rezultnd n cele din urm protorenaterea. mbinarea acestor trei curente
romanic, bizantin, clasic st la baza apariiei protorenaterii.
3
Protorenaterea s-a manifestat sporadic n mai multe zone din Italia dar s-a transformat
ntr-o micare nsemnat, care a constituit punctul de plecare al renaterii, numai n regiunea
Toscana. Majoritatea construciilor protorenascentiste au fost edificate fie la Florena, fie n
oraele aflate n zona de gravitaie a acesteia. Principalele monumente protorenascentiste sunt
baptisteriul San Giovanni i bisericile San Miniato al Monte, San Salvatore al
Arcivescovado, San Iacopo Soprarno din Florena; biserica Badia din Fiesole i biserica
Collegiata din Empoli.
Trsturile eseniale ale acestei coli sunt incrustaia n marmur policrom, combinat
cu elemente i profile de inspiraie clasic care se remarc printr-o excepional meticulozitate
i precizie a finisajului. O nsuire distinctiv a cldirilor din protorenatere este caracterul
antichizant. n aceste construcii ntlnim nu numai motive disparate ale arhitecturii romane
dar uneori chiar fragmente ntregi care reproduc pri ale unor edificii antice. Trebuie luate n
considerare nu numai cantitatea motivelor antice ci i calitatea excepional a execuiei lor.
Orict de puternic a fost componenta antic n construciile protorenascentiste, ea nu a reuit
totui s dizolve substratul romanic. Acesta din urm se face simit mai ales n modul de
nelegere a spaiului, n apareiajul dublu al faadelor i n masivitatea elementelor de zidrie.
n toate construciile protorenascentiste este practicat pe scar larg placarea pereilor
cu plci de marmur colorat ce formeaz decoruri geometrice. Paramentul de marmur
policrom i folosirea arcelor oarbe, a coloanelor angajate i a pilatrilor anuleaz impresia de
masivitate a pereilor.
Fig. 1. Baptisteriul San Giovanni i catedrala Santa Maria del Fiore Fig. 2. Baptisteriul San Giovanni
4
Cele mai interesante cldiri ale colii protorenascentiste sunt Baptisteriul San
Giovanni din Florena i biserica San Miniato al Monte. Baptisteriul a servit probabil drept
prototip pentru majoritatea cldirilor protorenascentiste. Faada monumentului este mprit
n trei registre orizontale tratate diferit. Laturile nivelului inferior sunt decorate att cu motive
geometrice policrome ct i cu elemente de limbaj arhitectural clasic. Deasupra pilatrilor
adosai zidriei masive se desfoar un profil orizontal care separ parterul de primul etaj;
elevaia corespunztoare registrului median este decorat cu arcade oarbe care amintesc de
motivele arhitecturii romanice. Arcele n plin cintru ale arcadelor se descarc pe coloane de
ordin corintic, aliniate cu pilatri angajai de la nivelul parterului. n deschiderile definite de
arcadele oarbe se gsesc ferestre al cror contur reproduce formele ancadramentelor romane:
este vorba de ferestre de tip tabernacol, care prezint la partea superioar un fronton fie
triunghiular, fie n segment de cerc. Pe nlimea primelor dou registre colurile volumului
sunt marcate i ntrite prin pilatri placai cu gresie verde cenuie alternat cu marmur alb.
Compoziia i decoraia pe care o prezint baptisteriul la interior amintesc de bisericile
bizantine timpurii. Nivelul superior este tratat sub forma unei galerii false care decoreaz
peretele i al crei rol este acela de a masca masa principal a construciei. Motivele
decorative i principiile artistice care stau la baza Baptisteriului din Florena se regsesc i la
celelalte edificii protorenascentiste.
Fig. 3. San Miniato al Monte Fig. 4. San Miniato al Monte Fig. 5. San Miniato al Monte
Faada principal Imagine de interior Plan
Diferena major existent ntre elevaiile baptisteriului Sf. Ioan i faada principal a
bisericii San Miniato este generat de caracteristicile volumetrice ale celor dou monumente.
In ceea ce privete decoraia celor dou cldiri n schimb, se obser c motivele care
mbogesc din punct de vedere estetic exteriorul baptisteriului sunt asemntoare cu cele care
5
se regsesc pe frontul bisericii. Faada bisericii San Miniato al Monte este mprit tot n trei
registre orizontale. De-a lungul primului registru, care este un dreptunghi culcat, se desfoar
o arcad oarb, de tipul celei existente la baptisteriu. Cele dou straturi ale paramentului sunt
placate cu marmur; placajul stratului interior, oarecum indiferent n raport cu forma arcelor
de deasupra, reuete s creeze impresia de adncime. La nivelul registrului urmtor s-a
renunat la apareiajul dublu fiind meninute doar motivele geometrice policrome. Registrul
superior se prezint sub forma unui fronton triunghiular, mpodobit cu un decor plat i foarte
mrunt.
In interiorul bisericii ritmul coloanelor care mrginesc nava central a fost preluat n
dreptul absidei altarului de un ir de arcade oarbe asemntoare cu cele care ritmeaz faada
principal. Placarea cu marmur policrom este prezent la decorarea suprafeelor pline de
zidrie, i la sublinierea unor elemente precum arcele. Detaliile de factur clasic apar mai
ales la nivelul coloanelor i al pilatrilor de ordin corintic.
O problem foarte controversat n istoria arhitecturii italiene se refer la perioada n
care au fost create aceste monumente. Diferenele de opinii ntre diveri istorici de art se
manifest n parte prin absena unor mrturii literare cu autoritate despre timpul exact al
edificrii cldirilor, dar mai ales prin faptul c execuia lor dura de obicei secole. n orice caz,
prelucrarea faadelor a fost ncheiat abia n secolul al XIIIlea. i tocmai faadele acestor
edificii prezint cel mai mare interes pentru cercettori, ntruct ele reflect felul diferit de a
nelege arhitectura.
nflorirea arhitecturii protorenascentiste a fost de scurt durat. Dup jumtatea
secolului al XIIIlea n Toscana au nceput s ptrund influenele gotice iar formele
protorenaterii au fost nlocuite cu cele ale goticului. Cu timpul goticul s-a impus cu atta
vigoare nct ptrunderea sa la Florena nu a putut fi mpiedicat nici de puternica tradiie
protorenascentist. Aspiraiile colii protorenascentiste i vor gsi ns forma deplin de
exprimare n stilul renaterii, ale crei forme timpurii au multe trsturi comune cu arhitectura
toscan din prima jumtate a veacului al XIIIlea.
Tendine gotice n Toscana
Goticul a nceput s se infiltreze ncepnd cu jumtatea secolului al XIIIlea, lund locul
arhitecturii protorenascentiste. Principalii propaganditi ai goticului n Italia au fost clugrii
ceretori, dominicanii, benedictinii i franciscanii, ale cror principii de existen se bazau pe
modelul cistercian. Conform statutelor severe, bisericile cistercienilor erau lipsite de decoraii,
6
ornamentarea lcaurilor de cult fiind evitat. Franciscanii i dominicanii i-au urmat pe
cistercieni construind lcae austere, i evitnd abundena plastic a goticului francez,
indiferent c era vorba de boli cu nervuri, de turnuri, sau de vitralii.
O dat ptruns n Italia, stilul gotic a fost supus la o serie de amendamente. Sub
aciunea condiiilor climatice locale acoperiului cu pante repezi a fost nlocuit cu acoperiuri
cu pante mai line; n locul golurile de dimensiuni mari, caracteristice goticului francez, au fost
ntrebuinate goluri nguste.
n majoritatea construciilor gotice timpurii ale Florenei sunt folosite boli n cruce,
stlpi cu profilul rotund, ptrat sau octogonal, nervuri simple i arce semicirculare.
Deschiderile largi dintre stlpi, pereii netezi, profilele simple duc la sublinierea unei impresii
de reinere. Interioarele au limite clare iar spaiul lipsit de tensiune este definit prin calm i
claritate. Echilibrarea verticalei cu elemente orizontale puternic accentuate, arcele frnte
relativ scunde i statice fac ca goticul italian s fie mai terestru, mai material.
Cele mai cunoscute monumente gotice din
Florena sunt bisericile Santa Maria Novella, Santa
Croce i Santa Maria del Fiore. Santa Maria Novella a
fost nceput n 1279, i prezint cele mai multe nrudiri
cu goticul francez. Edificiul are trei nave, partea central
fiind alctuit din niruirea a ase travei dou
dreptunghiulare i restul ptrate acoperite cu boli pe
ncruciare de ogive. Navele laterale, de nlime mai
mic dect cea central, sunt acoperite n acelai sistem.
n extremitatea opus intrrii se gsete un transept care
are dispuse pe latura nordic un numr de patru capele
dreptunghiulare. Ceea ce deosebete aceast biseric de
una gotic francez este, mai ales, comunicare dintre
nave. Spre deosebire de cldirile franceze unde traveile
colateralelor comunic cu nava central pe latura scurt,
colateralele de la Santa Maria Novella sunt alctuite din
travei dispuse cu latura lung paralel cu nava central.
Astfel comunicarea ntre spaii, fizic sau vizual, nu este
stnjenit de numrul mare de coloane iar spaiul este
foarte uor de cuprins cu privirea. Fig. 6, 7. Santa Maria Novella
7
Biserica Santa Croce, nceput la sfritul secolului al XIIIlea, mbin o parte din
formele tipic gotice cu influenele locale de factur toscan. Navele sunt desprite de stlpii
octogonali pe care se descarc arce frnte, apropiate ca poporii de arcele n plin cintru.
Deschiderile largi dintre stlpi permit o unificare a spaiului navelor colaterale cu cel al navei
centrale. Pe pereii care definesc partea superioar a navei centrale, deasupra arcelor, se
desfoar un profil orizontal, alctuit dintr-o succesiune de arcaturi, care anihileaz uoara
impresie de verticalitate produs de arcele frnte. ntreaga cldire este acoperit cu arpant
aparent care las s se zreasc acoperiul n dou ape.
8
Fig. 8. Santa Croce Fig. 9. Santa Croce Fig. 10. Santa Croce
Imagine de interior Vedere exterioar Plan
Cea de-a treia mare construcie gotic din
Florena, catedrala Santa Maria del Fiore, mbin
sistemul de acoperire al bisericii Santa Maria Novella cu
partea inferioar a bisericii Santa Croce. Dei nceput o
dat cu Santa Croce, catedrala din Florena a fost
terminat abia n a doua jumtate a secolului al XVlea,
prin construirea cupolei proiectat de Brunelleschi. Fig. 11. Santa Maria del Fiore.
Sistemul de acoperire al navei centrale
Goticul le-a fcut italienilor cunotin cu noi soluii constructive diferite de sistemul
constructiv romanic practicat. Adoptarea sistemului ogival nu a fost ns dublat de nsuirea
trsturilor plastice sau volumetrice ale goticului nordic, formele ndrznee i suprancrcate
nefiind pe placul italienilor. Aclimatizarea goticului n Italia a dat natere unei variante locale
echilibrate, mai terestre i mai apropiate omului.
Renaterea timpurie n Toscana
Filippo Brunelleschi (1377 1446)
Renaterea italian este un fenomen complex a crui declanare a fost favorizat de o
serie de factori de naturi diverse, a cror pondere exact este greu de stabilit. n secolul al
XVlea, oraele-state italiene i mai cu seam comunele din Toscana, erau pregtite s fac
saltul ctre o nou etap a civilizaiei. ncepnd cu secolul al XIIIlea n Florena s-au nscut o
seam de mari personaliti a cror oper, practic sau teoretic, a stat la baza curentului
renascentist. n domeniul arhitecturii, renaterea fusese anunat de curentul protorenascentist,
practicat n Toscana la sfritul veacului al XIIIlea. n prima parte a secolului al XVlea, apariia
unei arhitecturi renascentiste era iminent; dar forma i direcia pe care le-a luat curentul
renascentist n arhitectur sunt tributare mai ales geniului lui Filippo Brunelleschi.
Brunelleschi i-a fcut ucenicia n breasla aurarilor, nsuindu-i meteugul de
sculptor. n aceast calitate el particip n anul 1401 la concursul pentru noile pori ale
baptisteriului Sf. Ion din Florena. De ndat ce afl c cel care a ctigat este Lorenzo
Ghiberti, Brunelleschi se hotrte s plece la Roma mpreun cu Donatello i Masaccio.
Ajuns n fosta capital a imperiului roman, nconjurat fiind de vestigii antice aflate n stare
mai proast sau mai bun de conservare, Brunelleschi decide s fac un studiu amnunit al
arhitecturii clasice. Ca urmare a msurtorilor efectuate asupra monumentelor, Brunelleschi
devine din ce n ce mai contient de existena unor rapoarte existente ntre diferitele pri
componente ale unei construcii romane; el i d seama c echilibrul, frumuseea i mreia
arhitecturii clasice rezid n mare parte n regulile de compoziie care trebuie s guverneze
orice act de creaie. Brunelleschi se dedic nu numai determinrii proporiilor armonice ci i
descifrrii sistemului constructiv al cldirilor antice. n acest sens, cea mai mare atenie o
acord cupolei Panteonului lui Agrippa n care vedea soluia optim pentru construirea
domului Catedralei din Florena.
Catedrala Santa Maria del Fiore din Florena fusese nceput de Arnolfo di Cambio
n anul 1294. Dup moartea meterului, survenit n 1301, lucrrile sunt temporar oprite. n
decursul secolului al XIVlea conducerea antierului este preluat de o serie de artiti printre
care se numr i Giotto, a crui contribuie major const n construirea turnului clopotni.
Andreea Pisano, succesorul lui Giotto la lucrrile catedralei din Florena, decide s mreasc
planul. Ca urmare a acestei intervenii crete ns i diametrul cupolei ce urma s ncununeze
catedrala, astfel nct construirea domului ncepe s fie privit ca o problem constructiv
riscant, chiar insolvabil. Astfel, ca urmare a unei aciuni constructive insuficient analizate,
cupola catedralei Santa Maria del Fiore devine o provocare pentru artitii epocii: un eec ar fi
detronat Florena din poziia privilegiat pe care o ocupa; un succes ar fi confirmat supremaia
artistic a comunei italiene i l-ar fi consacrat definitiv pe autor.
Fig. 1. Santa Maria del Fiore Fig. 2. Santa Maria del Fiore Fig. 3. Santa Maria del Fiore
Turnul lui Giotto Plan Structura cupolei
n 1418 are loc un concurs pentru construirea cupolei, concurs ctigat de Brunelleschi
n defavoarea lui Ghiberti. Construcia domului ncepe doi ani mai trziu. Cu toate c
Brunelleschi este cunoscut ca primul arhitect renascentist, cupola este una gotic, att din
punct de vedere structural ct i al formei sale.
Alegerea soluiei a fost condiionat mai ales de deschiderea mare, de 42 m, i de
tamburul octogonal existent, extrem de fragil. n situaia dat, o cupol clasic, monolit, cu
profil semicircular, ar fi fost imposibil de construit, din mai multe motive. n primul rnd o
asemenea cupol ar fi avut o greutate foarte mare i nite mpingeri uriae care ar fi zdrobit
tamburul; n alt ordine de idei construirea unei cupole monolit se execut numai cu ajutorul
schelelor i a cintrelor. Prin urmare soluia optim era aceea a unei cupole ct mai uoare,
pentru construirea creia s nu fie necesare eafodajele clasice. Salvarea a venit din partea
arhitecturii gotice care oferea ca model constructiv structurile de tip schelet, sensibil mai
uoare dect cele monolit. Soluia final a fost cea a unei cupole n felii, a crei structur
consta n opt nervuri principale i aisprezece nervuri secundare, legate ntre ele prin inele
orizontale. Spaiile dintre nervuri urmau s fie umplute cu panouri curbe, cu profil n arc frnt,
care formau dou membrane: una interioar iar alta exterioar, cu rol de nchidere.
Datorit pantei abrupte, pn n dreptul primului nivel structura a fost construit fr
nici un fel de sprijin, n gol. Inelele orizontale, a cror idee provenea probabil de la Panteon,
aveau rol de rigidizare a nervurilor, i, pe msur ce se avansa cu lucrul, rol de sprijin a
eafodajelor necesare la construirea elementele mai nclinate, din vrful cupolei. n 1436 are
10
loc un nou concurs pentru construirea lanternoului ce trebuia s lesteze cupola. i de aceast
dat competiia este ctigat de Brunelleschi. Construcia lanternoului ncepe cu zece ani mai
trziu, cu cteva luni nainte de moartea arhitectului. Lucrrile sunt continuate de Michelozzo,
conform proiectului conceput de Brunelleschi.
Fig. 3. Santa Maria del Fiore Fig. 4. Santa Maria del Fiore Fig. 5. Santa Maria del Fiore
Seciune prin cupol Cupola Lanternoul
Prima cldire renascentist a arhitectului florentin este Ospedale degli Innocenti,
Spitalul copiilor gsii, construit ntre 1419 i 1424. Lucrarea a fost executat pe cheltuiala
breslei negustorilor de mtase i a breslei aurarilor i reprezint prima cldire cunoscut,
destinat adpostirii copiilor orfani. Compoziia, n ansamblu, are o logic neobinuit pentru
epoca respectiv; cel mai mare interes l prezint elevaia principal a cldirii.
Fig. 6. Ospedale degli Innocenti
Faada orfelinatului mbin o serie de influene, dintre care cea protorenascentist este
cea mai evident. Conform tradiiei medievale extrem de puternice la data respectiv, la
nivelul parterului cldirea comunic cu spaiul public prin intermediul unei loggii care
11
ilustreaz varianta spaial a arcadelor oarbe de pe elevaiile cldirilor din protorenatere.
Loggia, care mrginete cldirea pe lungimea ntregii faade, este definit de coloane cu
capiteluri corintice pe care se descarc arce n plin cintru1. Parterul este separat de primul
nivel prin intermediul unui bandou lat. Acest element orizontal este alctuit din dou profile
de inspiraie clasic, desprite ntre ele de o suprafa neted. La extremiti antablamentul se
sprijin pe pilatri angajai, de ordin corintic. Etajul superior este extrem de simplu: un perete
neted, tencuit n alb, ritmat de ferestre tip edicul2 aezate direct pe antablament. Dei,
structural vorbind, etajul este mai masiv dect parterul, peretele primului nivel nu d impresia
c strivete coloanele parterului. La aceast senzaie contribuie n mare msur sublinierea cu
pietra serena a unor elemente cu rol structural, coloane i arhitrave mai ales, care se
profileaz pe suprafaa neted i alb a zidului. ntrebuinarea policromiei i n special a
pietrei de culoare nchis n combinaie cu materiale de culoare deschis este un alt mprumut
de factur local, protorenascentist.
Tendinele noului curent arhitectural se fac simite mai ales la nivelul regulilor de
compoziie ntrebuinate de Brunelleschi. n primul rnd compoziia este extrem de clar. La
Spitalul copiilor gsii se respect cu strictee dimensiunea elementelor componente i
raporturile dintre acestea. Distana dintre coloane nu variaz, ea fiind constant i egal cu
nlimea coloanelor; adncimea loggiei este egal tot cu nlimea coloanelor, loggia fiind n
realitate o succesiune de travei ptrate, acoperite cu cupole. Ferestrele ntrebuinate la nivelul
superior sunt toate de acelai tip iar axul de simetrie al acestora coincide cu axul vertical al
golului de dedesubt; distana dintre goluri este respectat cu rigurozitate, excepie fcnd
extremitile.
Printre cele mai cunoscute lucrri ale lui Brunelleschi se numr o serie de cldiri
religioase. Prima comand, nceput n 1419, i-a fost adresat de ctre familia de Medici i
reprezenta reconstrucia bisericii San Lorenzo. Cererea a fost privit, cu siguran, ca o
provocare ce nu trebuia ratat: spaiul interior al unei cldiri de cult era cel mai potrivit loc
pentru probarea cunotinele referitoare la relaia dintre frumuseea i echilibrul unui edificiu
i raporturile existente ntre elementele componente ale acestuia, noiuni pe care Brunelleschi
le acumulase la Roma. Interiorul unei biserici trebuie s sugereze echilibru, senintate; aa
cum Dumnezeu guverneaz lumea cu mult nelegere, spaiul interior al cldirii de cult 1 In arhitectura clasic roman arcele se descarc pe pile solide de zidrie, ntrite cu coloane sau pilatri
angajai ; descrcarea arcelor direct pe coloane este un element preluat din arhitectura protorenaterii. 2 Ferestrele tip tabernacol sau edicul sunt alctuite dintr-un gol rectangular deasupra cruia se afl un fronton
triunghiular.
12
trebuie s se supun unor legi clare, lesne de neles. Pentru Brunelleschi aceste legi care stau
la baza monumentului religios sunt legile matematice.
Planul bisericii San Lorenzo are la baz un modul ptrat. Nava central este format
dintr-o succesiune de patru module; cel de-al cincilea modul reprezint intersecia navei cu
transeptul i este urmat de un al aselea modul ptrat care reprezint altarul. Transeptul se
constituie prin multiplicarea aceluiai modul ptrat. Cele dou nave colaterale sunt alctuite
fiecare din cte opt travei ptrate a cror latur reprezint jumtate din cea a modulului ptrat
de baz. Laturile transeptului sunt nconjurate de cte cinci capele a cror form i dimensiune
coincid cu cele ale traveilor care alctuiesc colateralele. Pe lng faptul c dimensiunile sunt
strict corelate, elementele componente sunt perfect aliniate unele cu celelalte, rezultatul fiind
o compoziie uor de neles. n timp ce proiectul era n faza de execuie Brunelleschi a trebuit
s mai introduc un numr de capele; aceste noi elemente sunt la rndul lor n relaie cu
celelalte.
Fig. 7. San Lorenzo. Plan Fig. 8. San Lorenzo. Imagine de interior
Navele sunt separate ntre ele prin arcade asemenea celor ntrebuinate n bazilicile
paleocretine din Roma: arcele n plin cintru se descarc pe un fragment de arhitrav care se
gsete deasupra capitelului corintic. Partea superioar a navei centrale este nconjurat de un
antablament pe care se sprijin ferestrele care lumineaz spaiul central al construciei. Nava
este acoperit cu un planeu casetat, neutru, tot de inspiraie paleocretin. n zona
colateralelor compoziia lui Brunelleschi prezint unele neconcordane. Pereii exteriori ai
navelor laterale sunt ritmai de pilatri angajai care suport un antablament; nlimea
pilatrilor angajai este ceva mai mic dect cea a coloanelor care delimiteaz navele. Din
acest motiv, arcele care separ traveile colateralelor ntre ele se descarc, spre centru, pe
coloane, i spre extremiti, pe antablament.
13
Acest inconvenient care afecteaz armonia ntregului a fost ns remediat la Santo
Spirito, ce-a de-a doua biseric a sa, nceput n 1434. Pentru construirea bisericii Santo
Spirito, ridicat ntr-un cartier srac al Florenei, Brunelleschi reia modelul de la San Lorenzo,
eliminnd neglijenele strecurate n compoziie. Planul este tot o cruce latin iar modulul de
baz l reprezint tot ptratul. Pentru dimensionarea navei centrale, a transeptului i a altarului
sunt folosite aceleai rapoarte ca i la San Lorenzo, rezultnd un numr total de opt module
ptrate mari care alctuiesc o cruce latin. Diferena esenial const n faptul c ntreaga
cldire urma s fie nconjurat pe absolut toate laturile de un ir de travei, tot ptrate, a cror
latur era de dou ori mai mic dect cea a ptratului de baz. n fiecare dintre aceste travei
trebuia s se deschid cte o capela de plan semicircular, cu diametru egal cu latura modulului
secundar. Compoziia este extrem de simpl i de sobr.
Fig. 9. Santo Spirito. Plan Fig. 10. Santo Spirito. Imagine de interior
Rezolvarea convenabil a problemei colateralelor sporete impresia de senintate, de
claritate, a spaiului interior. Existena capelelor laterale amplific spaiul pe direcia
transversal. Concavitatea capelelor este balansat de convexitatea coloane angajate identice
cu cele ale navei centrale care ritmeaz pereii exteriori ai navelor colaterale. Pe aceste dou
rnduri de coloane se sprijin arcele semicirculare care despart traveile colateralelor.
Nici una dintre cele dou biserici proiectate de Brunelleschi nu a fost terminat. Faada
bisericii San Lorenzo a fcut de mai multe ori obiectul unor ncercri de finisare. Ct despre
Santo Spirito, aspectul exterior pe care l-a primit aceast biseric difer foarte mult de
inteniile creatorului su. n calitate de arhitect al familiei Medici, i al bisericii San Lorenzo,
Brunelleschi a fost desemnat s se ocupe de construirea Sacristiei Vechi, cldire de
dimensiuni reduse, alipit transeptului bazilicii San Lorenzo. Sacristia a fost construit ntre
14
1421 i 1428. Elementele de limbaj arhitectural utilizate la amenajarea interiorului Sacristiei
au fost reluate i retuate la Capela Pazzi, proiectat n 1430.
Capela Pazzi era situat n incinta mnstirii Santa Croce din Florena i, aa cum o
arat i denumirea ei, aparinea familiei Pazzi. Dei proiectul a fost alctuit n jurul anului
1430, mare parte din cldire a fost executat dup moartea lui Brunelleschi. n ceea ce
privete aspectul ei actual se pare c numai interiorul respect concepia iniial, faada
principal fiind o intervenie ulterioar, total diferit de stilul lui Brunelleschi.
n dimensionarea i modularea interiorului este ntrebuinat tot ptratul, numai c de
aceast dat, compoziia se complic, modulul principal fiind transformat printr-o serie de
mijloace extrem de subtile. n plan, capela are form dreptunghiular; n realitate ns nu este
vorba despre un simplu dreptunghi ci de un ptrat alungit pe direcia perpendicular pe axul
intrrii. Acest lucru devine evident numai dac planul i elevaiile interioare sunt privite
mpreun, deoarece maniera de tratare a laturilor lungi arat c traveile situate n capete care
corespund n plan cu prelungirile ptratului sunt de fapt adugate unui element unitar
central. Cupola pe nervuri care acoper partea central a spaiului i fiile de bolt n leagn
corespunztoare traveilor laterale pun, la rndul lor, n eviden, modulul de baz adic
ptratul. n rest, se constat aceiai preocupare pentru gsirea disciplinei compoziionale, care
s guverneze ntregul i s dea impresia de unitate. n ceea ce privete decoraia interiorului
Brunelleschi folosete n egal msur elementele de limbaj arhitectural clasic lucrate n
pietra serena, profilate pe tencuiala alb, n combinaie cu medalioane decorative policrome.
Spaiul central este luminat prin intermediul unor goluri circulare, practicate n panourile
dintre nervuri. Cupola central este dublat de o calot semisferic pe pandantivi, situat peste
spaiul altarului.
15
Fig. 11. Capela Pazzi. Plan Fig. 12. Capela Pazzi. Vedere din cupol
Cele cteva cltorii la Roma i probabil capelele proiectate au constituit drumul de
pornire pentru urmtorul proiect al lui Brunelleschi: biserica Santa Maria degli Angeli,
Sfnta Maria a ngerilor. Lcaul, rmas neterminat, este primul edificiu de tip central
proiectat n renatere, i se pare c a avut ca model templul Minervei Medica din Roma.
Cldirea reprezint cel mai complex proiect al lui Brunelleschi, mult diferit de primele lucrri
ale sale. Biserica urma s aib un nucleu central octogonal, acoperit cu o cupol n felii; pe
laturile octogonului central erau prevzute capele ptrate al cror spaiu se dilata lateral
datorit unor nie semicirculare; n pereii dintre capele erau practicate goluri care permiteau
trecerea direct dintr-o capel n alta i ocolirea nucleului central. La exterior numrul de
laturi se dubla, ajungnd la aisprezece.
Cldirea a fost nceput n 1434, pentru construirea
acesteia fiind alocat o mare sum de bani. Din
cauza dificultilor cu care s-a confruntat ns
Florena dup nceperea lucrrilor banii cu care ar fi
trebuit s se construiasc edificiul au fost deturnai i
folosii n alte scopuri. Execuia a fost ntrerupt fr
a mai fi reluat vreodat.
Fig. 15. Santa Maria degli Angeli
Importana lui Brunelleschi n istoria arhitecturii rezid n primul rnd n inovaiile pe
care acesta le introduce n concepia obiectului de arhitectur. Folosirea elementelor de limbaj
clasic este una dintre caracteristicile renaterii dar nu constituie aportul exclusiv al arhitectului
florentin sau al acestei epoci, detalii de factur antic fiind ntrebuinate i n protorenatere
sau n evul mediu. n ceea ce privete regulile de compoziie, repunerea n drept a legilor
ordonatoare cum ar fi proporiile i relaiile n care se gsesc diferitele pri ale unei cldiri,
legi ignorate aproape n totalitate vreme de un mileniu, este meritul deplin al renaterii
italiene, i al lui Filippo Brunelleschi n mod special.
16
Renaterea timpurie n Toscana
Leon Battista Alberti (1404-1472)
Cel de-al doilea mare arhitect al renaterii timpurii florentine a fost Leon Battista
Alberti. Alberti descindea dintr-o important familie florentin de negustori, plecat n exil la
Genova din cauza frmntrilor politice din oraul de origine. Ca urma al unor oameni de
vaz, tnrul primete o educaie aleas. Mai nti este trimis la universitatea din Padova,
unde i nsuete cunotine temeinice de greac i de latin; ceva mai trziu pleac la
Bologna unde studiaz dreptul. n jurul anului 1428, ca urmare a ridicrii pedepsei familiei
sale, Alberti are posibilitatea s mearg la Florena unde l ntlnete pe Brunelleschi. La scurt
timp dup aceasta Alberti intr n serviciul papalitii; datorit noii sale funcii el are
posibilitatea s cltoreasc mult, i s petreac o bun bucat de timp la Roma.
n timpul ederii la Roma Alberti se dedic, printre altele, studiului antichitii
romane. Avnd o baz teoretic extrem de solid, Alberti privete i analizeaz vestigiile
romane de pe o poziie diferit de cea a lui Brunelleschi. Interesul lui Alberti pentru
arhitectur ncepe s se manifeste abia ctre jumtatea secolului al XVlea. Alberti este primul
teoretician de arhitectur al renaterii; opera sa n domeniu se bazeaz pe lucrarea lui
Vitruviu, unicul tratat asupra artelor care a supravieuit perioadei evului mediu. Alberti i-a
intitulat opera teoretic dedicat arhitecturii De re aedificatoria, o prim variant a acesteia
fiindu-i prezentat lui Nicolae al Vlea, cel dinti pap umanist, n 1452.
Dei primul arhitect renascentist contient de faptul c frumuseea are la baz un
sistem de proporii armonice a fost Brunelleschi, cel dinti teoretician care a artat acest lucru
a fost Alberti: frumuseea reprezint armonia i potrivirea dintre toate prile astfel realizate
nct nimic s nu poat fi adugat sau eliminat fr a duna ntregului. Pentru Alberti
aceast frumusee, rezultat din armonia tuturor componentelor, poate fi mbuntit prin
ornament, ornamentul de baz al arhitecturii fiind coloana. Unul dintre marile merite ale lui
Alberti l reprezint atenia deosebit acordat studiului coloanei i ordinelor de arhitectur.
Primele lucrri primite de Alberti n calitate de arhitect au fost construirea unui palat,
n Florena, i transformarea bisericii Sf. Francisc din Rimini. La elevaia palatului executat
pentru familia Rucellai, Alberti are ocazia s pun n practic teoria sa referitoare la ordinele
de arhitectur. Artistul abandoneaz ideea paramentului din piatr aparent, fr alte decoraii,
introducnd pe faada monumentului ceea ce se numete travee ritmic. Traveea ritmic
conceput pentru palatul Rucellai const n repetarea pe orizontal, la distane egale, a
ordinelor suprapuse. Alberti studiase ordinele suprapuse pe vestigiile din Roma, cel mai bun
exemplu pentru nsuirea modului corect de utilizare a acestora fiind Colosseumul.
Elevaia Colosseumului este mprit n patru registre orizontale: la nivelul parterului,
zidria masiv a arcadelor este ntrit cu coloane angajate de ordin toscan, la etajul al doilea,
peste ordinul toscan, se gsesc coloane angajate cu capiteluri ionice iar la cel de-al treilea
nivel se afl coloane angajate de ordin corintic. Cel de-al patrulea registru este ritmat tot de
ordinul corintic, numai c aici locul coloanelor este luat de pilatri plai i foarte lejeri.
Aceast dispoziie are o logic foarte simpl: toscanul este un ordin care sugereaz robustee1,
i care pare s suporte o greutate mare, motiv pentru care se poziioneaz n dreptul parterului;
ordinul ionic este mai puin rezistent dect cel toscan, i prin urmare locul lui este deasupra
ordinului toscan; ordinul corintic, folosit mai ales pentru valenele sale decorative, este cel
mai fragil, de aceea va sta ntotdeauna peste celelalte dou.
Indiferent dac Alberti a neles sau nu logica structural pentru care ordinele de
arhitectur erau aezate dup regula mai sus menionat, acesta a priceput cu siguran c
folosirea ordinelor suprapuse trebuie s urmeze anumite legi. Ca dovad avem faada palatului
Rucellai. Pentru ritmarea elevaiei arhitectul folosete doricul toscan la parter, i corinticul la
nivelele superioare. Alberti nu copiaz regula de la Colosseum dar compoziia n sine nu
contrazice cu nimic raiunea care a dictat dispoziia elevaiei monumentului roman.
Proiectarea palatului Rucellai a fost contemporan cu modificarea bisericii familiei
Malatesta din Rimini, cele dou comenzi fiindu-i adresate n acelai an, 1446. La Rimini,
Alberti continu s gseasc soluii de rezolvare a unor probleme, prin punerea n oper a
formelor arhitecturale clasice. n acest sens un interes deosebit l prezint faada principal a
bisericii Sfntul Francisc din Rimini, cunoscut i sub numele de Templul Malatestian.
Sursa principal de inspiraie pentru aceast lucrare a fost arcul de triumf. Sigismondo
Malatesta, care comandase lucrarea pentru gloria lui personal, avea de gnd s transforme
biserica ntr-un mausoleu al familiei sale. Pentru a sublinia prestigiul familiei Malatesta,
Alberti a ncercat s dea vechiului aezmnt o imagine ct mai impozant. Astfel, elevaia
principal a primit o decoraie care s aminteasc arcul de triumf, simbol al nvingtorilor.
Accesul n biseric este pus n eviden de o arcad, motiv repetat i pe suprafeele
din stnga i din dreapta intrrii sub forma unor nie uor retrase n raport cu faa zidului. 1 Robusteea ordinului rezult din raportul care se gsete ntre nlimea fusului coloanei i diametrul fusului la
baz. Cu ct diametrul fusului este mai mic i nlimea acestuia mai mare, cu att coloane pare mai supl i mai
fragil. La doricul toscan nlimea fusului este de apte ori mai mare dect diametrul, la ionic nlimea fusului
este egal cu cca 9 diametre iar la ordinul corintic fusul are nlimea de 10 diametre.
18
Zidul este sprijinit de coloane angajate care susin o arhitrav. Deasupra primului registru
urma s se ridice un al doilea nivel, corespunztor prii superioare a navei centrale. Cu toate
c elevaia nu a fost terminat inteniile lui Alberti ne sunt cunoscute datorit unei medalii.
Conform acestei surse grafice faada principal urma s se ncheie cu un al patrulea arc,
amplasat deasupra celui care ncadreaz accesul n edificiu. Motivul arcadelor este repetat i
pe laturile lungi ale construciei.
Fig. 1. Templul Malatestian Fig. 2. Arcul lui Augustus. Rimini
n 1458 Alberti a fost solicitat la finisarea faadei bisericii Santa Maria Novella din
Florena, cldire aparinnd goticului toscan. Ca i la Templul Malatestian, interveniile lui
Alberti sunt condiionate de caracteristicile unei cldiri existente. Acest lucru explic
asemnarea izbitoare dintre faada bisericii i coala tradiional toscan.
Fig. 4. Rapoarte i proporii ale faadei
Fig. 3. Santa Maria Novella. Fig. 5. Santa Maria Novella. Detaliu volut
Faada este mprit pe orizontal de un profil lat, decorat cu motive geometrice, n
dou registre principale. Registrul inferior este divizat pe vertical n trei zone, separate ntre
19
ele de coloane angajate. Elementul central, asemntor celui de la Rimini, este format dintr-o
arcad n interiorul creia se afl intrarea principal. Zonele laterale, decorate cu motive
protorenascentiste, au form ptrat. Cel de-al doilea registru orizontal corespunde prii
supranlate a navei centrale. La partea superioar edificiul este ncununat cu un fronton
triunghiular2. Cea mai interesant intervenie a lui Alberti la faada bisericii florentine o
reprezint introducerea volutelor, elementele care fac legtura dintre nivelul inferior i
registrul superior. Aceste componente au rolul de a echilibra compoziia i de a da impresia
unei elevaii dezvoltate armonic pe ambele direcii.
Ctre sfritul vieii sale Alberti a mai construit dou biserici, ambele n Mantova.
Prima dintre ele, San Sebastiano, este o cldire de dimensiuni mici cu planul n cruce greac.
Edificiul, neterminat la moartea arhitectului, a suferit multe modificri n timp, modificri
care au alterat ideea original. Motivul pentru care Alberti a ales un plan de tip crucea greac
este acela c n concepia lui, bisericile de plan central se apropiau de perfeciune i implicit
de Dumnezeu.
Fig. 6. San Sebastiano. Reconstituire faad Fig. 7. San Sebastiano. Plan
Cea de-a doua biseric ridicat de Alberti n Mantova este San Andreea. Biserica San
Andreea are un plan dezvoltat pe direcie longitudinal, dar spre deosebire de tipul tradiional
de cruce latin navele colaterale dispar definitiv, lsnd locul unor capele. Nava principal nu
mai este mrginit de coloane sau de pilatri ci de pile masive de zidrie, legate ntre ele prin
arce late.
Nava central devenit nav unic este acoperite cu o bolt masiv n leagn, al
crei intrados este decorat cu casetoane de inspiraie antic. n stnga i n dreapta navei se
gsesc capelele care reproduc, la o scar mai mic, motivele prii centrale. Suprafeele pline
2 Registrul inferior mpreun cu profilul orizontal formeaz un dreptunghi orizontal a crui lime este de dou
ori mai mare dect nlimea. Partea superioar, panoul rectangular i frontonul triughiular, se nscriu ntr-un
ptrat a cruit latur este egal cu nlimea dreptunghiului de dedesubt.
20
sunt ritmate de pilatri plai. Spaiul interior nu prezint calmul ntlnit la bisericile lui
Brunelleschi. Cu toate c echilibrul exist, senzaia care domin este cea de masivitate. La
rezolvarea faadei au fost folosite motivele clasice ale templului i ale arcului de triumf.
Frontonul triunghiular situat la partea superioar este aezat pe o arhitrav susinut de pilatri
corintici de ordin colosal. Motivul templului se suprapune peste cel al arcului de triumf cu o
singur trecere. Arcada central, care de aceast dat are o adncime i o nlime mai mare,
este mrginit de zone mprite n trei registre.
Fig. 8. San Andreea. Plan
Fig. 9. San Andreea. Imagine de interior Fig. 10. San Andreea. Elevaia principal
Puine dintre inovaiile lui Alberti au fost preluate de contemporanii si. Acest lucru
poate fi explicat prin faptul c arta secolului al XVlea era puternic impregnat de amprenta
tradiiilor locale. Alberti a fost un spirit universal i, ceea ce este foarte important, a cltorit
mult. Peregrinrile dintr-un ora n altul l-au ajutat pe Alberti s poat renuna la specificul
regional, iar studiul profund al antichitii romane i-a servit la cunoaterea arhitecturii clasice.
n schimb, n secolul al XVIlea i al XVIIlea multe dintre ideile lui Alberti ca traveea ritmic,
volutele sau crucea latin cu nav unic i capele au fost reconsiderate.
La executarea lucrrilor pe care le-a proiectat, Aberti a fost n permanen secondat de
o serie de colaboratori. Cel mai cunoscut asistent al lui a fost arhitectul Bernardo Rossellino,
al crui stil a fost puternic influenat de cel al lui Alberti.
21
Rossellino nu s-a remarcat doar prin munca alturi de maestrul su ci i prin
proiectarea ansamblului din Pienza, executat la comanda papei Pius al IIlea. Piaa din Pienza
este nconjurat de cldirile reprezentative ale oraului, dintre care cele mai importante sunt
catedrala i palatul Piccolomini. Faada catedralei sugereaz o anumit nrudire cu bisericile
lui Alberti. La palatul Piccolomini influena acestuia este mai mult dect evident; Rossellino
reproduce pur i simplu elevaia palatului Rucellai, pornind de la tipul de goluri i terminnd
cu ntrebuinarea traveei ritmice.
22
Fig. 11. Ansamblul pieei din Pienza. Plan Fig. 12. Ansamblul pieei din Pienza. Catedrala i palatul Poccolomini
Fig. 13. Catedrala din Pienza fig. 14. Palatul Piccolomini. Loggia dinspre grdin
Renaterea timpurie n Toscana
Palatul n renaterea timpurie
De-a lungul ntregii perioade a Evului Mediu arhitectura rezidenial a ocupat un loc
secundar ca importan. Marea pondere a cldirilor aparinnd acestui program de arhitectur
a fost contrabalansat de modestia cu care erau tratate construciile de locuit.
Motivele care au stat la baza acestui fenomen au fost mai multe. n primul rnd,
necesitile de aprare ale oraelor medievale impuneau construirea unor fortificaii ct mai
sigure; zidurile de incint, elementul de baz al sistemului defensiv, limitau considerabil
posibilitile dezvoltrii pe orizontal a aezrilor i prin urmare a construciilor. n alt ordine
de idei, dat fiind atenia de care se bucura comunitatea la epoca respectiv, cldirile cele mai
nsemnate erau cele publice, i anume bisericile i primriile, cldirile private, adic
locuinele, aflndu-se pe un plan secund. Importana acordat comunitii nu a afectat doar
structura societii medievale ci i viaa privat i locuina cadrul n care se desfoar viaa
privat.
Locuinele urbane din Toscana evului mediu nu se deosebeau prea mult de cele din
Frana sau din rile de limb german. Erau cldiri cu mai multe niveluri, care aveau la parter
un atelier sau un spaiu comercial, iar la etaj camere de locuit. Aceste cldiri aveau un
perimetru restrns la sol i de cele mai multe ori se dezvoltau pe vertical. Unele dintre
locuine aveau i o mic curte, de form neregulat, care deseori nu depea dimensiunea unui
pu care ajuta la ventilarea i luminarea ncperilor .
Din masa relativ uniform a cldirilor de locuit ieeau n eviden locuinele turn,
aparinnd unora dintre membrii de vaz ai societii. Motivul apariiei acestor tipuri de
construcii a fost aprarea. Viaa n oraele italiene era extrem de nesigur. Pe durata secolului
al XIIIlea au avut loc micri importante ale membrilor breslelor mici, ndreptate mpotriva
celor din breslele mari; revoltele nu erau ns unicul pericol: strzile comunelor italiene erau
n permanen scena unor confruntri violente ntre forele politice inamice ale guelfilor i
ghibelinilor. La nemulumirile cu tent social sau politic se adugau luptele dintre diverse
familii rivale. Aceste tulburri afectau n primul rnd personajele importante, care erau
obligate s se protejeze de diversele atacuri care le periclitau sigurana. Cea mai eficient
metod de aprare ar fi fost prsirea oraului dar ntruct obligaiile i interesele i reineau
pe acetia n ora, unica soluie a constat n cldirea unor locuine fortificate: locuinele turn.
Locuinele turn erau mai nalte dect celelalte cldiri rezideniale. La nivelul strzii
erau amplasate spaii utilitare, depozite, beciuri etc; accesul n cldire se fcea pe o scar
mobil care conducea direct la etajul nti. La un moment dat turnul s-a transformat din
simbol al siguranei ntr-un element de reprezentativitate.
Fig. 1. San Gimignano. Cldiri turn Fig. 2. Florena. Locuin turn
La sfritul secolului al XIVlea apare un nou tip de reedin urban: palatul, ilustrat la
epoca respectiv de palatul Davanzatti. Primele cldiri de locuit de acest tip pstreaz nc
multe dintre caracteristicile locuinei medievale. Amprenta la sol continu s ocupe o
suprafa restrns, cldirea dezvoltndu-se pe vertical. La nivelul parterului spaiul este
ocupat de ateliere sau depozite care se deschid spre strad prin intermediul unor arcade mari.
Pe fundul lotului se afl o curte de dimensiuni modeste, curte n interiorul creia se accede pe
o latur secundar a construciei. Din aceast curte pornete o scar de onoare cu ajutorul
creia se ajunge la spaiile de locuit. La ultimul nivel se afl o teras acoperit, cu vedere spre
strad. Elevaia principal a cldirii prezint nite concepii compoziionale evoluate n raport
cu cele medievale: golurile ncperilor sunt riguros aliniate unele n raport cu celelalte, att pe
vertical ct i pe orizontal.
Fig. 3. Palatul Davanzatti. Plan Fig. 4. Palatul Davanzatti. Seciune Fig. 5. Palatul Davanzatti. Faad
24
Adevratul salt n ceea ce privete arhitectura rezidenial a fost fcut abia n secolul al
XVlea, prin construirea palatului Medici. nceputul secolului al XVlea a reprezentat un
moment propice n dezvoltarea Florenei iar Cosimo de Medici a jucat un rol extrem de
important n acest sens. n calitate de conductor al celei mai puternice familii a comunei
toscane Cosimo se hotrte s construiasc o reedin ct mai reprezentativ, care s
ilustreze importana familiei sale n rndul societii florentine. Comanda, adresat mai nti
lui Bruneleschi, a fost n cele din urm primit de un urma al acestuia, arhitectul
Michelozzo Michelozzi. Construcia proiectat de Michelozzi este considerat prototipul
palatului renaterii timpurii din Toscana. Cldirea prezint un amestec de elemente proprii
noului stil arhitectural combinate cu o serie de influene specifice arhitecturii medievale
toscane.
Aspectul exterior al palatului Medici se apropie nc foarte mult de cel al unei cldiri
medievale. Intenia arhitectului a fost aceea de a crea o construcie masiv i stabil, lucru
sugerat mai ales prin modul de tratare a paramentului celor trei nivele diferite. La parter sunt
puse n oper blocuri mari, de piatr brut, rezultnd un bosaj cu profil accentuat; zidul d
senzaia de soliditate. Paramentul primului nivel este alctuit din blocuri din piatr fuit cu
rosturi puternic adncite; zidul etajului pare mai puin robust dect cel al parterului, dnd
totui impresia de foarte mult rezisten. Ultimul nivel are paramentul perfect plan, realizat
din blocuri fuite, fr rosturi; zidul celui de-al doilea etaj pare mult mai uor dect cel al
nivelelor inferioare. Utilizarea materialelor cu texturi accentuate la parter i a suprafeelor
finisate la etaje precum i scderea adncimii rosturilor dintre blocuri o dat cu creterea n
nlime d impresia de scdere a masivitii, de micorare a masei construite a etajelor
superioare n raport cu cele inferioare. Parterul trebuie s fie cel mai solid, deoarece poart
greutatea celorlalte niveluri; primul etaj este purtat de parter i prin urmare trebuie s fie mai
puin solid dect parterul; n acelai timp trebuie s suporte greutatea celui de-al doilea nivel,
deci trebuie s aib o anumit rezisten; ultimul nivel trebuie s fie ct mai uor ca s ncarce
ct mai puin etajele inferioare.
Etajele nu sunt separate ntre ele numai prin tipurile de bosaje ntrebuinate ci i prin
profile orizontale. Nivelele superioare se aseamn extrem de mult ntre ele, diferite fiind
numai paramentul i nlimea. Pentru rezolvarea golurilor Michelozzi se inspir din tradiia
medieval toscan, alegnd ferestre bifore cu ancadramente n arc uor frnt. Golurile
25
corespunztoare etajelor 1 i 2 sunt perfect aliniate, att pe orizontal1 ct i pe vertical.
Parterul difer de celelalte nivele nu numai prin masivitatea accentuat ci i prin tipul de
goluri i prin dispoziia acestora. Raportul dintre zidul plin i goluri este n favoarea plinului,
lucru care contribuie la impresia de soliditate a monumentului.
Fig. 6. Palatul Medici-Riccardi Fig. 7. Palatul Medici-Ricardi. Desfurare
Amprenta la sol a reedinei Medici se apropie de forma unui ptrat cu latura de
aproximativ 30 m; aceast suprafa imens pentru oraul secolului al XV-lea a fost obinut
n urma comasrii mai multor parcele.
n plan, construcia prezint o serie de spaii care se organizeaz n jurul unei curi
interioare ptrate, nconjurate de portice pe toate laturile. Unul dintre axele de simetrie ale
curii coincide att cu axul accesului principal n cldire ct i cu axul porii dinspre grdin.
Dei este evident faptul c Michelozzi urmrete o regul clar de compoziie structura
palatului nu este riguros simetric, curtea interioar fiind amplasat excentric, tangent la
zidul care separ palatul de grdin. Loggia care nconjoar curtea nu are aceiai adncime,
latura dinspre grdin fiind mult mai lat dect celelalte trei.
Interiorul este strin de masivitatea exterioar a cldirii. Coloanele care nconjoar
curtea interioar au capiteluri corintice, pe care se descarc arce n plin cintru. La primul
nivel Michelozzi a ntrebuinat ferestre bifore, asemenea celor de la exterior. Paramentul este
decorat cu motive pictate i cu medalioane circulare.
1 La partea inferioar golurile se sprijin direct pe profilul orizontal. Teoretic, profilul orizontal care separ
elevaia n registre corespunde cu planeul care separ nivelele; prin urmare, o fereastr care la exterior
pornete chiar din profilul orizontal este echivalent cu o fereastr care la interior nu are parapet, lucru care
nu este corect i care, pe deasupra, nu corespunde nici mcar realitii; aceast neconcorda va fi ndreptat n
perioada renaterii de apogeu.
26
Rezolvarea colurilor curii interioare constituie, ca i la Brunelleschi, un punct slab;
acest lucru este ilustrat de relaia existent ntre arcele n unghi care se sprijin pe aceiai
coloan i la zonele pline care separ ferestrele de la etaj.
Fig. 8. Palatul Medici-Ricardi. Plan Fig. 9. Palatul Medici-Ricardi. Curtea interioar
Modelul palatului Medici a fost preluat i de alte familii florentine cum ar fi Strozzi,
Pazzi sau Gondi. Palatul Pazzi Quaratesi a fost construit ntre 1462 i 1470. Spre
deosebire de palatul Medici, la palatul Pazzi nivelele superioare sunt simplu tencuite, iar
ferestrele sunt lipsite de ancadramentele late, n arc de cerc. Palatul Gondi a fost nceput n
1490 de ctre un urma al lui Brunelleschi: Giuliano da Sangallo. Cldirea se aseamn
foarte mult cu palatul Medici. Giuliano da Sangallo preia de la Michelozzi motivul tratrii
gradate a paramentului, dar n cazul de fa bosajele parterului sunt rezultate din piatr fuit,
cu profil uor rotunjit. n ceea ce privete compoziia general a faadei se observ o ordonare
riguroas a golurilor la toate nivelele.
Fig. 10. Palatul Pazzi-Quaratesi Fig. 11. Palatul Gondi
27
Palatul Strozzi, a crui construcie a nceput n anul 1489, a fost proiectat de
Benedetto da Majano. Elevaia exterioar se aseamn foarte mult cu aceea a palatului
Medici: aceiai tratare difereniat a paramentului, separare i marcare pe orizontal a
nivelelor, ntrebuinare a ferestrelor bifore cu ancadramentele tipic toscane. Deosebirea
major ntre elevaiile celor dou cldiri const n modul n care este rezolvat partea
superioar a elevaiei reedinei familiei Strozzi i n severitatea compoziional a acesteia.
Ca i n cazul palatului Medici, cel de-al doilea nivel al palatului Strozzi este mai
scund dect primul nivel, dar diferena dintre nlimea celor dou etaje este destul de mic. n
situaia de fa, pentru a elimina definitiv senzaia de strivire pe care o exercit cornia
masiv, arhitectul intercaleaz ntre etajul al doilea i corni un registru orizontal ngust i
nedecorat, care pe deasupra compenseaz i nlimea redus a celui de-al doilea nivel.
Fig. 12. Palatul Strozzi Fig. 13. Palatul Strozzi. Plan
Referitor la alctuirea planului se poate remarca aceiai rigurozitate n organizarea
spaiilor interioare i impunerea unei simetrii severe. Conform modelului stabilit de
Michelozzi compoziia are n mijloc o curte interioar nconjurat, la parter, de portice. Spre
deosebire de palatul Medici, aici atriumul se afl situat chiar n centru compoziiei, axul de
simetrie al construciei coinciznd cu axele de simetrie ale curii; de aceast dat curtea nu
mai are form ptrat, ci dreptunghiular. Porticele de pe laturile scurte au o adncime mult
mai mare dect cele de pe laturile lungi; n aceste spaii ample, situate la cele dou extremiti
ale atriumului, se deschid dou scri cu rampe de dimensiuni monumentale. Scrile2 sunt
relativ simple: drepte, n dou rampe paralele, nchise ntr-o cas a scrii mrginit de perei.
O analiz atent a planului relev consecvena cu care Benedetto da Majano a urmrit
respectarea simetriei n conceperea spaiului interior. Axul transversal de simetrie capt o 2 Acest tip de scar este specific arhitecturii renaterii italiene.
28
importan deosebit, n raport cu acesta fiind dispuse ncperi cu dimensiuni identice i cu
destinaii probabil asemntoare.
Aa cum s-a vzut pn n acest punct, palatul Medici-Riccardi a constituit prototipul
palatului florentin din perioada renaterii timpurii. Modelul elaborat de Michelozzi pentru
familia Medici a fost adoptat, cu unele mbuntiri, la construirea mai multor reedine
burgheze din Florena. Un alt tip de palat toscan, diferit de cel al lui Michelozzi la nivelul
elevaiei principale, a fost conceput de Leon Battista Alberti.
Palatul Rucellai din Florena a fost proiectat n 1446 de ctre Alberti pentru Giovanni
Rucellai, un cunoscut om de afaceri. Partea cea mai interesant a palatului o constituie
elevaia principal a acestuia, pentru tratarea creia Alberti i-a pus n joc toate cunotinele
teoretice de arhitectur clasic roman. Elevaia palatului Rucellai este mult mai compex
dect cea a palatului Medici-Riccardi: spre deosebire de Michelozzi care, pentru obinerea
unor efecte de echilibru i soliditate, folosete tipuri diferite de bosaje i subliniaz
orizontalitatea, Alberti echilibreaz direcia orizontal prin introducerea ordinelor clasice de
arhitectur care ndeplinesc deopotriv rol constructiv i decorativ.
Fig. 14. Palatul Rucellai. Faada iniial Fig. 15. Palatul Rucellai Fig. 16. Palatul Rucellai
La Alberti impresia de uurare a masei construite este sugerat de o manier mai
subtil dect la ceilali arhiteci florentini i acest efect este obinut prin dou ci. Prima
metod, i cea mai evident dealtfel, const n introducerea ordinelor suprapuse: doric toscan,
un ordin care d impresia de robustee i monumentalitate, la parterul cldirii, i corintic, cel
mai decorat i mai suplu dintre ordine, la etajele superioare. Nivelele sunt separate ntre ele
prin arhitrave de inspiraie clasic, care se sprijin, corect, pe pilatri angajai. Cea de-a doua
metod prin care se sugereaz uurarea masei construite este cea clasic deja, de tratare
difereniat a paramentului. n cazul de fa, introducerea ordinelor de arhitectur face
imposibil i inutil folosirea unor bosaje cu relief foarte pronunat; din acest motiv Alberti
29
30
ntrebuineaz blocuri cu profil aproape plat dar de dimensiuni diferite. Astfel, la parter
paramentul este alctuit din asize alternate formate fie din blocuri cu lungime mare i nlime
mic, fie din blocuri mari cu form dreptunghiular sau ptrat. La primul etaj asizele au
aceiai nlime i sunt formate din blocuri cu lungime mare; la ultimul nivel blocurile au
aceiai nlime ca cele de la etajul inferior, dar au lungime mai mic.
nlimea etajelor superioare este mai redus dect cea a etajelor inferioare. Pentru a
obine un parter impozant Alberti introduce la partea inferioar a construciei un soclu tratat
cu opus reticulatum care are i rolul de a suplimenta nlimea redus a registrului cu doric
toscan. Golurile, perfect ordonate pe ambele direcii, se supun regulilor ntlnite la celelalte
palate florentine; singura diferen const n utilizarea ancadramentului n plin cintru, la
ferestrele de la nivelele superioare.
Un ultim detaliu care trebuie amintit este uoara difereniere a primului etaj de cel de-
al doilea etaj. Primul nivel, piano nobile, era locul unde se aflau cele mai importante spaii ale
palatului, ncepnd cu apartamentul capului familiei i terminnd cu spaiile de primire.
Parterul i etajul al doilea erau mai puin confortabile dect primul etaj: parterul era n contact
direct cu strada i cu zgomotul din exteriorul cldirii; la etajul al doilea era frig n timpul iernii
i foarte cald pe timpul verii, fr a mai pune la socoteal c accesul aici era ceva mai
incomod dect la piano nobile. Alberti este primul arhitect care ncearc s pun n eviden,
la exteriorul cldirii, importana sporit a primului nivel, ntrebuinnd n dreptul etajului nti
un corintic mai decorat dect cel de la etajul al doilea.
Palatul Medici-Riccardi i palatul Rucellai au fost contemporane i arhitecii care au
lucrat la Florena n cea de-a doua jumtate a secolului al XVlea au avut la ndemn dou
modele pe care ar fi putut s le urmeze. n timp ce reedina familiei Medici e devenit
prototipul palatului florentin palatul Rucellai a constituit un model3 abia n veacul al XVIlea, i
mai ales n afara Florenei.
3 Palatul Rucellai are o replic construit n perioada renaterii timpurii, n 1458, la Pienza. Este vorba de palatul
Piccolomini, construit de Bernardo Rossellino pentru papa Pius al IIlea. Asemnarea izbitoare dintre elevaia
palatului Rucellai i cea a palatului Piccolomini nu trebuie s ne mire: Bernardo Rossellino, arhitectul palatului,
a fost colaboratorul lui Alberti; mai mult, se pare c Rossellino a fost cel care s-a ocupat de construirea efectiv a
palatului Rucellai din Florena
Renaterea de apogeu
(~1500 ~1530)
nceputul secolului al XVIlea este marcat de maturizarea curentului renascentist i de
nflorirea fazei clasice a acestuia. Trecerea de la etapa timpurie a stilului la cea de apogeu a
fost nsoit de o serie de modificri care au vizat n egal msur obiectul de arhitectur,
stabilitatea i expresivitatea acestuia, elementele de limbaj arhitectural i relaia dintre ele.
Aceste transformri care s-au fcut simite nc de la primele lucrri aparinnd renaterii
clasice, i care au continuat s se manifeste pe toat durata acesteia au fost consecina
direct a evoluiei pe care a cunoscut-o arhitectura italian de-a lungul veacului al XVlea dar i
rezultatul deplasrii centrului de interes din Toscana i din nordul peninsulei italice la Roma.
Oraul care a polarizat interesul artitilor italieni de-a lungul renaterii de apogeu a
fost Roma. Pe durata secolului al XVlea, n timp ce n Toscana i n alte centre prospere din
nordul Italiei artele cunoteau o nflorire spectaculoas, Roma era exclus din competiie.
Cnd Brunelleschi i ncepea activitatea arhitectural la Florena, statul papal abia i revenea
de pe urma crizei cauzate de Marea Schism.
Arta, n general, i arhitectura, n special, nu pot evolua dect n anumite condiii care presupun, printre
altele, prosperitate i stabilitate economic. Problemele politice pe termen lung afecteaz starea material,
fondurile fiind dirijate pentru rezolvarea conflictelor. Cu ct conflictele dureaz mai mult cu att economia este
mai afectat. Roma a fost implicat ntr-o serie de conflicte grave o perioad ndelungat. Problemele au nceput
n 1309 cnd Clement al Vlea a mutat provizoriu sediul papalitii de la Roma la Avignon1. Deoarece monarhilor
francezi le convenea prezena papei pe teritoriul regatului lor, acest transfer provizoriu a durat aproape 80 de ani.
n cele din urm, Grigore al XIlea a reuit s se rentoarc la Roma, unde a murit un an mai trziu, pe 27 martie
1378. Urban al VIlea, succesorul lui Grigore al XIlea, i dezamgete repede pe cardinali care declar alegerea
nul2 i numesc un nou pap n persoana lui Clement al VIIlea. Deoarece Urban al VIlea refuz s se retrag,
Clement al VIIlea prsete Roma i i stabilete sediul la Avignon. Dup cteva tentative euate de restabilire a
normalitii, criza se ncheie n 1417, prin Conciliul de la Constanz; cu aceast ocazie este ales ca unic pap
Martin al Vlea.
1 Pretextul acestei mutri l-a constituit procesul cavalerilor templieri. Philippe cel Frumos l invit pe papa
Clement al Vlea s se mute n sudul Franei pentru a fi aproape de locul unde urma s se desfoare procesul. 2 Dup moartea lui Grigore al Xllea poporul a cerut alegerea unui pap italian ; n momentul n care Urban al VIlea
s-a dovedit a nu fi demn de funcia ocupat, cardinalii au declarat nul alegerea sub pretextul c ea fusese fcut
sub presiune.
Ziua de 20 septembrie 1420, dat la care Martin al Vlea intr n Roma, este considerat
de unii nceputul Renaterii n statul papal. Oraul se afla ntr-o starea deplorabil, fiind ruinat
dup anii lungi de distrugeri. Rennoirea cultural i artistic a Romei i se datoreaz lui
Nicolae al Vlea, primul pap umanist care s-a aflat n fruntea bisericii catolice ntre 1447 i
1455. nainte de a fi ales n funcie, acesta petrecuse muli ani la Florena unde fcuse
cunotin cu diferite personaliti ale renaterii, printre care se numra i Alberti. Devenit
pap, Martin al Vlea l ia n serviciul su pe Alberti care primete s se ocupe, printre altele, de
transformarea reedinei papale.
Primele manifestri ale arhitecturii renaterii la Roma sunt restrnse i ca numr i ca
importan. Cele cteva cldiri construite dup jumtatea secolului al XVlea, dintre care mai
cunoscute ne sunt Palatul Venezia i apartamentele papei Nicolae al Vlea de la Vatican, se
nrudesc ndeaproape cu arhitectura medieval. nflorirea renaterii n statul papal are loc abia
la sfritul veacului, cnd Roma i revine definitiv din perioada de criz pentru a redeveni un
ora prosper. Pentru a renvia strlucirea apus a fostei capitale a imperiului roman,
aristocraia din Laium angajeaz artiti venii din centrele situate n nordul peninsulei.
Stabilii la Roma, artitii toscani sau lombarzi renun definitiv la nuanele regionale, iar
arhitectura lor reuete s reflecte spiritul arhitecturii antice. Acest moment reprezint apogeul
renaterii, al crei scop a fost acela de a readuce la via mreia apus a imperiului roman,
prin cldiri care s egaleze monumentele antichitii.
Donato Bramante reprezint pentru arhitectura renaterii clasice ceea ce Raphael
Sanzio nseamn pentru pictur i Michelangelo Buonarroti3 pentru sculptur. Donato
dAgnolo di Pascuccio zis Bramante s-a nscut n 1444, n ducatul Urbino, unul dintre
centrele importante ale renaterii timpurii italiene. Despre prima parte a vieii lui Bramante se
tiu destul de puine dar se presupune c n tineree a studiat pictura cu Piero della Francesca.
n jurul anului 1480 Bramante s-a mutat la Milano unde a rmas aproape dou decenii, pn la
cderea lui Lodovico Sforza n minile francezilor4.
Primele opere de arhitectur ale lui Bramante dateaz din perioada milanez. Cele
cteva lucrri, printre care se numr bisericile Santa Maria presso San Satiro i Santa Maria
delle Grazie, ilustreaz n egal msur tradiia lombard i formaia de pictor a lui Bramante.
La Santa Maria presso San Satiro, o biseric din secolul al IXlea, Bramante suplinete lipsa 3 Arhitectura lui Michelangelo se situeaz, de fapt, la grania dintre renatere i manierism, iar ultimele cldiri
ale acestuia anun barocul. Sculptura lui Michelangelo este reprezentativ pentru renaterea clasic. 4 In 1499 Ludovic al XIIlea, regele Franei, reia Rzboaiele italiene, ncepute n 1494 de ctre Carol al VIIIlea.
Oraul Milano este cucerit de ctre rmatele fraceze i ducele Lodovico Sforza este luat prizonier.
32
unei abside adecvate pentru amplasarea altarului cu o perspectiv fals, astfel nct, dintr-un
anumit punct, situat pe axul longitudinal al bisericii, privitorul poate avea impresia c zona
altarului este cu mult mai adnc dect n realitate. n cadrul aceluiai edificiu artistul
remodeleaz exteriorul capelei o construcie mic, de plan central i construiete un
baptisteriu de plan octogonal, inspirat din arhitectura paleocretin.
Baptisteriul de la Santa Maria presso San Satiro este prima construcie central a lui
Bramante; se bnuiete ns c interesul arhitectului pentru spaiile de acest tip data din
adolescen. Fiind originar din ducatul Urbino, este foarte posibil ca Bramante s-l fi ntlnit
pe Franceso di Giorgio, arhitect al palatului ducal i autor al unui tratat de arhitectur n care
se fac referiri la planurile centrale. Dup venirea la Milano, Bramante a intrat n contact cu
Filarete i Leonardo, dou personaliti ale renaterii, interesate la rndul lor de construciile
centrale. Pentru arhitecii renaterii planul central ntruchipa perfeciunea absolut, motiv
pentru care ei prefer acest tip de construcii celor cu plan longitudinal. Aproape fiecare dintre
personalitile marcante ale renaterii, ncepnd cu Brunelleschi i terminnd cu Bramante,
realizeaz cel puin o cldire religioas de tip central.
Majoritatea lucrrilor lui Bramante par s aib ca laitmotiv planul central. Dup 1490
arhitectul primete ncheierea lucrrilor la biserica Santa Maria delle Grazie, cldire de
factur gotic, dezvoltat pe direcie longitudinal. Bramante adaug n extremitatea opus
intrrii o zon de transept compus dintr-un spaiu rectangular, care se extinde lateral prin
abside semicirculare, i care se continu, n direcia opus intrrii, cu un altar de plan central.
Importana crescut a zonei transeptului este subliniat att la interior ct i la exterior printr-o
cupol semisferic nglobat ntr-un tambur cu aisprezece laturi. Suprafeele pline ale
interiorului sunt tratate cu motive arhitecturale, realizate n relief plat; bidimensionalitatea
ornamentelor i utilizarea culorii trdeaz formaia iniial, de pictor, a lui Bramante.
Exteriorul cldirii ilustreaz perfect tradiia lombard caracterizat prin ntrebuinarea
crmizii i a pieselor ceramice precum i prin decoraie bogat.
n 1499, o dat cu venirea francezilor i cu detronarea patronului su, Bramante se
hotrte s prseasc oraul Milano pentru a se duce la Roma. Dei la epoca respectiv
arhitectul trecuse de jumtatea vieii sale, contactul cu oraul i mai ales cu monumentele sale
a avut ca rezultat o schimbare radical a stilului. Cele mai cunoscute opere ale lui Bramante
au fost construite sau proiectate n ultima decad a vieii sale, dup ce Iuliu al IIlea a fost ales
pap. n primii ani ai ederii la Roma, dedicai n primul rnd studierii i msurrii
monumentelor antice, Bramante a primit dou comenzi mici dar care i-au adus faim:
claustrul bisericii Santa Maria della Pace i San Pietro in Montorio.
33
ntre 1500 i 1504 Bramante remodeleaz galeriile suprapuse care nconjurau curtea
bisericii Santa Maria della Pace. Ceea ce frapeaz la aceast construcie n comparaie cu
cele executate la Milano este simplitatea i mai ales austeritatea compoziiei. Claustrul este
nconjurat la parter de un portic cu pile deasupra crora pornesc arce n plin cintru. Prin faa
pilelor trec pilatri angajai, care poart antablamentul aezat peste parter. Etajul claustrului
este o galerie deschis, compus din pilatri cu rol structural, amplasai deasupra punctelor
izolate de sprijin din parter, i coloane cu rol de submprire a traveelor, situate chiar n axul
arcelor parterului. Amplasarea unei coloane deasupra unui gol era un lucru neobinuit pentru
arhitectura roman, dar Bramante a optat pentru aceast soluie pentru a obine un raport mai
armonios ntre nlimea traveei i limea ei. Prin seciunea redus i prin aezarea direct pe
balustrad, Bramante intenioneaz s sublinieze rolul estetic al coloanei i s atenueze
impresia creat de poziia ei neobinuit.
Biserica Santa Maria della Pace este unul dintre primele exemple ale renaterii unde se
pune accentul pe logica structural. Aici, porticul de inspiraie medieval cu arce care se
descarc direct pe coloane este nlocuit cu sistemul constructiv motenit de la romani,
alctuit din arce care se descarc pe pilele prin faa crora trec pilatrii angajai sau coloane
angajate ce susin antablamentul.
La cea de-a doua lucrare a sa, San Pietro in Montorio, Bramante d dovad de o
nelegere perfect a antichitii romane. n 1502 familia regal a Spaniei i comand lui
Bramante s ridicarea unui mic edificiu cu rol comemorativ, pe locul unde fusese rstignit
Sfntul Petru. Bramante inteniona s remodeleze claustrul existent al aezmntului San
Pietro in Montorio, i s-i dea o form circular, n centrul curii urmnd s amplaseze
monumentul propriu-zis, o cldire de tip central care amintea de un martirion. Din proiect nu
s-a executat dect martirionul. Construcia este compus dintr-un volum cilindric nalt,
acoperit cu o cupol semisferic, nconjurat de un portic cu coloane dorice. Dei edificiul are
dimensiuni reduse, arhitectura sobr i confer un aspect monumental. Tratarea plastic
renun la toate acele elemente cu rol pur decorativ, pstrnd numai elementele de vocabular
arhitectural: coloane i pilatri, friza cu metope i triglife, firide spate n grosimea zidului.
Modul de tratare a suprafeelor pline ncepe s se apropie de antichitate; niele dau plasticitate
masivului de zidrie, iar prin contrastul ntre lumini i umbre se creeaz efecte estetice.
Deoarece se aseamn cu un templu de tip tholos, cldirea a fost numit Tempietto.
Tempietto este lucrarea care i-a adus celebritatea lui Bramante. Ca urmare a faimei
dobndite Iulius al IIlea, ales pap n 1503, l angajeaz pentru executarea unor lucrri la
34
palatul Vatican. Vaticanul a devenit sediu al papalitii dup 13085 iar pe durata veacului al
XVlea a fost obiectul mai multor transformri. n jurul anului 1490, papa Inoceniu al VIIIlea
comand construirea vilei Belvedere, situat n apropierea reedinei, pe un mic deal. Dup
1503 Iulius al IIlea, care era un mare iubitor al artei clasice, se decide s-i aduc ntreaga
colecie de sculpturi antice la Belvedere, s uneasc vila de palatul papal prin dou galerii, i
s amenajeze interiorul curii astfel obinute. Construcia Curii Belvedere i este ncredinat
lui Bramante. Lucrarea reprezenta o real provocare: rezolvarea unor loggii pe lungimea de
trei sute de metri i amenajarea unui teren accidentat, ale crui proporii erau departe de
idealurile renaterii. Pentru a rezolva problema denivelrii, Bramante mparte curtea n trei
terase, situate la cote diferite, legate ntre ele prin scri i rampe monumentale. Terasa din
mijloc, mult mai mic dect celelalte, divizeaz curtea n dou zone distincte. n curtea de jos,
pe latura de lng palat, arhitectul amenajeaz un teatru n aer liber, orientat ctre vila
Belvedere care se profila pe un fundal somptuos alctuit din suprafeele verticale ale teraselor
superioare i sistemul de rampe i scri.
Cea mai important lucrare a lui Bramante a fost fr ndoial reconstrucia catedralei
San Pietro. Construit nspre jumtatea veacului al IVlea, bazilica Sfntului Petru era la
vremea aceea unul dintre cele mai vechi monumente ale cretintii. Aflndu-se ntr-o stare
ubred, cldirea avea nevoie de reparaii radicale; n cele din urm s-a hotrt ca bazilica
paleocretin s fie drmat i n locul ei s fie ridicat o alt cldire, dup planurile lui
Bramante. Acest proiect i d ocazia arhitectului oficial al papei s pun n practic toate
cunotinele acumulate n timp. Pe 18 aprilie 1506 este pus piatra fundamental a cldirii
care urma s se ridice pe locul unde fusese nmormntat Sfntul Petru. Bramante proiecteaz
o cldire central de scar mare. Construcia consta ntr-o cruce cu brae egale, nscris ntr-un
ptrat n colurile cruia se gseau capele de plan central. Intersecia braelor crucii era
marcat de o cupol semisferic.
Din proiectul lui Bramante nu s-a executat dect zona central: pilele ce urmau s
susin cupola i arcele care uneau pilele. Dup moartea lui Bramante, n 1514, conducerea
antierului a fost preluat pe rnd de Raphael, Peruzzi, Sangallo i, n cele din urm, de
Michelangelo. Pe parcurs concepia iniial a suferit o serie de transformri; ideea de plan
central a fost abandonat i reluat n mai multe reprize. n cele din urm cldirea a fost
finalizat dup 1547, conform planurilor lui Michelangelo. Acesta urmrete n mare
5 Iniial sediul papalitii se afla n Lateran. In 1308 Lateranul este distrus de un incendiu. Din cauza crizei
religioase cldirea nu este reparat, ajungnd n stare de ruin.
35
36
concepia lui Bramante, dar este obligat s aduc o serie de modificri, pentru consolidarea
structurii, mult prea firave. Aceste transformri n urma crora pilele ce urmau s susin
cupola au fost ngroate, au avut ca rezultat obinerea unui spaiu mai unitar rezultat nu din
simpla alturare a unor forme, ci din mbinarea unor volume.
Bramante a avut o contribuie i n domeniul arhitecturii civile. n perioada renaterii
clasice arhitectura reedinei nobiliare a fcut pai importani. Pe de o parte, tipul de reedin
toscan evolueaz, ajungnd la deplina maturitate. Pe de alt parte, apare un nou tip de
reedin, de dimensiuni mai mici, inspirat de Insulele romane. Tot n perioada renaterii
clasice este reluat construcia de vile, program specific pentru antichitatea roman, care va
lua amploare n manierism.
Renaterea de apogeu
fig. 1. Bramante. Santa Maria presso San Satiro. Milano fig. 2. Bramante. Santa Maria presso San Satiro. Milano. Exteriorul capelei
fig. 3. Bramante. Santa Maria Presso San Satiro. Milano fig. 4. Bramante. Santa Maria presso San Satiro. Milano. Vedere altar
fig. 5. Bramante. Santa Maria delle fig. 6. Bramante. Santa Maria fig.7. Bramante. Santa Maria delle Grazie. Milano delle Grazie. Milano Grazie. Milano
37
Renaterea de apogeu
fig. 7. Bramante. Claustrul bisericii Santa Maria della Pace. Roma fig. 8. Bramante. Claustrul Studiul proporiilor edificiului i al rapoartelor ntre elemente bisericii Santa Maria della Pace. Roma fig. 9. Bramante. Tempietto. Roma Proiectul iniial cu amenajarea
claustrului fig. 10. Bramante. Tempietto. Roma fig. 11. Bramante. Tempietto. Roma Situaia actual
38
Renaterea de apogeu
fig. 12. Bramante. Proiectul pentru Vatican, cu amenajarea curii Belvedere i reconstrucia catedralei San Pietro fig. 13. Bramante. Curtea Belvedere. Vatican. n partea stng a imaginii se afl, vila lui Inoceniu al VIIIlea iar n dreapta este reedina papal. Cele dou cldiri sunt unite de dou galerii dezvoltate n lungime, pe o distan de 300 m. Corpurile de legtur sunt acoperite la acelai nivel dar nlimea lor este variabil, din cauza denivelrii terenului.
39
Renaterea de apogeu
40
fig. 14. Bramante. Curtea Belvedere. Vatican fig. 15. Bramante. Curtea Belvedere. Vatican Seciune prin curtea de jos Arhitecura galeriilor care nchid curtea reproduce motivul arcului de triumf care, prin maiestate i plasticitate,
creaz un cadru monumental fig. 16. Leonardo da Vinci. Studiu pentru fig. 17. Bramante. Planul catedralei San Pietro. Roma
o cldire de tip central Soluia lui Bramante pentru aceast cldire a fost influenat, fr discuie, de studiile lui da Vinci.
Compoziia are la baz principiul adiionrii i al subordonrii. Spaiul principal, o cruce cu brae egale, este nconjurat de spaii secundare, care preiau planul n cruce greac.
Palatul n renaterea de apogeu
Palatul Venezia este una dintre puinele cldiri rezideniale de inspiraie clasic
construite n cea de a doua parte a secolului al XVlea, la Roma. Exteriorul cldirii amintete
mai degrab de arhitectura medieval dect de cea a renaterii. Elevaia palatului are un aspect
sever: paramentul este perfect plat i unicul element decorativ este o corni ampl, tratat sub
forma unui drum de straj ieit n consol. Profilul orizontal situat la partea superioar a
zidului i accentul vertical ridicat ntr-unul dintre colurile construciei sugereaz o fortrea
i nu o cldire cu caracter rezidenial.
Spre deosebire de exterior, interiorul cldirii este tratat ntr-o manier pur clasic.
curtea interioar a palatului Venezia este delimitat de porticuri suprapuse, asemntoare
celor ale Colosseumului sau ale teatrului lui Marcellus. ntre curtea palatului Venezia i cele
ale palatelor din Toscana exist o diferen esenial: la Roma, arcele porticului nu sunt
aezate direct pe coloane, ci pe pilatri masivi. Pilatrii sunt ntrii de coloane angajate,
aezate pe piedestale nalte.
Prima cldirea construit integral n stilul renaterii este Palazzo Riario, cunoscut mai
ales sub numele de Palazzo della Cancelleria. Zidirea reedinei cardinalului Riario a nceput
n anul 1486 i a durat aproape 10 ani. Autorul palatului este necunoscut; ntrebuinarea
traveei ritmice amintete de Alberti, iar modul de tratare a curii interioare vdete o legtur
cu palatul ducal din Urbino. Complexitatea compoziiei demonstreaz c arhitectul palatului
poseda cunotine solide de arhitectur clasic roman, care au fost mbogite prin
aprofundarea studiilor ntreprinse de primii arhiteci renascentiti.
Palatul a fost ridicat pe un teren de mari dimensiuni, de form trapezoidal, a crui
latur dreapt era ocupat de o veche bazilic paleocretin. Condiionrile amplasamentului
nu au permis proiectarea unei cldiri cu o simetrie rigid. Cu toate acestea compoziia nu este
lipsit de ordine i claritate, iar inconvenientele cauzate n egal msur de forma neregulat a
parcelei i de prezena bazilicii au fost rezolvate cu dibcie att n plan ct i n elevaie.
Urmnd modelul de reedin nobiliar din prima renatere, palatul Cancelariei
prezint o serie de spaii, pe mai multe niveluri, care se organizeaz n jurul unui atrium de
dimensiuni mari, nconjurat cu porticuri. Curtea interioar a cldirii ocup partea stng a
terenului, una dintre laturile lungi ale porticului boltit fiind tangent bisericii. Dei n cazul de
fa aceast component caracteristic a palatului renascentist ocup o poziie excentric,
importana ei n cadrul reedinei este ilustrat att prin suprafa, ct i prin marcarea axului
ei longitudinal de simetrie n elevaie principal, ax care coincide cu intrarea principal n
cldire.
Organizarea cldirii n plan este reflectat i de elevaia principal care se prezint sub
forma unui front cu lungime mare; pe acest front sunt practicate cele dou accese: cel care