+ All Categories
Home > Documents > VIAŢA ÎNTRE MOARTE ŞI O NOUĂ NAŞTERE - Rudolf Steiner.doc

VIAŢA ÎNTRE MOARTE ŞI O NOUĂ NAŞTERE - Rudolf Steiner.doc

Date post: 07-Oct-2015
Category:
Upload: adashan
View: 24 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 74

Transcript

VIAA NTRE MOARTE I O NOU NATEREPRIMA CONFERIN

Berlin, 5 noiembrie 1912Dup ce am fost plecat mult vreme din Berlin, m adresez dumneavoastr din nou cu plcere n seara aceasta. Unii dintre dumneavoastr au participat anul acesta la congresul nostru de la Mnchen, [ Nota 1 ] alii s-au informat ntr-un fel sau altul asupra a ceea ce a putut fi adugat la coninutul manifestrii precedente, datorit ncercrii mele de a realiza o dram-mister: Pzitorul pragului [ Nota 2 ], unde ai putut vedea care trebuie s fie atitudinea sufleteasc atunci cnd sufletul vrea s dobndeasc o reprezentare autentic i substanial privind numeroase subiecte tratate adesea de tiina spiritual, sau, s spunem, de ocultism.

n cursul ultimilor ani am prezentat diverse aspecte cu privire la entitile denumite luciferice i ahrimanice. Pzitorul pragului trebuia s arate c numai abordnd aceste fiine sub aspectele cele mai diverse i printr-o apropiere lent i progresiv de ele, i manifest ele caracterul. Trebuia artat c nu este suficient s ne furim n privina acestor fiine concepte simple ceva ce se asemuiete cu o definiie, cum ne place adesea s o facem ci este necesar s ne nsuim punctele de vedere cele mai variate pentru a observa cum intervin aceste entiti n viaa omeneasc. Mulumit acestei intenii, dumneavoastr vei putea observa ntru ctva tonalitatea fundamental existent de-a lungul anilor, la conferinele pe care am avut ocazia s le in aici, tonalitate fundamental pe care mi permit adesea s-o precizez spunnd c neleg prin aceasta veridicitatea absolut i gravitatea solemn fa de lumea spiritual. n epoca noastr acest lucru trebuie s fie cu att mai mult subliniat, cu ct seriozitatea i demnitatea cercetrilor antroposofice sunt nc foarte puin nelese. Dac exist un lucru pe care am vrut s-l fac s transpar prin conferinele ultimilor ani, atunci acela este recomandarea urmtoare: ncercai s v angajai realmente pe calea antroposofiei cu aceast stare de spirit de seriozitate i veracitate, i fii contieni de ceea ce reprezint cercetarea antroposofic n contextul existenei universale, a evoluiei omeneti, dar i a substanei spirituale a epocii noastre. Nu se va spune niciodat ndeajuns c simpla achiziie a unor concepte sau idei formnd o teorie, sau chiar a unui simplu program, nu poate da accesul la antroposofie; antroposofia nu poate fi asimilat dect cu ntreaga via a sufletului nostru. Dar viaa este o devenire, o evoluie. Am putea de altfel s ne ntrebm cum poate adera cineva la micarea antroposofic dac el este de la nceput confruntat cu aceast exigen de dezvoltare, de devenire, dac se spune c se poate ptrunde n profunzime n ceea ce se numete cu adevrat antroposofie numai cu timpul, lent i progresiv. Cum se poate decide respectivul s adere la ceea ce trebuie s asimileze absolut progresiv? Iat rspunsul: Chiar nainte de a se putea ridica spre culmea unei evoluii, fiina omeneasc posed deja ceea ce a condus omenirea ntreag s doreasc o astfel de evoluie; ceea ce umple inima sa i sufletul su, este simul adevrului. Acestui sim al adevrului este suficient s i ne druim fr prejudeci, dar cu o voin sincer, i nu cu vanitatea de a voi s elaborm o teorie, nici cu orgoliul de a voi s stabilim un program. Aici conteaz numai voirea adevrului, profund ancorat n suflet, dac ea nu este perturbat de tot felul de prejudeci. Putem spune c resimim adevrul acolo unde el se revars n mod onest. Datorit acestui fapt este deja posibil o analiz critic a adevrului pentru cel care nu este dect la primii pai n cutarea acestuia. Dar asta nu exclude considerarea drept esenial a faptului de a se identifica total cu devenirea i dezvoltarea cercetrii antroposofice.

n epoca noastr numeroi factori vin s tulbure sentimentul natural al sufletului fa de adevr. n cursul ultimilor ani am atras adesea atenia asupra acestui gen de manifestri tulburtoare. Deci nu este nevoie s revin astzi asupra lor. Am spus aceasta n scopul de a dovedi c, pn i n cazul n care am asimilat deja ntr-un anumit fel unul sau altul din adevrurile tiinei oculte, este indispensabil s abordm fr ncetare lucrurile pornind de la consideraii i puncte de vedere mereu rennoite. Cele patru Evanghelii sunt un exemplu clasic a ceea ce se poate ntmpla n domeniul antroposofiei. Ast toamn am putut ncheia la Basel consideraiile asupra Evangheliilor printr-o serie de conferine asupra Evangheliei Sfntului Marcu. [ Nota 3 ] n studiul celor patru Evanghelii se poate vedea un caz exemplar al felului n care ne putem apropia de marile adevruri ale existenei pe diferite ci. Fiecare Evanghelie ne d ocazia s considerm Misteriul de pe Golgota sub un aspect diferit, cci pentru a-l nelege cu adevrat trebuie s-l observm n mod obligatoriu din punctul de vedere specific fiecrei din cele patru Evanghelii. S lum, de exemplu, cei zece sau doisprezece ani scuri: care era starea de spirit ce nsufleea consideraiile noastre asupra acestui subiect?

Aceia dintre dumneavoastr care vor s aib o viziune clar n aceast privin se pot raporta la cartea mea Cretinismul ca fapt mistic i Misteriile antichitii [ Nota 4 ], al crei coninut a fost deja expus nainte de ntemeierea Seciunii Germane a Societii Teosofice [Nota 5]. Examinnd cu seriozitate ceea ce este exprimat acolo, vei vedea c aceast carte conine de fapt deja ceea ce va fi dezvoltat ulterior n studiile asupra Evangheliilor, i c ntreg Misteriul de pe Golgota, aa cum a fost el expus n cursul anilor, este deja coninut n aceast lucrare. Dar ar fi cu totul fals s credem c dac cunoatem coninutul lucrrii Cretinismul ca fapt mistic i Misteriile antichitii am avea asupra acestui Misteriu de pe Golgota o viziune care s poat fi suficient n epoca noastr. Cci tot ceea ce a fost expus ulterior, fr s fie n dezacord cu ceea ce fusese expus mai nainte, era totui necesar. Decurgnd din forma embrionar a consideraiilor spirituale coninute n Cretinismul ca fapt mistic i Misteriile antichitii, ceea ce a fost spus mai trziu a servit la deschiderea unor noi perspective privind Misteriul de pe Golgota, i deci la a-l cunoate mereu mai n profunzime. n loc s ne mulumim cu concepte, teorii i programe, noi am ncercat o trire vie a realitilor spirituale. Dac putem totui resimi nc o anumit insuficien, aceea de a nu fi ntotdeauna capabili de a da tot ceea ce este necesar, trebuie tiut c aceast insuficien este datorat unei situaii inevitabile, legat de planul fizic: timpul. ntr-adevr, este imposibil s spunem ntr-un timp limitat tot ceea ce trebuie s fie spus. Iat de ce a trebuit mereu s contez pe ipoteza c dumneavoastr acceptai s ateptai cu rbdare, s primii lucrurile progresiv. Tot n acest spirit v invit s primii ceea ce v voi expune n viitorul apropiat.

n cursul ultimilor ani s-a pus adesea problema vieii dintre moarte i o nou natere. n mod esenial, acesta va fi i subiectul pe care l vom trata n viitoarele noastre conferine. i iat de ce: n cursul actualei veri i toamne mi-a revenit sarcina de a rennoi investigarea spiritual n acest domeniu [ Nota 6 ] i, de asemenea, de a dezvlui un aspect care nu putea fi abordat mai nainte. Numai acum suntem n msur s considerm nenumratele aspecte care ne arat profunzimea semnificaiei morale a adevrurilor suprasensibile n acest domeniu. n plus fa de toate celelalte condiii prealabile pe care tocmai le-am schiat, noi am evocat ntotdeauna, n snul micrii noastre, i o alt condiie. ntr-o epoc aa cum este a noastr, att de marcat de orgoliu i vanitate, evocarea acestei condiii risc s rneasc multe inimi. Dar asta nu trebuie s ne mpiedice s propovduim seriozitatea i adevrul; cci noi o datorm micrii noastre. Aceast condiie este necesitatea de a ne consacra unei munci intime i serioase, de a nva s primim tot ce poate fi extras din lumile spirituale, i de a ne implica n ele. Putem spune c, de un anumit numr de ani, raportul dintre oamenii ce triesc n planul fizic i lumile spirituale s-a schimbat, nu mai este ceea ce fusese, de exemplu, n cursul aproape ntregului secol XIX. Eu am avut deja ocazia s indic faptul c pn la ultima treime a secolului al XIX-lea accesul la lumea spiritual era limitat. Fa de necesitile evoluiei neamului omenesc, prea puin substan venind din lumile spiritului se revrsa n sufletul omenesc. Dar noi am intrat acum ntr-o epoc n care i este suficient sufletului s fie receptiv, s fie pregtit i deschis pentru ca revelaiile lumilor spirituale s se poat revrsa n el. Anumite suflete sunt contiente de misiunea timpurilor prezente i devin din ce n ce mai receptive. Pentru ele, revrsarea cunotinelor spirituale este o realitate. De aici rezult pentru orice antroposof exigena suplimentar de a nu se nchide fa de ceea ce, sub o form sau alta, se poate revrsa astzi din lumile spirituale spre sufletele noastre. nainte de a trata ceea ce va fi subiectul principal al urmtoarelor noastre reflecii, doresc s evideniez dou particulariti ale vieii spirituale care merit n mod special atenia dumneavoastr. ntre moarte i o nou natere, omul particip deja, ntr-un fel absolut deosebit, la realitile lumii spirituale. El ia parte la acestea i n cazul iniierii; face aceast experien a lumii spirituale i atunci cnd i-a pregtit sufletul n cursul existenei sale n corpul fizic. Noi am evocat adesea aceasta. Putem deci spune c iniierea ne permite s contemplm ceea ce se desfoar ntre moarte i o nou natere i care constituie efectiv o trire a lumii spirituale.

i nu numai n scopul tririi lumii spirituale, dar i al nelegerii ei juste, al accesului real la comunicrile lumii spirituale, trebuie s reinem dou recomandri rezultnd oarecum din explicaii date adesea aici. Noi am evocat adesea faptul c n lumea spiritual lucrurile se prezint altfel dect pe planul fizic, i c ptrunznd n lumea spiritual sufletul intr ntr-o sfer unde el trebuie s se obinuiasc cu multe aspecte care se situeaz ntr-adevr la polul opus a ceea ce este valabil aici. Faptul urmtor merit toat atenia noastr. Pe Pmnt, cnd voim s realizm ceva la nivelul planului fizic, trebuie s fim activi, s ne servim de minile noastre, s ne micm i, ca s zicem aa, s ne deplasm corpul nostru fizic dintr-un loc ntr-altul. Pentru ca pe planul fizic s se ntmple ceva datorit nou este indispensabil aciunea noastr, intervenia noastr activ n lucruri. La nivelul lumilor spirituale este necesar absolut contrariul, cel puin pentru epoca actual. Ceea ce trebuie s se ntmple n lumea spiritual datorit nou depinde tocmai de calmul nostru, de linitea noastr sufleteasc. La activitatea aferent planului fizic corespunde, la nivelul lumilor spirituale, atitudinea de expectativ calm fa de evenimente. Cu ct suntem mai puin activi pe planul fizic, cu att ni se ntmpl mai puine lucruri; cu ct ne micm mai mult, cu att aceasta poate produce mai multe efecte. i, dimpotriv: cu ct reuim mai mult s ne meninem pacea sufletului i s renunm la orice agitaie luntric, cu att mai bogate vor fi evenimentele provocate de noi n lumea spiritual. Pentru ca s se ntmple ceva datorit nou, n lumea spiritual, este necesar ca noi s fim n msur s considerm evenimentele ca un har care ne este oferit, ca o binecuvntare revrsndu-se asupra noastr, care vine spre noi fiindc am meritat-o datorit calmului nostru luntric. S ilustrm aceasta printr-un exemplu.

Am menionat adesea aici anul 1899 i importana sa pentru orice persoan avnd cunotine spirituale. El marcheaz sfritul unei perioade de cinci milenii de istorie a omenirii, cea care se numete micul Kali Yuga. Receptivitatea pentru spiritual este ulterior n mod necesar alta dect mai nainte. S lum un exemplu concret: la nceputul secolului XII, un anumit Norbert [ Nota 7 ] a ntemeiat n Occident un ordin religios. nainte de a avea ideea de a ntemeia un astfel de ordin, Norbert era o fiin frivol s-ar putea spune plin de pasiuni, i care iubea lumea. ntr-o zi, el a avut parte de un eveniment foarte aparte. El a fost lovit de un trsnet. Nu a fost omort, dar ntreaga sa fiin a fost transformat. Asemenea cazuri nu sunt rare n istoria omenirii. Toat fiina i-a fost transformat prin acest eveniment, cci asamblarea celor patru elemente constitutive, adic a trupului fizic, trupul eteric, trupul astral i Eul sufer o modificare dup fora percutant a fulgerului. n urma acestei experiene, Norbert a ntemeiat ordinul menionat. Dei acest ordin, ca attea altele, nu a inut la ceea ce avusese n vedere fondatorul su, el a fcut mult bine n acea vreme. Acest gen de manifestri datorate hazardului, cum se obinuiete s se spun astzi, nu este un fapt foarte rar. Dar nu este vorba de un hazard, ci de un eveniment provocat de karma universului. Acest om era predestinat s fac ceva excepional. A trebuit deci s-i fie modificat corporalitatea, i astfel s fie create condiiile adecvate. Acest eveniment exterior, aceast influen venind din exterior era indispensabil. Anul limit 1899 a fost cel ncepnd de la care acest gen de influene vor trebui s se desfoare din ce n ce mai din interiorul sufletului, i nu vor mai putea veni din afar cu atta for. Nu va trebui s ateptm o tranziie brusc, pentru c n viitor orice aciune asupra sufletului omenesc va fi din ce n ce mai luntric. Dumneavoastr v amintii de ceea ce v-am spus asupra modului n care Christian Rosenkreutz [ Nota 8 ] trebuia s acioneze asupra unui suflet omenesc cnd voia s-l cheme la el, i cum aceast chemare este de natur esenialmente luntric. naintea acestei date, aceste apeluri trebuiau s fie fcute prin nite evenimente exterioare; dup aceast dat, ele devin din ce n ce mai luntrice. ntre sufletele omeneti i ierarhiile superioare schimburile vor fi tot mai luntrice i oamenii vor trebui s se strduiasc tot mai mult s ntrein relaii cu entitile ierarhiilor superioare pornind de la puterile lor luntrice, cu ajutorul puterilor celor mai profunde i cele mai intime ale sufletului lor.

La ceea ce tocmai am caracterizat ca fiind o cezur n via pe planul fizic pentru cel care este capabil s contemple , corespund n lumea spiritual numeroase evenimente care se desfoar ntre entitile ierarhiilor superioare. Aceasta a avut loc mai ales n acea epoc n care s-au produs diverse situaii privind relaiile acestor entiti ntre ele. Aceast epoc a fost marcat de un fapt unic. Entitile lumilor spirituale care trebuiau s provoace sfritul epocii Kali Yuga aveau nevoie de un ajutor venind de la Pmntul nostru, de ceva care s se desfoare aici jos. Trebuia ca unele suflete suficient de informate s cunoasc cte ceva din acestea, sau cel puin s tie c n suflete triesc reprezentri despre aceast transformare. Cci aa cum omul are nevoie pe planul fizic de un creier pentru a dezvolta o contien, entitile ierarhiilor superioare au nevoie de gndurile omeneti ca s oglindeasc aciunea ierarhiilor superioare. Existena lumii omeneti este o necesitate pentru lumea spiritual: cea dinti colaboreaz cu cea de a doua, i trebuie deci s existe. Dar aceast colaborare trebuie s se fac n mod just. i la cei care au avut odinioar sau au astzi maturitatea necesar pentru o asemenea cooperare pornind din partea oamenilor, era i rmne interzis s desfoare vreo propagand pentru ceea ce trebuie s aib loc n lumea spiritual, propagand aa cum este obiceiul de a se face astzi pe Pmnt. Nu printr-o agitaie la nivelul planului fizic vom ajuta spiritele ierarhiilor superioare, ci prin faptul de a dobndi mai nti o nelegere pentru ceea ce trebuie s se ntmple, apoi s fim n msur s ne consacrm cu un sentiment de pietate unei asemenea manifestri a lumii suprasensibile i s facem aceasta cultivnd calmul perfect al sufletului i concentrarea cea mai absolut a vieii noastre luntrice. Calmul pe care l vom ti pstra, atitudinea de expectativ fa de harul pe care l vom putea dobndi: acestea sunt elementele contribuiei noastre.

Putem deci spune, dei poate prea paradoxal, c aciunile noastre, activitatea noastr n snul lumilor superioare depinde de atitudinea noastr de calm: cu ct reuim s cultivm mai mult calmul luntric, cu att mai bine vom ti s iubim faptele lumilor superioare. De aceea, pentru cei care particip la o micare spiritual, este necesar s dezvolte realmente aceast atitudine, acest calm luntric. Pentru binele micrii antroposofice ar fi foarte de dorit ca membrii si s se strduiasc la a dobndi acest calm luntric, aceast atitudine de receptivitate fa de ceea ce vine din lumile superioare ca har.

Printre activitile pe care omul le exercit pe planul fizic, nu exist aici dect domeniul creaiei artistice sau cel al cutrii autentice a cunoaterii, sau nc al emulaiei unei micri spirituale, care prezint unele similitudini cu aceast atitudine. Artistul nu va atinge niciodat maximul a ceea ce-i permit predispoziiile sale naturale printr-o agitaie nencetat sau prin obsesia de a progresa; pentru a ajunge la vrfurile creaiei, un artist trebuie s fie capabil s atepte momentul de har, trebuie s tie s tac atunci cnd spiritul nu i vorbete. Este imposibil cldirea unei cunoateri superioare plecnd de la idei de-a gata. Pentru a ajunge la o cunoatere superioar trebuie s fim capabili, cnd apare n noi o problem sau o enigm a universului, s cultivm o ateptare plin de calm i s ne spunem cu resemnare: trebuie s atept pn ce din lumile superioare mi va veni, asemntor unei raze de lumin, rspunsul. n snul unei micri spirituale, faptul de a alerga de la unul la altul pentru a convinge ct mai repede posibil pe toat lumea c aceast micare este singura valabil, este o atitudine nejustificat. Dimpotriv, trebuie s tim atepta ca sufletele implicate s vin de la sine, odat ce vor fi luat cunotin de afinitatea lor cu adevrurile lumii spirituale. Aceasta este situaia pentru aciunea a ceea ce radiaz spre lumea noastr fizic, dar mai ales pentru tot ceea ce omul nsui poate realiza n lumea spiritual. Am putea spune c i lucrurile cele mai practice pe planul spiritual sunt dependente de calmul luntric realizat.

A vrea s mai atrag atenia asupra nc unui punct. S lum cazul terapiei psiho-spirituale. Pentru aceast metod terapeutic, esenialul nu este s se fac diverse micri, diverse gesturi. Desigur c ele trebuie s fie fcute, dar numai ca pregtire. La urma urmei, toate acestea nu vizeaz dect stabilirea calmului i echilibrului. Aspectul vizibil exterior al terapiei spirituale nu face dect s pregteasc aciunea terapeutului spiritual. Esenialul este ceea ce se ntmpl ulterior. Este oarecum ca n faa unei balane. Mai nti aezm ntr-o parte obiectul de cntrit, dup aceea, de cealalt parte, greutile. Acul balanei oscileaz la dreapta i la stnga. Noi nu vom putea citi greutatea nainte ca echilibrul s fie stabilit. La fel este situaia pentru ceea ce se desfoar n lumile spirituale. Dar este cu totul altfel n ceea ce privete cunoaterea, percepia. Cum se desfoar aici, pe Pmnt, actul perceptiv la nivelul vieii curente?

Fiecare tie c lucrurile vin n ntmpinarea omului, cu excepia ctorva domenii ale planului fizic. De dimineaa pn seara ele se ofer contienei noastre diurne. n fiecare moment primim impresii noi. Numai n strile de excepie mergem n ntmpinarea impresiilor pentru a le provoca, n loc s le suportm. n acest caz suntem deja implicai n procesul de cutare a cunoaterii. Dar pentru cunotinele spirituale nu este la fel. n aceast situaie noi suntem cei care trebuie s plasm n faa sufletului nostru ceea ce trebuie s ne apar. n timp ce toat aciunea noastr tot ceea ce, datorit iniiativei noastre, trebuie s se desfoare n lumea spiritual rezult din calmul absolut pe care l stabilim n noi, trebuie, dimpotriv, s ntreinem o activitate nentrerupt atunci cnd vrem ntr-adevr s cunoatem ceva n lumea spiritual. De aceea, multor oameni crora le-ar place s devin antroposofi, ceea ce ntreprindem aici pe baza unei cunoateri autentice, li se pare prea inconfortabil. Nu rareori auzim spunndu-se: la voi trebuie nceput prin a nva totul, trebuie s cugei fr ncetare i s te preocupi de toate! Dar fr aceasta nu este posibil s ajungem la o nelegere a lumilor spirituale! Trebuie s ne mobilizm puterile sufletului i s contemplm lucrurile sub aspectele lor cele mai diverse. Despre aceasta este vorba. Trebuie mai nti s elaborm, printr-o munc rbdtoare i calm, conceptele lumilor superioare pe care vrem s le dobndim. Pe planul fizic, cnd avem nevoie de o mas, trebuie s ne-o construim prin munca noastr activ. Dimpotriv, cnd vrem s fabricm ceva n lumea spiritual, trebuie s dezvoltm calmul, s cultivm calmul care este necesar pentru ca ceva s se petreac; prin atitudinea noastr, acest lucru iese la iveal din penumbr. Dimpotriv, dac vrem s cunoatem ceva, trebuie, printr-un efort susinut, mai nti s schim inspiraiile. Cunoaterea nu se face fr eforturi, ea cere o activitate luntric; noi trebuie s mergem din inspiraie n inspiraie, din imaginaie n imaginaie, din intuiie n intuiie. Noi trebuie s reuim s mbinm lucrurile, cci nimic nu ni se prezint de la sine dac nu l-am plasat noi nine n faa noastr pentru a-l cunoate. n lumea spiritual lucrurile sunt deci total opuse celor valabile pentru lumea fizic.

Eu am fcut aceste remarci preliminare pentru a ne permite mai nti s ne orientm puin asupra felului n care mai nti gsim lucrurile i, dup aceea, cum s le nelegem. i este ceea ce vom realiza acum. Voi trata mai puin faza iniial a vieii de dup moarte, cu alte cuvinte, kamaloka, despre care noi am vorbit deja adesea, i pe care o cunoatei n trsturile sale eseniale, i ne propunem s studiem sub noi aspecte epocile care vin n continuarea vieii din kamaloka.

nainte de toate este necesar s atrag atenia asupra felului particular n care se desfoar atunci viaa. Dumneavoastr tii c prima treapt a cunoaterii superioare la om este cea a vieii imaginative, n ali termeni viaa n luntrul viziunilor autentice i reale. n lumea fizic, noi suntem nconjurai de culori, de sunete, de mirosuri, de senzaii gustative i de reprezentri elaborate de inteligena noastr; n lumea spiritual, dimpotriv, am putea spune c suntem nconjurai de viziuni. Luate ntr-un sens spiritual just, conceptele de imaginaie i viziune nu sunt asimilabile unor simple vise, cci ele constituie fapte, realiti. S lum exemplul unui caz precis.

Cnd omul a trecut pragul morii, el i ntlnete pe cei care au decedat naintea lui i cu care era, ntr-un anumit fel, legat n timpul existenei sale. ntre moarte i o nou natere noi ne regsim mpreun cu cei apropiai nou. Aa cum pe Pmnt avem percepii de culori, sunete, etc., la fel am putea spune, cu titlul de comparaie, c dup moarte suntem nconjurai de un nor de viziuni. n jurul nostru totul este viziune; noi nine suntem viziune. Aici, pe Pmnt, suntem carne i snge, acolo suntem viziune. Dar aceast viziune nu este un vis; dimpotriv, noi tim c este o realitate. Defunctul pe care l ntlnim, i de care eram anterior legai, este de asemenea viziune; el este oarecum inclus ntr-un nor vizionar. Dup cum pe planul fizic tim c un trandafir are culoare roie, pe planul spiritual tim c viziunea provine de la fiina spiritual care a trecut naintea noastr prin poarta morii. Dar n acest punct intervine o particularitate care merit toat atenia noastr. Ea se reveleaz tuturor celor care fac experiena acestei perioade a vieii de dup moarte. Pe planul fizic noi putem, de exemplu, ntlni cazul urmtor: avem de a face cu o fiin pe care, innd cont de circumstane pe care le putem mbria cu privirea, ar fi trebuit s o iubim. Dar dup raionamente care nu ne apar dect dup aceea, se adeverete c noi nu am iubit-o destul i c am privat-o de o parte din iubirea noastr, i-am sustras o parte din afeciunea noastr sau i-am fcut ru. Dac inima noastr nu este de piatr, n noi poate aprea sentimentul, ideea urmtoare: tu trebuie s compensezi aceasta! i cnd acest sentiment se nate n noi, ne este dat posibilitatea de a compensa acel lucru. Pe planul fizic noi putem lucra pentru ameliorarea relaiilor noastre cu lumea ce ne nconjoar. Dimpotriv, pe durata primelor perioade de dup kamaloka, i de acestea este vorba acum, noi nu o mai putem face. Desigur c, dac ntlnim o fiin, putem ti limpede, dup felul n care se desfoar aceast ntlnire, c am comis cutare sau cutare nedreptate fa de ea, sau c am privat-o de afeciunea pe care i-o datoram. Noi lum hotrrea de a repara rul, dar nu suntem capabili de aceasta. n timpul acestei perioade nu putem ntreine dect relaiile stabilite deja nainte de moarte. Tot restul l putem nelege, dar, ntr-o prim perioad, nu putem aduga nimic i nu putem corecta nimic. Asta nseamn c n aceast lume a viziunii care ne nconjoar ca un nor, noi nu putem schimba nimic. Noi o contemplm fr s putem modifica absolut nimic. Genul relaiilor ntreinute cu o fiin decedat naintea noastr rmne neschimbat i dureaz ca atare. Tocmai asta este ceea ce face adesea parte din experienele cele mai dureroase de iniiere. Cu aceast ocazie se fac multiple experiene n raport cu viaa pmnteasc, experiene mult mai profunde dect cele legate de percepia vizual i de inteligen. Cci putem vedea fundamentele fr ca, pentru aceasta, s fim n msur s le schimbm. Este ceea ce face cunoaterea spiritual dureroas i i confer caracterul su de martiriu, din moment ce aceast cunoatere se refer la viaa noastr personal i duce la cunoaterea de sine. La fel este dup moarte. ntr-adevr, n acest moment relaiile noastre cu fiinele pe care le-am ntlnit n timpul existenei pe Pmnt se dovedesc oarecum imuabile i continu ca n trecut.

Recent, plasnd cu o putere extraordinar acest fapt din nou n faa privirii mele spirituale, mi-am amintit c n cursul existenei mele am studiat mult pe Homer [ Nota 9 ] i m-am strduit s neleg nenumrate aspecte ale creaiilor sale artistice. Clarvederea sa fusese semnalat deja de greci cnd vorbeau despre el ca despre poetul orb. Cu aceast ocazie mi-am amintit de pasajul unde Homer vorbete despre mpria numit mpria umbrelor, unde nu sunt nici schimbri, nici transformri, pe care o parcurge omul dup moarte. Am neles o dat n plus c marile opere poetice i revelaiile fcute omenirii sunt pline de bogii, bogii pe care noi nu le nelegem ntr-adevr dect explicndu-le plecnd de la profunzimile cunoaterii spirituale. n multe privine, cunoaterea pe care trebuie s o dobndeasc omenirea va depinde de faptul ca oamenii s-i vad pe ilutrii notri strmoi, cei inspirai de lumina spiritual, ntr-un mod nou, s-i vad ntr-o lumin nou, da, n lumina adevratei nelegeri. Cu condiia de a fi receptiv la aceasta, sufletul nostru este emoionat cnd descoper c numai prin faptul c adevrul lumilor spirituale a radiat n sufletul su, a putut scrie un astfel de vztor asemenea pasaje. Atunci ncepe s se manifeste adevrata evlavie fa de puterile spirituale i divine care sunt active n luntrul universului, i n special n inimile i sufletele oamenilor; apare un sentiment de evlavie autentic fa de ceea ce se desfoar n lume ca evoluie i progres. Foarte multe sunt adevrate n sensul cel mai profund n ceea ce au creat oameni att de binecuvntai ca Homer. Aceasta este o realitate spiritual. Dar aceast realitate, pe care altdat o veche clarvedere crepuscular o putea recunoate imediat, este astzi pierdut i trebuie s fie recucerit pe calea cunoaterii spirituale.

Cu aceast ocazie, i pentru a completa exemplul dat, care pune n eviden ceea ce poate oferi un geniu creator omenirii, mi-ar plcea s mai evoc i altceva, s v evoc un adevr mpotriva cruia m-am revoltat cnd mi-a strbtut sufletul. Acest adevr mi prea s constituie un paradox, dar a trebuit s admit exactitatea sa fiindc mi s-a impus ca o necesitate luntric. V pot mprti acum aceast experien personal.

Explorarea mea n lumile spirituale a fost legat i de observarea anumitor capodopere artistice. Trebuia s contemplu aceste opere de art. Printre ele se afla una pe care o vzusem i am studiat-o anterior, dar care a aprut sufletului meu pentru prima dat ntr-o lumin nou. Ceea ce v povestesc acum se refer la contemplarea mormntului familiei de Medici de la Florena. Gsim acolo capela cldit i amenajat de Michelangelo [ Nota 10 ]. Doi dintre Medici, despre care nu vom vorbi mai mult aici, trebuiau s fie imortalizai acolo prin statui. Or, Michelangelo adaug acolo patru figuri alegorice pe care le numim curent, de altfel la iniiativa autorului lor, Aurora i Amurgul, Ziua i Noaptea. La picioarele unei din statuile de Medici se afl Ziua i Noaptea, la picioarele celeilalte, Aurora i Amurgul. Examinnd unele copii chiar mediocre ale acestora, putei avea confirmarea a ceea ce am de spus acum n legtur cu cele patru figuri alegorice ale mormntului de Medici. S ncepem prin cea mai celebr: Noaptea. Descrierile reproduse n mod curent n ghiduri indic faptul c poziia particular a membrelor, aleas de Michelangelo pentru figura alungit reprezentnd Noaptea, nu este natural, cci o fiin omeneasc nu ar putea dormi n aceast poziie. Aceast figur nu ar fi deci o expresie simbolic prea fericit pentru Noaptea. Dar eu vreau s spun altceva. S presupunem c am contempla cu o privire ocult aceast figur culcat a Nopii, spunndu-ne: cnd omul doarme, Eul su i trupul su astral s-au desprins de trupurile sale fizic i eteric. Este atunci posibil de imaginat un gest, o poziie a membrelor conform cu atitudinea trupului eteric eliberat de trupul astral i de Eu. Ziua, atitudinile noastre sunt determinate de prezena trupului astral i a Eului n trupurile fizic i eteric. Dar noaptea, trupul astral i Eul sunt ieite n afar i n trupul fizic rmne numai trupul eteric. El i desfoar activitatea sa i are mobilitatea sa, ceea ce determin o anumit atitudine. Putem avea atunci impresia c nu exist nici o atitudine mai corespunztoare dect cea atribuit de Michelangelo Nopii pentru a caracteriza manifestarea spontan a trupului eteric. Aceast atitudine este att de precis nct nu ar putea fi redat mai bine i cu mai mult exactitate dect o reflect poziia dat acestei figuri i care reprezint atitudinea trupului eteric. S trecem acum la o alt figur, cea a Zilei. Putem face remarca urmtoare: S presupunem c am putea face ca unui om s i se extirpe, n msura posibilului, viaa eteric i astral, i c atitudinea exprimat de el este esenialmente reflectarea activitii Eului. n cutarea unei atitudini adecvate pentru Eu, noi nu am gsi o atitudine mai bun dect cea imprimat de Michelangelo n Ziua! La el, atitudinile nu sunt alegorice, ci sunt nscute direct i cu realism chiar de via. Artistul a imprimat oarecum pentru eternitate n evoluia neamului omenesc modul n care se prezint atitudinea reflectnd cel mai bine activitatea Eului, i cea care exprim cel mai bine activitatea trupului eteric! S vedem acum celelalte dou figuri; mai nti Amurgul. Dac ne imaginm trupul eteric degajndu-se dintr-un om perfect constituit, constatm o relaxare n trupul fizic. Acesta este i cazul momentului morii. Dar aici este vorba de cazul n care trupul eteric, trupul astral i Eul ies n afar: care este atunci atitudinea trupului fizic? Cea a acestei figuri alegorice: Amurgul. i dac am vrea s exprimm printr-un gest mobilitatea luntric a trupului astral atunci cnd activitatea trupului eteric i a Eului este redus, precis nu am gsi altul mai exact dect gestul imprimat Aurorei de Michelangelo. Avem deci pe de o parte expresiile pentru activitatea trupului eteric i a Eului, i pe de alt parte cele pentru activitatea trupului fizic i a trupului astral. Dup cum v-am spus, m-am revoltat mpotriva acestei descoperiri. Dar cu ct aprofundm mai mult lucrurile, cu att ele se impun mai mult. n aceast problem eu nu am dect o grij, aceea de a arta c sursa creaiei artistice se situeaz n lumea spiritual. Sunt de acord c Michelangelo a fcut-o mai mult sau mai puin contient, dar aceasta dovedete c lumea spiritual lumineaz lumea fizic. Departe de a distruge opera de art, ocultismul va contribui, dimpotriv, ntotdeauna, la aprofundarea ei. Numai c trebuie s ne ateptm la faptul c multe opere, crora li se atribuie astzi o valoare artistic, nu vor mai fi atunci considerate ca atare. Aceasta va decepiona poate anumite persoane, dar va fi n folosul adevrului. Eu pot foarte bine nelege mobilul profund al legendei nscute n jurul statuii celei mai perfecte dintre acestea. Se spune c Michelangelo, aflat singur n capela de Medici n faa Nopii, era capabil s o fac s se ridice i s se plimbe! Nu doresc s m extind asupra acestui aspect, dar cnd tim c aici este reprezentat activitatea trupului vieii, sesizm mai bine faptul c poate exista aceast legend. Exist multe lucruri n via, ca n cazul lui Homer, cruia i datorm aceast revelaie: lumea spiritual este o mprie de umbre, unde nu exist nici schimbare, nici transformare. Atunci cnd avem n vedere condiiile de via de dup kamaloka, ncepem s nelegem ntr-un fel nou acest gen de opere create de un om binecuvntat de zei. Foarte adesea tiina spiritual ne mbogete n acest mod.

Aceste lucrri merit s fie indicate, dar ele nu constituie esenialul n via. Ceea ce conteaz nainte de orice n existen sunt legturile care se stabilesc ntre oamenii individuali. Cnd un om se raporteaz la alt om, presimind n faa sufletului lui impulsul spiritual care-l anim, relaia cu semenul va fi cu totul alta dect dac vedem n el numai procesele presupuse de o viziune materialist despre lume. Orice suflet omenesc trebuie s fie pentru noi o enigm sacr; i el nu poate fi dect dac avem n noi o putere capabil de a proiecta asupra acestui alt suflet lumina spiritual. Aprofundnd misterele cosmice, care sunt nrudite cu misterele omeneti, vom cunoate esena omeneasc i vom discerne ce avem de fcut cnd ntlnim o fiin omeneasc. nvm atunci mai ales s facem s tac n noi prejudecile pe care le-am putea nutri fa de semeni, nvm s simim i s cunoatem aspectele pure, autentice i juste ale fiinei omeneti. Principala lumin pe care o aduce antroposofia va fi cea care s lumineze sufletul omenesc. Sentimentele sociale juste i legturile de iubire juste care trebuie s stpneasc relaiile dintre oameni vor fi fructul adevratei cunoateri spirituale. Ceea ce trebuie s se ntmple trebuie s fie conceput drept fructul cu care ne putem ngriji creterea, cultivnd cunoaterea spiritual. Spunnd: S propovduieti morala este uor, dar s ntemeiezi morala este dificil, Schopenhauer [ Nota 11 ] avea un sentiment just, cci ntr-adevr nu este dificil de gsit principii morale i de inut predici despre moralitate. Ceea ce conteaz ns este abordarea sufletului omenesc acolo unde germineaz n el cunotinele, cunotine care devin prin ele nsele o moral autentic ce poate deveni suport al existenei. Felul nostru individual de a ne comporta fa de cunotinele spirituale va nate n noi germenii unei adevrate morale a viitorului. Morala viitorului se va ntemeia pe cunoaterea spiritual. Sau o va face, sau nu va mai fi!

Este indispensabil s admitem aceasta din iubire pentru adevr. Asta necesit din partea noastr s ne adncim cu adevrat n viaa i aciunea antroposofiei i, mai ales, s respectm ceea ce a fost spus astzi cu titlu de introducere; anume c n lumea spiritual nici o aciune nu este posibil fr pacea sufletului i fr efortul de a ne face demni s primim harul; dimpotriv, cunoaterea presupune s fim activi. Toate acestea trebuie s ne permit s nelegem c la fiecare ntlnire cu o alt fiin, n rstimpul dintre moarte i o nou natere, noi putem ti dac am privat-o de afeciune sau dac am fcut ceva ce nu ar fi trebuit s facem n raport cu ea. Dar calmul necesar la redresarea situaiei, acel calm al sufletului, noi nu-l putem nc manifesta n acest moment. n cursul conferinelor din aceast iarn vom putea caracteriza de asemenea acea alt perioad a vieii dintre moarte i o nou natere, n care omul are, n mod firesc, posibilitatea de a crea condiiile unei asemenea transformri, sau, pentru a o spune n ali termeni, s provoace un gen de alctuire a karmei sale. Totui, n ceea ce privete parcursul dintre moarte i o nou natere, noi trebuie s distingem ntre faza pe care o studiem actualmente i urmtoarea faz, unde exist alte sarcini, pe care le vom examina la momentul potrivit.

A dori s mai adaug doar c experiena fcut n timpul vieii de dup moarte s fie favorabil sau nu, depinde de anumite condiii. Comparnd experiena trit dup moarte a mai multor persoane, putem vedea c modul lor de via, n aceast faz care urmeaz experienelor din kamaloka, depinde de predispoziiile morale dezvoltate pe Pmnt. Cei care au fcut aici jos pe Pmnt dovada unor bune caliti morale beneficiaz de condiii favorabile n perioada care urmeaz dup kamaloka. Cei care au manifestat caliti morale insuficiente trebuie s nfrunte condiii defavorabile. Felul n care se manifest aceasta n timpul vieii de dup moarte ar putea fi rezumat ntr-o formul care nu poate fi cu totul exact, fiindc limbajul nostru de aici de pe Pmnt nu este adaptat la lumea spiritual. Tot ce putem face este s ne strduim s-l formulm cu precizia maxim posibil. Putem atunci spune c, n decursul perioadei n discuie, atitudinea moral a sufletului nostru face din noi fiine sociabile, capabile de a ne ntreine cu alte spirite, deci spirite omeneti sau spirite ale ierarhiilor superioare. Dimpotriv, orice atitudine moral deficitar a sufletului nostru face din noi fiine nesociabile, spirite solitare, ce nu se remarc deloc din viziunea lor nebuloas. n aceasta const cauza esenial a suferinei de dup moarte: a ne simi drept spirite solitare, eremii n lumea spiritual. Un element esenial al sociabilitii const n a stabili relaii cu ceea ce avem nevoie, cu ceea ce ne este necesar. Dup moarte ne trebuie enorm de mult timp pentru a traversa aceast sfer pe care ocultismul o numete sfera lui Mercur.

Bineneles c atitudinea moral a sufletului va fi determinant i n sfera urmtoare, dar atunci apar noi condiii. Ceea ce conteaz nainte de toate n aceast sfer urmtoare, cea a lui Venus, este atitudinea religioas a sufletului. Cei care au un suflet religios devin, pe durata acestei faze, fiine sociabile, oricare a fost apartenena lor confesional. Dimpotriv, spiritele lipsite de sentimente religioase vor fi aici condamnate la un egoism spiritual, egoism restrictiv. Trebuie s o spunem, dei poate prea paradoxal, c cei care cultiv n mod esenial o stare de spirit materialist i resping orice via religioas vor deveni n mod obligatoriu eremii ai spiritului; fiecare va fi oarecum nchis n cabinetul su. i nu este o comparaie ironic, ci un adevr, cnd spun c cei care ntemeiaz astzi o religie monist [ Nota 12 ] deci contrarul religiei vor fi nchii separat n cte o nchisoare: lor le va fi absolut imposibil s se ntlneasc. Iat cum se corecteaz greelile acumulate de suflete pe durata existenei lor pmnteti. Pe Pmnt, erorile i greelile se corecteaz prin ele nsele. Dimpotriv, n timpul vieii dintre moarte i o nou natere, ele constituie fapte! Ceea ce noi gndim aici, va fi o realitate pentru viaa dintre moarte i o nou natere. Deja n cazul iniierii, gndirea este o realitate. Atunci, dac avem ntr-adevr o gndire eronat, ea se prezint nu numai n toat uriciunea ei, dar i cu tot ce conine ea ca putere distrugtoare. Dac oamenii ar putea presimi caracterul distrugtor propriu multor idei rspndite de cutare sau cutare micare de agitaie, nu ar ntrzia s se ntoarc de la ele. Faptul c gndurile se pot regrupa n jurul nostru i constitui o mas compact, oarecum solidificat, mas pe care noi nu o putem clinti atta timp ct suntem n afara corpului nostru, face parte de asemenea din martiriul iniierii. Odat ce am elaborat o gndire greit, o regsim, imuabil, de ndat ce ieim din corpul nostru fizic. Trebuie atunci s reintrm n corpul nostru. Desigur, amintirea ne rmne, dar chiar iniiatul nu ar putea s o corecteze fr s reintre n corpul su fizic. n exterior, aceast gndire este ca un munte imuabil. Astfel se pune n eviden n ce msur viaa real trebuie s fie luat n serios.

Acestea fiind spuse, devine posibil s nelegem necesitatea revenirii n corp fizic pentru a realiza anumite compensri ale karmei. Desigur c, n timpul vieii dintre moarte i noua natere, noi putem fi contieni de greelile noastre, dar numai n corpul fizic le putem corecta. Ceea ce s-a desfurat ntr-o existen va fi compensat n urmtoarea. Dar ceea ce trebuie s fie admis cu toat tria i n toat imperfeciunea sa ne apare mai nti ntr-un fel ireversibil, aa cum a spus Homer pentru lumea spiritual. Ceea ce descoperim n lumea spiritual trebuie s intre n sufletul nostru sub form de sentimente. Ele ne vor servi drept baz pentru a considera viaa ntr-un fel nou. Desigur c o predic monist de duminic poate avea unele principii morale. Dar aceasta nu va schimba deloc oamenii ne vom da seama cu timpul fiindc limbajul ntrebuinat pleac de la concepte care nu sunt fcute pentru a atinge realmente sufletele. Pentru a reui, ar trebui concepte cu o putere real. i aceast putere devine efectiv cnd realizm c, la un anumit timp dup moarte, ceea ce apas asupra karmei noastre ne va ntmpina dup moarte. Noi vom vedea atunci ceea ce apas asupra karmei noastre, dar rmne imuabil. Dar noi nu putem modifica nimic; noi nu putem dect aprofunda, pentru a o uni nemijlocit cu natura noastr.

Acest gen de concepte acioneaz asupra sentimentului nostru, stimulndu-l astfel s dobndeasc o viziune exact a vieii. Atunci intervin toate elementele necesare promovrii vieii, de care are nevoie omenirea dac ea vrea ntr-adevr s progreseze conform inteniei cluzitorilor omenirii, conform spiritului celor care sunt nsrcinai s-i conduc spre scopurile care-i sunt propuse.A DOUA CONFERIN

Berlin, 20 noiembrie 1912

n aceast iarn, conferinele rezervate membrilor vor fi consacrate studiului vieii dintre moarte i o nou natere.. Este n natura lucrurilor ca discuiile, care vor fi duse dintr-un punct de vedere pe care noi nu l-am mai avut nc pn acum, s devin de neles i, am putea spune, s poat fi dovedite, abia dup ce se va ncheia ansamblul conferinelor din aceast iarn. Trebuie, desigur, s inem cont de nvturile care rezult din investigaiile ntreprinse n cursul acestor ultime luni. Pentru a ajunge la o nelegere complet trebuie s inem cont de demersurile fcute. Pentru a ne permite s ne familiarizm cu aceste probleme importante, vom ncepe astzi prin scurte consideraii relativ la natura omeneasc, uor accesibil fiecruia n via.

Pentru orice observator imparial, realitatea cea mai semnificativ i cea mai important a vieii umane este incontestabil Eul uman. Noi trebuie s facem deosebirea ntre adevratul Eu uman i contiena pe care o avem despre el. Este frapant s constatm c acest Eu omenesc este fr ndoial deja activ n momentul naterii, cnd omul intr n existena pmnteasc, i mai ales n cursul perioadei n care copilul nu are nc nici o contien despre Eul su, perioad care este caracterizat n mod exterior prin faptul c un copil vorbete despre el nsui ca despre o alt persoan, ceea ce am menionat deja adesea. n jurul celui de-al treilea an, copilul ncepe s devin contient de sine nsui; n anumite cazuri aceasta se ntmpl mai devreme. n acest moment el ncepe s vorbeasc despre sine la persoana nti. Noi tim c acest an constituie limita extrem, dei pot s existe uneori excepii, prin care omul s fie capabil s-i aminteasc mai trziu de tririle sufletului su i dincolo de aceast limit. Exist deci n viaa omului o cezur foarte clar: nainte de acest moment nu exista nici o posibilitate de a avea o experien clar i net a Eului su; dup aceea, omul face experiena Eului su, se simte oarecum n largul su n privina faptului de a fi n orice moment capabil s-i aminteasc i experienele Eului su. Cum poate explica o observaie imparial a vieii aceast trecere progresiv, la copil, de la ignorarea Eului la cunoaterea Eului?

Iat ce ne poate spune o observare obiectiv n aceast problem. Dac, dup naterea sa, n primele perioade de timp, copilul nu ar intra n conflict cu lumea exterioar, el nu ar putea niciodat ajunge la o contien a Eului su. Mai trziu, n cursul existenei dumneavoastr, vei avea adesea ocazia s observai singuri prezena Eului dumneavoastr. Este suficient s v lovii violent de muchia unui dulap pentru ca, n mod sigur, s constatai existena Eului dumneavoastr. Ciocnirea cu lumea exterioar v reamintete c suntei un Eu. Exist puin anse ca dumneavoastr s uitai s v gndii la Eul dumneavoastr odat ce v-ai fcut un cucui. Pentru copil, aceste contacte cu lumea exterioar nu trebuie n mod necesar s se termine de fiecare dat cu un cucui, dar aceasta este ceea ce se produce, ntr-un fel mai nuanat, fr ncetare. Cnd copilul i ntinde mnua pentru a atinge un obiect oarecare, aceasta corespunde ntotdeauna unei uoare ciocniri cu mediul su nconjurtor. De asemenea, cnd deschide ochiul, el este lovit de lumin; i aici este vorba de o ciocnire cu lumea exterioar. n contact cu aceasta, copilul nva s se cunoasc pe sine nsui. n timpul primilor si ani, toat viaa copilului const n a se delimita de lumea exterioar i, prin aceasta, n a se descoperi pe sine nsui. Rezultatul tuturor acestor loviri de mediul nconjurtor se concretizeaz n suflet prin luarea de contien de sine. Putem spune c ndat ce copilul a cunoscut destule asemenea ciocniri cu lumea exterioar, el ajunge s se numeasc Eu. Cnd a ajuns pe punctul de a-i realiza contiena de sine, el descoper necesitatea de a o ine treaz de-a lungul ntregii sale existene. Dar aceast contien de sine nu ar putea fi inut treaz i meninut nsu-fleit fr nencetate ciocniri. Odat ce copilul a ajuns s se numeasc Eu, ciocnirile cu lumea exterioar i-au mplinit oarecum misiunea lor i nu mai adaug nimic dezvoltrii contienei de sine. Observnd cu imparialitate, de exemplu, momentul n care omul se trezete, ne apare faptul c nu putem menine treaz contiena Eului dect prin ciocniri. Noi tim c aceast contien a Eului, ca de altfel ntreg coninutul trupului astral, se stinge n timpul somnului i reapare dimineaa la trezire. De ce se trezete ea atunci? Fiindc entitatea sufletesc-spiritual a omului se reintegreaz n trupul su fizic i n trupul su eteric. Atunci se produce din nou o coliziune i contiena Eului se ciocnete de trupurile fizic i eteric. Cel care, chiar fr cunoaterea ocult, este capabil s observe cu precizie viaa psihic, poate face constatarea urmtoare: trezindu-se dimineaa, el poate vedea c multe lucruri pstrate n memorie reurc n contiena sa. Reprezentrile i sentimentele trite i multe alte experiene, toate acestea, aprnd din profunzimile subcontientului, reurc n contien. O asemenea observare nu necesit nici o cunoatere ocult, ci este suficient s dezvoltm facultatea noastr de observare pentru fenomenele sufleteti. Analiznd cu exactitate ceea ce se desfoar, putem constata c ceea ce apare astfel are un caracter oarecum impersonal. Putem chiar observa c acest caracter va fi cu att mai impersonal cu ct evenimentele sunt mai ndeprtate n timp, cu alte cuvinte cnd participm din ce n ce mai puin cu sinea noastr contient. Dumneavoastr v putei aminti evenimentele care s-au desfurat ntr-un trecut ndeprtat, le putei face s reurce n memorie fr s v simii afectai de ele, dup imaginea a ceea ce simii fa de ceea ce se desfoar n lumea exterioar i nu v angajeaz cu nimic. Tot ceea ce este pstrat n memoria noastr tinde n mod constant s se desprind de Eul nostru. Totui, noi vedem n fiecare diminea foarte distinct c Eul nostru i reintegreaz contiena; aceasta se datoreaz faptului c noi ne scufundm n fiecare diminea n acelai corp. Ciocnirea care are loc rennoiete de fiecare dat contiena Eului nostru. n timp ce copilul se lovete de lumea exterioar i ajunge astfel la contiena de sine, noi, adulii, ne meninem aceast contien de sine treaz lovindu-ne de propria noastr via luntric. Acest oc nu se limiteaz numai la trezirea de diminea, cci noi ne integrm n propria noastr fiin luntric de-a lungul ntregii zile, i contiena Eului nostru se reaprinde la contrapresiunea realizat de corpul nostru. Eul nostru este introdus n trupurile noastre fizic, eteric i astral i se afl fr ncetare n coliziune cu ele. Putem deci spune c avem o contien a Eului datorit acestei locuiri n corporalitatea noastr, de la care suportm o contrapresiune. Noi ne ciocnim de corporalitatea noastr.

Bineneles c de aici decurge n mod necesar o consecin. Orice ciocnire are efectul urmtor: cnd dumneavoastr lovii ceva, chiar fr s v dai seama de aceasta, se produce o rnire, o leziune. Efectiv, lovirea Eului de corporalitatea noastr nu nceteaz de a provoca deteriorri n corporalitate; mici distrugeri. Aceasta este o realitate: noi ne distrugem constant corporalitatea. Dar dac nu am lovi-o i nu am distruge-o, contiena Eului nostru nu s-ar putea dezvolta. i suma acestor distrugeri nu este ntr-adevr nimic altceva dect ceea ce provoac moartea pe planul fizic. Putem deci spune c datorit acestei distrugeri nencetate a organismului nostru i activitii noastre distructive putem menine contiena Eului nostru.

n acest fel suntem deci distrugtorii nveliurilor astral, eteric i fizic. Asta nseamn c avem fa de aceste nveliuri un comportament diferit dect fa de Eu. Viaa obinuit ne nva c putem deveni i distrugtorii Eului. S vedem o clip cum putem deveni distrugtorii Eului nostru.

Eul nostru este ceva puin conteaz pentru moment ce anume , i n msura n care el este ceva n cadrul universului, are o anumit valoare. Omul resimte foarte bine c Eul su are o anumit valoare pentru Cosmos. Dar noi putem micora aceast valoare. Cum putem noi reduce valoarea Eului nostru? Cnd producem un necaz cuiva pe care ar fi trebuit s-l iubim, atunci ciuntim efectiv valoarea Eului nostru. Dup ce am provocat aceast suferin nejustificat, Eul nostru i-a sczut valoarea. Acesta este un fapt de care fiecare i poate da seama. Mai putem constata i urmtoarele: omul neputnd, n cursul existenei sale, atinge niciodat valoarea sa ideal, Eul su este n realitate fr ncetare n curs de a se devaloriza, deci de a lucra la propria sa depreciere, la propria sa distrugere. Dar att timp ct avem controlul Eului nostru, noi avem, de-a lungul ntregii noastre viei, posibilitatea de a elimina aceast distrugere. Noi suntem capabili de aceasta, dei nu o facem ntotdeauna. nainte de a trece pragul morii, putem ntotdeauna s-o facem. Dac am cauzat o suferin nejustificat cuiva putem, sub o form sau alta, s o compensm n timpul vieii noastre pmnteti. Reflectnd puin la aceasta, dumneavoastr nelegei c omul are posibilitatea, ntre natere i moarte, de a-i influena Eul, da a-i micora valoarea, posibilitatea de a lucra la distrugerea sa, dar i de a echilibra aceast distrugere, de a o neutraliza.

n cursul actual al evoluiei sale, omul, pentru nceput, nu are aceast posibilitate i n ceea ce privete trupul su astral, trupul su eteric i trupul su fizic. El nu poate aa cum face cu ajutorul activitii sale contiente n privina Eului su s lucreze la aceste trei alte trupuri, cci el nu se afl n mod contient n aceste trei pri ale fiinei sale. Daunele cauzate n trupurile sale astral, eteric i fizic se menin. El nu nceteaz s le distrug, fr a fi n msur s fac ceva pentru a le repara. Aceasta este uor de neles: dac am intra ntr-o nou ncarnare nzestrai cu forele coninute n trupurile noastre fizic, eteric i astral, aa cum au fost ele modelate la sfritul ncarnrii precedente, noi am avea de a face cu un trup astral, eteric i fizic cu totul inutilizabil. Coninutul sufletescului nostru este ntotdeauna la originea a ceea ce se manifest n corporalitate; el constituie fora care se exprim acolo. Faptul c la sfritul existenei avem un organism fragil, dovedete c sufletul nostru nu are forele capabile s-i salveze vitalitatea. Pentru a ne menine contiena i pentru a o pstra treaz, noi am distrus ncontinuu nveliul nostru corporal. Forele care ne rmn la sfritul unei ncarnri nu ne sunt de nici un folos n urmtoarea ncarnare. Noi trebuie s primim puteri noi, capabile s acioneze n cursul ncarnrii urmtoare asupra trupurilor astral, eteric i fizic n aa fel nct ele s fie, ntr-o anumit msur, vitalizate i sntoase, i deci utilizabile pentru noua ncarnare. n timpul unei existene pmnteti i aceasta este deja accesibil oricrei observaii omul are posibilitatea de a distruge cele trei trupuri ale sale; dar lui nu i este posibil, lui singur, s le structureze ntr-o manier sntoas, s le formeze, s le reconstituie. Investigaia ocult ne arat c n timpul vieii dintre moarte i o nou natere, din regnul extraterestru n care trim ne vin anumite puteri capabile s restaureze nveliurile omeneti uzate. ntre moarte i o nou natere noi ne ndeprtm n universul cosmic, i trebuie s mergem s cutm n alte corpuri cereti, nrudite cu regnul pmntesc, puterile pe care nu le putem extrage din snul regnului pmntesc. Ele conin rezervele de puteri de care au nevoie nveliurile noastre omeneti. Pe Pmnt, omul are o singur posibilitate, aceea de a extrage de aici puterile necesare pentru reconstituirea permanent a Eului su; celelalte componente ale naturii omeneti trebuie s-i primeasc puterile din alte lumi, i nu din Pmnt.

Dac vom considera mai nti trupul astral, vedem c dup moarte fiina omeneasc i extinde existena n afar, se rspndete realmente n exterior i se dilat prin toate sferele planetare. Prin dilatarea fiinei sale sufletesc-spirituale, omul devine, pe durata kamaloki, o fiin att de mare atunci se ntreptrund mai multe fiine nct atinge limita formei orbitei pe care Luna o descrie n jurul Pmntului. Fiina omeneasc se dilat dup aceea pn la sfera lui Mercur n sensul atribuit de ocultism termenului de Mercur , apoi pn la sfera lui Venus, dup aceea pn la sfera lui Marte, cea a lui Jupiter i apoi pn la Saturn. Fiina omeneasc se dilat din ce n ce mai mult. Ca entitate, dincolo de pragul morii, omul ajunge s triasc devenind un locuitor al lui Mercur, apoi al lui Venus, apoi al lui Marte i aa mai departe. El trebuie oarecum s aib facultatea de a se simi n largul su n aceste lumi planetare. Ce s fac pentru a se adapta la ele?

O dat ce perioada kamaloka a trecut, omul trebuie s aib n el ceva care s-i permit s dezvolte o afinitate cu puterile proprii sferei lui Mercur, unde se afl. Cnd observm mai multe fiine omeneti n rstimpul vieilor dintre moarte i o nou existen, se adeverete c ele au comportamente foarte diferite. Exist o diferen foarte net ntre cei care intr n aceast sfer a lui Mercur cu o anumit atitudine moral, i cei care sunt marcai de o via imoral. Acest lucru include bineneles toate nuanele posibile. n sfera lui Mercur, fiina omeneasc, avnd dobndite n cursul existenei sale caliti morale, este ceea ce am putea numi o fiin spiritual sociabil; ea are posibilitatea s contacteze alte fiine fie defunci care i-au premers, fie fiine proprii sferei lui Mercur i s stabileasc cu ele legturi i schimburi. Fiina omeneasc imoral devine solitar i se simte exclus din comunitatea altor locuitori ai acestei sfere. Iat la ce conduce atitudinea moral sau imoral a fiinelor pmnteti ajunse n aceast sfer. Este esenial s nelegem c moralitatea este ceea ce stabilete n acest loc contactul i legtura noastr cu fiinele care triesc acolo, i c atitudinea noastr imoral nchide fiina noastr ca ntr-o nchisoare. Desigur c noi tim atunci c acolo sunt i alte fiine, dar suntem oarecum nchii ntr-o carapace i nu le putem ntlni. Situaia de singurtate rezult dintr-o existen omeneasc asocial i imoral pe Pmnt.

n sfera urmtoare, elementul determinant pentru stabilirea contactelor ntre fiinele omeneti este sentimentul religios. n acord cu tradiia ocult, vom denumi provizoriu aceast regiune, sfera lui Venus. Cei care, n cursul existenei lor pmnteti, au dobndit sentimentul c tot ceea ce este efemer n viaa oamenilor i a lucrurilor este legat de ceva etern, i c omul, prin atitudinea sufletului su, trebuie s tind spre ceea ce este spiritual i divin, pot stabili contactul cu fiinele acestei sfere. Dimpotriv, un spirit materialist, incapabil s-i orienteze sufletul spre etern i nepieritor, spre divin, rmne ca ntemniat n propria sa fiin i este condamnat la singurtate. Tocmai aici, n sfera lui Venus, putem vedea cel mai bine, datorit investigaiilor oculte, cum prin felul nostru de a tri pe Pmnt crem n trupul nostru astral condiiile de via necesare n aceast sfer. Noi trebuie s dobndim o nelegere i s dezvoltm o nclinaie pentru ceea ce dorim s ne asociem mai trziu. i este o realitate faptul c oamenii de pe Pmnt, din toate timpurile i pe durata diferitelor epoci aa cum trebuie s fie, pe bun dreptate au ntreinut legturi cu viaa spiritual divin, n toate confesiunile i n toate concepiile despre lume. Pentru a progresa, evoluia a avut nevoie de o surs unic. n domeniul religios, de exemplu, oricare ar fi epoca i poporul, diferitele confesiuni au fost date de spiritele desemnate de circumstanele cosmice n funcie de dispoziiile popoarelor, de condiiile climatice, .a.m.d. Apartenena confesional se bazeaz deci pe o aceeai surs, dar confesiunile sunt nuanate dup condiiile proprii fiecrui popor. Chiar i n epoca noastr, oamenii constituie pe Pmnt grupuri distincte, n funcie de confesiunea lor religioas sau concepia despre lume. Ceea ce dezvolt n sufletul nostru o confesiune religioas sau o filozofie pregtete nelegerea i sociabilitatea noastr pentru sfera lui Venus. Sentimentele religioase ale hinduilor, chinezilor, musulmanilor, cretinilor, etc., pregtesc sufletul pentru ca, o dat ajuni n sfera lui Venus, el s aib nelegerea, simpatia i nclinaia care l atrage, nainte de toate, spre fiinele ce mprtesc aceleai sentimente i care i-au modelat sufletul dup aceeai confesiune. Putem realmente afirma i investigaia spiritual este foarte clar asupra acestui punct c n timp ce astzi suprafaa Pmntului este mprit ntre rase, popoare, .a.m.d. situaia aceasta se va schimba n viitor, ntreeserile fiind deja ncepute i deci dac aceasta constituie actualmente tot attea semne distinctive, sfera lui Venus, pe care noi o parcurgem mpreun cu alte fiine omeneti sau spirituale, nu cunoate aceast difereniere rasial. Oamenii sunt grupai acolo numai dup confesiunile lor religioase i concepiile lor filosofice. Desigur c mai exist nc o difereniere datorat tocmai faptului c aceast divizare pmnteasc, existent la nivelul religiilor, este ntr-o anumit msur dependent de condiiile rasiale i de seminii. Totui, nu elementul rasial este cel care are ntietate, ci determinant este experiena sufletului datorat faptului c el se leag de o anumit confesiune.

Dup moarte, noi rmnem ntotdeauna un anumit timp n sfera lui Venus. Dup aceea ne dilatm i ajungem pn la sfera urmtoare, cea a Soarelui. n calitate de suflete, noi devenim realmente, ntre moarte i o nou natere, locuitori ai Soarelui. n comparaie cu sfera lui Venus, sfera Soarelui mai necesit i altceva. Pentru a evolua n sfera solar ntre moarte i o nou natere, este eminamente necesar s nelegem nu numai un grup omenesc determinat, ci totalitatea sufletelor omeneti, i s putem stabili puncte de contact cu toate sufletele. n sfera Soarelui noi ne simim izolai dac suntem ncorsetai de prejudeci, oricare ar fi apartenena confesional, i datorit acestui fapt noi suntem incapabili s-i nelegem pe cei al cror suflet este marcat de o alt confesiune. Cel care, pe Pmnt, de exemplu, nu a tiut aprecia dect avantajele unei anumite religii, nu-i va nelege niciodat, n sfera Soarelui, pe cei care au aparinut altei religii. Dar aceast lips de nelegere nu se manifest ca pe Pmnt. Aici, jos, oamenii pot s se deplaseze i s-i intersecteze drumurile fr s se neleag la nivelul sufletului: ei se pot scinda n diferite apartenene religioase i filosofice. Dar n sfera Soarelui, pn acolo unde ne ntindem i ne ntreptrundem, noi suntem unii i, cu toate acestea, separai, prin viaa noastr luntric. i acolo orice separare i orice lips de nelegere este o surs de suferine cumplite. ntlnirea cu un suflet aparinnd unei alte confesiuni nate n noi un repro pe care suntem incapabili s-l depim, pentru c pe Pmnt nu am nvat s o facem, i pentru c aceast incapacitate se prelungete un rstimp nedefinit.Vom nelege mai bine despre ce este vorba dac, plecnd de la ceea ce se desfoar ntre moarte i o nou natere, abordm problema iniierii. Cci trirea iniiatului, care ptrunde n lumile spirituale, este ntr-un anumit fel foarte asemntoare celei a vieii dintre moarte i o nou natere. El trebuie s se familiarizeze cu aceleai sfere, i ar trece prin aceleai frmntri dac, n momentul intrrii n sfera Soarelui, ar pstra prejude-cile unei concepii unilaterale despre lume. Iat de ce iniierea trebuie s fie precedat de o deschidere total fa de orice confesiune religioas aflat pe Pmnt, o nelegere pentru ceea ce triete n orice suflet, oricare ar fi apartenena sa filosofic. Cci dac nu, tot ceea ce se sustrage ne-legerii noastre devine surs de zbucium, asemnndu-se cu muni nali gata s se prbueasc peste noi, sau cu manifestri la care se presimte o putere exploziv care ne-ar putea lovi. Din moment ce ne ncorsetm pe noi nine ntr-o asemenea atitudine, orice lips de nelegere pentru semen acioneaz n acest fel n lumile spirituale.

Dar lucrurile nu au fost ntotdeauna aa. n timpurile precretine, evoluia omenirii nu prevedea ca oamenii s dezvolte o asemenea nelegere pentru fiecare suflet individual. Neamul omenesc a trebuit s treac printr-o faz de unilateralitate. Dar cei care au fost ridicai la nivelul de cluzitori ai lumii au trebuit s dobndeasc mai mult sau mai puin contient facultatea unei nelegeri mai generale i nu a uneia exclusive. Chiar dac cineva nu era dect cluza unui singur popor, el trebuia oarecum s fie capabil s desfoare o nelegere pentru fiecare suflet omenesc. Vechiul Testament fcea aluzie la aceasta n mod grandios n locul unde Abraham l ntlnete pe Melchisedec [ Nota 13 ], preot al celui Prea-nalt. Cel care nelege acest pasaj tie c Abraham, chemat s devin cluzitorul poporului su, beneficiaz n acel moment de iniiere chiar dac aceasta nu se desfoar n deplin luciditate, cum va fi cazul mai trziu pentru alte iniieri , o iniiere care i permite s sesizeze realitatea divin capabil s ptrund orice suflet omenesc. Pasajul unde este vorba de ntlnirea lui Abraham cu Melchisedec ascunde de altfel un profund mister privind evoluia neamului omenesc. Dar omenirea trebuia s fie pregtit treptat s devin din ce n ce mai capabil s beneficieze de trecerea sa prin sfera Soarelui. Cum?

n cursul evoluiei noastre pe Pmnt, primul impuls n favoarea unei treceri favorabile prin sfera Soarelui a fost dat de Misteriul de pe Golgota, dup o pregtire n snul poporului Vechiului Testament, despre care vom mai vorbi. Pentru moment, nu conteaz prea mult s tim dac, aa cum a evoluat pn n zilele noastre, cretinismul i-a realizat toate elurile i toate posibilitile sale de dezvoltare. Este de la sine neles ca n diferitele sale confesiuni religioase, cretinismul s nu fi putut promova dect anumite aspecte ale principiului christic global, i ca pentru anumite detalii ale inteniilor sale pozitive el s fie n ntrziere n raport cu alte confesiuni. Dar ceea ce conteaz, sunt posibilitile evolutive pe care le cuprinde el, ceea ce poate da el omului care ptrunde tot mai profund n esena sa.

Noi am ncercat deja s expunem ceea ce poate explica aceast evoluie posibil. Ar fi multe de spus relativ la acest subiect. Dar aici nu vom trata dect singurul aspect de care avem acum nevoie. Pentru a nelege bine semnificaia profund a diferitelor curente religioase, putem rmne la un singur aspect care ne arat clar caracterul confesiunilor religioase. Constatm c diferitele orientri religioase sunt adaptate diferitelor rase, populaii i comuniti de snge. Aceasta este mai ales valabil n primele timpuri ale evoluiei omenirii. Aceast situaie a durat un anumit rstimp. Noi tim c religia hindus este rezervat celor care sunt nscui hindui. ntr-un anumit sens, vechile religii sunt religii ale seminiilor, ale anumitor popoare. V rog s nu luai aceast remarc drept o depreciere, ci numai drept o caracterizare. Diferitele religii care au fost date popoarelor de ctre iniiai, i care au fost scoase din sursa unei religii universale comune, dar adaptate diferitelor popoare, seminii, .a.m.d., aceste diferite religii au ceva, s spunem, dintr-un egoism religios. Popoarele au iubit ntotdeauna curentele religioase ieite din propria lor constituie, din propriul lor snge. Noi chiar tim c odinioar, cnd era ntemeiat o religie provenind din centre de misterii la un popor din antichitate, aceasta nu era realizat de ctre un strin de sngele acelui popor. Se ntemeia un al doilea misteriu, care era transportat acolo unde mai exista deja unul. Dar cineva din cadrul acelui popor era desemnat drept cluzitor al acelui popor, sau al acelei seminii.

n aceast privin exist o mare diferen fa de ceea ce se poate numi cretinismul autentic. Individualitatea spre care orice cretin i ndreapt privirea sa, Christos Iisus, a avut cea mai slab influen tocmai n snul poporului i locului unde s-a ncarnat.

Condiiile religioase n Occident trebuie s fie considerate la fel ca acelea din India sau China, unde se perpetueaz religiile tribale? Nu, ctui de puin! Religiile noastre nu s-ar putea compara cu cele din Orient, hindus i chinez, dect dac aici, n Europa Central, noi am fi, de exemplu, adoratori fideli ai lui Wotan. Noi am fi atunci n aceeai situaie, i egoismul religios s-ar manifesta i aici. Or, n Occident, orice egoism religios a disprut i s-a adoptat religia unui ntemeietor de religie care nu se bazeaz pe nici o comunitate tribal, ci vine din afar. Acesta este un fapt care trebuie vzut n mod clar. Legtura de snge care contribuia la ntemeierea vechilor comuniti religioase nu a jucat nici un rol n rspndirea cretinismului. Dimpotriv, legtura de la suflet la suflet a fost esenial aici i ea a permis primirea unei religii de origine strin, cum a fost de exemplu cazul Occidentului. De ce a fost aa? Fiindc n rdcinile sale cele mai adnci, i nc de la origine, cretinismul era structurat pentru a deveni o religie destinat tuturor oamenilor, fr deosebire de credin, naionalitate, apartenen tribal, de ras i de tot ceea ce, de altfel, poate separa oamenii unii de alii. Pentru a nelege n mod just cretinismul trebuie tiut c el nu se adreseaz n om dect elementului uman, cel care exist n orice fiin omeneasc. Faptul c n decursul primelor sale faze, i chiar i n zilele noastre, cretinismul a dat natere la confesiuni diferite nu infirm cu nimic aceast constatare, cci el nglobeaz toate posibilitile evolutive coninute n general n omenire. n snul lumii cretine va trebui chiar s se produc o mare schimbare pentru nelegerea cretinismului pn n temeliile sale. Va trebui fcut o anumit distincie ntre cunoaterea cretinismului i realitatea sa.

Desigur c Sfntul Pavel a nceput s fac aceast difereniere; iar cel care l nelege pe Sfntul Pavel poate cunoate ceva n acest sens. Dar ceea ce a ntreprins el a fost prea puin neles pn n prezent. El a extins, din apanajul exclusiv al evreilor, confesiunea cretin, pronunnd aceste cuvinte: Christos nu a murit numai pentru evrei, ci i pentru pgni [ Nota 14 ] i, n felul acesta, a contribuit enorm la nelegerea just a cretinismului. Ar fi cu totul greit s pretindem c Misteriul de pe Golgota a avut loc numai pentru cei care i spun cretini. El s-a ndeplinit pentru toi oamenii! Asta voia s spun Sfntul Pavel afirmnd c Christos a murit i pentru pgni, nu numai pentru evrei. Ceea ce a intrat prin Misteriul de pe Golgota n ntreaga via a Pmntului are evident importan pentru ansamblul vieii pmnteti. Orict de grotesc poate prea chiar i astzi celor care nu fac deosebirea despre care noi vom mai vorbi n continuare, trebuie spuse urmtoarele: pentru a nelege bazele cretinismului, trebuie s fim capabili, fa de un adept al unei alte religii de exemplu un hindus sau un chinez s ne ntrebm: are n el ceva cretin? Prea puin conteaz ca omul n cauz s o tie sau nu; ceea ce conteaz este ca el s fie avertizat asupra a ceea ce este n realitate cretinismul. Tot aa, nu este esenial ca un om s tie ce este fiziologia, de vreme ce el cunoate realitatea digestiei. Adeptul cruia religia sa nu i-a furnizat nici o legtur contient cu Misteriul de pe Golgota, nc nu are deci nici o deschidere n aceast privin. Dar acesta nu este un motiv de a nega posibilitatea ca, pentru el, cretinismul s fie o realitate. Ziua n care cretinii vor fi destul de cretini pentru a descoperi elementul christic n toate sufletele pmnteti, i nu numai cnd vor fi ncercat prin tot felul de tentative de convertire s le inoculeze cretinismul, numai atunci va fi fost sesizat esenialul cretinismului. Toate acestea sunt legate chiar de natura unui cretinism neles la justa sa valoare. Trebuie fcut deosebire ntre realitatea cretinismului i nelegerea lui. A nelege ceea ce exist pe Pmnt datorit Misteriului de pe Golgota constituie un mare ideal, idealul unei cunoateri importante pentru Pmnt, a unei cunoateri pe care oamenii vor ti s o dobndeasc n mod progresiv. Dar realitatea s-a mplinit, ea exist de cnd s-a svrit Misteriul de pe Golgota.

Viaa noastr n sfera Soarelui depinde de legtura pe care am putut-o stabili cu Misteriul de pe Golgota. Viaa noastr n aceast sfer depinde n aa msur de acest raport, c ea nu este posibil dect dac am realizat cu Misteriul de pe Golgota legtura pe care tocmai am caracterizat-o. Aceast legtur trebuie s depeasc limitele unui cretinism incomplet, al unei nuane confesionale sau a alteia. n cazul n care nu realizm acest lucru, noi ne condamnm n mod sigur s trim solitari n sfera Soarelui, incapabili s ntlnim sufletele altor fiine omeneti. Exist o afirmaie a crei putere se confirm pn n aceast sfer. Cnd, n calitate de fiine n snul sferei Soarelui, ntlnim o alt fiin, putem cultiva cu ea legturi sociale, i aceast ntlnire ne incit s nu ne retragem n noi nine dac n noi triete cuvntul urmtor: Acolo unde doi sunt reunii n numele Meu, sunt i Eu n mijlocul lor [ Nota 15 ]. Cnd exist cunoaterea real a lui Christos, toi oamenii sunt n msur s se ntlneasc n snul sferei solare. i aceast ntlnire este de o importan remarcabil. n aceast sfer, pentru om intervine o decizie, i el trebuie s fi dobndit o anumit nelegere. Aceasta poate fi explicat de preferin plecnd de la un fapt extraordinar de important, accesibil oricrui suflet, dar de care adesea el nu-i d seama.

Unul din cele mai frumoase pasaje din Noul Testament este cel n care Christos caut s trezeasc contiena omului fa de nucleul spiritual i divin pe care l poart sufletul su. n calitate de scnteie divin, Dumnezeu triete n fiecare suflet omenesc; orice om poart n el o calitate divin. Christos Iisus a subliniat-o n mod deosebit. El a insistat cu toate puterile sale: Voi toi suntei dumnezei! [ Nota 16 ]. Maniera n care o afirm arat c el consider c omul merit acest calificativ chiar din momentul n care i se atribuie. Dar i o alt fiin a spus aceste cuvinte. Vechiul Testament exprim n mod simbolic faptul c la nceputul evoluiei neamului omenesc, Lucifer spusese: Voi vei fi ca Dumnezeu [ Nota 17 ]. Acest fapt trebuie reinut. Dou fiine spun cuvinte asemntoare; Lucifer i Christos: Voi vei fi sau voi trebuie s fii ca Dumnezeu! Ce vrea s spun Biblia subliniind aceste spuse? Ea vrea s exprime faptul c, atunci cnd provin de la fiina luciferic, ele cheam nenorocirea, pe cnd, venind de la fiina christic, duc la binecuvntarea suprem. Nu trebuie vzut aici un mister minunat? Cuvntul tentaiei luciferice, azvrlit n omenire, a devenit prin Christos expresia celei mai nalte nelepciuni. n caractere impresionante, n documentul nostru apare clar c nu numai coninutul cuvintelor conteaz, ci mai ales persoana care l pronun. S reinem din aceasta c lucrurile trebuie ntotdeauna aprofundate i c noi putem deja nva mult plecnd de la elementele exoterice de care dispunem.

n sfera solar, ntre moarte i o nou natere, auzim fr ncetare rsunnd n sufletul nostru puterea acestor cuvinte: Tu eti un dumnezeu, tu trebuie s fii un dumnezeu!. i cnd intrm n aceast sfer, avem certitudinea de a-l ntlni acolo din nou pe Lucifer, repetnd cu insisten aceleai cuvinte. De acum nainte ncepem s-l nelegem foarte bine pe Lucifer, n timp ce pentru a-l nelege pe Christos trebuie s ne pregtim progresiv pe Pmnt. Dac nu am stabilit pe Pmnt o legtur cu Misteriul de pe Golgota nu aducem n sfera solar nici o nelegere pentru aceste cuvinte, atunci cnd ele provin de la entitatea lui Christos. A dori s v spun, formulat n cuvinte destul de banale, c n sfera Soarelui ntlnim dou tronuri. Unul este cel al lui Lucifer, de unde rsun cuvntul ispititor privind natura noastr divin. Acest tron este mereu ocupat. Cellalt ne apare gol, sau, mai precis, pare gol multor oameni, cci pe acest cellalt tron din sfera solar, pe durata vieii dintre moarte i o nou natere, noi trebuie s gsim ceea ce se poate numi imaginea akashic a lui Christos. i dac vom ajunge s o gsim acolo, aceasta va fi, dup cum vom avea ocazia s vedem n continuare, o binecuvntare pentru noi. Dac reuim s o gsim, se datoreaz faptului c Christos a cobort din Soare pentru a se uni cu Pmntul i pentru c nelegerea noastr pentru Misteriul de pe Golgota pe Pmnt ne-a permis s ne ascuim privirea spiritual pentru ca tronul lui Christos pe Soare s nu ne par gol ci, dimpotriv, s ne devin vizibile actele svrite de El atunci cnd se afla nc pe Soare. Am spus c trebuie s m exprim n acest mod banal. ntr-adevr, pentru a vorbi de aceste dou tronuri i a descrie aceste condiii sublime trebuie s recurgem la imagini. Oricine face efortul s neleag va putea recunoate c aceste cuvinte furite pe Pmnt sunt inadecvate i c trebuie recurs la imagini pentru a ne putea face nelei.

Pentru ceea ce avem nevoie n timpul ederii noastre n sfera Soarelui nu gsim deci nelegere dect dac am asimilat pe Pmnt ceva care nu interfereaz numai cu puterile astrale, ci i cu puterile eterice. Dac ai urmrit ceea ce v-am expus, trebuie s tii c religiile acioneaz asupra puterilor eterice i modeleaz trupul eteric al omului. O dat ce am dobndit o nelegere pentru Misteriul de pe Golgota, ne rmne o bun parte de motenire spiritual datorit faptului c sufletele noastre sunt ptrunse de puteri emannd din sfera Soarelui. Cci din aceast sfer trebuie s extragem puterile de care avem nevoie pentru a putea primi n mod corect trupul eteric din urmtoarea noastr ncarnare. Dimpotriv, puterile care ne sunt necesare pentru a fi n msur s primim corect trupul astral n urmtoarea noastr ncarnare, le vom cuta n alte sfere planetare.

S nu credei c ceea ce v-am spus nu este conform cu spiritul evoluiei omeneti. Eu v spusesem deja c nc din epoca precretin un cluzitor al omenirii, Abraham, cu ocazia ntlnirii sale cu Melchisedec, sau Malekzadic, a avut prilejul s-i procure puterile necesare pentru trecerea sa prin sfera solar. Nu este vorba aici de o afirmaie oarecare fcut din intoleran, cnd se constat c numai cretinismul ortodox ar fi n msur s procure omului puterile necesare pentru a stabili n sfera solar relaii juste cu fiinele. Nu, acolo este vorba de o realitate a evoluiei. Spuneam c n decursul timpurilor, vechea posibilitate de a contempla prin alte mijloace imaginea akashic a lui Christos s-a estompat progresiv. Privirea spiritual a lui Abraham era complet deschis pentru aceast imagine akashic a lui Christos n sfera solar. Acesta este un fapt incontestabil. Faptul c Misteriul de pe Golgota nu avusese nc loc pe atunci i c Christos locuia nc pe Soare nu este o obiecie valabil; n realitate El era unit pe atunci cu alte sfere planetare. La acea epoc i pn n zilele noastre, oamenii erau capabili s contemple ceea ce era de vzut acolo. i dac ne-am ntoarce napoi i mai departe, n timp, pe cnd sfinii rishi erau cluzitorii poporului lor, nvtorii din vechea Indie, acolo era deja vorba de cluzitori ai omenirii care erau foarte familiarizai cu entitatea lui Christos, ce locuia nc n Soare. Aceti cluzitori se strduiau s-l fac cunoscut adepilor lor, n orice caz fr ca s foloseasc deja numele pe care l va purta El mai trziu. Dei Misteriul de pe Golgota nu aciona pe atunci pn n sfera cunoaterii acestor epoci ndeprtate, cei care cutau n profunzimile existenei adevrurile intime, au avut totui posibilitatea de a dobndi facultile care i permit omului s extrag din Soare puterile destinate regenerrii trupurilor lor eterice. Dar aceste posibiliti au ncetat o dat cu evoluia ulterioar a omenirii. Ele trebuiau, de altfel, s nceteze, fiindc puteri noi caut fr ncetare s se introduc n omenire.

Aceasta este o realitate a evoluiei. Noi ne ndreptm nspre timpurile viitoare cnd, dac se ndeprteaz de evenimentul christic, oamenii se vor priva din ce n ce mai mult de posibilitatea de a face o experien corect a sferei solare pe durata cltoriei lor dintre moarte i o nou natere. Se impune certitudinea faptului c ceea ce este christic trebuie cutat n fiecare suflet. Dac vrem s sesizm bazele cretinismului, s ne ntrebm n privina fiecrui om: ct substan cretin are n el? Este de asemenea adevrat c omul se poate exclude din cretinism prin faptul c nu are contiena despre ce este vorba n realitate. Christos a murit nu numai pentru evrei, ci i pentru pgni acestor cuvinte ale Sfntului Pavel le putem aduga urmtoarele: dac n decursul evoluiei viitoare a omenirii s-ar exclude i respinge n mod contient i din ce n ce mai mult Misteriul de pe Golgota, aceasta i-ar mpiedica pe oameni s primeasc ceea ce a fost fcut pentru ei. Misteriul de pe Golgota este n mod precis o binefacere destinat fiecruia dintre noi. Orice om este liber s-i primeasc sau nu efectele. Dar de felul n care va lsa s acioneze acest Mister asupra lui va depinde n viitor facultatea sa de a extrage din sfera Soarelui puterile necesare pentru construirea corect a trupului su eteric pentru urmtoarea ncarnare. Consecina imens care decurge din aceasta pentru ntreg viitorul neamului omenesc pe Pmnt va face obiectul urmtoarelor conferine.

Cretinismul, legat de Misteriul de pe Golgota fr s-l neleag prea mult, constituie deocamdat prima pregtire a omenirii pentru a stabili din nou relaii juste cu sfera Soarelui. nelegerea just a Misteriul de pe Golgota, conform antroposofiei, trebuie s fie al doilea impuls. Aceast relaie just cu sfera Soarelui se dobndete prin efortul continuu de a nelege mereu mai bine Misteriul de pe Golgota. Odat intrat n aceast sfer, omul se dilat n continuare i trece, de exemplu, n sfera lui Marte. Nu este suficient s stabilim relaii corecte cu puterile solare numai n cadrul sferei Soarelui; trebuie ca s le purtm cu noi cnd ne ridicm spre sfera lui Marte. Pentru ca s nu se ntunece i s dispar contiena, odat parcurs sfera solar, ci ea s poat fi dus, dimpotriv, n sferele lui Marte i Jupiter, care trebuie parcurse ulterior, pentru ca aceasta s se realizeze, este necesar, n cursul actualului ciclu al evoluiei omenirii, ca n suflete s se trezeasc nelegerea spiritual pentru ceea ce anim religiile i concepiile noastre de via. Aceasta explic cercetarea n domeniul religiei i concepiilor despre lume. n locul nelegerii antroposofice va veni o nelegere foarte diferit, despre care abia ne putem face o imagine. Cci dac este clar c un adevr este valabil la o epoc nc impregnat de un sim pentru sinceritate, nu este mai puin adevrat c impulsuri mereu noi vor interveni n evoluia neamului omenesc. Trebuie s tim c ceea ce poate oferi antroposofia este valabil numai pentru o epoc dat. Asimilnd acest nvmnt, omenirea va duce spre viitor impulsurile primite, pe care le va fi transformat. Datorit acestor puteri transformate ea va fi n msur s preia noile fore, care se vor manifesta ulterior.

Am artat relaia care exist ntre viaa pmnteasc i viaa dintre moarte i o nou natere. Vei fi remarcat faptul c oamenii au realmente nevoie s cunoasc i s dezvolte o sensibilitate pentru viaa dintre moarte i o nou natere, o cunoatere a ei i un sentiment fa de ea, la fel ca pentru viaa pe Pmnt. Cci salvarea, certitudinea, tria i sperana pe care o avem ncarnndu-ne pe Pmnt depind de puterile pe care le aducem din viaa dintre moarte i o nou natere. Dar puterile pe care le lum de acolo depind, la rndul lor, de comportamentul pe care l-am avut n ncarnarea noastr precedent, depind de atitudinea noastr moral, de dispoziia noastr religioas sau, mai general, de calitile sufleteti pe care le-am dobndit. Noi trebuie s tim c datorit experienei suprasensibile pe care o trim ntre moarte i o nou natere, noi contribuim n mod activ fie la propagarea neamului omenesc, fie la distrugerea sa. Cci dac oamenii nu dobndesc puterile capabile s le dea un trup astral sntos, puterile care activeaz n trupul astral al omului pmntesc ar deveni sterile i seci, i omenirea s-ar scufunda pe Pmnt ntr-un declin moral i religios. Dac oamenii nu vor prelua puteri pentru trupul lor eteric, rasa uman ar disprea de pe Pmnt. Fiecare se poate ntreba: n ce msur pot eu contribui la faptul ca Pmntul s nu fie populat numai de corpuri bolnvicioase? Antroposofia nu este numai cunoatere, ci ea este responsabilitate care ne pune n relaie cu ntreaga fiin a Pmntului i ne menine ca atare.

A TREIA CONFERIN

Berlin, 3 decembrie 1912

n consideraiile noastre asupra vieii dintre moarte i o nou natere, am fcut deja aluzie, i dumneavoastr v amintii de aceasta fr ndoial, de faptul c, la nceput, omul continu s existe n aceast perioad n condiiile pe care i le-a pregtit de aici, de pe Pmnt. Am menionat c de fiecare dat cnd ntlnim o persoan dup moarte, n lumea spiritual, relaiile dintre noi i aceast persoan sunt, mai nti, cele pe care le-am esut pe durata existenei noastre pmnteti, i pe care nu le putem schimba cu nimic. S lum exemplul urmtor: dup moarte, ntlnim n lumea spiritual un prieten, sau orice alt persoan decedat naintea noastr. S presupunem c este vorba de o fiin creia i datorm afeciune datorit unor anumite mprejurri, dar c, ntr-o anumit msur, noi am privat-o de aceast iubire. n acest caz noi vom continua s vieuim relaiile care existau naintea morii, aceste relaii fiind constituite dintr-o privare afectiv de care suntem responsabili. Fa de aceast fiin ne aflm n situaia descris n conferina precedent, cu alte cuvinte contemplm i retrim oarecum ceea ce am generat de-a lungul ultimei noastre existene pmnteti. Dac, la un moment dat al vieii noastre de aici de pe Pmnt, noi am putut aduce o modificare a relaiilor noastre cu aceast persoan, de exemplu cu zece ani naintea morii sale sau naintea morii noastre, retrgndu-i afeciunea noastr, atunci vom avea de suportat dup moarte aceast situaie n rstimpul unei perioade de aceeai durat. Numai dup ce am suportat aceast situaie vom putea progresa i cunoate de asemenea i relaiile mai bune care existaser anterior cu aceast persoan. Trebuie s tim c dup moarte noi nu suntem n msur s compensm, s modificm relaiile create pe Pmnt. Exist o anumit imuabilitate.

Am putea foarte uor crede c este vorba de o experien dureroas i c aceast situaie trebuie privit numai din punctul de vedere al suferinei. Aceasta ar nsemna s judecm lumea spiritual dup condiiile noastre pmnteti limitate. Dar vzute din lumea spiritual, lucrurile apar adesea cu totul altfel. Desigur c n timpul vieii sale dintre moarte i o nou natere, omul resimte toat durerea datorat faptului c trebuie s-i spun: acum, c sunt n lumea spiritual, mi dau seama de rul pe care l-am fcut, dar nu pot schimba nimic; trebuie oarecum s ajung n noi mprejurri similare, ca s intervin o modificare. Cel care face o asemenea experien trece n mod sigur prin aceast suferin. Dar el simte de asemenea certitudinea c lucrurile trebuie s se ntmple n felul acesta, i c ar fi nefast pentru progresul su dac nu ar fi astfel, dac nu ar putea prelua aceast experien dureroas. Cci contemplnd o asemenea situaie fr s o putem schimba, noi acumulm puterea de a o schimba ulterior, n cursul karmei noastre viitoare. Tehnica viitoarei noastre karme este de aa natur nct noi vom putea modifica i corecta aceast situaie cnd intrm din nou ntr-o ncarnare fizic. Defunctul nu este deloc n msur s modifice prin el nsui aceast situaie. Mai ales imediat dup moarte, n timpul perioadei de kamaloka, el vede, aa-zicnd, venind n ntmpinarea sa consecinele vieii sale pmnteti. La nceput el trebuie s rmn n aceeai situaie, la aceeai experien, pe care nu o poate modifica.

Se poate spune n legtur cu aceasta c cei vii, cei care i urmeaz drumul lor pmntesc, au mult mai mult influen asupra celui mort dect el nsui sau ali mori. i acesta este un fapt extrem de important. Cel care rmne pe plan fizic i care a avut anumite legturi cu defuncii, cel care are relaii cu sufletele care se afl ntre moarte i o nou natere, numai acela este n msur, prin libera sa iniiativ de aici, s aduc anumite modificri la starea de dup moarte a defuncilor.

S lum un caz concret, capabil s ne clarifice multe aspecte. S ne mulumim s vedem ceea ce se desfoar n kamaloka, fiindc trecerea ulterioar n devachan nu modific cu nimic situaia. S ne imaginm dou fiine care au trit mpreun pe Pmnt. S lum un exemplu care ne afecteaz ndeaproape. Se poate ntmpla c la un anumit moment al vieii sale, una din fiine s fi cunoscut antroposofia, sau chiar s fi devenit antroposof. Cealalt, care este alturi de ea, s fie pornit mpotriva antroposofiei s nu fac dect s-o denigreze, i aceasta tocmai fiindc prietenul su ader la antroposofie. Poate ai fcut i dumneavoastr aceast experien i v-ai spus: desigur c cellalt nu ar fi att de virulent mpotriva antroposofiei, dac prietenul su nu ar fi devenit antroposof. Poate chiar ar fi devenit el nsui un bun antroposof dac ar fi fost primul care s cunoasc antroposofia. Nu este o situaie imposibil, cci cazuri de acest fel exist n via. Dar noi trebuie s tim c asemenea situaii evideniaz adesea domeniul iluziei. De fapt situaia poate fi urmtoarea: cel care este pornit mpotriva antroposofiei pentru c prietenul su a aderat la ea, nu este furios dect n stratul superior al contienei sale, la nivelul Eului su; dar n contiena sa astral, n subcontientul su, nu exist nimic care s mprteasc aceast aversiune pentru antroposofie. Fr tirea sa, el poate chiar avea o atracie pentru antroposofie. Acesta este un fapt constatat adesea: unei aversiuni la nivelul contienei superioare i corespunde o atracie la nivelul subcontientului. Ceea ce se exprim la nivelul superior al contienei nu corespunde n mod necesar modului n care se exteriorizeaz sentimentul. Dup moarte, experiena nu se limiteaz numai la consecinele a ceea ce s-a desfurat n straturile superioare ale contienei, la nivelul Eului. Cine crede aceasta i face o idee cu totul fals despre condiiile existenei postmortem. Noi am descris adesea cum, n momentul morii, omul i depune trupurile fizic i eteric, dar pstreaz lumea dorinelor i poftelor sale. Dar ceea ce dureaz nu se limiteaz numai la dorinele de care este contient, ci, de asemenea, la cele care exist n subcontientul su, dorinele de care nu tie nimic sau pe care el poate chiar le-a combtut viguros pe Pmnt. Dup moarte acestea sunt adesea mai puternice i mai intense dect n timpul vieii. Pe durata existenei noastre pmnteti exist o anumit dizarmonie ntre trupul astral i Eu; aceasta se manifest printr-un sentiment de vid sau de insatisfacie. Dup moarte, tocmai contiena astral confer sufletului omenesc tot caracterul su, care d fiinei omeneti pecetea sa. Experienele care se desfoar la nivelul superior al contienei noastre sunt de o importan mai mic dect cele ale dorinelor ascunse i ale tuturor pasiunilor care dormiteaz n adncurile sufletului i crora Eul le ignor adesea existena. Deci se poate ntmpla ca omul care tun i fulger mpotriva tiinei spirituale fiindc prietenul su a devenit antroposof, ajuns de cealalt parte a pragului, s vad manifestndu-se n el o dorin profund n favoarea antroposofiei. Aceast dorin va trebui s rmn nesatisfcut, cci este prea puin probabil ca aceast fiin, odat ce a trecut pragul, s aib ocazia s o satisfac. Dar printr-o nlnuire aparte a mprejurrilor se poate ntmpla ca, n anumite cazuri, cel rmas pe Pmnt s poat veni n ajutorul defunctului i s-i modifice condiiile existenei. Am putut observa astfel de cazuri printre noi, de nenumrate ori.

Le putem, de exemplu, citi morilor. Ne reprezentm cu intensitate c defunctul este prezent, evocm trsturile feei sale i parcurgem n gndire cu el textul pe care l citim, de exemplu o lucrare de antroposofie. Este suficient s o facem n gnd. Aceasta acioneaz n mod direct asupra celui care a trecut pragul morii. Ct timp el rmne n kamaloka, limba nu constituie o piedic; ea nu devine o piedic dect cnd el este n devachan. Datorit acestui fapt nu se poate obiecta c cel mort nu nelege limbajul nostru. ntr-adevr, n rstimpul de kamaloka persist o anumit sensibilitate pentru cuvintele noastre. Printr-o astfel de aciune putem efectiv aduce un ajutor celui care a trecut pragul morii. Ceea ce se ridic astfel de la planul fizic poate modifica deci condiiile existenei dintre moarte i o nou natere. Numai ceea ce eman din planul fizic are aceast putere, pe cnd o influen direct venind din lumea spiritului nu ar putea-o face.

De aici rezult c antroposofia, dac va vieui cu adevrat n inima oamenilor, va fi capabil s treac peste prpastia care separ lumea fizic de lumea spiritual. n aceasta trebuie s vedem esenialul antroposofiei, importana ei vital. Atta timp ct se consider c rolul ei const n mod principal n a furniza concepte i idei antroposofice, i n a explica alctuirea fiinei omeneti prin ceea ce primete din lumea spiritual, nu vedem dect nceputul aciunii sale. Numai atunci cnd vom ti cum intervine antroposofia n existena noastr, numai atunci va stabili ea realmente puntea dintre lumea fizic i cea spiritual. Atunci nu ne vom mai limita la o atitudine pasiv n privina morilor, ci vom avea o conduit activ i vom cultiva relaii vii cu ei, pentru a-i ajuta. Pentru a fi astfel, antroposofia trebuie n prealabil s ptrund contiena noastr i s ne fac s nelegem c lumea noastr este n ntregime n acelai timp fizic i supra-fizic, spiritual, i c fiina omeneasc nu se afl pe Pmnt numai pentru a culege n mod egoist, pe durata existenei sale de aici, fructele vieii materiale, ci i pentru a ndrepta nspre lumea spiritual ceea ce nu poate fi cultivat dect pe planul fizic i nu exist dect la acest nivel. Dac un om, din anumite motive care se justific, sau din nepsare, a pstrat distan fa de concepiile antroposofice, noi putem, dup moarte, s-l apropiem de acest nvmnt, n felul n care l vom explica.

Se poate pune problema urmtoare: dar dac pe defunct l deranjeaz asta, dac nu i-o dorete? Aceast ntrebare nu este n ntregime justificat, pentru c oamenii nu sunt astzi, n subcontientul lor, att de ostili fa de antroposofie. n subcontientul lor, ei nu au n realitate absolut nimic ce s-i reproeze. i dac noi am avea acces la subcontientul celor care o combat la nivelul contienei lor superioare, dac am putea conversa cu subcontientul lor, nu ar mai exista deloc atta ostilitate mpotriva antroposofiei. Cci omul nu are prejudeci mpotriva lumii spirituale dect la nivelul contienei Eului, sau, pentru a fi mai precis, la ceea ce, n calitate de contien a Eului, se rsfrnge pe planul fizic.

Noi am nvat astfel a cunoate un aspect al


Recommended