+ All Categories
Home > Documents > Rudolf Steiner_Tainele Pragului

Rudolf Steiner_Tainele Pragului

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: farcasiun
View: 246 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 64

Transcript
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    1/64

    Rudolf Steiner

    TAINELE PRAGULUI

    GA 147

    Ciclu de opt conferine inut la Mnchenn perioada 2431 august 1913

    Traducere din limba francez: ADRIANA ONOFREIConfruntarea cu textul original german: ADRIAN ILIESCU

    Traducerea s-a fcut dup ediia francez:Mystres du Seuil, Edition Anthroposophiques Romandes, 1980

    Titlul ediiei germane, publicat dup o stenogram nerevzutde confereniar:

    Die Geheimnisse der SchwelleGA 147

    2004 Toate drepturile pentru traducerea n limba romn suntrezervateEditurii UNIVERS ENCICLOPEDIC

    CUPRINS

    Treptele adevrului(biolog dr. Petre Papacostea)

    n legtur cu publicarea conferinelor lui Rudolf Steiner

    Conferina I Mnchen, 24 august 1913 Trezirea sufletelor. Trepte ale amintirii retrospective.Ateptare.

    Conferina a II-a Mnchen, 25 august 1913 Consideraii privind grania care desparte lumeasimurilor i lumile suprasenzoriale. Fiina i activitatea lui Lucifer i Ahriman. Cum ia nastererul?

    Conferina a III-a Mnchen, 26 august 1913 Vieuirile sufletului n lumea elementar.

    Conferina a IV-a Mnchen, 27 august 1913 Urcuul sufletului n lumea spiritual propriu-zis. Citirea scrierii cosmice n domeniul spiritului.

    http://www.universenciclopedic.ro/http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_index.html#1http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_index.html#1http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_index.html#2http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF1.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF2.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF4.htmlhttp://www.universenciclopedic.ro/http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_index.html#1http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_index.html#2http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF1.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF2.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF4.html
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    2/64

    Conferina a V-a Mnchen, 28 august 1913 Prezena trinitii n fenomenele lumii. Opovestire a doamnei Balde i nvturile lui Benedictus. Gndire, Vorbire, Scriere. Lucifer iAhriman.

    Conferina a VI-a Mnchen, 29 august 1913 Formaia spiritual pentru progresul culturii.ntlnirea sufletului uman cu Cealalt Sine n lumea spiritual. Dialogul spiritual cu Fiinele-gnduri.

    Conferina a VII-a Mnchen, 30 august 1913 Evoluia lui Johannes Thomasius. Dublul.Spiritul tinereii lui Johannes. Cealalt Philia. Prpastia fiinei.

    Conferina a VIII-a Mnchen, 31 august 1913 Influenele luciferice i ahrimanice n trecuti n prezent. Pzitorul Pragului. Recapitulare.

    Note

    Cuvinte introductive rostite de Rudolf Steiner la Mnchen(28 august 1913) cu ocazia primeireprezentaii de euritmie

    Tabloul ciclurilor de conferine i a primelor reprezentaii care au avut loc la Mnchen

    Operele complete ale lui Rudolf Steiner

    CONFERINA I

    Mnchen, 24 august 1913

    Ai aflat desigur c programul nostru ncepe cu o suspendare. Spre marele meu regret, Pzitoareasufletelor, drama stimatului nostru prieten Edouard Schur (1), programat, nu va putea fi

    prezentat la aceast festivitate. La obria acestei amnri stau mai multe motive. Faptul este cuatt mai regretabil cu ct acum, n epoca n care trim, ar fi fost important s vezi desfurndu-sen faa sufletelor noastre aceast oper a stimatului nostru Edouard Schur. Aceast dram, expresietangibil a unor curente i talazuri n evoluia omenirii, i permite s nelegi multe aspecte aleevenimentelor adesea tragice la care asistm, i care se perind n faa sufletelor noastre fr cagndirea occidental, adaptat numai domeniului fizic, s fie n msur s ptrund substraturilemai adnci ale acestor ntmplri.

    La o cugetare mai profund este izbitor cum un lucru de cea mai mare importan, am zice,zdruncin haotic sufletele popoarelor din Europa de Est, cum acolo se ntmpl ceva ce poate fiexplicat doar dac inem seama de loviturile valurilor din viaa popoarelor, care au loc sub suprafaalumii fizic-senzoriale. ntr-o anumit msur este curios s vezi ct de puin este n stare gndireaoccidental, cu inima i cu sufletul ei, s asculte aceste evenimente tulburtoare. i aici, prinimpresiile directe ale prezentului, am putea vedea desfurndu-se n faa privirii noastre sufleteti karmic, s zicem aa o dram care aduce la suprafa contrastele din sufletele popoarelor.

    Ar fi fost foarte incitant, nu numai din punct de vedere estetic, dar i sub aspectul nelegerii attorevenimente actuale, s fi putut privi cu ochiul sufletului contrastul care apare nPzitoarea

    sufletelor, contrastul dintre ceea ce a rmas ca impuls n Europa Occidental din vechiul suflet

    popular celt i ceea ce ne ntmpin la unele din personajele acestei drame, iar pe de alt parteelementul franco-roman propriu-zis, exprimat prin alte personaje. i ar fi fost interesant de vzut nce mod zguduirile ce au loc pe plan ocult se manifest n viaa uman i se exprim n domeniulfizic. Cci n aceast dram vedem cum prin anumite fapte se rspndete parc n lumea senzorial

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF5.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF6.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF7.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF8.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CuvIntr.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CuvIntr.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Tab.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_OpC.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF5.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF6.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF7.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CF8.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_CuvIntr.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Tab.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_OpC.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    3/64

    un neadevr, astfel c relaiile dintre personaje exprim acest neadevr, i cum din substraturilevieii sufleteti aici pornind de la ceea ce se exprim n misterele sngelui se revars apoi, pnla un anumit punct, adevrul, n condiiile nereale ale lumii senzoriale. Toate acestea ar fi fostoferite privirii noastre interioare de aceast dram. E important ca sufletul s resimt astfel demanifestri ntr-o epoc n care n Europa au loc evenimente n care ptrund ntr-adevr forelesufletelor popoarelor, fore care rmn de neneles att timp ct nu ne ntoarcem privirea sufletuluiasupra acestor suflete.

    Tot ce se desfoar n lumea exterioar, ce este n fond altceva dect un curent care, rbufnindkarmic parc n aceast via exterioar, a cuprins sufletele popoarelor din estul i sud-estuleuropean cu multe sute de ani nainte. S-ar putea spune: lucruri karmice au loc acum fr a fi

    perceptibile pe plan exterior, lucruri care sunt n legtur cu ceea ce se manifest doar simptomatic;de fapt, ele se exprim n plan fizic n patru silabe. Ceea ce ajunge acum s se exprime karmic s-a

    pregtit prin celebra disput purtat asupra termenului filioque" - disput care a dezbinat i a creato prpastie ntre sufletele popoarelor europene din Est i din Vest. Ce legtur are sufletul nostruactual i felul su de a nelege cu acea disput, care a dezbinat odinioar estul i vestul Europei,referitoare la faptul dac ceea ce numim Spiritul Sfnt provine doar de la Tatl, cum afirm Estul,sau i de la Fiul, cum spune Vestul? Faptul c n acea vreme Vestul a adugat la emanania

    Spiritului Sfnt de la Tatl acel filioque" i are bunele sale temeiuri, cci toate forele care s-audezvoltat n Europa Occidental, care au dat impulsurile n cultura european, sunt legate de acestfapt. Aici nu ne privesc toate aceste certuri teologice interminabile care se refer la Crezuldiferitelor confesiuni. Ceea ce ne intereseaz este de a ti c viaa sufleteasc s-a exprimat prinsciziunea Crezului unitar, o dat unul care spune c Spiritul ar emana de la Tatl i de la Fiul, ntimp ce cellalt crede c Spiritul provine doar de la Tatl. Aceast controvers este la obriazguduirilor i micrilor subiacente care s-au repercutat pn n zilele noastre, i care pot fi nelesedoar dac ne aplecm puin asupra aciunii tainice a substraturilor oculte care stpnesc n sufletele

    popoarelor. Cnd spada carolingian, venind din Vest mpotriva Estului, a impus acestuia credinac Spiritul ar emana de la Tatl i de la Fiul nu Biserica papal a fcut-o, ci sabia carolingian ncultura european s-au creat premisele pentru ceea ce vedem azi n zguduirile puternice i terifiantecare apar acum. O adncire nPzitoarea sufletelorar fi putut aduce o raz de lumin nevenimentele prezentului.

    n amnarea acestei reprezentaii determinant a fost n cele din urm faptul, oricum mbucurtor, caveam att de multe cereri pentruPzitorul Praguluii Trezirea sufletelornct ar fi trebuit srespingem muli prieteni dac am fi meninut programul iniial. Altfel am fi putut s rmnem poatela el. Totul era att de avansat, decorurile i toate costumele erau gata, i dac, aa cum s-a spus, n-ar fi intervenit situaia menionat, ne-am fi putut gndi s jucm i aceast a treia pies. Dar ar fitrebuit s excludem o parte din prietenii notri de la participarea la spectacolele prezentate n acesttimp. Mi s-a prut mai corect s renunm la unul dintre spectacole dect s-i excludem pe prietenii

    care doreau s fie prezeni.Ceea ce am fi ctigat prin prezentarea acestei drame se leag i de faptul c ea cuprinde muncamult stimatului nostru Edouard Schur. n adevr, cel ce poart acest nume este, prinMarii iniiai

    Les grands initis i alte opere, primul purttor de steag al curentului esoteric din Occident cruiadorim s-i consacrm toate eforturile noastre. N-am vrea s uitm niciodat ct de mult a marcatimpulsul lui Edouard Schur timpurile i chiar evoluia viitoare a omenirii. Deci din adncul inimii,n numele meu personal dar i n numele tuturor prietenilor reunii aici, am bucuria s urez bunvenit lui Edouard Schur, care a binevoit s fie n mijlocul nostru la prezentarea acestor drame i aciclului de conferine. El va participa i la conferinele de diminea, apoi ne vom regsi toi la altemanifestri. Toi prietenii vor avea deci prilejul s fie alturi de omul care cu mare genialitate i cu

    o viziune profund n problemele esoterice ne-a fost alturi n momentul cnd eram antrenai ntr-olupt care, dup cum tii, ne-a fost impus (2) mpotriva voinei noastre. Legturile adnci cuEdouard Schur au aprut clar o dat cu acea scrisoare deschis (3) care a fost tiprit de multe orin buletinul nostru Mitteilungen", i care avea legtur cu excelenta lucrare(4) a stimatului nostru

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#2http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#3http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#4http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#4http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#2http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#3http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#4
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    4/64

    prieten Eugen Levy , scrisoare prin care a trecut de partea noastr ntr-o lupt ce a aruncat luminiimportante acolo unde trebuie cutat adevrul i adversitatea fa de adevr cci aa trebuienumit cu privire la strdaniile noastre.

    i este profund caracteristic faptul c s-a hotrt acum, dup mai mult timp, s se retrag reproulstupid de iezuitism se observ opoziia interioar i faptul c mai bine s-ar dori ascunsmrturisirea dar c nu s-a avut ncotro i a trebuit ca aceast retractare s fie legat la rndul ei de

    un fel de insult, am zice, la adresa a ceea ce Edouard Schur, dintr-un sim acut al adevrului, aexprimat n acea scrisoare deschis. Nu lipsite de legtur cu acestea toate au fost greutile ce auaprut tocmai fa de festivitile mncheneze, i aa destul de dificile, prin faptul c ne-a fostimpus o lupt, pe care nu o mai discutm aici, care ne-a costat mult munc i gnduri i care afost de fapt cu adevrat inutil i va fi inutil n continuare.

    Acum este nevoie ca membrii notri s in cont de tot ceea ce a fost fcut pentru a restabiliadevrul. n plus, n afara scrierilor citate deja cu alte prilejuri (5), in s recomand excelenta carte a

    prietenului nostru Eugen Levy, tradus n german; s menionm de asemenea broura(6)doctorului Unger, cea a doamnei Wolfram, a domnului Walther, care pe lng altele vor fi ladispoziia noastr. S nu uitm c prietenii notri i-au jertfit timp, cci fiecare din ei ar avea lucruri

    mult mai importante de fcut dect s se lase antrenat ntr-o lupt i inutil i potrivnic adevrului.Dar pentru prietenii notri este necesar ca aceste brouri s nu rmn doar scrise, ci s fie i citite.Va fi o dat nevoie ca prietenii notri care iau n serios adevrul s ia la cunotin aceste fapte,chiar dac este vorba de lucruri neplcute. Tocmai de aici au aprut multe piedici importante nultima vreme n calea muncii noastre de la Mnchen.

    i dac vorbesc de aceast munc, aa cum o voi face i n acest an, trebuie tiut c pentrupersoanele care i-au asumat n culise greaua i epuizanta munc pregtitoare suspendarea drameiPzitoarea sufletelornu le-a uurat cu nimic munca. Faptul de a trebui s modifici ntregularanjament nu le-a uurat sarcina; dimpotriv, ea a fost chiar mai grea i mai absorbant. Ar fi greits gndeti c munca pregtitoare a fost uurat prin schimbarea programului. Domnioara Stinde,contesa Kalkreuth (7) i toi cei care le-au ajutat au fost mai solicitai dect prevzuser. i n acestan mi este la inim s remarc felul plin de abnegaie i devotament cu care o mare parte a

    prietenilor notri s-au dedicat i de aceast dat reuitei festivitii de la Mnchen. Fr acest gen desacrificii, aceast festivitate nu ar fi fost posibil. Trebuie s tii c pregtirile au nceput din lunaiunie. Pictorii notri, Linde, Haas i Volckert (8)i-au dedicat tot timpul lor pentru a finaliza pn ndetalii aceste lucrri. Ei au fost secondai de un ntreg grup de oameni care s-au druit discret, nlinite acestei munci. Un astfel de devotament este reconfortant. n aceast privin, cazul unuiadintre ei este simptomatic; el fusese solicitat s interpreteze dou roluri importante, unul n

    Pzitorul Praguluii Trezirea sufletelor, cellalt n piesa lui Schur. El nu tia dac sntatea aveas-i permit s-i duc rolul de-a lungul multor repetiii prevzute pentru cele trei piese; a dat totui

    dovad de bunvoin i a acceptat aceast grea sarcin. Faptul arat ct s-a dezvoltat n timp, ntr-un cerc destul de larg, n cadrul Societii antroposofice, simul druirii de sine i al sacrificiului.Dup cum am spus, prietenii care au trebuit s nceap foarte devreme munca, pictorii dar idomnioara von Eckhardtstein (9), care supraveghea atelierele de confecii ale costumelor auintrat n lucru nc din luna iunie. n ce-i privete pe interprei, ei vor fi ocupai toat ziua, nct abiadac vor mai putea face altceva n timpul zilei. Membrii Societii antroposofice i cunosc bine, iarartitii care s-au dedicat acestei munci mi vor permite s citez numai cteva nume, fiindc altfel arfi o list foarte lung. Nu-mi vei lua n nume de ru dac voi exprima doar n general, cum amfcut-o i anul trecut, profunda mea recunotin fa de toi cei ce au contribuit cu munca lor, ct ifa de toi cei care, ntr-un fel sau altul, au putut aprecia ceea ce a fost pregtit prin prietenii notri

    pentru festivitatea mnchenez.

    Este adevrat c, din toate prile, adversarii nu fac dect s creasc, dar nu e mai puin cert cmunca noastr i aspiraiile noastre nu nceteaz s se dezvolte. Numrm deja un mare numr de

    prieteni care se intereseaz de aceast nou ramur a activitilor noastre: ceea ce a fost totdeauna

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#5http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#6http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#6http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#7http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#8http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#8http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#9http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#5http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#6http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#7http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#8http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#9
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    5/64

    numit arta dansului gesturi i micri expresive, ridicate la nivelul cel mai nobil. Unii dintreprietenii notri au avut un larg prilej, i vor mai avea, de a se familiariza cu ceea ce va fi artat aicica euritmie(10). n timpul uneia dintre ntlnirile noastre amicale v vom prezenta un eantion dinaceast nou ramur de activitate. Aceasta este, iubii, prieteni, ceea ce a fi vrut, n principal, s vtransmit personal ca introducere la ciclul actual de conferine.

    *

    Dac v amintii evenimentele scenice din ultimele zile (11), ele ofer multe lucruri care fac olegtur cu consideraiile din acest ciclu de conferine. Trebuie s spun c, n fiecare an, la diferitelentrebri, legtura nu am fcut-o doar schind, ci am elaborat ceva ca un fel de explicaie, ca un felde comentariu (12) al dramelor-misterii, dar de fiecare dat l-am lsat deoparte, din acel motiv carea fost schiat n remarcele preliminare la Trezirea sufletelor. mi repugn s comentez retrospectiv,ntr-un mod intelectual, ceea ce nu are nici o obrie teoretic, intelectual, care prin imaginile salest ca o inspiraie din lumea spiritual i despre care nu a putea vorbi din punct de vedereintelectual altfel dect ar face-o altul dac ar intra n aceast problem. Exist o anumit necesitatede a lsa lucrurile care ne sunt date n acest fel s vorbeasc prin ele nsele, s nu le scoatem foratntr-o reprezentare vag, care nu poate fi dect o gndire intelectualist i o teoretizare. Totui, s ne

    fie permis, n cursul acestui ciclu de conferine, s ne referim la cteva din ele. A vrea mai nti sv ndrept atenia cu precdere asupra a ceea ce ne-a fost nfiat n tablourile nou, zece itreisprezece din Trezirea sufletelor. n aceste scene ni se prezint ceva ce am putea numi impresiivizuale fireti, n timp ce poate muli s-ar fi ateptat ca dup scenele care se refer la domeniulspiritual i la iniierea egiptean s urmeze ceva tumultuos, tragic, ceva am putea spune rsuntor, nu ceva ce se desfoar n faa ochiului sufletesc n linitea sufletului. i totui, tot ce ararta altfel n tablourile nou, zece i treisprezece ar trebui s i apar ochiului ocult ca fiindneadevrat, fals. Ceea ce avem n faa ochilor sunt dezvoltri ale sufletelor. Fa de acestea trebuies i spui de fapt c, dei prin indicaii teoretice, ca cele pe care le-am dat privitor la evoluiasufletelor n lumile superioare, sunt oferite puncte de reper pentru fiecare suflet n ce privetedrumul pe care l parcurge n lumile spirituale, totui, potrivit particularitilor sale de caracter, detemperament, ct i altor condiii, aceast

    dezvoltare sufleteasc va trebui s fie diferit pentru fiecare suflet. De aceea nici nu poi dobndi onelegere profund a dezvoltrii oculte a sufletelor dect cnd ii cont de diversitatea ei, aa cumapare n cazul Mariei, al lui Johannes Thomasius i a celorlalte personaje ale dramei noastre.

    Tabloul nou este consacrat la nceput momentului n care n sufletul Mariei apare o contien aceea ce acest suflet, n adncurile sale, nu trise cu totul contient n perioada devachanic

    precedent i a ceea ce a vieuit ntr-un trecut mai ndeprtat, n perioada care coincide cu iniiereaegiptean. Aici, de aceast dat n domeniul spiritului, avem de-a face cu triri ale sufletului dintre

    acea moarte care a intervenit dup o ncarnare n Evul Mediu i naterea n acel prezent n care sepetrec evenimentele dinPoarta iniierii,ncercarea sufletului,Pzitorul Praguluii Trezireasufletelor. Toate aceste evenimente, cu excepia episodului dinncercarea sufletului, care prezintviziunea spiritual retrospectiv pe care o are Capesius privitor la viaa sa precedent, au loc n acel

    prezent care se leag de trecutul spiritual ce s-a desfurat n Devachan ntre moartea persoanelorrespective dup ntruparea lor medieval, i care constituie coninutul episodului respectiv, i viaalor actual. Ceea ce triesc sufletele n perioada devachanic difer dup o pregtire sau alta pe careau avut-o pe pmnt. Trebuie s concepem drept o experien semnificativ cea pe care o facesufletul atunci cnd traverseaz contient, n timpul etapei devachanice, ceea ce numun Miezul denoapte al lumilor. Sufletele care nu sunt pregtite traverseaz, ca s spunem aa, dormind acest timpal Miezului de noapte cosmic, cel pe care l poi desemna drept etapa saturnian a Devachanului.

    Cci fazele succesive traversate de suflete ntre moarte i o nou natere sunt n raport cu planetele:Soare, Marte, Mercur etc. Multe suflete strbat, am putea spune, dormind acest Miez de noapte allumilor. Sufletele pregtite triesc treze acest moment al vieii lor spirituale. Asta nc nu nseamnns c aceste suflete, care datorit pregtirii lor triesc contient, n stare treaz, Miezul de noapte

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#10http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#10http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#11http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#11http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#12http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T9.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T9.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA14-1/GA14_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA14-1/GA14_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-2/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-2/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-2/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#10http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#11http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#12http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T9.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA14-1/GA14_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-2/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-2/GA014_index.html
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    6/64

    al lumilor ntre moarte i o nou natere, nu nseamn c ele, cnd se ntorc n existena fizic, aducn viaa pmnteasc o contien a acestei experiene. Maria i Johannes Thomasius vieuiesc

    pregtii corespunztor Miezul de noapte al lumilor n perioada lor dintre moarte i o nou natere,ns la nceputul acestei viei pmnteti, i pentru un timp destul de lung, se extinde un fel de ceasufleteasc asupra acestei vieuiri a Miezului de noapte al lumilor care nu apare dect ntr-un stadiuulterior al vieii actuale. Ea se regsete doar dac n suflet intervine o anumit linite interioar ifermitate. Foarte importante i profunde sunt evenimentele care au loc atunci cnd sufletele fac

    experiena Miezului de noapte al lumilor ntr-o stare treaz. Amintirea pmnteasc a Miezului denoapte al lumilor trebuie s fie o vieuire interioar calm i senin; cci efectul acestei experiene aMiezului de noapte al lumilor este faptul c ceea ce este doar subiectiv, i nu acioneaz dect cafore n interiorul sufletului, se manifest acum n faa sufletului ntr-un mod viu. n faa Mariei, ntabloul nou din Trezirea sufletelor, chipul Astridei i cel al Lunei devin fiine vii. Pentru JohannesThomasius, Cealalt Philia devine o fiin vie n lumea spiritual; pentru Capesius, Philia apare ntabloul treisprezece ca o fiin vie n lumea spiritual. Sufletele trebuie s nvee s se resimt n aafel nct tot ceea ce nainte nu era n ele dect fore abstracte s apar n faa lor, ca s spunem aa,

    palpabil spiritual. i ceea ce apare astfel n faa sufletului ca palpabil spiritual, ca o cunoatereadevrat de sine, trebuie s se produc ca un rezultat al meditaiei n calmul absolut al sufletului.Acest lucru este important pentru ca evenimente de acest fel s poat fi resimite ca o profund

    ntrire a forelor sufletului n adevratul sens al cuvntului. Dac ai vrea ca amintirea Miezului denoapte al lumilor sau un eveniment ca cel pe care l descrie tabloul iniierii egiptene s l trietintr-un tragic tumultuos i nu ntr-o meditaie senin, n-ai reui. Evenimentul spiritual trit de suflets-ar ntuneca n faa lui i impresiile s-ar sustrage observaiilor sufletului. Un suflet care a fcutexperiena Miezului de noapte cosmic i care a resimit n profunzimile sale impresia puternicindicat n tablourile apte i opt din Trezirea sufletelor nu-i poate aminti ceea ce a trit astfel dectdac, ntr-un calm total limpezit, resimte apropierea gndurilor legate de experienele fcute ndomeniul spiritual, sau n viaa pmnteasc anterioar, n modul n care au fost exprimate lanceputul tabloului nou prin cuvintele:

    O stea-suflet, acolo, la rmul spiritului...S-apropie, s-apropie de mine n lumina spiritului,S-apropie cu Sinea mea... , apropiindu-se...Lumina ei ctig-n for i n linite.Tu, stea din orizontul meu spiritual,Ce lumineaz privirii mele sufleteti apropierea ta?

    Nu poi resimi ntr-un mod cu adevrat ocult apariia amintirii Miezului de noapte cosmic iexperiena ncarnrii anterioare dect cnd sufletul se afl n aceast dispoziie calm, nct faptulnu-l asalteaz tumultuos i tragic. Cnd trieti Miezul de noapte al lumilor vieuieti desigur ce estemai important pentru viaa sufletului omului; aici se triete ceea ce nu poate fi exprimat altfel dect

    spunnd: n acest Miez de noapte al lumilor sunt trite lucruri care rmn cu totul ascunse nu numaisub suprafaa lumii sensibile, ci i sub suprafaa multor lumi n care duci un nceput de clarvedere.Lumii simurilor, dar i privirii clarvztoare, i se sustrag ceea ce s-ar putea numi necesiti dindomeniul evenimentelor cosmice. Vom mai vorbi despre aceste lucruri. Acele necesiti cu rdcinn fundamentele lucrurilor unde, evident, i au rdcina i temeliile cele mai adnci ale sufletuluiomenesc, dar care se ascund simurilor ct i privirii clarvztoare nceptoare, nu i apar acesteiadin urm dect cnd triete ceea ce este zugrvit n imaginile scenice ale traversrii prin fazaSaturn. Se poate atunci spune c pentru o astfel de privire clarvztoare care mai nti trebuie sapar n perioada dintre moarte i o nou natere este cu adevrat ca i cum fulgere ar brzdantregul cmp vizual al sufletului, iar lumina lor nspimnttoare ar ilumina brusc necesitilecosmice, dar, n acelai timp, claritatea lor ar fi att de orbitoare nct privirile cunoaterii s-ar

    stinge i, murind, ele ar face s apar imagini care s-ar insera n textura lumii ca forme din care senasc destinele fiinelor. Nu descoperi temeliile destinului uman i ale altor fiine din lume nstrfundurile necesitilor dect dac urmreti cu priviri cunosctoare, care ns n cunoatere sesting prin fulgerele orbitoare ce se schimb parc n forme ce mor ncet, pentru a continua s

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T9.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T9.html
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    7/64

    triasc ca impulsuri de destin ale vieii. i tot ceea ce o adevrat cunoatere de sine gsete n sinensi nu acea cunoatere de sine despre care se vorbete att n cercurile teosofice, ci aceacunoatere de sine deosebit de serioas pe care o dobndeti n timpul vieii oculte , tot ceea cesufletul descoper n el nsui cu toate imperfeciunile pe care i le recunoate, acest lucru este auzitn Miezul de noapte al lumilor ca ntreesut n tunetul cosmic care se oprete n temeliile existenei.

    Toate aceste triri pot fi de un mare tragism i sfnt gravitate, ca aceast trezire n Miezul de

    noapte al lumilor ntre moarte i o nou natere. Dac sufletul trebuie s fie matur pentru a lsa sptrund n lumea fizic-sensibil o contien a acestui fapt, acest lucru trebuie s se produc nacea senintate a dispoziiei meditative, aa cum este artat prin cuvintele Mariei la nceputultabloului nou. Atunci ns, pentru acest suflet, trebuie ca mai nainte s se fi petrecut ceva ce el aresimit n viaa sa spiritual, i anume ca i cum ceva din el nsui, ceva intim unit cu el nsui, darcare n-a fost totdeauna prezent n ceea ce se numete Sinea sa, s-ar fi apropiat din deprtrilecosmice. Dispoziia n care parc un fel de prticic din Sinele propriu triete n lumea spiritului,dar ca venind din deprtri, aceasta am ncercat s o redm n cuvintele pe care le rostete Maria nlumea spiritului(13):

    Flcrile s-apropie... s-apropie cu gndirea mea

    De rmul cosmic al sufletului meu;O lupt aprig s-apropie; propria mea gndireLupt cu gndirea lui Lucifer;n alt suflet lupt propria mea gndire...Lumin fierbinte nete... din bezne de ghea...Ca fulgere arde .. nfocata lumin a sufletului...,Lumina sufletului... n cmpurile de ghea cosmice...

    Amintirea a ceea ce este trit, care se exprim n aceste cuvinte, reapare n cuvintele Mariei indicatela nceputul tabloului nou. Dar ceea ce trebuie s retriasc sufletul pentru a regsi o astfel deamintire a Miezului de noapte a lumilor, aceasta trebuie s provin din viaa pmnteasc, i n aafel nct experienele fcute de sufletul uman care i aduc impresii de tragism interior i de groazluntric, de gravitate interioar, s nu-i poat fi evocate dect prin cuvintele pe care le rosteteMaria la sfritul tabloului patru. Trebuie s fi simit cum Sinea proprie se smulge din ceea ce senumete de obicei viaa interioar; cum gndirea, cu care n via te simi att de legat, se smulgedin interior, cum alearg spre orizonturi tot mai ndeprtate. i trebuie s fi gsit n tine, ca o

    prezen sufleteasc vie, ceea ce se exprim n astfel de cuvinte, care, firesc, nelegerii senzorialeexterioare i intelectului legat de creierul fizic i apare ca un deplin nonsens, ca o puzderie decontradicii. Trebuie s fi vieuit nti aceast dispoziie a plecrii Sinei proprii din existenainterioar, dac vrei s vieuieti n linite amintirea Miezului de noapte al lumilor. Amintirii dinviaa pmnteasc trebuie s-i fi premers n viaa spiritual vieuirea Miezului de noapte al lumilor,

    dac trebuie s intervin ceea ce vrea s fie exprimat n tabloul nou. Dar pentru asta trebuie mainti s se manifeste iar dispoziia sufleteasc de la sfritul tabloului nou. Flcrile fug, ntr-adevr; ele nu ptrund mai devreme n contiena pmnteasc; ele nu se apropie de linitea dinmeditaie nainte de a fi fugit mai nti, nainte ca aceast dispoziie sufleteasc s fie un adevr:

    Flcrile fug... fug cu gndirea mea;...........................................................i-acolo, pe malul deprtat al sufletelor lumilorO lupt grea se d:..; propria-mi gndire lupt...Cu lumina rece a spiritului... n curentul neantului ...Gndirea mea se clatin; lumin rece...

    Scoate din gndirea mea bezne fierbini ...Ce-apare-acum din vpaia-ntunecat?n flacra roiatic se-avnt Sinea mea, n lumin...n lumina rece... a cmpurilor de ghea cosmice...

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#13http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#13http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#13
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    8/64

    Aa se nlnuie lucrurile i, cnd se nlnuie astfel, atunci facultile interioare ale sufletului captfor, astfel nct ceea ce n suflet nu era dect for abstract se ntrupeaz spiritual n faasufletului i devine o entitate deosebit pe care n acelai timp o ai tu nsui n tine aa cum Astrid iLuna au aprut n faa Mariei. Aceste entiti care sunt entiti reale, resimite n acelai timp cafore ale sufletului, pot aprea atunci mpreun cu Pzitorul Pragului i cu Benedictus, aa cum searat n tabloul nou.

    Dar esenial este c intuieti atmosfera acestui tablou n care, ntr-un cu totul alt mod, individual,are loc pentru Thomasius trezirea, amintirea Miezului de noapte al lumilor i a perioadei egiptene,astfel nct fora sufleteasc ce corespunde Celeilalte Philia se ntrupeaz.

    Pentru un suflet ca cel al lui Johannes Thomasius, cuvntul Celeilalte Philia(14):

    Urzirea vrjit a propriei fiine

    i capt importana sa mpreun cu tot ce ine de asta n cursul dramelor-misterii. i tocmai deaceea intervin atunci Spiritul tinereii lui Johannes, Benedictus i Lucifer, aa cum sunt prezentai lasfritul tabloului zece. Este important, tocmai n legtur cu acest tablou, s cuprindem cu ochiul

    sufletesc cum se apropie aici Lucifer de Johannes Thomasius i cum cad aici aceleai cuvinte de lasfritul tabloului trei, din Pzitorul Pragului. n aceste cuvinte se arat c toate lumile i ntreagavia a omenirii este strbtut de lupta lui Lucifer, dar este strbtut i de dispoziia ce rsun dincuvintele lui Benedictus, ca replic la cuvintele lui Lucifer. S ncercm numai o dat s simim cese afl n aceste cuvinte care rsun dinspre Lucifer, att n finalul tabloului trei dinPzitorul

    Praguluict i n finalul tabloului zece din Trezirea sufletelor:

    Lucifer: Voi lupta!Benedictus: i, luptnd, vei sluji zeilor!

    Luai aminte cu acest prilej la ceva cu totul aparte; n cele dou locuri menionate sunt spuseaceleai cuvinte, dar ele pot fi rostite astfel nct au, n cele dou locuri, un cu totul alt sens. Iarcellalt lucru pe care l semnific ele la sfritul tabloului zece din Trezirea sufletelorestedeterminat de faptul c precedentele cuvinte ale Mariei au fost cuvinte metamorfozate din altecuvinte rostite nPzitorul Pragului, c n sufletul Mariei triete ceea ce este rostit anterior de ea:

    Maria, aa cum tu voiai s-o vezi,Nu e n lumile unde lumineaz adevrul.Legmntul meu sacru i grav eman foraCe trebuie s i menin ce tu ai cucerit.

    Acum ea spune:M vei gsi n cmpurile limpezi de lumin;

    ea nu mai spune:

    M vei gsi n recile ntinderi de ghea,

    ci spune:

    M vei gsi n cmpurile limpezi de lumin

    Unde frumuseea, radiind, creeaz fore de via;Caut-m-n temeliile lumilor, acolo undeSufletele vor s-i cucereasc simirea zeiascPrin iubirea care contempl Sinea n Tot.

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#14http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#14http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_T3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_T3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_T3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T10.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T10.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T10.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_T3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_T3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#14http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_T3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_T3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T10.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T10.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_T3.html
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    9/64

    Cuvintele sunt folosite altfel dect n tabloul doi din Trezirea sufletelor. Acesta este i motivulpentru care discuia dintre Lucifer i Benedictus: Voi lupta!" i, luptnd, vei sluji zeilor" este cutotul alta la sfritul tabloului zece din Trezirea sufletelordect n finalul tabloului trei din

    Pzitorul Pragului. Aici lumina este proiectat asupra a ceva ce domnete oarecum ca o intruziuneahrimanic n toat gndirea intelectual, n toat cultura intelectual din zilele noastre.

    Cel mai greu, pentru aceast cultur intelectual, este tocmai ca oamenii s ajung s neleag c

    aceleai cuvinte rostite n condiii diferite exprim ceva diferit. Cultura noastr actual este astfelntocmit nct oamenii cred c, dac au cuvinte, din ele ar trebui s urmeze acelai lucru n msuran care ele sunt aplicate planului fizic. Or, tocmai aici Ahriman i prinde de guler pe oameni, pentrua-i mpiedica s neleag c cuvintele nu devin vii n esena lor profund dect cnd ii cont decontextul n care ele sunt rostite. Nu poi nelege nimic din ceea ce depete planul fizic dac nu aineles acest fapt ocult. Astzi este deosebit de important ca un fapt ocult de acest gen s poataciona asupra sufletelor, asupra inimilor, ca o contragreutate la cultura exterioar intelectual carea pus stpnire pe toi oamenii.

    Printre toate felurile de lucruri care sunt abordate n aceste drame-misterii, remarcai cum chiar nTrezirea sufletelor figura aparte a lui Ahriman se insinueaz mai nti uor(15)i cum se fofileaz,

    am putea spune, ntre personaliti, cum ea capt tot mai mult importan spre finalul drameiTrezirea sufletelor. Voi expune aceste lucruri care privesc chipul lui Ahriman i cel al lui Lucifer, imulte alte lucruri nc, ntr-o lucrare pe care vei putea s o avei n mn chiar n cursul acestuiciclu de conferine, i care va avea ca titluPragul lumilor spirituale(16), fiindc mi pare deosebitde necesar pentru prietenii notri ca lumina s se rspndeasc acum peste multe domenii. Nu esteuor s vezi clar n ceea ce privete astfel de fpturi precum Lucifer i Ahriman. Ar fi poate util sfim ateni asupra acestui lucru tocmai n Trezirea sufletelor, i anume c cineva care nu gndeteatt de neclar asupra ahrimanicului din lume poate gndi multe lucruri pe care le gndete i un altuldin impulsuri ahrimanice incontiente, dar ntr-o alt dispoziie. Sunt poate multe suflete printredunmeavoastr care pot presimi toate legturile ce se revars n astfel de cuvinte ca cele ale luiAhriman(17), ct timp el se furieaz nc printre aceste persoane:

    Nu te lsa cu totul rtcit de el.Desigur, el pzete credincios PragulChiar cnd se slujete de veminte pe careMai nti tu nsui le-ai cusut n spiritul tuDin vechi petice de groaz.Tu ns, ca artist, firete, n-ar trebuiS-l prezini n stil de dram proast.Ai s o faci ns mai bine mai trziu.Chiar caricatura mai slujete sufletului.

    Nici nu-i nevoie de-o for prea mareCa s-i arate ce mai este nc.Ar trebui s remarci cum vorbete Pzitorul:Tonul elegiac, prea cu patos...

    Nu-i permite asta i el o s-i arateDe la cine a-mprumutat azi chiar prea mult.

    mi pot imagina c, din unele puncte de vedere estetice, muli oameni vor gsi de criticat modul ncare ne sunt prezentate dramele-misterii. i aceste obiecii, printre multe altele de acest genmpotriva antroposofiei, se nasc pentru cel care adopt o dispoziie ahrimanic. Cei care astzi suntsuperior inteligeni i care in lecii antroposofiei aparin acelei tagme despre care poetul spune: Ei

    nu tiu c diavolul atunci i ine de guler" (18). Dar aceti adversari ai antroposofiei pot fi decelaiprin cuvintele pe care Ahriman le rostete n timp ce se fofileaz viclean printre oameni.

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T2.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T10.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_T3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#15http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#15http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA16_17/GA17_C.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#17http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#17http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T4.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T4.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#17http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#17http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#18http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T2.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T10.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_T3.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#15http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA16_17/GA17_C.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#17http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T4.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#17http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#18
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    10/64

    Apoi Ahriman ni se relev n toat gravitatea sa atunci cnd moartea lui Strader acioneaz puincte puin asupra dezvoltrii dramei. Aceast moarte acioneaz n aa fel nct, pentru privireasufleteasc, forele care pornesc de la aceast moarte trebuie s fie cutate n influena lor n tot cese petrece n Trezirea sufletelor. i trebuie mereu i mereu repetat c aceast trezire intervine nmoduri diferite. Astfel, n ce o privete pe Maria, n faa sufletului ei apar, n anumite mprejurrispeciale, acele fore sufleteti care-i gsesc expresia n Luna i Astrid. Pentru Johannes Thomasiusacest lucru se ntmpl prin aceea c urzirea vrjit a fiinei interioare devine o trire palpabil

    spiritual dac putem folosi aceast expresie absurd n Cealalt Philia; i, n sfrit, n alt mod sepetrece pentru Capesius, prin Philia. Dar trezirea poate dormita n suflete sub multe alte forme nc,aa cum vedem n tabloul doi, pentru sufletul lui Strader. Aici nu avem, cum s-a spus deja, forelesufleteti palpabile spiritual Luna, Philia, Astrid i Cealalt Philia , aici avem nc tablourileimaginative care proiecteaz evenimentele spirituale n contiena fizic. Aceast treapt de trezire asufletului la Strader nu poate fi indicat dect printr-o cunoatere imaginativ, precum cea a brciidespre care se vorbete n tabloul unsprezece.

    Trezirea sufletului poate fi pregtit i ntr-o alt form. O regseti i, de aceast dat, binegndit dup ce Ahriman, n tabloul doisprezece, a fost prezentat n semnificaia sa mai profund,indicat n tabloul treisprezece, n discuia dintre Hilarius i Romanus. Trebuie atunci s-i ntorci

    privirea sufletului spre ceea ce s-a petrecut n sufletul lui Hilarius ncepnd cu evenimentele dinPzitorul Praguluipn la cele din Trezirea sufletelor, ct i spre ceea ce se exprim n cuvintelelui Hilarius:

    i mulumesc, prietene, pentru cuvintele de mist.Le-am auzit ades; dar azi abiaSimt ce poart-n ele tainic.Sunt greu de scrutat cile lumilor...Iar mie, bun prieten, mi rmne s ateptPn ce spiritul va vrea s mi arate direciaCare este potrivit vederii mele.

    Care sunt cuvintele lui Romanus? (19). El rostete cuvinte pe care Hilarius le-a putut auzi iar i iardin locul pe care l ocup Romanus n templu, pe care Romanus le-a rostit adesea n acel loc i care,

    pn la acea vieuire, trecuser prin faa privirii sufleteti a lui Hilarius fr acea nelegere maiprofund care poate fi numit nelegerea vieii. Atunci cnd ai rzbit la nelegerea a ceea ce aiprimit sub form de gnd, cnd l-ai neles foarte bine i poate ai fi n stare s ii conferine despreacest lucru, fr s-l stpneti ntr-o nelegere vie a vieii, este i atunci un nceput de trezire asufletului. Poi s fi adunat n tine tot ce aduce antroposofia, tot ce conin crile, conferinele iciclurile, poi chiar s mprteti altora probabil cu mare folos pentru ei i totui s-i daiseama: a nelege, aa cum nelege Hilarius cuvintele lui Romanus, nu este posibil dect dup o

    anumit vieuire, pe care trebuie s o atepi n linite pn atingi un anumit grad de trezire asufletului.

    Oh, fie s poat o parte tot mai mare dintre prietenii notri s se adnceasc n aceast dispoziie deateptare, n aceast ateptare de apropiere a ceva ce, poate, ar prea clar n aparen, dar n-ar fidect o revelaie neneleas de teorii i expuneri; n aceste suflete s-ar nate atunci ceva precumceea ce este exprimat prin cuvintele lui Strader n tabloul trei din Trezirea sufletelor, acolo unde elst ntre Felix Balde i Capesius, unde st ntr-un mod foarte ciudat ntre cei doi, st aa nct totceea ce i spun lui i este cunoscut, dar, cu toate c ar putea s-i repete singur acestea cuvnt cucuvnt, totui nu nelege. El tie, poi s iei asta i ca nelepciune, dar remarc acum c exist cevace se poate exprima cu cuvintele:

    Capesius i Tata Felix, amndoi...Ascund un sens obscur n cuvinte clare.

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T2.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_PP.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_TS.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#19http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_T2.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-3/GA014_PP.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_TS.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#19
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    11/64

    Contemporanii notri suprainteligeni vor admite uneori c multor oameni li se poate ntmpla smascheze sensul clar sub cuvinte obscure; dar nici unul din ei nu va admite cu uurin c n cuvinteclare se ascunde un sens obscur. Totui aceast mrturisire, c n cuvinte clare s-ar putea ascunde unsens obscur, este treapta cea mai nalt n natura uman. Multe tiine, multe filosofii sunt clare; darceva important ar interveni n evoluia ulterioar a omenirii dac filosofii ar ajunge s mrturiseascfaptul c, din sistem n sistem, n filosofii, oamenii au adus ceva mai clar, i n mod cert tot maiclar, aa nct se poate spune: lucrurile sunt clare" dar c n cuvinte clare poate s existe un sens

    obscur. Ceva important ar avea loc dac oamenii care se cred suprainteligeni, care, n anumitelimite, justificat, iau ceea ce tiu drept nelepciune, ar nva s se plaseze n faa lumii precumStrader alturi de Tata Felix i de Capesius i ar spune:

    Am neles adesea ceea ce tocmai spunei,Pe-atunci o luam ca-nelepciune... acum ns

    Nu-neleg nici un cuvnt din vorbirea voastr.Capesius i Tata Felix, amndoiAscund un sens obscur n cuvinte clare.

    Gndii-v la un filosof contemporan sau din trecut care a elaborat o filosofie plauzibil, clar i

    care, fa de filosofia sa care ntr-un anumit sens este deci rezultatul gndirii umane , ar spune:mi era de neles ceea ce scrisesem i o luam atunci drept nelepciune; iar acum, iat, nu nelegnici un cuvnt; chiar n ceea ce am scris eu nsumi multe lucruri mi sunt de neneles; aceste scrieriascund un sens obscur n cuvinte clare". Nu-i aa, este greu s-i reprezini un filosof modern, saudintr-un trecut apropiat, care s poat face o astfel de mrturisire, sau vreunul din aceti oamenisuprainteligeni din epoca noastr materialist ca s folosesc un termen mai distins. i totui ar fio adevrat binecuvntare pentru cultura noastr actual dac oamenii ar putea avea fa de gndirei de alte producii culturale atitudinea lui Strader alturi de Tata Felix i de Capesius; dac acetioameni ar deveni tot mai numeroi i mai numeroi, i dac ntr-adevr antroposofia ar puteacontribui puin tocmai la aceast cunoatere de sine.

    CONFERINA a II-a

    Mnchen, 25 august 1913

    Ai vzut c vieuirile sufletelor prezentate n Trezirea sufletelorau loc la grania dintre lumeasimurilor i lumile spirituale suprasensibile. Pentru tiina spiritului este de o importan cu totuldeosebit s ai n faa privirii sufletului aceast grani, fiindc este firesc ca tot ceea ce sufletuluman poate vieui mai nti n lumea spiritual suprasensibil s fie, ca s spunem aa, un domeniunecunoscut pentru toate facultile, pentru toate tririle sufleteti ale omului din lumea fizic-senzorial. Cnd omul ptrunde n lumea spiritual cu ajutorul diferitelor metode pe care le-am

    cunoscut, adic atunci cnd sufletul nva s triasc n lumea spiritual s observe, s aibexperiene n afara corpului fizic, atunci este necesar ca, pentru aceast via, pentru aceast simiren lumea spiritual, sufletul s-i formeze faculti cu totul speciale, fore cu totul deosebite. Dacsufletul se strduie s dobndeasc contiena clarvztoare n timpul existenei pmnteti, estefiresc ca, devenit clarvztor, sau vrnd s devin, el s se poat menine n lumea spiritual n afaracorpului su fizic i s se poat ntoarce iar n corpul fizic ca om pmntesc , deci s poat trinormal n lumea simurilor, acum ca om pmntean.

    Poi deci s spui: sufletul devenit clarvztor trebuie s se poat mica dup legile lumii spirituale is poat trece continuu grania care l aduce n lumea fizic; iar acolo dac pot s m exprim ntr-un mod obinuit s se poat comporta ntr-un mod corect, corespunztor acestei lumi. Prin faptul

    c facultile sufletului trebuie s fie altele n lumea spiritual i altele cnd se slujete de simurilesale i de restul corpului su fizic, acest suflet trebuie s dobndeasc mobilitate cnd vrea sdevin clarvztor, s se resimt n lumea spiritual i s triasc acolo cu facultilecorespunztoare, iar apoi, dup ce a trecut grania napoi, s poat vieui din nou lumea simurilor

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.html
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    12/64

    cu facultile corespunztoare acestei lumi. A dobndi aceast mobilitate, aceast facultate detransformare, nu este foarte uor. Dar pentru o apreciere exact a diferenei care opune lumeaspiritual lumii fizic-senzoriale trebuie ca aceast grani care le separ s fie clar perceput, cansui pragul pe care sufletul trebuie s-l treac s fie perceput clar de ochiul spiritual sau de sufletatunci cnd vrea s treac din lumea simurilor n lumea spiritual. Cci vom vedea n cursul acestuiciclu, ntr-un mod foarte divers, c sufletul nu poate transporta obinuinele dintr-o lume n alta,cnd trebuie s treac Pragul ntr-un sens sau altul, fr prejudicii grave.

    Aceast trecere a Pragului este cu att mai grea cu ct, n organizarea lumii noastre, entitile careintervin n cursul experienelor descrise n Trezirea sufletelori n celelalte drame, entiti pe carele denumim luciferice i ahrimanice, joac un anumit rol. Cci pentru a dobndi un raport corect latrecerea dintr-o lume n alta este nevoie s tii cum s te compori fa de cele dou feluri de entiti,luciferice i ahrimanice. Evident, cel mai simplu ar fi s-i spui i multe suflete aleg, cel puinteoretic, aceast afirmaie comod c Ahriman pare n adevr s fie un tovar foarte periculos, iarcnd i exercit influena asupra lumii i conduitei omeneti cel mai simplu ar fi s respingi dinsufletul omenesc impulsurile care vin de la el. Asta pare s fie cel mai comod; dar pentru lumeaspiritual este la fel de inteligent ca cel care ar vrea s restabileasc echilibrul unei balane lundgreutile de pe talerul care coboar. Aceste entiti pe care le numim luciferice i ahrimanice sunt

    prezente n lume, i au misiunea lor n ordinea lumii i nu le poi suprima. ntr-adevr, nu estevorba s le suprimi, ci, ca i n cazul greutilor de pe talerul balanei, forele ahrimanice iluciferice trebuie s-i in echilibrul n impulsurile lor asupra oamenilor i asupra altor fiine,trebuie s le echilibrezi. Nu corectezi activitatea unei fore sau a alteia suprimnd-o, ci adoptndconduite corespunztoare. i nelegi ru aceste entiti luciferice i ahimanice dac spui, simplu:sunt entiti rele i duntoare. Faptul c aceste entiti se opun ntr-un anumit fel ordinii universalegenerale care era deja prevzut nainte ca ele s ptrund n ea, de aici nu decurge c ele trebuie saib o aciune duntoare n orice condiii, ci c aceste entiti, ca i alte entiti cunoscute calegitime n lumile spirituale superioare, au un anumit domeniu n care s-i exercite aciunea nansamblul ordinii cosmice. i revolta lor, opoziia lor fa de ordinea cosmic const n aceea cdepesc acest domeniu ce le-a fost ncredinat i i exercit fora i dincolo de acest domeniu. Svedem deci, din acest punct de vedere, care este aciunea lui Ahriman sau a entitilor ahrimanice.

    Poi caracteriza foarte bine pe Ahriman, spunnd: Ahriman este, n nelesul cel mai larg, domnulmorii, stpnul tuturor puterilor care trebuie s introduc n lumea fizic-senzorial nimicire,moartea fiinelor. n lumea senzorial, moartea este un mijloc necesar. Altfel, aceste fiine alelumii simurilor s-ar nmuli exagerat, dac n-ar exista distrugere i moarte. Sarcina de a regla legicaceast moarte dup legitile lumii spirituale i-a fost atribuit lui Ahriman. El este domnul reglriimorii. Imperiul care i revine cu precdere este lumea mineral. Lumea mineral este mereumoart; moartea, ca s spunem aa, este revrsat peste ntreaga lume mineral. Dar, innd seamade felul n care este alctuit lumea noastr pmnteasc, regnul mineral, legitatea mineral este

    turnat i n celelalte regnuri ale naturii. Plantele, animalele, oamenii, n msura n care aparinregnurilor naturii, sunt strbtui de principiul mineral, absorb substanele minerale deci foreleminerale cu legitile lor i se supun legilor regnului mineral n msura n care acesta aparinefiinei pmnteti. Prin aceasta, ceea ce ine de moartea justificat se extinde i n aceste regiunisuperioare al domniei legitime a lui Ahriman. n tot ce ne nconjoar ca natur exterioar, Ahrimaneste domnul legitim al morii i, n msura n care este aa, el nu trebuie vzut ca o putere rea, ci cauna nscris pe deplin n ordinea general cosmic. Relaia noastr cu lumea simurilor este corectdoar dac avem pentru ea un interes corespunztor, dac acest interes pentru lumea senzorial esten aa fel reglat nct vedem ivindu-se lucrurile acestei lumi senzoriale fr a le dori, n aa msurnct s pretindem o existen venic a formelor senzoriale, fiind n stare s ne lipsim de ele atuncicnd acestea se apropie de moartea natural. A putea s te bucuri ntr-un mod corespunztor de

    lucrurile lumii senzoriale fr a te lega de ele nct s refuzi moartea lor, asta este relaia just aomului fa de lumea senzorial. i pentru ca s fie aa, pentru ca omul s aib o atitudine corectfa de lumea senzorial n ce privete naterea i pieirea, pentru aceasta el este strbtut deimpulsurile ahrimanice.

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_index.html
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    13/64

    Dar Ahriman i poate depi domeniul, n primul rnd prin faptul c se apropie de gndireaomeneasc. Omul a crui privire nu se ndreapt spre lumea spiritual, care nu are nici o nelegere

    pentru ea, nu va putea crede c Ahriman se apropie n mod real de gndirea uman. i totui el oface. Atta timp ct aceast gndire omeneasc triete n lumea senzorial, ea este legat de creier,care este supus distrugerii, potrivit ordinii generale a lumii. Ahriman trebuie s regleze acest mers alcreierului omenesc potrivit forelor de distrugere. Dar dac el i depete domeniul, atunci aretendina, intenia de a desprinde gndirea de instrumentul ei muritor, creierul, de a o face

    independent; are tendina de a detaa gndirea fizic, gndirea ndreptat spre lumea senzorial, decreierul fizic, n al crui curent de nimicire ar trebui s se verse aceast gndire cnd omul trece prinpoarta morii. Cnd Ahriman l arunc pe om, ca fiin fizic, n curentul morii, el are tendina s-idesprind gndirea de acest curent de nimicire i acest lucru, faptul c intervine n aceast gndirecu ghearele sale i l pregtete pe om aa nct gndirea vrea s se smulg de la nimicire, acestlucru l face de-a lungul ntregii viei. ntruct Ahriman este activ n acest fel n gndireaomeneasc, iar oamenii care, firesc, sunt legai de lumea fizic presimt desigur doar vag efecteleentitilor spirituale, acetia, pe care Ahriman i ine astfel de guler, simt impulsul s smulggndirea din integrarea ei n marea ordine cosmic. Acest lucru l face dispoziia materialist, ianume faptul c oamenii vor s aplice gndirea lor doar la lumea simurilor. Cei mai stpnii deAhriman sunt oamenii care nu vor s cread n nici o lume spiritual, cci Ahriman este cel care le

    atrage gndirea, i ispitete s rmn la lumea senzorial.

    Dac omul nu a devenit un ocultist practic, aceasta are ca urmare, pentru dispoziia sa sufleteasc,n primul rnd faptul c el devine un materialist vulgar i nu vrea s tie nimic de lumea spiritual.Ca urmare el este sedus direct de Ahriman, pe care ns nu-l remarc. Pentru Ahriman ns lucrurilestau astfel nct dac reuete s desprind aceast gndire de baza sa n cazul gndirii fizice,legate de creier el creeaz cu aceast gndire umbre i scheme n lumea fizic, i acesteampnzesc apoi lumea. Tocmai cu aceste umbre i cu aceste scheme vrea Ahriman s ntemeieze

    propriul imperiu ahrimanic. El pndete continuu s smulg ce poate din gndirea uman atuncicnd ea vrea s se alture curentului pe care l urmeaz omul trecnd prin poarta morii, i el vrea so pstreze pentru a popula lumea fizic cu umbre i scheme formate din aceast gndire umanfizic, rpit de pe solul ei matern. Sub aspect ocult, poi vedea alunecnd aceste umbre i acestescheme peste tot n lumea fizic i provocnd daune n ordinea lumii: este ceea ce a realizatAhriman n modul pe care tocmai vi l-am descris. Atitudinea noastr fa de Ahriman este corectcnd recunoatem c, dac el i trimite impulsurile sale legitime n sufletul nostru, noi avem orelaie just cu lumea senzorial. Dar trebuie s veghem ca el s nu ne ispiteasc n modul pe care l-am descris. Evident, este mai comod s optezi pentru o soluie care const n a spune: S extirpmdeci din sufletul nostru toate impulsurile ahrimanice. Dar cu aceast suprimare nu vom face nimicaltceva dect s aplecm cellalt taler al balanei. Iar cel care ar reui s-l alunge din suflet peAhriman printr-o teorie fals ar cdea prin aceasta sub influena luciferic.

    Acest lucru se vede cu precdere cnd oamenii, dintr-o anumit team fa de raportul corect cuputerile ahrimanice, dispreuiesc lumea simurilor, refuz bucuria i raportul corect cu lumeasimurilor pentru a nu se aga de ea, elimin orice interes fa de lumea sensibil. Rezult de aici ofals ascez, care ofer cel mai puternic instrument pentru intervenia, la rndul lor, a impulsurilorluciferice nelegitime. S-ar putea, de fapt, s scrii o istorie a ascezei ca pe o continu seducie din

    partea lui Lucifer. Atunci omul, n falsa ascez, se expune ispitirilor lui Lucifer, pentru c n loc srestabileasc echilibrul talerelor balanei, n loc s foloseasc polar forele, el distruge cu totul unadin pri. Astfel Ahriman este pe deplin justificat n cazul tuturor estimrilor juste ale omului nlegtur cu lumea fizic-senzorial. Regnul mineral este, s spunem aa, nc de la obrii

    proprietatea lui Ahriman, este regnul asupra cruia moartea domnete n mod constant. n regnurilesuperioare ale naturii, Ahriman este reglatorul morii n msura n care intervine legic n mersul

    proceselor i al entitilor. Ceea ce putem urmri ca suprasensibil mai mult n lumea exterioar, noil desemnm, din anumite motive, ca spiritual; ceea ce acioneaz mai mult sufletesc, ce acioneazmai mult interior n om, pe acesta l desemnm ca sufletesc. Ahriman este mai mult o fiin

  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    14/64

    spiritual; Lucifer, mai mult sufleteasc. Ahriman, am spune, este domnul a ceea ce se petrece nlumea exterioar. Lucifer ptrunde cu impulsurile sale interiorul omului.

    Exist n acelai timp i o misiune legitim a lui Lucifer, cu totul n sensul ordinii generale acosmosului. Ea const n a-l smulge ntr-un fel pe om, i tot ce este sufletesc n lume, din viaa caatare i din consumarea ei n fizic-senzorial. Gndii-v, dac n-ar exista nici o putere luciferic nlume, omul ar tri visnd n tot ce ne inund ca percepii din lumea exterioar i ne vine prin intelect

    din ea. Ar fi un fel de vistorie a omenirii i a existenei sufleteti n cadrul lumii senzoriale. Existn adevr impulsuri care nu vor s smulg aceste suflete din lumea senzorial, att timp ct suntlegate de ea n mod temporal, dar care vor s le nale pentru ca ele s vieuiasc i s resimt altfel,i s se bucure nu numai de ceea ce i ofer aceast lume senzorial. S ne gndim numai la ceea cea cutat omenirea n evoluia artistic. Peste tot unde, n viaa sufletului su, a gndurilor i asentimentelor sale, omul creeaz ceva care nu depinde numai de lumea sensibil, ci se ridicdeasupra ei, Lucifer este puterea care l smulge acestei lumi senzoriale. O mare parte din ceea cetriete n elementul nltor, eliberator din evoluia artistic a oamenilor sunt inspiraii ale luiLucifer. i mai putem numi i alte lucruri ca fiind inspiraii ale lui Lucifer. Prin faptul c existfore luciferice, omul este n situaia s nu rmn dependent, cu gndirea lui, de reproducerea

    portretistic pur a lumii fizic-senzoriale. n gndirea liber, el se poate ridica deasupra acesteia. El

    face acest lucru cnd filosofeaz. Din acest punct de vedere poi s spui c orice filosofare este oinspiraie a lui Lucifer. S-ar putea scrie o istorie a dezvoltrii filosofice a omenirii, n msura n careacest lucru n-ar fi pur pozitivism, adic nu s-ar limita la lumea material exterioar, i s-ar puteaspune c istoria filosofiei, evoluia sa, este o continu etalare a inspiraiilor lui Lucifer; cci oricecreaie care se ridic deasupra lumii senzoriale se datoreaz forelor i activitilor legitime ale luiLucifer.

    Dar i Lucifer i poate depi domeniul su. Faptul c aceste entiti i depesc domeniul lorprovine totdeauna din revolta lor mpotriva ordinii cosmice. Lucifer i depete domeniul, i aremereu tendina s l depeasc, infestnd sufletesc-afectivul. n timp ce Ahriman are de-a face maimult cu gndirea, Lucifer are de-a face mai mult cu simirea, cu viaa de afect, pasiuni, impulsuri,dorine. Tot ceea ce n lumea fizic-senzorial este sufletesc-afectiv este sub stpnirea lui Lucifer.Iar el are tendina s desprind acest sufletesc-afectiv, s-l decojeasc de viaa fizic-senzorial, s-lspiritualizeze pe o insul izolat, s-ar putea spune, a existenei spirituale, s fondeze un imperiuluciferic cu ajutorul ntregii przi sentimentale pe care a reuit s pun stpnire n lumea simurilor.n timp ce Ahriman vrea s menin gndirea n lumea fizic-senzorial, i s o introduc n aceastlume ca scheme i umbre, astfel nct, pentru clarvederea elementar, ele devin vizibile ca umbre cese strecoar n toate prile, Lucifer face altceva: el ia sufletesc-afectivul din lumea senzorial, lsmulge de acolo i l inser ntr-un domeniu luciferic pe care, n opoziie cu ordinea generalcosmic, l ntemeiaz ca pe un domeniu izolat, asemntor propriei sale naturi.

    i poi face o idee despre modul n care Lucifer se poate apropia de om, atunci cnd analizezi omanifestare a vieii umane, despre care vom vorbi i mai precis, cea care se desemneaz ca iubire nsensul cel mai larg i care, n fond, este baza oricrei viei etic-morale n ordinea lumii omeneti.Despre aceast iubire, n sensul cel mai larg, se poate spune: cnd se manifest n lumea fizic-senzorial i acioneaz n interiorul vieii omului este cu totul aprat de orice amestec lucifericnelegitim, cnd omul iubete fiinta de dragul acelei fiine. Nu-i aa, cnd ntlnim alt om, un om sauorice fiin care face parte din lumea fizic-senzorial, ea ni se prezint cu anumite nsuiri. Dacsuntem receptivi la aceste nsuiri, ele se impun iubirii noastre, nu putem face altfel dect s iubimaceast fiin. Suntem silii s o iubim. Aceast iubire, a crei raiune de a fi nu este n cel careiubete ci n cel care este iubit, aceast form de iubire n lumea sensibil scap cu totul influeneiluciferice. Dar dac observai viaa omeneasc vei remarca foarte curnd c exist i un alt fel de

    iubire, acea iubire n care iubeti pentru c tu ai nite nsuiri prin care eti entuziasmat, satisfcut,bucuros c poi iubi o fiin sau alta. Atunci iubeti pentru propria ta satisfacie. Iubeti fiindc etistructurat astfel, iar aceast structur aparte i gsete satisfacia n iubirea pe care o pori celuilalt.Vedei dumneavoastr, aceast iubire, care s-ar putea numi iubire egoist, trebuie i ea s existe.

  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    15/64

    Omenirea nu trebuie s fie privat de ea. Cci tot ceea ce putem iubi n lumea spiritual, faptelespirituale, tot ce poate tri n noi prin iubire ca dor, ca impuls spre nalt n lumea spiritual pentru acuprinde entitile lumii spirituale, pentru a cunoate lumea spiritual, asta izvorte desigur i diniubirea sensibil fa de lumea spiritual (20). ns aceast iubire fa de spiritual trebuie, nu doar

    poate, ea trebuie deci n mod necesar s existe pentru noi nine ne este indispensabil. Fiindcnoi suntem fiine ale cror rdcini sunt n lumea spiritual. Este de datoria noastr s ne

    perfecionm ct putem de mult. Este n interesul nostru faptul c trebuie s iubim lumea spiritual

    pentru a aduce n propria noastr entitate ct putem de multe fore din lumea spiritual. n iubireaspiritual, acest element personal, individual, l-am putea numi chiar element de iubire egoist, este nntregime legitim, cci aceast iubire l smulge pe om simurilor i l nal n lumea spiritual, langajeaz la a-i mplini datoria care i se impune, la a se perfeciona tot mai mult i mai mult.

    ns Lucifer are tendina s amestece aceste dou lumi. Peste tot unde, n plan fizic, omul iubetedintr-un elan egoist, n propriul su interes, acest lucru provine din faptul c Lucifer vrea s faciubirea senzorial asemntoare cu iubirea spiritual. El poate atunci s o smulg lumii sensibile is o conduc n mpria sa aparte. Astfel, orice iubire care poate fi numit egoist, care nu este ninteresul celui iubit, ci n al celui care iubete, este expus influenelor luciferice. Cnd nelegi bineceea ce tocmai a fost spus, i dai seama c n civilizaia materialist actual, ndeosebi, ai multe

    prilejuri de a gsi aceast ispitire luciferic n ceea ce privete viaa de iubire. Cci o mare parte dinliteratura i concepia noastr tiinific, literatura medical actual ndeosebi, este impregnat deacest mod de a concepe iubirea. Dac ai vrea s vorbeti mai precis, ar trebui s atingi un domeniuscabros; medicina d dovad ntr-adevr de o complezen deosebit pentru elementul luciferic aliubirii atunci cnd le spune i le repet mereu brbatilor mai ales lumea masculin este vizat cei ar trebui s cultive un anumit domeniu al iubirii fiindc este necesar sntii lor, deci n propriullor interes. Li se dau numeroase sfaturi i li se recomand chiar unele practici, nu n interesul fiineiiubite ci pentru c acest lucru este necesar vieii masculine. Cnd ntlnim astfel de indicaii, i chiardac sunt prezentate ntr-un mod tiinific, ele nu sunt nimic altceva dect inspiraii ale elementuluiluciferic n lume. tiina este ptruns n mare parte de aceste concepii luciferice. Iar Lucifergsete cei mai buni recrui pentru mpria sa printre cei care accept astfel de sfaturi, fcnd s secread c este necesar pentru binele propriei lor persoane s cultive anumite forme de iubire. A tiaceste lucruri este absolut necesar. Mereu trebuie insistat asupra a ceea ce am spus deja ieri:oamenii nu au contiena prezenei diavolului sub forma sa luciferic i nici ahrimanic atunci cndacetia i in deja de guler! Oamenii nu observ c savanilor materialiti, care dau sfaturi precumcele pe care tocmai le-am citat, le st n ceaf Lucifer. Ei l neag pe Lucifer, aa cum neag toatelumile spirituale.

    Vedem deci c, pe de o parte, datorit lui Lucifer, ceva mare i nobil poart i nal evoluiaomenirii. Omenirea trebuie s neleag, s opreasc impulsurile care vin de la Lucifer n domeniilecorespunztoare. Peste tot unde Lucifer apare ca cel ce cultiv aparena frumoas, care cultiv

    impulsurile artistice i formele frumoase, acolo se nate n omenire, din activitatea luciferic, cevamre, nobil, puternic. Dar aceast activitate luciferic i are i partea ei de umbr. Lucifer are pestetot tendina de a desprinde sufletesc-afectivul de senzorial, de a-l face independent i a-l strbate cuegoitate i egoism. Astfel, n sufletesc-afectiv apare elementul bizareriei, i alte momenteasemntoare, nct omul, n creaia liber, i formeaz tot felul de idei asupra lumii dup bunul

    plac. Ci oameni nu fac filosofie dintr-o micare a minii, fr s se sinchiseasc dac filosofarealor este n concordant cu mersul general necesar al ordinii cosmice. Aceti filosofi excentrici suntfoarte rspndii n lume; ei se complac n opiniile lor i nu echilibreaz elementul luciferic prin celahrimanic, care trebuie s examineze peste tot dac ceea ce dobndete gndirea n lumea fizic-senzorial se aplic i legilor acestei lumi. i aceste fiine, cu prerile lor, care nu sunt dectvistorii i nu se aplic ordinii cosmice generale, circul prin lume. Toate aceste exaltri, toate

    confuziile opiniilor personale, toate prerile excentrice, toate falsele idealisme i vistoriile provindin latura umbroas a impulsurilor luciferice. Dar importana elementului luciferic i a celuiahrimanic pentru grania sau pragul care desparte lumea simurilor de lumea suprasenzorial serevel cnd avem n vedere contiena clarvztoare.

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#20http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#20http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#20
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    16/64

    Cnd sufletul omenesc a atins ceea ce l face n stare s vad lumea spiritual, s-i adnceascprivirea n lumea spiritual, este important ca el s i ia asupra sa sarcina care altfel este mplinitde ctre regulatori subcontieni ai vieii sufleteti. Pentru ca n viaa obinuit omul s nu amestece

    prea puternic obinuinele i legile celor dou imperii, ordinea natural a lucrurilor i asum eaacest fapt, cci dac cele dou lumi s-ar amesteca, ordinea natural ar fi dat peste cap. Ammenionat deja c, pentru lumea spiritual, iubirea trebuie s se dezvolte n aa fel nct omul s-i

    ptrund sinea sa cu for interioar, s aib impulsul de a se perfeciona, dorina de a se

    perfeciona. Dac dezvolt iubirea pentru lumea spiritual, el trebuie s se aib n vedere pe sine.Dar dac acest fel de aspiraii, care l poart n lumea spiritual ctre ceea ce este mai elevat, omulle transfer n senzorial, el poate ajunge la mari ticloii. Exist oameni care n viaa lor zilnic, n

    planul fizic, nu se intereseaz n mod deosebit de lumea spiritual. n epoca noastr, se spune, acetioameni nu sunt att de rari. Totui natura nu las s se practice fa de ea politica struului, careconst n a-i bga capul n nisip i care crede c lucrurile pe care nu le vede nu sunt. Oamenii cugndire materialist cred c lumea spiritual nu exist pentru c ei nu o vd. Sunt adevrai strui.Dar n sufletul lor, n profunzimile propriului lor suflet, impulsul ctre lumea spiritual nu esteabsent, chiar dac ei o neag pentru c se buimcesc. Acest impuls este acolo. n fiecare sufletomenesc exist un impuls viu, o iubire vie pentru lumea spiritual, chiar n sufletele materialiste.Oamenii sunt doar sufletete neputincioi fa de acest impuls. Dar exist o lege: cnd ceva este

    reprimat prin amorire, el reapare n cealalt parte. Urmarea este c instinctul egoist se transform npasiuni i instincte senzuale. Genul de iubire care nu este justificat dect fa de lumea spiritual, deunde vine el, se transform n pasiuni, instincte i dorine senzuale i aa mai departe i acesteimpulsuri senzuale devin pasiuni perverse. Perversitile instinctelor senzuale, toate anomaliileexecrabile ale impulsurilor senzoriale sunt contrapartea a ceea ce, n lumea spiritual, ar fi virtuinobile dac forele care sunt turnate n lumea fizic ar fi folosite n lumea spiritual. Trebuie bineneles c dac aceste fore ar fi folosite n lumea spiritual s-ar realiza lucrurile cele mai nobile.Acest lucru este extrem de important.

    Vedei deci c i n acest domeniu ceea ce este nobil i elevat poate degenera n ceva oribil atuncicnd grania care desparte lumea fizic de lumea suprasenzorial nu este apreciat i respectat nmod corespunztor. Cunoaterea clarvztoare trebuie s se dezvolte n aa fel nct sufletulclarvztor s poat tri n lumea suprasensibil dup legile acestei lumi i s se poat ntoarce dinnou la viaa n corpul fizic fr s se lase rtcit n lumea fizic-senzorial normal de legile lumilorsuprasensibile.

    S presupunem c un suflet n-ar fi n stare de acest lucru; iat ce i s-ar putea ntmpla. Vedem csufletul care trece grania de la o lume la alta nva, datorit ntlnirii cu Pzitorul Pragului, s aibo atitudine corect. Dar s presupunem c un suflet i asta se poate ntmpla a devenitclarvztor datorit anumitor condiii i c nu a ntlnit n modul corect pe Pzitorul Pragului. Acestsuflet ar putea ptrunde clarvztor n lumile suprasensibile, ar putea s aib chiar i percepii, dar,

    neajungnd n lumea spiritual ntr-un mod corect, se poate ntmpla, cnd revine n lumea fizic-senzorial, el doar s fi ciugulit" ceva n lumea spiritual. Astfel de ciugulitori" ai lumii spiritualesunt o mulime i poi spune n adevr c aceast ciugulire" n lumea spiritual este cu mult maingrijortoare dect ciugulirea n lumea fizic-senzorial.

    Poi deci s ciuguleti" n lumea spiritual; se ntmpl atunci foarte adesea ca experienele pe carele-ai fcut n ea s le aduci n lumea simurilor; dar atunci totul se densific, se contract. Astfel, unatare clarvztor, care nu se conformeaz legilor ordinii cosmice, cnd se ntoarce n lumea fizicaduce aici imagini i impresii densificate ale lumii suprasensibile, dar el nu privete i gndete puri simplu lumea fizic-senzorial, ci, atunci cnd triete n corpul su fizic, are n fa, n imagini,efectele lumii spirituale, care par cu totul asemntoare celor sensibile, doar c nu corespund nici

    unei realiti, sunt iluzii, halucinaii, reverii.

    Cel care poate vedea corect n lumea spiritual nu va confunda niciodat realitatea cu imaginarul.Este adevrat c filosofia lui Schopenhauer(21), cnd comite erori, ea se combate din ea nsi. Se

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#21http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#21http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#21
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    17/64

    combate chiar n lumea senzorial, n ce privete eroarea sa capital, i anume c lumea care nenconjoar este reprezentarea noastr. Cnd analizezi mai n amnunt aceast fraz, vezi c ea estedeja dezminit de faptul c n via eti obligat s distingi o bar de fier ncins la nou sute degrade, ceea ce este o percepie real, de o bar de fier de nou sute de grade imaginar, care nu facenici un ru. Cnd trieti n lumea real cu facultile adecvate, viata nsi este cea care-i aducediferena ntre realitate i fantazare. Chiar i fraza lui Kant(22), prin care a purces la aa-numitadovad a existenei lui Dumnezeu, i anume c o sut de taleri imaginari au aceeai valoare ca o

    sut de taleri reali, este i ea dezminit de via. Desigur, o sut de taleri imaginari conin tot atiapfenigi ca o sut de taleri reali, dar ntre cele dou exist o diferen care este foarte evident nvia. i mi-ar plcea s-l sftuiesc pe cel care gndete c aceast fraz este just s ncerce s

    plteasc sutele de taleri pe care-i datoreaz cu taleri imaginari; ar vedea imediat deosebirea. Aacum este n lumea fizic-senzorial cnd te afli realmente n ea i ii seama de legile ei, aa este i nlumile suprasensibile. Dac eti numai lacom de cunotine, nu eti aprat mpotriva confuziilorcare pot aprea ntre iluzie i realitate, fiindc imaginile se densific i atunci iei drept realitate ceeace nu este dect imagine. Or, aceast lcomie pe care o aduci cu tine cnd te ntorci din lumeaspiritual este o prad pe care poate pune stpnire Ahriman. Cu ceea ce rpete gndirii umaneobinuite, el nu primete dect umbre aeriene, ns el primete trivial spus umbre i schemefoarte grase atunci cnd stoarce din individualitile trupeti omeneti, att ct poate, falsele imagini

    iluzorii nscute din lcomia uman n lumile spirituale. i tocmai n felul acesta este impregnatlumea fizic-senzorial, ntr-un mod ahrimanic, cu scheme i umbre spirituale care se opun ordiniigenerale a lumii.

    Vedem astfel cum principiul ahrimanic poate aciona n mod cu totul deosebit atunci cnd iese dingraniele sale i se opune ordinii cosmice, i vedem cum aici acest principiu ahrimanic, n mod cutotul deosebit, poate deveni ceva ru prin intervertirea activitii sale legitime. Rul absolut nuexist. Rul apare prin faptul c ceea ce este bun ntr-un anumit mod este folosit ntr-un alt mod nlume. Aa este convertit n ru. Principiul luciferic poate i el, ntr-un mod analog, s dea prilej caceea ce este nobil, mre, s devin deosebit de periculos, tocmai pentru sufletul clarvztor. Aicisituaia este invers. Tocmai am vzut c atunci cnd n lumea spiritual un suflet lacom obine

    precepii i, ntorcndu-se apoi n lumea senzorial, nu-i spune: acum tu nu trebuie s te slujeti deaceast via de reprezentare care este adecvat lumii spirituale, atunci acest suflet este expus nlumea fizic-senzorial influenei ahrimanice. Dar se poate ntmpla i invers; sufletul omenesc

    poate transporta n lumea spiritual ceea ce nu ine dect de lumea fizic, adic impresiile,sentimentele, pasiunile pe care sufletul trebuie s le dezvolte pn la o anumit treapt n lumeafizic-senzorial. Dar nimic din ceea ce are caracter de pasiune n lumea sensibil nu trebuie dus nlumea spiritual, dac sufletul vrea s nu cedeze atacurilor i seduciilor lui Lucifer.

    Ceva de acest gen s-a vrut s fie reprezentat n tabloul nou din Trezirea sufletelor. Ar fi cu totulfals s te atepi n acest loc la o agitaie dramatic-tumultuoas, aa cum poi afla ntr-o dram din

    lumea fizic. Dac sufletul Mariei ar fi fost constituit astfel nct la prima amintire din lumeadevachanic i din epoca egiptean ar fi putut s triasc pasiuni tulburtoare, instincte i afectetulburtoare, el ar fi plutit de colo-colo la discreia valurilor pasiunii. Un suflet care nu poate primiimpulsurile lumii spirituale ntr-o linite interioar, ntr-un calm absolut, ntr-o detaare fa de toatedramele fizice exterioare, un astfel de suflet ndur n lumea spiritual un destin pe care nu-l potdescrie dect n urmtorul mod. Gndii-v c o fiin din cauciuc ar zbura ncolo i ncoace ntr-osal nchis din toate prile, ar zbura spre un perete, acolo ar fi imediat respins, ar zbura spre unalt perete, ar fi iar respins, i tot aa ar zbura ncoace i ncolo, ntr-o tumultuoas micare pevalurile pasiunii. Este exact ceea ce se ntmpl cu un suflet care duce cu sine modul de a simi,sentimentele i afectele din lumea fizic n lumea spiritual: Apoi se produce altceva. Nu este plcuts fii aruncat ca o minge de cauciuc ntr-o nchisoare cosmic. n acest caz sufletul, ca suflet

    clarvztor, practic politica struului. El i ameete i i tulbur contiena, astfel nct nu mairemarc nimic din toate acestea. El crede atunci c nu ar fi aruncat ncolo i ncoace. Lucifer poateacum s acioneze cu att mai mult cu ct contiena este mai ameit, el momete sufletul i l

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    18/64

    atrage n mpria sa izolat. Acolo sufletul poate primi impresiile lui spirituale, dar ele suntimpresii pur luciferice, fiindc sunt primite n mpria sa insular.

    Cum cunoaterea de sine este dificil n acest loc i sufletul ajunge foarte greu s discearn cuclaritate anumite nsuiri, iar oamenii au dorina de a ptrunde ct pot mai repede n lumeaspiritual, nu este de mirare c ei i spun: eu sunt deja matur, eu o s-mi stpnesc pasiunile.Firesc, acest lucru este mai uor de spus dect de fcut. n afar de aceasta, exist nsuiri pe care le

    stpneti cu mare greutate. Orgoliul, ambiia i alte lucruri asemntoare sunt nrdcinate n asafel n sufletele oamenilor nct a-i mrturisi: Tu eti vanitos i ambiios, nsetat de putere, asta nueste uor, iar cnd cercetezi asupra acestui lucru, cel mai adesea te amgeti. Dar acestea suntafectele cele mai rele. Dac le duci n lumea spiritual, atunci devii o prad foarte uoar pentruLucifer. i cnd i dai seama c eti mpins dintr-o parte ntr-alta, nu-i spui bucuros: Asta vine dela ambiie, de la orgoliu; atunci caui s-i neli sufletul mhnit, iar Lucifer te trte n mprialui. Acolo poi s ai tot felul de impresii, dar ele nu concord cu ordinea cosmic care a fost dejastabilit nainte de a fi intervenit Lucifer(23), ci ele sunt impresii spirituale, dar de un caracter purluciferic. Poi avea chiar impresiile cele mai stranii; i ele pot fi luate drept adevruri absolut juste.Vei putea povesti tot felul de ncarnri posibile despre o persoan sau alta i ele pot fi pure inspiraiiluciferice sau ceva analog.

    Pentru ca trezirea Mariei s fie corect, trebuia ca n momentul n care lumea spiritual urma s i searate cu aceast fa atitudinea ei s fie prezentat n aa fel nct s par absurd chiar pentru uncritic binevoitor din timpurile noastre. Cci acest critic binevoitor ar putea spune: scena egipteantocmai s-a terminat, iar Maria st aici ca i cum ar fi venit de la micul dejun i vieuiete acestelucruri lipsit de orice via dramatic. Totui, pe aceast treapt de dezvoltare, ceea ce s-ar petrecealtfel ar fi fals. Pe aceast treapt de dezvoltare adevrat este doar acel calm, ntruct se rspndescrazele, lumina spiritului. Vedem deci c atunci cnd sufletul trebuie s treac corect peste pragullumii spirituale i nu vrea s suporte n lumea spiritual consecinele necesare ale modului de asimi rmase din lumea sensibil el trebuie s aib o dispoziie sufleteasc ce s fi lichidat n sineorice afecte i pasiuni care n-au importan dect pentru lumea fizic-sensibil.

    Ahriman este o fiin mai mult spiritual; tot ce produce el ca activitate nelegitim i activitatecreatoare nelegitim se rspndete, ca s spunem aa, n toat lumea fizic. Lucifer este mai mult ofiin sufleteasc; ceea ce vrea el s smulg din lumea senzorial pe baza elementelor afectiv-sufleteti dorete s ncorporeze mpriei sale luciferice n care dup treapta de egoismimplantat n fiecare fiin vrea s asigure fiecrui om cea mai mare posibilitate de independenarbitrar. Prin aceasta vedem deci c nu este vorba s-i considerm pe Ahriman i Lucifer numai

    buni sau numai ri, ci s tim s discernem care este activitatea legitim proprie fiecruia i undencepe activitatea lor nelegitim, unde ncep s i depeasc graniele lor. Cci tocmai pentru ci depesc graniele, de aceea l ispitesc pe om s treac incorect grania n cealalt lume, cu

    capacitile i legile altei lumi. Despre cele trite la trecerea graniei ntr-un sens i n cellalt ntrelumea fizic-senzorial i lumea suprasensibil trateaz, cu precdere, tablourile din Trezireasufletelor. Astzi voiam, pentru nceput, s indic ce trebuie luat n seam n zona de grani dintrelumea sensibil i lumea suprasensibil. Mine vom continua acest studiu.

    CONFERINA a III-a

    Mnchen, 26 august 1913

    Cnd se vorbete despre lumile spirituale aa cum se vorbete n acest ciclu este nevoie s remarcic aceast cunoatere clarvztoare la care poate ajunge sufletul uman nu schimb nimic din natura

    i entitatea omului att timp ct tot ce intr n aceast contien exista deja nainte n naturaomeneasc. Cnd cunoti un lucru nu-l creezi, nvei numai s percepi ceea ce exist deja carealitate. Orict de la sine neles ar fi acest lucru, trebuie totui s-l pui n lumin, pentru c trebuies atragi atenia asupra faptului c fiina uman este cldit pe temeliile ascunse ale existenei i nu

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#23http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#23http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_TS.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_TS.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#23http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_TS.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA014-4/GA014_TS.html
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    19/64

    va fi scoas din aceste profunzimi ascunse ale existenei dect prin cunoaterea clarvztoare. Deaici rezult de fapt c adevrata fiin a omului nu se poate revela dect prin contienaclarvztoare. Prin nici un fel de filosofie nu poi ti ce este propriu-zis omul, ci numai printr-oastfel de cunoatere care se sprijin pe contiena clarvztoare. Cci pentru observaia din lumeasensibil i pentru intelectul legat de ea adevrata, reala entitate a omului se afl n lumile ascunse.Cnd aceast contien clarvztoare din al crui punct de vedere trebuie privite lucruile dedincolo de aa-numitul Prag trece peste acest Prag, ei i se impun cu totul alte cerine dect n

    lumea senzorial. i esenialul este ca sufletul omenesc s se poat obinui cu faptul c exist nunumai felul de a privi al percepiei, care este corect pentru lumea senzorial.

    Voi numi aici prima lume n care ptrunde sufletul omenesc devenit clarvztor, dup ce a trecutPragul, lumea elementar. Numai cel care ar vrea s duc obinuinele din lumea simurilor nlumile superioare suprasensibile ar putea pretinde c se poate adopta o denumire uniform pentrutoate punctele de vedere din care sunt contemplate lumile superioare. i la sfritul acestui ciclu, cai ntr-o scriere care va fi prezentat aici n viitoarele zile i care poart titlulPragul lumilorspirituale, voi arta raportul care exist ntre alegerea numelor adoptate aici de pild lumeaelementar" i denumirile care sunt date n crile mele, Teosofia,tiina ocult i altele, pentruca s nu se poat cuta n mod uuratic contradicii acolo unde nu sunt n realitate. Cerine cu totul

    noi se impun sufletului cnd, dincolo de Prag, ptrunde n lumea elementar. Dac sufletul omuluivrea s intre aici cu obinuinele proprii lumii senzoriale, ar putea avea loc dou evenimente: fie nsfera contienei, n raza privirii, s-ar rspndi o nebulozitate sau o ntunecare deplin, fie sufletulomenesc, insuficient de pregtit pentru obinuinele i exigenele lumii elementare, ar fi respins nlumea senzorial. Lumea elementar este cu totul altceva dect lumea senzorial. n cea din urm,dac trecei de la o fiin la alta, de la un fenomen la altul, avei aceste fiine i aceste fenomene nfaa dumneavoastr, le putei observa, fiindc n faa fiecreia dintre ele, observndu-le, v pstrai

    propria entitate conturat n sine, fiina dumneavoastr personal. n fiecare moment tii c sunteiacelai care erai nainte de a v afla n faa unei noi entiti, a unui nou fenomen, i niciodat nu v

    putei pierde n ele. Suntei n faa lor, suntei n afara lor i tii c att timp ct circulai n lumeasenzorial rmnei acelai. Or, acest lucru se schimb cu totul cnd se ptrunde n lumeaelementar. n lumea elementar trebuie, cu toat viaa luntric a sufletului tu, s te adaptezi uneifiine, unui fenomen, n aa fel nct s te transformi cu viaa ta sufleteasc n aceast fiin, n acestfenomen. n lumea elementar nu poi cunoate ceva dect dac devii un altul fa de fiecare fiin,i anume te identifici ntr-un grad nalt cu fiina i cu fenomenul nsui.

    Particularitatea sufletului tu pentru lumea elementar trebuie s fie capacitatea de metamorfoz apropriei fiine n entiti strine. Trebuie s ai posibilitatea de a te metamorfoza, de a te adnci i adeveni ntr-un fel nsi acea fiin i dac vrei s rmi aici sntos psihic s poi pierdecontiena necesar n lumea simurilor, contiena: tu eti acela i acela. n lumea elementarcunoti o fiin doar dac, ntr-un fel, devii intim cu viaa sa sufleteasc. Deci, n lumea elementar

    nu poi nainta cnd ai trecut aici dincolo de Prag dect dac te transformi la fiecare pas,strecurndu-te n fiecare fenomen particular, n fiecare fiin. Ceea ce n lumea fizic ine desntatea sufleteasc, i anume, la pirea n lumea senzorial, a te afirma pe tine nsui n propria taentitate originar este absolut imposibil n lumea elementar; acolo, acest lucru ar duce sau lantunecarea orizontului sau la o fiin respins n lumea senzorial.

    i atunci v putei uor imagina c, pentru a exercita aceast facultate de tranformare, sufletul arenevoie i de altceva dect ce are n lumea senzorial. Cci sufletul omului, aa cum este el n lumeasenzorial, este prea slab pentru a se transforma continuu, pentru a se adapta la fiecare fiin, cnd

    ptrunde n lumea elementar. De aceea trebuie ca forele sale s creasc, s se intensifice, iarpentru aceasta sunt necesare pregtirile descrise ntiina ocult i nIniierea(24), cci ele duc

    toate la a face sufletul mai puternic i mai rezistent. Atunci el se poate adnci n celelalte entitifr a se pierde pe sine. Vedei deci ct de necesar este s cunoti bine ceea ce se numete Pragulntre lumea senzorial i lumea suprasensibil. S-a spus deja c att timp ct omul este un om

    pmntesc contiena clarvztoare trebuie continuu, am zice, s treac dintr-o parte n cealalt: s

    http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA16_17/GA17_C.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA16_17/GA17_C.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA009/GA009_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA013/GA013_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA013/GA013_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA013/GA013_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA013/GA013_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#24http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA16_17/GA17_C.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA16_17/GA17_C.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA009/GA009_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA013/GA013_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA013/GA013_index.htmlhttp://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA147/GA147_Note.html#24
  • 7/30/2019 Rudolf Steiner_Tainele Pragului

    20/64

    observe n afara corpului fizic, n lumea spiritual, dincolo de Prag, apoi s revin n corpul fizic is foloseasc ntr-un mod sntos acele faculti care duc la observarea corect a lumii fizice, alumii simurilor.

    S presupunem acum c o contien deve


Recommended