Home > Documents > Viata fraterna nr.52

Viata fraterna nr.52

Date post: 31-Mar-2016
Category:
Author: dan-ciprian
View: 234 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
Revistă semestrială de spiritualitate şi cultură, editată de fraţii studenţi ai Institutului Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman.
Embed Size (px)
of 28 /28
Transcript
  • Viaa fraternAnul XIX, nr. 52, iunie, 2014

    Noua evanghelizare se face slujind

  • 2 Viaa Fratern

    Editorial fr. Dan-Ciprian Vtmnelu 3

    Din viaa Bisericii SfiniiIoanPaulalII-leaiIoanalXXIII-lea 4fr. Marius Blaj UnancuFrancisc 5fr. Cristinel Gal

    Noua evanghelizare se face slujind Consideraiipracticedesprenouaevanghelizare 6pr. Corneliu Berea SVD Gabram-aure-cretinizat 10Gilberta Dietl Coborreadinliturgicnsocial 12 - interviu cu dr. Dan Arvtescu -fr. Mihai Perc Cultur politic i spiritualitate 16Iulian Bulai

    Franciscan de la Francisc Umilinacadragosteibucurie 18fr. Felix-Marian Blaj Nouaevanghelizarefranciscan 19fr. Mihai Perc

    Cultur i spiritualitate Dialogulinterreligios 20AdrianEnel Ziduriisperane 21fr. Dan-Ciprian Vtmnelu Pedagogiapcii 22pr. Cristian Clopoel EvangeliiGaudium-recenzie 24fr. Gabriel-Anton Feren

    Altfel Mrturie 26pr. Emilian Dumea

    Cuprins

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 3

    n multe situaii, ntlnirea cretinismului cu mediul elenist este prezentat ca o total scu-fundare a celui din urm, noul curent de gndire i trire fiind o victorie fr rest. Aceast confruntare este ilustrat ca fiind semnificativ pentru modul n care lumea antic era dornic de nou, de ceva aparte. Contextul istoric, social-politic i religios contribuie mereu la modul n care o noutate este simit ca fiind necesar, sau la situaiile n care ceea ce vine ca depire a vechilor paradigme poate constitui rezolvarea unor probleme. De netgduit este faptul c ucenicii au pus n practic ndemnul lui Isus de a-i vesti mesajul pn la cele mai ndeprtate naiuni. Asta nseamn c, trecnd proba timpului i avnd origine divin, evanghelia lui Cristos a ajuns n diferite culturi i teritorii. Uurtatea asimilrii unui astfel de mesaj a venit din faptul c cele propuse nu reprezentau ncadrarea mental a unui popor anume, ci erau ceva nou, ceva care ndemna la a deveni locuitori ai unui inut menit s aduc libertate, bucurie, siguran i toate cele la care poate spera omul mpria lui Dumnezeu. Pentru c nu se identific cu aspiraiile unei naiuni anume i nici nu propune o dezgolire cultural a celor ce au aderat la aceast credin, Evanghelia apare i astzi ca un paradox. i cel ce a fcut-o s apar aa este omul, destinatarul evident. Spiritul fericirilor suscit interes, parabolele sunt elaborri subtile ale adevrurilor, ideea unui Dumnezeu venit n carne i ucis creaz confuzie... Pentru a ti cum s fim din nou vii vestitori ai Evangheliei, se cere o doz mare de imaginaie. Imaginaie i creativitate. Asta pentru c lumea n care trim suscit structurile tradiionale la o actualizare i la o reinventare a modului de a fi. Diferitele provocri ale postmodernitii pot da im-presia c un mesaj vechi de aproape 2000 de ani nu poate da nici un fel de soluie. Creativitatea este necesar fiecrui om. Cineva care duce la ndeplinire convingerile sale prin mrturie se bucur, desigur, de o bun nelegere a ceea ce a ales. De aici deriv importana unei re-propuneri a Evangheliei, a unei reinserri a mesajului ei n structrurile din care facem parte. Nu e uor s devii evanghelizator, dar asimilarea acestei veti bune face din om o mrturie vie, fr ca acesta s gndeasc o tactic. Pe de cealalt parte, natura raional i permite omului s elaboreze strategii complexe cu care s abordeze un subiect i s l fac punct de interes comun. Acest numr este dedicat modului n care se poate repropune Evanghelia abordnd o serie de moduri diferite. S nu se cread c metodele tradiionale nu mai sunt valabile, dar o prospeime n abordare este binevenit. Astfel, articolele se centreaz n jurul discuiei validitii iniiativelor ce au ca scop readucerea n atenie a Evangheliei. Cu toate aspectele pe care acest parcurs le presupune. Fie c sunt consideraii practice drespre ce nseamn a reevangheliza, mrturii sau abordri diferite ale nelegerii mesajului cretin, cele scrise sunt rezultatul unor triri i gnduri ce merit mprtite.

    fr. Dan-Ciprian Vtmnelu

    Editorial

  • 4 Viaa Fratern

    Din viaa Bisericii

    Sfinii Ioan Paul al II-lea i Ioan al XXIII-lea

    Ziua de 27 aprilie 2014, Duminica Alb, Duminica Divinii ndurri, duminica celor doi Papi mari, care prin curajul lor, au fost nscrii n lista sfinilor. O zi unic, o zi de neuitat, Dumnezeu ne-a zmbit i ne-a fcut vizibil chipul Su prin imaginea acestor papi i demonstreaz lumii c este aproape de Biseric prin sfinii Si. Chipul lui Dumnezeu a iradiat prin iubire, umilin, simplitate, rbdare, printr-un chip zmbitor i cu braele larg deschise ctre lumea ntreag, folosindu-se de viaa acestor doi papi. Acest eveniment din viaa Bisericii a druit lumii ntregi bucurie pentru c aceti doi pontifi foarte iubii i populari, care au rmas n inima oamenilor, au deschis noi orizonturi pentru drumul Bisericii i au marcat istoria lumii. Sfntul Printe Papa Francisc, alturi de papa emerit Benedict al XVI-lea, mpreun cu epis-copii i mii de preoi au celebrat Liturghia de canonizare. Aceti doi papi sunt aleii lui Dumnezeu pentru timpurile noastre, sfini care fac mai puternic i mai atrgtoare Biserica, i care prin exemplul vieii lor se oglindete astzi chipul milostiv al lui Dumnezeu. Ioan al XXIII-lea prin curaj i simplitate, Ioan Paul al II-lea prin bogia vieii sale spirituale sunt imaginile vii ale bisericii lui Cristos, care dei este sfnt, e plin de pctoi. Papa Francisc spunea despre Ioan al XXIII-lea c este oarecum imaginea preotuluidelaar, a preotului care ine la fiecare credincios. Este un curajos, un blnd, un umil i care se ngrijea de sraci. Apoi n privina Conciliului, este un om docil la glasul lui Dumnezeu i se las cluzit de Duhul Sfnt. Cnd era nuniu apostolic, unii nu prea l agreau n Vatican, i cnd sosea pentru a duce sau cere ceva, n unele birouri l lsau s atepte. Nu s-a plns niciodat; se ruga rozariul, breviarul. Nu putem omite c An-gelo Roncalli (Ioan XXIII) a vizitat Romnia pe cnd slujea ca delegat apostolic a Sfntului Scaun n Bulgaria, iar la 17 decembrie 1951a proclamat virtuile eroice ale fratelui Ieremia Valahul. Cinsteiglorie acestui papa care a deschis Conciliul, binecuvntat s fie acest pap care a dat lumii imaginea buntii i a indicat tuturor c singurul drum care duce la un viitor mai bun este calea adevrului, a dreptii i a iubirii (cardinalul Giovanni Battista Re). Lumea a apreciat i figura uria a papei Ioan Paul al II-lea, mai ales pentru ceea ce a fcut n cei 26 de ani i jumtate de pontificat. Dimensiunea dominant la el a fost fr ndoial rugciunea. Nimic fr rugciune. Rugciunea era inima inimii sale, era via. A iubit i s-a rugat pentru om, pen-tru c fcea parte din existena sa. Putem spune c rugciunea a fost adevratul izvor al activitilor sale apostolice neobosite. O femeie di Costa Rica, Mora Diaz, n vrst de 56 de ani a fost vindecat n mod miraculos, chiar n ziua beatificrii papei Ioan Paul al II-lea. A doua zi dimineaa, n mod inex-plicabil, s-a dat jos din pat i a nceput s mearg, s vorbeasc. La o ulterioar investigaie medical, s-a constat nu doar vindecarea complet, dar i lipsa oricrui semn al afeciunii de care suferise, un lucru inexplicabil pentru medici. (sursa: Actualitatea cretin.) Ioan Paul al II-lea, un om deosebit, cu mii de lacrimi i mii de zmbete. Tatl i fratele tuturor, a fost un altCristos pe pmnt. Nimeni i nimic n-a reuit s-l despart de Cristos. Dragostea pentru turm l-a sfinit. Ce putem nva noi de la aceti papi sfini? C buntatea i druirea ne apropie unul de cellalt. Bucurai-vccinumelevoastresuntscrisencer. SfinilorIoanPaulalII-leaiIoanalXXIII-lea,rugai-vpentrunoi!

    fr. Marius Blaj

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 5

    Din viaa Bisericii

    Pe data de 13 martie, Biserica Catolic a srbtorit un an de cnd arhiepiscopul de Buenos Aires (Argentina), Jorge Mario Bergolio a fost ales suveran pontif. Este al 266-lea suveran pontif pe care aceasta l are. Cel mai des cuvnt auzit dup alegerea Papei Francisc a fost: surpriz. ntr-adevr a fost o surpriz pe care Duhul Sfnt a fcut-o Bisericii Catolice i chiar lumii ntregi, cci Papa Francisc este primul pap de pe conti-nentul american, primul pap din emisfera sudic, primul pap iezuit i primul care i-a luat, ca pap, numele Francisc. Impactul deosebit pe care alegerea Papei Francisc l-a avut asupra credincioilor cretini catolici, dar i asupra celor de alte confesiuni sau religii i chiar asupra ateilor i agnosticilor a fost unul uimitor. Acest impact i fascinaia pe care o exercit asupra mass mediei, se datoreaz n primul rnd comportamentului su natural dar neobinuit, gesturilor simple, spontane i pline de iubire, i nu n ultimul rnd limbajului simplu, direct i plin de nvturi bogate n coninut. Dup un an de pontificat al Papei Francisc, Biserica Catolic nu s-a transformat radical, ns cuvintele sale i-a cucerit i i-a fascinat att de rapid pe toi cei care au avut ocazia s-l asculte, deter-minnd n ei dorina de convertire. Acest lucru fiind observat prin creterea simitoare a numrului de spovezi. Punnd accentul pe iubire i slujire, pe angajamentul ferm n ajutorarea celor sraci, pe aprarea vieii i a creaiei, Papa Francisc, este un pap care nu refuz emoiile, care nu refuz dia-logul, care nu refuz ntlnirea cu cei aflai n suferin. De fapt, i ndeamn pe preoi i pe persoanele consacrate la aiei n ntmpinarea lor: Nuputemrmnenchiinparohiilenoastre,ncomunitilenoastre,cndattdemulioameniateaptEvanghelia. i n exoraia apostolic Evangeliigaudium, Papa Francisc, ndeamn de multe ori s se mearg ctre periferiile existeniale, vorbind de o Biseric ce are uile mereu deschise. Papa Francisc, n mod cert, a nregistrat o cretere a popularitii i a credibilitii Bisericii printre oameni, chiar i printre cei care s-au ndeprtat de aceasta, datorit numeroaselor scandaluri. Acest fapt nu este datorat numai msurilor rapide pe care acesta le-a luat, ci i exemplului su. Cuvin-tele sale sunt puse n practic, astfel credincioii pot face o conexiune ntre ceea ce ei au ascultat i ceea ce vd n comportamentul su. De fapt, despre aceast conexiune ne vorbete chiar el n enci-clica Lumenfidei. Conexiunea dintre aasculta i avedea este vzut ca modalitatea de cunoatere a lui Dumnezeu, ca origine de cunoatere a credinei. ntreaga enciclic ne ofer o motivaie, care l are n centru pe Isus, care poate fi vzut i ascultat, iar cinecrede,vede (Lumenfidei, 1). Dei contextul actual pare a fi unul foarte dificil i tulbure, att din punctul de vedere al credinei ct i economic dar mai ales politic, Papa Francisc se poate dovedi un instrument de stabili-tate i senintate, de pace i ncredere reciproc i de ncredere n Dumnezeu. ns, pentru aceasta noi, aa cum ne-a cerut att la nceputul misiunii sale ct i la nceputul celui de-al doilea an de pontificat, trebuie s ne rugm pentru el ca s poat svri misiunea la care a fost chemat. l rugm aadar pe Domnul nostru Isus Cristos, s-i ofere fora necesar ca s fie un model viu de trire a credinei, speranei i iubirii.

    fr. Cristinel Gal

    Un an cu Francisc

  • 6 Viaa Fratern

    Noua evanghelizare

    Consideraii practice despre noua evanghelizare

    Reamintireaunorideigeneraledesprenouaevanghelizare

    Tema nouaevanghelizare se afl acum la centrul ateniei Bisericii, i se pare c aa va rmne i n viitorul apropiat, mai ales de cnd a avut loc sinodul episcopilor din 2012 i de cnd a fost insti-tuit Anulcredineide Papa Benedict XVI prin MotuproprioPortaFidei1 . Evangeliinuntiandi a lui Paul VI, fr s fi menionat conceptul, atinsese esena lui. Care era ideea central? Modul tradiional de a vesti Evanghelia nu mai era adaptat (ci n criz). Un nou mod de a o propune oamenilor trebuia cutat. n acest spaiu al cutrii, Ioan Paul II a introdus con-ceptul de nouaevanghelizare (Nowa Huta, 09/06/1979). Mai exact, papa pronunase cu acea ocazie urmtoarea fraz: Anceputonouevanghelizare,caicumarfivorbadespreoadouavestire,chiardacnrealitate,eaestemereuaceeai2 . Expresia adouavestire a fost trecut cu vederea, cea de nouevanghelizare, nu. Motivele nu se cunosc. Papa Ioan Paul II, n Discursul su de la cea de-a XIX-a Adunare a CELAM, din Port au Prince, la 9 martie 1983, preciza c nu era vorba despre o reevanghelizare,cideonouevanghelizare.Nounardoareaei,nmetodelesale,nexpresiilesale. Concepia important de aici este c noua evanghelizare are n vedere mai ales ce seaflnluntrulBisericii, dect ceea ce se petrece n afara ei. Ca destinatari generali avem: cei botezai, care triesc ntr-o cultur i societate n care ei nu mai reuesc sau nu mai vor s dea mrturie despre credina lor. comunitile lor, deoarece pastoraia risc s se transforme ntr-o activitate repetitiv i puincapabildeacomunicamotivelepentrucareeas-anscut (Instrumentumlaboris al Sinodului din 2012, nr. 87). Insistena principal ns, n Instrumentumlaboris i Lineamenta, este c primii destinatari ai noii evanghelizri sunt cei care evanghelizeaz:

    ntrebareacuprivirelatransmitereacredinei...nutrebuiesorientezerspunsurilendireciacutriidestrategiicomunicativeeficace...dartrebuiesfieneleasca ntrebare care privete subiectul nsrcinat cu aceast aciune spiritual. ...Problemainfecunditiievanghelizriiazi,acatehezeitimpurilormoderneesteoproblemecleziologic,careprivetecapacitateabisericiideaseconfiguramaimultorimaipuincaocomunitatereal,caadevratfraternitate,caicorpinucamainsaufirm3.

    Este ca i cum am spune c Biserica ntreag trebuie s renvee s asculte pe Cristos. Cuvintele Evangheliei par s nu mai vorbeasc Bisericii nsei. Criza de comunicare cere Bisericii s nvee s asculte din nou. Noua evanghelizare nu este o problem catehetic, ci ecleziologic. Biserica ntreag trebuie s renceap s cread i s spun mpreun cu Sf. Paul: Vai mie dac nu evanghelizez!

    NuestevorbadeagsionoutacticpentruarelansaBiserica.Estevorbamaidegrabdealsadeopartetotceeaceestedoartacticideacutadeplinasin-ceritateaducndcredinalaidentitateaeideplin,eliminnddineaceeacedoaraparentestecredin,darcare,nrealitate,esteconvenieiobinuin4.

    Suntem invitai la un cretinism autocritic. Este necesar ca practica cretin s ndrume reflecia, cu o munc lent de construire a unui nou model de a fi al Bisericii, care s evite peri-colele sectarismului i ale religiei civile i care s permit ... s continue pstrarea formei unei biserici misionare5.

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 7

    se face slujind

    De aici apare insistena, apelul la mrturieavieii. Suntem chemai la curajul de a da mrturie (parrhesia). Dar cum s nelegem aceast mrturie a vieii? Muli o neleg n moduri diferite: ceea ce numim activitatepastoral sau apostolatceea ce numim comportamentpublicceea ce numim capacitatedeiniiativparticiparea la sacramente i la viaa parohiei Mrturia vieii ns pleac de la mrturisitori sau martori. Iar oameni activi pastoral nu lipsesc, nici cei angajai public, nici cei care au capacitate de iniiativ. Martori ns sunt cei care triesc iubirea lor fa de Isus n privat i n public, ntre zidurile casei ct i pe strad. Coerena d soliditate mrturiei, durabilitate, respiraie lung. Cei mai muli dintre noi nici nu credem c aa ceva este posibil sau c exist. Ne-am obinuit chiar i n comuniti s fim dispui de a discuta cu membrii comunitii despre ceea ce facem mpreun, dar despre ceea ce eu fac, nu. Despre ceea ce noi facem singuri nu suntem dispui de a discuta sau da mrturie nici mcar celor din comunitate, darmite celor din afar! Indiferena n privat (eu nu sunt coerent cu mine i credina mea), indiferena n comuni-tatea mea religioas (n-am de dat cont celorlali, deci nici mrturie). Din puina mea experien, cine este coerent n singurtate, n privat cum spunem noi, are suficient putere pentru a fi astfel i n afara privatului.

    Nouaevanghelizarenpracticaparohial

    O statistic arat c zece la sut dintre americanii catolici care azi nu mai frecventeaz biserica erau cndva cei foarte activi n parohia lor. A cere de la oameni implicare mult n exterior, fr a pune accentul i ei i noi pe latura coerenei interioare de rugciune i ncredere n Domnul nseamn a pregti bazele pentru viitori nepracticani, viitori indifereni sau chiar atei. Numai martorii dau natere martorilor. Apostolii dau natere apostolilor. Ucenicii dau natere ucenicilor. Iar Isus ne-a spus: mergei i facei ucenici, ucenici ai Lui! Noua evanghelizare se va juca n ntregime n capacitatea unei comuniti de a avea i crea ucenici coereni. Tocmai de aceea, noua evanghelizare nu este o problem de o nou tactic de cuceri-re spiritual. Pastoraia noii evanghelizri este o chemare de a depi (dac s-ar putea spune aa) o pastoraie de conservare (sau autoconservare) prudent, trecndu-se la capacitatea pastoral de a propune oa-menilor Evanghelia lui Cristos cu parrhesia, curaj. La aceasta se refer i papa Francisc n mesajul su de pe 21/11/2013:

    AparecidapropunespunemBisericanstarepermanentdemisiunecatoatactivitatea obinuit a Bisericilor particulare s aib un caracter misionar. iaceastaavndcertitudineac ieireamisionar,maimultdectoactivitate n-trealtele,esteoparadigm,adicesteparadigmantregiiaciunipastorale. In-timitateaBisericiicuIsusesteo intimitate itinerant,presupuneo ieiredinnoinine,unmersiunsemnatmereudinnou,mereumai ncolo. Smergem naltpartecaspredicmnsatelevecine,ccipentruaceastaamvenit,spuneaDomnul.EstevitalpentruBisericsnusenchid,snusesimtdejasatisfcutisigurcuceeaceaobinut.Dacsentmplaceasta,Bisericasembolnvete,sembolnvetedeabundenimaginar,deabundensuperflu,ntr-unanumitmodfaceindigestieislbete.TrebuiesieimdinpropriacomunitateisavemcurajuldeaajungelaperiferiileexistenialecareaunevoiessimtapropierealuiDumnezeu6.

  • 8 Viaa Fratern

    Noua evanghelizare

    Oconvertirenpredicile,discuiileicatehezelenoastre

    Nu va fi inutil ca fiecare cretin i fiecare evanghelizator s aprofundeze n rugciune acest gnd: oamenii se vor putea mntui i pe alte ci, mulumit milostivirii lui Dumnezeu, dei noi nu le vestim Evanghelia; dar vom putea noi s ne mntuim dac, din neglijen, din team, de ruine ceea ce sf. Paul numete aroidincauzaevangheliei sau ca urmare a unor idei false, noi neglijm s o vestim7? De ce evanghelizez? Pentru c sunt recunosctor lui Dumnezeu pentru harul primit, pentru c sunt bucuros de a-l fi primit. Ceea ce face evanghelizarea nou este c ea nu provine din datorie, ci din bucurie. Dm din ceea ce avem mai preios, pentru ca (1In 1,4) bucurianoastrsfiecomplet. Cateheza: centrat pe cei mici i pe tineri, de obicei. Azi nu puini specialiti sunt de prere c adulii (mai ales ca familie) ar fi centrul catehezei.

    Oconvertirencolaborareadintrenoi

    A dori s pornesc de la un citat pe care l socotesc foarte interesant:

    Dupevenimenteletragicedin9/11,oechipdepsihologidinHarvardainvadatlinititsistemulamericandeinteligenispionaj.Echipa,condusdeRichardHackman,doreasdetermineceanumefaceeficienteechipeledeanalitidesecu-ritate.Prinsupraveghere,interviuriiprinobservareaasutedeanalitidin64dediferitegrupurideinteligenispionaj,cercetroriiaufcutoierarhieaacelorechipe,delaceamaibunlaceamaiproast.Apoiaualctuitolistcuceeaceeiconsideraucarfifostoniruirecompletafactorilorcaredetermincaoechipsfieeficientcasdescopere,dupceauintrodusdatele,ccelmaiimportantfactornuapreapelistaalctuitiniialdeei.Factorulcriticnueraaceladeaaveastabilitatenmembriiechipeisaununruljustdepersoane.Nueraaceladeaaveaoviziuneclar,provocatoare,iplindesens.Nueradefinireaclararoluriloriresponsabilitilor;nicipremiijuste,nicirecunoaterile,niciresursele;iniciunlidershipputernic.Maicurnd,singurulfactorpredictivaleficieneigrupuluieracantitateadeajutorpecareanalitiii-oddeauuniialtora.nechipelecelemaiperformante,analitiiinvesteaumulttimpienergienrepetarea,nvareaiconsultareacucolegiilor.Acestecontribuiiiajutaserpeaceianalitis-ianalizezepropriilepresupuneri,s-iumplegoluriledincunotine,sdobndeascacces lanoiperspective,srecunoasctiparenaparentbucidiscontinuedeinformaie.nechipelecucelemai slaberezultate,analitii seajutau foartepuin ntreei i se strduiaussedescurcesinguricumulteleinformaiidinfaalor.Numaicunoscndcantitateadeajutor-datcareexista,dejalepermiteacercettorilordelaHarvardspreziccuacurateegraduldeefectivitatealfiecreiechipedeanaliti8.

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 9

    se face slujind

    Cred c acest citat spune multe (dei este cam lung). Noi suntem obinuii s lucrm mult singuri. Noua evanghelizare ne cere mai mare eficien n vestirea Cuvntului tocmai pentru c timpurile de fa cer mai mult de la noi. Asta nseamn c cere de la noi s colaborm mai mult, s ne dm timp unii pentru alii, sprijin, ajutor, informaii, suport, etc. Cere o nou men-talitate de echip.

    Concluzie

    Noua evanghelizare va cere mereu de la noi un anumit tip de convertire, fie pe plan per-sonal (foarte important), fie pe plan pastoral i comunitar (pentru a da mrturie ca Biseric). Practica noii evanghelizri pleac de aici. Ori-zontul ei este acela de a fi capabili s ne trans-mitem credina omului de azi, de a-l ajuta altfel spus s se ntlneasc cu Cristos, nu doar cu doctrina despre El.

    Note: 1. BENEDICT XVI,Scrisoarea apostolic Portafidei(11 octombrie 2011), n Il Regno Documenti 56 (2011) 577-582.2. IOAN PAUL II, Omilia de la Sf. Liturghie la Sanc-tuarul Sfintei Cruci, Nowa Huta, 9 iunie 1979.3. Lineamenta,p.12;Instrumentumlaboris,nr.39.4. BENEDICT XVI, Discursctrecatoliciiangajainbisericinsocietate (cltoria n Germania, 25 septembrie 2011).5. Lineamenta,nr.8,p.40.6. Papa Francisc, mesaj video participanilor la ntl-nirea-pelerinaj Fecioara de Guadalupe, steaua noii evanghelizri n continentul american: text publicat pe http://www.catholica.ro/2013/11/21/papa-fran-cisc-biserica-trebuie-sa-fie-permanent-in-misiune/.7. EN 80.8. Citatul provine din articolul scris de Fiona OReilly pe internet cu titlul What is the single most impor-tant predictor of a groups effectiveness?, http://jeri-chotree.com/2013/11/16/single-important-predictor-groups-effectiveness/. Ea face referin (prelund i citatul) la studiul lui Adam Grant, Givers take all: The hidden dimension of corporate culture, publicat pe internet la adresa http://www.mckinsey.com/insights/organization/giv-ers_take_all_the_hidden_dimension_of_corporate_culture.

    Pr. Corneliu Berea, SVD

    Priorul, slujitorul comuniunii

    Fr unitate, nu exist sperana unei slujiri curajoase i totale a lui Isus Cristos. Individualismul dezbin i oprete comunitatea din mers. Priorul suscit unitatea n comunitate. n materie de detalii practice el indic mijloacele, dar n toate problemele importante ascult consiliul nainte de a lua o decizie. Fraii s rmn spontani fa de el, dar s i aminteasc faptul c Domnul i-a ncredinat o misiune i, prin urmare, s fie ateni la ceea ce privete slujirea sa. Prin ncrederea lor, fraii l rennoiesc n seriozitatea vocaiei sale pentru bucuria tuturor, dar prin spiritul micilor revendicri, ei i imobilizeaz slujirea. Fiecare frate s i se ncredineze, n particular, pentru a-i spune temerile. Revolta manifestat n faa celorlali contamineaz. Ispititorul are armele cele mai bune pentru a despri ceea ce trebuie s fie unit. S ne ferim de reaciile puerile care acuz, n timp ce s-ar potrivi mai degrab s ne acuzm pe noi nine. Cnd spiritul de perfeciune const n impunerea propriului punct de vedere ca fiind cel mai bun, acesta devine o ran n comunitate. Perfeciunea este tocmai suportarea imperfeciunilor aproapelui prin iubire. Priorul rmne supus acelorai slbiciuni ca i fraii si. Dac acetia l iubesc pentru calitile sale umane, risc s nu l mai accepte n misiunea sa cnd i sesizeaz greelile.. Priorul numete un asistent pentru a-l susine i a asigura o continuitate dup el.

    Luarea deciziilor este o misiune responsabil pentru prior. S fie atent s nu supun, dar s edifice comunitatea n Cristos. S caute darurile specifice fiecrui frate pentru a-l ajuta s le fructifice. S nu considere misiunea sa ca fiind superioar, dar nici s nu o accepte cu fals umilin, ci s i aminteasc doar c aceasta i-a fost ncredinat de Cristos, cruia va trebui s i dea cont. S distrug n el tot autoritarismul, dar s fie fr slbiciune n meninerea frailor n planul lui Dumnezeu. S nu i lase pe cei autoritari s se impun i s dea ncredere celor slabi. S se narmeze cu milostivire i s o cear de la Cristos ca harul cel mai important pentru el.

    Din Regula Comunitii din Taiz

  • 10 Viaa Fratern

    Noua evanghelizare

    Gabra m-au re-cretinizat

    Cel mai bun lucru care mi se putea ntmpla a fost s fiu misionar n mijlocul tribului nomad Gabra din nordul Kenyei din 2008 pn n 2010. Nomazii, prin sim-plitatea i nelepciunea lor mi-au druit un sistem de valori care m va nsoi toat viaa. Evanghelizarea se face nu prin cuvnt, ba chiar nici prin fapt, ci prin a fi, a fi tu nsui, autentic, este con-cluzia la care am ajuns dup cei doi ani. Mi-am dat seama c oamenii Gabra nu au nevoie de misionari ca s aib ce mnca sau pentru a fi educai prin deschiderea colilor i a grdinielor i nici pentru a fi vindecai cu ajutorul medi-camentelor, ci au nevoie de prieteni, care s i nsoeasc pe drumul lor. Cred c un misionar trebuie s parcurg urmtoarele etape n rspndirea Evangheliei: a ntlni, a cunoate, a mprtai, a se mprieteni i a drui. Evanghelizarea prin fapt adica ultima etap numit

    adrui- aduce roade, dup prerea mea, numai n contextul n care celelalte etape au fost parcurse n special etapa de mprietenire -, altfel se risc transformarea relaiei dintre misionar i btina ntr-o relaie nesntoas ca ntre un donator i un nevoia. Gndul cu care m-am dus n misiune a fost s ajut pe cei saraci, s hrnesc pe cel flmnd, s consolez, s ncurajez etc. Gndurile mele erau biblice i bine intenionate ns, dup o perioad de adaptare care la mine a durat aproape opt luni- mi-am dat seama c sunt naive i discriminatoare, pentru c venisem cu ideea c ei sunt sraci i au nevoie de ajutor. Deci, n mod incontient m-am vzut n poziia salvatorului trimis s ajute. Nu! Nu mergem n misiune ssalvam sau sajutm, ci mergem s ntlnim oameni cu o alt istorie, cu o alt poveste de via, care funcioneaz dup alte legi, dup alte credine. n ntlnirea cu ei, evanghelizarea nu se face prin predici, ci se face prin per-soana misionarului. El este mesajul! Primii misionari n tribul Gabra, parintele Paul Tablino, Bartolomeo Venturino i cei doi frai Richard i Franz Tyroller, discutau n anii `70 despre cum s transmit mesajul cretin ct mai clar n contextul Gabra. Concluzia lor, dup multe discuii. a fost: Wearethemessage- Noi suntem mesajul! Parcurgerea etapelor mai sus numite nu poate fi fcut dect ntr-un context dat, i anume, cel al faptei, al aciunii. Am avut ansa de a lucra n domeniul educaiei, ocupndu-m de 24 de grdinie i 3 coli primare. Spun ansa pentru c, prin munca mea am cunoscut oameni de toate vrstele, de la pstori pn la reprezentani n trib i n sistemul educaiei. Munca mea consta n organizarea grdinielor, de la administrarea mncrii i materialelor didactice, pn la organizarea edinelor cu prinii, momente n care discutam dac este necesar s trimit copiii la coal. Muli prini nu erau convini de necesitatea colii n contextul lor i aveau argumente foarte bune mpotriva colilor. De exemplu: cine se mai ocup de noi i de fratii lor mai mici, dac ei sunt la coal; a doua ntrebare: la ce-i ajut ce nva la coal n munca lor de pstori? ntr-adevr, muli copii nu s-au mai ntors la pstorit dup ce au terminat coala, ci s-au orientat spre alte locuri de munc. Cea mai mare rsplat a muncii mele a fost mprietenirea cu educatorii i cu ceilali reprezentani din sistemul educaiei. Prieteniile nu au fost legate n scurt timp. Eu am avut nevoie de opt luni ca s-i ntlnesc, s-i cunosc, ns primele prietenii s-au legat dup aceea. A fost emoionant s vad cum educatorii nu mi se mai adreseaz ca unui ef m ocupam inclusiv de plata salariilor ci ca unui prieten. La nceput veneau n misiune strict pentru anumite probleme legate de grdinie, ns mai trziu spuneau c voiau numai s m salute i s-mi povesteasc ce mai e nou n viaa lor sau alte

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 11

    nouti din sat. Momentele n care stteam, ascultam i povesteam cu educatorii erau pentru mine cele mai frumoase momente din viaa de misionar. ntlnirile i mprtirile cu educatorii erau o pregustare a mpraiei cerurilor. mpraia cerurilor este pentru mine atunci cnd oameni de religii i credine diferite se ntlnesc, vorbesc i rd fr diferene de nicio natur. Acolo cred c se arat Isus n persoana misionarului, care este o persoan liber de orice pre-judecare, atunci cnd el reuete, dincolo de propriile bariere, s iubeasc pe cel diferit....i Gabra sunt altfel...gndesc i simt altfel dect noi, i totui ntl-nirea i mprietenirea cu ei este posibil, ba mai mult decat att, prietenia este un trebuie fr de care evanghelizarea nu ar fi posibil. Acum doi ani am fost in vizita n Kenya. Am rentlnit educatorii de la grdinie i copiii care erau deja n clasa nti sau a doua. Educatorii au organizat o petrecere pentru mine, c am venit n vizit. Au taiat o capr i au cumprat Coca Cola i Fanta buturi pe care le cumpr rar pentru c sunt scumpe. Gabra tiu s srbtoreasca viaa i s se bucure de ea. Un educator m-a invitat la el acas ca s-i vd cel de-al doilea copil. Ei tiu ce este esential n via...mai mult dect noi. De asta afirm c Gabra m-au recretinizat pentru c ei m-au nvat mult mai mult despre Dumnezeu, dect pretindeam eu la nceput s-inv. Gabra cred c Dumnezeu e cel care d viaa cu ajutorul ploii. Datorit ei crete iarba, animalele se ngra i dau lapte mult, iar copiii i familia lor primesc hran din plin. Acolo unde este plintate, abunden, acolo este prezent Dumnezeu i unde e El, trebuie srbtorit!

    Gilberta Dietl

    se face slujind

  • 12 Viaa Fratern

    Noua evanghelizare

    Coborrea din liturgic n social

    Dan-Gabriel Arvtescu nscut la 22 mai 1960, la Cmpulung Muscel, judeul Arge. Este absolvent al Colegiului Naional Roman-Vod, promoia 1979, i al Universitii de Medicin din Iai, Facultatea de Medicin General. Este medic primar chirurg, ef al seciei Chirurgie din cadrul Spitalului Municipal de Urgen din Roman, din anul 2000. Este membru al Societii Romne de Chirurgie, al Asociaiei Romne de Chirurgie Endoscopic i al Societii de Istorie a Medicinei, filiala Roman. Este director general al Edi-turii Papirus Media i coordoneaz diferite apariii editoriale n calitate de editor. Este o prezen activ n viaa cultural a Romanului.

    Dan-Gabriel Arvtescu, este o personalitatecomplexncaresepoatevedeacelpuin3ipostaze.Om religiositotodatungnditorlipsitderadicalism.npropriilesaleconvingerielnudespartecatolicismuldeortodoxie, raiuneade credin,adevruldebinei frumos. Dac Dostoiewski spunea c frumuseea va salva omenirea,Dan-GabrielArvtescususine:ecumenismul va salva omenirea, singura cale de supravieuire n viitor.

    P.M.: Pentrunceput,vrugmsnespuneictecevadespre activitatea dumneavoastr profesional? Cesatisfaciivaduce?

    D-G.A.: Da, ntr-adevr medicina este o profesie doar cu numele, pentru c dac tratezi medicina ca o profesie nu ai nici o ans s o practici pn la pensie, te vei pierde. Me-dicina nu este o profesie n sine, este o vocaie la fel ca i preoia. Dac o faci ca activitate din care ctigi un ban i numai acesta s fie scopul pentru care te duci la medicin, greeti. n medicin se ctig prost, mai degrab te faci barman sau benzinarul din col dect s te faci doctor. Me-dicina este o vocaie, este o semi tiin este o tiin, pn unde intuiia, experiena, flerul i alege calea pe care s mergi, din punctul acesta de vedere este i o art. O prac-tic de douzeci de ani ca i chirurg n Roman i de vreo treizeci de ani de cnd am terminat institutul, prin urmare o via de om. Satisfaciile sunt de tot felul i dezamgirile sunt la rndul lor la fel, pentru c prin aceasta se caracterizeaz viaa unui chirurg. Printr-o alternan ciudat i stresant de suferin i grandoare. Meseria aceasta este cu dificul-tate i prin attea intervenii o firm. ntr-o zi din oboseal, pur i simplu din greeal i strici firma total i poi s plteti i tu i copii ti pn la adnci btrnei, ce greeti n ziua aceea i n momentul acela. Continui s cred c pe umrul fiecrui chirurg st un nger care l pzete.

    P.M.: Domnuledoctor,v-aidoritsdeveniimedicsauaifostndrumatnacestsens?Cndaidescoperitcaveimini de chirurg?

    D-G.A.: n familia mea exist o tradiie de 150 de ani de la 1852 primul medic cunoscut din familia mea a fost la Iai iar n prezent fiul meu ct i eu suntem a 7 sau a 8 generaie de medici n linie dreapt fr discontinuitate. Fiul meu este n anul 5 de rezideniat obstetric-ginecologie, este angajat la Universitatea din Braov, mi urmeaz.

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 13

    se face slujind

    P.M.: Cums-adesfuratprimadumneavoastroperaie?

    D-G.A.: Prima mea operaie s-a desfurat ntr-o noapte n ziua de 2 martie 1991. Eram re-zident n anul I, am fost chemat la sal pentru c rezidentul de anul III opera un apendic. Un doctor arab opera un apendic, m-am aezat pe partea mea s asist la acea operaie. Doctorul mi-a zis: Poftim, opereaz tu, te asist eu! De atunci ncoace s-au scurs peste 15 mii de intervenii.

    P.M.: Censeamnmuncanechipnchirurgiemaialesntimpulunoroperaiidificile?

    D-G.A.: Echipa este cel mai important lucru pe care l nvei n chirurgie, ea este prin excelen o munc n echip. Dac nu tii s faci echip e bine s stai cuminte! Dar educaia pe care o primeti n acest mediu este spre prietenie, nelegere, spre activitate n comun. Noi ne petrecem mai mult de jumtate de via aici n secie; cel mai ru lucru este s trieti ntr-o familie n care nu te simi bine. Ca ef de secie de atia ani am ncercat s creez un mediu de lucru plcut, s i fac plcere s vii la serviciu aa cum i face plcere s pleci seara acas linitit la familia ta.

    P.M.: Probabilcdupabsolvireafacultii,puteaisoptaipentrualtcentrumedical.Mulimedicispecialitipleacastzinstrintate.DeceRomanul?V-aalessaul-aiales?

    D-G.A.: Ca i tatl meu, ca i bunicul meu sunt nscut la Cmpulung Muscel judeul Arge. Muscelenii sunt un neam special, au format cmpul de rezisten mpotriva comunismului. Tatl meu avea o vorb: nviaoriceprostfaceceiplace! Important este s faci ceea ce trebuie s faci. Exist o responsabilitate! Mai spunea tatl meu o vorb ce mi-a fost ca moto toat viaa: Toatviaatrebuiestesimiresponsabildeceva!Dacntr-unmomentalvieiitesimiattdebinenctnumaiainicioresponsabilitatefadenimeniifadenimicstentrebidacaimuritsaudacainnebunit. Trebuie s fii responsabil s i urmezi calea i s vezi care i sunt prioritile cci tu nu exiti numai pentru tine ci pentru o mulime de oameni care depind de tine. Am fost n Occident am lucrat ca s nv i s vin acas. Am fost la Padova, Hamburg, Strasbourg, perioade scurte ca s nv anumite tehnici i s le nv s le aplic. Elementul care m definete cel mai bine este viaa social. Dimensiunea social disprea dac plecam dincolo. Aici reprezint ceva pentru cineva. Acolo nu reprezentam altceva dect serviciu. Aici merg pe strad, ntlnesc oameni, scriu, particip la viaa spiritual, cultural a oraului. Lucrurile acestea m definesc ca om. Acolo a fi fost amputat!

    P.M.:Cumvedeimisiuneadechirurg,astzi?CredeicjurmntulluiHipocratearenevoiedeonou(re)interpretarepentrusistemulmedicalromnesc?

    D-G.A.: Esena jurmntului hipocratic este valabil i astzi. Am spus esena pentru c omul de cnd tria prin peteri nu a mai inventat vreun sentiment, doar le-a sublimat pe cele primitive. Tot aa i modalitatea n care medicul i privete pacientul nu s-a schimbat din antichitate pn astzi, a devenit n schimb mai complex avnd n vedere evoluia medicinii. Dac a fi maliios a spune c Hipocrate din Cos i permitea s scrie nu pentru argini pentru c toat insula Cos era a lui. Majoritatea medicilor n ziua de astzi o duc mai greu nu doar financiar dar i la sigurana actului medical i la modalitatea n care sunt respectai i rspltii de societate. Iat, un ntreg complex de factori care i alung pe tinerii din Romnia de astzi. n primul rnd nu este numai vina lor. De la jurmntul hipocratic noi trebuie s lum doar o anumit parte i s nu uitm c de la Hipocrate ncoace au fost zeci de alte jurminte. Exist un jurmnt medical de o frumusee unic se numete jurmntul lui Ibn Rochd (Averroes). Superb, o poezie! De la arabi noi civilizaia occidental am luat foarte multe cunotine medicale, filosofice n general i pe bun dreptate se spune c tiina i cultura antic a fost transmis prin coala arab.

  • 14 Viaa Fratern

    Noua evanghelizare

    P.M.: Unchirurgmi-aspusodat:amfcuttotceeacemi-astatnputindarstiicDumnezeuestecelmaibunchirurg!.Astzitiina,printrecareimedicina,i-apierdutncredereanDumnezeu.Cepoziiesadoptmnfaasupremaieitiinei?

    D-G.A.: Eu nu am vzut chirurg care s nu fie credincios, care s nu i fac cruce n momentul unei operaii dificile. Pericolul cel mai mare este s te crezi mai mult dect o unealt. n momentul n care tu crezi c ai dat via, ai greit fundamental. Noi nu dm via, noi permitem viaa s continue. Nu putem dect s mbuntim calitatea vieii. Dumnezeu are nevoi de unelte bune, cu o unealt proast nu poate lucra meterul. Nu cred c medicina a pit pe o cale ateist din ceea ce vd n jurul meu. ntr-adevr exist un soi de semidoci care confund termenii, planurile i nu este numai vina intelectualului. Coborrea din liturgic n social este mai uoar dac o fac intelectualii, ei sunt cei mai buni purttori de mesaj. Viaa trit n afara credinei nu are o finalitate.

    P.M.: Medicul,preotul,scriitoriiauansasnsntoeascomul.AiscrisocarteEu,chirurgul,ilustreazoradiografieapersonalitiidumneavoastrsauonoumodalitatedeansntoiipacienii?

    D-G.A.: Asear, m ntrebase cineva: pentru ce m-am apucat de scris? Chiar nu tiu! Aa cum simi nevoia s faci un lucru l faci. Nu este o carte despre Eu chirurgul, am scris doar un mini-eseu care i-a dat i numele. Am folosit un stil propriu dup care am aflat c este un stil inventat de ctre alii prin Argentina. O modalitate de proz scurt care se numete monolog-dialogat, monologul-adresat, face parte din proza contemporan. De exemplu: noi vorbim, eu vorbesc mai mult fac un monolog ctre tine dar tiu cui vorbesc i mi adaptez ideile la omul din faa mea. Nu am dorit s fac eseuri seci care s fie moralizatoare sau pedagogice, n cartea mea am lsat liber o anumit latur a structurii mele interioare i anume: fantezia.

    Eti romn n aceeai msur n care eti catolic, eti romn n aceeai msur n care eti ortodox.

    n cartea mea am scris despre o maimu ce st pe o crac i comenteaz la verii lui de jos. Un nebun st n celula lui de vorb cu un oarece i se ntreab vechea ntrebare hegelian: Tot ceea ce este real este adevrat i tot ceea ce este adevrat este raional i atunci ntrebarea pascalian i dincolo irealul nu este adevrat? Am ncercat s schiez viaa i trecerea dincolo din perspectiva unui gropar care sap o groap unui doctor. Am ncercat tot felul de formule ciudate n care substratul s fie ca o pastil care dac i iei glazura de pe deasupra e tare amar. Am ncercat s strecor nite ntrebri grele ntr-o glazur plcut ca cititorul s o accepte uor mai ales ntr-o lume care a uitat s mai citeasc.

    P.M.: Niciclugriiaflainstareadesfinenieideharnusuntimuninfaabolilor,i-aicunoscutpeclugriifranciscanidatoritproblemelordesntate?Cevleagdefranciscanism?

    D-G.A.: Nu, nici vorb! n ceea ce privete franciscanii am cunoscut ntr-un ora extraordinar de frumos, n Florena, ntr-o biseric un om pe care l numesc de atunci prietenul meu pr. Eugen Rchiteanu. Mi-a deschis o anumit poart a nelegerii. Am avut ocazia s stau 3 sptmni la Pa-dova i n fiecare zi s m duc la Santo, m-am apropiat de acest sfnt pentru c reflect cel mai mult viziunea mea asupra sfineniei. Apropierea mea de biserica catolic s-a fcut prin franciscani. Ulterior am citit destul de mult viaa Sfntului Anton de Padova, a Sfntului Francisc i a Sfintei Clara. Am cunoscut la Institutul Teologic Franciscani oameni deosebii, intelectuali adevrai, cu o profund spiritualitate, cu o apartenen clar i de nediscutat la identitatea romneasc. Eti romn n aceeai msur n care eti catolic, eti romn n aceeai msur n care eti ortodox. Eu cred c Dumnezeu va realiza ecumenismul n ciuda piedicilor ridicate n calea acestei reuniri. Ecumenismul, singura cale de supravieuire n viitor!

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 15

    n structura mea interioar nu este nici o urm de radicalism. Aceasta este Biserica Naional, aceasta-i cutare. Fiecare om are o libertate. Secolul acesta mai ales dup conciliul Vatican al II-lea ncearc s rspund la nite ntrebri ale omului. Una dintre problemele fundamentale ale omului: Dac Dumnezeu exist omul este liber? Dac Biserica exist omul este liber? Biserica s mearg ctre omul modern, ctre ntrebrile fundamentale. Unul dintre fraii Karamazov al lui Dostoiewski spunea: Omenireaosmoardeplictisealntr-unmarecscat!. i ceea ce vd n jur este c nu ne mai intereseaz, suntem indifereni la toate, ne anonimizm ca indivizi. Mesajul Bisericii trebuie adaptat la ceea ce este acum! mi place s cred c exist o identitate spiritual a locului n care pentru nimic n lume nu i au locul radicalismul, extremismul i xenofobia. Formarea mea a fost ntr-un spaiu multicultural, etnic, religios. n momentul de fa singura ans pe care Europa o are este ecumenismul. Europa are nevoie de cele dou brae ale sale: catolicismul i ortodoxia. O Europ fr catolicism este o Europ fr raiune. O Europ fr ortodoxie este o Europ fr inim. ansa noastr este adevratul ecumenism! Am s i relatez o ntmplare. Eram n ara Sfnt ntr-o excursie. Idioi sunt peste tot, nu scap nimeni de idioi! Unul discuta pro catolic, unul pro ortodox dar n sensul radical al problemei. Dac voi existai, noi nu existm i viceversa. Toat lumea ntr-un mediu nchis polarizeaz unii ntr-o parte, alii ntr-o alt parte! Pentru romacani radicalismul nu constituia o problem. La coal am stat ntr-o banc cu un foarte bun prieten care era catolic. ntr-un discurs inut la voi la Institutul Teologic Franciscan, am reliefat 3 etape pentru real-izarea ecumenismului. Primul pas o cunoatere profund n tot ceea ce nseamn spiritualitate. O alt etap de a gndi care este destinul nostru comun de a raiona, c nu avem alt ans dect asta. n sfrit s ajungem n inim i s ne iubim. Un ecumenism fr iubire nu poate s existe! Tot ceea ce s-a realizat de la Isus nspre noi n lumea aceasta s-a realizat prin iubire, nu prin raiune goal, stearp, dar prin iubire.

    Toat viaa trebuie s te simi responsabil de ceva! Dac ntr-un moment al vieii te simi att de bine nct nu mai ai nici o responsabilitate fa de nimeni i fa de nimic s te ntrebi dac ai murit sau dac ai nnebunit

    se face slujind

    interviu realizat de fr. Mihai Perc

  • 16 Viaa Fratern

    Cultur politic i spiritualitate

    n ncercarea de a nu expune ntr-un mod mediocru banaliti de genul: ce a fost la nceput, cultura sau spiritualitatea? i cum ele se ntreptrund, sau cine genereaz ce, m-am gndit s scriu despre ceea ce poate, ca popor, ne lipsete cel mai mult, i anume cultura politic. Titlul include i spiritualitate pentru c scopul acestei reviste este de a mpleti confluene interdisciplinare care-i au sursa n gndirea i practica cretin. n discursurile sale, Isus vorbete din abunden despre elemente politice i despre care ar fi normele civice pe care cretinii trebuie s le aib ca obiectiv. Prefer ca n acest articol s m bazez pe dou citate relevante pentru tema aleas. Primul citat exprim clar care ar trebui s fie poziia cretinului n situaii de cooperare de genul stat i comunitate religioas i anume: DaiCezaruluiceestealCezaruluiiluiDumnezeuceestealluiDumnezeu (Mt. 22, 21). Al doilea citat relevant pen-tru aceast tem reflect poziia privind valorile care ar trebui s guverneze un stat care anticipeaz mprialuiDumnezeu, spunnd: mprialuiDumnezeunuestemncareibutur,cidreptate,paceibucurienDuhulSfnt (Rom. 14, 17). innd cont de aceti parametri, putem analiza care ar trebui s fie relaia cretinului cu statul, de unde i relevana politicii. Tot de aici reies i care sunt responsabilitile pe care un cretin le are n raport cu obligaiile politice care provin din ndemnul lui Isus. nainte de a crea un portret al cretinului romn care i asum corect cultura politic care

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 17

    Noua evanghelizare

    provine din obligaiile cretineti, poate c ar fi potrivit s vorbim despre ceea ce Biserica i cretinul nu ar trebui s fac. Pe de alt parte, actuala cultur politic exprim un schimb ntre Biseric i partide. Putem vorbi oare de o negociere care poate presupune rezultate pe termen lung fa de comunitatea cretin local? De exemplu: susinerea constant a serviciilor sociale desfurate de ctre organizaii calificate i cu experien? Sau lobby pentru acordarea mai multor fonduri judeene pentru programul de AfterSchool condus de ctre coal sau de ctre ordine religioase? Cultura politic care izvorte dintr-o profund nelegere a mesajului lui Cristos d natere iniiativelor pe care le-am amintit mai sus. Campania electoral pentru alegerile europarlamentare ar fi putut s fie un astfel de prilej pentru cretinii care vor s-i exerseze cultura politic. Din pcate, nu a fost aa, sau a fost prea puin vizibil n media. Am ales n continuare acceptarea multor forme comode de afiare n public a unor persoane care nu slujesc comunitii dup modelele date de Cristos: pacea i dreptatea. Sartre spunea: l'enferc'estl'autre. Oare putem spune acelai lucru i despre cei de care an de an nu suntem mulumii, dar i votam la 4 ani? Pn la urm, ei ne reflect pe noi ca spirit i comportament. Iar dac ei ne reflect pe noi, nseamn c problema este a noastr si am czut testul lui Cristos care ntr-un mod simplu ndeamn la promovarea valorilor menionate mai sus. S fie roadele culturii politice cele care creeaz liderii sau sunt liderii cei care creeaz cultura politic? Nu tiu. Poate c i una i alta. Dolce far niente este o veche zicala care portretizeaz foarte bine delsarea interesului privind cultura politic. Sau un alt mod de a spune: nuneda,darnicinuneia. Asemenea atitudini nu aparin unui cretin care i ia n serios rolul de lucrtor la mpria lui Dumnezeu. Cultura politic dezvoltat de cretinism a dat omenirii muli gnditori. Cel mai de seama este sfntul Thomas Morus, care prin cartea sa, Utopia ofer o definiie simpl a politicii: un exerciiu de observaie critic a realitii i un rspuns ideal dat observaiei respective. Cultura politic nu se poate impune dar se creeaz de-a lungul multor generaii i se cultiv, mai ales de ctre formatorii de opinie, n cazul cretinilor fiind vorba de preoi. Oare s-ar putea s ne gndim la un an pastoral dedicat implicrii n politic, dup modelul lui Morus? Adic reflecii asupra contiinei pentru binele societii? Dac a fi franciscan, innd cont de angajamentul lui Francisc fa de creaie, poate c ar fi corect s fi votat cu Partidul Verzilor. Ei, dup scandalul cu doamna verde de la Bihor i vnzarea lo-curilor de observator, m-a lsa lehamite. Cu toate c nu a fi votat cu verzii, m gndesc la cuvintele lui Dante care i pune n cel mai ntunecat loc din infern pe cei care i menin neutralitatea n timpuri de criz moral.

    Iulian Bulai

  • 18 Viaa Fratern

    Franciscan de la Francisc

    Francisc, un om radical, coerent, curajos, bucuros, evanghelic, sfnt i umil. Iat cteva caracteristici a unui om a crui carism este nc mbriat de muli oameni. Dorina lui de sfinenie s-a maturizat de la o zi la alta prin trud i renunri. Francisc a fost un om care nu avea alt scop, dect acela de a se uni n toate cu Cristos. Rmnem adesea uimii de fora cu care Francisc i-a transformat viaa. Cred c pe lng dorina lui puternic de con-vertire i de sfinire, caracteristica care l-a marcat pe Francisc este umilina. V invit s reflectm asupra acestei atitudini, care cred c este esenial n unirea cu Dumnezeu. tim c Francisc, n toate lucrurile pe care le fcea, nu cuta niciodat mndria, fala deart. De ce oare? Eu m-am ntrebat de multe ori. Nu ar fi fost normal, uman vorbind, s arate o oarecare form de mndrie? Cred c da. Dar Francisc a cutat altceva. Ce anume? Doar un om dedicat cu

    totul lui Dumnezeu cred c tie rspunsul cu adevrat. Atitudinea de umilire profund, acea umilire care l caut pe Dumnezeu este rezervat persoanelor doritoare s-l ntlneasc pe Dumnezeu, care caut sensul vieii. Putem distinge dou sau mai multe tipuri de umilin. Acea umilin care pentru unele per-soane se afl n ADN-ul lor, acea capacitate de a te njosi i de a te retrage n anumite circumstane; apoi sunt persoane care se folosesc de umilin pentru a obine ceva, o umilin folosit ca mijloc de a obine ceva, un fel de capul plecat sabia nu-l taie; apoi sunt persoane care apeleaz la umilin pentru c n anumite circumstane nu sunt capabile, sau aa cred ele, c pot face fa la provocrile vieii; etc. n cazul lui Francisc cred c umilina, n raport cu fraii si, cu ceilali oameni, s-a nscut din dorina de al vedea pe Cristos n ceilali, de a vedea nevoile semenilor, de a se asemna cu Cristos. S ne gndim: n majoritatea aciunilor noastre, de cte ori nu cutm satisfacerea nevoilor noastre, de cte ori nu cutm s crem o imagine pozitiv despre noi nine, imagine care, bineneles, trebuie s o observe cel de lng noi? Un lucru e sigur: exist n structura noastr uman o dorin de a interprinde aciuni care s ne creeze o personalitate puternic, o personalitate de referin pen-tru alii, o personalitate care s alimenteze un EU puternic, care s domine, o nevoie de a ti c noi suntem cineva. De aceea, de multe ori, ntlnim persoane pentru care cuvntul umilin, sau poate numai un mic gest de umilin, creeaz repulsie. De aceea Francisc este un model, deoarece pentru el alimentarea Eu-ului nu a mai contat. M fascineaz Francisc, fiindc a tiut s transforme umilina n bucurie i caritate, ntr-o stare de via unic. Aceasta este o viziune asupra umilinei trit de Francisc, care probabil o poate identifica oricine i citete biografia. Bineneles, umilinei i aparin interpretri mult mai spirituale, mai pline de sens. Dar v invit s ne imaginm o mic comunitate, civil sau religioas, n care membrii ei ar cuta o atitudine natural de umilin plin de bucurie i caritate, o umilin care te face s vezi mai nti nevoia celuilalt, nu a ta, o umilin care te-ar mpinge spre plecciune n faa celuilalt. Cte conflicte nu s-ar aplana, ct armonie ar exista, ct iubire? dar s nu ne imaginm lucruri prea frumoase, ci s rmnem totui pe pmnt, nu e chiar aa de uor. Umilina mbrac multe forme. Cred c adevrata umilin este caracterizat de dragoste i bucurie. i nu n ultimul rnd s nu uitm c umilina este una dintre cele mai frumoase virtui, dar n acelai timp cea mai grea. Cred c aceast virtute trebuie pus pe primul loc n atitudinile noastre de fiecare zi; dei ne face s ne simim mici n faa semenilor notri, poate nensemnai, totui n ochii lui Dumnezeu, probabil, este cea mai plcut atitudine. A ti s te umileti din dragoste i cu bucurie, este calea care te duce cel mai repede la ntlnirea cu Cristos, care s nu uitm i el a venit n aceast lume n umilin.

    fr. Felix-Marian Blaj

    Umilina cadragoste i bucurie

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 19

    Franciscan de la Francisc

    Noua evanghelizare franciscan

    Putem vorbi de o nou evanghelizare franciscan? De o rentoarcere la fundamentul cretinismului apostolic? Semnific nouaevanghelizare refacerea fundamentului cretin al societii umane? Fratele nostru, Sfntul Printe Francisc, probabil, ne-ar spune nou astzi: Euam fcutparteamea,nceeacevprivetepevoisvnveeCristos! Fiecare dintre noi, urmndu-l pe Sfntul Francisc, trebuie s trim i s vestim Evanghelia. Deoarece credina nu este doar un dar dat persoanei dar semnific i o misiune ctre ceilali. Credina autentic este ntotdeauna apostolic i profetic. Conciliul Vatican al II-lea n Adgentes, la nr. 5

    afirm: Domnul Isus, ncde la nceput, a chemat laSinepe cei pecarei-avoit...iarnduitdoisprezecesfiecuElis-itrimitspropovduiasc (Mc 3, 13). Astfel Apostolii au fost seminele Noului Israel i, n acelai timp, originea ierarhiei sacre. Apoi, dup ce prin moartea i nvierea Sa a mplinit n Sine tainele mn-tuirii noastre i ale rennoirii tuturor lucrurilor, Domnul, dobndind toat puterea n cer i pe pmnt, nainte de a fi nlat la cer i-a ntemeiat Biserica drept sacrament al mntuirii i i-a trimis pe Apostoli n lumea ntreag precum i El fusese trimis de Tatl, poruncindu-le: Mergei i nvai toate neamurile,botezndu-i n numeleTatlui i alFiului i alDuhului Sfnt,nvndu-i s pzeasc toate cte vi le-am poruncit (Mt 28, 19-20). MergeinlumeantreagivestiiEvanghelialatoatfptura.Celcevacredeisevabotezasevamntui,iarcelcarenuvacredesevaosndi (Mc 16, 15). Astfel vroia i Sfntul Francisc s-i vad pe cavalerii domniei srcii: sraci, umili, dar bucuroi interior i exterior, ducnd lumii mesajul de bucurie ca trubaduri ai Domnului. Principiul spiritualitii Sfntului Francisc era adeziu-nea la Cristos, ns aceast adeziune nu a fost un concept teologic

    sau un ideal abstract. Francisc refuza orice originalitate n voina sa de a-l urma pe Isus Cristos, n a-l imita selonlalettre, n spiritul Evangheliei. A urma exemplul lui Isus Cristos nseamn ntr-un mod special s trim dup forma Sfintei Evanghelii, iar n acest sens Sfntul Francisc scrie Testamentul su: nsuiCelPreanaltmi-arevelatctrebuiestriescdupnormaSfinteiEvanghelii;iareuamcerutcaaceastasfiescrisnpuinecuvinteinmodsimplu,iardomnulPapmi-aconfirmat-o. Aceasta ne-o confirm i Sfntul Printe Papa Francisc care ne trimite n lume la periferie ctre cei bolnavi, sraci, ctre cei marginalizai. Aadar, s nu fim psri nchise ntr-ocolivie n structurile societii dar psricltoare adic misionari, pentru c: Timpuls-amplinit.mprialuiDumnezeuesteaproape. (Mc 1,15).

    fr. Mihai Perc

  • 20 Viaa Fratern

    Cultur i spiritualitate

    Dou lumi care preau a se ignora una pe alta, dou mentaliti care se luptau pentru acelai Adevr, n ultimii 50 de ani au ncercat s construiasc acelai pod, unii dintr-un capt alii din cellalt, peste acelai ru al istoriei, pentru ca la mijlocul podului s construiasc o scar spre cer. Se mplinesc 50 de ani de cnd s-a nfiinat comisia pentru dialogul interreligios, comisie care nu are rolul de a converti pe nimeni, dar de a dialoga, de a crea o legtur i cu cei care nu sunt de aceeai credin. i, dup cum spunea i Papa Francisc, a dialoga nu nseamn a renuna la propria identitate cnd se merge n ntmpinarea celuilalt i nici a ceda la compromisuri cu privire la credina i la mora-la cretin. Dimpotriv, adevrata deschidere implic s ne meninem fermi n propriile convingeri mai profunde, cu o identitate clar i bucuroas (Evangelii gaudium, 251) i prin aceast deschidere s se caute a se nelege motivaiile celuilalt. De asemenea, aceast deschidere trebuie s fie capabil de relaii umane respectuoase, convini fiind c ntlnirea cu acela care este diferit de noi poate s fie ocazie de cretere n fraternitate, de mbogire i de mrturie. Pe de alt parte dialogul interreligios n toi aceti ani a nsemnat cutarea prieteniei i re-spectului precum i cunoaterea mai profund a tradiiilor religioase diferite de cea a fiecruia dintre noi. Prieteniile se leag n timp i prin aciuni constructive venite din ambele pri, de aceea, pare c acest dialog interreligios merge foarte greu. Dar nu este aa. n ultimii ani ai secolului trecut i primii ani din secolul n care trim, fluviul istoriei a fost nvolburat de conflicte puternice, pornite de la in-terese egoiste, politice, economice i chiar religioase, dar care numai prin rugciune i dialog au dus la pace i bun nelegere ntre oameni. Dialogul interreligios este muzica inimilor care cnt cntul lui Dumnezeu. Este ca i cum ne-am ruga n toate limbile pmntului i suntem ascultai de aceeai ureche i nelei de aceeai inim. Indiferent cum l-am numi pe Dumnezeu sau cum l-am simi, ntr-un dialog interreligios nu artm altceva dect faptul c ne rugm, c avem nite idealuri, c putem tri ntr-o societate n care cellalt este diferit. Dialogul interreligios este o prghie a unitii n diversitate n care suntem sub acelai cer i mngiai de acelai soare. Ce anume a stat n calea acestui dialog al cunoaterii i prieteniei? Este n primul rnd frica, care poate avea diferite forme: frica de tradiia religioas a celuilalt; frica de a fi atrai de o tradiie sau alta, frica de necunoscut .a. Toate aceste frici pot fi depite printr-o credin ferm, prin cunoatere i, n primul rnd prin rugciune. Dialogul interreligios este aadar, modalitatea de a ne depi aceste frici i de a face ca mpreun s ajungem la acelai scop, indiferent cum l-am numi.

    Adrian Enel

    Dialogul interreligios

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 21

    Pe una din treptele piramidei luiMaslow gsim inevoia de siguran. Asta pentru c instinctul de conser-vareapare iprintreoameni.Avantajulnostruecputemorganizaraionalzecidemetodedeanesiminsiguran.Asemntoranimalelor,uneorirecurgemlaforabrut,darnuacestaneestespecificulnprotejareaspeciei. Nevoia de siguran deriv din felul n care esteneleas natura i mediul nconjurtor i mai ales dinpercepiaceluilalt.Psihologiilesocialeitotodatethos-ulco-munitarsuntoconcretdovadamoduluincareunpoporiprivetemembrii,strinii,dumanii.Trecndprinfiltrulunordefinitetipare,cellaltestencadratntipologiimenitesajutelaacceptareasaurespingerealui. Despre aceast trecere sunt aceste rnduriTotodat,idesprefaptulcmaisuntioamenicarestrictiparele.

    zidurii sperane

    DacZidulPlngerii,rmitafastuosuluitemplusolomonic,con-stituiepentruevreiidepretutindenisemnuluneiidentitireligioase,darmaialesunmodprivilegiatdeaseadresaDumnezeuluiprinilorlor,lanici10kmdeIerusalimsemairidicunzid.AcestaestesemnulidentitiipoliticeaIsraeluluicare,prinsutedekilometridebeton,vreasasigureproteciaisraelienilordeatacurileviolentealepalestinienilor. S-aconstruitunzidalsegregrii,obariercareseparoameni,lo-curi.Istoriaomeniriiacunoscutmaimultezidurideacestgen.Toateaveauoideologienspate,toatesunturmauneifalseideidesiguran. Ceiaproape700dekmdebetonsuntonclcareflagrantadrep-turiloromului.Selimiteazaccesullaeducaie,ngrijiremedical,locuridemunc,etc. Un ingenios artist britanic, Banksy, s-a decis s de o alt citirenunanelordegri.Ajunsnaceazon,apictatoseriedeimaginipeanu-miteporiunialezidului.Ceeaceaspusprindesenelesaleareoputernicconotaiepoliticisocial.Nusuntpreamultedesenepentrucunbtrni-a spus nu vrem ca zidul sta s fie frumos, el este urt i trebuie urt! Marginile paginiisuntdoartreiexemplealeopereisale. Unalomcuocreativitatecontagioas,PapaFrancisc,ntimpulvizitei sale naraSfnt, a fcutooprireneprogramatpentru avedeaacestzid.Ctevafotografiil-ausurprinslngunmesajdestinatcusiguranlui: avem nevoie de cineva care s vorbeasc despre dreptate! Mesajulagsitlocncuvntrilesuveranuluipontif.Lafelcanainte,apelulsulapaceidreptateesteunultotmaipregnant. Roadelelucrtorilorpentrupacenusuntmereuvizibile,daracums-antmplatcevadiferit.Preedintelepalestinianicelisraelianaurspunschemriipapeideareconsiderarelaiiledintreceledouri.ngrdinileVatincanului,alturidepatriarhulBartolomeu,ceipatruauplantatunmslincasemnalcomuniuniiifraternitii. Hendrixspuneactrebuie s le dai oamenilor ceva la care s viseze. Cam aasentmplcndoameniicreativiisinceritiusmpartdinbucuriilevieiilor.Adasperannseamnacreaferestreacoloundesuntcammulteziduri.

    fr.Dan-CiprianVtmnelu

  • 22 Viaa Fratern

    Cultur i spiritualitate

    Pedagogiapcii

    Dei societatea modern are pretenia de a fi recunoscut, tocmai datorit modernitiisale, garant a drepturilor i demnitii umane, nu putem s nu remarcm cu mhnire i indignare, c, une-ori sau de multe ori, mijloacele prin care ncearc s pstreze aceste obiective sunt total contradicto-rii cu scopul propus. Spre exemplu, se ntmpl ca dreptul la via s nsemne n acelai timp i dreptul de a opri cursul vieii (avortul sau eutanasia) sau asupra acestui aspect a dori s m opresc drep-tul la o via panic s fie asigurat prin rzboi/violen. n repetate rnduri, am putut observa c naiunea, despre care se spune c este cea mai liber i mai democratic, atuturorposibilitilor, i care se dorete a fi un pion important al pcii n lume, SUA, a apelat i apeleaz deseori la for pentru a impune pacea. Este ciudat s constatm c n aceast lume ce se revendic evoluat persist nc rzboaie, mai multe i mai sngeroase dect n antichitate chiar. i nu numai n zonele clasice de conflict, precum Orientul Mijlociu, Africa sau America Latin, ci chiar n Europa (Bosnia-Herzegovina, Ucraina). Manifestarea violenei, pentru c n fond despre aceasta este vorba, nu se rezum ns doar la con-flictele armate; ncepnd cu violena domestic, continund cu fundamentalismul i fanatismul re-ligios i terminnd cu terorismul i criminalitatea internaional, violena se configureaz n vari-ante nebnuite. Cultura toleranei i a dialogului promovat astzi nu reuete nc s stopeze aceste manifestri. ns, tocmai dorina profund de pace este o mrturie c vocaia nnscut a omului nu este violena, ci pacea, c omul este fcut pentru pace care este un dar al lui Dumnezeu (Benedict XVI). Nu putem nega c tentaia violenei se afl n noi la orice pas. n primul rnd, ea se arat prin cuvinte i expresii belicoase. Auzim mereu, mai ales n situaiile dificile ale vieii, c omul trebuie s lupte, s se bat, s se rzboiasc, pentru a

    reui ceva. n sport, mai ales n fotbal, meciul este prefaat de rzboiul declaraiilor sau de un rzboipsihologic, iar atunci cnd ncepe partida, comenta-torii se grbesc s constate ncepereaostilitilor sau c seduc luptegrele n careu. Nici spaiul religios nu este scutit de acest fel de formulare. Prin urmare, exist ordinul religios al Companiei lui Isus, al Le-gionarilorluiCristos i, bineneles, att de populara ArmataMaicii Domnului. Amintindu-le, nu doresc s dubitez de validitatea alegerii acestor nume sau de importana pe care o au n viaa Bisericii. tim c istoria lor este legat tocmai de necesitatea stabilirii unui alt tip de relaie, mai pacific, ntre oameni dect cel propus de societatea timpului. Chiar Biblia nu se sfiete s utilizeze termeni sau imagini care i astzi scandalizeaz prin violena lor. Isus nsui este nu-mit Mesia, la vremea aceea, dar i astzi, termen cu o conotaie politic i rzboinic. Tocmai de aceea e necesar s interpretm aceste cuvinte i situaii n spiritul Bibliei i al lui Isus. n ciuda aparenelor, Vechiul Testament ne descrie un parcurs al omului ctre dobndirea sen-timentului i strii de pace (ebr. shalom) care se obine numai n relaie cu Dumnezeu. Prima aciune menionat cu termenul de pcat (ebr. ht) nu este neascultarea lui Adam, ci pcatul de violen al lui Cain (Gen 4,7), pcat care continu prin descendena sa, prin Lameh, care promite rzbunare nemsurat (deaptezecideoricteapte) mpotriva celui care greete mpotriva sa. Capitolul 4 din Cartea Gene-zei care trateaz despre pcatul violenei se termin totui optimist: lui Adam i se nate un nou fiu, Set, cruia i se nate Enos; de atunci,menioneazBib-liaaunceputoameniischemeNumeleDomnului (Gen 4,26). n viziunea autorului acestui capitol, lanul violenei poate fi ntrerupt numai de invocarea Nu-melui Domnului. Cu alte cuvinte, am putea spune c n acest context apare religia, dup cum o arat i termenul ca atare, re-legarea omului la Dumnezeu, iar prima sa consecin este pacea, sentimentul de mplinire total pe care omul l dobndete doar prin legarea de Dumnezeu. n toat istoria sa zbuciumat de conflicte, Israelul privete cu ncredere la

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 23

    Cultur i spiritualitate

    promisiunea divin exprimat astfel de profetul Isaia, ntr-un text mesianic: Voirevrsaasupraluipaceacaunuvoi (Is 66,12). ntr-adevr pacea fgduit a fost revrsat prin Cuvntul ntrupat, Mesia, principele pcii. Primul discurs al lui Isus, n Evanghelia dup Matei, privete tocmai mplinirea acestui deziderat prin enunarea Fericirilor, ntre care i aceasta: Fericiifctoriidepace,pentruceivorfinumiifiiiluiDumnezeu (Mt 5,9). Pentru evanghelistul Matei, fericirea, mai mult dect o realitate (precum la evanghelistul Luca), este o promisiune, o veste bun i de aceea consti-tuie nucleul evangheliei lui Isus. Textul fericirilor nu face recomandri morale a cror mplinire s asigure la un moment dat, n viitor, n viaa venic, moti-vul unei recompense. Ea este o promisiune adresat celor care se las cluzii de exigenele adevrului, dreptii i iubirii. Astfel, fericirea nu este un scop n sine, ci o cale de strbtut, constituie mediul n care ucenicul lui Isus crete n comuniunea cu Maestrul i cu ceilali discipoli. De fapt, n limba ebraic, cuvn-tul fericit (ashar) provine de la rdcina verbal ashr care nseamn anainta, amergenainte, aprogresa, apersevera. De aceea, unul dintre traductorii Noului Testament, evreu, Andr Chouraqui, red astfel textul fericirilor nainte,voi,fctorilordepace. Cuvin-tele lui Isus devin astfel o ncurajare, o promisiune de asisten, fa de cei care l urmeaz pe calea iubirii trasat de el, o cale, la prima vedere, sortit eecului. Fericirea anunat de Isus reia promisi-unea repetat de Dumnezeu aleilor i profeilor si din Vechiul Testament: Eu voi fi cu tine. Acesta reprezint motivul pentru care fericirea nu depinde de un lucru anume, de o relizare personal, ci de legtura omenescului cu dumnezeiescul; fericirea provine dintr-o relaie de ncredere filial fa de Dumnezeu. Etica pcii devine aadar o etic a comuniunii i a mprtirii cu Dumnezeu i cu aproapele. Dac la baza raporturilor umane stau alte criterii, precum cele utilizate curent de societatea modern, ca de exem-plu, puterea sau profitul (ntr-un interviu recent acor-dat ziarului LaVanguardia, papa Francisc afirma c rzboaiele se fac pentrua restabili bilanurile eco-nomicedeveniteidolatrie), iar instrumentele culturii i educaiei sunt exclusiv tehnica i eficiena, pacea nu poate fi atins cu adevrat. n viziunea lui Isus, la pacea adevrat se ajunge pierznd: Dacbobulczutnpmntnumoare,nuaducerod (In 12,24).Acest fel de a gndi, evident, este inacceptabil pentru cel care pierde din vedere dimensiunea transcendent

    a omului. Mediatorul de pace, fr Dumnezeu, nu este dect un mijlocitor de compromisuri care expir odat ce se schimb interesul; pacea realizat este iluzorie ntruct i lipsesc crite-riile stabile, absolute pe care i le-ar oferi Dum-nezeu, adic iertarea, milostivirea, iubirea. Papa Francisc amintea c, pentru a face pace, este ne-voie de mai mult curaj dect pentru a ncepe un rzboi. ntr-adevr, iubirea i iertarea presupun deseori eecul interesului personal, renunarea la sine n favoarea celuilalt. Exemplul lui Isus i al celor care l-au urmat cu fidelitate stau mrturie ns c merit acest sacrificiu. Aadar, mijlocul propus de Cristos uce-nicilor pentru a construi pacea n lume nu este n nici un caz violena, rzbunarea, care sunt expre-sii, n primul rnd, ale frustrrii i incapacitii de a accepta alteritatea i ale lipsei pcii n sufle-tul propriu. Singurul remediu rmne porunca iubirii. Nu prea mai rmne loc de interpretri i explicaii care s ne justifice atitudinea contrar. Este clar n acelai timp c violena nu poate fi acceptat pasiv. Isus i cere lmuriri slujitoru-lui marelui preot asupra motivului pentru care l plmuiete. Iubirea i iertarea sunt sentimente care implic atitudini active, deschidere, dialog, expunere, cu riscul de a primipalme, de a fi n situaia de a ne lepda de noi nine pentru a putea duce crucea. Chemarea lui Isus prin enunul aces-tei fericiri-promisiune ne oblig s susinem o adevrat pedagogie a pcii dup msura iubirii divine, nc din familie. n virtutea responsabilitii noii evanghelizri, Biserica i n special comunitile religioase au datoria de a contribui la renaterea spiritual i moral a societii, confirmnd c numai prin ntlnirea cu Cristos putem dobndi calitatea de fctoridepace, promotori ai culturii vieii, dreptii i ai iubirii. Pedagogia pcii cere prin urmare o bogat via interioar, dorina sincer de real-izare a binelui comun, a respectului reciproc, a rspndirii mentalitii iertrii, compasiunii, solidaritii (Benedict XVI) i, fr a-l uita pe sfntul Francisc, umilinei (FF 162).

    pr. Cristian Clopoel

  • 24 Viaa Fratern

    Cultur i spiritualitate

    Evangelii gaudium - recenzie -

    Am intenionat s fac aceast recenzie, a primei exortaii apostolice a papei Francisc,Evangeliigaudium (Bucuria Evangheliei), deoarece, am rmas impresionat de preocuparea Sfntului Printe, pentru vestirea Evangheliei. Ieiilaperiferie! Aceasta este o problem actual. n simplitatea ce-l caracterizeaz, papa propune/schieaz cteva ci de angajare pastoral, care s ne ndemne la o nou etap de evanghelizare, evanghelizare la care cu toii suntem chemai s lum parte cu bucurie i disponibilitate i niciodat cu ofadenmormntare (10). Exortaia apostolic Evangeliigaudium a Sfntului Printe Francisc despre vestirea evanghe-liei n lumea actual, a fost publicat cu ocazia ncheierii Anului Credinei, pe 24 noiembrie 2013. Ceea ce impresioneaz nc din primele pagini ale acestei exortaii, este invitaia de a vesti cu bucurie Evanghelia, de aceea - n Evangeliigaudium cuvntul bucurie apare n tot textul de 59 de ori. Fiind vorba despre o exortaie apostolic, putem observa c are un stil i un limbaj propriu, papa folosete un limbaj pastoral sau mai bine spus colocvial. De asemenea, se poate observa c n redactarea acestei exortaii papa a inut cont de documentele din Conciliului Vatican II, de exortaii apostolice precum Evangeliinuntiandi a lui Paul al VI-lea, i la altele post-sinodale precum Christifideleslaici;Familiarisconsortio;Pastoresdabovobis;EcclesiainAfrica,inAsia,inOceania,inAmerica,inMedioOriente,inEuropa;VerbumDomini. De asemenea, acord o atenie deosebit conferinelor episcopatelor Latino-Americane, precum i documentelor de la Puebla i de la Aparecida; la cea a Patriarhilor Catolici din Orientul Mijlociu n a XVI-a Adunare; la cele ale conferinelor episcopale din India, Statele Unite, Frana, Brazilia, Filipine i Congo. Evangeliigaudium, este structurat n cinci capitole ce constituie fundamentul viziunii papei Francisc pentru noua evanghelizare: 1. Transformarea misionar a Bisericii, 2. Criza angajrii comu-nitare, 3. Vestirea Evangheliei, 4. Dimensiunea social a evanghelizrii, 5. Evanghelizatori n duh. n primul capitol, Sfntul Printe ne invit la dinamism, la aieinlume. Biserica este chemat s ias din ea nsi pentru a-i ntlni pe alii. Toii suntem invitai s ieim din propria comoditate, s avem mai mult iniiativ n a-l face cunoscut pe Isus. Evanghelizatoriidobndescastfelmiro-suloilor,iarcesteaascultglasullor(24). n acest sens, papa repropune drumul unei convertiripastorale i necesitatea unei rennoiri ecleziale care s provin din Evanghelie. Asta nseamn a trece de la o viziune birocratic, static i administrativ a pastoraiei la o perspectiv misionar, o pastoraie n permanent stare de misiune. Papa insist pe aceast ieire i i invit pe preoi i pe laici s ias n lume, el spunea: preferoBisericlovit,rnitimurdarpentrucaieitpedrumuri,dectoBisericbolnavdincauzanchideriineansiiacomoditiideaseagadepropriilesigurane.Nuvreauobisericpreocupatsfiencentrulateniei(49). n al doilea capitol, papa ne invit la o mai mare vigilen n a studia semnele timpurilor deo-arece, provocrile lumii contemporane amenin noua evanghelizare i i pot ispiti i pe lucrtorii spirituali. Provocrile (banul, globalizarea care duce le complexe de inferioritate, materialismul, consumismul, individualismul, secularizarea) n evanghelizare ar trebui s fie primite mai mult ca o ocazie pentru a crete dect ca un motiv de a cdea n depresie. Una dintre ispitele cele mai se-rioase care sufoc fervoarea i curajul este sentimentuldenfrngere care ne transform n pesimiti,

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 25

    Cultur i spiritualitate

    venic nemulumii i mohori (85). De asemenea, papa atrage atenia cretinilor s fug din faa mondenitiispirituale, care const n a cuta slava uman i bunstarea personal n locul slavei Domnului. n final, afirm papa c provocrile exist pentru a fi depite, ns fr a pierde veselia, curajul i druirea plin de speran (109). n capitolul al treilea al exortaiei, papa Francisc, i invit pe toi cretinii s vesteasc Evan-ghelia, fiecare n cultura lui. Evanghelizarea este o misiune a ntregului popor a lui Dumnezeu. n acest proiect trebuie s se implice toi cei botezai sub cluzirea Duhului Sfnt, care d harul, care acioneaz neobosit n viaa fiecrui evanghelizator. De aceea, n procesul de evanghelizare papa insist i pe evlaviapopular care este un rod al Evangheliei nculturate. Aceast evlavie popular exprim credina genuin a attor persoane care n acest mod dau adevrat mrturie despre ntlnirea simpl cu iubirea lui Dumnezeu. n ultima parte papa vorbete despre omilie care trebuie s orienteze pe credincioi i chiar pe predicator, spre o comuniune cu Cristos n Euharistie care s transforme viaa (138). Omilia trebuie s fie ca o conversaie a unei mame, cuvinte care nflcreaz inimile. Predica trebuie s fie pregtit bine, cu studiu, rugciune, meditaie, iubire. Capitolul al patrulea, ne prezint dimensiunea social a evanghelizrii ce i are fundamentul n kerygm, model de via comunitar i angajare fa de ceilali (177). n acest capitol, papa ne invit s ieim din noi nine spre fratele de lng noi (179). O credin autentic nu este niciodat comod i individualist ci implic mereu o profund dorin de a schimba lumea, de a transmite valori, de a lsa ceva mai bun pe pmnt. Ct privete dimensiunea social a Bisericii, papa se oprete asupra a dou mari probleme fundamentale ale societii actuale: incluziunea social a sracilor i apoi, despre pace i dialog social (185). n al cincilea capitol, papa propune cteva reflecii cu privire la spiritul noii evanghelizri pentru un impuls misionar rennoit. Evanghelizatori cu duh nseamn evanghelizatori care se roag i muncesc, Biserica nu se poate lipsi de plmnul rugciunii (262). Motivul pentru un impuls misionar rennoit este ntlnirea personal cu iubirea lui Cristos. Cea mai mare motivaie este slavaTatlui. Maria, mama evanghelizrii, este darul pe care Isus la oferit poporului su. Este slujitoarea cea mai mic a Tatlui care tresalt de bucurie n laud. Ca o adevrat mam, merge alturi de noi pentru a ne nsoi n via, lupt alturi de noi i revars nencetat iubirea lui Dumnezeu asupra noastr. Maria, steaua noii evanghelizri. Aa cum am putut observa n cele prezentate mai sus, papa Francisc, cheam i ndeamn toat Biserica sias, s aib mai mult curaj i iniiativ n al mrturisi pe Cristos care este iubire, milostivire. Papa ne invit s participm cu bucurie n a vesti Evanghelia, s fim asemenea apostolilor, care plini de Duhul Sfnt l mrturiseau pe Cristos care a murit i a nviat, i erau plini de bucurie pentru c au fost nvrednicii s ndure batjocur pentru numele lui (Cf. Fap. 5,41). ntlnirea sau rentlnirea cu iubirea lui Dumnezeu, ne transform viaa, ne ajut s fim mai buni, mai umani, mai disponibili n a vesti Evanghelia celor care nc nu au cunoscut-o. Dumnezeu merge n ntmpinarea fiecrei persoane pentru a-i arta iubirea sa. Aceast ntlnire cu iubirea lui Dumnezeu schimb viaa omului, i red sensul viei i n acelai timp bucuria de a mprtii aceast experien de iubire i cu alii. Din punctul meu de vedere, cred c aceast exortaie va avea un ecou puternic n snul Biseri-cii, datorit semnalului de alarm pe care Sfntul Printe l trage cu privire la problemele societii. Aceste probleme, i va pune pe muli preoi i persoane consacrate s ia n serios ndemnurile papei i s le pun n aplicare, s ias din parohii i s mearg n ntmpinarea omului srac, s mearg la periferie i s predice cu bucurie Evanghelia. Cu toate c astzi se pune foarte mult accent pe sigurana proprie, totui sunt muli care fascinai de mesajul lui Cristos i sub inspiraia Duhului Sfnt, merg i vestesc cu bucurie Evanghelia.

    fr. Gabriel-Anton Feren

  • 26 Viaa Fratern

    Altfel

    Dragi frati,

    DumnezeusvdruiascPaceasa!

    naintedeavmprtictevagnduridespremisiuneapecareOrdinulnostruondeplin-estenChile,avreasvspuncmncearcunsentimentdenostalgie,nupentrucsuntde-partedepatrie,ciamintindu-mideaniipetrecuiinseminar,anidepregatireintens,studiuirugciune. Autrecutexact10anidecandamintratnvia Domnuluii-midauseamacfrumoaseleicoapteleroadepecare le-amculespnacumipecarecontinuicubucuries leculeg,sedatoreazfoartemultanilordeformare.Vinvitpetoiceicarecitiiacestesimplerndurisvpregatiicuncredereisfiistatornicichemriivoastre.Sfaceitotulcusimplitate,convinifiindclucrurilesimpleaumarevaloare,iarinimasvfielargdeschisctretoiispreuiifiecarepersoan,ccifiecareomseamancuCristos.Acestelucrurile-amnvatnseminar,mstrduiescslepracticzidezii-indemnipeceicucarestausprocedezelafel.Ecclesiastulnespunecesteuntimppentrutoate,iareuvspuncda,aredreptate. ipentrumineafostuntimpcndamconstruit,amfcutproiecte,amrealizatlucruri,amajutatoameni,ns,depuineorim-amoprits staumpreuncuei.Amcrezutcafaceemai importantdectmultealte lucruri,imuline lsmpurtaideacestval.Spiritualitateanoastrnuconstnaface,ci,sunteminvitaismprimsrcia,simplitateailibertateadefii

    aiaceluiaiTat,cufraiinotri,ceimiciisraci. AuzisemcnChilesecautafraipentruamprtiaceastnouexperienmisionar,iamzis,merg,saudacavreicevamaispiritualimaipoetic,mi-amzis:iat-m,trimite-mpemine.Chileeoarlungcca4,500km,istrmt,n-tre60i280km,maiadaugmictoare,cutremurelede5,00i6,00gradesuntcevaobinuit. Deivorbescaceiailimb(spaniola),nChilelafiec-

    aremiedekmaialtcultur,oameniiaualtcaracteristicifizionomieafeei.Ordinulnostruareaicitreiconvente:ConventulSan Francisco de Asis-Copiapo,situatnnordulrii,ndeertulAtacama,ConventulImmaculada ConcepcinSantiago,capitalariiiConventulJess de Naz-aret Curic,undemaflueu mpreuncuali trei frai iundenestrduims trimmai de

  • Anul XIX, Nr. 52, iunie 2014 27

    Altfel

    aproape regula i viaa frailor minori.Activitilepastoraleobinuite,cumarfibotezuri,cstorii,nmormntri,catehezesecombin foartemultcuprezenanoastr nmijlocul sracilori nbarios. Oamenii sesimtonorai ibucuroicnd lecalcipragulcasei sau teopretipestrad,pentruaschimbadouvorbe..Bendceme padrecito,suntcuvintelecelmaidesfolositedeceicucaretentlneti.icumlucrurimaterialenuavemsledm,deoarecenoininetrimmodestnconvent,ledmceeaceeintr-adevrnecer:Hermano, que el Seor te bendiga y te guarde, haga resplandecer su rostro sobre ti, y tenga misericordia de ti. Paz y Bien!Suntsigurcdupaceastexperienmisionaramvointoarcemaibogatspiritualivoiputeaprivilumeantr-unmodcutotulnou,cuochiiluiDumnezeu. Noi,franciscaniiexistmnaceastlumepentru a servi, nu pentru a fi sevii! AcestaestenctevacuvinteproiectulmisiuniiFratilorMinoriConventualinChile,proi-ectsimplu,careneinvitsneoprimoclipisprivimchipulluiCristos,attdeplacutnfraiinotri. DomnulsvbinecuvntezecuPaceiBine,frailor!

    CudragdinChile, Fr.EmilianDumeazisGadjo.

  • Doamne, f din mineun instrument al pcii tale:Unde este ur, s aduc iubire,Unde este ofens, s aduc iertare,Unde este dezbinare, s aduc unire,Unde este ndoial, eu sa aduc credin,Unde este greeal, s aduc adevr,Unde este greeal, s aduc adevr,Unde este disperare, s aduc speran,Unde este tristee, s aduc bucurieUnde este ntuneric, s aduc lumin,

    nvtorule, f ca eu s nu caut att s fiu consolat, ct s consolez,Nu att s fiu neles, ct s neleg,Nu att s fiu iubit, ct s iubesc.Nu att s fiu iubit, ct s iubesc.

    ntruct, astfel este:druind, primim,iertnd, suntem iertai,murind, nviem la Viaa Venic.

    Sf. Francisc de Assisi, Rugciunea simpl


Recommended