+ All Categories
Home > Documents > Familia Si Viata Nr.5

Familia Si Viata Nr.5

Date post: 06-Jul-2015
Category:
Upload: molinarius-mihai
View: 133 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 16

Transcript

SumarEditorial 3 Familia n lumina pascal Soi/Prini 4-5 Prinii-sarea pmntului, lumina lumii Cellalt trebuie iubit aa cum este Adolesceni 6 n cltorie spre Pati Preul libertii noastre Tineri / Logodnici 7 Bucuria nvierii n ochii un tnr Copii 8 Ieremia Jocuri pentru copii i nu numai 9 O inim de carne Spiritualitatea familiei 10 Hran pentru trup-hran pentru suflet Subiecte de meditaie 11 Sensul devin i sensul de pcat n faa Omului durerilor Cultura vieii 12 Interviu: S-i ajutm iubindu-i! Probleme de bioetic 13 Avortul-crim cu premeditare Paternitate i maternitate responsabil 14 Scopurile actului conjugal: unirea i procrearea Redacia i specialitii v rspund 15 Inutil viaa ta?

Revista Familia i Viaa apare lunar cu susinerea Asociaiei Familia i Viaa i a Editurii Sapientia ISSN 2069-6574

Colectivul de redaciePr. Iosif Enoae Pr. Stefan Lupu Pr. Bernadin Duma Pr. Petru-Sebastian Tama Pr. Eduard Emilian Pduraru Maria Gherghel Maricica Mihlue Viceniu Ciocan Petru Gleanu Maria Andrici Adina Zatca Iuliana Petru Izabela Antonic Simona Magdalena Mr Cristina Blju David Fabian (Design si tehnoredactare)

Adresa redacieiAsociaia Familia i Viaa Str. tefan cel Mare, nr. 228 611040-Roman tel/fax: 0233/742505 mobil: 0762/633195 e-mail: [email protected] www.familiasiviata.ro

tiri

Editura SapientiaInstitutul Teologic RomanoCatolic Sfntul Iosif Iai Str. Vscueanu, nr. 6 RO - 700462 - IAI Tel.: 0040 232 225228 Fax: 0040 232 211476 www.editurasapientia.ro e-mail: [email protected]

Editorial

Familia n lumina pascal

T

recerea lui Isus Cristos prin ptimirea i Dac n noi locuiete Duhul Sfnt, atunci suntem Editorial moartea fizic la nvierea glorioas, spre capabili s iubim aa cum a iubit Isus, fr team de viaa i fericirea venic, n mpria moarte. Ceea ce nctueaz i paralizeaz capacitatea Tatlui ceresc, reprezint nucleul Misterului pascal noastr de a iubi este tocmai aceast fric de moarte. cretin. Modul n care i triete Isus viaa sa Isus a venit s ne dea libertatea total: prin ptimirea, uman, relaia sa cu Dumnezeu i cu oamenii ne moartea i nvierea sa Cristos ne-a eliberat att de indic unicul mod autentic de trire a vieii noastre pcat ct i de frica de moarte. Ne-a eliberat de teama cretine. Felul n care Cristos manifest iubirea sa c ne vom pierde viaa, dac nu ne vom angaja s fa de Tatl ceresc, trim plenar iubirea. Prin mplinindu-i mereu voia nvierea sa glorioas i fericit, sfnt, felul n care i ne arat evident c drumul dovedete iubirea fa de parcurs de el, cel al iubirii oameni, prin sacrificiul total totale, nu duce la moarte ci la de sine nsui, ne arat clar c nviere, la mplinirea vieii. numai aceasta este calea Cretinul eliberat de pcat, sigur a mplinirii omului. prin ptimirea i moartea lui Acesta este stilul de viaa pe Cristos pe Cruce, i eliberat de care trebuie s-l adopte fiecare frica de moarte, prin nvierea cretin: iubirea total fa de lui glorioas, devine capabil s Dumnezeu, exprimat prin iubeasc cu toat fiina sa, mplinirea devotat a liber de orice fric. Acum nu poruncilor divine, i iubirea binevoitoare, sincer i se mai teme c, dac renun la planurile sale umane i fidel fa de semeni, dus pn la sacrificiul la iubirea sa egoist, dezordonat, se pierde pe sine i suprem de sine. Numai aceast cale, deschis i nu se mai realizeaz, din contra, tie c poate ajunge strbtut de Isus, duce la nvierea glorioas i la la mplinire numai renunnd la egoismul propriu, comuniunea fericit de iubire cu Sfnta Treime. mplinind voina divin i slujind oamenilor pn la Cealalt cale, cea a pcatului, a refuzului iubirii fa sacrificarea vieii pmnteti. de Dumnezeu i fa de semeni, l duce pe om i pe Fiecare cretin, este chemat de Cristos cel nviat s-l cretin la sufocare n propriul egoism i la urmeze pentru a ajunge la gloria nvierii. Soii cretini nemplinire; la osnda izolrii venice de Dumnezeu sunt chemai s imite iubirea lui Cristos printr-o i de oameni. Cum revelaia biblic ne nva c nu druire total reciproc i prin druirea total pentru este bine pentru om s fie singur, iar experiena binele i fericirea actual i venic a copiilor lor. personal ne arat c nu ne simim fericii dect n Familia cretin, luminat de bucuria pascal i compania plin de iubire a celorlali, nseamn c susinut de sperana nvierii, este chemat s devin o cine vrea s se mplineasc trebuie s refuze imagine vie a iubirii lui Cristos pe care s o fac categoric drumul pcatului i s-l urmeze pe cel cunoscut societii actuale. trasat de Cristos: drumul iubirii. Fie ca lumina lui Cristos nviat s lumineze i s Iubirea divin, manifestat de Isus prin ptimirea, transforme familiile cretine n faruri de lumin divin moartea i nvierea sa glorioas, devine Darul pascal care s conduc pe toi oamenii la bucuria nvierii al lui Cristos nviat oferit cretinului. Duhul Sfnt, fericite. Darul pascal al lui Cristos nviat, are capacitatea s umple cu iubire toat fiina cretinului i s desctueze toate energiile latente ale iubirii umane i cretine i s le deschid spre o iubire universal. Duhul Sfnt, iubirea divin, oferit de Cristos cel nviat i revrsat n inimile noastre prin Botez i Mir, ne elibereaz de frica morii care ne mpiedic s ne manifestm iubirea autentic.Pr. prof. dr. Iosif Enoae

Prini - Soi

Prinii sarea pmntului, lumina lumii" oi suntei lumina lumii... Nu se aprinde o candel i se pune sub V obroc, ci pe candelabru ca s lumineze pentru toi cei din cas. Aa s lumineze lumina voastr naintea oamenilor, nct ei s vad faptele voastre bune i s-l preamreasc pe Tatl vostru cel din ceruri." (Mt 5,1416).

Prof. Maria Gherghel

C

uvintele lui Isus rsun astzi ca i ieri: "Voi suntei lumina lumii, voi suntei sarea pmntului".Dar cine este astzi lumina lumii?

Gndul nostru zboar imediat la Papa Ioan Paul al IIlea ce va fi beatificat n curnd, sau poate ne gndim la episcopul Anton Durcovici, martir n nchisorile comuniste; sau la misionarii din Africa ce se jertfesc pentru a-l face cunoscut lumii pe Cristos... E frumos s descoperim n ei lumina lumii i s recunoatem c ntunericul nu are ultimul cuvnt, c minciuna, injustiia, violena, ali zei moderni nu pot triumfa.Dar noi, prinii cretini? Dar familia cretin?

Cuvintele lui Isus, "voi suntei lumina lumii", ne sunt adresate, n egal msur, i nou: prini, copii, bunici! De ce e mai uor pentru noi s recunoatem lumina numai n sfini, n cei mari, n cei ce svresc opere extraordinare? De ce s nu meditm la misiunea extraordinar a mamei i tatlui de a fi "sare a pmntului" pentru familia lor, pentru cei de lng ei, pentru cei crora leaudet via i au nevoie de modele? S ne gndim: cei crora Isus le adresa aceste cuvinte, cine erau? Oameni obinuii, tineri i btrni, pescari i prostituate, farisei i crturari, oameni ai timpului su. Oameni din familii obinuite care mergeau la El, fiecare cu necazul lui, bolnavi i pctoi, entuziati i ndrgostii de El, fascinai de mpria lui Dumnezeu. i lor le-a spus Isus: "Voi suntei sarea pmntului". Da, i noi, familii care alctuim poporul Su, prini, copii i bunici, suntem chemai s fim "lumina lumii" i "sarea pmntului". De ce tocmai noi? i n ce mod recunoaterea noastr ca lumin a lumii poate da for, putere, ncredere? Exemplul personal al tatlui i al mamei este "lumin" pentru micuul care privete cu maxim curiozitate fiecare gest, ascult fascinat fiecare cuvnt care iese din gura prinilor, nva de mic "legea" care guverneaz micul univers al familiei. Aa cum e normal, fiii urmeaz exemplul prinilor. Prinii sunt "pietre vii" la temelia formrii copiilor lor. Ei caut n prini, n tot ceea ce acetia fac, modele de via. Iat de ce familia i pune amprenta asupra comportamentului i personalitii fiilor. Dac n familie copiii descoper adevratele valori religioase, moral-cretine, cu siguran, la rndul lor, vor tri viaa proprie n conformitate cu aceste valori. Cluzii de "lumina" prinilor, copiii nu vor umbla n "ntuneric", ci vor descoperi calea adevrului. Familia constituie ns model i n cadrul comunitii parohiale. Iat un mic exemplu: ntr-o parohie zece perechi de logodnici se pregtesc pentru cstorie. Alte dou familii se pregtesc s-i ntlneasc pe logodnici, s dea mrturie despre sacramentul cstoriei aa cum e trit de ei nii, n viaa cotidian. Patru persoane care, prin simpla lor prezen alturi de cei care se pregtesc s nceap un drum n doi, ntrebndu-se ce nseamn celebrarea dragostei lor n Dumnezeul Vieii, se pronun n favoarea sacramentului cstoriei.

Sunt persoane care pstreaz semine de speran i mici lumini de mrturie a faptului c celebrarea sacramentului nu este doar o frumoas amintire, cu fotografii sau film, a celei mai importante zile din viaa lor n doi. Nu, sacramentul este nluntrul vieii lor cotidiene, ca semn al salvrii. Isus e mereu prezent n mijlocul familiei lor, cu discreie, devenind mesager i martor al dragostei lor. Vorbesc despre lucruri simple, cotidiene, chiar banale. Cum, ntori de la lucru, binecuvnteaz masa, fericii de darul de a cina mpreun, povestindu-i cele de peste zi; cum hrnesc micuul i decid la care coal s-l nscrie; cum fetia mijlocie e suspect de scarlatin; cum biatul mai mare a avut o altercaie cu cel mai bun prieten; cum sting lumina seara i fiecare i spune celuilalt, prin cuvinte sau gesturi: "i voi fi fidel totdeauna, pentru c dragostea

Lui mi d fora de a te iubi i azi la fel ca la nceput. Te iubesc." Iat, aceste familii, prin mrturia lor simpl, sunt lumina lumii. Aceste familii cred n dragoste, sunt martori ai puterii dragostei, chiar dac i recunosc limitele. Aici se aprinde o lumin pentru lume: aici ura, deziluzia, resentimentul, frica, suferina nu supravieuiesc, deoarece Cristos este mereu prezent. Cele dou cupluri care dau mrturie i se ngrijesc de familiile cretine care urmeaz s se nasc, chiar dac nu sunt perfecte, au o lumin proprie de artat, care reflect lumina aceluia de la care au primit misiunea de a fi martori, sare a pmntului, modele de via i iubire. Prini, s nu ascundem lampa sub obroc, cci am fost alei s fim lumin care lumineaz n ntuneric i martori ai lui Cristos pn la marginile pmntului. Prini, s trim cu bucurie viaa de familie, care este n esen o via de adeziune, de urmare a Domnului Isus. i vom fi "sare" n "aluatul" lumii pe care El a venit s o mntuiasc.

Prof. Maria Gherghel

Prini - Soi

Cellalt trebuie iubit aa cum esteScurt interviu cu o mam care a trecut printr-o serioas problem de familie Sursa: Revista Biserica i Viaa a parohiei Sf. Nicolae Bacu Pentru nceput o scurt prezentare a situaiei prin care ai trecut. M numesc Laura, am doi copiii i m-am cstorit n urm cu nou ani aici n Bacu. Ne-am cunoscut cu aproximativ un an i jumtate nainte de cstorie. Comunicam mult i ne nelegeam destul de bine. Recunosc c erau mai multe lucruri care nu-mi plceau la el, dar am considerat c odat cu trecerea timpului l voi da la brazd. Nu-mi permiteam s ratez aceast ocazie de a m cstori. De unde au pornit nenelegerile? Atunci nu mi-am dat seama, acum, privind n urm, mi dau seama unde am greit. Dau cteva exemple. Uneori venea obosit i plin de probleme de la serviciu i nu cred c am avut rbdare suficient s l ascult pn la capt i s-i art c sunt alturi de el, ci din contra i-am pus n brae lucrurile care nu mergeau n familie, neajunsurile materiale, frustrrile prinilor etc. Acele lucruri care nu-mi plceau la el am nceput n scurt s i le reproez n sperana c va nelege i se va ndrepta. Ori de cte ori discutam ncercam s scot n eviden calitile mele, binele pe care l fac, faptul c nu m merit i c am greit c m-am cstorit cu el. Mocnea n mine un puternic sentiment de mndrie. Dup un timp am observat c ncepe s vin seara mai trziu, c nu prea m mai suport cnd vorbesc, nu nici nu se mai simte atras de mine. Dup vreo ase ani de csnicie, timp n care am dat natere la doi copii, mi-a spus c pleac n lumea lui. Ce-i drept nici eu nu-l mai suportam. I-am spus c-i respect alegerea, pentru c la rndul meu mi doream acelai lucru. Cum au evoluat apoi lucrurile? Eu m-am mutat la mama mea mpreun cu copiii, iar el a rmas n apartament. Fiind cretin, ncet-ncet am nceput s contientizez situaia n care m aflam i nu mai puteam dormi nici noaptea. Eu care eram o practicant i m consideram o bun cretin s ajung la divor? Am avut ocazia s-l revd pe printele care ne-a pregtit la cstorie, iar acesta m-a ntrebat ce-mi mai face soul. Eu care nainte de cstorie eram att de ncntat i mndr de cucerirea mea, mi venea acum s intru n pmnt. I-am povestit cum stau lucrurile, i-am spus despre greelile soului (pe ale mele nu le vedeam), despre ct de insuportabil devenise. Atunci, puin ironic, printele mi spuse: Te cred, e greu. Dar ca s fii declarat sfnt e nevoie de un avocat al diavolului care s caute greelile tale. N-ai vrea s fiu eu acela? Dac sunt dar eu nu cred. A avut atunci printele sclipirea necesar i m-a fcut s neleg unde am greit (e ceea ce am amintit la rspunsul anterior). Mi-am dat seama c dac nu-i voi cere soului iertare se va alege praful de csnicia noastr. Pentru prima dat n via, mi-am clcat pe orgoliu i i-am spus: Iart-m eu am greit! Fapte nu vorbe, a fost rspunsul lui. Sunt dispus s ncercm din nou. Am fost o norocoas pentru c el nu a intrat ntro alt relaie, pentru c a acceptat iertarea mea. Acesta e un motiv n plus pentru care merit iubirea mea. Acum suntem din nou mpreun i e minunat. Ce sfat ai adresa tinerilor soi? S nu-i imagineze niciodat c prin afirmarea propriei personaliti i etalarea marilor caliti personale csnicia va fi trainic. Gndul care s le cluzeasc paii s fie c cellalt e o persoan care trebuie iubit aa cum este. Nu trebuie s ncercm s-l modelm pe cellalt dup cum vrem noi. O va face singur, dac ntr-adevr tim s comunicm i dac dorim s fim mai buni.

Adolesceni

n cltorie spre Patiwww.donboscoland.it

Preul libertii noastreDup Vitamine zilnice pentru suflet 5ntr-o zi, Isus i diavolul stteau de vorb. Isus l-a ntrebat: - Ce faci, diavole, cu persoanele aici pe pmnt? Diavolul rspunse: - M distrez cu ei: i nv s fac bombe i s ucid, s uzeze de arme, s se urasc unul pe altul, s abuzeze de copii... iar pe tineri i nv s foloseasc droguri, s bea, s mint i s fac orice lucru interzis M distrez tare! Isus ntreb: - i apoi, ce vei face cu ei? - Dup aceea i voi termina pe toi! Isus ntreb: - Ct vrei s-i pltesc pentru ei? Diavolul i rspunse: - De ce iubeti aceste persoane? Sunt trdtoare, mincinoase, false, egoiste i... avide de bani i de putere! Ei nu te vor iubi niciodat cu adevrat, te vor blestema i vor scuipa pe faa ta, te vor dispreui i nu-i vor da nicio considerare! - Ct vrei pentru ei, diavole? l-a ntrebat din nou Isus. - Vreau toate lacrimile i tot sngele tu!... Zis i fcut.

S

emnul Crucii este nceputul i sfritul fiecrei rugciuni a noastre. Acest gest simplu i bogat n acelai timp, nsoete trezirea noastr de dimineaa, momentul servirii mesei, ncheierea zilei. Este semnul binecuvntrii, ajutor eficace pentru toi, semn care atinge mintea i inima. S nu lsm ca acest semn s decad, s nu facem din el o superstiie, s nu-l facem n grab i n secret! Crucea este o splendid manifestare a milostivirii divine, nceputul i sfritul drumului nostru n timpul Postului Mare, cu Isus ctre mntuire. Este asemenea primului pas fcut de Dumnezeu, bogat n binecuvntare i ndurare, un gest de iubire liber i gratuit. Acest gest semnific pentru noi c suntem iubii aa cum suntem i oriunde ne-am afla pe drumul nostru, ntr-o abandonare ncreztoare. Adorarea crucii semnific a ne asuma partea de greutate, a fi ca Simon din Cirene, care l-a ajutat pe Isus s-i duc crucea. Adorare crucii semnific a fi contieni c n lupta cu pcatul nu suntem singuri i c asemenea tlharului, privind Crucifixul, vom ajunge n Paradis. S stm n linite n faa crucii ntr-o o adorare silenioas, pentru a medita misterul, pentru a mulumi. S mergem de-a lungul Cii Crucii ca o comunitate unit n jurul Salvatorului ei, care se ofer pe sine nsui pe altarul crucii, care este totodat scar mistic spre Paradis, punct de referin a credinei noastre, indicator pe calea salvrii, sprijin pentru cei care se clatin, victorie asupra rului. Astzi crucea continu s fie scandal ntr-o societate laicizat, de neconceput pentru cei care nu o privesc cu credin, un lux pentru cei care fac din ea obiect de mod, de neneles pentru cretinii care fac din ea un simplu ornament n case. Totui pentru muli crucea nseamn a tri propria existen n durere dar cu speran, nseamn alegerea oferirii de sine pentru ceilali chiar dac sunt n situaia de a fi respini sau suport persecuii, nseamn a avea curajul de a da mrturie despre iubirea lui Dumnezeu pn la captul lumii. Privind la sacrificiul lui Isus pe cruce i la salvarea nostr care deriv din ea, fiecare s ofere celui care este n nevoie fie un cuvnt bun, fie mncare sau haine, fie o mbriare sau un surs sau... puin timp; fiecare dup propria posibilitate, dar tiind c n aproapele este Isus: srac, trist, singur, bolnav, murdar, nchis, emigrant, fr munc, fr cas.

i Isus plti cu viaa preul libertii noastre: prin moartea sa pe Cruce. Cum uitm noi de Isus! Credem n tot ceea ce ne nva ceilali, dar punem la ndoial nvtura ce vine de la El... nu avem ncredere n cuvntul lui. Auzim pe muli care spun: Cred n Dumnezeu, dar ce fac pentru trirea credinei?! De multe ori acest subiect - Isus Cristos - pare neinteresant, apelm la Isus doar atunci cnd suntem n dificultate. Oare aceasta nseamn a fi cretin adevrat?

O

Tineri - Logodnici

zi de srbtoare este o zi n care se comemoreaz un eveniment important, este o zi de odihn, o zi n care nu putem s nu ne gndim la familie, la cei dragi ai notri. Fie c sunt aproape unul de altul, fie c se afl la distane de mii de kilometri, n preajma unei srbtori membrii unei familii doresc s se reuneasc, s fie mpreun mai mult dect n celelalte zile ale anului, s fie mai buni, mai darnici, mai ngduitori. i o srbtoare este cu att mai ateptat i mai frumoas cu ct perioada de pregtire a fost mai lung, mai grea i mai obositoare. i iat c ne aflm ntr-o perioad de pregtire a celei mai mari srbtori din an, nvierea lui Cristos. Suntem n Postul Mare, n acest timp n care ar trebui s ne pregtim aa cum se cuvine pentru aceast

Bucuria nvierii n ochii unui tnr

zi mare i sfnt. Suntem numeroi noi, cei care ateptm s srbtorim Patele, dar pentru muli aceast srbtoare nu mai are nimic de a face cu Dumnezeu, ci este doar un prilej de distracie, mncare i butur. Postul Mare presupune s ne pregtim att sufletele ct i trupurile pentru a putea tri pe deplin bucuria acestei mree zile. Dar oare vremurile n care trim ne mai permit s inem posturile, s dm celor sraci din puinul nostru, s ne ntrerupem activitile zilnice pentru a participa la o liturghie, s ne oprim din viteza cu care ne-am obinuit s ne trim viaa i pentru o clip s ne gndim la sufletul nostru? La faptul c suntem muritori i c ntr-o zi vom nvia? C vom da socoteal pentru ceea ce am trit pe pmnt? Mai suntem dispui s acordm timp i pentru suflet? Cu siguran nu, mai ales noi, cei tineri, care ne-am obinuit s cerem tot mai mult i s fim tot mai preocupai de cele pmnteti. Cu toate acestea constatm c mai sunt cretini pentru care nvierea Domnului a fost i rmne o zi deosebit, de bucurie i de remprosptare sufleteasc, iar intensitatea cu care este i astzi practicat, cel puin n unele Biserici cretine, poate constitui dovada c oamenii mai au legturi cu Biserica, cu Dumnezeu, c noi nc mai credem n Cristos cel nviat, lucru deosebit de important pentru vremurile pe care le trim. Patele, spre deosebire de alte srbtori a cror semnificaie a fost aproape complet schimbat, mai pstreaz acel spirit de srbtoare cretin pentru c nsei obiceiurile sale au legturi directe cu evenimentul comemorat. n noaptea de nviere, credincioii merg la biseric i au grij s vin cu lumnri pentru a lua lumin", ceea ce ne trimite cu gndul la Dumnezeu nsui, despre care scriptura ne spune c ...este Lumina" (In 1,5). La fel i mielul, prezent de Pate pe mesele cretinilor, ne duce cu gndul att la Vechiul Testament, unde acesta reprezenta jertfa central al Patelui iudaic, ct i la Noul Testament, n

care acest animal blnd ne amintete c Isus este Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridic pcatul lumii" (In 1, 29). De asemenea, tradiia ne spune c de Pate nu trebuie s lipseasc oule roii i pasca. Originea acestora se pierde n istoria cretinismului, dar ele simbolizeaz Patimile i nvierea Domnului. La fel cum puiul de gin sparge coaja oului i iese la via, aa i Cristos, sfrmnd porile iadului, a ieit din mormnt devenind nceput al nvierii oamenilor, garania nvierii tuturor. Iar pasca, dup cum bine tim, amintete de coaroana de spini a lui Isus sau de mormntul n care El a fost nmormntat. Aadar, de Pate srbtorim, vrem s fim cu cei pe care i iubim i ne bucurm cu mic cu mare. Copiii sunt fericii pentru c se nnoiesc, pentru c imediat dup nviere vor ciocni ou roii i se vor nfrupta din bucatele speciale. Iar tinerii se ntorc acas, n familie i n casa lui Dumnezeu, biserica devenind nencptoare n noaptea de nviere. Frumoi, mbrcai n haine noi, ateapt cu lumnrile n mn, s ia Lumina fr de care nu putem tri, de care avem atta nevoie. Srbtoarea srbtorilor aduce bucurie, pace, lumin. Noaptea de nviere petrecut n familie este una de tradiie sfnt, motiv pentru care Patele este att de important pentru credincioi; iar tinerii trebuie s deprind aceast importan pentru a nu uita sacrificiul imens fcut de Mntuitor pentru omenire. S ne alturm i noi celor care se pregtesc s-l ntmpine pe Cristos, Cel care a nvins moartea, cu moartea pe moarte clcnd, Cel care a alungat ntunericul din inima acelora care se pregtesc pentru evenimentul nvierii cu trupuri i suflete noi, i care ateapt s spun tuturor Cristos a nviat!

Ioana Bcoanu

Copii

IeremiaDin Vitamine zilnice pentru suflet,6

I

eremia s-a nscut cu probleme fizice, cu probleme de nelegere i cu o boal cronic ce i lua puin cte puin din via. Chiar i aa, prinii lui ncercaser s-i ofere o via ct mai normal i l -au trimis la coala primar Sf. Tereza. La 12 ani, Ieremia era n clasa a doua, fiind incapabil s nvee. nvtoarea lui, Doris, era tot timpul deranjat de el. Se rsucea n scaun, i ieea saliva din gur i scotea gemete. Cteodat vorbea att de clar, nct se prea c o raz de lumin a ptruns n mintea lui nceoat dar, de cele mai multe ori, Ieremia o fcea pe nvtoare s se simt prost. ntr-o zi, i-a sunat pe prinii lui i i-a chemat la coal s vorbeasc despre Ieremia. n timp ce prinii se aezau ncet pe scaune n clasa goal, nvtoarea le-a spus: Ieremia ar trebui de fapt s fie ntr-o coal specializat pe probleme pentru cei ca el, nu este bine ca el s nvee ntr-o coal unde copiii nu prezint probleme de nvare, mai ales c e o diferen mare ntre el i ceilali copii din clas. Doris a meditat pentru o vreme dup ce au plecat prinii copilului, ar fi vrut s nu fie att de dur cu ei. n timp ce se gndea la asta, a avut un sentiment de vin. Of, Doamne, uite-m cum m plng de problemele mele care sunt nimic n comparaie cu durerea acestor oameni! Te rog, ajut-m s fiu mai rbdtoare cu Ieremia! i din acea zi, a fcut eforturi s nu mai bage n seam gemetele lui Ieremia. Primvara se apropie i copiii, emoionai, vorbeau despre Pate. Doris le-a spus povestea morii i nvierii Domnului Isus, despre renaterea naturii acum, primvara. A dat apoi cte un ou mare de plastic fiecrui copil i le-a spus: Vreau s luai acas oule astea i s mi le aducei mine napoi cu ceva nuntru care s reprezinte o via nou, ai neles cu toii? Da, au rspuns emoionai. Toi, mai puin Ieremia, el doar a ascultat cu atenie i ochii lui nu au privit n alt parte dect la faa nvtoarei.

n mod curios, de data asta nu mai gemu. S fi neles oare povestea morii i nvierii lui Isus? O fi neles tema pe care le-o dduse ea pentru a doua zi? A doua zi de diminea, 19 elevi erau n clas, zmbind i vorbind, n timp ce purta fiecare oule la catedr ntr-un scule de pnz. Dup ora de matematic, sosi timpul s deschid oule. n primul ou, Doris a gsit o floare. Oh, da, o floare este semnul vieii noi, cnd plantele ncep s creasc nseamn c a venit primvara. O feti a ridicat mna i a zis: Hei, este al meu!. Urmtorul ou avea un fluture de plastic ce prea real. Doris l-a ridicat i a spus: Cu toii tim c omida se schimb: crete i se transform ntr-un fluture frumos i asta este ntr-adevr tot o nou via. Micua Judith a strigat cu mndrie: Acesta este al meu!. Atunci Doris a deschis cel de-al treilea ou. A rmas surprins. Oul era gol! S-a gndit: Cu siguran este al lui Ieremia care desigur, nu a neles instruciunile. Ca s nu-l fac de ruine pe Ieremia, a luat oul i l-a pus ncet alturi pe catedr i tocmai voia s scoat alt ou cnd, deodat, Ieremia a strigat: Nu vorbii i despre al meu, doamna nvtoare? Dar Ieremia, oul tu e gol! Ieremia a privito drept n ochi pe nvtoare i i-a spus cu blndee: Da, dar i mormntul Domnului Isus era gol! Timpul parc s-a oprit n loc pn s mai zic ceva nvtoarea. Doris l-a ntrebat: Tu tii de ce era gol mormntul? Da! a exclamat Ieremia, Domul Isus a fost crucificat i pus ntr-un mormnt, iar Tatl l-a nviat! Clopoelul a sunat de pauz. n timp ce copiii ieeau alergnd n curte, Doris a nceput s plng. O trecuse un fior cutremurtor. Trei luni, mai trziu, Ieremia a murit. Toi cei prezeni la nmormntare au fost surprini s vad 19 ou pe mormntul lui Ieremia i toate erau goale. Fie ca viaa noastr s nsemne o continu renatere a lui Isus!

Jocuri pentru copii si nu numai...

O inim de carneDup www.gruppifamiglia.it

C

u muli ani nainte s se nasc Isus a trit un profet ntre deportaii Israelului pe malurile rului Chebar n Mesopotamia. Se numea Ezechiel. Acest profet a avut o viziune: Isus i spusese aceste cuvinte: V voi da inim nou i duh nou v voi da; voi lua din trupul vostru inima cea de piatr i v voi da inim de carne. Adesea cnd m ntlnesc cu ceretori, alcoolici m ntreb: Dac eu a fi fost n locul lor ce a face?Eu am primit foarte mult de la via: doi prini buni, o mam care mi-a artat dragostea lui DumnezeuCi nu au primit mai puin dect mine! Am cunoscut un biat. A fost abandonat de mam ntr-un orfelinat de la vrsta de 4 ani. Tatl fiind divorat, nu l-a vzut aproape niciodat. De-a lungul copilriei sale a ateptat cu nerbdare s-i vad mama. mi imaginam trsturile sale, chipul su, prul su mi mprtea plngnd aveam o mare dorin de

de a o mbria. i ateptarea sa a fost n zadar. Cnd s-a fcut mai mare s-a prezentat la el o doamn zicndu-i: Eu sunt mama ta, vino cu mine, acum poi s munceti, ntreine-m. Ce dezamgire, ce amrciune! n acel moment mi-a mrturisit am simit ur n inima mea. Apoi am fugit i a nceput perioada neagr a vieii mele. Dup puin timp a fost arestat pentru prima oar pentru furt. Avea doar 16 ani i a ajuns n detenie pentru minori pentru trei luni, apoi din nou n nchisoare de alte ase ori. n final a ajuns ntr-o comunitate pentru drogai. Aici, pas cu pas inima sa prea c se nclzete de iubire i c se deschide zi dup zi. Dup cinci ani de comunitate, n- tr-o sear la rugciune spuse: Doamne, i dau inima mea, nclzete-o cu iubirea ta, pentru toat viaa doresc s iubesc i s nu mai ursc. El a plecat din comunitate cu dorina de a restabili un raport nou cu tatl su i cu mama sa.

Taie i recompune o inim roie (de carne) cu valori pe care s le cultivi n viaa ta.

Spiritualitatea familiei

Hran pentru trup - hran pentru suflet

S

unt cunoscute cuvintele lui Isus Eu sunt Pinea vieiiCine mnnc Trupul Meu i bea Sngele Meu, nu va muri (In 6,48 i 54) sau Cine va bea din apa pe care i-o voi da Eu, n veac nu-i va mai fi sete (In 4,14). Aceste cuvinte pot prea abstracte, mai ales ntr-o lume secularizat cum este cea de astzi, n care Dumnezeu este exclus, eliminat, nu are loc n viaa noastr. Ap vie, Pinea vieii - sunt cuvinte care nu ne mai spun astzi nimic, sunt cuvinte de neneles pentru mentalitatea modern. Mult mai atrgtoare sunt lucrurile palpabile, materiale ale acestei lumi. De fapt la ce se refer Isus cnd vorbete despre hran pentru trup i hran pentru suflet? Hrana pentru trup reprezint tot ceea ce este trector, perisabil, schimbtor, alterabil. De exemplu, ai o hain la mod, dar moda nu ine mult i vrei din tot sufletul alt hain; ai o cas relativ bun, dar jinduieti dup una mai mare i mai frumoas; ai un autoturism - faci tot posibilul pentru a obine unul mai performant; i exemplele pot continua: calculatoare, telefoane, mobilier, mncare, plceri etc. Dar, aceste lucruri trec i mereu vor veni altele, iar noi alergm dup ele i nu ne mai rmne timp pentru odihn, meditaie, DumnezeuMereu alergm dup o ap care nu ne potolete setea. De aceea, ar fi bine s cutm mai nti hrana pentru suflet, cele ale lui Dumnezeu, cele durabile, venice apoi s acordm atenia cuvenit, dar nu exagerat, i celor lumeti pentru c i acestea sunt legitime, necesare. Prioritile trebuie s fie stabilite corect, n funcie de ceea ce este mai important. Sigur c trebuie s mncm - este o necesitate organic,

biologic; este bine s ne mbrcm frumos, variat; este corect s ne dorim condiii ct mai bune de via, omul este n progres, nu ne putem mulumi cu traiul din vechime, dar nu trebuie s ne facem din toate aceastea un scop n sine, un mod de a tri, cci scopul vieii noastre este ctigarea mpriei lui Dumnezeu. Suntem n perioada Postului Mare n care primim mai mult ca oricnd invitaia de a ne ndrepta atenia spre cele cu adevrat nltoare. De multe ori aceast perioad capt o conotaie peiorativ, fiind vzut ca un timp de interdicii, de privaiuni, de restricii i de renunri; privit n acest fel, postul demoralizeaz, descu- rajeaz i pare c vine mpotriva omului i nu n sprijinul acestuia.

Nimic mai fals. De fapt, este un timp n care trebuie s ne oprim din agitaia zilnic, din iureul acestei lumi, s ncercm s alergm mai puin, fcnd loc n viaa noastr meditaiei, rugciunii, lui Dumnezeu... Aspiraiile i dorinele pe care le nutrim n inima noastr, cluzite de Cristos, apa vie i spiritual, trebuie orientate acum mai mult ca alt dat spre Tatl su ceresc. Micile privaiuni trupeti nu fac altceva dect s pun n valoare sufletul. Perioada aceasta ne ajut s nelegem i s trim preceptele lui Isus care a spus: Nu v ngrijorai zicnd: Ce vom mnca? sau Ce vom bea? sau Cu ce ne vom mbrca?Cutai mai nti mpria lui Dumnezeu i toate aceste lucruri vi se vor da pe deasupra (Mt 6,31-33). Cu alte cuvinte, prioritare sunt cele sufleteti, hrana pentru suflet, iar pe planul doi, ca o completare, pe deasupra, vin cele pmnteti. Pregtirea din timpul postului ne ajut s descoperim valoarea Euharistiei. Supranumit i alimentul vieii venice, Euharistia l orienteaz pe cel care o primete spre cele cereti. nsetai fiind de Dumnezeu, am rostit cu toii la rugciunea credincioilor n duminica ntlnirii lui Isus cu samariteanca: Druiete-ne, Printe, apa cea vie care izvorte din Cristos! Pregtii n felul acesta, Patele nu va nsemna o mas servit din abunden pentru a recupera eventualele restricii culinare, ci va nsemna o adevrat srbtoare a sufletului, iar bucuria nvierii va fi deplin!

Cristos a nviat!

A.D

Subiecte de meditaie

n faaomului durerilorDup www.donboscoland.itneori privind Giulgiul m doare pentru c vd ca ntr-o oglind care reflect ce este n interiorul sufletului meu, enorma distan dintre omul mic ce sunt i mreia la care suntem cu toi chemai. Se ntmpl mai ales n Postul Mare, cnd Duhul Sfnt cere mai mult spaiu i sufletul are nevoie de aer proaspt. Pe acest chip marcat de suferin, vd persoanele neglijate, cuvintele nespuse, mbririle pe care nu leam dat. Dac m cufund n aceast icoan a durerii, dac m las interogat de rnile care au lsat urme adnci, simt mai ales o mare dorin de linite, unicul rspuns posibil n faa violenei inumane, modul cel mai direct de a m deschide la eterna prezen a lui Dumnezeu. Pentru a fi umplut este nevoie s m golesc, s las ca suflul Duhului Sfnt s mture fragilul edificiu al certitudinii mele, s tiu s renun la puin din mine nsumi. Este itinerariul Postului Mare. Este mesajul Giulgiului. Vzut prin intermediul Evangheliei Ptimirii, omul durerilor povestete miracolul celui care accept moartea cea mai atroce pentru a da via altora, care este nlat pentru c a ales umilina, care vindec rnile mele cele mai profunde i ale tuturor oamenilor, cu rnile sale. Nu rmne dect s-i mulumesc i s-i cer iertare. Vina mea este nevoia celor din jur pe care m prefac c nu o vd, rugciunea nespus schimbat pe plvrgeli inutile, vocabularul Dup www.gruppifamiglia.it care rspndete mai degrab mnie dect pace. Este greu s recunosc c sunt chiar eu responsabil, cu bagajul meu srac de cliee i rspunsuri gata fcute. Trebuie s accept c nu pot face eroare a timpului nostru este aceea de a interpreta pcatul totul singur, trebuie s accept c schimbarea este posibil. n termeni pur psihologici, legndu-l de sensul de vin pe care persoana o ncearc dup ce a fcut o abatere. O atare concepie este neltoare, pentru c ne face s ne gndim c este pcat doar ceea ce ne face s ne simim n culp, n timp ce tot restul, i dac n mod obiectiv nu respect legea lui Dumnezeu, nu este considerat pcat grav Sensul de vin i sensul de pcat sunt dou lucruri foarte diferite ntre ele. ncercm s surprindem unele diferene: Sensul de vin este psihologic, n timp ce sensul de pcat este teologic. Sensul de vin este monologic, adic const n acest eu care m privesc pe mine nsumi, sensul de pcat este dialogic, pentru c privete raportul dintre om i Dumnezeu, ne surprinde n a ne simi privii i iubii de Dumnezeu. Sensul de vin e frustrant, pentru c produce amrciune, insatisfacie, furie fa de sine nsui, resemnare fa de rul comis; sensul de pcat este eliberator pentru c ne face s vedem rul ca ceva din care puterea lui Dumnezeu poate s extrag binele, n consecin convinge pe pctos s ncredineze rul fcut de el ndurrii Domnului, care tie s scrie drept i pe rndurile strmbe ale vieii noastre Sensul de vin este legat de team, de contientizarea nclcrii unei reguli; pcatul, din contiina de a fi dezamgit ateptrile Tatlui, ncrederea lui n noi. Sensul de pcat este cel care maturizeaz, pentru c ne face s cretem n dorina de a-l iubi pe Dumnezeu, i nainte de asta de a ne lsa iubii de El; sensul de vin n schimb risc s ne fac s rmnem mereu n acelai punct, pentru c ne poate conduce s ne fixm pe unele abateri, mpiedicndu-ne s verificm raportul nostru cu Dumnezeu, cu Transformnd din interior viaa pe care o triesc, prefernd sclipirii fraii i cu noi nine. vitrinelor, linitea unei capele i sfatul unui confesor. Doar sensul autentic de pcat genereaz n noi durerea perfect, aceea Giulgiul este aici pentru a-mi reaminti c de la moarte se poate care se leag de iubire i nu de teama de pedeapsa lui Dumnezeu. trece la via, c umilina i mreia sunt surori gemene, c la urma

U

Sensul de vin i sensul de pcat

O

urmei suntem cltori i avem nevoie de Absolut.

Cultura vieii

Interviu: S-i ajutm iubindu-i!

Vorbim cu doamna psiholog Gemine Mihaela, preedinta Fundaiei WKMS-S-i ajutm iubindu-i!, fundaie pe care am vzut-o crescnd de-a lungul anilor i unde sunt puse n practic principiile cretine ale educaiei copiilor.

V

rugm s ne prezentai pe scurt misiunea Fundaiei WKMS S-i ajutm iubindu-i ? Proiectele actuale ajut beneficiarii s se reintegreze n societate, depind condiia de marginalizai, urmrind formarea copiilor astfel nct s devin persoane educate, independente, active, capabile s se autontrein. Prin dragostea fa de semenii notri, a celor descurajai, contribuim la lucrarea creatoare a lui

Dumnezeu. Cum este recompensat oboseala de a fi mam a unui numr de 53 de copii? Aa cum noi nu suntem stpnii vieii noastre ci administratorii ei, nici copiii nu sunt un bun al nostru, al prinilor, dar vin pe lume pentru a le descoperi i ncuraja talentele cu care Dumnezeu i-a nzestrat pentru a construi o lume mai bun. Mam este un cuvnt pe care fiecare copil, indiferent n ce situaie se afl, simte nevoia s-l pronune, aa c noi angajatele din cadrul fundaiei, suntem strigate cu numele de mam de ctre copiii. Cnd lucrezi cu gndul i inima privind spre Dumnezeu, spre copiii Lui abandonai, nu percepi c n ceea ce faci este oboseal. Este poate o dependen de a te simi fericit, fiindu-le altora de folos. Ce poate fi obositor, atunci cnd un copil te alint i te rspltete spunndu-i c reprezini ngerul lui pzitor, mama lui cea mai bun ? Cum i ajutai pe aceti copii s se integreze n societate, s i accepte situaia de via? n activitatea noastr de educare a copiilor, ne ghidm dup principiile cretinismului care se mpletesc cu principiile psihologiei individuale.

Ca prini sociali, ncercm s-i nelegem pe copii, cultivndu-le i ndeplinindu-le dorina de a aparine, n cazul lor, de o familie supleant, de a avea un loc securizat n care s creasc armonios. n dezvoltarea personalitii lor contribuie atmosfera familiei sociale n care triesc, experimentnd i asimilnd aici religia, economia, valorile morale, tradiiile, standardele, la fel cum se ntmpl n familiile noastre. Un rol important l are i constelaia familiei nou constituite i metodele de educaie oferite, n concordan morala cretin i cu psihologia promovat de Alfred Adler: dezvoltarea interesului social, depirea complexului de inferioritate, experimentarea rezultatelor comportamentelor lor prin folosirea consecinei logice, aplicarea principiului teleologiei - centrat pe adevratul scop din spatele comportamentului, nvarea curajului. Sigur toate aceste principii i metode de cretere i ngrijire a copiilor fundaiei, sunt concretizate prin activiti religioase, ludice, de loisir (drumeii, excursii etc) n completarea educaiei formale din cadrul colilor i grdinielor. La acestea se adaug activitile efectuate de echipa multidisciplinar: asistentul social acioneaz pe direcia strngerii informaiilor despre familie pe care le comunic echipei, psihologii consiliaz i mediaz relaia prini copii, efectueaz consiliere i terapie psihologic individual, pe grupe de vrst, susin cursuri de educaie parental cu mamele sociale din cadrul fundaiei, structurate pe aceeai abordare adlerian. Aadar, pentru reuita unei integrri sociale adecvate i dobndirea sntii mintale, orice copil are nevoie de ncurajare permanent, aa cum pentru mntuirea sufletelor cretinilor, este nevoie de o legtur permanent cu Dumnezeu, prin sfnta mprtanie. Ce v dorii pentru copiii i colaboratorii dumneavoastr? mi doresc ca toi copiii s se realizeze spiritual, profesional, s-i accepte trecutul gsindu-i sens pozitiv prin sprijinul familiei WKMS, iar axul n jurul cruia s graviteze n via s devin valoarea moral, spiritual i sunt convins c astfel vor avea, n perioada adult amintiri timpurii frumoase. Tuturor colaboratorilor le mulumesc mult i le doresc s-i realizeze visele mree. V mulumim i noi c ai avut amabilitatea de a rspunde ntrebrilor noastre i v dorim s putei fi pentru copiii pe care i avei n grij acea familie frumoas i fericit de care are nevoie fiecare copil, pentru a se putea dezvolta armonios pe toate planurile. Dumnezeu s binecuvnteze munca voastr !

Iuliana Petru

Paternitate si maternitate responsabil

Scopurile actului conjugal: unirea i procreareaDe aceea va lsa omul pe mama sa i se va uni cu soia sa i cei doi vor fi un singur trup... Cretei i v nmulii i umplei pmntul...

D

in cuvintele Evangheliei reies cu claritate i simplitate scopurile pe care le-a statornicit Dumnezeu atunci cnd a ornduit taina sfnt a cstoriei dintre brbat i femeie: unirea- druirea reciproc a soilor spre mplinirea i bucuria lor i procrearea- generarea vieii, aducerea pe lume a copiilor, prin care imaginea lui Dumnezeu este imprimat i se transmite de la om la om. Enciclica Humanae Vitae evideniaz aceste dou semnificaii ale actului conjugal ca fiind inseparabile i de nenlocuit: Meninndaceste dou aspecte eseniale: unirea i procrearea, actul conjugal pstreaz n mod integral sensul de iubire reciproc autentic i ornduirea sa spre nalta vocaie a omului la paternitate(HV 12). Este principiul

fundamental pe care se construiete iubirea dintre soi i ordinea moral care st la baza fericirii familiei. Scopul unirii dintre soi Este foarte important ca sexualitatea s fie neleas de ctre soi ca un mare dar al omului, component a misterului uman, este nainte de toate, parte a creaiei, pecete imprimat n umanitatea persoanei, mod de a fi i de a simi, de a exprima i de a tri iubirea. Prin trirea sexualitii n cstorie soul i soia i manifest n modul cel mai profund druirea reciproc de sine, nu att n plan fiziologic, ct mai ales n plan psihologic, spiritual, sentimental. Actul conjugal este modul de valorizare a darului sexualitii i o cale de realizare a binelui comun care, prin natura sa, unind persoanele, asigur totodat adevratul bine al fiecruia. Scopul procrerii Brbatul i femeia sunt dou jumti ale aceluiai ntreg: omul. Omului i-a ncredinat Dumnezeu misiunea de a da via. A drui via copiilor - trup din trupul prinilor - este cea mai mare bucurie a familiei! Este o misiune ncredinat de Dumnezeu omului, att de nobil, o mare demnitate la care au fost nlai soii: aceea de a fi colaboratori ai lui Dumnezeu la planul creaiei. Vei primi cu dragoste copiii pe care Dumnezeu va binevoi s vi-i dea? este ntrebarea din angajamentul la celebrarea cstoriei i se refer la binele comun al viitorului nucleu familial. Primirea copiilor nseamn un alt aspect de realizare a binelui comun al familiei chemat s devin comunitate de via i iubire. Atunci cnd scopul procreativ este exclus actul conjugal este redus la un act de manifestare a egoismului i individualismului, iar mai devreme sau mai trziu degenereaz n lips de respect fa de cellalt, incapacitate de stpnire de sine, indiferen, ur. Aceste scopuri sunt obiective, adic izvorsc din nsi natura cstoriei, i nu subiective, adic stabilite de soi. Soii nu pot face altceva dect s le recunoasc i s se conformeze. scrie printele Claudiu Dumea n cartea sa Taina Cstoriei. Este un criteriu fundamental al iubirii conjugale, iar respectarea lui asigur desvrirea armoniei conjugale i creterea dragostei dintre soi.

Acest principiu este criteriul moral pentru o procreare responsabil i l regsim n Scrisoarea ctre familii a papei Ioan Paul al II-lea, (12): "n mod particular, se raporteaz direct la momentul n care brbatul i femeia, unindu-se , pot deveni prini. Este un moment bogat i deosebit de semnificativ pentru relaiile lor interpersonale, ca i pentru serviciul pe care-l aduc vieii: ei pot deveni prini - tat i mam - comunicnd viaa unei noi fiine umane. Ambele dimensiuni ale raportului conjugal, unirea i procreaia, nu pot fi separate artificial, fr a altera adevrul intim al actului conjugal nsui.

Din pcate, n lumea post-modern n care trim s-a rspndit un mod aberant de a privi sexualitatea uman i scopurile pentru care Dumnezeu l-a nzestrat pe om cu acest dar. A devenit o marf ieftin, de vndut i cumprat; chiar i n cstorie e confundat cu simpla satisfacie a plcerii sexuale, iar procreaia este privit ca un element strin, adugat, sau chiar ca o piedic. (Taina Cstoriei Pr. Claudiu Dumea) Observm de asemenea cu durere c lumea n care trim devine tot mai srac din cauz c viaa nu e primit. S-a generalizat o mentalitate contraceptiv care a generat o cultur a morii. Aceast mentalitate a ptruns n toate mediile, chiar i n familie care a devenit tot mai srac, nu-i recunoate menirea i misiunea, refuz s primeasc viaa. Cuvintele lui Isus: Lsai copiii s vin la mine! rmn fr ecou...

Prof. Maria Gherghel

Probleme de bioetic

Avortul - crim cu premeditare

Aa cum unele tehnici de control al naterilor sunt denumite impropriu contraceptive deoarece ele nu mpiedic unirea gameilor i deci concepia - dup cum las s se neleag termenul folosit de contra-cepie - mecanismul lor mpiedic n realitate ca ovulul fecundat s se implanteze n uter. Cine le propune nu le numete provocatoare de avort (pentru c sun dramatic avortul n contiina unora!) i atunci ele sunt definite interceptive adic intercepteaz zigotul (copilul) pe care nu-l las s se implanteze, sau contragestative adic acelea care mpiedic continuarea sarcinii dup instalarea embrionului n uter. Aceste interceptive i

I

storia ne nva c distrugerea sau devalorizarea unei realiti ncepe cu manipularea de limbaj. Cnd nu se mai spun lucrurilor pe numele lor se pierde progresiv contiina realitii, a consecinelor i a semnificaiilor lor. Trebuie s avem curajul - scria Ioan Paul al II-lea - de a privi adevrul n fa i de a spune lucrurilor pe nume, fr s cedm unor compromisuri care ne convin sau tentaiei de a ne autonela. (Evangelium Vitae, 58) Se tie c n anii 70 avortul a devenit ntrerupere de sarcin, fiul a devenit produs de concepie, mama a devenit gravid, iar eliminarea vieii umane din snul matern s-a transformat, ca s folosim cuvintele Ioan Paul al II-lea, din delict n drept. S-a continuat apoi n anii 80 i 90, cnd pentru a putea manipula i seleciona, fiii au devenit embrioni sau fei, cnd n cazul sarcinilor gemelare eliminarea unor copii a devenit reducie embrionar i cnd diagnoza prenatal s-a transformat n anticamera seleciei eugenetice. Continu i n acest nceput de mileniu, cu o transformare a limbajului care conduce la manipularea vieii chiar i n finalul ei, cnd privarea unei persoane suferinde de ap i de mncare devine acompaniament dulce al morii, cnd se teoretizeaz i se pune n discuie demnitate persoanei copilului aflat n pntecele mamei sale, sau pierderea demnitii de persoane pentru unii bolnavi foarte grav sau ce se afl n stare de incontien. Este o manipulare de limbaj capabil s penetreze n contiina multora i care atinge evident toate aspectele legate de respectul pentru via. Acest fenomen se numete anti-limbaj i conduce treptat la reducerea sensibilitii opiniei publice fa de gravitatea avortului. De aceea au o mare responsabilitate cei care scriu, educatorii, politicienii, cei care lucreaz n mass-media n folosirea unui limbaj corect, care s spun lucrurilor, faptelor pe numele lor adevrat. i toi oamenii n general au responsabilitatea de a nu se lsa anesteziai de cuvinte false, de a nu accepta cu comoditate ceea ce ne este furnizat ntr-un ambajal frumos colorat, dar fals. Devine important de a aminti mereu c copilul n orice faz a vieii sale este tot persoan, indiferent c acea faz de dezvoltare n termeni medicali se numete morul, blastocit, zigot, pre-embrion, embrion, ft.

contragestative sau produsele abortive sunt cele mai rspndire astzi: pilula de baz cu coninut de progesteron (minipilula); injeciile trimestriale i implanturile subcutanate pe baz de progestinici sau estro-progestinici; spiralele sau IUD; vaccinul anti -Gonadotropina Corionica umana (hCG); pilula de a doua zi; prostaglandinele i medicamentele luteolitici (printre care RU 486). Toate aceste tehnici i substane provoac avort ntr-o form ascuns, iar folosirea lor, n marea majoritate a cazurilor, nu necesit spitalizarea femeii.(Cfr. M.L.Di Pietro-R. Minacori, Sull'abortivita della pillola estroprogestinica e degli contraccettivi, "Medicina e Morale", 1996, 5, pp. 863-900).

Ioan Paul al II-lea n Evangelium Vitae 13 arat c cercetarea tiinific tinde n aceast privin s sustrag avortul oricrei forme de control i responsabilitate social prin folosirea unei terminologii confuze i neltoare cu scopul de a nu bate la ochi termenul de avort. i s nu uitm c i n spatele fertilizrii in vitro exist embrioni excedeni avortai - fie c sunt prea muli, fie c sunt vinovai de o presupus boal-, aruncai la gunoi sau congelai pentru ca ali copii s vin la via. Acest fenomen se constat mai ales n crile de popularizare care au ca int publicul foarte larg, ct i n revistele i crile tiinifice, pentru a influena opinia public, pentru ca n final avortul s nu mai fie considerat crim, s nu ating contiinele. Asistm aadar la o degradare moral ce vizeaz direct contiina, raiunea i inima omului.

Iuliana Petru

Redacia i specialitii v rspund

Inutil viaa ta?V rog s mi explicai ce sens are viaa unui om cu handicap sau cu o boal genetic, de ce s triasc dac nu poate s fac nimic, nu ar fi fost mai bine dac era avortat? I.

O

pentru douzeci de ani tu i-ai inut companie, zi dup zi, suportnd firea sa despotic, uneori agresivitatea sa, voindu-i binele, ndulcind momentele sale triste, fcnd-o s surd cu ieirile tale paradoxale. Pentru douzeci de ani ai dat un scop vieii sale, un ritm zilelor sale, o motivaie gesturilor sale. Cnd ea a murit, te-am readus acas la noi. Tatl tu i cu mine, cu maturitate, am cunoscut o sensibilitate nou, o nelegere cum niciodat nu a fost nainte: i toi am petrecut o ultim vacan fericit, cea mai frumoas din toat viaa noastr. Apoi a venit boala i moartea tatlui tu. Cnd m-am ntors disperat de la cimitir, te-am gsit din nou pe tine, acas, tu care nu tiai nimic, care nelegeai puin, dar care simeai, datorit acelei misterioase sensibiliti pe care o ai, c ceva teribil s-a ntmplat. i pentru tine am renceput mai nti s supravieuiesc, apoi chiar i cte puin, s triesc: pentru tine am renceput s lucrez, s lupt. Tu eti nsoitorul meu: dac am nc o mngiere, dac am nc o mbriare, dac cineva nc i amintete c nevoia de tandree nu are vrst, i-o datorez ie. Dac reuesc nc s ofer fericire cuiva, acesta eti tu, cruia i trebuie att de puin pentru a fi fericit.

rice persoan, indiferent c este sntoas sau bolnav merit s triasc i s fie iubit pentru c poart chipul lui Dumnezeu, chiar dac nu produce nimic. Avnd grij de o persoan cu handicap putem nva foarte multe, dac dorim. Iat ce povestete mama unui copil cu boala Down: Am nvat c erai un fiu ca ceilali, doar cu probleme diferite. Cnd ai spus mama am plns de bucurie, chiar dac aveai trei ani. Cnd, cltinndu-te pe picioare, ai venit spre mine, am deschis braele i am fost fericit, chiar dac aveai mai mult de patru ani. i m-ai nvat rbdarea. Cnd, n acea perioad nimeni nu te voia, nici coala, nici societatea, am nvat s fiu umil, surztoare, gentil, pentru c cineva i fcea o glum. i m-ai nvat umilina. Cnd lumea ncepea s se intereseze de tine i de cei ca tine, am nceput s lupt i lupt nc, pentru ca tu s fii acceptat. i m-ai nvat s lupt. Cnd, n fine, alte mame visau pentru fiii lor primul loc la coal, n carier, n societate, eu m mulumeam cu micile tale progrese. i m-ai nvat s doresc pentru fiii mei fericirea, nu bogia i succesul. i cnd a venit mtua s locuiasc aproape de noi, nsprit de nenorocirile sale, cu un caracter imposibil i insuportabil, singur, datorit golului creat de rude n jurul ei, i incapabil de a sta singur, nc o dat viaa ta s-a demonstrat nu util, dar necesar:

tiri Dou minute pentru via Oferim pliante color cu rugciunile i explicaiile iniiativei Dou minute pentru via comunitilor parohiale care doresc s o promoveze. Am pregtit i un material de prezentare a situaiei avortului n Romnia, ce poate fi folosit pentru promovare, n cadrul catehezelor. Pliantele au fost realizate de pr. Iosif Dmtr, cruia i mulumim. Ateptm solicitrile dumneavoastr. 2. Logodnanoviciatul iubirii Smbt, 9 aprilie la parohia Sf. Nicolae Bacu am susinut tema Metodele naturale de reglementare a naterilor, n cadrul cursurilor de pregtire la cstorie a unui grup de 42 de logodnici. Au fost prezente i cupluri de logodnici din alte parohii bcoane.. La solicitarea dumneavoastr venim s susinem cursuri i n alte parohii. 3. Colaboratori Avem nevoie de colaboratori. Ateptm la redacie articole despre activitile dedicate familiilor i realizate sau programate s se desfoare n parohiile dumneavoastr. ncepnd cu luna iunie revista va fi realizat mpreuna cu Editura Sapientia i va fi tiprit i trimis n parohiile dumneavoastr. Cutm n parohii tineri sau familii care s ne ajute la distribuirea revistei. MULTUMIM!


Recommended